Home Assistant zou een goede oplossing kunnen zijn. Heb je de volledige controle mits je kunt babbelen met je omvormers.rikjan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:40:
Ik heb voor vandaag uit alle macht geprobeerd mijn zonnepanelen uit te zetten maar mijn batterij aan te laten, om zo te forceren dat mijn batterij uit het net te gaan laden. Probleem hier is dat mijn solaredge omvormer beiden stuurt. Solaredge geeft me wel de negatieve prijzen optie, maar die heeft alleen tot gevolg dat de zonnepanelen worden geclipped op wat er in de batterij past. Ik heb de batterij sturing door Frank weggenomen --> zeflde resultaat. Ik heb geprobeerd Frank alleen de zonnepanelen aan te sturen --> niet gelukt. Ik zit nu dus mijn batterij op te laden met mijn hele dure zonne energie... grrr
Jup, zie iets eerder in dit topic. Ik heb alleen nog niet de controle gedaan om te kijken of mijn prijzen overeen komen met Frank meldt en reken ook energiebelasting. Ik ben wel van om binnenkort te werken een Frank clone panel zodat ik die boefjes kan controleren.jaapsh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:23:
Is er toevallig iemand hier die de terugleverprijzen gebruikt van Frank Energie in een Home assistant integratie (of elders)
Ik gebruik deze: "Huidige elektriciteit inkoopprijs + BTW + inkoopvergoeding" maar die lijkt alsnog af te wijken van de prijzen die Frank gebruikt in hun app. Ik kom iedere dag op zon 10-15% verschil uit. Dus blijkbaar leveren ze geen echt werkbare API endpoint voor een teruglever vergoeding?
Gevonden! Altijd lastig in een topic met een nogal lange history. Ik trek nu overal een verkoopvergoeding vanaf.osluis schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:07:
[...]
Jup, zie iets eerder in dit topic. Ik heb alleen nog niet de controle gedaan om te kijken of mijn prijzen overeen komen met Frank meldt en reken ook energiebelasting. Ik ben wel van om binnenkort te werken een Frank clone panel zodat ik die boefjes kan controleren.
Maar mbt je clone panel. Je hebt het vermoeden dat ze niet eerlijk zijn mbt teruggeleverde kWh en de doorrekening in euro's?
6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
Zijn er meer mensen bij wie Slim Terugleveren de zonnepanelen heeft uitgeschakeld en ze nu niet meer aan gaan? Beetje jammer dat dit zo instabiel werkt, heb je zo niks aan…
SolarEdge kan niet puur op netstroom je accu laden. Als er DC stroom beschikbaar is, zal hij dat gebruiken (dus je zonnepanelen). Het is puur DC of DC+AC.rikjan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:40:
Ik heb voor vandaag uit alle macht geprobeerd mijn zonnepanelen uit te zetten maar mijn batterij aan te laten, om zo te forceren dat mijn batterij uit het net te gaan laden. Probleem hier is dat mijn solaredge omvormer beiden stuurt. Solaredge geeft me wel de negatieve prijzen optie, maar die heeft alleen tot gevolg dat de zonnepanelen worden geclipped op wat er in de batterij past. Ik heb de batterij sturing door Frank weggenomen --> zeflde resultaat. Ik heb geprobeerd Frank alleen de zonnepanelen aan te sturen --> niet gelukt. Ik zit nu dus mijn batterij op te laden met mijn hele dure zonne energie... grrr
Wat je wilt kan dus niet.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Heb dat in het begin gehad met enphase omvormers. Dienst maar weer uit gezetDen Segg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
Zijn er meer mensen bij wie Slim Terugleveren de zonnepanelen heeft uitgeschakeld en ze nu niet meer aan gaan? Beetje jammer dat dit zo instabiel werkt, heb je zo niks aan…
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Ja hier ook! Heb nog geprobeerd de panelen te resetten incl de gateway. Hopelijk gaan ze morgen aan.Den Segg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
Nee hoor, heb er nog geen indicaties voor, maar heb er ook nog niet te hard naar gezocht. Nu ik meer en meer inzichtelijk begin te maken met Home Assistant vind ik het dan ook wel leuk om een controle mechanisme in te bouwen en te kijken of we on ongeveer het zelfde uitkomen.jaapsh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Gevonden! Altijd lastig in een topic met een nogal lange history. Ik trek nu overal een verkoopvergoeding vanaf.
Maar mbt je clone panel. Je hebt het vermoeden dat ze niet eerlijk zijn mbt teruggeleverde kWh en de doorrekening in euro's?
Hier ook, ben er alweer klaar mee. Kan beter een relais er tussen gooien en schakelen met mijn Homey. Durf alleen de dienst niet goed uit te zetten als Frank Energie nog alles uit heeft staan. Hoe krijg ik mijn Enphase omvormers weer actief....Den Segg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
[ Voor 15% gewijzigd door pjotr66 op 01-05-2026 23:25 ]
Voor iedereen met Growatt/Solaredge omvormers beide apps ondersteunen automatisch afschakelen van zonnenpalen bij negatieve prijzen.
Bij mij lukte het niet om ze gekoppeld te krijgen bij FE, zo te lezen mag ik er blij van zijn
Bij mij lukte het niet om ze gekoppeld te krijgen bij FE, zo te lezen mag ik er blij van zijn
Blijft bij jullie de prijs in de app ook hetzelfde, ook al wissel je tussen all-in en markt?
Is met -2 cent marktprijs je auto laden nu gunstig, of kun je beter met 2 cent en puur op je panelen (dus effectief 0 cent)?
Is met -2 cent marktprijs je auto laden nu gunstig, of kun je beter met 2 cent en puur op je panelen (dus effectief 0 cent)?
Bij je panelen betaal je geen energiebelasting, inkoopvergoeding en btw. Dus altijd gunstigerdrvinnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:55:
Blijft bij jullie de prijs in de app ook hetzelfde, ook al wissel je tussen all-in en markt?
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Als ik bij GroWatt kijk kan dat allen in combinatie met hun eigen AI. Je kunt dat helaas niet als losse optie aanzetten.XethaX schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:44:
Voor iedereen met Growatt/Solaredge omvormers beide apps ondersteunen automatisch afschakelen van zonnenpalen bij negatieve prijzen.
Ik heb in het begin hun AI even geprobeerd, dat leverde meerdere malen crashes op van de backup box. Geen idee of ze dat nu opgelost hebben…
Ik vind eigenlijk dat mijn Bliq doosje dat zou moeten doen. Ze claimen een energie management systeem te zijn, maar dat valt toch wel tegen. Export limiet beheren doen ze niet, en import load balancen met verbruikers doen ze ook niet. Nu is het enkel een Frank doorgeefluik.
Ik zal eens kijken of de export limiet niet in de HA plug-in te bakken is. Dan kan ik alles via HA doen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Het probleem met niet meer aan gaan van uitgezette Enphase speelde gisteren niet alleen bij Slim Terugleveren van Frank. De fout lijkt ergens anders te zitten maar Enphase klantenservice kon ze wel weer aanzetten. Dus als ze vandaag ook niet opstarten, niet blijven afwachten, ff belletje naar Enphase, 5 minuten later weer productie.
Hier weer online. Zonder extra acties!
De AI van Enphase doet het wat dat betreft wel goed. Uit, en ook weer aan.-PeeWee- schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:29:
[...]
Heb dat in het begin gehad met enphase omvormers. Dienst maar weer uit gezet
Je kunt ook in Enlighten manager zelf de productie op nul zetten en de batterijen opdracht geven te laden, dan laadt alles van het net.
Online waren ze bij mij gisteren na 17:00 ook, ze produceerden alleen niets en in Enlighten een fout bij alle Iq8's, waren hier via Zonnedimmer uitgezet. Daarna net na eten Enphase gebeld en toen weer aan dus. Zij zeiden ook dat ze erg veel gebeld werden en volgens andere topic zijn de Enphase nachten magisch, dus er zal wel een geautomatiseerd commando via Enphase verstuurd zijn. Resetten van alles hier gisteren hielp niks.
Ik heb in Enlighten nu ook tarieven zag ik, maar Enphase klantenservice dacht gister dat dat bij mij (Standard Gateway) niet zou werken en wist ook niet waarom ik die mogelijkheid nu wel lijk te hebben. Kortom Enphase is ook druk bezig en zal wel iets gewijzigd hebben waardoor er problemen ontstonden.
Ik heb in Enlighten nu ook tarieven zag ik, maar Enphase klantenservice dacht gister dat dat bij mij (Standard Gateway) niet zou werken en wist ook niet waarom ik die mogelijkheid nu wel lijk te hebben. Kortom Enphase is ook druk bezig en zal wel iets gewijzigd hebben waardoor er problemen ontstonden.
Als je bv. all-in aanklikt moet je onder in het scherm (naar beneden scrollen) nog bevestigen, anders wordt je keuze niet overgenomen.drvinnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:55: