• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:40

Ersus

Zuid-Limburg

Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Vandaag weer: laden bij €0,140; ontladen bij €0,145. Dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Ik zit op zuiver onbalans, niet andere markten.
Die andere markten is daar ook de aFRR markt bij?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:50
Is het nu eigenlijk lucratiever om per kwartier of per uur te betalen bij Frank?

En wat is het beste technisch gezien voor de batterij of maakt dat niet uit?

En standaard of agressief handelen, hoe zijn de ervaringen?

[ Voor 17% gewijzigd door Den Segg op 06-02-2026 21:39 ]

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:50
Andere vraag nog: ik werk met een batterij èn ik heb zonnepanelen (die zullen er meer zijn hier): zet ik dan in de app van Frank ‘slim handelen met zonnepanelen‘ ook aan of laat ik dat beter aan mijn EMS over? Wat zijn de ervaringen?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Den Segg schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:53:
Andere vraag nog: ik werk met een batterij èn ik heb zonnepanelen (die zullen er meer zijn hier): zet ik dan in de app van Frank ‘slim handelen met zonnepanelen‘ ook aan of laat ik dat beter aan mijn EMS over? Wat zijn de ervaringen?
EMS, ze gaan dan uitzetten op onbalans.. salderen lijkt me nuttiger.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:44
Miezie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:00:
[...]

EMS, ze gaan dan uitzetten op onbalans.. salderen lijkt me nuttiger.
Volgens mij kan je beter aanvinken, maar dan gewoon je batterij niet koppelen aan Frank. Als je uitvinkt, betaal je bijna 2 cent per teruggeleverde kWh die je anders niet betaalt en mis je 15% bonus, althans zo interpreteerde ik het toen ik keek of ik naar Frank wil overstappen

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jurjen_g schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:16:
[...]

Volgens mij kan je beter aanvinken, maar dan gewoon je batterij niet koppelen aan Frank. Als je uitvinkt, betaal je bijna 2 cent per teruggeleverde kWh die je anders niet betaalt en mis je 15% bonus, althans zo interpreteerde ik het toen ik keek of ik naar Frank wil overstappen
Aanvinken betekent koppelen…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Vandaag weer: laden bij €0,140; ontladen bij €0,145. Dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Ik zit op zuiver onbalans, niet andere markten.
Dat lijkt me vreemd, ik heb een bericht van Frank dat allen onbalans niet meer kan, het is zc+ of andere markten
Frank Energie NL)

21 jan 2026 17:23 CET

Goedendag Andre,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat je graag op de onbalansmarkt actief wilt blijven. Toch hebben we bij Frank Energie besloten om alle klanten over te zetten naar de nieuwe hybride handelsstrategie. De redenen hiervoor lichten we uitgebreid toe in ons kwartaalrapport, dat je hier kunt lezen:

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:49
azutphen schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:15:
[...]

Dat lijkt me vreemd, ik heb een bericht van Frank dat allen onbalans niet meer kan, het is zc+ of andere markten
Frank Energie NL)

21 jan 2026 17:23 CET

Goedendag Andre,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat je graag op de onbalansmarkt actief wilt blijven. Toch hebben we bij Frank Energie besloten om alle klanten over te zetten naar de nieuwe hybride handelsstrategie. De redenen hiervoor lichten we uitgebreid toe in ons kwartaalrapport, dat je hier kunt lezen:
Ik had juist het omgekeerde bericht gekregen. Ik kan niet naar andere markten omdat ik Enphase batterijen heb en die ondersteunen andere markten niet. Dus als ik Handel aanzet zit ik puur op onbalans.

• Coffeeroam
Den Segg schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:35:
Is het nu eigenlijk lucratiever om per kwartier of per uur te betalen bij Frank?

En wat is het beste technisch gezien voor de batterij of maakt dat niet uit?

En standaard of agressief handelen, hoe zijn de ervaringen?
In de winter zit ik per kwartier. In de zomer zit ik per uur, omdat ik dan mijn batterij (vol met zonnestroom) wil ontladen op de duurdere uurtjes. Kwartiertjes kan ik dan niet goed timen.

Technisch maakt het voor de batterij niet veel uit, behalve dat je bij kwartier iets meer (mijn indruk: 10%-20%) meer laad/ontlaad bewegingen hebt, en dat gaat dus af van de levensduur.

Ik vind standaard al agressief genoeg. Er wordt in mijn beleving ook dan al gehandeld met minimale prijsverschillen. Ik had liever een standje "milde handel", maar dat bestaat niet.

• Coffeeroam
Den Segg schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:53:
Ook mij lijkt salderen t/m 31/12/2026 nog steeds nuttiger dan "Slim terugleveren", maar dat is omdat ik zelf actief de opgewekte kWh-en over de dag schuif. Als je dat niet doet is mogelijk "Slim terugleveren" nuttig.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:58
In mijn '2024' verbruikte ik 247 kWh meer dan mn zonnepanelen opleverden, mijn '2025' eindigt over 16 dagen. In 2025 heb ik de zonnepanelen circa 100 uur uitgezet bij te negatieve uren, in 2025 ook voor t eerst een accu, vanaf half juli ook slim terugleveren, dat de panelen niet genoeg uitschakelt bij negatieve prijzen, naar mijn zin, dus dat deed ik daarna ook nog paar keer, al waren prijzen toevallig beter sinds invoering Slim Terugleveren, in juli 2025 veranderden de dynamische prijzen imo.
Heel mijn '2025' zal vermoedelijk nog met een klein terugleveroverschot eindigen, waarschijnlijk minder dan de 247 kWh tekort die ik had, en dat was al dicht genoeg bij nul eigenlijk. Ik merk dus (te) weinig van uitschakelen door Frank, kreeg er dit 'halve' jaar circa €30 voor.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste