Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

DBRZVC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:03:

Ik moet er nog mee rijden, maar zelf heb ik moeite met de prijsvorming...als je begint te configureren is het lastig om onder 95-100K te blijven, en dat vind ik gewoon veel geld voor een edrive40.
Zeker als er straks een gelijk geprijsde A6 E-tron komt met 105-110Kw accupakket. De Q6 heeft ook al een flink groter pakket dat de i5.

Valt me op dat ik de nieuwe 5 wel opeens veel zie rijden, meerdere keren per dag komt ie langs in het dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 20:26
PWM schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Zeker als er straks een gelijk geprijsde A6 E-tron komt met 105-110Kw accupakket. De Q6 heeft ook al een flink groter pakket dat de i5.

Valt me op dat ik de nieuwe 5 wel opeens veel zie rijden, meerdere keren per dag komt ie langs in het dorp.
Vanmorgen nog 2 trucks zien rijden met 8 i5's (sedan) per truck :). Ik kom ze precies ook iets vaker tegen nu ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBRZVC
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 12:09
[...]

Inderdaad...als ik de Q6 configureer naar mijn smaak kom ik eigenlijk al op dezelfde prijs als bij een dito samengestelde i5 Touring; gevoelsmatig biedt de Q6 dan meer auto, nog afgezien van de techniek.

En die A6 E-tron zou toch wat lager op de ladder moeten staan dan de Q6, dus dan heeft de i5 wel een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door DBRZVC op 25-06-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
JaQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Gloeiende gloeiende gloeiende op een brommer! De auto is helemaal klaar, gepoetst en al. Behalve… dat de dealer de LoJack is vergeten en (uiteraard) vindt de verzekering dat niet tof. Dus mag ik tot 6 juni nog langer doorrijden in mijn voorloop-hobbelpaard.

Helaas belde de dealer pas toen ik al bijna bij de dealer was, dus toch even gekeken. Ben wel benieuwd hoe de dealer dit met me goed gaat maken (ik reken op niets 😊)

[Afbeelding]
Heb je hem ondertussen :) ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wij hebben hem wel ondertussen. Heerlijke auto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC-bGS-O1KYa8I7zTGTYZa8Plns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFXs1QEIVUotUlypW1b7bfyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Peacefield78 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:24:
Wij hebben hem wel ondertussen. Heerlijke auto. [Afbeelding]
Ziet er heel goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 23:18

JaQ

Jazeker, er staat ondertussen ruim 5.000 km op de teller.

Mijn vorige auto was een Tesla (model 3), mijn vrouw rijdt ook Tesla (model S, initieel zakelijk ondertussen privé. Goedkoper kan niet, dus gaat ze daar nog maar even mee door). De BMW is hiermee wel de nieuwe gezinsauto geworden.

Voor de model 3 heb ik V90 en 328i gereden, gemixt met her en der een tijdelijk hok in afwachting van definitieve auto. Daarvoor een lange rij aan verschillende Alfa Romeo's. Ik ben toen een model 3 gaan rijden ivm de lage bijtelling. De model 3 was op zich prima, spuug lelijk maar geen slechte auto.

De alternatieven voor de i5 Touring waren voor mij een Volvo EX90 (ivm 7 stoelen, maar die levertijd 8)7 ) of toch privé een Alfa met een groot blok. Ik rij zakelijk enkel lange afstanden (minimaal 350 per dag), echter ik rij enkel 2 a 3 dagen per maand zakelijk. Als ik bleef leasen, dan moest ik elektrisch rijden. De keuze viel nu, omdat ik per 1 maart een andere baan heb aangenomen (na 8 jaar bij de vorige werkgever). Het gemak van een leaseauto icm voorspelbare kosten heeft toch de doorslag voor een leaseauto gegeven.

Ik lees veel opmerkingen over de materialen, gezien mijn vorige leaseauto herken ik die opmerkingen niet. Maar ja, dat zegt meer over de model 3 dan over de BMW. Verder is deze auto in zo ongeveer alles gelijk of beter dan de Tesla (zowel de 3 als de S) met uitzondering van een redelijk overzichtelijk lijstje:
  1. We hebben een hond en wonen relatief ver weg van familie, ik mis dog-mode (toch handig als je ergens kort stopt),
  2. De Tesla heeft meer tractie en een hogere rechte-lijn snelheid, direct gevolg van de eDrive 40 (auto is absoluut snel genoeg, maar wel iets minder snel dan een Tesla),
  3. Die gloeiend irritante snelheidswaarschuwing die je iedere rit opnieuw moet uitzetten. Schijnt een EU regel te zijn, dus niet persé een BMW probleem. Kleine moeite om uit te zetten, toch irritant dat dat niet permanent kan,
  4. Het lijkt er op dat de spiegel aan bijrijderskant altijd naar beneden kantelt als je de auto in z'n achteruit zet. Er zal ongetwijfeld een optie zijn om dat te voorkomen, maar dan kan ik niet vinden.
Ik kan een lange lijst maken van dingen waarin deze auto beter is dan Tesla; rijgedrag, bochtenwerk, "gevoel" op de pedalen, algemene afwerking, zitcomfort, adaptive cruise control en automatisch sturen, zelfs de software is beter naar mijn smaak. De juiste combinatie tussen fysieke knoppen en scherm, inclusief de carplay integratie in de BMW software. Ook relatief kleine dingen als de plek waar je je telefoon neerlegt en oplaad is beter in de BMW, de aanwezigheid van een regensensor is (heel) fijn. Ik luister voornamelijk podcasts in de auto of ben aan het bellen, dus kan niet zo veel zeggen over de audio kwaliteit voor muziek. Tot slot mis ik phantom breaking niet (iets wat bij iedere lange rit met een Tesla nog steeds voorkomt).

De uitvoering die ik rij (zonder piano zwart lak aan de buitenkant) vind ik zelf nog steeds het mooiste. Smaken verschillen, ik hou niet van grote stukken zwart plastic.

Is de i5 daarmee ook superieur aan een Audi, VW, KIA, Hyundai, xpeng of andere EV? Geen idee, want die heb ik allemaal niet (langdurig) gereden. Dat laat ik aan de journalisten over om te beoordelen :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:27
@JaQ Leuk verhaal van je ervaring. Wat je eens kan proberen voor die spiegel die omklapt bij het achteruitrijden is het knopje waarmee je je spiegels stelt in het midden zetten(het knopje waarbij je wisselt tussen linker- en rechterspiegel). Bij mijn IX3 klappen de spiegels dan niet naar beneden...

[ Voor 12% gewijzigd door jeeedeee op 04-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

jeeedeee schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:35:
@JaQ Leuk verhaal van je ervaring. Wat je eens kan proberen voor die spiegel die omklapt bij het achteruitrijden is het knopje waarmee je je spiegels stelt in het midden zetten(het knopje waarbij je wisselt tussen linker- en rechterspiegel). Bij mijn IX3 klappen de spiegels dan niet naar beneden...
Dat is geen schuifje in de i5, maar zijn 2 druktoetsen (dus of links, of rechts staat geselecteerd. Er is geen midden). Ik zal er eens mee pielen, wellicht dat ik wat over het hoofd zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
JaQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Jazeker, er staat ondertussen ruim 5.000 km op de teller.

Mijn vorige auto was een Tesla (model 3), mijn vrouw rijdt ook Tesla (model S, initieel zakelijk ondertussen privé. Goedkoper kan niet, dus gaat ze daar nog maar even mee door). De BMW is hiermee wel de nieuwe gezinsauto geworden.

Voor de model 3 heb ik V90 en 328i gereden, gemixt met her en der een tijdelijk hok in afwachting van definitieve auto. Daarvoor een lange rij aan verschillende Alfa Romeo's. Ik ben toen een model 3 gaan rijden ivm de lage bijtelling. De model 3 was op zich prima, spuug lelijk maar geen slechte auto.

De alternatieven voor de i5 Touring waren voor mij een Volvo EX90 (ivm 7 stoelen, maar die levertijd 8)7 ) of toch privé een Alfa met een groot blok. Ik rij zakelijk enkel lange afstanden (minimaal 350 per dag), echter ik rij enkel 2 a 3 dagen per maand zakelijk. Als ik bleef leasen, dan moest ik elektrisch rijden. De keuze viel nu, omdat ik per 1 maart een andere baan heb aangenomen (na 8 jaar bij de vorige werkgever). Het gemak van een leaseauto icm voorspelbare kosten heeft toch de doorslag voor een leaseauto gegeven.

Ik lees veel opmerkingen over de materialen, gezien mijn vorige leaseauto herken ik die opmerkingen niet. Maar ja, dat zegt meer over de model 3 dan over de BMW. Verder is deze auto in zo ongeveer alles gelijk of beter dan de Tesla (zowel de 3 als de S) met uitzondering van een redelijk overzichtelijk lijstje:
  1. We hebben een hond en wonen relatief ver weg van familie, ik mis dog-mode (toch handig als je ergens kort stopt),
  2. De Tesla heeft meer tractie en een hogere rechte-lijn snelheid, direct gevolg van de eDrive 40 (auto is absoluut snel genoeg, maar wel iets minder snel dan een Tesla),
  3. Die gloeiend irritante snelheidswaarschuwing die je iedere rit opnieuw moet uitzetten. Schijnt een EU regel te zijn, dus niet persé een BMW probleem. Kleine moeite om uit te zetten, toch irritant dat dat niet permanent kan,
  4. Het lijkt er op dat de spiegel aan bijrijderskant altijd naar beneden kantelt als je de auto in z'n achteruit zet. Er zal ongetwijfeld een optie zijn om dat te voorkomen, maar dan kan ik niet vinden.
Ik kan een lange lijst maken van dingen waarin deze auto beter is dan Tesla; rijgedrag, bochtenwerk, "gevoel" op de pedalen, algemene afwerking, zitcomfort, adaptive cruise control en automatisch sturen, zelfs de software is beter naar mijn smaak. De juiste combinatie tussen fysieke knoppen en scherm, inclusief de carplay integratie in de BMW software. Ook relatief kleine dingen als de plek waar je je telefoon neerlegt en oplaad is beter in de BMW, de aanwezigheid van een regensensor is (heel) fijn. Ik luister voornamelijk podcasts in de auto of ben aan het bellen, dus kan niet zo veel zeggen over de audio kwaliteit voor muziek. Tot slot mis ik phantom breaking niet (iets wat bij iedere lange rit met een Tesla nog steeds voorkomt).

De uitvoering die ik rij (zonder piano zwart lak aan de buitenkant) vind ik zelf nog steeds het mooiste. Smaken verschillen, ik hou niet van grote stukken zwart plastic.

Is de i5 daarmee ook superieur aan een Audi, VW, KIA, Hyundai, xpeng of andere EV? Geen idee, want die heb ik allemaal niet (langdurig) gereden. Dat laat ik aan de journalisten over om te beoordelen :)
Bedankt! Ook ik heb momenteel een Model 3, dus fijn om te lezen :) . Ik moet helaas nog iets minder dan een maand wachten ...

Enja, dog-mode > ik mis het nu al terwijl ik de auto nog niet heb. Ik gebruik deze functie letterlijk elke dag, ook al is het maar om 2 minuutjes naar de winkel te gaan (mijn golden gaat overal mee naartoe :)). Kan je in de i5 het klimaat niet gewoon laten draaien, ook al zit je niet in de auto (ook het alarm blijft actief misschien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Shattering schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Bedankt! Ook ik heb momenteel een Model 3, dus fijn om te lezen :) . Ik moet helaas nog iets minder dan een maand wachten ...

Enja, dog-mode > ik mis het nu al terwijl ik de auto nog niet heb. Ik gebruik deze functie letterlijk elke dag, ook al is het maar om 2 minuutjes naar de winkel te gaan (mijn golden gaat overal mee naartoe :)). Kan je in de i5 het klimaat niet gewoon laten draaien, ook al zit je niet in de auto (ook het alarm blijft actief misschien)?
Elke keer als je de auto in P zet (ik heb ingesteld dat de auto dan ook "uit" gaat), komt er een scherm waar je klimate control kan aanzetten (max 30 minuten) en het alarm (eenmalig) uit kan zetten. Via de app van BMW kan je vervolgens de klimate control verlengen.

Maar uiteraard zie je dan niets op de display.

Hoe neem jij een golden mee in een 3? Ik heb mijn Vizsla in een bench in de kofferbak, in de model 3 vond ik dat niet zo'n goed idee ;) En elke keer de achterbank plat en klooien met kleden vond ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
JaQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Elke keer als je de auto in P zet (ik heb ingesteld dat de auto dan ook "uit" gaat), komt er een scherm waar je klimate control kan aanzetten (max 30 minuten) en het alarm (eenmalig) uit kan zetten. Via de app van BMW kan je vervolgens de klimate control verlengen.

Maar uiteraard zie je dan niets op de display.

Hoe neem jij een golden mee in een 3? Ik heb mijn Vizsla in een bench in de kofferbak, in de model 3 vond ik dat niet zo'n goed idee ;) En elke keer de achterbank plat en klooien met kleden vond ik niets.
Ik heb momenteel nog geen kinderen, dus de achterbank is nog vrij. Ik heb dan ook zo'n Model 3 Pet Liner (https://shop.tesla.com/product/model-s_3_y-pet-liner) die standaard in de auto zit. Daarnaast zit haar "harnas" ook standaard in de gordel, waardoor ik dit gemakkelijk kan aandoen. Dus dat gaat allemaal redelijk vlot.

Groot nadeel: echt proper kan je het niet noemen (goldens springen nogal snel in plassen en modderpoelen). Er hangt dan ook redelijk vaak een "natto hond geur" in de auto.

In de i5 gaat ze in de koffer zitten. Al moet ik nog kijken hoe ik dat juist ga doen .. (wat voor bench). Nadeel wel is dat ze niet meer uit het (open) raam kan kijken, wat ze graag doet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Shattering schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:32:
[...]

Ik heb momenteel nog geen kinderen, dus de achterbank is nog vrij. Ik heb dan ook zo'n Model 3 Pet Liner (https://shop.tesla.com/product/model-s_3_y-pet-liner) die standaard in de auto zit. Daarnaast zit haar "harnas" ook standaard in de gordel, waardoor ik dit gemakkelijk kan aandoen. Dus dat gaat allemaal redelijk vlot.

Groot nadeel: echt proper kan je het niet noemen (goldens springen nogal snel in plassen en modderpoelen). Er hangt dan ook redelijk vaak een "natto hond geur" in de auto.

In de i5 gaat ze in de koffer zitten. Al moet ik nog kijken hoe ik dat juist ga doen .. (wat voor bench). Nadeel wel is dat ze niet meer uit het (open) raam kan kijken, wat ze graag doet ;).
Ik heb deze https://www.hondenshop.nl...iocage-single-large-plus/ in combinatie met een bumperbeschermer. Ik kan wel aanraden om een bench te testen voor aanschaf, aangezien de scharnieren van de kofferbak best in de weg zitten voor een bench (ik wil de bench zo ver mogelijk aan de zijkant zodat ik zoveel mogelijk kofferbak overhoud).

Zo'n rek dat je als scheiding aanbrengt kan ook, maar dat is veel meer ellende om lost te halen/verplaatsen als je meer ruimte in de kofferbak nodig hebt.

Nou springt mijn hond graag, ik verwacht de aankomende jaren niet dat ik zo'n loopplank nodig hebt. Met een golden retriever kan dat wel eens anders uitvallen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• davidduzy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 21:34
Hey iedereen,

Heb sinds een maand ongeveer een i5 touring (edrive 40), zeer tevreden mee!

Indien er vragen zijn, laat het gerust weten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTZl-c7gYOtkj9N7GCceRHzh--4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTlbDwQmkr6yuwwNQvgT6HTn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wVS50vBf5m2H8_YJSAmUAsOIfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkqvikXQZegTSo9VYZUuFb46.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
davidduzy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:03:
Hey iedereen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet je als je gebruik maakt van de ‘phone key’ nog altijd op start drukken als je in de auto stapt :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Shattering schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:55:
Moet je als je gebruik maakt van de ‘phone key’ nog altijd op start drukken als je in de auto stapt :)?
Ja, en als je uit een Tesla komt is dat wel ff wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
JaQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Ja, en als je uit een Tesla komt is dat wel ff wennen.
😭😭😭 had ik al bang voor. Spijtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidduzy
Yes moet je nog steeds doen, gisteren zelf bij het parkeren rem blijkbaar niet hard genoeg indrukt en vergeten op de start/stop knop te duwen en voelde hem achteruitbollen…

Keyless entry (iPhone / sleutel) werkt trouwens voor mij altijd, wat niet het geval was met de model y. Ik vind hem iets te gevoelig (stel je bent hem aan het kuisen, dan gaat hij 10 keer open en toe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

davidduzy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:03:
Hey iedereen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bevalt het iDrive 8.5 systeem? En het uitschakelen van alle “hulp en waarschuwing” systemen? Want dat is een van de grootste nadelen van deze auto volgens mij; alles zit achter allerlei menu’s en de EU verplicht allerlei hulp systemen die vooral tot irritatie lijden.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
JaQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Ik heb deze https://www.hondenshop.nl...iocage-single-large-plus/ in combinatie met een bumperbeschermer. Ik kan wel aanraden om een bench te testen voor aanschaf, aangezien de scharnieren van de kofferbak best in de weg zitten voor een bench (ik wil de bench zo ver mogelijk aan de zijkant zodat ik zoveel mogelijk kofferbak overhoud).

Zo'n rek dat je als scheiding aanbrengt kan ook, maar dat is veel meer ellende om lost te halen/verplaatsen als je meer ruimte in de kofferbak nodig hebt.

Nou springt mijn hond graag, ik verwacht de aankomende jaren niet dat ik zo'n loopplank nodig hebt. Met een golden retriever kan dat wel eens anders uitvallen?
Mijn golden springt ook nog graag, dus dat zit wel ok. Wel niet zo goed voor Goldens, dus misschien in de toekomts wel een plank nodig denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:03
Tortelli schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:24:
[...]

Hoe bevalt het iDrive 8.5 systeem? En het uitschakelen van alle “hulp en waarschuwing” systemen? Want dat is een van de grootste nadelen van deze auto volgens mij; alles zit achter allerlei menu’s en de EU verplicht allerlei hulp systemen die vooral tot irritatie lijden.
Volgens de dealer zijn die systemen bij iDrive 8.5 uit te schakelen door de 'set' knop op het stuur korte tijd vast te houden. Moet wel na elke start opnieuw gebeuren.

Ben wel benieuwd in hoeverre dit er nog uit te coderen is. Heb zelf een X5 in bestelling, maar als ik de forums (bimmerpost en motor-talk.de) mag geloven heeft BMW dat bij de nieuwe modellen onmogelijk gemaakt. Verder wees de dealer me erop dat alle nieuwe auto's een black-box hebben en dat eventuele aanpassingen na een aanrijding zichtbaar zijn. En dat als je deze systemen permanent weet uit te schakelen de verzekering wel eens moeilijk kan gaan doen na een aanrijding.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

alexbl69 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Volgens de dealer zijn die systemen bij iDrive 8.5 uit te schakelen door de 'set' knop op het stuur korte tijd vast te houden. Moet wel na elke start opnieuw gebeuren.
Ik kan bevestigen dat dit klopt: https://gathering.tweaker...message/79465654#79465654 (punt 3)

Iedere keer als je instapt opnieuw. En ja, dat is irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidduzy
Tortelli schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:24:
[...]

iDrive 8.5 werkt stabiel, geen problemen mee. Iets wat mij bij eerdere wagens nog niet was gelukt en hier wel lukt is waze gebruiken via Carplay en tegelijk de interne gps gebruiken voor het head-up display en plannen voor te laden!

Zoals eerder gemeld zijn de meldingen makkelijk uit te schakelen door 3 seconden op de “set” knop links op het stuur bovenaan in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
davidduzy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:25:
[...]

iDrive 8.5 werkt stabiel, geen problemen mee. Iets wat mij bij eerdere wagens nog niet was gelukt en hier wel lukt is waze gebruiken via Carplay en tegelijk de interne gps gebruiken voor het head-up display en plannen voor te laden!

Zoals eerder gemeld zijn de meldingen makkelijk uit te schakelen door 3 seconden op de “set” knop links op het stuur bovenaan in te drukken.
Kan je Waze niet op het head-up display zetten via CarPlay? Of is dat enkel Apple Maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidduzy
Shattering schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Kan je Waze niet op het head-up display zetten via CarPlay? Of is dat enkel Apple Maps?
Waze alvast niet, Apple Maps nog niet geprobeerd … zal ik morgen eens doen als ik er aan denk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidduzy
Shattering schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Apple Maps geeft het weer op het scherm achter het stuur, maar op de HUD geeft hij enkel de volgende pijl weer (geen visualisatie van de maps).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FttBE2YVaR-8r0M7pMjIHqz1QSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaHHLAUfNQghqEa6bzfDgaZL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:49
Sta op het punt i5 aan te schaffen. Algemene vraag aan huidige berijders: Werkt spraakherkenning naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
Nederlands niet. Engels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidduzy
Voor mij werkt het vrij ok, enkel gebruikt voor gps en het rolscherm van pano dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-01 21:19
[...]

Mijn idee, kijk ook uit naar de A6. Fingers crossed dat de materiaalkwaliteit op niveau van uitgaande model is en niet zoals op de Q6..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:33
davidduzy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:05:
Keyless entry (iPhone / sleutel) werkt trouwens voor mij altijd, wat niet het geval was met de model y. Ik vind hem iets te gevoelig (stel je bent hem aan het kuisen, dan gaat hij 10 keer open en toe)
Is er ook keyless leave? Ik rij nu al een weekje geen Tesla meer en de keren dat ik de auto open achtergelaten heb kan ik niet meer op 1 hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
MuFFIN 007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:07:
[...]

Mijn idee, kijk ook uit naar de A6. Fingers crossed dat de materiaalkwaliteit op niveau van uitgaande model is en niet zoals op de Q6..
Dat valt wel te verwachten denk ik. De Q6 is een Q5, dus een klasse lager dan de A6.
Ik had de Q6 op het oog, maar het design is het mij zo net niet. En dan die prijs nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidduzy
this schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:19:
[...]

Is er ook keyless leave? Ik rij nu al een weekje geen Tesla meer en de keren dat ik de auto open achtergelaten heb kan ik niet meer op 1 hand tellen.
Bij mij sluit hij automatisch van zodra ik pakweg 3 meter weg ben van de wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
davidduzy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Is toch wel de bedoeling mag ik hopen; want als je alsnog manueel moet sluiten (via de sleutel/app) is het een zeer dure optie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
davidduzy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Is dat een vraag of een feit? Ik heb trouwens geen i5, mocht dat de verwarring zijn :P Ik wou gewoon weten of de i5 een comfort leave optie heeft die gelijkaardig werkt aan die van Tesla.

[ Voor 25% gewijzigd door this op 09-07-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidduzy
this schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Is dat een vraag of een feit? Ik heb trouwens geen i5, mocht dat de verwarring zijn :P Ik wou gewoon weten of de i5 een comfort leave optie heeft die gelijkaardig werkt aan die van Tesla.
Het was een feit :-)
Bij mij werkt het allemaal sneller en stabieler dan bij mijn Tesla, daar diende ik vaak mijn iPhone te unlocken om de wagen te openen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
davidduzy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Het was een feit :-)
Bij mij werkt het allemaal sneller en stabieler dan bij mijn Tesla, daar diende ik vaak mijn iPhone te unlocken om de wagen te openen…
Het grote verschil is dat BMW gebruik maakt van UWB en Tesla van Bluetooth. Al schijnt het bij de recentere Tesla's ook UWB te zijn. Geen idee of dat enkel Highland is of ook de model Y, ik ga dat eens navragen.
Bij UWB is er geen app nodig, maar is de gsm effectief de key. Terwijl bij bluetooth de app wel nog actief moet zijn en als je net bij de auto komt als de app slaapt ofzo, sta je daar als een idioot de deurklink open te trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:55
Weet iemand of het ook mogelijk is om achteraf een trekhaak te laten monteren op de i5? Dit om de trekhaak buiten de bijtelling te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
stuiterbal82 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:31:
Weet iemand of het ook mogelijk is om achteraf een trekhaak te laten monteren op de i5? Dit om de trekhaak buiten de bijtelling te houden.
Heb het wel eens gevraagd voor een ICE 5-serie, daar was het wel mogelijk maar extreem duur. As in 4 à 5000 euro.

Nu moet er bij ICE's ook wat aan het motorgedeelte gebeuren, dit in verband met de extra benodigde trekkracht. Heb geen idee in hoeverre dat voor de EV relevant is en welk deel van die kosten aangewend worden voor die aanpassingen.

Zou het opvragen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Of het technisch kan, weet ik niet. Heb het wel ooit laten doen bij een 3 serie. Als onderdeel van de overeenkomst voor aflevering. Toen was het 2000 ipv 1500 af fabriek.
Achteraf is het sowieso nog duurder. Is best wat werk.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
alexbl69 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Nu moet er bij ICE's ook wat aan het motorgedeelte gebeuren, dit in verband met de extra benodigde trekkracht. Heb geen idee in hoeverre dat voor de EV relevant is en welk deel van die kosten aangewend worden voor die aanpassingen.

Zou het opvragen bij de dealer.
Dat lijkt me straf, of je nu een auto met of zonder trekhaak bestelt, je krijgt evenveel pk/nm uit die motor hoor.
Qua elektra moet er wel zaken aangepast worden en dat is niet bij elke auto even evident. En qua software soms ook.
En als de fabrikant die voorbereiding niet heeft gedaan, kan je daar wel wat werk aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
this schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Dat lijkt me straf, of je nu een auto met of zonder trekhaak bestelt, je krijgt evenveel pk/nm uit die motor hoor.
Qua elektra moet er wel zaken aangepast worden en dat is niet bij elke auto even evident. En qua software soms ook.
En als de fabrikant die voorbereiding niet heeft gedaan, kan je daar wel wat werk aan hebben.
Heb een paar weken geleden een X5 besteld, met daarbij de elektronische trekhaak. Vertelde de verkoper dat ik dat dit keer niet wilde vergeten, omdat toen ik jaren geleden informeerde voor een vorige auto van me (F10) de prijs zo idioot hoog was.

Hij vertelde me toen dat dat dus mede kwam door die benodigde aanpassingen. Kan nu ik erover nadenk ook het koelsysteem zijn geweest. In ieder geval iets onder de motorkap :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Weet dat bij veel merken in het verleden de koeling van de motor aangepast werd als je een trekhaak mee bestelde. Simpelweg omdat je de motor veel zwaarder kunt belasten op een relatief lage rijsnelheid en te warm worden een serieus probleem kan zijn.

Volgens mij zaten er extra fans in de Citroens die mijn vader had begin jaren 90!

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shattering
Sinds vandaag ook mijn i5 Touring binnen :)! Nog niet veel kunnen rijden, maar tot nu toe al een heerlijke auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beemer5i
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-07-2024
Vorige week i5 M Sport opgehaald na 8 jaar Tesla’s (en daarvoor vele jaren BMW). Net in 2 dagen naar zuid Europa gereden (+2.500km). Helaas beperkt positieve ervaringen, eerder erg teleurgesteld…. De auto rijdt goed, ligt fijn op de weg. Het opladen was een drama vergeleken met tesla superchargers. Drukke locaties met maar enkele laders waarvan er dan ook nog een of meer defect blijken. De klep van de chargeport opende meermaals niet, is niet heel fijn als je ‘s nachts op een donkere parkeerplaats probeert te laden. Na talloze keren de auto aan en uit zetten ging de klep weer open. Pechhelp nummer van bmw biedt weinig toegevoegde waarde, je kan online je probleem melden en dan willen ze pech hulp sturen. Volgende dag zelfde probleem. Na contact met de dealer geven ze aan om de poort hard in te drukke en de auto paar keer te ontgrendelen/sluiten. Als dat niet lukt een kabel achterin de kofferbak los te trekken. Na verder onderzoek blijken ze zelf deze kabel ook niet te kunnen vinden. Na enkele keren snel laden blijkt dat de auto een melding heeft; DC laadvermogen tijdelijk gereduceerd om hoofspanningsaccu te ontzien. Over 2 dagen weer beschikbaar’. Dealer gebeld, die geeft aan dat je max 2 keer per dag mag snel laden…. m.a.w. als je in 2 dagen meer dan 2500km wil rijden dan moet je veel geduld hebben. Verder is mijn ervaring met software en UI, autopilot FSD Tesla nog steeds vele malen beter. Ik had verwacht dat bmw na 8 jr minimaal op hetzelfde niveau zou staan maar dat is een illusie. Natuurlijk is het materiaal, soort stoelen etc beter dan Tesla maar er is ook een behoorlijk prijsverschil… Voor diegene die nog moeten bestellen, zou een flinke proefrit maken en veel vragen stellen voordat je je keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Beemer5i schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:52:
Vorige week i5 M Sport opgehaald na 8 jaar Tesla’s (en daarvoor vele jaren BMW). Net in 2 dagen naar zuid Europa gereden (+2.500km). Helaas beperkt positieve ervaringen, eerder erg teleurgesteld…. De auto rijdt goed, ligt fijn op de weg. Het opladen was een drama vergeleken met tesla superchargers. Drukke locaties met maar enkele laders waarvan er dan ook nog een of meer defect blijken. De klep van de chargeport opende meermaals niet, is niet heel fijn als je ‘s nachts op een donkere parkeerplaats probeert te laden. Na talloze keren de auto aan en uit zetten ging de klep weer open. Pechhelp nummer van bmw biedt weinig toegevoegde waarde, je kan online je probleem melden en dan willen ze pech hulp sturen. Volgende dag zelfde probleem. Na contact met de dealer geven ze aan om de poort hard in te drukke en de auto paar keer te ontgrendelen/sluiten. Als dat niet lukt een kabel achterin de kofferbak los te trekken. Na verder onderzoek blijken ze zelf deze kabel ook niet te kunnen vinden. Na enkele keren snel laden blijkt dat de auto een melding heeft; DC laadvermogen tijdelijk gereduceerd om hoofspanningsaccu te ontzien. Over 2 dagen weer beschikbaar’. Dealer gebeld, die geeft aan dat je max 2 keer per dag mag snel laden…. m.a.w. als je in 2 dagen meer dan 2500km wil rijden dan moet je veel geduld hebben. Verder is mijn ervaring met software en UI, autopilot FSD Tesla nog steeds vele malen beter. Ik had verwacht dat bmw na 8 jr minimaal op hetzelfde niveau zou staan maar dat is een illusie. Natuurlijk is het materiaal, soort stoelen etc beter dan Tesla maar er is ook een behoorlijk prijsverschil… Voor diegene die nog moeten bestellen, zou een flinke proefrit maken en veel vragen stellen voordat je je keuze maakt.
Dat is inderdaad wel minder positief .. 2x per dag snellade 8)7 :? ? Hoe berekenen ze dat dan?
Als ik op roadtrip ga laad ik liever 4x per dag wat korter dan 2x heel lang?

In verband met de drukke laders: dit gaat zich binnenkort oplossen als de Tesla Superchargers overal worden open gezet voor de andere merken :) (wat nu al is in NL/BE als ik het goed heb?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beemer5i
Ja eens om liever korter te laden. Geen idee hoe dit berekend wordt, wel een goede vraag voor de dealer… Ik reis met een peuter dus sommige stops duren wel eens wat langer en zal ie van 5% richting 90% zijn geladen. Totdat ik de melding kreeg heb ik daar niet op gelet, als je 2,5k km in 2 dagen rijdt dan heb je circa 10 laad stops en is de ene stop nu eenmaal langer dan de andere. Als ik wat langer sta en daarmee beter bereik heb, dan rij ik de volgende ‘leg’ harder. Voor zover ik weet zijn SuCs nu ook in Frankrijk en Spanje open voor niet Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Beemer5i schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:52:
Toch een bevestiging voor mijn keuze om nog eventjes voor tesla te gaan. En de markt af te wachten op beter aanbod.
Ik heb de i5 serieus overwogen, ondanks dat ik niet zo’n fan ben van het design. Maar de afwerking en al heeft me doen afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beemer5i
Ja begrijpelijk - na ervaring met de long distance trip van afgelopen week (in vergelijking hoe dit met een long range tesla afgelopen jaren ging zou ik nu ook een andere afweging maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 13:57
Iemand die toevallig het espressobruin veganza heeft en wat foto’s wil delen? Ik overweeg het wel maar kan het nergens live zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Drosera schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:47:
Iemand die toevallig het espressobruin veganza heeft en wat foto’s wil delen? Ik overweeg het wel maar kan het nergens live zien?
Showroom model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mcFBQ4vF-rJjO1qXI9wOfmg6zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXUsCRjTnjnYuEgGHPq74rt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35-hWAaeIloh6W8ql0jFcLohYeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02zj3LO5cYjXmWcgeewWuezi.jpg?f=fotoalbum_large

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidduzy
Drosera schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:47:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP03MyZGEmRY5Tw-xDvF8XzbLZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXWsDVuGql5xNbguoCs02qKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgmCrgf_zgAoJ8f0nlLxU0ZoV6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYD5uBnBB6a3DKENeQY5xwSg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niel1991
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 13:11
Mijn broer en ik hebben een maandje geleden allebei een I5 eDrive40 Touring besteld. Deze zal over +/- 2 weken arriveren bij de dealer. Ze hadden nog enkele bestel-slots over, waardoor het blijkbaar wat sneller kon. Ik kom van een Polestar 2 LRDM PP MY 2021.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de I5. Ik lees hier toch wel best gemengde reacties. Vooral één van de voorgaande posts over de berperking van DC laden op lange trips, baarde me wel wat zorgen. Ik ga nl. graag op vakantie met de wagen.

Na wat verder opzoekwerk online, lijkt de reductie van de laadsnelheid dan nog wel mee te vallen. Ik was trouwens nu met mijn hongerige Polestar waarschijnlijk sowieso al langer onderweg wat laadstops betreft op lange reizen. Ik heb nl een gemiddeld verbruik van + 23 kWh. Onder de 20 kWh heb ik nog nooit een ritje gereden.

De belangrijkste opties, voor als het iemand zou interesseren:

Kleuren --> 1 x Saphierschwarz en 1 x Sophistograu Brillianteffekt
Velgen --> 1 x 938M 20" 1 x 939M 20"

En daar stoppen de verschillen. Beide wagens uitgerust met:
  • Veganza / Alcantara
  • Carbon Fibre Dash
  • Travel Pack
  • M Sport Pack Pro
  • Professonal Pack
  • Comfort Pack
  • Verduisterde ramen achteraa
  • Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ik rij ondertussen al enkele dagen met mijn i5 eDrive 40 Touring rond. Mijn vorige auto was trouwens een Tesla Model 3.
  • Phone Key werkt ZO VEEL beter dan die van Tesla. Werkt letterlijk elke keer zonder problemen.
  • De software is wennen. Het is allemaal net wat langer zoeken dan in een Tesla (al zal dat wel beteren als ik meer km's op de teller heb staan).
  • Over de afwerking ben ik tevreden. Dit is mijn eerste BMW, dus ik weet niet hoe het bij de vorige 5 reeks was, maar het is alvast een pak beter dan Tesla (niet vergelijkbaar).
  • De laadpoort staat rechts - waarom :? 8)7?
  • De auto rijdt veel rustiger dan een Tesla - de ophanging is subliem (ik heb wel de "Adaptieve ophanging Professional).
Ook van de rijhulpsystemen ben ik tevreden (ook hier heb ik het professional pakket)!

Zeker tevreden tot nu toe :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wij hebben ook het bruinige interieur, volgens mij heet het mokka. Misschien toch even in het echt proberen te bekijken ergens; in het echt is het wat donkerder/grijziger dan de foto’s van @davidduzy hierboven is mijn indruk. Bij Ekris in Utrecht stond een BMW met Veganza Mokka.

Wij vertrekken morgen op vakantie. Tot nu toe bevalt de auto heel goed, maar nog geen lange ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidduzy
Peacefield78 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:53:
Wij hebben ook het bruinige interieur, volgens mij heet het mokka. Misschien toch even in het echt proberen te bekijken ergens; in het echt is het wat donkerder/grijziger dan de foto’s van @davidduzy hierboven is mijn indruk. Bij Ekris in Utrecht stond een BMW met Veganza Mokka.

Wij vertrekken morgen op vakantie. Tot nu toe bevalt de auto heel goed, maar nog geen lange ritten.
Kan bevestigen dat het kleur niet volledig overeenkomt met de realiteit, zal eens zien om foto te trekken met panodak gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Laatst online: 25-04 12:21
Shattering schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:49:
Ik rij ondertussen al enkele dagen met mijn i5 eDrive 40 Touring rond. Mijn vorige auto was trouwens een Tesla Model 3.
  • Phone Key werkt ZO VEEL beter dan die van Tesla. Werkt letterlijk elke keer zonder problemen.
  • De software is wennen. Het is allemaal net wat langer zoeken dan in een Tesla (al zal dat wel beteren als ik meer km's op de teller heb staan).
  • Over de afwerking ben ik tevreden. Dit is mijn eerste BMW, dus ik weet niet hoe het bij de vorige 5 reeks was, maar het is alvast een pak beter dan Tesla (niet vergelijkbaar).
  • De laadpoort staat rechts - waarom :? 8)7?
  • De auto rijdt veel rustiger dan een Tesla - de ophanging is subliem (ik heb wel de "Adaptieve ophanging Professional).
Ook van de rijhulpsystemen ben ik tevreden (ook hier heb ik het professional pakket)!

Zeker tevreden tot nu toe :) !
Omdat alle Europeanen hun tankdop rechts hebben, heeft bmw hem ook rechts zitten, handig omdat ze dan geen andere plaatdelen hoeven te gebruiken voor de ev’s tov de ice versies ;) besparing en dus kunnen ze de auto’s zo goedkoop aanbieden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidduzy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF_OzHVtpC984jT1Eb5tP-bWpDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPANE1cBl9kwXBRITb12QSNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7wUWOCgm1SyrgzvZt1WZTXIkgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7hs2S8oWJLpnj4fjRqM7a8F.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van het “bruin” interieur, eentje met panodak open en eentje dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat de draadloze lader het niet kan bijhouden als je CarPlay gebruikt (iPhone 15?). Gaat gewoon te traag …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 19:50
Ergens zag ik het verschil in verbruik tussen de verschillende wielen, 19 inch LM Triplex (Styling 933) Silber en 19 inch LM Aerodynamic (Styling 934) Bicolor Grau. Ik kan het helaas niet meer terugvinden, 16 kWh versus 16,3, dacht ik…. Iemand die weet waar ik dit kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16

rally

Deyterra Consultancy

Shattering schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:53:
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat de draadloze lader het niet kan bijhouden als je CarPlay gebruikt (iPhone 15?). Gaat gewoon te traag …
Niet in een BMW. Ik heb wel hetzelfde probleem in een Mercedes C-Klasse. Zeker op langere ritten is het merkbaar dat mijn iPhone behoorlijk warm is en aanzienlijk minder accu lading dan bij de start van de rit (vaak 100%).

Na wat research ben ik er achter dat wireless carplay behoorlijk wat energie gebruikt en dat de draadloze lader net te weinig energie in mijn toestel kan pompen. Van wat ik heb gevonden o dersteund deze geen Qi2. Daarbij zou het toestel (in theorie) sneller oogeladen moeten worden dan hij aan energie gebruikt.

En ik gebruik tijdens het rijden diverse functies van mijn toestel.
Flitsmeister
Muziek/Podcasts
WhatsApp (voorlezen en dicteren)
Bellen (eveneens handsfree uiteraard).

Ik heb me er bij neergelegd en een powerbankje in mijn middenconsole gelegd als reserve.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
EVdriver schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:42:
Ergens zag ik het verschil in verbruik tussen de verschillende wielen, 19 inch LM Triplex (Styling 933) Silber en 19 inch LM Aerodynamic (Styling 934) Bicolor Grau. Ik kan het helaas niet meer terugvinden, 16 kWh versus 16,3, dacht ik…. Iemand die weet waar ik dit kan vinden?
misschien hier:

wielmaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rally schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Niet in een BMW. Ik heb wel hetzelfde probleem in een Mercedes C-Klasse. Zeker op langere ritten is het merkbaar dat mijn iPhone behoorlijk warm is en aanzienlijk minder accu lading dan bij de start van de rit (vaak 100%).

Na wat research ben ik er achter dat wireless carplay behoorlijk wat energie gebruikt en dat de draadloze lader net te weinig energie in mijn toestel kan pompen. Van wat ik heb gevonden o dersteund deze geen Qi2. Daarbij zou het toestel (in theorie) sneller oogeladen moeten worden dan hij aan energie gebruikt.

En ik gebruik tijdens het rijden diverse functies van mijn toestel.
Flitsmeister
Muziek/Podcasts
WhatsApp (voorlezen en dicteren)
Bellen (eveneens handsfree uiteraard).

Ik heb me er bij neergelegd en een powerbankje in mijn middenconsole gelegd als reserve.
Gewoon aan een USB-C kabeltje hangen? Dan wordt ie een stuk minder warm.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
fsfikke schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Ja dat ga ik nu ook doen. Maar dan gaat het nut van dat laadbakje natuurlijk ook volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16

rally

Deyterra Consultancy

fsfikke schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Ik vind het gemak van draadloos mijn telefoon neer te kunnen leggen groter dan het “ongemak” van het niet snel genoeg kunnen laden.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyrotterdam
  • Laatst online: 28-04 22:13
Goedenavond, ik ben enthousiast over de i5 Turing, maar twijfel nog tussen 2 modellen. Vooropgesteld dat ik natuurlijk zelf moet kiezen, ben ik wel benieuwd naar wat voor gezichtspunten jullie kunnen toevoegen!

Het gaat om de volgende twee varianten;
1. Business edition, met daarbij; Travelpack, getint glas, lendensteun, harman kardon, trekhaak, 1056 velg, metallic, driving professional

2. Msport, met daarbij; Travelpack, getint glas, lendensteun, harman kardon, trekhaak, glazen dak

De lease offertes zijn praktisch vergelijkbaar. De business edition heeft driving professional, de Msport heeft dat niet, maar welk een glazen dak.

Ik heb tot zover alleen de Msport edition op foto's gezien, maar vrijwel niet de Business edition en twijfel een beetje of die versie er in levende lijve ook een beetje fraai uitziet.

Op dit moment rij ik in een tesla 3, waar ik graag gebruik maak van de auto pilot. (Alhoewel die tegenwoordig zo zenuwachtig is geworden in de tesla, dat het comfort daar wel een beetje vanaf is). In de praktijk rij ik niet zo vaak, maar als ik rij dan zijn het vaak langere stukken.

Verder las ik hier op het forum iets over beperkt kunnen snelladen (2x per dag?). Benieuwd of daar al meer van bekend is. Lijkt mij voor een lange reis niet aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
tommyrotterdam schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:28:
Goedenavond, ik ben enthousiast over de i5 Turing, maar twijfel nog tussen 2 modellen. Vooropgesteld dat ik natuurlijk zelf moet kiezen, ben ik wel benieuwd naar wat voor gezichtspunten jullie kunnen toevoegen!

Het gaat om de volgende twee varianten;
1. Business edition, met daarbij; Travelpack, getint glas, lendensteun, harman kardon, trekhaak, 1056 velg, metallic, driving professional

2. Msport, met daarbij; Travelpack, getint glas, lendensteun, harman kardon, trekhaak, glazen dak

De lease offertes zijn praktisch vergelijkbaar. De business edition heeft driving professional, de Msport heeft dat niet, maar welk een glazen dak.

Ik heb tot zover alleen de Msport edition op foto's gezien, maar vrijwel niet de Business edition en twijfel een beetje of die versie er in levende lijve ook een beetje fraai uitziet.

Op dit moment rij ik in een tesla 3, waar ik graag gebruik maak van de auto pilot. (Alhoewel die tegenwoordig zo zenuwachtig is geworden in de tesla, dat het comfort daar wel een beetje vanaf is). In de praktijk rij ik niet zo vaak, maar als ik rij dan zijn het vaak langere stukken.

Verder las ik hier op het forum iets over beperkt kunnen snelladen (2x per dag?). Benieuwd of daar al meer van bekend is. Lijkt mij voor een lange reis niet aangenaam.
Volgens mij is de business edition gewoon de standaard versie zonder m pakket. Ik vind allebei wel wat hebben. Heb zelf gekozen voor de m-sport edition, omdat daarin ook driving assistant plus en metallic lak zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabuntu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-02 19:36
Hi iedereen
Ik moet deze maand een nieuwe leasewagen bestellen en ben wat op zoek naar extra advies (aangezien ik er zelf moeilijk uit geraak). Concreet ben ik aan het twijfelen tussen de ix3 impressive en de i5 sedan (m sport, h&k, travel pack en nog een paar opties hier en daar). Ik heb al twee jaar met de ix3 gereden en was er wel heel tevreden van qua comfort en gebruiksgemak. De i5 touring is helaas door policy niet toegelaten (vraag me nog steeds af waarom); maar de sedan kan dus perfect. Los van de klassieke verschillen (suv vs sedan, praktisch vs onpraktisch, zitpositie enz) vroeg ik me af of jullie ervaringen hebben in het verschil in rijcomfort. De voorkeur gaat momenteel lichtjes uit naar de i5 aangezien het een nieuwer model is & omdat de range interessanter is, maar daar houdt het wat mee op. Alle suggesties/comments zijn meer dan welkom ☺️

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:21
Ha allen! Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken als opvolger van mijn Tesla Model 3. Het budget is wat ruimer dus ik kijk o.a. naar de i5 sedan, de Q6 e-tron en de ID.7. De i5 kan ik wat ruimer uitrusten dan de Q6 binnen mijn budget lijkt het - de optiepakketten zijn daar vrij duur. Denk aan lane assist wat bij Audi budgettair niet gaat passen. De ID.7 kan ik gewoon full option doen.

Het zijn alle 3 totaal andere auto’s en ik kom er ook nog niet echt uit. De Q6 heeft betere (EV) specs maar de BMW is qua design een stuk mooier vind ik. Audi heeft net ook de A6 e-tron aangekondigd alhoewel ik verwacht dat die wat duurder wordt dan de i5 gezien betere accu specs.

Ik heb zojuist een BMW i5 eDrive 40 m sport sedan naar mijn smaak en binnen mijn max budget geconfigureerd. Ik heb het Innovation Pack en Travel Pack niet geselecteerd, alleen het M sport Pro & Comfort Pack. Ik heb hierover een aantal vragen:
  • Ik las in reviews dat mensen klaagden over de afwerking van het interieur maar dat BMW hier actie op zou ondernemen door wat verbeteringen door te voeren. Weten jullie hier meer van af?
  • Ik heb het Innovation Pack niet geselecteerd. Heb ik dan wel lane assist zoals ik nu bij mijn Tesla heb?
  • Ik heb het Travel Pack niet geselecteerd. Betekent dit echt dat de achterklep niet elektrisch is?
  • Ik heb het Adaptief onderstel Professional geselecteerd wegens luchtvering achter, 4-wielbesturing. Is dit wat jullie betreft het waard? (ik kan nl ook een van de packs uitruilen tegen deze optie)
  • Wat is jullie ervaring van het Harman Kardon systeem versus het Bowers & Wilkins systeem?
  • Heeft de i5 dubbel glas / isolatie in de zijruiten?
Dank alvast voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bashy
tommyrotterdam schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:28:
Dit lijkt te kloppen en is toch wel zorgelijk - zie Björn Nyland video vanaf 2.05.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZAa6VOmQfA-KHOnkVo6Rkgi8jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovrBT17vHig8hUHFIoADzJDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shattering
Bashy schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:44:
Ha allen! Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken als opvolger van mijn Tesla Model 3. Het budget is wat ruimer dus ik kijk o.a. naar de i5 sedan, de Q6 e-tron en de ID.7. De i5 kan ik wat ruimer uitrusten dan de Q6 binnen mijn budget lijkt het - de optiepakketten zijn daar vrij duur. Denk aan lane assist wat bij Audi budgettair niet gaat passen. De ID.7 kan ik gewoon full option doen.

Het zijn alle 3 totaal andere auto’s en ik kom er ook nog niet echt uit. De Q6 heeft betere (EV) specs maar de BMW is qua design een stuk mooier vind ik. Audi heeft net ook de A6 e-tron aangekondigd alhoewel ik verwacht dat die wat duurder wordt dan de i5 gezien betere accu specs.

Ik heb zojuist een BMW i5 eDrive 40 m sport sedan naar mijn smaak en binnen mijn max budget geconfigureerd. Ik heb het Innovation Pack en Travel Pack niet geselecteerd, alleen het M sport Pro & Comfort Pack. Ik heb hierover een aantal vragen:
  • Ik las in reviews dat mensen klaagden over de afwerking van het interieur maar dat BMW hier actie op zou ondernemen door wat verbeteringen door te voeren. Weten jullie hier meer van af?
  • Ik heb het Innovation Pack niet geselecteerd. Heb ik dan wel lane assist zoals ik nu bij mijn Tesla heb?
  • Ik heb het Travel Pack niet geselecteerd. Betekent dit echt dat de achterklep niet elektrisch is?
  • Ik heb het Adaptief onderstel Professional geselecteerd wegens luchtvering achter, 4-wielbesturing. Is dit wat jullie betreft het waard? (ik kan nl ook een van de packs uitruilen tegen deze optie)
  • Wat is jullie ervaring van het Harman Kardon systeem versus het Bowers & Wilkins systeem?
  • Heeft de i5 dubbel glas / isolatie in de zijruiten?
Dank alvast voor het meedenken!
Hey! Ikzelf kom ook van een Model 3 (AWD Long Range) - ik kan je dus zeker helpen met enkele vragen :) .

De afwerking zou, in vergelijking met de vorige 5-reeks, minder zijn. Als je van een Model 3 komt ga je er echter wel gewoon een pak op voorruit. Het is zeker niet dat de afwerking slecht is. Ik heb wel ergens gelezen dat BMW (vanaf augustus geloof ik) iets gaat doen aan de afwerking van de knopjes in de deur, maar dit is misschien gewoon een 'gerucht'?

Op mijn Model 3 had ik Enhanced Autopilot. Op de BMW heb ik 'Driving Assistant Pack Professional'. Ik zal alle opties bij BMW even vergelijken met dat van een Tesla.
  • Driving Assistant Pack is standard. Dit zijn eigenlijk gewoon sensoren die waarschuwingen kunnen geven, zoals in de meeste auto's vandaag. De BMW kan met deze optie dus niet "zelf rijden" (wel remmen in noodgevallen).
  • Driving Assistant Pack Plus voegt adaptive cruise control toe. Deze is zo goed als identiek aan de gewone Autopilot van Tesla. Hij remt dus ook af in de bochten.
  • Driving Assistant Pack Professional is de tegenhanger van Enhanced Autopilot. Deze feature kan dus stopborden en verkeerslichten herkennen (automatisch stoppen mag nog niet in BE/NL, net zoals bij Tesla). Ook automatisch voorbijsteken (met confirmatie momenteel) is onderdeel van dit pakket.
Concreet wil je dus voor Driving Assistant Pack Plus gaan als je nu Autopilot hebt maar voor Driving Assistant PAck Professional als je Enhanced Autopilot hebt. Ik ben trouwens ZEER tevreden over het Professional Pack. Werkt voor mij minstens even goed en vaak beter dan enhanced autopilot. Ik vind het ook prettig dat je nog altijd zelf kan sturen, zonder dat het systeem zich deactiveert.

De achterklep is voor zover als ik weet altijd automatisch. Travel Pack voegt echter één belangrijke functie toe die je gaat missen als je van een Tesla komt: toegang met je smartphone/smartwatch (anders ga je altijd de sleutel of kaart moeten meenemen). Je kan Comforttoegang trouwens ook apart selecteren, los van Travel Pack.

Ik heb het adaptieve onderstel genomen en de wagen rijdt fenomenaal - ik kan echter niet zeggen hoe het is zonder dit systeem :) (misschien een testrit proberen doen)?

Ik heb gekozen voor het Bowers & Wilkins systeem en ook dat is fantastisch. Bij mij kraakte de luidspreker rechtsvoor wel een beetje maar deze hebben ze zonder kosten (uiteraard) vervangen. Wel een redelijk prijskaartje natuurlijk. Ik heb veel mensen al horen vertellen dat het verschil niet zo groot is - maar zelf geen ervaring mee.

De i5 heeft geen dubbel glas - hier had ik ook een beetje schrik voor. Ik kan je wel vertellen dat het ZEER STIL is in de auto. Totaal niet vergelijkbaar met mijn 2020 Model 3, die ook geen dubbel glas had. Ik heb alvast geen last van windgeruis.

De beperking met DC-Laden ben ik nog niet tegengekomen, maar dat is inderdaad wel een issue... ik hoop dat BMW daar nog iets aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
mabuntu schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:56:
Hi iedereen
Ik moet deze maand een nieuwe leasewagen bestellen en ben wat op zoek naar extra advies (aangezien ik er zelf moeilijk uit geraak). Concreet ben ik aan het twijfelen tussen de ix3 impressive en de i5 sedan (m sport, h&k, travel pack en nog een paar opties hier en daar). Ik heb al twee jaar met de ix3 gereden en was er wel heel tevreden van qua comfort en gebruiksgemak. De i5 touring is helaas door policy niet toegelaten (vraag me nog steeds af waarom); maar de sedan kan dus perfect. Los van de klassieke verschillen (suv vs sedan, praktisch vs onpraktisch, zitpositie enz) vroeg ik me af of jullie ervaringen hebben in het verschil in rijcomfort. De voorkeur gaat momenteel lichtjes uit naar de i5 aangezien het een nieuwer model is & omdat de range interessanter is, maar daar houdt het wat mee op. Alle suggesties/comments zijn meer dan welkom ☺️

Alvast bedankt!
Ik heb enkel ervaring met de i5 en dat rijcomfort is dik in orde :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Shattering schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

De i5 heeft geen dubbel glas - hier had ik ook een beetje schrik voor. Ik kan je wel vertellen dat het ZEER STIL is in de auto. Totaal niet vergelijkbaar met mijn 2020 Model 3, die ook geen dubbel glas had. Ik heb alvast geen last van windgeruis.
Dat komt dacht ik vooral doordat er een raamomlijsting is bij BMW.
De BMW 3 heeft wel optioneel dubbel glas, dus raar dat dit er niet bij zit bij de 5 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
[...]
Hey! Ikzelf kom ook van een Model 3 (AWD Long Range) - ik kan je dus zeker helpen met enkele vragen :) .
Super, veel dank voor het delen van jouw ervaring! Ik ga nog even verder pielen met de configurator (en een proefrit plannen)! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bashy op 02-08-2024 22:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:46
Voor alle vragen rondom de beperkingen met DC laden, deel ik graag mijn ervaringen met de i4 (zelfde accupakket, software en e-motor bij edrive 40).

Het klopt dat BMW een software-matige beperking heeft ingebouwd en onder bepaalde omstandigheden de laadsnelheid fors beperkt (max 40-50kW) om het accupakket te beschermen.

In mijn ervaring gebeurd dit alleen als je binnen 24u voor de 3e keer voorbij 80% SoC laadt aan een DC snellader. Als je netjes onder de 80% blijft (zoals de auto je adviseert te doen) of afwisselt en de auto tussendoor aan de AC lader hangt (bij een langere stop), dan heb je hier geen last van.

In de praktijk is dit prima uitvoerbaar; met 80% -> 10% SoC redt je, zelfs in winterse omstandigheden, vrijwel altijd 300km en de laadsnelheid is boven de 80% SoC sowieso niet indrukwekkend (70-80kW).

Gisteren een i5 touring M-sport edition in M carbon schwarz besteld als volgende leaseauto. Hij reed net zo heerlijk als de i4 tijdens de proefrit (stil, snel, comfortabel en toch fijn direct en veel gevoel van connectie met de weg), maar dan een berg meer ruimte op de achterbank voor de kids en voor zooi in de kofferbak.

Volgens de dealer nu 8-12 weken levertijd voor een i5 touring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterbal82
Kogel is door de kerk, en die van mij ook besteld als volgt:

BMW i5 Touring M Sport Edition
-M Carbonschwarz
-Veganza Espressobraun
-Innovation Pack
-Travel Pack
-Comfort Pack
-Driving assistant Plus
-Comfortstoelen voor
-Stuurwielrand verwarmd
-Harman-Kardon sound system
-Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel
-Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bashy
@Tigger1531 @stuiterbal82 mooie configuraties. De uitleg tav DC laden stelt ook enigszins gerust alhoewel dit bij Tesla een non issue is. Hebben jullie ook nog serieus getwijfeld over de nieuwe A6? Zo ja, wat waren jullie afwegingen? (ben ik wel benieuwd naar)

[ Voor 8% gewijzigd door Bashy op 04-08-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
Bashy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:51:
@Tigger1531 @stuiterbal82 mooie configuraties. De uitleg tav DC laden stelt ook enigszins gerust alhoewel dit bij Tesla een non issue is. Hebben jullie ook nog serieus getwijfeld over de nieuwe A6? Zo ja, wat waren jullie afwegingen? (ben ik wel benieuwd naar)
Ik heb heel even nagedacht over de A6, maar ben toch meer gecharmeerd van BMW, altijd al geweest. Verder meer bezig geweest met de keuze tussen de 530e en de i5. Met allebei gereden, maar uiteindelijk rijdt de i5 toch het fijnst door het altijd aanwezige koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 13:57
Bashy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:51:
Ik steeds gecharmeerd van Audi, in mijn beleving is het interieur tot de vorige A6 toch net iets beter geweest dan BMW. Dat gezegd zijnde, kijkend naar de previews van de nieuwe A6 etron zou ik voor BMW kiezen owv volgende redenen:
- grotere koffer
- idrive bediening
- ruimer interieur op 2e zitrij

Audi vind ik puur op looks wel nog steeds de mooiere wagen. Dus als ruimte minder een rol speelt, is de Audi wel te overwegen. Zeker ook met het grotere accu pakket.

Alleen zou ik ook wel wat voorzichtig zijn met het VW software verhaal. Dat is nog steeds niet geweldig, en als ze dat niet onder controle hebben kan het wel serieus gaan tegenzitten.

Daarnaast, alleszins voor Belgïe, is de BMW eigenlijk in de basis al goed uitgerust, en mits een paar opties heel compleet. Bij Audi mag je toch vaker meer betalen voor zelfde uitrustingsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:46
Ik heb ook kort gekeken naar de A6, maar qua timing was dat geen optie. Nieuwe leaseauto moest nu besteld worden, dus wachten tot Q2-2025 op de A6 Avant ging niet.

A6 lijkt het qua EV specs te gaan winnen van de i5 (doordat er gebruik gemaakt wordt van 800v) en zeker ook qua looks wat mij betreft. Op gebied van ruimte is de i5 (touring) weer een stukje beter. De i5 M sport edition zit ook goed in de opties, waardoor hij zonder extreem veel extra vinkjes zetten al heel compleet is. Dat is bij Audi vaak net wat minder (zoals nu bijvoorbeeld het geval is bij de Q6), waardoor ik verwacht dat een echt vergelijkbare A6 een stukje duurder gaat uitvallen dan de i5, zowel in aanschaf, als in leaseprijs.

Daarnaast ben ik wellicht wat bevooroordeeld; rijd al wat jaren BMW en de 320e touring en i4 hiervoor bevielen zo goed dat ik niet echt serieus naar een ander merk heb gekeken. Balans tussen rij-dynamiek en comfort van de lagere BMWs is voor mij perfect. De stoelen zitten top, het iDrive systeem (heb 7, 8 & 8.5 gehad) werkt goed en de rest van het interieur is altijd prima verzorgd. Daarnaast is BMW het enige merk in mijn (beperkte) ervaring wat een echt goed werkende adaptive cruisecontrol heeft. Na 200k km letterlijk nog nooit op een foutje kunnen betrappen en dat is in vrijwel alle andere auto’s die ik de afgelopen 5 jaar heb gereden wel anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Tigger1531 op 04-08-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyrotterdam
[...]

De afwerking zou, in vergelijking met de vorige 5-reeks, minder zijn. Als je van een Model 3 komt ga je er echter wel gewoon een pak op voorruit. Het is zeker niet dat de afwerking slecht is. Ik heb wel ergens gelezen dat BMW (vanaf augustus geloof ik) iets gaat doen aan de afwerking van de knopjes in de deur, maar dit is misschien gewoon een 'gerucht'?

Op mijn Model 3 had ik Enhanced Autopilot. Op de BMW heb ik 'Driving Assistant Pack Professional'. Ik zal alle opties bij BMW even vergelijken met dat van een Tesla.
  • Driving Assistant Pack is standard. Dit zijn eigenlijk gewoon sensoren die waarschuwingen kunnen geven, zoals in de meeste auto's vandaag. De BMW kan met deze optie dus niet "zelf rijden" (wel remmen in noodgevallen).
  • Driving Assistant Pack Plus voegt adaptive cruise control toe. Deze is zo goed als identiek aan de gewone Autopilot van Tesla. Hij remt dus ook af in de bochten.
  • Driving Assistant Pack Professional is de tegenhanger van Enhanced Autopilot. Deze feature kan dus stopborden en verkeerslichten herkennen (automatisch stoppen mag nog niet in BE/NL, net zoals bij Tesla). Ook automatisch voorbijsteken (met confirmatie momenteel) is onderdeel van dit pakket.
Concreet wil je dus voor Driving Assistant Pack Plus gaan als je nu Autopilot hebt maar voor Driving Assistant PAck Professional als je Enhanced Autopilot hebt. Ik ben trouwens ZEER tevreden over het Professional Pack. Werkt voor mij minstens even goed en vaak beter dan enhanced autopilot. Ik vind het ook prettig dat je nog altijd zelf kan sturen, zonder dat het systeem zich deactiveert.

De achterklep is voor zover als ik weet altijd automatisch. Travel Pack voegt echter één belangrijke functie toe die je gaat missen als je van een Tesla komt: toegang met je smartphone/smartwatch (anders ga je altijd de sleutel of kaart moeten meenemen). Je kan Comforttoegang trouwens ook apart selecteren, los van Travel Pack.

Ik heb het adaptieve onderstel genomen en de wagen rijdt fenomenaal - ik kan echter niet zeggen hoe het is zonder dit systeem :) (misschien een testrit proberen doen)?

Ik heb gekozen voor het Bowers & Wilkins systeem en ook dat is fantastisch. Bij mij kraakte de luidspreker rechtsvoor wel een beetje maar deze hebben ze zonder kosten (uiteraard) vervangen. Wel een redelijk prijskaartje natuurlijk. Ik heb veel mensen al horen vertellen dat het verschil niet zo groot is - maar zelf geen ervaring mee.

De beperking met DC-Laden ben ik nog niet tegengekomen, maar dat is inderdaad wel een issue... ik hoop dat BMW daar nog iets aan doet.
Dank je voor de uitgebreide uitleg vwb driving assistance. De dealer legde mij uit dat ik de professional versie moet hebben om de auto automatisch in het midden van de weg te laten rijden en mee te laten sturen met de bochten. Zoals bij de standaard autopilot van tesla.

Begrijp ik je goed dat ook de plus versie dit al doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabuntu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-02 19:36
tommyrotterdam schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:25:
[...]

Dank je voor de uitgebreide uitleg vwb driving assistance. De dealer legde mij uit dat ik de professional versie moet hebben om de auto automatisch in het midden van de weg te laten rijden en mee te laten sturen met de bochten. Zoals bij de standaard autopilot van tesla.

De Plus versie zou dit ook moeten doen; hieronder wat info die ik van de dealer heb mogen ontvangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99u8h7QGozk09m_v9g1zhhfwcB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gqp619uAXwvVEPb5DvaUz8xd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Mijn directeur stond gister aan mijn bureau. Of wij een iPhone 11 konden bestellen, want hij krijgt BMW Digital Key niet voor elkaar met zijn i5 Touring, daar moet je een iPhone 11 of nieuwer voor hebben volgens de BMW app.

Hij heeft een iPhone SE, 3e generatie, die is 2 jaar nieuwer dan een iPhone 11. Maar de SE staat niet genoemd in de compatibility lijst op de BMW website.

Wat is er in een smartphone precies nodig om Digital Key te laten werken? In die compatibility lijst van BMW staan alleen wat Apple, Google Pixel en Samsung apparaten, terwijl er tientallen smartphone fabrikanten zijn. Ik vind dit best wel beperkt....

EDIT: voor Digital Key is er UWB nodig (Ultra Wide Band), dat zit niet op de betreffende iPhone SE, maar in dat geval maakt Digital Key gebruik van NFC, dus zou alsnog moeten werken.... |:(

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 07-08-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 19:50
tommyrotterdam schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:25:
[...]

Vandaag gereden met Driving Assistent Plus; adaptive cruise control en de auto blijft keurig binnen de lijntjes. Wel het stuur vasthouden, max 10 sec, werkt top.

De Professional upgrade is vooral voor Duitsland interessant, daar mag het systeem echt hands free rijden, hier niet. Ik vermoed dat het hier net iets meer kan zoals inhalen, verkeerslicht herkennen, hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
EVdriver schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Vandaag gereden met Driving Assistent Plus; adaptive cruise control en de auto blijft keurig binnen de lijntjes. Wel het stuur vasthouden, max 10 sec, werkt top.

De Professional upgrade is vooral voor Duitsland interessant, daar mag het systeem echt hands free rijden, hier niet. Ik vermoed dat het hier net iets meer kan zoals inhalen, verkeerslicht herkennen, hogere snelheden.
Ik hoop dat dit snel naar België komt ook. In de Ford mustang zou iets gelijkaardigs sinds kort ook kunnen: https://www.ev-olution.be...rijdende-wagen-in-belgie/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommyrotterdam
EVdriver schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Oh, wat goed! Scheelt een lieve duit, als het professional pakket achterwegen kan blijven. Dank voor het delen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shattering
Die van mij heeft gisteren nog een keer een wasbeurt gekregen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/votwDh2M_ZPoo8smuaQSkZ_zA5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6cUpSTPti51e1bYW4SSDDT5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-05 12:37
Cool, is dit de frozen pure grey of de frozen deep grey (richting zwart)? Op de foto lijkt het de deep grey te zijn, maar kan ook door de lichtinval komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
icarus007 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:30:
Cool, is dit de frozen pure grey of de frozen deep grey (richting zwart)? Op de foto lijkt het de deep grey te zijn, maar kan ook door de lichtinval komen.
Dit is ‘BMW Individual Frozen Deep Grey’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Tigger1531 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:36:
Voor alle vragen rondom de beperkingen met DC laden, deel ik graag mijn ervaringen met de i4 (zelfde accupakket, software en e-motor bij edrive 40).

Het klopt dat BMW een software-matige beperking heeft ingebouwd en onder bepaalde omstandigheden de laadsnelheid fors beperkt (max 40-50kW) om het accupakket te beschermen.

In mijn ervaring gebeurd dit alleen als je binnen 24u voor de 3e keer voorbij 80% SoC laadt aan een DC snellader. Als je netjes onder de 80% blijft (zoals de auto je adviseert te doen) of afwisselt en de auto tussendoor aan de AC lader hangt (bij een langere stop), dan heb je hier geen last van.

In de praktijk is dit prima uitvoerbaar; met 80% -> 10% SoC redt je, zelfs in winterse omstandigheden, vrijwel altijd 300km en de laadsnelheid is boven de 80% SoC sowieso niet indrukwekkend (70-80kW).
Zowel met een model 3 als een S zakt de laadcurve na 80% ook enorm in, daardoor ben ik gewent om te stoppen rond de 80%. Anders was ik hier ongetwijfeld ook tegenaan gelopen |:(

Had mijn keuze overigens niet veranderd, ik ben nog steeds enorm blij met de i5 touring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niel1991
Intussen mijn i5 in ontvangst genomen. We kregen bij de levering nog een melding dat er een tekortkoming in de software zat, waardoor we, indien BMW een oplossing heeft, nog eens langs moeten gaan bij de concessie om de update aldaar te laten uitvoeren. We moesten ook formeel ondertekenen dat we eigenlijk een auto met tekortkomingen in ontvangst namen. Wat de tekortkoming / softwarefout juist is, weet ik niet.

De wagen heeft eigenlijk quasi alle opties, buiten dan de adaptieve ophanging.

Mijn eerste ervaringen zijn erg positief. De wagen rijdt super zacht en stil, en het verbruik ligt zelfs met snelweg-kilometers rond de 19 - 20 kWh / 100 kilometer. In mijn vorige wagen (Polestar 2) was ik blij als ik onder de 23 kWh / 100 km bleef.

Ik merk wel dat Android Auto soms weg valt, en dat de muziek soms een secondje stopt met spelen, maar dat kan ook aan mijn Smartphone liggen. Ik weet niet of anderen daar ook last van hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4nkD10n_BfVutzDr8rYozmQblw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4njCL36mbBhkvmIvqDrHiBV.jpg?f=fotoalbum_large

• NemeSiS-7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A07KP1ZIiTMZXeAHc6XoYc-24xE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ShU8KmGTEV6prvT1nCWKJJ9S.png?f=fotoalbum_large

Hebben meer mensen een probleem met de MyBMW app?

[ Voor 32% gewijzigd door NemeSiS-7 op 22-08-2024 19:47 ]

• Shattering
NemeSiS-7 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:46:
[Afbeelding]

Werkt gewoon voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 15:35

MyS

NemeSiS-7 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:46:
[Afbeelding]

Ik had hier gisteren ook last van, maar inmiddels lijkt het allemaal weer prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-05 12:37
Kan je op de 5 serie ook luchtvering als optie toevoegen, ik kwam deze namelijk niet tegen, of zit dit verpakt in een van de andere opties (adaptief onderstel professional, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niel1991
icarus007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:24:
Kan je op de 5 serie ook luchtvering als optie toevoegen, ik kwam deze namelijk niet tegen, of zit dit verpakt in een van de andere opties (adaptief onderstel professional, etc)?
De luchtvering zit standaard enkel op de achteras. Ook met toevoeging van de optie adaptieve ophanging blijft dat zo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
Is er iemand die al de juli 2024 software update heeft gehad op de i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
NemeSiS-7 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:44:
Is er iemand die al de juli 2024 software update heeft gehad op de i5?
Bij mij is er een tijdje terug - tijdens het rijden - een update gedaan (ik kreeg die melding toen ik wou uitstappen). Ik weet echter nog niet hoe het allemaal goed werkt bij BMW, dus ik weet niet welke update dat was :). Kan ik ergens een versie nummer vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
Jazeker. Als je gaat naar voertuig>systeeminstellingen>remote software upgrade dan zie je je versie nummer. (Let niet op de vingervlekken) In mijn geval zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hansLJ0iBjtVDltu8E36AhG8f44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGSDJFV2UG8yPcAfCfzNseNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Had al eerder besloten dat de i5 niet mijn auto gaat worden, voornamelijk om de achteruit gang in bediening.

Nu was het raam van mijn iX3 gescheurd en kreeg ik 2 dagen een i5 als vervangende auto. Ik ging een langere rit maken met het gezin en wat ons allemaal opviel was hoeveel geluid er in de auto komt van de weg en de ramen. Ik heb het nog even opgezocht en ik kon in de prijslijst ook geen Accoustic Glass optie vinden. Dat viel toch wel erg tegen.

Verbruik was wel weer heel netjes, 15kw/100 over de hele rit.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste