Home Assistant zou een goede oplossing kunnen zijn. Heb je de volledige controle mits je kunt babbelen met je omvormers.rikjan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:40:
Ik heb voor vandaag uit alle macht geprobeerd mijn zonnepanelen uit te zetten maar mijn batterij aan te laten, om zo te forceren dat mijn batterij uit het net te gaan laden. Probleem hier is dat mijn solaredge omvormer beiden stuurt. Solaredge geeft me wel de negatieve prijzen optie, maar die heeft alleen tot gevolg dat de zonnepanelen worden geclipped op wat er in de batterij past. Ik heb de batterij sturing door Frank weggenomen --> zeflde resultaat. Ik heb geprobeerd Frank alleen de zonnepanelen aan te sturen --> niet gelukt. Ik zit nu dus mijn batterij op te laden met mijn hele dure zonne energie... grrr
Jup, zie iets eerder in dit topic. Ik heb alleen nog niet de controle gedaan om te kijken of mijn prijzen overeen komen met Frank meldt en reken ook energiebelasting. Ik ben wel van om binnenkort te werken een Frank clone panel zodat ik die boefjes kan controleren.jaapsh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:23:
Is er toevallig iemand hier die de terugleverprijzen gebruikt van Frank Energie in een Home assistant integratie (of elders)
Ik gebruik deze: "Huidige elektriciteit inkoopprijs + BTW + inkoopvergoeding" maar die lijkt alsnog af te wijken van de prijzen die Frank gebruikt in hun app. Ik kom iedere dag op zon 10-15% verschil uit. Dus blijkbaar leveren ze geen echt werkbare API endpoint voor een teruglever vergoeding?
Gevonden! Altijd lastig in een topic met een nogal lange history. Ik trek nu overal een verkoopvergoeding vanaf.osluis schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:07:
[...]
Jup, zie iets eerder in dit topic. Ik heb alleen nog niet de controle gedaan om te kijken of mijn prijzen overeen komen met Frank meldt en reken ook energiebelasting. Ik ben wel van om binnenkort te werken een Frank clone panel zodat ik die boefjes kan controleren.
Maar mbt je clone panel. Je hebt het vermoeden dat ze niet eerlijk zijn mbt teruggeleverde kWh en de doorrekening in euro's?
6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
Zijn er meer mensen bij wie Slim Terugleveren de zonnepanelen heeft uitgeschakeld en ze nu niet meer aan gaan? Beetje jammer dat dit zo instabiel werkt, heb je zo niks aan…
SolarEdge kan niet puur op netstroom je accu laden. Als er DC stroom beschikbaar is, zal hij dat gebruiken (dus je zonnepanelen). Het is puur DC of DC+AC.rikjan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:40:
Ik heb voor vandaag uit alle macht geprobeerd mijn zonnepanelen uit te zetten maar mijn batterij aan te laten, om zo te forceren dat mijn batterij uit het net te gaan laden. Probleem hier is dat mijn solaredge omvormer beiden stuurt. Solaredge geeft me wel de negatieve prijzen optie, maar die heeft alleen tot gevolg dat de zonnepanelen worden geclipped op wat er in de batterij past. Ik heb de batterij sturing door Frank weggenomen --> zeflde resultaat. Ik heb geprobeerd Frank alleen de zonnepanelen aan te sturen --> niet gelukt. Ik zit nu dus mijn batterij op te laden met mijn hele dure zonne energie... grrr
Wat je wilt kan dus niet.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Heb dat in het begin gehad met enphase omvormers. Dienst maar weer uit gezetDen Segg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
Zijn er meer mensen bij wie Slim Terugleveren de zonnepanelen heeft uitgeschakeld en ze nu niet meer aan gaan? Beetje jammer dat dit zo instabiel werkt, heb je zo niks aan…
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Ja hier ook! Heb nog geprobeerd de panelen te resetten incl de gateway. Hopelijk gaan ze morgen aan.Den Segg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
Nee hoor, heb er nog geen indicaties voor, maar heb er ook nog niet te hard naar gezocht. Nu ik meer en meer inzichtelijk begin te maken met Home Assistant vind ik het dan ook wel leuk om een controle mechanisme in te bouwen en te kijken of we on ongeveer het zelfde uitkomen.jaapsh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Gevonden! Altijd lastig in een topic met een nogal lange history. Ik trek nu overal een verkoopvergoeding vanaf.
Maar mbt je clone panel. Je hebt het vermoeden dat ze niet eerlijk zijn mbt teruggeleverde kWh en de doorrekening in euro's?
Hier ook, ben er alweer klaar mee. Kan beter een relais er tussen gooien en schakelen met mijn Homey. Durf alleen de dienst niet goed uit te zetten als Frank Energie nog alles uit heeft staan. Hoe krijg ik mijn Enphase omvormers weer actief....Den Segg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
[ Voor 15% gewijzigd door pjotr66 op 01-05-2026 23:25 ]
Voor iedereen met Growatt/Solaredge omvormers beide apps ondersteunen automatisch afschakelen van zonnenpalen bij negatieve prijzen.
Bij mij lukte het niet om ze gekoppeld te krijgen bij FE, zo te lezen mag ik er blij van zijn
Bij mij lukte het niet om ze gekoppeld te krijgen bij FE, zo te lezen mag ik er blij van zijn
Blijft bij jullie de prijs in de app ook hetzelfde, ook al wissel je tussen all-in en markt?
Is met -2 cent marktprijs je auto laden nu gunstig, of kun je beter met 2 cent en puur op je panelen (dus effectief 0 cent)?
Is met -2 cent marktprijs je auto laden nu gunstig, of kun je beter met 2 cent en puur op je panelen (dus effectief 0 cent)?
Bij je panelen betaal je geen energiebelasting, inkoopvergoeding en btw. Dus altijd gunstigerdrvinnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:55:
Blijft bij jullie de prijs in de app ook hetzelfde, ook al wissel je tussen all-in en markt?
Als ik bij GroWatt kijk kan dat allen in combinatie met hun eigen AI. Je kunt dat helaas niet als losse optie aanzetten.XethaX schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:44:
Voor iedereen met Growatt/Solaredge omvormers beide apps ondersteunen automatisch afschakelen van zonnenpalen bij negatieve prijzen.
Ik heb in het begin hun AI even geprobeerd, dat leverde meerdere malen crashes op van de backup box. Geen idee of ze dat nu opgelost hebben…
Ik vind eigenlijk dat mijn Bliq doosje dat zou moeten doen. Ze claimen een energie management systeem te zijn, maar dat valt toch wel tegen. Export limiet beheren doen ze niet, en import load balancen met verbruikers doen ze ook niet. Nu is het enkel een Frank doorgeefluik.
Ik zal eens kijken of de export limiet niet in de HA plug-in te bakken is. Dan kan ik alles via HA doen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Het probleem met niet meer aan gaan van uitgezette Enphase speelde gisteren niet alleen bij Slim Terugleveren van Frank. De fout lijkt ergens anders te zitten maar Enphase klantenservice kon ze wel weer aanzetten. Dus als ze vandaag ook niet opstarten, niet blijven afwachten, ff belletje naar Enphase, 5 minuten later weer productie.
Hier weer online. Zonder extra acties!
De AI van Enphase doet het wat dat betreft wel goed. Uit, en ook weer aan.-PeeWee- schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:29:
[...]
Heb dat in het begin gehad met enphase omvormers. Dienst maar weer uit gezet
Je kunt ook in Enlighten manager zelf de productie op nul zetten en de batterijen opdracht geven te laden, dan laadt alles van het net.
Online waren ze bij mij gisteren na 17:00 ook, ze produceerden alleen niets en in Enlighten een fout bij alle Iq8's, waren hier via Zonnedimmer uitgezet. Daarna net na eten Enphase gebeld en toen weer aan dus. Zij zeiden ook dat ze erg veel gebeld werden en volgens andere topic zijn de Enphase nachten magisch, dus er zal wel een geautomatiseerd commando via Enphase verstuurd zijn. Resetten van alles hier gisteren hielp niks.
Ik heb in Enlighten nu ook tarieven zag ik, maar Enphase klantenservice dacht gister dat dat bij mij (Standard Gateway) niet zou werken en wist ook niet waarom ik die mogelijkheid nu wel lijk te hebben. Kortom Enphase is ook druk bezig en zal wel iets gewijzigd hebben waardoor er problemen ontstonden.
Ik heb in Enlighten nu ook tarieven zag ik, maar Enphase klantenservice dacht gister dat dat bij mij (Standard Gateway) niet zou werken en wist ook niet waarom ik die mogelijkheid nu wel lijk te hebben. Kortom Enphase is ook druk bezig en zal wel iets gewijzigd hebben waardoor er problemen ontstonden.
Als je bv. all-in aanklikt moet je onder in het scherm (naar beneden scrollen) nog bevestigen, anders wordt je keuze niet overgenomen.drvinnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:55:
Bij Enphase heb ik het nog niet gevonden, maar mijn andere string Altenergy omvormers kan ik wel gewoon instellen dat uitschakelen zelf te doen. Grappig, maar even geprobeerd voor vanmiddag.Coffeeroam schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:45:
[...]
De AI van Enphase doet het wat dat betreft wel goed. Uit, en ook weer aan.
Je kunt ook in Enlighten manager zelf de productie op nul zetten en de batterijen opdracht geven te laden, dan laadt alles van het net.
Gisteren was wel het dagje hoor, met een winst van een euro of 45...
[ Voor 6% gewijzigd door -PeeWee- op 02-05-2026 09:56 ]
Bij nader inzien ga ik er toch maar eens beter naar kijken. Ze krijgen he niet eens voor elkaar om de correcte prijzen te tonen, wat mijn inziens het meest simpele van allemaal is. Kijk eens naar de prijzen van gisteren en dan met name wat er volgens Frank is inbegrepen.jaapsh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Gevonden! Altijd lastig in een topic met een nogal lange history. Ik trek nu overal een verkoopvergoeding vanaf.
Edit
Bij nader inzien klopt het toch wel, ik was te snel. 😅 Negatief btw plus energiebelasting komt idd rond het zelfde bedrag uit.
:strip_exif()/f/image/7HbQlNB5waSCiBfaj782q5ir.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 02-05-2026 10:15 ]
Die tweede is inclusief vaste kosten, wordt op dezelfde pagina ook uitgelegd (verklaring verschillen)SuperCrisz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:32:
Ik was natuurlijk benieuwd naar mijn resultaat gisteren. Als ik in de Frank app kijk bij dagresultaat van 1 mei, dan zie ik -14,21. Terugleveren leverde 66 cent nog op en gas was 58 cent.
als ik nu naar het maandtotaal ga, komt er een ander bedrag uit. Wordt daar met andere tarieven gerekend?
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door -PeeWee- op 02-05-2026 10:45 ]
Goedemorgen allemaal,
Ik vind het lastig ( zoals de meesten) om een balans te vinden. Ik heb in april via Sigenergy gedraait, en Maart via Frank met onbalans handel.
Nu waren de laatste dagen van April wel bijzonder winstgevend op de Epex (inclusief zonnepanelen uitzetten), en de handel viel tegen in Maart, maar goed, hierbij een vergelijking van een aantal maanden.
April was netto gunstiger dan Maart, maar als je bijvoorbeeld naar Sept kijkt, was de handel via Frank (door onbalans/andere markten) een stukje beter. (16 kwh accu, 9 kw omvormer)
Ik vind het lastig ( zoals de meesten) om een balans te vinden. Ik heb in april via Sigenergy gedraait, en Maart via Frank met onbalans handel.
Nu waren de laatste dagen van April wel bijzonder winstgevend op de Epex (inclusief zonnepanelen uitzetten), en de handel viel tegen in Maart, maar goed, hierbij een vergelijking van een aantal maanden.
