Ik ben aan het uitkijken naar een jonge i5 m60 (2024).
Gezien het grote aanbod momenteel, wat zijn voor jullie de must have opties op een i5?
Gezien het grote aanbod momenteel, wat zijn voor jullie de must have opties op een i5?
Christus te paard wat schrijven die dingen af....St_frederik schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:02:
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De dusseldorp bmw komt uit eind 2023.alexbl69 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:58:
[...]
Christus te paard wat schrijven die dingen af....![]()
Hier bij Dusseldorp staat er één voor €67.950 waar zo'n beetje alles op zit. Als je die in de configurator bij elkaar klikt ben je meer dan 125K kwijt.
Totdat je die wagen in real life ziet, dan ren je hard weg.alexbl69 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:58:
[...]
Christus te paard wat schrijven die dingen af....![]()
Hier bij Dusseldorp staat er één voor €67.950 waar zo'n beetje alles op zit. Als je die in de configurator bij elkaar klikt ben je meer dan 125K kwijt.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Heb je er in gereden? Qua imago 100% met je eens. Mijn Model 3 Performance biedt veel meer rijplezier dan die toch wel lompe i5 hoor. Het comfort van de i5 is wel beter. Bouwkwaliteit van de nieuwe Tesla's is ook dik in orde. Qua betrouwbaarheid al helemaal.florholvoet schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:26:
Voor mij is een Tesla qua bouwkwaliteit, imago en rijplezier/comfort gewoon another league. In de negatieve zin. Persoonlijk vergelijk ik dit zelfs niet met BMW.
Uiteraard zijn die goedkoper en dus betere prijs/kwaliteit. Dat ze die niet meer aan de straatstenen verkocht krijgen, helpt natuurlijk om de prijs te drukken.
Als prijs/kwaliteit primeert dan valt BMW direct af. Zijn zoveel meer EV merken nu die op de markt aan het inbeuken zijn dat je eerder naar Tesla en Chinese merken moet kijken.
Bijna al mijn collega's rijden met Tesla. Ik rij regelmatig mee en heb hun auto's ook al vaak geleend. De ophanging lijkt alsof ze vering nog moeten uitvinden, verschrikkelijk. Om nog maar te zwijgen van het contante teringluide gepiep als er een "obstakel" te dichtbij komt (= iets dat de camera's dan ziet, maar elke wagen met sensoren zou doorhebben dat geen obstakel is)GekkeRipper schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:25:
[...]
Heb je er in gereden? Qua imago 100% met je eens. Mijn Model 3 Performance biedt veel meer rijplezier dan die toch wel lompe i5 hoor. Het comfort van de i5 is wel beter. Bouwkwaliteit van de nieuwe Tesla's is ook dik in orde. Qua betrouwbaarheid al helemaal.
Overigens worden er nog voldoende Tesla's verkocht hoor in Nederland. Er was een dip bij de overgang van pre facelift model Y naar facelift model Y. Maar het is niet zo'n succesnummer meer als voorheen inderdaad.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Ik absoluut wel, rijd nu 4.5 jaar met een model 3, over 4 maanden eindelijk vervangen (door een i5 Touring).
Sinds de facelift van de 3 en Y is het comfort een stuk beter geworden. Maar inderdaad, een i5 is wel een klasse hoger. Ook D segment versus E segment. Maar ik had het verschil groter verwacht. Naar mijn idee 30% meer auto voor ruim 100% meer geld. Als de ruimte niet zo zou tegenvallen voor het formaat auto had ik het zeker overwogen.florholvoet schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:52:
[...]
Bijna al mijn collega's rijden met Tesla. Ik rij regelmatig mee en heb hun auto's ook al vaak geleend. De ophanging lijkt alsof ze vering nog moeten uitvinden, verschrikkelijk. Om nog maar te zwijgen van het contante teringluide gepiep als er een "obstakel" te dichtbij komt (= iets dat de camera's dan ziet, maar elke wagen met sensoren zou doorhebben dat geen obstakel is)
/rant
Anyway, nogmaals niks tegen Tesla. Het is gewoon een ander segment van de markt.
Die Tesla's van voor de eerste facelift zijn inderdaad belabberd in zaken als bouwkwaliteit, afwerking, comfort, beleving, etc. Precies de dingen die een autoliefhebber zoekt. Daarom heb ik die generatie zelf ook nooit willen hebben. De tweede facelift was al stukken beter. En met de derde facelift is het gewoon een nieuw model te noemen tov de eerste.sdgs schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:02:
[...]
Ik absoluut wel, rijd nu 4.5 jaar met een model 3, over 4 maanden eindelijk vervangen (door een i5 Touring).
Onbetrouwbaar (5 defecten + 1 terugroepactie), slechte service (Tesla heeft me twee keer met een wagen op pad gestuurd die niet legaal de weg op mocht) en oncomfortabel, zonder enige vorm van vering en geluidsisolatie
Ik had al voor de bocht naar extreem-rechts beslist dat ik geen Tesla meer zou nemen, en na de fratsen van Musk is er echt geen haar op mijn hoofd dat nog overweegt
Herkent iemand dit verschijnsel? Bij van Poelgeest geven ze aan dat dit in het onderstel zit. Ik kan me dit niet voorstellen vandaar mijn vraag aan jullie.St_frederik schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:02:
[ Voor 29% gewijzigd door Kasperstrz op 07-08-2025 12:14 ]
Kasperstrz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:44:
Ik heb onlangs mijn BMW i5 eDrive40 touring opgehaald bij van Poelgeest in Amsterdam. De auto was een demo uit 2024 met 21” velgen.
Hiervoor heb ik in een Tesla model S gereden en mijn laatste auto was een BMW iX3.
Ik vind de auto een beetje trillen/schokkerig bij bepaalde snelheden. Wanneer ik bij bijvoorbeeld 50 km/h rijd op glad asfalt en langzaam accelereer of langzaam afrem in de B stand (regeneratief remmen), voelt de auto wat schokkerig aan, alsof er een kleine vibratie in het onderstel zit.
Ook bij 130km/h snelweg (glad asfalt) heeft de auto een lichte vibratie. De bijrijdersstoel zie je ook licht trillen. Dit kan wat mij betreft niet acceptabel zijn in een 5serie van €100k.
Mijn vorige auto’s hebben dit verschijnsel nooit gehad.
[...]
Herkent iemand dit verschijnsel? Bij van Poelgeest geven ze aan dat dit in het onderstel zit. Ik kan me dit niet voorstellen vandaar mijn vraag aan jullie.
Lompe i5? Hoe dan? Wat bedoel je precies met lomp in dit geval? Ik heb in beide gereden, en los van de bedroefde bouwkwaliteit/afwerking van de gemiddelde Tesla en de 'service' (lees: het gebrek eraan) die je kan verwachten is de Tesla Y absoluut geen waardige vergelijking. De i5 zweeft heerlijk over de weg, waar de Y probeert sportief te zijn en daar jammerlijk in faalt. Ja, op een aantal gebieden is de innovatie van Tesla echt wel beter, maar rijcomfort is daar niet een van. En dan heb ik het nog niet eens over het imago van de auto's.GekkeRipper schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:25:
[...]
Heb je er in gereden? Qua imago 100% met je eens. Mijn Model 3 Performance biedt veel meer rijplezier dan die toch wel lompe i5 hoor. Het comfort van de i5 is wel beter. Bouwkwaliteit van de nieuwe Tesla's is ook dik in orde. Qua betrouwbaarheid al helemaal.
Overigens worden er nog voldoende Tesla's verkocht hoor in Nederland. Er was een dip bij de overgang van pre facelift model Y naar facelift model Y. Maar het is niet zo'n succesnummer meer als voorheen inderdaad.
Nee. Dit heb ik niet. Ik heb een i5 sedan 40 op 19”. Maar hij trilt echt niet. Niet in D en niet in B.Kasperstrz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:44:
Ik heb onlangs mijn BMW i5 eDrive40 touring opgehaald bij van Poelgeest in Amsterdam. De auto was een demo uit 2024 met 21” velgen.
Hiervoor heb ik in een Tesla model S gereden en mijn laatste auto was een BMW iX3.
Ik vind de auto een beetje trillen/schokkerig bij bepaalde snelheden. Wanneer ik bij bijvoorbeeld 50 km/h rijd op glad asfalt en langzaam accelereer of langzaam afrem in de B stand (regeneratief remmen), voelt de auto wat schokkerig aan, alsof er een kleine vibratie in het onderstel zit.
Ook bij 130km/h snelweg (glad asfalt) heeft de auto een lichte vibratie. De bijrijdersstoel zie je ook licht trillen. Dit kan wat mij betreft niet acceptabel zijn in een 5serie van €100k.
[...]
Herkent iemand dit verschijnsel? Bij van Poelgeest geven ze aan dat dit in het onderstel zit. Ik kan me dit niet voorstellen vandaar mijn vraag aan jullie.
Hier ook een i5 touring op 21 inch. Geen vibraties te bespeurenKasperstrz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Een Y rijdt ook wel wat lomper dan een 3 inderdaad. Maar als je een 3 met een i5 vergelijkt dan is de Model 3 veel lichtvoetiger, snellere stuurreacties en sneller vergeleken met de 40.Carino schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:54:
[...]
Lompe i5? Hoe dan? Wat bedoel je precies met lomp in dit geval? Ik heb in beide gereden, en los van de bedroefde bouwkwaliteit/afwerking van de gemiddelde Tesla en de 'service' (lees: het gebrek eraan) die je kan verwachten is de Tesla Y absoluut geen waardige vergelijking. De i5 zweeft heerlijk over de weg, waar de Y probeert sportief te zijn en daar jammerlijk in faalt. Ja, op een aantal gebieden is de innovatie van Tesla echt wel beter, maar rijcomfort is daar niet een van. En dan heb ik het nog niet eens over het imago van de auto's.
Dat is de reden dat ik mijn i4 niet ingeruild heb op een i5 touring e40. Heb hetzelfde ervaren met 3 verschillende i5 tourings e40.Kasperstrz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Voor mij was de uitstraling van de i7 meer het probleem, een bat-mobiel vergelijkbaar met Chrysler LS300.St_frederik schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:39:
Zouden jullie een jong gebruikte i7 overwegen t.o.v. een i5 m60.
Ik was van plan een i5 te kopen (m60) maar krijg momenteel mooie i7s aangeboden aan interessante prijzen.
De i7 is fantastisch comfortabel te rijden, ik twijfel vooral nog ivm de afmetingen. (Parkeren langs de straat & in parkeergarages)
Iemand ervaringen ?
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Vergelijk even met m’n vorige Tesla Model S. de Tesla was eigenlijk te breed voor Nederlands parkeervakken en garages. Sommige garages tot wel 2 keer steken per verdieping om door te rijden. Past nooit in een vak, etc. De BMW is 1,4 cm smaller, dus dat is iets maar blijft dus heel breed.St_frederik schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:39:
Zouden jullie een jong gebruikte i7 overwegen t.o.v. een i5 m60.
Ik was van plan een i5 te kopen (m60) maar krijg momenteel mooie i7s aangeboden aan interessante prijzen.
De i7 is fantastisch comfortabel te rijden, ik twijfel vooral nog ivm de afmetingen. (Parkeren langs de straat & in parkeergarages)
Iemand ervaringen ?
Divide and conquer.
Ik lees de verslagen ook vooral over de M60 en de eDrive40.St_frederik schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:22:
Heeft iemand ervaring met de BMW I5 xDrive40?
Ik kan er relatief weinig test-berichten over terugvinden.
En iemand ervaringen met het witte/beige Veganer leder ?
Ik schrok even maar zocht het op en inderdaad, wat een lel van een auto is zo'n i7. Bijna 5.40m, daarmee loop je wel het risico dat ie erg onpraktisch wordt en regelmatig uitsteekt bij een parkeervak. Dat vind ik bij m'n G31 al en dat zal bij de G61 al niet jofel zijn gezien die al bijna 5.10m is. Nog 30cm erbij is flink.wimpie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Vergelijk even met m’n vorige Tesla Model S. de Tesla was eigenlijk te breed voor Nederlands parkeervakken en garages. Sommige garages tot wel 2 keer steken per verdieping om door te rijden. Past nooit in een vak, etc. De BMW is 1,4 cm smaller, dus dat is iets maar blijft dus heel breed.
Dan de lengte, de S is op 3 cm na 5 meter lang. Dat is flink maar daar eigenlijk geen problemen mee gehad, ging wel. De BMW i7 is echter nog eens 42 cm langer, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Je ziet vaker dat de modellen die na de initiele introductie beschikbaar komen weinig media aandacht krijgen. Uiteindelijk is het een 40 met xDrive en een beetje meer vermogen en wat extra gewicht in de voorkant.St_frederik schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:22:
Heeft iemand ervaring met de BMW I5 xDrive40?
Ik kan er relatief weinig test-berichten over terugvinden.
En iemand ervaringen met het witte/beige Veganer leder ?
5 serie is meestal wel een plek voor te vinden waarbij hij niet of nauwelijks uitsteekt. Een i7 is wel echt een lel van een auto waarbij parkeren niet grappig meer is denk ik.Pannencouque schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Ik schrok even maar zocht het op en inderdaad, wat een lel van een auto is zo'n i7. Bijna 5.40m, daarmee loop je wel het risico dat ie erg onpraktisch wordt en regelmatig uitsteekt bij een parkeervak. Dat vind ik bij m'n G31 al en dat zal bij de G61 al niet jofel zijn gezien die al bijna 5.10m is. Nog 30cm erbij is flink.
Daarnaast is een i7 vooral op de neus voor mij niet om aan te zien, maar als het je smaak is kun je het zeker doen. Het zal allicht erg comfortabel rijden.
[ Voor 32% gewijzigd door Tortelli op 20-08-2025 14:16 ]
Volgens gemini komt de neue klasse ix3 in 2025, een elektrische versie van de 3 serie in 2026 en de i5 in 2027.hedwigvb schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:52:
Dag allen, mijn iX3 2022 is einde lease en ik denk er over om een i5 te bestellen. Weet er iemand of er een update zit aan te komen van dit model?
Meer plastic dan in de vorige generatie. Maar het is wel in de vorm van nette materialen -> Dus wel minder leer maar geen bling bling harde plastics. Mij stoort het niet. Nog altijd een veel betere afwerking dan menig andere auto.Sylvester7 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:25:
Aanstaande vrijdag haal ik mijn i5 Touring eDrive40 op. Toch begin ik te twijfelen… Alles wat ik online lees doet me soms denken: moet ik de aankoop niet gewoon afblazen?
Ik heb er wel mee gereden in Amsterdam en dat beviel eigenlijk goed. Kom zelf van een Tesla Model Y AWD LR (2021). Wat me wel zorgen baart zijn de reviews:
veel plastic en minder premium gevoel t.o.v. de vorige G30
erg veel pianolak in het interieur
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben?
→ Valt dat plastic in de praktijk echt tegen?
→ En hoe gaan jullie om met die pianolak: heeft iemand er PPF overheen laten zetten zodat het niet zo snel krast, of valt dat mee in dagelijks gebruik?
Verder lees ik ook negatieve ervaringen over de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden. Ik heb zelf de uitvoering met enkel het M Sportonderstel (dus géén adaptieve dempers). Volgens mij is luchtvering op de achteras wel standaard. Hoe ervaren jullie dit op de snelweg?
Benieuwd naar jullie ervaringen!
Grz D.
Na het lezen van veel comments onder YT filmpjes en online berichten op fora begon ik ook te twijfelen aan mijn eigen mening. Of ik de auto wel goed bekeken had en de materialen wel goed gevoeld heb, etc. Ik heb de auto nu ongeveer een maandje en ben er erg blij mee. Rijdt fantastisch, materialen vind ik prachtig. Ook al zeggen de vorige generatie fanboys dat het allemaal plastic en lelijk is, who cares. Doen wat jij zelf gaaf vind.Sylvester7 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:25:
Aanstaande vrijdag haal ik mijn i5 Touring eDrive40 op. Toch begin ik te twijfelen… Alles wat ik online lees doet me soms denken: moet ik de aankoop niet gewoon afblazen?
Ik heb er wel mee gereden in Amsterdam en dat beviel eigenlijk goed. Kom zelf van een Tesla Model Y AWD LR (2021). Wat me wel zorgen baart zijn de reviews:
veel plastic en minder premium gevoel t.o.v. de vorige G30
erg veel pianolak in het interieur
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben?
→ Valt dat plastic in de praktijk echt tegen?
→ En hoe gaan jullie om met die pianolak: heeft iemand er PPF overheen laten zetten zodat het niet zo snel krast, of valt dat mee in dagelijks gebruik?
Verder lees ik ook negatieve ervaringen over de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden. Ik heb zelf de uitvoering met enkel het M Sportonderstel (dus géén adaptieve dempers). Volgens mij is luchtvering op de achteras wel standaard. Hoe ervaren jullie dit op de snelweg?
Benieuwd naar jullie ervaringen!
[ Voor 24% gewijzigd door JaQ op 27-08-2025 08:00 ]
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Het is mij opgevallen dat ze veelal nietszeggende release notes delen. Dat is bij Tesla toch wel een stuk transparanter en duidelijker. Ook snap ik niet dat er zo weinig beschikbaar is in de "store".Grolsch schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:04:
Ik zag gisteren een update voorbijkomen voor mijn i5.
Volgens mij iets met 2025-07, ik lees dat nu op mijn telefoon even niet terug.
Iemand deze al geïnstalleerd?
[Afbeelding]
Dat lijstje is wel next-level nietszeggend inderdaadAngilo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
Het is mij opgevallen dat ze veelal nietszeggende release notes delen. Dat is bij Tesla toch wel een stuk transparanter en duidelijker. Ook snap ik niet dat er zo weinig beschikbaar is in de "store".
Grz D.
Die is leuk inderdaadCKi5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:31:
Ben vooral blij met de hoogtemeter.
CKi5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:31:
Ben vooral blij met de hoogtemeter.
Die zit ook, al langer, in een van de schermen van de navi widget voor je home screen.alexbl69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:41:
[...]
Die is leuk inderdaad. Alleen jammer dat hij alleen op het pure navi scherm staat.
Grz D.
Klopt, maar heb zelf altijd de mediabron/telefoon widget in beeldDomiGijzen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:49:
[...]
[...]
Die zit ook, al langer, in een van de schermen van de navi widget voor je home screen.
[ Voor 35% gewijzigd door DomiGijzen op 02-09-2025 15:21 ]
Grz D.
[ Voor 6% gewijzigd door CKi5 op 02-09-2025 20:45 ]
Grz D.
Ik herken het niet Afgelopen dagen met mijn edrive40 meerdere keren per dag DC geladen waarbij ik een keer tot 52% heb geladen waarbij het boven de 115kW bleef en boven de 60kW tot 80%. Bij 60% zat ik nog op de 100kW.Vuurmuis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:17:
Wat is jullie DC laadcurve? Het valt mij op dat deze na 55% op 50-45kW blijft hangen. Vooral bij een meerdere laadstops ben ik maar gestopt bij 60% omdat het anders te lang duurt.
Dit is met de eDrive40, ik had hiervoor 5 maanden een M60 en ik dacht dat deze laadcurve veel langer hoog bleef en pas na 80% wel helemaal inkakt maar dat is normaal. Helaas kan ik de statics niet meer terug zien in de BMW app.
Hier ook geen problemen met een eDrive40. Bij een goede DC paal heb ik normaliter tot 55-60% SoC nog 100kW+ en dan zakt hij langzaam naar ~60kW bij 80% SoC. Daarna stabiliseert de laadsnelheid op ~55kW tot voorbij de 95% SoC. Dat laatste doe ik uiteraard meestal niet, maar met kleine kids erbij duurt een laadstop soms ineens ongepland wat langer 😉Vuurmuis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:17:
Wat is jullie DC laadcurve? Het valt mij op dat deze na 55% op 50-45kW blijft hangen. Vooral bij een meerdere laadstops ben ik maar gestopt bij 60% omdat het anders te lang duurt.
Dit is met de eDrive40, ik had hiervoor 5 maanden een M60 en ik dacht dat deze laadcurve veel langer hoog bleef en pas na 80% wel helemaal inkakt maar dat is normaal. Helaas kan ik de statics niet meer terug zien in de BMW app.
Ik had hem aangezet op vakantie (nog steeds..) en kwam erachter dat ik daarna mijn kofferbak niet meer dicht kreegAuke 325ci schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:14:
Ik heb hem gisteren geïnstalleerd, duurde 30min voordat de interaction bar weer ging werken en vandaag een melding dat het noodoproep systeem is uitgevallen... Top update weer.
[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 05-09-2025 16:27 ]
1) M-remmen? Mijn maken een schurend geluid. Echt piepen niet.Bobke2173 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:35:
Ben nu een weekje verder sinds aankoop
Zalige auto, maar toch paar puntjes die ik niet duidelijk vind of een vraag bij heb...
1) Bij bergafrijden naar de ondergrondse parking, piepen de remmen heel luid bij het afremmen ?
2) Assistance drive op snelwegen wringt het stuur toch even tegen bij spoorwissel alhoewel ik mijn pinker heb opstaan, hetgeen ik storend vind wat wil zo snel mogelijk naar ander rijvak en hij pruttelt beetje tegen
Moet de lane assistant niet uitgaan bij gebruik pinker en spoorwissel, tenzij een naderend voertuig gevaar vormt en hij daar reageert, maar zelfs zonder gevaar blijft het aan
3) Bij openen van de wagen springt de radio automatisch aan alsook mijn zetelventilatie vollebak, zelfs al is het niet te warm buiten. Kan dat ergens ingesteld worden? Alsook de wagen stillegt, blijft de muziek spelen
Bedankt voor enkele reacties
Michel
Grz D.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq