Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
@bibi2205 De sfeerverlichting is wel vrij duidelijk zichtbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB9l_72nzRvR1W3ctcer4A6iK4k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WUIqSrRQd5AJu1azN0Tsth7D.jpg?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
Het rijden in de bergen doet mijn verbruik goed :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke6v57oNjSEj3Hjky8k2dSMFl-g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sfWfQ4OF8o92aafxzfulkSZa.jpg?f=user_large

Volgens de BMS zit ik nu weer standaard op 77kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0kqGTVzRXdXqhXcTPQj2pzAoMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a8OrzNR8IDsLuvAmJ5PYzVuF.jpg?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• cgi170
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 00:31
Beste i5 rijders,

Ik ben op zoek naar advies over een geschikte brandblusser voor in mijn BMW i5.
Ik twijfel tussen een poederblusser, schuimblusser of aerosolblusser.
Belangrijk voor mij zijn:
- effectief bij een beginnende autobrand (ook als er een EV-accu betrokken zou kunnen zijn);
- zo min mogelijk nevenschade aan het interieur en de elektronica;
- compact genoeg om veilig in de auto mee te nemen.

Welke brandblusser hebben jullie in de i5 liggen en waarom hebben jullie juist daarvoor gekozen? En waar hebben jullie hem bevestigd of opgeborgen?

Ik realiseer me dat een brandblusser een accubrand niet kan stoppen, maar ik zoek vooral iets waarmee een beginnende brand in het interieur of de motor snel kan worden aangepakt of waarmee ik tijd kan winnen om veilig weg te komen.

Alvast dank!

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:28
Ik ben van plan om met de i5 te reizen naar Andalusië (Cordoba - Malaga - Sevilla). Het deel door Frankrijk via Boredeaux maak ik mij geen zorgen over dat er voldoende snelladers aan de snelweg liggen. Echter voor Spanje is mij dit nog niet duidelijk. Ik wil vooral niet stil komen te staan of van de snelweg af moeten om te gaan laden. Heeft iemand ervaring met het electrisch rijden in Spanje?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 19:54
@MM1974 in onderstande topic is daar vanalles over te lezen
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:02
Ik wil een trekhaak laten monteren voor mijn i5 touring (ivm trekhaakkoffer). De bmw dealer vraagt hiervoor bijna 4000 euro, schandalig duur....

Heeft iemand goede ervaring met niet-bmw dealers? Bijvoorbeeld ATL uit Luttenberg.

• MM1974
Dank hiervoor.

Weet er iemand of het navigatiesysteem van de i5 rekening houdt met de bandenmaat/velgmaat

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 17:37

florholvoet

aka F0x.be

robb. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:44:
Ik wil een trekhaak laten monteren voor mijn i5 touring (ivm trekhaakkoffer). De bmw dealer vraagt hiervoor bijna 4000 euro, schandalig duur....

Heeft iemand goede ervaring met niet-bmw dealers? Bijvoorbeeld ATL uit Luttenberg.
Op mijn vorige wagen (1-reeks) heb ik een trekhaak laten namonteren door een niet-bmw dealer. Dit doe ik nooit meer. Foutmeldingen ivm de elektronica die ze na veel moeite hebben kunnen oplossen, en de kofferbaksensor ging willekeurig af dus hebben ze uiteindelijk moeten uitschakelen.
Kan natuurlijk misfortune zijn geweest, maar sindsdien heb ik besloten toch maar voor BMW stock trekhaken te gaan (op mijn i5 heb ik die fabriek af besteld).

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Ophidian
MM1974 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Dank hiervoor.

Weet er iemand of het navigatiesysteem van de i5 rekening houdt met de bandenmaat/velgmaat
Je kan wel de bandenmaat selecteren in iDrive. Maar sowieso gaat hij rekening houden met je rijgegevens voorafgaand. Dus dan houdt hij er een soort van rekening mee. Hij blijft conservatief. Vandaag rit naar Colombare gedaan, iets van 45 kilometer heen en weer. Volgens de voorspelling 12% nodig voor de heen en weer. Uiteindelijk 7% nodig gehad :+

• Ophidian
Wij gaan overmorgen weer retour naar NL. Dan de rit in 1 keer doen. Het verbruik lokaal valt mij ontzettend mee. Ondanks de 35+ graden overdag. De korte ritjes naar de supermarkt tikken dan flink aan, maar de lange stukken doet hij ook gewoon 15kWh/100km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtEp5krh8K19OSVUDrIhTubtNdg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/utVXzFlYzOeeeeo3FyquxGdl.jpg?f=user_large

Per rit zie je hoeveel de airco verbruikt op kortere ritten. Op langere ritten valt het heel erg mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNqFZcj9vDzZ6G3XAt3gwawy3oE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Iy2UUcylPeyleOgkpBkEWQH.jpg?f=user_large

Volgens mijn home made BMW tracker 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-9_iyEKMCSDJiiATuWQy_wcZEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n1uqObSTkz8d7lIRc5hy6ibD.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 10-08-2026 12:41 ]

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 15:48
robb. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:44:

Helaas is het achteraf inbouwen van een trekhaak echt een heel kostbare grap. Dat wordt veroorzaakt door de complexe inkoppeling van het elektronische deel van de trekhaak. Zoals florholvoet al aangeeft: de keuze om het door een derde partij te laten uitvoeren kan leiden tot veel teleurstellingen.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09 06:59
Lang leve de nieuwe techniek. Vroegâh was dat echt een stuk beter te doen, zonder allerlei gedoe, codering, etc.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:26:
Lang leve de nieuwe techniek. Vroegâh was dat echt een stuk beter te doen, zonder allerlei gedoe, codering, etc.
Pure vendor lock-in.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Ophidian
Door het snelladen en aantal keer naar 100% is volgens de BMS de max capaciteit nu 78kWh. Die heb ik nog niet gezien. Meestal zit ik rond de 74-75 met mijn laadgedrag, 77 als ik eens naar 100% ga.

Inmiddels weer terug uit Italië. 2887 kilometer gereden, 17,5 kWh/100km gemiddeld. Fijne reiswagen :)

• Ophidian
Routeplanning van de i5 is trouwens top. Zeker het overzicht laadt gemakkelijk zien of er wel vrije laders zijn. Zeker op de wat beperkte plekken is dat fijn. Kan je voortijdig uitwijken naar andere plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfN3EooG9FepcZb-gmmnLopr5bY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/egNSer7odlCS0hL3d0JI5she.jpg?f=user_large

Nadeel is dat de auto wel erg vasthoudt aan zijn planning. Dus als volgens de planning je met 60% weer door moet, dan wordt je laaddoel max 70%. Dat vind ik nadelig, ik wil dat hij blijft laden totdat de pauze klaar is. Dus zoals gisterochtend hadden we ontbijt, koffie en plaspauze bij Gotthard Nord. Toen was de auto uiteindelijk op 93% toen wij eindelijk klaar waren. Dan is het onhandig als hij bij 70% stopt. En daar hebben we niemand mee lastig gevallen, het was er zelfs praktisch leeg :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aGk9JjaOyYIum3fwSpocO_a9Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uajbuja7LMk688DewF2oAVhf.jpg?f=user_large

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Bij DC laden gaat hij normaal altijd door naar laadlimiet ongeacht de route/laadplanning.

Laadlimiet dien je wel manueel juist in te stellen (100%) tijdens zo’n ritten denk ik.

• Ophidian
florholvoet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:00:
Bij DC laden gaat hij normaal altijd door naar laadlimiet ongeacht de route/laadplanning.

Laadlimiet dien je wel manueel juist in te stellen (100%) tijdens zo’n ritten denk ik.
Nee dat klopt niet. Laadlimiet stond op 100%. Volgens de planning moesten we tot 62% laden. Laadlimiet stond toen op 70% en was niet te verhogen. Pas toen ik de rit uit de navigatie haalde stond limiet weer op 100%

• robb.
Ik rijd sinds kort in een BMW i5 Touring. Dit is mijn eerste BMW en ik vind het een ontzettend fijne auto! Maar ik heb wel één irritatiepunt: waarom zijn de deurgrepen aan de binnenzijde ondersteboven gemonteerd?!? Echt een onhandig ding.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:11

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd, ze zijn gewoon wat minder intuïtief.

Ik zie mijn passagiers ook altijd friemelen; kwestie van "survival of the fittest".

[ Voor 4% gewijzigd door Uitvreter op 14-08-2026 13:00 ]

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• robb.
Uitvreter schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:57:
Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd, ze zijn gewoon wat minder intuïtief.

Ik zie mijn passagiers ook altijd friemelen; kwestie van "survival of the fittest".
Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd: ligt eraan hoe je het bekijkt ;)

ze zijn gewoon wat minder intuïtief: dat klopt als een bus

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:32
robb. schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:25:
Ik rijd sinds kort in een BMW i5 Touring.
Daar willen we dan wel graag een foto van zien (en als het kan even de uitgebreide optielijst). ;)

Ik greep gisteren na mijn proefrit naar de verkeerde plek op de deur maar dat is meer automatisme van mijn 330e dan dat er iets 'mis' is met de deurgrepen aan de binnenkant. Na een korte blik op de deur geraakte ik zo uit de auto. :P

Gisteren dus een proefrit gemaakt met een i5 Touring eDrive 40, wat een machine. O+ Toen we mijn 330e gingen bestellen moest alles snel gaan en was er geen tijd om nog een proefrit te boeken, die hadden we dus blind gekocht (en dat viel absoluut niet tegen maar ik had eerder al een 320d gehad).

Nu ik enkele dagen vrij had wou ik toch even de tijd nemen om de i5 eens grondig te bekijken. Ze hadden mij een Premium Selection meegegeven uit 2024, specifiek deze, de demo i5 Touring was nog op vakantie. De waskrasjes op dat Carbonschwarz waren wel erg duidelijk zichtbaar (vooral op de 2de foto).. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbBJ30eboRT9FKIC2aFi17HHsvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzXWHBlBRnTF5JAWRs33hbgm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VthfoRPpl7oUWDdYfEfFrFfrWKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZpIBWnKsNCnFJIj7LtePPcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Een uurtje en pakweg 60km later (grotendeels binnendoor met een stukje snelweg terug richting dealer) was het verbruik zo'n 15,4kWh, viel me zeker niet tegen. Ook meteen de actieve zetelventilatie getest op deze warme zomerdag (34 graden), zelfs op de laagste stand is het amper voelbaar tot ik terug in mijn 330e stapte die het niet heeft. :D Drive Assist Pro is even wennen maar zie ik mezelf wel regelmatig gebruiken, zeker in de file.. Ik heb me vooral wat "geërgerd" aan de volledige touchscreen bediening en het moeten zoeken naar bepaalde functies, maar dat is een kwestie van gewenning. Wel opvallend, tijdens het terug navigeren naar de garage kreeg ik op het HUD meer info in "Beperkte weergave" dan in "Standaard weergave". In de beperkte weergave bleef er altijd een pijltje van de navigatie in beeld, in de standaard weergave was die niet te vinden. Misschien had ik niet genoeg geduld maar ik heb dus vooral in de beperkte weergave gereden.

Aftellen naar het einde van het jaar en dan mag ik me hier hopelijk officieel melden met mijn eigen i5. Carbonschwarz was een voorkeur-kleurtje maar na deze (en zijn krasjes) te hebben gezien denk ik dat ik maar ga uitkijken naar een Brooklyn Grau of Mineral-/Alpinweiss.

De verkoper gaf nog aan dat de i5 volgend jaar een refresh zou krijgen in het design van de Neue Klasse, met centraal groot scherm en Panoramic View. Aangezien ik daar voorlopig nog niet zo enthousiast van word ben ik blij dat ik nog een "ouder model" ga krijgen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door bibi2205 op 14-08-2026 18:28 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• robb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE0wQyPMi-fzXnaAhMqwyGxB-mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf3v6lEmaiMsJf5hea2U79Gc.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb ook een Carbonschwarz, gelukkig staat deze wel wat beter in de lak.

• robb.
Is het mogelijk om met de bmw app een rittenadministratie (datum en afgelegde km) bij te houden? Ik zie wel ritgegevens in de app maar niet wat ik nodig heb.

• Ophidian
robb. schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:00:
Is het mogelijk om met de bmw app een rittenadministratie (datum en afgelegde km) bij te houden? Ik zie wel ritgegevens in de app maar niet wat ik nodig heb.
Wat is er precies nodig? Want datum en afgelegde kilometers staat nou net wel in de BMW app.

• CKi5
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 17:08
Zie nu pas in de app de optie kabel ontgrendelen na AC laadprocessen.Voorkom je door het aanvinken daarvan dat er laadpaal-kleef kosten ion rekening worden gebracht?

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:45

rally

Deyterra Consultancy

Vrijwel nooit. Want de stekker moet uit de laadpaal worden getrokken voordat de sessie wordt gestopt

http://www.deyterra.com

• robb.
Ophidian schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Wat is er precies nodig? Want datum en afgelegde kilometers staat nou net wel in de BMW app.
Je hebt gelijk, vreemd dat ik het niet eerder kon vinden. Is deze data ook te exporteren?

• RobinI5
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-08 18:23
Kreeg vandaag de melding in de app vanwege de terugroepactie airconditioning microfilter dat die bij vervanging kabels kan beschadigen. Ook in de auto komt die melding zodra je instapt maar ook als je weer uitstapt en de power uitzet.

Even contact opgenomen met de BMW dealer en die gaf aan dat dit (in mijn geval) pas nodig is bij de 1e onderhoudsbeurt (volgend jaar). Het filter is immers nog niet eerder vervangen dus is er geen gevaar.

Ik vroeg aan hem of ik die melding op het dashboard en ook in de app uit kan zetten. Antwoord was: nee dat kan niet, die melding kunnen we pas weghalen als we er naar gekeken hebben.

Nou dat wordt dan een jaar lang tegen die melding aan blijven kijken!?

Meer mensen hier last van?

• Ophidian
@RobinI5 Als je de melding in de auto leest, dan verdwijnt ie voor geruime tijd.

• Ophidian
robb. schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Je hebt gelijk, vreemd dat ik het niet eerder kon vinden. Is deze data ook te exporteren?
Voor zover ik weet niet, volgens mij ook niet in cardata.

• RobinI5
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-08 18:23
Ophidian schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:05:
@RobinI5 Als je de melding in de auto leest, dan verdwijnt ie voor geruime tijd.
Dank je wel! Dat zou heel fijn zijn ;)

• MM1974
bibi2205 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

Aftellen naar het einde van het jaar en dan mag ik me hier hopelijk officieel melden met mijn eigen i5. Carbonschwarz was een voorkeur-kleurtje maar na deze (en zijn krasjes) te hebben gezien denk ik dat ik maar ga uitkijken naar een Brooklyn Grau of Mineral-/Alpinweiss.

De verkoper gaf nog aan dat de i5 volgend jaar een refresh zou krijgen in het design van de Neue Klasse, met centraal groot scherm en Panoramic View. Aangezien ik daar voorlopig nog niet zo enthousiast van word ben ik blij dat ik nog een "ouder model" ga krijgen. :)
Carbonschwarz is een gevoelige lak maar dit is gewoon te wijten aan de auto door de wasstraat te halen ipv met de hand wassen. Mijn vorige auto was een ix3 met deze kleur. Paar keer door de wasstraat en je lak is vernageld! Heb toen de auto laten polijsten en een coating. Zag er weer als nieuw uit en daarna alleen maar met de hand gewassen. Vooral als het beetje bewolkt is met wat zonneschijn is komt die blauwe glans mooi naar voren.

Zelf ook getwijfeld om te wachten op de Neue Klasse update maar op basis van de Ix3 Neu Klasse, waar ik niet onder de indruk van was qua rijden en het materiaalgebruik van het interieur, de i5 gekocht. Echter als ik nu de Ix5 Neu Klasse interieur zie dan denk ik wow dat ziet er heel goed uit. Vooral het betere materiaal wat men gebruikt.

• Ophidian
Vandaag mijn schoonvader even geholpen. Caravan moest weggebracht worden, maar net gisteren ging zijn eigen auto in noodloop. De i5 mag hem net trekken, maar de combinatie is met rijbewijs B niet meer te rijden. Verbruik 33kWh/100km met deze vrachtwagencombinatie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnvUFOxI898bEjtCw1MzwyHMkGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HENa4L1RYTlXo8u5RDw2ZWZp.jpg?f=user_large

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:30
MM1974 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:16:
[...]

Carbonschwarz is een gevoelige lak maar dit is gewoon te wijten aan de auto door de wasstraat te halen ipv met de hand wassen. Mijn vorige auto was een ix3 met deze kleur. Paar keer door de wasstraat en je lak is vernageld! Heb toen de auto laten polijsten en een coating. Zag er weer als nieuw uit en daarna alleen maar met de hand gewassen. Vooral als het beetje bewolkt is met wat zonneschijn is komt die blauwe glans mooi naar voren.
Jammer dat het zo gevoelig is. Ik vind het echt een mooie kleur! Heeft Saphirschwarz daar minder last van?

Tansanit is ook schitterend, maar is ook redelijk gevoelig (en zichtbaar).

• Franciesco
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:12:
De i5 mag hem net trekken, maar de combinatie is met rijbewijs B niet meer te rijden.
Dit laatste heb je al heel snel met rijbewijs B en een EV, zeker icm met een i5 Touring eDrive 40 die een maximaal toegestane massa van 2790 kg heeft. Eigenlijk mag je met rijbewijs B en een i5 touring alleen een aanhanger/caravan trekken die max 750kg beladen mag zijn en geen eigen kenteken nodig heeft. Alles wat meer is, dus een caravan of aanhanger met eigen kenteken die >750kg mag wegen, is al te veel voor rijbewijs B: 3500kg - 2790kg=710kg. En dus is een rijbewijs B+ of BE dan nodig.

• MM1974
VidaR-9 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Jammer dat het zo gevoelig is. Ik vind het echt een mooie kleur! Heeft Saphirschwarz daar minder last van?

Tansanit is ook schitterend, maar is ook redelijk gevoelig (en zichtbaar).
Saphirschwarz weet ik niet. Denk zelf dat dit bij de meeste donkere lakken het geval zal zijn

• VidaR-9
MM1974 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Saphirschwarz weet ik niet. Denk zelf dat dit bij de meeste donkere lakken het geval zal zijn
Ik denk het ook. Bij wit of (zilver)grijs zie je het een stuk sowieso minder snel dan op een donkere kleur. Al verschilt het ook wel per merk/lak. Mijn Polestar 2 (void black) kraste al als je ernaar keek, terwijl mijn huidige Mercedes (spectraalblauw) vooralsnog echt heel mooi blijft na ruim een jaar iedere 3-4 weken door de wasstraat.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Donkere kleuren zijn allemaal gevoelig. Mijn auto direct in de coating laten zetten voordat hij uitgeleverd werd zelfs. Altijd handwassen en hij ziet er nu na een dikke 1,5 jaar uit als nieuw.

Velg helaas wel behoorlijk beschadigd in een waardeloze parkeergarage op vakantie. Stoeprandje..... :|.
Franciesco schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Dit laatste heb je al heel snel met rijbewijs B en een EV, zeker icm met een i5 Touring eDrive 40 die een maximaal toegestane massa van 2790 kg heeft. Eigenlijk mag je met rijbewijs B en een i5 touring alleen een aanhanger/caravan trekken die max 750kg beladen mag zijn en geen eigen kenteken nodig heeft. Alles wat meer is, dus een caravan of aanhanger met eigen kenteken die >750kg mag wegen, is al te veel voor rijbewijs B: 3500kg - 2790kg=710kg. En dus is een rijbewijs B+ of BE dan nodig.
Heb ditzelfde probleem met de 550e ook, mijn schoonouders hebben een forse caravan die ik dus zelf niet mee kan nemen. Behoefte is er momenteel ook niet maar soms loop ik wel eens met het idee hem gewoon een keer te halen om hem maar te hebben.....

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 25-08-2026 11:10 ]

• Franciesco
Jaren geleden liep ik daar al tegenaan met een 530d Touring. En toen maar BE gehaald, ben daar nog altijd blij mee.

Dus gewoon doen die BE zou ik zeggen, goedkoper wordt dat ook niet. :)

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 21:53
Tortelli schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:03:
soms loop ik wel eens met het idee hem gewoon een keer te halen om hem maar te hebben.....
Precies wat ik heb gedaan... kost je een ochtendje en dan heb je hem maar. Als je het pas gaat doen als je het nodig hebt is het eigenlijk te laat >:)

• Ophidian
Heel herkenbaar. In juli 27 moet ik een nieuwe pas aanvragen, eigenlijk mooi moment om hem ervoor nog te halen.

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:51
RobinI5 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:23:
Kreeg vandaag de melding in de app vanwege de terugroepactie airconditioning microfilter dat die bij vervanging kabels kan beschadigen. Ook in de auto komt die melding zodra je instapt maar ook als je weer uitstapt en de power uitzet.

Even contact opgenomen met de BMW dealer en die gaf aan dat dit (in mijn geval) pas nodig is bij de 1e onderhoudsbeurt (volgend jaar). Het filter is immers nog niet eerder vervangen dus is er geen gevaar.

Ik vroeg aan hem of ik die melding op het dashboard en ook in de app uit kan zetten. Antwoord was: nee dat kan niet, die melding kunnen we pas weghalen als we er naar gekeken hebben.

Nou dat wordt dan een jaar lang tegen die melding aan blijven kijken!?

Meer mensen hier last van?
Yep idem hier. Ik heb hem vorige week er 45min voor weggebracht. 3 dagen later was ook de melding uit de app en op de rdw website. Gewoon op aandringen bij je dealer dus.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:11
Iemand anders die gemerkt heeft dat na de laatste update de auto wel erg schommelt zodra je hem geparkeerd hebt? Net alsof je in een kinderwagen zit, erg vreemd.

Ken het gevoel enkel van een E60 met automaat die ik jaaaren terug eens van een maat mocht rijden.

Het is me pas opgevallen met de laatste update maar mocht er een trucje zijn welke ikzelf toe kan passen hoor ik het graag.

Inmiddels als 2750 fijne kilometers op de teller mogen zetten met 20kWh/100km gemiddeld bij 77km/h gemiddelde snelheid. Alles naar verwachting wat dat betreft: Kleinere accu dan de EQE maar iets minder verbruik ter compensatie. Daarvoor qua bediening, ergonomie en rijgedrag toch wel de duidelijk fijnere auto. Al helpen de gekozen opties ook :D

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Cid Highwind schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:09:
Iemand anders die gemerkt heeft dat na de laatste update de auto wel erg schommelt zodra je hem geparkeerd hebt? Net alsof je in een kinderwagen zit, erg vreemd.

Ken het gevoel enkel van een E60 met automaat die ik jaaaren terug eens van een maat mocht rijden.

Het is me pas opgevallen met de laatste update maar mocht er een trucje zijn welke ikzelf toe kan passen hoor ik het graag.
Dat is de functie "automatisch aantrekken van de parkeerrem" dat zichzelf uitschakelt na een update, ook al gehad.

Even terug aanzetten in de intstellingen en de auto zal niet meer schommelen wanneer je hem uitzet en de rem lost.

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:38
net de datum gekregen voor mijn i5. Exact op mijn verjaardag geleverd :) Frozen Deep Gray kleurtje en 21 inch. Voor de rest simpel zwart interieur met M stoeltjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Onn0nnHn3q3kp-l79EcKyGNLWtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si44OvHy4R3xebftsqQBTTMz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RubenTheys op 26-08-2026 18:47 ]

• _SW
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14-09 11:41

_SW

RubenTheys schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:47:
net de datum gekregen voor mijn i5. Exact op mijn verjaardag geleverd :) Frozen Deep Gray kleurtje en 21 inch. Voor de rest simpel zwart interieur met M stoeltjes

[Afbeelding]
Congrats!

Jouw configuratie is ongeveer een Kopie van mijn auto qua opties, alleen heb ik gekozen voor Carbonschwarz en Carbon interieurlijsten. De M Stoelen zijn absoluut een goede keuze. Succes met wachten!

• VidaR-9
_SW schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:39:
[...]

De M Stoelen zijn absoluut een goede keuze.
Ik vind de comfortstoelen dan weer beter zitten.. :9

De M stoelen zien er wel beter uit, dat dan weer wel ;)

• MM1974
VidaR-9 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ik vind de comfortstoelen dan weer beter zitten.. :9

De M stoelen zien er wel beter uit, dat dan weer wel ;)
Eens

• redlightning
  • Laatst online: 10-09 09:42

[Afbeelding]
Wat een mooie config!

Ik heb net zelf een BMW I5 Touring eDrive 40 M edition besteld (lease). De opties die ik gekozen heb:
  • Oxide grau - Is eens wat anders dan zwart of grijs, ik heb deze op de parking van de dealer zien staan en vind 'm écht mooi in de zon.
  • Zonnewerend glas achteraan, om het M pakket af te maken ;)
  • Trekhaak
  • M pakket komt met Alcantara/Veganza interieur

Ik lever een IX3 van 2021 in. Ik ben gaan proefrijden met de nieuwe IX3 (eDrive 40, dus 'kleine' batterij) en de I5 wint het qua rijgevoel absoluut tov de IX3 neue klasse. Ik lever wel enkele tientallen minuutjes aan laadtijd in op vakantie, om elke dag te kunnen genieten van een leukere rit.

• Betermans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:04
Ik heb zo goed als dezelfde config @redlightning en rijd er deze maand een jaar in. Precies 0x spijt van mijn keus gehad :), veel plezier ermee!

Oxidgrau is inderdaad een schitterende kleur, zeker gewassen en met zonlicht er op ✨

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 20:00

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[Afbeelding]
Mist er niet wat in de opties>?

19k en als je de bedragen optelt kom je rond de 10k?

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:32
ApC_IcE schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Mist er niet wat in de opties>?

19k en als je de bedragen optelt kom je rond de 10k?
Die 19k is het subtotaal exterieur/interieur/opties.

Frozen Deep Gray heeft een prijskaartje van €4150 en de 21" velgen kosten €2765.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgBmnkQYHfBYZ9tTxOUAFTMmtv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1EquIIB5lyYzvv13Fn8EmKIk.png?f=fotoalbum_large

(Ja, ik heb momenteel weinig te doen en heb hem even nagemaakt in de configurator. :P)

Knappe wagen hoor. O+

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• MM1974
redlightning schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Wat een mooie config!

Ik heb net zelf een BMW I5 Touring eDrive 40 M edition besteld (lease). De opties die ik gekozen heb:
  • Oxide grau - Is eens wat anders dan zwart of grijs, ik heb deze op de parking van de dealer zien staan en vind 'm écht mooi in de zon.
  • Zonnewerend glas achteraan, om het M pakket af te maken ;)
  • Trekhaak
  • M pakket komt met Alcantara/Veganza interieur

Ik lever een IX3 van 2021 in. Ik ben gaan proefrijden met de nieuwe IX3 (eDrive 40, dus 'kleine' batterij) en de I5 wint het qua rijgevoel absoluut tov de IX3 neue klasse. Ik lever wel enkele tientallen minuutjes aan laadtijd in op vakantie, om elke dag te kunnen genieten van een leukere rit.
hier precies hetzelfde verhaal. kom van een ix3 bj2022 en was gaan proefrijden in de nieuwe ix3. bij terugkomst aangegeven dat het niet gaat worden en toen navraag gedaan voor een 2de hands i5 M60. verkoper gaf toen aan om eens een offerte te maken voor een nieuwe i5 40. dat zag er goed uit en weer terug bij de voor mij mooiste serie van BMW. :)

• redlightning
  • Laatst online: 10-09 09:42
MM1974 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

hier precies hetzelfde verhaal. kom van een ix3 bj2022 en was gaan proefrijden in de nieuwe ix3. bij terugkomst aangegeven dat het niet gaat worden en toen navraag gedaan voor een 2de hands i5 M60. verkoper gaf toen aan om eens een offerte te maken voor een nieuwe i5 40. dat zag er goed uit en weer terug bij de voor mij mooiste serie van BMW. :)
Congrats! :)

Grappig verhaal dit weekend: ik zag een vriend terug die ik al een tijdje niet meer had gezien. Ik weet dat hij ook een BMW fan is. Long story short: hij rijdt nu ook een I5 en helemaal in dezelfde config als die ik koos, inclusief de kleur. Hij bestelde wel een tijdje terug en rijdt er ondertussen mee rond.

We verschillen nog wel over wat er best uitziet: hij rijdt sedan. Ik koos voor touring, zowel om esthetische als praktische redenen.

Het gaf me de kans om de wagen nog eens goed te bekijken in de gekozen config, en couldn't be happier.
Wordt enkel een beetje raar als we samen op stap gaan met de oxidgrau club B)

• CKi5
Naar aanleiding van recente update 07/2026.34 Het blijft mij toch lichtelijk verbazen dat BMW bij ieder update niet verder komt dan algehele kwaliteits- / veiligheidsverbeteringen voor een betere rijervaring. Wat dan?

• mrwiggs
CKi5 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:35:
Naar aanleiding van recente update 07/2026.34 Het blijft mij toch lichtelijk verbazen dat BMW bij ieder update niet verder komt dan algehele kwaliteits- / veiligheidsverbeteringen voor een betere rijervaring. Wat dan?
Eufemisme voor bugfixes?

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 15:26
Merk je dat niet dan? De automatische handrem waarvan ze vinden dat ie echt uit moet staan.

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 19:57
Angilo schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Merk je dat niet dan? De automatische handrem waarvan ze vinden dat ie echt uit moet staan.
dat - ik snap ik echt niet dat BMW dat blijft doen. Is echt super vervelend.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Heeeeerlijke update. Alleen al dat als je lane keeping. Of hoe die ook heet uitzet niet meer “weet je het zeker?” Moet drukken. Weer een knopje minder.

• robb.
ApC_IcE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:47:
[...]

Heeeeerlijke update. Alleen al dat als je lane keeping. Of hoe die ook heet uitzet niet meer “weet je het zeker?” Moet drukken. Weer een knopje minder.
Die vraag kreeg ik nooit. Ik heb wel sinds de update dat lane assist aksnog ingrijpt terwijl deze functie uitstaat.

• Angilo
Ik heb vannacht weer een update gehad. Ik stond vanochtend in de keuken en hoorde auto op de oprit unlocked worden. Fantastisch die software bij BMW...

Morgen hoef ik pas weer van huis, ik gok dat ik er dan achter kom dat de handrem niet aangetrokken wordt, de spiegels niet automatisch richting de stoep gaan wanneer ik 'm in de achteruit zet en dat ik de auto lock/unlock instellingen moet aanpassen.

• Franciesco
Toch vreemd, met mijn i4 heb ik dat soort dingen nooit na een update (iDrive 8.5).
Waar zou dat verschil vandaan komen?

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:22

DomiGijzen

Iets met Data

Angilo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:36:
Ik heb vannacht weer een update gehad. Ik stond vanochtend in de keuken en hoorde auto op de oprit unlocked worden. Fantastisch die software bij BMW...

Morgen hoef ik pas weer van huis, ik gok dat ik er dan achter kom dat de handrem niet aangetrokken wordt, de spiegels niet automatisch richting de stoep gaan wanneer ik 'm in de achteruit zet en dat ik de auto lock/unlock instellingen moet aanpassen.
De handrem herken ik. Alhoewel dat nu bij deze update eens niet uitgezet is. De rest herken ik niet. Wel dat de auto op de opruit unlocked als ik langs loop maar dat is na 1 rit weer uitgeschakeld (locatie gebaseerd op slot blijven).

Grz D. | GijzenDMA.com

• alexbl69
  • Nu online
Heb sinds een paar maanden een probleem met de parkeer-app. Deze geeft aan dat de betaalmethode niet meer geldig is en dat er nog een betaling openstaat.

De problemen zijn inderdaad ontstaan toen ik een nieuwe credit-card kreeg en er op de oude dus niet meer geïnd kon worden. Toen ik echter na deze melding de nieuwe kaartgegevens heb ingevoerd bleef het probleem bestaan. Telkens weer die melding. Heb de kaartgegevens inmiddels al tig keer ingevoerd, en hoopte dat het misschien na deze update wel zou werken.

Heb de app (Easypark) ook op m'n telefoon staan, en daar werkt hij probleemloos.

Herkent iemand dit probleem?

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• DomiGijzen

DomiGijzen

Iets met Data

alexbl69 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:18:
Heb sinds een paar maanden een probleem met de parkeer-app. Deze geeft aan dat de betaalmethode niet meer geldig is en dat er nog een betaling openstaat.

De problemen zijn inderdaad ontstaan toen ik een nieuwe credit-card kreeg en er op de oude dus niet meer geïnd kon worden. Toen ik echter na deze melding de nieuwe kaartgegevens heb ingevoerd bleef het probleem bestaan. Telkens weer die melding. Heb de kaartgegevens inmiddels al tig keer ingevoerd, en hoopte dat het misschien na deze update wel zou werken.

Heb de app (Easypark) ook op m'n telefoon staan, en daar werkt hij probleemloos.

Waar heb je die nieuwe kaart ingevoerd? Ik dacht namelijk dat betalen via de app in de auto nu via BMW gaat en niet via easypark. Maar weet het ook niet helemaal zeker.

Grz D. | GijzenDMA.com

• alexbl69
  • Nu online
DomiGijzen schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:47:
[...]

Waar heb je die nieuwe kaart ingevoerd? Ik dacht namelijk dat betalen via de app in de auto nu via BMW gaat en niet via easypark. Maar weet het ook niet helemaal zeker.
In de auto zelf. Als je (in de app in de auto) aangeeft de betaalmethode te willen updaten komt er een QR code in beeld. Deze kun je met de telefoon scannen waarna de parkeerapp in de telefoon het overneemt en je daar de kaartgegevens in kunt voeren.

Lijkt als een zonnetje te werken, en op de app op de telefoon werkt het gewoon. Maar niet op de app in de auto. Die blijft vervolgens die melding geven.

Zal anders Easypark wel even bellen. Maar de (bel-) ervaring met dit soort bedrijven heeft me geleerd dat dat echt het laatste is wat je wil doen :). Probleem is ook niet mega omdat de app op de telefoon wel gewoon werkt, maar in de auto is natuurlijk altijd handiger.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Angilo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:36:
de spiegels niet automatisch richting de stoep gaan wanneer ik 'm in de achteruit zet
Dat is gewoon een kwestie van de L/R spiegelselector te verzetten, volgens mij heeft dat niks met de update te maken?

• Angilo
florholvoet schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:40:
[...]

Dat is gewoon een kwestie van de L/R spiegelselector te verzetten, volgens mij heeft dat niks met de update te maken?
Dat is inderdaad bij mij twee keer de oplossing geweest. De spiegelselector 1x op L en dan 1x op R drukken en dan werkt het weer. Net zoals dat de oplossing (bij mij) voor het automatisch unlocken bij huis ver genoeg van huis rijden en weer terug is. Rondje om het hofje voor ons huis is bijvoorbeeld niet genoeg.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Hier idem,

Na de update de spiegel " resetten " op die manier en je hebt weer de automatisch kantelende spiegel, de handrem is me niet opgevallen dit keer, en unlocken thuis was idd 1 x op pad en bij thuiskomst weer goed. Al merkte ik wel dat bij mijn partner we ook een x van het pad weg moesten rijden met haar digitale sleutel. Want als zij langs de auto liep zag ik hem nog unlocken.

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 09:26
alexbl69 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:18:

Neem contact op met BMW assistance vanuit de auto zelf. Heb hetzelfde probleem gehad en ze hebben het gefixt. Mogelijk helpt een software update ook.

• Angilo
Heeft iemand nog tips voor instellingen om tegen fatsoenlijke tarieven te laden? Ik laad 90% thuis, de andere 10% bij snelladers en ik betaal altijd 70-95 cent per kWh. Met de zelfs als ik met de bmw bij tesla laadt is het goedkoper. Ik krijg dat echter niet ingesteld op de navigatie.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Voor 10% kan je je de vraag stellen of het de moeite is om daarmee bezig te zijn?
Als ik snel-laad (uit noodzaak, enkel bij lange trips) dan kijk ik eigenlijk niet echt naar het tarief.
Het verschil tussen heel duur en gewoon duur is niet zo groot.

Als je nu veel zou snelladen kan je een abonnement bij Fastned ofzo overwegen, maar dat is dus niet interessant als je zo weinig er gebruik van maakt.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 20:53
Ik ben op zoek naar een magsafe houder voor de telefoon, iemand de gouden tip toevallig? Liefst voor de centrale ventilatie, zodat ik hem ook makkelijk kan laden.

• ApC_IcE

ApC_IcE

iRobert schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:26:
Ik ben op zoek naar een magsafe houder voor de telefoon, iemand de gouden tip toevallig? Liefst voor de centrale ventilatie, zodat ik hem ook makkelijk kan laden.
Ik heb sinds een week deze:

https://a.aliexpress.com/_EHf9JZu

Ik kan niet zeggen dat hij sneller laad dan de magsafe (heb ik ook) maar met hoesje merk ik geen verschil. Zit heel degelijk

Ik heb al een magsafe houder en zal die eens proberen in deze houder bedenk ik me net.

[ Voor 8% gewijzigd door ApC_IcE op 07-09-2026 14:07 ]

• Bobke2173
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 06:47
Angilo schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:17:
Heeft iemand nog tips voor instellingen om tegen fatsoenlijke tarieven te laden? Ik laad 90% thuis, de andere 10% bij snelladers en ik betaal altijd 70-95 cent per kWh. Met de zelfs als ik met de bmw bij tesla laadt is het goedkoper. Ik krijg dat echter niet ingesteld op de navigatie.
Ik kijk meestal in de bmw app op de gsm of via internet op de bmw charging site op de kaart

Zo vind je, in de omgeving waar je wil laden, de verschillende oplaadpalen en hun prijzen erbij. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk, namelijk prive....dus is wel duidelijk verschil tussen 0.43€/khw of 0.68€/khw...Auto en oplaadkaart van een bedrijf moet je dus inderdaad niet van wakker liggen... Zelfs snelladers aan 0.45€/khw...

Zo ook mijn verlof uitgestippeld waar ik goedkoper kon opladen

Ik laadde vroeger ook probleemloos via stopcontact thuis, doch sinds enkele maanden hapert die continue en stopt de laadsessie om dan 1min later weer te herstarten, tot de pogingen teveel worden en hij volledig afbreekt... Probleem kabel of stopcontact?

• Angilo
florholvoet schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:37:
Voor 10% kan je je de vraag stellen of het de moeite is om daarmee bezig te zijn?
Als ik snel-laad (uit noodzaak, enkel bij lange trips) dan kijk ik eigenlijk niet echt naar het tarief.
Het verschil tussen heel duur en gewoon duur is niet zo groot.

Als je nu veel zou snelladen kan je een abonnement bij Fastned ofzo overwegen, maar dat is dus niet interessant als je zo weinig er gebruik van maakt.
Eens. Af en toe moet ik voor het werk wat langere afstanden rijden. Dan krijg ik een rekening van 100-150 euro en denk ik, oei, kan dat niet anders? Het is te onregelmatig om een abonnement oid te nemen inderdaad. Ionity abonnement heb ik geprobeerd, maar dat scheelt vrijwel niks. Ik heb de app ingesteld op laden via Tesla, maar de auto stuurt mij nooit langs een supercharger.
Bobke2173 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:18:
[...]

Ik kijk meestal in de bmw app op de gsm of via internet op de bmw charging site op de kaart

Zo vind je, in de omgeving waar je wil laden, de verschillende oplaadpalen en hun prijzen erbij. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk, namelijk prive....dus is wel duidelijk verschil tussen 0.43€/khw of 0.68€/khw...Auto en oplaadkaart van een bedrijf moet je dus inderdaad niet van wakker liggen... Zelfs snelladers aan 0.45€/khw...

Zo ook mijn verlof uitgestippeld waar ik goedkoper kon opladen

Ik laadde vroeger ook probleemloos via stopcontact thuis, doch sinds enkele maanden hapert die continue en stopt de laadsessie om dan 1min later weer te herstarten, tot de pogingen teveel worden en hij volledig afbreekt... Probleem kabel of stopcontact?
Ik heb de auto prive inderdaad. Ik vind het niet super erg, maar wel zonde van het geld, ik blijf een Nederlander...

• Franciesco
Angilo schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:27:
[...]
Ionity abonnement heb ik geprobeerd, maar dat scheelt vrijwel niks.
Een IONITY Power abonnement kost €11,99 per maand en is per maand opzegbaar. Met 1 laadsessie per maand heb je dit abonnement er al uit: 72 cent versus 43 cent per kWh* is een verschil van 29 cent per kWh. €11,99/0,29=41,34kWh laden om quitte te spelen.
Ik sluit dit abonnement vaak af als ik op vakantie ga.

*De prijzen per kWh varieren per land/lokatie.

• Ophidian
Franciesco schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:39:
[...]

Een IONITY Power abonnement kost €11,99 per maand en is per maand opzegbaar. Met 1 laadsessie per maand heb je dit abonnement er al uit: 72 cent versus 43 cent per kWh* is een verschil van 29 cent per kWh. €11,99/0,29=41,34kWh laden om quitte te spelen.
Ik sluit dit abonnement vaak af als ik op vakantie ga.

*De prijzen per kWh varieren per land/lokatie.
Ik kies dan liever BMW abonnement. Iets minder korting bij Ionity, maar wel korting bij meerdere snelladers maar ook op ac laders. Ionity is dan 45 cent. Maar fastned bijv ook 52 cent.

• MM1974
Een week met de auto in Frankrijk gereden en moet zeggen dat de BMW navigatie met oplaadstrategie prima werkt. Had deze wel ingesteld op BMW abonnement voorkeur elektra aanbieders en automatisch laden. Alleen 1 keer gehad dat die mij van de snelweg af wilde brengen waar ik zelf een hekel aan heb. Bij elke stop, na 200km-250km, beentjes strekken/sanitaire stop/koffiemomentje, was de auto alweer geladen boven voorgestelde minimum. Snelheid 130km-140km per uur. Heerlijke reisauto. ;)

Ook het automatisch parkeren werkte prima.

[ Voor 21% gewijzigd door MM1974 op 08-09-2026 19:35 ]

• Noah96
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 04:08
Beste mede-tweakers en i5-bimmers,

Op 7 aug. ben ik overgestapt van de F11 520d naar de G61 i5 M60 Saphirschwarz van maart 2025. Zelf uit Frankrijk geïmporteerd bij de officiële dealer daar. Alles goed (gegaan), op een beschadiging onder de voorbumper rechts en een draadloze oplader die niet werkt na. De draadloze oplader wordt 14 sept. onder fabrieksgarantie bij Story gefixt; de schade (voor mij kosteloos) in oktober. Wie de schade heeft veroorzaakt, is onduidelijk. De transporteur zei bij afleveren dat het niet door zijn toedoen is maar deed ook wat vaag. Wel had hij het schadeformulier ingevuld. BMW Charrier betwist het ook en wil het toch vergoeden. Spotrepair wordt het.

Hierbuiten: de Franse codering die diep in de systemen is geworteld, wordt op 21 sept. naar de Nederlandse gecodeerd. De auto is letterlijk full options, dus ook optie 5AU (Driving Ass. Prof.). Het vreemde is dat niemand (incl. BMW) me kan vertellen waarom Highway Assistant niet werkt noch wordt aangeboden via de ConnectedDrive Store. In het menu staat bij Assisted Driving enkel de optie Lane Change Assistant. Active Lane Change en Assisted Driving Plus ontbreken (dus ook niet greyed-out), terwijl alle benodigde hardware aanwezig is. Ik weet dat de laatste twee opties, onderdeel van Highway Assistant, vanaf het begin enkel voor DE, VS en CA was vrijgegeven. Echter, het werkt ook niet in Duitsland. Bij de grensovergang komt wel meteen de melding dat Assisted Driving is overgeschakeld naar dat land en de daar geldende regels, maar dus niet die opties.

Daarnaast heb ik vernomen dat het afg. zomer (recent dus) is vrijgegeven voor o.a. NL, BE en FR. Dus tot 130 km/u handsfree rijden.

Heeft iemand evt. ervaring met m'n vraagstuk en/of informatie die wat kan verduidelijken?

Edit 1: Canada toegevoegd

Edit 2: Opgelost. Uitvoeringen zonder de 'stille' optie 5AX (Highway Assistant) missen o.a. embedded sensors links- en rechtsonder in de randen van het Instrument Cluster. Dus toch wat je je afvroeg een hardware verschil @NemeSiS-7 .

[ Voor 7% gewijzigd door Noah96 op 09-09-2026 12:25 ]

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:33
Interessant, ik loop eigenlijk tegen hetzelfde vraagstuk aan. Mijn i5 M60 heeft ook Driving Assistant Professional (5AU) en voor zover ik begrijp is de benodigde hardware voor Highway Assistant aanwezig.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat BMW deze functies blijkbaar per land/softwarematig vrijgeeft. Als Assisted Driving Plus/Highway Assistant inmiddels ook voor Nederland is vrijgegeven, zou je verwachten dat auto’s met 5AU dit via een software-update of ConnectedDrive geactiveerd kunnen krijgen en niet alleen nieuw geproduceerde auto’s.

Ik ben daarom ook benieuwd of iemand met een wat oudere i5 met 5AU de functie inmiddels daadwerkelijk in Nederland werkend heeft gekregen, eventueel na een software-update of hercodering door BMW. Dat zou meteen duidelijk maken of het puur software/codering is of dat er toch een hardwareverschil bestaat.

• Ophidian
@Noah96 Ik heb Highway Assistant, maar deze werkt niet in NL. Alleen de nieuwe IX3 werkt dit in NL volgens mij, niet voor de al bestaande i5.

Als ik op de Autobahn rij, dan zie ik niet per se een verschil met de normale Driving Assistant. Alleen als ik stuur loslaat blijven de lampjes op het stuur groen, staat er Plus in het scherm en zeurt ie niet dat je je stuur moet vasthouden. Maar zdra je stuur vastneemt, dan verdwijnt DA Plus in het scherm. Dus heb je je stuur al losgelaten in DE?

• Noah96
NemeSiS-7 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:14:
Interessant, ik loop eigenlijk tegen hetzelfde vraagstuk aan. Mijn i5 M60 heeft ook Driving Assistant Professional (5AU) en voor zover ik begrijp is de benodigde hardware voor Highway Assistant aanwezig.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat BMW deze functies blijkbaar per land/softwarematig vrijgeeft. Als Assisted Driving Plus/Highway Assistant inmiddels ook voor Nederland is vrijgegeven, zou je verwachten dat auto’s met 5AU dit via een software-update of ConnectedDrive geactiveerd kunnen krijgen en niet alleen nieuw geproduceerde auto’s.

Ik ben daarom ook benieuwd of iemand met een wat oudere i5 met 5AU de functie inmiddels daadwerkelijk in Nederland werkend heeft gekregen, eventueel na een software-update of hercodering door BMW. Dat zou meteen duidelijk maken of het puur software/codering is of dat er toch een hardwareverschil bestaat.
Aangezien de i5 met optie 5AU vanaf de eerste productielijn Highway Assistant in DE en de VS wel actief hebben, lijkt me een hardwarematig verschil uitgesloten. De optie is immers nooit bij aankoop apart te bestellen geweest. Volgens mij wordt dit via de servers in München op chassisnummer bepaald (licentie toewijzing).

• Noah96
Ophidian schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:19:
@Noah96 Ik heb Highway Assistant, maar deze werkt niet in NL. Alleen de nieuwe IX3 werkt dit in NL volgens mij, niet voor de al bestaande i5.

Als ik op de Autobahn rij, dan zie ik niet per se een verschil met de normale Driving Assistant. Alleen als ik stuur loslaat blijven de lampjes op het stuur groen, staat er Plus in het scherm en zeurt ie niet dat je je stuur moet vasthouden. Maar zdra je stuur vastneemt, dan verdwijnt DA Plus in het scherm. Dus heb je je stuur al losgelaten in DE?
Yup, ik begrijp wat je bedoelt. Ook diep in Duitsland blijft het ~5 sec. zwart en dan die oranje blinkers. Evenmin de benodigde vermelding DA Plus.

• Ophidian
Noah96 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:24:
[...]

Yup, ik begrijp wat je bedoelt. Ook diep in Duitsland blijft het ~5 sec. zwart en dan die oranje blinkers. Evenmin de benodigde vermelding DA Plus.
Nee dan werkt het inderdaad niet. De DA Plus markering is duidelijk te herkennen links onder in beeld.

Dat Driving Assistant Plus en Pro niet in je connected drive in de auto staan klopt. Vroeger was dit wel. Onlangs was dit weg, hier hebben een aantal tweakers BMW over bericht en toen was het er gewoon uitgehaald. Highway Assistant staat wel in Connected Drive store onder geboekt.

Dit heb ik in de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLZo4eyj9siU9D0RrxdqviiDUAw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y00VWoPXoniWRUt4IXkt93kk.jpg?f=user_large

Als je bij BMW inlogt, kan je je uitrusting zien. Onder 6.5 staat de driving assistant pro

Highway Assistant wordt overigens in NL niet op de i5 aangeboden. Dus de kans dat die gaat werken lijkt mij nihil.

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 08-09-2026 20:33 ]

• Noah96
Ophidian schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:32:
[...]

Nee dan werkt het inderdaad niet. De DA Plus markering is duidelijk te herkennen links onder in beeld.

Dat Driving Assistant Plus en Pro niet in je connected drive in de auto staan klopt. Vroeger was dit wel. Onlangs was dit weg, hier hebben een aantal tweakers BMW over bericht en toen was het er gewoon uitgehaald. Highway Assistant staat wel in Connected Drive store onder geboekt.

Dit heb ik in de instellingen:
[Afbeelding]

Als je bij BMW inlogt, kan je je uitrusting zien. Onder 6.5 staat de driving assistant pro

Highway Assistant wordt overigens in NL niet op de i5 aangeboden. Dus de kans dat die gaat werken lijkt mij nihil.
Dit scherm ja. HA staat bij mijn auto niet geboekt en dus ook niet als boekbaar. Aan welk land is jouw i5 na productie geleverd?

• Ophidian
@Noah96 Ik heb Duitse import. Staat die ook niet bij geboekt op connected drive op BMW.nl? Dan zou ik de dealer laten kijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHwSR_W7G3xGmUFoJNfQ5qUfWXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IThsNZFiwBetjjF2LzzAWCI7.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Ophidian op 08-09-2026 20:52 ]

• Noah96
Ophidian schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:51:
@Noah96 Ik heb Duitse import. Staat die ook niet bij geboekt op connected drive op BMW.nl? Dan zou ik de dealer laten kijken.
Nee, ook daar niet. Duitse import verklaart het. Veel Belgische uitvoeringen hebben ook optie 5AX, een 'stille' optie die het activeert. Daarnaast merkte ik wel op, dat uitvoeringen met 5AX naast de sensor in het drivers display (in de notch midden bovenaan), ook links en rechts sensoren hebben. Je kunt ze actief rood zien knipperen als je een cam erop richt. Bij mij zijn enkel in de notch midden bovenaan sensors zichtbaar. Of ze zijn link en rechts niet aanwezig, of ze staan op non-actief. In het eerste geval is het toch een hardwarematig verschil dat achteraf activeren sowieso onmogelijk maakt....

• Ophidian
@Noah96 Oh excuses, ik had gelezen dat je sowieso die optie had. Nee klopt, doordat het een Duitse auto is, is de optie inderdaad mogelijk.

• Noah96
200 miljoen kilometer zonder handen aan het stuur

Ter info. De roll out van activatie loopt volgens BMW tot eind dit jaar (gaat kennelijk op chassisnr.). Optie 5AX aanwezig is dus wel de voorwaarde.

• ApC_IcE

ApC_IcE

ApC_IcE schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:06:
[...]

Ik heb sinds een week deze:

https://a.aliexpress.com/_EHf9JZu

Ik kan niet zeggen dat hij sneller laad dan de magsafe (heb ik ook) maar met hoesje merk ik geen verschil. Zit heel degelijk

Ik heb al een magsafe houder en zal die eens proberen in deze houder bedenk ik me net.
Ok, de originele magsafe die ik al in een houder heb die er niet uit wilt. Past er op. Dus top.

[ Voor 70% gewijzigd door ApC_IcE op 09-09-2026 17:15 ]

• CKi5
Noah96 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:11:
200 miljoen kilometer zonder handen aan het stuur

Ter info. De roll out van activatie loopt volgens BMW tot eind dit jaar (gaat kennelijk op chassisnr.). Optie 5AX aanwezig is dus wel de voorwaarde.
Een hele discussie. Heb de optie 5AU. Het enige verschil met 5AX is volgens mij dat baanwissel niet volgt na kijken in een buitenspiegel. Datzelfde effect kan ook nu in NL met 5AU bereikt worden door simpelweg de richtingaanwijzer uit te zetten naar de betreffende baan. Over die gestuurde baanwissel op zich valt ook nog wel iets te zeggen: vaak kijken, kijken en nog eens kijken dan groen voor wissel en vervolgens een min of meer abrupte beweging in het horizontale vlak waardoor je de natuurlijke impuls krijgt maar een beetje electro bij te geven. Zeker voor verbetering vatbaar.

• mrwiggs
Ben toch wel erg benieuwd wat de nieuwe i5 gaat brengen. Ik denk dat BMW in een lastige situatie zit - met de huidige specs (met name range / accucapaciteit) kunnen ze eigenlijk niet meer concurreren in de prijscategorie ~90k, dus er zal een significante update moeten komen, maar ze zullen gelimiteerd blijven door het CLAR platform. Ook zal de auto niet meekunnen met zijn goedkopere broertjes zoals de i3 en de iX3.

Er is al wat nieuws over de 5 in het algemeen, maar ben vooral benieuwd wat ze met het accupakket kunnen gaan doen. Om relevant te blijven moet dit denk ik minimaal +20%.

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:13
@mrwiggs - dat is inderdaad wel een dingetje (zoals ze zo mooi in NL zeggen. De i5 staat in mijn top 3 als volgende wagen. Mijn huidige i4 is end of lease rond maart 2027. De allerlaatste, modernste technologie hoeft voor mij niet, net zoals de Neue Klasse cockpit.

Een iets beter 'motor' rendement, iets langer kilometerbereik, en een klein opfrissing van het exterieur zonder zwaar over te hellen naar de Neue Klasse stijl is voor mij voldoende. En dit alles zonder meerprijs welteverstaan.

• DomiGijzen

DomiGijzen

Iets met Data

mrwiggs schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:12:
Ben toch wel erg benieuwd wat de nieuwe i5 gaat brengen. Ik denk dat BMW in een lastige situatie zit - met de huidige specs (met name range / accucapaciteit) kunnen ze eigenlijk niet meer concurreren in de prijscategorie ~90k, dus er zal een significante update moeten komen, maar ze zullen gelimiteerd blijven door het CLAR platform. Ook zal de auto niet meekunnen met zijn goedkopere broertjes zoals de i3 en de iX3.

Er is al wat nieuws over de 5 in het algemeen, maar ben vooral benieuwd wat ze met het accupakket kunnen gaan doen. Om relevant te blijven moet dit denk ik minimaal +20%.
Is de iX5 niet ook nog CLAR? Niet Neue Klasse. Wel het interieur.

Grz D. | GijzenDMA.com

• Franciesco
Geen keiharde informatie, maar in onderstaand artikel wordt een “Rimac battery pack” verwacht voor de i5 LCI. Hiermee zou een significant hoger rijbereik mogelijk moeten worden. Het is afwachten of dat daadwerkelijk gaat gebeuren en wat de specs dan gaan worden.

https://www.bmwblog.com/2...facelift-rimac-batteries/

• Ophidian
Dit is het interieur van de i7 LCI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8uoEDCdySVdLyzcjZ8kEW_RUx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/VRvM6cKL44arPzM21llMLejH.webp?f=user_large

De i5 zal hetzelfde krijgen als je naar de plaatjes kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/webp/2026/08/2027-BMW-5-Series-Touring-Scoop-Baldauf-7.webp
Dan zie je hetzelfde centrale scherm

• CKi5
Ophidian schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet mijn ding. Wat moet je met alle informatie over de volle breedte van de voorruit. Gewoon compact HUD met alle informatie is voor mij genoeg.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:36

Maximus

PhD i.o.

Ophidian schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is voor mij de reden om te wachten tot de LCI er is. Volgende week een dag de i5 mee. Pre LCI.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• DomiGijzen

DomiGijzen

Iets met Data

CKi5 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:08:
[...]

Niet mijn ding. Wat moet je met alle informatie over de volle breedte van de voorruit. Gewoon compact HUD met alle informatie is voor mij genoeg.
Heb nu twee keer in de ix3 gezeten. Eigenlijk is het wel erg doordacht en geeft op een rustige wijze veel info. Ik vond de hele auto overigens rustig en ruim. Dat is in principe de bmw stijl maar ik was bang dat de nieuwe weg anders zou uitwerken.
Wat me ook opviel is dat de echte HUD hoger op het raam zit. Dat vind ik persoonlijk een voordeel.

Grz D. | GijzenDMA.com

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste