Ik vind dat toch echt wel tegenvallen, af en toe slaat de wagen de boot echt mis qua 'keuring tussen de lijnen rijden' (ik heb het "driving assistance pack professional").
Dat is , nu na een week met de i5 te rijden, volgens mij het enige wat mijn vorige wagen (Tesla ) beter deed.
Op alle andere vlakken is deze beter (ook de adaptieve cruise control, de BMW maakt amper fouten qua toegelaten snelheid en laat de bestuurder ook de mogelijkheid om zo'n fout te overrulen).
Ik ben nu vooral aangenaam verrast door het verbruik van de wagen. Vanavond terug gereden naar huis bij een temperatuur van 4°C bij een gemiddeld verbruik van 15.3 kWh/100km*, de gemiddelde snelheid van de rit van 50 km was 54.8 km/h). De heenrit van vanmorgen was 16.5 kWh/100km.
Ik rijd dus bij dit weer onder het wltp normverbruik van mijn configuratie (16.2 kWh/100 km) terwijl mijn gemiddelde snelheid hoger ligt dan die van de wltp test (47 km/h). Het verschil in verbruik met de model 3 is echt veel lager dan ik had verwacht..
*mijn gemiddeld verbruik is altijd vrij laag, woon-werk verkeer is voor mij 50 km over wegen met relatief weinig verkeerslichten (een tiental) en er is maar een tiental km waar ik 90 km/h mag rijden, de rest is 50 km/h en 70 km/h. Ik respecteer de snelheidslimieten en ik probeer wat te antiperen en in bochten en op rotondes zo weinig mogelijk snelheid te verliezen.
En verder haat ik warme droge lucht, binnentemperatuur van de wagen is ingesteld op 18°C wanneer ik zonder jas in de wagen zit, dat is voor mij meer dan warm genoeg.