Angilo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:25:
[...]
De marges zijn ook niet heel groot, ze krijgen een extra kickback fee van distributeurs om aan de ICE / Elektrische auto's ratio te voldoen. Als je in de derde maand van het kwartaal gaat kan je echt goed onderhandelen, voor mij betekende het van 92k voor 67k.
Daarnaast valt ook gewoon lastig te ontkennen dat de i5 met de nodige marge in het achterhoofd in elkaar is gezet. De auto concurreert weliswaar met de EQE of Audi A6, maar staat gewoon op een met verbrandingsmoteren gedeeld platform. Even afgezien dat de spaarwoede bij diens fabrikanten ook flink huis heeft gehouden, heeft BMW het zich natuurlijk behoorlijk makkelijk gemaakt:
1. Geen dedicated EV platform
2. Geen optimalisaties (frunk?)
3. De kleinste batterij (het duurste onderdeel)
4. Dezelfde besparingen op interieurkwaliteit
5. Minder opties dan voorheen geassocieerd met een auto in deze klasse (luxere comfort-stoelen, premium audio*, dubbele beglazing**, opening achterruit van de station, etc.)
* Vooropgesteld, de Bowers & Wilkins lees ik vooral goede dingen over, maar het is in feite gewoon een omgekatte Harman Kardon installatie, uit een andere liga dan wat je voor de Volvo ES90 kunt krijgen
** De auto wordt alsnog als erg stil beoordeeld, maar stiller kan en mag altijd en daarin gaat de concurrentie, optioneel, verder
Het is een lel van een auto, en alsnog zeer begerenswaardig, maar dat er de nodige marge is om kortingen te kunnen geven, ligt ook buiten de kickback fee voor mij wel vrij voor de hand