Ik heb mijn i5 touring in Nederland gekocht omdat de BTW verrekening in Duitsland ongunstig is met 19% ipv 21% en omdat de inruil hier toch gunstiger was dan wegzetten in de handel. De vraagprijs verschilt (in ieder geval voor de i5 touring) niet zoveel, soms is NL zelfs gunstiger. In de Duitse BMW's zit vaak niet de hier geëiste gecertificeerde alarminstallatie, importeren kost ook geld, de nabijheid voor garantiedingetjes is een voordeel en ik vind het gemakkelijker onderhandelen in persoon. BPM afschrijving maakt vaak een verschil, maar speelt niet met een ev. De business case voor importeren viel mij al met al tegen na alle verhalen over duizenden euro's voordeel. Ik denk dat het misschien nog interessant is als je buiten Nederland toevallig die ene precies goed samengestelde droomauto tegenkomt.
dit is juist gunstig in Duitsland, bespaart je 2% (ouder dan 6 maanden en meer dan 6000 km).edatnl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:44:
Ik heb mijn i5 touring in Nederland gekocht omdat de BTW verrekening in Duitsland ongunstig is met 19% ipv 21%
Garantie is ook geen issue, fabrieksgarantie loopt door via lokale BMW dealer.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik kan de btw terugvragen, daarom is dat voor mij niet gunstig. De nettoprijzen dan 21% lager ipv 19%. Maar voor de meeste mensen geldt jouw redenering natuurlijk.mrwiggs schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:20:
[...]
dit is juist gunstig in Duitsland, bespaart je 2% (ouder dan 6 maanden en meer dan 6000 km).
Meer afronden naar beneden zou ik het noemen, maar stond al scherp geprijsd. Daarbij hebben zij de kosten voor de tijdelijke platen uit Duitsland op zich genomen.S_Chief schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:47:
@iRobert Uit nieuwsgierigheid: heb je nog veel van de vraagprijs af kunnen praten?
In de i5 zijn gewoon de klasse 3 met benodigde certificaten. Daarbij heb je als je premium select koopt in Duitsland gewoon garantie in Nederland van 24 maanden en loopt de fabrieksgarantie ook gewoon door.edatnl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:44:
Ik heb mijn i5 touring in Nederland gekocht omdat de BTW verrekening in Duitsland ongunstig is met 19% ipv 21% en omdat de inruil hier toch gunstiger was dan wegzetten in de handel. De vraagprijs verschilt (in ieder geval voor de i5 touring) niet zoveel, soms is NL zelfs gunstiger. In de Duitse BMW's zit vaak niet de hier geëiste gecertificeerde alarminstallatie, importeren kost ook geld, de nabijheid voor garantiedingetjes is een voordeel en ik vind het gemakkelijker onderhandelen in persoon. BPM afschrijving maakt vaak een verschil, maar speelt niet met een ev. De business case voor importeren viel mij al met al tegen na alle verhalen over duizenden euro's voordeel. Ik denk dat het misschien nog interessant is als je buiten Nederland toevallig die ene precies goed samengestelde droomauto tegenkomt.
Ik weet niet hoe dit zit bij niet BMW garages in Duitsland natuurlijk.
Alle kosten meegenomen hoeft het niet altijd veel te schelen, dat ben ik zeker met je eens.
Het ligt denk ik meer aan wat iemand zoekt, als je op zoek bent naar rijk uitgeruste auto's denk ik dat je in Duitsland nog steeds voordeliger uit kan zijn.
In de beschikbare apps zie ik o.a. YouTube en Disney. Echter als ik YouTube opstart krijg ik een melding dat dit niet kan. Ik dacht dat dit via mijn Iphone de data die benodigd is dit zou gaan. Echter begrijp ik nu dat dit niet kan omdat ik een Vodafone sim heb en een duo sim ook geen oplossing is. Ik zie iets over een Carplay AI box oplossing alleen vind ik dit nogal een dure oplossing en heb ik vraagtekens of mijn BMW interface/menu naar behoren blijft werken.
Heeft iemand ervaring hiermee of is dit weer zoiets waar BMW extra opbrengsten wilt vangen om een apart abonnement hiervoor af te sluiten?
Heeft iemand ervaring hiermee of is dit weer zoiets waar BMW extra opbrengsten wilt vangen om een apart abonnement hiervoor af te sluiten?
zit dit niet in het entertainment pack? (waar ook die console games in zitten?)MM1974 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:59:
In de beschikbare apps zie ik o.a. YouTube en Disney. Echter als ik YouTube opstart krijg ik een melding dat dit niet kan. Ik dacht dat dit via mijn Iphone de data die benodigd is dit zou gaan. Echter begrijp ik nu dat dit niet kan omdat ik een Vodafone sim heb en een duo sim ook geen oplossing is. Ik zie iets over een Carplay AI box oplossing alleen vind ik dit nogal een dure oplossing en heb ik vraagtekens of mijn BMW interface/menu naar behoren blijft werken.
die van mij is verlopen, heb het nog nooit geprobeerd als ik eerlijk ben. maar ik vermoed dat het daar in zit.
(kost 59 euro per jaar voor onbeperkt interne bmw sim gebruik als ik me niet vergis)
Voor deze apps heb je een esim nodig, volgens mij heb ik verder geen abonnement van BMW. Toevallig recent geregeld voor een weekendje weg met mijn zoontje. Toen ik de app startte kreeg ik die melding ook dat ik een esim moest regelen met een instructie. Was een tientje per maand, heb ik na dat weekend ook weer geannuleerd.MM1974 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:59:
https://www.bmw.nl/nl/s/article/Personal-eSIM-Activering-5DlZj?language=nl_NL
als ik je goed begrijp dien je dus de esim in de auto te activeren en om er gebruik van te maken een abonnement van €10 per maand aanschaffen om dan de apps zoals YouTube, Disney etc te gebruiken?Angilo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Voor deze apps heb je een esim nodig, volgens mij heb ik verder geen abonnement van BMW. Toevallig recent geregeld voor een weekendje weg met mijn zoontje. Toen ik de app startte kreeg ik die melding ook dat ik een esim moest regelen met een instructie. Was een tientje per maand, heb ik na dat weekend ook weer geannuleerd.
https://www.bmw.nl/nl/s/article/Personal-eSIM-Activering-5DlZj?language=nl_NL
Ik heb een "probleem" met mijn agenda koppeling.
Ik heb een Android toestel en daarin zitten meerdere agenda's.
Nu laat mijn auto met de navigatie alleen de afspraken in mijn "gezinsagenda" zien, en dat wil ik niet, ik wil graag mijn zakelijke agenda zien, en de afspraken die erbij horen.
Vanochtend wilde hij mij ook al naar 1 of ander vreemd adres hebben, bleek dat dat de kapper van mijn vrouw was
Ik heb een Android toestel en daarin zitten meerdere agenda's.
Nu laat mijn auto met de navigatie alleen de afspraken in mijn "gezinsagenda" zien, en dat wil ik niet, ik wil graag mijn zakelijke agenda zien, en de afspraken die erbij horen.
Vanochtend wilde hij mij ook al naar 1 of ander vreemd adres hebben, bleek dat dat de kapper van mijn vrouw was
dank je voor de verduidelijking. jammer dat dit weer extra gaat kosten dan denk ik dat de Otto aibox voor de lange termijn een goedkopere optie is. dan heb je eenmalig een hoge uitgaven van €200. Vraag mij alleen af of het BMW systeem naar behoren blijft werken.Ophidian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:06:
@MM1974 Ja dat klopt, maar ook nog het entertainment pack van naar ik dacht 60 euro per jaar oid.
YouTube: Specifically designed for BMW: the all-new CarPlay AI Box
@MM1974 Ik heb het eens geprobeerd, maar de Disney+ was een soort browser waarin het afspeelde. Was bij onze Volvo hetzelfde, echt totaal geen geld waard. Kan je beter een iPad meenemen en het daarop kijken, geluid via bluetooth.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Exact.MM1974 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:52:
[...]
als ik je goed begrijp dien je dus de esim in de auto te activeren en om er gebruik van te maken een abonnement van €10 per maand aanschaffen om dan de apps zoals YouTube, Disney etc te gebruiken?
Exact, dit is met YouTube hetzelfde. Werkt echt niet lekker en zijn geen native apps. Ik was teleurgesteld, bij BMW heb ik bepaalde verwachtingen.Ophidian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:54:
@MM1974 Ik heb het eens geprobeerd, maar de Disney+ was een soort browser waarin het afspeelde. Was bij onze Volvo hetzelfde, echt totaal geen geld waard. Kan je beter een iPad meenemen en het daarop kijken, geluid via bluetooth.
ik snap niet van BMW om dit allemaal in te bouwen met al die beperkingen. Nu voelt het totaal nutteloos. Was ook toen zwaar verbaasd dat in mijn Ix3 na drie jaar Spotify, ingestelde automatische stoelverwarming niet meer werkt. Jammer maar het Freude am Fahren raakt dit gelukkig niet
.
[ Voor 27% gewijzigd door MM1974 op 18-06-2026 10:20 ]
Is er een reden dat je niet gewoon een 32A automaat steekt? Moet dat niet gekeurd worden in Nederland?Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:52:
Moest nog een keer de automaat van de laadpaal veranderen. Zat nog een 16A in, nu opgehoogd naar 25A. Laadpaal blijft op 16A staan, maar zo nodig kan ik hem naar 20A zetten als ik wat met kWh in korter tijdsbestek nodig heb.
[Afbeelding]
Ik heb thuis wen 3X400V+N 40A aansluiting en mijn laadpaal is een 3 fase afgezekerd op 32A (22kW). De laadpaal heeft dan een elektrische keuring gekregen (verplicht).
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik monofase laadt op 2,5kW in de winter en 1,4-4,2kW in de zomer naargelang de zonne-opbrengst, mijn laadstation houdt dan gewoon nul op de meter.
@Engineer Stewie Hoofdzekering is 25A, 35A kost stuk meer aan vastrecht. Loadbalancing staat iets lager ingesteld.
Keuring is niet noodzakelijk in NL.
Keuring is niet noodzakelijk in NL.
Even een kick, ik krijg dit nog steeds niet voor elkaar, heeft iemand een idee? Anders toch maar even een ritje naar de dealer.Micha_NL schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:06:
Wie kan mij helpen met het volgende, ik krijg het remote 3D view niet werkend in de app. Ik krijg deze foutmelding: [Afbeelding] voor zo ver ik kan zien heb ik de juiste opties aan staan: parking assistant professional en het connect drive met de opties teleservies en connected pack professional. De opties in de auto staan allemaal aangevinkt. Heb de app al eens verwijderd, gegevens in de auto aangepast maar niks lijkt te werken. Doe ik iets fout of mis ik een optie in de pakketten?
Volgens mij moet je toegang verlenen aan je foto’s op de telefoon, althans die opmerking kreeg ik wel, ook voor het opnemen van filmpjes in en om de auto. (Ik heb een iPhone)Micha_NL schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:06:
[...]
Even een kick, ik krijg dit nog steeds niet voor elkaar, heeft iemand een idee? Anders toch maar even een ritje naar de dealer.
Geprobeerd maar ook dit werkt niet, blijf dezelfde melding krijgen. Heb ik wel de juiste diensten op de auto aanstaan? Hier ook een iPhone trouwens.iRobert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:41:
[...]
Volgens mij moet je toegang verlenen aan je foto’s op de telefoon, althans die opmerking kreeg ik wel, ook voor het opnemen van filmpjes in en om de auto. (Ik heb een iPhone)
Eens. Ik ben in m'n G31 nu ook ineens de automatische instelling voor stoelverwarming en -ventilatie kwijt. Maar dat is me geen 100+ euro per jaar waard.MM1974 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:18:
ik snap niet van BMW om dit allemaal in te bouwen met al die beperkingen. Nu voelt het totaal nutteloos. Was ook toen zwaar verbaasd dat in mijn Ix3 na drie jaar Spotify, ingestelde automatische stoelverwarming niet meer werkt. Jammer maar het Freude am Fahren raakt dit gelukkig niet.
Vandaag sinds lange tijd weer eens naar 100%
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X5CTTllClFJCEszfFdBMrB3a.jpg?f=user_large)
Kijken wat er straks van die range overblijft
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X5CTTllClFJCEszfFdBMrB3a.jpg?f=user_large)
Kijken wat er straks van die range overblijft
Ik had dit op mijn iX3 totdat de 3 jaar online services inclusief afliepen. Daarna was dit weg, maar het meest irritante was dat de live traffic ook verdween.Micha_NL schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Geprobeerd maar ook dit werkt niet, blijf dezelfde melding krijgen. Heb ik wel de juiste diensten op de auto aanstaan? Hier ook een iPhone trouwens.
Nu na het nog overwegen van een i5 particulier te kopen toch weer voor zakelijk lease gekozen. Nu een GLC, waar online servies 7 jaar inclusief zijn.
IMHO past de 3 jaar termijn niet in de Nederlandse zakelijke markt en maakt de importeur gewoon een flater. Meeste contracten zijn 4-5 jaar en meeste LM kan je niet de resterende 1-2 jaar meenemen in het lease bedrag, want abonnementen moeten bereiders zelf maar regelen.
Is er iemand die V2L gebruikt? Het lijkt mij wel handig voor op vakantie, maar ik vind de BMW adapter wat prijzig. Gebruikt iemand alternatieve adapters?
Vandaag dus weer eens naar 100% geladen. Max accu capaciteit ingeschat door BMS begint beetje in te zakken doordat ik steeds tussen de 50 en 80% blijf. Volgens BMS was het nog maar 71kWh. Nu weer eens naar 100 en is nu alweer 74kWh.
Interessant genoeg hebben we 207 km gereden, 43% verbruikt, 16,4kWh/100km gemiddeld bij 85km/u gemiddeld.
Heenweg 22% - 15,8kWh, levert 72kWh capaciteit op.
Terugweg 21% - 18,1 kWh, levert 86kWh capaciteit op.
Totaal omgerekend 79kWh capaciteit.
Vannacht nog volgeladen van 23 naar 100%. Volgens de auto was er 54kWh nodig, maar er is 65,3 ingegaan (na 10% laadverlies 58,8kWh). Komt weer meer naar de 79kWh capaciteit toe dan de 71
Interessant genoeg hebben we 207 km gereden, 43% verbruikt, 16,4kWh/100km gemiddeld bij 85km/u gemiddeld.
Heenweg 22% - 15,8kWh, levert 72kWh capaciteit op.
Terugweg 21% - 18,1 kWh, levert 86kWh capaciteit op.
Totaal omgerekend 79kWh capaciteit.
Vannacht nog volgeladen van 23 naar 100%. Volgens de auto was er 54kWh nodig, maar er is 65,3 ingegaan (na 10% laadverlies 58,8kWh). Komt weer meer naar de 79kWh capaciteit toe dan de 71
Waarom knal je dat ding niet gewoon vol tot 100%?
@Pannencouque 100% is gewoon niet goed voor je accupakket en heb 100% praktisch nooit nodig eigenlijk. Sta alleen op vakantie bij een snellader.
Onze eerdere EV met NMC pakket kon alleen maar tot 100%, degradeerde ook gewoon een stuk meer.
Onze eerdere EV met NMC pakket kon alleen maar tot 100%, degradeerde ook gewoon een stuk meer.
Weet iemand of er voor de BMW i5 M60 winterbanden verkrijgbaar zijn in de originele 21 inch breedset?
Momenteel rijd ik met:
Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Momenteel rijd ik met:
- Voor: 255/35 R21
- Achter: 285/30 R21
Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Ik heb namelijk de 21 inch LM Individual Aerodynamic (Styling 954 I) Bicolor Jet Black velgen. Dat wordt dan weer een dure investering als ik ook nog eens andere velgen moet halen.
Ik heb deze ook maar vind het zonde om met deze rond te blijven rijden in de winter. Ga voor 19 inch in de winter denk ik, ook om enige range te behouden.NemeSiS-7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
Ik heb namelijk de 21 inch LM Individual Aerodynamic (Styling 954 I) Bicolor Jet Black velgen. Dat wordt dan weer een dure investering als ik ook nog eens andere velgen moet halen.
Je bespaart ook 200 euro per jaar omwisselkosten, ze leveren ook wat op bij verkoop, en je zomervelgen blijven wellicht net wat meer waard.NemeSiS-7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
Al met al vallen de kosten dus mee imo, zelfs bij 1000 euro per velg kost het je in 5 jaar eigenlijk maar 1000-2000.
En als het toch maar wintervelgjes zijn, haal een 2e hands set incl banden voor 2000, bespaar 1000 op wisselkosten en verkoop ze weer voor 1000 na 5 jaar.
https://www.jdbandenvelge...kuVT_QYNwOFxoCVTUQAvD_BwE
[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 23-06-2026 23:39 ]
Heb op sedan laten monteren 19'' BMW lichtmetalen velgen met Triplex-spaak styling 933. Prima ervaring en vind het zelf ook wel een fraai aanzien.iRobert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:01:
[...]
Ik heb deze ook maar vind het zonde om met deze rond te blijven rijden in de winter. Ga voor 19 inch in de winter denk ik, ook om enige range te behouden.
- Wielkleur: Refined Silver
- Wielmaten: 8,5J x 19 ET:29 voor en 10J x 19 ET:46 achter
- Bandenmaten: 245/45 R19 102H XL voor en 275/40 R19 105H XL achter
- Banden: Continental WinterContact TS 860 S
- Bestaat uit: vier velgen met banden, sensoren met bandenspanningscontrole en naafdoppen, gemonteerd/uitgebalanceerd
Iamand hier die de i5 al eens helemaal leeg gereden heeft? Ben eigenlijk nog niet onder de 6 - 7 % gedaald.
Gewoon nog even doorrijden dan kom je vanzelf wel achter. Mijn advies; Sluit wel ANWB wegenwacht af.
Tot 1% Hij doet niet veel anders dan op 6% muv de constante vragen van de boordcomputer of ze voor je naar een laadpunt moet navigeren.sdgs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:48:
Iamand hier die de i5 al eens helemaal leeg gereden heeft? Ben eigenlijk nog niet onder de 6 - 7 % gedaald.
Heb mijn polestar2 al eens tot 0% minus 7 km gereden.
Living on the edge
Ik heb ondertussen filmpje van carwow en Bjorn Nylandt gevonden. Wanneer de wagen op 0% komt, heb je blijkbaar nog 20 km bereik.
Ik zou dus morgen met een gerust geweten eens erg laag gaan. Heb nu 31% in de auto, woon-werk is 20% maar ik moet morgenavond nog een 20-30 km omrijden voor een netwerk event.
Dus we gaan nu echt niet laden.
Ik zou dus morgen met een gerust geweten eens erg laag gaan. Heb nu 31% in de auto, woon-werk is 20% maar ik moet morgenavond nog een 20-30 km omrijden voor een netwerk event.
Dus we gaan nu echt niet laden.
Die 20km bereik is niet een standaard gegeven natuurlijk, ligt aan bandenmaat, temperatuur buiten en je accudegradatie. Ik zou het er niet op gokken puur voor de fun.
Heb je iDrive al gereset?
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Vogelstront op je camera?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Nope. Hoe doe ik dat? Ging er vanuit dat als de auto een nacht stilstaat en ik de dag erop weer ga rijden, dit automatisch al het geval is(?)alexbl69 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:55:
Heb je iDrive al gereset?
Nope, auto is volledig schoon.florholvoet schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:10:
Vogelstront op je camera?
Volumeknop 30 seconden ingedrukt houden.Betermans schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:13:
[...]
Nope. Hoe doe ik dat? Ging er vanuit dat als de auto een nacht stilstaat en ik de dag erop weer ga rijden, dit automatisch al het geval is(?)
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
@alexbl69 ok thanks, ga ik proberen. Ik neem aan dat je de volumedraaiknop op de middenconsole voor de armsteun bedoelt?
Och, sorry. Had even niet gezien dat dit het i5 topic is.Betermans schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:06:
@alexbl69 ok thanks, ga ik proberen. Ik neem aan dat je de volumedraaiknop op de middenconsole voor de armsteun bedoelt?
Bij elke BMW reset je iDrive met de volumeknop, maar zie nu dat de 'traditionele' knop op het dashboard niet meer in dit model zit. Als ik erop Google moet je inderdaad die knop op de middenconsole indrukken, maar misschien dat één van de i5 bezitters hier dat even kan bevestigen.
Je moet dat scrollwiel bij de armsteun 30 seconden indrukken inderdaad. Heb soms wel eens issues met het carplay volume (vooral als het volume op de telefoon vrij zacht staat) wat ook het makkelijkste met een reset op te lossen is.
Helder, ik ga het proberen straks. Thanks!
iDrive reset heeft geholpen - snelheidsbordherkenning werkt dus weer. Thx voor de tip @alexbl69
Yep, heb ik ook gehad; ging mis na een update van idrive; ze hebben hem opgehaald en gereset in de garageBetermans schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:53:
Sinds een paar dagen werkt de snelheidsbordherkenning bij mijn i5 niet meer en blijft daardoor op "LIMIT" staan met een geel cirkeltje er omheen. Zowel in het cluster als in de HUD.
Iemand anders dit gehad en is er een quick fix voor? Anders uiteraard naar de dealer...
[Afbeelding]
De i5 is binnen. De voorpret is voorbij, de pret kan beginnen.
Indrukwekkende wagen om te rijden! Na een goede tien jaar Benz wel even wennen.
Voor de duidelijkheid, voordat ik me een breuk zoek naar functionaliteit die de software heel niet biedt:
- de kruipfunctie is niet los uit te schakelen en dus vrij te combineren met de recuperatiestand van voorkeur?
- van de 6 profielen kan je enkel “sport” vrij configureren? Van de rest zijn de instellingen wat sturen/esp/demping vast geprogrammeerd, zonder dat dit door de auto wordt getoond?
Verder eerste indrukken: stiller en comfortabeler dan een EQE in de basis. Vooral in tunnels, wat een typisch MB probleem is. Echt een pré! Sturen vergt gewenning, typisch BMW bekrachtigd, weinig neutraal met een vleug drama, niet per sé precies of sportief, wel wat minder saai. B&W audio dik in orde met Logic7 in de laagste stand. Navigatie wist me netjes om files heen te leiden, volgende keer hier ook maar op vertrouwen…
Bij deze ook nogmaals mijn dank voor de tips voor de configuratie. De standaard (sport-)stoelen zitten fantastisch. Hoe hebben niks met “sport” te maken, zoals de norm in automotive, maar een goede balans tussen stevigheid en comfort. Zoals ik verwacht in deze klasse.
En en qua kleur helemaal tevreden met Oxidgrau. Prachtige chique kleur in de zon. Zodra ik wat meer vertrouwd raak met de infotainment denk ik dat ik de komende jaren niet terugverlang naar de voorganger
Voor de duidelijkheid, voordat ik me een breuk zoek naar functionaliteit die de software heel niet biedt:
- de kruipfunctie is niet los uit te schakelen en dus vrij te combineren met de recuperatiestand van voorkeur?
- van de 6 profielen kan je enkel “sport” vrij configureren? Van de rest zijn de instellingen wat sturen/esp/demping vast geprogrammeerd, zonder dat dit door de auto wordt getoond?
Verder eerste indrukken: stiller en comfortabeler dan een EQE in de basis. Vooral in tunnels, wat een typisch MB probleem is. Echt een pré! Sturen vergt gewenning, typisch BMW bekrachtigd, weinig neutraal met een vleug drama, niet per sé precies of sportief, wel wat minder saai. B&W audio dik in orde met Logic7 in de laagste stand. Navigatie wist me netjes om files heen te leiden, volgende keer hier ook maar op vertrouwen…
Bij deze ook nogmaals mijn dank voor de tips voor de configuratie. De standaard (sport-)stoelen zitten fantastisch. Hoe hebben niks met “sport” te maken, zoals de norm in automotive, maar een goede balans tussen stevigheid en comfort. Zoals ik verwacht in deze klasse.
En en qua kleur helemaal tevreden met Oxidgrau. Prachtige chique kleur in de zon. Zodra ik wat meer vertrouwd raak met de infotainment denk ik dat ik de komende jaren niet terugverlang naar de voorganger
- de kruipfunctie is niet los uit te schakelen en dus vrij te combineren met de recuperatiestand van voorkeur?Cid Highwind schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:40:
De i5 is binnen. De voorpret is voorbij, de pret kan beginnen.
Verder eerste indrukken: stiller en comfortabeler dan een EQE in de basis. Vooral in tunnels, wat een typisch MB probleem is. Echt een pré! Sturen vergt gewenning, typisch BMW bekrachtigd, weinig neutraal met een flair drama, niet per sé precies of sportief, wel wat minder saai. B&W audio dik in orde met Logic7 in de laagste stand. Navigatie wist me netjes om files heen te leiden, volgende keer hier ook maar op vertrouwen…
Heb je iets aan autohold? Links onder op de midden console. Onder de handrem/drive schakelaar. Dan blijft de auto staan na stoppen totdat je ff het "gas"pedaal aanraakt.
Correct, helaas.
Grz D.
@DomiGijzen Thanks. Wat softwaredesign betreft volledig onnavolgbare keuzes die eigenlijk haaks staan op het idee van het systeem zelf: 1001 opties en menu’s, maar net die paar dingen waarvan je dus verwacht dat het werkt zoals logica voorschrijft, wat men sowieso enkel elders af had hoeven te kijken, worden niet geboden. Ook niet na een paar jaar middels een update.
Afijn, ik was daar al wel op voorbereid en breekpunten zijn het niet. Het is enige wat ik hoop is dat voor de sportstand de sfeerverlichting niet in rood gehardcoded is, zodat dat in feite een volledige “personal” stand kan zijn.
Afijn, ik was daar al wel op voorbereid en breekpunten zijn het niet. Het is enige wat ik hoop is dat voor de sportstand de sfeerverlichting niet in rood gehardcoded is, zodat dat in feite een volledige “personal” stand kan zijn.
Volgend jaar komt de i5 LCI die het interieur en systeem van de Neue Klasse krijgt, net als de i7 LCI die nu heeft gekregen. Het is te hopen dat BMW dan wel het huidige systeem nog een paar jaar een beetje up-to-date houdt.Cid Highwind schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:04:
Ook niet na een paar jaar middels een update.
Is er op dit moment dan nog veel veranderd sinds de release?PWM schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:26:
[...]
Volgend jaar komt de i5 LCI die het interieur en systeem van de Neue Klasse krijgt, net als de i7 LCI die nu heeft gekregen. Het is te hopen dat BMW dan wel het huidige systeem nog een paar jaar een beetje up-to-date houdt.
Aan de ene kent, wysiwyg, en dat was ook altijd in orde. Maar automotive-IT is best hard gegaan in korte tijd, BMW is best een frontrunner naar mijn mening, de i5 doet bepaalde zaken echt op z’n eigen manier. Maar wanneer iets niet geheel aanslaat of werkt, of toch niet helemaal bij de tijd is, dan zou je zeggen update uitrollen en door. Lang leve OTA updates, zeker voor quick wins
Onder up to date houden reken ik eigenlijk hooguit security en (externe) app compatibiliteit.
Het probleem met de Neue Klasse is dat het wederom over een andere boeg gaat. Voor mij was het huidige design juist een reden voor dit model te gaan. Neue Klasse is tof bedacht maar niet mijn smaak.
De default functie personal noemen maar die niet persoon inkunnen stellen naar je eigen keuzes is het meest debiele in de hele softwareCid Highwind schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:04:
@DomiGijzen Thanks. Wat softwaredesign betreft volledig onnavolgbare keuzes die eigenlijk haaks staan op het idee van het systeem zelf: 1001 opties en menu’s, maar net die paar dingen waarvan je dus verwacht dat het werkt zoals logica voorschrijft, wat men sowieso enkel elders af had hoeven te kijken, worden niet geboden. Ook niet na een paar jaar middels een update.
Gefeliciteerd met je auto!
Kleine updates, verwacht geen grote changes. Doen fabrikanten nooit volgens mij (misschien op een partij als Tesla na).Cid Highwind schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:45:
[...]
Is er op dit moment dan nog veel veranderd sinds de release?
Aan de ene kent, wysiwyg, en dat was ook altijd in orde. Maar automotive-IT is best hard gegaan in korte tijd, BMW is best een frontrunner naar mijn mening, de i5 doet bepaalde zaken echt op z’n eigen manier. Maar wanneer iets niet geheel aanslaat of werkt, of toch niet helemaal bij de tijd is, dan zou je zeggen update uitrollen en door. Lang leve OTA updates, zeker voor quick wins
Onder up to date houden reken ik eigenlijk hooguit security en (externe) app compatibiliteit.
Het probleem met de Neue Klasse is dat het wederom over een andere boeg gaat. Voor mij was het huidige design juist een reden voor dit model te gaan. Neue Klasse is tof bedacht maar niet mijn smaak.
[ Voor 35% gewijzigd door Tortelli op 13-07-2026 12:05 ]
Gister 03/26 update geinstalleerd (exacte naam weet ik niet meer), ging probleemloos. Overigens vergeten te kijken wat er gewijzigd is
.
Vandaag m’n mooie i5 touring verkocht na een goede 9 maanden en 46.000 km.
Als iemand op zoek is naar bmw dakdragers of een mooie bmw winterset, geef maar een seintje.
Als iemand op zoek is naar bmw dakdragers of een mooie bmw winterset, geef maar een seintje.
Waarom?St_frederik schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:42:
Vandaag m’n mooie i5 touring verkocht na een goede 9 maanden en 46.000 km.
Iemand hier het 'i' tje voorop in de grille verwijderd (m sport pro / iconic led)? Dealer wil het liever niet doen bij aflevering i.v.m. mogelijke krassen die ontstaan.
Divide and conquer.
Heeft iemand hier PPF op de i5 laten zetten en een goed adres voor PPF? Ik heb 1 offerte opgevraagd, maar schrok van de 9400 EUR.
Ik heb de i5 in de kleur carbon black en ben het wassen met de hand zat, na een week moet 'ie echt gewassen worden.
Ik heb de i5 in de kleur carbon black en ben het wassen met de hand zat, na een week moet 'ie echt gewassen worden.
De Hoge Voort Doetinchem heeft mijn 550e in de coating gezet, paar stukjes met folie laten behandelen (de plek waar de instapdorpel normaal zit, stukje achterbumper waar je spullen overheen til als je het in de bagageruimte plaats en een anti vingerafdruk folie op het touchscreen).
Hele auto in de PPF laten zetten is erg kostbaar en imo voor mijn daily drive het geld niet waard. Heb Carbon black overwogen maar krasgevoeligheid en het feit dat hij altijd smerig lijkt was voor mij. Tanzanite is ook gevoelig maar net iets minder erg. Overigens was ik de auto eigenlijk te weinig, in de praktijk eens in de 2 maanden ofzo.
Hele auto laten PPFen is erg kostbaar.
Hele auto in de PPF laten zetten is erg kostbaar en imo voor mijn daily drive het geld niet waard. Heb Carbon black overwogen maar krasgevoeligheid en het feit dat hij altijd smerig lijkt was voor mij. Tanzanite is ook gevoelig maar net iets minder erg. Overigens was ik de auto eigenlijk te weinig, in de praktijk eens in de 2 maanden ofzo.
Dat is ook wel slim inderdaad. Ik heb nooit geweten dat PPF zo duur was. Hoorde van anderen dat een auto laten wrappen 3-4k was. Ik wil de auto gewoon door de was straat heen rijden. Ik dacht voor aankoop, de auto en kleur is echt prachtig dus de auto wassen zal een relax momentje voor mij zijn. Blijkt dat ik niet zo'n persoon ben...Tortelli schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:11:
De Hoge Voort Doetinchem heeft mijn 550e in de coating gezet, paar stukjes met folie laten behandelen (de plek waar de instapdorpel normaal zit, stukje achterbumper waar je spullen overheen til als je het in de bagageruimte plaats en een anti vingerafdruk folie op het touchscreen).
Normaliter doe je PPF op een hele auto meer voor de looks. Geeft nog meer diepte. Dat betekent eigenlijk ook meteen dat er eerst gepolijst wordt. Misschien zit dat in de prijs in?Angilo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Dat is ook wel slim inderdaad. Ik heb nooit geweten dat PPF zo duur was. Hoorde van anderen dat een auto laten wrappen 3-4k was. Ik wil de auto gewoon door de was straat heen rijden. Ik dacht voor aankoop, de auto en kleur is echt prachtig dus de auto wassen zal een relax momentje voor mij zijn. Blijkt dat ik niet zo'n persoon ben...
Ik zou idd alleen de kwetsbare plekken doen. Dorpels zijn erg kwetsbaar door gebrek aan afwerking. De voorkant ziet er bij mij 40k/1,5jr kilometer nog nieuw uit. Geen steenslag. Is een overweging. Dorpel kofferbak is een ramp (heb een hond).
Grz D.
Carbonblack here too!
Met de hand wassen is eigenlijk wel een beetje een must als je niet tegen swirls kunt.
Mijn andere BMW staat in de ceramische coating wat heel veel scheelt wat betreft wasgemak, maar niet tegen steenslag helpt, en ik vraag me af wat het in de wasstraat doet.
Als je in omgeving Utrecht woont kan ik Charlie Detailing aanbevelen. Professional met aandacht voor detail.
Met de hand wassen is eigenlijk wel een beetje een must als je niet tegen swirls kunt.
Mijn andere BMW staat in de ceramische coating wat heel veel scheelt wat betreft wasgemak, maar niet tegen steenslag helpt, en ik vraag me af wat het in de wasstraat doet.
Als je in omgeving Utrecht woont kan ik Charlie Detailing aanbevelen. Professional met aandacht voor detail.
Als ik jou was nu de auto in je bezit is en je een hekel hebt aan het handwassen de auto door de wasstraat halen. Ligt eraan welke wasstraat het is maar kleine krasjes komen er zeker op. Indien je je auto gaat verkopen/inruilen zou ik deze laten behandelen, polijsten en eventueel coaten. Ben je goedkoper uit en je hoeft de auto niet meer met de hand te wassen alleen weet ik niet hoeveel je je zal storen aan de kleine krasjes.Angilo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:01:
Heeft iemand hier PPF op de i5 laten zetten en een goed adres voor PPF? Ik heb 1 offerte opgevraagd, maar schrok van de 9400 EUR.
Je kan de auto natuurlijk ook laten wassen door een specialistisch bedrijf, kosten zo'n €70 voor het exterieur per wasbeurt. Als je dit om de week doet dan circa €1800 kosten per jaar.
Thanks! Ja gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.Tortelli schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:04:
[...]
De default functie personal noemen maar die niet persoon inkunnen stellen naar je eigen keuzes is het meest debiele in de hele software.
Gefeliciteerd met je auto!
[...]
Kleine updates, verwacht geen grote changes. Doen fabrikanten nooit volgens mij (misschien op een partij als Tesla na).
Heb inmiddels de eerste langere rit met de auto mogen maken. Qua bereik op een volle accu is het volledig naar verwachting. 300km bij ideale omstandigheden en een gemiddelde snelheid van 130km/h. Dat dus de indicatie van de zomerse worst case (wat snelheid betreft
Wat rijden betreft is me vooral opgevallen dat de auto in de stad echt als een cocon aanvoelt, heerlijk stil. Significant stiller dan een standaard uitgevoerde EQE. Bij hogere snelheden is de stilte echt enorm wind- en windrichtingafhankelijk. De spiegels bieden een goed zicht, maar komen wel echt met een vracht herrie die in deze klasse niet zou mogen. Of anders gezegd, die in deze klasse d.m.v. dubbel gelaagd glas afgevangen dient te worden.
Gelukkig is de B&W audio installatie wel echt een genot om naar te luisteren. Het mag dan een Harman Kardon+ systeem zijn, met de juiste instellingen is het voor de geringe meerprijs na jaren Burmester bij Mercedes toch positief weet te verrassen.
Het iDrive systeem vergt wat gewenning, maar inmiddels ben ik op het punt dat het enige echt irritante is dat de spraakbesturing in offline modus iedere keer na het instappen zeurt voor goedkeuring om online te mogen. Daar valt wel mee te leven.
Onder overigens een aantal plaatjes voor de liefhebbers. Een configuratie die, ondanks dat deze dichter bij de standaardconfiguratie is dan het meeste wat rondrijdt, eerder exclusief aanvoelt als standaard.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ben je hier echt Serieus?De spiegels bieden een goed zicht, maar komen wel echt met een vracht herrie die in deze klasse niet zou mogen.
[ Voor 7% gewijzigd door MM1974 op 26-07-2026 15:38 ]
Ik wel, jij ook?
Geen idee wat jouw referentie is, maar wanneer je het over auto's van 80k € + hebt, horen daar ook gewoon bepaalde verwachtingen bij. BMW vraagt graag de hoofdprijs, ik als klant, associeer daar een bepaalde standaard bij. Dat een Polestar boven de 130 km/h ineens flink luidruchtiger wordt, kan ik begrijpen. Dat is een Chinees-Zweeds model met de focus op markten waar die snelheid eerder uitzondering dan regel is.
Bij Duitse schepen is de verwachting dat deze ook bij 180 km/h nog aangenaam rustig en comfortabel blijven, "souverän", zoals ze het zelf noemen. En dat is helaas niet het geval.
Juist het contrast t.o.v. de ervaring bij lagere snelheden zorgt dat het des te meer een negatieve indruk achterlaat.
Je mis imo de optie voor dubbelglas, dat had geholpen. Overigens schik je qua geluidsbeleving als je terug stap in een 3 serie (met wel deze optie).
Ik kan me de 3-Serie, tenminste ten tijde van toen deze op de markt kwam, als aangenaam stil herinneren. Ik reed destijds een C-Klasse (W205) met dezelfde optie, en de geteste 3-Serie deed er absoluut niet voor onder, integendeel.Tortelli schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:29:
Je mis imo de optie voor dubbelglas, dat had geholpen. Overigens schik je qua geluidsbeleving als je terug stap in een 3 serie (met wel deze optie).
Maar inderdaad, je went heel snel aan zulke zaken.
Ook bij de C-Klasse merkte je dat het sterk afhankelijk is van hoe de wind staat (en in welke hevigheid). Bij de i5 is het gewoon frappant wanneer je deze naast z'n directe concurrent zet, dat de rollen bij hoge snelheid, afhankelijk dus van de wind, zich omdraaien. De EQE is qua stroomlijn nu eenmaal nog net wat verder geoptimaliseerd, met dus ook kleinere spiegels. Maar aangezien de i5 verder best een flinke jongen is, zal dat er mogelijk wat vreemd uit hebben gezien. Dan rest enkel extra demping.
De i5 heeft daarin er natuurlijk ook gewoon last van dat de auto qua rijgeluiden verder erg stil is. Bij een diesel, de norm in dit segment / bij deze snelheden, valt het ook weer minder op. Ik zal Herr Zimmer z'n magie eens laten doen :)
Overigens, dat er gewoon niks van de aandrijflijn doordringt is echt klasse. Hetzelfde met hoe het onderstel zich op de achtergrond houdt. Zeer indrukwekkend. Ondanks dat het een hybride platform is, is het enorm knap dat BMW dat dus op orde heeft, terwijl de EQE daar dus juist weer steken laat liggen. Niet dat het echt stoorde, maar het viel wel op.
Disclaimer: Ik ben misschien ook gewoon een zeikerd op dit vlak. Maar zeker in tijden waarin professionele reviewers toch vaak de nodige steken laten vallen, al dan niet omwille van financiële incentives en snoepreisjes, vind ik het wel belangrijk niet alleen de loftrompet af te steken. Laat niet verlet dat dit de meest aangename auto is die ik ooit ben gereden.
Ik krijg volgende week mijn i5 touring (bouwjaar mei 2025). Is de functie ev-laadplanning in google maps/android auto inmiddels bruikbaar? Zie https://techpulse.be/nieuws/497504/google-maps-op-android-auto-breidt-uit-met-ev-laadplanning/
Dat ik dit niet ervaar maar misschien is mijn gehoor minder verfijnd dan die van jullie
[ Voor 17% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:22 ]
Ik dus zeker niet. Auto reviews ook geen issue en ik kijk de Duitse bijdragen vooral en die drukke het pedaal wel een stuk dieper in op de Autobahn.Cid Highwind schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:09:
[...]
Ik wel, jij ook?
Geen idee wat jouw referentie is, maar wanneer je het over auto's van 80k € + hebt, horen daar ook gewoon bepaalde verwachtingen bij. BMW vraagt graag de hoofdprijs, ik als klant, associeer daar een bepaalde standaard bij. Dat een Polestar boven de 130 km/h ineens flink luidruchtiger wordt, kan ik begrijpen. Dat is een Chinees-Zweeds model met de focus op markten waar die snelheid eerder uitzondering dan regel is.
Bij Duitse schepen is de verwachting dat deze ook bij 180 km/h nog aangenaam rustig en comfortabel blijven, "souverän", zoals ze het zelf noemen. En dat is helaas niet het geval.
Juist het contrast t.o.v. de ervaring bij lagere snelheden zorgt dat het des te meer een negatieve indruk achterlaat.
[ Voor 5% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:18 ]
Dat vond ik al vanuit een F11 naar een 3-serie. En die had niet eens dubbel glas ofzo.Tortelli schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:29:
Als je eenmaal dat soort comfort in een 5 gewend bent, merk je het snel als je ergens anders in zit. Vooral als het hard gaat is het verschil groot.
Ik rij zelf de hybrid (550e, dus met de B58Cid Highwind schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:23:
[...]
Ik kan me de 3-Serie, tenminste ten tijde van toen deze op de markt kwam, als aangenaam stil herinneren. Ik reed destijds een C-Klasse (W205) met dezelfde optie, en de geteste 3-Serie deed er absoluut niet voor onder, integendeel.
Maar inderdaad, je went heel snel aan zulke zaken.
Ook bij de C-Klasse merkte je dat het sterk afhankelijk is van hoe de wind staat (en in welke hevigheid). Bij de i5 is het gewoon frappant wanneer je deze naast z'n directe concurrent zet, dat de rollen bij hoge snelheid, afhankelijk dus van de wind, zich omdraaien. De EQE is qua stroomlijn nu eenmaal nog net wat verder geoptimaliseerd, met dus ook kleinere spiegels. Maar aangezien de i5 verder best een flinke jongen is, zal dat er mogelijk wat vreemd uit hebben gezien. Dan rest enkel extra demping.
De i5 heeft daarin er natuurlijk ook gewoon last van dat de auto qua rijgeluiden verder erg stil is. Bij een diesel, de norm in dit segment / bij deze snelheden, valt het ook weer minder op. Ik zal Herr Zimmer z'n magie eens laten doen :)
Overigens, dat er gewoon niks van de aandrijflijn doordringt is echt klasse. Hetzelfde met hoe het onderstel zich op de achtergrond houdt. Zeer indrukwekkend. Ondanks dat het een hybride platform is, is het enorm knap dat BMW dat dus op orde heeft, terwijl de EQE daar dus juist weer steken laat liggen. Niet dat het echt stoorde, maar het viel wel op.
Disclaimer: Ik ben misschien ook gewoon een zeikerd op dit vlak. Maar zeker in tijden waarin professionele reviewers toch vaak de nodige steken laten vallen, al dan niet omwille van financiële incentives en snoepreisjes, vind ik het wel belangrijk niet alleen de loftrompet af te steken. Laat niet verlet dat dit de meest aangename auto is die ik ooit ben gereden.
Met betrekking tot klagen zit mijn grootste commentaar voornamelijk bij het gebrek aan fysieke knoppen (al wen je daar wel aan), de soms wat mindere afwerking en het gebrek aan de afzonderlijk te openen achterruit.
Moet zeggen dat ik nog altijd blij ben met mijn keuze om een hybride te kopen, denk dat ik wel overstap maar als ergens begin 2030 oid er een neu klasse 5 serie touring beschikbaar is gebaseerd op de iX3 / iX5 techniek.
Absoluut, mijn vrouw rijdt nu een 1,5 jaar in mijn oude G21 330i waar ik soms nog wel eens kleine stukjes mee rij. Verschil is best groot, al is de 3 serie absoluut de leukere stuurauto. De 5 serie is capabel maar het gewicht kun je ook echt wel merken. Nog altijd wle benieuwd wat het adaptieve M onderstel zou doen wat dit betreft (met actieve rolstabilisatie). Was te zeikerig voor deze optiePannencouque schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:49:
[...]
Dat vond ik al vanuit een F11 naar een 3-serie. En die had niet eens dubbel glas ofzo.
Als je eenmaal dat soort comfort in een 5 gewend bent, merk je het snel als je ergens anders in zit. Vooral als het hard gaat is het verschil groot.
[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 27-07-2026 09:23 ]
Ik rijd er, conservatief geschat, zo’n 15k km per jaar, vrijwel uitsluitend in de rustigere uurtjes.MM1974 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:15:
[...]
Ik dus zeker niet. Auto reviews ook geen issue en ik kijk de Duitse bijdragen vooral en die drukke het pedaal wel een stuk dieper in op de Autobahn.
Ik zie het overigens niet als een breekpunt voor de auto, de spoeling is sowieso best dun in dit segment. Maar het is gewoon belangrijk zulke dingen aan te merken, net zoals de bij sommige merken echt belabberde touch interfaces en ontbrekende knoppen op het stuur. Je ziet dat merken, zodra er genoeg kritiek is, er toch wel op terugkomen. Bij BMW ben ik ook benieuwd wat ze met de vernieuwde 5 gaan doen t.z.t.
De iX3 krijgt een hoop lof, maar wordt dus zeker ook in de Duitse pers behoorlijk kritisch ontvangen wat het geluidsniveau betreft. Zeker in vergelijk met de directe concurrentie.
@Tortelli Mij valt de bediening alles mee. Volume laat zich noch met een scrollwiel doen, en de knoppen op het stuur ben ik eigenlijk al aan gewend. Dat vrijwel alles als shortcut is vast te leggen, wat daarna met een druk en een slinger aan het iDrive wiel te regelen valt, vind ik ook erg fijn. Zoals ik al van velen gelezen / gehoord had: met even wat puzzelen en configureren valt het behoorlijk simpel in te richten.
Ik mis alleen de fysieke “terug” knop die vroeger onder je rechter duim zat. Dat wieltje naar links te tikken, wat eigenlijk niet eens beweegt maar een trilmotor activeert, is toch niet zo betrouwbaar als het fysieke wiel van vroeger. Daar waar ik de ID7 als perfect voorbeeld ervoer hoe niét knoppen te sparen, is de i5 in mijn optiek een voorbeeld van hoe het toch best goed afgevangen kan worden.
Hebben meer mensen last vandaag dat hij geen automatische laadstops toevoegt? Heb al vanalles in de instellingen gedaan maar maakt geen verschil. Als hij dan incidenteel wel wat toevoegt, zijn het hele rare stops met amper palen of 22kW palen.
Dit heb ik in het verleden wel eens met de iX3 gehad. Systeem opnieuw opstarten hielp. Volume knop 30 sec inhouden.Ophidian schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:55:
Hebben meer mensen last vandaag dat hij geen automatische laadstops toevoegt? Heb al vanalles in de instellingen gedaan maar maakt geen verschil. Als hij dan incidenteel wel wat toevoegt, zijn het hele rare stops met amper palen of 22kW palen.
Heb je wel internet?
Grz D.
@DomiGijzen heb al paar keer gereset, geen effect helaas. Heb zowel internet van de auto en van de eSim.
Esim ook al eens eruit gehaald, maar doet vrij weinig. Percentage bij bestemmingen binnen bereik laat ie gewoon zien.
Verkeer laat ie ook gewoon zien. Route is groen. En die suggesties als ie ze al doet zijn heel raar. Geen enkele keer Ionity of Fastned.
Hopelijk werkt het morgen weer als we vertrekken. BMW app route doorsturen maakt ook niet uit.
Esim ook al eens eruit gehaald, maar doet vrij weinig. Percentage bij bestemmingen binnen bereik laat ie gewoon zien.
Verkeer laat ie ook gewoon zien. Route is groen. En die suggesties als ie ze al doet zijn heel raar. Geen enkele keer Ionity of Fastned.
Hopelijk werkt het morgen weer als we vertrekken. BMW app route doorsturen maakt ook niet uit.
[ Voor 15% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2026 16:56 ]
Ik heb een grappige bug. Wanneer ik gesproken routebegeleiding activeer is dat in het Nederlands, maar nummers van nationale wegen of autosnelwegen zijn in het Frans. Dus N-trois en E-quarante
Sinds vorige week is dat veranderd, nu zijn die nummers in ‘t Duits.
. N-drei en E-vierzig.
Kennen andere mensen deze bug?
Sinds vorige week is dat veranderd, nu zijn die nummers in ‘t Duits.
Ik heb exact hetzelfde.sdgs schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:08:
Ik heb een grappige bug. Wanneer ik gesproken routebegeleiding activeer is dat in het Nederlands, maar nummers van nationale wegen of autosnelwegen zijn in het Frans. Dus N-trois en E-quarante
Sinds vorige week is dat veranderd, nu zijn die nummers in ‘t Duits.![]()
. N-drei en E-vierzig.
Zonet bij de carwash gepasseerd en niet opgelet om de auto uit te schakelen voor binnen beginnen te poetsen.
Dus heel wat random knopjes ingeduwd en bij vertrekken werkte alle knopjes links op het stuur allemaal enkel als "Set" knopje. Dus niet meer mogelijk om cruise control te activeren.
Console restart later, gelukkig alles terug in orde.
Dus heel wat random knopjes ingeduwd en bij vertrekken werkte alle knopjes links op het stuur allemaal enkel als "Set" knopje. Dus niet meer mogelijk om cruise control te activeren.
Console restart later, gelukkig alles terug in orde.
Mijn werkgever wil onze hybrides gaan vervangen door EV’s en aangezien ik de laatste 10 jaar Tourings heb gehad en geen fan ben van SUV’s heb ik mijn oog laten vallen op een Premium Selection i5 uit 2024 met +-25000km en nog 97% battery health.
Nu keek ik gisteren een YouTube review en daar spraken ze van ontbrekende ambient lighting aan de achterbank (bv. in de deurvakken). Voor zover ik kan zien in de configurator zou dit er wel moeten op zitten. Is dat met de 2025 refresh veranderd of maak ik me “zorgen” om niets?
Niet dat het een reden zou zijn om de wagen te laten staan. Ik zit voornamelijk alleen (of met hond) in de auto dus dan kijk ik vooral naar de baan en de hond is niet geïnteresseerd in lampjes rond de achterbank.
Nu keek ik gisteren een YouTube review en daar spraken ze van ontbrekende ambient lighting aan de achterbank (bv. in de deurvakken). Voor zover ik kan zien in de configurator zou dit er wel moeten op zitten. Is dat met de 2025 refresh veranderd of maak ik me “zorgen” om niets?
Niet dat het een reden zou zijn om de wagen te laten staan. Ik zit voornamelijk alleen (of met hond) in de auto dus dan kijk ik vooral naar de baan en de hond is niet geïnteresseerd in lampjes rond de achterbank.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Geen sfeerverlichting achterin.bibi2205 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:12:
Mijn werkgever wil onze hybrides gaan vervangen door EV’s en aangezien ik de laatste 10 jaar Tourings heb gehad en geen fan ben van SUV’s heb ik mijn oog laten vallen op een Premium Selection i5 uit 2024 met +-25000km en nog 97% battery health.
Als je een Touring wil, heb je daarnaast nog de ID.7 Tourer, die wat meer range heeft maar die echt wel een goedkoper afgewerkt interieur heeft volgens mij, en de A6 etron Avant, waarin het dashboard een verzameling van veel te veel verschillende materialen in een soort van 50 shades of black met daarbij ook nog wat zeer goedkoop aandoend namaak aluminium strips in het dashboard).
Maar de ID.7 en de A6 hebben wel sfeerverlichting achterin.
Ik heb de i5 nooit overwogen als wagen, en pas nadat ik de ID.7 en A6 zo vond tegenvallen qua interieur gaan test rijden.
Wij zijn inmiddels 1100km zuidelijker met de i5. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Gotthard pas gepakt met alle slingerweggetjes ernaartoe, echt een genot. Verbruik over 17,4kWh/100km over de eerste 740, en 16,5kWh/100km over de laatste 440 kilometer ondanks temperaturen van dik 35 graden onderweg. Trekhaakkoffer merk je niks van, behalve bij het laden moet je even oppassen dat je de paal niet raakt 
Personal esim onderweg zodat de kinderen gewoon internet hadden op hun iPad.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KXQAcJ8Eczu0IIBtELPEztT0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TvKSr5rPbsIhNypRySyp67MG.jpg?f=user_large)
En de laadplanning werkte 1 dag later gewoon weer. Wel zo fijn, want met al die files in Duitsland moest er wat aan de planning gedaan worden. BMW navigatie is wel wat conservatief, Google Maps is soms wat inventiever om rondom files te gaan, de navigatie zelf stuurt je graag een stilstaande file in.
Nadeel is de prijs per kWh hier, maargoed dat weet je in Italië. Voordeel is wel de 22kW boordlader, de lokale paal hier doet gewoon 20kW laden AC. De DC lader is 40kW gedeeld.
Overigens lifehack: in de file kan je je linkerknie tegen het stuur houden, dan zeurt de auto niet dat je je stuur moet vasthouden
Mijn home assistant BMW tracker werkt prima
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KXQAcJ8Eczu0IIBtELPEztT0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TvKSr5rPbsIhNypRySyp67MG.jpg?f=user_large)
En de laadplanning werkte 1 dag later gewoon weer. Wel zo fijn, want met al die files in Duitsland moest er wat aan de planning gedaan worden. BMW navigatie is wel wat conservatief, Google Maps is soms wat inventiever om rondom files te gaan, de navigatie zelf stuurt je graag een stilstaande file in.
Nadeel is de prijs per kWh hier, maargoed dat weet je in Italië. Voordeel is wel de 22kW boordlader, de lokale paal hier doet gewoon 20kW laden AC. De DC lader is 40kW gedeeld.
Overigens lifehack: in de file kan je je linkerknie tegen het stuur houden, dan zeurt de auto niet dat je je stuur moet vasthouden
[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 02-08-2026 09:12 ]
Neem een abbo op de Tesla Superchargers. Dan betaal je vrijwel nooit meer dan 0,50 in Italië. Overige idem. Ben je weer thuis dan abbo weer opzeggen. Dit kan maandelijks.
@Hendrik64 De Tesla laders staan niet echt in de buurt. Bij de rit naar huis is de eerste pas in Zwitserland en daar heb ik nog een Ionity abonnement. Dus dit jaar de Tesla overgeslagen.
En ach, die paar euro’s maken ook niet zoveel uit, eten/doen er niet minder om
Thuis rijden we bijna voor niks.
Kleur zijn we ook heel blij mee. Op uitgezocht zelfs
En ach, die paar euro’s maken ook niet zoveel uit, eten/doen er niet minder om
Kleur zijn we ook heel blij mee. Op uitgezocht zelfs
Ja, hij verspringt van Frans naar Duits en terug naar Nederlands enkel voor de plaats en straatnamen (zoals autostrades).sdgs schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:17:
[...]
En is dat bij jou dan ook van 't Frans naar 't Duits gesprongen sinds ergens midden juli?
De ene dag is het Duits, de andere Frans en soms in het midden van de rit gewoon Nederlands voor een tijdje.
Ik vermoed dat het iets met de kaart zelf te maken heeft, misschien na een update? Ik denk dat het zich bij mij reeds iets eerder voordeed, ergen in juni.
Da's een erg net verbruik. Wat voor snelheden heb je aangehouden? Kan me niet voorstellen dat je ruim boven 130km/h bent geweest.Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Wij zijn inmiddels 1100km zuidelijker met de i5. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Gotthard pas gepakt met alle slingerweggetjes ernaartoe, echt een genot. Verbruik over 17,4kWh/100km over de eerste 740, en 16,5kWh/100km over de laatste 440 kilometer ondanks temperaturen van dik 35 graden onderweg. Trekhaakkoffer merk je niks van, behalve bij het laden moet je even oppassen dat je de paal niet raakt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Ophidian Google is mij vaak wat te creatief. Omrijden wordt dan vrij snel voorgesteld terwijl je daar dus niet alleen vaak amper tijd mee spaart, maar dus ook qua range aan inboet. Zeker in Duitsland scheelt dat zo 20km omrijden en dan is het dus ook de vraag of dat qua laadplanning nog uitkomt.
Soms is het gewoon even snel toch maar even aan te sluiten. Alleen wat saaier. De kunst is daar vooral uit te vogelen welke rijstrook dicht is. 9 van de 10 keer wil iedereen naar links terwijl het rechts fijner doorrijdt. Met 2.5 ton onderweg is dat laatste ook wat zuiniger gok ik
De temperaturen zullen vooral wel geholpen hebben. De gemiddelde snelheid zal niet al te hoog geweest zijn gezien het verbruik en jaargetijde. Maar het geeft dus ook aan dat het een heel beste reismachine is! De mijne mag er vanmiddag weer op uit en ik gok eerder zonder koffer op de 22kWh/100km uit te komen.
Soms is het gewoon even snel toch maar even aan te sluiten. Alleen wat saaier. De kunst is daar vooral uit te vogelen welke rijstrook dicht is. 9 van de 10 keer wil iedereen naar links terwijl het rechts fijner doorrijdt. Met 2.5 ton onderweg is dat laatste ook wat zuiniger gok ik
De temperaturen zullen vooral wel geholpen hebben. De gemiddelde snelheid zal niet al te hoog geweest zijn gezien het verbruik en jaargetijde. Maar het geeft dus ook aan dat het een heel beste reismachine is! De mijne mag er vanmiddag weer op uit en ik gok eerder zonder koffer op de 22kWh/100km uit te komen.
@Cid Highwind Over het algemeen mee eens, maar nu was het een combinatie van Baustelle en ongelukken waardoor het letterlijk stil stond. Een stuk binnendoor gepakt, en later ingehaald worden door auto’s die achter je in de file stonden. Dus dan toch liever maar rijden en een beetje sightseeing dan echt stilstaan. Volgend jaar gewoon maar weer de vrijdag en zaterdag vermijden, maar kon helaas niet anders.
Temperatuur was verre van behulpzaam, veel stukken 35+ graden. Zelfs in Zwitserland was het bij aankomst nog 32 graden om 8 uur in de avond.
@Pannencouque
Heb een aantal etappes gedaan:
1. 352km naar Dörth. 98,1km/h 17,4kWh/100km
2. 170km, 90km/h, 16,4kWh/100km
3. 245 km, 65,1km/h gemiddeld (veel file, hoge temperatuur), 18,6kWh/100km. Overnachting
4: 146km 79,6km/h, 24kWh/100km —> dit was de Gotthard pas op, gestopt bovenaan om yoghurtje naar binnen te werken. Niet bijgeladen
5. 98km, 95,8km/h, 4,5kWh/100km (berg af)
6. 220km, 71,6km/h, 16,1kWh/100km gemiddeld
Totaal 1231 km. 209,5kWh. 17,0kWh/100km. Met trekhaakkoffer.
4 en 5 gecombineerd is 16,2kwh/100 km over 244km met 83,3km/h gemiddeld. Is dus over de Gotthard pass. Vanaf afrit 37 binnendoor gedaan omdat daar de file op de 2 begon. Reed heerlijk door, echt fantastisch stuk!
Waar het kon 120-130 gereden. In Italië en Zwitserland geen probleem. Duitsland etappe 2 en 3 hadden wel wat vervleende files. Temperatuur onderweg dus 35+ graden. Bij aankomst in Italië 37 graden.
De terugrit volgende week gaan we op 1 dag doen, kijken hoeveel laadstops er uiteindelijk nodig gaan zijn.
Temperatuur was verre van behulpzaam, veel stukken 35+ graden. Zelfs in Zwitserland was het bij aankomst nog 32 graden om 8 uur in de avond.
@Pannencouque
Heb een aantal etappes gedaan:
1. 352km naar Dörth. 98,1km/h 17,4kWh/100km
2. 170km, 90km/h, 16,4kWh/100km
3. 245 km, 65,1km/h gemiddeld (veel file, hoge temperatuur), 18,6kWh/100km. Overnachting
4: 146km 79,6km/h, 24kWh/100km —> dit was de Gotthard pas op, gestopt bovenaan om yoghurtje naar binnen te werken. Niet bijgeladen
5. 98km, 95,8km/h, 4,5kWh/100km (berg af)
6. 220km, 71,6km/h, 16,1kWh/100km gemiddeld
Totaal 1231 km. 209,5kWh. 17,0kWh/100km. Met trekhaakkoffer.
4 en 5 gecombineerd is 16,2kwh/100 km over 244km met 83,3km/h gemiddeld. Is dus over de Gotthard pass. Vanaf afrit 37 binnendoor gedaan omdat daar de file op de 2 begon. Reed heerlijk door, echt fantastisch stuk!
Waar het kon 120-130 gereden. In Italië en Zwitserland geen probleem. Duitsland etappe 2 en 3 hadden wel wat vervleende files. Temperatuur onderweg dus 35+ graden. Bij aankomst in Italië 37 graden.
De terugrit volgende week gaan we op 1 dag doen, kijken hoeveel laadstops er uiteindelijk nodig gaan zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 04-08-2026 12:07 ]
Wij zijn zondag weer terug gekomen en kan alleen maar beamen wat je zegt: zeer fijne auto om mee te reizen. Afgelopen 2 en halve week zo 5000 km afgelegd, geen centje pijn. En in Duitsland een waar genot met assistant driving plus. De soepelheid waar ze mee door het verkeer heen rijdt is uitstekend.Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie kleur auto verder, staat er goed bij 👌🏻
Ik heb er even op gelet en volgens mij is er wel iets van een gloed te herkennen op de luidsprekers in de deuren en in de deurvakken. Het is alleen wel erg subtiel, geen Mercedes taferelen. Meer een gloed dan echte verlichting.bibi2205 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:12:
Nu heb ik ook de B&W audio dus misschien maakt dat ook nog uit. Maar dat er niks is, dat klopt dus niet geheel.
Ik zag in een andere review van een 2024 M60 inderdaad wel sfeerverlichting achteraan in de deurvakken.Cid Highwind schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:56:
[...]
Ik heb er even op gelet en volgens mij is er wel iets van een gloed te herkennen op de luidsprekers in de deuren en in de deurvakken. Het is alleen wel erg subtiel, geen Mercedes taferelen. Meer een gloed dan echte verlichting.
Nu heb ik ook de B&W audio dus misschien maakt dat ook nog uit. Maar dat er niks is, dat klopt dus niet geheel.
/f/image/6uvbrp1XVNhyjCGph0TOpnd1.png?f=fotoalbum_large)
Hoe dan ook, mijn i5 plannen worden voorlopig door de werkgever nog even geparkeerd naar het einde van het jaar, ik ga nog een paar maandjes verder met mijn witte 330e. De i5 waar ik interesse in had was een zwarte maar stiekem wil ik wel liever terug een witte (of lichtrgrijs zoals Brooklyn Grau). Witte i5 Touring's zijn op de Belgische Premium Selection website zeldzaam met zwarte nieren. Misschien dat er tegen dan wat meer keuze is.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
/f/image/EaCV0nWfEB6iPq8mv78OwfPJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JFQ1Ymg5XkoRNYQlzIQ0zLlK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/btmxqvqrPCw2uKuwF6O4Rdc5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XSJ9AgtL1fmhk8SP4NUwVWob.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5eYCoeqnk9NzAB1EpBdBs5zo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kHtglqPVUBEP1WuztgpninK1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vClwIpjS0ItohqazrvEy8uXm.jpg?f=user_large)