Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
xxxMaverick schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:40:
Ik vind zelf het feit dat geld overal heen geschreven
kan worden enorm nadeel. Ik blijf dus voorlopig onder de huidige constructie .
Ook het feit dat betalen en sparen dan door elkaar gaat lopen vind ik persoonlijk erg onprettig
Ik ga de rekening niet gebruiken om te betalen. Dus dat loopt mij niet door elkaar.
En ik deel mijn rekeningnummer met niemand, behalve met de 2 banken van mijn tegenrekeningen.
Dan zal het bij mij wel allemaal loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Ik ga de rekening niet gebruiken om te betalen. Dus dat loopt mij niet door elkaar.
En ik deel mijn rekeningnummer met niemand, behalve met de 2 banken van mijn tegenrekeningen.
Dan zal het bij mij wel allemaal loslopen.
Gaat meer om feit dat men met je inlogcodes en bv toegang tot app nu veel meer mogelijkheden heeft dan voorheen. Hangt denk ik ook af van hoeveelheid geld wat je er neer zet of dit echt issue is . In theorie kan men zelfs beleggingen verkopen , doorzetten naar rekening en alles doorboeken naar andere rekening . Je zou niet de eerste zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

THE_BASE schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Die DGS is niet veranderd toch? Het geld staat nog altijd bij een partnerbank.
Zo zie ik het ook. Toen TR begon was die discussie er ook, en uiteindelijk viel het gewoon onder spaargeld met DGS. Nu niks anders vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
pelican schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:22:

Zo zie ik het ook. Toen TR begon was die discussie er ook, en uiteindelijk viel het gewoon onder spaargeld met DGS. Nu niks anders vermoed ik.
Eind 2023 toen dit ook speelde heb ik gedurende 3 maanden rond de jaarwisseling mijn saldo elders gestald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:07

The Third Man

The Third Jellyfish

pelican schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Zie de post van @Sanchaz12 op de vorige pagina, dat is een wezenlijk verschil. En in de originele situatie had je een IBAN bij de partnerbank dus kon het geld niet meerdere kanten op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:31:
[...]
Zie de post van @Sanchaz12 op de vorige pagina, dat is een wezenlijk verschil. En in de originele situatie had je een IBAN bij de partnerbank dus kon het geld niet meerdere kanten op.
Het niet zelf-belegde geld, dat staat op een iban rekening waar je rente op krijgt. Wat TR er mee doet verandert daar niks aan. Als zij het beleggen, heb ik nog geen belegging. Het komt op mij over als bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]
Dan zal TR daar toch echt duidelijk in moeten zijn. Voorwaarden wijzigen kán, maar heb daar geen akkoord voor gegeven. Dat stond niet vermeld bij de omzetting voor zover ik zag.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:08
Ook het feit dat betalen en sparen dan door elkaar gaat lopen vind ik persoonlijk erg onprettig
Ben ik met je eens. Heb nu wel een NL Iban maar blij Revolut gewoon gebruiken voor betalingen. TR gebruik ik vooralsnog alleen als spaarrekening.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 15:22
[...]
Ik begrijp niet waarom de BD het deel van je tegoed dat TR belegt onder het hogere tarief zou belasten. Je hebt zelf immers geen invloed op de splitsing noch kans op een hoger rendement op het belegde deel. Een bank doet toch altijd beleggingen met spaargelden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:00
Aantal vragen gesteld aan TR via de chat o.a. over de MMF situatie en DGS. Hier nog geen antwoord op gekregen maar op 1 vraag wel. Ik vroeg of het mogelijk is de Duitse account aan te houden en wat daar de gevolgen van zouden zijn.
Once you are notified that you can activate your Dutch account, you will have 60 days to activate it. If you do not upgrade within this period, you will stop receiving interest and will not have access to new features, such as uncapped interest, and the Dutch current account.
De verwoording in de app (Keep earning 2 % interest) klopt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bravertal schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Ben ik met je eens. Heb nu wel een NL Iban maar blij Revolut gewoon gebruiken voor betalingen. TR gebruik ik vooralsnog alleen als spaarrekening.
Hier ook, blijft ook zeker zo, behalve voor grote aankopen. Ga m’n salaris er niet op laten storten en ook geen aankopen bij AH ermee afrekenen. Wil gewoon een flexibele spaarrekening met goede rente, IP en Apple Pay.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

rindertb schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:43:
[...]
Ik begrijp niet waarom de BD het deel van je tegoed dat TR belegt onder het hogere tarief zou belasten. Je hebt zelf immers geen invloed op de splitsing noch kans op een hoger rendement op het belegde deel.
pelican schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Het niet zelf-belegde geld, dat staat op een iban rekening waar je rente op krijgt. Wat TR er mee doet verandert daar niks aan. Als zij het beleggen, heb ik nog geen belegging. Het komt op mij over als bangmakerij.
Hoe is dat dan anders dan bij Trading212 stallen die vanaf het begin al duidelijk maakte dat ze het in (Q)MMF stoppen? In beide gevallen staat het geen spaarrente te verdienen. Hoezo zou het voor de belastingdienst uitmaken waar de handeling plaatsvindt. Als je immers wetens het risico neemt dat het in een MMF gaat kan je niet je handen voor de bdienst in onschuld wassen onder het mom van “ik vind het sparen ondanks dat ze het toch in ISIN1234567 hebben gestopt”. Volgens de wet is sparen op de balans van een bank staan en is beleggen een instrument kopen of in inlegggen (bij een fonds). Dat laatste is het geval zodra het een MMF in gaat.
Een bank doet toch altijd beleggingen met spaargelden?
De crux is dat de participatie op jouw naam staat. Als jouw geld letterlijk in een MMF zit dan heb jij ook wettelijk aanspraak op die belegging, mocht TR of de MMF manager failliet gaan. En zoals elke belegging staat het in een bewaarfirma ondergebracht. Bij sparen staat het op de balans van de bank en ben je slechts crediteur (en daarom bestaat er een 100k DGS voor die investering en slechts 20k voor beleggingen).

Het is in het geheel niet anders dan dat je zelf bij DeGiro geld in een MMF zoals XEON stopt. Alleen doet TR dat zeer waarschijnlijk bij een groter en goedkoper fonds waar ze minimale inlegdrempels van tienduizenden euro’s of zelfs een miljoen hebben. Meesman doet dat ook met hun ‘Rentefonds’, dat gaat in Amundi Euro Liquidity Select. Op Reddit kwam bij het Duitse TR IBAN introductie voorbij dat ze een BlackRock fonds gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 26-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Voor mijzelf houd ik vast aan het volgende.
Indien ik van te voren of op de dag zelf weet hoeveel rente ik opbouw, en dat die positief is (of indien die negatief gaat worden dat op tijd verneem zodat ik geld kan opnemen om dat te voorkomen) zodat ik altijd minstens mijn inleg in waarde behoud dan vind ik dat het spaargeld is.
Als de waarde van mijn inleg echter ook kan dalen (korte of langere termijn) dan vind ik dat het beleggingen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e misschien heb ik wat gemist maar sinds wanneer hecht de Belastingdienst ook maar enige waarde aan wat je vindt? Zij vragen vrolijk de rekeningsaldi op 1 januari op en TR meldt vrolijk dat X in die en die partnerbankrekening staat en Y in die en die belegging. Net als dat ze bij een broker als DeGiro of IBKR e.d. ook die twee getallen krijgen (de courante rekening en de beleggingen).

Wat ik hier en de discussies op Reddit ook bemerk is dat men lijkt aan te nemen dat “een IBAN” gelijkstaat aan 1 enkele en ondeelbare rekening. Het is slechts een adres waar naartoe en vandaan je transacties kan uitvoeren. Er kunnen tig rekeningen achter zitten en je kan ook die tig rekeningen hebben zonder IBAN. Dat je dus 1 IBAN bij TR hebt betekent niet dat er gegarandeerd maar 1 potje is waar jouw geld bij TR in staat. Het betekent slechts dat je 1 ‘doorgeefluik’ hebt van en naar je tegoeden.

[ Voor 38% gewijzigd door The Third Man op 26-07-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:39:
@W1ck1e misschien heb ik wat gemist maar sinds wanneer hecht de Belastingdienst ook maar enige waarde aan wat je vindt? Zij vragen vrolijk de rekeningsaldi op 1 januari op en TR meldt vrolijk dat X in die en die partnerbankrekening staat en Y in die en die belegging. Net als dat ze bij een broker als DeGiro of IBKR e.d. ook die twee getallen krijgen (de courante rekening en de beleggingen).
Ik denk dat de BD geen waarde hecht aan mijn mening. Ik geef alleen maar aan hoe ik het zie. Het is zeker niet mijn bedoeling om anderen te overtuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:37:
Voor mijzelf houd ik vast aan het volgende.
Indien ik van te voren of op de dag zelf weet hoeveel rente ik opbouw, en dat die positief is (of indien die negatief gaat worden dat op tijd verneem zodat ik geld kan opnemen om dat te voorkomen) zodat ik altijd minstens mijn inleg in waarde behoud dan vind ik dat het spaargeld is.
Als de waarde van mijn inleg echter ook kan dalen (korte of langere termijn) dan vind ik dat het beleggingen zijn.
Je spreekt jezelf een beetje tegen met die laatste zin (of laat een cruciaal deel weg).

Want als spaarrekeningen negatieve rente krijgen, dan zal je inleg minder waard worden, en zou het in jouw boekje dus geen spaargeld, maar een belegging zijn ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Je spreekt jezelf een beetje tegen met die laatste zin (of laat een cruciaal deel weg).

Want als spaarrekeningen negatieve rente krijgen, dan zal je inleg minder waard worden, en zou het in jouw boekje dus geen spaargeld, maar een belegging zijn ;)
Neen, ik schrijf dat indien ik van die negatieve rente op tijd weet, ik mijn spaargeld kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Neen, ik schrijf dat indien ik van die negatieve rente op tijd weet, ik mijn spaargeld kan opnemen.
Dat schrijf je in je eerste deel, maar laat je weg uit je laatste zin, terwijl het daar net zo van belang is. Dat was mijn punt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Dat schrijf je in je eerste deel, maar laat je weg uit je laatste zin, terwijl het daar net zo van belang is. Dat was mijn punt :>
Ik dacht dat ik duidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:19
Voor de zekerheid zou ik bij elke storting de app of hun online bankomgeving openen en dan naar dat gedeelte gaan waar TR aangeeft waar je geld staat.
Als hij aangeeft dat alles bij de partnerbank staat (in mijn geval citi) en niet iets zegt over MMF's moet het goed zijn.
Dan maak je nog een printscreen van hetzelfde op 1 januari met de datum en tijd ook te zien op de afbeelding.
Mocht TR dan alsnog de tegoeden aangeven bij de BD als belegging, kun je dit veranderen naar spaartegoeden.
In het geval de BD hier vragen over heeft heb je je bewijs.

Overigens wat TR - of welke bank dan ook - doorgeeft aan de BD is enkel een hulpmiddel en niet altijd correct, dat er soms wat aan aangepast moet worden is niet gek.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:10:
Voor de zekerheid zou ik bij elke storting de app of hun online bankomgeving openen en dan naar dat gedeelte gaan waar TR aangeeft waar je geld staat.
...
Volgens mij moet je dan wachten tot de volgende dag, die informatie wordt 's nachts bijgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:35
The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:39:
Zij vragen vrolijk de rekeningsaldi op 1 januari op en TR meldt vrolijk dat X in die en die partnerbankrekening staat en Y in die en die belegging. Net als dat ze bij een broker als DeGiro of IBKR e.d. ook die twee getallen krijgen (de courante rekening en de beleggingen).
Is dat zo? Het lijkt mij dat TR meldt dat x geld op die IBAN staat. Wat zij er verder mee doen is voor de BD irrelevant lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:26
Ik heb al 3 dagen volgens TR een Nederlands IBAN. Wanneer ik deze in Rabobank en ING invoer, krijg ik de vermelding dat de IBAN niet bekend is.
De online helpdesk van ING snapt mijn vragen niet, dus veel verder kom ik niet.
Met de helpdesk van TR kom ik er ook niet uit. Die zegt dat ING en Rabobank hun BIC-database niet op orde hebben.
Iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
  • Laatst online: 11:42
BvZwolle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:33:
Ik heb al 3 dagen volgens TR een Nederlands IBAN. Wanneer ik deze in Rabobank en ING invoer, krijg ik de vermelding dat de IBAN niet bekend is.
Met de helpdesk van TR kom ik er ook niet uit. Die zegt dat ING en Rabobank hun BIC-database niet op orde hebben.
Even een oprechte vraag, zolang je kan overmaken en het instant is en dat je nu dan een melding krijgt dat het niet klopt, wat is precies het probleem? Het is allemaal nieuw dus hoogstwaarschijnlijk klopt inderdaad de database nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Iedereen heeft dat, die database zal gewoon even nodig hebben om te updaten. Zolang je geld aankomt is er niks aan de hand, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
@ElMayo ik kan dus niet overmaken, omdat ING en de Rabobank het IBAN niet herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMayo
  • Laatst online: 11:42
BvZwolle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:40:
@ElMayo ik kan dus niet overmaken, omdat ING en de Rabobank het IBAN niet herkennen.
Je kan wel degelijk overmaken, heb ook een ING rekening en krijg dezelfde melding. Probeer het met €1,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo50
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:28
In de android app geeft ING bij mij ook altijd een foutmelding. Maar klik toch op bevestigen en het wordt real time uitgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

GeEkIe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Is dat zo? Het lijkt mij dat TR meldt dat x geld op die IBAN staat.
Real life reports van Duitse TR klanten tonen dat TR zelf aangeeft dat er een deel in deze partnerbank staat en deel in een MMF, zie bijvoorbeeld dit Reddit bericht met als reactie eronder nog een screenshot.

Daarnaast nogmaals: een IBAN is geen rekening. Een IBAN kan door de instantie aan 1 rekening gekoppeld zijn (dit is doorgaans de courante rekening bij instanties als brokers), maar dat wil niet zeggen dat jij dan bij die instantie maar 1 rekening hebt als je maar 1 IBAN hebt. Vandaar de vergelijking met een 'doorgeefluik', je IBAN is de enige manier zodat je via SEPA transacties uit kan voeren.

Dit doet me ook een beetje denken aan een terugkerend misverstand op m'n werk met een noreply@bedrijf.com emailadres. Mijn team gebruikt dat voor interne webtooling om een mail naar gebruikers te sturen met 'hier is je tijdelijke toegangscode' en 'vanochtend is de service herstart'. Vervolgens krijgen wij vragen wie de mailbox van noreply@bedrijf.com beheert. Ik leg elke keer uit dat een mailadres niet een equivalent is van een mailbox, maar dat komt niet altijd over. Een IBAN is een adres, geen box. Dat kan je aan een box koppelen (vrij gangbaar bij persoonlijke emailaccounts) maar dat hoeft niet. En je kan ook allerlei interne boxen hebben zonder emailadres eraan gekoppeld.
Wat zij er verder mee doen is voor de BD irrelevant lijkt mij.
Waarom? De Belastingdienst kijkt waar het geld staat. Daar heffen ze belasting over. Hoe dat geld daar gekomen is, of jij een 'buy' hebt geklikt of dat TR dat vanzelf mag doen op basis van hun voorwaarden van jouw rekening verandert niks aan waar het geld staat op die 1e januari wanneer de BD peilt.

Ik maakte hierboven al de vergelijking met Trading212 waar het gegarandeerd een MMF in gaat. Ook daar klik je nergens op 'buy', dat doen zij zodra je er geld op knalt. Daar is het dan 100% MMF en hier bij TR lijkt het nu tot 100k partnerbank en daarboven MMF.

[ Voor 27% gewijzigd door The Third Man op 26-07-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
ElMayo schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Je kan wel degelijk overmaken, heb ook een ING rekening en krijg dezelfde melding. Probeer het met €1,-
Top! Zojuist gedaan en instant betaling gezien. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Bij ING krijg ik onderstaande melding (gisteren was het nog "rekeningnummer bestaat niet" (of iets dergelijks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFmF2whk5oGp7YbjORJsfCJCdrk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rM2cSuGPnrrwnqhTcxpn0KgV.png?f=user_large

Bij ASN krijg ik een soortgelijke melding (dat het niet gecontroleerd kon worden). Echter gisteren heb ik van beide rekeningen geld kunnen overmaken naar TR en ook weer terug.

Als het bij RABO niet lukt, dan is dat volgens mij een dingetje van hen.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wat is het probleem, overmaken lukt toch gewoon?

De koppeling is gewoon nog niet gemaakt tussen die nieuwe IBAN's en de bestaande banken die werken met die checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:10
Hahn schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Iedereen heeft dat, die database zal gewoon even nodig hebben om te updaten. Zolang je geld aankomt is er niks aan de hand, toch?
Ik krijg die melding al een dik jaar lang bij geld overmaken naar N26. Dus dat even kan nog wel wat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

BvZwolle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:40:
Kan je anders de exacte foutmelding delen, want men lijkt nu aan te nemen dat je de naam-check bedoelt maar misschien gaat er wat anders mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ratzz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Ik krijg die melding al een dik jaar lang bij geld overmaken naar N26. Dus dat even kan nog wel wat duren.
Klopt, dat heb ik ook en bij andere banken. Maar bij deze NL iban zal het toch wel wat sneller verlopen, verwacht ik. Misschien wil de rabo het opnemen van geld richting concurrentie tegen gaan met deze melding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ratzz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Bij niet-Nederlandse rekeningen kan je wachten tot je een ons weegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:43:
Ik maakte hierboven al de vergelijking met Trading212 waar het gegarandeerd een MMF in gaat. Ook daar klik je nergens op 'buy', dat doen zij zodra je er geld op knalt. Daar is het dan 100% MMF en hier bij TR lijkt het nu tot 100k partnerbank en daarboven MMF.
Dit begrijp ik. Maar is het dan niet ook zo dat inzichtelijk is waar het geld staat? Ik herinner me uit de tijd dat ik bij DeGiro belegde dat je continu overboekingen zag van de beleggingsrekening naar een geldfonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@edozat1 zie mijn linkje naar de Reddit post hierboven, als TR het doet maken ze dat schijnbaar gewoon inzichtelijk. Dat lijkt me ook wettelijk verplicht. Maar tegelijkertijd kan je dan ook niet de schijn ophouden van “ik vind het toch sparen lekker puh” want het gaat letterlijk een beleggingsfonds in. Vandaar ook dat ik zei “wetens” in mijn eerdere bericht, de “willens” is daar niet eens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19
Hahn schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Bij niet-Nederlandse rekeningen kan je wachten tot je een ons weegt ;)
In principe tot 9 oktober 2025, want dan is het verplicht volgens de Instant Payments Regulation een naamcontrole (Confirmation of Payee (CoP) of ook wel Verification Of Payee) te doen voor instant payments binnen EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:36
Ik had gisteren contact gehad met de Rabo hierover. Een medewerker zei dat het het zouden gaan uitzoeken. Verder nog geen reactie gehad.

Maar zoals anderen al hebben gepost, je kan gewoon geld overmaken. Eerst natuurlijk testen met een klein bedrag.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:00:
[...]
Kan je anders de exacte foutmelding delen, want men lijkt nu aan te nemen dat je de naam-check bedoelt maar misschien gaat er wat anders mis?
Het is opgelost, in die zin dat ik wel gewoon kan overboeken, alleen de grootbanken blijkbaar de IBAN niet kennen. Heeft niets te maken met naam-check. Ik heb op advies een euro overgemaakt en dat was instant over. Dus vanaf nu durf ik het aan om de maandelijkse storting in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:04
Even een gekke vraag. Ik heb zojuist een account aangemaakt. Inmiddels alles geverifieerd en 10 euro als test gestort. Werkt allemaal prima. Het viel mij pas hierna op dat ik mijn e-mailadres verkeerd had geschreven. Ik vond het al zo vreemd dat ik geen bevestiging van paspoort check etc kreeg. Hierna kijkende zag ik dat ik mijn mailadres nog moest verifiëren, waardoor ik dus zag dat mijn mailadres fout stond. Inmiddels niet meer.

Maar heb ik specifieke mails gemist die ik moet hebben/bewaren? Normaal krijg je de voorwaarden etc. Maar goed die, als ik die ooit nodig heb, zal ik wel op de site kunnen vinden. Maar andere belangrijke info? Voor een accountreset ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
KookSpook schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:02:
Even een gekke vraag. Ik heb zojuist een account aangemaakt. Inmiddels alles geverifieerd en 10 euro als test gestort. Werkt allemaal prima. Het viel mij pas hierna op dat ik mijn e-mailadres verkeerd had geschreven. Ik vond het al zo vreemd dat ik geen bevestiging van paspoort check etc kreeg. Hierna kijkende zag ik dat ik mijn mailadres nog moest verifiëren, waardoor ik dus zag dat mijn mailadres fout stond. Inmiddels niet meer.

Maar heb ik specifieke mails gemist die ik moet hebben/bewaren? Normaal krijg je de voorwaarden etc. Maar goed die, als ik die ooit nodig heb, zal ik wel op de site kunnen vinden. Maar andere belangrijke info? Voor een accountreset ofzo?
Voor een account reset krijg je een pukcode die je ontvangt op je gekoppelde rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:04
En je gekoppelde rekening is de rekening waarmee je voor het eerst overmaakte naar TR, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
KookSpook schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:32:
En je gekoppelde rekening is de rekening waarmee je voor het eerst overmaakte naar TR, toch?
Dat was het wel maar met die nieuwe voorwaarden en iban durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Die puk code krijg/kreeg je door overmaking van 1 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:08
ratzz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Voor een account reset krijg je een pukcode die je ontvangt op je gekoppelde rekening.
Ik had begrepen dat er geen pukcodes meer worden uitgegeven: crryp in "Discussie over & Ervaringen met Trade Republic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
De laatste 4 cijfers van je documentnummer waarmee je je hebt aangemeld worden gebruikt voor een zogenaamde PUK code.
Noteer deze eventueel ergens en bewaar deze op een veilige plek mocht je ID (binnenkort) verlopen, deze heb je namelijk nodig voor handelingen als account herstel en het terugboeken van grote bedragen.
Gebruikers die een rekening vóór 2025 hebben geopend hebben een PUK code ontvangen in de omschrijving van een betaling van 1 cent.

Staat gewoon in de TS, en ja hij wordt ook weer geupdate zodra alles omtrent de overstap naar de nieuwe IBAN duidelijk is :)

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 26-07-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:52

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Inderdaad toch wel handig die PUK even op te slaan. Terugzoeken wordt al lastiger merk ik omdat er ook geen zoekfunctie in de Trade Republic App lijkt te zitten? Ik heb hem destijds wel even opgeschreven, zou dat iig ook doen want ik kan hem zelf in de app nu al niet meer terugvinden :P

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:18:
Inderdaad toch wel handig die PUK even op te slaan. Terugzoeken wordt al lastiger merk ik omdat er ook geen zoekfunctie in de Trade Republic App lijkt te zitten? Ik heb hem destijds wel even opgeschreven, zou dat iig ook doen want ik kan hem zelf in de app nu al niet meer terugvinden :P
Je moet zoeken in de mutaties van de tegenrekening, zoeken op "PUK"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Een nadeel van de Nederlandse IBAN is wel dat de rekening minder veilig is mijn inziens. Vroeger kon er alleen geld worden overgeboekt naar de tegenrekening. Nu naar iedere rekening. Weten jullie wat de grens is die TR hanteert voor de extra beveiliging bij overboeking van grote bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Ik heb een en/of rekening met mijn echtgenote. Voor TR hebben we allebei een aparte rekening geopend omdat TR geen en/of rekening accepteerde. Kunnen we met de Nederlandse IBAN nu de aparte rekeningen opzeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:52

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je kan sowieso een daglimiet en maandlimiet instellen in de app, dus dat doet al iets, en daarnaast kun je ook de kaart fysiek limiteren en zelfs de online betaalmogelijkheid kun je uitzetten. Maar inderdaad hoop ik ook dat ze toch nog even nadenken over een extra manier van beveiligen, want dat het geld alleen naar mijn rekening kon vond ik toch wel een prettig idee.

Wat sowieso wel een tip is is de notificaties van de app aanzetten, elke betaling die je doet krijg je dan meteen om je pols of op smartphone te zien. Nu hopen dat ze dit bij TR nog iets efficiënter maken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan66
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-07 18:58
Heb al te maken gehad met 4 mislukte pin transacties en de eerste 2 zijn wel gelukt. Er is sprake van een technische fout, volgens de app. Maak gebruik van Apple Pay. Heb de NL Iban sinds 24 juli j.l.. Heb hier eerder nog geen last van gehad. Partnerbank is deutsche bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
In een eerder bericht schreef je dit :
Een nadeel van de Nederlandse IBAN is wel dat de rekening minder veilig is mijn inziens. Vroeger kon er alleen geld worden overgeboekt naar de tegenrekening. Nu naar iedere rekening. ...
Ondanks dat of juist daardoor weet IK niet wat je bedoelt met
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:11:
Ik heb een en/of rekening met mijn echtgenote. Voor TR hebben we allebei een aparte rekening geopend omdat TR geen en/of rekening accepteerde. Kunnen we met de Nederlandse IBAN nu de aparte rekeningen opzeggen?
tip: benoem even waar je de verschillende bedoelde rekeningen hebt:
en/of rekening
aparte rekening(en)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:48
DeNachtwacht schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:57:
Je kan sowieso een daglimiet en maandlimiet instellen in de app, dus dat doet al iets
Helaas alleen voor de kaart, niet voor overboeken. Zorg dus dat je je telefoon/computerbeveiliging op orde hebt.

Uit Help:
Er geldt geen maximumbedrag dat je kunt overboeken of ontvangen met je betaalrekening bij Trade Republic. Om onbeperkt te kunnen overboeken, moet je ervoor zorgen dat je de nieuwste versie van onze app hebt geïnstalleerd.

Voor je veiligheid is een extra verificatiestap vereist als je grotere bedragen overboekt. Je wordt door dit proces geleid in de app, en we brengen je op de hoogte zodra je overboeking is goedgekeurd.
Uit Help:

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:16
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:11:
Ja. Ik had ook altijd problemen met stortingen vanaf onze gezamelijke rekening omdat daar alleen onze initialen gebruikt werden. Ik had zelf nog een prive rekening die wel goed werkte. Ik had TR bijna opgezegd vanwege deze onzinnige beperking.

Maar met de NL IBAN wijziging kun je vanaf iedere rekening storten. Dus als je die extra rekeningen van jullie beide alleen had voor TR, kun je die weer opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 16:50
Al gevonden waar je adressen (rekeningen) uit je adresboek kunt verwijderen?
Zoals altijd is het in de app van TR zoeken tot je een ons weegt omdat het allemaal enorm goed verstopt zit.
Ook van Google en Help word je niet wijzer, Zal wel aan mij liggen,

Maar uiteindelijk toch gevonden en zoals altijd, de optie staat weer eens ergens buiten beeld. Het is net een escape room.

Saldo, Verzenden, schuif gewenste contact naar links en verder met Mens erger je niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
TanteBeth schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:11:
Al gevonden waar je adressen (rekeningen) uit je adresboek kunt verwijderen?
Zoals altijd is het in de app van TR zoeken tot je een ons weegt omdat het allemaal enorm goed verstopt zit.
Ook van Google en Help word je niet wijzer, Zal wel aan mij liggen,

Maar uiteindelijk toch gevonden en zoals altijd, de optie staat weer eens ergens buiten beeld. Het is net een escape room.

Saldo, Verzenden, schuif gewenste contact naar links en verder met Mens erger je niet..
Neen, niet gezocht, want de 2 tegenrekeningen die ik heb wil ik blijven gebruiken.
Ik "haat" het wanneer ik alleen door iets te proberen kan ontdekken in plaats van dat er gewoon duidelijk wordt gemaakt wat de opties zijn zonder dat je iets probeert. Dat zal wel aan mij liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
Krijg sinds vandaag ook geen 2 euro saveback meer bij het tanken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ruben0s schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:51:
Is jouw berichtje niet een beetje prematuur ?
Morgen of later krijg je het misschien wel weer.

Of heb je dat ergens gelezen in voorwaarden of zoiets ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
W1ck1e schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Is jouw berichtje niet een beetje prematuur ?
Morgen of later krijg je het misschien wel weer.

Of heb je dat ergens gelezen in voorwaarden of zoiets ?
Het was een "bug". Denk dat ze het hebben opgelost. Tankstation reserveerd €200 bij tanken en dan krijg je €2 euro saveback. Het gereserveerde bedrag werd later aangepast, maar de saveback niet. Bij mij is de saveback nu wel aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ruben0s schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:51:
Dat viel me ook op vandaag. Maar goed het was natuurlijk alleen een mazzeltje dat het zo werkte, was een kwestie van tijd voordat het aangepast zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Wiley99 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Helaas alleen voor de kaart, niet voor overboeken. Zorg dus dat je je telefoon/computerbeveiliging op orde hebt.

Uit Help:

[...]
Heeft iemand al ervaren bij welk bedrag TR de extra safety procedure hanteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Er is iets waar ik me zorgen over maak: voor zover ik kan nagaan heeft een rekening met NLe IBAN geen overboekingslimiet (bv per dag of per maand) en kun je die ook niet instellen. Toen TR nog gekoppeld was aan een vaste tegenrekening maakte dit niet uit.

Maar als je nu bv slachtoffer wordt van fraude of afpersing/bedreiging kan het zijn dat al het geld dat je bij TR hebt gestald in een paar seconden op een willekeurige IBAN ergens anders ter wereld kan staan.

Bij vrijwel iedere andere bank werkt het zo dat je een standaard limiet hebt per dag, die je tijdelijk kunt ophogen als je een keer grotere bedragen moet overmaken (bv tot €10.000 of €50.000). Vaak gaat zo'n limiet dan pas na enkele uren of de volgende dag in.

Ik heb de klantenservice hierover om opheldering gevraagd. Ik vind echt dat ze dit moeten toevoegen.
Terug naar een niet IBAN account kan volgens mij ook niet, want op de TR republic site staat dat accounts die nu nieuw worden aangemaakt automatisch een IBAN krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
jawaligt schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:04:
Er is iets waar ik me zorgen over maak: voor zover ik kan nagaan heeft een rekening met NLe IBAN geen overboekingslimiet (bv per dag of per maand) en kun je die ook niet instellen. Toen TR nog gekoppeld was aan een vaste tegenrekening maakte dit niet uit.

Maar als je nu bv slachtoffer wordt van fraude of afpersing/bedreiging kan het zijn dat al het geld dat je bij TR hebt gestald in een paar seconden op een willekeurige IBAN ergens anders ter wereld kan staan.

Bij vrijwel iedere andere bank werkt het zo dat je een standaard limiet hebt per dag, die je tijdelijk kunt ophogen als je een keer grotere bedragen moet overmaken (bv tot €10.000 of €50.000). Vaak gaat zo'n limiet dan pas na enkele uren of de volgende dag in.

Ik heb de klantenservice hierover om opheldering gevraagd. Ik vind echt dat ze dit moeten toevoegen.
Terug naar een niet IBAN account kan volgens mij ook niet, want op de TR republic site staat dat accounts die nu nieuw worden aangemaakt automatisch een IBAN krijgen.
Zorg er dus voor dat je je gegevens geheim houd, dit was ook al het geval vóór deze wijziging naar de NL IBAN.
Criminelen proberen op allerlei manieren je rekening te plunderen, vooral als ze erachter komen dat er significante bedragen op staan.
Dat ze dan overlijdensaktes en verklaring van erfrecht vervalsen is ook niet ongebruikelijk, zo omzeilen ze dan ook de ' vaste tegenrekening '.
Maar als het goed is moet je ook een meer-staps verificatie doorstaan om geld te sturen naar andere rekeningnummers dan die van jou, zomaar gaat dat dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-09 22:29
Ik vind zelf het feit dat geld overal heen geschreven
kan worden enorm nadeel. Ik blijf dus voorlopig onder de huidige constructie .
Niet omzetten beschermt je in dit geval niet. Een kwaadwillende kan immers zelf de rekening omzetten bij account overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 17:29
Ik wilde zojuist Trade republic te pakken krijgen om officieel een klacht in te dienen over de beveiliging van mijn account. Enkel de pincode van 4 cijfers en sms geeft me een onveilig gevoel (nu je naar elke IBAN geld kan overmaken).
Maar nu kom ik erachter dat ze wel erg lastig te bereiken zijn. Op de website staat niks van contact gegevens, enkel dat je "gemakkelijk" kan chatten via de app, nou niet dus :-(. Ik ben al een 2 jaar klant, maar dit geeft me toch een onprettig gevoel. Ik hoop dat ze hier wat aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
44aardbeien schreef op maandag 28 juli 2025 @ 03:23:
[...]

Niet omzetten beschermt je in dit geval niet. Een kwaadwillende kan immers zelf de rekening omzetten bij account overname.
Goed punt , alleen gaat er dan dag overheen , en heb je kans actie te ondernemen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
Hugo! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:35:
Ik wilde zojuist Trade republic te pakken krijgen om officieel een klacht in te dienen over de beveiliging van mijn account. Enkel de pincode van 4 cijfers en sms geeft me een onveilig gevoel (nu je naar elke IBAN geld kan overmaken).
Maar nu kom ik erachter dat ze wel erg lastig te bereiken zijn. Op de website staat niks van contact gegevens, enkel dat je "gemakkelijk" kan chatten via de app, nou niet dus :-(. Ik ben al een 2 jaar klant, maar dit geeft me toch een onprettig gevoel. Ik hoop dat ze hier wat aan gaan doen.
Klantenservice is enorm slecht , in december was er geld ‘ kwijt ‘ . Heeft weken geduurd voordat er communicatie kwam en slecht bereikbaar idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:27:
[...]

Zorg er dus voor dat je je gegevens geheim houd, dit was ook al het geval vóór deze wijziging naar de NL IBAN.
Criminelen proberen op allerlei manieren je rekening te plunderen, vooral als ze erachter komen dat er significante bedragen op staan.
Dat ze dan overlijdensaktes en verklaring van erfrecht vervalsen is ook niet ongebruikelijk, zo omzeilen ze dan ook de ' vaste tegenrekening '.
Maar als het goed is moet je ook een meer-staps verificatie doorstaan om geld te sturen naar andere rekeningnummers dan die van jou, zomaar gaat dat dus ook niet.
Ik heb gisteren even zitten prutsen met overboeken naar een andere IBAN dan mijn vaste tegenrekening. Tot 5k is volgens mij een instant overboeking zonder verdere verificatie. Tot 10k is het geen instant overboeking meer maar zit er voor zover ik kan zien geen extra verificatie op. Vanaf 10k komt er een soort schermpje in beeld met een timer (van 5 seconden) waarin zoiets staat als dat dit er gevaarlijk uit ziet, of je zeker weet dat je naar deze persoon wil overboeken en dat het veilig is.

Ik heb de daadwerkelijke boekingen niet doorgezet, dus weet niet of er nog een SMS code of iets dergelijke op volgt, maar het komt op mij over als volstrekt onvoldoende. In mijn ogen is 2FA met een SMS op hetzelfde device als waar de app op staat ook geen echte 2FA, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ondanks dat ik vind dat TR een betere beveiliging moet inbouwen nu geld naar elke willekeurige rekening kan worden overgemaakt, heb ik nooit problemen met de app of de bank ervaren en ben ik wel tevreden met de betrouwbaarheid: rente wordt goed uitgekeerd, de app is simpel en overzichtelijk (in mijn optiek) en geld staat dezelfde dag nog op de (tegen)rekening.

Nu het meer een betaalrekening is geworden zullen ze zich dat zelf ook moeten beseffen, daar horen andere implementaties bij, meer beveiliging. Voorlopig gebruik ik zelf de rekening nog steeds alleen als spaarrekening die bij niemand anders dan mijn partner bekend is, maar als ze niet op korte termijn met meer beveiliging komen dan zal ik overwegen om mijn geld elders onder te brengen waar het veiliger voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
44aardbeien schreef op maandag 28 juli 2025 @ 03:23:
[...]

Klopt. Op de site van TR staat bovendien dat nieuwe accounts automatisch een IBAN krijgen. Bovendien zeggen ze dat de rente vervalt als je op een bestaand account de IBAN niet activeert. Al zou het kunnen dat ze daarmee naar rente boven de 50k saldo verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Ik heb al mijn geld zolang teruggeboekt naar mijn reguliere bank, tot TR hier uitsluitsel over geeft. Ik overweeg om dat ook met mijn beleggingen te doen, die kun je immers ook met één druk op de knop verkopen en vervolgens als saldo ergens naar overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@THE_BASE praktisch gezien werkt de rekening voorlopig ook voor mij zo, maar ik ben door schade en schande wijs geworden dat ik niet meer geloof in “ik heb tot nu toe geen problemen gehad, dus…”. Juist het risico is de voorbode van je problemen die nog kunnen komen en ik bereid me daar liever op voor dan dat Murphy me gaat pakken als het me het slechtst uitkomt. Ik zit ondertussen te overwegen om naar Klarna Flex over te stappen of iets soortgelijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hugo! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:35:
Maar nu kom ik erachter dat ze wel erg lastig te bereiken zijn. Op de website staat niks van contact gegevens, enkel dat je "gemakkelijk" kan chatten via de app, nou niet dus :-(.
Dus je betaalt helemaal niets voor het hebben van een bankrekening, je krijgt 1% cashback én ontvangt ECB rente en dan ben je verbaasd dat er niet onmiddellijk een Nederlandstalige call-center medewerker klaar staat om de telefoon op te nemen? :?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:19:
@THE_BASE praktisch gezien werkt de rekening voorlopig ook voor mij zo, maar ik ben door schade en schande wijs geworden dat ik niet meer geloof in “ik heb tot nu toe geen problemen gehad, dus…”. Juist het risico is de voorbode van je problemen die nog kunnen komen en ik bereid me daar liever op voor dan dat Murphy me gaat pakken als het me het slechtst uitkomt. Ik zit ondertussen te overwegen om naar Klarna Flex over te stappen of iets soortgelijks.
Ik snap je, maar ik ga dat niet overhaast doen. Ik wacht even af, het zal niet zo zijn dat het na 2 jaar prima gewerkt te hebben nu ineens binnen een week drama wordt. Klarna is overigens ook een optie, die heb ik laatst ook aangevraagd, maar die app is overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:05
Is het gebruikelijk dat een overboeking naar TR van gisteren (250 euro) er nog niet is?
Net een test gedaan met 1 euro en dat ging direct. Beide vanaf dezelfde asn betaalrekening.
Ik ben op TR al over naar de nieuwe Iban.

En ja ik begrijp dat overboekingen in het weekend langer kunnen duren, maar dan nog vind ik het gek dat die overboeking van vandaag al over is, en die van gisteren niet.

Dank alvast!

1101u kreeg ik melding dat het alsnog overgeboekt was.

[ Voor 6% gewijzigd door Megupe op 28-07-2025 11:18 . Reden: Update 1101 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
over de veiligheid van TR, vergeleken met eerder (toen er alleen maar naar bekende rekeningen op dezelfde naam kon worden overgemaakt)

als een hacker nu mijn telefoon heeft dan heeft hij daarnaast nog nodig
pincode telefoon, telefoonnummer, pincode TR
anders heeft hij nodig
mijn telefoonnummer om te spoofen, telefoon met geinstalleerde TR app, pincode TR

waarom zou dit niet veilig genoeg zijn ?

edit: indien ik geld wil opnemen via de website krijg ik dit in beeld (ondanks dat ik 2 tegenrekeningen heb die werken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSUFzt7U2bjhGIa4lalAyqV1Ch4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XgyfGb1mTERj0Q1tTjtwXN7G.png?f=user_large

dus een hacker heeft volgens mij niet zoveel aan inloggen op de website.

[ Voor 30% gewijzigd door W1ck1e op 28-07-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het is voor mij niet relevant omdat ik maar een beperkte hoeveelheid geld heb staan op TR maar ik zou mij eigenlijk alleen zorgen maken om een situatie waarin je fysiek gedwongen zou worden om geld over te maken. Dan is het veiliger dat er een cooldown van enkele uren staat op het overmaken van grote bedragen, zoals bijv. de ING die heeft. Ook IBKR heeft een cooldown van zelfs enkele dagen voordat je het geld van verkochte equities kunt overmaken naar je eigen rekening.

Verder zie ik liever een pincode van langer dan 4 karakters.

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 28-07-2025 11:20 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:13:
over de veiligheid van TR, vergeleken met eerder (toen er alleen maar naar bekende rekeningen op dezelfde naam kon worden overgemaakt)

anders heeft hij nodig
mijn telefoonnummer om te spoofen, telefoon met geinstalleerde TR app, pincode TR

edit: indien ik geld wil opnemen via de website krijg ik dit in beeld (ondanks dat ik 2 tegenrekening heb die werken):

[Afbeelding]

dus een hacker heeft volgens mij niet zoveel aan inloggen op de website.
Ik denk dat ook samen hangt met hoeveel geld je er hebt staan. Als je er maar een paar duizend euro op hebt staan is een scenario waarin je gehackt wordt of bedreigd/afgeperst wellicht niet zo'n drama. Als je er een ton op hebt staan wordt het een ander verhaal. Dan verwacht je gewoon betere safeguards en "echte" 2FA (dus via een ander fysiek device).

En laten we eerlijk zijn, er zijn gewoon heel weinig real life scenario's waarin je in het dagelijks leven tonnen per dag moet kunnen overmaken. Een huis kopen of een dure auto is zo'n beetje het enige wat ik kan bedenken. Dan is een (tijds-)limiet waardoor die ton niet binnen een paar seconden is weggeboekt geen overbodige luxe. Het is ook gewoon heel raar dat er wel een limiet zit op hun visa (debit) card maar dat je die niet kunt instellen voor overboekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Support heeft inmiddels bevestigd dat het helaas inderdaad zo werkt. Er zit geen limiet op en die kun je ook niet instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZCwVENDcAxpt2A0viH5D6GIRug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw3m8645I5DMLhRPdtf4Pq53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 17:29
Radiodurans schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Dus je betaalt helemaal niets voor het hebben van een bankrekening, je krijgt 1% cashback én ontvangt ECB rente en dan ben je verbaasd dat er niet onmiddellijk een Nederlandstalige call-center medewerker klaar staat om de telefoon op te nemen? :?
Waar beweer ik dat ik direct telefonisch een klantenservicemedewerker wil spreken? Ik heb dat nergens gezegd (ik wilde een chat starten, iets dat volgens de website mogelijk moet zijn via de app). Ook vraag ik niet om een betaalrekening met cashback; ik ben enkel geïnteresseerd in een spaarrekening.

Ik begrijp natuurlijk dat bij gratis diensten de support vaak minder uitgebreid is. Wat ik echter merk is dat de klantenservice praktisch onbereikbaar is, waardoor het lastig wordt om hulp te krijgen als het echt nodig is. Is het dan zo vreemd dat ik me daar ongemakkelijk bij voel als ik mijn zuurverdiende spaargeld daar wil onderbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Radiodurans schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:18:
Het is voor mij niet relevant omdat ik maar een beperkte hoeveelheid geld heb staan op TR maar ik zou mij eigenlijk alleen zorgen maken om een situatie waarin je fysiek gedwongen zou worden om geld over te maken. Dan is het veiliger dat er een cooldown van enkele uren staat op het overmaken van grote bedragen, zoals bijv. de ING die heeft. Ook IBKR heeft een cooldown van zelfs enkele dagen voordat je het geld van verkochte equities kunt overmaken naar je eigen rekening.

Verder zie ik liever een pincode van langer dan 4 karakters.
Ook bij TR kun je niet gelijk je verkochte effecten opnemen, maar dat heeft meer te maken met dat dat soort transacties doorgaans pas 2 handelsdagen later worden afgehandeld.
Wat betreft die 4 uur cooldown in geval van fysiek gedwongen worden; als het maar om genoeg geld gaat zijn ze ook wel bereid jou voor die periode te ontvoeren.
Dacht dat het ook al meerdere keren onder de aandacht was gebracht bij opsporing verzocht, maar dat ging dan wellicht meer over crypto, daar zijn die cooldown periodes nog veel hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:11
Ik krijg nu toch ook wel mijn twijfels over de veiligheid. Als TR hier de komende tijd niets aan doet vertrekken wij met onze rekeningen, want veilig is dit totaal niet!

Ik ga ze ook nog een bericht sturen over de veiligheid... wellicht dat andere dit ook kunnen doen en dat ze bij TR wakker worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
jawaligt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:30:

Ik denk dat ook samen hangt met hoeveel geld je er hebt staan. Als je er maar een paar duizend euro op hebt staan is een scenario waarin je gehackt wordt of bedreigd/afgeperst wellicht niet zo'n drama. Als je er een ton op hebt staan wordt het een ander verhaal. Dan verwacht je gewoon betere safeguards en "echte" 2FA (dus via een ander fysiek device).

En laten we eerlijk zijn, er zijn gewoon heel weinig real life scenario's waarin je in het dagelijks leven tonnen per dag moet kunnen overmaken. Een huis kopen of een dure auto is zo'n beetje het enige wat ik kan bedenken. Dan is een (tijds-)limiet waardoor die ton niet binnen een paar seconden is weggeboekt geen overbodige luxe. Het is ook gewoon heel raar dat er wel een limiet zit op hun visa (debit) card maar dat je die niet kunt instellen voor overboekingen.
Wanneer ik grote bedragen moet overboeken weet ik dat vaak (eigenlijk altijd) een dag van te voren. Dus een vertraging zou voor mij geen probleem zijn. Opnames kunnen beperken tot alleen naar specifieke rekeningen op dezelfde naam zou het voor mij zeker weer veilig genoeg maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

W1ck1e schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:13:
anders heeft hij nodig

Wat zou jij doen als je ofwel je telefoon kwijt bent ofwel je pincode. Dat is de meest logische attack vector hoe accounts gehackt worden als het niet via phishing of andere dwangzetting gebeurt waarbij de klant zelf inlogt en de handeling uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Wat zou jij doen als je ofwel je telefoon kwijt bent ofwel je pincode. Dat is de meest logische attack vector hoe accounts gehackt worden als het niet via phishing of andere dwangzetting gebeurt waarbij de klant zelf inlogt en de handeling uitvoert.
Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Verwijdert :)

[ Voor 76% gewijzigd door Nougat op 28-07-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Daar heb je al een antwoord waarom "waarom zou dit niet veilig genoeg zijn" bekeken zou moeten worden als "waarom zou dit wel veilig genoeg zijn". Een basisprincipe in beveiligingen (en er bestaat een hele industrie rond security engineering omdat veel mensen op de eerste manier redeneren ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 10:12
Zijn er al Tweakers die met de NL IBAN overwegen om een (volledige) overstap te maken naar Trade Republic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:02
Youtl schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:49:
Zijn er al Tweakers die met de NL IBAN overwegen om een (volledige) overstap te maken naar Trade Republic?
Ik moet zeggen dat die gedachte al wel bij me is opgekomen.

Bankier nu bij ING en heb TR erbij "voor de rente" en om een beetje te beleggen.
Maar ik beleg ook via de ING en veruit de meeste activiteiten doe ik ook met de ING.

Zou voor het mooie even een pro en con lijstje moeten maken van een complete overstap en de gevolgen.
1 van de dingen die mij nu als eerste te binnen schiet is dat je bij de ING meerdere spaarrekeningen kan afsluiten, waar ik dus ook gebruik van maak.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Laatst online: 10:30

amphora

Websites & Fotografie

Youtl schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:49:
Zodra ze iDEAL ondersteunen zou ik dit wel in overweging nemen ja. Al is de matige support wellicht een reden om het niet te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 28-07-2025 12:00 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Daar heb je al een antwoord waarom "waarom zou dit niet veilig genoeg zijn" bekeken zou moeten worden als "waarom zou dit wel veilig genoeg zijn". Een basisprincipe in beveiligingen (en er bestaat een hele industrie rond security engineering omdat veel mensen op de eerste manier redeneren ;) ).
met mijn vraag "waarom zou dit niet veilig genoeg zijn" bedoelde ik meer "hoe komt de hacker aan de ontbrekende zaken of gegevens zonder martelen of afpersen ?" oftewel lukt het de hacker ook zonder mijn medewerking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e en als je dan je kennis wat betreft de account recovery vector opsomt als 'ik heb geen idee', geef je dan al aan dat je op dit moment er vanuit mag gaan dat het niet goed beveiligd is. Met extra onderzoek van die vector kan je vervolgens alsnog een conclusie bereiken dat het wel (genoeg) beveiligd is, dat is natuurlijk mogelijk maar je weet het nog niet. Maar dat is dus een andere manier van dit benaderen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 28-07-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Ik persoonlijk vind dat je een keuze zou moeten hebben in 1 vaste tegen rekening of dat je de rekening als gewone betaalrekening gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Er is dus gelukkig een beginnetje gemaakt met een FAQ op de site:

https://support.traderepu...1d-480d-9ecd-1a55b7177bb3

What do I need to know about the Trade Republic IBAN?
We are now expanding our banking services to more customers. You can activate your new SEPA instant transfers, to enjoy these features:
- Free Instant SEPA transfers: Transfer money in and out of your account instantly, for free.
- New Trade Republic IBAN: Your current IBAN will be replaced with our own Trade Republic IBAN.
- Interest: Keep earning interest on your uninvested cash up to 50,000€.
Please note that accepting our new terms and conditions will not result in the opening of a current account with Trade Republic at this time.
How do I activate the Trade Republic IBAN?
Existing customers will be notified when they can activate their new Trade Republic IBAN. Just click the provided link, go to the app and complete the activation by accepting our updated terms and conditions.
You can also activate your new banking features by clicking the banner in the Wealth tab or Interest tile in the app.
Once activated, you will receive a confirmation in the app indicating that your new Trade Republic IBAN is now active.
Where can I find my new Trade Republic IBAN?
Your new IBAN can be found in Account Details within your Profile section.
What happens if I do not activate the Trade Republic IBAN?
You will not get access to the new banking features, and if you currently earn interest on your cash, it will be put on pause.
You can activate the Trade Republic IBAN in the app at any time.
Are my funds still protected with my new Trade Republic IBAN?
Yes, your funds are still protected with your new Trade Republic IBAN. To find out more, please take a look at this article

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Nougat schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:24:
Ik persoonlijk vind dat je een keuze zou moeten hebben in 1 vaste tegen rekening of dat je de rekening als gewone betaalrekening gebruikt.
Eens, dit zou een oplossing zijn. Of zorgen dat hun beveiliging meer in lijn komt met hoe andere banken dit doen. Ik ben op zich enthousiast over TR en vind het leuk dat zij als neo broker/neo bank alles net een beetje anders doen, maar op gebied van beveiliging moet je m.i. wel best practices uit de sector volgen.

Ergens vind ik dit een beetje te vergelijken met Bunq bank waar en hoop mensen slachtoffer zijn geworden van fraude. Een van de factoren was dat je daar ook heel snel heel veel geld weg kon sluizen, ik meen doordat je heel snel heel veel nieuwe rekeningen kon aanmaken in de app, maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Laatst online: 10:30

amphora

Websites & Fotografie

RoRoNL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:34:
- Interest: Keep earning interest on your uninvested cash up to 50,000€.
Eh..... Dat was niet de afspraak!

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
amphora schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Eh..... Dat was niet de afspraak!
En ik kan je zeggen dat het niet klopt. Het rentegevend saldo is niet gelimiteerd tot 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Nougat schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:24:
Eens, dat moet toch wel te implementeren zijn. Ook met meerdere tegenrekeningen op de eigen naam.

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 28-07-2025 12:45 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste