Jazeker, er staat ondertussen ruim 5.000 km op de teller.
Mijn vorige auto was een Tesla (model 3), mijn vrouw rijdt ook Tesla (model S, initieel zakelijk ondertussen privé. Goedkoper kan niet, dus gaat ze daar nog maar even mee door). De BMW is hiermee wel de nieuwe gezinsauto geworden.
Voor de model 3 heb ik V90 en 328i gereden, gemixt met her en der een tijdelijk hok in afwachting van definitieve auto. Daarvoor een lange rij aan verschillende Alfa Romeo's. Ik ben toen een model 3 gaan rijden ivm de lage bijtelling. De model 3 was op zich prima, spuug lelijk maar geen slechte auto.
De alternatieven voor de i5 Touring waren voor mij een Volvo EX90 (ivm 7 stoelen, maar die levertijd

) of toch privé een Alfa met een groot blok. Ik rij zakelijk enkel lange afstanden (minimaal 350 per dag), echter ik rij enkel 2 a 3 dagen per maand zakelijk. Als ik bleef leasen, dan moest ik elektrisch rijden. De keuze viel nu, omdat ik per 1 maart een andere baan heb aangenomen (na 8 jaar bij de vorige werkgever). Het gemak van een leaseauto icm voorspelbare kosten heeft toch de doorslag voor een leaseauto gegeven.
Ik lees veel opmerkingen over de materialen, gezien mijn vorige leaseauto herken ik die opmerkingen niet. Maar ja, dat zegt meer over de model 3 dan over de BMW. Verder is deze auto in zo ongeveer alles gelijk of beter dan de Tesla (zowel de 3 als de S) met uitzondering van een redelijk overzichtelijk lijstje:
- We hebben een hond en wonen relatief ver weg van familie, ik mis dog-mode (toch handig als je ergens kort stopt),
- De Tesla heeft meer tractie en een hogere rechte-lijn snelheid, direct gevolg van de eDrive 40 (auto is absoluut snel genoeg, maar wel iets minder snel dan een Tesla),
- Die gloeiend irritante snelheidswaarschuwing die je iedere rit opnieuw moet uitzetten. Schijnt een EU regel te zijn, dus niet persé een BMW probleem. Kleine moeite om uit te zetten, toch irritant dat dat niet permanent kan,
- Het lijkt er op dat de spiegel aan bijrijderskant altijd naar beneden kantelt als je de auto in z'n achteruit zet. Er zal ongetwijfeld een optie zijn om dat te voorkomen, maar dan kan ik niet vinden.
Ik kan een lange lijst maken van dingen waarin deze auto beter is dan Tesla; rijgedrag, bochtenwerk, "gevoel" op de pedalen, algemene afwerking, zitcomfort, adaptive cruise control en automatisch sturen, zelfs de software is beter naar mijn smaak. De juiste combinatie tussen fysieke knoppen en scherm, inclusief de carplay integratie in de BMW software. Ook relatief kleine dingen als de plek waar je je telefoon neerlegt en oplaad is beter in de BMW, de aanwezigheid van een regensensor is (heel) fijn. Ik luister voornamelijk podcasts in de auto of ben aan het bellen, dus kan niet zo veel zeggen over de audio kwaliteit voor muziek. Tot slot mis ik phantom breaking
niet (iets wat bij
iedere lange rit met een Tesla nog steeds voorkomt).
De uitvoering die ik rij (zonder piano zwart lak aan de buitenkant) vind ik zelf nog steeds het mooiste. Smaken verschillen, ik hou niet van grote stukken zwart plastic.
Is de i5 daarmee ook superieur aan een Audi, VW, KIA, Hyundai, xpeng of andere EV? Geen idee, want die heb ik allemaal niet (langdurig) gereden. Dat laat ik aan de journalisten over om te beoordelen