Heeft standaard idd geen elektrische kofferklep. Je kunt 'm wel automatisch open doen met een knopje in de bestuurdersdeur en ook met de afstandsbediening. Automatisch sluiten zit in een betaald extra pakket.
Echt stom dat ze dat niet apart aanbieden, maar je een heel pack met nutteloze dingen moet nemen. Vind 1600 euro voor een elektrische klep wel stevig. Kan je dat beetje beter bijleggen tot een touring, krijg je er achteraan luchtvering nog bij ook.Betermans schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:05:
Heeft standaard idd geen elektrische kofferklep. Je kunt 'm wel automatisch open doen met een knopje in de bestuurdersdeur en ook met de afstandsbediening. Automatisch sluiten zit in een betaald extra pakket.
Precies, ik vind dat ook aardig bizar (zodoende heb ik dat dus ook niet genomen...)
Luchtvering achter is echter bij de sedan ook WEL gewoon standaard
Luchtvering achter is echter bij de sedan ook WEL gewoon standaard
Heb je een sedan of touring?Betermans schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:53:
Precies, ik vind dat ook aardig bizar (zodoende heb ik dat dus ook niet genomen...)
Luchtvering achter is echter bij de sedan ook WEL gewoon standaard
Dat de sedan luchtvering achteraan had wist ik niet. Vind ook nergens een volledige standaardlijst wat er nu exact op zit. Vind het echt lastig vergelijken vandaag.
Ik heb een sedan. Alle i5's ongeacht de versie hebben luchtvering achter.
Zojuist weer software update gehad. Nog geen nieuwe dingen kunnen ontdekken.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Same here. Wanneer gaan ze dan eindelijk het issue dat de default temp achter op 22gr blijft staan fixen he...?
[ Voor 84% gewijzigd door Betermans op 04-06-2026 07:31 ]
De touring is goedkoper, rood mag niet. Dus een i5 brooklyn grey samengsteld met prof pack en iconic glow. Andere opties mogen niet of maken hem te duur.
Daarnaast staat de iX3 40 die nieuwe is en beter uitgerust voor hetzelfde leasebedrag.
De vraag is dus of de i5 over 6 jaar nog modern aanvoelt of niet. Want dat is de leasetermijn.
edit
Kogel is door de kerk, de kinderen waren unaniem eens over de i5 touring M edition met wat opties en in Brooklyn grey. Fire red lak en grote velgen mag niet wegens niet ‘profesioneel’, maar boeit niet. Is een mooie kar.
Daarnaast staat de iX3 40 die nieuwe is en beter uitgerust voor hetzelfde leasebedrag.
De vraag is dus of de i5 over 6 jaar nog modern aanvoelt of niet. Want dat is de leasetermijn.
edit
Kogel is door de kerk, de kinderen waren unaniem eens over de i5 touring M edition met wat opties en in Brooklyn grey. Fire red lak en grote velgen mag niet wegens niet ‘profesioneel’, maar boeit niet. Is een mooie kar.
[ Voor 26% gewijzigd door Engineer Stewie op 04-06-2026 18:12 ]
Iemand ook dat na de laatste update de handrem weer standaard uit staat? Ook de sensoren en camera springen niet meer automatisch aan bij het parkeren. Begint nu wel echt vervelend te worden met elke update.
Proficiat met de bestelling. En toch vind ik het idioot: je moet zelf ook een significant bedrag betalen en dan mag je niet eens de kleur kiezen? Hoezo is rood 'niet professioneel'? Dat is gewoon maar een mening van iemand in het bedrijf...Engineer Stewie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:16:
De touring is goedkoper, rood mag niet. Dus een i5 brooklyn grey samengsteld met prof pack en iconic glow. Andere opties mogen niet of maken hem te duur.
Daarnaast staat de iX3 40 die nieuwe is en beter uitgerust voor hetzelfde leasebedrag.
De vraag is dus of de i5 over 6 jaar nog modern aanvoelt of niet. Want dat is de leasetermijn.
edit
Kogel is door de kerk, de kinderen waren unaniem eens over de i5 touring M edition met wat opties en in Brooklyn grey. Fire red lak en grote velgen mag niet wegens niet ‘profesioneel’, maar boeit niet. Is een mooie kar.
Helemaal eens.florholvoet schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Berline zou ik nooit kopen. Puur omwille van die verschrikkelijke “5” die ze erin hebben geponst aan beide zijkanten achteraan. Doet totale afbreuk aan de klassevolle uitstraling die je van een 5-reeks verwacht. Ben heel blij dat mijn Touring dat niet heeft.
(Jup… details, I know…)
Ja, ik vind een rode auto niet minder professioneel dan een blauwe (wat wel mag) bvb. Maarja, corperate rules zijn corporate rules. Het sport pack pro mag ook niet, velgen een maat groter of een ander kleur interieur dan zwart ook niet etc. Maar de regels zijn voor alle wagens gelijk. Ik moet natuurlijk niet bijleggen, ik kan perfect een leuk aangeklede iX1, iX2, iX3, i4 of andere merken rijden binnen budget. De i5 touring lag net buiten budget, maar de opleg valt wel mee.Pannencouque schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Proficiat met de bestelling. En toch vind ik het idioot: je moet zelf ook een significant bedrag betalen en dan mag je niet eens de kleur kiezen? Hoezo is rood 'niet professioneel'? Dat is gewoon maar een mening van iemand in het bedrijf...
[...]
Helemaal eens.Ik vind dat ook een vreselijk "KIJK MIJ"-gehalte hebben. Brrrr. Maar ik ben een zeikerd op details wat dat betreft. Maar ach, ik zou sowieso voor een touring gaan
We mogen eigen bijdrage van de bijtelling aftrekken. Ipv dat de wagen mij 120 euro/maand zou kosten aan VAA (jullie bijtelling), kost die mij nu 150 euro/maand aan VAA en opleg samen. En dat bedrag zakt dan elk jaar nog eens...
Uiteindelijke bestelling
i5 touring edrive 40 M edition - Brooklyn gray en geperforerd vaganza (zonder dat M vlagje en alcantara)
- Professional pack (BMW live navigatie, HUD, park assistant plus, interieurcamera)
- Geen monogram
- BMW Icon Glow Exterior Pack (keuze van de vrouw)
- Carbon lijst ipv dunkel silver
- Driving assistant pack professional
- zonnewerend glas (verplicht)
Niet veel te klagen, comfort sluiting zit er niet op maar dat heb ik bvb na een week al afgezet bij mijn wagen. Vond het irritant dat die altijd terug sluit en opent als ik bvb de laadkabel ga weghangen.
Niet veel te klagen, comfort sluiting zit er niet op maar dat heb ik bvb na een week al afgezet bij mijn wagen. Vond het irritant dat die altijd terug sluit en opent als ik bvb de laadkabel ga weghangen.
Nou daar denk ik anders over. Het is toch groot genot dat je herkend wordt als je met je sleutel naar je voertuig toeloopt en je eventueel met begroetingslicht begroet wordt en met open deuren in kunt stappen.
Nou daar denk ik anders over. Het is toch groot genot dat je herkend wordt als je met je sleutel naar je voertuig toeloopt en je eventueel met begroetingslicht begroet wordt en met open deuren in kunt stappen.
@Engineer Stewie Grappig dat Iconic Glow dan wel mag en rood niet professioneel is 
Ik heb nu al paar keer dat de bestuurdersspiegel niet uitklapt bij het openen. An sich irritant en vaak met de knop wel te openen. Maar vorige keer werkte de knop ook niet. En toen moest ik auto stoppen, sluiten en weer openen. Dat is toch wel irritant. Maar lees dat dit bij de i4, iX ook voor komt op internet
Ik heb nu al paar keer dat de bestuurdersspiegel niet uitklapt bij het openen. An sich irritant en vaak met de knop wel te openen. Maar vorige keer werkte de knop ook niet. En toen moest ik auto stoppen, sluiten en weer openen. Dat is toch wel irritant. Maar lees dat dit bij de i4, iX ook voor komt op internet
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Mag hopen dat je met de deur open instapt... Ik hecht daar minder belang aan, het belangrijkste is dat hij goed rijdt en dat hoop ik maar. Heb er niet mee testgereden, doe dat eigenlijk nooit...CKi5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:25:
Niet veel te klagen, comfort sluiting zit er niet op maar dat heb ik bvb na een week al afgezet bij mijn wagen. Vond het irritant dat die altijd terug sluit en opent als ik bvb de laadkabel ga weghangen.
Nou daar denk ik anders over. Het is toch groot genot dat je herkend wordt als je met je sleutel naar je voertuig toeloopt en je eventueel met begroetingslicht begroet wordt en met open deuren in kunt stappen.
Ja idd, maar ik maar de regels nietOphidian schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:31:
@Engineer Stewie Grappig dat Iconic Glow dan wel mag en rood niet professioneel is
Ik heb nu al paar keer dat de bestuurdersspiegel niet uitklapt bij het openen. An sich irritant en vaak met de knop wel te openen. Maar vorige keer werkte de knop ook niet. En toen moest ik auto stoppen, sluiten en weer openen. Dat is toch wel irritant. Maar lees dat dit bij de i4, iX ook voor komt op internet
Dat niet uitklappen van de buitenspiegel heb ik af en toe ook met de iX3, echt irritant.
[ Voor 36% gewijzigd door Engineer Stewie op 07-06-2026 00:45 ]
Is eigenlijk toch echt aangewezen. zonder testrit had ik een A6 e-tron of een ID.7 gekozen.Engineer Stewie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:45:
Mag hopen dat je met de deur open instapt... Ik hecht daar minder belang aan, het belangrijkste is dat hij goed rijdt en dat hoop ik maar. Heb er niet mee testgereden, doe dat eigenlijk nooit...
Ik had die 2 ook als concurrent, maar ik mag enkel nog BMW en Mercedes kiezen. En bij Mercedes is er geen concurrent voor een i5 buiten de zeer lelijke EQE.sdgs schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:01:
[...]
Is eigenlijk toch echt aangewezen. zonder testrit had ik een A6 e-tron of een ID.7 gekozen.
De keuze ging uiteindelijk tussen een i5 of een iX3 (die ik nu ook heb en dus wel voldoet).
Nog een laatste vraagje, het Driving Assistant Pack Professional, is dat de moeite om te nemen boven de plus?
Is dat een lifetine unlock, of moet daar naderhand een abbonement voor aangegaan worden?
Is dat een lifetine unlock, of moet daar naderhand een abbonement voor aangegaan worden?
Ik vind dat Driving Assistance Pack Professional echt wel de moeite. Op de autosnelweg is het toch wel erg relax om gewooon je richtingsaanwijzer te gebruiken, en vopor de rest eigenlijk niet te moeten doen
Dat en dat het hele systeem werkt tot een hogere snelheid zijn de enige verschillen toch?
Grz D.
Wie kan mij helpen met het volgende, ik krijg het remote 3D view niet werkend in de app. Ik krijg deze foutmelding:
voor zo ver ik kan zien heb ik de juiste opties aan staan: parking assistant professional en het connect drive met de opties teleservies en connected pack professional. De opties in de auto staan allemaal aangevinkt. Heb de app al eens verwijderd, gegevens in de auto aangepast maar niks lijkt te werken. Doe ik iets fout of mis ik een optie in de pakketten?
voor zo ver ik kan zien heb ik de juiste opties aan staan: parking assistant professional en het connect drive met de opties teleservies en connected pack professional. De opties in de auto staan allemaal aangevinkt. Heb de app al eens verwijderd, gegevens in de auto aangepast maar niks lijkt te werken. Doe ik iets fout of mis ik een optie in de pakketten?
Google maps is tegenwoordig in het cluster te zien via Carplay:
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Vandaag i5 M60 Touring proefgereden. Fijne bak. Het was echter een beetje vochtig op het wegdek en als ik het gas volle bak intrapte (rechtuit) voelden de voorwielen toch een beetje kunstmatig via het stuur. Je merkt dat er wat gebeurt, dat de auto wellicht wat corrigeert en misschien ook minder grip heeft, wellicht omdat de gehele voorkant iets omhoog lijkt te komen bij vol accelereren.
Herkenbaar onder de M60 rijders?
Herkenbaar onder de M60 rijders?
[ Voor 5% gewijzigd door mrwiggs op 10-06-2026 21:55 ]
Hebben jullie soms ook dat die map in de cluster op een random moment wegvalt en je gewoon een tekst te zien krijg à la “Navigatie via Apple CarPlay actief”.Ophidian schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:44:
Google maps is tegenwoordig in het cluster te zien via Carplay:
[Afbeelding]
Ik heb dit bij Waze + Apple CarPlay. Soms gaat het een hele rit goed, soms na al heel snel. Is ook niet te ‘herstellen’ door Waze te herstarten.
Ja, dat is bij mij ook. Stoor me daar minder aan maar wel een gek fenomeen inderdaad.C.QL schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:24:
[...]
Hebben jullie soms ook dat die map in de cluster op een random moment wegvalt en je gewoon een tekst te zien krijg à la “Navigatie via Apple CarPlay actief”.
Ik heb dit bij Waze + Apple CarPlay. Soms gaat het een hele rit goed, soms na al heel snel. Is ook niet te ‘herstellen’ door Waze te herstarten.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Na wikken en wegen mijn volgende bedrijfswagen besteld (vervangt een iX3 LCI impressive):
Touring M edition in brooklyn gray, deze blijft uiterlijk ook standaard (verplicht):
- Vaganza zwart interieur (dus zonder die alcantara stukken)
- Donker getint glas achteraan (verplicht)
- Professional pack (HUD, 360 graden parkeercamera (parking assistant plus), BMW live cockpit nav)
- Exterior glow pack
- Carbon look sierlijst
- geen monogram
Denk dat er 3 opties missen tov mijn iX3 en dat zijn comforsluitingen de i5 zal driving assistant plus hebben ipv professional en een glazen dak.
Comfortsluiting heb ik uit staan omdat de kofferklep van de iX3 soms vanzelf opende en ik vond het irritant dat de wagen altijd sluit als ik de laadkabel ga weghangen (lange laadkabel, mijn vrouw parkeert haar wagen voor de laadpaal).
ACC gebruik ik zelden, niet genoeg om er geld aan uit te geven. Ik rij altijd op speedlimiter zonder ACC, lane assist ed. Af en toe in de file, maar heb het getest met de i5 en dat ging goed genoeg.
Touring M edition in brooklyn gray, deze blijft uiterlijk ook standaard (verplicht):
- Vaganza zwart interieur (dus zonder die alcantara stukken)
- Donker getint glas achteraan (verplicht)
- Professional pack (HUD, 360 graden parkeercamera (parking assistant plus), BMW live cockpit nav)
- Exterior glow pack
- Carbon look sierlijst
- geen monogram
Denk dat er 3 opties missen tov mijn iX3 en dat zijn comforsluitingen de i5 zal driving assistant plus hebben ipv professional en een glazen dak.
Comfortsluiting heb ik uit staan omdat de kofferklep van de iX3 soms vanzelf opende en ik vond het irritant dat de wagen altijd sluit als ik de laadkabel ga weghangen (lange laadkabel, mijn vrouw parkeert haar wagen voor de laadpaal).
ACC gebruik ik zelden, niet genoeg om er geld aan uit te geven. Ik rij altijd op speedlimiter zonder ACC, lane assist ed. Af en toe in de file, maar heb het getest met de i5 en dat ging goed genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 12-06-2026 07:02 ]
Ik overweeg een nieuwe auto aan te schaffen met goed hands free autonomisch rijden op snelwegen. Mijn gezondheid is namelijk wat minder geworden, en dit zou mij een hoop energie besparen. Mijn ogen zijn daarom gevallen op de nieuwe BMWs.
Weet iemand of een i5 met driving assistance professional nu hands free kan rijden op nederlandse en belgische snelwegen? Ik zag dat de nieuwe iX3 het kan, maar voor de i5 kan ik dit moeilijk achterhalen.
Bvd!
Weet iemand of een i5 met driving assistance professional nu hands free kan rijden op nederlandse en belgische snelwegen? Ik zag dat de nieuwe iX3 het kan, maar voor de i5 kan ik dit moeilijk achterhalen.
Bvd!
-- All science is either physics or stamp collecting
Nee, de i5 kan dat alleen in Duitsland en ook alleen als je een voor de duitse markt gemaakt model hebtIska schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:38:
Ik overweeg een nieuwe auto aan te schaffen met goed hands free autonomisch rijden op snelwegen. Mijn gezondheid is namelijk wat minder geworden, en dit zou mij een hoop energie besparen. Mijn ogen zijn daarom gevallen op de nieuwe BMWs.
Weet iemand of een i5 met driving assistance professional nu hands free kan rijden op nederlandse en belgische snelwegen? Ik zag dat de nieuwe iX3 het kan, maar voor de i5 kan ik dit moeilijk achterhalen.
Bvd!
Jammer! Dan moet ik iets dieper in de buidel gaan tasten vrees ik_--[]--__ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:54:
[...]
Nee, de i5 kan dat alleen in Duitsland en ook alleen als je een voor de duitse markt gemaakt model hebt
-- All science is either physics or stamp collecting
zijn er hier rijders die iets aan de pianolak interieurdelen hebben gedaan zoals wrapping?
Wat is handsfree he. Moet zeggen dat de i5 erg goed reageert op hand aan het stuur detectie. Met mijn hand onderaan het stuur op mijn been steunend hoef ik ook weinig te doen en kost het me totaal geen moeite. Hij kan ook van rijstrook wisselen met een beetje geduld, dus daar hoef je ook niet voor te sturen. Nee het is niet volledig autonoom, dan zal het een tesla worden in NL, maar driving assistance professional houdt hem echt wel prima binnen de lijntjes zonder zelf nog wat te hoeven doen.Iska schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:38:
Ik overweeg een nieuwe auto aan te schaffen met goed hands free autonomisch rijden op snelwegen. Mijn gezondheid is namelijk wat minder geworden, en dit zou mij een hoop energie besparen. Mijn ogen zijn daarom gevallen op de nieuwe BMWs.
Weet iemand of een i5 met driving assistance professional nu hands free kan rijden op nederlandse en belgische snelwegen? Ik zag dat de nieuwe iX3 het kan, maar voor de i5 kan ik dit moeilijk achterhalen.
Bvd!
Mijn advies zou zijn, boek een wat langere proefrit en probeer het uit.
[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 12-06-2026 21:26 ]
Dankjewel Fred. Dat klinkt al als een flinke verbetering tov wat we nu hebben. Proefrit klinkt als een goed plan. Volgt jouw auto zelf de ingestelde route op de route, of moet je dat nog wel zelf in de gaten houden?__fred__ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:25:
[...]
Wat is handsfree he. Moet zeggen dat de i5 erg goed reageert op hand aan het stuur detectie. Met mijn hand onderaan het stuur op mijn been steunend hoef ik ook weinig te doen en kost het me totaal geen moeite. Hij kan ook van rijstrook wisselen met een beetje geduld, dus daar hoef je ook niet voor te sturen. Nee het is niet volledig autonoom, dan zal het een tesla worden in NL, maar driving assistance professional houdt hem echt wel prima binnen de lijntjes zonder zelf nog wat te hoeven doen.
Mijn advies zou zijn, boek een wat langere proefrit en probeer het uit.
-- All science is either physics or stamp collecting
Dat moet je zelf in de gaten houden. Richtingaanwijzer wisselt van rijstrook. Doe je het niet, geeft ie een tikkie in het stuur ten teken dat je op de verkeerde rijstrook zit.Iska schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:19:
[...]
Dankjewel Fred. Dat klinkt al als een flinke verbetering tov wat we nu hebben. Proefrit klinkt als een goed plan. Volgt jouw auto zelf de ingestelde route op de route, of moet je dat nog wel zelf in de gaten houden?
[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 12-06-2026 22:47 ]
Goedeavond kenners,
ik overweeg zeer serieus een i5 touring en heb de volgende auto’s op de lijst staan om te gaan bekijken. Volgens mij voldoen ze aan al mijn eisen, maar wil het toch even tegen jullie aanhouden voor het geval ik iets over het hoofd zie. Aanmerkingen zijn welkom.
Thanks! 🙏🏻
i5 Poelgeest
i5 Kallenhard
ik overweeg zeer serieus een i5 touring en heb de volgende auto’s op de lijst staan om te gaan bekijken. Volgens mij voldoen ze aan al mijn eisen, maar wil het toch even tegen jullie aanhouden voor het geval ik iets over het hoofd zie. Aanmerkingen zijn welkom.
Thanks! 🙏🏻
i5 Poelgeest
i5 Kallenhard
@VidaR-9 Beide geen stuurwielverwarming. De laatste harmon kardon ipv b en w. Eerste geen driving assistant pro. Tweede is spaanse import.
Ik zou deze bekijken:
https://svl.autodealers.nl/6688742/13466/
Duitse import (komt bij BMW) vandaan weet ik uit ervaring. Mis je wel de 21 inch, maar zijn er onder te zetten en de vier wiel sturing. Wel driving pro, parking pro, highway assist, 22 kW laden en b&w audo.
Ik zou deze bekijken:
https://svl.autodealers.nl/6688742/13466/
Duitse import (komt bij BMW) vandaan weet ik uit ervaring. Mis je wel de 21 inch, maar zijn er onder te zetten en de vier wiel sturing. Wel driving pro, parking pro, highway assist, 22 kW laden en b&w audo.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Driving Pro is voor mij niet zo relevant.Ophidian schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:38:
@VidaR-9 Beide geen stuurwielverwarming. De laatste harmon kardon ipv b en w. Eerste geen driving assistant pro. Tweede is spaanse import.
Ik zou deze bekijken:
https://svl.autodealers.nl/6688742/13466/
Duitse import (komt bij BMW) vandaan weet ik uit ervaring. Mis je wel de 21 inch, maar zijn er onder te zetten en de vier wiel sturing. Wel driving pro, parking pro, highway assist, 22 kW laden en b&w audo.
Wel erg benieuwd hoe je er zo snel achter bent dat de tweede Spaanse import is..?
Je suggestie is mooie auto. Al vind ik wielen wel zo’n beetje belangrijkste optie van een auto. Maar dat kan je zelf aanpassen. Kenteken is echter nogo. Vriend van me kwam daarmee en krijg dat nu niet meer uit m’n hoofd 🙄
[ Voor 13% gewijzigd door VidaR-9 op 13-06-2026 00:00 ]
Dankjewel, dit helpt! Ik ga een proefrit regelen.__fred__ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:46:
[...]
Dat moet je zelf in de gaten houden. Richtingaanwijzer wisselt van rijstrook. Doe je het niet, geeft ie een tikkie in het stuur ten teken dat je op de verkeerde rijstrook zit.
-- All science is either physics or stamp collecting
@VidaR-9 Kenteken kan ik niet helemaal volgen, maar dat is voor mij echt het minst interessant aan een auto.
Die 2e auto heeft Spaans boekje en systeem staat in de opties.
Overleg eens met dat autobedrijf dat ik stuurde. Die importeert veel van BMW Duitsland en kan ook op verzoek een auto zoeken. Voordeel voor jou is dat het kenteken dan beter is. Zou dan wel vragen of ze er 1 met 4WS kunnen zoeken, dat scheelt echt wel.
Die 2e auto heeft Spaans boekje en systeem staat in de opties.
Overleg eens met dat autobedrijf dat ik stuurde. Die importeert veel van BMW Duitsland en kan ook op verzoek een auto zoeken. Voordeel voor jou is dat het kenteken dan beter is. Zou dan wel vragen of ze er 1 met 4WS kunnen zoeken, dat scheelt echt wel.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Scherp zeg van dat Spaans! Thnx. Dat had ik zelf niet gezien. Bijzonder ook wel vanuit Spanje. Ik ging uit van Duitsland, want daar halen ze veel auto's vandaan en hebben ze ook een vestiging.Ophidian schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:35:
@VidaR-9 Kenteken kan ik niet helemaal volgen, maar dat is voor mij echt het minst interessant aan een auto.
Die 2e auto heeft Spaans boekje en systeem staat in de opties.
Overleg eens met dat autobedrijf dat ik stuurde. Die importeert veel van BMW Duitsland en kan ook op verzoek een auto zoeken. Voordeel voor jou is dat het kenteken dan beter is. Zou dan wel vragen of ze er 1 met 4WS kunnen zoeken, dat scheelt echt wel.
Voordeel is wel dat ik daar al eens ben geweest. Prettig contact en kreeg een "goede" prijs voor mijn auto.
Dat is wel een dingetje. Ik heb nu al twee keer gemerkt dat bedrijven die mijn auto zelf neer gaan zetten een stuk betere prijs geven dan als je hem bij een dealer aanbiedt die hem vervolgens op een handelaarsplatform zet. Scheelt zo'n ~10%.
Meesturende achteras lijkt me ook wel heerlijk. Ik overweeg stiekem ook nog een 550e, daar zit dat standaard op. Maar dat is de minder rationele keuze.
@VidaR-9 Uiteindelijk gaat het erom wat er onder de streep staat
Onze i5 had meer opties en was 5.000 euro goedkoper dan de auto's bij de BMW dealers. Dus als de inruil een beetje minder is dan bij de dealer is dan niet zo interessant meer.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Meesturende achteras is wat mij betreft een musthave. Als je vaker in wat krappere parkeerplekken / parkeergarages dan scheelt het heel veel.VidaR-9 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Scherp zeg van dat Spaans! Thnx. Dat had ik zelf niet gezien. Bijzonder ook wel vanuit Spanje. Ik ging uit van Duitsland, want daar halen ze veel auto's vandaan en hebben ze ook een vestiging.
Voordeel is wel dat ik daar al eens ben geweest. Prettig contact en kreeg een "goede" prijs voor mijn auto.
Dat is wel een dingetje. Ik heb nu al twee keer gemerkt dat bedrijven die mijn auto zelf neer gaan zetten een stuk betere prijs geven dan als je hem bij een dealer aanbiedt die hem vervolgens op een handelaarsplatform zet. Scheelt zo'n ~10%.
Meesturende achteras lijkt me ook wel heerlijk. Ik overweeg stiekem ook nog een 550e, daar zit dat standaard op. Maar dat is de minder rationele keuze.
Ik ben zelf ook blij met de 21inch, maar heeft wel een significante impact op de range, maar weet niet of dat een overweging is.
Beide auto's vind ik overigens nog best aan de prijs. Wetende dat ik 30% korting op een nieuwe heb gekregen.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Maar als de inruil al 5.000 euro scheelt dan gaat het al snel hard onderaan de streepOphidian schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:21:
@VidaR-9 Uiteindelijk gaat het erom wat er onder de streep staatOnze i5 had meer opties en was 5.000 euro goedkoper dan de auto's bij de BMW dealers. Dus als de inruil een beetje minder is dan bij de dealer is dan niet zo interessant meer.
Thanks in ieder geval voor de tip over de meesturende achteras, ook @_SW Wel lastig zoeken daarop, kan niet op bmw.nl
Range is niet zo belangrijk. We rijden best wat kilometers, maar allemaal in Nederland. Vakantie of echt lange ritten doen we met de lease plug-in.
Ik ga straks eens langs de dealer, toch ook wel benieuwd wat op een nieuwe mogelijk is vandaag de dag.
[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 13-06-2026 10:30 ]
@VidaR-9 Ook op vakantie gaan is prima. Of je moet geen stops doen en bestuurder wisselen. Anders is een vakantie rit amper langer dan normaal. Ardeche -> Nederland, 1100 km hebben wij in 13 uur gedaan inclusief laadstops met een XC40 die langzamer laadt dan de i5.
Dit is mijn verbruik en range over de maanden dat we hem hebben (dit is nog een i5 van voor de update)
:strip_exif()/f/image/pWvnckDnuzjzDm298AOnZt0T.png?f=user_large)
Winterbanden in de wintermaanden. Uitgaande van 5% accu degradatie, dus gebruik 77kWh als volledige capaciteit.
Auto zelf is iets positiever. Die gaat van 461km in april, 475 in mei en 471 in juni tot dusver uit (home assistant houdt dat voor mij bij
)
Dit is mijn verbruik en range over de maanden dat we hem hebben (dit is nog een i5 van voor de update)
:strip_exif()/f/image/pWvnckDnuzjzDm298AOnZt0T.png?f=user_large)
Winterbanden in de wintermaanden. Uitgaande van 5% accu degradatie, dus gebruik 77kWh als volledige capaciteit.
Auto zelf is iets positiever. Die gaat van 461km in april, 475 in mei en 471 in juni tot dusver uit (home assistant houdt dat voor mij bij
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
@Ophidian I know; ik heb zelf al ook de nodige positieve ervaring met elektrisch en >1.000km vakantieritten en roadtrips. Het is meer dat het goedkoper en praktischer is om met de leaser te gaan ipv de privé auto, dus dat beetje extra range met kleinere wielen is niet belangrijk voor ons.
Wij zijn 2 jaar achter elkaar naar dezelfde camping in de Ardèche geweest, ook 1.100km voor ons. Plug-in vs elektrisch scheelde denk half uurtje (uurtje laadtijd vs half uur reguliere stops). Dus ik ben allang overtuigd van elektrische vakantieritten
Wij zijn 2 jaar achter elkaar naar dezelfde camping in de Ardèche geweest, ook 1.100km voor ons. Plug-in vs elektrisch scheelde denk half uurtje (uurtje laadtijd vs half uur reguliere stops). Dus ik ben allang overtuigd van elektrische vakantieritten
Ik kreeg ook een behoorlijk goed inruilvoorstel op mijn oude auto. Helaas was de auto die zij hadden staan optisch echt niet best.VidaR-9 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Scherp zeg van dat Spaans! Thnx. Dat had ik zelf niet gezien. Bijzonder ook wel vanuit Spanje. Ik ging uit van Duitsland, want daar halen ze veel auto's vandaan en hebben ze ook een vestiging.
Voordeel is wel dat ik daar al eens ben geweest. Prettig contact en kreeg een "goede" prijs voor mijn auto.
Dat is wel een dingetje. Ik heb nu al twee keer gemerkt dat bedrijven die mijn auto zelf neer gaan zetten een stuk betere prijs geven dan als je hem bij een dealer aanbiedt die hem vervolgens op een handelaarsplatform zet. Scheelt zo'n ~10%.
Meesturende achteras lijkt me ook wel heerlijk. Ik overweeg stiekem ook nog een 550e, daar zit dat standaard op. Maar dat is de minder rationele keuze.
Achterasbesturing zou ik altijd nemen. Ik heb één keer een 5-serie gehad zonder, en daar heb ik 't eigenlijk best wel gemist.
Spaanse import zou ik bij wegblijven. Heb daarvan toch eerder de indruk dat het afgetrapte huurhokken zijn. Voordeel in dit geval is dat er niet met een koud blok getrapt is, maar ik zou 't niet aandurven in dit prijssegment. Dan liever iets meer betalen en bij de dealer vandaan.
Ik wil toch ook wel uitzoeken hoeveel korting mogelijk is op een nieuwe. Als ik hem helemaal naar mijn wens samenstel kom ik op 91K. De jonge tweedehands auto's die ik vind zijn toch ook nog 70K, maar dan een half jaar oud met 10-20K km en geen een in de perfecte samenstelling. Vooral onderstel Professional is een optie die je niet veel ziet. Stel dat er op een nieuwe >10K korting af kan dan wordt dat ook nog wel interessant, vooral omdat ik dan de perfecte spec heb (en helemaal nieuw).
Ik was gister wel even langs de dealer gereden, maar druk dus niets verder gekomen. Maar eens een afspraak maken binnenkort.
BMW i5 Touring
Ik was gister wel even langs de dealer gereden, maar druk dus niets verder gekomen. Maar eens een afspraak maken binnenkort.
BMW i5 Touring
Voor dat geld kan je ook een nieuwe M60 halen. Bijvoorbeeld:
https://suchen.mobile.de/...3f-243a-a7cc-b543ace81b97
en
https://suchen.mobile.de/...3f-243a-a7cc-b543ace81b97
https://suchen.mobile.de/...3f-243a-a7cc-b543ace81b97
en
https://suchen.mobile.de/...3f-243a-a7cc-b543ace81b97
Als je voor eind juni op kenteken krijgt (voorraad nieuw) dan moet 20k korting wel lukken.VidaR-9 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:12:
Stel dat er op een nieuwe >10K korting af kan dan wordt dat ook nog wel interessant, vooral omdat ik dan de perfecte spec heb (en helemaal nieuw).
Daarom verwacht ik ook wel dat er het een en ander mogelijk is op een 40 hier. Een M60 is verder qua vermogen heel gaaf, maar voor mij, zelfs met een erg vlotte rijstijl, compleet overbodig. Dan liever wat minder uitgeven aan een 40; ook aan de verzekering/banden.PWM schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:20:
Voor dat geld kan je ook een nieuwe M60 halen. Bijvoorbeeld:
https://suchen.mobile.de/...3f-243a-a7cc-b543ace81b97
en
https://suchen.mobile.de/...3f-243a-a7cc-b543ace81b97
Dat zou dan qua prijs een no brainer zijn. Maar ik kan geen voorraad vinden die genoeg aansluit bij mijn wensen. De meesten hebben assistentiesystemen en/of pano dak die ik niet hoef, maar juist geen meesturende achteras en 21" die dan wel weer must haves zijn. Exterieur/interieur kleur kan ik nog wel overheen stappen. Het liefst carbon black en licht interieur, maar zwart/zwart is ook goed.mrwiggs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:03:
[...]
Als je voor eind juni op kenteken krijgt (voorraad nieuw) dan moet 20k korting wel lukken.
Als er hier leden zijn die dat hebben gedaan, plaatjes zou ik ook waarderen.MM1974 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:42:
zijn er hier rijders die iets aan de pianolak interieurdelen hebben gedaan zoals wrapping?
Ik lees ook op Motortalk mee en daar loopt ook een draadje over het “verbeteren” van het interieur:
https://www.motor-talk.de...ern-t7951029.html?page=15
Vanaf deze pagina staan er wat foto’s met het idee. Ik neig er zelf ook naar omdat ik een hekel heb aan zwart glanzend plastic met vingerafdrukken en krasjes.
Op aliexpress zoeken naar i5 G60 interior biedt ook de nodige opties. Maar of die opplakstukken mooier ogen dan het origineel is lastig in te schatten.
Grappig genoeg komt mijn gewenste configuratie ook op 91k uit.VidaR-9 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:12:
Ik wil toch ook wel uitzoeken hoeveel korting mogelijk is op een nieuwe. Als ik hem helemaal naar mijn wens samenstel kom ik op 91K. De jonge tweedehands auto's die ik vind zijn toch ook nog 70K, maar dan een half jaar oud met 10-20K km en geen een in de perfecte samenstelling. Vooral onderstel Professional is een optie die je niet veel ziet. Stel dat er op een nieuwe >10K korting af kan dan wordt dat ook nog wel interessant, vooral omdat ik dan de perfecte spec heb (en helemaal nieuw).
Ik was gister wel even langs de dealer gereden, maar druk dus niets verder gekomen. Maar eens een afspraak maken binnenkort.
BMW i5 Touring
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een nieuwe auto wordt na Q2 geleverd. Van wat ik begreep wordt de korting van de importeur per kwartaal bepaald. Als ze nu een auto verkopen met de korting van Q2 en de importeur schrapt de korting voor Q3 heeft de dealer een probleem
Al wilde mijn dealer het risico wel lopen omdat hij verwacht dat de korting doorloopt (dit staat dus los van eventuele korting einde kwartaal door CO2 targets).
Al wilde mijn dealer het risico wel lopen omdat hij verwacht dat de korting doorloopt (dit staat dus los van eventuele korting einde kwartaal door CO2 targets).
Heb je al in Duitsland gekeken? Je hebt daar echt meer waar voor je geld, zeker bij de i5.S_Chief schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:50:
[...]
Grappig genoeg komt mijn gewenste configuratie ook op 91k uit.
***members only***
Ik heb dit weekend zelf een i5 uit München opgehaald, een weekendje weg van gemaakt samen met mijn zoontje. Heen gevlogen, terug gereden. Super ervaring en herinnering voor later
Doe zelf de volledige import en keuring regelen, dat moet je wel "aandurven" natuurlijk.
BMW i5 edrive40, 2025, 3500km op teller bij afhalen in Phytonicblau metallic.
Opties;
- 21 inch BMW Individual wielen styling 954
- M Sport Pakket + M Sport Pakket Pro
- Innovation Pack, Travel Pack en Comfort Pack.
- Glazen panoramadak
- Adaptief onderstel Professional met meesturende achteras
- Driving Assistant Professional + Autobahnassistent
- Parking Assistant Professional met remote parking
- Comfortstoelen met verwarming voor én achter, ventilatie voor, 4-zone airco,
- Live Cockpit Professional met HUD, Bowers & Wilkins Surround Sound
- Trekhaak
- BMW Iconic Glow exterieurpakket
- 22 kW AC laden.
Ben denk ik nog wel wat opties vergeten
Was gelijk een goede proefrit naar huis, en het reed echt fantastisch.
Reed 125km/u op de cruise, 20,4kw/100km gemiddeld. Niet slecht met 21 inch denk ik.
Wat heb je ervoor betaald dan? Anders heeft goedkoper weinig waarde.iRobert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Heb je al in Duitsland gekeken? Je hebt daar echt meer waar voor je geld, zeker bij de i5.
Ik heb dit weekend zelf een i5 uit München opgehaald, een weekendje weg van gemaakt samen met mijn zoontje. Heen gevlogen, terug gereden. Super ervaring en herinnering voor later
Doe zelf de volledige import en keuring regelen, dat moet je wel "aandurven" natuurlijk.
BMW i5 edrive40, 2025, 3500km op teller bij afhalen in Phytonicblau metallic.
Opties;
- 21 inch BMW Individual wielen styling 954
- M Sport Pakket + M Sport Pakket Pro
- Innovation Pack, Travel Pack en Comfort Pack.
- Glazen panoramadak
- Adaptief onderstel Professional met meesturende achteras
- Driving Assistant Professional + Autobahnassistent
- Parking Assistant Professional met remote parking
- Comfortstoelen met verwarming voor én achter, ventilatie voor, 4-zone airco,
- Live Cockpit Professional met HUD, Bowers & Wilkins Surround Sound
- Trekhaak
- BMW Iconic Glow exterieurpakket
- 22 kW AC laden.
Ben denk ik nog wel wat opties vergeten
Was gelijk een goede proefrit naar huis, en het reed echt fantastisch.
Reed 125km/u op de cruise, 20,4kw/100km gemiddeld. Niet slecht met 21 inch denk ik.
Ben je ook eerst gaan kijken of heb je de auto van een plaatje gekocht?
Ben ook wel benieuwd hoe het administratief proces je bevallen is.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want de geadverteerde prijzen schelen niet gek veel met in NL.
Jazeker, ik heb mijn huidige auto ook uit Duitsland gehaald (leuk proces inderdaad). Bij EV's vind ik het verschil erg meevallen. Ik houd bmw.de in de gaten (Premium Selection is een must) maar vooralsnog geen exemplaar met de gewenste opties en kleurstelling gevonden. Vooral dat laatste is lastig; veruit de meeste auto's hebben een zwart interieur en dat is een no-go voor mij.iRobert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Heb je al in Duitsland gekeken? Je hebt daar echt meer waar voor je geld, zeker bij de i5.
[ Voor 10% gewijzigd door S_Chief op 16-06-2026 18:08 ]
Ik volg de i5 occasionprijzen ook al maanden, vooral sinds de oorlog in het middenoosten is er vrijwel geen prijsverschil meer tussen i5 tourings uit Nederland of Duitsland. Bizar en irritant!VidaR-9 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:29:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want de geadverteerde prijzen schelen niet gek veel met in NL.
Moest nog een keer de automaat van de laadpaal veranderen. Zat nog een 16A in, nu opgehoogd naar 25A. Laadpaal blijft op 16A staan, maar zo nodig kan ik hem naar 20A zetten als ik wat met kWh in korter tijdsbestek nodig heb.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Z___Z schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Wat heb je ervoor betaald dan? Anders heeft goedkoper weinig waarde.
Ben je ook eerst gaan kijken of heb je de auto van een plaatje gekocht?
Ben ook wel benieuwd hoe het administratief proces je bevallen is.
Members only:
Ik ben niet gaan kijken eerst, maar heb wel een video call met de betreffende bmw dealer gedaan. Moet eerlijk zijn, heb op basis van gevoel een beslissing genomen.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het admin werk stelt echt niet veel voor, alleen een afspraak plannen bij RDW dat moet je slim plannen. Ik zou het zo weer doen!
[ Voor 3% gewijzigd door iRobert op 16-06-2026 23:39 ]
@iRobert Uit nieuwsgierigheid: heb je nog veel van de vraagprijs af kunnen praten?
Ik heb mijn i5 touring in Nederland gekocht omdat de BTW verrekening in Duitsland ongunstig is met 19% ipv 21% en omdat de inruil hier toch gunstiger was dan wegzetten in de handel. De vraagprijs verschilt (in ieder geval voor de i5 touring) niet zoveel, soms is NL zelfs gunstiger. In de Duitse BMW's zit vaak niet de hier geëiste gecertificeerde alarminstallatie, importeren kost ook geld, de nabijheid voor garantiedingetjes is een voordeel en ik vind het gemakkelijker onderhandelen in persoon. BPM afschrijving maakt vaak een verschil, maar speelt niet met een ev. De business case voor importeren viel mij al met al tegen na alle verhalen over duizenden euro's voordeel. Ik denk dat het misschien nog interessant is als je buiten Nederland toevallig die ene precies goed samengestelde droomauto tegenkomt.
dit is juist gunstig in Duitsland, bespaart je 2% (ouder dan 6 maanden en meer dan 6000 km).edatnl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:44:
Ik heb mijn i5 touring in Nederland gekocht omdat de BTW verrekening in Duitsland ongunstig is met 19% ipv 21%
Garantie is ook geen issue, fabrieksgarantie loopt door via lokale BMW dealer.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik kan de btw terugvragen, daarom is dat voor mij niet gunstig. De nettoprijzen dan 21% lager ipv 19%. Maar voor de meeste mensen geldt jouw redenering natuurlijk.mrwiggs schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:20:
[...]
dit is juist gunstig in Duitsland, bespaart je 2% (ouder dan 6 maanden en meer dan 6000 km).
Meer afronden naar beneden zou ik het noemen, maar stond al scherp geprijsd. Daarbij hebben zij de kosten voor de tijdelijke platen uit Duitsland op zich genomen.S_Chief schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:47:
@iRobert Uit nieuwsgierigheid: heb je nog veel van de vraagprijs af kunnen praten?
In de i5 zijn gewoon de klasse 3 met benodigde certificaten. Daarbij heb je als je premium select koopt in Duitsland gewoon garantie in Nederland van 24 maanden en loopt de fabrieksgarantie ook gewoon door.edatnl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:44:
Ik heb mijn i5 touring in Nederland gekocht omdat de BTW verrekening in Duitsland ongunstig is met 19% ipv 21% en omdat de inruil hier toch gunstiger was dan wegzetten in de handel. De vraagprijs verschilt (in ieder geval voor de i5 touring) niet zoveel, soms is NL zelfs gunstiger. In de Duitse BMW's zit vaak niet de hier geëiste gecertificeerde alarminstallatie, importeren kost ook geld, de nabijheid voor garantiedingetjes is een voordeel en ik vind het gemakkelijker onderhandelen in persoon. BPM afschrijving maakt vaak een verschil, maar speelt niet met een ev. De business case voor importeren viel mij al met al tegen na alle verhalen over duizenden euro's voordeel. Ik denk dat het misschien nog interessant is als je buiten Nederland toevallig die ene precies goed samengestelde droomauto tegenkomt.
Ik weet niet hoe dit zit bij niet BMW garages in Duitsland natuurlijk.
Alle kosten meegenomen hoeft het niet altijd veel te schelen, dat ben ik zeker met je eens.
Het ligt denk ik meer aan wat iemand zoekt, als je op zoek bent naar rijk uitgeruste auto's denk ik dat je in Duitsland nog steeds voordeliger uit kan zijn.
In de beschikbare apps zie ik o.a. YouTube en Disney. Echter als ik YouTube opstart krijg ik een melding dat dit niet kan. Ik dacht dat dit via mijn Iphone de data die benodigd is dit zou gaan. Echter begrijp ik nu dat dit niet kan omdat ik een Vodafone sim heb en een duo sim ook geen oplossing is. Ik zie iets over een Carplay AI box oplossing alleen vind ik dit nogal een dure oplossing en heb ik vraagtekens of mijn BMW interface/menu naar behoren blijft werken.
Heeft iemand ervaring hiermee of is dit weer zoiets waar BMW extra opbrengsten wilt vangen om een apart abonnement hiervoor af te sluiten?
Heeft iemand ervaring hiermee of is dit weer zoiets waar BMW extra opbrengsten wilt vangen om een apart abonnement hiervoor af te sluiten?
zit dit niet in het entertainment pack? (waar ook die console games in zitten?)MM1974 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:59:
In de beschikbare apps zie ik o.a. YouTube en Disney. Echter als ik YouTube opstart krijg ik een melding dat dit niet kan. Ik dacht dat dit via mijn Iphone de data die benodigd is dit zou gaan. Echter begrijp ik nu dat dit niet kan omdat ik een Vodafone sim heb en een duo sim ook geen oplossing is. Ik zie iets over een Carplay AI box oplossing alleen vind ik dit nogal een dure oplossing en heb ik vraagtekens of mijn BMW interface/menu naar behoren blijft werken.
Heeft iemand ervaring hiermee of is dit weer zoiets waar BMW extra opbrengsten wilt vangen om een apart abonnement hiervoor af te sluiten?
die van mij is verlopen, heb het nog nooit geprobeerd als ik eerlijk ben. maar ik vermoed dat het daar in zit.
(kost 59 euro per jaar voor onbeperkt interne bmw sim gebruik als ik me niet vergis)
Voor deze apps heb je een esim nodig, volgens mij heb ik verder geen abonnement van BMW. Toevallig recent geregeld voor een weekendje weg met mijn zoontje. Toen ik de app startte kreeg ik die melding ook dat ik een esim moest regelen met een instructie. Was een tientje per maand, heb ik na dat weekend ook weer geannuleerd.MM1974 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:59:
In de beschikbare apps zie ik o.a. YouTube en Disney. Echter als ik YouTube opstart krijg ik een melding dat dit niet kan. Ik dacht dat dit via mijn Iphone de data die benodigd is dit zou gaan. Echter begrijp ik nu dat dit niet kan omdat ik een Vodafone sim heb en een duo sim ook geen oplossing is. Ik zie iets over een Carplay AI box oplossing alleen vind ik dit nogal een dure oplossing en heb ik vraagtekens of mijn BMW interface/menu naar behoren blijft werken.
Heeft iemand ervaring hiermee of is dit weer zoiets waar BMW extra opbrengsten wilt vangen om een apart abonnement hiervoor af te sluiten?
https://www.bmw.nl/nl/s/article/Personal-eSIM-Activering-5DlZj?language=nl_NL
als ik je goed begrijp dien je dus de esim in de auto te activeren en om er gebruik van te maken een abonnement van €10 per maand aanschaffen om dan de apps zoals YouTube, Disney etc te gebruiken?Angilo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Voor deze apps heb je een esim nodig, volgens mij heb ik verder geen abonnement van BMW. Toevallig recent geregeld voor een weekendje weg met mijn zoontje. Toen ik de app startte kreeg ik die melding ook dat ik een esim moest regelen met een instructie. Was een tientje per maand, heb ik na dat weekend ook weer geannuleerd.
https://www.bmw.nl/nl/s/article/Personal-eSIM-Activering-5DlZj?language=nl_NL
Ik heb een "probleem" met mijn agenda koppeling.
Ik heb een Android toestel en daarin zitten meerdere agenda's.
Nu laat mijn auto met de navigatie alleen de afspraken in mijn "gezinsagenda" zien, en dat wil ik niet, ik wil graag mijn zakelijke agenda zien, en de afspraken die erbij horen.
Vanochtend wilde hij mij ook al naar 1 of ander vreemd adres hebben, bleek dat dat de kapper van mijn vrouw was
Ik heb een Android toestel en daarin zitten meerdere agenda's.
Nu laat mijn auto met de navigatie alleen de afspraken in mijn "gezinsagenda" zien, en dat wil ik niet, ik wil graag mijn zakelijke agenda zien, en de afspraken die erbij horen.
Vanochtend wilde hij mij ook al naar 1 of ander vreemd adres hebben, bleek dat dat de kapper van mijn vrouw was
dank je voor de verduidelijking. jammer dat dit weer extra gaat kosten dan denk ik dat de Otto aibox voor de lange termijn een goedkopere optie is. dan heb je eenmalig een hoge uitgaven van €200. Vraag mij alleen af of het BMW systeem naar behoren blijft werken.Ophidian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:06:
@MM1974 Ja dat klopt, maar ook nog het entertainment pack van naar ik dacht 60 euro per jaar oid.
YouTube: Specifically designed for BMW: the all-new CarPlay AI Box
@MM1974 Ik heb het eens geprobeerd, maar de Disney+ was een soort browser waarin het afspeelde. Was bij onze Volvo hetzelfde, echt totaal geen geld waard. Kan je beter een iPad meenemen en het daarop kijken, geluid via bluetooth.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Exact.MM1974 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:52:
[...]
als ik je goed begrijp dien je dus de esim in de auto te activeren en om er gebruik van te maken een abonnement van €10 per maand aanschaffen om dan de apps zoals YouTube, Disney etc te gebruiken?
Exact, dit is met YouTube hetzelfde. Werkt echt niet lekker en zijn geen native apps. Ik was teleurgesteld, bij BMW heb ik bepaalde verwachtingen.Ophidian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:54:
@MM1974 Ik heb het eens geprobeerd, maar de Disney+ was een soort browser waarin het afspeelde. Was bij onze Volvo hetzelfde, echt totaal geen geld waard. Kan je beter een iPad meenemen en het daarop kijken, geluid via bluetooth.
ik snap niet van BMW om dit allemaal in te bouwen met al die beperkingen. Nu voelt het totaal nutteloos. Was ook toen zwaar verbaasd dat in mijn Ix3 na drie jaar Spotify, ingestelde automatische stoelverwarming niet meer werkt. Jammer maar het Freude am Fahren raakt dit gelukkig niet
.
[ Voor 27% gewijzigd door MM1974 op 18-06-2026 10:20 ]
Is er een reden dat je niet gewoon een 32A automaat steekt? Moet dat niet gekeurd worden in Nederland?Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:52:
Moest nog een keer de automaat van de laadpaal veranderen. Zat nog een 16A in, nu opgehoogd naar 25A. Laadpaal blijft op 16A staan, maar zo nodig kan ik hem naar 20A zetten als ik wat met kWh in korter tijdsbestek nodig heb.
[Afbeelding]
Ik heb thuis wen 3X400V+N 40A aansluiting en mijn laadpaal is een 3 fase afgezekerd op 32A (22kW). De laadpaal heeft dan een elektrische keuring gekregen (verplicht).
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik monofase laadt op 2,5kW in de winter en 1,4-4,2kW in de zomer naargelang de zonne-opbrengst, mijn laadstation houdt dan gewoon nul op de meter.
@Engineer Stewie Hoofdzekering is 25A, 35A kost stuk meer aan vastrecht. Loadbalancing staat iets lager ingesteld.
Keuring is niet noodzakelijk in NL.
Keuring is niet noodzakelijk in NL.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Even een kick, ik krijg dit nog steeds niet voor elkaar, heeft iemand een idee? Anders toch maar even een ritje naar de dealer.Micha_NL schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:06:
Wie kan mij helpen met het volgende, ik krijg het remote 3D view niet werkend in de app. Ik krijg deze foutmelding: [Afbeelding] voor zo ver ik kan zien heb ik de juiste opties aan staan: parking assistant professional en het connect drive met de opties teleservies en connected pack professional. De opties in de auto staan allemaal aangevinkt. Heb de app al eens verwijderd, gegevens in de auto aangepast maar niks lijkt te werken. Doe ik iets fout of mis ik een optie in de pakketten?
Volgens mij moet je toegang verlenen aan je foto’s op de telefoon, althans die opmerking kreeg ik wel, ook voor het opnemen van filmpjes in en om de auto. (Ik heb een iPhone)Micha_NL schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:06:
[...]
Even een kick, ik krijg dit nog steeds niet voor elkaar, heeft iemand een idee? Anders toch maar even een ritje naar de dealer.
Geprobeerd maar ook dit werkt niet, blijf dezelfde melding krijgen. Heb ik wel de juiste diensten op de auto aanstaan? Hier ook een iPhone trouwens.iRobert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:41:
[...]
Volgens mij moet je toegang verlenen aan je foto’s op de telefoon, althans die opmerking kreeg ik wel, ook voor het opnemen van filmpjes in en om de auto. (Ik heb een iPhone)
Eens. Ik ben in m'n G31 nu ook ineens de automatische instelling voor stoelverwarming en -ventilatie kwijt. Maar dat is me geen 100+ euro per jaar waard.MM1974 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:18:
ik snap niet van BMW om dit allemaal in te bouwen met al die beperkingen. Nu voelt het totaal nutteloos. Was ook toen zwaar verbaasd dat in mijn Ix3 na drie jaar Spotify, ingestelde automatische stoelverwarming niet meer werkt. Jammer maar het Freude am Fahren raakt dit gelukkig niet.
Vandaag sinds lange tijd weer eens naar 100%
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X5CTTllClFJCEszfFdBMrB3a.jpg?f=user_large)
Kijken wat er straks van die range overblijft
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X5CTTllClFJCEszfFdBMrB3a.jpg?f=user_large)
Kijken wat er straks van die range overblijft
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik had dit op mijn iX3 totdat de 3 jaar online services inclusief afliepen. Daarna was dit weg, maar het meest irritante was dat de live traffic ook verdween.Micha_NL schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Geprobeerd maar ook dit werkt niet, blijf dezelfde melding krijgen. Heb ik wel de juiste diensten op de auto aanstaan? Hier ook een iPhone trouwens.
Nu na het nog overwegen van een i5 particulier te kopen toch weer voor zakelijk lease gekozen. Nu een GLC, waar online servies 7 jaar inclusief zijn.
IMHO past de 3 jaar termijn niet in de Nederlandse zakelijke markt en maakt de importeur gewoon een flater. Meeste contracten zijn 4-5 jaar en meeste LM kan je niet de resterende 1-2 jaar meenemen in het lease bedrag, want abonnementen moeten bereiders zelf maar regelen.
Is er iemand die V2L gebruikt? Het lijkt mij wel handig voor op vakantie, maar ik vind de BMW adapter wat prijzig. Gebruikt iemand alternatieve adapters?
Vandaag dus weer eens naar 100% geladen. Max accu capaciteit ingeschat door BMS begint beetje in te zakken doordat ik steeds tussen de 50 en 80% blijf. Volgens BMS was het nog maar 71kWh. Nu weer eens naar 100 en is nu alweer 74kWh.
Interessant genoeg hebben we 207 km gereden, 43% verbruikt, 16,4kWh/100km gemiddeld bij 85km/u gemiddeld.
Heenweg 22% - 15,8kWh, levert 72kWh capaciteit op.
Terugweg 21% - 18,1 kWh, levert 86kWh capaciteit op.
Totaal omgerekend 79kWh capaciteit.
Vannacht nog volgeladen van 23 naar 100%. Volgens de auto was er 54kWh nodig, maar er is 65,3 ingegaan (na 10% laadverlies 58,8kWh). Komt weer meer naar de 79kWh capaciteit toe dan de 71
Interessant genoeg hebben we 207 km gereden, 43% verbruikt, 16,4kWh/100km gemiddeld bij 85km/u gemiddeld.
Heenweg 22% - 15,8kWh, levert 72kWh capaciteit op.
Terugweg 21% - 18,1 kWh, levert 86kWh capaciteit op.
Totaal omgerekend 79kWh capaciteit.
Vannacht nog volgeladen van 23 naar 100%. Volgens de auto was er 54kWh nodig, maar er is 65,3 ingegaan (na 10% laadverlies 58,8kWh). Komt weer meer naar de 79kWh capaciteit toe dan de 71
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Waarom knal je dat ding niet gewoon vol tot 100%?
@Pannencouque 100% is gewoon niet goed voor je accupakket en heb 100% praktisch nooit nodig eigenlijk. Sta alleen op vakantie bij een snellader.
Onze eerdere EV met NMC pakket kon alleen maar tot 100%, degradeerde ook gewoon een stuk meer.
Onze eerdere EV met NMC pakket kon alleen maar tot 100%, degradeerde ook gewoon een stuk meer.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Weet iemand of er voor de BMW i5 M60 winterbanden verkrijgbaar zijn in de originele 21 inch breedset?
Momenteel rijd ik met:
Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Momenteel rijd ik met:
- Voor: 255/35 R21
- Achter: 285/30 R21
Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Ik heb namelijk de 21 inch LM Individual Aerodynamic (Styling 954 I) Bicolor Jet Black velgen. Dat wordt dan weer een dure investering als ik ook nog eens andere velgen moet halen.
Ik heb deze ook maar vind het zonde om met deze rond te blijven rijden in de winter. Ga voor 19 inch in de winter denk ik, ook om enige range te behouden.NemeSiS-7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
Ik heb namelijk de 21 inch LM Individual Aerodynamic (Styling 954 I) Bicolor Jet Black velgen. Dat wordt dan weer een dure investering als ik ook nog eens andere velgen moet halen.
Je bespaart ook 200 euro per jaar omwisselkosten, ze leveren ook wat op bij verkoop, en je zomervelgen blijven wellicht net wat meer waard.NemeSiS-7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
Ik heb namelijk de 21 inch LM Individual Aerodynamic (Styling 954 I) Bicolor Jet Black velgen. Dat wordt dan weer een dure investering als ik ook nog eens andere velgen moet halen.
Al met al vallen de kosten dus mee imo, zelfs bij 1000 euro per velg kost het je in 5 jaar eigenlijk maar 1000-2000.
En als het toch maar wintervelgjes zijn, haal een 2e hands set incl banden voor 2000, bespaar 1000 op wisselkosten en verkoop ze weer voor 1000 na 5 jaar.
https://www.jdbandenvelge...kuVT_QYNwOFxoCVTUQAvD_BwE
[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 23-06-2026 23:39 ]
Heb op sedan laten monteren 19'' BMW lichtmetalen velgen met Triplex-spaak styling 933. Prima ervaring en vind het zelf ook wel een fraai aanzien.iRobert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:01:
[...]
Ik heb deze ook maar vind het zonde om met deze rond te blijven rijden in de winter. Ga voor 19 inch in de winter denk ik, ook om enige range te behouden.
- Wielkleur: Refined Silver
- Wielmaten: 8,5J x 19 ET:29 voor en 10J x 19 ET:46 achter
- Bandenmaten: 245/45 R19 102H XL voor en 275/40 R19 105H XL achter
- Banden: Continental WinterContact TS 860 S
- Bestaat uit: vier velgen met banden, sensoren met bandenspanningscontrole en naafdoppen, gemonteerd/uitgebalanceerd
Iamand hier die de i5 al eens helemaal leeg gereden heeft? Ben eigenlijk nog niet onder de 6 - 7 % gedaald.
Gewoon nog even doorrijden dan kom je vanzelf wel achter. Mijn advies; Sluit wel ANWB wegenwacht af.
Tot 1% Hij doet niet veel anders dan op 6% muv de constante vragen van de boordcomputer of ze voor je naar een laadpunt moet navigeren.sdgs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:48:
Iamand hier die de i5 al eens helemaal leeg gereden heeft? Ben eigenlijk nog niet onder de 6 - 7 % gedaald.
Heb mijn polestar2 al eens tot 0% minus 7 km gereden.
Living on the edge
Ik heb ondertussen filmpje van carwow en Bjorn Nylandt gevonden. Wanneer de wagen op 0% komt, heb je blijkbaar nog 20 km bereik.
Ik zou dus morgen met een gerust geweten eens erg laag gaan. Heb nu 31% in de auto, woon-werk is 20% maar ik moet morgenavond nog een 20-30 km omrijden voor een netwerk event.
Dus we gaan nu echt niet laden.
Ik zou dus morgen met een gerust geweten eens erg laag gaan. Heb nu 31% in de auto, woon-werk is 20% maar ik moet morgenavond nog een 20-30 km omrijden voor een netwerk event.
Dus we gaan nu echt niet laden.
Die 20km bereik is niet een standaard gegeven natuurlijk, ligt aan bandenmaat, temperatuur buiten en je accudegradatie. Ik zou het er niet op gokken puur voor de fun.