Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:37
Angilo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:34:
Rijden jullie de auto allemaal zakelijk? Of ook een aantal prive gefinancieerd?

Ik heb nu een Model Y prive en twijfel om een i5 te halen onder financiering. BMW heeft momenteel hele aantrekkelijke rente van 2.99%. Ik betwijfel alleen de toekomstige afschrijvingen. De MY heb ik nov 2023 opgehaald en staat 33k op de teller. i5 van 105k, 2024 met 35k op de teller is momenteel iets van 63k.
Een grote auto schrijft altijd veel harder af dan een kleine auto. De i5 Touring rij ik zakelijk sinds maart dit jaar en daar ging een berg korting vanaf, zie het als een prijscorrectie. De afschrijving is derhalve gewoon prima. Privé geld uitgeven aan zo'n auto zou ik niet zo snel doen wanneer afschrijving een ding voor je is want dan raak je mogelijk teleurgesteld. Daarnaast is het ook zo dat het bepalend is voor de afschrijving hoelang je zelf er in blijft rijden. Los van de afschrijving zijn de operationele kosten natuurlijk wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-06 10:46
mitsumark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:05:
[...]
Die (lease) i5 van 105k werd waarschijnlijk verkocht voor 85k, dus dan valt de afschrijving naar 63k wel weer mee..
Ik denk dat ie vanaf nu "normaal" afschrijft, zegge de 1-2% per maand afhankelijk van gebruik.
Dat is waar.
The DeZ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Een grote auto schrijft altijd veel harder af dan een kleine auto. De i5 Touring rij ik zakelijk sinds maart dit jaar en daar ging een berg korting vanaf, zie het als een prijscorrectie. De afschrijving is derhalve gewoon prima. Privé geld uitgeven aan zo'n auto zou ik niet zo snel doen wanneer afschrijving een ding voor je is want dan raak je mogelijk teleurgesteld. Daarnaast is het ook zo dat het bepalend is voor de afschrijving hoelang je zelf er in blijft rijden. Los van de afschrijving zijn de operationele kosten natuurlijk wel laag.
Inderdaad. Voor het voorstel dat gedaan is was het goed om hier bij stil te staan omdat ze een slot termijn van 20k hadden opgenomen. Natuurlijk om het maandbedrag aantrekkelijker te laten lijken, volgens de verkoper gebruikelijke slottermijn. Dus daar wilde ik even bij stil staan wat dit precies betekent. Gemiddeld elke 24 tot 36 maanden wissel ik van auto, voorheen BMW 3 serie en nu MY. De 5 serie is gewoon een veel duurdere auto dan de 3 serie waardoor de afschrijvingen hoger zullen zijn. Dat krijg ik thuis niet helemaal over... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:12
The DeZ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Vervelende is alleen dat je wel de bijtelling krijgt over (in de praktijk dus) veel te hoge waarde waarvoor dat model in de prijslijsten staat.

Toen ik bij de aankoop van m'n X5 vroeg om korting vertelde de verkoper dat je voor kortingen bij de elektrische modellen moest zijn. Hij noemde zonder dat ik ook maar iets had gezegd dat hij kortingen vanaf 20% kon bieden 8)7. Heb hem toen ook gezegd dat het wellicht handiger is dat BMW de prijzen dan eerst eens met 20% verlaagd, aangezien praktisch alle BMW EV's zakelijk worden gereden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:45
Angilo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:11:
Inderdaad. Voor het voorstel dat gedaan is was het goed om hier bij stil te staan omdat ze een slot termijn van 20k hadden opgenomen. Natuurlijk om het maandbedrag aantrekkelijker te laten lijken, volgens de verkoper gebruikelijke slottermijn. Dus daar wilde ik even bij stil staan wat dit precies betekent. Gemiddeld elke 24 tot 36 maanden wissel ik van auto, voorheen BMW 3 serie en nu MY. De 5 serie is gewoon een veel duurdere auto dan de 3 serie waardoor de afschrijvingen hoger zullen zijn. Dat krijg ik thuis niet helemaal over... :P
Ik snap niet zo goed dat je sowieso aan kapitaalvernietiging doet door elke 2-3 jaar een nieuwe auto te kopen, maar vervolgens je wel druk maken om afschrijving. Dat zou ik thuis ook niet kunnen uitleggen.
Waarom koop je niet gewoon een auto die (langer) beter aan je wensen voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angilo
mitsumark schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:28:
[...]

Ik snap niet zo goed dat je sowieso aan kapitaalvernietiging doet door elke 2-3 jaar een nieuwe auto te kopen, maar vervolgens je wel druk maken om afschrijving. Dat zou ik thuis ook niet kunnen uitleggen.
Waarom koop je niet gewoon een auto die (langer) beter aan je wensen voldoet?
Snap ik ook niet, neem het mij elke keer ook voor om het bij deze auto echt niet te doen. Na anderhalfjaar begint het elke keer wat te kriebelen, wil ik wat anders. Dat gevoel weet ik dan meestal nog zo'n 1-2 jaar te onderdrukken. Misschien omdat de ruimte er ook gewoon is, geen idee.

Zijn er ook mensen die al langere tijd met de i5 rijden? Wat is jullie mening na langere tijd met de i5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
Ik rij ondertussen 2 jaar en 120.000 km met een i4 M50.
Binnenkort wil ik deze vervangen en denk na over een i5 40i of een i5 M60.
Ik zou deze keer opteren voor een jonge tweedehands/demowagen, gezien de interessantere prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-06 22:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je een dergelijke auto prive koop zou ik een jong gebruikte op de kop tikken, lijkt me dat dit serieus geld kan schelen? Zo ontloop je in ieder geval de eerste mega afschrijving van het eerste jaar.

Overigens wel goed opletten want je krijg forse kortingen op nieuwe auto's. Zag net wat gebruikte 550e tourings staan, allemaal duurder dan ik er nieuw voor betaald heb 8)7.

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 06-06-2025 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:45
Angilo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Snap ik ook niet, neem het mij elke keer ook voor om het bij deze auto echt niet te doen. Na anderhalfjaar begint het elke keer wat te kriebelen, wil ik wat anders. Dat gevoel weet ik dan meestal nog zo'n 1-2 jaar te onderdrukken. Misschien omdat de ruimte er ook gewoon is, geen idee.
Prima toch. Je leeft maar 1x. Hier begint het ook te kriebelen na anderhalf jaar. Dat zegt ook echt niéts over hoe fijn of goed de huidige auto is. Gewoon omdat het kan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:45
St_frederik schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:31:
Ik rij ondertussen 2 jaar en 120.000 km met een i4 M50.
Binnenkort wil ik deze vervangen en denk na over een i5 40i of een i5 M60.
Ik zou deze keer opteren voor een jonge tweedehands/demowagen, gezien de interessantere prijzen.
De inruil zal daarentegen ook wel tegenvallen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-06 11:01
Tortelli schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:26:
Als je een dergelijke auto prive koop zou ik een jong gebruikte op de kop tikken, lijkt me dat dit serieus geld kan schelen? Zo ontloop je in ieder geval de eerste mega afschrijving van het eerste jaar.

Overigens wel goed opletten want je krijg forse kortingen op nieuwe auto's. Zag net wat gebruikte 550e tourings staan, allemaal duurder dan ik er nieuw voor betaald heb 8)7.
Zo'n 550e touring is ook nog niet zo veel verkrijgbaar tweedehands, dus ze proberen waarschijnlijk nog wat verlies te compenseren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-06 09:46
Blijft voor mij onverteerbaar dat ze de catalogusprijs zo hoog opdrijven en vervolgens ongevraagd ruim 20 % korting bieden. Hier wordt de staatskas gespekt over de rug van de trouwe BMW klanten. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angilo
Tortelli schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:26:

Ik heb 'm deze week nieuw besteld! En inderdaad, goed onderhandelen en je kunt echt een goede prijs meenemen. Ik betaal er minder voor dan de goedkoopste occassion i5 uit 2025 op marktplaats. Sedan, niet slim qua gewildheid achteraf (=afschrijving), maar ik koop de auto voor mijzelf. Heb elke optie aangeklikt zo'n beetje. Mijn vrouw krijgt de MY. Ze wilden 27k inruil geven voor 2023 MY met 35k km.

Mocht iemand hier prive 1 uit willen zoeken, ga tegen het einde van het kwartaal. De distributeur geeft extra incentive aan de dealers om de uitstoot targets te halen. Deze compensatie is de reden dat je zoveel korting kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-06 11:01
Dan heb je dat knap gedaan. Als ik een beetje doorklik kom ik al gauw op zo'n 115k uit in de configurator, dat kan ik toch moeilijk omlaag zien gaan richting de 70k die een i5 op MP moet kosten. Dat zou 40% korting betekenen, heel netjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb sinds twee weken een tweedehands i5 m40 sedan met 34k kilometers bij de dealer in Heerenveen gehaald voor 55k. Ze gaven 17k voor mijn tesla m3 dual motor uit 2019 met 170k op de teller.

De i5 is redelijk full option. Glazen dak. Lichte bekleding (must have voor mij) en assistentie systemen met o.a. heads-up display.

Wat een geweldige rijervaring!
  • Zo heerlijk comfortabel rijden.
  • Range ongeveer 400 km bij 80% SOC
  • Software is erg goed. Een echt instrumentarium voor je neus is sowieso fijn. En leuke tweaks die je kan toepassen.
  • App werkt goed, ook met automatisch ontgrendelen en met rit statistieken
  • Heads-Up display is mooi en goed instelbaar
  • ACC en Lane Assist is beter dan bij Tesla, onverwacht. Maar geen piepjes en niet steeds aan/uit bij inhalen. Hij gaat ook meer “links” rijden op de linkerkant met file wel hoor, meneer
  • Veel meer ruimte, vooral achterin
Dingen die wellicht beter kunnen, of anders had ik zelf mogen configureren:
  • De touring vind ik wel mooier, maar de ruimte heb ik niet nodig
  • Er is geen frunk, vond ik voor lange reizen wel prettig voor kleine dingen en de laadkabel
  • Er zit een middentunnel in, ook onnodig en kost ruimte (ik begrijp dat BMW de auto voor alle aandrijvingen heeft gemaakt, maar toch)
  • De menustructuur is goed, maar ook zoeken. Tesla is daar beter in.
Heel erg blij mee.

[ Voor 56% gewijzigd door BlauweFles op 29-06-2025 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-06 09:24
BlauweFles schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:13:
Ik heb sinds twee weken een tweedehands i5 m40 met 34k kilometers bij de dealer in Heerenveen gehaald voor 55k. Ze gaven 17k voor mijn tesla m3 dual motor uit 2019 met 170k op de teller.

De i5 is redelijk full option. Glazen dak. Lichte bekleding (must have voor mij) en assistentie systemen met o.a. heads-up display.

Wat een geweldige rijervaring! Zo heerlijk comfortabel rijden. En goede range. Heel erg blij mee.
Ik doe over enkele maanden een vergelijkbare overstap (van model 3 2021 naar i5 Touring), maar wagen moet nog geproduceerd worden.

Vooral het comfort (een wagen met effectieve demping) en het geluid in het interieur

Ik heb back-too-back getest met ID.7 - A6 e-tron Avant - i5 Touring op hetzelfde traject. De i5 stond eigenlijk zelf niet in de shortlist, maar eens ik plaats nam achter het stuur in de toonzaal kwam hij bovenaan te staan: geen 50 shades of grey zoals de A6, en veel flamboyanter dan het spartaanse ID.7 interieur.
Testrit gaf dan de doorslag, range is volgens mij minstens vergelijkbaar met mijn model 3 (waarmee ik ook hetzelfde parcours reed), en de i5 laadt iets sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:37
BlauweFles schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:13:
Ik heb sinds twee weken een tweedehands i5 m40 sedan met 34k kilometers bij de dealer in Heerenveen gehaald voor 55k. Ze gaven 17k voor mijn tesla m3 dual motor uit 2019 met 170k op de teller.

Wat een geweldige rijervaring!
  • Zo heerlijk comfortabel rijden.
  • Range ongeveer 400 km bij 80% SOC
  • Software is erg goed. Een echt instrumentarium voor je neus is sowieso fijn. En leuke tweaks die je kan toepassen.
  • App werkt goed, ook met automatisch ontgrendelen en met rit statistieken
  • Heads-Up display is mooi en goed instelbaar
  • ACC en Lane Assist is beter dan bij Tesla, onverwacht. Maar geen piepjes en niet steeds aan/uit bij inhalen. Hij gaat ook meer “links” rijden op de linkerkant met file wel hoor, meneer
  • Veel meer ruimte, vooral achterin
Dingen die wellicht beter kunnen, of anders had ik zelf mogen configureren:
  • De touring vind ik wel mooier, maar de ruimte heb ik niet nodig
  • Er is geen frunk, vond ik voor lange reizen wel prettig voor kleine dingen en de laadkabel
  • Er zit een middentunnel in, ook onnodig en kost ruimte (ik begrijp dat BMW de auto voor alle aandrijvingen heeft gemaakt, maar toch)
  • De menustructuur is goed, maar ook zoeken. Tesla is daar beter in.
Heel erg blij mee.
Ik heb er zelf de frunk van Wokeby in de auto gemonteerd. Niet de grootste frunk maar prima voor verlengkabel, druppelader en nog wat gedoe.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste