@PistachenootjeW1ck1e schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:03:
[...]
In de android app:
klik rechtsboven op het icoontje met je initiaal
scroll naar beneden tot je "Activiteit", "Nettowaarde" & "Overzichten" ziet.
dat staat vlak boven "Afmelden"
Klik op "Overzichten"
Klik op "Rekeningoverzicht"
Klik op "..."
Kies een periode beginnend voor 1 jan 2024, eindigend na 31 dec 2024
Klik op "Volgende"
Volgens mij heb je dan wat je zocht.
Top thanks. Ik had niet door dat de "..." de flexibele optie gaf. Ook op Activiteit had ik nog niet geklikt.Morwen schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:35:
[...]
Je kunt gewoon een rekeningoverzicht aanmaken toch? In de app, klik linksboven op je profiel, helemaal naar onderen bij 'meer' naar links totdat je Overzichten ziet. Rekeningoverzicht selecteren, "...", naar de juiste data scrollen, volgende, en klaar.
Edit: Nog wat beters: Weer naar je profiel, naar kopje meer onderaan, dan eerste tegel Activiteit: Daar staat bij mij een belastingrapport 2024. En daar staat dan ook je saldo op 1-1-24 etc netjes vermeld. Dat moet voldoende zijn voor de BD.
De TR app houdt inderdaad een beetje haar eigen logica erop na. Het moet intuïtief en modern aanvoelen, maar werkt in de praktijk meestal niet zo.
Ze hebben leuke rente, maar voor de gebruiksvriendelijkheid wat documentatie betreft, hoef je er niet te zitten. Een csv rapportage zit er bijvoorbeeld ook niet in.
Ze hebben leuke rente, maar voor de gebruiksvriendelijkheid wat documentatie betreft, hoef je er niet te zitten. Een csv rapportage zit er bijvoorbeeld ook niet in.
Als spaarder heb ik zelf een Excel sheet, voor mijn rekeningen, daar past die van TR mooi tussen. Dan boeien mij de mogelijkheden van de app niet zo. Voor mij is trouwens de rente net te laag (of mijn totaal saldo).Morwen schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:52:
De TR app houdt inderdaad een beetje haar eigen logica erop na. Het moet intuïtief en modern aanvoelen, maar werkt in de praktijk meestal niet zo.
Hoe gaan jullie om met saldo boven 50k? Gewoon partner een rekening openen of is dat te simpel gedacht?
Op een andere rekening zetten. Zo interessant is TR ook niet meer. https://www.advanziakonto.com/ bijv. biedt nu 2.70% en heeft geen limiet aan saldo. Meer tips in het spaartopic.Cheesy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:24:
Hoe gaan jullie om met saldo boven 50k? Gewoon partner een rekening openen of is dat te simpel gedacht?
Geld op een rekening zetten die op naam van iemand anders staat zou ik enkel doen bij gemeenschap van goederen, anders is het een schenking.
[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 01-05-2025 08:38 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat is leuk voor het saldo van je partner, maar ik zou mijn eigen saldo dan spreiden door het op een rekening bij een andere bank te plaatsen. TR is niet de enige met 2,25%. En Klarna Flex geeft 2,4%. Of een andere bank. Als dat past binnen je eigen voorwaarden. Of anders iets minder op een andere rekening.Cheesy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:24:
Edit: net een klein bedrag overgemaakt naar TR, maar even vergeten dat het waarschijnlijk niet vandaag aankomt bij/verwerkt wordt door TR vanwege dag van de arbeid. De rente was om 8 uur wel al bijgeschreven.
Edit2: inderdaad de volgende dag is het geld bijgeschreven. een dag na "de dag van de arbeid", genoeg gefeest, aan de slag
[ Voor 24% gewijzigd door W1ck1e op 02-05-2025 08:42 ]
Beleggen. Ik heb geen persoonlijke buffer van 50k nodig en sparen is qua rendement geen interessante optie.Cheesy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:24:
WEBN & chill (@IBKR)
Geld wat je, naast een spaarbuffer, kunt missen, kan je prima beleggen. Als je het spannend vind in een grote ETF, daar zit nauwelijks risico aan. Bv via TradeRepublic of DeGiro.Cheesy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:24:
[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 01-05-2025 13:05 ]
Pas a.j.b. op met dit soort stellingen zonder context of uitleg. We hebben de afgelopen periode gezien hoeveel risico beleggen, ook in ETFs, met zich meebrengt.RoRoNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:04:
[...]
Als je het spannend vind in een grote ETF, daar zit nauwelijks risico aan.
[ Voor 12% gewijzigd door edozat1 op 01-05-2025 13:43 ]
Uiteraard kan ik hier zomaar iets roepen wat niet correct is of passend bij een persoon. Maar we mogen toch wel verwachten dat mensen zelf dan op gedegen onderzoek gaan om te kijken wat het is etc...edozat1 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Pas a.j.b. op met dit soort stellingen zonder context of uitleg. We hebben de afgelopen periode gezien hoeveel risico beleggen, ook in ETFs, met zich meebrengt.
Of je legt de verantwoordelijkheid NIET bij de lezer, en plaatst zo'n berichtje niet. Volgens mij zoekt @Cheesy een alternatief binnen sparen.RoRoNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:19:
[...]
Uiteraard kan ik hier zomaar iets roepen wat niet correct is of passend bij een persoon. Maar we mogen toch wel verwachten dat mensen zelf dan op gedegen onderzoek gaan om te kijken wat het is etc...
Dat is een hele gewaagde aanname, zelfs op tweakers...RoRoNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:19:
we mogen toch wel verwachten dat mensen zelf dan op gedegen onderzoek gaan
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Tnx voor de reacties. Trade Republic vind ik nogal handig want die beweegt gewoon lekker mee met de markt en heb je verder geen omkijken naar. Advanzia is maar voor 3 maanden dus dan blijf je met geld slepen. We beleggen ook steeds meer, maar moet daar even vertrouwd in raken. Tot nu toe natuurlijk in de min
Beste,
Ik beleg bij Trade republic en heb daar een vraag over. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb de dag voor ex dividend aandelen gekocht voor 17.30 uur (23 april)
Maar heb de aandelen op de ex dividend datum (24 april) verkocht om 8.54 uur omdat de beurzen bij trade republic eerder open zijn dan de aex.
Kan iemand mij vertellen of ik recht heb op dividend.
Dank alvast
Ik beleg bij Trade republic en heb daar een vraag over. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb de dag voor ex dividend aandelen gekocht voor 17.30 uur (23 april)
Maar heb de aandelen op de ex dividend datum (24 april) verkocht om 8.54 uur omdat de beurzen bij trade republic eerder open zijn dan de aex.
Dank alvast
[ Voor 4% gewijzigd door miransan op 06-05-2025 16:21 ]
Ik denk het niet.miransan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:37:
Beste,
Ik heb de dag voor ex dividend aandelen gekocht voor 17.30 uur.
Maar heb de aandelen op de ex dividend datum verkocht om 8.54 uur omdat de beurzen bij trade republic langer open zijn dan de aex.
Dank alvast
van hierTo receive a dividend or distribution, you must hold the security in your securities account the night of the ex-dividend date. The relevant number of units is then earmarked for the dividend payment.
The actual credit of the dividend takes place on the payment date. This can be shortly after the ex-dividend date, but also a few weeks later. You can find information on this on the company's website (for stocks) or on the issuer's website (for ETFs). The dividend will be booked in your securities account on the payment date. You’ll receive a settlement with the relevant tax deductions from us.
@miransan : een andere manier om het te bekijken is de logica achter dividend: er wordt uitgekeerd ten koste van de beurskoers die navenant daalt. Alleen als je die arbitraire daling in de beurskoers hebt meegemaakt, heb je logischerwijs het recht op dat verschil in dividend.
Sowieso vraag ik me af wat de insteek hier is om dividend proberen op te strijken? Het is geen extra rente of iets dergelijks.
Sowieso vraag ik me af wat de insteek hier is om dividend proberen op te strijken? Het is geen extra rente of iets dergelijks.
[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 06-05-2025 18:32 ]
De dividendbelasting die je afdraagt kun je het jaar daarop terugkrijgen of verrekenen met je IB.The Third Man schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:31:
Zodoende zou je over dat bedrag wat je nog terug kunt krijgen de VRH kunnen ontlopen, want dit telt tot die tijd niet tot je vermogen.
Maar tot die tijd loop je ook weer rente of potentieel rendement mis, dus áls er al winst is via deze constructie, zal het minimaal zijn.
Via een andere kant bekeken: in theorie zou je vrijwel je hele vermogen zodoende wel kunnen parkeren bij de fiscus voor maximaal ongeveer een 1,5 jaar, wellicht nog langer als je uitstel weet te krijgen.
Op papier niets bezitten maar wel ' ergens in de toekomst ' recht hebben op geld kan interessant zijn in hele specifieke gevallen...
En tenslotte was er nog iets met dividendstrippen, waarbij sommigen de fiscus ook wijs wouden maken dat ze dubbel recht zouden hebben op belasting teruggave, of iets in die trant...
Het is in iedergeval illegaal dus niet doen en ik ga ervanuit dat het desbetreffende daar niet om ging
In vino veritas, in aqua sanitas
Let op dat ze het als misbruik kunnen zien als je alleen maar voor kleine bedragen gaat tanken voor de cashback.Boerenlater schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:38:
2 euro saveback bij de reservering van tanken werkt ook nog zag ik afgelopen weekend
Ik gebruik hem zelf ook vooral om te tanken, maar doe ook regelmatig boodschappen e.d. ermee.
Dank voor je antwoord. Ja de beurs was wel gedaald, maar steeg in ene voor 09.00 uur best hard en ik had al een bedrag ingesteld om uit te laten betalen omdat ik de hele dag werk. Niet wetend dat hij die voor 09.00 uur al zal bereikenThe Third Man schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:31:
@miransan : een andere manier om het te bekijken is de logica achter dividend: er wordt uitgekeerd ten koste van de beurskoers die navenant daalt. Alleen als je die arbitraire daling in de beurskoers hebt meegemaakt, heb je logischerwijs het recht op dat verschil in dividend.
zelfs 3,50 euro saveback als je in Belgïe tankt blijkbaar.... geen idee waarom die reservering daar zo hoog is, ik krijg voor 350 euro peut niet in mijn tank hoor.Boerenlater schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:38:
2 euro saveback bij de reservering van tanken werkt ook nog zag ik afgelopen weekend
Vrachtwagens wel.Catillus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:08:
[...]
zelfs 3,50 euro saveback als je in Belgïe tankt blijkbaar.... geen idee waarom die reservering daar zo hoog is, ik krijg voor 350 euro peut niet in mijn tank hoor.
Sssst, niet te veel slapende honden wakker makenBoerenlater schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:38:
Samen met een oud collega aan het inlezen om ETF's aan te kopen, Trade Republic (TR) staat op ons lijstje als broker maar we kwamen het volgende tegen:
:strip_exif()/f/image/s61HZsu73Q1qcMBgUH3vUVJp.png?f=user_large)
Bron: https://brokerchooser.com...legit?ignoreLangPref=true
Even los van de vergelijking met de andere twee in bovenstaande plaatje, nogal wat rode kruizen voor TR
Daarnaast een review van TR op FOB
https://www.financieelona...ublic-review-ervaringen2/
Opmerking dat TR samenwerkt met Lang & Schwarz TradeCenter (L&S) Wat een beperking en mogelijk risico vormt. Specifiek benoemd FOB "Buiten openingstijden van de referentiebeurs handelen brengt dus het risico met zich mee dat er flinke opslagen in de koers terecht komen"
Verder kon ik geen financieel jaarverslag van TR vinden over 2024.
We begrijpen dat informatie op website niet altijd objectief is maar we worden wel aan het denken gezet.
Kortom, we zien een aantal rode vlaggen waardoor TR ondanks lage kosten niet meer de beste kandidaat is.
Herkennen jullie dit of zien we iets over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/s61HZsu73Q1qcMBgUH3vUVJp.png?f=user_large)
Even los van de vergelijking met de andere twee in bovenstaande plaatje, nogal wat rode kruizen voor TR
Opmerking dat TR samenwerkt met Lang & Schwarz TradeCenter (L&S) Wat een beperking en mogelijk risico vormt. Specifiek benoemd FOB "Buiten openingstijden van de referentiebeurs handelen brengt dus het risico met zich mee dat er flinke opslagen in de koers terecht komen"
We begrijpen dat informatie op website niet altijd objectief is maar we worden wel aan het denken gezet.
Kortom, we zien een aantal rode vlaggen waardoor TR ondanks lage kosten niet meer de beste kandidaat is.
Het probleem is vooral dat je niet direct handelt op de beurs zoals een AEX, maar met een tussenbeurs zaken doet.Taatort schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:32:
Samen met een oud collega aan het inlezen om ETF's aan te kopen, Trade Republic (TR) staat op ons lijstje als broker maar we kwamen het volgende tegen:
[Afbeelding]
Concreet kun je dan ook geen order plaatsen op een AEX bijvoorbeeld en ben je afhankelijk van de bied/laat prijs van de tussenbeurs.
Deze is op reguliere handelstijden normaalgesproken hetzelfde als op de reguliere beurs, máár soms is de spread wijder (hogere prijs bij aankoop, lagere prijs bij verkoop) en dit is zeker het geval als je buiten de handelstijden gaat handelen.
Dat dit wél kan is meer een optionele functie, het is leuk maar meestal alles behalve voordelig, je hoeft hier dan ook geen gebruik van te maken.
Om die reden eigenlijk ook nooit stop-loss orders en market orders plaatsen zoals fob zegt, want die kunnen dus eerder getriggert worden tijdens deze extra handelsuren.
Aan de andere kant heb je maar heel weinig andere kosten (of zelfs gratis handelen)
Het kán alsnog heel voordelig uitpakken dus, maar je moet dus wel op een aantal punten letten.
En een financieel jaaroverzicht e.d. krijg je wel gewoon als je bij ze gaat beleggen met tenminste een aantal orders per jaar.
Verder het topic wat doorlezen, daar staan genoeg andere ervaringen bij.
OK Helder Dank voor je vlotte reactie.JohanNL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Het probleem is vooral dat je niet direct handelt op de beurs zoals een AEX, maar met een tussenbeurs zaken doet.
Concreet kun je dan ook geen order plaatsen op een AEX bijvoorbeeld en ben je afhankelijk van de bied/laat prijs van de tussenbeurs.
Deze is op reguliere handelstijden normaalgesproken hetzelfde als op de reguliere beurs, máár soms is de spread wijder (hogere prijs bij aankoop, lagere prijs bij verkoop) en dit is zeker het geval als je buiten de handelstijden gaat handelen.
Dat dit wél kan is meer een optionele functie, het is leuk maar meestal alles behalve voordelig, je hoeft hier dan ook geen gebruik van te maken.
Om die reden eigenlijk ook nooit stop-loss orders en market orders plaatsen zoals fob zegt, want die kunnen dus eerder getriggert worden tijdens deze extra handelsuren.
Aan de andere kant heb je maar heel weinig andere kosten (of zelfs gratis handelen)
Het kán alsnog heel voordelig uitpakken dus, maar je moet dus wel op een aantal punten letten.
En een financieel jaaroverzicht e.d. krijg je wel gewoon als je bij ze gaat beleggen met tenminste een aantal orders per jaar.
Verder het topic wat doorlezen, daar staan genoeg andere ervaringen bij.
Nog een ander puntje wat ik heb gelezen is dat TR geen vergunning heeft van AFM voor handelen in aandelen en ook niet is aangesloten bij het Kifid. Dat komt waarschijnlijk omdat ze van oorsprong Duits zijn. Er is wel een vergunning in Duitsland (BaFIN) en gezien EU regels mogen ze dan in andere EU landen hun diensten aanbieden waaronder NL.
Je kunt als NL klant dus niet naar Kifid voor klachten en je dient je bij een eventueel faillissement in Duitsland te melden.
@Taatort dat moet ook wel omdat de schaduwbeurs in kwestie Duits is, die van Lang&Schwarz. TR is slechts een dozenschuiver van een handelsfunctie op dat specifieke, Duitse platform. Bij een conflict of klacht is het ook maar de vraag in hoeverre BaFin zich ermee gaat bemoeien omdat je niet op een normale beurs handelt waar zij toezicht op houden, maar intern met het genoemde bedrijf werkt.
@The Third Man OK dat van BaFin en normale beurs had ik niet helemaal scherp.
Kwam zoeven soortgelijke info tegen in subforum Passief belegen met index fondsen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2155890
Nog wat te lezen dus
Kwam zoeven soortgelijke info tegen in subforum Passief belegen met index fondsen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2155890
Nog wat te lezen dus
Als je vooral passief wilt beleggen in wat simpele indexfondsen kun je waarschijnlijk beter elders kijken.Taatort schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:55:
@The Third Man OK dat van BaFin en normale beurs had ik niet helemaal scherp.
Nog wat te lezen dus
Vind TR qua beleggen interessant voor individuele aandelen, dan kunnen de kosten zeer laag zijn.
Met etf's kán het ook nog wel prima zijn, maar de beheerder van de etf vraagt ook een vergoeding (meestal verwerkt in de koers van de etf) en je bent vaak meer dividendbelasting kwijt dan nodig is (dividendlekkage)
Veel aanbieders die zich puur richten op het aanbieden van fondsen om mee te beleggen bieden daarbij een gratis rekening, met weinig of zelfs geen transactiekosten, TR is zo gezien voor deze handel niet heel interessant.