Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• ldc7447
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-04 16:37
Heeft er iemand enig idee waarom de Belgische configurator van de i5 maar drie opties toont voor interieurlijsten terwijl er op de gewone 5-reeks veel meer zijn? Is dit echt een beperking op de i5 of eerder een fout van de configurator? Ik heb zeker al i5 wagens gezien met deze andere interieurlijsten. In de Nederlandse configurator zijn er over de hele lijn minder interieurlijsten meer te selecteren zie ik.

Op i5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePHvnYe5oHi1iKartbvp-aMPQ4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V7F8ipYsZZQDjG4opo4nqtZm.png?f=user_large
Op 520d:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jlba-kSMwNQDCgHfrWVadHncMEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/psh3d5J06YzgZLEkAoxODaJG.png?f=user_large

• MoZvy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:29
ldc7447 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:15:
Heeft er iemand enig idee waarom de Belgische configurator van de i5 maar drie opties toont voor interieurlijsten terwijl er op de gewone 5-reeks veel meer zijn? Is dit echt een beperking op de i5 of eerder een fout van de configurator? Ik heb zeker al i5 wagens gezien met deze andere interieurlijsten. In de Nederlandse configurator zijn er over de hele lijn minder interieurlijsten meer te selecteren zie ik.

Op i5:
[Afbeelding]
Op 520d:
[Afbeelding]
Is volgens mij een aanpassing voor de i5 voor de productie vanaf maart 2025.
Ik kon in ieder geval bij de dealer ook slechts uit deze opties kiezen. Begin januari zag ik nog meer opties.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:35

florholvoet

aka F0x.be

Daarover gesproken, ik heb mijn i5 Touring die voor levering begin volgende maand gepland stond geannuleerd en opnieuw besteld zodat ik de update van maart nog heb.
(een paar weken geleden al)

De dealer was hier niet zo happig op, maar mits wat aandringen is het toch gelukt.

In België is er niet echt een prijsverschil, toch niet voor mijn bestelling. Wel heb ik nu ongeveer 40km extra range, een beter soundsystem, etc.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:03
alexbl69 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:46:
[...]

Lijkt me verstandig dat je de zaken die je hier nu neerzet tevens schriftelijk aan de dealer/importeur mededeelt.

Een opsomming van de klachten, en je geeft een termijn waarbinnen je de dealer/importeur opdraagt om deze te verhelpen.

Maar nogmaals: ga naar een advocaat hiervoor. Vermoed dat zodra je buiten de garantie valt de behandeling wel eens heel anders kan worden. Maar dan heb je het zelf ook te lang op z'n beloop gelaten.
Goed advies, al is het alleen maar om goed voorbereid te zijn als al de nu genoemde reparaties niets uithalen.

Soms werkt het ook beter als er vanuit die hoek contact word opgenomen, worden ze toch onrustig van als je laat zien dat je het serieus neemt en dat je bereid bent door te pakken.

Heeft niets met wantrouwen naar je dealer te maken, daar blijf je in goed contact staan, als het erop aan komt laat je de advocaat vechten. Denk aan je eigen portemonnee, maar vooral je gezondheid. Stress doet rare dingen met mensen en dat heb je als het gaat over zoveel geld wat in die i5 zit

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-05 14:45
florholvoet schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:24:
Daarover gesproken, ik heb mijn i5 Touring die voor levering begin volgende maand gepland stond geannuleerd en opnieuw besteld zodat ik de update van maart nog heb.
(een paar weken geleden al)

De dealer was hier niet zo happig op, maar mits wat aandringen is het toch gelukt.

In België is er niet echt een prijsverschil, toch niet voor mijn bestelling. Wel heb ik nu ongeveer 40km extra range, een beter soundsystem, etc.
Ik had ook een prijsopgave laten maken voor een lci-versie maar ik kwam gewoon een stuk hoger uit. De 'fabrieksondersteuning' om de voorraadmodellen de deur uit te krijgen was simpelweg unbeatable. Dat verschil in range (verbruik) is voor mij, tussen oud vs nieuw, op 30.000km/jr zo goed als verwaarloosbaar.

40km meer range op een volle accu van 81kWh netto staat gelijk aan een besparing van ca 9Wh/km of 0,9kWh/100km. Op 30.000km per jaar is dat 270kWh per jaar. Voor een kWh betaal ik gemiddeld 0,3 EUR/kWh en dat is dus 90 EUR per jaar (mix tussen thuis laden, op straat en een enkele keer HPC).
Al zou het het verschil 2 of 3x zo hoog zijn dan valt dat binnen de marge. Het woog in ieder geval niet op tegen de veel hogere aanschafprijs van bijna 8K voor een gelijke uitvoering en daarmee was de keuze voor mij snel gemaakt. Had het daarbinnen gevallen dan had ik wel overwogen te wachten.

Volgende week vrijdag eindelijk ophalen. :-)

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

The DeZ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:04:
[...]
Ik had ook een prijsopgave laten maken voor een lci-versie maar ik kwam gewoon een stuk hoger uit. De 'fabrieksondersteuning' om de voorraadmodellen de deur uit te krijgen was simpelweg unbeatable. Dat verschil in range (verbruik) is voor mij, tussen oud vs nieuw, op 30.000km/jr zo goed als verwaarloosbaar.

40km meer range op een volle accu van 81kWh netto staat gelijk aan een besparing van ca 9Wh/km of 0,9kWh/100km. Op 30.000km per jaar is dat 270kWh per jaar. Voor een kWh betaal ik gemiddeld 0,3 EUR/kWh en dat is dus 90 EUR per jaar (mix tussen thuis laden, op straat en een enkele keer HPC).
Al zou het het verschil 2 of 3x zo hoog zijn dan valt dat binnen de marge. Het woog in ieder geval niet op tegen de veel hogere aanschafprijs van bijna 8K voor een gelijke uitvoering en daarmee was de keuze voor mij snel gemaakt. Had het daarbinnen gevallen dan had ik wel overwogen te wachten.

Volgende week vrijdag eindelijk ophalen. :-)
Ik weet niet wat je bedoelt met LCI-versie.. Maar ik heb mijn bestelling en korting behouden, het enige wat er is veranderd, is de range en de standaarduitrusting.
De 9k korting is gebleven, dus ik win er alleen maar op.

Of ze die "oude" modellen nu in uitverkoop gooien met meer korting, dat weet ik niet. Dit was bij mij alleszins niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tor93
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-02 21:05
Bedankt voor het advies van Alexbl96 , gelukkig is er naar voren gekomen dat BMW netjes de garantie afhandelt en aangeeft de auto volledig in goede staat te repareren. Mocht het dan fout gaan kan ik hem in of omruilen voor wat anders . Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als goed vertrouwen tussen consument en verkopende partij. Echter geven ze nu wel aan dat dit war hier gebeurd is nog nooit eerder voorgevallen is bij dit type 5 serie , er zitten zo veel fouten in het systeem dat ze stap voor stap verder gaan . Echter ben ik natuurlijk ook benieuwd wat er gebeurd als ik de auto weer in mijn bezit krijg kortom 🤞. Altijd van het beste uitgaan en in dit geval moet ik het volgens de voorwaarden van de garantie ook de kans geven . Een andere auto is zo aangeschaft dat is niet echt een probleem maar je mag er toch van uitgaan dat als je premium koopt dat je ook premium krijgt. Zo zie je maar weer alles kan kapot gaan .
Binnenkort de update …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:38
Voor degene die geïnteresseerd zijn in statistiek.

Afstand gereden 975 km, 10:02 uur gereden, inclusief laden 11:38. Route Zwitserland naar Nl, vanaf 1000 hoogte meter, licht tegen wind, temperatuur 3 graden, vertrokken met 90% SoC, i5 Edrive 40 touring.

Start 90%
Laadstop 1) 7%>83%, 36 min, max 187kW (iets onder max laadcurve).
Laadstop 2) 10%>77%, 30 min, max 186kW (iets onder max laadcurve).
Laadstop 3) 10%>77%, 30 min, max 188kW (iets onder max laadcurve).
Aankomst thuis 11% SoC.

Hoe kan TeslaBjörn 1000 km rijden onder de 10:00, iemand enig idee?

Ik had een extra stop kunnen maken, korter laden maar daar win ik geen 90 min mee. Sneller rijden (ging niet vanwege verkeer) ? 110 gemiddeld zou zo’n 50 min winst opleveren maar ten koste van het laden.

Volgende keer 130 rijden (ging niet in Zwitserland) korter en vaker stoppen is waarschijnlijk de truc. Als ik beetje file tijd, lange laadstops en langzaam rijden op tel kom ik wel richting de 60 min. Evengoed 1000 km onder de 10 uur is een uitdaging.

[ Voor 28% gewijzigd door EVdriver op 01-03-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:36
EVdriver schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:

Afstand gereden 975 km, 10:02 uur gereden, inclusief laden 11:38. Route Zwitserland naar Nl, vanaf 1000 hoogte meter, licht tegen wind, temperatuur 3 graden, vertrokken met 90% SoC, i5 Edrive 40 touring.

Start 90%
Aankomst thuis 11% SoC.

Bijzonder dat je telkens max. ~187kW aantikt en niet meer. Misschien zonder accu voorbereiding gereden? Ik haal steevast de beloofde 205kW als ik hem (met accu voorbereiding) inplug onder de ~20%. Loopt daarna natuurlijk snel terug.

Het zal je hooguit een paar minuten opleveren op een dergelijke rit, maar viel wel op.

Ik heb paar weken geleden vanuit Oostenrijk naar NL 09:31 gedaan over 872km met een I5 e40 touring. Dat is 91,6km/u gemiddeld. Weggereden met 100% SoC en thuisgekomen met 5%. Er is altijd iets wat sneller had gekund, maar veel soepeler dan deze rit zie ik niet zo snel gebeuren. Nergens druk verkeer en laadstops allemaal soepel (dichtbij snelweg, makkelijk te vinden, altijd plek vrij).

Geen idee hoe je gem. >100km/u moet kunnen halen in winterse temperaturen. En zelfs in de zomer lijkt het me erg ambitieus. Je spaart wellicht één laadstop uit op zo’n afstand doordat je een stukje zuiniger rijdt bij 20gr. en met zomerbanden, maar zelfs met bijv. 30min (laden & snelweg af/op rijden) minder reistijd zou ik dan op gem. 96,7km/u uitkomen. Kortom, die gem. >100km/u is in mijn ogen bijna niet haalbaar in de praktijk. Alleen als echt alles perfect meezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 22:24
BMW i5 e40 M edition al gezien voor de prijs van basis in België.

Voor 73.700 krijg je nu M-pakket met daarbij gratis metallic kleur en assistent-driving plus pakket.

Goede deal - Ik vraag mij waarom ze dit doen en hoelang dit gaat blijven.

Met wat ik eerder heb gezegd, is nu mijn configuratie van 85k gezakt naar 79k (dit was met professional pakket, pano dak, driving assistanc pack professional en getinte ruiten). Als ze dit lang aanhouden dan zal ik deze bestellen in aug/25 voor de volgende leasewagen.

Aanbod geldt voor zowel particulieren als professionals. Goed gedaan BMW!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 22:24
Goh zo snel gaat deze nog niet komen, eerst ix3, dan i3 sedan, dan i5 en dan i7. Dus we spreken al van Q1 of Q2 2026.

Daarom dat ik raar vind dat ze nu dit doen, ze hebben recent een onderhouds facelift gegeven en nu gaan ze prijzen ook zakken met 6k.

Vind raar maar een goede tactiek om hogere verkoopcijfers te krijgen.

De vraag is, is het een tijdelijke actie of totdat facelift aankomt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The DeZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA8cc33lzgfnmeAaeGopYXxRvhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkbRhLRxStlMXM9q6aGvez9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR40rz5oFwkiUw0llRD9s-m0YEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aGowm2I2tHPHsgHl97N0eVq.jpg?f=fotoalbum_large

De electra glide in Oxid grey is binnen! Wat een feest! :-)

[ Voor 30% gewijzigd door The DeZ op 08-03-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
Wie heeft er ervaring me glass coating vs ceramic wax coating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 184x184
  • Laatst online: 24-03 16:29
Gisteren voor het eerst in een i5 e40 gereden, wat een feest! Twijfel alleen enorm of het geen financiële zelfmoord is om nu een i5 van een jaar oud te kopen in privé… Zijn hier particuliere rijders aanwezig, die misschien iets van hun afwegingen willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
Ligt er maar net aan hoelang je van plan bent in de auto te rijden icm met het aantal kilometers je gaat rijden. Financiële zelfmoord bestaat alleen wanneer je iets koopt terwijl je het je eigenlijk niet kunt veroorloven. Ander is het hoogstens gewoon een beroerde uitgave. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 184x184
  • Laatst online: 24-03 16:29
The DeZ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:34:
Ligt er maar net aan hoelang je van plan bent in de auto te rijden icm met het aantal kilometers je gaat rijden. Financiële zelfmoord bestaat alleen wanneer je iets koopt terwijl je het je eigenlijk niet kunt veroorloven. Ander is het hoogstens gewoon een beroerde uitgave. 😊
Veroorloven is niet het probleem. Zit meer met waardevermindering in mijn hoofd. Nu na 10 maanden minus 25k ten opzichte van aanschafprijs. Normaal gezien rijd ik een jaartje of 6. Afschrijving zal nog wel doorzetten denk ik en dan ga je ook snel richting einde garantie batterij pakket… Weet het gewoon niet. Is gewoon een top auto voor een scherpe prijs(tenminste, dat gevoel krijg je dan met -25k in 10 maanden) en dat vergeet je wel eens realistisch na te denken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:47
Er wordt heel veel korting gegeven op (nieuwe) electrische BMW's (EV's in het algemeen).
Vooral op de M60 daar gaat het soms tot 30% op nieuwprijs, dus denk dat je best een goede onderhandelings positie hebt, ondanks dat het een gebruikte is van een jaar. Ik hoorde van een verkoper bij een ander merk waar een klant een M60 wilde inruilen, was gekocht met bijna 30% korting, en andere merk delaer zou inruilprijs van 1 jaar oude M60 waarschijnlijk tussen de 60-70K inschatten, eerder dichterbij de EUR 60K....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Op een hybrid 5 serie krijg je ook zo'n 10% korting (wat al snel 10k is). Ze zetten de auto's gewoon te duur in de markt im. Als klant (95% zakelijk denk ik( betaal je uiteindelijk wel bijtelling over de 10% (of 30%) te hoge catalogus prijs. Dat maakt de M60 gewoon een vrij slechte deal, cataloguswaarde daarvan zit rond de 130k volgens mij.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Laatst online: 14:47
Tortelli schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:39:
Op een hybrid 5 serie krijg je ook zo'n 10% korting (wat al snel 10k is). Ze zetten de auto's gewoon te duur in de markt im. Als klant (95% zakelijk denk ik( betaal je uiteindelijk wel bijtelling over de 10% (of 30%) te hoge catalogus prijs. Dat maakt de M60 gewoon een vrij slechte deal, cataloguswaarde daarvan zit rond de 130k volgens mij.
Het is net de Mediamarkt, eerst de prijs verhogen (te durr in markt zetten) en dan BTW korting uitdelen. Zet de prijs dan meteen goed en scherp in de markt, maar wellicht willen de leasemaatschappijen dan nog alsnog korting omdat ze dat gewend zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Tortelli schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:39:
Toen ik m'n X5 kocht begon de verkoper ook uit zichzelf over een i5 M60 als alternatief. "De kortingen beginnen bij 20%", met een knipoog. Was toen ook m'n directe reactie dat dit qua bijtelling niet echt handig is. Als de verkoper al zonder dat je ooit naar een auto getaald hebt al 20% korting geeft is de enige conclusie dat de wagen gewoon veel te duur in de prijslijsten staat.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
Lekker eten dan op deze manier voor de Lease Mij. Die rekenen volgens mij nog steeds met oorspronkelijk catalogus-prijzen. Vervolgens wordt je dan door algehele prijsverlaging door BMW in je bijtelling fiscaal zwaar gen**d. Dank je wel BMW. Nooit meer doen ! Dit slaat echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:03
Ik weet niet waar ik me harder door genaaid zou voelen.

De leasekosten worden op basis van onder andere afschrijving gebaseerd, dat is met 20-30% korting een stuk lager als eerder gecalculeerd.... dus die maandprijs kan dan een stuk lager.

heb je als medewerker geen last van, maar ik als werkgever zou me daardoor een stuk harder genaaid voelen. Je weet als medewerker dat de catalogusprijs/fiscale waarde bepalend is voor je bijtelling en niet de prijs die betaald moet worden door je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThibautVos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:37
Mijn i5 touring staat nu op productieweek 14/04/2025. Iemand een idee wanneer die dan normaal bij de dealer (in Belgie) zou arriveren?

I know, ik kan de dealer ook vragen, maar wil die niet gek maken met mijn ongeduldigheid :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:51
ThibautVos schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:
Mijn i5 touring staat nu op productieweek 14/04/2025. Iemand een idee wanneer die dan normaal bij de dealer (in Belgie) zou arriveren?

I know, ik kan de dealer ook vragen, maar wil die niet gek maken met mijn ongeduldigheid :-D
Dacht dat ik m maand na productie de auto al reed.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Laatst online: 03:30
ThibautVos schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:

Die van mij staat op productie voor week 14, volgens de dealer moet ie dan in week 16 bij de dealer zijn en kan ik ‘m in week 17 komen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmutzigeharry
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:11
_--[]--__ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Die van mij staat op productie voor week 14, volgens de dealer moet ie dan in week 16 bij de dealer zijn en kan ik ‘m in week 17 komen halen
Mag ik vragen op welke datum je hem besteld hebt? En of je dan ook een aangepaste bestelling hebt geplaatst nav de 'maart update' met de aangepaste accu en dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schmutzigeharry
184x184 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:18:
Gisteren voor het eerst in een i5 e40 gereden, wat een feest! Twijfel alleen enorm of het geen financiële zelfmoord is om nu een i5 van een jaar oud te kopen in privé… Zijn hier particuliere rijders aanwezig, die misschien iets van hun afwegingen willen delen?
Ik heb uiteindelijk particulier een nieuwe besteld. Ik zocht op jong gebruikt, maar door een goeie korting toch gezwicht voor een nieuwe. Mijn overwegingen waren dat ik door de korting ook wel een stukje afschrijving zou inlopen. Maar goed, dat zal ik in de praktijk niet zo zijn als die kortingen gemeengoed zijn. Verder heb ik het voor mezelf goedgepraat door geen/lagere benzine- en onderhoudskosten. Maar dat geldt in het algemeen voor elektrische auto's. Als je zonnepanelen hebt iig. Verdere afwegingen waren dat ik geen Tesla wil of Chinees en een I4 te klein is. Tenslotte heb ik een zwak voor 5-serie. Ik heb niet voor niks ook een E28. Kortom rationele en financiële overwegingen spelen alleen een rol om het voor jezelf goed te praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
schmutzigeharry schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Mag ik vragen op welke datum je hem besteld hebt? En of je dan ook een aangepaste bestelling hebt geplaatst nav de 'maart update' met de aangepaste accu en dergelijke?
Besteld op 10 februari (gelijk in de “maart update” configuratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb mijn i5 Touring (maart update) op 12 februari (opnieuw) besteld.

Deze screenshot van de dealer gekregen. Doet uitschijnen dat ik hem eind april in ontvangst kan gaan nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93vMEXGBXGj8L7FeWM28W0jIOa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9RhuisBsCBvj3lBYW7iLhlKw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Kreeg een OTA update aangeboden vanmiddag voor de 550e, zullen meer mensen wel hebben denk ik?
Kleine update (200MB ofzo), volgens mij nog altijd 2024/11 maar heb niet heel goed gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Hier ook, gelijk geïnstalleerd, ik zat ook al op 11/2024 dus weinig verschil gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmutzigeharry
Dank voor het delen van jullie bestel- en (verwachte) leverdata. Ik heb vandaag met deze informatie navraag gedaan bij de dealer. Hij geeft aan dat productie wel gepland staat, maar er nog geen datum aan is verbonden. Gebaseerd op huidige doorlooptijden naar verwachting levering half mei zei hij er bij. Ik heb mijn bestelling begin januari geplaatst en 30 januari een aangepaste bestelling getekend omdat de configuratie moest worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-04 09:17
Vraagje, ik ben in de running voor een andere auto te kopen maar ben wat verrast door de afschrijving.

Premium selection i5 touring M60 met rond de 5000 km en 1e inschrijving in 2024 zijn te vinden voor ~87k (in Belgie). Dat is een flinke afschrijving voor zo een auto na 5000 km ?

Auto wordt particulier aangekocht. Woon-werk is 90 km/dag, dus zou in principe ook met een 530e kunnen. Twijfel nog tussen de hybride en full electric, vooral owv de afschrijving

[ Voor 26% gewijzigd door devastator83 op 25-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Elke nieuwe auto is toch een pak minder waard de dag dat je de garage buitenrijdt?

Een uitzondering hierop zijn misschien de Tesla's die bijzonder aggresief in de markt worden gezet, eigenlijk onder de marktprijs, en die dus ook iets trager hun waarde verliezen.
Maar dat is bij BMW dus niet zo.

Er is veel onduidelijkheid over hoeveel de huidige generatie elektrische wagens van BMW nog waard zullen zijn binnen een paar jaar, of na 4-5 jaar als de meeste leasingrijders ze weer wegdoen. Niemand kan met zekerheid daar iets over zeggen.

Een nieuwe auto kopen is volgens mij altijd een deel weggegooid geld. Als je hiervan wakker ligt, zou ik tweedehands verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Akkoord, maar hier is 30k+ afgeschreven op 5000 km (weliswaar op de catalogusprijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

devastator83 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:52:
Akkoord, maar hier is 30k+ afgeschreven op 5000 km (weliswaar op de catalogusprijs).
Dat is dus 25% korting, dat kreeg je vroeger als normale consument niet, maar er zijn altijd wel al speciale programma's bij BMW waar dit soort kortingen normaal zijn. Bij de i5 moesten ze aan bijna iedereen kortingen richting de 20% geven om ze überhaupt kwijt te raken. Dus om een gebruikte met 5000km voor 25% 'korting' te krijgen lijkt een hoge afschrijving, maar het feitelijke verlies zal misschien een paar duizend Euro zijn geweest.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Dit is more or less de korting die gegeven wordt op M60’s, heb zelfs begrepen dat percentages tot 30% voorkomen in Nederland (waar de i5 M60 een nieuwprijs heeft van rond de €135-140k en daardoor zakelijk voor veel mensen veel te duur is om te rijden).
Een 5 serie elektrisch of niet zal altijd een afschrijfkanon zijn. Is je privé geld je wat waard: koop een iets oudere elektrische auto of hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
florholvoet schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:35:
Elke nieuwe auto is toch een pak minder waard de dag dat je de garage buitenrijdt?
Niet allemaal.

Ter vergelijking: hier staat een X5 50e - ook uit 2024 met 5500km - voor €113K te koop. Als ik hem bij elkaar klik kost die nu nieuw €125K. Dat is nog geen 10%.

Edit: maar zoals hierboven gezegd: op een i5 kun je 20 tot 30% korting krijgen waardoor dit weer gecompenseerd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door alexbl69 op 25-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Hebben jullie zo veel korting gekregen op een nieuwe i5 ? Wow.
Ter vergelijking: m'n broer kreeg voor zn M5 touring maar 8% korting (en we zijn trouwe klant in de garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Ik heb (in februari) bij drie verschillende dealers een offerte gevraagd en kreeg max ongeveer 12% korting op een full option e-drive40 m-sport edition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:40
@Devast Ik zou als particulier, met de huidige stand van de technologie, de door jou genoemde jong gebuikte i5 niet aanschaffen. Ik zou voor de 530e gaan, of voor een i5 waar een flink grotere kop vanaf is.

Op EV gebied gaan nog zoveel verbeteringen komen (accu dichtheid, ultrasnel laden). Daardoor is er veel onzekerheid over de restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
SjakieZulu schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:44:
@Devast Ik zou als particulier, met de huidige stand van de technologie, de door jou genoemde jong gebuikte i5 niet aanschaffen. Ik zou voor de 530e gaan, of voor een i5 waar een flink grotere kop vanaf is.

Op EV gebied gaan nog zoveel verbeteringen komen (accu dichtheid, ultrasnel laden). Daardoor is er veel onzekerheid over de restwaarde.
Klopt, zelf ben ik ook meer naar een 530e aan het kijken aangezien ik daar bijna dagelijks wel mee toekom en ik (onterecht ?) verwacht dat die afschrijving niet zo hard gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
devastator83 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Klopt, zelf ben ik ook meer naar een 530e aan het kijken aangezien ik daar bijna dagelijks wel mee toekom en ik (onterecht ?) verwacht dat die afschrijving niet zo hard gaat lopen.
Hybrides gaan ook harder dan je gewend bent van vroeger met traditionele motoren. Zelfde onzekerheid hoewel in kleinere mate.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
devastator83 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:16:
Hebben jullie zo veel korting gekregen op een nieuwe i5 ? Wow.
Ter vergelijking: m'n broer kreeg voor zn M5 touring maar 8% korting (en we zijn trouwe klant in de garage).
Een M5 is wel een iets andere categorie :).

Toen ik bij de dealer was om m'n bestelling voor een X5 50e rond te maken was er onduidelijkheid over de levertijd, die kon wel eens heel lang worden.

Verkoper vertelde toen dat als ik iets op kortere termijn wilde, ik beter voor een i5 kon gaan. Levertijd was 5 à 6 weken en de kortingen begonnen bij 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Nog een paar weken en ik neem hopelijk mijn i5 e40 Touring in ontvangst.

Frozen Deep Grey. Wat ik me nog afvraag is of ik die zou laten wrappen in PPF, dan wel keramtische coating laat zetten, dan wel er niks mee doe.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
florholvoet schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:27:

Frozen Deep Grey. Wat ik me nog afvraag is of ik die zou laten wrappen in PPF, dan wel keramtische coating laat zetten, dan wel er niks mee doe.
Wat denken jullie?
Wellicht off-topic. Maar toch. Mijn vertrouwde BMW dealer raadde mij ten zeerste af voor een mattte te gaan. Alle klachten over lak bij BMW hadden hier betrekking op wist hij mij te vertellen. In eerste instantie prachtig. Maar dan. Lastig te onderhouden zonder fouten te maken. En bij ook gering schadeherstel (kan niet gepolijst worden) een volgend probleem. Heb zodoende gekozen voor Tansanite Blau II. Zeker nu de zon weer schijnt geniet ik steeds van de kleur en de mooie spikkel in de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP

Wat denken jullie?
https://www.autoweek.nl/o...-je-matte-lak-op-je-auto/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
P2void19noPP schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:01:
[...]

Wellicht off-topic. Maar toch. Mijn vertrouwde BMW dealer raadde mij ten zeerste af voor een mattte te gaan. Alle klachten over lak bij BMW hadden hier betrekking op wist hij mij te vertellen. In eerste instantie prachtig. Maar dan. Lastig te onderhouden zonder fouten te maken. En bij ook gering schadeherstel (kan niet gepolijst worden) een volgend probleem. Heb zodoende gekozen voor Tansanite Blau II. Zeker nu de zon weer schijnt geniet ik steeds van de kleur en de mooie spikkel in de lak.
Tanzanite is daarnaast een prachtige match met het geel van de Sahara zand druppels.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:01
dedeurwaarder schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:41:
Ik heb sinds kort mijn i4 voor een i5 touring ingeruild. Nu valt het me op dat ik de luxe heb om het klimaat achter vanuit het menu te configureren. Hij blijft echter wel elke keer terugspringen naar 22 graden, wat ik nogal warm vindt. Zijn er mensen met dezelfde ervaring en hebben jullie hier iets op gevonden?
Voor degene die dit ook ervaarden. De laatste update lijkt dit probleem verholpen te hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:54
Heb je het over de update van maart 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:01
NemeSiS-7 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:18:
Heb je het over de update van maart 2025?
Volgens mij is het 11/2024.74 die net bij mij geinstalleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:12
Ik heb sinds kort mijn I4 ingeruild voor een I5 touring. Wat een heerlijke auto, echt een upgrade vooral in ruimte en comfort. Ik heb wel het volgende issue. We hebben een parkeergarage onder het gebouw en bij het uitrijden raakt de auto op de knik naar de weg net even de grond. Ik had bij de I4 dat probleem niet en had gecheckt dat de bodemvrijheid van de I5 touring wat meer ruimte had. Toch gebeurt het, wellicht vanwege de langere wielbasis. Ik ben al aan het kijken om de aansluiting tussen de op en uitrit en de weg goed te laten egaliseren want daar zie je wel wat kleine hoogteverschillen door slijtage. Heeft iemand hier ervaring mee en nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Greendyk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:42:
Ik heb sinds kort mijn I4 ingeruild voor een I5 touring. Wat een heerlijke auto, echt een upgrade vooral in ruimte en comfort. Ik heb wel het volgende issue. We hebben een parkeergarage onder het gebouw en bij het uitrijden raakt de auto op de knik naar de weg net even de grond. Ik had bij de I4 dat probleem niet en had gecheckt dat de bodemvrijheid van de I5 touring wat meer ruimte had. Toch gebeurt het, wellicht vanwege de langere wielbasis. Ik ben al aan het kijken om de aansluiting tussen de op en uitrit en de weg goed te laten egaliseren want daar zie je wel wat kleine hoogteverschillen door slijtage. Heeft iemand hier ervaring mee en nog suggesties?
Is het mogelijk om hier schuin overheen te gaan?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendyk
DomiGijzen schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:49:
[...]

Is het mogelijk om hier schuin overheen te gaan?
Dank voor je reactie, helaas is daar nauwelijks ruimte voor vanwege de beperkte breedte van de inrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Wat denken jullie?
Ik zou bij een matte kleur altijd PPF aan laten brengen. Je hebt nu ook speciale PPF voor matte kleuren, dat is echt top. Om de redenen die @P2void19noPP al noemt. Later bijwerken is lastig en poetsen/polijsten ook zeer lastig. Gelijk vanaf nieuw PPF eromheen en je bent van al die problemen af. Prachtige kleur trouwens, veel plezier ervan.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendyk
Greendyk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:57:
[...]

Dank voor je reactie, helaas is daar nauwelijks ruimte voor vanwege de beperkte breedte van de inrit
Ik heb inmiddels gezien dat het laagste punt van de bodemplaat vier rubberblokken zijn die net achter het voorwiel en net voor het achterwiel zitten. Die aan de voorkant is beschadigd. Heeft iemand een idee wat de functie van deze blokken is. Ik voeg een foto bij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An6XNWo3X1Li_o_DSR1MSQ-r4Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xphz4sBo9NLQikYTHlqOZ7kv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Greendyk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb inmiddels gezien dat het laagste punt van de bodemplaat vier rubberblokken zijn die net achter het voorwiel en net voor het achterwiel zitten. Die aan de voorkant is beschadigd. Heeft iemand een idee wat de functie van deze blokken is. Ik voeg een foto bij.[Afbeelding]
Krikpunten. Die schijnen eraf te kunnen. Maar check dat eerst maar dubbel, heb ik via via gehoord.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Inderdaad de krikpunten. Ze kunnen er vast af, want zitten niet vastgelast aan de auto. Maar of je dat moet willen is vers 2.

Misschien stomme vraag, maar helpt 't nog als je de knik heel zachtjes neemt? Zodat de auto niet/amper inveert op de knik?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _--[]--__
Vandaag opgehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSbPA6gpLrywUnD8czJ86u4TsdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYIGA1DEhobWGgGQCewdXnuF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendyk
Pannencouque schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:03:
Inderdaad de krikpunten. Ze kunnen er vast af, want zitten niet vastgelast aan de auto. Maar of je dat moet willen is vers 2.

Misschien stomme vraag, maar helpt 't nog als je de knik heel zachtjes neemt? Zodat de auto niet/amper inveert op de knik?
Dank voor de reacties, ik vraag het na bij de garage. Heel zachtjes doe ik al. Ik heb inmiddels ontdekt dat wanneer ik alleen in de auto zit het goed gaat. Mijn vrouw stapt nu boven in, het is even niet anders…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Greendyk schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:55:
[...]

Dank voor de reacties, ik vraag het na bij de garage. Heel zachtjes doe ik al. Ik heb inmiddels ontdekt dat wanneer ik alleen in de auto zit het goed gaat. Mijn vrouw stapt nu boven in, het is even niet anders…
Als het de krikpunten zijn die schuren, zou ik het als offermateriaal zien. Garage en denk ook ANWB gebruiken krikken met een eigen kussen. Hebben onze autos überhaupt een ouderwetse krik aan boord?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greendyk
DomiGijzen schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:49:
[...]

Als het de krikpunten zijn die schuren, zou ik het als offermateriaal zien. Garage en denk ook ANWB gebruiken krikken met een eigen kussen. Hebben onze autos überhaupt een ouderwetse krik aan boord?
Dank weer voor de reactie, ik bespreek het met de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAG16
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-05 10:24
Vandaag onderstaand gepost in Ix3 topic. Ik heb deze vraag ook al een keer hier gepost en werd gelukkig afgedaan als broodje aap. Enfin ik hoop dat i5 niet gaat ‘ knijpen ‘. Iemand ervaringen?

Ben (iX3 LCI) vandaag naar noord Spanje gereden (1320km) en tijdens laatste 3 laadstops kwam snelheid niet boven 90 kWh uit, en bij accu 45% ging deze naar max 50kwh. Buiten temperatuur was prima met ~19C. Dacht 1e keer dat het aan laadstation lag, maar drie op een rij is mi geen toeval meer. Heb vaker lange stukken gereden en dit niet eerder meegemaakt. Inmiddels 140k gereden en auto gaat er binnenkort uit voor i5 touring. Iig niet fijn en ben benieuwd of anderen dit ook wel eens meegemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ben ik de enige die me stoort aan het door elkaar halen van kWh en kW? Laadsnelheid druk je uit in vermogen, kW dus.

Anyway ik heb mijn i5 Touring sinds vrijdag, dus ik kan weinig aanbrengen, behalve dat ik dit weekend al een paar keer de 205 kW heb aangetikt tijdens het fast chargen. Heel tevreden tot nu toe van de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:06
florholvoet schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:26:
Ben ik de enige die me stoort aan het door elkaar halen van kWh en kW? Laadsnelheid druk je uit in vermogen, kW dus.
Of kWh per uur (kWh/h) :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qodQBDv48vdIvFGuiUIWyTttMLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjL5bnQY9pOVwSoDQ8cmiw0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfOABsvSczRPrgEzbCHMmAAxIsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCp4rTp0a3fdx8FhLmOze0PM.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is ie dan, mijn i5 Touring in Frozen Deep Grey. Mat zwart dus. Ik ga het mij waarschijnlijk beklagen qua onderhoud... Maar voor de looks heb ik tot nu toe geen seconde spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Waarom ben je bang voor het onderhoud dan?
DAG16 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:35:
Vandaag onderstaand gepost in Ix3 topic. Ik heb deze vraag ook al een keer hier gepost en werd gelukkig afgedaan als broodje aap. Enfin ik hoop dat i5 niet gaat ‘ knijpen ‘. Iemand ervaringen?

Ben (iX3 LCI) vandaag naar noord Spanje gereden (1320km) en tijdens laatste 3 laadstops kwam snelheid niet boven 90 kWh uit, en bij accu 45% ging deze naar max 50kwh. Buiten temperatuur was prima met ~19C. Dacht 1e keer dat het aan laadstation lag, maar drie op een rij is mi geen toeval meer. Heb vaker lange stukken gereden en dit niet eerder meegemaakt. Inmiddels 140k gereden en auto gaat er binnenkort uit voor i5 touring. Iig niet fijn en ben benieuwd of anderen dit ook wel eens meegemaakt hebben.
Ik heb dat vaker gehoord, ook over de i5. Dat je zelfs maar twee keer per dagen kunt snelladen, daarna is 't klaar want dat zou de accu niet aan kunnen. Moet je 24u wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Pannencouque schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:46:
Waarom ben je bang voor het onderhoud dan?
[...]
Overal, incl. in dit topic, heeft men mij gewaarschuwd dat de Frozen uitvoeringen moeilijker te beschermen, te poetsen en te herstellen zijn.
Ik vrees dat men gelijk heeft, maar ik moet het zelf nog ondervinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
florholvoet schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:41:
[...]

Overal, incl. in dit topic, heeft men mij gewaarschuwd dat de Frozen uitvoeringen moeilijker te beschermen, te poetsen en te herstellen zijn.
Ik vrees dat men gelijk heeft, maar ik moet het zelf nog ondervinden :D
Ik heb dezelfde afweging gemaakt. Wilde eerst een zwart metallic uitvoering nemen maar had daarbij het gevoel dat ik dan verplicht achterin plaats moest nemen… Dus toch maar voor frozen pure grey gekozen, het maakt het wel een heel andere (imo aantrekkelijker) auto.

Inderdaad minstens iedere week wassen en vogelpoep en boomhars gelijk verwijderen gaf de dealer aan. Een goede autowasstraat met katoenen lappen kon volgens de dealer ook wel zolang er maar geen glansmiddel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-05 16:48
Ik sta ook op het punt een i5 Touring te bestellen

Was eerst van plan een A6 etron aan te schaffen, maar i5 gaf me toch betere vibes tijdens de testrit, A6 interieur was ook 50 shades of grey. Heb wel wat angst voor het hogere verbruik, en vooral 't feit dat de wagen zo groot is (en ook groter dan de A6). A6 was in lease flink duurder, meer korting bij BMW, hogere restwaarde

Ik ben 10 jaar geleden van een F11 naar een F36 overgestapt omdat die F11 toch niet altijd zo handig was. En die i5 is nog een pak groter. 8)7

Heb wel Adaptive ophanging pakket gekozen (naast trekhaak, innovation pack, comfort pack, en professional assitance pack), omdat mijn draaicirkel dan wat kleiner is.
Maar met die optie is er wel geen plaats meer voor mijn favoriete kleur (Tanzanite), overweeg nu voor Phytonic Blue te gaan, maar heb volgens mij geen enkele i5 in die kleur gezien, en vraag me af of die niet wat te flets is...

Enfin, in ieder geval tevreden om hier zoveel tevreden eigenaars te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdgs
EVdriver schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:

Start 90%
Aankomst thuis 11% SoC.

Ik had een extra stop kunnen maken, korter laden maar daar win ik geen 90 min mee. Sneller rijden (ging niet vanwege verkeer) ? 110 gemiddeld zou zo’n 50 min winst opleveren maar ten koste van het laden.
Bjorn geeft in zijn reviews aan dat hij speed limit + VAT rijdt. Wanneer zijn snelheidsmeter in beeld komt, dekt hij die ook steevast af. Bjorn rijdt dus een 140-150 km/h volgens mij, en doet de meeste van zijn testen 's nachts. Bjorn gaat minstens 4 en misschien zelfs 5 keer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
sdgs schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:32:
Ik sta ook op het punt een i5 Touring te bestellen

Was eerst van plan een A6 etron aan te schaffen, maar i5 gaf me toch betere vibes tijdens de testrit, A6 interieur was ook 50 shades of grey. Heb wel wat angst voor het hogere verbruik, en vooral 't feit dat de wagen zo groot is (en ook groter dan de A6). A6 was in lease flink duurder, meer korting bij BMW, hogere restwaarde

Ik ben 10 jaar geleden van een F11 naar een F36 overgestapt omdat die F11 toch niet altijd zo handig was. En die i5 is nog een pak groter. 8)7

Heb wel Adaptive ophanging pakket gekozen (naast trekhaak, innovation pack, comfort pack, en professional assitance pack), omdat mijn draaicirkel dan wat kleiner is.
Maar met die optie is er wel geen plaats meer voor mijn favoriete kleur (Tanzanite), overweeg nu voor Phytonic Blue te gaan, maar heb volgens mij geen enkele i5 in die kleur gezien, en vraag me af of die niet wat te flets is...

Enfin, in ieder geval tevreden om hier zoveel tevreden eigenaars te lezen.
Als je een F11 te groot vond, snap ik niet dat je nu naar een G61 gaat.
Dat hogere verbruik omdat ie iets groter is dan een A6 zal nihil zijn lijkt me - in zo'n prijsklasse zal dat het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
Pannencouque schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Als je een F11 te groot vond, snap ik niet dat je nu naar een G61 gaat.
Dat hogere verbruik omdat ie iets groter is dan een A6 zal nihil zijn lijkt me - in zo'n prijsklasse zal dat het verschil niet maken.
De grootte is een nadeel, maar ik heb geen alternatief. Wil geen SUV, en er is niet zoveel keuze in de lease lijst (A6 /ID.7/EQE/i5, CLA en i4 zijn te klein voor de kinderen achterin). Polestar niet toegelaten. In theorie zou ik ook nog een model 3 kunnen leasen, maar dat gaan we dus niet meer doen

Het is niet het verbruik an sich waar ik me zorgen over maak, het is de range. Ik vraag me af of ik dezelfde mobiliteit ga ervaren als met mijn huidige wagen (model 3, toen ik de vorige keer een leasewagen moest kiezen was dit de enige beschikbare berline in de lijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaex
  • Registratie: Juni 2010
Heeft iemand hier een i5 met de iconic glow op de reguliere grill (de niet zwarte)?
Ik heb namelijk een touring M edition besteld met iconic glow maar zonder de zwarte accenten. Nu twijfel ik achteraf toch een beetje over deze keuze
De meeste media online hebben allemaal configuraties met die zwarte accenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edxr84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40
Ik ben momenteel in de markt voor een i5 touring.
Zodoende een dealer binnengestapt en een offerte meegekregen met een mooie korting (20k van de verkoopprijs). Maar dit betreft een voorraadmodel en de verkoper stuurde toch vrij stug op deze voorraadmodellen.

Wat is jullie ervaring met eventuele kortingen op nieuwe modellen, is het ook gelukt op zelf te configureren modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
edxr84 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:36:
Zodoende een dealer binnengestapt en een offerte meegekregen met een mooie korting (20k van de verkoopprijs). Maar dit betreft een voorraadmodel en de verkoper stuurde toch vrij stug op deze voorraadmodellen.

Wat is jullie ervaring met eventuele kortingen op nieuwe modellen, is het ook gelukt op zelf te configureren modellen?
Er is enkele maanden geleden een update van de i5 geweest, die afhankelijk van het model en de velgen 3-8% extra range opleverde. Er zijn ook enkele kleine upgrades in het interieur geweest. Logisch dat je op die stockwagens van voor die upgrade dan ook een heftige korting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Phaex schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:33:
Heeft iemand hier een i5 met de iconic glow op de reguliere grill (de niet zwarte)?
Ik heb namelijk een touring M edition besteld met iconic glow maar zonder de zwarte accenten. Nu twijfel ik achteraf toch een beetje over deze keuze
De meeste media online hebben allemaal configuraties met die zwarte accenten.
Ik heb de i5 met M Sport pack (NIET de M Pro) en de iconic glow. Vind het nice. Waar twijfel je over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaex
florholvoet schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:34:
[...]

Ik heb de i5 met M Sport pack (NIET de M Pro) en de iconic glow. Vind het nice. Waar twijfel je over?
Heb je misschien wat foto's waar het goed zichtbaar is?
Ik heb de kleur Brooklyn Grau gekozen en ik zag er eentje rijden paar dagen geleden met die kleur en met de zwarte grill en dat stond me wel erg aan; vandaar de twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
sdgs schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:59:
[...]

De grootte is een nadeel, maar ik heb geen alternatief. Wil geen SUV, en er is niet zoveel keuze in de lease lijst (A6 /ID.7/EQE/i5, CLA en i4 zijn te klein voor de kinderen achterin). Polestar niet toegelaten. In theorie zou ik ook nog een model 3 kunnen leasen, maar dat gaan we dus niet meer doen

Het is niet het verbruik an sich waar ik me zorgen over maak, het is de range. Ik vraag me af of ik dezelfde mobiliteit ga ervaren als met mijn huidige wagen (model 3, toen ik de vorige keer een leasewagen moest kiezen was dit de enige beschikbare berline in de lijst).
Ah, op die manier. Dan kan ik het volgen. Maar is het verschil in bereik echt significant (100km) of relatief klein (30km ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

A6 heeft volgens mij een papieren verbruik van rond de 700km, daarmee komt hij wel een 100km verder dan de i5 op papier. Laadvermogen is door het 800 volt systeem ook hoger (270kWh tegen 205 van de i5).

A6 platform is ook dedicated elektrisch ontwikkeld dus zou in potentie iets efficiënter kunnen zijn.
edxr84 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:36:

Heb kortingen gehoord tot 30% op de nieuwprijs. Sommetje voor jezelf of de korting dus "goed" is.
sdgs schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:59:
[...]

Ik heb daar ook sterk over getwijfeld, want de 5 serie is echt groot. 506 cm lang, 190cm breed. Daarmee is hij 30 cm langer dan mijn oude G21 3 serie!

Moet eerlijk zeggen dat ik er (4 maanden in bezit) in de praktijk geen last van heb. De auto is heel lang en hem strak parkeren is soms wel een must. Maar met alle camera’s etc is dit een koud kunstje (360 graden camera is wel ideaal). Breedte heb je in de praktijk niet zoveel last van, het is geen X5 bijvoorbeeld die nog minstens 10cm breder is.

Moet zeggen dat ik op mijn auto (550e) wel achterwielbesturing heb.

[ Voor 90% gewijzigd door Tortelli op 03-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
Tortelli schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:54:
A6 heeft volgens mij een papieren verbruik van rond de 700km, daarmee komt hij wel een 100km verder dan de i5 op papier. Laadvermogen is door het 800 volt systeem ook hoger (270kWh tegen 205 van de i5).
Aan de juiste laadpaal (800V). Aan een 400V laadpaal laadt de A6 dan weer heel langzaam op. Dus dat is weer een extra aandachtspuntje.
A6 e-tron met de kleine accu heeft dezelfde range als de i5. A6 e-tron met grote accu speelt volgens mij in een volledig andere prijsklasse (+13 k€ voor performance). Ik vond het interieur van de A6 maar meh eerlijk gezegd, i5 vond ik veel beter.
En er was ook een aanzienlijk verschil in korting tussen Audi en BMW...
A6 platform is ook dedicated elektrisch ontwikkeld dus zou in potentie iets efficiënter kunnen zijn.
Ik heb ze beiden gereden over zelfde parcours, A6 lijkt wel wat efficiënter, maar verschil is niet zo heel groot. Ik vond de BMW wel aangenamer rijden. Ik zou trouwens nooit bij BMW langs geweest zijn om een i5 te laten configureren of te bekijken, ik wou echt wel een A6. Maar de verkoper van Audi duwde me echt wel die richting uit.
Ik heb daar ook sterk over getwijfeld, want de 5 serie is echt groot. 506 cm lang, 190cm breed. Daarmee is hij 30 cm langer dan mijn oude G21 3 serie!

Moet eerlijk zeggen dat ik er (4 maanden in bezit) in de praktijk geen last van heb. De auto is heel lang en hem strak parkeren is soms wel een must. Maar met alle camera’s etc is dit een koud kunstje (360 graden camera is wel ideaal). Breedte heb je in de praktijk niet zoveel last van, het is geen X5 bijvoorbeeld die nog minstens 10cm breder is.

Moet zeggen dat ik op mijn auto (550e) wel achterwielbesturing heb.
Dat was de reden waarom ik vooraf geen i5 wou. Ik zal wel zien wat het geeft wanneer de auto hier voor de deur staat (hij heeft ook achterwielsturing).

[ Voor 9% gewijzigd door sdgs op 03-05-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
IAS is wel een heel fijne optie. Ik vind 'm op hogere snelheden ook fijner insturen en meer stabiliteit bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
Pannencouque schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:06:
IAS is wel een heel fijne optie. Ik vind 'm op hogere snelheden ook fijner insturen en meer stabiliteit bieden.
Inderdaad. Heb dit vooral ervaren op Autobahn bij baanwissel met volle snelheid en belading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
Pannencouque schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:38:
[...]
Ah, op die manier. Dan kan ik het volgen. Maar is het verschil in bereik echt significant (100km) of relatief klein (30km ofzo)?
Ik dacht 3% voor de 19" varianten en 8% voor de 20" varianten. dus 20-50 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
DAG16 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:35:

[b]Pannencouque in "Het grote BMW i5 topic"Pannencouque schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:46
Ik heb dat vaker gehoord, ook over de i5. Dat je zelfs maar twee keer per dagen kunt snelladen, daarna is 't klaar want dat zou de accu niet aan kunnen. Moet je 24u wachten.
Ik heb begrepen dat indien je meer dan twee keer boven de 80% gaat laden aan een snellader op een dag, BMW de laadsnelheid gevoelig reduceert (voor een periode van 48 uur).
Wanneer je bij 80% stopt met snelladen (wat ook de snelste manier is om lange afstanden af te leggen) heb je dat probleem niet en kan je bij wijze van spreken 10 keer per dag laden aan een snellader op volle vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Volgens de bmw documentatie:
SI B61 14 24 (Batterijmanagement en snellaadgedrag BMW i5)

“The high-voltage battery management system (BMS) dynamically adjusts charging power during multiple successive fast-charging sessions based on thermal state, aging status, and State of Charge (SoC). No fixed threshold of sessions is defined; limitations are purely condition-based.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
_--[]--__ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:30:

“The high-voltage battery management system (BMS) dynamically adjusts charging power during multiple successive fast-charging sessions based on thermal state, aging status, and State of Charge (SoC). No fixed threshold of sessions is defined; limitations are purely condition-based.”
Prima toch, dat BMW in zijn software je batterij beschermt voor een korter leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Phaex schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Heb je misschien wat foto's waar het goed zichtbaar is?
Ik heb de kleur Brooklyn Grau gekozen en ik zag er eentje rijden paar dagen geleden met die kleur en met de zwarte grill en dat stond me wel erg aan; vandaar de twijfel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2SLbofAvlHX9gHHrLKjyTFvNw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrWv8HneZJJGY8BOr7TfKoLS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0VPaTae72gv0MorLgcgh3CozYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8B11a3xd3WkG8CUxeekG7WBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9IyMyToIPtQ2G_qGMEO_jp-hc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzX1Mp0mGbuJRCjUCc8a7JfE.jpg?f=fotoalbum_large

Speciaal enkele foto’s in het schermerlicht gaan nemen waar de Iconic Glow zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
_--[]--__ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:30:

Lekker dan. Ben je onderweg naar je wintersport, kun je de laatste 300km niet meer rijden omdat je accu niet meer fatsoenlijk geladen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Pannencouque schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:10:
[...]
Lekker dan. Ben je onderweg naar je wintersport, kun je de laatste 300km niet meer rijden omdat je accu niet meer fatsoenlijk geladen kan worden.
Dat zal wel meevallen, misschien dat je laatste pauze 15-30 minuten langer is.
Liever dat dan elke vakantie 1% extra degradatie?
Ik ben ook geen voorstander van trager laden, maar je overdrijft lichtelijk imo.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Nou, als je niet meer kunt snelladen maar naar normale snelheid gaat, duurt 't wel even voordat je 300km erbij hebt geladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 19:55
Shattering schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:33:
[...]

Dan hebben wij ongeveer dezelfde auto 👌! Ik kijk er alvast heel hard naar uit. Ook hier in leasing natuurlijk (heb wel een heel flinke korting kunnen regelen).

Heb zelf al meer dan 150.000km’s met een EV, waaronder lange afstanden. Zoals Jaq zegt is een beetje sneller laden vaak niet de moeite.. vaak halen de palen toch niet de maximum snelheid (toch niet met mijn ‘oude’ Model 3🙃). Ook hier geen fan van SUV.

Zijn jullie al BMW-rijders? Als ik de App heb, moet ik dan nog altijd elke keer op de start-stop knop drukken om te vertrekken 🙃🙃?
Is die korting dan ook verwerkt in de catalogusprijs zodat bijtelling te doen is? Ik vind namelijk de lease prijzen wel meevallen (blijkbaar door hogere verwachte restwaarde dan die Chinese auto’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaex
florholvoet schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:04:
[...]
Speciaal enkele foto’s in het schermerlicht gaan nemen waar de Iconic Glow zichtbaar is.
Thx staat hem inderdaad goed, zeker met het donkere exterieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Gister kreeg ik weer een melding dat eea niet beschikbaar was en ik de cruisecontrol / zelf rij functie niet kon gebruiken. Denk de 3e of 4e keer dat dit gebeurd, lost zichzelf ook altijd weer op maar het is wel raar.
Paar keer eerder gehad toen het echt koud was, dat was gister het probleem zeker niet. Meer mensen last van?
tjib schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Is die korting dan ook verwerkt in de catalogusprijs zodat bijtelling te doen is? Ik vind namelijk de lease prijzen wel meevallen (blijkbaar door hogere verwachte restwaarde dan die Chinese auto’s)
Catalogusprijs blijft helaas staan, dat is het stomme van de te hoge basisprijs waarop veel elektrische auto’s aangeboden worden. Je kon i5 M60’s krijgen met ~30% korting, daarmee gaat hij van ~135k > ~€100k. Echter betaal je bijtelling over €135k wat wel pijn doet.

[ Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 05-05-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Pannencouque schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:44:
Nou, als je niet meer kunt snelladen maar naar normale snelheid gaat, duurt 't wel even voordat je 300km erbij hebt geladen...
"dynamically adjusts charging power" betekent niet dat je (helemaal) niet meer kunt snelladen of alleen AC of iets dergelijks. Het gaat misschien met 75kW ipv 150kW, afhankelijk van de dingen die genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Tortelli schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:45:
Gister kreeg ik weer een melding dat eea niet beschikbaar was en ik de cruisecontrol / zelf rij functie niet kon gebruiken. Denk de 3e of 4e keer dat dit gebeurd, lost zichzelf ook altijd weer op maar het is wel raar.
Paar keer eerder gehad toen het echt koud was, dat was gister het probleem zeker niet. Meer mensen last van?
Yup, al vaker. En nooit de link met koud weer gelegd totdat jij het zei. En ik denk dat dat inderdaad eens waar kan zijn.
Het lost zich altijd vanzelf op. Maar eenmaal was de auto helemaal van de wap voor 2 uur en de navi plotte me ergens 500km verderop.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdgs
tjib schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Ook verschil in restwaarde tussen A6 e-tron en BMW i5 was aanzienlijk (restwaarde van de BMW werd 3% (van de catalogusprijs) hoger in geschat dan de A6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
Iemand anders ook problemen met de connectie tussen de auto en de BMW cloud?

Sinds 2 dagen heb ik geen verkeersinfo meer, duurt berekenen van routes erg lang, weerbericht is blanco en is de voice assistent waardeloos. Ook de status van de auto wordt niet meer op afstand geupdate in de BMW app. De i5 geeft zelf echter totaal geen error messages.

Alle bekende trucs (herstarten infotainment, herstarten telefoon, verbinding telefoon opnieuw ingesteld, gegevens bescherming BMW opnieuw ingesteld, taal van de voice assistent gewijzigd en weer terug naar NL, etc.) lijken geen effect te hebben.

Als niemand anders er last van heeft zal het aan mijn auto liggen en niet aan de BMW cloud. Dan gaan we richting dealer. Alvast dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Tigger1531 op 06-05-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Tigger1531 het is mij niet opgevallen de laatste dagen, maar ik heb de navi ook nauwelijks gebruikt.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste