Ik vind daarbij wel een verschil zitten. Naar mijn idee zijn de adaptieve LED's daarin wat feller en zijn de laserlampen iets minder lasogenveroorzakers.Betermans schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:34:
Ik blijf bij het automatisch groot licht in het donker op de snelweg versteld staan van hoe bizar fel de verkeersborden naast de weg als arena verlicht worden.
Weer iemand toevallig of de sortering in spotify aangepast kan worden in de lijst met albums? Nu lijkt het een combinatie van willekeur en laatstgespeelde album.
De sortering op mijn telefoon of laptop lijkt geen invloed te hebben.
De sortering op mijn telefoon of laptop lijkt geen invloed te hebben.
Android Auto / Apple Carplay met Spotify gebruiken is een oplossing i.p.v. de on-board Spotify app
Hier 11/2025.50 binnen gekregen. Nog geen verandering kunnen ontdekken.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik merk dat mijn Spotify steeds de eerste halve seconde van mijn nummers niet afspeelt. Zijn er andere mensen die dat ook ervaren? Iemand met tips?
Dat was bij mij ook een paar dagen het geval. Verdween vanzelf. Apart…sdgs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:15:
Ik merk dat mijn Spotify steeds de eerste halve seconde van mijn nummers niet afspeelt. Zijn er andere mensen die dat ook ervaren? Iemand met tips?
Ik krijg net een mail van mail dealer dat mijn i5 Touring onderdeel uitmaakt van een "technische actie" en ik een afspraak moet maken voor gratis nazicht/herstelling.
Iemand een idee waar dit specifiek over gaat?
Iemand een idee waar dit specifiek over gaat?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Gebeld met de dealer. Het zou gaan om de kabelboom die vroegtijdig kan falen door een ongelukkige plaatsing. Ze moeten die op een andere plek/manier vastmaken.florholvoet schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:22:
Ik krijg net een mail van mail dealer dat mijn i5 Touring onderdeel uitmaakt van een "technische actie" en ik een afspraak moet maken voor gratis nazicht/herstelling.
Beetje ducktape en het probleem is opgelost 
Draait hier ook al weer even, geen verschil gemerkt.Ophidian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:57:
Hier 11/2025.50 binnen gekregen. Nog geen verandering kunnen ontdekken.
[ Voor 72% gewijzigd door Tortelli op 19-02-2026 15:42 ]
Het is een kabelboom welke bij het vervangen van het interieur filter tussen de behuizing van de interieur filter kan komen. Meeste dealers fixen deze technische actie wanneer het interieur filter daadwerkelijk vervangen moet worden.florholvoet schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:52:
[...]
Gebeld met de dealer. Het zou gaan om de kabelboom die vroegtijdig kan falen door een ongelukkige plaatsing. Ze moeten die op een andere plek/manier vastmaken.
Uit de categorie, durf te vragen.
Ik ben in de markt voor een nieuwe leasewagen en de i5 staat hoog op de shortlist. Wat ik zoek is geen bochtenridder, maar een fijn cruisende wagen voor de lange afstand, voornamelijk in Duitsland. Ik rijd nu een EQE300, van voor de tijd dat deze een warmtepomp had, dus qua range zal het met de LCI i5 wel lood om oud ijzer zijn. Maar mocht iemand dat tegen kunnen spreken, hoor ik het graag.
Wat mij keuzestress geeft zijn onderstel en stoelen.
Qua stoelen kom ik er niet uit of de optionele comfort stoelen nu werkelijk hun meerprijs waard zijn. De stoelen an sich kosten ruim 800€ extra, geen probleem. Maar deze zijn enkel beschikbaar wanneer je dus het verplichte comfort pakket selecteert, 2750€. 3680€ extra dus. Wat nu het wezenlijke verschil is qua stoel zelf, blijft na het afstruinen van Motor Talk onduidelijk.
https://g60.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2107710
https://g60.bimmerpost.co...hp?p=31013657&postcount=6
Hier haalde ik nog de meeste info.
- Geen kruimelkrater onder je dijbeen
- In hoogte verstelbare dijbeensteun
- Zijsteun verstelbaar
Is dat alles? Zijn de stoelen verder hetzelfde qua zitting / hardheid / comfort? Deze kan je toch zeker ook wel kantelen qua zitvlak, of niet?
Wat ik zoek is een comfortabele zetel, dus de leuningen krapper te maken heb ik nog nooit gebruikt zelfs toen ik het had. Ik heb verder geen cent over voor de achterbank, en een memory stoel voor de bestuurder is fijn, maar mij geen ruim 3000€ euro waard. Ventilatie zou ik in een diesel fijn hebben gevonden, maar in een voor te koelen EV ook overbodig. De hamvraag is dus zoals gesteld, zijn de stoelen verder identiek aan de standaard stoelen of niet?
Verder qua onderstel. Heb M-sport met 19” 1056 op het oog, ivm range. Zijn er onder jullie die voor het adaptieve onderstel zijn gegaan ivm comfort, of wat waren jullie overwegingen hierbij?
Als ik dan toch extra geld voor comfort in de hand neem, lijkt me dat pakket vooralsnog de zinvollere investering.
Ps. Ivm Duitse configuratie zijn de prijzen als ze zijn, mogelijk is dit in Nederland anders, vandaar de expliciete vraagstelling zo
Ik ben in de markt voor een nieuwe leasewagen en de i5 staat hoog op de shortlist. Wat ik zoek is geen bochtenridder, maar een fijn cruisende wagen voor de lange afstand, voornamelijk in Duitsland. Ik rijd nu een EQE300, van voor de tijd dat deze een warmtepomp had, dus qua range zal het met de LCI i5 wel lood om oud ijzer zijn. Maar mocht iemand dat tegen kunnen spreken, hoor ik het graag.
Wat mij keuzestress geeft zijn onderstel en stoelen.
Qua stoelen kom ik er niet uit of de optionele comfort stoelen nu werkelijk hun meerprijs waard zijn. De stoelen an sich kosten ruim 800€ extra, geen probleem. Maar deze zijn enkel beschikbaar wanneer je dus het verplichte comfort pakket selecteert, 2750€. 3680€ extra dus. Wat nu het wezenlijke verschil is qua stoel zelf, blijft na het afstruinen van Motor Talk onduidelijk.
https://g60.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2107710
https://g60.bimmerpost.co...hp?p=31013657&postcount=6
Hier haalde ik nog de meeste info.
- Geen kruimelkrater onder je dijbeen
- In hoogte verstelbare dijbeensteun
- Zijsteun verstelbaar
Is dat alles? Zijn de stoelen verder hetzelfde qua zitting / hardheid / comfort? Deze kan je toch zeker ook wel kantelen qua zitvlak, of niet?
Wat ik zoek is een comfortabele zetel, dus de leuningen krapper te maken heb ik nog nooit gebruikt zelfs toen ik het had. Ik heb verder geen cent over voor de achterbank, en een memory stoel voor de bestuurder is fijn, maar mij geen ruim 3000€ euro waard. Ventilatie zou ik in een diesel fijn hebben gevonden, maar in een voor te koelen EV ook overbodig. De hamvraag is dus zoals gesteld, zijn de stoelen verder identiek aan de standaard stoelen of niet?
Verder qua onderstel. Heb M-sport met 19” 1056 op het oog, ivm range. Zijn er onder jullie die voor het adaptieve onderstel zijn gegaan ivm comfort, of wat waren jullie overwegingen hierbij?
Als ik dan toch extra geld voor comfort in de hand neem, lijkt me dat pakket vooralsnog de zinvollere investering.
Ps. Ivm Duitse configuratie zijn de prijzen als ze zijn, mogelijk is dit in Nederland anders, vandaar de expliciete vraagstelling zo
[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 24-02-2026 09:23 ]
@Cid Highwind
Ik heb het comfort pack en het adaptieve onderstel, ik heb niet de comfortstoelen. Ik heb het verschil ook wel eens geprobeerd te vinden, maar dat is inderdaad best lastig. Dit lijken de verschillen te zijn:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3f7FPuGKgrih76otGNW6AIP2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d6gmkrBB37Hym0gkR1aicomz.jpg?f=user_large)
Inderdaad bij de benen mis je de inham en er lijkt wat meer kussen in te zitten.
Verschil in menu in de auto:
Sportstoelen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mco4dn6wRhUedCaFfQ6Lirl3.jpg?f=user_large)
Comfort stoelen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FpCxin6v5F3CC1bir0VkcCB1.jpg?f=user_large)
Ik heb wel bewust gekeken naar het adaptieve onderstel. Het maakt veel verschil in draaicirkel en parkeren van zo'n lange wagen. De damper control zal met name te merken zijn in sport stand. Dan voel je wel dat hij wat harder afveert (hobbelingen op klinkerweg zijn meer aanwezig).
Ik heb het comfort pack en het adaptieve onderstel, ik heb niet de comfortstoelen. Ik heb het verschil ook wel eens geprobeerd te vinden, maar dat is inderdaad best lastig. Dit lijken de verschillen te zijn:
Verschil in stoelen, eerste is mijn stoel:Thigh support - this can be moved forward/back and up/down.
Side Bolster support - can be moved tighter/looser.
Seat Bottom - can be moved forward/back and up/down.
Seat Back - Can be reclined towards the front/back.
Headrest - can be moved up/down. The button on the side of the headrest is still used to manually move it forward/back.
Lumbar support - not shown on the screen, but only operable through the physical buttons on the side of the seat.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3f7FPuGKgrih76otGNW6AIP2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d6gmkrBB37Hym0gkR1aicomz.jpg?f=user_large)
Inderdaad bij de benen mis je de inham en er lijkt wat meer kussen in te zitten.
Verschil in menu in de auto:
Sportstoelen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mco4dn6wRhUedCaFfQ6Lirl3.jpg?f=user_large)
Comfort stoelen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FpCxin6v5F3CC1bir0VkcCB1.jpg?f=user_large)
Ik heb wel bewust gekeken naar het adaptieve onderstel. Het maakt veel verschil in draaicirkel en parkeren van zo'n lange wagen. De damper control zal met name te merken zijn in sport stand. Dan voel je wel dat hij wat harder afveert (hobbelingen op klinkerweg zijn meer aanwezig).
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
@Ophidian
Hartelijk dank, dat is uitvoerig en plaatjes helpen zo natuurlijk ook. Het lijkt inderdaad niet 1 op 1 dezelfde stoel, vooral bij de schouders, maar wellicht is dat optisch vanwege de stiksels.
Kan je jouw stoelen het zitvlak qua hoek verstellen? Dat is mijn grootste klacht namelijk met de standaard EQE stoelen die ik nu heb.
Qua knusheid lijkt het alsnog de zijsteun, die enkel bij de comfort stoelen is inbegrepen, voor strakker kan bij die laatste. (Iets wat men vroeger juist als “sport” optie verkocht).
Qua dempers zou ik de adaptieve dempers vooral juist in comfort toepassen. De vraag is vooral waar in het spectrum de passieve sportonderstel demping zich bevindt. Komen die meer overeen met standje comfort, of met sport?
De verlaging doet de auto immers wel goed, zowel optisch als qua verbruik.
Hartelijk dank, dat is uitvoerig en plaatjes helpen zo natuurlijk ook. Het lijkt inderdaad niet 1 op 1 dezelfde stoel, vooral bij de schouders, maar wellicht is dat optisch vanwege de stiksels.
Kan je jouw stoelen het zitvlak qua hoek verstellen? Dat is mijn grootste klacht namelijk met de standaard EQE stoelen die ik nu heb.
Qua knusheid lijkt het alsnog de zijsteun, die enkel bij de comfort stoelen is inbegrepen, voor strakker kan bij die laatste. (Iets wat men vroeger juist als “sport” optie verkocht).
Qua dempers zou ik de adaptieve dempers vooral juist in comfort toepassen. De vraag is vooral waar in het spectrum de passieve sportonderstel demping zich bevindt. Komen die meer overeen met standje comfort, of met sport?
[ Voor 8% gewijzigd door Cid Highwind op 24-02-2026 10:03 ]
Ja, de "niet-comfort" stoelen upgrade kun je de zitvlakhoek van verstellen.Cid Highwind schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:02:
@Ophidian
Heb zelf ook deze stoelen en zijn zeer comfortabel, ook op dagen van 6+ uur rijden. Ben zelf 1.90m en breed gebouwd.
@Cid Highwind Dempers zijn standje comfort. In sport stand (en alleen dan), zijn ze instelbaar. Ik kom van een Volvo zonder luchtvering af, maar de i5 zweeft over de weg, ook al rij je 50 of 130. Erg comfortable, ook als hij op standje vakantie afgeladen is. Stond wel de eerste keer even raar te kijken toen die compressor begon te werken toen ik hem net volgeladen had 
De zijsteun zit overigens bij de sportstoelen ook in de rugleuning (bij alleen bestuurder). Erg fijn vind ik. Maar de comfort stoel heeft dat mogelijk ook in het zitvlak? Zitvlakhoek is inderdaad verstelbaar.
De zijsteun zit overigens bij de sportstoelen ook in de rugleuning (bij alleen bestuurder). Erg fijn vind ik. Maar de comfort stoel heeft dat mogelijk ook in het zitvlak? Zitvlakhoek is inderdaad verstelbaar.
Ik heb in mijn comfort stoelen geen breedteverstelling voor het zitvlak zover ik weet.
Grz D.
Ik heb comfortpack + adaptive suspension;niet de comfortzetelsCid Highwind schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:02:
@Ophidian
Ik vind die stoel (niet de comfortstoelen, maar wel volledig elektrisch (inclusief breedteinstelling wangen rugzetel) en zitvlak (hellingshoek elektrisch verstelbaar en met de hand verlengbaar) uitstekend zitten.
Voor mij was de adaptieve ophanging een must, niet vanwege het comfort, maar omdat de actieve vierwielsturing de draaicirkel met bijna 1 meter vermindert.
Qua comfort is deze wagen fenomenaal goed. Zeer stil, comfortabel afgeveerd.
Ik ook! En ik ben er zeer tevreden van.sdgs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 00:29:
[...]
Ik heb comfortpack + adaptive suspension;niet de comfortzetels
Het enige wat ik wel kan missen is de "kruimelkrater" zoals de vraagsteller het beschrijft. Dat is inderdaad wel een dingetje. Niet dat ik mij eraan stoor ofzo, maar als die er niet zou zijn had ik dat ook wel fijn gevonden.
Bedankt voor alle feedback! Er gaat niks boven zelf uittesten, maar de meeste dealers in de buurt hebben hooguit een enkele variant staan, dus dat is altijd wat lastig beoordelen, laat staan dat meerdere proefritten van een paar uurtjes een optie zijn. De gedeelde ervaringen zijn wat dat betreft wel bemoedigend in de zin dat ook de basis gewoon dik in orde is.
De keuze hebben is fijn maar maakt het niet altijd makkelijker natuurlijk.
Vierwielsturing is voor mij waarschijnlijk een leuke extra die vast in bepaalde situaties op waarde te schatten is. Een keertje extra steken is geen ramp. De EQE die ik nu heb heeft ook de draaicirkel van een olietanker, zonder een greintje agiliteit in het rijden
Geen must dus, maar een nerveus gedribbel is iets wat ik mezelf wel graag bespaar, vandaar de interesse aan de adaptieve dempers. En een meer BMW-typisch weggedrag is natuurlijk ook een pré
Vierwielsturing is voor mij waarschijnlijk een leuke extra die vast in bepaalde situaties op waarde te schatten is. Een keertje extra steken is geen ramp. De EQE die ik nu heb heeft ook de draaicirkel van een olietanker, zonder een greintje agiliteit in het rijden
De vierwielsturing maakt ook een gigantisch verschil bij krappe U-bochten. Op (terug)weg van/naar kantoor heb ik zo één in mijn route. Hier draai ik gewoon lekker in één keer terug, waar andere auto's hem toch even in de achteruit moeten gooien... Dus ik kan zeggen dat het voor mij een dagelijks verschil maakt.
De reden dat ik de 4WS gewoon heb genomen is zeer eenvoudig: er is mogelijk een moment waar je met die olietanker niet in een parkeerplek geraakt, of erger, er niet uit geraken. Op dat moment zou ik met mijn keuze geconfronteerd worden. Veel van die andere opties ga je nooit beseffen dat je die 'mist'Cid Highwind schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:23:
Bedankt voor alle feedback! Er gaat niks boven zelf uittesten, maar de meeste dealers in de buurt hebben hooguit een enkele variant staan, dus dat is altijd wat lastig beoordelen, laat staan dat meerdere proefritten van een paar uurtjes een optie zijn. De gedeelde ervaringen zijn wat dat betreft wel bemoedigend in de zin dat ook de basis gewoon dik in orde is.
Vierwielsturing is voor mij waarschijnlijk een leuke extra die vast in bepaalde situaties op waarde te schatten is. Een keertje extra steken is geen ramp. De EQE die ik nu heb heeft ook de draaicirkel van een olietanker, zonder een greintje agiliteit in het rijdenGeen must dus, maar een nerveus gedribbel is iets wat ik mezelf wel graag bespaar, vandaar de interesse aan de adaptieve dempers. En een meer BMW-typisch weggedrag is natuurlijk ook een pré
Ik heb een atypische configuratie
- geen M sport pro package, wel M sport omdat ik dat gratis kreeg (Ik heb de indruk dat zowat iedereen dat M sport pro package mat zwarte grill neemt, maar ik wou geen Iconic glow....
- de 19" aero velgen omdat ze me 25 km extra range opleveren (mijn collga's hebben allemaal de 20" of 21" genomen).
- comfort pack
- technology pack
- trekhaak
- adaptieve vering + 4WS
- Driving Assistance Pack Professional (wou ik voor geen geld ter wereld missen, laat heerlijk lazy cruisen op de snelweg toe)
- ook nog een kleurtje genomen waarin ik nog steeds geen enkele andere i5 op de weg heb zien rijden (Phytonic)
Aan de buitenkant lijkt mijn wagen bijna standaard (op de kleur en het M-sport pack na).
Ik mis echt de 4WS. Parkeergarages zijn lastig, zeker met mijn 21” velgen en de stoepen, dus ik ben extreem voorzichtig. Als je een proefrit doet heb je niet door hoe lomp dit slagschip is, maar het is echt onhandig.
Ik koos het comfort pack met sportstoelen; de verkoper zei dat ze gelijk waren aan die van de M5. Dat bleek niet zo. De stoelen zaten de eerste 1–2 maanden niet fijn, maar na een half jaar zijn ze fantastisch.
Mijn tip: test de stoelen meerdere keren voordat je beslist.
Over proefritten gesproken, de dealer en sales medewerker kan een groot verschil maken. Waar ik 'm gekocht heb stond er op dat ik de auto een heel weekend of 2 werkdagen bij mij zou hebben om het goed te kunnen ervaren.
Ik koos het comfort pack met sportstoelen; de verkoper zei dat ze gelijk waren aan die van de M5. Dat bleek niet zo. De stoelen zaten de eerste 1–2 maanden niet fijn, maar na een half jaar zijn ze fantastisch.
Over proefritten gesproken, de dealer en sales medewerker kan een groot verschil maken. Waar ik 'm gekocht heb stond er op dat ik de auto een heel weekend of 2 werkdagen bij mij zou hebben om het goed te kunnen ervaren.
[ Voor 18% gewijzigd door Angilo op 27-02-2026 14:45 ]
Angilo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:44:
[..] De stoelen zaten de eerste 1–2 maanden niet fijn, maar na een half jaar zijn ze fantastisch.
[..]
offtopic:
Dit ervaar ik precies zo in mijn BMW i4 (vandaar offtopic)
Heb meerdere proefritten gedaan en nul opmerkingen over de stoelen. Sowieso heb ik echt nooit 'last' van stoelen. Eigenlijk zit ik in elke auto wel goed.Dit ervaar ik precies zo in mijn BMW i4 (vandaar offtopic)
De eerste weken in mijn BMW i4 waren echt drama qua rugpijn (had echt last in mijn onderrug)
Ondanks allerhande verstellingen kreeg ik het maar niet goed.
Nu zijn we een paar maanden verder en merk ik dat het beter wordt, maar zoals jij ook schrijft in het begin echt drama. (ben nog steeds hopende dat het echte comfortabele nog komt, ze zitten voor nu 'prima' .. maar dat kan nog beter)
*sowieso
In oude standscentra met kleinere parkeergarages kan het inderdaad uitdagend zijn. Zodra ik zo'n garage inrijd zet ik standaard al het knopje voor "parkeermodus" aan zodat je op het scherm goed (extra) zicht (en 360gr) hebt om schaafwonden te voorkomen.Angilo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:44:
Ik mis echt de 4WS. Parkeergarages zijn lastig, zeker met mijn 21” velgen en de stoepen, dus ik ben extreem voorzichtig.
4ws is inderdaad heel fijn. Maar die Highway assist ook. Vandaag retourtje Duitsland en eenmaal de grens over werkt het meteen. Echt wel fijner dan wat we in NL hebben. En door het mooie weer meteen weer een beter verbruik van 18kWh/100km over 245 kilometers.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qpfPqwLkAqeCPlNm2qrKRs8U.jpg?f=user_large)
Blijf echt heel blij worden van de kleur
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qpfPqwLkAqeCPlNm2qrKRs8U.jpg?f=user_large)
Gisteren voor 't eerst met de i5 rondgereden bij warm weer. Klimaatregeling is gewoon ronduit voortreffelijk (zeer stil en perfect werkend).
Wat me ook echt opvalt is de efficiëntie van deze wagen, voor mijn woon/werk verkeer (geen autostrade, voornamelijk 50/70 km/h op wegen waar je niet om de haverklap moet stoppen) verbruik ik de voorbije dagen 13.5-14.5 kWh/100km, op winterbanden.
Wat me ook echt opvalt is de efficiëntie van deze wagen, voor mijn woon/werk verkeer (geen autostrade, voornamelijk 50/70 km/h op wegen waar je niet om de haverklap moet stoppen) verbruik ik de voorbije dagen 13.5-14.5 kWh/100km, op winterbanden.
Waar rij je dan in Duitsland? En moet je hier nog wat aparts voor inschakelen, en wat merk je er van?Ophidian schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:14:
4ws is inderdaad heel fijn. Maar die Highway assist ook. Vandaag retourtje Duitsland en eenmaal de grens over werkt het meteen. Echt wel fijner dan wat we in NL hebben. En door het mooie weer meteen weer een beter verbruik van 18kWh/100km over 245 kilometers.
[Afbeelding]
Ik merk namelijk geen verschil tussen Nederland en Duitsland met de rijassistentie (met driving assistent pro op een i5 van april 2025)
Eens, het is sowieso een hele fijne wagen. Merk dat je dat steeds minder door hebt als je alleen maar in de i5 rijdt. Reed gisteren weer eens in onze EX30 en dan ga je de souplesse toch weer waarderen. Dus voortaan even eens in de zoveel tijd met de EX30 op stapsdgs schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:16:
Gisteren voor 't eerst met de i5 rondgereden bij warm weer. Klimaatregeling is gewoon ronduit voortreffelijk (zeer stil en perfect werkend).
Direct toen ik de grens over ging, kreeg ik 3 meldingen. Informatie over het land, dat de rijbaanassistent aangepast was en dat de highway assist beschikbaar was. Op het dasboard kwam Drive Assist Plus Ready in beeld als je handen aan het stuur houdt, als je handen loslaat werden de lampjes groen op het stuur en kon je het stuur loslaten. Geen gezeur dat je hem vast moet houden. Verder zelfstandig aanpassen aan snelheidslimieten en wat we verder in NL ook hebben. Grens over naar NL ging het ook direct weer uit._--[]--__ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:32:
[...]
Waar rij je dan in Duitsland? En moet je hier nog wat aparts voor inschakelen, en wat merk je er van?
Ik merk namelijk geen verschil tussen Nederland en Duitsland met de rijassistentie (met driving assistent pro op een i5 van april 2025)
Ik zie dat het een optie is boven op de driving assist pro. Hij lijkt niet beschikbaar in NL/op NL auto. Maar mijn auto is een Duitse import van BMW München, dus vandaar heb ik het wel. Hij is ook maar 2 jaar beschikbaar zie ik in de Connected Drive, lekker verdienmodel
Kan ik in mijn BMW de snelwegassistent gebruiken?
Wegens wettelijke bepalingen is de snelwegassistent op dit ogenblik in Duitsland, Canada en de VS beschikbaar. In deze landen van levering is de optie "snelwegassistent" (SA 5AX) verkrijgbaar voor bepaalde BMW modellen in combinatie met de optie "Driving Assistant Professional" (SA 5AU).
Kreeg deze melding ook bij binnen rijden Duitsland. Dacht uitproberen of kijken in de spiegel leidt tot baanwissel. Dat dus niet. Maar wel zocht ze bij naderen hulpdiensten zelf de grens van de rijstrook op om zodoende de middenstrook vrij te maken voor de hulptroepen. Heb dat in Nederland nog niet aan de hand gehad.
Mijn i5 doet dat ook in België; die noodstrook. Dus ik vermoed ook in NL (ik ken de NL wegcode niet, in B en D ben je wettelijk verplicht om een noodstrook open te houden)CKi5 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:13:
Kreeg deze melding ook bij binnen rijden Duitsland. Dacht uitproberen of kijken in de spiegel leidt tot baanwissel. Dat dus niet. Maar wel zocht ze bij naderen hulpdiensten zelf de grens van de rijstrook op om zodoende de middenstrook vrij te maken voor de hulptroepen. Heb dat in Nederland nog niet aan de hand gehad.