NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
- 20 inch velgen
- 21 inch velgen
Ben benieuwd los gezien van de looks en dat je meer range hebt bij de 20 inch velgen welke voors en tegen er zijn. Bijvoorbeeld hoe is het comfort, het nemen van drempels, bandgeluid, hoe gaan ze met een slecht wegdek om. Wat is de impact van het instellen van de rijmodus.
Tevens zijn er gebruikers van het driving assistent professional en zou je deze optie weer kiezen?
[ Voor 12% gewijzigd door MM1974 op 13-04-2026 11:50 ]
hij blijft ook nu keurig tussen de lijnen, en op de snelweg "bochten" met 100km per uur gewoon zelf sturend.... ik heb wel het idee dat dit systeem met camera's werkt en daardoor sneller stopt....
hiermee bedoel ik; regen/mist of zelfs laaghangende zon... systeem meld dat de assistent er mee stopt. met de pro versie is het volgens mij deels radar gestuurd en is het duidelijk beter....
hier nog een upgrade, auto nog op 11/2025.50, volgens de app is er geen nieuwe versie....NemeSiS-7 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:59:
Heeft iemand al de remote upgrade van maart 2026 aan boord? En zo ja, is er iets nieuws bij gekomen?
ik heb een i5 van maart 2025 (niet met de glossy raambediening/update)
Dan zou ik voor 20" gaan. Range is al niet "je van het" bij de i5, met 20 pak je meer dan met 21. Daarnaast minder risico op (stoeprand)schades.MM1974 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:45:
Ik twijfel over het volgende:
- 20 inch velgen
- 21 inch velgen
Ben benieuwd los gezien van de looks en dat je meer range hebt bij de 20 inch velgen welke voors en tegen er zijn. Bijvoorbeeld hoe is het comfort, het nemen van drempels, bandgeluid, hoe gaan ze met een slecht wegdek om. Wat is de impact van het instellen van de rijmodus.
Tevens zijn er gebruikers van het driving assistent professional en zou je deze optie weer kiezen?
Als je voor 20" gaat, neem dan de aero versie, dat scheelt in WLTP test 20 km, op de autosnelweg IRL zou dat dan nog wat meer verschil moeten maken.MM1974 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:45:
Ik twijfel over het volgende:
- 20 inch velgen
- 21 inch velgen
Ben benieuwd los gezien van de looks en dat je meer range hebt bij de 20 inch velgen welke voors en tegen er zijn. Bijvoorbeeld hoe is het comfort, het nemen van drempels, bandgeluid, hoe gaan ze met een slecht wegdek om.
Ja. Ik zou het nog bestellen wanneer het dubbel zo duur was.Tevens zijn er gebruikers van het driving assistent professional en zou je deze optie weer kiezen?
Onder routeopties in de navigatie. Iets van laad geoptimaliseerd navigeren. Kan je 5% als ondergrens instellen.Angilo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:56:
Als ik naar huis navigeer en ik kom zou arriveren met minder dan 10% stuurt de navigatie mij altijd langs een laadpaal. Dat terwijl ik altijd thuis laad. Heeft iemand ergens een instelling gezien waarmee hij dat laadpunt herkent en niet meer altijd langs een laadpaal probeert te gaan?
In de app kan het ook. Onder route instellingen bij navigatie tabblad. Kan je ook instellen dat thuis een laadpaal heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 15-04-2026 08:29 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Gaat er iets niet goed met je updates? Een i5 zou de updates automatisch OTA binnen moeten halen.
De kaartupdates niet_--[]--__ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:06:
Er zitten wel degelijk usb aansluitingen in de midden console. Ze zitten wel aan de voorkant bij de bekerhouders.
Gaat er iets niet goed met je updates? Een i5 zou de updates automatisch OTA binnen moeten halen.
Wat werkt er niet? Ik heb het 1 keer gedaan via de usb port bij de bekerhouders en dat ging prima.Betermans schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:04:
Werkt niet helaas... Iemand tips? Usb stick formatteren heb ik al geprobeerd en daarna alles opnieuw gedownload etc.
Helaas, niet opgelostOphidian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:02:
Melding voor de software update is binnen. Zou dan nu toch echt de 22 graden opgelost zijn?
Werkt deze optie nu volledig in Nederland? Ik begreep dat er een beperking eerst was voor het onderdeel handen aan het stuur maar dat regelgeving hierover recent is veranderd.sdgs schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:34:
[...]
Als je voor 20" gaat, neem dan de aero versie, dat scheelt in WLTP test 20 km, op de autosnelweg IRL zou dat dan nog wat meer verschil moeten maken.
[...]
Ja. Ik zou het nog bestellen wanneer het dubbel zo duur was.
dat is volgens mij onderdeel van het comfort pakket. je zult de bekende streepjes in de deurgrepen moeten hebben. (voorportieren) dan is er ook een achterklep sensor... "kick to open". lijkt me geen software enable feature.Faece schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:28:
Momenteel heb ik een I5 touring, maar ik mis de optie "Keyless entry". Is dit iets wat via een software upgrade te regelen valt, of de sensor niet geinstalleerd ?
Ze werkt volledig, want wanneer je de optie in B of NL koopt koop je ze zonder de HIgh way assistMM1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:18:
[...]
Werkt deze optie nu volledig in Nederland? Ik begreep dat er een beperking eerst was voor het onderdeel handen aan het stuur maar dat regelgeving hierover recent is veranderd.
Dus geen handenvrij rijden in B of NL maar wel van rijvak veranderen op de snelweg door simpelweg je richtingaanwijzer te bedienen.
Wagen geeft ook steeds de snelheidslimiet van een zone aan, met een click een knop pas je de max snelheid van je adaptive cruse control aan die snelheidslimiet (je kan dat de ingestelde snelheid zelf instellen (bvb zone 50 -> instelling wordt 57 km/h ).
Je kan je wagen ook doen afremmen voor een rood licht , maar dat is meer een gimmick.
Ik reed hiervoor met een Tesla, ik vind dit systeem veel aangenamer, omdat de snelheidslimieten veel correcter zijn, en omdat je lane keeping eenvoudig kan overrulen , nadien neemt systeem terug over.
Thanks, daar zit een aantal opties inderdaad. Ik had al 5% als ondergrens, bijzonder dat 'ie mij met 10% alsnog naar laadpaal stuurde. Hopelijk gaat 'ie nu rechtstreeks naar huis. Offerte van BMW voor de M Performance pakket heb ik binnen, 9k, dat is mij te gek.Ophidian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:02:
[...]
Onder routeopties in de navigatie. Iets van laad geoptimaliseerd navigeren. Kan je 5% als ondergrens instellen.
In de app kan het ook. Onder route instellingen bij navigatie tabblad. Kan je ook instellen dat thuis een laadpaal heeft.
de streepjes heb ik aan de klink. en digital key werkt ook. nu had ik het ook graag gehad met de sleutel ( eventueel met een software update)kingmenno schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:51:
[...]
dat is volgens mij onderdeel van het comfort pakket. je zult de bekende streepjes in de deurgrepen moeten hebben. (voorportieren) dan is er ook een achterklep sensor... "kick to open". lijkt me geen software enable feature.
Dus als ik je goed begrijp werkt de High way assist (handenvrij rijden met vooruitkijken, Level 2 autonoom rijden) niet in Nederland maar alleen het automatisch veranderen van rijvak?sdgs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:04:
[...]
Ze werkt volledig, want wanneer je de optie in B of NL koopt koop je ze zonder de HIgh way assist
Dus geen handenvrij rijden in B of NL maar wel van rijvak veranderen op de snelweg door simpelweg je richtingaanwijzer te bedienen.
Wagen geeft ook steeds de snelheidslimiet van een zone aan, met een click een knop pas je de max snelheid van je adaptive cruse control aan die snelheidslimiet (je kan dat de ingestelde snelheid zelf instellen (bvb zone 50 -> instelling wordt 57 km/h ).
Je kan je wagen ook doen afremmen voor een rood licht , maar dat is meer een gimmick.
Ik reed hiervoor met een Tesla, ik vind dit systeem veel aangenamer, omdat de snelheidslimieten veel correcter zijn, en omdat je lane keeping eenvoudig kan overrulen , nadien neemt systeem terug over.
Correct. Is simpelweg niet geleverd in Nederland en zo ik begreep op andere fora is het naast software ook een hardware kwestie.MM1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:41:
[...]
Dus als ik je goed begrijp werkt de High way assist (handenvrij rijden met vooruitkijken, Level 2 autonoom rijden) niet in Nederland maar alleen het automatisch veranderen van rijvak?
Hmmm, ik dacht dat key-less entry met de sleutel standaard was en met de digital-key (ik neem ff aan via de telefoon) de optie. Heb je de sleutel wel gekoppeld aan je profiel en aangewezen als key-less optie?Faece schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:43:
[...]
de streepjes heb ik aan de klink. en digital key werkt ook. nu had ik het ook graag gehad met de sleutel ( eventueel met een software update)
[ Voor 35% gewijzigd door DomiGijzen op 16-04-2026 22:21 ]
Grz D.
Ja, ik heb het wel. De grens over naar Duitsland en de optie komt beschikbaar.MM1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:41:
[...]
Dus als ik je goed begrijp werkt de High way assist (handenvrij rijden met vooruitkijken, Level 2 autonoom rijden) niet in Nederland maar alleen het automatisch veranderen van rijvak?
Ik neem dan aan dat je dit dan als optie hebt genomen en het eind 2025, c.q. begin 2026 in Nederland mogelijk is om hands free te rijden omdat BMW de goedkeuring heeft gekregen onder de nieuwe DCAS-regelgeving (UN-ECE R 171) voor de technologie, niet alleen voor één specifiek model.Ophidian schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:40:
[...]
Ja, ik heb het wel. De grens over naar Duitsland en de optie komt beschikbaar.
Begin 27 bedoel je denk ik?MM1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:58:
[...]
Ik neem dan aan dat je dit dan als optie hebt genomen en het eind 2025, c.q. begin 2026 in Nederland mogelijk is om hands free te rijden omdat BMW de goedkeuring heeft gekregen onder de nieuwe DCAS-regelgeving (UN-ECE R 171) voor de technologie, niet alleen voor één specifiek model.
Helaas zit er tijdslimiet op, per nov 26 vervalt de optie. Denk niet dat ik er maandelijks voor ga betalen.
Afremmen aan rood licht: werkt dit ook tot stilstand?sdgs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:04:
[...]
Ze werkt volledig, want wanneer je de optie in B of NL koopt koop je ze zonder de HIgh way assist
Ja, maar je moet zelf wel met een knop op het stuur bevestigen dat hij moet remmen.Softmore schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:46:
[...]
Afremmen aan rood licht: werkt dit ook tot stilstand?
Verder kan je de wagen ook laten afremmen voor bochten, ronde punten, kruispunten, maar ik vind dat persoonlijk een beetje hit en miss, op sommige plaaatsen blijft hij echt wel snel doorrijden, op andere is hij misschien wat te traag.
Verder zou het systeem ook waarschuwen (en remmen) wanneer je rechts wil afdraaien op het moment dat er een fietser naast je rijdt, ik heb dat zelf nog niet meegemaakt.
Morgen ff proberen?sdgs schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:29:
[...]
Verder zou het systeem ook waarschuwen (en remmen) wanneer je rechts wil afdraaien op het moment dat er een fietser naast je rijdt, ik heb dat zelf nog niet meegemaakt.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Ik heb twee weken geleden mijn auto in ontvangst mogen nemen, erg blij mee, maar kom op de snelweg niet onder de 22 kWh / 100km en in de stad is het +/- 25 kWh.. Dit zou neerkomen om een effectieve 360 km, wat toch wel wat minder is dan de i4 die ik hiervoor had. Wat is het verbruik dat jullie realiseren?
Heb je toevallig meerdere profielen actief op de auto? Ik heb hier ook heel lang last van gehad en het bleek dat het profiel van mijn vrouw op 22 graden stond. Toen ik die aangepast heb, is er eigenlijk nooit meer een probleem geweest.Ophidian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:41:
[...]
Wat werkt er niet? Ik heb het 1 keer gedaan via de usb port bij de bekerhouders en dat ging prima.
Doe ik iets verkeerd? Of is dit een bug?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Nee 1 profiel. Maar dit is de bekende 22 graden tweede zitrij bug. Na iedere start reset de tweede zitrij naar 22 graden, ondanks instellingen. Heel irritant dat ze het nog steeds niet opgelost hebben.dedeurwaarder schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:50:
[...]
Heb je toevallig meerdere profielen actief op de auto? Ik heb hier ook heel lang last van gehad en het bleek dat het profiel van mijn vrouw op 22 graden stond. Toen ik die aangepast heb, is er eigenlijk nooit meer een probleem geweest.
USB stick wordt niet herkend. Maar een andere stick proberen binnenkort dan.Ophidian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:41:
[...]
Wat werkt er niet? Ik heb het 1 keer gedaan via de usb port bij de bekerhouders en dat ging prima.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xmbdh7u7lo6JL2Db26Mh91zs.jpg?f=user_large)
Trekhaakkoffer inmiddels binnen, nu onderstel nog. Lekker voor de vakanties, 340 liter erbij en volgens de cijfers zou hij er zelfs vijf procent zuiniger van worden op de snelweg
Veel Frans gereden hiervoor? 😂WitteVerf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:23:
Ik heb sinds kort een BMW i5 berline en wat mij is opgevallen is dat ik geen 12V aansluiting meer heb in de kofferruimte. De enige aansluiting die ik kan vinden zit in de middenarmsteun. Voor een elektrische koelbox is dit natuurlijk niet erg handig. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben en hiervoor eventueel een oplossing hebben? Zijn er mogelijkheden om dit achteraf toe te voegen?
Bij mij zit ie naast de knop voor de trekhaak, daar ook niet aanwezig?WitteVerf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:23:
Ik heb sinds kort een BMW i5 berline en wat mij is opgevallen is dat ik geen 12V aansluiting meer heb in de kofferruimte. De enige aansluiting die ik kan vinden zit in de middenarmsteun. Voor een elektrische koelbox is dit natuurlijk niet erg handig. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben en hiervoor eventueel een oplossing hebben? Zijn er mogelijkheden om dit achteraf toe te voegen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TRL98jgQOiuMq0SfRUIdBW8S.jpg?f=user_large)
Vandaag de trailerassist kunnen proberen. Werkt best goed, ging vrij gemakkelijk de oprit op. Zeker handig als je vrijwel nooit met een aanhanger rijdt zoals ik
Vandaag de update gedaan naar 2026-1. Via BMW download manager op een EXfat geformateerde USB stick. In voorste USB port gedaan, dan vraagt hij of je de update wil installeren. Dan naar navigatie --> Instellingen --> Kaart update. Kan je de voortgang zien:Betermans schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:04:
Werkt niet helaas... Iemand tips? Usb stick formatteren heb ik al geprobeerd en daarna alles opnieuw gedownload etc.
Ik heb ook de 21 inch wielen, zit op gemiddeld 19 kwh/100km. Ik rij standaard in de efficiency mode en houdt mij aan de snelheid._SW schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:37:
Zijn er hier toevallig xDrive40 rijders icm. 21 inch wielen?
Ik heb twee weken geleden mijn auto in ontvangst mogen nemen, erg blij mee, maar kom op de snelweg niet onder de 22 kWh / 100km en in de stad is het +/- 25 kWh.. Dit zou neerkomen om een effectieve 360 km, wat toch wel wat minder is dan de i4 die ik hiervoor had. Wat is het verbruik dat jullie realiseren?
Neen, daar zit hij niet...Ophidian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:10:
[...]
Bij mij zit ie naast de knop voor de trekhaak, daar ook niet aanwezig?
Ik heb alleen innovation pack links laten liggen en nu hoor ik net dat ik dan geen 360 camera heb.
Beetje naief maar ging er een beetje vanuit dat dat standaard was op zo’n slagschip van €85k+ en vind het nou ook niet persé innovatief 🤣🤣
Hier mensen met ervaring of dit een must have is? In mijn huidige auto heb ik het ook maar gebruik ik het eigenlijk niet (maar die is ook stuk kleiner 🙈)
Benieuwd naar de ervaringen! Met name in parkeergarages als de ondergrondse in Amsterdam met van die fijne hoeken 🤣🙏🏻
[ Voor 4% gewijzigd door BierPul op 27-04-2026 22:03 ]
Ja man
Lease? Ter overweging van de meerprijs per maand.
Onze auto’s zijn privé (niet nieuw), en daar selecteer ik o.a. op de 360 camera’s bij de zoektochten. Op onze 5; zitten dus die extra camera’s, en dat is een zeer fijne toevoeging. Ja, iedereen kan zonder. Maar soms is het echt fijn om ze wel te hebben.
Ik vermoed dat bij privé verkoop jij de auto later sneller kwijt bent.
Tis een leasebak, scheelt paar tientjes icm de bijtelling. Niet schrikbarend maar giert best omhoog als je van een e-tron met 8% komt 🤣🤣.BMWix3 schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:12:
Privé koop? Dan nemen.
Lease? Ter overweging van de meerprijs per maand.
Onze auto’s zijn privé (niet nieuw), en daar selecteer ik o.a. op de 360 camera’s bij de zoektochten. Op onze 5; zitten dus die extra camera’s, en dat is een zeer fijne toevoeging. Ja, iedereen kan zonder. Maar soms is het echt fijn om ze wel te hebben.
Ik vermoed dat bij privé verkoop jij de auto later sneller kwijt bent.
Vraag is niet zozeer financieel. Met een proefrit rij je eigenlijk de happy flow (iig in mijn geval). Dealer dicht bij snelweg, rondje trappen en weer relaxed parkeren. Vraag is dan dus eigenlijk hoe ervaren anderen hem in bv parkeergarages. Is de 360 dan bv een handige feature of gebruik je m nooit 🤗
Ja man
Ik gebruik die 360° camera zowat heel de tijd, heb een redelijk moeilijke oprit aan de woning (niet recht op recht) en zou het niet willen missen.BierPul schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:26:
[...]
Tis een leasebak, scheelt paar tientjes icm de bijtelling. Niet schrikbarend maar giert best omhoog als je van een e-tron met 8% komt 🤣🤣.
Vraag is niet zozeer financieel. Met een proefrit rij je eigenlijk de happy flow (iig in mijn geval). Dealer dicht bij snelweg, rondje trappen en weer relaxed parkeren. Vraag is dan dus eigenlijk hoe ervaren anderen hem in bv parkeergarages. Is de 360 dan bv een handige feature of gebruik je m nooit 🤗
Heb het nu ook op onze auto zitten (ander merk) en het is werkelijk ideaal. Zeker op krappe plekken af smalle parkeergarages (zoals in Amsterdam inderdaad
http://www.deyterra.com
Ik bestel mijn auto's eigenlijk zo kaal als het kan, met uitzondering van de juiste zetels (kleur ook vooral) en audio. Ook onderstel is natuurlijk belangrijk. Mij kon het pakket ook niet overtuigen, maar ik ben dan ook nog van het zelf rijden (Freude am Fahren toch?) en een HUD is alleen maar extra drukte in m'n bliksveld voor informatie die ik elders ook al ter beschikking heb staan. Vroeger kreeg je nog wel eens een groter navigatiescherm, maar dat is ook niet meer het geval.BierPul schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:26:
[...]
Tis een leasebak, scheelt paar tientjes icm de bijtelling. Niet schrikbarend maar giert best omhoog als je van een e-tron met 8% komt 🤣🤣.
Verder, wat je niet ooit hebt gehad, mis je niet ook. Mijn EQE is weinig korter dan de i5, en heb daar nooit de behoefte gehad. Het is de eerste auto waar ik echter wel van overtuigd ben dat ik zonder een achteruitrijcamera een lastiger situatie zou hebben gehad. Inparkeren geen probleem, maar als je dan eens vooruit ingeparkeerd hebt, ben je blij een extra oog te hebben
Ps. Team Oxidgrau
Er zijn USB-C verloopjes op de markt die het toestaan een koelbox aan te sluiten. Mijn koelbox zelf is wat gammel dus helaas werkt het niet feilloos, maar het is wel het overwegen waard. Ook slechts 15W biedt immers genoeg capaciteit om een voorgekoelde box relatief koud te houden.WitteVerf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:23:
Achter heb je wel. En rondom wel sensoren met grafische weergave. De camera voren is nog wel eens handig met inparkeren en uitrijden van kruisingen zonder overzicht. Geen top prio zou ik zeggenBierPul schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:01:
Zojuist ook een bestelling geplaatst oxide grau, sportpakket, 21 inch velgen etc 🤗
Ik heb alleen innovation pack links laten liggen en nu hoor ik net dat ik dan geen 360 camera heb.
Beetje naief maar ging er een beetje vanuit dat dat standaard was op zo’n slagschip van €85k+ en vind het nou ook niet persé innovatief 🤣🤣
Hier mensen met ervaring of dit een must have is? In mijn huidige auto heb ik het ook maar gebruik ik het eigenlijk niet (maar die is ook stuk kleiner 🙈)
Benieuwd naar de ervaringen! Met name in parkeergarages als de ondergrondse in Amsterdam met van die fijne hoeken 🤣🙏🏻
Grz D.
Ik dacht idd ook.. hou je HUD maar lekker 🤣 en ik had 360 niet in innovation pack verwacht…Cid Highwind schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:53:
[...]
Ik bestel mijn auto's eigenlijk zo kaal als het kan, met uitzondering van de juiste zetels (kleur ook vooral) en audio. Ook onderstel is natuurlijk belangrijk. Mij kon het pakket ook niet overtuigen, maar ik ben dan ook nog van het zelf rijden (Freude am Fahren toch?) en een HUD is alleen maar extra drukte in m'n bliksveld voor informatie die ik elders ook al ter beschikking heb staan. Vroeger kreeg je nog wel eens een groter navigatiescherm, maar dat is ook niet meer het geval.
Verder, wat je niet ooit hebt gehad, mis je niet ook. Mijn EQE is weinig korter dan de i5, en heb daar nooit de behoefte gehad. Het is de eerste auto waar ik echter wel van overtuigd ben dat ik zonder een achteruitrijcamera een lastiger situatie zou hebben gehad. Inparkeren geen probleem, maar als je dan eens vooruit ingeparkeerd hebt, ben je blij een extra oog te hebben
Ps. Team OxidgrauFraaie kleurkeuze!
Ja man
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3VRFohaeuYC0QTInCaMvDfpQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/phv4t7CpacsV3ZQKZFvTrrRe.jpg?f=user_large)
Handig als de hond mee gaat op vakantie, toch 340 liter extra, 45 kilo maximaal. Maar ook voor onze vakantie naar Italië, worden onze dochters wat minder ingebouwd op de achterbank. En de laadkabels liggen al in de frunk.
Binnenkort eens kijken hoeveel zuiniger hij er mee is, volgens de test zou het zo'n 5% moeten schelen tov geen koffer achterop.
Wat is er bijzonder aan deze koffer dat deze extra range toevoegd?Ophidian schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:50:
Binnenkort eens kijken hoeveel zuiniger hij er mee is, volgens de test zou het zo'n 5% moeten schelen tov geen koffer achterop.
Ik heb met wintersport ook zo'n koffer op en fietsendrager (en een paar ski's er bovenop) achterop de auto. Als ik enkel de ski's heb, dan is er geen merkbaar verbruik tov zonder. Maar zo'n koffer kost eerder 5% dan dat het wat oplevert. (zelfde ervaring met dezelfde koffer achter een model 3)
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Niet speciaal deze. Idee is dat de auto langer wordt en de vacuüm werking achter de auto afneemt.Conclusie van de video:JaQ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:39:
[...]
Wat is er bijzonder aan deze koffer dat deze extra range toevoegd?
Ik heb met wintersport ook zo'n koffer op en fietsendrager (en een paar ski's er bovenop) achterop de auto. Als ik enkel de ski's heb, dan is er geen merkbaar verbruik tov zonder. Maar zo'n koffer kost eerder 5% dan dat het wat oplevert. (zelfde ervaring met dezelfde koffer achter een model 3)
Bij 100 km/u lever je (450-/-390=60)/450 = 13,3% actieradius in met dakkoffer
Bij 130 km/u lever je (310-/-264=46)/310= 14,8% actieradius in met dakkoffer
Bij 100 km/u vergroot je met een trekhaakkoffer de actieradius met (473-/-450=23)/450= 5%
Bij 130 km/u vergroot je met een trekhaakkoffer de actieradius met (333-/-310=23)/310= 7,4%
Denk niet dat je op basis van 1 rit kan stellen dat het meer verbruikt. Maar zal eens kijken binnenkort of het uit maakt.
Heb ik ook inderdaad. Meer dingen sinds de update. De automatische unlock waarbij thuis uitgesloten is werkt ook niet meer, auto gaat voortdurend van slot af en op slot. Heb nu ook paar keer gehad dat achterklep niet meer dicht gaat. Klikt dicht en vervolgens weer open alsof er op het knopje wordt gedrukt.florholvoet schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:13:
Na de laatste software update geïnstalleerd te hebben, is mijn i5 weer vergeten dat hij de parkeerrem automatisch moet aantrekken. Dit is al de tweede keer dat hij dit "vergeet".
Doe ik iets verkeerd? Of is dit een bug?
Heb je advies ter harte genomen. Innovation pack + adaptief onderstel. Ogen dicht, pinnen en doooooor 🤣🤣🚀Ophidian schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:03:
Het is echt een lange auto, dus in een parkeergarage is het wel heel fijn, zeker icm 4ws. Maar überhaupt ook een normaal parkeervak, is het al een fijne optie. Wij hebben niet eens naar i5’s gekeken als de optie er niet op zat.
Ja man
Verstandig met zo'n lange wagen denk ik. Ik had een proefrit gemaakt met een auto zonder adaptief onderstel en een auto besteld met want jemig wat een draaicircel zonder die meesturende achteras zeg. Zelfs met is het nu soms nog een uitdaging in krappe parkeergaragesBierPul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:40:
[...]
Heb je advies ter harte genomen. Innovation pack + adaptief onderstel. Ogen dicht, pinnen en doooooor 🤣🤣🚀
Yes, ga t nog steeds niet opzoeken. Maar soms weet je t gewoon niet en dan is een hulpmiddel als dit wel heel fijn 🤣_--[]--__ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:16:
[...]
Verstandig met zo'n lange wagen denk ik. Ik had een proefrit gemaakt met een auto zonder adaptief onderstel en een auto besteld met want jemig wat een draaicircel zonder die meesturende achteras zeg. Zelfs met is het nu soms nog een uitdaging in krappe parkeergarages
Ja man
Ze mogen @Ophidian wel commissie geven. Had er zelf ook voor gekozen het pakket met het adaptieve onderstel en de vierwielbesturing te configurerenBierPul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:40:
[...]
Heb je advies ter harte genomen. Innovation pack + adaptief onderstel. Ogen dicht, pinnen en doooooor 🤣🤣🚀
Rijgedrag is nu eenmaal iets waar je eigenlijk niet op wilt sparen. Ik had in m'n huidige auto ook graag adaptieve dempers gehad, of in dit geval de luchtvering. Je merkt gewoon dat moderne auto's daarop gebouwd zijn en dat de standaard vaak zeker wel goed genoeg is, behalve wanneer je beter hebt mogen proeven.
Menu --> Portieren en Ramen --> Comfort accessBlauweFles schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:31:
@Ophidian
[...]
Hoe doe je dat dan? Dat vind ik zo irritant namelijk.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2i9jWdNlirUziDrnf510omBM.jpg?f=user_large)
Thuis uitsluiten aanvinken.
Bedoel je nieuw bestellen of voorraad nieuw?Z___Z schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:06:
In Duitsland bieden dealers de i5 aan met zo’n 20k korting. Is het realistisch om diezelfde korting hier bij de dealer in NL te krijgen?
@Z___Z toen wij in Nov gingen kijken, was ongeveer het eerste wat de dealer zei, dat er 10k korting was op i5s die al in bestelling stonden. Dus daar kan zeker meer vanaf.
Wij zijn uiteindelijk voor een jonge Duitse import gegaan, scheelde zo gigantisch in prijs en qua opties bijna alles erop. Mis alleen blackline en de parking professional, maar die laatste is nog aan te vinken
Bijvoorbeeld:
https://m.mobile.de/auto-...ecb0-d05aacde3079&type=ad
Leverbaar 3 maanden na bestelling, dus denk nieuw configureerbaar.
Ik was eerst van plan om de nieuwe iX3 te nemen als vervanger van mijn huidige. Maar die valt behoorlijk tegen, vooral qua interieur. Dus ik denk dat de i5 de laatste BMW zal zijn met een traditioneel interieur.
[ Voor 19% gewijzigd door Z___Z op 02-05-2026 19:08 ]
:strip_exif()/f/image/GqDM2WVbEpjhGc1SfZ4N8tza.png?f=user_large)