P2void19noPP schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:23:
[...]
Ja kijk daar heb je het, Absolute misvatting en misverstanden. Highway Assist (HAS) is een niet duidelijk gedefinieerde term, Vaak wordt bedoeld een combinatie van Lane Keeping Assist en Adaptive Cruise Control. Min of meer Level 2. Bij alle levels van autonoom rijden blijft de bestuurder altijd eindverantwoordelijk. Je kunt voorlopig niet op de achterbank gaan liggen. Ook in mijn i5 kun je gerust (tot snelheden van 210 km/uur) het stuur loslaten om even iets anders te doen. Je wordt continue door de camera in de auto (vermoeidheid) en " ben je er nog? " stuurcontact in de gaten gehouden. Permanent het stuur in handen houden is ook in mijn huidige i5 geen vereiste. Daarnaast of je nou in de spiegels kijkt of de richtingaanwizer bedient. Wat is het verschil? Gadget. Tenslotte wij als Nederlanders hebben b.v. op Autobahn in Duitsland op stukken waar geen snelheidsbeperking geldt vaak bij baanwissel naar links niet in de gaten dat op deze linkerbaan iemand als "een scud rakket" met meer dan 200 in komt vliegen. Ter geruststelling mijn i5 ziet dat en zegt ""even niet doen" en stuurt terug. Goed toch?
Weet niet over welke misvattingen en misverstanden in mijn reactie je het hebt. Je haalt het niet echt aan.
Maar in jouw reactie zitten helaas toch wat waar ik niet mee eens ben.
Highway assistance is niet zomaar een term. Dit is een optie, af fabriek van BMW die beschreven is in de brochures van landen waar dat toegestaan is.
Niet min of meer level 2 maar een stap richting level 3.
Niet bij alle levels van autonoom rijden is de bestuurder verantwoordelijk. Aangezien je alle levels aanhaalt, ga ik ervan uit dat je het niet alleen over bmw hebt. Aangezien bmw niet koploper is.
Mercedes heeft onlangs de koppositie ingenomen. Met daarbij de toevoeging dat hun huidige hoogste versie van autonoom rijden ook de verantwoordelijkheid overneemt. Lof voor Mercedes. Techniek is daarin namelijk niet je grootste uitdaging. Maar om dit qua goedkeuring en juridisch voor elkaar te krijgen is de grote uitdaging. Nadeel is wel dat het slechts op zeer weinig en korte trajecten mogelijk is onder enkel ideale omstandigheden. Verder valt ook Mercedes terug op een lager niveau met de chauffeur als verantwoordelijke.
Maar het papierwerk dat hiermee verzet is, is een flinke stap voor alle fabrikanten.
Of je het gadgets vindt, is persoonlijk. Menig product zit tegenwoordig vol met dit soort soort extra’s die niet noodzakelijk zijn. Maar ieder stapje is een stap naar een groter iets.
Stuur loslaten in een NL 5/i5 (eigenlijk iedere auto zonder het juiste niveau van autonoom rijden) is niet toegestaan uitgezonderd bepaalde situaties. Bijvoorbeeld autonoom file rijden en parkeren. Dit is een stukje regelgeving. En ook in die situaties moet je direct kunnen ingrijpen. Iets anders doen met je handen is dus niet de bedoeling.
Die paar tellen dat je het stuur kunt loslaten is geen feature zodat je wat anders kunt doen. Het is een marge om te voorkomen dat je bij iedere (foute) registratie meteen een waarschuwing krijgt.
Het verschil tussen zelf initiëren en bevestigen van manoeuvre is klein maar essentieel.
Als de actie van jou komt, betekent dat ook dat jij hebt moeten inschatten dat de actie wenselijk en mogelijk is. Tevens start je de actie al zelf, met de richtingaanwijzer, waardoor mogelijk gemist verkeer wordt gehinderd. Controle en verdere uitvoering volgt pas zodra de auto het ok vindt.
Met highway assist ziet de auto dat er langzaam verkeer verderop is en geeft de optie om in te halen indien mogelijk. Pas na bevestiging wordt de actie gestart.
Verschil is dus vooral de volgorde en een stukje ontzorging voor de chauffeur.
Dat Nederlanders vaak snel verkeer missen is een generalisering. Nederlanders kunnen over het algemeen goed rijden. Er zijn kentekens waar ik meer argwanend voor ben.
Grz D.