Auke 325ci schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:42:
Beste mede tweakers, graag jullie mening!
Ik rij al mijn hele leven BMW en sinds 5 maanden een 530e G60 uit 2024. Anzich een prima wagen maar... Ik heb geen oprit, enkel een laadpaal in de straat en een familie lid om de hoek wonen met oprit en eigen laadpaal. Ik vind de hybride strategie uiterst irritant. Het continu aan en uitgaan van de benzine motor kan ik maar niet aan wennen, het liefst rij ik een 530i of 540i maar die zijn niet in Nederland te koop. De electric range van mijn 530e met de huidige temperaturen is ongeveer 80km. Zoals gezegd probeer ik de hybride strategie zoveel mogelijk te vermijden en rij ik vrijwel altijd electrisch. Hierdoor moet ik elke dag stekkeren (uiterst irritant in mijn persoonlijke situatie).
Nu kan ik mijn auto weer bij de dealer inruilen en met bijbetalen een vrijwel zelfde wagen maar dan als i5 kopen. Hiermee los ik mijn hierboven geschetste irritaties wel op maar iets doet mij weerhouden om full-ev te gaan rijden. Wat zouden jullie adviseren en wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor het graag! Alvast bedankt!
550e (G61) ook zo’n 5 maanden in bezit en ondertussen 9000km op de klok. Alles in de regio (B wegen en klein stukje autobaan) rij ik geforceerd elektrisch. Je kunt dit afdwingen in dat aandrijflijn instelmenu. Motor spring alleen bij als je hem in de kickdown trap, wat ik nooit doe.
Langere stukken rij ik altijd op de navigatie, dan gaat de auto zelfstandig bepalen hoe de energie verdeeld moet worden, wat probleemloos werkt is mijn ervaring.
Incidenteel beïnvloed ik door “battery hold” (of sportstand) te gebruiken. Wil je energie verdelen over heen en terugreis moet je een tussenstop toevoegen. Maar heel vaak kun je op de bestemming laden. Vorige week nog een retourtje Amsterdam met totaal 3-4 liter verbruik op totaal 240km.
Soms heb ik zin om meer gas te geven en knal ik hem in de sportstand, motor beetje tijd gunnen om warm te worden en gaan met die B58.
Hoogste elektrische range die ik gezien heb ik 86km, denk dat je meteen 530e (zonder xDrive) richting de 100 moet kunnen gaan? Eea is sterk afhankelijk van de ritten die je maak. In de regio rij ik een duidelijk slechter elektrisch verbruik dan met langere ritten.
193pk levert de 550e elektrisch, 530e iets minder dacht ik. Is prima mee te leven imo, alleen op de snelwegen is de gang er wel uit.
_--[]--__ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:21:
Ik wil graag AC laden uitzetten tussen 16:00 & 21:00. Als ik in de app echter “laden in een bepaalde periode” wil instellen moet ik verplicht een vertrektijd opgeven, anders kan ik de instelling niet opslaan. Volgens de beschrijving gaat de auto dan het laden zo plannen dat de auto vlak voor vertrek tot het ingestelde percentage geladen is. Ik wil echter gewoon dat de auto om 21:00 begint met laden. Weet iemand of dat kan en hoe je dat in moet stellen?
In de auto krijg je dit niet voor elkaar volgens mij. Kan in mijn laadpaal (Zappi) wel voor elkaar krijgen met een schema’s en “boost mode”, maar gebruik dit niet.
Waarom zou je exact om 21:00 willen starten, zolang de auto maat klaar is als je vertrek toch?
Gebruik de functie incidenteel maar laad meestal bewust met mijn eigen PV als ik thuis kom nu. Krijg de auto op een beetje zonnige dagen vol als ik een beetje op tijd thuis ben en eco+ laad (lees 100% PV opwek gebruiken).
Berichtgeving over het tekort aan elektriciteit is in onze buurt een beetje kul, de halve buurt levert rond 17:30 op een zonnige dag nog 5-6kWh terug

.
[
Voor 30% gewijzigd door
Tortelli op 22-05-2025 15:57
]