April was netto gunstiger dan Maart, maar als je bijvoorbeeld naar Sept kijkt, was de handel via Frank (door onbalans/andere markten) een stukje beter. (16 kwh accu, 9 kw omvormer)
Goedemorgen, als je enigszins wil vergelijken, dit was de maand Maart met Sigen Ai op EPEX sturen.klokkie1984 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:03:
Goedemorgen allemaal,
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jNxHP72q4qMxiuUC7wVWF5wZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NDPC2Ui6P0p7H01r3e8W7SXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/go7uxR1VnLzK0DX8tyPGW2Tu.jpg?f=fotoalbum_large)
27Kw accu / 12Kw omvormer
Uiteindelijk zal ongeveer bij elkaar in de buurt komen, met hier en daar wat uitschieters op de onbalans en evenzo op de EPEX. Wisselen lijkt niet noemenswaardig extra voordeel op te leveren.klokkie1984 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:03:
Goedemorgen allemaal,
[Afbeelding]
Ik houd handel tot en met 1 Jan 2027, daarna switch ik gewoon naar zc+.
Het staat niet uitgelegd bij 'Verklaring Verschillen' in de app, maar het verschil zijn wel de vaste kosten - naar rato per dag.SuperCrisz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:32:
Ik was natuurlijk benieuwd naar mijn resultaat gisteren. Als ik in de Frank app kijk bij dagresultaat van 1 mei, dan zie ik -14,21. Terugleveren leverde 66 cent nog op en gas was 58 cent.
als ik nu naar het maandtotaal ga, komt er een ander bedrag uit. Wordt daar met andere tarieven gerekend?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vaste kosten = Vaste leveringskosten; Energiebelasting; Vermindering Energiebelasting; Netbeheerkosten. + vaste kosten voor gasaansluiting. Zie termijnfactuur.
In de app: "Het vaste deel"
Totaal delen door 31 dagen. Dat zou je verschil moeten verklaren.
Had dit dus ook gisteren, wel net de dag ervoor pas aangezet. Vandaag de hele dag gewoon productie, behalve tussen 4.30 en 5 even niks.. Heel vreemd want qua prijzen is dat niet logisch en ik heb ook nog een SMA die wel gewoon produceerde. Iemand die hetzelfde had?Vdvmark schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:
Het probleem met niet meer aan gaan van uitgezette Enphase speelde gisteren niet alleen bij Slim Terugleveren van Frank. De fout lijkt ergens anders te zitten maar Enphase klantenservice kon ze wel weer aanzetten. Dus als ze vandaag ook niet opstarten, niet blijven afwachten, ff belletje naar Enphase, 5 minuten later weer productie.
Kortom erg buggy en ik heb er ook nog geen bonus mee verdiend.
Installeer de app van Enius eens op je mobiel en kijk eens of t qua prijzen logisch waschielsen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:30:
[...]
Had dit dus ook gisteren, wel net de dag ervoor pas aangezet. Vandaag de hele dag gewoon productie, behalve tussen 4.30 en 5 even niks.. Heel vreemd want qua prijzen is dat niet logisch en ik heb ook nog een SMA die wel gewoon produceerde. Iemand die hetzelfde had?
Kortom erg buggy en ik heb er ook nog geen bonus mee verdiend.
ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de onbalans die de mensen de afgelopen maand hebben gehad. Ik kan wel via de onbalans site kijken, maar die komt niet echt overeen met mijn ervaringen.
Kan je wat minder cryptisch zijn? Ik heb frank dus ook de prijzen van Frank en die veranderen per uur niet per kwartier. Daarnaast was het meer negatief de uren ervoor, dus leg maar uit waarom dit normaal zou zijn?Vdvmark schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:37:
[...]
Installeer de app van Enius eens op je mobiel en kijk eens of t qua prijzen logisch was
Frank schakelt zonneomvormers ook uit als onbalansprijzen erg ongunstig zijn. Een externe bron voor 'actuele' onbalansprijzen is de Enius app, daarin zag je gister tussen 16:00 en 17:00 een of twee keer een enorme prijsval van de onbalansprijs, tot zeer extreem zwaar negatief. Het was dus geen buggy systeem, het was een goed functionerend systeem dat zonneproductie tijdelijk stopte.
- azutphen
- Registratie: December 2018
- Laatst online: 29-05 15:54
Energie blijft altijd behouden
Geen matches
Ik ben het overzicht een beetje kwijt.
Ben overgestapt naar ZC+ omdat in andere markten niet transparant vind.
Toevallig zat ik op 1 mei in mijn app te kijken en zag dat ik rond 1500 mijn epex correctie op ca -€11 stond, batterij was volledig volgeladen met stevig negatieve prijzen.
Daarna kwam rond 9 uur de onbalans piek en en heb ik ook nog 17,21 op onbalans gepakt. Ben toen van 97 naar 67% lading gedaan dus heb ca 30%=8kw ontladen.
De epex prijs lag toen op ca 38 cent dus ik zou ca 3 euro epex correctie moeten hebben.. mijn zonnepanelen zijn tijdens de negatieve uren uitgeweest want dat heb ik zelf geautomatiseerd. De batterij is niet gebruikt voor eigen consumptie.
Mijn totaal resultaat zou dan toch 17,21 handelsresultaat + ca 11 euro epex correctie - ca 4 euro epex correctie= ca 24,21 totaal resultaat moeten zijn in plaats van de 17,40 die frank berekend ? Of gaat frank er vanuit dat epex correctie altijd met handelsresultaat en niet met ZC + wordt verrekend.
Is er iemand die dit wel begrijpt ?
:strip_exif()/f/image/A0BppKlH7j5nwn93e19TLYMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Toevallig zat ik op 1 mei in mijn app te kijken en zag dat ik rond 1500 mijn epex correctie op ca -€11 stond, batterij was volledig volgeladen met stevig negatieve prijzen.
Daarna kwam rond 9 uur de onbalans piek en en heb ik ook nog 17,21 op onbalans gepakt. Ben toen van 97 naar 67% lading gedaan dus heb ca 30%=8kw ontladen.
De epex prijs lag toen op ca 38 cent dus ik zou ca 3 euro epex correctie moeten hebben.. mijn zonnepanelen zijn tijdens de negatieve uren uitgeweest want dat heb ik zelf geautomatiseerd. De batterij is niet gebruikt voor eigen consumptie.
Mijn totaal resultaat zou dan toch 17,21 handelsresultaat + ca 11 euro epex correctie - ca 4 euro epex correctie= ca 24,21 totaal resultaat moeten zijn in plaats van de 17,40 die frank berekend ? Of gaat frank er vanuit dat epex correctie altijd met handelsresultaat en niet met ZC + wordt verrekend.
:strip_exif()/f/image/A0BppKlH7j5nwn93e19TLYMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Hoe ziet je normale energieverbruik eruit op 1 mei?azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tabje 'inzicht' -> dag, 1 mei
- azutphen
Geen matches
AlteKiet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:46:
[...]
Hoe ziet je normale energieverbruik eruit op 1 mei?
:strip_exif()/f/image/GBKtzOzp3CSGYhfbnTqDzlIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo,
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
- azutphen
Geen matches
AlteKiet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:46:
[...]
Hoe ziet je normale energieverbruik eruit op 1 mei?
:strip_exif()/f/image/GBKtzOzp3CSGYhfbnTqDzlIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, maar eerlijk gezegd begrijp ik er nog steeds niets van.
Misschien een leuke vergelijking.
Aansturing;2 goedkoopste uren laden 3 duurste ontladen beide op basis van kwartieren. FE onbalans alleen Sessy.
Sessy
laden 6,15
ontladen 29,23
FE onbalans 16,71
April opbrengst 39,79 euro
Marstek
laden 10,87
ontladen 25,44
April opbrengst: 14,57 euro
De Sessy wordt bij het geforceerd ontladen wel wat mishandelt, doordat FE het setpoint telkens op 0 weet te zetten, ondanks dat ik in mijn Fritzbox het internet voor de accu en de P1 uitschakel en een reboot doe, dus dat zou beter kunnen.
FE doet vooral opladen waardoor ik veel minder laat kosten heb dan bij de Marstek.
Aansturing;2 goedkoopste uren laden 3 duurste ontladen beide op basis van kwartieren. FE onbalans alleen Sessy.
Sessy
laden 6,15
ontladen 29,23
FE onbalans 16,71
April opbrengst 39,79 euro
Marstek
laden 10,87
ontladen 25,44
April opbrengst: 14,57 euro
De Sessy wordt bij het geforceerd ontladen wel wat mishandelt, doordat FE het setpoint telkens op 0 weet te zetten, ondanks dat ik in mijn Fritzbox het internet voor de accu en de P1 uitschakel en een reboot doe, dus dat zou beter kunnen.
FE doet vooral opladen waardoor ik veel minder laat kosten heb dan bij de Marstek.
Het ziet er naar uit dat je denkt dat je 's middags winst op de EPEX maakt en 's avonds op de onbalans.azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat klopt niet, want er wordt alleen op onbalans (en misschien ook "andere markten"?) gehandeld (en de EPEX verdiensten worden van je kortingsfactuur afgetrokken).
Ïn jouw verhaal slaat je EPEX correctie ineens om van -11 euro naar +11 euro. Dat klopt niet. De EPEX correctie over die middag blijft -11 euro.
Het is heel simpel: van de € 17,40 heb je bijna 13 Euro te danken aan EPEX.azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@azutphen Even terug in dit draadje stonden de screenshots van baexum1, daar leek iig bij handel de epex verrekening voor de hele dag te lijken op het verschil tussen verwachtte kosten die dag en werkelijke kosten van eerste pagina Frank app dus en dan de betreffende dag. Het verschil bij dat handelsprofiel tussen getal uit dat popupje en toegepaste epexcorrectie was de FrankSlim korting. Ik vroeg toen of dat toeval was of dat dat altijd zo is, maar heb geen antwoord gezien. Dat was ook niet ZC+.
Yes. En jij 'pakt' niets op de onbalansmarkt. Dat doet Frank voor je. En keert het uit als handelsresultaat. (net als andere handelsacties op andere markten zoals EPEX. Minus 'fee' van 15%)voodooless schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Het is heel simpel: van de € 17,40 heb je bijna 13 Euro te danken aan EPEX.
Toeval.Vdvmark schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:10:
@azutphen Even terug in dit draadje stonden de screenshots van baexum1, daar leek iig bij handel de epex verrekening voor de hele dag te lijken op het verschil tussen verwachtte kosten die dag en werkelijke kosten van eerste pagina Frank app dus en dan de betreffende dag. Het verschil bij dat handelsprofiel tussen getal uit dat popupje en toegepaste epexcorrectie was de FrankSlim korting. Ik vroeg toen of dat toeval was of dat dat altijd zo is, maar heb geen antwoord gezien. Dat was ook niet ZC+.
Frank stuurt je batterij aan. Ze weten dus hoeveel kWh's erin en eruit gaan o.b.v. hun (ont)laad commando's. Ook tegen welke prijs. Die stroom gebruikt Frank om te handelen op EPEX/onbalans/anders.
Dit (ont)laden is over het algemeen op gunstige momenten voor jouw eigen energierekening. Je energierekening wordt dus meestal lager. Dit voordeel wordt als EPEX-correctie van je handelsresultaat afgehaald. Kan dus ook een positief bedrag zijn!
Inkoopvergoeding (€ 0,01815) voor handel-stroom hoef je niet te betalen en krijg je terug als Frank Slim Korting.
Tussendoor gebruik je zelf ook nog stroom uiteraard die je energierekening verhoogt/verlaagt.
Verwachte kosten is alleen maar een inschatting van je dagverbruik onder andere o.b.v. door jou opgegeven schatting van verbruik/productie.
Frank handelt niet op EPEX.AlteKiet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Toeval.
Frank stuurt je batterij aan. Ze weten dus hoeveel kWh's erin en eruit gaan o.b.v. hun (ont)laad commando's. Ook tegen welke prijs. Die stroom gebruikt Frank om te handelen op EPEX/onbalans/anders.
- azutphen
Geen matches
Met veel moeite de uitleg bij ZC+ kunnen vinden en slaat werkelijk nergens op.
Ze leggen eerst uit dat de zc+ kijkt naar de epex prijzen om je rekening te optimaliseren.
Vervolgens zeggen ze dat ze ondanks het feit dat ze sturen op epex ze toch afrekenen op onbalans.
Das hetzelfde als met je benzine auto je tank moment afstemmen op de hoogte van de dieselprijs. Of je warmtepomp sturen op basis van de gasprijs. Ik wil mijn batterij op basis van epex inzetten en als de onbalansprijs erg interessant is mijn batterij voor onbalans laten gebruiken maar dat schijnt dus niet te kunnen.
En dat is eigenlijk raar want ze kunnen je soc uitlezen en rekenen al je andere verbruik wel af op epex een kunnen dus bij + inzet dus precies zien wat je batterij gedaan heeft. Nu begrijp ik waarom osluis aan het stekker trekken was. Nu kan het dus voorkomen dat de epex heel laag is en je flink staat te laden terwijl de onbalans heel hoog is en je dus een heel slechte resultaat boekt.
Of zie ik dat verkeerd ?
:strip_exif()/f/image/PNipF2fBeiaXyRm7azhgTxuY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door azutphen op 03-05-2026 13:23 ]
Dat kan niet omdat Frank bepaalde capaciteit moet reserveren voor onbalans. Je kunt dus niet zomaar adhoc beslissen om een uurtje mee te doen omdat dat nu net zo leuk uitkomt.azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:48:
Ik wil mijn batterij op basis van epex inzetten en als de onbalansprijs erg interessant is mijn batterij voor onbalans laten gebruiken maar dat schijnt dus niet te kunnen.
Dat verhaal moeten ze maar eens updaten. Het is nu bijna een jaar oud.AlteKiet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:07:
[...]
https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie
Frank zegt: EPEX, onbalans, congestiemarkt.
Laatste bewerking: 8 mei 2025 (extra uitleg ZC+ en behandeling van zonnepanelen)
Ik lees het als: laden bij lage EPEX prijzen. Niets doen op basis van EPEX in overige situaties. Dat is geen handel.AlteKiet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:07:
[...]
https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie
Frank zegt: EPEX, onbalans, congestiemarkt.
... en verkopen bij hoge EPEX-prijzen.Hielko1 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:43:
[...]
Ik lees het als: laden bij lage EPEX prijzen. Niets doen op basis van EPEX in overige situaties. Dat is geen handel.
Wat noem jij dan handel?
Met alle respect, wellicht even een pagina of 100 terugbladeren en alle discussies en voorbeelden hierontrent eens doornemen? De discussie wordt wat oud zo...azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:48:
[...]
Met veel moeite de uitleg bij ZC+ kunnen vinden en slaat werkelijk nergens op.
Ze leggen eerst uit dat de zc+ kijkt naar de epex prijzen om je rekening te optimaliseren.
Vervolgens zeggen ze dat ze ondanks het feit dat ze sturen op epex ze toch afrekenen op onbalans.
Das hetzelfde als met je benzine auto je tank moment afstemmen op de hoogte van de dieselprijs. Of je warmtepomp sturen op basis van de gasprijs. Ik wil mijn batterij op basis van epex inzetten en als de onbalansprijs erg interessant is mijn batterij voor onbalans laten gebruiken maar dat schijnt dus niet te kunnen.
En dat is eigenlijk raar want ze kunnen je soc uitlezen en rekenen al je andere verbruik wel af op epex een kunnen dus bij + inzet dus precies zien wat je batterij gedaan heeft. Nu begrijp ik waarom osluis aan het stekker trekken was. Nu kan het dus voorkomen dat de epex heel laag is en je flink staat te laden terwijl de onbalans heel hoog is en je dus een heel slechte resultaat boekt.
Of zie ik dat verkeerd ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodadelijk krijgen we weer een discussie over de fairness of on-fairness van de EPEX correctie. Het is hier al meermalen uitgebreid uit de doeken gedaan hoe een en ander werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door -PeeWee- op 03-05-2026 14:20 ]
Waar zie jij dat Frank bij ZC+ gaat ontladen bij hoge EPEX prijzen?AlteKiet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:02:
[...]
... en verkopen bij hoge EPEX-prijzen.
Wat noem jij dan handel?
- azutphen
Geen matches
Sorry hoor, ik ben nu pas geconfronteerd met hoe zc werkt en ik ga geen 100 paginas terugkijken om te ontdekken of dit al besproken is, ik kom wel meer dingen op het forum tegen die ik al meerdere keren gezien had en vroeg alleen hulp omdat ik het dag resultaat niet begreep. Ik begrijp het ondertussen wel en ga stoppen met frank slim handelen want zie geen enkele reden waarom ze epex handel niet op Epex uit kunnen betalen. Immers met ZC+ hebben ze boven een limiet nog steeds toegang tot mijn batterij en alles eronder zou gewoon op Epex kunnen-PeeWee- schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:19:
[...]
Met alle respect, wellicht even een pagina of 100 terugbladeren en alle discussies en voorbeelden hierontrent eens doornemen? De discussie wordt wat oud zo...
Zodadelijk krijgen we weer een discussie over de fairness of on-fairness van de EPEX correctie. Het is hier al meermalen uitgebreid uit de doeken gedaan hoe een en ander werkt.
Dat is toch ook zo? Je hebt toch bijna 13 euro aan EPEX verdiend? Volgens mij begrijp je het nog steeds niet helemaal.azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:58:
Ik begrijp het ondertussen wel en ga stoppen met frank slim handelen want zie geen enkele reden waarom ze epex handel niet op Epex uit kunnen betalen. Immers met ZC+ hebben ze boven een limiet nog steeds toegang tot mijn batterij en alles eronder zou gewoon op Epex kunnen
Ik zie rare hoge prijzen voor morgen en aangepaste hogere zonverwachtingen, lijkt vrij ver verwijderd van het extreem negatieve prijzenfeest waarbij die epex-correctie onvoordelig lijkt. Of dat onvoordelig blijft met duidelijk andere prijzen en omstandigheden, weet ik niet. Ik zou gokken dat onbalans onder epex gaat morgen, maar buitenland speelt nogal grote rol bij onze prijzen dus weet t echt niet.
Dat is uw eigen keus. Je kan altijd nog lekker zelf de batterij aansturen. Zijn er genoeg hier die dat doen of semi doen. Lange termijn levert het mij nog altijd dikke winst op en dat houden we lekker zo tot 1 Jan. Daarna ga ik kijken naar eigen aansturing met HA. Maar tot die tijd geen enkele reden toe.azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Sorry hoor, ik ben nu pas geconfronteerd met hoe zc werkt en ik ga geen 100 paginas terugkijken om te ontdekken of dit al besproken is, ik kom wel meer dingen op het forum tegen die ik al meerdere keren gezien had en vroeg alleen hulp omdat ik het dag resultaat niet begreep. Ik begrijp het ondertussen wel en ga stoppen met frank slim handelen want zie geen enkele reden waarom ze epex handel niet op Epex uit kunnen betalen. Immers met ZC+ hebben ze boven een limiet nog steeds toegang tot mijn batterij en alles eronder zou gewoon op Epex kunnen
Btw, ZC+ is voor nu met salderen, ookal winstgevend, niet zo winstgevend als handel. Na salderen wordt zc+ de beste keus.
[ Voor 6% gewijzigd door -PeeWee- op 03-05-2026 15:25 ]
Btw 2, ze betalen ook de epex uit (dat is de epex correctie), dat kan ook niet anders. Op je kortingsfactuur wordt het verschil tussen de onbalans en epex uitbetaald.azutphen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Sorry hoor, ik ben nu pas geconfronteerd met hoe zc werkt en ik ga geen 100 paginas terugkijken om te ontdekken of dit al besproken is, ik kom wel meer dingen op het forum tegen die ik al meerdere keren gezien had en vroeg alleen hulp omdat ik het dag resultaat niet begreep. Ik begrijp het ondertussen wel en ga stoppen met frank slim handelen want zie geen enkele reden waarom ze epex handel niet op Epex uit kunnen betalen. Immers met ZC+ hebben ze boven een limiet nog steeds toegang tot mijn batterij en alles eronder zou gewoon op Epex kunnen
Ja het is gewoon heel simpel, alles wat je batterij doet op andere markten (waar jullie allemaal naar toe gaan) krijgt een onbalans-correctie want de onbalansprijs is de basis. Daarna volgt de epex-correctie.
*oh haast vergeten, de epex prijzen weet je dag vantevoren en de onbalansprijzen weet je een dag nadat er gehandeld is, ook makkelijker
*oh haast vergeten, de epex prijzen weet je dag vantevoren en de onbalansprijzen weet je een dag nadat er gehandeld is, ook makkelijker
[ Voor 24% gewijzigd door Vdvmark op 04-05-2026 07:30 ]
zojuist maar weer eens een email aan Frank gestuurd:
[quote] Ik begrijp niet waarom er vandaag in het tijdvak 16.45-17.00 uur geen opdracht tot ontladen naar mijn batterijen is gestuurd en tot nu toe zie ik zo een opdracht ook niet voor het tijdvak 17.00-17.15 uur, terwijl de onbalans prijzen nu al langer hoog zijn.[/quote]
[quote] Ik begrijp niet waarom er vandaag in het tijdvak 16.45-17.00 uur geen opdracht tot ontladen naar mijn batterijen is gestuurd en tot nu toe zie ik zo een opdracht ook niet voor het tijdvak 17.00-17.15 uur, terwijl de onbalans prijzen nu al langer hoog zijn.[/quote]
ik zie in de app dat ze een storing hebben...en dat de accu's op zelfconsumptie staan. Dat duurt bij mijn Enphase pas na 4 uur.bergsmit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:12:
In de app zie ik ook geen onbalansprijzen vanaf 13.45u in de grafiek
Als ik het goed heb begrepen doet Frank geen onbalanshandel meer in de 'Handel' modus. Te weinig opbrengst, te vaak regeltoestand 2.bergsmit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:12:
Nu alleen nog maar 'hybride' strategie op andere markten. Wellicht is dat je verklaring?
Schijnbaar kan Frank de Enphase batterijen niet aansturen op de hybride markten. Ik zit nog op de onbalanshandelAlteKiet schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Als ik het goed heb begrepen doet Frank geen onbalanshandel meer in de 'Handel' modus. Te weinig opbrengst, te vaak regeltoestand 2.
Nu alleen nog maar 'hybride' strategie op andere markten. Wellicht is dat je verklaring?
AlteKiet schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:45:
Als ik het goed heb begrepen doet Frank geen onbalanshandel meer in de 'Handel' modus. Te weinig opbrengst, te vaak regeltoestand 2. Nu alleen nog maar 'hybride' strategie op andere markten. Wellicht is dat je verklaring?
Nee. dat is niet de verklaring. Ik sta nog steeds op onbalans nadat ik op zelfconsumptie heb gestaan
heb jij wel het afgelopen uur ontladen tegen 60 cent per kw?dccm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:48:
[...]
Schijnbaar kan Frank de Enphase batterijen niet aansturen op de hybride markten. Ik zit nog op de onbalanshandel
nee, sinds 14 uur geen aansturing meer gehad.bergsmit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:04:
[...]
heb jij wel het afgelopen uur ontladen tegen 60 cent per kw?
dan denk ik dat Frank nog steeds problemen heeftdccm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:05:
nee, sinds 14 uur geen aansturing meer gehad.
En ik verwacht dat het morgen pas tegen 10 uur is opgelost, als ze weer terug op het werk komen in de ochtend.bergsmit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:06:
[...]
dan denk ik dat Frank nog steeds problemen heeft
Er is altijd iemand 24 uur per dag 7 dagen in de week aanwezig, om bij regeltoestand 2 te kunnen ingrijpen en daardoor grote verliezen, primair voor Frank zelf, te voorkomendccm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:16:
[...]
En ik verwacht dat het morgen pas tegen 10 uur is opgelost, als ze weer terug op het werk komen in de ochtend.
Ik zie nu in de app beurtelings
door een storing bij ons enz / de markt is rustig, uw batterij wordt gespaard / er is geen verbinding met uw batterij, we hebben geen gegevens van uw batterij ontvangen
Dit laatste zal wel betekenen dat zij weer een storing hebben........
[ Voor 14% gewijzigd door bergsmit op 06-05-2026 18:23 ]
Dat kunnen ze toch gewoon automatiseren. daar hoeft geen persoon tussen te zitten, lijkt mebergsmit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:21:
[...]
Er is altijd iemand 24 uur per dag 7 dagen in de week aanwezig, om bij regeltoestand 2 te kunnen ingrijpen en daardoor grote verliezen, primair voor Frank zelf, te voorkomen
Lijkt er inderdaad op dat de batterij ook niet in de zelfconsumptie staat. Hij staat gewoon op standby.
Zal wel weer gecorrigeerd worden :-).
Vandaag eens lekker bezig geweest met Home Assistant. Echt wel grappig, kan de batterij, panelen, grid e.d. volledig uitlezen en later aansturen. Ook voor andere toepassingen natuurlijk ;-) Heb inmiddels al bijna alles erin hangen.
Vandaag eens lekker bezig geweest met Home Assistant. Echt wel grappig, kan de batterij, panelen, grid e.d. volledig uitlezen en later aansturen. Ook voor andere toepassingen natuurlijk ;-) Heb inmiddels al bijna alles erin hangen.
ik heb mijn twijfels over hun bekwaamheid!dccm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:26:
[...]
Dat kunnen ze toch gewoon automatiseren. daar hoeft geen persoon tussen te zitten, lijkt me
Ik heb pas weer activiteit sinds 16:00 uur. Als ik over de grafiek hover zie ik wel dat er commando’s geweest zouden moeten zijn, maar die zijn blijkbaar nooit aangekomen… vast weer een Bliq storing. Ook sinds 13:45 geen onbalansprijs meer in de app te zien.
Voor de zekerheid heb ik de stekker er maar weer eens uitgetrokken en heb de accu leeg geladen tegen de hoogste EPEX prijzen.
Klopt. Daarom heb ik "handel" van Frank met mijn Enphase batterijen dus ook uit gezet. Ik handel nu zelf uitsluitend op EPEX, tot volle tevredenheid. Heerlijk die controle! Mijn elektriciteitskosten zijn negatief, sinds ik het zo doe (en dat met minder cycli op mijn batterijen). Het is april/mei, met die elektriciteitscentrales die op (duurder) gas draaien in de ochtend- en avondpiek is het natuurlijk ook wel een andere tijd dan februari/maart. Maar daarom kun je juist ook je strategie aanpassen.dccm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:48:
[...]
Schijnbaar kan Frank de Enphase batterijen niet aansturen op de hybride markten. Ik zit nog op de onbalanshandel
Of zouden ze de onbalans lijntje uit de grafiek weggehaald hebben?dccm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:16:
[...]
En ik verwacht dat het morgen pas tegen 10 uur is opgelost, als ze weer terug op het werk komen in de ochtend.
Nog niet opgelostdccm schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:32:
[...]
Of zouden ze de onbalans lijntje uit de grafiek weggehaald hebben?
Frank is niet zo netjes om alle gebruikers even een email te sturen om de storing te vermelden........
Er is geen storing met de onbalansprijs. Ze hebben hem gewoon weggehaald. Dat hebben ze eerder al aangekondigd.
Nu dus nog minder transparantie...
Nu dus nog minder transparantie...
Er is volgens mij nog steeds een storing, ik heb vandaag nog geen enkele oplading of ontlading gezien die door Frank zou zijn ondernomen in mijn battrij volumevoodooless schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:06:
Er is geen storing met de onbalansprijs. Ze hebben hem gewoon weggehaald. Dat hebben ze eerder al aangekondigd.Nu dus nog minder transparantie...
Bij mij doet die het weer! Maar schijnbaar wel op de andere markten vanaf nu. Ze hebben een manier gevonden waarop de Enphase accu's kunnen aansturen. Kreeg net onderstaande mail:bergsmit schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Er is volgens mij nog steeds een storing, ik heb vandaag nog geen enkele oplading of ontlading gezien die door Frank zou zijn ondernomen in mijn battrij volume
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.
Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.
Met vriendelijke groet,
Team Frank
[ Voor 55% gewijzigd door dccm op 07-05-2026 13:59 ]
Klinkt dus eerder als we hebben nieuwe functionaliteit gedeployed, maar hebben dara wat stappen vergeten....
Bij mij ook, zelfde bericht, ook op andere markten gezetdccm schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:16:
Bij mij doet die het weer! Maar schijnbaar wel op de andere markten vanaf nu.
[ Voor 13% gewijzigd door bergsmit op 07-05-2026 17:33 ]
Ik heb een AlphaESS 55,8 kW met 20kW omvormer. Weet je misschien hoe ik hem 9 mm in kan stellen dat jij maar 10 of 15 kW maximaal laag of ontlaad? Heb nu steeds uitval!!-PeeWee- schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:52:
Lijkt er inderdaad op dat de batterij ook niet in de zelfconsumptie staat. Hij staat gewoon op standby.
Instellingen, max current from grid =25A.rva schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Ik heb een AlphaESS 55,8 kW met 20kW omvormer. Weet je misschien hoe ik hem 9 mm in kan stellen dat jij maar 10 of 15 kW maximaal laag of ontlaad? Heb nu steeds uitval!!
Maar bij het ontladen kan hij volgens mij er dan wel boven gaan. Voor zover ik weet is er bij mij een loadbalancer voor gezet. Die regelt dit.
Gisteren het geautomatiseerde antwoord, dat ze het zo ontzettend druk hebben dat ze geen tijd hadden om een inhoudelijk antwoord te formuleren.tcw82 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:52:
[...]
Ik heb vandaag maar eens gevraagd of ze nog van plan waren een inhoudelijke reactie te geven. Hun reactie was...(Geautomatiseerd nieuw case nummer en een belofte binnen 7dagen iets te laten horen....) tot over een half jaar??
Dit is niet iets wat Frank moet regelen, dit is een AlphaESS dingetje. Inderdaad kan je via de App je laadstroom beperken. Ik geef je de meeste kans als je een service ticket bij AlphaESS aanmaakt en dat die dit limiteren. Ik heb bijzonder goede ervaringen met hen.rva schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Ik heb een AlphaESS 55,8 kW met 20kW omvormer. Weet je misschien hoe ik hem 9 mm in kan stellen dat jij maar 10 of 15 kW maximaal laag of ontlaad? Heb nu steeds uitval!!
Wat voor iets heb je draaien op HA?-PeeWee- schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:52:
Beetje hobbyen in een test setup voor alsnog. Maar ga er wel verder mee. Heb bijna alle apparaten geïntegreerd in HA zodat ik alle energiestromen kan zien, licht (Smart lampen), Media bediening (Sonos), TV (Samsung), Airco (LG), Laadpaal (New Motion), Batterij (Alpha), Zonnepanelen (Enphase en APSystems), Auto (Tesla) en Dynamische prijzen
Beetje aan het knutselen met dashboard en aan het nadenken hoe ik dat kan uitbreiden met wall mount panels.
Maar het gaat natuurlijk om de automations die ik wil voorbereiden voor het aansturen van de batterij na 1/1/2027 :-)
De FE app geeft aan dat mijn batterij offline is, meerdere hier last van?
Batterij werkt gewoon...
Batterij werkt gewoon...
Yup, ze liggen er weer eens uit.XethaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:14:
Batterij werkt gewoon...
de meerderheid van de Frank gebruikers ligt er uit, ik ook. onbalansmarkt.com geeft een achterstand aan van 5 uur momenteel. Toch zijn er wel gebruikers waar wel voor gehandeld wordt, met name veel of wel alle gebruikers met zelfconsumptie plus, dus degenen die nog op onbalans staan. Degenen die het met andere markten moeten doen staan buiten werking kennelijk.......XethaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:14:
Batterij werkt gewoon...
Ja, hij gaf offline aan (inmiddels weer ok) maar er waren wel commando's. Zal dus wel gecorrigeerd worden
12.15 uur bij mij ook weer veranderende resultaten op onbalansmarkt van andere markten-PeeWee- schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:25:
Ja, hij gaf offline aan (inmiddels weer ok) maar er waren wel commando's. Zal dus wel gecorrigeerd worden
Nee hoor, ik sta weer even op ZC+ en ‘t ligt er ook gewoon uitbergsmit schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:02:
[...]
de meerderheid van de Frank gebruikers ligt er uit, ik ook. onbalansmarkt.com geeft een achterstand aan van 5 uur momenteel. Toch zijn er wel gebruikers waar wel voor gehandeld wordt, met name veel of wel alle gebruikers met zelfconsumptie plus, dus degenen die nog op onbalans staan. Degenen die het met andere markten moeten doen staan buiten werking kennelijk.......
Sind 14:30 is er weer data in de app.
dat kan best zijn, maar op andere markten wordt al enige tijd helemaal niets gedaan, dus trek ik de stekker er maar weer uit en ga nu op de EPEX ontladen.voodooless schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:27:
Sind 14:30 is er weer data in de app.
Zijn er mensen die ervaring hebben om van kpn naar ziggo te veranderen? Heeft dit invloed op het verloop van aansturing rondom de thuisbatterij van alpha Ess/ Frank energie?
In welk opzicht? Internet is internet....Baexem1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:16:
Zijn er mensen die ervaring hebben om van kpn naar ziggo te veranderen? Heeft dit invloed op het verloop van aansturing rondom de thuisbatterij van alpha Ess/ Frank energie?
Mijn enphase panelen willen niet meer energie leveren, ik heb Frank slim aanstaan, zoals ik hierboven lees, kan dat wel eens de oorzaak zijn>?
als ik frank loskoppel, verandert de externe sturing niet in de app van enphase, hoe kan je dat alsnog eraf mikken?
of gewoon bellen naar enphase en hen t laten fixen
als ik frank loskoppel, verandert de externe sturing niet in de app van enphase, hoe kan je dat alsnog eraf mikken?
Je kan het loskoppelen van Frank en even contact opnemen met Enphase (zijn redelijk snel). Die zetten hem dan weer aan.schemert schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:24:
Mijn enphase panelen willen niet meer energie leveren, ik heb Frank slim aanstaan, zoals ik hierboven lees, kan dat wel eens de oorzaak zijn>?
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen, sinds een maand hebben wij 3 SolarEdge batterijen, in totaal dus iets minder dan 14kwh. Zonnepanelen zijn hier ook op aangesloten.
Afgelopen woensdag zijn we overgegaan naar Frank Energie om te handelen met de batterij. Eerste teleurstelling was er al toen ik de zonnepanelen wilde koppelen: dat kan niet omdat de batterij en zonnepanelen op dezelfde omvormer zitten. Geen zonnebonus dus helaas.
nu komen de eerste resultaten van de batterij maar dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Hij staat op handel en niet agressief: woensdag t/m nu is het resultaat €3,76 en de handelsindex tussen de 12 en 26. Dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen, ik zit er nog niet goed in maar gevoelsmatig levert laden op goedkope uren (met eigen zonnestroom) en gebruiken op dure uren meer op dan dit….
En volgens mij is Frank ook de enige die SolarEdge kan aansturen.
Afgelopen woensdag zijn we overgegaan naar Frank Energie om te handelen met de batterij. Eerste teleurstelling was er al toen ik de zonnepanelen wilde koppelen: dat kan niet omdat de batterij en zonnepanelen op dezelfde omvormer zitten. Geen zonnebonus dus helaas.
nu komen de eerste resultaten van de batterij maar dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Hij staat op handel en niet agressief: woensdag t/m nu is het resultaat €3,76 en de handelsindex tussen de 12 en 26. Dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen, ik zit er nog niet goed in maar gevoelsmatig levert laden op goedkope uren (met eigen zonnestroom) en gebruiken op dure uren meer op dan dit….
Welcome to the clubLe_Mmort schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:58:
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen, sinds een maand hebben wij 3 SolarEdge batterijen, in totaal dus iets minder dan 14kwh. Zonnepanelen zijn hier ook op aangesloten.
:strip_exif()/f/image/yjxae1QqGoTEayJWAikmlRWP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/POaMivPjVK1m1PDpzGyNPja4.jpg?f=fotoalbum_tile)