Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

• Bobke2173
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 25-09 06:25
Angilo schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:17:
Heeft iemand nog tips voor instellingen om tegen fatsoenlijke tarieven te laden? Ik laad 90% thuis, de andere 10% bij snelladers en ik betaal altijd 70-95 cent per kWh. Met de zelfs als ik met de bmw bij tesla laadt is het goedkoper. Ik krijg dat echter niet ingesteld op de navigatie.
Ik kijk meestal in de bmw app op de gsm of via internet op de bmw charging site op de kaart

Zo vind je, in de omgeving waar je wil laden, de verschillende oplaadpalen en hun prijzen erbij. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk, namelijk prive....dus is wel duidelijk verschil tussen 0.43€/khw of 0.68€/khw...Auto en oplaadkaart van een bedrijf moet je dus inderdaad niet van wakker liggen... Zelfs snelladers aan 0.45€/khw...

Zo ook mijn verlof uitgestippeld waar ik goedkoper kon opladen

Ik laadde vroeger ook probleemloos via stopcontact thuis, doch sinds enkele maanden hapert die continue en stopt de laadsessie om dan 1min later weer te herstarten, tot de pogingen teveel worden en hij volledig afbreekt... Probleem kabel of stopcontact?

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 11:16
florholvoet schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:37:
Voor 10% kan je je de vraag stellen of het de moeite is om daarmee bezig te zijn?
Als ik snel-laad (uit noodzaak, enkel bij lange trips) dan kijk ik eigenlijk niet echt naar het tarief.
Het verschil tussen heel duur en gewoon duur is niet zo groot.

Als je nu veel zou snelladen kan je een abonnement bij Fastned ofzo overwegen, maar dat is dus niet interessant als je zo weinig er gebruik van maakt.
Eens. Af en toe moet ik voor het werk wat langere afstanden rijden. Dan krijg ik een rekening van 100-150 euro en denk ik, oei, kan dat niet anders? Het is te onregelmatig om een abonnement oid te nemen inderdaad. Ionity abonnement heb ik geprobeerd, maar dat scheelt vrijwel niks. Ik heb de app ingesteld op laden via Tesla, maar de auto stuurt mij nooit langs een supercharger.
Bobke2173 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:18:
[...]

Ik kijk meestal in de bmw app op de gsm of via internet op de bmw charging site op de kaart

Zo vind je, in de omgeving waar je wil laden, de verschillende oplaadpalen en hun prijzen erbij. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk, namelijk prive....dus is wel duidelijk verschil tussen 0.43€/khw of 0.68€/khw...Auto en oplaadkaart van een bedrijf moet je dus inderdaad niet van wakker liggen... Zelfs snelladers aan 0.45€/khw...

Zo ook mijn verlof uitgestippeld waar ik goedkoper kon opladen

Ik laadde vroeger ook probleemloos via stopcontact thuis, doch sinds enkele maanden hapert die continue en stopt de laadsessie om dan 1min later weer te herstarten, tot de pogingen teveel worden en hij volledig afbreekt... Probleem kabel of stopcontact?
Ik heb de auto prive inderdaad. Ik vind het niet super erg, maar wel zonde van het geld, ik blijf een Nederlander...

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:37
Angilo schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:27:
[...]
Ionity abonnement heb ik geprobeerd, maar dat scheelt vrijwel niks.
Een IONITY Power abonnement kost €11,99 per maand en is per maand opzegbaar. Met 1 laadsessie per maand heb je dit abonnement er al uit: 72 cent versus 43 cent per kWh* is een verschil van 29 cent per kWh. €11,99/0,29=41,34kWh laden om quitte te spelen.
Ik sluit dit abonnement vaak af als ik op vakantie ga.

*De prijzen per kWh varieren per land/lokatie.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16
Franciesco schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:39:
[...]

Een IONITY Power abonnement kost €11,99 per maand en is per maand opzegbaar. Met 1 laadsessie per maand heb je dit abonnement er al uit: 72 cent versus 43 cent per kWh* is een verschil van 29 cent per kWh. €11,99/0,29=41,34kWh laden om quitte te spelen.
Ik sluit dit abonnement vaak af als ik op vakantie ga.

*De prijzen per kWh varieren per land/lokatie.
Ik kies dan liever BMW abonnement. Iets minder korting bij Ionity, maar wel korting bij meerdere snelladers maar ook op ac laders. Ionity is dan 45 cent. Maar fastned bijv ook 52 cent.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-09 11:06
Een week met de auto in Frankrijk gereden en moet zeggen dat de BMW navigatie met oplaadstrategie prima werkt. Had deze wel ingesteld op BMW abonnement voorkeur elektra aanbieders en automatisch laden. Alleen 1 keer gehad dat die mij van de snelweg af wilde brengen waar ik zelf een hekel aan heb. Bij elke stop, na 200km-250km, beentjes strekken/sanitaire stop/koffiemomentje, was de auto alweer geladen boven voorgestelde minimum. Snelheid 130km-140km per uur. Heerlijke reisauto. ;)

Ook het automatisch parkeren werkte prima.

[ Voor 21% gewijzigd door MM1974 op 08-09-2026 19:35 ]

• Noah96
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-09 19:12
Beste mede-tweakers en i5-bimmers,

Op 7 aug. ben ik overgestapt van de F11 520d naar de G61 i5 M60 Saphirschwarz van maart 2025. Zelf uit Frankrijk geïmporteerd bij de officiële dealer daar. Alles goed (gegaan), op een beschadiging onder de voorbumper rechts en een draadloze oplader die niet werkt na. De draadloze oplader wordt 14 sept. onder fabrieksgarantie bij Story gefixt; de schade (voor mij kosteloos) in oktober. Wie de schade heeft veroorzaakt, is onduidelijk. De transporteur zei bij afleveren dat het niet door zijn toedoen is maar deed ook wat vaag. Wel had hij het schadeformulier ingevuld. BMW Charrier betwist het ook en wil het toch vergoeden. Spotrepair wordt het.

Hierbuiten: de Franse codering die diep in de systemen is geworteld, wordt op 21 sept. naar de Nederlandse gecodeerd. De auto is letterlijk full options, dus ook optie 5AU (Driving Ass. Prof.). Het vreemde is dat niemand (incl. BMW) me kan vertellen waarom Highway Assistant niet werkt noch wordt aangeboden via de ConnectedDrive Store. In het menu staat bij Assisted Driving enkel de optie Lane Change Assistant. Active Lane Change en Assisted Driving Plus ontbreken (dus ook niet greyed-out), terwijl alle benodigde hardware aanwezig is. Ik weet dat de laatste twee opties, onderdeel van Highway Assistant, vanaf het begin enkel voor DE, VS en CA was vrijgegeven. Echter, het werkt ook niet in Duitsland. Bij de grensovergang komt wel meteen de melding dat Assisted Driving is overgeschakeld naar dat land en de daar geldende regels, maar dus niet die opties.

Daarnaast heb ik vernomen dat het afg. zomer (recent dus) is vrijgegeven voor o.a. NL, BE en FR. Dus tot 130 km/u handsfree rijden.

Heeft iemand evt. ervaring met m'n vraagstuk en/of informatie die wat kan verduidelijken?

Edit 1: Canada toegevoegd

Edit 2: Opgelost. Uitvoeringen zonder de 'stille' optie 5AX (Highway Assistant) missen o.a. embedded sensors links- en rechtsonder in de randen van het Instrument Cluster. Dus toch wat je je afvroeg een hardware verschil @NemeSiS-7 .

[ Voor 7% gewijzigd door Noah96 op 09-09-2026 12:25 ]

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09 12:07
Interessant, ik loop eigenlijk tegen hetzelfde vraagstuk aan. Mijn i5 M60 heeft ook Driving Assistant Professional (5AU) en voor zover ik begrijp is de benodigde hardware voor Highway Assistant aanwezig.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat BMW deze functies blijkbaar per land/softwarematig vrijgeeft. Als Assisted Driving Plus/Highway Assistant inmiddels ook voor Nederland is vrijgegeven, zou je verwachten dat auto’s met 5AU dit via een software-update of ConnectedDrive geactiveerd kunnen krijgen en niet alleen nieuw geproduceerde auto’s.

Ik ben daarom ook benieuwd of iemand met een wat oudere i5 met 5AU de functie inmiddels daadwerkelijk in Nederland werkend heeft gekregen, eventueel na een software-update of hercodering door BMW. Dat zou meteen duidelijk maken of het puur software/codering is of dat er toch een hardwareverschil bestaat.

• Ophidian
@Noah96 Ik heb Highway Assistant, maar deze werkt niet in NL. Alleen de nieuwe IX3 werkt dit in NL volgens mij, niet voor de al bestaande i5.

Als ik op de Autobahn rij, dan zie ik niet per se een verschil met de normale Driving Assistant. Alleen als ik stuur loslaat blijven de lampjes op het stuur groen, staat er Plus in het scherm en zeurt ie niet dat je je stuur moet vasthouden. Maar zdra je stuur vastneemt, dan verdwijnt DA Plus in het scherm. Dus heb je je stuur al losgelaten in DE?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Noah96
NemeSiS-7 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:14:
Interessant, ik loop eigenlijk tegen hetzelfde vraagstuk aan. Mijn i5 M60 heeft ook Driving Assistant Professional (5AU) en voor zover ik begrijp is de benodigde hardware voor Highway Assistant aanwezig.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat BMW deze functies blijkbaar per land/softwarematig vrijgeeft. Als Assisted Driving Plus/Highway Assistant inmiddels ook voor Nederland is vrijgegeven, zou je verwachten dat auto’s met 5AU dit via een software-update of ConnectedDrive geactiveerd kunnen krijgen en niet alleen nieuw geproduceerde auto’s.

Ik ben daarom ook benieuwd of iemand met een wat oudere i5 met 5AU de functie inmiddels daadwerkelijk in Nederland werkend heeft gekregen, eventueel na een software-update of hercodering door BMW. Dat zou meteen duidelijk maken of het puur software/codering is of dat er toch een hardwareverschil bestaat.
Aangezien de i5 met optie 5AU vanaf de eerste productielijn Highway Assistant in DE en de VS wel actief hebben, lijkt me een hardwarematig verschil uitgesloten. De optie is immers nooit bij aankoop apart te bestellen geweest. Volgens mij wordt dit via de servers in München op chassisnummer bepaald (licentie toewijzing).

• Noah96
Ophidian schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:19:
@Noah96 Ik heb Highway Assistant, maar deze werkt niet in NL. Alleen de nieuwe IX3 werkt dit in NL volgens mij, niet voor de al bestaande i5.

Als ik op de Autobahn rij, dan zie ik niet per se een verschil met de normale Driving Assistant. Alleen als ik stuur loslaat blijven de lampjes op het stuur groen, staat er Plus in het scherm en zeurt ie niet dat je je stuur moet vasthouden. Maar zdra je stuur vastneemt, dan verdwijnt DA Plus in het scherm. Dus heb je je stuur al losgelaten in DE?
Yup, ik begrijp wat je bedoelt. Ook diep in Duitsland blijft het ~5 sec. zwart en dan die oranje blinkers. Evenmin de benodigde vermelding DA Plus.

• Ophidian
Noah96 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:24:
[...]

Yup, ik begrijp wat je bedoelt. Ook diep in Duitsland blijft het ~5 sec. zwart en dan die oranje blinkers. Evenmin de benodigde vermelding DA Plus.
Nee dan werkt het inderdaad niet. De DA Plus markering is duidelijk te herkennen links onder in beeld.

Dat Driving Assistant Plus en Pro niet in je connected drive in de auto staan klopt. Vroeger was dit wel. Onlangs was dit weg, hier hebben een aantal tweakers BMW over bericht en toen was het er gewoon uitgehaald. Highway Assistant staat wel in Connected Drive store onder geboekt.

Dit heb ik in de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLZo4eyj9siU9D0RrxdqviiDUAw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y00VWoPXoniWRUt4IXkt93kk.jpg?f=user_large

Als je bij BMW inlogt, kan je je uitrusting zien. Onder 6.5 staat de driving assistant pro

Highway Assistant wordt overigens in NL niet op de i5 aangeboden. Dus de kans dat die gaat werken lijkt mij nihil.

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 08-09-2026 20:33 ]

• Noah96
Ophidian schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:32:
[...]

Nee dan werkt het inderdaad niet. De DA Plus markering is duidelijk te herkennen links onder in beeld.

Dat Driving Assistant Plus en Pro niet in je connected drive in de auto staan klopt. Vroeger was dit wel. Onlangs was dit weg, hier hebben een aantal tweakers BMW over bericht en toen was het er gewoon uitgehaald. Highway Assistant staat wel in Connected Drive store onder geboekt.

Dit heb ik in de instellingen:
[Afbeelding]

Als je bij BMW inlogt, kan je je uitrusting zien. Onder 6.5 staat de driving assistant pro

Highway Assistant wordt overigens in NL niet op de i5 aangeboden. Dus de kans dat die gaat werken lijkt mij nihil.
Dit scherm ja. HA staat bij mijn auto niet geboekt en dus ook niet als boekbaar. Aan welk land is jouw i5 na productie geleverd?

• Ophidian
@Noah96 Ik heb Duitse import. Staat die ook niet bij geboekt op connected drive op BMW.nl? Dan zou ik de dealer laten kijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHwSR_W7G3xGmUFoJNfQ5qUfWXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IThsNZFiwBetjjF2LzzAWCI7.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Ophidian op 08-09-2026 20:52 ]

• Noah96
Ophidian schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:51:
@Noah96 Ik heb Duitse import. Staat die ook niet bij geboekt op connected drive op BMW.nl? Dan zou ik de dealer laten kijken.
Nee, ook daar niet. Duitse import verklaart het. Veel Belgische uitvoeringen hebben ook optie 5AX, een 'stille' optie die het activeert. Daarnaast merkte ik wel op, dat uitvoeringen met 5AX naast de sensor in het drivers display (in de notch midden bovenaan), ook links en rechts sensoren hebben. Je kunt ze actief rood zien knipperen als je een cam erop richt. Bij mij zijn enkel in de notch midden bovenaan sensors zichtbaar. Of ze zijn link en rechts niet aanwezig, of ze staan op non-actief. In het eerste geval is het toch een hardwarematig verschil dat achteraf activeren sowieso onmogelijk maakt....

• Ophidian
@Noah96 Oh excuses, ik had gelezen dat je sowieso die optie had. Nee klopt, doordat het een Duitse auto is, is de optie inderdaad mogelijk.

• Noah96
200 miljoen kilometer zonder handen aan het stuur

Ter info. De roll out van activatie loopt volgens BMW tot eind dit jaar (gaat kennelijk op chassisnr.). Optie 5AX aanwezig is dus wel de voorwaarde.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ApC_IcE schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:06:
[...]

Ik heb sinds een week deze:

https://a.aliexpress.com/_EHf9JZu

Ik kan niet zeggen dat hij sneller laad dan de magsafe (heb ik ook) maar met hoesje merk ik geen verschil. Zit heel degelijk

Ik heb al een magsafe houder en zal die eens proberen in deze houder bedenk ik me net.
Ok, de originele magsafe die ik al in een houder heb die er niet uit wilt. Past er op. Dus top.

[ Voor 70% gewijzigd door ApC_IcE op 09-09-2026 17:15 ]

• CKi5
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-09 16:40
Noah96 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:11:
200 miljoen kilometer zonder handen aan het stuur

Ter info. De roll out van activatie loopt volgens BMW tot eind dit jaar (gaat kennelijk op chassisnr.). Optie 5AX aanwezig is dus wel de voorwaarde.
Een hele discussie. Heb de optie 5AU. Het enige verschil met 5AX is volgens mij dat baanwissel niet volgt na kijken in een buitenspiegel. Datzelfde effect kan ook nu in NL met 5AU bereikt worden door simpelweg de richtingaanwijzer uit te zetten naar de betreffende baan. Over die gestuurde baanwissel op zich valt ook nog wel iets te zeggen: vaak kijken, kijken en nog eens kijken dan groen voor wissel en vervolgens een min of meer abrupte beweging in het horizontale vlak waardoor je de natuurlijke impuls krijgt maar een beetje electro bij te geven. Zeker voor verbetering vatbaar.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 13:06
Ben toch wel erg benieuwd wat de nieuwe i5 gaat brengen. Ik denk dat BMW in een lastige situatie zit - met de huidige specs (met name range / accucapaciteit) kunnen ze eigenlijk niet meer concurreren in de prijscategorie ~90k, dus er zal een significante update moeten komen, maar ze zullen gelimiteerd blijven door het CLAR platform. Ook zal de auto niet meekunnen met zijn goedkopere broertjes zoals de i3 en de iX3.

Er is al wat nieuws over de 5 in het algemeen, maar ben vooral benieuwd wat ze met het accupakket kunnen gaan doen. Om relevant te blijven moet dit denk ik minimaal +20%.

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-09 10:49
@mrwiggs - dat is inderdaad wel een dingetje (zoals ze zo mooi in NL zeggen. De i5 staat in mijn top 3 als volgende wagen. Mijn huidige i4 is end of lease rond maart 2027. De allerlaatste, modernste technologie hoeft voor mij niet, net zoals de Neue Klasse cockpit.

Een iets beter 'motor' rendement, iets langer kilometerbereik, en een klein opfrissing van het exterieur zonder zwaar over te hellen naar de Neue Klasse stijl is voor mij voldoende. En dit alles zonder meerprijs welteverstaan.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:15

DomiGijzen

Iets met Data

mrwiggs schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:12:
Ben toch wel erg benieuwd wat de nieuwe i5 gaat brengen. Ik denk dat BMW in een lastige situatie zit - met de huidige specs (met name range / accucapaciteit) kunnen ze eigenlijk niet meer concurreren in de prijscategorie ~90k, dus er zal een significante update moeten komen, maar ze zullen gelimiteerd blijven door het CLAR platform. Ook zal de auto niet meekunnen met zijn goedkopere broertjes zoals de i3 en de iX3.

Er is al wat nieuws over de 5 in het algemeen, maar ben vooral benieuwd wat ze met het accupakket kunnen gaan doen. Om relevant te blijven moet dit denk ik minimaal +20%.
Is de iX5 niet ook nog CLAR? Niet Neue Klasse. Wel het interieur.

Grz D. | GijzenDMA.com

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:37
Geen keiharde informatie, maar in onderstaand artikel wordt een “Rimac battery pack” verwacht voor de i5 LCI. Hiermee zou een significant hoger rijbereik mogelijk moeten worden. Het is afwachten of dat daadwerkelijk gaat gebeuren en wat de specs dan gaan worden.

https://www.bmwblog.com/2...facelift-rimac-batteries/

• Ophidian
Dit is het interieur van de i7 LCI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8uoEDCdySVdLyzcjZ8kEW_RUx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/VRvM6cKL44arPzM21llMLejH.webp?f=user_large

De i5 zal hetzelfde krijgen als je naar de plaatjes kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/webp/2026/08/2027-BMW-5-Series-Touring-Scoop-Baldauf-7.webp
Dan zie je hetzelfde centrale scherm

• CKi5
Ophidian schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet mijn ding. Wat moet je met alle informatie over de volle breedte van de voorruit. Gewoon compact HUD met alle informatie is voor mij genoeg.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Maximus

PhD i.o.

Ophidian schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is voor mij de reden om te wachten tot de LCI er is. Volgende week een dag de i5 mee. Pre LCI.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• DomiGijzen

DomiGijzen

Iets met Data

CKi5 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:08:
[...]

Niet mijn ding. Wat moet je met alle informatie over de volle breedte van de voorruit. Gewoon compact HUD met alle informatie is voor mij genoeg.
Heb nu twee keer in de ix3 gezeten. Eigenlijk is het wel erg doordacht en geeft op een rustige wijze veel info. Ik vond de hele auto overigens rustig en ruim. Dat is in principe de bmw stijl maar ik was bang dat de nieuwe weg anders zou uitwerken.
Wat me ook opviel is dat de echte HUD hoger op het raam zit. Dat vind ik persoonlijk een voordeel.

Grz D. | GijzenDMA.com

• CKi5
DomiGijzen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:16:
[...]

Heb nu twee keer in de ix3 gezeten. Eigenlijk is het wel erg doordacht en geeft op een rustige wijze veel info. Ik vond de hele auto overigens rustig en ruim. Dat is in principe de bmw stijl maar ik was bang dat de nieuwe weg anders zou uitwerken.
Wat me ook opviel is dat de echte HUD hoger op het raam zit. Dat vind ik persoonlijk een voordeel.
De hoogte van de HUD kun je nu toch ook al instellen via Display? Of begrijp ik je verkeerd?

• DomiGijzen

DomiGijzen

Iets met Data

CKi5 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:40:
[...]

De hoogte van de HUD kun je nu toch ook al instellen via Display? Of begrijp ik je verkeerd?
Dat is de fijn afstelling. Klopt inderdaad. Maar in de ix3 zit de projectie als geheel al hoger.

Grz D. | GijzenDMA.com

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Franciesco schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:34:
Geen keiharde informatie, maar in onderstaand artikel wordt een “Rimac battery pack” verwacht voor de i5 LCI. Hiermee zou een significant hoger rijbereik mogelijk moeten worden. Het is afwachten of dat daadwerkelijk gaat gebeuren en wat de specs dan gaan worden.

Als ze werkelijk naar een 750-770km range gaan los je de grootste minpunten wel op. Die 50km extra die een ix3 doet maakt niet zoveel uit. Alleen kunnen ze hem ook naar 800 volt brengen? Want de laadupgrade is dan best significant denk ik?

Als ik nu iets elektrisch zou moeten kopen (lees op korte termijn) zou ik wel echt geintresseerd zijn in de nieuwe iX5 overigens. Snel laden, goeie range en praktisch. Daarmee neem je wel het rijgedrag van een boot op te koop toe :D.

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 22-09-2026 11:44 ]

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 13:06
Tortelli schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:42:
[...]

Als ze werkelijk naar een 750-770km range gaan los je de grootste minpunten wel op. Die 50km extra die een ix3 doet maakt niet zoveel uit. Alleen kunnen ze hem ook naar 800 volt brengen? Want de laadupgrade is dan best significant denk ik?
Ik denk dat 750 km moet lukken, dat zou +20% zijn door beter accu en wellicht wat lager verbruik. Ik denk dat 800V hem niet gaat worden.
Als ik nu iets elektrisch zou moeten kopen (lees op korte termijn) zou ik wel echt geintresseerd zijn in de nieuwe iX5 overigens. Snel laden, goeie range en praktisch. Daarmee neem je wel het rijgedrag van een boot op te koop toe :D.
Dat rijgedrag is voor mij de reden juist te switchen van iX3 naar i5 ;-)

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

mrwiggs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:05:
[...]

Ik denk dat 750 km moet lukken, dat zou +20% zijn door beter accu en wellicht wat lager verbruik. Ik denk dat 800V hem niet gaat worden.

[...]

Ik wacht op de LCI om een i5 te bestellen. De 800V is voor mij geen dealbreaker. wanneer ik meer dan 600km range wil hebben, kan ik wel even langer wachten om te laden. Wil dan even rustig de benen strekken, net als de rest die meerijdt.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Weet ook niet hoeveel het in de praktijk uitmaakt. i5 laad met een 200kWh max?
10-80% in de praktijk in een halfuurtje wat ik zo snel zie in google? De echt snelle 800v auto's doen dit nu in zo'n 15-20 minuten?

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

Dat is voor mij niet de dealbreaker. Volgens mij idd 200kW maar dan wel lang op dat niveau.

Met twee jonge kinderen op vakantie ben je zo een half uur verder. Vind het verlengen van de range interessanter. Net als de nieuwe inrichting met de balk boven t dashboard.

Had verleden week een i5 Touring mee van de dealer. Daar was het dashboard met de twee schermen wat out dated. De rest van de auto is top.

[ Voor 7% gewijzigd door Maximus op 22-09-2026 16:37 ]

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:43
Ik heb m’n i5 touring eind Juli verkocht en heb nog een mooie originele BMW breedset met winterbanden liggen.

Laat gerust iets weten indien ik hiermee iemand kan helpen.

• Ophidian
Helaas vanochtend een rijtje foutmeldingen, beperking aandrijflijn en rijstabilisering. Als ik op de fora kijk, zijn het softwareproblemen, maar er is een batch auto’s waarvoor een terugroepactie zou zijn. Weet iemand daar iets van?

• Ophidian
Meldingen weer weg, sta je voor niks bij de dealer :/

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:26
mrwiggs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:05:
[...]

[...]

Nu ik een paar maanden met de huidige i5 rondrijd durf ik wel te zeggen dat 800v overrated is. Juist bij accu’s van 80kWh+ is de range afdoende om ver genoeg te komen. Bij kleinere accu’s zie ik het voordeel wel.

Maar. Dat laatste is relatief. Voor een M60 is diezelfde 82kWh een stuk eerder leeg. Een grotere accu als optie zie ik wel als een optie voor de i5. Dat maakt het model simpelweg interessanter op 3 manieren:
- de kilometervreter heeft een groter accu voor meer range
- grotere velgen zijn met meer accu te compenseren
- een hogere dichtheid zou kunnen betekenen dat een accu van gelijke capaciteit mogelijk het nodige gewicht kan sparen

Dat laatste komt het rijgedrag ten goede. En in Nederland ook de MRB.

Ik ben inmiddels ook best tevreden met het totaalpakket maar óf een grotere accu óf sneller laden is BMW naar z’n stand verplicht. Met name de huidige laadcurve is gewoon vrij bedroevend.

Het rijgedrag icm het adaptieve onderstel heb ik niks dan lof over. Super spreiding die perfect beide usecases afdekt.

Voor mij is de vooruitblik op basis van de i7 LCI ook duidelijk een reden blij te zijn er nu reeds een onder de kont te hebben. De iDrive knop is gewoon erg fijn om een slinger aan te geven in het snelmenu om stuurvibrator uit te zetten, of om dus een tikkie in- of uit te kunnen zoomen. Updates dienen QoL te brengen, niet weg te nemen. En of de i5 voortaan met een frunk gaat komen moet ik ook nog maar zien.

Ook heb ik m’n bestuurdersinfo op het absolute minimum ingesteld. Heerlijk, enkel de minimale Navi informatie links en de kaart (zonder widgets) rechts, en doen waar een BMW voor gemaakt is: Rijden. Zelf rijden.

Dat laatste excelleert het model ook in, maar het laat zich in spec sheets slecht uitdrukken.

• MM1974
Maximus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:14:
[...]

Ik wacht op de LCI om een i5 te bestellen. De 800V is voor mij geen dealbreaker. wanneer ik meer dan 600km range wil hebben, kan ik wel even langer wachten om te laden. Wil dan even rustig de benen strekken, net als de rest die meerijdt.
ik ben deze vakantie naar Frankrijk geweest met de i5 en geen moment heb ik mij 'gergerd' aan het opladen. Was eerlijk gezegd wel lekker relaxed. na ongeveer 250 km even benen strekken / sanitaire stop / koffie en auto was weer genoeg bijgeladen (naar >80%)

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

MM1974 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:22:
[...]

ik ben deze vakantie naar Frankrijk geweest met de i5 en geen moment heb ik mij 'gergerd' aan het opladen. Was eerlijk gezegd wel lekker relaxed. na ongeveer 250 km even benen strekken / sanitaire stop / koffie en auto was weer genoeg bijgeladen (naar >80%)
Klopt hoor; alleen als ik over een half jaar bestel en de LCI komt een maand later, dan vind ik het zonde om niet even te wachten. Los van de range.

• MM1974
Maximus schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:22:
[...]

Klopt hoor; alleen als ik over een half jaar bestel en de LCI komt een maand later, dan vind ik het zonde om niet even te wachten. Los van de range.
Eens! In de Ix3 vind ik de materialen minder maar als je naar de i7 en X5 kijkt verwacht ik dat de LCI meer richting dat niveau zit.

[ Voor 19% gewijzigd door MM1974 op 25-09-2026 19:47 ]

• Ophidian
Vandaag weer zeer kort de storing gehad. Vervelend wel tijdens een moment dat hij op B stand aan het remmen was voor een stoplicht, hierdoor schoot hij heel even door en remde weer verder af (foutmeldingen weer weg).

Even de OBD2 eraan gehangen, en dan komt code 224188: Accelerator pedal module, pedal sensor, sensor 1, sensor 2: Signals implausible. Met deze fix: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2026/MC-11036552-0001.pdf

Al even contact gehad net de BMW dealer, begin van de week weer even met ze contacten om reparatie in te plannen. Ondertussen maar op stand D blijven rijden met voetje op de rem bij de afremmomenten.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:45
Tortelli schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:42:
[...]

Dat zou inderdaad een pluspunt zijn. Nu nog even het apart te openen achterruitje terug en het te openen panoramadak. Oh, en de comfortstoelen met de rugleuning in twee delen. :P

• Hendrik64
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:26
Volledig eens met de eerste 2 punten.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-09 12:50
mrwiggs schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:12:

Franciesco schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:34:

Ik heb zelf 3 nieuwe gecamoufleerde i5 Touring ingehaald op de autosnelweg tussen Malmö en Kopenhagen in februari of maart van dit jaar. Front was stevig gecamoufleerd, maar hield dezelfde vorm als vandaag, leek er wel op dat dan ingevuld werd met een front van de i3, maar de vorm van de huidige lichten leek wel behouden (was moeilijk te zien). Aan de achterzijde vond ik de lichten echt een flinke achteruitgang, veel te bruut en lomp, één van de mooie elementen van de huidige i5.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste