Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 15:53
CKi5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:31:
Ben vooral blij met de hoogtemeter.
alexbl69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

Die is leuk inderdaad :) . Alleen jammer dat hij alleen op het pure navi scherm staat.
Die zit ook, al langer, in een van de schermen van de navi widget voor je home screen.

Grz D.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
DomiGijzen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

[...]

Die zit ook, al langer, in een van de schermen van de navi widget voor je home screen.
Klopt, maar heb zelf altijd de mediabron/telefoon widget in beeld :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• DomiGijzen
Iemand bekend met deze terugroepactie: 0061270900?

Blijkbaar betreft het mijn auto. Geen idee wat of hoe. Google geeft geen hits.

Edit: ff gezocht op de Duitse fora. Er zit mogelijk ergens bij het dashboard een kabelboom los. Die moeten ze opnieuw bevestigen. 1-2 uur werk.

[ Voor 35% gewijzigd door DomiGijzen op 02-09-2025 15:21 ]

Grz D.

• CKi5
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-11 15:24
Ik begrijp dat bij vervanging ( kapje) van het nano-luchtfilter bij de eerste servicebeurt een fout kan worden gemaakt bij het terugschroeven van het kapje waardoor de kabelboom die er net naast ligt beschadigd zou kunnen worden. Bron: BMW USA. Geen reden voor zorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door CKi5 op 02-09-2025 20:45 ]

• DomiGijzen
Zorgen had ik sowieso niet. Maar schijnbaar moet het bij de banden wissel gedaan worden. Dan ga ik er niet op wachten :)

Grz D.

• Vuurmuis
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 19:28
Wat is jullie DC laadcurve? Het valt mij op dat deze na 55% op 50-45kW blijft hangen. Vooral bij een meerdere laadstops ben ik maar gestopt bij 60% omdat het anders te lang duurt.
Dit is met de eDrive40, ik had hiervoor 5 maanden een M60 en ik dacht dat deze laadcurve veel langer hoog bleef en pas na 80% wel helemaal inkakt maar dat is normaal. Helaas kan ik de statics niet meer terug zien in de BMW app.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:04
Vuurmuis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:17:
Wat is jullie DC laadcurve? Het valt mij op dat deze na 55% op 50-45kW blijft hangen. Vooral bij een meerdere laadstops ben ik maar gestopt bij 60% omdat het anders te lang duurt.
Dit is met de eDrive40, ik had hiervoor 5 maanden een M60 en ik dacht dat deze laadcurve veel langer hoog bleef en pas na 80% wel helemaal inkakt maar dat is normaal. Helaas kan ik de statics niet meer terug zien in de BMW app.
Ik herken het niet Afgelopen dagen met mijn edrive40 meerdere keren per dag DC geladen waarbij ik een keer tot 52% heb geladen waarbij het boven de 115kW bleef en boven de 60kW tot 80%. Bij 60% zat ik nog op de 100kW.

Had je wel de “accu voorbereiden” functie geactiveerd voor het laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2rDITT4dqNSKnlSL9kENt64m6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNahlFAk7WR1tm8YmWO5wFHA.jpg?f=fotoalbum_large

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 12:51
Vuurmuis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:17:
Hier ook geen problemen met een eDrive40. Bij een goede DC paal heb ik normaliter tot 55-60% SoC nog 100kW+ en dan zakt hij langzaam naar ~60kW bij 80% SoC. Daarna stabiliseert de laadsnelheid op ~55kW tot voorbij de 95% SoC. Dat laatste doe ik uiteraard meestal niet, maar met kleine kids erbij duurt een laadstop soms ineens ongepland wat langer 😉

• Vuurmuis
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 19:28
Ja precies, zoiets kon ik me ook herinneren van m’n M60. Ik heb deze op accu voorbereiding op automatisch staan en ook de route naar een HPC POI. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtPQyWQMyqPmXIwQZMJ0bAdqkHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvVlkuqtmWBg57MLDiJDRiEs.jpg?f=fotoalbum_large

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:35

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Auke 325ci schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:14:
Ik heb hem gisteren geïnstalleerd, duurde 30min voordat de interaction bar weer ging werken en vandaag een melding dat het noodoproep systeem is uitgevallen... Top update weer. :X
Ik had hem aangezet op vakantie (nog steeds..) en kwam erachter dat ik daarna mijn kofferbak niet meer dicht kreeg :D. Gelukkig gewoon met de hand dicht te doen, auto stond ook in een afgesloten garage.
Hoogtemeter is wel leuke gimmick!

Echter sinds deze update (??) geregeld uitvallen van stuurfunctie. Adaptieve cruisecontrole werkt meestal nog wel maar de stuur functie niet. Even van mode switchen en je hebt de snelheidsregeling iig terug. Snelle auto uit/aan (voor verkeerslicht) hielp niet.

Heb dit eerder gehad, maar zeer sporadisch. Zou het door vervuiling kunnen komen? Auto is niet heel smerig, wel stoffig.

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 05-09-2025 16:27 ]

• Bobke2173
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 25-10 08:05
i5 touring gekocht
Was alternatief audi a6 etron..mooi sportief maar voelde me als sardientje in blik...ook afwerking interieur redelijk hoekig en hard
Bmw lekker zachte zetels en toch wel iets mooier afgewerkt...lekker sportief
Iemand ervaring met android car...? Ik heb muziekmappen op gsm staan...wil ik die afspelen moet ik eerst op gsm muziekspelerapp openen en nummer op play duwen
Dacht rechtstreeks te kunnen scrollen in de mappen via de draaiknop...niet dus
Of moet ik usb kabel aansluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecqeJ9fb05WIEupq3-B9mxey5jc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/efGzh4F4Q4uA5wTN6wsTtWfJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMUTaxSsVOjK6DYKV58syAlAeCw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mhAxuWUOiY3o0MviFxYZku7a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsvqUtSyiK0eGsUZ61R8swrV68M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUh1S35EoTSbWMLcIeROdLLl.jpg?f=fotoalbum_large

• Bobke2173
Ben nu een weekje verder sinds aankoop
Zalige auto, maar toch paar puntjes die ik niet duidelijk vind of een vraag bij heb...

1) Bij bergafrijden naar de ondergrondse parking, piepen de remmen heel luid bij het afremmen ?
2) Assistance drive op snelwegen wringt het stuur toch even tegen bij spoorwissel alhoewel ik mijn pinker heb opstaan, hetgeen ik storend vind wat wil zo snel mogelijk naar ander rijvak en hij pruttelt beetje tegen
Moet de lane assistant niet uitgaan bij gebruik pinker en spoorwissel, tenzij een naderend voertuig gevaar vormt en hij daar reageert, maar zelfs zonder gevaar blijft het aan
3) Bij openen van de wagen springt de radio automatisch aan alsook mijn zetelventilatie vollebak, zelfs al is het niet te warm buiten. Kan dat ergens ingesteld worden? Alsook de wagen stillegt, blijft de muziek spelen
Bedankt voor enkele reacties
Michel

• DomiGijzen
Bobke2173 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:35:
Ben nu een weekje verder sinds aankoop
Zalige auto, maar toch paar puntjes die ik niet duidelijk vind of een vraag bij heb...

1) Bij bergafrijden naar de ondergrondse parking, piepen de remmen heel luid bij het afremmen ?
2) Assistance drive op snelwegen wringt het stuur toch even tegen bij spoorwissel alhoewel ik mijn pinker heb opstaan, hetgeen ik storend vind wat wil zo snel mogelijk naar ander rijvak en hij pruttelt beetje tegen
Moet de lane assistant niet uitgaan bij gebruik pinker en spoorwissel, tenzij een naderend voertuig gevaar vormt en hij daar reageert, maar zelfs zonder gevaar blijft het aan
3) Bij openen van de wagen springt de radio automatisch aan alsook mijn zetelventilatie vollebak, zelfs al is het niet te warm buiten. Kan dat ergens ingesteld worden? Alsook de wagen stillegt, blijft de muziek spelen
Bedankt voor enkele reacties
Michel
1) M-remmen? Mijn maken een schurend geluid. Echt piepen niet.

2) Zou inderdaad niet moeten tegenwerken als je de richtingaanwijzer gebruikt. Maar blijft wel tegenwerken als je richtingaanwijzer te laat aan zet...

3) Hele auto gaat aan als je de deur opent en pas uit als je de deur opent. Enkel het rij gedeelte zet je aan/uit. De ventilatie kun je wel instellen om pas aan te gaan samen met de aan/uit knop. Staat ergens bij settings van ventilatie. Een zelfde optie had je vroeger voor de radio, weet niet of die er nog in zet.
Dat de stoelventilatie op max gaat is wel raar. Gaat zelfs bij warm weer zelden op max. Staat daar misschien bij de instellingen iets op maximaal ofzo?

Grz D.

• Bobke2173
Beste

Bedankt voor de reactie
Idd de rode M-remklauwen, en ja schurend geluid ipv piepen

De andere zaken zou ik es moeten uitpluizen, zoals de zovele extra's op deze wagen
Sommige zelfs een beetje te (overbodige) opties :-)

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-11 22:35
Wat vinden jullie van deze ?
- zijn er opties die ontbreken?

https://www.autoscout24.b...&source=email_listingpage

• DomiGijzen
Lijkt (nagenoeg) compleet als je het mij vraagt.

Grz D.

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-11 14:54
Lijkt mij aardig compleet. Ik ken de garage niet, maar vind de foto’s bijzonder voor zo’n dure auto. Lage kwaliteit, bandenset op de achtergrond, etc.

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-11 12:01
Angilo schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:10:
[...]

Lijkt mij aardig compleet. Ik ken de garage niet, maar vind de foto’s bijzonder voor zo’n dure auto. Lage kwaliteit, bandenset op de achtergrond, etc.
Is wel gewoon een BMW dealer zie ik. Dat je de auto niet eerst even mooi maakt voordat je foto's maakt begrijp ik nooit. Wel mooie en complete auto vind ik.

• St_frederik
Ok bedankt voor reacties.
Staat al langer te koop, lijkt me vooral aan de foto’s te liggen.
De kleur is natuurlijk ook niet de best-verkopende in een i5, maar lijkt me niet mis?

Ik twijfel tussen deze, of een Taycan of een EX90, 3 totaal verschillende wagens, maar de bmw lijkt me de goedkoopste om 200.000 zakelijke km af te leggen in de komende 4j.

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
Weet iemand of je de chrome grille die bij een i5 M Sport edition (dus zonder M Pack Pro) komt kan laten zwart wrappen? De buitenring kan sowieso, maar ik heb het dan voornamelijk over de verticale rechthoek in het midden onder het logo.
Daar zit vermoedelijk een radar of camera onder? Dus met gewone wrapfolie kan dit waarschijnlijk niet, of wel? Indien gewone wrapfolie niet kan, is smoke look koplampfolie dan een optie zodat het donker lijkt?

Ik wil dat het eruit ziet zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLKvBTg0jnx89ffHjOapkCRyhoY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d1FhheL29nUCErOAa9P01AJI.jpg?f=user_large

Let op het verschil in het middenstuk met deze versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1NxjQXIB_nP5mAUK5xuzJOWSiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwrReKO6BwT5N8xUsYggTQXV.jpg?f=fotoalbum_large

Komende origineel van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpPStwJ-Bgl9WRtSm71YOLR4aQI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JTg38B8uiz54ZPfjn2ajEcIu.jpg?f=user_large

• schmutzigeharry
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-11 20:44
Ik heb de lijst rondom en de verticale spijltjes laten wrappen. Het plaatje middenonder kon niet gewrapt worden omdat hier de rijgeleidingssystemen achter zitten (volgens de wrapkoning). Of koplampfolie een alternatief is, weet ik nog niet. Ik ben ook benieuwd naar reacties van anderen.

• Sylvester7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 06:55
Ik vind de "i" in de grille niet echt fraai.. Als ik een 530e/550e zie dan hebben zij echt een mooie clean grill. Ben benieuwd of het uitwisselbaar is en welke richting het op gaat qua prijs.

• Sylvester7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 06:55
Hoi allemaal,

Ik rij sinds kort in een BMW i5 Touring eDrive40. Toen ik de auto net had, gaf hij een actieradius van zo’n 400 km aan. Inmiddels zit ik (waarschijnlijk door mijn rijstijl) rond de 350–360 km.

Ik vermoed dat een van de oorzaken de 21” velgen zijn waar ik mee rondrij. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit verschil in range herkenbaar bij andere i5-rijders met 21”? Of zou het specifiek aan de 21” M Performance velgen kunnen liggen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcgEg4CoaM4PYifRwKs75vnM8jM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnCpOU837PekIWlKAbVWIY0K.jpg?f=fotoalbum_large

• Bobke2173
Sylvester7 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:46:
Hoi allemaal,

Ik rij sinds kort in een BMW i5 Touring eDrive40. Toen ik de auto net had, gaf hij een actieradius van zo’n 400 km aan. Inmiddels zit ik (waarschijnlijk door mijn rijstijl) rond de 350–360 km.

Ik vermoed dat een van de oorzaken de 21” velgen zijn waar ik mee rondrij. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit verschil in range herkenbaar bij andere i5-rijders met 21”? Of zou het specifiek aan de 21” M Performance velgen kunnen liggen?

[Afbeelding]
Rijstijl - grote velgen - en het koudere weer de laatste dagen dan tegenover enkele weken gelden....
Zelf ook nog maar net ene (zie hierboven) wel 20" velgen, en merk nu ook minder range dan begin september het nog lekker warm was
Heb eens een volle tank...euh batterij :) de max range geprobeerd en doet wel iets maar om dan tegen 90km/hr te rijden op snelweg :-(

• Bobke2173
iemand ook ervaring hiermee?
adaptive cruisecontrol aan met rijbaancorrectie (groen stuursymbool)
wil ik op snelweg van rijstrook veranderen, en ja gebruik een pinker :-) en er komen geen snellere voertuigen achter mij aangereden, dan toch wringt hij soms / niet altijd eens even tegen en wil precies corrigeren
ook komt er een voertuig mij voorbijgereden en voegt voor mij in op de rijstrook maar behoud zijn snelheid, remt de wagen af?
Bij mijn volvo xc90 had ik ook dat systeem, die bleef gewoon zijn snelheid behouden

• Tortelli

Tortelli

Sylvester7 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:46:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
Erg fraaie velgen, jammer dat je die niet standaard kon configureren..... Heb zelf de 954 21" maar op een 550e. Verwacht dat de 954 velgen wel aanzienlijk meer aerodynamisch zijn dan de M Performance velgen die jij nu hebt.

Ook hierbij stort de range overigens aardig in. Kan ook een zeer groot verschil merken tussen langere (autobaan) stukken rijden en een beetje binnendoor rijden naar werk en kinderopvang. Gaat zo 1/4e vanaf....

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 27-09-2025 20:42 ]

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-11 21:23
Ik heb ook 21 inch velgen eronder en haal deze dagen een beetje rond de 20kwh per 100 km. Dat vind ik nog erg netjes. Ik rij wel rustig, maar altijd wel iets te hard buiten de bebouwde kom. Mijn ervaring is dat je echt niet 90 op de snelweg hoef te rijden, maar vooral niet te vaak te hard moet optrekken en het regeneratief rijden goed onder de knie moet krijgen. Ik rij ook nooit in de D-stand

• _--[]--__
Regeneratie bij de BWM i5 werkt zowel in D als B stand. Ook bij gebruik van het rempedaal wordt eerst regeneratief geremd en pas bij bereiken van maximum regeneratie de remschijven. Simpele natuurkunde leert dat zoveel mogelijk uitrollen (mede door verliezen bij overbrengen van energie van en naar de batterij) efficiënter is dan zoveel mogelijk regeneratief remmen.
D mode zou dus efficiënter moeten zijn dan B mode.

Zie https://www.bmwusa.com/all-electric/battery-and-motor.html

[ Voor 13% gewijzigd door _--[]--__ op 27-09-2025 23:37 ]

• CKi5
Bergafwaarts rijden:
De B-modus is ideaal voor het afdalen van lange heuvels, omdat het de snelheid controleert en tegelijkertijd energie terugwint en overbelasting van schijven voorkomt. Voor het overige inderdaad weinig bruikbaar.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik rij eigenijk altijd in de D met automatisch adaptief

Vaak op cruisecontrol, hij remt dan automatisch af voor bochten enzo. Niet echt remmen dus maar regenereren.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 01-10-2025 18:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Betermans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-11 09:13
Deze week mijn i5 opgehaald, wat een heerlijke auto!

Wat is jullie praktijkverbruik gemiddeld genomen met een mix van +- 50-50 stad-snelweg?

Merk dat ik tot nu toe (de afgelopen +-250km pas) op iets van 23kWh/100km zit. Lijkt vrij hoog, maar omdat ik de auto net heb is het ook zeer verleidelijk om een zware rechtervoet te hebben...

• Angilo
Ik rij altijd op B en zit rond de 18kwh/100km, 21 inch velgen. En rijd gewoon normaal, niet extra zuinig, ook niet te hard, 50 50 stad snelweg. Ik heb recent een subwoofer in de kofferbak (sedan) laten zetten om het laag op te vullen van de HK set. Ik snap nu waarom ik niet onder de indruk van de BW set was, ik ben ook niet onder de indruk van de sub. De wagen is zo geluidsdicht, er komt bijna niets door tenzij je het volume heel hoog zet.

• St_frederik
Ik rij sinds deze week ook met een i5 touring.
Staat op mooie 21duims velgen, voor de winter wil ik graag een winterset aankopen in 19duims.

De keuze lijkt me redelijk beperkt. Iemand nog goede tips? (Origineel of after-market)

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 14:53

florholvoet

aka F0x.be

_--[]--__ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:34:
Regeneratie bij de BWM i5 werkt zowel in D als B stand. Ook bij gebruik van het rempedaal wordt eerst regeneratief geremd en pas bij bereiken van maximum regeneratie de remschijven. Simpele natuurkunde leert dat zoveel mogelijk uitrollen (mede door verliezen bij overbrengen van energie van en naar de batterij) efficiënter is dan zoveel mogelijk regeneratief remmen.
D mode zou dus efficiënter moeten zijn dan B mode.

Zie https://www.bmwusa.com/all-electric/battery-and-motor.html
Aangezien de i5 geen koppeling heeft, bestaat "uitbollen" niet echt, er is altijd een kleine consumptie of generatie van elektriciteit. Ik heb het gisteren eens getest, met de live weergave van verbruik op de instrumentencluster, en ik slaag er niet in om uit te bollen aan 0 kWh/100km. In de D stand is er schijnbaar altijd een beetje regeneratie tijdens het zogezegde "coasten".

In de B stand kan je natuurlijk ook gewoon hetzelfde bereiken als in de D stand, door de gaspedaal lichtjes ingedrukt te houden. Als je natuurlijk je voet eraf snokt dan gaat dit inderdaad minder efficiënt zijn dan in de D stand.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Tortelli

Tortelli

Kreeg een update aangeboden: 07/2025.51. Volgens mij zat ik hiervoor op 07/2025.xx?

• Betermans
Yep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJX4WSrhHjwjvp6XTNgLTgZ_prc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0pKunjKwllDKVcbbOXChZTCo.png?f=fotoalbum_large

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-11 23:38
Iemand die weet wanneer de facelift van de i5 eraan komt? Ben gisteren eens bij dealer in BE binnengelopen en daar zijn allemaal "stockacties" met +/-10k korting op de i5. Ik vermoed dat ze dit doen omdat ze van hun oude stock afwillen naar aanleiding van de facelift die er zit aan te komen.

Ik denk dat ik rond januari26 mijn nieuwe slee moet bestellen en ben me dus wat aan het orienteren.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Geen idee wanneer er een facelift komt. Maar 10k korting op een i5 uit stock is niet abnormaal, dat is bijna altijd al zo geweest.
Lang leve de inflated catalogusprijzen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
Pharos1985 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:18:
Iemand die weet wanneer de facelift van de i5 eraan komt? Ben gisteren eens bij dealer in BE binnengelopen en daar zijn allemaal "stockacties" met +/-10k korting op de i5. Ik vermoed dat ze dit doen omdat ze van hun oude stock afwillen naar aanleiding van de facelift die er zit aan te komen.

Ik denk dat ik rond januari26 mijn nieuwe slee moet bestellen en ben me dus wat aan het orienteren.
Hij is er pas 2 jaar.
BMW zit volgens mij nog steeds op een 7-8 jaar cyclus met halverwege een LCI, dus dat kan zomaar nog 1-2 jaar duren.

De kortingen zijn van alle tijden, 10k is normaal en bij compleet uitgeruste versies is het dubbele aan korting vast ook mogelijk.

• Pharos1985
mitsumark schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Hij is er pas 2 jaar.
BMW zit volgens mij nog steeds op een 7-8 jaar cyclus met halverwege een LCI, dus dat kan zomaar nog 1-2 jaar duren.

De kortingen zijn van alle tijden, 10k is normaal en bij compleet uitgeruste versies is het dubbele aan korting vast ook mogelijk.
OK, is het dan normaal dat een half jaar geleden dit artikel al verscheen:
https://www.autoweek.nl/a...rie-m5-en-elektrische-i5/

• DomiGijzen
Of het normaal is, is een goede vraag. Maar geruchten over de volgende iteratie starten op het moment van lanceren.
Elders heb ik ook gelezen dat de facelift zo groot is dat er geen sprake is van een echte LCI maar een nieuw model. Versnelde overstap naar Neue klasse.
Eerst zijn nog een paar andere modellen aan de beurt als ze he stramien aanhouden. 3 serie en X5.

Grz D.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
Pharos1985 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

OK, is het dan normaal dat een half jaar geleden dit artikel al verscheen:
https://www.autoweek.nl/a...rie-m5-en-elektrische-i5/
Of het normaal is weet ik niet, maar hij staat echt niet om de hoek.
Volgens de (Duitse) berichten kun je de aankondiging met 3-6 maanden verwachten, productie en levering in 2027 (en ook al 4 maanden vertraagd?)
In 2026 komt eerst nog de i3.

• Pharos1985
Bedankt voor je feedback. Ik dacht dat ie echt om de hoek aan het wachten was. Stelt me beetje gerust: dat er niet direct een nieuw model van uitkomt (ook al is het maar een facelift), als ik in januari een stockwagen oid neem (stock meer dan genoeg van de i5).

• CKi5
DomiGijzen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:20:
Of het normaal is, is een goede vraag. Maar geruchten over de volgende iteratie starten op het moment van lanceren.
Elders heb ik ook gelezen dat de facelift zo groot is dat er geen sprake is van een echte LCI maar een nieuw model. Versnelde overstap naar Neue klasse.
Eerst zijn nog een paar andere modellen aan de beurt als ze he stramien aanhouden. 3 serie en X5.
Kun je dit nader toelichten. Begrijp niet iteratie en LCI. De oude modus van BMW "modelupdate" vervolgens "nieuw model" is mij bekend.

• DomiGijzen
CKi5 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Kun je dit nader toelichten. Begrijp niet iteratie en LCI. De oude modus van BMW "modelupdate" vervolgens "nieuw model" is mij bekend.
LCI (Life Cycle Impulse) is een modulupdate. Met iteratie bedoelde ik zowel een update als nieuw model. Mijn punt is namelijk dat ik betwijfel of BMW nog blijft vasthouden aan het bekende stramien van "update -> nieuw model" over de cyclus van ca. 7 jaar.

Grz D.

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:50
Ik heb sinds vandaag (na de update vanmorgen) dat de herkenning van de maximum snelheidsborden niet meer werkt en er alleen limit staat, ben ik de enige die dat heeft?

• DomiGijzen
Greendyk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:26:
Ik heb sinds vandaag (na de update vanmorgen) dat de herkenning van de maximum snelheidsborden niet meer werkt en er alleen limit staat, ben ik de enige die dat heeft?
Hier ook. Opgelost door systeem te resetten -> volume knop inhouden totdat alles uitvalt en opnieuw opstart.

Grz D.

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:50
Dank voor het advies, het werkt weer!

• St_frederik
Iemand ervaring met aftermarket (winter) velgen op een i5 touring?

Origineel BMW zijn er weinig mooie velgen (of heel duur voor wat het maar is), aftermarket lijkt er een gigantisch aanbod.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:54
Nog een vraagje van iemand die nog een maand moet wachten op de aflvering van zijn i5 Touring.
Ik heb de wagen met M-sportpakket genomen, omdat dat op dat ogenblik "gratis" was. Ik vraag me af hoe krasgevoelig die zwarte plastieken sierdelen aan bumpers vooraan /achteraan en aan de dorpels (zijkant) zijn?

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
sdgs schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:08:
Nog een vraagje van iemand die nog een maand moet wachten op de aflvering van zijn i5 Touring.
Ik heb de wagen met M-sportpakket genomen, omdat dat op dat ogenblik "gratis" was. Ik vraag me af hoe krasgevoelig die zwarte plastieken sierdelen aan bumpers vooraan /achteraan en aan de dorpels (zijkant) zijn?
Niet gevoelig. Gewoon rijden en genieten.

• St_frederik
St_frederik schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:54:
Iemand ervaring met aftermarket (winter) velgen op een i5 touring?

Origineel BMW zijn er weinig mooie velgen (of heel duur voor wat het maar is), aftermarket lijkt er een gigantisch aanbod.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JE1Gu_VkJWgunEx42DZkrWn4H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0duq077ZZlnaf82SsIWlgyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3fsXAvpVfd2x0KeuUdjhdtBG9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Us8Fu1tYvicgzKpctWeEaT1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiSbfcoHUyrEu07ApTzbF4WJMFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTdJP8hhV0QMPEXuCDLLYuwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi61FiVkD1_-7e2B7xUxkBPfUmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zs77MCDlsiAQ46HPTXg7PX9I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr0oHF0U8OFRV8uL1mJ7MwmX0K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwoYjyI5G4Fy2dRyRiyouIhx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay5An8SEVtJH1NG4DpR3Sx3xwUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93hbS6gj1yKTs5VK47n52FEy.jpg?f=fotoalbum_large

• St_frederik
Welke zouden het beste passen?

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:44
In sommige modes zie je dat de kleuren in de cabine duo tone zijn.... kan dat ook in een "personal" profile?

• Tortelli

Tortelli

Je doel op de stoelen? Dat is het optionele echte leer, die banen zijn vrij lelijk imo en voor mij de reden om het kunstleer te nemen (wat me na ~10 maanden nu prima bevalt).
Ik heb de onderste als wintervelgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttquqqWCVWuC6BEGSSseHs4dZig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NoVnOooHGey4h3f81e8fTNnn.jpg?f=user_large
PS: hou rekening met de hoge load index waardoor je minimaal 19" en 275mm achter nodig hebt. Links of rechtsom altijd prijzige velgen/banden.

[ Voor 91% gewijzigd door Tortelli op 19-10-2025 20:37 ]

• Pharos1985
Hoe presteert de Qi charger in de i5? Ik heb met een iX3 gereden (LCI) en die was echt waardeloos: telefoon werd enorm warm en het laadde de telefoon quasi niet bij (na een rit van 9u was de telefoon van 0 naar 30% geladen, wel met Waze en Spotify aan).

Is dat beter in de i5? Het gaat over een pixel 8A telefoon.

• Betermans
Wireless charging in de i5 vind ik ook waardeloos. Afgelopen zaterdag retourtje Luxemburg gedaan en de batterij werd ieder uur alleen maar leger i.p.v. voller. Dit was wel met Android auto (Flitsmeister, Spotify, Maps) aan. Uiteindelijk halverwege de terugweg bij een tankstation een USB-C naar C kabel gehaald om te voorkomen dat de telefoon volledig op zou raken richting thuiskomst...

Het gaat om een Google Pixel 6 Pro telefoon; inmiddels aardig op leeftijd dus, maar ondanks dat wat mij betreft alsnog onacceptabel hoe traag de wireless charging is in de i5.

• DomiGijzen
iPhone laadt gewoon netjes bij ondanks het gebruik van CarPlay, Flitsmeister en Apple Music.

Warm worden is niet meer. Er zijn een ventilator in het laadstation dat lucht langs de telefoon blaast.

iX3 had ik hiervoor. Dat was beduidend slechter.

Grz D.

• kingmenno
[quote]Tortelli schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:34:
Je doel op de stoelen? Dat is het optionele echte leer, die banen zijn vrij lelijk imo en voor mij de reden om het kunstleer te nemen (wat me na ~10 maanden nu prima bevalt).

nee doel op de ambient verlichting... in sommige modes is het twee kleurig, maar het lijkt dat je bij het "personal" (meest gebruikte?) profiel maar 1 kleur kan kiezen....

• Tortelli

Tortelli

Die hele modes zitten compleet debiel in elkaar. In de personal mode (default) kun je bijvoorbeeld de onderstel instellingen etc niet aanpassen 8)7.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gaat nu wel erg hard met de i5 prijs. Krijgen ze nu aangeboden voor 55k voor de 40e en 80k voor de M60. Collega heeft de M60 nu genomen. Nadeel blijft natuurlijk de bijtelling.

Ik moet nog eens kijken wat er gebeurt als ik voor 80k een nieuwe M60 Touring in Duitsland koop en hem importeer. Maar dat is voor een ander topic :)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-11 23:15
Tsja, ze raken ze ook moeilijk kwijt vertelde de dealer laatst. In het begin wel wat verkocht, maar het zakt nu in. En dat snap ik ook wel: het zijn geen goedkope auto's en ik vind het qua interieur een stap terug tov de G30. Al is zo'n M60 wel echt idioot snel.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Pannencouque schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:50:
Tsja, ze raken ze ook moeilijk kwijt vertelde de dealer laatst. In het begin wel wat verkocht, maar het zakt nu in. En dat snap ik ook wel: het zijn geen goedkope auto's en ik vind het qua interieur een stap terug tov de G30. Al is zo'n M60 wel echt idioot snel.
Dat idioot snelle is dan met name de acceleratie. Het zijn nog steeds geen auto's waarmee je in een paar uur met 200+ door Duitsland kunt cruisen (voor zover dat nog mogelijk is in die Baustellen-Hell :) ). Die acceleratie went heel snel, het leuke is er snel vanaf. En dan blijf je je ergeren aan het relatief belabberde interieur.

Heb het punt dat @PWM benoemt destijds ook aan de dealer voorgelegd. De i5 wordt bijna volledig zakelijk aangeschaft. Dus leuk dat er hoge kortingen worden gegeven, maar met een bijtelling over een (blijkbaar veel te) hoge catalogusprijs heb je daar zakelijk maar beperkt wat aan. Antwoord was (uiteraard) dat ze de exclusiviteit van de 5-serie willen beschermen. Maar ja, dan moet je de wagen kwalitatief ook op 5-serie niveau brengen, want met alleen een hoge prijs ga je het dan ook niet redden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• PWM
  • Niet online

PWM

In Duitsland zijn er nu BMW dealers die op hun website nieuwe (nog samen te stellen) i5's aanbieden voor 52.000 . Als dat balletje een beetje gaat rollen, verwijnd je "exclusiviteit" vanzelf. Heb de leasemij gevraagd of we hier wat mee kunnen. Als je met wat opties voor 59.000,- een BMW 5 hebt, denk ik wel dat er wat jongens hier voor zo'n auto kiezen.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:30:
In Duitsland zijn er nu BMW dealers die op hun website nieuwe (nog samen te stellen) i5's aanbieden voor 52.000 . Als dat balletje een beetje gaat rollen, verwijnd je "exclusiviteit" vanzelf. Heb de leasemij gevraagd of we hier wat mee kunnen. Als je met wat opties voor 59.000,- een BMW 5 hebt, denk ik wel dat er wat jongens hier voor zo'n auto kiezen.
Interessant. Hou je op de hoogte wat de leasemaatschappij vindt? Denk dat ze hier niet mee in zee gaan, dan zouden ze hun eigen NL dealer netwerk wel lekker in hun hemd zetten. Blijft uiteraard ook nog de fiscale nieuwprijs discussie.

Divide and conquer.

• PWM
  • Niet online

PWM

wimpie schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Interessant. Hou je op de hoogte wat de leasemaatschappij vindt? Denk dat ze hier niet mee in zee gaan, dan zouden ze hun eigen NL dealer netwerk wel lekker in hun hemd zetten. Blijft uiteraard ook nog de fiscale nieuwprijs discussie.
Ik heb al reactie. Ze kopen met liefde voor ons in en regelen import. Ze zijn nu aan het uitzoeken hoe het werkt met de bijtelling. Als ik antwoord heb, plaats ik het wel even.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-11 12:03
PWM schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:14:
Gaat nu wel erg hard met de i5 prijs. Krijgen ze nu aangeboden voor 55k voor de 40e en 80k voor de M60. Collega heeft de M60 nu genomen. Nadeel blijft natuurlijk de bijtelling.

Ik moet nog eens kijken wat er gebeurt als ik voor 80k een nieuwe M60 Touring in Duitsland koop en hem importeer. Maar dat is voor een ander topic :)
Gewoon uitsluitend zakelijk rijden.

• CKi5
Geeft , los van lease, wel te denken over aanschaf van een mooi nieuw exemplaar EV in het hogere segment algemeen en BMW in het bijzonder. Niet gelijk toehappen op een afschrijvingskanon, Even geduld wordt vorstelijk beloond.

• Pannencouque
alexbl69 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

Dat idioot snelle is dan met name de acceleratie. Het zijn nog steeds geen auto's waarmee je in een paar uur met 200+ door Duitsland kunt cruisen (voor zover dat nog mogelijk is in die Baustellen-Hell :) ). Die acceleratie went heel snel, het leuke is er snel vanaf. En dan blijf je je ergeren aan het relatief belabberde interieur.

Heb het punt dat @PWM benoemt destijds ook aan de dealer voorgelegd. De i5 wordt bijna volledig zakelijk aangeschaft. Dus leuk dat er hoge kortingen worden gegeven, maar met een bijtelling over een (blijkbaar veel te) hoge catalogusprijs heb je daar zakelijk maar beperkt wat aan. Antwoord was (uiteraard) dat ze de exclusiviteit van de 5-serie willen beschermen. Maar ja, dan moet je de wagen kwalitatief ook op 5-serie niveau brengen, want met alleen een hoge prijs ga je het dan ook niet redden.
Dat is zeker waar. Ik kreeg ik 'm volgeladen mee en het bereik stond op 375. Met een paar keer flink wegtrekken maar ook met het verkeer meesukkelen verloor ik bijna 100km bereik in een proefrit van 60km.

Die kosten zijn wel een dingetje. Maar als ze in Duitsland inderdaad zo voordelig aangeboden worden, kan dat aantrekkelijk zijn als je twijfelt en de hoge prijs je nog tegenhoudt. Ik vind het interieur nog steeds niet top en de stoelen ook niet, dus van mijn lijstje is ie af. Maar er zullen genoeg mensen wél mee kunnen leven.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben aan het kijken naar een 530e en ik krijg bijna 22% korting op een nieuwe voorraad auto.
Is het normaal dat er ZO mee gestunt wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door rally op 24-10-2025 10:40 ]

http://www.deyterra.com

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58
Wij zijn een beetje aan het rondkijken naar een andere EV. Op dit moment een XC40, welke an sich prima bevalt, maar nu met hond erbij toch qua ruimte wat krap wordt.

