Het grote BMW i5 topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-12 14:29
voor wat het waard is.... kom van een i4 met dynamisch onderstel en (21") heb nu een i5 met sport onderstel en 20".

de i5 heeft een kortere draaicircel. (de i4 is net een olietanker) en het comfort is een heel stuk hoger dan een i4.... dus voor mij weegt het minder zwaar. het is wat je gewend bent denk ik.

vind de comfort stoelen in de i5 overigens geweldig, die zou ik preferen boven het onderstel.... smaken verschillen denk ik.

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-12 12:16
sdgs schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:03:
[...]

Volgens mij is het grootste verschil tussen beiden niet de ophanging, maar wel het feit dat je met een adaptief onderstel ook vierwielsturing hebt, wat de draaicirkel van de i5 behoorlijk inkort
Het was voor mij een optie die ik, net vanwege de bijkomende wendbaarheid, voor geen geld ter wereld wou missen.
Antwoorde op je vraag is moeilijk, want naast die ophanging is er ook nog de vraag welke velgen die wagen heeft. Want 19" vs 21" velgen, dat scheelt ook een behoorlijke slok op de borrel...
en bij een sportieve rijstijl is dit extra fijn die 4-wielsturing, anders wil de i5 nogal over zijn voorwielen glijden is mijn ervaring. Dat doet ie met de 4-wielsturing niet/minder

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:46
NemeSiS-7 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:54:
Is het mogelijk dat BMW de naam van Driving Assistant Professional heeft aangepast? Net zoals ze binnenkort bij de Neue Klasse iX3 met nieuwe benamingen gaan werken? Ik vraag me af of dat de reden is dat de MyBMW-app nu alleen nog ‘Driving Assistant Plus’ toont, terwijl ik voorheen ‘Professional’ had.
Ja heb ik ook, maar in de auto wel gewoon alle opties van Pro. Heb klantenservice eens nagevraagd, die snapte ook niet waarom dit zo is, dus hebben een ticket bij BMW aangemaakt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-12 11:59
Ok. Nu ben ik ook nieuwsgierig. Krijg jij nog een terugkoppeling n.a.v. de ticket?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-12 21:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

jorisf01 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:35:
Hello,
Lang verhaal kort:
is de M sportophanging stug en een groot verschil in comfort met het "adaptief onderstel professional"?

Kort verhaal lang:
ik ben aan het overwegen een premium selection BMW i5 touring te nemen.
Er is voldoende aanbod, maar telkens net niet in het smaakje dat ik wil. Nu is er eentje beschikbaar en qua prijs en config is alles in orde. Echter, deze heeft geen "Adaptief Onderstel Professional", maar wel de M Sportophanging (vandaar ook wel de goeie prijs).

Nu vraag ik me af, of je daar veel van merkt in zo'n zware, lange wagen die toch wel in het hogere segment zit qua luxe en comfort.

Ik rij best sportief, maar de madam hier gaat dit misschien (hopelijk niet) minder appreciëren.
Ik heb een auto met adaptief onderstel dus het vergelijk is moeilijk, die is echter wel zeer comfortabel en zoals al genoemd is de meesturende achteras wel echt een groot voordeel. De auto is echt groot en parkeerplekken uitdraaien etc is soms best een uitdaging.

• Ophidian
NemeSiS-7 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:03:
Ok. Nu ben ik ook nieuwsgierig. Krijg jij nog een terugkoppeling n.a.v. de ticket?
Ja, laat wel weten zodra ik wat hoor.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:37
jorisf01 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:35:
Hello,
Lang verhaal kort:
is de M sportophanging stug en een groot verschil in comfort met het "adaptief onderstel professional"?

Kort verhaal lang:
ik ben aan het overwegen een premium selection BMW i5 touring te nemen.
Er is voldoende aanbod, maar telkens net niet in het smaakje dat ik wil. Nu is er eentje beschikbaar en qua prijs en config is alles in orde. Echter, deze heeft geen "Adaptief Onderstel Professional", maar wel de M Sportophanging (vandaar ook wel de goeie prijs).

Nu vraag ik me af, of je daar veel van merkt in zo'n zware, lange wagen die toch wel in het hogere segment zit qua luxe en comfort.

Ik rij best sportief, maar de madam hier gaat dit misschien (hopelijk niet) minder appreciëren.
Ik heb beide gehad op de G60. Vierwiel besturing is echt een must!

• Betermans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-12 07:27
Ik heb geen 4ws op mijn i5. Geen enkel probleem mee ervaren... Ook niet in krappe parkeergarages. Ja, goed opletten en de 360gr camera's helpen daarbij. Hier en daar een keertje extra steken, maar gaat gewoon goed.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:19
Mijn ervaring met de vierwielsturing op een F11 en G31 is dat je die eigenlijk niet wil missen. Heb kort een G31 zonder gehad, en dat heb ik elke rit gemerkt.

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:34
Ach nooit gehad, nu ook niet. Dus ik merk het verschil toch niet. Erg tevreden over het sportonderstel.

• Jazz4ff
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-12 18:42
Vraag voor de M60 bezitters
ik had belangstelling voor een gebruikte M60 sedan.
Als ik een kenteken check doe voor een verzekering, geef deze een belachelijk hoog bedrag of niet verzekerbaar ivm te grote vermogen.
Hoe hebben jullie je M60 verzekert?

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:41
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door _--[]--__ op 08-12-2025 14:18 ]

• Ophidian
Jazz4ff schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:06:
Als ik een kenteken check doe voor een verzekering, geef deze een belachelijk hoog bedrag of niet verzekerbaar ivm te grote vermogen.
Ik heb onze iDrive40 bij Inshared verzekerd, maar krijg bij een M60 ook gewoon een offerte aangeboden. Zelfs 4 euro per maand goedkoper dan onze auto, toch een m60 moeten nemen :+

Had laatste eerste software glitch. De ambiance verlichting onder het scherm bleef pulserend bij contact aan. Een reset van de infotainment verhielp het.

Ander irritant bugje is dat de achterste klimatisering altijd op 22 graden start en de sync niet onthouden blijft.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:22
Ik betaal 2400 per jaar (zakelijk)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Betermans
Ophidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:05:
Ander irritant bugje is dat de achterste klimatisering altijd op 22 graden start en de sync niet onthouden blijft.
+1! MEGA irritant dit...

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-12 21:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Andere verzekeraar gebruiken? 911 hier bij sportwagenpolis ondergebracht, zou me niet verbazen dat dit soort partijen normalere bedragen hebben voor echt snel spul.
Ophidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:05:
[...]

Ik heb onze iDrive40 bij Inshared verzekerd, maar krijg bij een M60 ook gewoon een offerte aangeboden. Zelfs 4 euro per maand goedkoper dan onze auto, toch een m60 moeten nemen :+

Had laatste eerste software glitch. De ambiance verlichting onder het scherm bleef pulserend bij contact aan. Een reset van de infotainment verhielp het.

Valt mij op dat ik toch wel ~1x per maand infotainment reboot, voornaamste reden is bijna altijd het carplay volume (podcasts) welke ineens heel zacht zijn. Volume moet dan op 60-70% staan om eea beetje te kunnen horen.
Reboot lost dit altijd op.

[ Voor 43% gewijzigd door Tortelli op 10-12-2025 13:51 ]

• Ophidian
Zojuist nieuwe software update gehad, 11/2025.30. Daarmee is deze bug eruit! _/-\o_

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:49
Ophidian schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:50:
[...]

Zojuist nieuwe software update gehad, 11/2025.30. Daarmee is deze bug eruit! _/-\o_
Echt? Dat zou mooi zijn! Via de app of dealer?

Grz D.

• Ophidian
DomiGijzen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:23:
[...]

Echt? Dat zou mooi zijn! Via de app of dealer?
Hmm misschien nog te vroeg gejucht. Net stond ie wat langer dicht en toen toch weer op 22. Even reset van alles gedaan en zo meteen nog eens proberen.

Update kwam via de app binnen.

Edit nee te vroeg gejuicht. Als hij langer dicht staat, dan weer op 22 graden, jammer :(

[ Voor 11% gewijzigd door Ophidian op 10-12-2025 20:35 ]

• ZatteSchacht
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:29
In het klimaat menu (op het middelste scherm) kan je ook ergens de temperatuur voor achteraan instellen. Ik heb de indruk dat hij het op die manier wel onthoudt.

• Ophidian
@ZatteSchacht Nee helaas, onthoudt het met geen enkele instelling. Gaat standaard naar 22 en aanjager op zeer zwak.

• Betermans
Ik had ook goede hoop dat de software update van gisteren het probleem op gelost zou hebben... Maar idd nope, hiet ook niet.

• kingmenno
software versie 11/2025.30 ook hier installed.

inderdaad achterbank blijft 22c (zonder sync)

[ Voor 7% gewijzigd door kingmenno op 11-12-2025 10:11 ]

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12 14:08
Weten jullie hoe je de klimaatinstelling voor de achterbank aan kan passen als bestuurder? Ik heb ergens iets gevonden diep in een menu, maar dat zal vast niet zijn hoe het zou moeten. Als je op de klimaatinstellingen drukt zou ik verwachten dat je ergens op de achterbank kunt drukken oid.

• Betermans
Vanuit klimaatcomfort naar individuele instellingen en dan tweede zitrij.

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12 10:40
Ik rij nu bijna een jaar met veel plezier en tevredenheid in de i5 Touring. Het enige waar ik me met regelmaat aan stoor is het zwarte glimmende kunststof rondom de middenconsole. Ik zie verschillende, met name Aziatische, aftermarket oplossingen hiervoor. Variërend van mat carbon tot glanzend carbon tot houtfineerachtig varianten. Is hier onder de forummers enige ervaring mee?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:18
The DeZ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:28:
Ik rij nu bijna een jaar met veel plezier en tevredenheid in de i5 Touring. Het enige waar ik me met regelmaat aan stoor is het zwarte glimmende kunststof rondom de middenconsole. Ik zie verschillende, met name Aziatische, aftermarket oplossingen hiervoor. Variërend van mat carbon tot glanzend carbon tot houtfineerachtig varianten. Is hier onder de forummers enige ervaring mee?
Ik vind die oplossingen er ook allemaal erg goedkoop uitzien

Ik had in een review op youtube gezien dat je bij i5 in staat zou zijn om een parkeermanoeuvre op te nemen en dat nadien automatisch te laten uitvoeren op basis van GPS coördinaten.
Ik heb dat zelf niet teruggevonden in de menu's.
Wanneer ik 's nachts achterwaarts parkeer op mijn donkere oprit, zie ik vooral bij regen echt heel weinig achter me. In die gevallen zou zo'n opgenomen manoeuvre wel kunnen helpen...

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-12 22:15
Hier heb je Parking Assistant Professional voor nodig. Werkt overigens prima 👍🏻

• kingmenno
sdgs schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:25:
[...]

Ik vind die oplossingen er ook allemaal erg goedkoop uitzien

Ik had in een review op youtube gezien dat je bij i5 in staat zou zijn om een parkeermanoeuvre op te nemen en dat nadien automatisch te laten uitvoeren op basis van GPS coördinaten.
Ik heb dat zelf niet teruggevonden in de menu's.
Wanneer ik 's nachts achterwaarts parkeer op mijn donkere oprit, zie ik vooral bij regen echt heel weinig achter me. In die gevallen zou zo'n opgenomen manoeuvre wel kunnen helpen...
Is de standaard "50m onthouden" functie niet voldoende? die gebruik ik nl nog wel regelmatig.... dus in de R stand, dan op je scherm de functie aanklikken.

• sdgs
bastichelaar schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:44:
Hier heb je Parking Assistant Professional voor nodig. Werkt overigens prima 👍🏻
Ik dacht dat dat pack geïntegreerd was in Driving pakket professional, dus dat heb ik niet. Bedankt iig.
Ik heb de Driving As
kingmenno schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:26:
[...]

Is de standaard "50m onthouden" functie niet voldoende? die gebruik ik nl nog wel regelmatig.... dus in de R stand, dan op je scherm de functie aanklikken.
Maar ik heb tussen het uit de parkeerplaats rijden en er terug inrijden 100 km afgelegd...

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

mcl

Paar dagen geleden nieuwe xdrive 40 met parking en driving pro ontvangen.
Weet iemand of er een manier is om de linker spiegel naar beneden te richten bij achteruit rijden? Het lijkt erop alsof dit alleen bij de rechter spiegel mogelijk is. Ik parkeer veel aan de linker kant van de straat, dus het zou handig zijn als de linker spiegel naar beneden draait. Helemaal mooi zou het zijn als de rechter dan niet naar beneden draait, zodat ik bij uitparkeren kan zien of er auto’s aankomen in plaats van naar een stuk straat te kijken ;-)

Verder prima auto!

• DomiGijzen
mcl schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:40:
Paar dagen geleden nieuwe xdrive 40 met parking en driving pro ontvangen.
Weet iemand of er een manier is om de linker spiegel naar beneden te richten bij achteruit rijden? Het lijkt erop alsof dit alleen bij de rechter spiegel mogelijk is. Ik parkeer veel aan de linker kant van de straat, dus het zou handig zijn als de linker spiegel naar beneden draait. Helemaal mooi zou het zijn als de rechter dan niet naar beneden draait, zodat ik bij uitparkeren kan zien of er auto’s aankomen in plaats van naar een stuk straat te kijken ;-)

Verder prima auto!
Nee kan niet. Of een Engelse auto kopen. Zal wel zijn omdat je principe alleen met de richting mee mag parkeren.
De rode lijnen op het scherm gebruik ik meestal. Als je daarmee mikt op de stoeprand heb je 5-10 cm over in mijn geval.

Grz D.

• mcl
  • Nu online

mcl

DomiGijzen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:45:
[...]

Nee kan niet. Of een Engelse auto kopen. Zal wel zijn omdat je principe alleen met de richting mee mag parkeren.
De rode lijnen op het scherm gebruik ik meestal. Als je daarmee mikt op de stoeprand heb je 5-10 cm over in mijn geval.
Thx, duidelijk. Gaat om een eenrichtingsstraat waarbij er alleen aan de linkerkant parkeerplaatsen zijn.
Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik instel dat de auto in een linksrijdend land rijdt (als dat überhaupt kan). Hoewel er dan waarschijnlijk een hoop andere dingen in navigatie etc mis gaan. Leuk experiment…

• sdgs
mcl schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:58:
[...]

Thx, duidelijk. Gaat om een eenrichtingsstraat waarbij er alleen aan de linkerkant parkeerplaatsen zijn.
Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik instel dat de auto in een linksrijdend land rijdt (als dat überhaupt kan). Hoewel er dan waarschijnlijk een hoop andere dingen in navigatie etc mis gaan. Leuk experiment…
Mij is de voorbije dagen opgevallen dat de wagen in park assist mode ook begint alarm af te geven wanneer je te dicht bij een stoeprand komt...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mcl schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:58:
[...]

Als je veel tegenliggers wil die naar je seinen ivm verblindende lampen… ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CKi5
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-12 20:00
DomiGijzen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:45:
[...]

@Domi Allereerst waardering voor je kennis van dit voertuig. Vraag : mat Parkassist Professional kun je door de richtingaanwijzer naar links aan te zetten toch ook links in de lengterichting of zelfs dwars parkeren ? Heb het zelf nooit gedaan en dus geen idee wat de spiegel dan doet.

• DomiGijzen
CKi5 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
[...]

@Domi Allereerst waardering voor je kennis van dit voertuig. Vraag : mat Parkassist Professional kun je door de richtingaanwijzer naar links aan te zetten toch ook links in de lengterichting of zelfs dwars parkeren ? Heb het zelf nooit gedaan en dus geen idee wat de spiegel dan doet.
Wist niet dat je auto park ook kon activeren met de richtingaanwijzer. Ga ik eens proberen.
Maar vermoed dat de spiegel hierdoor niet naar beneden gaat. De auto gebruikt de spiegel zelf natuurlijk niet.

Grz D.

• sdgs
Ik heb gisteren uit nieuwsgierigheid een eerste keer de parkassist feature gebruikt, moet zeggen dat dat verrassend vlot en goed werkt.
Maar de wagen blijft ook dan nog altijd (te) groot voor veel van de openbare parkeerplaatsen.

• Ophidian
NemeSiS-7 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:03:
Nog geen terugkoppeling gehad, maar viel wel op vandaag dat hij meer meestuurde dan voorheen. Als ik nu in de Connected Shop kijk staat Driving Assistant er sowieso niet meer tussen. Dus er is wat verandering gaande. Nog geen bericht van BMW terug gehad.

Is wel prima weer voor het verbruik. Zodra de verwarming klaar is, is het best een zuinige auto. Heb de verwarming sowieso best laag staan, vaak jas aan en/of stoelverwarming en dan hoeven die warme blazers niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuXM0cgdg7rH_YXo-xI3v5XvNKk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U1zxJ3BGZxqivy4u5p67rGOi.jpg?f=user_large

• mcl
  • Nu online

mcl

sdgs schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:18:
[...]

Mij is de voorbije dagen opgevallen dat de wagen in park assist mode ook begint alarm af te geven wanneer je te dicht bij een stoeprand komt...
Een veel betere oplossing eigenlijk ;-)

• sdgs
mcl schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:07:
[...]

Een veel betere oplossing eigenlijk ;-)
Dat was wel een relatief hoge stoep…

• davidduzy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-12 16:11
Ik heb sinds enkele weken een probleem met mijn afdekscherm in de koffer (Touring versie). Vaak (niet altijd) schiet hij volledig los bij het openen van de koffer, met als gevolg dat hij deels in mijn koffer ligt, deels opgerold is ...

Iemand dit al voorgehad en weet wat er aan te doen? Ik zou denken dat het ligt aan het ongelijk releasen van de klepjes waardoor hij scheeftrekt en zo los schiet?

Thanks!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-12 21:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he9K865hcsPQeftv1lzYElVQREc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzWo3uyv7qIRvXeEJiOegrLU.jpg?f=fotoalbum_large

Met winterset.

Welke dagdragers hebben jullie?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste