Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-08 18:56
DomiGijzen schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Wat klopt er niet aan dan?
Dat ik dit niet ervaar maar misschien is mijn gehoor minder verfijnd dan die van jullie

[ Voor 17% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:22 ]

• MM1974
Cid Highwind schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Ik wel, jij ook?

Geen idee wat jouw referentie is, maar wanneer je het over auto's van 80k € + hebt, horen daar ook gewoon bepaalde verwachtingen bij. BMW vraagt graag de hoofdprijs, ik als klant, associeer daar een bepaalde standaard bij. Dat een Polestar boven de 130 km/h ineens flink luidruchtiger wordt, kan ik begrijpen. Dat is een Chinees-Zweeds model met de focus op markten waar die snelheid eerder uitzondering dan regel is.

Bij Duitse schepen is de verwachting dat deze ook bij 180 km/h nog aangenaam rustig en comfortabel blijven, "souverän", zoals ze het zelf noemen. En dat is helaas niet het geval.

Juist het contrast t.o.v. de ervaring bij lagere snelheden zorgt dat het des te meer een negatieve indruk achterlaat.
Ik dus zeker niet. Auto reviews ook geen issue en ik kijk de Duitse bijdragen vooral en die drukke het pedaal wel een stuk dieper in op de Autobahn.

[ Voor 5% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:18 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-08 09:26
Tortelli schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:29:
Je mis imo de optie voor dubbelglas, dat had geholpen. Overigens schik je qua geluidsbeleving als je terug stap in een 3 serie (met wel deze optie).
Dat vond ik al vanuit een F11 naar een 3-serie. En die had niet eens dubbel glas ofzo.
Als je eenmaal dat soort comfort in een 5 gewend bent, merk je het snel als je ergens anders in zit. Vooral als het hard gaat is het verschil groot.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-08 14:11

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Cid Highwind schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Ik kan me de 3-Serie, tenminste ten tijde van toen deze op de markt kwam, als aangenaam stil herinneren. Ik reed destijds een C-Klasse (W205) met dezelfde optie, en de geteste 3-Serie deed er absoluut niet voor onder, integendeel.

Maar inderdaad, je went heel snel aan zulke zaken.

Ook bij de C-Klasse merkte je dat het sterk afhankelijk is van hoe de wind staat (en in welke hevigheid). Bij de i5 is het gewoon frappant wanneer je deze naast z'n directe concurrent zet, dat de rollen bij hoge snelheid, afhankelijk dus van de wind, zich omdraaien. De EQE is qua stroomlijn nu eenmaal nog net wat verder geoptimaliseerd, met dus ook kleinere spiegels. Maar aangezien de i5 verder best een flinke jongen is, zal dat er mogelijk wat vreemd uit hebben gezien. Dan rest enkel extra demping.

De i5 heeft daarin er natuurlijk ook gewoon last van dat de auto qua rijgeluiden verder erg stil is. Bij een diesel, de norm in dit segment / bij deze snelheden, valt het ook weer minder op. Ik zal Herr Zimmer z'n magie eens laten doen :)

Overigens, dat er gewoon niks van de aandrijflijn doordringt is echt klasse. Hetzelfde met hoe het onderstel zich op de achtergrond houdt. Zeer indrukwekkend. Ondanks dat het een hybride platform is, is het enorm knap dat BMW dat dus op orde heeft, terwijl de EQE daar dus juist weer steken laat liggen. Niet dat het echt stoorde, maar het viel wel op.

Disclaimer: Ik ben misschien ook gewoon een zeikerd op dit vlak. Maar zeker in tijden waarin professionele reviewers toch vaak de nodige steken laten vallen, al dan niet omwille van financiële incentives en snoepreisjes, vind ik het wel belangrijk niet alleen de loftrompet af te steken. Laat niet verlet dat dit de meest aangename auto is die ik ooit ben gereden.
Ik rij zelf de hybrid (550e, dus met de B58 :D) en die aandrijflijn is zeer stil. Voornaamste geluid wat je hoor zijn volgens mij inderdaad de spiegels. Denk dat de dubbelglas optie (die ik op mijn G21 330i wel had) wel zou helpen. Blijf het raar vinden dat ze dit in de G60 generatie helemaal niet aanbieden als optie. Die paar kg extra gewicht doet het niet meer zou je denken, verschil is best significant in een G20/21 generatie en de meerprijs was heel beperkt.

Met betrekking tot klagen zit mijn grootste commentaar voornamelijk bij het gebrek aan fysieke knoppen (al wen je daar wel aan), de soms wat mindere afwerking en het gebrek aan de afzonderlijk te openen achterruit.
Moet zeggen dat ik nog altijd blij ben met mijn keuze om een hybride te kopen, denk dat ik wel overstap maar als ergens begin 2030 oid er een neu klasse 5 serie touring beschikbaar is gebaseerd op de iX3 / iX5 techniek.
Pannencouque schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Dat vond ik al vanuit een F11 naar een 3-serie. En die had niet eens dubbel glas ofzo.
Als je eenmaal dat soort comfort in een 5 gewend bent, merk je het snel als je ergens anders in zit. Vooral als het hard gaat is het verschil groot.
Absoluut, mijn vrouw rijdt nu een 1,5 jaar in mijn oude G21 330i waar ik soms nog wel eens kleine stukjes mee rij. Verschil is best groot, al is de 3 serie absoluut de leukere stuurauto. De 5 serie is capabel maar het gewicht kun je ook echt wel merken. Nog altijd wle benieuwd wat het adaptieve M onderstel zou doen wat dit betreft (met actieve rolstabilisatie). Was te zeikerig voor deze optie :D.

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 27-07-2026 09:23 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:42
MM1974 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:15:
[...]

Ik dus zeker niet. Auto reviews ook geen issue en ik kijk de Duitse bijdragen vooral en die drukke het pedaal wel een stuk dieper in op de Autobahn.
Ik rijd er, conservatief geschat, zo’n 15k km per jaar, vrijwel uitsluitend in de rustigere uurtjes.

Ik zie het overigens niet als een breekpunt voor de auto, de spoeling is sowieso best dun in dit segment. Maar het is gewoon belangrijk zulke dingen aan te merken, net zoals de bij sommige merken echt belabberde touch interfaces en ontbrekende knoppen op het stuur. Je ziet dat merken, zodra er genoeg kritiek is, er toch wel op terugkomen. Bij BMW ben ik ook benieuwd wat ze met de vernieuwde 5 gaan doen t.z.t.

De iX3 krijgt een hoop lof, maar wordt dus zeker ook in de Duitse pers behoorlijk kritisch ontvangen wat het geluidsniveau betreft. Zeker in vergelijk met de directe concurrentie.

@Tortelli Mij valt de bediening alles mee. Volume laat zich noch met een scrollwiel doen, en de knoppen op het stuur ben ik eigenlijk al aan gewend. Dat vrijwel alles als shortcut is vast te leggen, wat daarna met een druk en een slinger aan het iDrive wiel te regelen valt, vind ik ook erg fijn. Zoals ik al van velen gelezen / gehoord had: met even wat puzzelen en configureren valt het behoorlijk simpel in te richten.

Ik mis alleen de fysieke “terug” knop die vroeger onder je rechter duim zat. Dat wieltje naar links te tikken, wat eigenlijk niet eens beweegt maar een trilmotor activeert, is toch niet zo betrouwbaar als het fysieke wiel van vroeger. Daar waar ik de ID7 als perfect voorbeeld ervoer hoe niét knoppen te sparen, is de i5 in mijn optiek een voorbeeld van hoe het toch best goed afgevangen kan worden.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:45
Hebben meer mensen last vandaag dat hij geen automatische laadstops toevoegt? Heb al vanalles in de instellingen gedaan maar maakt geen verschil. Als hij dan incidenteel wel wat toevoegt, zijn het hele rare stops met amper palen of 22kW palen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:24
Ophidian schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:55:
Hebben meer mensen last vandaag dat hij geen automatische laadstops toevoegt? Heb al vanalles in de instellingen gedaan maar maakt geen verschil. Als hij dan incidenteel wel wat toevoegt, zijn het hele rare stops met amper palen of 22kW palen.
Dit heb ik in het verleden wel eens met de iX3 gehad. Systeem opnieuw opstarten hielp. Volume knop 30 sec inhouden.

Heb je wel internet?

Grz D.

• Ophidian
@DomiGijzen heb al paar keer gereset, geen effect helaas. Heb zowel internet van de auto en van de eSim.

Esim ook al eens eruit gehaald, maar doet vrij weinig. Percentage bij bestemmingen binnen bereik laat ie gewoon zien.

Verkeer laat ie ook gewoon zien. Route is groen. En die suggesties als ie ze al doet zijn heel raar. Geen enkele keer Ionity of Fastned.

Hopelijk werkt het morgen weer als we vertrekken. BMW app route doorsturen maakt ook niet uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2026 16:56 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKOnasQcyEjgESzUKAujxupHt5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vClwIpjS0ItohqazrvEy8uXm.jpg?f=user_large

Deze melding krijg ik. En je ziet de belachelijke voorstellen die die doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2026 20:49 ]

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-08 21:43
Ik heb een grappige bug. Wanneer ik gesproken routebegeleiding activeer is dat in het Nederlands, maar nummers van nationale wegen of autosnelwegen zijn in het Frans. Dus N-trois en E-quarante

Sinds vorige week is dat veranderd, nu zijn die nummers in ‘t Duits. 8-) 8)7 . N-drei en E-vierzig.

Kennen andere mensen deze bug?

• MoZvy
  • Laatst online: 13-08 12:24
sdgs schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:08:
Ik heb een grappige bug. Wanneer ik gesproken routebegeleiding activeer is dat in het Nederlands, maar nummers van nationale wegen of autosnelwegen zijn in het Frans. Dus N-trois en E-quarante

Sinds vorige week is dat veranderd, nu zijn die nummers in ‘t Duits. 8-) 8)7 . N-drei en E-vierzig.

Kennen andere mensen deze bug?
Ik heb exact hetzelfde.

• sdgs
MoZvy schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb exact hetzelfde.
En is dat bij jou dan ook van 't Frans naar 't Duits gesprongen sinds ergens midden juli?

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 07:07
Zonet bij de carwash gepasseerd en niet opgelet om de auto uit te schakelen voor binnen beginnen te poetsen.

Dus heel wat random knopjes ingeduwd en bij vertrekken werkte alle knopjes links op het stuur allemaal enkel als "Set" knopje. Dus niet meer mogelijk om cruise control te activeren.

Console restart later, gelukkig alles terug in orde.

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:35
Mijn werkgever wil onze hybrides gaan vervangen door EV’s en aangezien ik de laatste 10 jaar Tourings heb gehad en geen fan ben van SUV’s heb ik mijn oog laten vallen op een Premium Selection i5 uit 2024 met +-25000km en nog 97% battery health.

Nu keek ik gisteren een YouTube review en daar spraken ze van ontbrekende ambient lighting aan de achterbank (bv. in de deurvakken). Voor zover ik kan zien in de configurator zou dit er wel moeten op zitten. Is dat met de 2025 refresh veranderd of maak ik me “zorgen” om niets? :*)

Niet dat het een reden zou zijn om de wagen te laten staan. Ik zit voornamelijk alleen (of met hond) in de auto dus dan kijk ik vooral naar de baan en de hond is niet geïnteresseerd in lampjes rond de achterbank. :P

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• sdgs
bibi2205 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:12:
Mijn werkgever wil onze hybrides gaan vervangen door EV’s en aangezien ik de laatste 10 jaar Tourings heb gehad en geen fan ben van SUV’s heb ik mijn oog laten vallen op een Premium Selection i5 uit 2024 met +-25000km en nog 97% battery health.

Nu keek ik gisteren een YouTube review en daar spraken ze van ontbrekende ambient lighting aan de achterbank (bv. in de deurvakken). Voor zover ik kan zien in de configurator zou dit er wel moeten op zitten. Is dat met de 2025 refresh veranderd of maak ik me “zorgen” om niets? :*)

Niet dat het een reden zou zijn om de wagen te laten staan. Ik zit voornamelijk alleen (of met hond) in de auto dus dan kijk ik vooral naar de baan en de hond is niet geïnteresseerd in lampjes rond de achterbank. :P
Geen sfeerverlichting achterin.

Als je een Touring wil, heb je daarnaast nog de ID.7 Tourer, die wat meer range heeft maar die echt wel een goedkoper afgewerkt interieur heeft volgens mij, en de A6 etron Avant, waarin het dashboard een verzameling van veel te veel verschillende materialen in een soort van 50 shades of black met daarbij ook nog wat zeer goedkoop aandoend namaak aluminium strips in het dashboard).

Maar de ID.7 en de A6 hebben wel sfeerverlichting achterin.

Ik heb de i5 nooit overwogen als wagen, en pas nadat ik de ID.7 en A6 zo vond tegenvallen qua interieur gaan test rijden.

• Ophidian
Wij zijn inmiddels 1100km zuidelijker met de i5. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Gotthard pas gepakt met alle slingerweggetjes ernaartoe, echt een genot. Verbruik over 17,4kWh/100km over de eerste 740, en 16,5kWh/100km over de laatste 440 kilometer ondanks temperaturen van dik 35 graden onderweg. Trekhaakkoffer merk je niks van, behalve bij het laden moet je even oppassen dat je de paal niet raakt :+

Personal esim onderweg zodat de kinderen gewoon internet hadden op hun iPad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCfnS1yLkWADnWwq9C8IKzoGGEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KXQAcJ8Eczu0IIBtELPEztT0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOYm7OjcymuGABn9kN93eTr8cpo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TvKSr5rPbsIhNypRySyp67MG.jpg?f=user_large

En de laadplanning werkte 1 dag later gewoon weer. Wel zo fijn, want met al die files in Duitsland moest er wat aan de planning gedaan worden. BMW navigatie is wel wat conservatief, Google Maps is soms wat inventiever om rondom files te gaan, de navigatie zelf stuurt je graag een stilstaande file in.

Nadeel is de prijs per kWh hier, maargoed dat weet je in Italië. Voordeel is wel de 22kW boordlader, de lokale paal hier doet gewoon 20kW laden AC. De DC lader is 40kW gedeeld.

Overigens lifehack: in de file kan je je linkerknie tegen het stuur houden, dan zeurt de auto niet dat je je stuur moet vasthouden :+

Mijn home assistant BMW tracker werkt prima :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s20cZvNX2DW8iJiXYj4lwsNtrnI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fGO94XzZAFNlMoCGFugkabf1.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 02-08-2026 09:12 ]

• Hendrik64
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:55
Neem een abbo op de Tesla Superchargers. Dan betaal je vrijwel nooit meer dan 0,50 in Italië. Overige idem. Ben je weer thuis dan abbo weer opzeggen. Dit kan maandelijks.

• Hendrik64
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:55
Waanzinnig mooie kleur overigens voor de I5 :)

• Ophidian
@Hendrik64 De Tesla laders staan niet echt in de buurt. Bij de rit naar huis is de eerste pas in Zwitserland en daar heb ik nog een Ionity abonnement. Dus dit jaar de Tesla overgeslagen.

En ach, die paar euro’s maken ook niet zoveel uit, eten/doen er niet minder om ;) Thuis rijden we bijna voor niks.

Kleur zijn we ook heel blij mee. Op uitgezocht zelfs :D

• MoZvy
  • Laatst online: 13-08 12:24
sdgs schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:17:
[...]

En is dat bij jou dan ook van 't Frans naar 't Duits gesprongen sinds ergens midden juli?
Ja, hij verspringt van Frans naar Duits en terug naar Nederlands enkel voor de plaats en straatnamen (zoals autostrades).
De ene dag is het Duits, de andere Frans en soms in het midden van de rit gewoon Nederlands voor een tijdje.

Ik vermoed dat het iets met de kaart zelf te maken heeft, misschien na een update? Ik denk dat het zich bij mij reeds iets eerder voordeed, ergen in juni.

• Pannencouque
Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Wij zijn inmiddels 1100km zuidelijker met de i5. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Gotthard pas gepakt met alle slingerweggetjes ernaartoe, echt een genot. Verbruik over 17,4kWh/100km over de eerste 740, en 16,5kWh/100km over de laatste 440 kilometer ondanks temperaturen van dik 35 graden onderweg. Trekhaakkoffer merk je niks van, behalve bij het laden moet je even oppassen dat je de paal niet raakt :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de laadplanning werkte 1 dag later gewoon weer. Wel zo fijn, want met al die files in Duitsland moest er wat aan de planning gedaan worden. BMW navigatie is wel wat conservatief, Google Maps is soms wat inventiever om rondom files te gaan, de navigatie zelf stuurt je graag een stilstaande file in.

Nadeel is de prijs per kWh hier, maargoed dat weet je in Italië. Voordeel is wel de 22kW boordlader, de lokale paal hier doet gewoon 20kW laden AC. De DC lader is 40kW gedeeld.

Overigens lifehack: in de file kan je je linkerknie tegen het stuur houden, dan zeurt de auto niet dat je je stuur moet vasthouden :+

[Afbeelding]
Da's een erg net verbruik. Wat voor snelheden heb je aangehouden? Kan me niet voorstellen dat je ruim boven 130km/h bent geweest.

• Cid Highwind
@Ophidian Google is mij vaak wat te creatief. Omrijden wordt dan vrij snel voorgesteld terwijl je daar dus niet alleen vaak amper tijd mee spaart, maar dus ook qua range aan inboet. Zeker in Duitsland scheelt dat zo 20km omrijden en dan is het dus ook de vraag of dat qua laadplanning nog uitkomt.

Soms is het gewoon even snel toch maar even aan te sluiten. Alleen wat saaier. De kunst is daar vooral uit te vogelen welke rijstrook dicht is. 9 van de 10 keer wil iedereen naar links terwijl het rechts fijner doorrijdt. Met 2.5 ton onderweg is dat laatste ook wat zuiniger gok ik :)

De temperaturen zullen vooral wel geholpen hebben. De gemiddelde snelheid zal niet al te hoog geweest zijn gezien het verbruik en jaargetijde. Maar het geeft dus ook aan dat het een heel beste reismachine is! De mijne mag er vanmiddag weer op uit en ik gok eerder zonder koffer op de 22kWh/100km uit te komen.

• Ophidian
@Cid Highwind Over het algemeen mee eens, maar nu was het een combinatie van Baustelle en ongelukken waardoor het letterlijk stil stond. Een stuk binnendoor gepakt, en later ingehaald worden door auto’s die achter je in de file stonden. Dus dan toch liever maar rijden en een beetje sightseeing dan echt stilstaan. Volgend jaar gewoon maar weer de vrijdag en zaterdag vermijden, maar kon helaas niet anders.

Temperatuur was verre van behulpzaam, veel stukken 35+ graden. Zelfs in Zwitserland was het bij aankomst nog 32 graden om 8 uur in de avond.

@Pannencouque

Heb een aantal etappes gedaan:
1. 352km naar Dörth. 98,1km/h 17,4kWh/100km
2. 170km, 90km/h, 16,4kWh/100km
3. 245 km, 65,1km/h gemiddeld (veel file, hoge temperatuur), 18,6kWh/100km. Overnachting
4: 146km 79,6km/h, 24kWh/100km —> dit was de Gotthard pas op, gestopt bovenaan om yoghurtje naar binnen te werken. Niet bijgeladen
5. 98km, 95,8km/h, 4,5kWh/100km (berg af)
6. 220km, 71,6km/h, 16,1kWh/100km gemiddeld

Totaal 1231 km. 209,5kWh. 17,0kWh/100km. Met trekhaakkoffer.

4 en 5 gecombineerd is 16,2kwh/100 km over 244km met 83,3km/h gemiddeld. Is dus over de Gotthard pass. Vanaf afrit 37 binnendoor gedaan omdat daar de file op de 2 begon. Reed heerlijk door, echt fantastisch stuk!

Waar het kon 120-130 gereden. In Italië en Zwitserland geen probleem. Duitsland etappe 2 en 3 hadden wel wat vervleende files. Temperatuur onderweg dus 35+ graden. Bij aankomst in Italië 37 graden.

De terugrit volgende week gaan we op 1 dag doen, kijken hoeveel laadstops er uiteindelijk nodig gaan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 04-08-2026 12:07 ]

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-08 20:07
Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij zijn zondag weer terug gekomen en kan alleen maar beamen wat je zegt: zeer fijne auto om mee te reizen. Afgelopen 2 en halve week zo 5000 km afgelegd, geen centje pijn. En in Duitsland een waar genot met assistant driving plus. De soepelheid waar ze mee door het verkeer heen rijdt is uitstekend.

Mooie kleur auto verder, staat er goed bij 👌🏻

• Cid Highwind
bibi2205 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:12:

Ik heb er even op gelet en volgens mij is er wel iets van een gloed te herkennen op de luidsprekers in de deuren en in de deurvakken. Het is alleen wel erg subtiel, geen Mercedes taferelen. Meer een gloed dan echte verlichting.

Nu heb ik ook de B&W audio dus misschien maakt dat ook nog uit. Maar dat er niks is, dat klopt dus niet geheel.

• bibi2205
Cid Highwind schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

Ik heb er even op gelet en volgens mij is er wel iets van een gloed te herkennen op de luidsprekers in de deuren en in de deurvakken. Het is alleen wel erg subtiel, geen Mercedes taferelen. Meer een gloed dan echte verlichting.

Nu heb ik ook de B&W audio dus misschien maakt dat ook nog uit. Maar dat er niks is, dat klopt dus niet geheel.
Ik zag in een andere review van een 2024 M60 inderdaad wel sfeerverlichting achteraan in de deurvakken. :) De B&W audio heeft een zachte gloed in de speakers achteraan maar ik neem aan dat dat los staat van de deurvakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-pfOTNI55ldGNeHcWy987Of8CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6uvbrp1XVNhyjCGph0TOpnd1.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, mijn i5 plannen worden voorlopig door de werkgever nog even geparkeerd naar het einde van het jaar, ik ga nog een paar maandjes verder met mijn witte 330e. De i5 waar ik interesse in had was een zwarte maar stiekem wil ik wel liever terug een witte (of lichtrgrijs zoals Brooklyn Grau). Witte i5 Touring's zijn op de Belgische Premium Selection website zeldzaam met zwarte nieren. Misschien dat er tegen dan wat meer keuze is. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• Ophidian
@bibi2205 De sfeerverlichting is wel vrij duidelijk zichtbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB9l_72nzRvR1W3ctcer4A6iK4k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WUIqSrRQd5AJu1azN0Tsth7D.jpg?f=user_large

• Ophidian
Het rijden in de bergen doet mijn verbruik goed :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke6v57oNjSEj3Hjky8k2dSMFl-g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sfWfQ4OF8o92aafxzfulkSZa.jpg?f=user_large

Volgens de BMS zit ik nu weer standaard op 77kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0kqGTVzRXdXqhXcTPQj2pzAoMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a8OrzNR8IDsLuvAmJ5PYzVuF.jpg?f=user_large

• cgi170
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 00:31
Beste i5 rijders,

Ik ben op zoek naar advies over een geschikte brandblusser voor in mijn BMW i5.
Ik twijfel tussen een poederblusser, schuimblusser of aerosolblusser.
Belangrijk voor mij zijn:
- effectief bij een beginnende autobrand (ook als er een EV-accu betrokken zou kunnen zijn);
- zo min mogelijk nevenschade aan het interieur en de elektronica;
- compact genoeg om veilig in de auto mee te nemen.

Welke brandblusser hebben jullie in de i5 liggen en waarom hebben jullie juist daarvoor gekozen? En waar hebben jullie hem bevestigd of opgeborgen?

Ik realiseer me dat een brandblusser een accubrand niet kan stoppen, maar ik zoek vooral iets waarmee een beginnende brand in het interieur of de motor snel kan worden aangepakt of waarmee ik tijd kan winnen om veilig weg te komen.

Alvast dank!

• MM1974
Ik ben van plan om met de i5 te reizen naar Andalusië (Cordoba - Malaga - Sevilla). Het deel door Frankrijk via Boredeaux maak ik mij geen zorgen over dat er voldoende snelladers aan de snelweg liggen. Echter voor Spanje is mij dit nog niet duidelijk. Ik wil vooral niet stil komen te staan of van de snelweg af moeten om te gaan laden. Heeft iemand ervaring met het electrisch rijden in Spanje?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:37
@MM1974 in onderstande topic is daar vanalles over te lezen
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:00
Ik wil een trekhaak laten monteren voor mijn i5 touring (ivm trekhaakkoffer). De bmw dealer vraagt hiervoor bijna 4000 euro, schandalig duur....

Heeft iemand goede ervaring met niet-bmw dealers? Bijvoorbeeld ATL uit Luttenberg.

• MM1974
Dank hiervoor.

Weet er iemand of het navigatiesysteem van de i5 rekening houdt met de bandenmaat/velgmaat

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:38

florholvoet

aka F0x.be

robb. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:44:
Ik wil een trekhaak laten monteren voor mijn i5 touring (ivm trekhaakkoffer). De bmw dealer vraagt hiervoor bijna 4000 euro, schandalig duur....

Heeft iemand goede ervaring met niet-bmw dealers? Bijvoorbeeld ATL uit Luttenberg.
Op mijn vorige wagen (1-reeks) heb ik een trekhaak laten namonteren door een niet-bmw dealer. Dit doe ik nooit meer. Foutmeldingen ivm de elektronica die ze na veel moeite hebben kunnen oplossen, en de kofferbaksensor ging willekeurig af dus hebben ze uiteindelijk moeten uitschakelen.
Kan natuurlijk misfortune zijn geweest, maar sindsdien heb ik besloten toch maar voor BMW stock trekhaken te gaan (op mijn i5 heb ik die fabriek af besteld).

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Ophidian
MM1974 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Dank hiervoor.

Weet er iemand of het navigatiesysteem van de i5 rekening houdt met de bandenmaat/velgmaat
Je kan wel de bandenmaat selecteren in iDrive. Maar sowieso gaat hij rekening houden met je rijgegevens voorafgaand. Dus dan houdt hij er een soort van rekening mee. Hij blijft conservatief. Vandaag rit naar Colombare gedaan, iets van 45 kilometer heen en weer. Volgens de voorspelling 12% nodig voor de heen en weer. Uiteindelijk 7% nodig gehad :+

• Ophidian
Wij gaan overmorgen weer retour naar NL. Dan de rit in 1 keer doen. Het verbruik lokaal valt mij ontzettend mee. Ondanks de 35+ graden overdag. De korte ritjes naar de supermarkt tikken dan flink aan, maar de lange stukken doet hij ook gewoon 15kWh/100km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtEp5krh8K19OSVUDrIhTubtNdg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/utVXzFlYzOeeeeo3FyquxGdl.jpg?f=user_large

Per rit zie je hoeveel de airco verbruikt op kortere ritten. Op langere ritten valt het heel erg mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNqFZcj9vDzZ6G3XAt3gwawy3oE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Iy2UUcylPeyleOgkpBkEWQH.jpg?f=user_large

Volgens mijn home made BMW tracker 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-9_iyEKMCSDJiiATuWQy_wcZEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n1uqObSTkz8d7lIRc5hy6ibD.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 10-08-2026 12:41 ]

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-08 09:36
robb. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:44:

Helaas is het achteraf inbouwen van een trekhaak echt een heel kostbare grap. Dat wordt veroorzaakt door de complexe inkoppeling van het elektronische deel van de trekhaak. Zoals florholvoet al aangeeft: de keuze om het door een derde partij te laten uitvoeren kan leiden tot veel teleurstellingen.

• Pannencouque
Lang leve de nieuwe techniek. Vroegâh was dat echt een stuk beter te doen, zonder allerlei gedoe, codering, etc.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:07
Pannencouque schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:26:
Lang leve de nieuwe techniek. Vroegâh was dat echt een stuk beter te doen, zonder allerlei gedoe, codering, etc.
Pure vendor lock-in.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Ophidian
Door het snelladen en aantal keer naar 100% is volgens de BMS de max capaciteit nu 78kWh. Die heb ik nog niet gezien. Meestal zit ik rond de 74-75 met mijn laadgedrag, 77 als ik eens naar 100% ga.

Inmiddels weer terug uit Italië. 2887 kilometer gereden, 17,5 kWh/100km gemiddeld. Fijne reiswagen :)

• Ophidian
Routeplanning van de i5 is trouwens top. Zeker het overzicht laadt gemakkelijk zien of er wel vrije laders zijn. Zeker op de wat beperkte plekken is dat fijn. Kan je voortijdig uitwijken naar andere plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfN3EooG9FepcZb-gmmnLopr5bY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/egNSer7odlCS0hL3d0JI5she.jpg?f=user_large

Nadeel is dat de auto wel erg vasthoudt aan zijn planning. Dus als volgens de planning je met 60% weer door moet, dan wordt je laaddoel max 70%. Dat vind ik nadelig, ik wil dat hij blijft laden totdat de pauze klaar is. Dus zoals gisterochtend hadden we ontbijt, koffie en plaspauze bij Gotthard Nord. Toen was de auto uiteindelijk op 93% toen wij eindelijk klaar waren. Dan is het onhandig als hij bij 70% stopt. En daar hebben we niemand mee lastig gevallen, het was er zelfs praktisch leeg :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aGk9JjaOyYIum3fwSpocO_a9Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uajbuja7LMk688DewF2oAVhf.jpg?f=user_large

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:38

florholvoet

aka F0x.be

Bij DC laden gaat hij normaal altijd door naar laadlimiet ongeacht de route/laadplanning.

Laadlimiet dien je wel manueel juist in te stellen (100%) tijdens zo’n ritten denk ik.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Ophidian
florholvoet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:00:
Bij DC laden gaat hij normaal altijd door naar laadlimiet ongeacht de route/laadplanning.

Laadlimiet dien je wel manueel juist in te stellen (100%) tijdens zo’n ritten denk ik.
Nee dat klopt niet. Laadlimiet stond op 100%. Volgens de planning moesten we tot 62% laden. Laadlimiet stond toen op 70% en was niet te verhogen. Pas toen ik de rit uit de navigatie haalde stond limiet weer op 100%

• robb.
Ik rijd sinds kort in een BMW i5 Touring. Dit is mijn eerste BMW en ik vind het een ontzettend fijne auto! Maar ik heb wel één irritatiepunt: waarom zijn de deurgrepen aan de binnenzijde ondersteboven gemonteerd?!? Echt een onhandig ding.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:38

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd, ze zijn gewoon wat minder intuïtief.

Ik zie mijn passagiers ook altijd friemelen; kwestie van "survival of the fittest".

[ Voor 4% gewijzigd door Uitvreter op 14-08-2026 13:00 ]

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• robb.
Uitvreter schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:57:
Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd, ze zijn gewoon wat minder intuïtief.

Ik zie mijn passagiers ook altijd friemelen; kwestie van "survival of the fittest".
Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd: ligt eraan hoe je het bekijkt ;)

ze zijn gewoon wat minder intuïtief: dat klopt als een bus

• bibi2205
robb. schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:25:
Ik rijd sinds kort in een BMW i5 Touring.
Daar willen we dan wel graag een foto van zien (en als het kan even de uitgebreide optielijst). ;)

Ik greep gisteren na mijn proefrit naar de verkeerde plek op de deur maar dat is meer automatisme van mijn 330e dan dat er iets 'mis' is met de deurgrepen aan de binnenkant. Na een korte blik op de deur geraakte ik zo uit de auto. :P

Gisteren dus een proefrit gemaakt met een i5 Touring eDrive 40, wat een machine. O+ Toen we mijn 330e gingen bestellen moest alles snel gaan en was er geen tijd om nog een proefrit te boeken, die hadden we dus blind gekocht (en dat viel absoluut niet tegen maar ik had eerder al een 320d gehad).

Nu ik enkele dagen vrij had wou ik toch even de tijd nemen om de i5 eens grondig te bekijken. Ze hadden mij een Premium Selection meegegeven uit 2024, specifiek deze, de demo i5 Touring was nog op vakantie. De waskrasjes op dat Carbonschwarz waren wel erg duidelijk zichtbaar (vooral op de 2de foto).. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbBJ30eboRT9FKIC2aFi17HHsvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzXWHBlBRnTF5JAWRs33hbgm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VthfoRPpl7oUWDdYfEfFrFfrWKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZpIBWnKsNCnFJIj7LtePPcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Een uurtje en pakweg 60km later (grotendeels binnendoor met een stukje snelweg terug richting dealer) was het verbruik zo'n 15,4kWh, viel me zeker niet tegen. Ook meteen de actieve zetelventilatie getest op deze warme zomerdag (34 graden), zelfs op de laagste stand is het amper voelbaar tot ik terug in mijn 330e stapte die het niet heeft. :D Drive Assist Pro is even wennen maar zie ik mezelf wel regelmatig gebruiken, zeker in de file.. Ik heb me vooral wat "geërgerd" aan de volledige touchscreen bediening en het moeten zoeken naar bepaalde functies, maar dat is een kwestie van gewenning. Wel opvallend, tijdens het terug navigeren naar de garage kreeg ik op het HUD meer info in "Beperkte weergave" dan in "Standaard weergave". In de beperkte weergave bleef er altijd een pijltje van de navigatie in beeld, in de standaard weergave was die niet te vinden. Misschien had ik niet genoeg geduld maar ik heb dus vooral in de beperkte weergave gereden.

Aftellen naar het einde van het jaar en dan mag ik me hier hopelijk officieel melden met mijn eigen i5. Carbonschwarz was een voorkeur-kleurtje maar na deze (en zijn krasjes) te hebben gezien denk ik dat ik maar ga uitkijken naar een Brooklyn Grau of Mineral-/Alpinweiss.

De verkoper gaf nog aan dat de i5 volgend jaar een refresh zou krijgen in het design van de Neue Klasse, met centraal groot scherm en Panoramic View. Aangezien ik daar voorlopig nog niet zo enthousiast van word ben ik blij dat ik nog een "ouder model" ga krijgen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door bibi2205 op 14-08-2026 18:28 ]

• robb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE0wQyPMi-fzXnaAhMqwyGxB-mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf3v6lEmaiMsJf5hea2U79Gc.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb ook een Carbonschwarz, gelukkig staat deze wel wat beter in de lak.

• robb.
Is het mogelijk om met de bmw app een rittenadministratie (datum en afgelegde km) bij te houden? Ik zie wel ritgegevens in de app maar niet wat ik nodig heb.

• Ophidian
robb. schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:00:
Is het mogelijk om met de bmw app een rittenadministratie (datum en afgelegde km) bij te houden? Ik zie wel ritgegevens in de app maar niet wat ik nodig heb.
Wat is er precies nodig? Want datum en afgelegde kilometers staat nou net wel in de BMW app.

• CKi5
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:44
Zie nu pas in de app de optie kabel ontgrendelen na AC laadprocessen.Voorkom je door het aanvinken daarvan dat er laadpaal-kleef kosten ion rekening worden gebracht?

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:55

rally

Deyterra Consultancy

Vrijwel nooit. Want de stekker moet uit de laadpaal worden getrokken voordat de sessie wordt gestopt

http://www.deyterra.com

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste