Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Shattering schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:10:
Ik lees in het nieuwe artikel over autonoom rijden dan enkel de 7-reeks Highway Assist zou krijgen. Weet iemand of dit klopt? Ik dacht dat de 5-reeks deze hardware ook had.
Alleen in Duitsland en de US. Optie is ook niet te bestellen in Nederland en heeft inderdaad andere hardware nodig.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-06 23:05
Bestaat bij mij veel verwarring over levels 1-5 autonoom rijden. Mijn i5 ( driving assistent professional) rijdt zelfstandig op snelwegen ( stuurt binnen de lijnen en houdt vooraf ( adaptief) ingestelde afstand tot voorgangers). Voorwaarde is wel dat je het stuurwiel (capacitief) blijft aanraken met korte tussenpozen. Een vinger is genoeg ten teken dat je nog bij de les bent. Enig verschil met Duitsland is volgens mij dat het kijken in de buitenspiegels niet automatisch leidt tot inhaalactie of terug. Maar bij gebruik van de richtingaanwijzer gaat zij wel zelfstandig na zorgvuldig controleren van de omgeving over tot inhalen en terug. Welk level van autonoom rijden noem je dit dan?
https://www.autoweek.nl/a...-van-autonoom-autorijden/

[ Voor 3% gewijzigd door P2void19noPP op 28-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
DomiGijzen schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:55:
[...]

Alleen in Duitsland en de US. Optie is ook niet te bestellen in Nederland en heeft inderdaad andere hardware nodig.
Maar welke hardware dan? Zoals bovenstaande post doet de auto alles zoals in Duitsland, alleen moet je het stuur aanraken. Is inderdaad nogal verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Shattering schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:25:
[...]

Maar welke hardware dan? Zoals bovenstaande post doet de auto alles zoals in Duitsland, alleen moet je het stuur aanraken. Is inderdaad nogal verwarrend.
Tijdje geleden dat ik het gelezen heb. Ging over andere camera’s/sensors.
Betrof een Oostenrijker die navraag had gedaan. Na wat heen en weer gepingel vanuit BMW bevestigd dat het ook hardware betrof en derhalve ook na goedkeuring in andere landen niet software matig te upgraden is.

Highway assist hoef je overigens het stuur niet vast te houden. De auto stelt een manoeuvre voor en jij bevestig met een controle in de spiegels.
Dat is anders dan driving assist pro waar jij zelf de actie initieert en constant het stuur vast hebt.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
DomiGijzen schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:33:
[...]

Tijdje geleden dat ik het gelezen heb. Ging over andere camera’s/sensors.
Betrof een Oostenrijker die navraag had gedaan. Na wat heen en weer gepingel vanuit BMW bevestigd dat het ook hardware betrof en derhalve ook na goedkeuring in andere landen niet software matig te upgraden is.

Highway assist hoef je overigens het stuur niet vast te houden. De auto stelt een manoeuvre voor en jij bevestig met een controle in de spiegels.
Dat is anders dan driving assist pro waar jij zelf de actie initieert en constant het stuur vast hebt.
Ja kijk daar heb je het, Absolute misvatting en misverstanden. Highway Assist (HAS) is een niet duidelijk gedefinieerde term, Vaak wordt bedoeld een combinatie van Lane Keeping Assist en Adaptive Cruise Control. Min of meer Level 2. Bij alle levels van autonoom rijden blijft de bestuurder altijd eindverantwoordelijk. Je kunt voorlopig niet op de achterbank gaan liggen. Ook in mijn i5 kun je gerust (tot snelheden van 210 km/uur) het stuur loslaten om even iets anders te doen. Je wordt continue door de camera in de auto (vermoeidheid) en " ben je er nog? " stuurcontact in de gaten gehouden. Permanent het stuur in handen houden is ook in mijn huidige i5 geen vereiste. Daarnaast of je nou in de spiegels kijkt of de richtingaanwizer bedient. Wat is het verschil? Gadget. Tenslotte wij als Nederlanders hebben b.v. op Autobahn in Duitsland op stukken waar geen snelheidsbeperking geldt vaak bij baanwissel naar links niet in de gaten dat op deze linkerbaan iemand als "een scud rakket" met meer dan 200 in komt vliegen. Ter geruststelling mijn i5 ziet dat en zegt ""even niet doen" en stuurt terug. Goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
P2void19noPP schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:23:
[...]

Ja kijk daar heb je het, Absolute misvatting en misverstanden. Highway Assist (HAS) is een niet duidelijk gedefinieerde term, Vaak wordt bedoeld een combinatie van Lane Keeping Assist en Adaptive Cruise Control. Min of meer Level 2. Bij alle levels van autonoom rijden blijft de bestuurder altijd eindverantwoordelijk. Je kunt voorlopig niet op de achterbank gaan liggen. Ook in mijn i5 kun je gerust (tot snelheden van 210 km/uur) het stuur loslaten om even iets anders te doen. Je wordt continue door de camera in de auto (vermoeidheid) en " ben je er nog? " stuurcontact in de gaten gehouden. Permanent het stuur in handen houden is ook in mijn huidige i5 geen vereiste. Daarnaast of je nou in de spiegels kijkt of de richtingaanwizer bedient. Wat is het verschil? Gadget. Tenslotte wij als Nederlanders hebben b.v. op Autobahn in Duitsland op stukken waar geen snelheidsbeperking geldt vaak bij baanwissel naar links niet in de gaten dat op deze linkerbaan iemand als "een scud rakket" met meer dan 200 in komt vliegen. Ter geruststelling mijn i5 ziet dat en zegt ""even niet doen" en stuurt terug. Goed toch?
Weet niet over welke misvattingen en misverstanden in mijn reactie je het hebt. Je haalt het niet echt aan.
Maar in jouw reactie zitten helaas toch wat waar ik niet mee eens ben.

Highway assistance is niet zomaar een term. Dit is een optie, af fabriek van BMW die beschreven is in de brochures van landen waar dat toegestaan is.

Niet min of meer level 2 maar een stap richting level 3.

Niet bij alle levels van autonoom rijden is de bestuurder verantwoordelijk. Aangezien je alle levels aanhaalt, ga ik ervan uit dat je het niet alleen over bmw hebt. Aangezien bmw niet koploper is.
Mercedes heeft onlangs de koppositie ingenomen. Met daarbij de toevoeging dat hun huidige hoogste versie van autonoom rijden ook de verantwoordelijkheid overneemt. Lof voor Mercedes. Techniek is daarin namelijk niet je grootste uitdaging. Maar om dit qua goedkeuring en juridisch voor elkaar te krijgen is de grote uitdaging. Nadeel is wel dat het slechts op zeer weinig en korte trajecten mogelijk is onder enkel ideale omstandigheden. Verder valt ook Mercedes terug op een lager niveau met de chauffeur als verantwoordelijke.
Maar het papierwerk dat hiermee verzet is, is een flinke stap voor alle fabrikanten.

Of je het gadgets vindt, is persoonlijk. Menig product zit tegenwoordig vol met dit soort soort extra’s die niet noodzakelijk zijn. Maar ieder stapje is een stap naar een groter iets.

Stuur loslaten in een NL 5/i5 (eigenlijk iedere auto zonder het juiste niveau van autonoom rijden) is niet toegestaan uitgezonderd bepaalde situaties. Bijvoorbeeld autonoom file rijden en parkeren. Dit is een stukje regelgeving. En ook in die situaties moet je direct kunnen ingrijpen. Iets anders doen met je handen is dus niet de bedoeling.
Die paar tellen dat je het stuur kunt loslaten is geen feature zodat je wat anders kunt doen. Het is een marge om te voorkomen dat je bij iedere (foute) registratie meteen een waarschuwing krijgt.

Het verschil tussen zelf initiëren en bevestigen van manoeuvre is klein maar essentieel.
Als de actie van jou komt, betekent dat ook dat jij hebt moeten inschatten dat de actie wenselijk en mogelijk is. Tevens start je de actie al zelf, met de richtingaanwijzer, waardoor mogelijk gemist verkeer wordt gehinderd. Controle en verdere uitvoering volgt pas zodra de auto het ok vindt.
Met highway assist ziet de auto dat er langzaam verkeer verderop is en geeft de optie om in te halen indien mogelijk. Pas na bevestiging wordt de actie gestart.
Verschil is dus vooral de volgorde en een stukje ontzorging voor de chauffeur.

Dat Nederlanders vaak snel verkeer missen is een generalisering. Nederlanders kunnen over het algemeen goed rijden. Er zijn kentekens waar ik meer argwanend voor ben.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fesjes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 08:42
Drosera schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:39:
Vraagje, hoe zit het eigenlijk met jullie verbruik de laatste maand? Ik heb m’n wagen van eind November, en kom aan gemiddeld 24kWh/100km.
Trajecten zijn typisch woon werk verkeer, 50km per rit, waarvan +- 30km autosnelweg aan 130km/h, rest is binnenwegen of file, dus stapvoets verkeer of lage snelheid zones 50 en 70.

Edit: is een eDrive40 met 19 duimers.
Heel vergelijkbaar. Na een maandje korte (5km) afstanden afgewisseld met enkele autostrade ritjes van 100km, lijkt de range berekening wel op te schuiven richting 380-400km op een 100% lading. Maar een collega zit steevast op 440-460... met een lager verbruik (20-21kwh/100km) terwijl ik hiervoor echt zwaar moeite moet doen. Ik zit al snel op 22-24kwh/100 wat een range van 368km zou moeten geven. Bij temperaturen van +5 - +10 graden de voorbije maand. Op dat vlak vind ik de WLTP dan ook extreem ver af. Het lijkt wel alsof ze mij 20% batterij vergeten meegeven zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fesjes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 08:42
Heeft iemand een idee of de dashcam ook beelden 'onzichtbaar' bewaard? Ik heb uren geleden iets voor gehad, maar ik kon toen niet op de record knop duwen , vandaar de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Fesjes schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
[...]

Heel vergelijkbaar. Na een maandje korte (5km) afstanden afgewisseld met enkele autostrade ritjes van 100km, lijkt de range berekening wel op te schuiven richting 380-400km op een 100% lading. Maar een collega zit steevast op 440-460... met een lager verbruik (20-21kwh/100km) terwijl ik hiervoor echt zwaar moeite moet doen. Ik zit al snel op 22-24kwh/100 wat een range van 368km zou moeten geven. Bij temperaturen van +5 - +10 graden de voorbije maand. Op dat vlak vind ik de WLTP dan ook extreem ver af. Het lijkt wel alsof ze mij 20% batterij vergeten meegeven zijn :*)
Ik heb hetzelfde. 100% is bij mij 350km volgens de berekening.. ligt wel heel ver van de WLPT af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik had gisteren 34kWh/100km......

Wat een geweld, het blijft mooi speelgoed :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:49
Beste mede-tweakers, ik heb een vraag over het laden. Zoals bekend heeft de i5 een 11kW lader. Het lijkt er echter op (zowel bij mijn eigen laadpaal, als bij publieke laadpalen), dat ik niet meer dan ongeveer 10kW krijg met zo'n 15A op de 3 fasen ipv 16A. Ik heb in de auto geen laadbeperking ingesteld. Bij mijn Tesla zag ik wel gewoon de volle 11kW. Hebben jullie dezelfde ervaring, of ligt het aan mijn i5?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TVtTQ0Tkn_ptDpcp_rXvJ4IOOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8E2xX8pIE8zFmZIW3wgrGti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssgUpOIQTuDpPNOgQMNv384owgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpYESijWWtphsCbliD3xpLve.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:31
Hee hallo, Ik ben nieuw hier.

We zijn net terug van wintersport in Franse Alpen met de i5 xDrive40, ca 2200 km gereden onder winterse omstandigheden zoals ca -5 graden Celsius, files, sneeuw, etc.

Verbruik van de i5 was gemiddeld 23 a 24 kWh/100 km over de hele rit (personal mode).

Bij ca 80% zagen we vaak een 260~285 km bereik oid, maar het fluctueerde nogal afhankelijk van het verbruik van de afgelopen x km. Bij 100% leek het ca 350 km oid. Teleurstellend laag, maar in de praktijk merkte we er niet zo veel van, als in de 'koffie-/plas-/benen strekken pauze' was eerder nodig, dan dat de auto opgeladen moest worden. In de praktijk reden we ca 1,5 a 2 uur bij 130~140 km/h en dan weer laden.

De Franse wegen en dus ook de Aires op de 'zwarte zaterdag' zoals afgelopen weekend was erg druk, ook bij de laadpalen.
Soms zei de BMW navigatie dat er bij een Aire 2/6 vrij waren, maar dan bleek er wel degelijk een wachtrij te zijn. Die 'een of twee vrij' in de app is dus blijkbaar het loskoppelen van de volle auto, terwijl er al een andere auto klaarstond om te gaan laden.

We gingen vaak ff de snelweg af om bij een Centre Commercial (zoals Carrefour met bijv 4 350 kWh laders) te laden. Dit ging probleemloos met de BMW charge pas. En anders de ANWB pas, of gewoon met de creditcard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

JaQ

La_Pazz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:08:
Bij ca 80% zagen we vaak een 260~285 km bereik oid, maar het fluctueerde nogal afhankelijk van het verbruik van de afgelopen x km. Bij 100% leek het ca 350 km oid. Teleurstellend laag, maar in de praktijk merkte we er niet zo veel van, als in de 'koffie-/plas-/benen strekken pauze' was eerder nodig, dan dat de auto opgeladen moest worden. In de praktijk reden we ca 1,5 a 2 uur bij 130~140 km/h en dan weer laden.
Dit herken ik (net terug uit Zwitserland). Meestal binnen 15 minuten laden tot 60% a 70%, wat voldoende was voor de volgende 2 uur rijden (met 130/uur met ski's en een snowboard op een drager achter de auto). Enkel bij een langere stop (om te eten) verder dan 70% geladen.

Dit is een stuk comfortabeler dan in het verleden met een model S (daar duurde laden flink langer, auto is ook al 7 jaar oud).

Qua laadstations had ik geen wachtrijen overigens.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik heb het al gevraagd in het algemene BMW topic, maar denk dat ik hier eerder een reactie krijg misschien ;)

Ik zal wel niet goed kijken, maar ik kan het niet vinden in de BMW app.

Waar kan ik de prijs per kWh invullen voor thuis laden waarmee de BMW app rekent in de overzichten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:17:
Ik heb het al gevraagd in het algemene BMW topic, maar denk dat ik hier eerder een reactie krijg misschien ;)

Waar kan ik de prijs per kWh invullen voor thuis laden waarmee de BMW app rekent in de overzichten :?
Volgens mij kan je enkel een kWh prijs achterhalen als je paal die doorgeeft (dus elke keer met de pas authenticeren bij je laadpaal).

zie hieronder. Het kan dus wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JaQ op 08-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La_Pazz
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:17:

BMW App -> Laden -> Statistieken -> Laadpunten -> 'Thuis' -> Energietarief -> 'bewerken' ... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:15

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb eind vorig jaar mijn BMW i5 e40 Touring besteld voor levering in april (België).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEXeRr8jx6tkX0mNj5UUYcGOfgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6dT0Cj45zSOevJSqhO4x83o.png?f=fotoalbum_large

Over de meeste opties en de velgen kon ik relatief snel beslissen. Het enige waar ik echt over twijfel(de) is de kleur.
Uiteindelijk Carbon Black gekozen. Maar ik ben zelf nog altijd niet 100% overtuigd dat dit de mooiste kleur is voor deze wagen.

Uiteraard is dit zeer persoonlijk. Maar zijn er hier nog mensen met deze kleur? Tevreden?

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
La_Pazz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:25:
[...]

BMW App -> Laden -> Statistieken -> Laadpunten -> 'Thuis' -> Energietarief -> 'bewerken' ... etc.
Tnx, dat was hem inderdaad _/-\o_ _/-\o_

Ik kan dit alleen niet met terugwerkende kracht aanpassen blijkbaar? Of vergeet ik nog ergens een vinkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat gebruiken jullie qua navigatie? Carplay in gebruik standaard?
Gebruikte dit op mijn G21 eigenlijk nooit.
Klopt het dat alleen de voertuiginstellingen in de sport instelling echt aanpasbaar zijn? Meest idiote wat ik ooit gezien heb. Een “personal” drivemode maken die niet instelbaar is 8)7
florholvoet schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:31:
Ik heb eind vorig jaar mijn BMW i5 e40 Touring besteld voor levering in april (België).

[Afbeelding]

Over de meeste opties en de velgen kon ik relatief snel beslissen. Het enige waar ik echt over twijfel(de) is de kleur.
Uiteindelijk Carbon Black gekozen. Maar ik ben zelf nog altijd niet 100% overtuigd dat dit de mooiste kleur is voor deze wagen.

Uiteraard is dit zeer persoonlijk. Maar zijn er hier nog mensen met deze kleur? Tevreden?
De mooiste kleur is Tanzanite!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHhyc3V08__qx5ltepO76ZbSR6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q53218Kh8ePRXQBns8cwX9lN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkzK_zyGCPw41G05d_FGZoLdFOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAE2aIhLLcm430tjzPM5XVLW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihhQIO0nRR3sDSEeaDCkzyXkmC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81AgbzbpP0EtKC0Iu0ps728l.jpg?f=fotoalbum_tile

Crosspost met bmw topic maar gister mijn 550e opgehaald 8)

Carbon black is ook een hele mooi kleur. Alleen nog krasgevoeliger. De blauwe tint zul je alleen op een wat helderdere dag zien, Tanzanite is atlijd blauw zegmaar.
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Tnx, dat was hem inderdaad _/-\o_ _/-\o_

Ik kan dit alleen niet met terugwerkende kracht aanpassen blijkbaar? Of vergeet ik nog ergens een vinkje?
Viel me vanochtend ook op dat de kosten vrij hoog ingesteld stonden (€0,43). Krijg hem niet met terugwerkende kracht aangepast. In mijn geval ook niet zo relevant.

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 08-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik heb er de "bmw individual frozen deep grey metallic" lak op zitten, en ik vind het zelf erg mooi, en ook al veel complimenten over gehad :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9j8CffY.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XkvNX6L.jpeg

Ik ben er nog geen 2e van tegengekomen, al kom ik eigenlijk helemaal niet zoveel i5's tegen :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La_Pazz
Nou dan bij deze onze i5 in Fire Red, in zomertrim (we hebben hem sinds juli 2024):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOUBW8rCVPhI61kbYVE0-Bovz3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebzacXNhlB4KqisZiRCnW8Vs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R4YGSfyjoterPhmTkQ9FjmoZC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQbsz9dYo1vMFNuI4h7rEbqx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAqS7_vtVUVfcYN6w0yiL1V6-HQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KkYO1Q2WWRtOjsJI4U68Ieq.jpg?f=fotoalbum_tile

Mooi rood is niet lelijk :)

En met de 942m winterwielen :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmHgGPJ5RkdHI93w4IMAalGTxp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1MoVVmJl1A6F1NOAvm4qIcT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door La_Pazz op 08-01-2025 16:38 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 06:26
Tortelli schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:07:
Wat gebruiken jullie qua navigatie? Carplay in gebruik standaard?
Gebruikte dit op mijn G21 eigenlijk nooit.
Voor dagelijkse ritten Waze, wegens toch nog betere verkeersinfo en route ifv files. Ook flitspalen en mobiele flitsers zitten beter in waze. Voor de winter reis recent de ingebouwde BMW navigatie gebruikt. Werkt zeer goed, en zorgt automatisch voor uitkiezen laadstops, dynamisch aanpassen ifv beschikbaarheid en batterijstand, en bereidt de batterij ook voor op snelladen —> aanrader
Klopt het dat alleen de voertuiginstellingen in de sport instelling echt aanpasbaar zijn? Meest idiote wat ik ooit gezien heb. Een “personal” drivemode maken die niet instelbaar is 8)7
Helemaal mee eens, ik erger me er ook grondig aan. Al die modes zijn gewoon onzin, ik zou graag een echte personal mode hebben, en misschien nog een sport. Hier slaat BMW echt de bal mis…. (Vraag me oprecht af wie er dit heeft bedacht en goedgekeurd, zo’n onzin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Meest idiote is dat je naast al die kul modes die je echt nooit ga gebruiken er maar 1 hebt die je werkelijk aan kunt passen 8)7.

Waar ik ook nog niet uit ben: in de oudere auto's kon je een USB stick stoppen om muziek toe te voegen aan de auto. Gaat dit nu ook nog? Heb helaas (nog) geen hele kleine USB-C stick voor dit doel.

[ Voor 43% gewijzigd door Tortelli op 08-01-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

ik gebruik er twee, personal (die je nauwelijks kan aanpassen behalve wat kleurtjes) en silent (als ik lange ritten maak met kinderen in de auto).

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in al mijn vorige auto's alles 1 keer instelde en er daarna eea nooit meer aanraakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Idem hier. Alles staat ingesteld. 1 keer een uurtje overal doorheen gelopen. Eerste weken wat tweaks gedaan als ik ergens tegenaan liep. Sindsdien niet meer aangeraakt.
Personal mode is een mooie balans. Efficiënt ontgaat mij het nut van in een brandstof/hybride auto. De thema's zou ik liever verwijderen dan gebruiken. Silent inderdaad gebruikt op wintersport tijdens de nacht.

Mijn conclusie is eigenlijk, het werkt allemaal prima. Je hoeft helemaal niet bij al die opties na de eerste Setup.

Enige wat ik soms aanzet is accustatus behoud. Staat als snelkoppeling.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 06:26
Tortelli schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:19:

Waar ik ook nog niet uit ben: in de oudere auto's kon je een USB stick stoppen om muziek toe te voegen aan de auto. Gaat dit nu ook nog? Heb helaas (nog) geen hele kleine USB-C stick voor dit doel.
Je kan vooraan wel een usb-c stick inpluggen met muziek, die wordt dan mooi in het mediasysteem getoond. Volgens mij kan je er niet voor kiezen om dat naar de interne opslag van de wagen te kopiëren en dan stick verwijderen
Ik heb er eentje insteken met zaken voor de kinderen, klein formaat dus stoort helemaal niet. Voor overige muziek is het spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Tip voor een compacte USB-C stick? Volgens mij is er geen ruimte voor in hte dashboard kastje?
Had altijd wat muziek als FLAC op usb staan voor als er geen fatsoenlijk bereik is onderweg (of ik de buitenlandse zenders zat ben). Gebruik dit nauwelijks meer door Spotify.
JaQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:10:
ik gebruik er twee, personal (die je nauwelijks kan aanpassen behalve wat kleurtjes) en silent (als ik lange ritten maak met kinderen in de auto).

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in al mijn vorige auto's alles 1 keer instelde en er daarna eea nooit meer aanraakte.
Welk voordeel heeft silent? Als in: wat veranderd er werkelijk.
Nepgeluid in de sportstand is best hard, klinkt helemaal niet verkeerd opzich maar zal na verloop van tijd vervelend worden.
DomiGijzen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:15:
Idem hier. Alles staat ingesteld. 1 keer een uurtje overal doorheen gelopen. Eerste weken wat tweaks gedaan als ik ergens tegenaan liep. Sindsdien niet meer aangeraakt.
Personal mode is een mooie balans. Efficiënt ontgaat mij het nut van in een brandstof/hybride auto. De thema's zou ik liever verwijderen dan gebruiken. Silent inderdaad gebruikt op wintersport tijdens de nacht.

Mijn conclusie is eigenlijk, het werkt allemaal prima. Je hoeft helemaal niet bij al die opties na de eerste Setup.

Enige wat ik soms aanzet is accustatus behoud. Staat als snelkoppeling.
Denk dat ik nog wat details tweak en al wel een heel eind ben nu. Ben nog niet 100% happy met de comfort stoel instelling (stoelen zijn wel goed!).
Sportstand is leuk om de motor aan te slingeren en geeft ook wel echt een andere onderstel afstelling.
Accustatus behouden ga ik ook in de favorieten zetten!

Nog meer tips voor favorieten?

[ Voor 89% gewijzigd door Tortelli op 09-01-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Tortelli schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
Tip voor een compacte USB-C stick? Volgens mij is er geen ruimte voor in hte dashboard kastje?
Had altijd wat muziek als FLAC op usb staan voor als er geen fatsoenlijk bereik is onderweg (of ik de buitenlandse zenders zat ben). Gebruik dit nauwelijks meer door Spotify.
Liep tegen hetzelfde probleem aan, maar de USB aansluiting in mijn voorste vak is nog USB-A. Heb daarvoor deze besteld: https://azerty.nl/product...lus-512gb-usb-3-1/7483004

Kleinste USB-C die ik daar kan vinden is deze: https://azerty.nl/product...-metale-behuizing/6466610.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online

[...]

Nepgeluid in de sportstand is best hard, klinkt helemaal niet verkeerd opzich maar zal na verloop van tijd vervelend worden.

[...]

Denk dat ik nog wat details tweak en al wel een heel eind ben nu. Ben nog niet 100% happy met de comfort stoel instelling (stoelen zijn wel goed!).
Sportstand is leuk om de motor aan te slingeren en geeft ook wel echt een andere onderstel afstelling.
Accustatus behouden ga ik ook in de favorieten zetten!

Nog meer tips voor favorieten?
Sportstand doet functioneel ook daadwerkelijk iets. Die functie snap ik wel. Maar gebruik het niet snel. Voor alle power gebruik ik de boost of gewoon de kickdown. Als het alleen om de motor gaat, kun je ook met drive selecteer S selecteren, dan gaat de motor aan.

Favorieten hier:
1 Opgeslagen zenders (want het gaat altijd terug naar alle zenders).
2-4 Een aantal zenders die ik vaak luister
5 leeg
6 drive instellingen, maar dat is gelijk aan het knopje bij de drive selecteer. Had ik aanvankelijk niet in de gaten.
7 Accustatus behoud.
8 thuis adres.

Eerst had ik thuis adres ook via handgebaren (hand open-dicht-open). Maar die sensor is te gevoelig waardoor ik tijdens normaal rijden geregeld onbedoeld dat commando gaf. Zou eens moeten proberen of dat met de nieuwe software beter is.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Heb die hele gebaren functie uitstaan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik zit nog met een "vervelend" spotify dingetje.

Android Auto heb ik maar uitgezet, m'n telefoon wordt loeiheet, en de batterij gaat hard achteruit.

Ik gebruik nu de Spotify App van de auto zelf, en normaal is "next" bij muziek volgende nummer, maar bij mijn Audi was "next" bij podcasts + xx seconden.

In de BMW is "next" bij een podcast volgende podcast.

Erg irritant als je ff snel vooruit wil spoelen vanwege reclame of een niet interessant stukje van een podcast.
Ik kan wel via de slider op m'n touchscreen iets vooruit spoelen, maar dat is ongecontroleerd.

Hoe doen jullie dit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Zoveel mogelijk licht en geluid uit in de auto. Zeker als je 'savonds en 'snachts rijd is dat prettig voor pasagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

alexbl69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Liep tegen hetzelfde probleem aan, maar de USB aansluiting in mijn voorste vak is nog USB-A. Heb daarvoor deze besteld: https://azerty.nl/product...lus-512gb-usb-3-1/7483004

Kleinste USB-C die ik daar kan vinden is deze: https://azerty.nl/product...-metale-behuizing/6466610.
Kan geen USB-A vinden in de G61. Had zo'n Samsung Fit stick in de G21 zitten, maar dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:11
BMW adviseert laden tot bij normaal 80%, andere fabrikanten adviseren vaak 90%.

Houd iedereen zich netjes aan het 80% advies of gewoon 90%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:42
EVdriver schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:41:

Ja, inderdaad voor mijn woon-werk laad ik tot 80% (G61-530e). Als ik langere afstand ga rijden dan tot 100% laden vlak voordat ik wegrij. Schijnt vooral met stress in de accu cellen te maken te hebben als deze langere tijd op 100% geladen blijft. Kwestie van levensduur, alhoewel geen flauw idee hoeveel het nu echt uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:05
EVdriver schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:41:

Altijd lekker tot 100% met een G60 530e. 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ze hebben hier niets over in de handleiding staan bij de hybrides zover ik gezien heb. Laad hem tot nu toe 100%, maar al dit wel wat terug schroeven als het weer beter is denk ik.
Kom de laatste paar dagen zo'n 60-65km met een 550e touring.

Probeer blok nog fatsoenlijk te te laten lopen dus probeer nu "geforceerd" op langere stukken de brandstofmotor te laten lopen maar daar moet je best moeite voor doen. Sportstand of manueel schakelen in personal lijkt te helpen... In batteryhold schakelt hij de brandstofmotor soms nog uit.

Moet zeggen dat de aandrijflijn wel een pareltje is van bmw 8). Ook zeer blij met achterwielbesturing, draai circel is opvallend goed voor de toch zeer grote auto.
aartvark013 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Ja, inderdaad voor mijn woon-werk laad ik tot 80% (G61-530e). Als ik langere afstand ga rijden dan tot 100% laden vlak voordat ik wegrij. Schijnt vooral met stress in de accu cellen te maken te hebben als deze langere tijd op 100% geladen blijft. Kwestie van levensduur, alhoewel geen flauw idee hoeveel het nu echt uitmaakt.
Hoe zorg jij ervoor dat hij vlak voor de tijd hem vollaad? Via settings in de auto?

[ Voor 40% gewijzigd door Tortelli op 12-01-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiElz6nGldjNhASOJIxDxaFGQVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g41YwoUgevq3Esu9eaC0APZu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat bij mij in handleiding.

Aangezien mijn langere ritten meestal niet ongepland zijn, zet ik het laaddoel ca. uurtje van te voren op 100% ( vanaf 80% dus).

[ Voor 14% gewijzigd door aartvark013 op 12-01-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tor93
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-02 21:05
Beste bmw i5 bezitters, ik rij nu een jaar met een bmw i5 40 e. In heb begin deed de auto fantastisch, maar recent krijg ik helaas de een na de andere storingen in de auto. Dak rol scherm blokkeerde, laden van de auto deed het niet meer en ging niet meer verder en stonk later zelfs naar brandende lucht tijdens het laden.De ontgrendeling van de deur sensoren werkte niet meer. Ook gaat vaak maar niet altijd de kofferbak maar half open of dicht zowel bij het bedienen van de voet sensor en knop op de kofferbak of blokkeert die volledig . Ook kreeg ik al een melding dat de auto tijdens het parkeren meer stroom verbruikt dan nodig, hierbij wordt remote service uitgeschakeld en is dit niet bedienbaar. Ook krijg ik nu vaak het waarschuwings lampje " botswaarschuwing" op de display te zien. Ook dit komt sporadisch voor. En laatst wou de auto mijn telefoon niet opladen i.v.m lage spanning stond op de display te lezen. Mijn vraag aan andere bezitters van deze i5 is of jullie soort gelijke ervaringen hebben gehad? Zo ja graag bericht terug. De software is namelijk 3 keer over volledig nieuwe geïnstalleerd en BMW brengt zelf naar buiten dat er niets aan de hand is. Toch komen de storingen in de auto na de laatste update al binnen 24 uur weer terug. Het draait hier uiteraard om garantie van het voertuig. Maar de elektrische storingen zijn zeker niet de minste, helaas ben ik er met BMW-Dealer nogniet uitgekomen maar ze doen er alles aan zeggen ze. Helaas is er geen opheid van zaken omtrent de storingen. Het meest zorgwekkende was uiteraard dat ik de auto aan de lader had en dat er storing in de laadpoort zat en de auto niet meer op wou laden. Na gebruik laadpaal van iemand anders vloog daar zelfs de complete groep er uit meerder keren. En later op de dag rook ik een brandende lucht rondom het voertuig toen ik hem weer aan mijn eigen laadpaal had aangesloten. Nou ik hoop dat jullie als bezitters betere ervaringen hebben en houden met de i5. Het laden gaat gelukkig nu weer goed en normaal. Maar de storingen omtrent botswaarschuwing en kofferbak wie niet opengaat zijn blijvend en komen soms terug. Ook ging in het verleden bij het openen met de sleutel het alarm in een keer af. Kortom er zit wat in wat niet correct is. Volgens de Dealer zijn storingen gewist ( ze kunnen niet vertellen wat storingen zijn of inhouden) onderhand al meerdere keren nieuwe software geïnstalleerd.BMW heeft rapport ontvangen en zegt dat er niets aan de hand is. Helaas zij storingen blijvend. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met soort gelijke ervaringen. Maar de auto rijd nog steeds zoals de dealer aangegeven heeft er zit nog garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tor93
  • Laatst online: 27-02 21:05
Beste bmw i5 bezitters, ik rij nu een jaar met een bmw i5 40 e. In heb begin deed de auto fantastisch, maar recent krijg ik helaas de een na de andere storingen in de auto. Dak rol scherm blokkeerde, laden van de auto deed het niet meer en ging niet meer verder en stonk later zelfs naar brandende lucht tijdens het laden.De ontgrendeling van de deur sensoren werkte niet meer. Ook gaat vaak maar niet altijd de kofferbak maar half open of dicht zowel bij het bedienen van de voet sensor en knop op de kofferbak of blokkeert die volledig . Ook kreeg ik al een melding dat de auto tijdens het parkeren meer stroom verbruikt dan nodig, hierbij wordt remote service uitgeschakeld en is dit niet bedienbaar. Ook krijg ik nu vaak het waarschuwings lampje " botswaarschuwing" op de display te zien. Ook dit komt sporadisch voor. En laatst wou de auto mijn telefoon niet opladen i.v.m lage spanning stond op de display te lezen. Mijn vraag aan andere bezitters van deze i5 is of jullie soort gelijke ervaringen hebben gehad? Zo ja graag bericht terug. De software is namelijk 3 keer over volledig nieuwe geïnstalleerd en BMW brengt zelf naar buiten dat er niets aan de hand is. Toch komen de storingen in de auto na de laatste update al binnen 24 uur weer terug. Het draait hier uiteraard om garantie van het voertuig. Maar de elektrische storingen zijn zeker niet de minste, helaas ben ik er met BMW-Dealer nogniet uitgekomen maar ze doen er alles aan zeggen ze. Helaas is er geen opheid van zaken omtrent de storingen. Het meest zorgwekkende was uiteraard dat ik de auto aan de lader had en dat er storing in de laadpoort zat en de auto niet meer op wou laden. Na gebruik laadpaal van iemand anders vloog daar zelfs de complete groep er uit meerder keren uit. En later op de dag rook ik een brandende lucht rondom het voertuig toen ik hem weer aan mijn eigen laadpaal had aangesloten. Nou ik hoop dat jullie als bezitters betere ervaringen hebben en houden met de i5. Het laden gaat gelukkig nu weer goed en normaal. Maar de storingen omtrent botswaarschuwing en kofferbak wie niet opengaat zijn blijvend en komen soms terug. Ook ging in het verleden bij het openen met de sleutel het alarm in een keer af. Kortom er zit wat in wat niet correct is. Volgens de Dealer zijn storingen gewist ( ze kunnen niet vertellen wat storingen zijn of inhouden) onderhand al meerdere keren nieuwe software geïnstalleerd.BMW heeft rapport ontvangen en zegt dat er niets aan de hand is. Helaas zij storingen blijvend. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met soort gelijke ervaringen. Maar de auto rijd nog steeds zoals de dealer aangegeven heeft er zit nog garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
tor93 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 05:38:
Beste bmw i5 bezitters, ik rij nu een jaar met een bmw i5 40 e. In heb begin deed de auto fantastisch, maar recent krijg ik helaas de een na de andere storingen in de auto. Dak rol scherm blokkeerde, laden van de auto deed het niet meer en ging niet meer verder en stonk later zelfs naar brandende lucht tijdens het laden.De ontgrendeling van de deur sensoren werkte niet meer. Ook gaat vaak maar niet altijd de kofferbak maar half open of dicht zowel bij het bedienen van de voet sensor en knop op de kofferbak of blokkeert die volledig . Ook kreeg ik al een melding dat de auto tijdens het parkeren meer stroom verbruikt dan nodig, hierbij wordt remote service uitgeschakeld en is dit niet bedienbaar. Ook krijg ik nu vaak het waarschuwings lampje " botswaarschuwing" op de display te zien. Ook dit komt sporadisch voor. En laatst wou de auto mijn telefoon niet opladen i.v.m lage spanning stond op de display te lezen. Mijn vraag aan andere bezitters van deze i5 is of jullie soort gelijke ervaringen hebben gehad? Zo ja graag bericht terug. De software is namelijk 3 keer over volledig nieuwe geïnstalleerd en BMW brengt zelf naar buiten dat er niets aan de hand is. Toch komen de storingen in de auto na de laatste update al binnen 24 uur weer terug. Het draait hier uiteraard om garantie van het voertuig. Maar de elektrische storingen zijn zeker niet de minste, helaas ben ik er met BMW-Dealer nogniet uitgekomen maar ze doen er alles aan zeggen ze. Helaas is er geen opheid van zaken omtrent de storingen. Het meest zorgwekkende was uiteraard dat ik de auto aan de lader had en dat er storing in de laadpoort zat en de auto niet meer op wou laden. Na gebruik laadpaal van iemand anders vloog daar zelfs de complete groep er uit meerder keren. En later op de dag rook ik een brandende lucht rondom het voertuig toen ik hem weer aan mijn eigen laadpaal had aangesloten. Nou ik hoop dat jullie als bezitters betere ervaringen hebben en houden met de i5. Het laden gaat gelukkig nu weer goed en normaal. Maar de storingen omtrent botswaarschuwing en kofferbak wie niet opengaat zijn blijvend en komen soms terug. Ook ging in het verleden bij het openen met de sleutel het alarm in een keer af. Kortom er zit wat in wat niet correct is. Volgens de Dealer zijn storingen gewist ( ze kunnen niet vertellen wat storingen zijn of inhouden) onderhand al meerdere keren nieuwe software geïnstalleerd.BMW heeft rapport ontvangen en zegt dat er niets aan de hand is. Helaas zij storingen blijvend. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met soort gelijke ervaringen. Maar de auto rijd nog steeds zoals de dealer aangegeven heeft er zit nog garantie op.
Wow, dat is best heftig :X. En ik zou er met die symptomen inderdaad niet gerust op zijn.

Gezien je relaas lijkt het me dat je op het punt bent aangekomen dat je eens met een advocaat moet gaan babbelen. Wellicht dat een aangetekende brief richting dealer en BMW met een opsomming van de symptomen en een expliciete boodschap dat je hun nadrukkelijk aansprakelijk stelt voor mogelijke vervolgschade. Dit mocht je auto afbranden en een deel van de omgeving meenemen.

Denk (hoop?) niet dat je hier eigenaren vindt met soortgelijke ervaringen, want eerlijk gezegd zou ik geen meter meer willen rijden in die auto. Laat staan hem opladen of parkeren nabij woningen of in een (parkeer-) garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Na 32.500 km sinds juli:
Botswaarschuwing zie ik enkel als de auto geen zicht heeft (sneeuw op de auto, stevige mist of gewoon heel smerig).

Enige klacht die ik heb is dat de auto de telefoon van mijn vrouw lijkt te prefereren boven de mijne (ondanks dat mijn toestel als voorkeurstoestel is geselecteerd).

Enige “fluke” is dat ik tijdens de rit terug vanuit Zwitserland 2 weken geleden na 1 van de laadsessies opnieuw de eindbestemming moest invoeren. Dat staat overigens niet in verhouding tot de software ellende die ik met Tesla’s heb meegemaakt (zo heb ik de bmw nog nooit een reset hoeven geven….)

Het verbruik is acceptabel, een grotere accu was wel beter geweest. En ik mis de deelbare achterruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Dat is een bak serieuze problemen. Het enige (deels) herkenbare is de "storing" met de assisted driving sensoren. Maar dat lijkt in relatie te staan tot slecht zicht van de sensoren. Hoewel ik vind dat die te gevoelig zijn of zeker gevoelen dan al mijn vorige auto's.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
  • Laatst online: 22:49
Het enige echte probleem wat ik heb is dat het alarm afgaat bij elke kleine of grote hagelbui. Bij het volgende onderhoud de gevoeligheid maar laten bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
aartvark013 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:54:
[Afbeelding]

Dit staat bij mij in handleiding.

Aangezien mijn langere ritten meestal niet ongepland zijn, zet ik het laaddoel ca. uurtje van te voren op 100% ( vanaf 80% dus).
Interpreteer die tekst dat 80% alleen wordt aanbevolen bij 'lange stilstandtijden'. Er wordt bij dat punt niet gespecificeerd hoe lang dat is, maar aangezien ze het bij het volgende punt over maanden hebben lijkt het me dat ze bij dat eerste punt eerder weken dan dagen bedoelen.

Met andere woorden: als je je auto (bijna) dagelijks gebruikt is dat '80% advies' niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
alexbl69 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Interpreteer die tekst dat 80% alleen wordt aanbevolen bij 'lange stilstandtijden'. Er wordt bij dat punt niet gespecificeerd hoe lang dat is, maar aangezien ze het bij het volgende punt over maanden hebben lijkt het me dat ze bij dat eerste punt eerder weken dan dagen bedoelen.

Met andere woorden: als je je auto (bijna) dagelijks gebruikt is dat '80% advies' niet van toepassing.
Jouw interpretatie zou kunnen, maar vervolgens zeggen ze ook dat je zo kort mogelijk voor vertrek tot 100% te laden. Zeg het maar :*). Dealer kwam bij aflevering overigens ook met het advies om niet onnodig elke keer tot 100% te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgyUJ97gTpJQrSWCyt6rGfSohWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzwyCQjWADQOYwI7fqyGLZ6k.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien zijn ze er zelf ook niet zeker van, maar dekken ze zich in als mensen zich na 3-4 jaar melden dat hun accu niet meer zo goed is als in het begin….. Volgens mij geeft BMW 8 jaar garantie op de accu, maar kan niet zo snel vinden welke capaciteit ze dan nog garanderen….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik heb hem naar 90% gezet, als het wat warmer is zal ik hem wel omhoog schroeven.
Hem last minute naar 100% laden zou wel mooi zijn, maar dit lukt niet automatisch denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
Tortelli schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:14:
Ik heb hem naar 90% gezet, als het wat warmer is zal ik hem wel omhoog schroeven.
Hem last minute naar 100% laden zou wel mooi zijn, maar dit lukt niet automatisch denk ik?
Je kunt volgens mij de laadmodus in de app zo instellen dat het laadproces zo geregeld wordt dat het laaddoel op een ingestelde vertrektijd wordt bereikt. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
P2void19noPP schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Je kunt volgens mij de laadmodus in de app zo instellen dat het laadproces zo geregeld wordt dat het laaddoel op een ingestelde vertrektijd wordt bereikt. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Dat zou inderdaad handig zijn, maar bij mij werkt dat zo niet.

De vertrektijd is met name van belang voor klimatiseren, ik heb niet gemerkt dat de app rekening houdt met het laden hiervoor. Op normale woon-werk dagen laadt ik ‘s nachts volgens tijdschema ingesteld tussen 03:00 en 07:00 met een vertrektijd van 07:00. Hij start gewoon om 03:00 uur totdat 80% bereikt is en bij een bijna lege accu en afhankelijk van de buitentemperatuur is dat ca. 2 uur later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-09 11:52
Wat zijn opties waarvan jullie zeggen dat is een no-brainer of must have and opties waar je ook zonder zou kunnen, de nice to haves?

Voor mij must have: ACC, Comfort Pack vanwege met name electrische stoelen met geheugen en verwarmde stoelen, audio

Nice to have: Travel Pack, verwarmde stuur, lendesteun, wat optische zaken zoals grote velgen en M-pakket.

Vraagje, zou je de comfort access ook achteraf kunnen coderen? Vind 1500 alleen voor comfort access nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
icarus007 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:49:
Wat zijn opties waarvan jullie zeggen dat is een no-brainer of must have and opties waar je ook zonder zou kunnen, de nice to haves?

Voor mij must have: ACC, Comfort Pack vanwege met name electrische stoelen met geheugen en verwarmde stoelen, audio

Nice to have: Travel Pack, verwarmde stuur, lendesteun, wat optische zaken zoals grote velgen en M-pakket.

Vraagje, zou je de comfort access ook achteraf kunnen coderen? Vind 1500 alleen voor comfort access nogal wat.
Coderen is nog niet echt mogelijk op deze autos. En ik vermoed dat comfort Access ook hardware betreft...

Qua opties. Dat is persoonlijk. Alles wat mijn (en ons gezin) kilometers comfortabeler maakt vind ik de moeite waard. En daarnaast wil ik een mooie auto. Wat voor mij persoonlijk betekent het M pakket met alle accenten zwart.
Bewust niet gedaan omdat het in verhouding te duur is: Crystal knopjes, glazen dak (kan niet open!) en screens in de achterdeuren (handmatig bedienen?!). 21" wielen vond ik net te veel inleveren op comfort hoewel ze wel mooi zijn.
Maar de Crystal knopjes overweeg ik nu toch los te kopen :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos12
  • Laatst online: 15-01 15:16
Ik heb 'm op 95% gezet en als het wat warmer wordt zet ik m weer op 90%. Voor de wintersport had ik 'm op 100% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos12
Fesjes schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
[...]

Zit de laatste maanden op 22 kWh/100 km. Nov op 20 en Sept Okt kwam ik op 17 kWh/100 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlos12
florholvoet schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:31:

[Afbeelding]

Ik heb sinds september i5 e40 Touring in Carbon Black met lichte bekleding en vind het echt een hele mooie kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos12
DomiGijzen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Coderen is nog niet echt mogelijk op deze autos. En ik vermoed dat comfort Access ook hardware betreft...

Qua opties. Dat is persoonlijk. Alles wat mijn (en ons gezin) kilometers comfortabeler maakt vind ik de moeite waard. En daarnaast wil ik een mooie auto. Wat voor mij persoonlijk betekent het M pakket met alle accenten zwart.
Bewust niet gedaan omdat het in verhouding te duur is: Crystal knopjes, glazen dak (kan niet open!) en screens in de achterdeuren (handmatig bedienen?!). 21" wielen vond ik net te veel inleveren op comfort hoewel ze wel mooi zijn.
Maar de Crystal knopjes overweeg ik nu toch los te kopen :)
Verwarmd stuur vind ik heerlijk nl. Ik heb verder panoramadak en M-Sportpakket, Harman Kardon stereo, privacy glas (vind ik mooier staan), raamomlijsting in zwart (mooier mi), carbon schwarz metallic en veganza rookwitte bekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-07 22:52
Ik sta op het punt om tot aankoop van een i5 Touring over te gaan maar voel toch een vorm van enige gereserveerdheid. Rij nu een iX3 LCI model en ik twijfel of de combinatie van range (batterijcapaciteit) en laadsnelheid nu echt een groot verschil gaat maken. De i5 heeft een grotere batterij en kan sneller laden maar de verschillen zijn ook weer niet dramatisch groot. Qua range zal deze op een lading niet zomaar 100km verder komen vermoed ik. Het afgelopen jaar heb ik met de iX3 gemiddeld 20,2 kWh/100km verbruikt. De i5 zal niet 15% of meer zuiniger zijn.

Qua interieur is het wel een grotere stap voorwaarts maar dat is dan wel tegen een serieuze meerprijs. Dit jaar komt ook de Neue Klasse beschikbaar, volledig ontwikkeld als EV en met een batterij die 30% hogere dichtheid heeft en ook nog eens 30% sneller kan laden. Dat in combinatie met de nieuwe iOS maakt die ook op voorhand erg interessant. Het is alleen geen Touring..... en als auto vind ik de i5 veel mooier. Mijn laatste Touring was een F11 525D, echt een hele fijne auto dus vandaar toch de drang....

Ik had gehoopt in deze topic nog nieuwe argumenten te vernemen die zouden kunnen zorgen voor enige doorslaggevendheid.... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
The DeZ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:55:
Ik sta op het punt om tot aankoop van een i5 Touring over te gaan maar voel toch een vorm van enige gereserveerdheid. Rij nu een iX3 LCI model en ik twijfel of de combinatie van range (batterijcapaciteit) en laadsnelheid nu echt een groot verschil gaat maken. De i5 heeft een grotere batterij en kan sneller laden maar de verschillen zijn ook weer niet dramatisch groot. Qua range zal deze op een lading niet zomaar 100km verder komen vermoed ik. Het afgelopen jaar heb ik met de iX3 gemiddeld 20,2 kWh/100km verbruikt. De i5 zal niet 15% of meer zuiniger zijn.

Qua interieur is het wel een grotere stap voorwaarts maar dat is dan wel tegen een serieuze meerprijs. Dit jaar komt ook de Neue Klasse beschikbaar, volledig ontwikkeld als EV en met een batterij die 30% hogere dichtheid heeft en ook nog eens 30% sneller kan laden. Dat in combinatie met de nieuwe iOS maakt die ook op voorhand erg interessant. Het is alleen geen Touring..... en als auto vind ik de i5 veel mooier. Mijn laatste Touring was een F11 525D, echt een hele fijne auto dus vandaar toch de drang....

Ik had gehoopt in deze topic nog nieuwe argumenten te vernemen die zouden kunnen zorgen voor enige doorslaggevendheid.... >:)
Bij twijfel niet doen. Heb voor dezelfde keus gestaan en heb het niet gedaan. Had hiervoor ook een iX3 LCI. De accu is beperkt groter en de snelheid van het laden is wel sneller maar ook dat is beperkt en vooral merkbaar bij het eerste deel van het laden als de accu goed leeg is.
Voor mij ging dat niet het probleem op de lange ritten oplossen. In Nederland zou ik waarschijnlijk wel iets beter uit de voeten kunnen. Ligt er natuurlijk ook aan waar nu je pijnpunten zitten.
Rij nu volledig tevreden een 530e touring. Nieuw model uiteraard. Voor mij een prima oplossing. Mocht het volgende model of de facelift een (hele) grote stap voorwaarts maken qua elektra, dan stap ik weer over.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
Dank voor je reply DomiGijzen! Elektrisch rijden is er niet aantrekkelijker op geworden in de loop der jaren. Rij zelf sinds 2015 elektrisch maar inmiddels is het in een rap tempo onaantrekkelijker gemaakt. Hoe vaak sta jij aan de pomp met jouw auto gemiddeld per week of maand? Ik zelf rij wekelijks ongeveer 700-1000km per week waarvan ongeveer 100-200km prive, de rest zakelijk dus veel snelwegkilometers. Dat is 2 tot 4 keer laden per week, afhankelijk van werkelijke afstand, snelheid en weersgesteldheid. Het laden gaat meestal ongemerkt want zodra ik parkeer, sluit ik de auto aan op een lader. Hooguit eens per twee weken een keer een snellader.

Een hybride geeft meer gebruikersgemak, ontegenzeggelijk maar zal in de exploitatie zoals brandstof en onderhoud meer kosten. De EV zal straks ook meer gaan kosten in mkb al duurt dat nog even maar ik denk ook dat de afschrijving veel harder gaat. Kortom: ook een hybride is aantrekkelijk maar voor mij een mentale drempel om te passeren :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
The DeZ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:27:
Dank voor je reply DomiGijzen! Elektrisch rijden is er niet aantrekkelijker op geworden in de loop der jaren. Rij zelf sinds 2015 elektrisch maar inmiddels is het in een rap tempo onaantrekkelijker gemaakt. Hoe vaak sta jij aan de pomp met jouw auto gemiddeld per week of maand? Ik zelf rij wekelijks ongeveer 700-1000km per week waarvan ongeveer 100-200km prive, de rest zakelijk dus veel snelwegkilometers. Dat is 2 tot 4 keer laden per week, afhankelijk van werkelijke afstand, snelheid en weersgesteldheid. Het laden gaat meestal ongemerkt want zodra ik parkeer, sluit ik de auto aan op een lader. Hooguit eens per twee weken een keer een snellader.

Een hybride geeft meer gebruikersgemak, ontegenzeggelijk maar zal in de exploitatie zoals brandstof en onderhoud meer kosten. De EV zal straks ook meer gaan kosten in mkb al duurt dat nog even maar ik denk ook dat de afschrijving veel harder gaat. Kortom: ook een hybride is aantrekkelijk maar voor mij een mentale drempel om te passeren :-)
Ik tank nu 1x per maand. Momenteel heb ik mijn klanten wat korter bij huis. Maar dat zal niet voor altijd zijn. En vanuit z-limburg was alles achter Eindhoven al snel een dingetje met de iX3. En met een i5 zou het dan Den Bosch worden.
Binnenkort weer een paar keer naar Schiphol en Utrecht. Op locatie zijn laders maar als ik aankom zijn ze vaak al bezet. Daar hoef ik nu niet over na te denken.

Heb overigens in beide proefgereden want heb ondanks het rationele toch nog een tijd getwijfeld. Qua rijgenot is het verschil minimaal. EV is absoluut directer en altijd stiller. De hybride is net wat beter afgeveerd. Bij normaal rijden ook erg stil. En in elektrische mode net zo stil als de ev. Daar stoppen de verschillen ook wel eigenlijk. Aanschafprijs en leaseprijs was ook niet heel verschillend tussen i5-e40 en 530e. Weet niet hoe dat in 2025 zit met de nieuwe regels...

Denk dat de keuze alleen te maken is als je goed naar je kilometers kijkt en hoe je weg komt met laden.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
Dank DomiGijzen voor jouw inzichten en ervaringen! Much appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
Met 1000 km per week lijkt mij een diesel handiger (ok, of een hybride).

Maar ja, in dit i5 topic... mijn ervaring is dat ik hooguit 300 km op een dag door Nederland rij en dat haal ik meestal wel. Meestal rij ik weg met 80%, en soms vooraf naar 100% laden en als ik het niet haal, dan ff aan de DC lader zodat ik met 10-20% thuis kom, en dan de i5 's nachts weer opladen aan onze (AC) lader op de oprit

Oftewel, de auto staat meestal iedere ochtend weer geladen klaar.

In de praktijk laad ik 99% thuis op en 1% ergens anders onderweg (DC) bij langere ritten/buiten NL.
En DC laden gaat zo snel, voordat ik iets wil doen (koffie halen oid) dan is ie alweer (voldoende) vol om bestemming te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Laatst online: 08:43
The DeZ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:55:

Als je zo graag een touring wilt, zou ik even geduld hebben tot eind van het jaar. Dan komt de eerste Neue klasse en dan rij je al meteen een 'oude' auto. En ik zal wel de nodige kritiek hier krijgen, maar ik vond de i5 touring niet dat premium gevoel geven wat ik destijds met mijn F11 wel had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Dit is natuurlijk zeer persoonlijk. Voor de ene is de huidige i5 Touring straks 'oud', en voor de andere (incl. mezelf) is dit pure klasse dat nog wel eventjes zijn klasse uitstraling zal behouden.

Niet iedereen is al klaar voor de cybertruck-achtige ufo-wagens.
Afbeeldingslocatie: https://bmw.scene7.com/is/image/BMW/neue-klasse_overview_design:3to2?fmt=webp&wid=2560&hei=1707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
@dencoupe Ik weet dat de Neue Klasse aanstaande is en dat daar ook wat voor te zeggen is. Aan de andere kant verwacht ik nog wel wat (kinderziektes) bij deze eerste uitvoeringen. Het is een grote verandering immers en dan is het handig om de spreekwoordelijke kat uit de boom te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RappeHendrik
  • Laatst online: 09-04 23:22
Goedemorgen, sinds juni '24 rijd ik een i5 M60 touring met 21inch wielen. Op zich een prima auto maar het verbruik.....een ritje op de snelweg met snelheden tussen 120 - 140 km/u en temperatuur rond 0 graden, verwarming op 19,5 graden, stoel en stuurverwarming beetje aan, geeft een verbruik van ruim 30kW op de 100km. Range is dan circa 270km. Flinke tegenvaller! Heeft iemand vergelijkbare getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik kom met mijn M60 zo ongeveer op dezelfde getallen. Afgelopen week was het ook een keer wat warmer en dan kom ik op +- 23kWh/100KM

Met name de koude temperaturen beperken de range volgens mij.

Gemiddeld zit ik in januari op 26kWh/100km na zo'n 1500 KM gereden te hebben.

Ik heb nog wel een storing in het reinigingssysteem van de camera achter zitten, iemand hier ervaring mee?

Voor werkt het goed, achter geeft hij de melding "reinigingssysteem volledig of gedeeltelijk uitgevallen, Door dichtbijzijndste servicepartner laten nakijken".

Hij doet ook echt niets achter, voor komt er zo'n sproeier naar buiten die de camera schoon spuit.

Ik heb de garage al gebeld, daar gaat hij donderdag naar toe, maar misschien is het iets kleins?

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik dacht trouwens dat de i5 maximaal 11KW kon laden op AC, maar bij mijn opties zie ik staan "Laadaansluiting AC snelladen 22 kW"

Als ik het dus goed begrijp kan ik dan wel met 22KW laden op AC :?

De laadpaal op de zaak (Alfen) zou dit wel moeten kunnen, maar is wel een betaalde optie. Beetje jammer als ik het aanschaf en het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

RappeHendrik schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:16:
Goedemorgen, sinds juni '24 rijd ik een i5 M60 touring met 21inch wielen. Op zich een prima auto maar het verbruik.....een ritje op de snelweg met snelheden tussen 120 - 140 km/u en temperatuur rond 0 graden, verwarming op 19,5 graden, stoel en stuurverwarming beetje aan, geeft een verbruik van ruim 30kW op de 100km. Range is dan circa 270km. Flinke tegenvaller! Heeft iemand vergelijkbare getallen?
Zo dat is wel een flinke tegenvaller. Ik had me de range iets meer voorgesteld toen ik mijn I5 bestelde... Nu klopt het wel dat veel collega's die elektrisch rijden me vertellen dat ze hun rijstijl en gebruikspatroon serieus moeten bijstellen in de winter. 110 ipv 130 rijden zou bijvoorbeeld al een eerste stap zijn als je de range wilt verbeteren.
Voor de rest kan ik er zelf (nog) niet over meespreken.
Grolsch schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:35:
Ik dacht trouwens dat de i5 maximaal 11KW kon laden op AC, maar bij mijn opties zie ik staan "Laadaansluiting AC snelladen 22 kW"

De laadpaal op de zaak (Alfen) zou dit wel moeten kunnen, maar is wel een betaalde optie. Beetje jammer als ik het aanschaf en het niet werkt.
Dat klopt, ikzelf heb de 22kW AC lader bijbesteld als optie op mijn i5 e40 Touring. Of de lader het ondersteunt, hangt dan weer van het model & de loadbalancer af. Ik heb de laadpalen bij ons op kantoor gezet, en die geven bijvoorbeeld enkel 22kW als er geen tweede wagen aan de paal hangt & er voldoende opbrengst is van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

aartvark013 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Dat zou inderdaad handig zijn, maar bij mij werkt dat zo niet.

De vertrektijd is met name van belang voor klimatiseren, ik heb niet gemerkt dat de app rekening houdt met het laden hiervoor. Op normale woon-werk dagen laadt ik ‘s nachts volgens tijdschema ingesteld tussen 03:00 en 07:00 met een vertrektijd van 07:00. Hij start gewoon om 03:00 uur totdat 80% bereikt is en bij een bijna lege accu en afhankelijk van de buitentemperatuur is dat ca. 2 uur later.
Deze instellingen zullen comflicteren met "slimme" laadpalen denk ik? Heb sinds een paar dagen een Zappi thuis. Nog te weinig zonne energie om er ook iets aan te hebben overigens :D.
icarus007 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:49:

Comfortstoelen zijn wel top imo. Vooral stoelen die redelijk instelbaar zijn is wel belangrijk imo. Verder wat Domi zegt bewust geen panorama dak genomen omdat die niet open kan.
Wel 21" en de "kristallen" knoppen omdat die veel mooier ogen.

[ Voor 35% gewijzigd door Tortelli op 20-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La_Pazz
Grolsch schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:35:

De AC 22kWh lader is standaard op de M60, en een optie voor de overige modellen (edrive/xdrive), die standaard een 11 kwh lader hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:37
La_Pazz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:52:
Met 1000 km per week lijkt mij een diesel handiger (ok, of een hybride).

Maar ja, in dit i5 topic... mijn ervaring is dat ik hooguit 300 km op een dag door Nederland rij en dat haal ik meestal wel. Meestal rij ik weg met 80%, en soms vooraf naar 100% laden en als ik het niet haal, dan ff aan de DC lader zodat ik met 10-20% thuis kom, en dan de i5 's nachts weer opladen aan onze (AC) lader op de oprit

Oftewel, de auto staat meestal iedere ochtend weer geladen klaar.

In de praktijk laad ik 99% thuis op en 1% ergens anders onderweg (DC) bij langere ritten/buiten NL.
En DC laden gaat zo snel, voordat ik iets wil doen (koffie halen oid) dan is ie alweer (voldoende) vol om bestemming te halen...
1000km per week gaat toch perfect elektrisch, als je thuis kan laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigger1531
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 12:51
MrSnowflake schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:45:
[...]

1000km per week gaat toch perfect elektrisch, als je thuis kan laden?
Zeker! Gemiddeld zo’n 1200km pw hier. Met zo’n 300km/dag red je het eigenlijk altijd zonder tussendoor laden. Netjes ‘s avonds met ~10-20% inpluggen en de volgende ochtend comfortabel voorverwarmd weer wegrijden met 90-95%. Beter wordt het niet 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsdj333
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 11:25
Weet iemand iets over accu/efficiency update? Ik begreep van de dealer dat er maart al een update komt van de i5 (touring). Is me nog niet gelukt om meer info te krijgen of het nou een grotere accu gaat worden of hoe ze meer range gaan geven. Maar komt iig een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
La_Pazz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:52:
[...]

De AC 22kWh lader is standaard op de M60, en een optie voor de overige modellen (edrive/xdrive), die standaard een 11 kwh lader hebben.
Dan dan heeft het wel degelijk nut om de extra licentie van Alfen te kopen om met 22kWh te kunnen laden voor op de zaak. Scheelt toch de helft van de laadtijd.

Iemand nog een oplossing voor onderstaand "probleem" :? Ik heb het nog niet gevonden.

Ook het lang/kort indrukken van de next knop helpt niet
Grolsch schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:33:
Ik zit nog met een "vervelend" spotify dingetje.

Android Auto heb ik maar uitgezet, m'n telefoon wordt loeiheet, en de batterij gaat hard achteruit.

Ik gebruik nu de Spotify App van de auto zelf, en normaal is "next" bij muziek volgende nummer, maar bij mijn Audi was "next" bij podcasts + xx seconden.

In de BMW is "next" bij een podcast volgende podcast.

Erg irritant als je ff snel vooruit wil spoelen vanwege reclame of een niet interessant stukje van een podcast.
Ik kan wel via de slider op m'n touchscreen iets vooruit spoelen, maar dat is ongecontroleerd.

Hoe doen jullie dit :?

[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:02
Wanneer heb je voor het laatst de reset uitgevoerd? Ik had hetzelfde probleem. Vandaag omstreeks 09:30 uur na het uitvoeren van de reset werkte spotify weer en konden ook mijn playlisten worden opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
NemeSiS-7 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:38:
Wanneer heb je voor het laatst de reset uitgevoerd? Ik had hetzelfde probleem. Vandaag omstreeks 09:30 uur na het uitvoeren van de reset werkte spotify weer en konden ook mijn playlisten worden opgehaald.
Reageer je op mijn post :? Ik heb op zich geen probleem maar mis functionaliteit, daar zal een reset niet helpen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:11
larsdj333 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:55:
Weet iemand iets over accu/efficiency update? Ik begreep van de dealer dat er maart al een update komt van de i5 (touring). Is me nog niet gelukt om meer info te krijgen of het nou een grotere accu gaat worden of hoe ze meer range gaan geven. Maar komt iig een update.
Interessant, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Mijn i5 Touring is besteld en gepland voor levering in april. Nu hoop ik wel, dat als er een update komt, dat ik die nog net meekrijg. Anders zou ik wel wat teleurgesteld zijn.

Ben benieuwd of er dan nog iets van officiële communicatie volgt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
RappeHendrik schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:16:
Dit is toch helemaal geen vreemde range zodra je sub 5 graden komt voor een 83kWh accu?
Mijn i7 kan ik ruim Arnhem <-> Den haag op en neer doen in de winter, waar ik dat in de zomer (15+ graden) 2 keer kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAG16
  • Laatst online: 10-05 10:24
Ik rij nu een iX3 LCI en ben in de markt voor een nieuwe EV. Ik heb de A6 etron avant en de i5 naast elkaar gezet en het prijsverschil met een vergelijkbare configuratie was aanzienlijk in het voordeel van Audi. BMW Dealer was hier niet van op de hoogte.... Enfin mijn calculaties laten zien waarna na 2 weken de dealer weet te melden dat de prijs van een i5 eDrive40 M-Sport Edition (~5k?) in NL in prijs verlaagd wordt. Nadere info zou nog volgen. Fijn voor diegenen die ook nog twijfelen tussen deze twee auto's. Ondertussen ook nog gereden in een Polestar 3 maar deze vind ik relatief duur gezien chinese roots. Reed overigens gewoon goed. Ga komende week ook nog kijken naar een Zeekr 7x aangezien deze dan wel de Duitsers in zo'n beetje alles ruimschoots overtreft behalve looks, en waarschijnlijk het fijne rijden van mn de BMW. Update; Zojuist gehoord dat prijs 5,5k daalt en de range met ~35 km toeneemt voor auto’s geproduceerd na maart d.m.v. en software aanpassing. Zou volgens verkoper niet mogelijk zijn voor de al rijdende i5’s

[ Voor 11% gewijzigd door DAG16 op 24-01-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
DAG16 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:00:
Ik rij nu een iX3 LCI en ben in de markt voor een nieuwe EV. Ik heb de A6 etron avant en de i5 naast elkaar gezet en het prijsverschil met een vergelijkbare configuratie was aanzienlijk in het voordeel van Audi. BMW Dealer was hier niet van op de hoogte.... Enfin mijn calculaties laten zien waarna na 2 weken de dealer weet te melden dat de prijs van een i5 eDrive40 M-Sport Edition (~5k?) in NL in prijs verlaagd wordt. Nadere info zou nog volgen. Fijn voor diegenen die ook nog twijfelen tussen deze twee auto's. Ondertussen ook nog gereden in een Polestar 3 maar deze vind ik relatief duur gezien chinese roots. Reed overigens gewoon goed. Ga komende week ook nog kijken naar een Zeekr 7x aangezien deze dan wel de Duitsers in zo'n beetje alles ruimschoots overtreft behalve looks, en waarschijnlijk het fijne rijden van mn de BMW. Update; Zojuist gehoord dat prijs 5,5k daalt en de range met ~35 km toeneemt voor auto’s geproduceerd na maart d.m.v. en software aanpassing. Zou volgens verkoper niet mogelijk zijn voor de al rijdende i5’s
Dat is nog een flinke prijsverlaging, wordt er ook nog prijsverlagingen verwacht voor de Hybride en andere brandstof varianten? Zijn er ook nog andere zaken die worden aangepakt, kleine verbeteringen zoals bediening van ramen iets meer kwaliteit etc?

De A6 Etron is volgens mij niet 1op1 te vergelijken met de 5 serie. De 5 kanje het beste vergelijken met de oude A6 (wat straks A7 wordt). Maar op dit moment is het wel de enige uitdager van de i5, dus wat dat betreft snap ik de vergelijking weer wel. Ik vond zelf de looks van de A6 Etron niet super (vreemde grill, en achterkant vind ik ook niet knap), de A5 (avant) vind ik er beter uitzien en qua formaat ontlopen die elkaar niet veel (optisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

550e nu 3 weken in bezit en aardig wat gereden (~900km). Langere autobaan stukken doet hij nu rond de 23kWh per 100km. Op de heenweg (80km) 0,6 liter brandstof verbruikt.
Terug met lege accu (en meer haast) kwam ik op 8,5 op 100 uit, al moet dat veel beter kunnen. Lijkt ook dat de auto toch de accu wat oplaad de eerste kilometers?

Week ervoor zelfde stuk gereden met 7,6 op 100 op de terugweg, maar voor mijn gevoel moet de 7 op 100 met lege accu wel haalbaar zijn. Verbruik stort wel flink in als je een beetje gas ga geven.
Nog weinig kans toe gehad (wil brandstofmotor ook even fatsoenlijk inrijden, over paar weken richting wintersport tik ik die 1000km op de brandstofmotor zo aan).
63% elektrisch gereden, maar dat komt vooral omdat ik bij een klant niet kan laden (laadpas issue).
icarus007 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Dat is nog een flinke prijsverlaging, wordt er ook nog prijsverlagingen verwacht voor de Hybride en andere brandstof varianten? Zijn er ook nog andere zaken die worden aangepakt, kleine verbeteringen zoals bediening van ramen iets meer kwaliteit etc?

De A6 Etron is volgens mij niet 1op1 te vergelijken met de 5 serie. De 5 kanje het beste vergelijken met de oude A6 (wat straks A7 wordt). Maar op dit moment is het wel de enige uitdager van de i5, dus wat dat betreft snap ik de vergelijking weer wel. Ik vond zelf de looks van de A6 Etron niet super (vreemde grill, en achterkant vind ik ook niet knap), de A5 (avant) vind ik er beter uitzien en qua formaat ontlopen die elkaar niet veel (optisch).
A6 is als elektrisch platform wel een stap verder volgens mij? 800 volt laden met 270kWh ga je op vakantie wel gelukkig van worden denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAG
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-02 12:37

DAG

100kWh batterij in A6 laadt idd met 270 maar deze is dan weer een klap duurder dan de i5; de A6 met 83 kWh heeft ongeveer gelijke specs. Met de iX3 rijden we met 4 fietsen en een dakkoffer erop naar Spanje..... Maw ben wel wat gewend en zie de i5 als weer een stap vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZvy
  • Laatst online: 12-09 16:38
Ik sta ook voor de keuze van een nieuwe leasewagen, en het zal naar alle waarschijnlijkheid een i5 Touring worden.
Door een wijziging (?) bij BMW zou de i5 vanaf productiedatum maart, niet meer met het m sportpakket uitgerust kunnen worden met de standaard ophanging (enkel verlaagde sport ophanging).
Aangezien een verlaagde ophanging niet toegestaan is volgens de car policy zal ik de basis versie moeten bestellen.
Op zich niet zo erg, ik ging toch al voor tansanitblau gaan met chrome accenten, maar met de velg keuze zit ik wat vast.
Er zijn weinig foto’s te vinden van de 19” velgen “in the wild”. Meer bepaald van de Aerodynamik 1056 style 19” velg kan ik nergens foto’s terugvinden.
Heeft iemand deze velg en kan er een foto gepost worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-Kees
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-09 21:25
Via Autoscout24: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxfH0pMND_4iR_GpcJ5wHxqpDOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xkc2qO9VFnCASTJfF4nzPdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge9slqApUZgYOTtzc6LYlOvEgAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZdDUjMI1JGEakXomFn8n3YX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N75OaR-q8ug8KB16jhiXJOhwEew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0qdpiEETx3rsH3RbF9VPjvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipModeNL
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 12:38
https://www.press.bmwgrou...model-updates-spring-2025

Hier staat info van BMW over de updates van de i5. Meer efficiënt en meer standaarduitrusting (sfeerverlichting, H&K audio o.a.). Over nieuwe prijzen wordt niets gezegd.

From March 2025 the all-electric models of the BMW 5 Series Sedan and BMW 5 Series Touring will benefit from a number of technical advances that reduce their energy consumption. The result is a noticeably greater range, with an increase of up to 47 kilometres (depending on the model and equipment installed as part of an individual vehicle configuration). This owes much to the first ever use of silicon carbide semiconductor components in the power electronics (SiC converter) of the BMW i5 and to particularly low-rolling-resistance tyres fitted to aerodynamic alloy wheels. The optimised wheel bearings will also help save power.

19" aerodynamic wheels 1056 bi-colour are available for the first time as an option for the BMW i5 eDrive40 (combined, WLTP (EnVKV): energy consumption 18.0–17.9 kWh/100 km; CO2 emissions 0 g/km; CO2 class A) and the BMW i5 xDrive40 (combined, WLTP (EnVKV): energy consumption 18.9–18.8 kWh/100 km; CO2 emissions 0 g/km; CO2 class A).

The optimisations for the new BMW i5 xDrive40 Touring (combined, WLTP (EnVKV): energy consumption 19.5–19.4 kWh/100 km; CO2 emissions 0 g/km; CO2 class A) lower WLTP energy consumption by up to 9 per cent (depending on model and equipment installed as part of an individual vehicle configuration), while the new BMW i5 eDrive40 saves up to 8 per cent.

Standard equipment on the BMW i5 M60 xDrive (combined, WLTP (EnVKV): energy consumption 19.5 kWh/100 km; CO2 emissions 0 g/km; CO2 class A) now includes the M Sport package Pro. In addition, the BMW 5 Series models benefit from further interior upgrades. From now on, all models include the previously optional ambient lighting with the BMW Interaction Bar featuring a crystalline surface as standard. In addition, they now come with lumbar support for both front seats, as well as the Harman Kardon HiFi loudspeaker system. The switchgear in the doors has also been upgraded and is now finished in high-gloss Black. BMW Individual Merino Leather in Black/Dark Violet is available as a new option for customising the interior.

[ Voor 79% gewijzigd door FlipModeNL op 28-01-2025 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoZvy
Ah super! Exact wat ik zocht.
Ik dacht dat ik heel het internet afgezocht had maar blijkbaar nog niet goed genoeg ;)
Ik denk dat het deze zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZvy
FlipModeNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:59:
https://www.press.bmwgrou...model-updates-spring-2025

Hier staat info van BMW over de updates van de i5. Meer efficiënt en meer standaarduitrusting (sfeerverlichting, H&K audio o.a.). Over nieuwe prijzen wordt niets gezegd.
Goed nieuws, tot 47km extra range is niet slecht.
En standaard lumbar support en HK audio is ook mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

En, later dan verwacht, de lelijke Alibaba plastic knoppen zijn vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipModeNL
MoZvy schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Ah super! Exact wat ik zocht.
Ik dacht dat ik heel het internet afgezocht had maar blijkbaar nog niet goed genoeg ;)
Ik denk dat het deze zullen worden.
Op de Duitse BMW configurator staan de velgen nu ook als optie. Daar kun je ze ook nog zien.

Op die configurator zijn overigens ook de aanpassingen die in het persbericht zijn genoemd al verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyrotterdam
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-07 13:23
De updates staan inmiddels online bij bmw. Prijs voordeel vooral op het M-sport en business pakket lijkt het, minder op de M-pro. En een extra m-sportpakket uitvoering.
Meer mogelijkheden om een mooie auto samen te stellen voor een scherpere prijs zo op het eerste oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:02
Ik rijd momenteel een i4 en speel al een tijdje met de gedachten om te switchen naar een i5 touring ivm gezinsuitbreiding. Mogelijk maakt deze prijsverlaging en rangeverhoging net het verschil om me over de streep te trekken. Misschien als ik de bijtelling af moeten tikken in april dat het me weer de andere kant op duwt :+

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
PWM schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:49:
Daarvoor in de plaats krijg je verplicht die lelijke Interaction Bar met ambilight. Ik vond dat veel lelijker dan die knopjes, het is nu helaas geen optie meer, maar een basis pakket, die kun je er dus niet uitflikkeren vrees ik.
Op de nederlandse BMW site kan je de benzine 5 serie nog niet configureren

En die extra M pakket maakt het niet duidelijker, weet niet meer wat nou het verschil is tussen de verschillende M paketten. Ben benieuwd of de prijzen voor de hybride ook gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipModeNL
Het lijkt erop dat sfeerverlichting en adaptieve LED niet bij de i5 standaarduitrusting zijn toegevoegd. Enkel bij de gewone 5 dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAG16
  • Laatst online: 10-05 10:24
Zojuist offerte van i5 touring m sport pro edition ontvangen. Scheelt met begin januari van dit jaar in mijn configuratie 6,5k. Range met 20 inch velg ~30km omhoog naar 556km (WLTP uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Als ik mijn oude offerte erbij pak, ben ik 8k goedkoper uit.

Met de kleine verbeteringen, was het opeens wel een interessante auto geweest. Maar goed, inmiddels een F07 onder de kont. Wellicht over 3 jaar een LCI als er wat meer knoppen terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

PWM schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:49:
Zou je die achteraf kunnen vervangen? Moet zeggen dat ik me er niet heel erg aan erger, heel fraai is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Tortelli schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Zou je die achteraf kunnen vervangen? Moet zeggen dat ik me er niet heel erg aan erger, heel fraai is het niet.
Daar ga ik wel vanuit. Ze hebben de pasvorm zeker niet aangepast, dus die moet wel OEM te krijgen zijn via een aardige dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Iemand nog een oplossing voor onderstaand "probleem" :? Ik heb het nog niet gevonden.

Ook het lang/kort indrukken van de next knop helpt niet

[...]
Nog een laatste poging dan, weet iemand hoe ik xx seconden forward in een podcast via Spotify zonder het touchscreen :?

Indien niet, dan vergeet ik het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
DAG16 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:24:
Zojuist offerte van i5 touring m sport pro edition ontvangen. Scheelt met begin januari van dit jaar in mijn configuratie 6,5k. Range met 20 inch velg ~30km omhoog naar 556km (WLTP uiteraard)
Jeetje, dat is wel een flinke prijsdaling. Ben benieuwd naar de Hybride prijzen, die kan je nog steeds niet configureren. Het zal iig niet duurder worden.

Zou je die Crystal bar ook nog kunnen aanpassen naar de standaard optie?
Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste