Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Mars2020 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:37:
[...]

Het staat in de zin die je zelf quote:
De Homevolt-thuisbatterij moet buiten op een muur worden gemonteerd of binnen op een plek die gescheiden is van de woonomgeving, zoals een garage of schuur.”

Indien de Homevolt binnen wordt geplaatst moet deze in een ruimte worden geplaatst die gescheiden is van de woning bijvoorbeeld garage of schuur.
Dit heeft te maken met brandscheidingen/compartimenten. Een garage heeft vanuit de regelgeving tegenwoordig nooit een directe verbinding met de woning. Een garage mag dus niet direct toegankelijk zijn vanuit de woning en daar moet minimaal een ruimte tussen zitten (dus via twee deuren/tussen portaal) of een brandwerende deur (althans volgens de huidige regelgeving).
Ik denk dat de regel dan is "nooit een directe verbinding met het woongedeelte"? Ons huis is nu zo'n 15 jaar oud en de garage zit inderdaad tegen de gang met de meterkast aan en aan de andere kant de keuken met een bijkeuken/tussenhal. Dus volgens je beschrijving klopt dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:18
Senaxx schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat de regel dan is "nooit een directe verbinding met het woongedeelte"? Ons huis is nu zo'n 15 jaar oud en de garage zit inderdaad tegen de gang met de meterkast aan en aan de andere kant de keuken met een bijkeuken/tussenhal. Dus volgens je beschrijving klopt dat inderdaad.
Het ging mij met name over de plaats waar @Gies123 de Homevolt heeft laten plaatsen. Als ik de foto's bekijk hangt deze in de woning (trapkast) en dat zou dus volgens Tibber niet mogen. Vandaar mijn vraag of er iets met Tibber of de installateur is geregeld/afgesproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTBBBS4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-04 10:22
(ook) hier hangt de homevolt in het achterhuis/deel van de boerderij. Dit op aanraden van de installateur overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 14:17
m-ruiter227 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:39:
@Backpacker
Inmiddels wordt ook duidelijk dat de homevolts onderling een verschillende offload capaciteit hebben.
Er zijn mensen met 6kwh max (hier ook, geen kwh hoger en geen van de fases wordt dan verder belast) en mensen met 7.2kwh.
Waar komen de verschillen vandaag . Bij mij mag hij ook met 7.2 of hoger ontladen. Dan meer verdienste in de piekuren die hij nu niet helemaal in leeg komt.

Draaien we nog verschillende firmwares / testfases ?
1. Laten we aub allemaal de juiste eenheden gebruiken. Het wordt hier verkeerd gebruikt Een accu heeft een bepaalde capaciteit (kWh) en ontlaadt met een bepaald vermogen (kW). De Homevolt heeft dus een 6,6/13,3 kWh accu en kan met 6/7,2 kW ontladen.

Ik denk dat het verschil tussen 6 of 7,2 kW zit in de instelling van het amperage bij de installatie. Wel bijzonder dat op de omvormer zelf expliciet 6 kw staat (zie mijn eerdere foto’s).
Overigens: de afstand tussen mijn homevolt en groepenkast is ongeveer 6 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 21:25
Mars2020 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:42:
[...]

Het ging mij met name over de plaats waar @Gies123 de Homevolt heeft laten plaatsen. Als ik de foto's bekijk hangt deze in de woning (trapkast) en dat zou dus volgens Tibber niet mogen. Vandaar mijn vraag of er iets met Tibber of de installateur is geregeld/afgesproken ;)
De installateur (Solarconcepts) heeft de schouw gedaan en vond het een prachtige plek voor de accu en toevallig heeft dezelfde persoon een paar weken later ook de installatie gedaan 😊.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TTBBBS4 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:17:
Vanaf Q1 volgt er een app update waarmee duidelijk zal worden wat de opbrengsten zijn mbt de batterij.
Cyclekosten zijn op dit moment vastgezet op 5 cent, het minimale verschil wat op dit moment gehanteerd wordt om overdrachtsverlies te voorkomen.

Dit krijg ik net via CS te horen
Ik heb een website gebouwd die de opbrengst calculeert.
Ik gebruik een externe energiemeter, omdat de import/export informatie van de batterij geen verlies compenseert (bijv. voor het warmte element).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTBBBS4
JackBol schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb een website gebouwd die de opbrengst calculeert.
Ik gebruik een externe energiemeter, omdat de import/export informatie van de batterij geen verlies compenseert (bijv. voor het warmte element).
Heel cool!
Heb je ook zonnepanelen die nog invloed zouden kunnen hebben?

Verder vrij bijzonder dat jouw gridreward met 1 accu 13.3 bijna gelijk zijn aan die van mij met 2x 13.3 accu.

[ Voor 11% gewijzigd door TTBBBS4 op 20-12-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TTBBBS4 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:08:
[...]

Heel cool!
Heb je ook zonnepanelen die nog invloed zouden kunnen hebben?
Ja, PV, warmtepomp etc. Maar ik zie de batterij, de PV en het net als communicerende vaten vanuit financieel perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zonder grid connectie can Tibber volgens mij geen gecontracteerde aFRR leverancier zijn en kan dus niet de prijs bepalen van de teruglevering, maar slechts reageren op de FVR en afwachten wat de uiteindelijke settlement is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Hmmm mijn HV heeft ervoor gekozen om vannacht niet te laden, maar waarom? Hij had toch kunnen laden tegen 18 cent en vandaag ontladen tegen 23 cent? ‘Buy low, sell high’ 😊.

Daarom zou het handig zijn om bij de HV een laadschema te kunnen zien. Dan kan je in ieder geval van tevoren zien wat het plan is.

Jullie HV’s wel vol?

[ Voor 24% gewijzigd door Gies123 op 21-12-2024 07:52 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Nee staat leeg en heeft ook geen planning om op te laden, gok dat rendement tussen de prijzen te laag is.
Wel raar dat ik grid rewards krijg met een lege accu. Bevestigd ook weer dat we gezamenlijk blijkbaar grid rewards genereren en evenredig verdeeld worden over de homevolt gebruikers.

De planning kan je in het web interface zelf zien van de homevolt. Begreep dat dit in een aankomende update van de tibber app ook daar moet gaan kunnen

[ Voor 21% gewijzigd door m-ruiter227 op 21-12-2024 08:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gies123
Volgens mij moet er een setting in de HV komen waarbij je in kunt stellen: bij een stroomprijs van bijv. 18 cent of lager: altijd opladen. Mocht handelen daarna niet zinvol zijn vanwege lage stroomprijzen, dan de accu inzetten voor thuisgebruik voor peakshaving zodat je overdag je stroom (ingekocht tegen 18 cent) gebruikt.

Nu snort er hier een airco voor de verwarming en dat kost straks 23 cent maar had ook 18 cent kunnen zijn. Of zit ik nu te simpel in elkaar?

Misschien dat @Backpacker daar een licht over kan laten schijnen? Ik weet zeker dat Tibber hier over nagedacht heeft. Sowieso vertrouwen dat het goed komt 😊.

[ Voor 15% gewijzigd door Gies123 op 21-12-2024 08:36 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 15:53
Zou mooi zijn als we inderdaad wat meer inzicht kunnen krijgen in het wanneer laden en ontladen en de variabele daarvan.
Zo had gistermiddag de homevolt mijn overtallige zonne-energie kunnen opslaan voor later gebruik maar ook dat gebeurde niet terwijl ik dat eerder wel heb gezien, maar ik denk dat dit meer te maken heeft met het feit dat de homevolt op inkomsten staat in plaats van zelfvoorziening.

[ Voor 17% gewijzigd door MartinLI op 21-12-2024 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:47
Gies123 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:34:

Nu snort er hier een airco voor de verwarming en dat kost straks 23 cent maar had ook 18 cent kunnen zijn. Of zit ik nu te simpel in elkaar?
Je vergeet alleen dat die 18 cent erin geen 18 cent meer zijn als ze eruit komen maar dan meer dan die 23 cent zijn geworden die het dan uit het net kost door omzet en cycli kosten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik merk de afgelopen twee avonden ook dat ik geen status update in de avond krijg. Vanochtend weer wel gewoon. In de HomeVolt app zelf zie ik de status wel. Ook wijken de ladingspercentages tussen HV en Tibber app van elkaar af.

Ook is mijn web interface niet meer benaderbaar. Ik kon deze op de dag van installatie benaderen via het ip adres dat de HV heeft, maar nu laadt hij de interface niet meer.

Ik start hem zo even opnieuw op, maar de enige manier nu is om de hoofdschakelaar om te halen. Weet niet of dat wenselijk is.

Groet,
Wesley

[ Voor 9% gewijzigd door Wesleymaur op 21-12-2024 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:47
MartinLI schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:06:

Zo had gistermiddag de homevolt mijn overtallige zonne-energie kunnen opslaan voor later gebruik maar ook dat gebeurde niet terwijl ik dat eerder wel heb gezien, maar ik denk dat dit meer te maken heeft met het feit dat de homevolt op inkomsten staat in plaats van zelfvoorziening.
Ik denk dat teruglevering aan het net gisteren financieel gunstiger was dan het opslaan in de accu met alle daarbij komende kosten. Hier nog geen thuisaccu maar gisteren wel een (bijna) financiële nul op de meter door teruglevering dankzij saldering. 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
Voor een ieder die benieuwd is naar een wat uitgebreide analyse op de business case (incl. verantwoording) is hier een filmpje van Een Rijker Leven:

YouTube: THUISBATTERIJ KOPEN? Hoe rendabel is de Homevolt, de thuisbatterij v...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Gies123 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:50:
Hmmm mijn HV heeft ervoor gekozen om vannacht niet te laden, maar waarom? Hij had toch kunnen laden tegen 18 cent en vandaag ontladen tegen 23 cent? ‘Buy low, sell high’ 😊.

Daarom zou het handig zijn om bij de HV een laadschema te kunnen zien. Dan kan je in ieder geval van tevoren zien wat het plan is.

Jullie HV’s wel vol?
Laden was wellicht goed geweest, maar ontladen niet, want met omzetverliezen en afschrijving (accuslijtage) had je dat echt niet goedgemaakt.
Als je wel eens met crypto speelt of op een gewoon beursplatform handelt dan weet je meteen waarom; bij elke transactie betaal je een fee, en dat dempt je winst behoorlijk of helemaal, als er maar kleine prijsverschillen zijn. Die fee dat is dus hier je verlies in de kabels en omvormers + afschrijving.
Je hebt dan 2,5cent per kWh om de omzettingsverliezen af te dekken, en ik weet niet hoe efficient de HV is, maar dan heb je het over 13% verlies. Daar zit je al gauw aan naar mijn idee, en dat is dan nog zonder afschrijving mee te rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 21-12-2024 10:49 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
MartinLI schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:06:
Zou mooi zijn als we inderdaad wat meer inzicht kunnen krijgen in het wanneer laden en ontladen en de variabele daarvan.
Ja op inkomsten wordt er niet naar eigen zonneproductie gekeken en verbruik in eigen huis, daar gaat het puur om het handelen. Bij zelfvoorziening wordt daar wel naar gekeken maar in de wintermaanden is die modus nog niet echt aan te raden (de salderingsregeling in Nederland nog achterwege latend)

Sowieso zal je het beste rendement halen in de inkomstenmodus.

@Gies123 er zal sowieso nog veel gedaan worden met instellingsmogelijkheden enz. Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de cyclekosten om het rendabel te houden. Je hebt er niets aan om te gaan laden bij een bepaalde prijs en dan later te verbruiken als de prijs 3 cent hoger is als je dat per saldo alsnog geld kost.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:49:
Ik merk de afgelopen twee avonden ook dat ik geen status update in de avond krijg. Vanochtend weer wel gewoon. In de HomeVolt app zelf zie ik de status wel. Ook wijken de ladingspercentages tussen HV en Tibber app van elkaar af.

Ook is mijn web interface niet meer benaderbaar. Ik kon deze op de dag van installatie benaderen via het ip adres dat de HV heeft, maar nu laadt hij de interface niet meer.

Ik start hem zo even opnieuw op, maar de enige manier nu is om de hoofdschakelaar om te halen. Weet niet of dat wenselijk is.

Groet,
Wesley
Stuur mij even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan zet ik de webserver permanent voor je aan zonder dat je de HV in service mode hoeft te zetten

Webserver is permanent voor je aangezet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 21-12-2024 11:55 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Backpacker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:22:
[...]

Ja op inkomsten wordt er niet naar eigen zonneproductie gekeken en verbruik in eigen huis, daar gaat het puur om het handelen. Bij zelfvoorziening wordt daar wel naar gekeken maar in de wintermaanden is die modus nog niet echt aan te raden (de salderingsregeling in Nederland nog achterwege latend)

Sowieso zal je het beste rendement halen in de inkomstenmodus.

@Gies123 er zal sowieso nog veel gedaan worden met instellingsmogelijkheden enz. Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de cyclekosten om het rendabel te houden. Je hebt er niets aan om te gaan laden bij een bepaalde prijs en dan later te verbruiken als de prijs 3 cent hoger is als je dat per saldo alsnog geld kost.
Dank allemaal voor de heldere antwoorden. ‘Learning on the job’ aan mijn kant, zullen we maar zeggen 😉. Dus bij een prijsverschil van 5-8 cent per kWh is het eigenlijk niet rendabel de HV aan het werk te zetten.

@Backpacker Kan ik aub ook toegang krijgen tot de webinterface? Alvast dank..!

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gies123 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:08:
[...]

Dank allemaal voor de heldere antwoorden. ‘Learning on the job’ aan mijn kant, zullen we maar zeggen 😉. Dus bij een prijsverschil van 5-8 cent per kWh is het eigenlijk niet rendabel de HV aan het werk te zetten.

@Backpacker Kan ik aub ook toegang krijgen tot de webinterface? Alvast dank..!
Stuur mij even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan zet ik hem permanent voor je aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het lijkt erop dat de scheduling van de batterij nog niet voorbij middernacht kijkt. Ik zie nu dat de batterij om 23 begint met laden, wat de laagste prijs is vandaag, maar niet de laagste prijs de komende 24h (dat is om 3:00).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
JackBol schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:28:
Het lijkt erop dat de scheduling van de batterij nog niet voorbij middernacht kijkt. Ik zie nu dat de batterij om 23 begint met laden, wat de laagste prijs is vandaag, maar niet de laagste prijs de komende 24h (dat is om 3:00).
Maar is die dan optijd vol als die om 3 uur pas begint want om 6-7 uur gaat het weer omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:28:
Zou wel moeten. Waar zag je dat schema staan? Want ik zie nu een schema om in de nacht te gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Backpacker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:21:
[...]

Zou wel moeten. Waar zag je dat schema staan? Want ik zie nu een schema om in de nacht te gaan laden.
In de web interface staat het schema. Hier staat dat deze tussen 23 en 0u met 6kW gaat laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf9kgrBKRZz7JfhEBtZr6GoQzqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MniwLhnXRQGqgxkXMYiEghI6.png?f=fotoalbum_large

Maar als je in de app kijkt, zie je dat de prijs om 4u lager is. Het is uiteraard maar marginaal, maar waarom niet de kleine beetjes optimaliseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fF8IyTfQwJSQQ6Y5FcueOItSL3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B9Npyz7vX4Nj6H6cTMPzERqx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbb3UA6QtE8uTidz-74Q60NiLbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XYPXjPh6XCDrflSqhetsB1hp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door JackBol op 21-12-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lol, iemand met toegang tot de knoppen zit real time mee te lezen hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za8NBdktya8W_EBNJBrXnFBLK5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/in1N41jQtBxIkit5mohBuod6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ik heb niets gedaan! Ik vermoed een vertraging in de update naar de webserver. Want in het systeem van Tibber zag ik al een andere planning staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:49:
Ik heb niets gedaan! Ik vermoed een vertraging in de update naar de webserver. Want in het systeem van Tibber zag ik al een andere planning staan
Eens. Ik zie dat die van mij vannacht om 03:31 begint met laden. Op hetzelfde moment als m’n auto gaat laden overigens. Samen zouden ze m’n 3x25 lijntje helemaal vol trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@JackBol ik ben (nog) niet erg bekend met de looks van de lokale webserver (daar hebben we geen toegang toe). Heb je nu net een update gekregen waardoor de GUI is veranderd? Of zijn er meerdere manieren manieren om het schema te zien? Of is de laatste schermafbeelding misschien afkomstig uit de Homevolt app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Backpacker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:00:
@JackBol ik ben (nog) niet erg bekend met de looks van de lokale webserver (daar hebben we geen toegang toe). Heb je nu net een update gekregen waardoor de GUI is veranderd? Of zijn er meerdere manieren manieren om het schema te zien? Of is de laatste schermafbeelding misschien afkomstig uit de Homevolt app?
Nevermind, ik zit er helemaal langs te kijken en in het eerste screenshot is ook al een laadactie op 4AM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Senaxx
Backpacker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:00:
Je hebt op 2 (of 3 met de app) plekken waar je het schema kan zien.

Op de hoofdpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcWUO5uruVDB5CBy-_QzNzQGKSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EIxM8lhE0DodDZYfNUawycj5.png?f=fotoalbum_large

Op de batterij pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKGUjzMvDEG1FQeUaYkbMDX42vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hETw85QihVcywZ1C3eFXVYH2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9lI3Em1iM3fHEIQ4rSH4AFxKMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsQEGyO4AJeF7xjO151cOMCc.jpg?f=fotoalbum_large

De 7,2 kW pret is over bij mij. Ik heb nu ook 6 kW. Is dat toevallig bij anderen ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Wesleymaur schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:26:
[Afbeelding]

De 7,2 kW pret is over bij mij. Ik heb nu ook 6 kW. Is dat toevallig bij anderen ook zo?
Voor zover ik weet heb ik het ook alleen helemaal in het begin het gezien en daarna waren de programma's altijd 6000w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Senaxx schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:15:
[...]

Voor zover ik weet heb ik het ook alleen helemaal in het begin het gezien en daarna waren de programma's altijd 6000w
Dus softwarematig begrensd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Jammer..!
@Backpacker : kunnen we het aan laten passen?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Omhoog naar 6700 zou voldoende zijn om het in twee uren samen te laten vallen. Maar ik vind die snelheid niet zo belangrijk. Zou het fijner vinden als de capaciteit van de batterij van nu 12.2 naar bijvoorbeeld 13.0 mag gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-ruiter227
GuiltyNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:18:
Omhoog naar 6700 zou voldoende zijn om het in twee uren samen te laten vallen. Maar ik vind die snelheid niet zo belangrijk. Zou het fijner vinden als de capaciteit van de batterij van nu 12.2 naar bijvoorbeeld 13.0 mag gaan.
Doe dan de 13,3 zoals gepromoot was en nog steeds vermeld staat op de site :P
Mocht het toch blijven bij max 90% lading voor battery health zou het netjes zijn als ze het ook op de site gaan vermelden.

Ben niks anders dan netjes van Tibber gewend dus denk dat dit vermeld zal gaan worden.
Het is voor hun ook de start in NL , maar had verwacht dat ze vanuit zweden en noorwegen vanuit de moeder maatschappij toch al veel meer voorkennis van de uitrollen daar zouden hebben gedeeld.

[ Voor 38% gewijzigd door m-ruiter227 op 23-12-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij zijn er omgevingsvariabelen in het spel hier.
Mijn batterij heeft gisteren de 12.7 aangetikt en ik zie dat de "ems_0_ems_data_avail_cap" van mijn batterij fluctueert tussen 12.1 en 12.7. Wellicht gaat dat ding wel tot de 13.3 als het wat warmer is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@JackBol Dat zou dan inhouden dat de mensen die 'm binnen hebben hangen, momenteel al meer hebben? Ik denk dat ze 'm nu conservatief ingesteld hebben en het gedrag van de batterijen nu monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Bij mij zit er nu 12.88kW in en in de ruimte bij de accu is het nu 26 graden. Ofwel: het scheelt niet veel met accu’s die koeler hangen. Zolang de temperatuur niet negatief wordt, denk ik dat de verschillen wel meevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erpotG7o9LJnjg74gJnWsb3rW8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/srsaetIOFgdC6yy0SmBZjnKK.png?f=fotoalbum_large

Gisteren ook 12.8 geladen en 11.1 ontladen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay4Auy9k2gP4aZD-W7mXfgT0UZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jQizQ7TZJiUroRrOUZkwMtV4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Gies123 op 23-12-2024 14:24 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Gies123 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:19:
Bij mij zit er nu 12.88kW in en in de ruimte bij de accu is het nu 26 graden. Ofwel: het scheelt niet veel met accu’s die koeler hangen. Zolang de temperatuur niet negatief wordt, denk ik dat de verschillen wel meevallen.

[Afbeelding]
Naja dat is dichter bij de 13.3 dan de 12.2 die een keer maximaal is aangetikt :)
HV hangt hier buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
De Homevolt app is bij mij nog steeds ruk, ik denk dat het iets met DPI scaling te maken heeft op Android.

Volgens de app heb ik vandaag 13,72 kWh geladen (ook knap), of 13,6 maar de webpagina geeft 12,2 kWh aan en de Battery pagina maar 11,966 kWh opgeteld. Dus welke van de 4 het is vandaag durf ik neit te zeggen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaZbiNjqDXsUcx76AeVnAiKLWUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A810NIdP3ICCrwblJ7TRvnCz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0aK7kIXvt3mGoOlk_qsc-vD9dk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rYVCCncM7nmBGnlGo5qEPIjA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdTGLZKahPuOuGQ0yi2blCVjirI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zUJ7Kt6zZo5J3kMAbqmWcwrr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Senaxx op 23-12-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Vanavond niet volle bak ontladen maar 2 keer met een ander wattage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPjJU7deiKMbVX_TctSMCi5C178=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFRDXnqehGQrqI6KEq0aB6Vg.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de laadschema’s worden blijkbaar snel en automatisch aangepast, want nu gaan we toch met 6K leveren tot 21 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJEmDMAOnUjtrJIkI7_EtIXXF5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D59nNdf73rguWoSfMUXL2h16.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Gies123 op 24-12-2024 08:33 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
12,44 euro gisteren verdiend door Zonneplan Nexus eigenaren. Dat soort bedragen zie ik nog niet. Hoeveel hebben jullie bijvoorbeeld gisteren als grid rewards binnen gehaald? Ik zat op 2,34 euro.

https://onbalansmarkt.com/live?date=2024-12-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ja, we zitten allemaal op datzelfde bedrag. Maar waaraan hebben zij dat verdiend? Een andere onbalansmarkt? Ik dacht dat onze batterij de enige was die op meerdere markten handelde?

Iemand enig idee hoe dat zit? Want ook vandaag zie ik €7 op de onbalansmarkt met Zonneplan op die site.

@Backpacker kan jij ons meer vertellen?

[ Voor 29% gewijzigd door GuiltyNL op 23-12-2024 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
boyette schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:44:
[...]

Dus softwarematig begrensd
Misschien is het juist wel andersom. Is de 7kW die wij gezien hebben juist de bug. Tenslotte de Homevolt wordt ook geadverteerd met een 6 kW omvormer. In de technische specificaties staat ook Nominaal vermogen omvormer (bidirectioneel): 6 kW En dat doet hij ook prima volgens specificaties.

Dit in tegenstelling tot de capaciteit :+

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 24-12-2024 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wesleymaur schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:07:
12,44 euro gisteren verdiend door Zonneplan Nexus eigenaren. Dat soort bedragen zie ik nog niet. Hoeveel hebben jullie bijvoorbeeld gisteren als grid rewards binnen gehaald? Ik zat op 2,34 euro.

Ik ben benieuwd hoe dt gebeurd is. Gisteren is de sentiment price 2x naar bijna €2/kWh gepiekt, om 21u en en om 23u.

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het hierdoor gekomen is, aangezien die settlement prijzen pas een dag later beschikbaar komen, en zelfs met een compleet optimistisch laad schema zie ik niet in hoe je aan de €12 komen.

Wellicht is dit nog van de pieken op 19 en 20 December dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:07:

De Zonneplan accu's zijn veel groter (ik zie terugleveringen van 35kWh staan uit accu's van meer dan 40kWh) plus dat de omvormer in de Zonneplan accu 10kW is, die van ons 6kW. Zonneplan kan dus op kortere termijn meer leveren en daarmee denk ik dat ze procentueel minder verliezen hebben.

Grid rewards:
20-dec: 2,34 euro
21-dec: 2,88 euro
22-dec: 2,35 euro
23-dec: 2,88 euro

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 24-12-2024 09:16 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Gies123 Dat zou je zeggen, maar er zijn hier mensen met twee Homevolts en zij zeggen dat hun onbalansvergoeding marginaal hoger is dan bij een enkele Homevolt. Lijkt me ook niet wenselijk, want dat verlengt de terugverdientijd bij meer dan één batterij aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Helemaal eens. Tibber moet nog aan de slag om op gelijk niveau te komen met de concurrentie.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTBBBS4
Ik heb niet het idee dat de huidige gridrewards en de echte onbalans markt/overige markten worden gekoppeld aan daadwerkelijke resultaten bij Tiber. Als het echt daarvan afhankelijk zou zijn, dan kun je niet dagelijks dezelfde tot nagenoeg dezelfde resultaten behalen.
Of 1) de software/algoritme is nog niet optimaal of 2) Tibber optimaliseert voor hen zelf en heeft een payout waarmee je richting de 7-8 terugverdientijd gaat.
Het is op dit moment iig niet het optimaliseren van de marktprijzen voor bezitters dan de Homevolt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TTBBBS4 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:02:
Tibber optimaliseert voor hen zelf en heeft een payout waarmee je richting de 7-8 terugverdientijd gaat.
Ik ga hier niet vanuit, maar als dit zo is dan hebben we het volgens mij wel over oplichting....
Ik ga er overigens vanuit dat ze de backend nog niet afhebben en de huidige gridrewards een zoethoudertje zijn.

Ik wilde kijken of ik kon achterhalen wat Tibber verdient aan teruglevering op de onbalans markt, maar op de bedladder zie je niet wie er bid, dus je kan niet inzien voor welke prijs Tibber het door hen gecontroleerde vermogen inleggen.

[ Voor 35% gewijzigd door JackBol op 24-12-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiJJvO9YQzsrPQfEet9vdzVNpfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GDUFRn6KEWEOcChRBfWded3.png?f=fotoalbum_large

Vannacht was ook lekker druk. Ik was even wakker vanwege de kinderen en kreeg al een melding van HA dat de auto niet op volle snelheid kon laden. Maar Tibber dacht naast de warmtepomp die aan verwarmen is kunnen we ook tegelijkertijd de auto opladen en de Homevolt vol gooien :P

Maar goed dat de autolader ging load balancen en terug naar 4kW ging ofzo., maar alles was vanmorgen keurig vol.

[ Voor 12% gewijzigd door Senaxx op 24-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:32
Ik overweeg een thuis accu te nemen. Maar ik ben nog zwevende. Ik ben gecharmeerd van Tibber en van de belofte dat er een API komt, maar niet zo van de relatief lage opbrengst. Zonneplan valt af, en als ik bij Frank kijk dan zie ik accus die even duur zijn of geen goede api hebben (AlphaESS). Zucht, wie geeft me het overtuigende argumen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

balk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:21:
Ik overweeg een thuis accu te nemen. Maar ik ben nog zwevende. Ik ben gecharmeerd van Tibber en van de belofte dat er een API komt, maar niet zo van de relatief lage opbrengst. Zonneplan valt af, en als ik bij Frank kijk dan zie ik accus die even duur zijn of geen goede api hebben (AlphaESS). Zucht, wie geeft me het overtuigende argumen? :)
De homevolt kan je vandaag al zelf besturen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
balk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:21:
mag ik vragen waarom Zonneplan afvalt? Deze lijkt mij ook een goed product te hebben. Of hebben die geen API?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Ik zou hier ook graag toelichting op hebben. Mijn batterij is meerdere keren uitgevallen, maar dit heeft (gek genoeg) geen invloed gehad op de gridawards. Er lijken nu 3 vaste bedragen te bestaan: € 2,35, 2,63 of 2,89. Benieuwd hoe dit is opgebouwd, maar dit lijkt mij niet representatief voor een daadwerkelijke dynamische markt.
TTBBBS4 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:02:
Ik heb niet het idee dat de huidige gridrewards en de echte onbalans markt/overige markten worden gekoppeld aan daadwerkelijke resultaten bij Tiber. Als het echt daarvan afhankelijk zou zijn, dan kun je niet dagelijks dezelfde tot nagenoeg dezelfde resultaten behalen.
Of 1) de software/algoritme is nog niet optimaal of 2) Tibber optimaliseert voor hen zelf en heeft een payout waarmee je richting de 7-8 terugverdientijd gaat.
Het is op dit moment iig niet het optimaliseren van de marktprijzen voor bezitters dan de Homevolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@svenxyz Ik denk dat het een standbyvergoeding is.

Mijn HV heeft vannacht geladen voor 25 cent en wil straks voor 30 cent gaan ontladen. Dat lijkt me netto niet rendabel.

[ Voor 53% gewijzigd door GuiltyNL op 25-12-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
GuiltyNL schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:07:

Mijn HV heeft vannacht geladen voor 25 cent en wil straks voor 30 cent gaan ontladen. Dat lijkt me netto niet rendabel.
Idem voor mij. Maar ook maar voor 40 sec zie ik (13:00:00 tot 13:00:40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:32
Senaxx schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:47:
[...]

mag ik vragen waarom Zonneplan afvalt? Deze lijkt mij ook een goed product te hebben. Of hebben die geen API?
Er lijkt geen api te zijn. Op het moment dat je van zonneplan af stapt lijk je wel gebruik te kunnen maken van besturing, via modbus. Ik ben verder niet zo gecharmeerd van de manier van marketing van ZP. Maar als ik hier lees over de opmerkelijke en wat lage grid rewards ben ik ook nog niet overtuigd van de homevolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
GuiltyNL schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:07:

Die van mij had ook geladen vannacht, maar gaf direct aan niet te gaan ontladen vandaag en heeft dat ook niet gedaan. Jullie HV vandaag wel ontladen dan? Dat zou me verbazen 🙂

Edit: ik lees dat jullie HV’s ook niet ontladen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 25-12-2024 20:51 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
balk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:42:
[...]

Er lijkt geen api te zijn. Op het moment dat je van zonneplan af stapt lijk je wel gebruik te kunnen maken van besturing, via modbus. Ik ben verder niet zo gecharmeerd van de manier van marketing van ZP. Maar als ik hier lees over de opmerkelijke en wat lage grid rewards ben ik ook nog niet overtuigd van de homevolt.
En Enphase ? Die werken met next samen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Gies123 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:26:
[...]

Die van mij had ook geladen vannacht, maar gaf direct aan niet te gaan ontladen vandaag en heeft dat ook niet gedaan. Jullie HV vandaag wel ontladen dan? Dat zou me verbazen 🙂

Edit: ik lees dat jullie HV’s ook niet ontladen hebben.
Nee, uiteindelijk niet gebeurd!

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:31
Ik heb nu een stuk of 20 sensoren uit de homevolt gehaald en het schedule beschikbaar in HA.
Hi Senaxx! Mag ik vragen hoe jij je schedule in HA hebt gekregen? Ik worstel er nog een beetje mee om de ruwe (schedule.json) data goed te kunnen weergeven. Dus het uit elkaar trekken van het schedule.

• Wesleymaur
Iemand deze error ook gezien op de HomeVolt pagina zelf: EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wesleymaur schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:57:
Iemand deze error ook gezien op de HomeVolt pagina zelf: EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING
Ja die heb ik al sinds het begin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ja, iedereen heeft deze meldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Wat ik wel jammer vindt is dat nu er de afgelopen dagen niks te behalen viel met de verschillen tussen de prijs de homevolt helemaal niks gedaan heeft en lekker vol heeft staan wachten.

Zou mooi/handig/voordelig zijn als deze met een leeg schema gewoon op het lage moment in de nacht zorgt dat hij vol zit en overdag tijdens de hogere prijzen het huis ondersteund.
We hebben genoeg verbruikt met de gourmet stellen , ovens en het draaien van de wassen. Meeste tegen het hoge tarief terwijl HVtje vol zat met goedkope stroom en in de nacht z'n behoefde weer voordelig naar binnen had kunnen slurpen.

Zelfs met de tijdelijke wisseling die ik een halve dag geprobeerd heb van verdienen naar zelfvoorziening om te kijken of ze wakker werdt heeft ze niks gedaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:27:
Wat ik wel jammer vindt is dat nu er de afgelopen dagen niks te behalen viel met de verschillen tussen de prijs de homevolt helemaal niks gedaan heeft en lekker vol heeft staan wachten.

Zou mooi/handig/voordelig zijn als deze met een leeg schema gewoon op het lage moment in de nacht zorgt dat hij vol zit en overdag tijdens de hogere prijzen het huis ondersteund.
We hebben genoeg verbruikt met de gourmet stellen , ovens en het draaien van de wassen. Meeste tegen het hoge tarief terwijl HVtje vol zat met goedkope stroom en in de nacht z'n behoefde weer voordelig naar binnen had kunnen slurpen.

Zelfs met de tijdelijke wisseling die ik een halve dag geprobeerd heb van verdienen naar zelfvoorziening om te kijken of ze wakker werdt heeft ze niks gedaan,
Heb jij een impact gezien op je grid rewards nav het omschakelen naar handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Niet dat ik weet , ik zag ze oplopen terwijl hij in de andere stand stond.
Eergisteren heeft hij een halve dag in die stand gestaan , mn grid rewards waren die dag 2,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik herken dit. Echter merkte ik gisteren dat de HomeVolt gedurende de dag constant het huis voedde met 200 watt, dit drukte mijn stand-by verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Hier ook 2,88 euro op 25 december. Mijn accu staat nu een paar dagen niets anders te doen dan leeg te lopen. Het liefst wil ik -zoals eerder gezegd- dat hij bij geen handel overschakelt naar zelfvoorziening. Ik snap dat dat financieel misschien niet handig is maar het geeft me op zijn minst een goed gevoel ;-)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Gies123 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:22:
Hier ook 2,88 euro op 25 december. Mijn accu staat nu een paar dagen niets anders te doen dan leeg te lopen. Het liefst wil ik -zoals eerder gezegd- dat hij bij geen handel overschakelt naar zelfvoorziening. Ik snap dat dat financieel misschien niet handig is maar het geeft me op zijn minst een goed gevoel ;-)
Het is een slimme accu. Ik neem aan dat hij in de stand handel ook gewoon zelf voorziening mee pakt.
Zeker als er geen handel is . De andere stand is puur zelfvoorziening , de handel stand lijkt me geoptimaliseerd voor handel met zelfvoorziening in de mix.

Maar ik heb dus evenveel grid rewards met een halve dag in zelf voorziening las iemand die alleen maar in de handel modus stond.

[ Voor 8% gewijzigd door m-ruiter227 op 27-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
m-ruiter227 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:24:
[...]

Het is een slimme accu. Ik neem aan dat hij in de stand handel ook gewoon zelf voorziening mee pakt.
Zeker als er geen handel is . De andere stand is puur zelfvoorziening , de handel stand lijkt me geoptimaliseerd voor handel met zelfvoorziening in de mix
Ik begin het te betwijfelen. De HV is geladen tegen 23-25 cent en staat nu 2 dagen niets te doen, terwijl mijn huis als een malle stroom trekt tegen 30-35 cent (iedereen thuis, warmtepomp volle bak, wasmachine, vaatwasser, gourmetstellen etc.) en de accu wordt gewoon op 12kW gehouden. Ik snap het oprecht niet. Of wachten we nu op de kans dat de stroomprijs gaat oplopen naar 50 cent en dan pas die 12kW teruggeven. Die kans is toch klein.

Waar kunnen we zien dat de accu in de handelstand ook het huis ondersteunt? Ik zie het namelijk zo gauw niet.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:01:
Niet dat ik weet , ik zag ze oplopen terwijl hij in de andere stand stond.
Eergisteren heeft hij een halve dag in die stand gestaan , mn grid rewards waren die dag 2,88
In eerste instantie nam ik nog aan dat we grid rewards kregen omdat Tibber de controle over de batterij heeft en ons dus betaalt voor de optie op handelen. Maar dat blijkt dus ook niet waar te zijn, als je gewoon rewards krijgt in de local modus.

Het zou Tibber sieren eens openheid van zaken te geven over hoe ze momenteel namens ons handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Gies123 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:32:
[...]

Ik begin het te betwijfelen. De HV is geladen tegen 23-25 cent en staat nu 2 dagen niets te doen, terwijl mijn huis als een malle stroom trekt tegen 30-35 cent (iedereen thuis, warmtepomp volle bak, wasmachine, vaatwasser, gourmetstellen etc.) en de accu wordt gewoon op 12kW gehouden. Ik snap het oprecht niet. Of wachten we nu op de kans dat de stroomprijs gaat oplopen naar 50 cent en dan pas die 12kW teruggeven. Die kans is toch klein.

Waar kunnen we zien dat de accu in de handelstand ook het huis ondersteunt? Ik zie het namelijk zo gauw niet.
In de tibber app zou je onlading moeten zien met een waarde.
In het web interface heb je een mooie grafiek waar je precies ziet wat hij doet.
Oftewel homevolt niks en het huis met idd warmtepomp en de rest standaard minimaal 600w 24/7 zonder ondersteuning van de homevolt wat hij vannacht goedkoop had kunnen inkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:38:
[...]

In de tibber app zou je onlading moeten zien met een waarde.
In het web interface heb je een mooie grafiek waar je precies ziet wat hij doet.
Oftewel homevolt niks en het huis met idd warmtepomp en de rest standaard minimaal 600w 24/7 zonder ondersteuning van de homevolt wat hij vannacht goedkoop had kunnen inkopen.
Je kan de JSON van het schedule ook pullen (volgens mij update deze ieder uur) op "http://<IP>/schedule.json".

Ik pull en plot dit schema al enige dagen en behalve het schema dat op 25-12 om 13:00 was ingeladen door Tibber heeft geen enkel ander schema een laad- of ontlaad-moment gescheduled staan. En dat was slechts en 35Wh "top up" want de batterij zit al 100% vol. Er staat de komende 24h geen enkel ontlaad-moment in het verschiet als je op het Tibber schema blijft.

(Dat top-up moment heeft overigens niet plaats gevonden omdat het volgende schema dit topup moment niet meer had).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FscTfLXgcSoRxEqqurUc_6vvhg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHHOMg91NdHZbValTpz8wVb8.png?f=fotoalbum_large

Overigens zijn de grid rewards de grote inkomstenstroom. Ik heb nu in de afgelopen 10 dagen €26,83 verdiend, waarvan €22,67 (84,5%) aan rewards en €4,16 (15,5%) aan de dayahead variatie.
Dat is nu gemiddeld €2,83 per dag, wat een terugverdien tijd van 7,7 jaar is. Exact in lijn met de gereviseerde ROI van Tibber.

Dat is nu gemiddeld €2,68 per dag, wat een terugverdien tijd van 8,2 jaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 27-12-2024 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-ruiter227
Je zou bijna zeggen dat de schema's nog handwerk zijn en ze met kerst vrij waren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@JackBol Local Modus/Basis (oftewel alle aansturing vanuit Tibber uit) is wat anders dan "Zelfvoorziening". In de Zelfvoorziening modus kan je nog steeds Grid Rewards verdienen.

Het is natuurlijk een zeer complex algoritme wat achter de aansturingsmodussen zit omdat het met verschillende markten rekening houdt. Het zal dan ook nooit 100% open gecommuniceerd kunnen worden temeer ook omdat het uiteindelijk bedrijfsgevoelige informatie is. Ook "controle" zal niet mogelijk zijn omdat niet alle markten openbaar zijn qua data (bijvoorbeeld de intraday). Het is daarmee een kwestie van vertrouwen. Waar mogelijk zal er zoveel mogelijk openheid gegeven worden en wees er gerust op dat we feedback altijd zullen doorgeven aan de ontwikkelaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Backpacker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:59:
@JackBol Local Modus/Basis (oftewel alle aansturing vanuit Tibber uit) is wat anders dan "Zelfvoorziening". In de Zelfvoorziening modus kan je nog steeds Grid Rewards verdienen.

Het is natuurlijk een zeer complex algoritme wat achter de aansturingsmodussen zit omdat het met verschillende markten rekening houdt. Het zal dan ook nooit 100% open gecommuniceerd kunnen worden temeer ook omdat het uiteindelijk bedrijfsgevoelige informatie is. Ook "controle" zal niet mogelijk zijn omdat niet alle markten openbaar zijn qua data (bijvoorbeeld de intraday). Het is daarmee een kwestie van vertrouwen. Waar mogelijk zal er zoveel mogelijk openheid gegeven worden en wees er gerust op dat we feedback altijd zullen doorgeven aan de ontwikkelaars.
Tuurlijk zit het geheim van de chef in de saus, en ik verwacht ook niet inzage in het exacte handelsalgoritme.

Maar ik denk dat er een paar belangrijke open vragen zijn:
1) hoe kan het zijn dat iedereen exact dezelfde grid rewards verdiend?
2) hoe kan het zijn dat de grid rewards zo overduidelijk synthetisch zijn?
3) hoe kan het zijn mensen met 2 batterijen niet 2x grid rewards verdienen?
4) hoe kan het zijn dat de batterij al bijna 3 dagen niet handelt?

Ik ben het ermee eens dat het uiteinlijk een kwestie van vertrouwen is, daarom ben ik ook met Tibber in zee gegaan, daar had ik altijd een goed gevoel bij. Maar de afgelopen twee weken zijn er wel wat dingen gebeurd die een deuk in het vertrouwen in Tibber hebben aangebracht. Dat kan je denk ik niet ontkennen.

Het is aan Tibber om dat vertrouwen terug te winnen.

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 27-12-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hij is opgeladen voor ongeveer 25 cent, en ontladen zou rond de 30 cent opleveren. Dat is een verschil van slechts 5 cent. Dit verschil is te klein en door het verlies en de slijtage kost ontladen uiteindelijk meer dan de lading vasthouden. Ik denk dat dit de juiste keuze is. Sterker nog, ik vraag me af of het überhaupt wel verstandig was om tegen 25 cent te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Goede discussie! Let wel dat we nu in een bijzondere periode qua weer zitten. Er is al dagen geen noemenswaardige variatie in wind en zon (zie: https://energieopwek.nl/). Ik denk dat de leuke periode nog moet komen.

V.w.b. Eigen gebruik: ik zag in de Tibber app dat de HomeVolt tegen de 200 watt het huis in pompte. Waarbij vreemd genoeg de accu ook de hele dag op 100% bleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
GuiltyNL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:06:
Hij is opgeladen voor ongeveer 25 cent, en ontladen zou rond de 30 cent opleveren. Dat is een verschil van slechts 5 cent. Dit verschil is te klein en door het verlies en de slijtage kost ontladen uiteindelijk meer dan de lading vasthouden. Ik denk dat dit de juiste keuze is. Sterker nog, ik vraag me af of het überhaupt wel verstandig was om tegen 25 cent te laden.
Dan zou hij zoals menig ander batterijtje het huis moeten voorzien van stroom en vullen in de laagste uren lijkt mij. Dan verdien je meer dan de handel op de onbalans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaRf0TUhIY_nTapIbI7lO34iKoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoPcUzhrNxP2wA7NFS0VRvu5.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeld: 200 watt naar mijn huis en tegelijkertijd ook zonne-energie

[ Voor 19% gewijzigd door Wesleymaur op 27-12-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ik ga (handmatig) de prestaties van de HV bijhouden op https://onbalansmarkt.com/. Heeft iemand al ontdekt waar ik de verdiende euro's kan uitlezen? In de HV app zie ik alleen de geladen/ontladen kWh's maar uiteraard niet de euro's.

Als ik naar de Zonneplan batterijen kijk, zijn daar de verdiensten ook niet je-dat op dit moment. Mooi! ;)

Hoor het graag nog als iemand me de euro's kan aanwijzen

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:23
JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:50:
[...]

Je kan de JSON van het schedule ook pullen (volgens mij update deze ieder uur) op "http://<IP>/schedule.json".

Ik pull en plot dit schema al enige dagen en behalve het schema dat op 25-12 om 13:00 was ingeladen door Tibber heeft geen enkel ander schema een laad- of ontlaad-moment gescheduled staan. En dat was slechts en 35Wh "top up" want de batterij zit al 100% vol. Er staat de komende 24h geen enkel ontlaad-moment in het verschiet als je op het Tibber schema blijft.

(Dat top-up moment heeft overigens niet plaats gevonden omdat het volgende schema dit topup moment niet meer had).

[Afbeelding]

Overigens zijn de grid rewards de grote inkomstenstroom. Ik heb nu in de afgelopen 10 dagen €26,83 verdiend, waarvan €22,67 (84,5%) aan rewards en €4,16 (15,5%) aan de dayahead variatie.
Dat is nu gemiddeld €2,83 per dag, wat een terugverdien tijd van 7,7 jaar is. Exact in lijn met de gereviseerde ROI van Tibber.

Dat is nu gemiddeld €2,68 per dag, wat een terugverdien tijd van 8,2 jaar is.
zijn die grid awards afhankelijk van je batterij omvang?
Ik lees namelijk veel onduidelijkheid over batterij "inzet setting" dus zit in de omvang ook iets onduidelijks?
(bv 2 kWh evenveel grid awards als een 20kWh ??)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:16:
[Afbeelding]

Volgens mij was er op dat moment gewoon 598 watt gebruik in huis, geen zonne-energie (Growatt = 0) en de HV die aan het ontladen is met 6033 Watt, toch?

Vandaag om 17 uur weer actie van de HV's ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:18:
Ik ga (handmatig) de prestaties van de HV bijhouden op https://onbalansmarkt.com/. Heeft iemand al ontdekt waar ik de verdiende euro's kan uitlezen? In de HV app zie ik alleen de geladen/ontladen kWh's maar uiteraard niet de euro's.

Als ik naar de Zonneplan batterijen kijk, zijn daar de verdiensten ook niet je-dat op dit moment. Mooi! ;)

Hoor het graag nog als iemand me de euro's kan aanwijzen
Ik bereken de opbrengst extern. Ik heb een losse kWh meter die de batterij meet (10s interval) en trek van de Tibber API de energieprijzen. Deze vermenigvuldig ik om tot de opbrengst te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hansieo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:21:
[...]

zijn die grid awards afhankelijk van je batterij omvang?
Ik lees namelijk veel onduidelijkheid over batterij "inzet setting" dus zit in de omvang ook iets onduidelijks?
(bv 2 kWh evenveel grid awards als een 20kWh ??)
Ik heb maar 1 batterij, dus ik weet het niet, maar ik zie in dit topic dat er sommigen zijn met een halve batterij (6kWh) of een dubbele batterij (26kWh) en dat de grid rewards niet proportioneel schalen. How dat zit is niet mijn grootste vraag, maar het lijkt me dat grid rewards redelijk lineair met het formaat batterij zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:23:
[...]

Volgens mij was er op dat moment gewoon 598 watt gebruik in huis, geen zonne-energie (Growatt = 0) en de HV die aan het ontladen is met 6033 Watt, toch?

Vandaag om 17 uur weer actie van de HV's ;)
Wooops, verkeerde afbeelding toegevoegd. Nu alsnog geüpload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:36:
[...]

Wooops, verkeerde afbeelding toegevoegd. Nu alsnog geüpload.
Ah ik zie het. Mazzelaars met zon 8)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:16:
[Afbeelding]

Ik denk dat het eerder ligt aan de kalibratie van de CT-klemmen. Ik heb zojuist de HV even opdracht gegeven om te ontladen zodat ik de kalibratie opnieuw kan laten uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 27-12-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:01:
[...]

Ik denk dat het eerder ligt aan de kalibratie van de CT-klemmen. Ik heb zojuist de HV even opdracht gegeven om te ontladen zodat ik de kalibratie opnieuw kan laten uitvoeren.
Ah! Dat was de onverwachte piek die ik net zag. Als je nog wat extra info nodig hebt laat me dat weten. Ik help graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:01:
[...]

De HomeVolt vertoont weer hetzelfde gedrag op dit moment @Backpacker Zie bijgevoegde screenshots. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0I1lAc7Zxjjri_nznZ2avadUik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PC4QRIc5HtEgGG072btExio.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_MK1GnMAoNHv6XVdm-s8UB7mAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tNICCdpmATzHbsMlUi47Hy5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Zijn er mensen met zonnepanelen waarbij de huidige productie goed te zien is op de portal pagina van de HomeVolt? Ik zie nu in de app van mijn omvormers dat er op twee verschillende groepen respectievelijk 120 en 130 watt wordt geproduceerd, maar op de HomeVolt pagina zie ik dat niet bij het zonnepaneeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Wesleymaur schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:33:
Zijn er mensen met zonnepanelen waarbij de huidige productie goed te zien is op de portal pagina van de HomeVolt? Ik zie nu in de app van mijn omvormers dat er op twee verschillende groepen respectievelijk 120 en 130 watt wordt geproduceerd, maar op de HomeVolt pagina zie ik dat niet bij het zonnepaneeltje
Onze Solaredge omvormer lijkt wel via de API de gegevens door te geven. De gehele 220w uit de app zie ik ook in de Tibber app.

Maar via de CT klemmen zal wel anders zijn. Die moeten ook goed geconfigureerd worden. Bij mij waren die in het begin ook niet goed ingesteld (en twijfel nu soms nog wel eens), en moesten nog gecalibreert worden. Hij ging toen met 6kWh laden en de Homevolt gaf een verbruik van 400w aan ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Senaxx op 28-12-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Wesleymaur Nee, hier klopt het in ieder geval nooit. Heb mijn Solaredge omvormer wel met Tibber zelf gekoppeld en die gegevens kloppen. Echter, dat wordt niet gebruikt voor de Homevolt. De HV gebruikt alleen die clamps en die zijn niet accuraat.

Dit is ook nog niet helemaal goed, met een lege accu wachten op hogere stroomprijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7X1I1ztvMKvfI_yD5GoZqV8POs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLrGLNew13ojrMvVNq3QEl6C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door GuiltyNL op 28-12-2024 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
GuiltyNL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:46:
@Wesleymaur Nee, hier klopt het in ieder geval nooit. Heb mijn Solaredge omvormer wel met Tibber zelf gekoppeld en die gegevens kloppen. Echter, dat wordt niet gebruikt voor de Homevolt. De HV gebruikt alleen die clamps en die zijn niet accuraat.

Dit is ook nog niet helemaal goed, met een lege accu wachten op hogere stroomprijzen:

[Afbeelding]
Hij is nog niet helemaal leeg dus daarom wordt er gewacht. Heb dit al weer doorgegeven want dat kan wellicht wat beter worden aangepakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:33:
Ik heb zojuits met een collega nog een keer naar je CT klemmen gekeken. Zal ook die van de zonnepanelen nog een keer kalibreren maar met zo weinig opbrengst is dat lastig (voor het kalibreren om goed te werken moet er minimaal 4A door de lijn gaan)

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste