Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:40
Dank voor de reacties. Het gaat mij niet om de waardes in de Tibber app, maar op de pagina van de HomeVolt zelf, zoals in het bijgevoegde plaatje rechtsboven. Ik zou daar verwachten dat ik vergelijkbare waardes te zien krijg, die de HomeVolt via de CT klemmen binnenkrijgt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0I1lAc7Zxjjri_nznZ2avadUik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PC4QRIc5HtEgGG072btExio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:00:
[...]

Ik heb zojuits met een collega nog een keer naar je CT klemmen gekeken. Zal ook die van de zonnepanelen nog een keer kalibreren maar met zo weinig opbrengst is dat lastig (voor het kalibreren om goed te werken moet er minimaal 4A door de lijn gaan)
Bedankt voor de reactie. Het is wel zaterdag he :).

Kan ik dat calibreren op een zonnige dag ook zelf via de console doen? Of hebben jullie liever dat ik dat niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
@Backpacker Hoe kunnen we de CT klem calibratie van de solar klemmen zelf uitvoeren . Want de waardes die ik zie van de klemmen komen nooit in de buurt van de waardes van de geijkte kWh meter die op dezelfde draad zit als de ct klem ?

Dan kunnen we zelf een calibratie draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
m-ruiter227 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:30:
@Backpacker Hoe kunnen we de CT klem calibratie van de solar klemmen zelf uitvoeren . Want de waardes die ik zie van de klemmen komen nooit in de buurt van de waardes van de geijkte kWh meter die op dezelfde draad zit als de ct klem ?

Dan kunnen we zelf een calibratie draaien
Goeie vraag en die ga ik ook zeker even navragen bij de ontwikkelaars van de webserver en anders als feature request neerleggen. (cc @Wesleymaur )

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
In mijn geval zit op beide groepen waar mijn panelen zitten een PV verdeler. Waar verder geen apparatuur op zit, maar dat stelt mij wel in staat om bijv. een 2000 watt strijkijzer op aan te sluiten. Als je dan zelf een kalibratie kan uitvoeren, dan ben je niet afhankelijk van dit (belabberde) weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ah! Ik kwam er net achter dat de CT klemmen op de verkeerde draden (en dus groepen) waren geinstalleerd in de meterkast (groep 3 en 6 ipv 5 en 7). Ik heb dit zelf zojuist aangepast. Kleine moeite. En ook nog in de verkeerde richting. Volgens de CT klem handleiding moet de pijl in de CT klem voor een invoedende groep (zonnepanelen dus) richting de meterkast (het net) wijzen en niet richting de omvormer. Dit heb ik ook gecorrigeerd.

@Backpacker kan jij nog een keer de rekalibratie starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
De ct klem was/is bij mijn solar door de installateur met de pijl de pv installatie in.
Hij gaf aan ten alle tijde moet de pijl van het net de installatie in wijzen

@Wesleymaur jij geeft aan dat het precies andersom moet bij de pv inverter ct klemmen ?
Daarnaast zie in de homevolt ook dat deze alleen leven geeft op L2
Dit terwijl de klemmen L2 en l3 los hangen en alleen L1 of fase 1 aangesloten is bij de PV en mogelijk dus met de pijl de verkeerde kant op :+

[ Voor 36% gewijzigd door m-ruiter227 op 29-12-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
m-ruiter227 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:52:
De ct klem was/is bij mijn solar door de installateur met de pijl de pv installatie in.
Hij gaf aan ten alle tijde moet de pijl van het net de installatie in wijzen

@Wesleymaur jij geeft aan dat het precies andersom moet bij de pv inverter ct klemmen ?
Daarnaast zie in de homevolt ook dat deze alleen leven geeft op L2
Dit terwijl de klemmen L2 en l3 los hangen en alleen L1 of fase 1 aangesloten is bij de PV en mogelijk dus met de pijl de verkeerde kant op :+
Bij jou is het dus ook een bende. Je hebt volgens mij (bij een installatie met zonnepanelen) een setje klemmen voor de groep(en) waar de invoer voor zonnepanelen wordt gemeten en een setje klemmen voor op de fasen draden. De CT klemmen meten in de richting waar de stroom heengaat. Op de zonnepaneel groepen is dat altijd vanuit het huis richting het net. En dus heb ik de klemmen met de pijltjes richting het net geplaatst. Helaas is er deze dagen zo belachelijk weinig zonne energie dat er weinig te meten valt.

Maar: ik laat me graag corrigeren door experts. Ik je het ook nog even gecontroleerd in ChatGPT:

Om met de CT-klemmen van Tibber te meten of je zonnepanelen energie terugleveren aan het net, is het belangrijk dat de pijltjes op de CT-klemmen in de juiste richting wijzen. De pijltjes op de CT-klemmen moeten wijzen in de richting van de normale stroom naar het elektriciteitsnet.

Bij het installeren van de CT-klemmen is het essentieel om de juiste richting aan te houden om nauwkeurige metingen te garanderen. Als de klemmen verkeerd zijn geplaatst, kunnen de metingen onjuist zijn, wat invloed heeft op de gegevens die je ontvangt over je energieverbruik en -productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Overigens: ik zie gedurende de dag de SoC van mijn HomeVolt langzaam oplopen van 10% gisteravond tot 38% nu. Zonder enig laadprogramma. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wesleymaur schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:56:
Overigens: ik zie gedurende de dag de SoC van mijn HomeVolt langzaam oplopen van 10% gisteravond tot 38% nu. Zonder enig laadprogramma. Hebben jullie dat ook?
Ja zelfde hier. Van 10 naar 39% soc zonder laad programma.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
Wesleymaur schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:56:
Nee, SOC is bij mij nog 0%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-ja76MjUbekSsZum6SKKnZbKw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhAJNulTUlwZU5iW11eQjun7.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Op welk tijdstip is dit screenshot gemaakt? Ik zie ook bij jouw CT klemmen een aantal waardes die je mogelijk niet zou verwachten op een donkere avond... Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
Wesleymaur schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:50:
[...]

Bij jou is het dus ook een bende. Je hebt volgens mij (bij een installatie met zonnepanelen) een setje klemmen voor de groep(en) waar de invoer voor zonnepanelen wordt gemeten en een setje klemmen voor op de fasen draden. De CT klemmen meten in de richting waar de stroom heengaat. Op de zonnepaneel groepen is dat altijd vanuit het huis richting het net. En dus heb ik de klemmen met de pijltjes richting het net geplaatst. Helaas is er deze dagen zo belachelijk weinig zonne energie dat er weinig te meten valt.

Maar: ik laat me graag corrigeren door experts. Ik je het ook nog even gecontroleerd in ChatGPT:

Om met de CT-klemmen van Tibber te meten of je zonnepanelen energie terugleveren aan het net, is het belangrijk dat de pijltjes op de CT-klemmen in de juiste richting wijzen. De pijltjes op de CT-klemmen moeten wijzen in de richting van de normale stroom naar het elektriciteitsnet.

Bij het installeren van de CT-klemmen is het essentieel om de juiste richting aan te houden om nauwkeurige metingen te garanderen. Als de klemmen verkeerd zijn geplaatst, kunnen de metingen onjuist zijn, wat invloed heeft op de gegevens die je ontvangt over je energieverbruik en -productie.
Ik was toch even nieuwsgierig; ik heb zelf een clamp multimeter. (CT=clamp terminal)
Op de tang staat zeker ook een pijltje; maar ook een + en een - aanduiding.

Bij een DC stroom meet de tang gewoon een negatieve waarde als ie verkeerd om zit. Bij een AC stroom is de stroom altijd positief ook al draai ik de tang om.
Maar het is wél van belang voor het vermogen (Dat meet mijn tang niet omdat ie de spanning niet meet in clamp modus). Als de clamp andersom zit, dan wordt er een negatief vermogen gemeten. (Dus niet zomaar afwijkend)

Hier mooi uitgelegd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:11:
[...]

Op welk tijdstip is dit screenshot gemaakt? Ik zie ook bij jouw CT klemmen een aantal waardes die je mogelijk niet zou verwachten op een donkere avond... Of zie ik dat verkeerd?
Screenshot was van dat moment dus 20:55 uur.
Bedoel je dat L1 en L3 in onderstaand plaatje eigenlijk op 0 moeten staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaMNNfJ7z8rJ3M2GWXHaIn1e4Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIYru9zIhu99oPD1mMYpPcJx.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:44:
[...]

Screenshot was van dat moment dus 20:55 uur.
Bedoel je dat L1 en L3 in onderstaand plaatje eigenlijk op 0 moeten staan?
[Afbeelding]
Ja dat bedoel ik idd. Je zou verwachten dat als het donker is, er geen opwek zou zijn. Maar mogelijk is dit gewoon de manier waarop het in de we interface van de HomeVolt (verkeerd ??) wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:18:
[...]

Ja dat bedoel ik idd. Je zou verwachten dat als het donker is, er geen opwek zou zijn. Maar mogelijk is dit gewoon de manier waarop het in de we interface van de HomeVolt (verkeerd ??) wordt weergegeven.
Hmmm dan zal ik die klemmen ook eens omdraaien. Wel belangrijk dat die monteurs van SolarConcept het goed installeren...

Check: Jij hebt de CT klemmen al omgedraaid. Ik neem aan dat bij jou L1, L2 en L3 dan 's avonds 0 aangeven?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:19:
[...]

Hmmm dan zal ik die klemmen ook eens omdraaien. Wel belangrijk dat die monteurs van SolarConcept het goed installeren...

Check: Jij hebt de CT klemmen al omgedraaid. Ik neem aan dat bij jou L1, L2 en L3 dan 's avonds 0 aangeven?
Bij mij doen ze nu helemaal niets.

Als je in de webinterface op het zonnepaneeltje klikt dan kom je in een nieuw scherm. In dat scherm is ook een knop "re-detect phases" aanwezig. Als je daar op klikt stelt men al wel dat je dat alleen moet doen als je voldoet aan de volgende criteria waaronder de minimaal 2 ampère aan stroom. Iets dat ik in deze donkere dagen niet eens haal (bij 100 watt opbrengst haal ik maar 0,5 ampère ofzo). Ik wacht daar dus nog even mee

De pop-up die je krijgt:

Make sure they are all pointing in the same direction from the power source and into the property.
A. If you connected to a solar inverter, make sure the inverter is running and producing at least 2A on each phase.
B. If you connected to the grid, make sure the grid is importing on all phases at least 4A of power to make a clean signal even with a bad power factor. Turn off your solar inverter before running this command.
Calibration will run for a few minutes before phase order is detected correctly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietRM
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-09 20:53
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet zien? Na installatie op 12 december lijkt de Homevolt een paar dagen te ‘leven, daarna blijft t’ie vrij inactief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6Hm0yrMIWbx3MYdtqUQmYUCDv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cBEADCTGgqGLNMhnBX9Vpen.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Zojuist trouwens de resterende factuur aan Tibber betaald. Deze keer wel een nette email ;-)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:01:
Zojuist trouwens de resterende factuur aan Tibber betaald. Deze keer wel een nette email ;-)
Idem hier. Mooi voor het einde vh jaar. Ziet de belasting die euro's ook niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
PietRM schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:54:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet zien? Na installatie op 12 december lijkt de Homevolt een paar dagen te ‘leven, daarna blijft t’ie vrij inactief:
[Afbeelding]
Daar zou ik iets meer activiteit verwacht @PietRM. Wat is de status in de Tibber app?

Misschien kan je hem een reset geven met die switch die er naast zit? Even uit zetten en minuut later weer aan zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-oY4A_h1f_VpU4BdDNFE7B0vrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BYBkoHfRTekfKmBti4OkSnQW.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn maandoverzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietRM
Senaxx schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:16:
[...]

Daar zou ik iets meer activiteit verwacht @PietRM. Wat is de status in de Tibber app? WACHTEN OP LAGERE STROOMPRIJZEN

Misschien kan je hem een reset geven met die switch die er naast zit? Even uit zetten en minuut later weer aan zetten? GEDAAN, benieuwd of het helpt. Dank voor de tip.

[Afbeelding]

Dit is mijn maandoverzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wesleymaur schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:33:

Make sure they are all pointing in the same direction from the power source and into the property.
Dit lijkt mij ook het meest logisch; zonneproductie is dan op de clamp gewoon negatief vermogen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Iets anders dat mij opvalt: alle analyse indicatoren in de Tibber app slaan vrijwel nergens meer op. Gemiddelde prijs, verbruik per categorie worden helemaal scheef getrokken. Ik heb bijvoorbeeld een sterk negatieve prijs per kWh voor het laden van m'n auto in december (-16 CT/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Klopt, allemaal gekke waardes. Ook wat je geproduceerd zou hebben met panelen klopt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Wesleymaur schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:43:
Iets anders dat mij opvalt: alle analyse indicatoren in de Tibber app slaan vrijwel nergens meer op. Gemiddelde prijs, verbruik per categorie worden helemaal scheef getrokken. Ik heb bijvoorbeeld een sterk negatieve prijs per kWh voor het laden van m'n auto in december (-16 CT/kWh).
Hier ook. De auto wordt tegen 0 ct/kWh geladen. Trekt mijn gemiddelde ook naar beneden. En wat ik ook raar vind. Vandaag heeft die schijnbaar 12 kWh geladen en maar 10 kWh ontladen maar toch is de batterij op 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
Senaxx schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:12:
[...]

Hier ook. De auto wordt tegen 0 ct/kWh geladen. Trekt mijn gemiddelde ook naar beneden. En wat ik ook raar vind. Vandaag heeft die schijnbaar 12 kWh geladen en maar 10 kWh ontladen maar toch is de batterij op 0%
ah dat wordt meegerekend als 0 want het komt uit de accu
dat zou niet moeten worden meegenomen in de berekening
want dat is al berekend tegen het laadtarief
is een rekenfout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Er is nog een hoop niet 'af' merk ik al. Ik had verwacht dat de integratie in de app al wat verder zou zijn dan alleen de power up tegel in het hoofdscherm. Komt allicht nog wel.

Zo zou ik graag de productie van m'n zonnepanelen apart zien van m'n HomeVolt. Dit wordt nu samen genomen. De eerste bron is gratis terwijl de tweede een prijs heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Senaxx schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:12:
[...]

Dat heb ik ook - steeds een verschil van zo'n 15% - ik vermoed dus laadverlies en ontlaadverlies. Als dat daadwerkelijk zo is, dan mag je bij de terugverdientijd nog 5 jaar optellen denk ik. :+

[ Voor 3% gewijzigd door GuiltyNL op 31-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GuiltyNL schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:50:
[...]

Dat heb ik ook - steeds een verschil van zo'n 15% - ik vermoed dus laadverlies en ontlaadverlies. Als dat daadwerkelijk zo is, dan mag je bij de terugverdientijd nog 5 jaar optellen denk ik. :+
Die batterij heeft een verwarmingselement, het zal in het voorjaar wel beter worden. Ik reken dit verlies mee in mijn ROI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Nee hoor, mijn batterij hangt binnen (27 graden daar nu) en ook ik heb 12.32kWh geladen en 10.92kWh ontladen vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0ecg2bfwl9j6azWZUcn-BTeayw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zxaWMr1MKIJ2zvU5VbK4vELR.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
PietRM schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:54:
[Afbeelding]
Hoi Piet,

Hier zal iets niet helemaal goed gaan. Kan je mij een privébericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kijk ik voor je of ik wat kan vinden.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Er wordt nog druk gewerkt aan de aanpassing van de analyse voor wat betreft de data van de Homevolt. De verwachting is dat dat in de loop van het 1e kwartaal in een app update zal worden meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
GuiltyNL schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:50:
[...]

Die van ons hangt ook in de garage aan het huis die rond de 20/21 graden is. Ik hoop toch niet dat ik 1.5 kW verlies aan laden en ontladen, dat is wel heel veel in mijn optiek. Dan moeten de mensen die hem buiten hebben hangen en verwarmings elementen hebben bijna niets meer over houden :+

Gok zelf dat het meer iets is met de ct klemmen (tenminste dat hoop ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietRM
Backpacker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:17:
[...]

Hoi Piet,

Hier zal iets niet helemaal goed gaan. Kan je mij een privébericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kijk ik voor je of ik wat kan vinden.
Na de reset van gisteren (goeie tip!) lijkt het nu allemaal goed te gaan. Vannacht 100% geladen en vanmorgen weer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Backpacker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:19:
Er wordt nog druk gewerkt aan de aanpassing van de analyse voor wat betreft de data van de Homevolt. De verwachting is dat dat in de loop van het 1e kwartaal in een app update zal worden meegenomen.
Ik vind het prima, maar ik moest wel lachen. Jullie lijken Polestar wel qua softwareontwikkeling. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Backpacker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:19:
Is er ook iets van een roadmap beschikbaar wat we komende tijd kunnen verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 15:53
Die van mij hangt buiten. Vandaag 12,42 geladen en 11,21 ontladen volgens de tibber app. Zo te zien dus niet heel veel verschil met diegene die hem binnen hebben hangen.

Ik ben ook wel benieuwd naar een roadmap, dat geeft een beetje inzicht in wat we kunnen verwachten volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:33:
[...]

Die van ons hangt ook in de garage aan het huis die rond de 20/21 graden is. Ik hoop toch niet dat ik 1.5 kW verlies aan laden en ontladen, dat is wel heel veel in mijn optiek. Dan moeten de mensen die hem buiten hebben hangen en verwarmings elementen hebben bijna niets meer over houden :+

Gok zelf dat het meer iets is met de ct klemmen (tenminste dat hoop ik)
Na 14 dagen heeft de batterij 120kWh afgenomen en 98kWh terug geleverd. Er zit nu nog zo’n 8% (1 kW) in de batterij. Dat is 17,5% energie verlies.

Ik meet met een externe kWh meter overigens.

Edit: voor een goede ROI moet ik overigens ook de energie belasting over de weglekkende energie verrekenen. Dat moet ik deze week nog maar eens aan mijn model toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 31-12-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JackBol schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:57:
[...]

Na 14 dagen heeft de batterij 120kWh afgenomen en 98kWh terug geleverd. Er zit nu nog zo’n 8% (1 kW) in de batterij. Dat is 17,5% energie verlies.

Ik meet met een externe kWh meter overigens.

Edit: voor een goede ROI moet ik overigens ook de energie belasting over de weglekkende energie verrekenen. Dat moet ik deze week nog maar eens aan mijn model toevoegen.
Dat is best fors en drukt denk ik enorm op het rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik denk dat die roadmap voor zover bekend wordt gegeven in de podcast van de groene nerds:

YouTube: GRID REWARDS: Zo verdient de HOMEVOLT thuisbatterij zijn geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

boyette schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:05:
[...]

Dat is best fors en drukt denk ik enorm op het rendement
Hij laadt wanneer de stroom erg goedkoop is, dus dat valt nogal mee. Het gaat voornamelijk de energie belasting zijn. 20x 15ct is 3€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Grid rewards zijn in 2025 maar de helft per dag denk ik. Nog maar 97 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Kan ook met een rustdag te maken hebben met weinig activiteit op het net? Dat hoop ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Laat maar. Even wachten, er klopt even weinig van. Ik zie nu euro 2,28 voor heel januari achter de directe rewards knop, maar als ik dan op januari click zie ik euro 1,28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wesleymaur schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:30:
Laat maar. Even wachten, er klopt even weinig van. Ik zie nu euro 2,28 voor heel januari achter de directe rewards knop, maar als ik dan op januari click zie ik euro 1,28.
Ik heb 2,31 gekregen voor gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
JackBol schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:18:
[...]

Ik heb 2,31 gekregen voor gisteren.
Idem

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik heb de eindafrekening betaald, maar zie op de factuur nergens de verrekening van de €100 aanbetaling. Jullie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Dat is een goed punt en ik kan het zo gauw ook niet ontdekken @Wesleymaur.

Herstel: ik heb vandaag om 12:10 uur 100 euro van Tibber retour gekregen 😉👍

[ Voor 37% gewijzigd door Gies123 op 02-01-2025 18:41 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Hoe kan het trouwens zijn dat zonneplan accu's van 20kWh per dag 80kWh 'upload' hebben en 50kWh 'download' op onbalansmarkt.com? Kan toch niet kloppen?

Edit: het is fakenews :) . De echte getallen (waar een live verbinding met Zonneplan achter zit) laten andere waarden zien: https://onbalansmarkt.com/live.

[ Voor 46% gewijzigd door Gies123 op 02-01-2025 19:32 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
Gies123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:28:
Hoe kan het trouwens zijn dat zonneplan accu's van 20kWh per dag 80kWh 'upload' hebben en 50kWh 'download' op onbalansmarkt.com? Kan toch niet kloppen?

Edit: het is fakenews :) . De echte getallen (waar een live verbinding met Zonneplan achter zit) laten andere waarden zien: https://onbalansmarkt.com/live.
Ik vond het ook een flink verschil dus ik ben ook even gaan kijken. Je link gaat naar het dagresultaat van gisteren en het live resultaat van vandaag, dat verklaart denk ik al een deel; vandaag gebeurt er maar weinig voorlopig. Als noot daarbij, de dagresultaten op de site komen of van handmatig (dank voor je invoer! :)), of (waar beschikbaar) de laatste 'live' waarde die per dag ingestuurd wordt via de API. Als je op de live-pagina teruggaat naar 1 januari dan zie je daar ook dezelfde waarden terugkomen.

In de grafiek daar valt ook op dat de mediane batterij met API-koppeling (voornamelijk Zonneplan op dit moment) erg druk is geweest. Zonneplan heeft daar zo te zien de accu's een keer vanaf ~33% bijna helemaal leeggetrokken, gevuld naar 90%, leeg naar 20%, gevuld naar 55%, leeg <20% en weer tot 85%. Dat geeft in totaal een enorm energieverbruik, wat grof gerekend wel overeen komt met de dagtotalen. Ik heb ter controle de stats van mijn P1-meter erbij gepakt en mijn Nexus heeft gisteren (op de meter) 52.9kWh teruggeleverd, wat Zonneplan in de app toont als 57kWh (vóór verliezen en afgerond op hele kWhs).

Voorlopig lijkt Zonneplan nogal agressief te laden en ontladen en niet altijd op het juiste moment. De systemen met Frank Energie lijken op de meeste dagen een stuk efficiënter om te springen met de kWhs en als ik jouw systeem (bijv op 31 dec of 30 dec) zo zie dan kan dat voor Tibber ook het geval zijn. Echt een patroon zien heeft even tijd nodig maar onderaan de streep kan dat denk ik goed nieuws zijn voor de levensduur van de batterij (en totaalresultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Bedankt voor de uitleg @Leftblank, top!

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 03-01-2025 08:36 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• roeldie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 10:24
Yes hij is geïnstalleerd ! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TprzNQzNG1qKpVbZZKC-xHXu69g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb9Ov7AnWYUh5L9fNJVhdU0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wat een bakbeest hadden ze geen lichtere kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gefeliciteerd!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeldie
boyette schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Wat een bakbeest hadden ze geen lichtere kleur?
zeker wel maar vond antraciet mooi :P

[ Voor 19% gewijzigd door roeldie op 03-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Mooi hoor 👍. Veel plezier (en opbrengst) ermee!

Bij mij is de wifi ontvanger trouwens binnen de ombouw gelaten.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldie
Gies123 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Mooi hoor 👍. Veel plezier (en opbrengst) ermee!

Bij mij is de wifi ontvanger trouwens binnen de ombouw gelaten.
oow echt ja? de installateur zij moest zo vind dit wel lelijk inderdaad ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
roeldie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Dan schroef je die ontvanger toch weer van de muur en leg je hem in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
roeldie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Volgensmij hoeven deze omni atenne's alleen buiten de kast als het wifi bereik slecht is. Als ze bijvoorbeeld verder van het huis op een buiten plek hangen. Maar kan me voorstellen dat je in die kast binnen in je huis wel redelijk bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Senaxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Volgensmij hoeven deze omni atenne's alleen buiten de kast als het wifi bereik slecht is. Als ze bijvoorbeeld verder van het huis op een buiten plek hangen. Maar kan me voorstellen dat je in die kast binnen in je huis wel redelijk bereik hebt.
Dat was ook wat de monteur tegen mij vertelde toen ik vroeg waarom de antenne er buiten hing. Om het bereik naar de router beter te krijgen als de router binnen staat en de batterij buiten is.
Misschien wel even handig om tibber te bellen om te vragen dat als je zelf de homevolt gaat openmaken dat nog iets doet met bijvoorbeeld je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
MartinLI schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Dat was ook wat de monteur tegen mij vertelde toen ik vroeg waarom de antenne er buiten hing. Om het bereik naar de router beter te krijgen als de router binnen staat en de batterij buiten is.
Misschien wel even handig om tibber te bellen om te vragen dat als je zelf de homevolt gaat openmaken dat nog iets doet met bijvoorbeeld je garantie?
De kap open er af halen is niet zo spannend, deze zit gewoon los. Als het goed is heb je de sleutel er bij gekregen. Deze kan je aan beide zijkanten open maken en de kap er zo voorzichtig af tillen. Dit is ook nodig als je de Homevolt in servicemode wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Vraagje aan @Backpacker : de CT klemmen op de L1 en L3 lijnen van mijn zonnepanelen geven vreemde waardes aan. Ik heb ze zojuist fysiek gecontroleerd en ze zitten keurig gemonteerd in de juiste richting. Ik denk dat ik een keer op de knop ‘re-detect phases’ moet klikken om de vreemde waardes op te lossen.

De melding die dan verschijnt (zie onderaan) heeft het over bepaalde minimum waardes van (solar)productie die ik nu niet haal. Kan ik de ‘re-detect phases’ toch starten, of gaat er dan iets mis?

Melding:
A. If you connected to a solar inverter, make sure the inverter is running and producing at least 2A on each phase.
B. If you connected to the grid, make sure the grid is importing on all phases at least 4A of power to make a clean signal even with a bad power factor. Turn off your solar inverter before running this command.
Calibration will run for a few minutes before phase order is detected correctly.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:27:
Vraagje aan @Backpacker : de CT klemmen op de L1 en L3 lijnen van mijn zonnepanelen geven vreemde waardes aan. Ik heb ze zojuist fysiek gecontroleerd en ze zitten keurig gemonteerd in de juiste richting. Ik denk dat ik een keer op de knop ‘re-detect phases’ moet klikken om de vreemde waardes op te lossen.

De melding die dan verschijnt (zie onderaan) heeft het over bepaalde minimum waardes van (solar)productie die ik nu niet haal. Kan ik de ‘re-detect phases’ toch starten, of gaat er dan iets mis?

Melding:
Ik deel deze vraag, maar ik denk dat we beter kunnen wachten met calibratie tot er echt wat stroom doorheen gaat. Ik krijg nu (mid winter) ook het idee dat de homevolt niet zoveel doet met zonne energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MartinLI schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Ik heb mijn Homevolt buiten hangen en bijzonder crappy wifi bereik. Maar de monteur heeft geen extra wifi antenne opgehangen. Hebben jullie hierom gevraagd of is die sowieso geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:12:
[...]

De kap open er af halen is niet zo spannend, deze zit gewoon los. Als het goed is heb je de sleutel er bij gekregen. Deze kan je aan beide zijkanten open maken en de kap er zo voorzichtig af tillen. Dit is ook nodig als je de Homevolt in servicemode wilt zetten.
Ik heb ook geen sleutel gekregen…
@Backpacker wat is de verwachting mbt sleutel en externe wifi? Ik zou graag het wifi bereik verbeteren en kan prima zelf die extra module plaatsen als ik de sleutel zou hebben.

Fyi de monteur heeft helemaal niets achter gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
JackBol schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ik heb ook geen sleutel gekregen…
@Backpacker wat is de verwachting mbt sleutel en externe wifi? Ik zou graag het wifi bereik verbeteren en kan prima zelf die extra module plaatsen als ik de sleutel zou hebben.

Fyi de monteur heeft helemaal niets achter gelaten.
Ik ben er even vanuit gegaan dat die sleutel die ik er bij heb gekregen "je er standaard" bij krijgt. Ik was een beetje in de veronderstelling dat iedereen die er gewoon bij kreeg, maar aangezien zoveel mensen hem niet hebben lijkt het dat de monteurs hem misschien perongeluk bij mij hebben achter gelaten.

Het gaat om een driekhoeksleutel van WG met nummer 705 er op, maar weet niet hoeveel mm die is. Ik gok 8mm of 10mm, kan online er niets over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xtfWp5kGMuoqRjZrxnpirVNKSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20YvB7RhxhVXc7EFqOslWFB3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Ik ben er even vanuit gegaan dat die sleutel die ik er bij heb gekregen "je er standaard" bij krijgt. Ik was een beetje in de veronderstelling dat iedereen die er gewoon bij kreeg, maar aangezien zoveel mensen hem niet hebben lijkt het dat de monteurs hem misschien perongeluk bij mij hebben achter gelaten.

Het gaat om een driekhoeksleutel van WG met nummer 705 er op, maar weet niet hoeveel mm die is. Ik gok 8mm of 10mm, kan online er niets over vinden.

[Afbeelding]
Ik geef eigenlijk niet zoveel om die sleutel zelf, maar vooral de wifi ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Senaxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]
3d Printen

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wat me trouwens opvalt is dat de gridrewards voor de auto veel lager zijn sinds ik de Homevolt heb. Bij jullie ook?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Gies123 Ja, voorheen had ik dagen tot twee Euro. Nu beperkt zich dat tot 30 cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ja precies. Ik ben wel benieuwd waarom dat is?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Die sleutel en de wifi ontvanger horen volgens mij standaard bij de HomeVolt. De wifi ontvanger werd automatisch geïnstalleerd en de installateur gaf mij de sleutel aan het einde van de installatie. Het is overigens een standaard driehoeksleutel die je via Amazon oid nog kan bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35
Gies123 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:07:
Wat me trouwens opvalt is dat de gridrewards voor de auto veel lager zijn sinds ik de Homevolt heb. Bij jullie ook?
Ik gok dat dat toeval is, ik heb wel een EV maar (nog) geen Homevolt maar het is de laatste dagen laag. Auto laadt ook praktisch niet op als je niet forceert.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ayqwc0T64S_fQRuq-YuNijSwxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/43ROmpsPXqhGo6idqgbdSzdM.png?f=fotoalbum_large

Dit wordt nu weergegeven in de app inz. grid rewards bij de combi HomeVolt en auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Wesleymaur op 04-01-2025 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeldie
Ja ik heb gelukkig een sleutel er bij dus ik schroef de antenne er af. gezien het access point binnen 5 meter van de homevolt zit...
Senaxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
roeldie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:28:
Ja ik heb gelukkig een sleutel er bij dus ik schroef de antenne er af. gezien het access point binnen 5 meter van de homevolt zit...

[...]
Laat je ook even weten of de ontvangst veranderd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeldie
Wesleymaur schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Laat je ook even weten of de ontvangst veranderd is?
zeker :-) bij deze:

zoals je ziet natuurlijk wordt het signaal iets minder maar niet extreem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B9kxBC_L-1n8LBjb6R0yU9gjXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PiVIOrK7WV12cd2dWk6MIB0Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door roeldie op 06-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij is vandaag de eerste dag dat de Homevolt 2 complete laad/ontlaad cycli op 1 dag doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldie
JackBol schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:47:
Volgens mij is vandaag de eerste dag dat de Homevolt 2 complete laad/ontlaad cycli op 1 dag doet.
dat viel mij ook op inderdaad. mijne draait sinds vrijdag nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ik heb het eerder gehad op / rondom de dag dat de stroom € 1,20 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GuiltyNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:47:
Ik heb het eerder gehad op / rondom de dag dat de stroom € 1,20 was.
Toen had ik die batterij nog niet. Ik hoop op meer van die maffe dagen, dat zijn de winstpakkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
JackBol schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:47:
Go, go, go Homevolt!

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
Het wordt wel tijd dat de GridRewards wat variabel worden. Ik zie wederom bij Zonneplan Nexus gebruikers meer variatie (vandaag 7 tot 9 euro). Ook naar beneden, maar veelal omhoog. Nu is het net of ik ruimte verhuur die niet gebruikt wordt, waar ik de ene dag 2,34 en de andere 2,89 voor krijg.

Ook zou ik graag zien wat ik nu per dag verdien aan de day-ahead prijsverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Welke rewards krijgen de eigenaren van twee Homevolts momenteel per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdobro
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-01 23:37
GuiltyNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:52:
Welke rewards krijgen de eigenaren van twee Homevolts momenteel per dag?
Precies hetzelfde bedrag als men’s je met een halve of een hele batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
mdobro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:37:
[...]

Precies hetzelfde bedrag als men’s je met een halve of een hele batterij.
Dat is toch ook vreemd en niet juist. Dat zorgt ervoor dat de terugverdientijd van de tweede batterij naar de technische levensduur gaat. En dan moet je bij de btw teruggaaf ook nog eens de komende vier jaar je winst opgeven.

Nu snap ik waarom de terugverdientijd van de kleine batterij plots sneller is dan de grote batterij. Rare gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Ja, dat is zeker wel raar als iedereen hetzelfde krijgt.
Ik vraag me ook nog steeds af wat de variabele zijn waarop de homevolt gaat laden en ontladen.

Vandaag zou je misschien verwachten dat het interessant is om tussen 09:00 en 10:00 te ontladen, dan tussen 13:00 en 14:00 weer te laden om vervolgens tussen 17:00 en 19:00 alles te ontladen. Zeker voor de mensen met zonnepanelen want vanmiddag schijnt de zon volgens het weerbericht dus dat pak je dan ook nog mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MartinLI schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:07:
Ja, dat is zeker wel raar als iedereen hetzelfde krijgt.
Ik vraag me ook nog steeds af wat de variabele zijn waarop de homevolt gaat laden en ontladen.

Vandaag zou je misschien verwachten dat interessant is om tussen 09:00 en 10:00 te ontladen, dan tussen 13:00 en 14:00 weer gaat laden om vervolgens tussen 17:00 en 19:00 alles te ontladen. Zeker voor de mensen met zonnepanelen want vanmiddag schijnt de zon volgens het weerbericht dus dat pak je dan ook nog mee.
Het enige patroon wat ik momenteel herken is laden op lage prijs en ontladen op hoge prijs.
@Backpacker is het niet een idee voor Tibber om een informatie avond rondom de Homevolt te organiseren? Er is een groep enthousiastelingen hier in het topic dat graag meer wil weten over de plannen mbt de Homevolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik verwacht dat de grid rewards meer variabel gaan worden.

Ik zie overigens in de webinterface van de homevolt wel steeds meer variatie in vermogen en momenten waarop de homevolt wordt (ont)laden. Zo zie ik voor vandaag:

FromToMinMaxModeParams
2025-01-08T09:06:372025-01-08T17:00:00Idle{"offline":false}
2025-01-08T17:00:002025-01-08T17:05:54Discharge Setpoint{"setpoint":6000,"fcr":{}}
2025-01-08T17:05:542025-01-08T17:54:05Discharge Setpoint{"setpoint":5893,"fcr":{}}
2025-01-08T17:54:052025-01-08T18:00:00Discharge Setpoint{"setpoint":873,"fcr":{}}
2025-01-08T18:00:002025-01-08T19:00:00Discharge Setpoint{"setpoint":6000,"fcr":{}}
2025-01-08T19:00:002025-01-08T23:00:00Idle{"offline":false}
2025-01-08T23:00:002025-01-09T00:00:00Charge Setpoint{"setpoint":6000,"fcr":{}}

[ Voor 0% gewijzigd door Wesleymaur op 08-01-2025 09:34 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Wesleymaur Dat zie ik ook soms, waarna het plots weer gereset wordt naar hele uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeldie
@GuiltyNL dat is mij ook al opgevallen. Vanochtend was die bijna hetzelfde als @Wesleymaur
maar nu is hij ineens aangepast:

2025-01-08T10:00:32 2025-01-08T17:00:00 Idle {"offline":false}
2025-01-08T17:00:00 2025-01-08T17:47:39 Discharge Setpoint {"setpoint":6000,"fcr":{}}
2025-01-08T17:47:39 2025-01-08T18:00:00 Idle {"offline":false}
2025-01-08T18:00:00 2025-01-08T19:00:00 Discharge Setpoint {"setpoint":6000,"fcr":{}}
2025-01-08T19:00:00 2025-01-08T23:00:00 Idle {"offline":false}
2025-01-08T23:00:00 2025-01-09T00:00:00 Charge Setpoint {"setpoint":6000,"fcr":{}}

[ Voor 7% gewijzigd door roeldie op 08-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinLI
De prijzen van morgen zijn nog niet bekend dus dat moment van 23:00 - 24:00 gaat er waarschijnlijk nog wel uit.

Ik heb de homevolt laten ontladen tussen 09:00 en 10:00 (handmatig gepushed) om eens te kijken wat hij doet en of dat uurtje invloed heeft op de grid rewards van vandaag. Om 10:00 weer op inkomsten gezet en nu is gaat de homevolt laden tussen 13:00 en 14:00.

[ Voor 20% gewijzigd door MartinLI op 08-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
MartinLI schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:58:
De prijzen van morgen zijn nog niet bekend dus dat moment van 23:00 - 24:00 gaat er waarschijnlijk nog wel uit.

Ik heb de homevolt laten ontladen tussen 09:00 en 10:00 (handmatig gepushed) om eens te kijken wat hij doet en of dat uurtje invloed heeft op de grid rewards van vandaag. Om 10:00 weer op inkomsten gezet en nu is gaat de homevolt laden tussen 13:00 en 14:00.
Ik ben benieuwd wat de impact is inderdaad. Aan de andere kant kunnen we niet eens zien wat een ontlading oplevert. Alleen de Grid rewards zijn duidelijk. Hopelijk komt er snel meer inzicht in de handelsverdiensten.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MartinLI schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:58:

Ik pull dat schedule elk uur en plot het in een graph. De lijntjes die ineens ophouden zijn "dead ends" of te wel schedules die teruggetrokken zijn. De gevulde vlakken is het werkelijke laad/ontlaad schema. Als ik naar de afgelopen paar dagen kijk, dan zien die schema's er redelijk stabiel uit (i.e. er zijn weinig teruggetrokken schema's). Overigens zijn de meeste 'dead ends' allemaal einde dag (23h-0h). Dus misschien een soort default van Tibber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5k3tBmqF6e72w2ArQyQH57Avpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJHbQlzHSWty01KEHBdfPTgj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 08-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Goed om te zien dat ze wel constant updaten. Het leek zo statisch, maar dit stelt tibber in staat om voor verschillende markten snel te reageren voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wesleymaur schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:35:
Goed om te zien dat ze wel constant updaten. Het leek zo statisch, maar dit stelt tibber in staat om voor verschillende markten snel te reageren voor ons.
Tibber stuurt de homevolt elk uur een schema met een nieuw id. Ook als er niets gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Zijn er al mensen die wat logische waardes van de CT klemmen op de zonnepanelen zien? Ik heb net tijdens een periode met wat fellere zon de CT klemmen laten kalibreren, maar nog steeds geen sjoege hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wesleymaur schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:32:
Zijn er al mensen die wat logische waardes van de CT klemmen op de zonnepanelen zien? Ik heb net tijdens een periode met wat fellere zon de CT klemmen laten kalibreren, maar nog steeds geen sjoege hoor.
Ik heb een kWh meter letterlijk precies voor de CT klemmen hangen, en bij mij komt die goed overeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOIQIKP3ZMAAtrrpkaahmf9oAm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hM1Q5tF4k4LOtmwn0qVjksff.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
JackBol schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb een kWh meter letterlijk precies voor de CT klemmen hangen, en bij mij komt die goed overeen.

[Afbeelding]
Ik zie vrijwel geen respons op enige stroom die door de CT klemmen gaat in het 'Battery' scherm. Net dus een kalibratie gedaan en geen verandering met de situatie ervoor. Ik zie op de omvormer dat er 500-750 watt wordt opgewekt, maar de CT klem ziet 'niets'. Maar zodra ik op het plaatje met het zonnepaneeltje klik: Lijkt het alsof er wel wat wordt gezien. Zie de negatieve waardes achter de PWR op twee CT klemmen in het plaatje hieronder (ik heb twee sets zonnepanelen op twee verschillende groepen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYb2j-VF-Vdwp-b5FOd3mLX3lx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pPaHPkOir1mviachw78caNo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQUwlC38da3-8L2ZSZX_JdpWrKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W56tmHbBcIp8Idb5HQNRnQ8I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Wesleymaur op 08-01-2025 13:34 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste