Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 20:26
Hij is er al een tijdje (maar er was nog geen topic), de BMW i5 - de 100% elektrische variant van de klassieke BMW 5-Series. Binnenkort (officiële voorstelling is 25/05/2024 in België) vinden ook de eerste leveringen van de i5 Touring plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQZABgxZD4HkVQl-ttqudI2LBL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzFzuaKCtFTLhoB2N9Hz9a5g.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat "het internet" in twee kampen verdeeld is. De ene kant vindt het ontwerp ronduit lelijk en beweert dat de 5-serie hiermee ten einde zal komen... Aan de andere kant zijn er de mensen die het een prachtige auto vinden :). Ikzelf vind het een prachtige auto (zeker de Touring) en heb dan ook mijn bestelling staan voor levering begin juni, met de volgende configuratie:

BMW i5 eDrive40 Touring met M Sportpakket (ca. 522 KM WLPT)
BMW Individual Frozen Pure Grey (ik twijfel nog om naar Brookly Grau te gaan) met zwarte comfortzetels
Redelijk wat opties, waaronder de professional packs voor parkeren & rij assistentie.

Momenteel rij ik met een Model 3, dus toch wel een upgrade. Verschillende jaren in een "bubbel" geleefd waarin ik dacht dat Tesla ver voor stond op de concurrentie, vooral op het vlak van technologie in de auto. Een tijdje terug een testrit gedaan met een i5 sedan, en daar heb ik mijn ogen geopend.. De auto zit BOM-vol gadgets en snufjes en staat voor op Tesla (Model 3, 2020). Ik was dan ook aangenaam verrast.

Aangezien er nog geen topic was, vermoed ik dat niet veel Tweakers hun ogen hierop hebben laten vallen? Ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen & meningen en hoop dat we een leuk topic kunnen starten _/-\o_ Ik kan alvast niet wachten :).

[ Voor 12% gewijzigd door Shattering op 05-04-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Hier deze week een i5 Touring besteld. Levering in juni is de verwachting. Sport editie met sportpakket en ik geloof zo’n beetje alle opties, in de kleur Oxidgrau. Eerst gekeken naar de Brooklyn Grau, maar die vond ik zelf wat teveel naar babyblauw neigen. De man vond hem wel mooi in die kleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

JaQ

Twee weken geleden een cape york grun met rauchweis interieur besteld (in de lease). https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/9eab52f

Maar, ik wilde geen M plastic op de auto, dus geen sport edition. Voorlopige leverdatum staat op 2 augustus. Dat zal of door het gebrek aan plastic zijn 😊

[ Voor 9% gewijzigd door JaQ op 05-04-2024 17:59 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
Mooie kleur ook @JaQ! Hier ook zo’n filmpje! https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/fc5504b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja dit had mijn auto geweest als dat verdomde leasecontract niet halverwege vorig jaar afliep. Nu nog een rondje Tesla Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:50
Ik ben er geen fan van. Maar zoals zovaak bij BMW zal het wel een jaartje of twee duren voordat het ontwerp begint te landen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDal
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-05 17:17
Leuk dat er nu een BMW i5 Topic is. Zelf ook in de markt voor een i5 e40 touring. Mijn huidige lease Audi etron loopt eind juli af. Twijfel heel erg aan de laad kwaliteit (snelheid) van de i5. Nu ook aan het kijken naar de Audi Q6 etron.
Iemand hier een mening over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

SDal schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:52:
Leuk dat er nu een BMW i5 Topic is. Zelf ook in de markt voor een i5 e40 touring. Mijn huidige lease Audi etron loopt eind juli af. Twijfel heel erg aan de laad kwaliteit (snelheid) van de i5. Nu ook aan het kijken naar de Audi Q6 etron.
Iemand hier een mening over?
Ik ga al 6 jaar met een EV op vakantie (zomer en winter), dus ik denk dat ik ervaring heb. Wel enkel tesla (S en 3).

Alle vormen van EV voor lange afstanden zijn minder tof dan een 6 cylinder diesel. Maakt niet uit of je 21 of 26 minuten staat te laden of hoeveel electronics je in je auto douwt. Dus staar je niet blind op een paar kWh meer laadsnelheid. Kies gewoon de auto die je het mooiste vindt. Rationeel is model Y altijd de juiste keuze.

Ik hou persoonlijk niet van een SUV, ieder z’n ding. Ben getrouwd met een vrouw met rood haar, is ook niet ieder z’n ding 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Peacefield78 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:37:
Hier deze week een i5 Touring besteld. Levering in juni is de verwachting. Sport editie met sportpakket en ik geloof zo’n beetje alle opties, in de kleur Oxidgrau. Eerst gekeken naar de Brooklyn Grau, maar die vond ik zelf wat teveel naar babyblauw neigen. De man vond hem wel mooi in die kleur.
Dan hebben wij ongeveer dezelfde auto 👌! Ik kijk er alvast heel hard naar uit. Ook hier in leasing natuurlijk (heb wel een heel flinke korting kunnen regelen).

Heb zelf al meer dan 150.000km’s met een EV, waaronder lange afstanden. Zoals Jaq zegt is een beetje sneller laden vaak niet de moeite.. vaak halen de palen toch niet de maximum snelheid (toch niet met mijn ‘oude’ Model 3🙃). Ook hier geen fan van SUV.

Zijn jullie al BMW-rijders? Als ik de App heb, moet ik dan nog altijd elke keer op de start-stop knop drukken om te vertrekken 🙃🙃?

[ Voor 15% gewijzigd door Shattering op 06-04-2024 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
@Shattering Wij kijken er ook heel erg naar uit! Als het goed is nog vóór de zomervakantie. Rijden nu een Audi e-tron en die is ons nooit echt goed bevallen. Daarvoor reden we een Volvo V90 (beviel erg goed), een BMW 3 (heel fijn) en een Audi A6 (ook fijn).

Voor wat betreft laden: ben van mening dat die laadsnelheid met name van belang kan zijn in de situatie dat je zulke lange afstanden rijdt dat je onderweg moet laden. Dat is voor ons alleen op vakantie, en dan maakt het me niet uit of we 20 minuten stilstaan of 35 minuten.

Over de app en het indrukken van de start-knop: werkelijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ik ben momenteel aan het twijfelen over de kleur. Momenteel staat de auto in bestelling in ‘Frozen Pure Grey’, maar ik twijfel over het onderhoud van de matte kleur. Iemand die hier al ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
@Shattering Geen persoonlijke ervaring, maar algemeen zijn de nadelen dat je een auto met matte lak vaker en voorzichtiger moet wassen en dat beschadigingen moeilijker te repareren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Hebben jullie toevallig meer informatie over "BMW Highway Assist"?

- Zal het beschikbaar komen in de Benelux? Wanneer?
- Is dit onderdeel van "Driver Assistance Professional"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
Een tijdje terug al bij de invoerder in Bornem, België gaan kijken. Staat daar zoals ik hem wil, enkel nog Oxigrau of M Carbonschwarz. Nu een iX3 in M CS maar die kleur is niet wauw als hij vuil is. Als hij netjes gewassen is vind ik het een hele mooie kleur.

Voorlopig nog niet besteld, nog een paar zaken aan het opzetten voor de eigen zaak en als dat rond is, dan denk ik wel dat ik voor de i5 Touring zal gaan. Een Tesla Model 3 zou kostentechnisch het verstandigste zijn, maar ben toch wel erg gecharmeerd van deze...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b516m1_910NnrZhy6jsy7qUJCD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSqJ62E1rfiqkIZoDSoYNmNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvbASXb4G0651gxkU5DfwO9iiVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmYAcQjnzdWVcSDCd2iRjeiN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp1iIJROW98E8mU12dKbcWMYxnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9oBm54a0mQ9p4c5EV1avzQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQB2Mo9NEYfYJ9AQ2h50A4ZSUWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDc9DzNIAyAIDFUv2svlUvXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRJ23etGmT9_zPVYKP2w3r01MNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSax1n5lo8Tp1fsaRoCQaylk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Bedankt voor de foto's! Ik heb hem al besteld, maar ga volgende week zaterdag ook een keer naar Bornem :). Ik rij nu met een Model 3 en die is zeker wat goedkoper... (al is dit wel een ander niveau).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
Mooie foto’s! Vind dat Oxidgrau wel echt heel mooi hoor!

@Shattering Volgens mij valt dat onder level 3 autonoom rijden. In Duitsland heeft BMW hiervoor een toestemming gekregen; in Nederland nog niet. Volgens deze site is er een kans dat ook in de rest van Europa dit level 3 toegestaan wordt. Interessante ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fluppie007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:00:
Een tijdje terug al bij de invoerder in Bornem, België gaan kijken. Staat daar zoals ik hem wil, enkel nog Oxigrau of M Carbonschwarz. Nu een iX3 in M CS maar die kleur is niet wauw als hij vuil is. Als hij netjes gewassen is vind ik het een hele mooie kleur.

Voorlopig nog niet besteld, nog een paar zaken aan het opzetten voor de eigen zaak en als dat rond is, dan denk ik wel dat ik voor de i5 Touring zal gaan. Een Tesla Model 3 zou kostentechnisch het verstandigste zijn, maar ben toch wel erg gecharmeerd van deze...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zitten er slotjes op de gordels 8)7

Ik ben zelf redelijk afgeknapt door de vele bezuinigingen dmv goedkoop plastic bij schakelaars bijv.
Afbeeldingslocatie: https://st.arenaev.com/news/24/01/bmw-i5-m60-review/gallery/-1200w1/arenaev_041.jpg
vs een 3-serie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/P572MCvt/2019-10-13.png

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 26-04-2024 12:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
fsfikke schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
vs een 3-serie:
[Afbeelding]
Scherp zeg!

Met zulk oog voor detail snap ik dat je afknapt op die zwarte plastic schakelaars. Vind zelf gewoon zwart altijd wel mooi, en de bediening van de schakelaars voelt wel gewoon robuust, dus vind het zelf minder een issue.

Maar ben nu wel heel nieuwsgierig naar die slotjes op de autogordels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
Ik heb geen idee, als je naar het BMW test/visitor center in Bornem, BE rijdt, dan kan je het vragen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:36
[...]

Ik ben zelf redelijk afgeknapt door de vele bezuinigingen dmv goedkoop plastic bij schakelaars bijv.
[Afbeelding]
vs een 3-serie:
[Afbeelding]
Dat is altijd zo geweest bij de 3 en 5 serie.
Eigenlijk elke BMW waarin ik tot nu toe heb gereden.
Bij Mercedes is het ook plastic, alleen voelt en ziet het er net wat gelikter uit. Alleen rijdt een Mercedes weer minder sportief dan een BMW in het algemeen.
Daarnaast zijn de BMW i series een stuk zuiniger.

Maar als totaal plaatje vind ik vanaf 80k voor een touring niet te rechtvaardigen.
Misschien heb ik nog in mijn koppie dat een station minder waard is dan een SUV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
kx22 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Dat is altijd zo geweest bij de 3 en 5 serie.
Eigenlijk elke BMW waarin ik tot nu toe heb gereden.
Bij Mercedes is het ook plastic, alleen voelt en ziet het er net wat gelikter uit. Alleen rijdt een Mercedes weer minder sportief dan een BMW in het algemeen.
Daarnaast zijn de BMW i series een stuk zuiniger.

Maar als totaal plaatje vind ik vanaf 80k voor een touring niet te rechtvaardigen.
Misschien heb ik nog in mijn koppie dat een station minder waard is dan een SUV.
Het blijft inderdaad dure auto. De MSPR van mijn bestelling is € 104.000 :( 8)7. Zelf wou ik zeker GEEN SUV. Ik snap heel de obsessie/hype van SUV's niet - ik denk dan ook juist andersom: een SUV is in mijn ogen zeker niet zoveel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

[Afbeelding]
vs een 3-serie:
[Afbeelding]
Haha. Ik heb met een soortgelijke foto de BMW dealer geappt dat ik de de nieuwe 5 inderdaad laat schieten. De afwerking is gewoon niet op niveau. Was ook niet de eerste die dat opmerkte gaf hij al aan.

Wellicht als de LCI er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Shattering schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:04:
[...]

Het blijft inderdaad dure auto. De MSPR van mijn bestelling is € 104.000 :( 8)7. Zelf wou ik zeker GEEN SUV. Ik snap heel de obsessie/hype van SUV's niet - ik denk dan ook juist andersom: een SUV is in mijn ogen zeker niet zoveel waard.
SUV heeft op verbruik na alleen maar voordelen tov een station.
Hoger is meer zicht in de auto, meer ruimte onderin voor batterij (dus meer ruimte over voor passagiers/laadruimte), hoger in een auto zitten is ook veiliger dan laag (je bent meer zichtbaar voor vrachtwagens) en makkelijker instappen.

Maar ik ben toch blij dat BMW met een EV station komt. Want ondanks dat ik het minder mooi vind, is de trend momenteel wel heel erg naar SUV/sportsback en etc. Misschien komt de Station hype weer eens terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
kx22 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:00:
[...]

SUV heeft op verbruik na alleen maar voordelen tov een station.
Hoger is meer zicht in de auto, meer ruimte onderin voor batterij (dus meer ruimte over voor passagiers/laadruimte), hoger in een auto zitten is ook veiliger dan laag (je bent meer zichtbaar voor vrachtwagens) en makkelijker instappen.

Maar ik ben toch blij dat BMW met een EV station komt. Want ondanks dat ik het minder mooi vind, is de trend momenteel wel heel erg naar SUV/sportsback en etc. Misschien komt de Station hype weer eens terug!
Heb zelf nog nooit een SUV gehad, maar wel al een paar testritten gemaakt. Vind persoonlijk wat lager tegen de grond zitten wat beter (en sportiever) rijden. Maar de puntjes die je aanhaalt zijn zeker waar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ondertussen zie ik dat er wat nieuwe zaken zijn voorgesteld:
https://www.press.bmwgrou...mw-i5-touring?language=en
https://www.bmwblog.com/2...-5-series-and-i5-touring/.

Weet iemand welke impact dit zal hebben op een lopende bestelling?

[ Voor 32% gewijzigd door Shattering op 08-05-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik kreeg een appje van mijn dealer dat de prijs van de i5 naar € 69.900 gaat als Bus edition. Zelfde auto, meer standaard opties en 7k goedkoper.

Nu nog even nieuwe knopjes voor de ramen en misschien ga ik om :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shattering schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:36:
Ondertussen zie ik dat er wat nieuwe zaken zijn voorgesteld: https://www.bmwblog.com/2...-5-series-and-i5-touring/.

Weet iemand welke impact dit zal hebben op een lopende bestelling?
Niets toch? Het zijn extra zaken die je zou kunnen bestellen, dus als je niets verandert wil zien zal het niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
PWM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:38:
Ik kreeg een appje van mijn dealer dat de prijs van de i5 naar € 69.900 gaat als Bus edition. Zelfde auto, meer standaard opties en 7k goedkoper.

Nu nog even nieuwe knopjes voor de ramen en misschien ga ik om :p
Haha :P - fingers crossed ;) .
[b]PWM in "Het grote BMW i5 topic"Niets toch? Het zijn extra zaken die je zou kunnen bestellen, dus als je niets verandert wil zien zal het niet uitmaken.
Aha - ok. Dit zijn dus gewoon extra opties, die je kan nemen boven op het M-Sportpakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Yes. En op de remmen na, vooral optisch. Weinig plastic voor veel geld :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Hier meer info over de Business Edition

https://www.press.bmwgrou...,Bekleding%20in%20Veganza

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:19
Gisteren nog aan de lijn gehangen met een oud collega bij een Bmw dealer.
Long story short de 5 serie verkoopt in Nederland erg slecht, vandaar ook deze actie al.. de voorraden van 5 series bij dealers zijn enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door Steef09031991 op 10-05-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 14:00
Geldt dat voor alle 5 series? Of alleen de benzine versies?

Anders kon een deal op een i5 touring met inruil van mijn i4 wel eens interessant zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:16

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je ziet vooral veel i5's staan volgens mij, de overige (tourings) zijn nog niet echt geleverd natuurlijk. Brandstof modellen zijn er als touring nog niet (op de voor NL zeer onintressante diesel na). 530e en 550e zijn nog niet te bestlelen. Ekris was een poos geleden al flink aan het stunten met de i5 M60, die ook veel te duur in de markt gezet is imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
De i5 touring is er nu ook als business edition vandaar de vraag aan @Steef09031991 of dit ook voor de i5 touring geldt. Betekend iets voor de manier waarop ik mijn onderhandeling in ga zetten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
dencoupe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:33:
De i5 touring is er nu ook als business edition vandaar de vraag aan @Steef09031991 of dit ook voor de i5 touring geldt. Betekend iets voor de manier waarop ik mijn onderhandeling in ga zetten 👍
Wat is de "Business Edition" juist? Heeft deze meer/minder/speciale opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 13:08

DC2

Business Edition in één oogopslag
De Business Edition van de BMW i5 eDrive40, zowel Sedan als Touring, is royaal uitgerust met geavanceerde, intelligente en sportieve opties zoals:

19 inch lichtmetalen wielen Triplex (styling 933) in Silber
Sportstoelen
Bekleding in Veganza
Driving Assistant
Parking Assistant
BMW Live Cockpit Plus met Curved Display
BMW Sound systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
DC2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:20:
Business Edition in één oogopslag
De Business Edition van de BMW i5 eDrive40, zowel Sedan als Touring, is royaal uitgerust met geavanceerde, intelligente en sportieve opties zoals:

19 inch lichtmetalen wielen Triplex (styling 933) in Silber
Sportstoelen
Bekleding in Veganza
Driving Assistant
Parking Assistant
BMW Live Cockpit Plus met Curved Display
BMW Sound systeem

Niets speciaals tov een gewone versie, met opties dus?

Net bevestiging gekregen van de garage: levering voor mijn i5 Touring is 22 juli :) :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:19
dencoupe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:33:
Voor alsnog alleen de sedan, de touring is nog te kort op de markt daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Jammer, dan maar eens kijken waar we op uit komen met de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
Shattering schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Net bevestiging gekregen van de garage: levering voor mijn i5 Touring is 22 juli :) :) _/-\o_
Gefeliciteerd! Hier nog geen leverdatum, maar vandaag wel berichtje dat ze bijna klaar zijn met bouwen. Hopen dat het opschiet, willen er graag mee op zomervakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Steef09031991 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:39:
[...]

Voor alsnog alleen de sedan, de touring is nog te kort op de markt daarvoor
Neehoor, de Touring is er ook als business edition.

Ik kreeg door dat vanaf Augustus/September een aantal zaken gaan veranderen aan de 5/i5 met betrekking tot materiaalgebruik. Blijkbaar is er toch wel veel kritiek geweest op de knoppen op deur, de plastic hengsels, etc etc. Denk dat het wel verstandig is. Ik reed van de week in een i5 en de hendel van het knipperlicht voelt als een Renault Megane.

Was wel erg onder de inruk van de mid-range audio optie. Super geluid uit de HK, veel beter dan de X3. Nu nog meer benieuwd naar de BW audio.

[ Voor 49% gewijzigd door PWM op 15-05-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PWM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Neehoor, de Touring is er ook als business edition.

Ik kreeg door dat vanaf Augustus/September een aantal zaken gaan veranderen aan de 5/i5 met betrekking tot materiaalgebruik. Blijkbaar is er toch wel veel kritiek geweest op de knoppen op deur, de plastic hengsels, etc etc. Denk dat het wel verstandig is. Ik reed van de week in een i5 en de hendel van het knipperlicht voelt als een Renault Megane.

Was wel erg onder de inruk van de mid-range audio optie. Super geluid uit de HK, veel beter dan de X3. Nu nog meer benieuwd naar de BW audio.
Ik las ergens anders juist dat daar juist (ook) sterk op bezuinigd was:
Mr Pingu schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:34:
Ze hebben bij de i5 gewoon de helft van de watts wegbezuinigd en 5 kanalen minder: https://www.bowerswilkins...s/collaborations/bmw.html.
Praktisch 6 want ASD neemt 1 kanaal in bij elektrische auto’s…

(Scroll naar onder op die site voor specificaties)
Maar goed om te horen dat HK iig nog steeds goed is.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Het viel me sowieso al op dat de BW upgrade relatief erg goedkoop was. Ik denk ook dat niemand meer nodig heeft dat de HK. Het is dat er een andere optie is dat ik er benieuwd naar ben, maar als ze hadden gezegd dat dit de top audio was zou ik het ook geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Ik kreeg door dat vanaf Augustus/September een aantal zaken gaan veranderen aan de 5/i5 met betrekking tot materiaalgebruik. Blijkbaar is er toch wel veel kritiek geweest op de knoppen op deur, de plastic hengsels, etc etc. Denk dat het wel verstandig is.
Erg fijn voor de mensen die wel als eerste besteld hebben, zou fraai zijn als er een terugroep-optie komt (al dan niet tegen bijbetaling, maar zal wel niet).
Ik reed van de week in een i5 en de hendel van het knipperlicht voelt als een Renault Megane.
Denk dat je vergeten bent hoe een megane echt voelt (en bovendien, welke BMW chauffeur gebruikt er nog knipperlichten? :+ )

Net gebeld door de dealer. 28 mei staat mijn touring klaar (deo volente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:40
Misschien even een schot voor open boeg, maar is er in NL al een dealer (idealiter omgeving utrecht) waar een i5 touring proef te rijden is? Ik ga switchen van baan, en het is nu even kijken of de Enyaq (huidige auto) mee gaat naar de nieuwe werkgever voor nog max 2 jaar, of dat ik iets nieuws kies met het nieuwe (lees veel hoger) budget.

Shortlisted ivm EV veprlichting heb ik nu staan:

- Audi Q6 etron
- BMW i5 Touring
- Polestar 3

Belangrijkste is de ruimte bij de nieuwe auto ivm 2 kinderen en een hond die zo nu en dan mee gaat op vakantie.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotslasher
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 16:40
Wicked-Game schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:52:
Misschien even een schot voor open boeg, maar is er in NL al een dealer (idealiter omgeving utrecht) waar een i5 touring proef te rijden is? Ik ga switchen van baan, en het is nu even kijken of de Enyaq (huidige auto) mee gaat naar de nieuwe werkgever voor nog max 2 jaar, of dat ik iets nieuws kies met het nieuwe (lees veel hoger) budget.

Shortlisted ivm EV veprlichting heb ik nu staan:

- Audi Q6 etron
- BMW i5 Touring
- Polestar 3

Belangrijkste is de ruimte bij de nieuwe auto ivm 2 kinderen en een hond die zo nu en dan mee gaat op vakantie.
Ik heb dezelfde shortlist alleen de IX3 / Model Y ipv de Polestar.
Zelf ben ik er nog niet uit. De Q6 is bijna even duur als de I5 Touring - de opties tellen snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
dotslasher schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Ik heb dezelfde shortlist alleen de IX3 / Model Y ipv de Polestar.
Zelf ben ik er nog niet uit. De Q6 is bijna even duur als de I5 Touring - de opties tellen snel aan.
Ix3 is wat verouderd aan het worden. Model Y vind ik persoonlijk wel de leaseslet van Nederland aan het worden 🙈 q6 is inderdaad gelijk aan prijs, en opties tikken hard aan. Al vind ik de i5 verrassend compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
[...]

Beetje zonde dat de ‘early buyers’ hier dan buitenvallen … dan kunnen we beter tegen de garage zeggen dat we de levering willen uitstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Wicked-Game schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:52:
[...]

Ix3 is wat verouderd aan het worden. Model Y vind ik persoonlijk wel de leaseslet van Nederland aan het worden 🙈 q6 is inderdaad gelijk aan prijs, en opties tikken hard aan. Al vind ik de i5 verrassend compleet.
Ik heb de iX3 nu en kan weinig ontdekken in deze auto wat echt beter is in de i5, op de audio na.

De stoelen zijn goed, vermogen prima, dak kan gewoon open, achterin zit je beter (de i5 heeft hogere vloer), etc. En je kan hem voor een jaar leasen bij BMW en dan inwisselen voor iets nieuws.

Ik vond het wel een topdeal :)

De Q6 aankleden maakt het een 100k+ auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
PWM schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Ik heb de iX3 nu en kan weinig ontdekken in deze auto wat echt beter is in de i5, op de audio na.

De stoelen zijn goed, vermogen prima, dak kan gewoon open, achterin zit je beter (de i5 heeft hogere vloer), etc. En je kan hem voor een jaar leasen bij BMW en dan inwisselen voor iets nieuws.

Bedoel meer aan te geven dat de ix3 opvolger staat te trappelen. Dat de ix3 nog mee kan geloof ik ook wel. Q6 start leuk maar met alle opties idd 100+ dat maakt het lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
Ook wij kunnen gaan aftellen: 14 juni staat onze Touring klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Peacefield78 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:46:
Ook wij kunnen gaan aftellen: 14 juni staat onze Touring klaar.
Dat is niet meer lang! We kijken al uit naar foto’s ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

De iX3 is wel een uitlopend model. Na dit jaar gaat die eruit en volgend jaar (of begin 2026) komt Der Neue Klasse. Dat is de opvolger.

Vandaag even langs de BMW dealer geweest (Ekris Utrecht). Hebben 2 i5 Touring staan. Mooi, maar met die opties voor 100k-120k....nee mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

kx22 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:59:
[...]

De iX3 is wel een uitlopend model. Na dit jaar gaat die eruit en volgend jaar (of begin 2026) komt Der Neue Klasse. Dat is de opvolger.
Zeker, maar wel 77k met alle opties. Dat lukt elders niet.

En als je bij BMW zelf mag leasen, krijg je dus een flexibel contract zodat je hem kan inleveren/ruilen wanneer je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
PWM schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Zeker, maar wel 77k met alle opties. Dat lukt elders niet.

En als je bij BMW zelf mag leasen, krijg je dus een flexibel contract zodat je hem kan inleveren/ruilen wanneer je wil.
Voor kortstondige lease is het prima. maar om te kopen zou ik nu niet 77k investeren in een auto die over 1 jaar ongetwijfeld 2e hands veel meer afschrijft. Ongeacht welke opties je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

De iX3 schrijft af als Maserati of Lancia :p Maar de i5 zal het niet heel veel beter gaan doen op dat vlak. De tweede hands prijzen van de duurdere elektrische auto's staan gigantisch onder druk. De i5 kan een interessante zakelijke optie zijn, maar privé zou ik er zeker niet aan beginnen.

EDIT:

Hier is de eerste 25.000 euro al weg na 5000 kilometer :p

https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2023-55460538

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 19-05-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
PWM schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:54:
De iX3 schrijft af als Maserati of Lancia :p Maar de i5 zal het niet heel veel beter gaan doen op dat vlak. De tweede hands prijzen van de duurdere elektrische auto's staan gigantisch onder druk. De i5 kan een interessante zakelijke optie zijn, maar privé zou ik er zeker niet aan beginnen.

EDIT:

Carwow heeft hier pas een interessant video over gemaakt: YouTube: How Used EV Values Are Dropping Like Crazy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik lees ook veel het Taycan forum en het is vooral opvallend hoe hard de prijzen in de UK in elkaar storten. Het is echter ook wel heel erg land gebonden. In Nederland gaat het ook hard, maar net wat minder omdat EV's door het ontbreken van BPM relatief goedkoop zijn in aanschaf vergeleken met een ICE concurrent.

Zie bijv de nieuwe Macan. Ik denk dat die het in NL relatief goed gaat doen tov de oude, is geloof ik 30K goedkoper. Maar in veel andere landen is dit niet het geval en blijft de prijs met de ICE nagenoeg gelijk.

Maargoed, feit blijft dat dure EV's nog net iets harder afschrijven dan andere dure auto's. Zou dan ook voor een jong gebruikte gaan met de eerste hit er alvast af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

PWM schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:54:

EDIT:

Vooral ook een bewijs dat ze hem te duur in de markt zetten toch?
Gister met mijn vrouw even wezen kijken naar de 5 touring (i5 in dit geval), binnenkort in Doetinchem ook beschikbaar als demo. Maar ik wil voor een hybrid gaan.

Afwerkingskwaliteit blijft relatief matig. Wat dat betreft is de x5 misschien een betere optie, lijken hun waarde ook beter vast te houden dan een 5 serie volgens mij. Jong gebruikt ook nog wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

De reden om bij ICE auto’s een premium te betalen voor de bekende merken, is dat het plaatje van die auto’s beter is.

De automaat is soepeler, de motoren zijn elastisch en krachtiger en de wegligging is beter.

Nu met elektrische auto’s, zijn die perks gewoon weg. Een Kia van 40k is nu net zo elastisch en snel. Een versnellingsbak is geen factor meer. Door het lage zwaartepunt zijn auto’s sowieso al een stuk strakker geworden.

De oude premium merken moeten zichzelf echt opnieuw gaan uitvinden.

Zet voor de gein eens een Kia EV9 en BMW iX naast elkaar. Met dezelfde opties zit er 40k tussen. De BMW afwerking is beter, maar qua rijden is er gewoon geen verschil meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shattering
Sinds gisteren een hoop nieuwe video’s van de i5 Touring op YouTube (de leveringen zijn begonnen). Zelf heb ik onderstaande foto’s ook nog kunnen maken bij de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6rv8MmzeoknHZN6WL1iQo1hAys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e16pcUDRXXAn6phL5ZtdxWGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yxP-HKLPrp8rc4bq_9MTV9EXso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hx2xgXbLlMTJZli7uOS0nHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAs3ltQlGHa5U5pRVeyfTH7DWy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pdFv7Hg0qF0Jrd6BrHQGLjH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npPeuxX7rEDYRg9vOcmhcPF6Izg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWErpXa9AJ83Y3pKzDpg4gi9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

JaQ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:43:
Net gebeld door de dealer. 28 mei staat mijn touring klaar (deo volente).
Gloeiende gloeiende gloeiende op een brommer! De auto is helemaal klaar, gepoetst en al. Behalve… dat de dealer de LoJack is vergeten en (uiteraard) vindt de verzekering dat niet tof. Dus mag ik tot 6 juni nog langer doorrijden in mijn voorloop-hobbelpaard.

Helaas belde de dealer pas toen ik al bijna bij de dealer was, dus toch even gekeken. Ben wel benieuwd hoe de dealer dit met me goed gaat maken (ik reken op niets 😊)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gyus7cZW7SGZExkY8JqevAtm5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZKVwGxTRRMZPFFPrs8i3RIj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Zonde! Gelukkig is 6 juni niet zo lang meer.
Maar .. wat is LoJack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:30
Een voertuigvolgsysteem. Zie https://www.lojack.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Blijft iets vreemds die verplichting. De diefstalgevoeligheid van elektrische auto's ligt op zeer laag niveau. Er gaat echt niemand een i5 stelen en tijdens zijn vlucht naar Polen aan de laadpaal hangen :p

Ik moest het ook voor de 2 Model S die ik had. Nou, echt niemand die zo'n ding ging jatten.

Mooie kleur wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb hem nog niet gezien, maar voor 2500,- extra krijg je nu de i5 met xDrive. Dan heb je 4 wielaandrijving en 400pk.

Nu is vermogen niet een groot probleem voor de i5, maar voor dat geld, is het wel een flinke upgrade die je krijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekzzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 06:30
Leuk topic inderdaad. Ben nu zelf aan het oriënteren. rij nu nog een Model 3 2019 model. Kan binnenkort dus over gaan stappen en de BMW i5 Touring heeft zeker mijn aandacht. De model 3 heb ik in al die jaren zonder problemen met gereden. Zelfs diverse keren mee naar Italie op vakantie geweest. Nadeel van de 3 is de beperkte ruimte voor de passagiers achter. vandaar dat ik nu meer naar de Model Y of de i5 Touring kijk.

Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
lekzzz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:33:
Leuk topic inderdaad. Ben nu zelf aan het oriënteren. rij nu nog een Model 3 2019 model. Kan binnenkort dus over gaan stappen en de BMW i5 Touring heeft zeker mijn aandacht. De model 3 heb ik in al die jaren zonder problemen met gereden. Zelfs diverse keren mee naar Italie op vakantie geweest. Nadeel van de 3 is de beperkte ruimte voor de passagiers achter. vandaar dat ik nu meer naar de Model Y of de i5 Touring kijk.
Wel even opletten dan. Omdat de i5 hetzelfde chassis deelt als de gewone 5 reeks, heb je dus nog een middentunnel. In vergelijking met de Model 3 is dus i5 dus zeker niet ruimer. De Model Y is uiteraard wel een pak ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekzzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 06:30
Shattering schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:22:
[...]

Wel even opletten dan. Omdat de i5 hetzelfde chassis deelt als de gewone 5 reeks, heb je dus nog een middentunnel. In vergelijking met de Model 3 is dus i5 dus zeker niet ruimer. De Model Y is uiteraard wel een pak ruimer.
Goed dat je dit aangeeft wat dat betreft. Ik heb zelf wel al achterin de Model Y gezeten, ben 196cm lang, met beenlengte van iemand van 210cm. Dus ik ben er extra alert op wat dat betreft. Model Y zat achterin erg prettig wat dat betreft.

Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 20:16
Is zo'n Business Edition uiteindelijk ook te configureren met M pakket? Of vraag ik dan iets onmogelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
volgens mij lukt dat gewoon. Je kunt de pakketten gewoon stapelen.

Je hebt nu de M-sport edition en de M pro pakket, maar die kunnen ook gewoon samen. Dan is de metallic kleur gratis en heb je wat voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:00
[...]

Ik zit nu ook een beetje naar deze vergelijking te kijken. Maar voor vergelijkbare pakketten kom ik op ongeveer gelijke prijzen voor de Q6 en de i5 Touring. Of mis ik iets bij de BMW wat ie al heeft?

High level:
i5 Touring 40
  • Standaard uitvoering
  • Kleur kiezen
  • 19" velgen
  • Sensatec bekleding
  • Drive Assistant Plus
Geeft me 84.676

Q6 Edition
  • Standaard (performance) uitvoering
  • Kleur kiezen
  • 19" velgen
  • Standaard bekleding
  • Tech plus pakket
Geeft me 82.879

Heeft op dat moment de i5 veel meer dan de Q6? Het leek redelijk gelijk.

Als de 83 kWh versie komt in Juli, lijkt daat nog zo'n 5-6k vanaf te gaan en is de range nog wat meer vergelijkbaar met de i5.

Wat mis ik aan de i5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik denk dat het woord missen in dit soort gevallen misschien wat overdreven is.

Maar persoonlijk, wil ik even los van optische zaken die de auto wat mooier maken, toch wel dingen als een verwarmd stuurwiel, glazen dak, 4-zone airco, elektrische verstelbare stoelen, zonneschermen achterin, etc etc.

En aangezien BMW (en Audi) een aantal dingen in pakketten stopt, word het snel duurder. Maar als je puur de basis versies vergelijkt, zullen er niet veel zaken verschillen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:34
PWM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:25:
Blijft iets vreemds die verplichting. De diefstalgevoeligheid van elektrische auto's ligt op zeer laag niveau. Er gaat echt niemand een i5 stelen en tijdens zijn vlucht naar Polen aan de laadpaal hangen :p

Ik moest het ook voor de 2 Model S die ik had. Nou, echt niemand die zo'n ding ging jatten.

Mooie kleur wel :)
Dat gebeurd toch ook niet? Ding wordt gejat, in een container gereden en met de boot naar de andere kant van de wereld gestuurd, dat kan prima op 10% accu ;)
Of gejat, ergens achteraf in een schuur gedemonteerd en dan gedumpt in het bos.

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/SrdsDgIYAboDeXrsQqvGDCORsE8/diocontent/75669158/_fill/1198/893/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
bron: https://www.bndestem.nl/n...om-aangetroffen~a196d42e/

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:00
PWM schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:42:
Ik denk dat het woord missen in dit soort gevallen misschien wat overdreven is.

Maar persoonlijk, wil ik even los van optische zaken die de auto wat mooier maken, toch wel dingen als een verwarmd stuurwiel, glazen dak, 4-zone airco, elektrische verstelbare stoelen, zonneschermen achterin, etc etc.

En aangezien BMW (en Audi) een aantal dingen in pakketten stopt, word het snel duurder. Maar als je puur de basis versies vergelijkt, zullen er niet veel zaken verschillen waarschijnlijk.
Ik bedoelde bij "missen" meer tov de Audi. Omdat je aangaf dat die al snel boven de 100k uitkomt (wat me deed vermoeden dat je dat bij de i5 niet hebt). Terwijl ik bij beide vergelijkbaar uitkom qua prijs, dus dacht dat ik misschien meer standaard opties mistte bij de i5 die ik dan bij de Audi nog moet aanklikken

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 10-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:30
Vandaag de 03/2024.57 update geïnstalleerd voor de i5 M60.

Weet iemand welke ‘kwaliteitsmaatregel’ is toegepast voor RCP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UfWxAnkS8x1erYmWEWI4zTXl1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O2TqKcz7ysfLEGR17L9IS3y1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCCyhzJc8ncYNBwljHKB2ju66l4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j5ERjpzlwP5GjnAPUSuV58B2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door NemeSiS-7 op 11-06-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
DonJunior schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Dat gebeurd toch ook niet? Ding wordt gejat, in een container gereden en met de boot naar de andere kant van de wereld gestuurd, dat kan prima op 10% accu ;)
Of gejat, ergens achteraf in een schuur gedemonteerd en dan gedumpt in het bos.

[Afbeelding]
bron: https://www.bndestem.nl/n...om-aangetroffen~a196d42e/
Nou nee hoor, ze zijn niet zo voor het EV spul. Afzetmarkt voor de onderdelen is ‘nog’ te klein.

Btw. De foto die je gebruikt is een ice geen EV _O-
zou mooier/ondersteunend zijn als je dan ook een voorbeeld van een EV erbij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Vandaag met de i5 e40 touring gereden. Het touring concept sprak me wel aan, alleen het rijden viel me wat tegen.

Zijn er hier al met een i5 e40 touring met 21 inch wielen? Ik had dat rond de 100-105 km per uur er een onderbroken brom te horen was. Ik verdenk de wielen/banden, maar even 20 of 19 inch erop was geen optie voor de demo.

Verder vond ik het ook niet premium aan voelen. Niet meer als mijn huidige i4. Terwijl dat eerder met een 4 serie in vergelijking met een 5 serie wel een groot verschil was.

Ga maar eens proberen een demo te regelen met kleinere wielen, kijken of dat die brom oplost.

De 4 wiel sturing is wel mooi, hij was wendbaarder als mijn vorige 5 touring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Ik heb 19” op een e40 touring, geen brom bij 100 km/uur. Uberhaupt geen brom kraakjes,, rammeltjes of geluidjes (een maatje van me heeft net z’n Q8 ingeleverd omdat hij gek werd van het gekraak en gerammel).

Wat voor verschil had je verwacht tussen een i4 en een i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:34
dencoupe schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Nou nee hoor, ze zijn niet zo voor het EV spul. Afzetmarkt voor de onderdelen is ‘nog’ te klein.

Btw. De foto die je gebruikt is een ice geen EV _O-
zou mooier/ondersteunend zijn als je dan ook een voorbeeld van een EV erbij zet.
Nou, wat een kansloze reactie. De foto was ter illustratie. Wat ik bedoel is dat het ze niet altijd gaat om de auto zelf, maar meer om de onderdelen en dus zullen ze er niet helemaal mee naar Polen rijden.
Dat de markt nu nog te klein is doet daar niets aan af. Als ze een order krijgen van iemand die een gecrashte BMW EV heeft en onderdelen nodig heeft, boeit de verzadiging van de markt helemaal niets en jatten ze gewoon de auto die ze nodig hebben.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

JaQ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:49:
Ik heb 19” op een e40 touring, geen brom bij 100 km/uur. Uberhaupt geen brom kraakjes,, rammeltjes of geluidjes (een maatje van me heeft net z’n Q8 ingeleverd omdat hij gek werd van het gekraak en gerammel).

Ik begreep dat er geen i5's meer uitgeleverd worden op dit moment door problemen met de remmen. Hebben ze jouw auto al aangepast, of moet hij nog terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

PWM schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:44:
Ik begreep dat er geen i5's meer uitgeleverd worden op dit moment door problemen met de remmen. Hebben ze jouw auto al aangepast, of moet hij nog terug?
Geen terugroepactie gehad, heb niet gehoord dat er voor levering aan gesleuteld is (maar dat zegt niets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe

In ieder geval meer een premium gevoel als in de i4. Had niet het gevoel in een klasse hoger in te stappen tov mijn i4.

Daar waar de 520D die ik voor mijn i4 had, wel degelijk een klasse hoger voelde. Daar klonk de deur nog als een kluisdeur. Dat heeft de i4 minder, maar de i5 heeft dat ook niet. Ook qua demping is het niet stiller in een i5 als in een i4. Kleine dingen, maar merk dat ik verwend kritisch ben in ;)

En waar bmw niets aan kan doen, maar de EU wel .. dat geluidje als je iets harder rijdt als dat je mag ... hopelijk kun je dat met Bimmercode of andere tool nog definitief uitzetten. De bemoeienis :F

Wel fijn dat die van jou bij 100 km/u geen brom geeft. dat geeft de burger moed dat het wellicht toch nog goed gaat komen ;) De ruimte in de kofferbak kon ik echt wel waarderen, dat is ook de reden dat ik overweeg om mijn i4 in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
PWM schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Waar heb je dit gehoord? Zelf nog niets gehoord van mijn garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shattering schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Waar heb je dit gehoord? Zelf nog niets gehoord van mijn garage.
Werd gisteren even benoemd in een afgesloten deel op dit forum, van iemand die het zou moeten weten ;) Geldt voor de i7, i5, ix en x1. Zal morgen eens mijn dealer appen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Het gaat blijkbaar om de tot April geproduceerde auto's. Dus alles wat daarna geproduceerd is heeft geen issues. Er zijn aanleveringsproblemen voor de onderdelen, dus het klopt wel dat een deel van de auto's niet afgeleverd word op dit moment.

EDIT:

Wel interessant dat het voor het eerst in februari al gemeld werd, maar er blijkbaar toch nog 2 maanden auto's van de band rolden met het probleem

https://www.bmwblog.com/2...ntegrated-braking-system/

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 13-06-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55
VidaR-9 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Ik lees ook veel het Taycan forum en het is vooral opvallend hoe hard de prijzen in de UK in elkaar storten.
In het VK moeten dealers x% (meen nu 15, wordt elk jaar meer) elektrisch verkopen. Hierbij tellen echter alleen nieuwe EVs mee. Het is dus volstrekt interessant voor ze om een gebruikte te accepteren. Ergo: je kunt ze bij de dealer niet kwijt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53

Grappig, ging pas kijken bij de i5 en vond hetzelfde. Voelt van binnen qua afwerking en materiaalgebruik niet mooier aan. Overigens viel de Audi Q6 op dat punt ook tegen. Blijkbaar moet je tegenwoordig 100k plus uitgeven om beetje fraai interieurtje te krijgen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het lijkt tegenwoordig best plastic fantastic te zijn, onder andere daarom nog steeds aan het bedenken wat de volgende gaat worden. De i5 niet zo te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 13:03
Shattering schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:33:
[...]

Dan hebben wij ongeveer dezelfde auto 👌! Ik kijk er alvast heel hard naar uit. Ook hier in leasing natuurlijk (heb wel een heel flinke korting kunnen regelen).

Heb zelf al meer dan 150.000km’s met een EV, waaronder lange afstanden. Zoals Jaq zegt is een beetje sneller laden vaak niet de moeite.. vaak halen de palen toch niet de maximum snelheid (toch niet met mijn ‘oude’ Model 3🙃). Ook hier geen fan van SUV.

Zijn jullie al BMW-rijders? Als ik de App heb, moet ik dan nog altijd elke keer op de start-stop knop drukken om te vertrekken 🙃🙃?
Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar de Touring, maar wil ook nog de A6 Etron afwachten.
Oxidgrau vind ik op de 3 mooi, maar op de 5 best gewaagd.Frozen is veel mooier, maar smaken verschillen.
Mag k vragen hoeveel korting je hebt gekregen, en is dit bij lease ook interessant, want voordeel gaat naar leasemaatschappij/werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Coenen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:23:
Het lijkt tegenwoordig best plastic fantastic te zijn, onder andere daarom nog steeds aan het bedenken wat de volgende gaat worden. De i5 niet zo te lezen. :)
MuFFIN 007 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Grappig, ging pas kijken bij de i5 en vond hetzelfde. Voelt van binnen qua afwerking en materiaalgebruik niet mooier aan. Overigens viel de Audi Q6 op dat punt ook tegen. Blijkbaar moet je tegenwoordig 100k plus uitgeven om beetje fraai interieurtje te krijgen :')
Dealer keek me maar raar aan toen ik zei dat het geen verbetering was tov de i4. Veel windgeruis, veel 'plastic' uitstraling, rijdynamiek die niet bmw waardig is. Zal eens een m60 touring gaan rijden, kijken of dat beter is. Maar een vanafprijs van 130k+ gaat hem niet worden. Wellicht over 2 jaar als die nog 75K kost _/-\o_

overigens scheelde het maar 1 vraag of ik had een handtekening onder het contract van een i5 touring gezet .. Heel verrassend kwam die vraag van mijn vrouw. Die vroeg toen we in de i5 zaten van welke ik vrolijker werd?

Bij terugkomst hartelijk bedankt voor de proefrit, maar met de mededeling dat het hem niet ging worden.

Maar wat moet je dan tegenwoordig nog kopen voor 100k wil je wel het premium gevoel krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

BMW schiet zichzelf enorm in de voet met de prijs van de M60 volgens mij, je kon ze vorig jaar al met flinke kortingen kopen. Gewoon te duur in de markt gezet, €15k korting lijkt leuk maar je betaal wel bijtelling over de catalogus waarde.

Had de auto gewoon minder duur gemaakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBRZVC
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 12:09
Leuke topic….zijn mensen nog aan het oriënteren? Zoek zelf een vervanger voor mijn Mercedes EQC 400, en de i5 leek me perfect, maar hier en daar heb ik wel wat twijfels….bijvoorbeeld over ontbrekend premium gevoel en vooral over hoe de i5 qua prijsstrategie in de markt is gezet.

En het valt me gewoon op hoe weinig ik de i5 (en de 5) op de weg zie….ze worden vanaf ergens in 2023 al uitgeleverd maar je ziet ze amper…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
DBRZVC schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:44:
Leuke topic….zijn mensen nog aan het oriënteren? Zoek zelf een vervanger voor mijn Mercedes EQC 400, en de i5 leek me perfect, maar hier en daar heb ik wel wat twijfels….bijvoorbeeld over ontbrekend premium gevoel en vooral over hoe de i5 qua prijsstrategie in de markt is gezet.

En het valt me gewoon op hoe weinig ik de i5 (en de 5) op de weg zie….ze worden vanaf ergens in 2023 al uitgeleverd maar je ziet ze amper…
Klopt. Valt mij ook op. Zoals me dat ook op deed vallen toen de huidige generatie A6 net nieuw was (al zie ik die nog weinig vergeleken met E klasse of 5 serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34

rally

Deyterra Consultancy

Ik rij nu in een Mercedes C 300e Estate en ik overweeg de i5, met name vanwege de ruimte.
Voor mij is het hybride deel belangrijk omdat ik thuis niet altijd kan laden. 100+ range elektrisch is prima voor

Na de zomer ga ik een proefrit plannen om te kijken hoe de i5 hybride zich verhoud tot de C 300e.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
rally schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Ik rij nu in een Mercedes C 300e Estate en ik overweeg de i5, met name vanwege de ruimte.
Voor mij is het hybride deel belangrijk omdat ik thuis niet altijd kan laden. 100+ range elektrisch is prima voor

Na de zomer ga ik een proefrit plannen om te kijken hoe de i5 hybride zich verhoud tot de C 300e.
De hybride is geen i5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69

Klopt wel als je de verkopen ziet.

De nieuwe 5 is er sinds juli 2023. Van juli 2023 tot en met april 2024 heeft BMW 796 (non EV) 5 series verkocht. Van juli 2022 tot en met april 2023 waren dat er 915.

Een deel van de klanten zal naar de i5 zijn overgestapt, daarvan zijn er sinds de introductie 459 verkocht. Na een hausse in december en met name januari kakken die verkoopcijfers echter vrij drastisch in (april: 54 stuks).

Bron: bovag cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBRZVC
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 12:09
Dat zijn wel redelijk dramatische cijfers voor een nieuw model, dat de benchmark was (is?) in zijn klasse.

Iemand een idee voor de redenen? De sedan moet qua vormgeving misschien nog landen (anders dan de Touring denk ik) maar andere BMW's hadden in dat opzicht een grotere achterstand. Ik zie hier in het forum klachten over de kwaliteitsbeleving en natuurlijk speelt ook de fiscale onzekerheid een rol, maar daar hebben andere merken ook last van.

Ik moet er nog mee rijden, maar zelf heb ik moeite met de prijsvorming...als je begint te configureren is het lastig om onder 95-100K te blijven, en dat vind ik gewoon veel geld voor een edrive40. Die M60 is domweg bizar geprijsd, maar ook de e40's zijn naar mijn idee te hoog in de markt gezet. Wat (voor mij) niet helpt is het gedoe met de pakketten/lines of hoe ze ook mogen heten. Die M-badges storen me geweldig op een BMW als deze, maar aan zo'n pakket zit je zo'n beetje vast als je vrije keuze uit kleuren en opties wilt. En dan nog zitten veel belangrijke opties uitsluitend in pakketten, dus met allerlei zaken die je helemaal niet wilt.

Naja...eerst eens rijden binnenkort, en als het bevalt eens kijken hoe ze er qua onderhandelingen in staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
DBRZVC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:03:
Iemand een idee voor de redenen?
In dit en het BMW draadje staat het missende kwaliteitsgevoel met stip op nummer 1.

Het probleem speelt echter breder, niet alleen bij BMW. De hele automarkt is momenteel in mineur.

Mijn persoonlijke (en n=weinig uit m'n omgeving) redenen waarom de nieuw-verkopen achterblijven:
  • Auto's zijn veel duurder geworden
  • Kwaliteit en usability (touchscreens ipv knoppen) is slechter geworden
  • Veel te veel (deels niet uitschakelbare) waarschuwingssystemen die imho de veiligheid eerder verslechteren dan bevorderen
Specifiek voor EVs:
  • Onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid tav EVs (volgens AW staat zelfs 2035 al ter discussie)
  • Door snelle technologische ontwikkelingen staat waarde tweedehands EVs onder druk. Zolang ICEs hun waarde beter behouden zijn consumenten terughoudend om over te stappen
  • Laadinfrastructuur moet veel beter. Brandstof tanken is nog steeds veel gebruikersvriendelijker dan (openbaar) EV laden
Dan een persoonlijke noot:
Omdat mijn wensen zijn veranderd heb ik mijn G32 640i ingeruild voor een (over een paar maand te leveren) X5 50e. Maar moet daarbij accepteren dat ik er op een aantal voor mij belangrijke zaken (met name op het gebied van usability) op achteruit zal gaan.

Heb toen vorig jaar bekend werd dat mijn huidige wagen op korte termijn niet meer geproduceerd zou worden zelfs op het punt gestaan om nog een nieuw exemplaar te kopen. Maar BMW bepaalt in grote mate de markt, en ik was bang dat deze wagen op zeer korte termijn flink in waarde zou dalen. Dat, gecombineerd met m'n zoals gezegd veranderende wensen, hebben me er toe gebracht de X5 te bestellen. Maar waar het kopen van een nieuwe auto me voorheen altijd veel plezier en een bepaalde mate van opwinding gaf, is dat nu toch minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

paQ

PWM schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Werd gisteren even benoemd in een afgesloten deel op dit forum, van iemand die het zou moeten weten ;) Geldt voor de i7, i5, ix en x1. Zal morgen eens mijn dealer appen.
D'r is een recall bijgekomen. (remmerij is bij mij intussen opgelost)
Het heeft schijnbaar te maken met de montage van een hoogvoltage kabel. Die ZOU kunnen gaan schuren en daardoor potentieel gevaarlijk zijn. Dus die wordt vervangen voor een andere kabel met andere bevestiging.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste