St_frederik schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:04:
[...]
Knappe cijfers, met welke wielen?
Ik heb nu sinds een aantal weken een i5 touring (40) met 21inch velgen. Ik ben tot nu toe wat ontgoocheld in het verbruik.
Mijn vorige wagen (i4 m50 met 19 inch velgen) was toch makkelijker zuinig te rijden.
Toen ik in mei dit jaar mijn wagen koos, had de i5 Touring edrive40 met 19" velgen (dat was inclusief de update die iets meer range opleverde) een hogere range dan de i4 die ik me configureerde met 18" velgen. Die i4 kwam uit 554 km , mijn i5 Touring op 573 km
Nu is de WLTP niet zalig makend, want het normverbruik van de WLTP cursus wordt gemeten bij een gemiddelde snelheid van 47 km/h, waar de luchtweerstand al wel enig belang heeft, maar rolweerstand van het voertuig ook een belangrijke factor is. Bij 120 km/h is de impact van de luchtweerstand 50-60%. Indien je dus met je i5 vaak op de snelweg rijdt, is het logisch dat je een iets hoger verbruik hebt (want groter frontaal oppervlak).
Maar de impact van die 21" ers is belangrijk ; wanneer ik mijn i5 configuratie aanpas naar de 21", zakt mijn WLTP van 573km naar 511 km, is onder meer omdat er dan sportbanden worden gebruikt ipv eco-banden.
Bij de i4 hebben die 19"-ers een veel beperktere impact op de wltp tov 17"/18", ik vermoed dat de 19" ook nog gebruik maken van eco-banden bij de i4.