Dat ik dit niet ervaar maar misschien is mijn gehoor minder verfijnd dan die van jullie
[ Voor 17% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:22 ]
Dat ik dit niet ervaar maar misschien is mijn gehoor minder verfijnd dan die van jullie
[ Voor 17% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:22 ]
Ik dus zeker niet. Auto reviews ook geen issue en ik kijk de Duitse bijdragen vooral en die drukke het pedaal wel een stuk dieper in op de Autobahn.Cid Highwind schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:09:
[...]
Ik wel, jij ook?
Geen idee wat jouw referentie is, maar wanneer je het over auto's van 80k € + hebt, horen daar ook gewoon bepaalde verwachtingen bij. BMW vraagt graag de hoofdprijs, ik als klant, associeer daar een bepaalde standaard bij. Dat een Polestar boven de 130 km/h ineens flink luidruchtiger wordt, kan ik begrijpen. Dat is een Chinees-Zweeds model met de focus op markten waar die snelheid eerder uitzondering dan regel is.
Bij Duitse schepen is de verwachting dat deze ook bij 180 km/h nog aangenaam rustig en comfortabel blijven, "souverän", zoals ze het zelf noemen. En dat is helaas niet het geval.
Juist het contrast t.o.v. de ervaring bij lagere snelheden zorgt dat het des te meer een negatieve indruk achterlaat.
[ Voor 5% gewijzigd door MM1974 op 27-07-2026 08:18 ]
Dat vond ik al vanuit een F11 naar een 3-serie. En die had niet eens dubbel glas ofzo.Tortelli schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:29:
Je mis imo de optie voor dubbelglas, dat had geholpen. Overigens schik je qua geluidsbeleving als je terug stap in een 3 serie (met wel deze optie).
Ik rij zelf de hybrid (550e, dus met de B58Cid Highwind schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:23:
[...]
Ik kan me de 3-Serie, tenminste ten tijde van toen deze op de markt kwam, als aangenaam stil herinneren. Ik reed destijds een C-Klasse (W205) met dezelfde optie, en de geteste 3-Serie deed er absoluut niet voor onder, integendeel.
Maar inderdaad, je went heel snel aan zulke zaken.
Ook bij de C-Klasse merkte je dat het sterk afhankelijk is van hoe de wind staat (en in welke hevigheid). Bij de i5 is het gewoon frappant wanneer je deze naast z'n directe concurrent zet, dat de rollen bij hoge snelheid, afhankelijk dus van de wind, zich omdraaien. De EQE is qua stroomlijn nu eenmaal nog net wat verder geoptimaliseerd, met dus ook kleinere spiegels. Maar aangezien de i5 verder best een flinke jongen is, zal dat er mogelijk wat vreemd uit hebben gezien. Dan rest enkel extra demping.
De i5 heeft daarin er natuurlijk ook gewoon last van dat de auto qua rijgeluiden verder erg stil is. Bij een diesel, de norm in dit segment / bij deze snelheden, valt het ook weer minder op. Ik zal Herr Zimmer z'n magie eens laten doen :)
Overigens, dat er gewoon niks van de aandrijflijn doordringt is echt klasse. Hetzelfde met hoe het onderstel zich op de achtergrond houdt. Zeer indrukwekkend. Ondanks dat het een hybride platform is, is het enorm knap dat BMW dat dus op orde heeft, terwijl de EQE daar dus juist weer steken laat liggen. Niet dat het echt stoorde, maar het viel wel op.
Disclaimer: Ik ben misschien ook gewoon een zeikerd op dit vlak. Maar zeker in tijden waarin professionele reviewers toch vaak de nodige steken laten vallen, al dan niet omwille van financiële incentives en snoepreisjes, vind ik het wel belangrijk niet alleen de loftrompet af te steken. Laat niet verlet dat dit de meest aangename auto is die ik ooit ben gereden.
Absoluut, mijn vrouw rijdt nu een 1,5 jaar in mijn oude G21 330i waar ik soms nog wel eens kleine stukjes mee rij. Verschil is best groot, al is de 3 serie absoluut de leukere stuurauto. De 5 serie is capabel maar het gewicht kun je ook echt wel merken. Nog altijd wle benieuwd wat het adaptieve M onderstel zou doen wat dit betreft (met actieve rolstabilisatie). Was te zeikerig voor deze optiePannencouque schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:49:
[...]
Dat vond ik al vanuit een F11 naar een 3-serie. En die had niet eens dubbel glas ofzo.
Als je eenmaal dat soort comfort in een 5 gewend bent, merk je het snel als je ergens anders in zit. Vooral als het hard gaat is het verschil groot.
[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 27-07-2026 09:23 ]
Ik rijd er, conservatief geschat, zo’n 15k km per jaar, vrijwel uitsluitend in de rustigere uurtjes.MM1974 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:15:
[...]
Ik dus zeker niet. Auto reviews ook geen issue en ik kijk de Duitse bijdragen vooral en die drukke het pedaal wel een stuk dieper in op de Autobahn.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dit heb ik in het verleden wel eens met de iX3 gehad. Systeem opnieuw opstarten hielp. Volume knop 30 sec inhouden.Ophidian schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:55:
Hebben meer mensen last vandaag dat hij geen automatische laadstops toevoegt? Heb al vanalles in de instellingen gedaan maar maakt geen verschil. Als hij dan incidenteel wel wat toevoegt, zijn het hele rare stops met amper palen of 22kW palen.
Grz D.
[ Voor 15% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2026 16:56 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik heb exact hetzelfde.sdgs schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:08:
Ik heb een grappige bug. Wanneer ik gesproken routebegeleiding activeer is dat in het Nederlands, maar nummers van nationale wegen of autosnelwegen zijn in het Frans. Dus N-trois en E-quarante
Sinds vorige week is dat veranderd, nu zijn die nummers in ‘t Duits.![]()
. N-drei en E-vierzig.
Kennen andere mensen deze bug?
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Geen sfeerverlichting achterin.bibi2205 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:12:
Mijn werkgever wil onze hybrides gaan vervangen door EV’s en aangezien ik de laatste 10 jaar Tourings heb gehad en geen fan ben van SUV’s heb ik mijn oog laten vallen op een Premium Selection i5 uit 2024 met +-25000km en nog 97% battery health.
Nu keek ik gisteren een YouTube review en daar spraken ze van ontbrekende ambient lighting aan de achterbank (bv. in de deurvakken). Voor zover ik kan zien in de configurator zou dit er wel moeten op zitten. Is dat met de 2025 refresh veranderd of maak ik me “zorgen” om niets?
Niet dat het een reden zou zijn om de wagen te laten staan. Ik zit voornamelijk alleen (of met hond) in de auto dus dan kijk ik vooral naar de baan en de hond is niet geïnteresseerd in lampjes rond de achterbank.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KXQAcJ8Eczu0IIBtELPEztT0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TvKSr5rPbsIhNypRySyp67MG.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 02-08-2026 09:12 ]
Ja, hij verspringt van Frans naar Duits en terug naar Nederlands enkel voor de plaats en straatnamen (zoals autostrades).sdgs schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:17:
[...]
En is dat bij jou dan ook van 't Frans naar 't Duits gesprongen sinds ergens midden juli?
Da's een erg net verbruik. Wat voor snelheden heb je aangehouden? Kan me niet voorstellen dat je ruim boven 130km/h bent geweest.Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Wij zijn inmiddels 1100km zuidelijker met de i5. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Gotthard pas gepakt met alle slingerweggetjes ernaartoe, echt een genot. Verbruik over 17,4kWh/100km over de eerste 740, en 16,5kWh/100km over de laatste 440 kilometer ondanks temperaturen van dik 35 graden onderweg. Trekhaakkoffer merk je niks van, behalve bij het laden moet je even oppassen dat je de paal niet raakt
Personal esim onderweg zodat de kinderen gewoon internet hadden op hun iPad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de laadplanning werkte 1 dag later gewoon weer. Wel zo fijn, want met al die files in Duitsland moest er wat aan de planning gedaan worden. BMW navigatie is wel wat conservatief, Google Maps is soms wat inventiever om rondom files te gaan, de navigatie zelf stuurt je graag een stilstaande file in.
Nadeel is de prijs per kWh hier, maargoed dat weet je in Italië. Voordeel is wel de 22kW boordlader, de lokale paal hier doet gewoon 20kW laden AC. De DC lader is 40kW gedeeld.
Overigens lifehack: in de file kan je je linkerknie tegen het stuur houden, dan zeurt de auto niet dat je je stuur moet vasthouden
Mijn home assistant BMW tracker werkt prima
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 04-08-2026 12:07 ]
Wij zijn zondag weer terug gekomen en kan alleen maar beamen wat je zegt: zeer fijne auto om mee te reizen. Afgelopen 2 en halve week zo 5000 km afgelegd, geen centje pijn. En in Duitsland een waar genot met assistant driving plus. De soepelheid waar ze mee door het verkeer heen rijdt is uitstekend.Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Wij zijn inmiddels 1100km zuidelijker met de i5. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. Gotthard pas gepakt met alle slingerweggetjes ernaartoe, echt een genot. Verbruik over 17,4kWh/100km over de eerste 740, en 16,5kWh/100km over de laatste 440 kilometer ondanks temperaturen van dik 35 graden onderweg. Trekhaakkoffer merk je niks van, behalve bij het laden moet je even oppassen dat je de paal niet raakt
Personal esim onderweg zodat de kinderen gewoon internet hadden op hun iPad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de laadplanning werkte 1 dag later gewoon weer. Wel zo fijn, want met al die files in Duitsland moest er wat aan de planning gedaan worden. BMW navigatie is wel wat conservatief, Google Maps is soms wat inventiever om rondom files te gaan, de navigatie zelf stuurt je graag een stilstaande file in.
Nadeel is de prijs per kWh hier, maargoed dat weet je in Italië. Voordeel is wel de 22kW boordlader, de lokale paal hier doet gewoon 20kW laden AC. De DC lader is 40kW gedeeld.
Overigens lifehack: in de file kan je je linkerknie tegen het stuur houden, dan zeurt de auto niet dat je je stuur moet vasthouden
Mijn home assistant BMW tracker werkt prima
[Afbeelding]
Ik heb er even op gelet en volgens mij is er wel iets van een gloed te herkennen op de luidsprekers in de deuren en in de deurvakken. Het is alleen wel erg subtiel, geen Mercedes taferelen. Meer een gloed dan echte verlichting.bibi2205 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:12:
Mijn werkgever wil onze hybrides gaan vervangen door EV’s en aangezien ik de laatste 10 jaar Tourings heb gehad en geen fan ben van SUV’s heb ik mijn oog laten vallen op een Premium Selection i5 uit 2024 met +-25000km en nog 97% battery health.
Nu keek ik gisteren een YouTube review en daar spraken ze van ontbrekende ambient lighting aan de achterbank (bv. in de deurvakken). Voor zover ik kan zien in de configurator zou dit er wel moeten op zitten. Is dat met de 2025 refresh veranderd of maak ik me “zorgen” om niets?
Niet dat het een reden zou zijn om de wagen te laten staan. Ik zit voornamelijk alleen (of met hond) in de auto dus dan kijk ik vooral naar de baan en de hond is niet geïnteresseerd in lampjes rond de achterbank.
Ik zag in een andere review van een 2024 M60 inderdaad wel sfeerverlichting achteraan in de deurvakken.Cid Highwind schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:56:
[...]
Ik heb er even op gelet en volgens mij is er wel iets van een gloed te herkennen op de luidsprekers in de deuren en in de deurvakken. Het is alleen wel erg subtiel, geen Mercedes taferelen. Meer een gloed dan echte verlichting.
Nu heb ik ook de B&W audio dus misschien maakt dat ook nog uit. Maar dat er niks is, dat klopt dus niet geheel.
/f/image/6uvbrp1XVNhyjCGph0TOpnd1.png?f=fotoalbum_large)
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sfWfQ4OF8o92aafxzfulkSZa.jpg?f=user_large)
Dank hiervoor.Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:04:
@MM1974 in onderstande topic is daar vanalles over te lezen
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Op mijn vorige wagen (1-reeks) heb ik een trekhaak laten namonteren door een niet-bmw dealer. Dit doe ik nooit meer. Foutmeldingen ivm de elektronica die ze na veel moeite hebben kunnen oplossen, en de kofferbaksensor ging willekeurig af dus hebben ze uiteindelijk moeten uitschakelen.robb. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:44:
Ik wil een trekhaak laten monteren voor mijn i5 touring (ivm trekhaakkoffer). De bmw dealer vraagt hiervoor bijna 4000 euro, schandalig duur....
Heeft iemand goede ervaring met niet-bmw dealers? Bijvoorbeeld ATL uit Luttenberg.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Je kan wel de bandenmaat selecteren in iDrive. Maar sowieso gaat hij rekening houden met je rijgegevens voorafgaand. Dus dan houdt hij er een soort van rekening mee. Hij blijft conservatief. Vandaag rit naar Colombare gedaan, iets van 45 kilometer heen en weer. Volgens de voorspelling 12% nodig voor de heen en weer. Uiteindelijk 7% nodig gehadMM1974 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:07:
[...]
Dank hiervoor.
Weet er iemand of het navigatiesysteem van de i5 rekening houdt met de bandenmaat/velgmaat
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/utVXzFlYzOeeeeo3FyquxGdl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Iy2UUcylPeyleOgkpBkEWQH.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 10-08-2026 12:41 ]
Helaas is het achteraf inbouwen van een trekhaak echt een heel kostbare grap. Dat wordt veroorzaakt door de complexe inkoppeling van het elektronische deel van de trekhaak. Zoals florholvoet al aangeeft: de keuze om het door een derde partij te laten uitvoeren kan leiden tot veel teleurstellingen.robb. schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:44:
Ik wil een trekhaak laten monteren voor mijn i5 touring (ivm trekhaakkoffer). De bmw dealer vraagt hiervoor bijna 4000 euro, schandalig duur....
Heeft iemand goede ervaring met niet-bmw dealers? Bijvoorbeeld ATL uit Luttenberg.
Pure vendor lock-in.Pannencouque schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:26:
Lang leve de nieuwe techniek. Vroegâh was dat echt een stuk beter te doen, zonder allerlei gedoe, codering, etc.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/egNSer7odlCS0hL3d0JI5she.jpg?f=user_large)
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Nee dat klopt niet. Laadlimiet stond op 100%. Volgens de planning moesten we tot 62% laden. Laadlimiet stond toen op 70% en was niet te verhogen. Pas toen ik de rit uit de navigatie haalde stond limiet weer op 100%florholvoet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:00:
Bij DC laden gaat hij normaal altijd door naar laadlimiet ongeacht de route/laadplanning.
Laadlimiet dien je wel manueel juist in te stellen (100%) tijdens zo’n ritten denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Uitvreter op 14-08-2026 13:00 ]
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Uitvreter schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:57:
Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd, ze zijn gewoon wat minder intuïtief.
Ik zie mijn passagiers ook altijd friemelen; kwestie van "survival of the fittest".
Ze zijn niet ondersteboven gemonteerd: ligt eraan hoe je het bekijkt![]()
ze zijn gewoon wat minder intuïtief: dat klopt als een bus
Daar willen we dan wel graag een foto van zien (en als het kan even de uitgebreide optielijst).robb. schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:25:
Ik rijd sinds kort in een BMW i5 Touring.
:strip_exif()/f/image/YzXWHBlBRnTF5JAWRs33hbgm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MZpIBWnKsNCnFJIj7LtePPcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door bibi2205 op 14-08-2026 18:28 ]
Wat is er precies nodig? Want datum en afgelegde kilometers staat nou net wel in de BMW app.robb. schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:00:
Is het mogelijk om met de bmw app een rittenadministratie (datum en afgelegde km) bij te houden? Ik zie wel ritgegevens in de app maar niet wat ik nodig heb.
http://www.deyterra.com