Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-07 22:52
Angilo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:34:
Rijden jullie de auto allemaal zakelijk? Of ook een aantal prive gefinancieerd?

Ik heb nu een Model Y prive en twijfel om een i5 te halen onder financiering. BMW heeft momenteel hele aantrekkelijke rente van 2.99%. Ik betwijfel alleen de toekomstige afschrijvingen. De MY heb ik nov 2023 opgehaald en staat 33k op de teller. i5 van 105k, 2024 met 35k op de teller is momenteel iets van 63k.
Een grote auto schrijft altijd veel harder af dan een kleine auto. De i5 Touring rij ik zakelijk sinds maart dit jaar en daar ging een berg korting vanaf, zie het als een prijscorrectie. De afschrijving is derhalve gewoon prima. Privé geld uitgeven aan zo'n auto zou ik niet zo snel doen wanneer afschrijving een ding voor je is want dan raak je mogelijk teleurgesteld. Daarnaast is het ook zo dat het bepalend is voor de afschrijving hoelang je zelf er in blijft rijden. Los van de afschrijving zijn de operationele kosten natuurlijk wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 17:30
mitsumark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:05:
[...]
Die (lease) i5 van 105k werd waarschijnlijk verkocht voor 85k, dus dan valt de afschrijving naar 63k wel weer mee..
Ik denk dat ie vanaf nu "normaal" afschrijft, zegge de 1-2% per maand afhankelijk van gebruik.
Dat is waar.
The DeZ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Een grote auto schrijft altijd veel harder af dan een kleine auto. De i5 Touring rij ik zakelijk sinds maart dit jaar en daar ging een berg korting vanaf, zie het als een prijscorrectie. De afschrijving is derhalve gewoon prima. Privé geld uitgeven aan zo'n auto zou ik niet zo snel doen wanneer afschrijving een ding voor je is want dan raak je mogelijk teleurgesteld. Daarnaast is het ook zo dat het bepalend is voor de afschrijving hoelang je zelf er in blijft rijden. Los van de afschrijving zijn de operationele kosten natuurlijk wel laag.
Inderdaad. Voor het voorstel dat gedaan is was het goed om hier bij stil te staan omdat ze een slot termijn van 20k hadden opgenomen. Natuurlijk om het maandbedrag aantrekkelijker te laten lijken, volgens de verkoper gebruikelijke slottermijn. Dus daar wilde ik even bij stil staan wat dit precies betekent. Gemiddeld elke 24 tot 36 maanden wissel ik van auto, voorheen BMW 3 serie en nu MY. De 5 serie is gewoon een veel duurdere auto dan de 3 serie waardoor de afschrijvingen hoger zullen zijn. Dat krijg ik thuis niet helemaal over... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
The DeZ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Vervelende is alleen dat je wel de bijtelling krijgt over (in de praktijk dus) veel te hoge waarde waarvoor dat model in de prijslijsten staat.

Toen ik bij de aankoop van m'n X5 vroeg om korting vertelde de verkoper dat je voor kortingen bij de elektrische modellen moest zijn. Hij noemde zonder dat ik ook maar iets had gezegd dat hij kortingen vanaf 20% kon bieden 8)7. Heb hem toen ook gezegd dat het wellicht handiger is dat BMW de prijzen dan eerst eens met 20% verlaagd, aangezien praktisch alle BMW EV's zakelijk worden gereden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Angilo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:11:
Inderdaad. Voor het voorstel dat gedaan is was het goed om hier bij stil te staan omdat ze een slot termijn van 20k hadden opgenomen. Natuurlijk om het maandbedrag aantrekkelijker te laten lijken, volgens de verkoper gebruikelijke slottermijn. Dus daar wilde ik even bij stil staan wat dit precies betekent. Gemiddeld elke 24 tot 36 maanden wissel ik van auto, voorheen BMW 3 serie en nu MY. De 5 serie is gewoon een veel duurdere auto dan de 3 serie waardoor de afschrijvingen hoger zullen zijn. Dat krijg ik thuis niet helemaal over... :P
Ik snap niet zo goed dat je sowieso aan kapitaalvernietiging doet door elke 2-3 jaar een nieuwe auto te kopen, maar vervolgens je wel druk maken om afschrijving. Dat zou ik thuis ook niet kunnen uitleggen.
Waarom koop je niet gewoon een auto die (langer) beter aan je wensen voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angilo
mitsumark schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:28:
[...]

Ik snap niet zo goed dat je sowieso aan kapitaalvernietiging doet door elke 2-3 jaar een nieuwe auto te kopen, maar vervolgens je wel druk maken om afschrijving. Dat zou ik thuis ook niet kunnen uitleggen.
Waarom koop je niet gewoon een auto die (langer) beter aan je wensen voldoet?
Snap ik ook niet, neem het mij elke keer ook voor om het bij deze auto echt niet te doen. Na anderhalfjaar begint het elke keer wat te kriebelen, wil ik wat anders. Dat gevoel weet ik dan meestal nog zo'n 1-2 jaar te onderdrukken. Misschien omdat de ruimte er ook gewoon is, geen idee.

Zijn er ook mensen die al langere tijd met de i5 rijden? Wat is jullie mening na langere tijd met de i5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-09 21:22
Ik rij ondertussen 2 jaar en 120.000 km met een i4 M50.
Binnenkort wil ik deze vervangen en denk na over een i5 40i of een i5 M60.
Ik zou deze keer opteren voor een jonge tweedehands/demowagen, gezien de interessantere prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je een dergelijke auto prive koop zou ik een jong gebruikte op de kop tikken, lijkt me dat dit serieus geld kan schelen? Zo ontloop je in ieder geval de eerste mega afschrijving van het eerste jaar.

Overigens wel goed opletten want je krijg forse kortingen op nieuwe auto's. Zag net wat gebruikte 550e tourings staan, allemaal duurder dan ik er nieuw voor betaald heb 8)7.

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 06-06-2025 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:45
Angilo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Snap ik ook niet, neem het mij elke keer ook voor om het bij deze auto echt niet te doen. Na anderhalfjaar begint het elke keer wat te kriebelen, wil ik wat anders. Dat gevoel weet ik dan meestal nog zo'n 1-2 jaar te onderdrukken. Misschien omdat de ruimte er ook gewoon is, geen idee.
Prima toch. Je leeft maar 1x. Hier begint het ook te kriebelen na anderhalf jaar. Dat zegt ook echt niéts over hoe fijn of goed de huidige auto is. Gewoon omdat het kan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:45
St_frederik schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:31:
Ik rij ondertussen 2 jaar en 120.000 km met een i4 M50.
Binnenkort wil ik deze vervangen en denk na over een i5 40i of een i5 M60.
Ik zou deze keer opteren voor een jonge tweedehands/demowagen, gezien de interessantere prijzen.
De inruil zal daarentegen ook wel tegenvallen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
Tortelli schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:26:
Als je een dergelijke auto prive koop zou ik een jong gebruikte op de kop tikken, lijkt me dat dit serieus geld kan schelen? Zo ontloop je in ieder geval de eerste mega afschrijving van het eerste jaar.

Overigens wel goed opletten want je krijg forse kortingen op nieuwe auto's. Zag net wat gebruikte 550e tourings staan, allemaal duurder dan ik er nieuw voor betaald heb 8)7.
Zo'n 550e touring is ook nog niet zo veel verkrijgbaar tweedehands, dus ze proberen waarschijnlijk nog wat verlies te compenseren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-06 23:05
Blijft voor mij onverteerbaar dat ze de catalogusprijs zo hoog opdrijven en vervolgens ongevraagd ruim 20 % korting bieden. Hier wordt de staatskas gespekt over de rug van de trouwe BMW klanten. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angilo
Tortelli schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:26:

Ik heb 'm deze week nieuw besteld! En inderdaad, goed onderhandelen en je kunt echt een goede prijs meenemen. Ik betaal er minder voor dan de goedkoopste occassion i5 uit 2025 op marktplaats. Sedan, niet slim qua gewildheid achteraf (=afschrijving), maar ik koop de auto voor mijzelf. Heb elke optie aangeklikt zo'n beetje. Mijn vrouw krijgt de MY. Ze wilden 27k inruil geven voor 2023 MY met 35k km.

Mocht iemand hier prive 1 uit willen zoeken, ga tegen het einde van het kwartaal. De distributeur geeft extra incentive aan de dealers om de uitstoot targets te halen. Deze compensatie is de reden dat je zoveel korting kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dan heb je dat knap gedaan. Als ik een beetje doorklik kom ik al gauw op zo'n 115k uit in de configurator, dat kan ik toch moeilijk omlaag zien gaan richting de 70k die een i5 op MP moet kosten. Dat zou 40% korting betekenen, heel netjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb sinds twee weken een tweedehands i5 m40 sedan met 34k kilometers bij de dealer in Heerenveen gehaald voor 55k. Ze gaven 17k voor mijn tesla m3 dual motor uit 2019 met 170k op de teller.

De i5 is redelijk full option. Glazen dak. Lichte bekleding (must have voor mij) en assistentie systemen met o.a. heads-up display.

Wat een geweldige rijervaring!
  • Zo heerlijk comfortabel rijden.
  • Range ongeveer 400 km bij 80% SOC
  • Software is erg goed. Een echt instrumentarium voor je neus is sowieso fijn. En leuke tweaks die je kan toepassen.
  • App werkt goed, ook met automatisch ontgrendelen en met rit statistieken
  • Heads-Up display is mooi en goed instelbaar
  • ACC en Lane Assist is beter dan bij Tesla, onverwacht. Maar geen piepjes en niet steeds aan/uit bij inhalen. Hij gaat ook meer “links” rijden op de linkerkant met file wel hoor, meneer
  • Veel meer ruimte, vooral achterin
Dingen die wellicht beter kunnen, of anders had ik zelf mogen configureren:
  • De touring vind ik wel mooier, maar de ruimte heb ik niet nodig
  • Er is geen frunk, vond ik voor lange reizen wel prettig voor kleine dingen en de laadkabel
  • Er zit een middentunnel in, ook onnodig en kost ruimte (ik begrijp dat BMW de auto voor alle aandrijvingen heeft gemaakt, maar toch)
  • De menustructuur is goed, maar ook zoeken. Tesla is daar beter in.
Heel erg blij mee.

[ Voor 56% gewijzigd door BlauweFles op 29-06-2025 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 15:30
BlauweFles schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:13:
Ik heb sinds twee weken een tweedehands i5 m40 met 34k kilometers bij de dealer in Heerenveen gehaald voor 55k. Ze gaven 17k voor mijn tesla m3 dual motor uit 2019 met 170k op de teller.

De i5 is redelijk full option. Glazen dak. Lichte bekleding (must have voor mij) en assistentie systemen met o.a. heads-up display.

Wat een geweldige rijervaring! Zo heerlijk comfortabel rijden. En goede range. Heel erg blij mee.
Ik doe over enkele maanden een vergelijkbare overstap (van model 3 2021 naar i5 Touring), maar wagen moet nog geproduceerd worden.

Vooral het comfort (een wagen met effectieve demping) en het geluid in het interieur

Ik heb back-too-back getest met ID.7 - A6 e-tron Avant - i5 Touring op hetzelfde traject. De i5 stond eigenlijk zelf niet in de shortlist, maar eens ik plaats nam achter het stuur in de toonzaal kwam hij bovenaan te staan: geen 50 shades of grey zoals de A6, en veel flamboyanter dan het spartaanse ID.7 interieur.
Testrit gaf dan de doorslag, range is volgens mij minstens vergelijkbaar met mijn model 3 (waarmee ik ook hetzelfde parcours reed), en de i5 laadt iets sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
Ik heb sinds twee weken een tweedehands i5 m40 sedan met 34k kilometers bij de dealer in Heerenveen gehaald voor 55k. Ze gaven 17k voor mijn tesla m3 dual motor uit 2019 met 170k op de teller.

• Software is erg goed. Een echt instrumentarium voor je neus is sowieso fijn. En leuke tweaks die je kan toepassen.
  • ACC en Lane Assist is beter dan bij Tesla, onverwacht. Maar geen piepjes en niet steeds aan/uit bij inhalen. Hij gaat ook meer “links” rijden op de linkerkant met file wel hoor, meneer
  • Er is geen frunk, vond ik voor lange reizen wel prettig voor kleine dingen en de laadkabel
  • Er zit een middentunnel in, ook onnodig en kost ruimte (ik begrijp dat BMW de auto voor alle aandrijvingen heeft gemaakt, maar toch)
Heel erg blij mee.
Ik heb er zelf de frunk van Wokeby in de auto gemonteerd. Niet de grootste frunk maar prima voor verlengkabel, druppelader en nog wat gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Laatst online: 30-06 23:05
Gewoon tussendoor even : Het kan dus echt ondanks 21 inch en buitentemperatuur > 30 graden Celsius.

https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtqsFOaYE5wTir-EkD3i5AtWlYI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FSC7r4ktFRrO6fCtUIKXlZ6f.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 20:29
P2void19noPP schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:53:
Gewoon tussendoor even : Het kan dus echt ondanks 21 inch en buitentemperatuur > 30 graden Celsius.

https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

[Afbeelding]
Dat is ook mijn ervaring

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzNnqu7SuvGKDC-yzPHo-U0zMR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phujdntUI6YN2HurIBS3s07C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 00:26
The DeZ schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Ik heb er zelf de frunk van Wokeby in de auto gemonteerd. Niet de grootste frunk maar prima voor verlengkabel, druppelader en nog wat gedoe.
Heb je met BMW nog gecheckt of dit impact heeft op de garantie? Ik ben zeer geinteresseerd, maar niet als dit mijn garantie wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:01
dedeurwaarder schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:22:
[...]

Heb je met BMW nog gecheckt of dit impact heeft op de garantie? Ik ben zeer geinteresseerd, maar niet als dit mijn garantie wegneemt.
Had die in de iX3 en die had serieus wat problemen met koelen e.d.. Tevens een andere grill, open i.p.v. dicht. Beide pas nadat de problemen begonnen maar voordat er serieus heen gekeken werd. Over beide nooit commentaar van de dealer gehad.
Die frunk is in principe alleen het verwijderen van de afdekplaat en monteren op bestaande punten. Volledig omkeerbaar proces.

Maar ik weet vrij zeker dat als je dit vraagt je geen antwoord krijgt of na lang aandringen een formeel mededeling dat het de garantie beïnvloedt.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo

Heel erg blij mee.
Heel erg blij dit te lezen! Ik stap namelijk ook over van een Tesla. Krijg mijn auto de 11e. Mijn eerste indruk van de software was clunky en onhandig, maar dat is een standaard reactie als je iets nieuws voor je krijgt - mijn reactie in ieder geval. Met name de navigatie vond ik echt lelijk ivm Tesla navigatie met sateliet display. Wat vind je van de geluidsinstallatie vs de Tesla? Ik heb zowel de HK als de BW beluisterd, beide slecht. Dus ik wil achteraf een installatie laten plaatsen.

Super dat je blij bent met je aankoop!

Iemand anders die een geluidsinstallatie heeft laten plaatsen in de i5?

[ Voor 5% gewijzigd door Angilo op 02-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Een probleempje. Ik heb sinds 5 dec een i5 touring i40 met alle opties erop en 20 inch velgen. Ik ben nu al maanden heen en weer naar de dealer want ik krijg niet meer als 320 330 km op een volle accu lading eruit. Terwijl de leen i5 sedans i40 ik met gemak naar de 470 en hoger rijd.

Zaterdag gaat hij weer terug na net een week onderzocht en bekeken te zijn. Geen foutmelding accu controle 100%.

Hebben jullie hier ervaringen mee met dit probleem. En hoe zouden jullie dit oplossen met de dealer? Ps. Auto zakelijk gekocht met financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Welke gemiddelden haal je dan?

Ik zat om juni op 20kwh/100km met mijn m60

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 12:52
20.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:20
bwiep schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:12:
Een probleempje. Ik heb sinds 5 dec een i5 touring i40 met alle opties erop en 20 inch velgen. Ik ben nu al maanden heen en weer naar de dealer want ik krijg niet meer als 320 330 km op een volle accu lading eruit. Terwijl de leen i5 sedans i40 ik met gemak naar de 470 en hoger rijd.

Zaterdag gaat hij weer terug na net een week onderzocht en bekeken te zijn. Geen foutmelding accu controle 100%.

Hebben jullie hier ervaringen mee met dit probleem. En hoe zouden jullie dit oplossen met de dealer? Ps. Auto zakelijk gekocht met financiering.
Das wel vreemd idd, tenzij je veel korte stukken snelweg op 130km/h rijdt? Maar dan had je leenauto daar ook last van moeten hebben.
Ik had over juni 16,8 kWh/100km over 2.305 km totaal. Ik heb 20” velgen en de sedan edrive40). 425 kilometers is wel reeel haalbaar in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Mijn gemiddelde met de 2 leenautoa waren 16,2/100km. Mijn eigen auto 23/100km. Op de snelweg komt hij ook niet onder de 20/100km bij 110 op cruise. Terwijl ik de leenautos op 5-8 zie terugzakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
@bwiep ik haal in de eerste maand, met 1000km gemiddeld 17 kw/100km. Maar ik vind zuinig rijden heel erg fijn. Dus heb geen zware linkervoet :)

@Angilo De navigatie van Tesla is inderdaad overzichtelijker en met de SuperCharger navigatie voor lange ritten is het voor mij ook niet zo maar door iemand anders beter te doen. Maar er komt wel heel veel voor terug. Het HUD werkt super, een dashboard voor je neus is ook erg fijn. En uiteindelijk werkt dit ook heel erg goed. Maar het is wel anders.

Voor audio. Ik vind het heerlijk klinken (BW audio). Maar ook omdat er gewoon minder omgevingsgeluid is. Ik kwam vanuit een Tesla uit 2019 en dan kwam er veel omgevingsgeluid bij kijken. Nu hoor je de audio zelf gewoon veel beter.

En het is vooral, echt veel meer een auto. Los van de software en audio. Waar het uiteindelijk om gaat, is het autorijden. En dat is enorm fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is inderdaad dan vrij hoog.
Ik redt met 80% op dit moment +300KM en met 100% +400KM, en ik vermoed dat die van mij minder zuinig is op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:12
Angilo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Heel erg blij dit te lezen! Ik stap namelijk ook over van een Tesla. Krijg mijn auto de 11e. Mijn eerste indruk van de software was clunky en onhandig, maar dat is een standaard reactie als je iets nieuws voor je krijgt - mijn reactie in ieder geval. Met name de navigatie vond ik echt lelijk ivm Tesla navigatie met sateliet display. Wat vind je van de geluidsinstallatie vs de Tesla? Ik heb zowel de HK als de BW beluisterd, beide slecht. Dus ik wil achteraf een installatie laten plaatsen.

Super dat je blij bent met je aankoop!

Iemand anders die een geluidsinstallatie heeft laten plaatsen in de i5?
Ik vond de audio ook tegenvallen in vergelijking met mijn huidige HK in de F11. Ik was in de veronderstelling dat B&W wel een stuk beter zou zijn, maar dat valt dus ook tegen?

Ik zag wel dat er inmiddels upgrade sets zijn:

https://dnbinbouwstation....9rxUSB_dZ6JPizXFVyXwqNv2k

En iemand die al een sub heeft ingebouwd:

https://brendanmcdowell.c...ertz-amplifier-subwoofer/

Alleen wel jammer dat je dan met zo'n box achterin rond rijdt, zou mooi zijn als hij nog weggewerkt kan worden. Maar dat is lastig denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
bastichelaar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Ik vond de audio ook tegenvallen in vergelijking met mijn huidige HK in de F11. Ik was in de veronderstelling dat B&W wel een stuk beter zou zijn, maar dat valt dus ook tegen?

Ik zag wel dat er inmiddels upgrade sets zijn:

https://dnbinbouwstation....9rxUSB_dZ6JPizXFVyXwqNv2k

En iemand die al een sub heeft ingebouwd:

https://brendanmcdowell.c...ertz-amplifier-subwoofer/

Alleen wel jammer dat je dan met zo'n box achterin rond rijdt, zou mooi zijn als hij nog weggewerkt kan worden. Maar dat is lastig denk ik...
Van zowel de HK als de BW zijn de mid en hoge tonen wel ok. Van HK is de bass volledig afwezig, had ergens gelezen dat de sub in de deurpost verwerkt zit. Achterin zit schijnbaar een compartiment waar een 10" sub in past, op i5 forum las ik dat ze verwachten dat de BW sub daar in zit. Ik kon niet vinden of iemand daar ook foto's van had gemaakt. Ik vond de BW set wel ok, beetje vergelijkbaar (maar wel iets minder vind ik) met HK in andere BMW's waar ik in gereden heb. Zowel de BW als de HK set komen niet in de buurt van een '23 Tesla MY naar mijn mening. Maar dat vond ik zelfs van een BMW 760 met BW. Kan natuurlijk ook gewenning of smaak zijn.

Ik heb een voorraad auto gekozen. Er was er 1 met een BW set, maar die had geen panorama dak. Een ander had bruine bekleding wat ik niet wilde. Dus ik dacht ik laat wel een sub in dat compartiment zetten, maar kan nergens iets vinden, behalve de links die jij ook stuurde.
Als je zelf gaat samenstellen zou ik zeker de BW set voor 770 EUR als optie kiezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Angilo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Van zowel de HK als de BW zijn de mid en hoge tonen wel ok. Van HK is de bass volledig afwezig, had ergens gelezen dat de sub in de deurpost verwerkt zit. Achterin zit schijnbaar een compartiment waar een 10" sub in past, op i5 forum las ik dat ze verwachten dat de BW sub daar in zit. Ik kon niet vinden of iemand daar ook foto's van had gemaakt. Ik vond de BW set wel ok, beetje vergelijkbaar (maar wel iets minder vind ik) met HK in andere BMW's waar ik in gereden heb. Zowel de BW als de HK set komen niet in de buurt van een '23 Tesla MY naar mijn mening. Maar dat vond ik zelfs van een BMW 760 met BW. Kan natuurlijk ook gewenning of smaak zijn.

Ik heb een voorraad auto gekozen. Er was er 1 met een BW set, maar die had geen panorama dak. Een ander had bruine bekleding wat ik niet wilde. Dus ik dacht ik laat wel een sub in dat compartiment zetten, maar kan nergens iets vinden, behalve de links die jij ook stuurde.
Als je zelf gaat samenstellen zou ik zeker de BW set voor 770 EUR als optie kiezen...
Ik heb de bw set klinkt echt heerlijk en ben lichte audiofiel. Je hebt geen ruimte meer onder de kofferbak daar zit idd de sub in. Enige wat ik qua equ heb aangepast is tikje hoog en gemiddeld meer bas. Maar dat is beet de dance eq setting. Icm stille auto en comfort stoelen km vreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
bwiep schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb de bw set klinkt echt heerlijk en ben lichte audiofiel. Je hebt geen ruimte meer onder de kofferbak daar zit idd de sub in. Enige wat ik qua equ heb aangepast is tikje hoog en gemiddeld meer bas. Maar dat is beet de dance eq setting. Icm stille auto en comfort stoelen km vreter.
Dat zei vriend van mij ook, die vond de BW erg fijn klinken. Het is zeker de goede keus tov HK (want die is gewoon ronduit slecht). Bij voorkeur had ik de BW er ook in gehad.
Thanks voor de bevestiging van waar de sub zit. Heb je aan de zijkant in de kofferbak ook nog iets zitten? (links zit een "gat")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Angilo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Dat zei vriend van mij ook, die vond de BW erg fijn klinken. Het is zeker de goede keus tov HK (want die is gewoon ronduit slecht). Bij voorkeur had ik de BW er ook in gehad.
Thanks voor de bevestiging van waar de sub zit. Heb je aan de zijkant in de kofferbak ook nog iets zitten? (links zit een "gat")
Nee ik heb een touring met links en rechts een netje. Kan alleen d enodemplank stukje omhoog halen voor de velgen sleutel. Kenteken bewijs en plek voor bagage afdichting. Rest zit vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWqN7VfpHY0N2-6hGHcrL7ZDoW4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P7OUEM3D1OjLhtErMse4oyoK.png?f=fotoalbum_large

Ook op 21" en Touring. Best een efficiënte bak! Het is gewoon onnodig om met een batterij die 25% groter is rond te rijden. Beter is om de aandrijflijn te optimaliseren en de laadsnelheid te verhogen. Ik ben heel benieuwd naar de werkelijke spec's van de Neue Klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

The DeZ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:19:
[...]

[Afbeelding]

Ook op 21" en Touring. Best een efficiënte bak! Het is gewoon onnodig om met een batterij die 25% groter is rond te rijden. Beter is om de aandrijflijn te optimaliseren en de laadsnelheid te verhogen. Ik ben heel benieuwd naar de werkelijke spec's van de Neue Klasse.
Wow. Die voorspelling klopt bij mij totaal niet. Ik zou 430 kunnen rijden. Afgelopen 2 dagen van 100% naar 12%. 315km gereden….

Kijken jullie ook wel eens naar daadwerkelijk gereden km’s ipv voorspelling? Dat laatste kijkt de BMW garage ook steeds naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Bij mijn vooralsnog prima. Ik heb gisteren 304km gereden en kan er nog 66. Dus 370. Voorspelling was 400. En niet erg zuinig gereden. Veel file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:20
Heb je in de D modus of B modus gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 12:52
Het is allemaal mega afhankelijk van rijstijl en vele andere variabele zoals temperatuur, velgmaat etc etc. Ik rij op 21inch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq-ibqI0PTlLk9_MkW7Vrb04Lqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCxKLxR1rxhJWZpmWj6edKuu.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een BMW met ICE wordt dezelfde berekening ook gedaan, alleen daar letten mensen niet zoveel op en hebben de variabelen wellicht wat minder invloed op de range.

[ Voor 14% gewijzigd door Auke 325ci op 04-07-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 20:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6rq4JUJdAZ97lcszCxKj3BY_fk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PCkMxLmdnsdRqsamfIERZI2I.png?f=fotoalbum_large

Mijn juni overzicht, ruim 3000 kilometer, terug uit Berlijn wel nooit harder dan 120 en veel in Nederland mix snelweg en provinciale wegen. Touring, 19 inch efficiency mode en bewust rustig rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

NemeSiS-7 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:06:
Heb je in de D modus of B modus gereden?
Rijd altijd in d. heel rustig eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:54

JaQ

Ervaring van de afgelopen 61k km: als ik consequent rustig rij en optrek en daarnaast me aan de max snelheid houd, dan haal ik zo rond de 17 kWh/100 km wel. Als ik lekker doorrij en consequent vmax+20 rij (dus 120 overdag, 'savonds 135) dan is het tussen de 21 en 22 kWh/100 km (swinters tegen de 25).

Oftewel: lange afstanden helpt het enorm om je aan de snelheid te houden en rustig op te trekken.

Ik rij overigens altijd in B (als ex-tesla rijder is dat het prettigste)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:12
Vraagje over de stoelen: beschikken de comfort stoelen met ventilatie standaard over een verstelbare lendensteun? Ik heb proefgereden in een i5 met comfort stoelen zonder de elektrische lendensteun optie, maar ik kon niet goed achterhalen of de lendensteun handmatig te verstellen waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
bastichelaar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:07:
Vraagje over de stoelen: beschikken de comfort stoelen met ventilatie standaard over een verstelbare lendensteun? Ik heb proefgereden in een i5 met comfort stoelen zonder de elektrische lendensteun optie, maar ik kon niet goed achterhalen of de lendensteun handmatig te verstellen waren...
Ik meen dat ik de lendensteun nog apart heb aangeklikt. Als ik nu in de optielijst kijk, zie ik die standaard bij de comfort-stoelen.
Allebei enkel elektrisch.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:34
bastichelaar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:07:
In mijn i5 van april 25 zat de (electrisch verstelbare) lendesteun standaard in de comfort stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteren voor het eerst de mogelijkheid gehad de i5 M60 eens daadwerkelijk op zijn staart te trappen in Duitsland.

Hij gaat in 1 streep naar de 230KM per uur zonder ook maar 1 seconde in te houden, en dan is het afgelopen bij 230km/h 8)

Nu vroeg ik mij af, dit zal neem ik aan een begrenzer zijn ofzo :? Ik neem aan dat je met 600PK normaal harder moet kunnen.

Waarom is deze op 230KM/h begrenst :? Kunnen de electromotoren niet meer toeren draaien, of is het gewoon een veiligheidsissue :?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2025 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Kan een combi van factoren zijn, maar de meest waarschijnlijke is wat mij betreft de temperatuur van de accu's. Die moeten dan constant zoveel stroom leveren dat ze te heet worden en de koeling niet meer toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
En wat te denken van de banden en remmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Voor zo'n topmodel mag ik toch aannemen dat de remmen erop berekend zijn.

En de banden: ze hebben wel meer loodzware auto's in het gamma die ook 250+ kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Als die sneller gaat, dan wordt het lastig de 550e of m5 te verkopen. Plus idd accu zijn niet graag warm.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 12:51
Ik heb me laten vertellen dat de begrenzing op 230km/u vooral te maken heeft met maximaal toerental van de elektromotoren. Aangezien de i5 (en alle andere elektrische BMWs) geen versnellingsbak hebben, gaat je toerental naar zeer hoge waardes bij hoge snelheden. In mijn i5 e40 gaat het toerental al richting 18-19k tpm bij de begrensde top van 194 km/u. Dat soort toerentallen schijnt bij dit type elektromotor al vrij dicht bij het punt te komen waarop de rotor de timing van het magnetisch veld niet meer goed bij kan houden en potentieel zelfs qua draairichting de andere kant op geduwd/getrokken kan worden. Niet heel gezond voor je elektromotor lijkt me.

Geen idee of het klopt, maar ik vond het destijds wel een aannemelijk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-09 21:22
Zijn hier nog mensen die de overstap gedaan hebben van i4 naar i5?
En wat zijn voor jullie de must have opties op een i5?
(Er is zoveel aanbod op de 2dehands markt)

En is een i5 m60 even leuk rijden als een i4 m50?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Als ik de tests moet geloven is een i5 M60 vooral overkill. Leuk voor de heb, maar verder heb je schijnbaar weinig aan die 600pk. Als ik in de markt zou zijn voor een i5 zou ik neigen naar een edrive40 of xdrive40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angilo
St_frederik schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:01:

Enige must have voor mij zou de comfort stoelen zijn. De rest is smaak. Verder zou ik het BW geluidssysteem aanraden, gezien het HK systeem echt slecht is.

Ik heb sinds gisteren mijn i5 binnen. Rijdt fantastisch. Ik heb de m stoelen genomen, die zou ik meteen inruilen voor de comfort stoelen. Niks mis met de m stoelen, geven een actieve houding, maar de comfort stoelen van een 5 serie zijn gewoon best in class.

Zelf ook getwijfeld over m60 of e40. Imo niet waard. De e40 rijdt ook erg leuk, vermogen van de m60 kun je nergens kwijt. Maar ook dit persoonlijke keuze, als je altijd een i4 m50 gewend bent wil je misschien niet het gevoel hebben dat je ergens op achteruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 00:26

Ik ben van een i4 naar een i5 touring gegaan. Gezinsuitbreiding was de primaire oorzaak :P

Meesturende achterwielen kan ik je aanraden. De i5 is echt groot en het heeft me al een keer gered in een krappe parkeergarage.
Verder vind ik de 360 camera's wel een verademing, ook weer vanwege de grootte van de auto. Maar goed... zonder gaat het natuurlijk ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Bij mij heeft juist de M60 variant me over de streep getrokken.

Qua rijgenot / beleving geeft de 600PK inderdaad 50% meer vermogen van de xDrive40.

@Angilo hoezo kun je het vermogen van de M60 niet kwijt :? Ik kan het constant "kwijt" ;)

Vorige week zelfs een motorrijder gehad die me op een gegeven moment bijgehaald had en waarvan ik een dikke duim kreeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24

Ik ken de i4 niet eerste hand, maar ik vond een i5 met sportpakket niet zo comfortabel, zou zelf een variant zoeken met "Adaptief M Onderstel Professional" (of anders juist zonder M onderstel?).
En ik zou persoonlijk nooit meer naar een auto gaan zonder stoelventilatie, maar ik ben zo iemand die het eerder te warm dan te koud heeft en daarmee veel zweet, misschien jij niet.
Blijft toch persoonlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
mitsumark schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:20:
[...]

Ik ken de i4 niet eerste hand, maar ik vond een i5 met sportpakket niet zo comfortabel, zou zelf een variant zoeken met "Adaptief M Onderstel Professional" (of anders juist zonder M onderstel?).
En ik zou persoonlijk nooit meer naar een auto gaan zonder stoelventilatie, maar ik ben zo iemand die het eerder te warm dan te koud heeft en daarmee veel zweet, misschien jij niet.
Blijft toch persoonlijk ;)
Ik ben benieuwd of die stoelventilatie inmiddels wat verbeterd is. Ik heb 'm in de G31, maar vind de werking niet schokkend. Mogelijk moet ik 'm binnenkort eens uitschakelen om het verschil weer te ervaren. Begrijp me niet verkeerd: ik wil 'm ook graag hebben want alle beetjes helpen, maar wereldschokkend is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Pannencouque schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Ik ben benieuwd of die stoelventilatie inmiddels wat verbeterd is. Ik heb 'm in de G31, maar vind de werking niet schokkend. Mogelijk moet ik 'm binnenkort eens uitschakelen om het verschil weer te ervaren. Begrijp me niet verkeerd: ik wil 'm ook graag hebben want alle beetjes helpen, maar wereldschokkend is het allemaal niet.
Mijn ervaring is dat je de luchtstroom inderdaad niet voelt, maar dat het wel resultaat heeft. Zonder is m'n kleding een stuk klammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Die indruk heb ik inderdaad ook, maar ik ga het binnenkort dus maar eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Ha, ik had precies hetzelfde. Had de dealer al gebeld of het wel werkt. Met een los shirt en korte broek kun je een heel klein mini briesje voelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolname
  • Laatst online: 07-09 18:27
Ik probeer een i5 e40 samen te stellen. Het wordt waarschijnlijk de M-Sport edition. Maar wat ik me afvroeg: ik wissel vaak met mijn vrouw in de berijdersstoel en ben ondertussen helemaal gewend aan het feit dat in mijn huidige auto (Tesla M3) de stoelen en spiegels netjes op geheugen teruggezet worden per berijder. Heeft de basisuutvoering van de M-sport Ed. ook elektrische stoelen of moet ik daar echt het comfort pakket voor hebben. Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 12:51
Coolname schreef op maandag 14 juli 2025 @ 01:49:
Ik probeer een i5 e40 samen te stellen. Het wordt waarschijnlijk de M-Sport edition. Maar wat ik me afvroeg: ik wissel vaak met mijn vrouw in de berijdersstoel en ben ondertussen helemaal gewend aan het feit dat in mijn huidige auto (Tesla M3) de stoelen en spiegels netjes op geheugen teruggezet worden per berijder. Heeft de basisuutvoering van de M-sport Ed. ook elektrische stoelen of moet ik daar echt het comfort pakket voor hebben. Weet iemand dat toevallig?
Ik heb deze uitvoering en de stoelen zijn deels elektrisch verstelbaar (schuiven van de stoel over de rails is handmatig) maar hebben GEEN geheugen functie.

Voor de geheugen functie moet je het Comfort Pack aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolname
  • Laatst online: 07-09 18:27
Tigger1531 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 05:39:
[...]

Ik heb deze uitvoering en de stoelen zijn deels elektrisch verstelbaar (schuiven van de stoel over de rails is handmatig) maar hebben GEEN geheugen functie.

Voor de geheugen functie moet je het Comfort Pack aanvinken.
Top. Dank voor je reactie. Helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

dedeurwaarder schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Ik ben van een i4 naar een i5 touring gegaan. Gezinsuitbreiding was de primaire oorzaak :P

Meesturende achterwielen kan ik je aanraden. De i5 is echt groot en het heeft me al een keer gered in een krappe parkeergarage.
Verder vind ik de 360 camera's wel een verademing, ook weer vanwege de grootte van de auto. Maar goed... zonder gaat het natuurlijk ook prima.
Eens, meesturende achteras is een zeer prettige optie (standaard op i5 M60 en 550e). Daarnaast is de 360 camera bijzonder prettig.
Angilo schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:00:
Ha, ik had precies hetzelfde. Had de dealer al gebeld of het wel werkt. Met een los shirt en korte broek kun je een heel klein mini briesje voelen…
Stoelventilatie is vrij subtiel inderdaad, je krijg het er niet echt koud van. Voorkomt vooral het plakken van je kleding, wat ik wel erg prettig vindt.

Ooit in de VS een huurauto gehad met stoelventilatie (Suburban), die maakte zoveel geluid dat het vrij storend was. Deze is onhoorbaar eigenlijk.

Groot voorstander van de comfort stoelen. Weet dat de leuning niet meer in 2 delen verstelbaar is maar ik mis daar niets aan. Beste stoelen die ik ken (na de 18 way seats uit mijn 991.2 ;)).

[ Voor 38% gewijzigd door Tortelli op 14-07-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:34

Zoals al door anderen gemeld, de adaptive suspension pro (met meesturende achteras). De i5 is echt belachelijk lang, had van mij wel wat minder gemogen. Verder maken de comfort stoelen een wereld van verschil. Verder gebruik ik vanwege de grootte ook de parking assistant pro functies best regelmatig. Dat is best een fijne optie als je regelmatig in krappe ruimtes moet inparkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Welke laadpaal hebben jullie thuis en wat is de ervaring? Ik heb gemerkt dat er veel verschil in de aanbiedingen zit: van EUR 1.200 tot EUR 2.700; allemaal inclusief installatie, inclusief loadbalancer. Een aantrekkelijk geprijsde variant is de Ratio Solar. Daar is een topic over hier, maar kon geen i5 specifieke ervaringen vinden, maar wel Renault en VW specifieke problemen... Over het algemeen lijkt men wel tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door Angilo op 15-07-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik heb zelf een Zappi laten installeren. Kan tot 11kW laden en ook uit zichzelf aan loadbalancing doen voor als over een tijdje het salderen eraf gaat. 22kW was niet interessant gezien de aansluiting hier bij het huis en lijkt me ook (nog) niet nodig voor de toekomst.
Werkt vooralsnog vlekkeloos.

Een flink deel van de aanleg bestaat uit manuren - mijn gedachte was dat ik dan nu niet voor een goedkopere paal zou gaan met het risico dat ik over een paar jaar alsnog moet upgraden.

[ Voor 45% gewijzigd door Pannencouque op 15-07-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

De i5 M60 en i4 M50 zijn pak en beet even snel (i4 volgens meeste dragy's iets sneller op de 100, en 100-200 meestal gelijk), dus de vraag is of je dat weer wilt of niet.

Mijn i4 M50 gaat er volgende jaar uit dus ben alweer een klein beetje aan het kijken naar de opvolger, maar eigenlijk vind ik deze helemaal niet zo snel. Dus een i5 e40 staat op het lijstje, maar dan met een andere insteek, veel ruimte en wat rustiger cruisen. De i5 M60 wordt nieuw in de bijtelling wel heel duur.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinI5
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-08 14:37
Goedendag, hier ook bezig met een configuratie van een I5 touring. Meeste opties ben ik wel al uit, maar twijfel of ik voor de comfort stoelen ga (vanwege uiteraard comfort) of dat ik voor de optionele M sport stoelen ga die ik echt heel erg mooi vind!
Heeft iemand ervaringen met deze stoelen in de I5?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCsHZVLXe0P4TV6jFjAzLy9gzUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcXDIwvdtQQvZjW2eTXxhGnW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

RobinI5 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:31:
Goedendag, hier ook bezig met een configuratie van een I5 touring. Meeste opties ben ik wel al uit, maar twijfel of ik voor de comfort stoelen ga (vanwege uiteraard comfort) of dat ik voor de optionele M sport stoelen ga die ik echt heel erg mooi vind!
Heeft iemand ervaringen met deze stoelen in de I5?[Afbeelding]
Heb niet in de m sport stoelen gezetten maar de normale stoelen VS comfort is echt gigantisch. Vooral als je groot bent 1m90 plus

Ik heb daarom comfort genomen en geen seconde spijt van. Krijg je leen auto mee heb ik na een uur rijden al last van mijn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Ik heb ze, prachtige stoelen, maar ik zou nu voor de comfort stoelen gaan. Ik heb slechts 200km gereden in de auto dusver. Als de showroom in de buurt een m5 heeft staan, dezelfde stoelen, maar dan veel harder. De kromming bovenin duwen je schouders wat naar voren. Ik vind ze prachtig maar qua comfort teleurstellend. Als je zelf wel van harde stoelen houdt, ze zijn goed in te stellen. Dijbeen support, de hoek van het zitvlak en hoogte van hoofdsteun zijn in te stellen.
Online kon ik niks over de stoelen vinden, geen ervaring, geen video’s.

[ Voor 3% gewijzigd door Angilo op 15-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
Met de comfortstoelen maak je denk ik de beste keuze. Ik heb ze zelf ook en de multi-instelbaarheid maakt dat je na lange ritten nog fris uitstapt. Dat kan zelfs letterlijk met behulp van de stoelventilatie. Wanneer je in Efficiency-mode rijdt schakelt de stoelventilatie wel vrij snel terug naar minimale stand. Uiteraard kun je dat zelf twee drukken op de knop weer omhoog zetten. Ander voordeel van de comfortstoelen is de in- en uitstapfunctie waardoor je meer ruimte hebt (minder handig voor de passagier linksachter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
The DeZ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:54:
Met de comfortstoelen maak je denk ik de beste keuze. Ik heb ze zelf ook en de multi-instelbaarheid maakt dat je na lange ritten nog fris uitstapt. Dat kan zelfs letterlijk met behulp van de stoelventilatie. Wanneer je in Efficiency-mode rijdt schakelt de stoelventilatie wel vrij snel terug naar minimale stand. Uiteraard kun je dat zelf twee drukken op de knop weer omhoog zetten. Ander voordeel van de comfortstoelen is de in- en uitstapfunctie waardoor je meer ruimte hebt (minder handig voor de passagier linksachter).
De M stoelen hebben de uitstap functie ook en volgens mij dezelfde instelbaarheid. De m stoelen zijn hard en hebben een andere vorm. Kwestie van voorkeur denk ik. Verder moet je met de m stoelen een leerpakket van bijna 2k nemen. Dus de optie kost je 3k (+ de kosten van comfort pakket) terwijl de comfort stoelen iets van 14-1500 (+de kosten van comfort pakket) kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinI5
Angilo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Ik heb ze, prachtige stoelen, maar ik zou nu voor de comfort stoelen gaan. Ik heb slechts 200km gereden in de auto dusver. Als de showroom in de buurt een m5 heeft staan, dezelfde stoelen, maar dan veel harder. De kromming bovenin duwen je schouders wat naar voren. Ik vind ze prachtig maar qua comfort teleurstellend. Als je zelf wel van harde stoelen houdt, ze zijn goed in te stellen. Dijbeen support, de hoek van het zitvlak en hoogte van hoofdsteun zijn in te stellen.
Online kon ik niks over de stoelen vinden, geen ervaring, geen video’s.
Oef dat is inderdaad al wel heel snel en overtuigend dat je na 200km gereden te hebben tot die conclusie komt!
Ik kan inderdaad online ook helemaal niks vinden aan ervaringen e.d. vandaar dat ik het hier eens wilde polsen of er mensen zijn die er wat zinnigs over kunnen zeggen. Misschien moet ik met de dealer eens vragen of ik het een keer uit mag proberen, maar een hele harde stoel lijkt me even leuk maar zeker niet met lange ritten! Had gehoopt dat ze toch ook nog enig comfort zouden bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinI5
bwiep schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Heb niet in de m sport stoelen gezetten maar de normale stoelen VS comfort is echt gigantisch. Vooral als je groot bent 1m90 plus

Ik heb daarom comfort genomen en geen seconde spijt van. Krijg je leen auto mee heb ik na een uur rijden al last van mijn rug.
Ik ben zelf 1.97m dus denk dat comfort mij dan toch beter zal passen dan de sportstoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinI5
The DeZ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:54:
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinI5
Angilo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:16:
[...]

De M stoelen hebben de uitstap functie ook en volgens mij dezelfde instelbaarheid. De m stoelen zijn hard en hebben een andere vorm. Kwestie van voorkeur denk ik. Verder moet je met de m stoelen een leerpakket van bijna 2k nemen. Dus de optie kost je 3k (+ de kosten van comfort pakket) terwijl de comfort stoelen iets van 14-1500 (+de kosten van comfort pakket) kosten.
Ja ze kosten een paar duiten maar vind ze vooral erg mooi! Zeker in combinatie met het M sport pro pakket en carbonfiber sierlijsten en spiegelkappen.
Maar gezien de reacties ga ik er nu toch wel sterk aan twijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Angilo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:29:
Welke laadpaal hebben jullie thuis en wat is de ervaring? Ik heb gemerkt dat er veel verschil in de aanbiedingen zit: van EUR 1.200 tot EUR 2.700; allemaal inclusief installatie, inclusief loadbalancer. Een aantrekkelijk geprijsde variant is de Ratio Solar. Daar is een topic over hier, maar kon geen i5 specifieke ervaringen vinden, maar wel Renault en VW specifieke problemen... Over het algemeen lijkt men wel tevreden.
550e hier: Zappi 22kWh sinds een halfjaar die het probleemloos doet. Mijn tip is om een laadpaal met snoer te nemen, want het op en afrollen is heel vervelend.
Laad nu in de zomer meestal op eco+ mode (laden met eigen PV opbrengst), al heb je hier een forse PV installatie voor nodig om dit na je werktijd nog te redden. Daarnaast krijg je veel stop-start acties als je opwerk relatief beperkt is of grote verbruikers geregeld aan gaan. Zelfs met mijn toch forse installatie van 46 panelen / 15900Wp.

De eco stand zorgt ervoor dat je op minimaal vermogen laad (~4kWh) en voorkomt stop-starts. Als het wat bewolkt is en ik heb geen haast gebruik ik die meestal.
Je kunt de auto ook zelf beperken qua laadvermogen. Heel handig als je weet dat een laadpaal plaktarieven heeft: gewoon laadvermogen beperken daardoor de “idle” tijd veel korter is 😉.

PS: de 22kWh heb ik natuurlijk niet nodig en kan de auto ook niet aan in mijn geval (550e was de eerste hybride van BMW die met 11kWh kan laden) en kan mijn installatie thuis ook niet leveren normaal gesproken. Er is wel een scenario waarbij je 17kWh kunt leveren, dat kan in de toekomst wel handig zijn. Met eigen PV opwek (er zijn momenten dat ik 11.5kWh opwek) zou ik die 22 zelfs kunnen halen. Heb de paal nu gelimiteerd op 25 ampère.
Instap gemak is ook een nadeel bij stoelen met een hele grote wang. Ik zou bij een daily drive altijd voor de comfort stoelen gaan. Ook als je klein en licht bent in mijn geval zitten die top. Daarnaast ook stoelventilatie wat mist in de M stoelen volgens mij?

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 16-07-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angilo
Tortelli schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:43:
[...]
Instap gemak is ook een nadeel bij stoelen met een hele grote wang. Ik zou bij een daily drive altijd voor de comfort stoelen gaan. Ook als je klein en licht bent in mijn geval zitten die top. Daarnaast ook stoelventilatie wat mist in de M stoelen volgens mij?
Stoelventilatie zit er in.
RobinI5 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Ja ze kosten een paar duiten maar vind ze vooral erg mooi! Zeker in combinatie met het M sport pro pakket en carbonfiber sierlijsten en spiegelkappen.
Maar gezien de reacties ga ik er nu toch wel sterk aan twijfelen..
Dat is precies wat ik ook wilde inderdaad. M Sport Pro, getinte ramen, 21" velgen, ik mis alleen de carbon delen. Ik heb de standaard aluminium interieur afwerking, welke ik binnenkort ga laten vervangen voor de carbon lijsten. En dan is de hele drugsdealer editie compleet 8) Maar dat is gewoon mijn smaak, hele dikke wagen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm3kvpCMV-bxHLThziRFpupF1Ag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M3jVm2ryohR9Ahikdf0VNTIO.png?f=user_large
RobinI5 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Oef dat is inderdaad al wel heel snel en overtuigend dat je na 200km gereden te hebben tot die conclusie komt!
Ik kan inderdaad online ook helemaal niks vinden aan ervaringen e.d. vandaar dat ik het hier eens wilde polsen of er mensen zijn die er wat zinnigs over kunnen zeggen. Misschien moet ik met de dealer eens vragen of ik het een keer uit mag proberen, maar een hele harde stoel lijkt me even leuk maar zeker niet met lange ritten! Had gehoopt dat ze toch ook nog enig comfort zouden bieden.
Jep. En de meest comfortabele stand moet nog gevonden worden natuurlijk, maar de comfort stoelen stapte ik in en was gelijk genieten, ongeacht de stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Replica van mijn auto met als enige verschil dat ik een touring heb (en wel de carbon lijsten in het interieur) :D.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 16-07-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinI5
Angilo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Stoelventilatie zit er in.

[...]

Dat is precies wat ik ook wilde inderdaad. M Sport Pro, getinte ramen, 21" velgen, ik mis alleen de carbon delen. Ik heb de standaard aluminium interieur afwerking, welke ik binnenkort ga laten vervangen voor de carbon lijsten. En dan is de hele drugsdealer editie compleet 8) Maar dat is gewoon mijn smaak, hele dikke wagen!

[Afbeelding]

[...]

Jep. En de meest comfortabele stand moet nog gevonden worden natuurlijk, maar de comfort stoelen stapte ik in en was gelijk genieten, ongeacht de stand.
Hele dikke wagen inderdaad! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Vanavond wat meer de tijd voor de auto genomen en een plezier ritje van 120km gemaakt. Mijn mening over de m sport stoelen moet ik iets bijstellen. Na het goed instellen zitten de stoelen goed, de wangen grijpen mijn lichaam zonder druk te zetten, ik zit nu in een stevige en juiste houding. De hele rit goed gezeten, geen pijn in de rug (heb ik over het algemeen snel)

Ook is mij opgevallen dat de geluidskwaliteit zonder Apple CarPlay vele malen beter is. Is anderen dat ook opgevallen? Wellicht heeft het met mijn iOS versie te maken (26, beta).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
RobinI5 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Ik ben zelf 1.97m dus denk dat comfort mij dan toch beter zal passen dan de sportstoelen.
Dan zou ik altijd voor de comfortstoelen gaan. Best kans dat die stukken bij de schouders bij jou dan ook nog niet op de juiste hoogte zitten, is het helemaal irritant. Ik heb eerder al eens gelezen dat ze in je rug porren als je wat groter of breder (of allebei) bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

550e hier: Zappi 22kWh sinds een halfjaar die het probleemloos doet. Mijn tip is om een laadpaal met snoer te nemen, want het op en afrollen is heel vervelend.

Daarnaast ook stoelventilatie wat mist in de M stoelen volgens mij?
Twee korte reacties: ja, inclusief snoer zeker doen! Hoe vaak ik mensen in de buurt wel niet zie klooien...hier is 't gewoon één slinger en weg. Nul spijt van. En die stekkers gaan de komende jaren echt niet zomaar veranderen, dus je zit prima voor de komende jaren.

Stoelventilatie heb ik vandaag weer eens uitgezet ter test. Rug begon te plakken na 20min. Nu weet ik weer waarom ik het wil hebben :) Dus dat kun je zeker meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinI5
Angilo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:22:
Vanavond wat meer de tijd voor de auto genomen en een plezier ritje van 120km gemaakt. Mijn mening over de m sport stoelen moet ik iets bijstellen. Na het goed instellen zitten de stoelen goed, de wangen grijpen mijn lichaam zonder druk te zetten, ik zit nu in een stevige en juiste houding. De hele rit goed gezeten, geen pijn in de rug (heb ik over het algemeen snel)

Ook is mij opgevallen dat de geluidskwaliteit zonder Apple CarPlay vele malen beter is. Is anderen dat ook opgevallen? Wellicht heeft het met mijn iOS versie te maken (26, beta).
Wat betreft de stoelen goed om te horen dat het toch ook weer niet helemaal rampzalig is! Zeker voor jou omdat je ze immers niet zomaar meer kunt vervangen.

Ik zit zelf te denken dat ik eens bij de dealer langs ga en vraag of ik eens een proefrit kan maken in beiden (M Sport, en ook de comfortstoelen) zodat ik het zelf kan ervaren en voelen. Ook qua mijn lengte van 1.97m waarbij sommigen zeggen dat dit wel eens nadelig in die M Sport stoelen uit kan pakken is denk ik toch het beste als ik het ga uitproberen. Vind die M Sport immers nog steeds erg mooi en wil het idee nog niet helemaal uit mijn hoofd zetten. We gaan het ervaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Keertje proefrijden is sowieso slim.
Ik overweeg ook om dat nog eens te doen met een i5, 550e en een X5 50e, gewoon om het te ervaren. Maar het lastige is dat ik nu nog niet ga kopen - dat maakt dat ik toch een drempel ervaar om bij de dealer binnen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Pannencouque schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:31:
Twee korte reacties: ja, inclusief snoer zeker doen! Hoe vaak ik mensen in de buurt wel niet zie klooien...hier is 't gewoon één slinger en weg. Nul spijt van. En die stekkers gaan de komende jaren echt niet zomaar veranderen, dus je zit prima voor de komende jaren.
Bedoelen jullie zoiets?
https://ratioshop.nl/ratio-solar-laadpaal-model-2023-socket/

Met zo'n kabel?
https://www.ratio-electri...2-7-4kw-4m-coiled-premium

Lijkt mij ook niet helemaal handig met opbergen en pakken elke keer? Is er niet een uittreksnoer zoals de Gardena tuinslang? (misschien hele domme vraag)

EDIT: nvm, was nog dommer dan ik dacht, je kan het snoer natuurlijk alsnog gewoon eromheen rollen zoals de kabel, alleen je hoeft niet 5m kabel eromheen te rollen... Hoeveel m kabel hebben jullie? 4m is de max die ik kan vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Angilo op 18-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Angilo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:14:
[...]

[...]

Bedoelen jullie zoiets?
https://ratioshop.nl/ratio-solar-laadpaal-model-2023-socket/

Met zo'n kabel?
https://www.ratio-electri...2-7-4kw-4m-coiled-premium

Lijkt mij ook niet helemaal handig met opbergen en pakken elke keer? Is er niet een uittreksnoer zoals de Gardena tuinslang? (misschien hele domme vraag)

EDIT: nvm, was nog dommer dan ik dacht, je kan het snoer natuurlijk alsnog gewoon eromheen rollen zoals de kabel, alleen je hoeft niet 5m kabel eromheen te rollen... Hoeveel m kabel hebben jullie? 4m is de max die ik kan vinden.
Je wilt voor thuis geen losse kabel maar een geïntegreerde; https://shop.zappi.info/nl/zappi-2h22tw.html deze heb ik volgens mij.
Beetje afhankelijk van je situatie is een meter of 6-7 wel handig. Als je ooit een auto hebt met de laadmogelijkheid aan de achterkant hoef je hem niet perse achterstevoren te parkeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 18-07-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Tortelli schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Je wilt voor thuis geen losse kabel maar een geïntegreerde; https://shop.zappi.info/nl/zappi-2h22tw.html deze heb ik volgens mij.
Beetje afhankelijk van je situatie is een meter of 6-7 wel handig. Als je ooit een auto hebt met de laadmogelijkheid aan de achterkant hoef je hem niet perse achterstevoren te parkeren.
Goed punt. Maar deze kabel moet je nog steeds oprollen? Ik dacht dat je een betere oplossing had waardoor je niet zo moeilijk hoeft te doen met de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
https://www.slimmelaadpun...g-opladen-via-zonnestroom

Deze heb ik.
Ik heb het snoer er standaard twee keer omheen geslagen (zie één van de afbeeldingen) en de derde slag gebruik ik om 'm eraf te halen en aan de auto te koppelen. Terughangen is dus de slang eroverheen leggen en de stekker in de Zappi. Klaar. Ideaal. En indien nodig kun je 'm ook langer afrollen mocht je een keer niet vlakbij de laadpaal kunnen parkeren.

Je hebt deze dingen ook zonder geïntegreerde stekker of ophangmogelijkheid. Dat hebben mijn buren. Daar slingert altijd een kabel half over de oprit of ze staan elke keer op te rollen en het ding in de auto te leggen. Helemaal ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Die gooi je gewoon om de paal heen. Die kabel steeds terug in de auto drukken is vervelend.
Hij past overigens wel (redelijk netjes opgerold) onder de laadvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
Tortelli schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:42:
Die gooi je gewoon om de paal heen. Die kabel steeds terug in de auto drukken is vervelend.
Hij past overigens wel (redelijk netjes opgerold) onder de laadvloer.
Ik laat die gewoon op de grond liggen, doe zelfs de moeite niet om die rond de paal te wikkelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Geen fan van omdat je contacten nogal vervuilen (en je potentieel contact issues krijg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdgs
Tortelli schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:44:
Geen fan van omdat je contacten nogal vervuilen (en je potentieel contact issues krijg).
Ik laat de kabel op de grond liggen, de "stekker" van de laadpaalkabel steek ik in de daarvoor voorziene houder in mijn laadpaal. Ik doe alleen niet de moeite om de kabel zelf op te rollen

[ Voor 12% gewijzigd door sdgs op 22-07-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Laad bij jullie ook de telefoon draadloos heel langzaam op? 5% over een rit van een uur. Ook is slechts 1 slot een lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Angilo schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:08:
Laad bij jullie ook de telefoon draadloos heel langzaam op? 5% over een rit van een uur. Ook is slechts 1 slot een lader?
Nee, wel iets meer. Minimaal het dubbele en denk nog wel meer. Ligt je telefoon redelijk centraal op het linker bed? Geen dik hoesje en als je een hoesje hebt wel ene die geschikt voor draadloos laden?
Soms krijg ik wel de melding dat langzaam laden is geactiveerd. Geen idee waarom maar dan helpt het om de telefoon er even af te halen en dan gaat het weer normaal.

En inderdaad, alleen links is om te laden.

iPhone trouwens.

Edit: Altijd CarPlay met Flitsmeitser in gebruik en op lange ritten ook Apple Music.

[ Voor 6% gewijzigd door DomiGijzen op 29-07-2025 11:56 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Positionering is wel belangrijk volgens mij, daarnaast word de telefoon warmer door gebruik van carplay. Op lange ritten hang ik hem meestal aan de kabel.
iPhone ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:06
Angilo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Goed punt. Maar deze kabel moet je nog steeds oprollen? Ik dacht dat je een betere oplossing had waardoor je niet zo moeilijk hoeft te doen met de kabel.
Heb zelf de Easee Charge Up. Hier heb je de mogelijkheid om de kabel permanent te vergrendelen. :)
Dit heb ik dus op deze manier gedaan. Maar je kúnt er ook voor kiezen om de kabel eraf te halen, net wat je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Plc-U6mPkn1qGyilBDgo9kpXXiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYbCfoFCLX9PoN0vpDr6a65C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwyDgInlM_fnAhonKRZgZfefT-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KAI6nBCAodDtzE7EI8GFhCq.jpg?f=fotoalbum_tile

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Angilo schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:08:
Hier een Pixel. Krijg er tussen de 15 en 20% per uur bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:20
Is er iemand die al de juli 2025 update heeft?
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste