Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

JohanNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

TR is niet kostenloos en je hebt sowieso €1 transactiekosten voor een reguliere aankoop en verkoop.
Aangezien je niet periodiek kunt verkopen heb je daar uiteindelijk wel een keer mee te maken.
Maar die ' tussenbeurs ' die ze gebruiken heeft voor jou als gebruiker van het platform niet altijd de beste prijs, gemiddeld genomen zou ik zeggen dat je 0,3% slechter af bent en dit dus uiteindelijk je kosten zijn.
Als je toch maar €50 per maand investeert, dan hebben we het over 15 cent, dat is dus alsnog niet veel.
In jouw geval lijkt het me dus een prima optie om via TR te gaan beleggen.

Ga je echter meer significante bedragen beleggen, laten we zeggen €100K, dan zijn er inderdaad wel betere opties.
In mijn geval gaat het om paar honderd per maand opzij zetten, soms een keer meer dan 1000 als ik een goede maand heb. TR voor mij prima dan.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Janpietertje89 als je het een beetje behandelt als een AH spaarboekje is er weinig mis mee natuurlijk. Maar hun insteek is anderzijds wel om het zo laagdrempelig te maken dat je snel denkt 'pff gedoe bij een echte broker ik doe het hier wel'. Daar schuilt natuurijk wel een risico in dat je gemak boven winst stelt. Met de tijd tellen de bedragen op en uiteindelijk ga je ook een keer weer cashen.

Ook nog iets om te overwegen: waarom vind je een 1% cashback wel motiverend en een potentiele 1% of meer kostenbesparing bij de aankoop van je belegging niet? TR geeft die cashback niet omdat ze geld teveel hebben natuurlijk, ze weten donders goed wat het psychologische effect van 1% 'kado' is tegenover een onduidelijk nadeel aan de andere kant.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 01-08-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

The Third Man schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:51:
Ook nog iets om te overwegen: waarom vind je een 1% cashback wel motiverend en een potentiele 1% of meer kostenbesparing bij de aankoop van je belegging niet? TR geeft die cashback niet omdat ze geld teveel hebben natuurlijk, ze weten donders goed hoe het psychologische effect van 1% 'kado' tegenover een onduidelijk nadeel aan de andere kant.
Omdat 1% cashback gelijk zichtbaar is en die potentiële 1% kostenbesparing voor de leek zoals ik totaal niet inzichtelijk is.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@amphora en ik zou dat tenminste dan niet als een 'prima' zien maar juist als een rode vlag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:42
The Third Man schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:51:
@Janpietertje89 als je het een beetje behandelt als een AH spaarboekje is er weinig mis mee natuurlijk. Maar hun insteek is anderzijds wel om het zo laagdrempelig te maken dat je snel denkt 'pff gedoe bij een echte broker ik doe het hier wel'. Daar schuilt natuurijk wel een risico in dat je gemak boven winst stelt. Met de tijd tellen de bedragen op en uiteindelijk ga je ook een keer weer cashen.

Ook nog iets om te overwegen: waarom vind je een 1% cashback wel motiverend en een potentiele 1% of meer kostenbesparing bij de aankoop van je belegging niet? TR geeft die cashback niet omdat ze geld teveel hebben natuurlijk, ze weten donders goed wat het psychologische effect van 1% 'kado' is tegenover een onduidelijk nadeel aan de andere kant.
Het is geen 1% cashback op aankoop van aandelen. Het is 1% cashback op uitgaven tot 1500 euro. Het gaat dus om potentieel 15 euro op 50 euro.

Verder eens met je punten, zodra het om grotere bedragen gaat lekker overstappen naar IBKR of grootbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Janpietertje89 dat bedoel ik ook, maar die cashback moet je als belegging investeren toch? En daar vangen ze gelijk weer wat geld af bij de aankoop en helemaal bij de verkoop. Immers ze kunnen er vanuit gaan dat je het wel even laat staan, vervolgens wordt het meer waard en een deel van die stijging is hun winst. De 1% is dus het lokkertje om uberhaupt in hun beleggers-bootje te stappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53
Even een update over mijn support chat. Ik probeer ze uit te laten spreken of een deel van je spaargeld (tot 100K) door hun op enig moment in een MMF kan worden gestopt of niet. Een vrij simpele vraag waar een ja of nee mee zou volstaan.

Ik ben nu een week bezig, en hoewel ze vrij snel reageren, krijg ik alleen maar herkauwde helpdesk artikelen terug, doorverwijzingen naar andere support medewerkers of de reactie 'Ik begrijp je vraag niet, kun je het verder toelichten'.

Ik ben hierdoor vrij zeker dat ze de mogelijkheid willen openhouden om delen van het spaargeld in money market funds te stoppen. Dit zou de teksten op hun website misleidend maken. Maar ik sluit een incompetente helpdesk nog niet helemaal uit, dus ik ga nog even door met uitvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
The Third Man schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:27:
@Janpietertje89 dat bedoel ik ook, maar die cashback moet je als belegging investeren toch? En daar vangen ze gelijk weer wat geld af bij de aankoop en helemaal bij de verkoop. Immers ze kunnen er vanuit gaan dat je het wel even laat staan, vervolgens wordt het meer waard en een deel van die stijging is hun winst. De 1% is dus het lokkertje om uberhaupt in hun beleggers-bootje te stappen.
Je hebt zeker een punt en dit moet je ook blijven benoemen.
Maar als je het bij kleine bedragen laat vallen de kosten uiteindelijk reuze mee, via reguliere platformen ben je waarschijnlijk veel meer kwijt.
Daarbovenop komt de spaarrente en de cashback via de TR kaart waar we het hier allemaal voor doen.

Voor de duidelijkheid nog wel; in principe verdienen ze niets aan dat je jouw beleggingen laat staan en deze eventueel meer waard worden.
Alleen bij verkoop ben je weer gedwongen het via hun platform af te handelen, als de koers is gestegen zouden ze de spread kunnen verhogen tov de originele beurs en zodoende wel meer kunnen pakken.
Het verschilt ook enorm per aandeel en op welke tijden, handel je in de meer grotere bedrijven op reguliere beurstijden, dan zijn de bied/laat prijzen over het algemeen best goed en soms zelfs gelijk aan die van de reguliere beurs. Dat je niet gelijk een order kunt doorvoeren op de reguliere beurs blijft wel een nadeel. Beleggen kán bij TR dus ook best goedkoop zijn, maar met wat mitsen en maren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:44:
@anandus TR is niet ‘kostenloos’, dat zit alleen verkapt in je slippage omdat je onderhands bij iemand op L&S inkoopt en niet op de openbare beurs. Met andere woorden je betaalt een andere prijs omdat je niet bij de supermarkt zelf iets koopt maar bij een platform waar je bekende supermarktproducten van anderen kan overkopen. Dat het allemaal niks lijkt te kosten is juist de bekende truuk van neobanken en -brokers om zich aanlokkelijk te maken, zie ook de reclames van Revolut die 0 euro servicekosten naast die van de normale banken zetten. Je daadwerkelijke kosten zitten óók in die facetten niet als een los bedrag worden aangeslagen.

Wat andere suggesties: bij brokers als IBKR kan je wel fractioneel aankopen, dan is de fractie ook onderhands binnen het platform maar wel voor de beurstransactieprijs en het is dan alleen die fractie. Of je kan overwegen om in klassieke beleggingsfondsen zoals NT of Cardano te investeren, omdat die by design fractioneel functioneren.
Ik heb diverse keren vergeleken welke prijs ik nu heb betaald, zowel bij de automatische maandelijkse order (TR noemt dit een spaarplan) als zelf ingevoerde limit orders (NB: dus geen market orders plaatsen!). De prijs die ik heb betaald bij TR was in alle gevallen identiek aan de prijs die bij L&S op de site op dat moment werd weergeven, en die was weer gelijk aan de prijs bij DeGiro (minus de handelskosten).

Nu koop ik wel steeds dezelfde (blijkbaar courante) ETF, overdag tijdens handelstijden en als ik handmatig aankoop altijd met een limit order. Je moet dus wel goed opletten, maar vooralsnog heb ik geen last gehad van slippage.

De grote vraag is hoe TR's business model er straks uit gaat zien als PFOF niet meer mag (vanaf 2026). En of ze daadwerkelijk succesvol de transitie naar een volledige bank weten te maken (zie ook mijn opmerkingen over het ontbreken van een overboekingslimiet :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
jawaligt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:07:
[...]

Ik heb diverse keren vergeleken welke prijs ik nu heb betaald, zowel bij de automatische maandelijkse order (TR noemt dit een spaarplan) als zelf ingevoerde limit orders (NB: dus geen market orders plaatsen!). De prijs die ik heb betaald bij TR was in alle gevallen identiek aan de prijs die bij L&S op de site op dat moment werd weergeven, en die was weer gelijk aan de prijs bij DeGiro (minus de handelskosten).

Nu koop ik wel steeds dezelfde (blijkbaar courante) ETF, overdag tijdens handelstijden en als ik handmatig aankoop altijd met een limit order. Je moet dus wel goed opletten, maar vooralsnog heb ik geen last gehad van slippage.

De grote vraag is hoe TR's business model er straks uit gaat zien als PFOF niet meer mag (vanaf 2026). En of ze daadwerkelijk succesvol de transitie naar een volledige bank weten te maken (zie ook mijn opmerkingen over het ontbreken van een overboekingslimiet :P).
Let op of die ETF wel exact dezelfde ETF is (op ISIN)
In het verleden werden er namelijk wel eens ogenschijnlijke dezelfde ETF aangeboden op dit soort ' tussenbeurzen ' maar hadden ze hogere lopende kosten.
Als dat allemaal klopt kan het inderdaad zo zijn dat de constructie via TR erg goedkoop is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Let op of die ETF wel exact dezelfde ETF is (op ISIN)
In het verleden werden er namelijk wel eens ogenschijnlijke dezelfde ETF aangeboden op dit soort ' tussenbeurzen ' maar hadden ze hogere lopende kosten.
Als dat allemaal klopt kan het inderdaad zo zijn dat de constructie via TR erg goedkoop is :)
Inderdaad dezelfde ISIN :). In dit geval met 0.07% TER. Ik had nog liever VXUS en VTI gekocht, maar helaas is dat in Nederland vrijwel onmogelijk gemaakt.

Ik vind jouw waarschuwingen verder overigens geheel terecht. Het is belangrijk om te snappen wat TR wel biedt/is en wat het niet is/biedt. Helaas blinken ze zelf niet uit in transparantie :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zo, de ultieme test net vandaag met de nieuwe rekening gedaan. Op de camping in Italië nu net (vrijdagavond) wat geld naar de TR rekening overgemaakt om te zien wat het deed. Niks geen wachten tot maandag meer, instant op de rekening ;)

Fijn dat het dus ook in het buitenland buiten banktijden instant werkt. Ik had toch wat angst dat je door een beveiligingsmaatregel ergens extra vertraging zou oplopen in het buitenland.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-08-2025 23:18 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 08:56
Na de aankondiging over NL IBAN enige tijd geleden kreeg ik direct de mogelijkheid om over te stappen. Zonder na te denken meteen de overstap in werking gezet, oeps.

Echter, ik heb tot dusver 0 problemen ondervonden en mijn transacties heen én weer tussen ING en TR zijn beide instant. Zowel doordeweeks als in het weekend.

Ik heb begrepen dat TR ook werkt aan het beschikbaar maken van iDeal, wat interessant kan zijn in combinatie met de 1% cashback.

Momenteel beleg ik alleen relatief kleine bedragen in WEBN (Amundi) en vind ik het gebruiksgemak van TR prima. Mocht ik ooit significant grotere bedragen gaan beleggen dan kijk ik eventueel weer verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Chippu schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:46:
...
Echter, ik heb tot dusver 0 problemen ondervonden en mijn transacties heen én weer tussen ING en TR zijn beide instant. Zowel doordeweeks als in het weekend.
...
Daar rekende ik gisteren ook op, maar een opname (niet eens zo'n groot bedrag: iets meer dan de rente) duurde het ook 3 uur voordat heb binnen was bij de ING.
Misschien dat het gisteren wat drukker was.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 02-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
jawaligt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:07:
Helemaal mee eens. Niet helemaal dezelfde discussie, maar gelieerd: ik vraag me al een tijdje af of we wel alles weten van het huidige TR businessmodel. Verdienen ze echt alleen aan PFOF? Ik blijf het frappant vinden dat ze een 'dienst' als saveback kunnen aanbieden. Verdienen ze misschien ook aan de data van de betalingen met de betaalkaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:33
-knip- verkeerde topic.

[ Voor 84% gewijzigd door wibblemoo op 02-08-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
KC Boutiette schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Helemaal mee eens. Niet helemaal dezelfde discussie, maar gelieerd: ik vraag me al een tijdje af of we wel alles weten van het huidige TR businessmodel. Verdienen ze echt alleen aan PFOF? Ik blijf het frappant vinden dat ze een 'dienst' als saveback kunnen aanbieden. Verdienen ze misschien ook aan de data van de betalingen met de betaalkaarten?
Hoe dat precies zit zullen we waarschijnlijk nooit weten. In dit artikel op IEX dat hier enkele dagen geleden gepost is, wordt wel een vraag over de 2% rente gesteld.
2% rente op een gratis betaalrekening is niet normaal bij een Nederlandse bank. Dan is de logische vraag: waar doen jullie dat van?
“Ons businessmodel is fundamenteel anders dan dat van een klassieke bank: we zijn een techbedrijf. 70% van onze mensen is engineer. We hebben onze eigen infrastructuur gebouwd, zelfs onze bewaarbank. We maken geen gebruik van tussenpersonen. Daardoor zijn we winstgevend – al 2,5 jaar. We verdienen het geld aan de beleggingskant. Dat stelt ons in staat om geen kosten voor bankpassen of rentemarges te rekenen.”
Ondanks dat er niet op details wordt ingegaan, is de ECB rente doorgeven natuurlijk gewoon een lokkertje in de hoop dat je er uiteindelijk ook gaat beleggen. Blijkbaar met succes, want bijv. Scalable Capital biedt dit nu ook aan (maar die hebben geen betaalpas).

Mijn Saveback gaat richting XEON, die ik in juni en december verkoop (dus 2 euro aan orderkosten). Beleggen doe ik via een andere partij. Mijn jaarlijkse Saveback zal op ongeveer 100-150 euro uitkomen. Omdat ik er verder niet actief beleg kost ik hen dus waarschijnlijk geld. Zodra ze genoeg klanten hebben zullen er waarschijnlijk extra voorwaarden komen. Ook zal het wegvallen van PFOF volgend jaar gevolgen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polster
Op mijn vragen of er altijd 100% DGS bescherming is op cash bedragen tot 100K of dat het toch mogelijk is dat ze het in een MMF stoppen wordt zeer ontwijkend gereageerd. Ik heb geprobeerd support een Ja of Nee uit te laten spreken maar dat doen ze niet. Ik ga er dus vanuit dat ze de mogelijkheid willen openhouden spaargeld in een geldmarkt fonds te stoppen. Maar in één van de laatste berichten zei een medewerker dat dit in Nederland nog niet gebeurt. Hieronder een aantal van de chat antwoorden.
Trade Republic Agent:
Hello, Trade Republic keeps your deposits among escrow partner banks, such as Deutsche Bank AG, Crédit Agricole, HSBC Continental S.A., J.P. Morgan SE or Citibank Europe plc and for higher balances further diversifies it into liquidity funds. Every euro held in partner bank accounts is protected by deposit insurance up to €100,000 per customer and bank. Feel free to let me know if you have any more questions.

Trade Republic Agent:
Trade Republic distributes your uninvested cash deposits among escrow partner banks and for higher balances further diversify it into liquidity funds. Any individual balance held at each escrow partner bank has a deposit protection of up to 100,000 €.
Geen antwoord op mijn vraag gekregen wat higher balances dan zijn.
Hello, thank you for the feedback and explanation. We are sorry to hear that you had this concern.

Your uninvested cash is held with our trusted partner banks. For balances exceeding the individual bank's insured limit, the excess is allocated to liquidity funds.
To see how your cash balance is distributed, go to the app and tap Cash > scroll to Benefits and tap Interest > Average balance.
Please note that liquidity fund invests in highly liquid, short-term instruments like cash, cash equivalents, and short-term debt securities. These funds have a stable asset value, with all earnings distributed to investors. Concerning the deposit guarantee, regardless of which partner bank holds your funds, here are a few ways your money is protected: - These Deposit Guarantee Schemes (DGS) protect up to 100.000 EUR per investor, per bank. - Your money is held in escrow accounts, it's kept separate from Trade Republic's assets. - We only use the funds within the framework of our https://assets.traderepub...customer_agreement_nl.pdf namely for providing financial services.
You can always find your cash account information, including which partner bank holds your funds, in the app. You'll simply need to click your avatar on Top Left Corner. Cash deposited in the liquidity funds is directly held on a segregated custody account. I hope this clarifies the situation better. If you have any further question, please do not hesitate to ask.
Banken hebben geen insured DGS limit dus vreemde opmerking.
Trade Republic Agent:
I already informed you that, currently, your funds are not allocated to a liquidity fund. If this feature becomes available, you will be notified, and if you prefer not to use this feature, we will not allocate your funds.

Trade Republic Agent:
You asked us about the liquidity funds. I informed you that they are not available in the Netherlands. Don't hesitate to create another chat if you have any more questions in the future. I wish you a great day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
@Polster wat bedoel je met ‘hebben geen Insured DGS limit’.

[ Voor 10% gewijzigd door Wally2002 op 03-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
Als een bank omvalt is er geen limiet op het bedrag waaronder het DGS aanspraak gemaakt kan worden. Wel voor jou als spaarder (100k) maar niet voor de bank als geheel. Daarom snap ik hun opmerking niet over de "bank's insured limit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben laatst overgestapt naar de Nederlandse IBAN, maar maakte net per ongeluk iets over naar mijn oude Duitse IBAN.
Weet iemand wat er met dat geld gebeurt?
Ben ik het kwijt? Bouncet het en wordt het teruggestort? Komt het alsnog op mijn Nederlandse rekening?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
anandus schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:58:
Ik ben laatst overgestapt naar de Nederlandse IBAN, maar maakte net per ongeluk iets over naar mijn oude Duitse IBAN.
Ben ik het kwijt? Bouncet het en wordt het teruggestort? Komt het alsnog op mijn Nederlandse rekening?
Geen zorgen, je geld is natuurlijk niet weg.
Het zal teruggestort worden of alsnog gestort op je rekening bij TR.
Maar hoeveel tijd hier overheen gaat is wel onzeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Geen zorgen, je geld is natuurlijk niet weg.
Het zal teruggestort worden of alsnog gestort op je rekening bij TR.
Maar hoeveel tijd hier overheen gaat is wel onzeker.
Ik heb 2 keer zo'n fout gemaakt.
Bij het openen van mijn bunq rekening maakte ik mijn eerste bedrag over naar de verkeerde rekening, het heeft een paar weken geduurd voordat dat hersteld werd.
Toen ik na de overgang van scalable geld overmaakte naar de oude rekening kreeg ik het geld diezelfde dag nog terug gestort.
Dus bij TR zal het ook wel los lopen, maar hoelang het duurt weet je pas achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik zal het jullie laten weten, zodra ik meer weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 09:02
Ik dacht te hebben gelezen dat de oude IBAN nog enige tijd ‘in de lucht’ zou blijven maar ik weet niet meer voor hoe lang.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 19:13
Radiodurans schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:09:
Ik dacht te hebben gelezen dat de oude IBAN nog enige tijd ‘in de lucht’ zou blijven maar ik weet niet meer voor hoe lang.
Net een mail gekregen:
Beste,

Activeer je nieuwe Nederlandse IBAN vóór 22.09.2025 om:

Rente te blijven verdienen, nu ook op je saldo boven de € 50.000

Geld naar iedereen over te maken, je rekeningen betalen en je salaris ontvangen.

Tijd te besparen doordat je belastingaangifte al is ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:39
Ik heb hem bewust nog niet omgezet omdat er niet duidelijk wordt uitgelegd wat er nu veranderd. Ook deze mail (die ik ook heb gehad) blinkt uit in niet duidelijk zijn.
Als je het niet doet, krijg je helemaal geen rente of alleen niet over het deel boven de 50k?
Wat gebeurd er met je geld? Vragen die niet duidelijk worden beantwoord (waarbij het lijkt dat ze de vraag wel snappen maar geen antwoord mogen geven).
Ook de eerder aangehaalde argumenten van een normale bankrekening ervan maken zodat je naar en van alles en iedereen geld kan overmaken ontvangen is iets waar ik bewust niet naar op zoek ben. Gewoon 1 tegenrekening voor mijn spaargeld ajb. ik zie wel wat er gebeurd en anders stal ik m’n geld wel ergens anders. Mn gevoel voorspelt dat dit laatste ook zal gebeuren. Dan maar een paar tientjes minder rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@A4-tje Geen rente meer als je niet over gaat, is volgens mij wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik bedoelde dat na het omzetten naar een Nederlandse IBAN je oude IBAN nog een tijdje doorgezet wordt naar je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
A4-tje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:55:
Gewoon 1 tegenrekening voor mijn spaargeld ajb. ik zie wel wat er gebeurd en anders stal ik m’n geld wel ergens anders. Mn gevoel voorspelt dat dit laatste ook zal gebeuren. Dan maar een paar tientjes minder rente.
Vanaf het begin was het wel duidelijk dat TR niet als primaire doel had als spaarrekening te fungeren. Het doel is natuurlijk traden (what’s in a name?). Die ECB rente is een mooi lokkertje (net als de 1% saveback) maar ze willen natuurlijk dat je echt gaat handelen. Dus ja, ik zou je gevoel volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:43
had zelf die fout ook gemaakt vorige week. Vrijdagochtend automatische overboeking nog naar DE iban en die stond woensdag einde ochtend weer op originele rekening terug.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:26
Opmerkelijk, vanavond een overboeking gedaan van Trade Republic naar Trade Republic, en dat is niet instant.
Van Revolut naar Trade Republic is wel instant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Update: Vanochtend stond het gewoon op mijn (Nederlandse) rekening!
Blijkbaar wordt het op het moment nog gewoon doorgestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ah-klapkrat
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:31
Bij een overboeking naar een extern rekeningnummer van een groter bedrag vanochtend was gezichtsverificatie middels camera een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ah-klapkrat schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:37:
Bij een overboeking naar een extern rekeningnummer van een groter bedrag vanochtend was gezichtsverificatie middels camera een vereiste.
Dank je wel.
Bedoel je een rekening die niet op jouw naam staat ?
Gebruikte je de camera van je telefoon ?
Groter bedrag: was dat een groot deel van je saldo of gewoon veel geld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:54
@ah-klapkrat Dus had je gezichtsherkenning al van te voren ingeschakeld als biometrische inlogmethode. Anders kennen ze je gezicht niet.
Andere mensen hebben vingerafdruk ingesteld als methode. Die wordt dan gevraagd om met een vingerafdruk te bevestigen. Eigenlijk dus dezelfde manier als dat je inlogt.
Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
TanteBeth schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:39:
@ah-klapkrat Dus had je gezichtsherkenning al van te voren ingeschakeld als biometrische inlogmethode. Anders kennen ze je gezicht niet.
Dit is niet hoe biometrische gezichtsherkenning werkt. Niemand behalve de Secure Enclave (of iets dergelijks bij non iPhones) ‘kent’ je gezicht. En zelfs die beveiligde chip heeft alleen een digitale afgeleide van kenmerken van je gezicht. Je telefoon geeft na het live scannen van je gezicht met de camera aan de app van TR door: Ja, dit is degene die je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Andere mensen hebben vingerafdruk ingesteld als methode.
Er wordt idd meest waarschijnlijk gevraagd om de biometrische methode die je hebt ingesteld op je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 19:56

JBX

Ik dacht eraan om een account aan te maken, nooit klant geweest. Via een referral link telefoonnummer ingevoerd en met sms code gevalideerd. Vervolgens app gedownload maar ik kom niet verder in het aanmeldproces: krijg geen sms meer binnen. Niet in het ‘aanmeld’ proces en (voor de zekerheid) ook niet in het log in proces om wachtwoord te herstellen bij bestaande account.

Dus ik dacht contact op te nemen: niet mogelijk. Geen telefoonnummer, geen email. Wat is dit voor club? Dus je moet je brieven gaan sturen als je de in-app chat niet in komt? Dit doen neobanken als wise en bunq zelfs inmiddels veel beter. Iets te veel goedkoop is duurkoop lijkt het

Geen TR voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@JBX Weet je zeker dat op het laatste scherm waar je was je niet verder kunt scrollen om nog iets in te vullen of zo. TR en Raisin zijn wat dat betreft meester in het verstoppen van de rest van het scherm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 19:56

JBX

TanteBeth schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:34:
@JBX Weet je zeker dat op het laatste scherm waar je was je niet verder kunt scrollen om nog iets in te vullen of zo. TR en Raisin zijn wat dat betreft meester in het verstoppen van de rest van het scherm...
Goede challenge van je! Inderdaad wel door op allemaal dingen te tappen die niet het geval zijn een optie gevonden om contact op te nemen zonder in de app ingelogd te zijn. Moet je wel je emailadres voor valideren, en guess what, die mail komt niet binnen want er is natuurlijk geen account gelinkt.

Genoeg alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Andere mensen hebben vingerafdruk ingesteld als methode. Die wordt dan gevraagd om met een vingerafdruk te bevestigen. ...
Ik heb alleen maar de pincode van TR, Volgens mij kent TR mijn smoel niet, anders dan misschien van mijn ID card. Dus dan niks extra's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Dit is dus het probleem. Ze zetten iedereen geforceerd over naar "volledige bank modus".
Feitelijk is dat raar. Ze zouden je de keuze moeten geven om TR in plaats daarvan in "beleggingsmodus" en/of "spaarmodus" te zetten.

Of als ze dacht echt niet willen in elk geval de beveiliging naar hetzelfde niveau als andere 'echte' banken tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

jawaligt schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Dit is dus het probleem. Ze zetten iedereen geforceerd over naar "volledige bank modus".
Feitelijk is dat raar. Ze zouden je de keuze moeten geven om TR in plaats daarvan in "beleggingsmodus" en/of "spaarmodus" te zetten.
TR's insteek is, lijkt me, om je in beleggingsmodus te krijgen (zie de naam). Dat ze dan ook nog leuke spaarrente geven lijkt me niet in de hoop dat je vervolgens er alleen maar van in de 'spaarmodus' schiet.

En wat ze feitelijk doen is migreren van hun partner-IBAN met geen extra controle naar een eigen IBAN met volle controle inclusief richting MMF's. Ik vind dat geen 'volledige bank modus', ze beginnen slechts meer op clubs als Trading212 te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ah-klapkrat
Andere mensen hebben vingerafdruk ingesteld als methode. Die wordt dan gevraagd om met een vingerafdruk te bevestigen. Eigenlijk dus dezelfde manier als dat je inlogt.
Klopt dit?
Het ging om 5000 euro van TR naar Raisin. Ik heb misschien ooit gezichtsverificatie gedaan in de aanmeldprocedure bij TR, maar dat kan ik me niet herinneren.

Het was echt verificatie in de app zelf met een groene cirkel waarin je gezicht werd geanalyseerd.

Wellicht alleen validatie van levend persoon zonder controle op de identiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ah-klapkrat schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:21:

Het ging om 5000 euro van TR naar Raisin. Ik heb misschien ooit gezichtsverificatie gedaan in de aanmeldprocedure bij TR, maar dat kan ik me niet herinneren.

Het was echt verificatie in de app zelf met een groene cirkel waarin je gezicht werd geanalyseerd.

Wellicht alleen validatie van levend persoon zonder controle op de identiteit.
2 van mijn 3 vragen zijn hiermee beantwoord, waarvoor dank. De derde was: staat de andere rekening (hier dus Raisin) ook op jouw naam, of die van iemand anders ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ah-klapkrat
W1ck1e schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

2 van mijn 3 vragen zijn hiermee beantwoord, waarvoor dank. De derde was: staat de andere rekening (hier dus Raisin) ook op jouw naam, of die van iemand anders ?
Op eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Helder, qua veiligheid zou het wellicht voldoende zijn bij overboekingen naar vreemde rekeningen (van anderen, of van jezelf indien nog niet bekend door een storting). Maar dit lijkt mij ook prima als extra beveiliging. Mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Weet iemand of met de pas in een winkel betalen onder opnamelimieten valt? Of valt deze onder bestedingslimieten?

De dagelijkse limieten verschillen nog al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Ryan_ Bij een opnamelimiet wordt een contant geldopname bedoelt, neem ik aan.

[ Voor 8% gewijzigd door RoRoNL op 07-08-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:18
Ryan_ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:58:
Weet iemand of met de pas in een winkel betalen onder opnamelimieten valt? Of valt deze onder bestedingslimieten?

De dagelijkse limieten verschillen nog al.
Betalen in de winkel of op internet is bestedingslimiet. Je kan de hoogte van de limieten zelf instellen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:50
Helaas vandaag erachter gekomen dat het "saveback" trucje met tanken niet meer werkt. Meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Joris-Jansen schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:28:
Helaas vandaag erachter gekomen dat het "saveback" trucje met tanken niet meer werkt. Meer mensen die dit hebben?
Zoek eens op "tanken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:46
Weet iemand hoe lang een overboeking van TR > ING duurt? Nog steeds een hele werkdag tussen? Dus als ik nu overmaak heb ik het met geluk morgen rond tldeze tijd of anders woensdag ochtend?

Spaar nog bij Openbank maar soms maak ik vrijdag voor 17u over en staat het er dinsdag pas.
Ik zoek eigenlijk een bank die niet per se onder de Spaanse erfbelasting regeling valt (als je sterft maakt de bank eerst 1/3e over naar de Spaanse belasting dienst. Daarna kunnen ie erfgenamen het restant opvragen en daar weer 30% aan onze Belastingdienst betalen..)
Maar ook belangrijk dat de overboekingen gewoon dezelfde dag gebeuren

Of gaan die nieuwe Europese regulering in oktober in die SEPA instant eist bij alle interbank overboekingen? Dan hoef ik daar niet meer op te letten.. nog maar anderhalve maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Jazco2nd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:50:
Weet iemand hoe lang een overboeking van TR > ING duurt? Nog steeds een hele werkdag tussen? Dus als ik nu overmaak heb ik het met geluk morgen rond tldeze tijd of anders woensdag ochtend?
...
achterhaald:
Als je het nu zou doen dan heb je het morgen (dus dat kost je 1 dag rente)
Echter indien je het morgenochtend voor een uur of 7 opneemt dan heb je het ook morgen (dinsdag).
Tenminste, dat is mijn ervaring. Met ING

edit: door onderstaand bericht van @TanteBeth weet ik het niet meer zeker. Je kunt het altijd even controleren met een kleine opname.

edit2: het is inderdaad de laatste tijd wel instant geweest, maar soms gaat het mis (hikje) en toen duurde het een paar uur.

[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 11-08-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
@Jazco2nd Met de nieuwe Nlse IBAN bij TR zijn de overboekingen vanaf TR naar andere NLse betaalrekeningen instant. Ook er naar toe trouwens. Hoogstens 10 seconden wachttijd voordat het binnen is.
Ook van TR naar Openbank was instant. Terug van Openbank naar TR duurde een half uur geloof ik en er werd ten onrechte 24 euro commissie gerekend door Openbank. Die kreeg ik na reclamatie de volgende dag terug van Openbank.

[ Voor 36% gewijzigd door TanteBeth op 11-08-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:22
snip: offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 13-08-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 18:12
TanteBeth schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:00:
@Jazco2nd Met de nieuwe Nlse IBAN bij TR zijn de overboekingen vanaf TR naar andere NLse betaalrekeningen instant. Ook er naar toe trouwens. Hoogstens 10 seconden wachttijd voordat het binnen is.
Ook van TR naar Openbank was instant. Terug van Openbank naar TR duurde een half uur geloof ik en er werd ten onrechte 24 euro commissie gerekend door Openbank. Die kreeg ik na reclamatie de volgende dag terug van Openbank.
Bij grotere bedragen is mij opgevallen dat het nog wel een werkdag kan duren.
Ik heb laatst een groot bedrag overgemaakt na 1700 en dit was de volgende dag om ~11:00 binnen op ING rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
TanteBeth schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:00:
Jammer, ik zie dat ik nog een DE IBAN heb..
Kan ik iets doen om het omzetten naar NL IBAN te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Jazco2nd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Jammer, ik zie dat ik nog een DE IBAN heb..
Kan ik iets doen om het omzetten naar NL IBAN te forceren?
Heb je geen melding gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
W1ck1e schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:45:
[...]

Heb je geen melding gekregen ?
Nope niks. Heb vanochtend na een jaar ofzo de app weer geïnstalleerd, ingelogd/geverifieerd.
Het account is 2 jaar oud en ik was vorig jaar zomer gestopt met Traderepublic. Ik overwoog het te gebruiken als alternatief voor DeGiro maar koos uiteindelijk IBKR omdat je bij TR niet daadwerkelijk aandelen koopt. Tis meer zoals bij Trading 212.

Voor sparen zat ik bij Openbank maar dat is traag als stront, kut app en het risico met erfbelasting waar anderen al tegenaan zijn gelopen.

OB heeft 1.9% en TR 2.0% dus voor de rente hoef ik het niet te doen. Gaat me puur om welke sneller is, al is het alleen nog tussen 9 en 17u instant..

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 11-08-2025 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
@Jazco2nd Zet er eerst wat geld op.
Wij kregen een melding "als je de huidige rente wilt behouden, dien je een NLse IBAN aan te vragen."
Indertijd stond bij de Rente button in Saldo een optie om die IBAN activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 18:26

Dido

heforshe

TanteBeth schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:02:
@Jazco2nd Zet er eerst wat geld op.
Wij kregen een melding "als je de huidige rente wilt behouden, dien je een NLse IBAN aan te vragen."
Indertijd stond bij de Rente button in Saldo een optie om die IBAN activeren.
Wat ook kan, is dat op die plek een melding staat dat je een tientje kunt verdienen door een referral.

Die stond er bij mij al zo lang dat ik hem niet eens meer zag, maar toen ik hem had weggeklikt, stond er opeens die melding over een Nederlandse IBAN. 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 19:17
Sandernochill schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Bij grotere bedragen is mij opgevallen dat het nog wel een werkdag kan duren.
Ik heb laatst een groot bedrag overgemaakt na 1700 en dit was de volgende dag om ~11:00 binnen op ING rekening.
Viel mij ook op. De grens is 5000. Er staat dan ook voordat je ondertekent dat het binnen enkele seconden over is. Doe je een hoger bedrag, dan is het 1-3 werkdagen. Workaround steeds opdrachten van 5k doen als je niet wil wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Laatst online: 13-09 08:34
Ik overweeg te stoppen met sparen bij tr en vanaf nu raisin te gebruiken . Puur door gebrek aan beveiliging . Welke keuzes hebben andere tweakers hierin gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
xxxMaverick schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:06:
Ik overweeg te stoppen met sparen bij tr en vanaf nu raisin te gebruiken . Puur door gebrek aan beveiliging . Welke keuzes hebben andere tweakers hierin gemaakt ?
Spreiden over meerdere (spaar)banken, maar dat deed ik al voordat men overging naar de NL IBAN.
Naast de hoge rente bieden ze ook cashback op betalingen met hun kaart en ik heb er ook beleggingen staan, dus ik zie geen reden voor mijzelf om de rekening leeg te trekken.
Qua beveiliging is het vooral een kwestie van je gegevens geheim houden en je apparaten beveiligen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:30:
...
Qua beveiliging is het vooral een kwestie van je gegevens geheim houden en je apparaten beveiligen.
@xxxMaverick Volgens dit bericht wordt er ook gebruik gemaakt van gezichtsherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Laatst online: 13-09 08:34
W1ck1e schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

@xxxMaverick Volgens dit bericht wordt er ook gebruik gemaakt van gezichtsherkenning.
Oh die had ik gemist , zou het voor mij toch wel net iets anders maken . Al geef ik voorkeur uit kunnen instellen dat er 1 tegenrekening is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
xxxMaverick schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:03:

Oh die had ik gemist , zou het voor mij toch wel net iets anders maken . Al geef ik voorkeur uit kunnen instellen dat er 1 tegenrekening is
Ik ook, maar toch spaar ik nu ook al & nog steeds bij TR. In afwachting dat ze misschien toch ons tegemoet komen op dit punt.

In het verleden liepen oud klanten er tegenaan dat ze niet opnieuw klant konden worden, dus daar wil ik wel voor waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
W1ck1e schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Is dat niet voor alleen iPhone bezitters?

Ik zou het trouwens prettig vinden als voor grotere bedragen zowel een vingerafdruk en een gezichtsherkenning zou worden geïmplementeerd. Dat maakt de kans op false positives toch weer kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
GeEkIe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Is dat niet voor alleen iPhone bezitters?

Ik zou het trouwens prettig vinden als voor grotere bedragen zowel een vingerafdruk en een gezichtsherkenning zou worden geïmplementeerd. Dat maakt de kans op false positives toch weer kleiner.
Het moet ook nog wel enigszins bruikbaar blijven. Heb zelf de functie om overboekingen te doen naar andere rekeningnummers dan mijn tegenrekening nog niet geprobeerd, maar je moet sowieso al de login code hebben, dan ook nog een TAN code per sms lijkt me, dan nog gezichtsherkenning voor grotere bedragen en dan zou je er nóg één bij willen?
Zelfs bij de NL huisbanken gaan ze meestal niet verder dan login gegevens + nog een TAN code via een authenticator of sms tot meestal een bedrag van €50K
Soms zelfs nog een keer inloggen/login code gebruiken om te bevestigen ipv een extra TAN code via authenticator/sms.
In veruit de meeste gevallen gaat dat ook goed.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 16-08-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06

Oekol

waka waka hey hey

Vinden jullie dan allemaal de vingerafdruk niet veilig genoeg? In principe als je vinger is afgehakt heb je ergere problemen toch? Ik heb vanavond weer geld overgemaakt naar de ING met m'n vingerafdruk. Prima en weer binnen 1 seconde op de ING.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Oekol schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:36:
Vinden jullie dan allemaal de vingerafdruk niet veilig genoeg? In principe als je vinger is afgehakt heb je ergere problemen toch? Ik heb vanavond weer geld overgemaakt naar de ING met m'n vingerafdruk. Prima en weer binnen 1 seconde op de ING.
Een vingerafdruk van een afgehakte vinger lijkt mij niet een false positive. Het is nog steeds jouw vinger, ook al is die je wederrechtelijk ontnomen en op een andere locatie. Eerder een forced positive dus :+

Wat ik een grotere kans geef is spoofing waarbij je vingerafdruk wordt nagedaan. Juist daarom zijn 2 biometrische beveiligingen gewenst, lijkt mij.

[ Voor 16% gewijzigd door GeEkIe op 16-08-2025 23:24 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-09 16:44
GeEkIe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Een vingerafdruk van een afgehakte vinger lijkt mij niet een false positive. Het is nog steeds jouw vinger, ook al is die je wederrechtelijk ontnomen en op een andere locatie. Eerder een forced positive dus :+

Wat ik een grotere kans geef is spoofing waarbij je vingerafdruk wordt nagedaan. Juist daarom zijn 2 biometrische beveiligingen gewenst, lijkt mij.
Ik moest 1x mijn gezicht scannen, daarna bij nieuwe overmakingen naar hetzelfde nummer niet. Ook bij grotere bedragen.

Ik denk dat als je 1e keer geld overmaakt naar een nieuwe rekening, die beveiliging actief is.

Maar ik heb niet nog eens geld overgemaakt naar weer een andere rekening. De 1e keer ging het om 5K. Ik weet niet of de hoogte ook een trigger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Wat als je de nieuwe NL IBAN niet accepteert? Momenteel heb ik nog gewoon de DE IBAN. Iemand die weet of er consequenties zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
psvunited schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 01:56:
Wat als je de nieuwe NL IBAN niet accepteert? Momenteel heb ik nog gewoon de DE IBAN. Iemand die weet of er consequenties zijn?
Ja, die zijn er. Geen rente meer na bepaalde datum. Staat in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:54
Edit: Er was al gereageerd. :D

[ Voor 92% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 17-08-2025 09:18 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Oekol schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:36:
Vinden jullie dan allemaal de vingerafdruk niet veilig genoeg? In principe als je vinger is afgehakt heb je ergere problemen toch?
Waarom afhakken? De bekende truuk is iemand drogeren en/of bedreigen en dan de app laten openen. Als er een afkoelperiode tussen zit dan is het al een stuk onhandiger.

Daarnaast is dat niet het enige kritiekpunt, een andere vector is het kapen van de account met een tweede smartphone. Als je dat eenvoudig en met weinig checks kan doen dan is de veiligheid van de vingerafdruk op de originele telefoon irrelevant.
Ik heb vanavond weer geld overgemaakt naar de ING met m'n vingerafdruk. Prima en weer binnen 1 seconde op de ING.
Ik vind het ook erg prima dat ik met een sleutel zo mijn huis binnenkom maar om dan maar niet mijn deur op het nachtslot te zetten? Het gemak heeft toch niks te maken met hoe je het graag beveiligd ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
Waarom afhakken? De bekende truuk is iemand drogeren en/of bedreigen en dan de app laten openen. ...
Ik gebruik liever een pincode dan vingerafdruk of gezichtsherkenning. In de context dat de politie iets van je wil. Zij kunnen je zomaar fysiek dwingen die laatste 2 te gebruiken om iets te doen. Pincode door bedreiging of erger te achterhalen kan sporen achterlaten die ze niet willen. Dat laatste is dan weer iets waar criminelen waarschijnlijk minder problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e goed punt, en je kan een pincode vaak ook nog blokkeren door een paar keer de verkeerde in te tikken. Ook een beproefde oplossing als je onder bedreiging naar een geldautomaat wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:19
W1ck1e schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Ik gebruik liever een pincode dan vingerafdruk of gezichtsherkenning. ......
Een 6 cijferige pincode zou ook een veiliger gevoel geven ervan uitgaand dat de politie niks van me wilt of dat ik onder dwang moet inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 00:40
W1ck1e schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

Ik gebruik liever een pincode dan vingerafdruk of gezichtsherkenning. In de context dat de politie iets van je wil. Zij kunnen je zomaar fysiek dwingen die laatste 2 te gebruiken om iets te doen. Pincode door bedreiging of erger te achterhalen kan sporen achterlaten die ze niet willen. Dat laatste is dan weer iets waar criminelen waarschijnlijk minder problemen mee hebben.
The Third Man schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:12:
@W1ck1e goed punt, en je kan een pincode vaak ook nog blokkeren door een paar keer de verkeerde in te tikken. Ook een beproefde oplossing als je onder bedreiging naar een geldautomaat wordt gebracht.
Op iOS is er zelfs een knopcombinatie om een vergrendeling te activeren. Android ook?
https://ioshacker.com/how...-in-a-dangerous-situation

Nadeel van PIN-code is, is dat ie kan worden afgekeken. Dat kan bij Face ID niet.
Afhankelijk van je bank is biometrie voor inloggen en ondertekenen afzonderlijk te activeren/deactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
44aardbeien schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:42:
...
Nadeel van PIN-code is, is dat ie kan worden afgekeken.
...
Ik gebruik mijn TR rekening alleen binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The Third Man schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:12:
Totdat ze je in je huis overvallen of ergers zonder toezicht ontvoeren.
Gewoon meewerken is eigenlijk altijd verstandiger, vooral als ze enkel wat willen pinnen uit de geldautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:56:

Totdat ze je in je huis overvallen of ergers zonder toezicht ontvoeren.
Gewoon meewerken is eigenlijk altijd verstandiger, vooral als ze enkel wat willen pinnen uit de geldautomaat.
Naar mijn mening heb je bij een pincode meer keuze, dan bij vingerafdruk of gezichtscontrole. En ik ben waarschijnlijk wel zo servicegericht dat ik voor hen een bedrag wil pinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 00:40
W1ck1e schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Naar mijn mening heb je bij een pincode meer keuze, dan bij vingerafdruk of gezichtscontrole. En ik ben waarschijnlijk wel zo servicegericht dat ik voor hen een bedrag wil pinnen ;)
Ik denk dat je te makkelijk denkt. Als je op YouTube woning overval + opsporing verzocht zoekt dan gaat het er behoorlijk gewelddadig aan toe, en is men ook bereid je toegangscodes onder gewelddadige bedreiging van je te ontnemen. Wellicht is een binnenshuis camerasysteem eerder aan te bevelen, omdat je dan de beelden hebt zodat je de aansprakelijkheid terug naar de banken kan verplaatsen.

Er is zelfs een geval waarbij iemand is gegijzeld, omdat hij het spaarslot van ABN AMRO had geactiveerd, waardoor die overvallers 24 uur moesten wachten. Dat was zonder spaarslot niet gebeurt.

https://www.parool.nl/ned...ning-geplunderd~b61f2918/

Edit: spaarslot staat niet in artikel, maar wel op YouTube
YouTube: Afspraakje blijkt valstrik; slachtoffer 36 uur gegijzeld | Amsterdam op 1.10 minuut.
JohanNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Als ze slim zijn, doen ze het dmv overboeking naar een geldezel rekening. Minder exposure, sneller, minder risico.
https://www.politie.nl/onderwerpen/money-mule.html

[ Voor 40% gewijzigd door 44aardbeien op 17-08-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
^^Dit is best een interessante discussie, al draven jullie wat mij persoonlijk betreft wel een beetje door, maar mag het in dit forumtopic weer on-topic verder gaan svp?
Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
44aardbeien schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:04:

Ik denk dat je te makkelijk denkt. ...
Ik schrijf dat ik meer keuze heb, niet dat het voldoende keuze is. En ik ga niet de held uithangen door tegen te werken.

Dit is geen uitnodiging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06

Oekol

waka waka hey hey

W1ck1e schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Ik gebruik mijn TR rekening alleen binnenshuis.
Ik ook overigens. Wellicht dat ik daarom ook niet zo bang ben. Vind het prima zo, beter is altijd goed. Als het maar niet te overdreven wordt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

RoRoNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:11:
^^Dit is best een interessante discussie, al draven jullie wat mij persoonlijk betreft wel een beetje door, maar mag het in dit forumtopic weer on-topic verder gaan svp?
Dank
Naar mijn idee gaat het ook on-topic over de risico's van TR specifiek, we bespreken niet hoe je bankapps in het algemeen veilig houdt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 09:19

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Dido schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Wat ook kan, is dat op die plek een melding staat dat je een tientje kunt verdienen door een referral.

Die stond er bij mij al zo lang dat ik hem niet eens meer zag, maar toen ik hem had weggeklikt, stond er opeens die melding over een Nederlandse IBAN. 8)7
Ik kreeg gisteren ook weer een melding om een NL IBAN te activeren om je rente te behouden. Gaan ze de Duitse IBAN op een lagere rente zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Frenkpie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:29:

Ik kreeg gisteren ook weer een melding om een NL IBAN te activeren om je rente te behouden. Gaan ze de Duitse IBAN op een lagere rente zetten?
Als je ook op pagina 104 zit, kijk eens naar het berichtje bovenaan.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 18-08-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38
Ik ben ook over naar NL-iban. Mijn dochter heeft echter nog geen melding ontvangen, ze is sinds september 2023 klant bij TR.. Zijn er nog meer mensen die geen melding hebben ontvangen om om te zetten naar NL-iban?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 09:19

Frenkpie

"Crocs Rule !"

W1ck1e schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Als je ook op pagina 104 zit, kijk eens naar het berichtje bovenaan.
Bedankt, had eerst ook gezocht maar kon deze reactie niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepoe
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-08 21:05
Polster schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:15:
Op mijn vragen of er altijd 100% DGS bescherming is op cash bedragen tot 100K of dat het toch mogelijk is dat ze het in een MMF stoppen wordt zeer ontwijkend gereageerd. Ik heb geprobeerd support een Ja of Nee uit te laten spreken maar dat doen ze niet. Ik ga er dus vanuit dat ze de mogelijkheid willen openhouden spaargeld in een geldmarkt fonds te stoppen. Maar in één van de laatste berichten zei een medewerker dat dit in Nederland nog niet gebeurt. Hieronder een aantal van de chat antwoorden.

[...]

Geen antwoord op mijn vraag gekregen wat higher balances dan zijn.

[...]

Banken hebben geen insured DGS limit dus vreemde opmerking.

[...]
Weet je al wat meer? Ik heb zo ook mijn vraagtekens over wat TR met je geld gaat doen. Gaat het naar een geldmarktfonds of een spaarrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:19
poepoe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Weet je al wat meer? Ik heb zo ook mijn vraagtekens over wat TR met je geld gaat doen. Gaat het naar een geldmarktfonds of een spaarrekening...
Ik begrijp niet zo goed waarom die vraag steeds terug komt. Een reguliere bank zal toch zeker ook wel het geld beleggen en niet ergens op een spaarrekening parkeren ofzo. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@ratzz Ehhh, jawel een reguliere bank zet het spaargeld gewoon op een 'spaarrekening'. Ze lenen het niet uit aan een ander of zo. Het geld staat overnacht bij de ECB 'geparkeerd' en de bank krijgt daar 2% rente voor van de ECB. Ze geven de klant weer 1% rente of zo en hebben dus 1% winst.
Uitlenen doen ze door gewoon geld te creëren uit ijle lucht en daar dan rente voor te vragen. Weer 3 of 4% winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
@poepoe Nee deze antwoorden waren het beste wat ik er uit kon trekken na een week chatten. Ik ga er dus vanuit dat ze de optie willen hebben om het in een MMF te stoppen.

@ratzz Ze beleggen jouw spaargeld in jouw naam in een MMF. Het wordt daarmee een belegging die op jouw naam staat. Dit wordt door de belastingdienst anders/ongunstiger belast dan spaargeld en het wordt niet gedekt door het DGS. Het risico is berperkt maar als ik mijn geld in een MMF wil hebben doe ik dat wel zelf (tegen waarschijnlijk iets betere rendementen).

Zie hoe bijvoorbeeld Wise, Trading212 en Scalable Capital hier wel gewoon helder over zijn.

Wise
https://wise.com/nl/interest/
Earn returns on EUR, GBP and USD by opening a Wise account and investing in a fund that holds government-guaranteed assets. Start with a penny, cent or dime. Spend any time, all while you grow.
*Capital at risk.
Interest is offered in partnership with BlackRock and through Wise Assets Europe AS. The funds aim to maximise current income through a portfolio of high quality short-term money market instruments. You may have to pay tax on your earnings — for example, capital gains tax.

Trading212
https://www.trading212.com/nl/interest-on-cash
Als je rente inschakelt, bewaren we je geld in kwalificerende geldmarktfondsen en bij banken. Blijft deze functie uitgeschakeld, dan bewaren we het alleen bij banken. Op geld op een beleggingsrekening wordt rente berekend. Voorwaarden zijn van toepassing. Bij beleggen loopt je kapitaal risico.

Scalable Capital
https://nl.scalable.capital/rente
rente wordt doorgegeven door partnerbanken en geldmarktfondsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TanteBeth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:38:
Uitlenen doen ze door gewoon geld te creëren uit ijle lucht en daar dan rente voor te vragen. Weer 3 of 4% winst.
Leuk verhaal en simplificatie voor op de borrel, maar zo werkt het natuurlijk niet in het echt :P

Een korte uitleg kun je hier wel lezen:
https://cepr.org/voxeu/co...create-money-out-thin-air

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 18-08-2025 15:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepoe
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-08 21:05
ratzz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom die vraag steeds terug komt. Een reguliere bank zal toch zeker ook wel het geld beleggen en niet ergens op een spaarrekening parkeren ofzo. Of mis ik iets?
Omdat dit anders belast word in je box 3 tijdens de belastingaangifte
Pagina: 1 ... 26 ... 28 Laatste