Angilo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:29:
Welke laadpaal hebben jullie thuis en wat is de ervaring? Ik heb gemerkt dat er veel verschil in de aanbiedingen zit: van EUR 1.200 tot EUR 2.700; allemaal inclusief installatie, inclusief loadbalancer. Een aantrekkelijk geprijsde variant is de Ratio Solar. Daar is een topic over hier, maar kon geen i5 specifieke ervaringen vinden, maar wel Renault en VW specifieke problemen... Over het algemeen lijkt men wel tevreden.
550e hier: Zappi 22kWh sinds een halfjaar die het probleemloos doet. Mijn tip is om een laadpaal met snoer te nemen, want het op en afrollen is heel vervelend.
Laad nu in de zomer meestal op eco+ mode (laden met eigen PV opbrengst), al heb je hier een forse PV installatie voor nodig om dit na je werktijd nog te redden. Daarnaast krijg je veel stop-start acties als je opwerk relatief beperkt is of grote verbruikers geregeld aan gaan. Zelfs met mijn toch forse installatie van 46 panelen / 15900Wp.
De eco stand zorgt ervoor dat je op minimaal vermogen laad (~4kWh) en voorkomt stop-starts. Als het wat bewolkt is en ik heb geen haast gebruik ik die meestal.
Je kunt de auto ook zelf beperken qua laadvermogen. Heel handig als je weet dat een laadpaal plaktarieven heeft: gewoon laadvermogen beperken daardoor de “idle” tijd veel korter is 😉.
PS: de 22kWh heb ik natuurlijk niet nodig en kan de auto ook niet aan in mijn geval (550e was de eerste hybride van BMW die met 11kWh kan laden) en kan mijn installatie thuis ook niet leveren normaal gesproken. Er is wel een scenario waarbij je 17kWh kunt leveren, dat kan in de toekomst wel handig zijn. Met eigen PV opwek (er zijn momenten dat ik 11.5kWh opwek) zou ik die 22 zelfs kunnen halen. Heb de paal nu gelimiteerd op 25 ampère.
RobinI5 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:31:
Goedendag, hier ook bezig met een configuratie van een I5 touring. Meeste opties ben ik wel al uit, maar twijfel of ik voor de comfort stoelen ga (vanwege uiteraard comfort) of dat ik voor de optionele M sport stoelen ga die ik echt heel erg mooi vind!
Heeft iemand ervaringen met deze stoelen in de I5?
[Afbeelding]
Instap gemak is ook een nadeel bij stoelen met een hele grote wang. Ik zou bij een daily drive altijd voor de comfort stoelen gaan. Ook als je klein en licht bent in mijn geval zitten die top. Daarnaast ook stoelventilatie wat mist in de M stoelen volgens mij?
[
Voor 19% gewijzigd door
Tortelli op 16-07-2025 14:49
]