Vandaag even de verschillende auto's op het wensenlijstje bekeken in de showroom, maar denk dat we de i5, IX, A6 en Q6 gewoon moeten gaan rijden. Ik ben meer gecharmeerd van de afwerking en ruimte van de BMWs dan van de Audi's, maar misschien worden we nog positief verrast tijdens de proefritten.

We zouden op dit moment een jonge occassion overwegen met de kop eraf (of afhankelijk waar ze evt mee komen op een voorraad model, maar dat is voor later). Ik kwam ook in dit topic al tegen dat in maart 25 er een update geweest is. Ik probeer uit te vinden of deze update een evt meerprijs ook waard is. Qua range is de i5 prima voor ons, onze XC40 heeft iets minder en we staan alleen tijdens de vakantie bij de snellader.

Zijn alle auto's van april inschrijving de update modellen? Zijn deze nog ergens anders aan te herkennen behoudens de standaard HK audio bijv?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• DomiGijzen
Ophidian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:29:
Wij zijn een beetje aan het rondkijken naar een andere EV. Op dit moment een XC40, welke an sich prima bevalt, maar nu met hond erbij toch qua ruimte wat krap wordt.

Vandaag even de verschillende auto's op het wensenlijstje bekeken in de showroom, maar denk dat we de i5, IX, A6 en Q6 gewoon moeten gaan rijden. Ik ben meer gecharmeerd van de afwerking en ruimte van de BMWs dan van de Audi's, maar misschien worden we nog positief verrast tijdens de proefritten.

We zouden op dit moment een jonge occassion overwegen met de kop eraf (of afhankelijk waar ze evt mee komen op een voorraad model, maar dat is voor later). Ik kwam ook in dit topic al tegen dat in maart 25 er een update geweest is. Ik probeer uit te vinden of deze update een evt meerprijs ook waard is. Qua range is de i5 prima voor ons, onze XC40 heeft iets minder en we staan alleen tijdens de vakantie bij de snellader.

Zijn alle auto's van april inschrijving de update modellen? Zijn deze nog ergens anders aan te herkennen behoudens de standaard HK audio bijv?
Afhankelijk van hoe groot jullie hond is, past een bench alleen in het midden tussen de scharnieren van de achterklep. Die zijn lomp groot. Dat betekent dat je wel aan beide kanten ruimte hebt maar niks groot kunt meenemen naar de hond.

Grz D.

• Ophidian
@DomiGijzen Niet zo groot hoor, is een mini labradoodle van 9 kilo.

Bench nu neemt de helft van de kofferbak in. Die van de i5 is een stuk dieper en dat scheelt wel wat.

[ Voor 43% gewijzigd door Ophidian op 24-10-2025 13:21 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• kingmenno
Ophidian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:29:

Ik weet niet waar je het direct aan zou kunnen herkennen, als de update er vanaf eind maart in zit, dan moet de auto wel rond die tijd besteld zijn en zouden het dus modellen vanaf juni ?! moeten zijn op kenteken?
zelf vorige week een auto gekocht van maart 2025, maar dit is wel gewoon in dec 2024 gebouwd. dus er zit nog wel wat tijd tussen....

• kingmenno
van de bmw site:

De BMW i5 en BMW i5 Touring krijgen een aanzienlijke efficiëntieverbetering dankzij nieuwe componenten in de vermogenselektronica. Door het gebruik van siliciumcarbide halfgeleiders en banden met lage rolweerstand wordt het energieverbruik met 8 tot 9 procent verlaagd. Hierdoor neemt de actieradius toe met maximaal 47 kilometer, afhankelijk van de uitvoering.

Daarnaast worden de standaarduitrusting en het interieur van de BMW 5 Serie verder verfijnd. Vanaf het voorjaar van 2025 zijn alle modellen voorzien van de BMW Interaction Bar met sfeerverlichting, lendensteun voor de voorstoelen en een Harman Kardon HiFi-audiosysteem.

je kan de auto die je op het oog hebt "nabouwen" in de configurator... dan zie je wat de beoogde (wltp) is... velgen, m-sport, glazen dak, comfort pack... veel zaken die invloed hebben op de range.

mijn ervaring is dat de rechtervoet de meeste impact op range heeft. :)

• _--[]--__
kingmenno schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Ik weet niet waar je het direct aan zou kunnen herkennen, als de update er vanaf eind maart in zit, dan moet de auto wel rond die tijd besteld zijn en zouden het dus modellen vanaf juni ?! moeten zijn op kenteken?
zelf vorige week een auto gekocht van maart 2025, maar dit is wel gewoon in dec 2024 gebouwd. dus er zit nog wel wat tijd tussen....
Je moet echt naar productiedatum kijken. Ik heb mijn geupdate versie begin februari besteld, deze is geproduceerd in week 14 en afgeleverd in week 16. (Half april)

• schmutzigeharry
De productiedatum moet na half maart 2025 liggen. 1 van de uiterlijke kenmerken van de versie met de update is nog dat de raambediening in het portier met pianolak is afgewerkt. De efficiency ben ik overigens erg tevreden over. Meestal rond de 18 en zojuist naar Spanje gereden met 5 personen met bagage. Door weer en wind met gemiddelde snelheden van 120 en 130, zit ik op 21.

• Ophidian
Vanochtend bij een dealer in de buurt nog eens binnen gelopen en meteen een i5 Touring meegekregen om proef te rijden. Was nog maar amper binnen of ze begonnen al met 10% korting op een voorraadmodel.

Auto zelf reed erg goed. Was een demomodel dat ook te koop stond, carbon zwart, maar mistte wel een paar gewenste optie (360 graden camera, stuurwielverwarming, mogelijk B&W). Gewenste kleur zou Tanzanite of Carbon zwart zijn, liever nog Fire Rot, maar die zijn amper te vinden. Qua prijs onder de streep ook nog niet in de buurt van wat wij zouden willen, maar hadden wel het gevoel dat er nog veel onderhandelingsruimte in zit en als ik het in dit topic zo lees is die er ook. Ze hadden er ook 1 in hun dealergroep met de gewenste opties, maar volgende week eerst de Q6 en A6 rijden. Als we weten of het een i5 moet worden of een Audi kunnen we ook gerichter zoeken en echt gaan onderhandelen. Er staan er zat te koop :)

Voor ons alleen nog steeds de twijfel of we er dan 1 voor of na maart moeten nemen. Zou dan met name om de evt efficientie zijn. Maar of dat een evt meerprijs rechtvaardigd weet ik nog niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Ophidian op 25-10-2025 13:06 ]

• St_frederik
schmutzigeharry schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:56:
De productiedatum moet na half maart 2025 liggen. 1 van de uiterlijke kenmerken van de versie met de update is nog dat de raambediening in het portier met pianolak is afgewerkt. De efficiency ben ik overigens erg tevreden over. Meestal rond de 18 en zojuist naar Spanje gereden met 5 personen met bagage. Door weer en wind met gemiddelde snelheden van 120 en 130, zit ik op 21.
Knappe cijfers, met welke wielen?
Ik heb nu sinds een aantal weken een i5 touring (40) met 21inch velgen. Ik ben tot nu toe wat ontgoocheld in het verbruik.
Mijn vorige wagen (i4 m50 met 19 inch velgen) was toch makkelijker zuinig te rijden.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb nu een half jaartje met de i5 Touring (nieuwe versie gefabriceerd in april) achter de kiezen op 19" wielen en zomerbanden -- en mijn verbruik staat nu op gemiddeld 18.2kWh/100km. Ik ben hier heel tevreden mee.
Op sommige dagen haal ik <15kWh/100km maar dat is zéér uitzonderlijk. Denk aan: ideale temperaturen, vlot kunnen doorrijden met veel gewestwegen, etc...

Ik rij altijd in "Efficiency" maar let verder niet echt op mijn rijstijl. De meeste ritten zijn wel woon-werk met overwegend stadsverkeer. Dat helpt wel.

Ik heb nu winterbanden gestoken, nog steeds op 19" wielen uiteraard. Ben benieuwd wat dat gaat doen met mijn verbruik.

• Angilo
Ophidian schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:04:
Vanochtend bij een dealer in de buurt nog eens binnen gelopen en meteen een i5 Touring meegekregen om proef te rijden. Was nog maar amper binnen of ze begonnen al met 10% korting op een voorraadmodel.

Auto zelf reed erg goed. Was een demomodel dat ook te koop stond, carbon zwart, maar mistte wel een paar gewenste optie (360 graden camera, stuurwielverwarming, mogelijk B&W). Gewenste kleur zou Tanzanite of Carbon zwart zijn, liever nog Fire Rot, maar die zijn amper te vinden. Qua prijs onder de streep ook nog niet in de buurt van wat wij zouden willen, maar hadden wel het gevoel dat er nog veel onderhandelingsruimte in zit en als ik het in dit topic zo lees is die er ook. Ze hadden er ook 1 in hun dealergroep met de gewenste opties, maar volgende week eerst de Q6 en A6 rijden. Als we weten of het een i5 moet worden of een Audi kunnen we ook gerichter zoeken en echt gaan onderhandelen. Er staan er zat te koop :)

Voor ons alleen nog steeds de twijfel of we er dan 1 voor of na maart moeten nemen. Zou dan met name om de evt efficientie zijn. Maar of dat een evt meerprijs rechtvaardigd weet ik nog niet.
In de onderhandeling kun je inzetten op 25%. Zeker met name richting einde kwartaal wanneer ze wat goed te maken hebben. De keuze is dan alleen iets minder. Carbon black is vaak nog wel te vinden. Sapphire black niet. 360 graden camera is ook lastig, dat is innovation package. B&W is wel vaak nog te vinden.

Zelf vind ik het interieur van de i5 heel gaaf. De Audi’s heb ik ook mee gereden maar zowel rijden als interieur vond ik minder.

• schmutzigeharry
St_frederik schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Ik heb nu sinds een aantal weken een i5 touring (40) met 21inch velgen. Ik ben tot nu toe wat ontgoocheld in het verbruik.
Mijn vorige wagen (i4 m50 met 19 inch velgen) was toch makkelijker zuinig te rijden.
19 inch velgen. Mede vanwege het verbruik.

• sdgs
St_frederik schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Toen ik in mei dit jaar mijn wagen koos, had de i5 Touring edrive40 met 19" velgen (dat was inclusief de update die iets meer range opleverde) een hogere range dan de i4 die ik me configureerde met 18" velgen. Die i4 kwam uit 554 km , mijn i5 Touring op 573 km

Nu is de WLTP niet zalig makend, want het normverbruik van de WLTP cursus wordt gemeten bij een gemiddelde snelheid van 47 km/h, waar de luchtweerstand al wel enig belang heeft, maar rolweerstand van het voertuig ook een belangrijke factor is. Bij 120 km/h is de impact van de luchtweerstand 50-60%. Indien je dus met je i5 vaak op de snelweg rijdt, is het logisch dat je een iets hoger verbruik hebt (want groter frontaal oppervlak).
Maar de impact van die 21" ers is belangrijk ; wanneer ik mijn i5 configuratie aanpas naar de 21", zakt mijn WLTP van 573km naar 511 km, is onder meer omdat er dan sportbanden worden gebruikt ipv eco-banden.

Bij de i4 hebben die 19"-ers een veel beperktere impact op de wltp tov 17"/18", ik vermoed dat de 19" ook nog gebruik maken van eco-banden bij de i4.

• Ophidian
Angilo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

In de onderhandeling kun je inzetten op 25%. Zeker met name richting einde kwartaal wanneer ze wat goed te maken hebben. De keuze is dan alleen iets minder. Carbon black is vaak nog wel te vinden. Sapphire black niet. 360 graden camera is ook lastig, dat is innovation package. B&W is wel vaak nog te vinden.

Zelf vind ik het interieur van de i5 heel gaaf. De Audi’s heb ik ook mee gereden maar zowel rijden als interieur vond ik minder.
Uiteindelijk is de zoektocht in een stroomversnelling geraakt. We hebben proefrit met de Audi's afgezegd, vind gewoon de I5 een veel mooiere auto. Online kwam ik opeens een rode i5 tegen met een optielijst waar je u tegen zegt. Alleen de parking assistant professional mist, maar die is zo nodig nog aan te schaffen. Ik hou wel van een beetje kleur op een auto, dus was al bang dat het weer saai zwart of grijs zou moeten worden als je ziet wat er allemaal te koop staat. Maar nu dus een Fire Red Metallic met Espresso bruin kunstleder, echt prachtige combinatie. Fabrieksgarantie tm eind 27. Uiteindelijk dus niet 1 met de maart upgrade, die paar extra km was het mij niet waard. Liefst had ik de 20inchers eronder, maargoed dat kan altijd nog :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAzdrrYjIoOKI81NHqTr2s0R02I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7y6qA2czxF0bwODEBV4Mzpj5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh8YMsJbG0oRkqGGeIegjSCeKvc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb0dpaLJR7uopk0C4qixoGhO.jpg?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
Fabrieksopties:
0230 Extra pakket EU-specifiek
0248 Stuurwielverwarming
02PA Wielbout met slot
02VB Bandenspanningsweergave
02VV Adaptief onderstel Professional
0302 Alarmsysteem
0322 Comforttoegangssysteem
0337 M Sportpakket
03AC Aanhangwagenkoppeling
03G9 BMW LM-velg dubbele spaak 935M STD SO MB
0402 Panoramadak elektrisch
0420 Verduisterde ruiten
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
043R Aluminium Rhombicle donker zilver
0453 Stoelventilatie voorstoelen
0459 Stoelverstelling elektrisch met memory
0488 Lendensteun bestuurder en passagier
04FL Travel & Comfort Rail systeem
04HA Stoelverwarming voor en achter
04NB Autom.airconditioning met 4-zoneregeling
04NR Interieurcamera
04T2 LADEKABEL PROFESSIONAL (MODE 3)
04T3 Flexible Fast Charger (Mode 2)
04U6 AC laadpunt Professional
04U9 Akoestische voetgangersbescherming
04UR Sfeerverlichting
04V1 BMW ICONICSOUNDS ELECTRIC
0548 Kilometersnelheidsmeter
0552 Adaptieve LED-koplamp
05AU Driving Assistant Professional
05AV Active Guard
05AX Snelwegassistent
05DN Parkeerhulpsysteem Plus
05YA Adapter E+F (CEE 7/7) 10A
0654 DAB-Tuner (voorbereid voor DAB+)
06AE Teleservices
06AF Wettelijke noodoproep
06AK Connected Drive Services
06C4 Connected Package Professional
06F4 Bowers & Wilkins Surround Sound System
06NX Storage tray wireless Charging
06PA Personal eSIM
06U3 BMW Live Cockpit Professional
06U7 BMW Natural Interaction
0710 Lederen M-stuurwiel
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
07EW Optiepakket Professional
07LK Travel Paket
07VB comfortpakket
08R3 COC EXTRA UITRUSTING
08R9 Koelmiddel R1234yf
08TF Actieve voetgangersbescherming
08WN Regeling E
09T1 M SPORT EXTERIEURUMFAENGE
09T2 M SPORT interieuromvangen
A070 AGM-accu 70 Ah

[ Voor 34% gewijzigd door Ophidian op 01-11-2025 17:21 ]

• sdgs
Ik wens je veel succes met je nieuwe wagen.

Ik vond de A6 sportback mooier aan de buitenkant, maar interieur van de A6 was daar een echte afknapper...

Fire Red was ook mijn eerste keuze voor mijn i5 Touring, maar vond dat voor een leasewagen toch wat te opvallend. Ik vind de voorkant met M-pakket en zonder M-Pro sportpakket het mooiste (geen volledig zwarte grill). Dus een heel mooie combinatie volgens mij.

• Ophidian
@sdgs Dank! Ook heel blij mee, de combi met het interieur is echt heel mooi.

A6 vond ik zelf wel minder mooi aan de buitenkant, maar vooral de binnenkant vond ik veel plastic. Afdekkapjes kan ik nooit zo goed tegen. Infotainment en algehele gevoel aan de binnenkant was bij de i5 gewoon veel beter. Met het adaptieve onderstel reed deze ook wel echt heel erg goed. En ben onder de indruk van het heads up display, nooit eerder gehad maar werkt wel echt heel goed.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:24
Heel mooi @Ophidian ! Veel plezier er mee.

• RobinI5
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-11 11:34
Vraagje. Ik heb de Bowers & Wilkins audio en in de achterdeuren zijn die speakers (dus de conus) in het donker mooi verlicht. Aan de voorkant zie ik (behalve de letters Bowers & Wilkins) geen verlichting in de speakers. Hoort dat zo?

• DomiGijzen
RobinI5 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:52:
Vraagje. Ik heb de Bowers & Wilkins audio en in de achterdeuren zijn die speakers (dus de conus) in het donker mooi verlicht. Aan de voorkant zie ik (behalve de letters Bowers & Wilkins) geen verlichting in de speakers. Hoort dat zo?
Yup, dat hoort zo.

Grz D.

• RobinI5
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-11 11:34
Thanks!👍

• Ophidian
En vandaag opgehaald :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPH_iZHdXzVFyc3wUQv0SIhLiFI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tOomK1cZXwGvkIGFe3m4COuy.jpg?f=user_large

Nu nog even alles uitvinden, maar het rijdt heerlijk. Meteen maar even het hondenrek en divider erin gezet. Hond blij, want die kan nu lekker liggen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBaN4JRmi6-HuimcWc8t8HKLlPc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xjq5U0G1cAjLqIf0DrB7q9tk.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvf5wSk6VfEB_zkgP-J7ldFFe_4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L7H1txg8pdtIpoyS1jWyzTgZ.jpg?f=user_large

• Ophidian
En de laatste toevoeging, beschermingsfolie op de bumper. Met zo'n hond die er in en uit springt, is het vragen om krassen daar natuurlijk. Vanuit Duitsland transparante folie laten komen en aangebracht. Je ziet wel dat het daar iets doffer is, maar ach. Aangebracht onder toeziend oog van de aanstichter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGnR0sIpdwnk5ObGlSKBq26mB3E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vVyD3SjdQaSLejcLw1T2wksL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV0fIwje2DTDXOUzyBZdxZRAMAo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0eoBtfV6Naoghc2EMury8q6F.jpg?f=user_large

• Pannencouque
In elk geval een lekker kleurtje uitgekozen!

• Betermans
Gaaf!

• CKi5
Beetje off-topic. Leuk hondje trouwens. Is-ie wel echt. Welk merk?

• sdgs
Ophidian schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:09:
@sdgs
A6 vond ik zelf wel minder mooi aan de buitenkant, maar vooral de binnenkant vond ik veel plastic. Afdekkapjes kan ik nooit zo goed tegen. Infotainment en algehele gevoel aan de binnenkant was bij de i5 gewoon veel beter.
Ik was op voorhand zeker dat ik een A6 etron ging nemen, maar dat interieur was echt mijn ding niet plastic fantastic in 50 shades of black.
i5 stond had ik zelfs niet overwogen, was in eerste instantie voor een i4 gaan kijken, maar eens ik in de i5 had gezeten was mijn keuze gemaakt.
Met het adaptieve onderstel reed deze ook wel echt heel erg goed. En ben onder de indruk van het heads up display, nooit eerder gehad maar werkt wel echt heel goed.
Heads-up Display van de A6 e-tron is wel nog een pak beter dan dat van de i5.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:24
Uit nieuwsgierigheid: wat is er beter aan de HUD van de A6 e-tron t.o.v. de i5 @sdgs ?

• sdgs
Franciesco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:45:
Uit nieuwsgierigheid: wat is er beter aan de HUD van de A6 e-tron t.o.v. de i5 @sdgs ?
Wanneer je autopilot activeert, zet de HUD een groene lijn het voertuig dat voor je rijdt als de afstand voldoende is, en rood wanneer je te dicht bijkomt, resolutie leek mij ook hoger dan in i5
Hier zie je een korte demo van de HUD van een A6 etron

• Ophidian
@sdgs Ja dat ziet er mooi uit, maar weet niet of ik dat zou willen eigenlijk. Heb de HUD nu op beperkte weergave staan, dat vind ik eigenlijk wel goed. De standaard view komt wat teveel naar boven toe. De AR view laat die pijltjes boven de weg ook zien tussen de tellers. Vind het ook wel mooi dat ie de rijbaan herkend waar je op rijdt en aangeeft welke je zou moeten hebben. Heel subtiel, maar werkt wel goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Ophidian op 11-11-2025 21:24 ]

• Ophidian
CKi5 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:24:
Beetje off-topic. Leuk hondje trouwens. Is-ie wel echt. Welk merk?
Ja ze doet het echt ;) Is een labradoodle. Niet heel erg uniek tegenwoordig, maar erg slim en lief voor alles en iedereen.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste