Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
berry76 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:33:
[Afbeelding]

Ik neem aan dat alles goed is geïnstalleerd en dat inactief betekent dat de batterij wacht op goedkopere prijzen om te laden.

De installateur was niet erg communicatief vaardig laten we maar zeggen.
De batterij had even een schop onder z'n kont nodig om alles te synchroniseren. Nu is er een logischer schema. :) Want wachten op hogere prijzen bij 0% SoC is natuurlijk alles behalve logisch :X

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Boest schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:16:
Kunnen er ook 2 / 3 zonnepanelen worden aangesloten bij de groep van de Homevolt middels micro omvormers?
Zou ik niet op de groep van de Homevolt doen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:22
Backpacker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:35:
[...]

De batterij had even een schop onder z'n kont nodig om alles te synchroniseren. Nu is er een logischer schema. :) Want wachten op hogere prijzen bij 0% SoC is natuurlijk alles behalve logisch :X
Staat er bij mij ook nu hoor. 0% en aan het wachten op hogere prijzen. Samen met de stop die er steeds uitvliegt ben ik nog niet heel enthousiast over dit eigenlijk veel te dure accupakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Boyd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:44:
[...]

Staat er bij mij ook nu hoor. 0% en aan het wachten op hogere prijzen. Samen met de stop die er steeds uitvliegt ben ik nog niet heel enthousiast over dit eigenlijk veel te dure accupakket...
De fabrikant Polarium is onderzoek aan het doen naar je tweede batterij,

Dat schema is inderdaad raar en daar heb ik nu een onderzoek voor aangevraagd. Staat de tweede batterij nog steeds uit? En wat gebeurd er als je even schakelt van Inkomsten naar Zelfvoorziening en dan na een minuut weer terug naar Inkomsten?

Edit: learning on the weekend. Kreeg zojuist al een terugkoppeling van een collega met een link naar de gedetailleerde planning. Er is in jouw geval nog 1% SoC en die wordt zometeen nog even teruggeleverd.
Daarna zal er morgenavond weer geladen worden als de prijzen laag zijn.

Ben nog wel heel erg benieuwd of je tweede batterij nog uit staat (wat ik heel goed kan begrijpen)

[ Voor 23% gewijzigd door Backpacker op 14-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Backpacker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:07:
[...]

De fabrikant Polarium is onderzoek aan het doen naar je tweede batterij,

Dat schema is inderdaad raar en daar heb ik nu een onderzoek voor aangevraagd. Staat de tweede batterij nog steeds uit? En wat gebeurd er als je even schakelt van Inkomsten naar Zelfvoorziening en dan na een minuut weer terug naar Inkomsten?

Edit: learning on the weekend. Kreeg zojuist al een terugkoppeling van een collega met een link naar de gedetailleerde planning. Er is in jouw geval nog 1% SoC en die wordt zometeen nog even teruggeleverd.
Daarna zal er morgenavond weer geladen worden als de prijzen laag zijn.

Ben nog wel heel erg benieuwd of je tweede batterij nog uit staat (wat ik heel goed kan begrijpen)
2e accu staat wel weer aan, heeft mijn eigen elektricien gisteren gedaan. Die was overigens niet 100% tevreden over de manier van aansluiten, maar heeft er verder niet aangezeten en gaf aan dat het probleem wel echt vanuit die 2e accu moet komen. Ook advies van elektricien gehad hem niet meer aan te zetten als het weer gebeurt.

Accu is er niet meer uitgevlogen, maar heeft sindsdien ook niet meer geladen. Hij knalt er altijd uit na ongeveer een uurtje laden.

Verder sinds homevolt enorm veel app crashes, zowel android als iOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOK3MKHdNUaTNnipFi2sTSWjHys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmoYQG1hGPn5XcGJ8dTPQkPG.jpg?f=fotoalbum_large

En als toetje is de BMW koppeling ook al een paar dagen stuk, dus de ervaring laatste week is niet heel goed. Hoop dat er een snelle oplossing gevonden kan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Boyd op 14-12-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Boyd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:50:
[...]

2e accu staat wel weer aan, heeft mijn eigen elektricien gisteren gedaan. Die was overigens niet 100% tevreden over de manier van aansluiten, maar heeft er verder niet aangezeten en gaf aan dat het probleem wel echt vanuit die 2e accu moet komen. Ook advies van elektricien gehad hem niet meer aan te zetten als het weer gebeurt.

Accu is er niet meer uitgevlogen, maar heeft sindsdien ook niet meer geladen. Hij knalt er altijd uit na ongeveer een uurtje laden.
Inmiddels via een privébericht al wat extra informatie van je gekregen en hier zullen we uiteraard onderzoek op gaan doen. Ik heb zelf geen elektrotechnische kennis dus kan er nu geen oordeel over geven.
Verder sinds homevolt enorm veel app crashes, zowel android als iOS.

[Afbeelding]
Dit is de eerste keer dat ik hier over hoor eerlijk gezegd. Ook in de Zweedse facebookgroep met Homevolt eigenaren heb ik dit nog nooit voorbij zien komen, waardoor ik nu denk aan een meer lokale oorzaak gelinkt aan jouw account. Waren die crashes wellicht op het moment dat de tweede batterij uit stond? Heb je misschien een tijdstip van zo'n crash zodat ik of de ontwikkelaars wellicht in de logs terug kunnen zoeken naar een mogelijk oorzaak?
En als toetje is de BMW koppeling ook al een paar dagen stuk, dus de ervaring laatste week is niet heel goed. Hoop dat er een snelle oplossing gevonden kan worden.
Het is aan te raden om voorlopig even een niet-geintegreerde auto in de app te zetten zodat je in ieder geval kan laden. https://status.tibber.com/incidents/6sj7hccvw8h7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Backpacker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:51:

Dit is de eerste keer dat ik hier over hoor eerlijk gezegd. Ook in de Zweedse facebookgroep met Homevolt eigenaren heb ik dit nog nooit voorbij zien komen, waardoor ik nu denk aan een meer lokale oorzaak gelinkt aan jouw account. Waren die crashes wellicht op het moment dat de tweede batterij uit stond? Heb je misschien een tijdstip van zo'n crash zodat ik of de ontwikkelaars wellicht in de logs terug kunnen zoeken naar een mogelijk oorzaak?
Eigenlijk elke keer als je de app niet afsluit en later komt, dan zie je dat het vakje met homevolt niet wil laden, dan crashed de app.
Backpacker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:51:

Het is aan te raden om voorlopig even een niet-geintegreerde auto in de app te zetten zodat je in ieder geval kan laden. https://status.tibber.com/incidents/6sj7hccvw8h7
Ja, deze methode is bekend. Dit gebruik ik ook voor een Range Rover (ik weet het, niet jullie schuld dat die koppeling ook stuk is). Maar 2 niet-geintegreerde auto's werkt niet goed, hij denkt dan steeds dat de verkeerde auto aan de lader hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Boyd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:11:
[...]
Eigenlijk elke keer als je de app niet afsluit en later komt, dan zie je dat het vakje met homevolt niet wil laden, dan crashed de app.
Hmm ok dat is interessant info. Klik je dan nog op de Homevolt widget of crasht de app zonder dat je iets doet?

@ de rest. Merken jullie dit ook? Dat de widget niet altijd goed laadt was al bekend maar het crashen van de app is nieuw. Kan zijn dat dat sinds de laatste update van de app (begin deze week 100% uitgerold) gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
@Backpacker Bij mij crasht de app niet, maar het is wel zo dat de Homevolt-tegel disconnected aangeeft als de app op de achtergrond enige tijd actief is geweest. App afsluiten en opnieuw opstarten lost dat dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Boyd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:11:
[...]

[...]

Ja, deze methode is bekend. Dit gebruik ik ook voor een Range Rover (ik weet het, niet jullie schuld dat die koppeling ook stuk is). Maar 2 niet-geintegreerde auto's werkt niet goed, hij denkt dan steeds dat de verkeerde auto aan de lader hangt.
is dat iphone of android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 15:57
Ik wacht hier nog op een eventuele verbouwing, voor dat ik besluit waar we een batterij willen plaatsen. Maar als ik dit nou straks alvast wil voorbereiden, wat voor kabel ligt er tussen de meterkast en de homevolt en zitten daar evt nog beperkingen aan qua lengte?

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-09 16:31
Geen last van. Inderdaad af en toe de app opnieuw opstarten helpt bij lange inactiviteit. Maar nooit een crash gehad op ios.
Backpacker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:27:
[...]

Hmm ok dat is interessant info. Klik je dan nog op de Homevolt widget of crasht de app zonder dat je iets doet?

@ de rest. Merken jullie dit ook? Dat de widget niet altijd goed laadt was al bekend maar het crashen van de app is nieuw. Kan zijn dat dat sinds de laatste update van de app (begin deze week 100% uitgerold) gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

reskobon schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:57:
Ik wacht hier nog op een eventuele verbouwing, voor dat ik besluit waar we een batterij willen plaatsen. Maar als ik dit nou straks alvast wil voorbereiden, wat voor kabel ligt er tussen de meterkast en de homevolt en zitten daar evt nog beperkingen aan qua lengte?
Die batterij kan max 6kW trekken/leveren, dus 5x1,5mm2 zou voldoende moeten zijn, maar als je toch een kabel legt, pak dan 5x2.5mm2.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:51

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik ben de laatste tijd ook onderzoek aan het doen, zonneplan, frank energie, Tibber.

Maar klopt het dat je alleen bij tibber tegelijk met de accu (automatisch) kunt handelen en daarnaast ook de energie van je panelen in de accu kunt opslaan en energie uit de accu voor je huis kunt gebruiken ? Of heb ik dat fout geïnterpreteerd?
Want bij zonneplan is het of of... Dan kun je 1x per 4 uur switchen en bij frank energie is het ook of en niet en.

Want ik zoek wel een oplossing die en kan handelen en waarbij ik ook zelf stroom kan opslaan en gebruiken uit de accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Volgens mij combineert de Homevolt dat ja. Ik zie in ieder geval dat mijn batterij optimaal handelt én de opgewekte zonneenergie herkent en opslaat. Of hij altijd alles opslaat, dat kan ik je niet zeggen. De zon heeft sinds de batterij er hangt amper geschenen.

Er is een modus met focus op zelfvoorziening en zelfverbruik. Dat rendeert wat minder, maar ook daar combineert hij alles met elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door GuiltyNL op 15-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ah dat zou mooi zijn want in de zomer heb ik enorme over capaciteit.... toch lekker als dat de accu in kan en daarnaast fijn als stroom goedkoop automatisch ingekocht wordt en ik stroom uit de accu kan gebruiken ipv dure stroom om bijvoorbeeld 1800 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
HenkS schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:25:
Ah dat zou mooi zijn want in de zomer heb ik enorme over capaciteit.... toch lekker als dat de accu in kan en daarnaast fijn als stroom goedkoop automatisch ingekocht wordt en ik stroom uit de accu kan gebruiken ipv dure stroom om bijvoorbeeld 1800 uur.
In de zomer de prijs van een kWh niet zo hard stijgen als op een windstille grauwe winterdag dus dan moet je wel zelf een beetje goed verbruiken aan bijv koeling of een auto, want als de accu eenmaal vol zit moet je de capaciteit toch op het net kwijt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
GuiltyNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:52:
@svenxyz Laad jij met 11 kW? Dan zou ik de paal op 16A instellen. Als je een losse load balancer in je meterkast hebt, werkt dat wellicht beter?
Helaas ook met 16A is de HV er weer uitgeklapt na 60% laden icm de auto laden vanacht. Hopelijk vandaag meer nieuws van @Backpacker .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 15:53
Homevolt bij mij heeft helemaal niet geladen ondanks dat er in de app stond dat de homevolt om 03:00 zou begonnen.
App geeft nu aan dat hij laadt tot 08:00 maar doet niks.
Geprobeerd de homevolt handmatig te laten laden via de homevolt app maar dat accepteerd hij niet.
Meer mensen die dit hebben?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa5wy_BMSNKcS374kZ35PZ4Q-Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNGNEI3KS9Fqlu5EMGzEaC1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHOHh2bRy7RRqqGL16XCKmr8J-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDP5Bq7DZsR8PoBpAOJx9V2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKsIvIaE6vBh2mHk2vkkK1qPJtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p9wWjynpmT8V3ebRrJZfmSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door MartinLI op 16-12-2024 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Mistraller schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:30:
[...]

In de zomer de prijs van een kWh niet zo hard stijgen als op een windstille grauwe winterdag dus dan moet je wel zelf een beetje goed verbruiken aan bijv koeling of een auto, want als de accu eenmaal vol zit moet je de capaciteit toch op het net kwijt.
Ja eens maar dat hou je toch altijd wel. Maar in de nacht hebben we al 2.5kw aan verbruik ivm aquarium, wijnkoeler en dat soort dingen... en als je dan in de avond met koken etc etc ook uit de accu kunt gebruiken, scheelt op een heel jaar toch heel wat kw... of het nu uit je panelen komt of door goedkoop inkopen komt... dat is beide fijn ipv piek prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
svenxyz schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:42:
[...]

Helaas ook met 16A is de HV er weer uitgeklapt na 60% laden icm de auto laden vanacht. Hopelijk vandaag meer nieuws van @Backpacker .
Bij mij gaat die 2e accu ook na ongeveer 60% eruit. Ook zonder laden van autos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hier werkt alles probleemloos. Valt me wel op dat als hij oplaadt, dat dat volgens de app tot 97 a 98% is en dat hij die laatste procentjes niet oplaadt. Zal iets in de software zijn denk ik?

Eergisteren (zaterdag) zat ik op € 2,88 Grid Rewards
Gisteren (zondag) zat ik op € 2,35 Grid Rewards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
GuiltyNL schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:11:
Hier werkt alles probleemloos. Valt me wel op dat als hij oplaadt, dat dat volgens de app tot 97 a 98% is en dat hij die laatste procentjes niet oplaadt. Zal iets in de software zijn denk ik?

Eergisteren (zaterdag) zat ik op € 2,88 Grid Rewards
Gisteren (zondag) zat ik op € 2,35 Grid Rewards
Zit op precies dezelfde bedragen met de grid rewards. Mogelijk dat het reward dat tibber krijgt in totaal evenredig verdeeld wordt over de Homevolt gebruikers ?

Hier ook nog niet voller geweest dan 96-soms 98 procent. Gezien de ruime marge die zo te zien in gebruik is omdat de accus samen 13.3kWh zouden moeten zijn en op 12.2 zit lijkt mij dat 100% in ieder geval wenselijk is.

De marges is er toch met de 90% van de capaciteit die de accus maar leveren.
Ik ga er vanuit dat ze toch wel de nieuwere NMC accu techniek geïmplementeerd hebben en richting de 95 effectief gebruik van de accu kunnen gaan zonder negatief effect . Hopelijk na de eerste tests een fw update hiervoor

[ Voor 11% gewijzigd door m-ruiter227 op 16-12-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ja hier kan ik hetzelfde bevestigen

Eergisteren € 2,88 Grid Rewards
Gisteren € 2,35 Grid Rewards

Rewards van EV blijft steken op 0,11

En hier ook laadt de battterij zich niet tot de geadverteerde 13,3kWh. Nu met 96% zit hij op 12.214 kw. Een "gemis" van 1kW vind ik nog wel veel. Dus hopelijk dat deze met een fw update nog iets verder gepushed wordt.

Maar verder lijkt de Homevolt nu ook steeds beter te werken. De rare planningen met minuten zijn er uit. Het opladen i.c.m de EV gaat ook prima. De EV zit elke ochtend vol en de batterij vannacht ook. Wel staat er altijd nog een EMS warning bij de batterij: EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
svenxyz schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:42:
[...]

Enige idee hoe laat dat precies was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
2:37 laatste keer overbelasting van de zekering en vanaf dat moment zie ik het laadvermogen van de auto omhoog schieten ook rond die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83qP7SexKUmEks1HIAgXQk6osFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LjsodFzsdEkvKMqVAqoId0KN.png?f=fotoalbum_large
Backpacker schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:39:
[...]

Enige idee hoe laat dat precies was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
HenkS schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:09:
[...]

Ja eens maar dat hou je toch altijd wel. Maar in de nacht hebben we al 2.5kw aan verbruik ivm aquarium, wijnkoeler en dat soort dingen... en als je dan in de avond met koken etc etc ook uit de accu kunt gebruiken, scheelt op een heel jaar toch heel wat kw... of het nu uit je panelen komt of door goedkoop inkopen komt... dat is beide fijn ipv piek prijzen
Eens, het scheelt zeker. Maar een avondmaaltje koken zit bij ons meestal rond de 0,7kWh (volgens de kookplaat); wasje zal zo'n kilowatt zijn ongeveer...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Mijn homevolt doet weer niks op dit moment. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-dgHMUuPfqJo1iaYDA4Enmy-0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZKwWRYLaZU2eegitXdT7EID.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MartinLI schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:10:
Mijn homevolt doet weer niks op dit moment. [Afbeelding]
Dit wil niet zeggen dat je homevolt niets doet maar dat er geen verbinding is of iig geen data wordt gedeeld.

Het kan dat de batterij ook echt niets doet.. maar dat weet je dus niet..tenzij je dit gegeven combineert met info die je uit de pulse haalt evt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
Vanacht om 2:12 wederom HV eruit. Ook wederom op 60%. Tussen 2:09 en 2:12 continu meldingen dat de hoofdzekering is overbelast en daarna dus de zekering van de HV om.

Auto gelukkig wel gewoon weer geladen.

@Backpacker hopelijk vandaag wat meer informatie, want zo functioneert het niet correct.
svenxyz schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:07:
2:37 laatste keer overbelasting van de zekering en vanaf dat moment zie ik het laadvermogen van de auto omhoog schieten ook rond die tijd.

[Afbeelding]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinLI
boyette schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:10:
[...]

Dit wil niet zeggen dat je homevolt niets doet maar dat er geen verbinding is of iig geen data wordt gedeeld.

Het kan dat de batterij ook echt niets doet.. maar dat weet je dus niet..tenzij je dit gegeven combineert met info die je uit de pulse haalt evt
Was dat maar zo, helaas laat mijn p1 meter ook geen enkele activiteit zien in stroom afname of opname door de homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
MartinLI schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:18:
[...]

Was dat maar zo, helaas laat mijn p1 meter ook geen enkele activiteit zien in stroom afname of opname door de homevolt
Wat zegt de homevolt in zijn eigen web interface ?
Je kan dan in de console ook nog een complete herstart van de homevolt forceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
m-ruiter227 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:50:
[...]

Wat zegt de homevolt in zijn eigen web interface ?
Je kan dan in de console ook nog een complete herstart van de homevolt forceren
Daar moest je iets voor doen toch om bij te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
svenxyz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:18:
Vanacht om 2:12 wederom HV eruit. Ook wederom op 60%. Tussen 2:09 en 2:12 continu meldingen dat de hoofdzekering is overbelast en daarna dus de zekering van de HV om.

@Backpacker hopelijk vandaag wat meer informatie, want zo functioneert het niet correct.

[...]
Ik heb vannacht de proef op de som genomen en de auto rond 01:00 aangekoppeld terwijl de Homevolt aan het opladen was. Ik heb het laden toen in de app van onze auto uit gezet (de laadt altijd een minuut of 5 totdat de API van Skoda / Tibber ziet dat de auto is aangesloten) om te zien wat Tibber ging doen.

Maar na een minuut of 5 stopte de Homevolt met laden om vervolgens de auto te gaan laden met 11 kW. Homevolt kreeg toen 1 van de nieuwe statussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFG6IjxjXlFNJ_2SuszPcEvyHVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CU7SU9vvFn3vJLt9VxZJQMMe.png?f=fotoalbum_large

Ik kan helaas alleen niet echt uit de app halen hoe hij verder de nacht heeft geladen, maar vanmorgen was de batterij vol (hij moest nog iets van 6kW) en de auto was ook vol.

Zou je bij je Zappi eens willen kijken of je Advanced -> Supply Grid -> Network -> Net Phases op on staat? Deze heb ik dacht ik wel op on gezet. Daarnaast zou je bij Grid Limit misschien hier ook nog (tijdelijk) kunnen limiteren?

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 17-12-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
Bedankt en ga ik testen!

Overigens kijken we nu vooral naar aanpassingen in de laadpaal, maar het probleem lijkt vooral bij de HV te liggen en eventueel in load balancing. Die aparte groep klapt er uit bij 60% omdat dan opeens de hoofdzekering continu overbelast. Zou het ook niet "gewoon" een defecte zekering oid kunnen zijn van de nieuwe groep voor de HV?
Senaxx schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:25:
[...]

Ik heb vannacht de proef op de som genomen en de auto rond 01:00 aangekoppeld terwijl de Homevolt aan het opladen was. Ik heb het laden toen in de app van onze auto uit gezet (de laadt altijd een minuut of 5 totdat de API van Skoda / Tibber ziet dat de auto is aangesloten) om te zien wat Tibber ging doen.

Maar na een minuut of 5 stopte de Homevolt met laden om vervolgens de auto te gaan laden met 11 kW. Homevolt kreeg toen 1 van de nieuwe statussen:

[Afbeelding]

Ik kan helaas alleen niet echt uit de app halen hoe hij verder de nacht heeft geladen, maar vanmorgen was de batterij vol (hij moest nog iets van 6kW) en de auto was ook vol.

Zou je bij je Zappi eens willen kijken of je Advanced -> Supply Grid -> Network -> Net Phases op on staat? Deze heb ik dacht ik wel op on gezet. Daarnaast zou je bij Grid Limit misschien hier ook nog (tijdelijk) kunnen limiteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
svenxyz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:56:
Bedankt en ga ik testen!

Overigens kijken we nu vooral naar aanpassingen in de laadpaal, maar het probleem lijkt vooral bij de HV te liggen en eventueel in load balancing. Die aparte groep klapt er uit bij 60% omdat dan opeens de hoofdzekering continu overbelast. Zou het ook niet "gewoon" een defecte zekering oid kunnen zijn van de nieuwe groep voor de HV?
[...]
Ah dan heb ik dat verkeerd begrepen, het is de nieuwe Homevolt 3 fase groep die er uit klapt, ik dacht je hoofdaansluiting. Dan is het wel gek ja, want die zou exclusief voor de Homevolt moeten zijn en maximaal iets van 6kW moeten krijgen.

En 6kW over 3 fasen zal toch geen probleem moeten zijn. Volgensmij kan 1 fase al max iets van 4.1 kW trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
svenxyz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:18:

[...]
Ik neem morgen telefonisch contact met je op!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:17
Gisteravond zonder problemen de homevolt en de Volvo c40 via de Zaptec pro + Zaptec sense volgeladen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJReoiRTZ07ck8RXM2wqJUyPFW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3pma9cQm2sM3SpZpa974Olh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkJJrQBdE5HXFsHefO4IIrzoAkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rz1C34ytJfdmUT61A34yTush.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 14:17
De Homevolt (13,3kwh) is vandaag bij mij geïnstalleerd in ongeveer 4,5 uur door 1 persoon. Alles is erg voorspoedig gegaan en de installateur dacht goed mee om alles mooi te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKpIUHuLXqgyJuy5auHCaZtKvHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRPkBltzVWjLEBhHTwR3K3EC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAHVfiOO2fOPeppkuLB2Sxr7T3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMLr2AfUd0TY3umMSJ98fkn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9n30bLKTkitnWfeEKmT9Dgg1js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkGBKw08970pNLUOcbzQW8AY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Apoca

Array Technology Industry

Wesleymaur schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:01:
De Homevolt (13,3kwh) is vandaag bij mij geïnstalleerd in ongeveer 4,5 uur door 1 persoon. Alles is erg voorspoedig gegaan en de installateur dacht goed mee om alles mooi te installeren.
Wat is de zwarte "sensor" die boven de homevolt zit? Heb die niet eerder voorbij zien komen :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Apoca schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:29:
[...]

Wat is de zwarte "sensor" die boven de homevolt zit? Heb die niet eerder voorbij zien komen :)
lijkt op een communicatiemodule

je zou denken aan een gps module aan de vorm te zien maar dat lijkt me toch sterk

ik denk een wifi omni-antenne

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 18-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
boyette schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:29:
[...]

lijkt op een communicatiemodule

je zou denken aan een gps module aan de vorm te zien maar dat lijkt me toch sterk

ik denk een wifi omni-antenne
Dit inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GuiltyNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_AWTzSmjZ6ZaAIUsKud23X2g-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNQkWNprUtkzmvu36p0fdVPK.png?f=fotoalbum_large
Hmm, hoewel ik geen haast heb met het terugverdienen, vind ik wel dat het eerder - tijdens mijn keuze om voor de batterij te kiezen - de terugverdientijd een stuk optimistischer voorgeschoteld werd dan nu. Van eerst 5 jaar naar nu 7,7 jaar? Dat is ruim 50% langer en dus is er ook veel minder tijd over in de technische levensduur om rendement te maken op de batterij.

Wat mij praktisch opvalt, is dat mijn batterij ook 1 á 2 kWh op een koude dag verbruikt om de batterij in mijn schuur op temperatuur te houden en dat ik ongeveer 10% verlies lijk te hebben kijkend naar wat er op een dag geladen en ontladen is.

Combineer dat met de bruikbare capaciteit van 12.2 kWh ipv de geadverteerde 13.3 kWh en dan vraag ik me af of ik die 7,7 jaar zou kunnen halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GuiltyNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:28:
[Afbeelding]
Hmm, hoewel ik geen haast heb met het terugverdienen, vind ik wel dat het eerder - tijdens mijn keuze om voor de batterij te kiezen - de terugverdientijd een stuk optimistischer voorgeschoteld werd dan nu. Van eerst 5 jaar naar nu 7,7 jaar? Dat is ruim 50% langer en dus is er ook veel minder tijd over in de technische levensduur om rendement te maken op de batterij.

Wat mij praktisch opvalt, is dat mijn batterij ook 1 á 2 kWh op een koude dag verbruikt om de batterij in mijn schuur op temperatuur te houden en dat ik ongeveer 10% verlies lijk te hebben kijkend naar wat er op een dag geladen en ontladen is.

Combineer dat met de bruikbare capaciteit van 12.2 kWh ipv de geadverteerde 13.3 kWh en dan vraag ik me af of ik die 7,7 jaar zou kunnen halen?
Dit begint steeds meer op oneerlijke handelspraktijken te lijken. Voorheen is er gewoon een verkeerde weergave van het rendement aangegeven, al dan niet bewust om early adopters over de streep te trekken. Een financiële tegemoetkoming voor de early adopters zou niet verkeerd zijn, aangezien Tibber ook vrijwel de duurste batterij van alle leveranciers heeft…

Mbt dat verlies, dat rekent die homevolt zelf niet mee in z’n rendement, maar
mijn homevolt ROI site rekent met een extreme meter en neemt alle verliezen in de ROI mee.

• m-ruiter227
JackBol schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:06:
[...]

Dit begint steeds meer op oneerlijke handelspraktijken te lijken. Voorheen is er gewoon een verkeerde weergave van het rendement aangegeven, al dan niet bewust om early adopters over de streep te trekken. Een financiële tegemoetkoming voor de early adopters zou niet verkeerd zijn, aangezien Tibber ook vrijwel de duurste batterij van alle leveranciers heeft…

Mbt dat verlies, dat rekent die homevolt zelf niet mee in z’n rendement, maar
mijn homevolt ROI site rekent met een extreme meter en neemt alle verliezen in de ROI mee.
Ik vrees dat het een grijs gebied is. Het is een voorgestelde weergave , geen garantie voor de toekomst.
Wat mij wel opvalt is inderdaad het hoge verbruik / het verdwijnen van kWh als de accu in rust staat.

De geadverteerde 13.3kWh voor de homevolt is wel iets waar ik een onderbuik gevoel van krijg.
Je adverteert en berekend met de 13.3 maar die van mij is nog niet verder dan de 12.2 geweest in top momenten.

Mogelijk dat @Backpacker iets meer over de ruime 1.1kWh afwijking kan aangeven en mogelijk dat het in de toekomst met een FW-update hoger getrokken wordt ? Misschien heeft het wel iets met de kou te maken dat hij begrenst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:18:
[...]

Ik vrees dat het een grijs gebied is. Het is een voorgestelde weergave , geen garantie voor de toekomst.
Maar veranderd het inzicht van Tibber zoveel in slechts 2 maanden?
Ik heb een ROI berekening gedaan en het rendement is helemaal ingekakt. Het is nu interessanter om de aankoop van die batterij ongedaan te maken onder wet koop op afstand en dat geld gewoon op een 10 jaar deposito te zetten of mijn hypotheek mee af te lossen. Dat geeft me 20% meer rendement over dezelfde periode...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgtwwkbBetyDKabj993aEowENCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/meEWRWHLVmDSC0eCP64biGDl.png?f=fotoalbum_large

• Senaxx
JackBol schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:55:
[...]

Maar veranderd het inzicht van Tibber zoveel in slechts 2 maanden?
Ik heb een ROI berekening gedaan en het rendement is helemaal ingekakt. Het is nu interessanter om de aankoop van die batterij ongedaan te maken onder wet koop op afstand en dat geld gewoon op een 10 jaar deposito te zetten of mijn hypotheek mee af te lossen. Dat geeft me 20% meer rendement over dezelfde periode...

[Afbeelding]
Je hebt hier alleen een opbrengst van 2,84 dat is alleen de grid rewards? Want ik mis een beetje de handel op de onbalans markt als extra opbrengsten.

Maar ik ben inderdaad wel eens dat de terugverdiendtijd van 5 jaar wel erg optimistisch is, er zal een reden zijn dat Tibber dit aangepast heeft. Ik heb dit samen met de maximale 12,3 kWh ook als kritische punten benoemd die in de review komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:20:
[...]

Je hebt hier alleen een opbrengst van 2,84 dat is alleen de grid rewards? Want ik mis een beetje de handel op de onbalans markt als extra opbrengsten.
Dat is de investering van €7990 gedeeld door het aantal dagen in 7,7 jaar.

• boyette
m-ruiter227 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:18:
[...]

Wat mij wel opvalt is inderdaad het hoge verbruik / het verdwijnen van kWh als de accu in rust staat.

De geadverteerde 13.3kWh voor de homevolt is wel iets waar ik een onderbuik gevoel van krijg.
Je adverteert en berekend met de 13.3 maar die van mij is nog niet verder dan de 12.2 geweest in top momenten.

Mogelijk dat @Backpacker iets meer over de ruime 1.1kWh afwijking kan aangeven en mogelijk dat het in de toekomst met een FW-update hoger getrokken wordt ? Misschien heeft het wel iets met de kou te maken dat hij begrenst wordt.
Wat dan heel interessant is of er wel gerekend wordt met de 13.3

Dan wordt het wel wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
Iemand al een manier gevonden om (eenvoudig) de opbrengsten van de GridAwards en het handelen op de onbalans in kaart te brengen? Mis dat wel in de app, puur de statistieken van de HV i.c.m. de inkoop/verkoopprijzen. Of moeten we daarvoor wachten op de API?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Er klopt iets niet aan de aangepaste terugverdientijd op de website van Tibber. Tot nu toe had de 6.6-variant altijd een langere terugverdientijd dan de 13.3, maar nu is dat ineens omgedraaid. De kleine batterij heeft nu een terugverdientijd van 6,9 jaar en de grote 7,7 jaar. Dat lijkt me niet logisch. De enige verklaring zou zijn dat de kleine batterij evenveel Grid Rewards ontvangt als de grote, maar ook dat klinkt vreemd. Hoe dan ook, dit voelt niet als de juiste manier van handelen.

Daarnaast vind ik dat Tibber iets moet doen voor de klanten die de batterij hebben gekocht op basis van de beloofde terugverdientijd van 5 jaar. Natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken, maar klanten mogen wel uitgaan van een accurate berekening. Het kan niet dat je de terugverdientijd binnen een paar weken (en voor sommigen dagen) na installatie ineens aanpast van 5 naar 7,7 jaar, zonder de kopers hiervoor te compenseren.

Tibber zou ook actief moeten communiceren met zowel huidige klanten als mensen die de batterij in bestelling hebben. Deze klanten moeten de mogelijkheid krijgen om van de aankoop af te zien, gezien de gewijzigde voorwaarden.

Voor mij is de terugverdientijd nog langer, omdat ik een dure sleuf moest laten graven door mijn tuin. Daarvoor moest mijn oprit opengebroken en hersteld worden, wat alleen al € 2.000 kostte. Deze extra kosten komen bovenop mijn investering. Achteraf gezien had ik het waarschijnlijk beter kunnen laten zoals het was.

@Backpacker Je snapt de strekking wel. Geef jij dit intern door? Of moet ik jullie even mailen. Want hoe langer ik hierover nadenk, hoe minder gelukkig ik ermee ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
GuiltyNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:58:
Er klopt iets niet aan de aangepaste terugverdientijd op de website van Tibber. Tot nu toe had de 6.6-variant altijd een langere terugverdientijd dan de 13.3, maar nu is dat ineens omgedraaid. De kleine batterij heeft nu een terugverdientijd van 6,9 jaar en de grote 7,7 jaar. Dat lijkt me niet logisch. De enige verklaring zou zijn dat de kleine batterij evenveel Grid Rewards ontvangt als de grote, maar ook dat klinkt vreemd. Hoe dan ook, dit voelt niet als de juiste manier van handelen.

Daarnaast vind ik dat Tibber iets moet doen voor de klanten die de batterij hebben gekocht op basis van de beloofde terugverdientijd van 5 jaar. Natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken, maar klanten mogen wel uitgaan van een accurate berekening. Het kan niet dat je de terugverdientijd binnen een paar weken (en voor sommigen dagen) na installatie ineens aanpast van 5 naar 7,7 jaar, zonder de kopers hiervoor te compenseren.

Tibber zou ook actief moeten communiceren met zowel huidige klanten als mensen die de batterij in bestelling hebben. Deze klanten moeten de mogelijkheid krijgen om van de aankoop af te zien, gezien de gewijzigde voorwaarden.

Voor mij is de terugverdientijd nog langer, omdat ik een dure sleuf moest laten graven door mijn tuin. Daarvoor moest mijn oprit opengebroken en hersteld worden, wat alleen al € 2.000 kostte. Deze extra kosten komen bovenop mijn investering. Achteraf gezien had ik het waarschijnlijk beter kunnen laten zoals het was.

@Backpacker Je snapt de strekking wel. Geef jij dit intern door? Of moet ik jullie even mailen. Want hoe langer ik hierover nadenk, hoe minder gelukkig ik ermee ben.
Beloofde terugverdientijd?

Dat is gewoon een idee wat gebaseerd is op een heleboel variabelen die niemand in de hand heeft..

Als je dat ziet als een belofte..Tja...

Alleen als een dergelijke berekening wordt gemaakt met bijv. Een vermogen van de batterij wat onjuist is wat een specifieke eigenschap van het product is die niet bestaat dan is de hele berekening niets waard.

Maar dat is ie ook niet als de russen volgend jaar alle kerncentrales in Europa uitschakelen

Dan wordt je terugverdientijd misschien wel veel korter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@boyette Alles draait om de manier waarop dit gecommuniceerd is. Het werd op zo’n manier gepresenteerd dat de genoemde terugverdientijd meer dan betrouwbaar overkwam, in plaats van een wilde gok.

Zelf zou ik nog steeds tevreden zijn met een terugverdientijd van 8 jaar, maar ik geloof niet meer dat dit voor mij haalbaar is met alles wat ik eerder heb aangekaart:
  • Kleinere bruikbare capaciteit
  • Laad- en ontlaadverlies
  • Stroomverbruik om batterij op temperatuur te houden
  • Investering om de sleuf te graven in mijn tuin
  • Sterk teruggebracht rendement in het rekenvoorbeeld
Door deze combinatie van factoren voelt het voor mij nu heel duidelijk dat de weegschaal in één klap de andere kant is doorgeslagen. Hierdoor twijfel ik sterk of ik de batterij überhaupt ooit nog ga terugverdienen en dat in een tijdsbestek van één week? Nee, je kunt veel zeggen, maar dit is niet zoals het hoort.

[Afbeelding]
Bovenstaande het screenshot van @JackBol. Deze communicatie leest eerder als een belofte met een hoge mate van zekerheid.

[ Voor 13% gewijzigd door GuiltyNL op 19-12-2024 12:17 ]

• Senaxx
GuiltyNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:58:

Tros radar had deze week nog een item over thuis batterijen en over terugverdientijd. Vond de casus die ze deden van iemand met een 3kW batterij en iemand van VVE niet heel sterk. Helaas zat Tibber niet bij de thuis batterij partijen maar wel Zonneplan en een paar anderen.
GuiltyNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:14:
@boyette Alles draait om de manier waarop dit gecommuniceerd is. Het werd op zo’n manier gepresenteerd dat de genoemde terugverdientijd meer dan betrouwbaar overkwam, in plaats van een wilde gok.

Zelf zou ik nog steeds tevreden zijn met een terugverdientijd van 8 jaar, maar ik geloof niet meer dat dit voor mij haalbaar is met alles wat ik eerder heb aangekaart:
Door deze combinatie van factoren voelt het voor mij nu heel duidelijk dat de weegschaal in één klap de andere kant is doorgeslagen. Hierdoor twijfel ik sterk of ik de batterij überhaupt ooit nog ga terugverdienen en dat in een tijdsbestek van één week? Nee, je kunt veel zeggen, maar dit is niet zoals het hoort.

[Afbeelding]
Bovenstaande het screenshot van @JackBol. Deze communicatie leest eerder als een belofte met een hoge mate van zekerheid.
Ja of had je beter geinformeerd moeten worden, was je dan wel meer tevreden geweest? Weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar bijvoorbeeld dat Tibber geadviseerd had om hem ergens anders te plaatsen. Dit i.v.m. het op temperatuur houden van de batterij.

[ Voor 28% gewijzigd door Senaxx op 19-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:25
Vanochtend geïnstalleerd, onder de trap dus niet in de zon/kou (kunnen we gelijk zien of dat iets uitmaakt t.o.v. units die buiten hangen).

Toevoegen in de Tibber app werkt niet (meer?) maar wellicht dat @Backpacker daar mee kan helpen?

Overigens hier ook een superaardige en kundige installateur die in 3 uur tijd klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFlXEKP_9wCk79MxBxK-CVUyXjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkPg7oi61usfgBtPgIassOcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQueHbpYWwLZ2eUVmiQgWz_0FWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMIIKpszu2hipGS5sFU2ZEq5.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

• Senaxx
Gies123 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:
Vanochtend geïnstalleerd, onder de trap dus niet in de zon/kou (kunnen we gelijk zien of dat iets uitmaakt t.o.v. units die buiten hangen).

Toevoegen in de Tibber app werkt niet (meer?) maar wellicht dat @Backpacker daar mee kan helpen?

Overigens hier ook een superaardige en kundige installateur die in 3 uur tijd klaar was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Krijg je een bepaalde foutmelding bij het toevoegen van de powerup in de Tibber app?

• Gies123
Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:20:
[...]

Krijg je een bepaalde foutmelding bij het toevoegen van de powerup in de Tibber app?
Bij het toevoegen van de Powerup moet ik eerst een account aanmaken maar krijg dan onderstaande melding. Of moet ik een account aanmaken via de Homvolt app (ik dacht dat dat juist niet de bedoeling was)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCvMlweKlK091no2uKqQaFoE5vc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rWEoRdxgPAAMFqhaL8jtkjKd.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:15:
Ja of had je beter geinformeerd moeten worden, was je dan wel meer tevreden geweest? Weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar bijvoorbeeld dat Tibber geadviseerd had om hem ergens anders te plaatsen. Dit i.v.m. het op temperatuur houden van de batterij.
Ja, zeker. Ik denk dat Tibber moet adverteren met een 12.2 kWh batterij en moet aangeven hoeveel een batterij verbruikt als deze buiten of in een schuur hangt. Ik denk ook dat de calculator dan moet aangeven: hang je de batterij binnen of buiten. En daar dan de terugverdientijd op aanpassen. Ik denk ook dat de manier waarop gecommuniceerd werd anders had gemoeten. Dus niet 'Terugverdiend in' dat klinkt als een claim met hoge mate van zekerheid, die niet in een paar weken tijd plots totaal anders had mogen zijn. De consument hoeft de mate van onzekerheid niet te kennen, Tibber kent deze wel en had dat duidelijker mee moeten nemen in de communicatie richting de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
GuiltyNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:33:
[...]

Ja, zeker. Ik denk dat Tibber moet adverteren met een 12.2 kWh batterij en moet aangeven hoeveel een batterij verbruikt als deze buiten of in een schuur hangt. Ik denk ook dat de calculator dan moet aangeven: hang je de batterij binnen of buiten. En daar dan de terugverdientijd op aanpassen. Ik denk ook dat de manier waarop gecommuniceerd werd anders had gemoeten. Dus niet 'Terugverdiend in' dat klinkt als een claim met hoge mate van zekerheid, die niet in een paar weken tijd plots totaal anders had mogen zijn. De consument hoeft de mate van onzekerheid niet te kennen, Tibber kent deze wel en had dat duidelijker mee moeten nemen in de communicatie richting de klant.
Ja.. je hebt wel een punt.. maar dat vind ik wel erg theoretisch allemaal..

Het gaat om een product van 10.000 euro.
In de praktijk denk ik niet dat er daadwerkelijk consumenten zijn die zo even zon bedrag uitgeven en dan niet beseffen wat ze kopen ondanks de voorspiegeling van de terugverdientijd..

Met zonnepanelen kreeg je ook altijd van die nutteloze grafiekjes en tabelletjes voorgeschoteld.

Ik kan me niet voorstellen dat er consumenten zijn die echt daar hun aankoop op baseren en daar heel erg veel waarde aan hechten .

Als dat wel zo zou zijn dan kan zon thuisbatterij later zomaar als een complex financieel product te worden bestempeld en moet je daar straks een adviesgesprek over gaan voeren.. of een beleggingstoets voor doen ..

Het is namelijk niet minder complex dan andere complexe financiële investeringen .

Maar goed mijn punt is dus dat bij dergelijke uitgaves je ook zelf moet weten wat je doet en je je ook beter kunt laten adviseren of die via een adviseur kunt laten doen ipv execution only via tibber/hv

In de praktijk is dit denk ik gewoon een beetje spielerei voor mensen die 10k op de plank hebben liggen want we weten allemaal dat er veel betere investeringen zijn waar we meer rendement uit kunnen halen als we willen met een dergelijk bedrag ..

Dus puur voor de investering hoef je het niet te doen

Dat was met zonnepanelen idem dito
De huidige prijzen niet meegenomen nu is dat wel anders.

• Senaxx
Gies123 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:25:
[...]

Bij het toevoegen van de Powerup moet ik eerst een account aanmaken maar krijg dan onderstaande melding. Of moet ik een account aanmaken via de Homvolt app (ik dacht dat dat juist niet de bedoeling was)

[Afbeelding]
Het idee is dacht ik dat je dit (samen met de installateur) doorloopt. Maar je maakt inderdaad een account aan bij het instellen van de Tibber Powerup. Ik dacht ook dat @Backpacker bewust had aangegeven dit niet via de homevolt app moest doen. Pas NA het aanmaken van je Homevolt account kan je via die app je wachtwoord resetten om in te loggen op de Homevolt app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
boyette schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:41:
[...]

Ja.. je hebt wel een punt.. maar dat vind ik wel erg theoretisch allemaal..

Het gaat om een product van 10.000 euro.
In de praktijk denk ik niet dat er daadwerkelijk consumenten zijn die zo even zon bedrag uitgeven en dan niet beseffen wat ze kopen ondanks de voorspiegeling van de terugverdientijd..

Met zonnepanelen kreeg je ook altijd van die nutteloze grafiekjes en tabelletjes voorgeschoteld.

Ik kan me niet voorstellen dat er consumenten zijn die echt daar hun aankoop op baseren en daar heel erg veel waarde aan hechten .

Als dat wel zo zou zijn dan kan zon thuisbatterij later zomaar als een complex financieel product te worden bestempeld en moet je daar straks een adviesgesprek over gaan voeren.. of een beleggingstoets voor doen ..

Het is namelijk niet minder complex dan andere complexe financiële investeringen .

Maar goed mijn punt is dus dat bij dergelijke uitgaves je ook zelf moet weten wat je doet en je je ook beter kunt laten adviseren of die via een adviseur kunt laten doen ipv execution only via tibber/hv

In de praktijk is dit denk ik gewoon een beetje spielerei voor mensen die 10k op de plank hebben liggen want we weten allemaal dat er veel betere investeringen zijn waar we meer rendement uit kunnen halen als we willen met een dergelijk bedrag ..

Dus puur voor de investering hoef je het niet te doen

Dat was met zonnepanelen idem dito
De huidige prijzen niet meegenomen nu is dat wel anders.
Wel met het enige verschil als ik 4kWh zonnepanelen afneem krijg ik ook 10x 400w panelen van de installateur met een 4kWh omvormer, dan krijg ik er niet maar 8 geleverd.

En het hoeft ook niet het rendement te zijn wat belangrijk is maar de belofte die gemaakt wordt. Als je 13,3 kW belooft wordt en je hebt er effectief maar 12,2, en er is vrij stevig geadverteerd met 5 jaar terugverdien tijd en die wordt even 50% langer gemaakt zou ik ook wel even gaan twijfelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 19-12-2024 12:48 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

boyette schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:41:
Correct, en als je ergens anders een financieel product afneemt en de prospectus verandert, zou ook niemand dat accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
JackBol schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:47:
[...]

Correct, en als je ergens anders een financieel product afneemt en de prospectus verandert, zou ook niemand dat accepteren.
Dit is niet de prospectus

Dit is de reclame folder waar men over valt

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 19-12-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:42:
[...]
…ik dacht ook dat @Backpacker bewust had aangegeven dit niet via de homevolt app moest doen. Pas NA het aanmaken van je Homevolt account kan je via die app je wachtwoord resetten om in te loggen op de Homevolt app.
Precies en daarom heb ik dat ook niet gedaan. De installateur heeft in principe alles aan Tibber doorgegeven en zij zouden de powerup wel kunnen toevoegen (of een account aanmaken waarmee ikzelf de powerup kan toevoegen).
Ik wacht het gewoon even af.

Of we de investering eruit krijgen is de vraag maar ik heb er wel vertrouwen in. En sowieso vind ik het gewoon leuk natuurlijk 😄

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-09 17:23
GuiltyNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:28:
[Afbeelding]

Dank _/-\o_ voor de headup van je bevindingen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
GuiltyNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:14:

[Afbeelding]
wellicht de "berekening" opvragen die ze gebruikt hebben?
zodat je zélf kan zien wát er nu ineens zo anders is, en zoveel impact heeft op de TvT?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
Gies123 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:49:
[...]

Precies en daarom heb ik dat ook niet gedaan. De installateur heeft in principe alles aan Tibber doorgegeven en zij zouden de powerup wel kunnen toevoegen (of een account aanmaken waarmee ikzelf de powerup kan toevoegen).
Ik wacht het gewoon even af.

Of we de investering eruit krijgen is de vraag maar ik heb er wel vertrouwen in. En sowieso vind ik het gewoon leuk natuurlijk 😄
Met wat Tibber-hulp: hij doet het! We zijn in business..! 😄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTUKKve_fHzs1Z-WN3Q5XheZRN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pdZferWd1YSxc4GTmYTz8Ywj.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Backpacker is er al enig inzicht in het beschikbaar maken van de gridRewards via de Tibber API?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
Gies123 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:43:
[...]

Met wat Tibber-hulp: hij doet het! We zijn in business..! 😄
[Afbeelding]
Kijk goed om te zien. Ook wel leuk te zien dat die van jou ontlaadt met 7.2 kW. Bij mij zijn de programma's altijd vast met 6kW

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:56
Gies123 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik de FAQ op de website van Tibber lees, dan geeft Tibber aan dat de Homevolt buiten moet worden geplaatst (reden is denk ik het feit dat het een NMC batterij is).
Heb je nog iets met Tibber of de installateur moeten regelen om de Homevolt binnen te mogen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Mars2020 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:51:
[...]

Als ik de FAQ op de website van Tibber lees, dan geeft Tibber aan dat de Homevolt buiten moet worden geplaatst (reden is denk ik het feit dat het een NMC batterij is).
Heb je nog iets met Tibber of de installateur moeten regelen om de Homevolt binnen te mogen plaatsen?
Waar staat dat die perse buiten geplaatst moet worden? Hierbij de vragen sectie op de Tibber pagina staat:
De Homevolt-thuisbatterij moet buiten op een muur worden gemonteerd of binnen op een plek die gescheiden is van de woonomgeving, zoals een garage of schuur. Houd rekening met mogelijke begroeiing bij het kiezen van de installatielocatie.

• boyette
Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:17:
[...]

Waar staat dat die perse buiten geplaatst moet worden? Hierbij de vragen sectie op de Tibber pagina staat:

[...]
nou dit type accu rendeert juist beter bij lage temperaturen
vandaar denk ik dat men dat zegt

maar goed
dat ding hangt in de zomer ook buiten.. en dan is dat niet zo handig
want een actieve koeling zit er denk ik niet op

dus een geconditioneerde ruimte is het beste
zoals een garage die altijd redelijk koel blijft

[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 19-12-2024 21:20 ]

• Gies123
Algemeen vraagje: in de Tibber app zie ik bij de auto een slim laadplan maar bij de Homevolt (nog?) niet. Het zou m.i. handig zijn om in 1 laadplan al je auto’s en Homevolts te kunnen zien. Dus een losse Laadplan-tegel in de app. Of zeg ik nu iets geks (is dit iets waar jullie geen behoefte aan hebben)?

[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 19-12-2024 21:40 ]

Homevolt dashboard

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Waar ik toch even benieuwd naar ben, en ik hoop dat ik het hier mag vragen : waarom hebben jullie gekozen voor tibber ipv bv een zonneplan of frankenergy? Ik ben zelf uitgebreid onderzoek aan het doen en wat mij opvalt is dat tibber er beter uitkomt qua service en dienstverlening maar in mijn optiek zijn de accu's ook wel wat duurder bij hen en je bent verplicht om hem buiten/ schuur te hangen.
Maar als ik even de lokatie van de accu en service van het bedrijf buiten beschouwing laat... zijn er ook daadwerkelijk andere functionaliteiten / mogelijkheden bij tibber die een voordeel zijn tov andere partijen ? Ik vind het erg lastig vergelijken
Want ik zet nu simpelweg alle prijzen van de accu's naast elkaar en het lijkt erop dat alle partijen gemiddeld 3 modi hebben waar je tussen kunt wisselen (van handelen tot simpelweg opslag).
Maar misschien zie ik nog wat andere variabelen over het hoofd?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mars2020 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:51:
[...]

De Homevolt heeft Li-ion batterijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
HenkS schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:55:
Waar ik toch even benieuwd naar ben, en ik hoop dat ik het hier mag vragen : waarom hebben jullie gekozen voor tibber ipv bv een zonneplan of frankenergy? Ik ben zelf uitgebreid onderzoek aan het doen en wat mij opvalt is dat tibber er beter uitkomt qua service en dienstverlening maar in mijn optiek zijn de accu's ook wel wat duurder bij hen en je bent verplicht om hem buiten/ schuur te hangen.
Maar als ik even de lokatie van de accu en service van het bedrijf buiten beschouwing laat... zijn er ook daadwerkelijk andere functionaliteiten / mogelijkheden bij tibber die een voordeel zijn tov andere partijen ? Ik vind het erg lastig vergelijken
Want ik zet nu simpelweg alle prijzen van de accu's naast elkaar en het lijkt erop dat alle partijen gemiddeld 3 modi hebben waar je tussen kunt wisselen (van handelen tot simpelweg opslag).
Ik ben misschien niet de juiste persoon om je vraag te beantwoorden want via een actie op Tweakers.net, georganiseerd door DPG en Tibber, heb ik de Homevolt gewonnen. Ik was al bezig met het onderzoeken van de Homevolt als mogelijke optie voor een thuisbatterij om ons huis nog groener te maken.

Wat Tibber nog wel heeft als USP zijn de Grid Rewards, een extra beloning als je TIbber je batterij laat aansturen om het net te ondersteunen. Ik dacht dat Zonneplan ook zo'n initiatief heeft maar van andere thuis batterijen weet ik het niet. Deze Grid Rewards zijn nog een extra beloning boven op de winsten van het handelen op de onbalans markt.

Ik overwoog dan ook de Homevolt omdat ik al zo'n 2 jaar bij Tibber zat en mij dat goed beviel. Ik laadt onze EV ook al "slim" via de Tibber app en dat gaat eigenlijk altijd goed. Daarnaast wil het oog ook wat. Meeste installaties zijn losse omvormers met een losse batterij, maar ik ben wel gecharmeerd van het all-in-one design. Daarnaast vind ik ook de laagdrempeligheid via de Tibber App ook goed werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 19-12-2024 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
HenkS schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:55:
Mijn afwegingen: ik was al klant bij Tibber en ervaar dat nog steeds als zeer positief. Erg goede service. Daarnaast denk ik dat producten uit Zweden gewoon goed zijn (de Homevolt komt bij Polarium vandaan) en die durf ik in mijn huis te gebruiken 😊. Daarnaast is de Homevolt volgens mij -out of the box- ook slimmer dan de concurrentie (met dank aan Tibber). Ik dacht bijvoorbeeld dat Zonneplan alleen kon handelen en dat je daar als eindgebruiker geen invloed op hebt.

Uiteraard kan je met HA ook veel zelf doen en wellicht goedkoper maar daar heb ik nu te weinig tijd voor.

Voor mij een minder belangrijke reden maar voor anderen niet: de Homevolt is gewoon erg mooi om te zien (mocht hij in het zicht hangen). Ook de opbouw van de componenten van de Homevolt is heel mooi en tot in detail netjes uitgewerkt. Houd ik van.

[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 19-12-2024 22:14 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
JackBol schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:56:
[...]

De Homevolt heeft Li-ion batterijen.
NMC is een sub-variant van lithium ion batterijen

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:09:
[...]

NMC is een sub-variant van lithium ion batterijen
Ah dat wist ik niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:02:
[...]

Kijk goed om te zien. Ook wel leuk te zien dat die van jou ontlaadt met 7.2 kW. Bij mij zijn de programma's altijd vast met 6kW
Hier ook 7,2Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPxHvH2qBm6YHNT1Cpx8DtPwBa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyTEdJYP8DkmiJp2vGw6LIBt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Senaxx schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:17:
[...]

[...]
Het staat in de zin die je zelf quote:
De Homevolt-thuisbatterij moet buiten op een muur worden gemonteerd of binnen op een plek die gescheiden is van de woonomgeving, zoals een garage of schuur.”

Indien de Homevolt binnen wordt geplaatst moet deze in een ruimte worden geplaatst die gescheiden is van de woning bijvoorbeeld garage of schuur.
Dit heeft te maken met brandscheidingen/compartimenten. Een garage heeft vanuit de regelgeving tegenwoordig nooit een directe verbinding met de woning. Een garage mag dus niet direct toegankelijk zijn vanuit de woning en daar moet minimaal een ruimte tussen zitten (dus via twee deuren/tussen portaal) of een brandwerende deur (althans volgens de huidige regelgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
@Backpacker
Inmiddels wordt ook duidelijk dat de homevolts onderling een verschillende offload capaciteit hebben.
Er zijn mensen met 6kwh max (hier ook, geen kwh hoger en geen van de fases wordt dan verder belast) en mensen met 7.2kwh.
Waar komen de verschillen vandaag . Bij mij mag hij ook met 7.2 of hoger ontladen. Dan meer verdienste in de piekuren die hij nu niet helemaal in leeg komt.

Draaien we nog verschillende firmwares / testfases ?

[ Voor 6% gewijzigd door m-ruiter227 op 20-12-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
boyette schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:18:
[...]

nou dit type accu rendeert juist beter bij lage temperaturen
vandaar denk ik dat men dat zegt

maar goed
dat ding hangt in de zomer ook buiten.. en dan is dat niet zo handig
want een actieve koeling zit er denk ik niet op

dus een geconditioneerde ruimte is het beste
zoals een garage die altijd redelijk koel blijft
Geen enkele accu rendeert goed bij lage of hoge temperaturen, zowel NMC als LFP. De NMC kan wel iets beter tegen lage temperaturen dan een LFP, maar ook de NMC zal minder rendement hebben en gekoeld dan wel verwarmd moeten worden. Ideale temperatuur is zo rond kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
m-ruiter227 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:39:
@Backpacker
Inmiddels wordt ook duidelijk dat de homevolts onderling een verschillende offload capaciteit hebben.
Er zijn mensen met 6kwh max (hier ook, geen kwh hoger en geen van de fases wordt dan verder belast) en mensen met 7.2kwh.
Waar komen de verschillen vandaag . Bij mij mag hij ook met 7.2 of hoger ontladen. Dan meer verdienste in de piekuren die hij nu niet helemaal in leeg komt.

Is het toevallig zo dat mensen met 6kWh ontlading 2 Homevolts hebben? Of dat de kabellengte naar de meterkast wat langer is (bij mij 2-3 meter max). Zomaar wat ideeen om het verschil op te sporen.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
m-ruiter227 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:39:
@Backpacker

Er zijn sowieso wellicht nog verschillen in de firmware versies. Maar ik zal eens gaan kijken of ik kan achterhalen waar het precies op gebaseerd is. Er zijn sowieso veel variabelen die meespelen, load balancing is er een van.

Ik zal van het weekend eens gaan kijken of ik twee gelijke installatie kan vinden om te kijken of ze zich ook gelijk gedragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Even algemeen over alle vragen omtrent de ROI. Ik ben maar een "simpele" supportmedewerker die uiteraard niet betrokken is bij de ROI berekening en de beslissingen daaromtrent. Voor degene die een bericht naar support hebben gestuurd zal er uiteraard een reactie op komen, die dan ongetwijfeld ook hier weer gedeeld zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Gies123 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:46:
[...]

Is het toevallig zo dat mensen met 6kWh ontlading 2 Homevolts hebben? Of dat de kabellengte naar de meterkast wat langer is (bij mij 2-3 meter max). Zomaar wat ideeen om het verschil op te sporen.
Nee ik heb maar 1 Homevolt hangen en de kabel naar de homevolt is denk ik letterlijk een meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZLIqqW-bi-NG4vnFyBG7pENFxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXZwGGiCRmLVrU6B99y4RRno.png?f=fotoalbum_large

Het schema zegt dan ook ontladen met 5388W maar in werkelijkheid heeft hij een constrained van 6028w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ5ZJW6yTbLm_ZaEV2KbcEnMcAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ONk1akn3rxwubtU2qbEg3HCi.png?f=fotoalbum_large

Als je de EMS informatie via de console opzoekt zie je die ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3em5oG18iBH7s1u0wbBxpIgS_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxWhZDKXrASymoTt2xWAmrLG.png?f=fotoalbum_large

De werkelijke limiet lijkt op 7kW te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd8xYlWiEUKNQ99DqUW4czbhhww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fH1ODncHrx6HSKQxmY4Y9b0y.png?f=fotoalbum_large

Als we kijken naar firmware versies zit ik op:

tibber-ecu-hub-esp322594-2d02aa4c
tibber-ecu-bg95-m3BG95M3LAR02A03_01.014.01.014
tibber-ecu-hub-webapp144-5454a46f
tibber-ecu-hub-efr32787-9a5b25d4

[ Voor 20% gewijzigd door Senaxx op 20-12-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Hier ook maar 1 homevolt en de kabel lengte is nog geen eens een meter . Direct aan de andere kant gaat het direct de automaat en rem in en ook maar max 6kwh.

Zelfde firmware versies als @Senaxx
Zie wel dat voor de bg95-m3 een nieuwe update BG95M3LAR02A03_01.201.01.201 klaar staat maar die op update check disabled staat.

[ Voor 35% gewijzigd door m-ruiter227 op 20-12-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Zelfde firmware in ieder geval, @Senaxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXAF3frrTf3bY5GB13ZOjy8jCyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHKLYOOkONHfW8P5Gf9MeTw1.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 10:24
Vandaag zouden ze de homevolt hier plaatsen. Kreeg helaas telefoon de monteur is ziek :-( nu wordt het volgendjaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTBBBS4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-04 10:22
Ik heb er 2 hangen en gaat tot max 14kwh decharging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVd8qWN6mFFDk0ql6mhIVcayN5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIkq839fFvRgoteUL5hiPmLs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTBBBS4
Opladen tot max capaciteit is vrij moeilijk. Vannacht 22.11 kwh, dat is bijna 17% minder dan de max.

Volgens mij worden er hier ook een aantal termen niet goed gebruikt. Het handelen op de onbalansmarkt is niet hetgeen je in de app ziet.
Hieronder de onbalansprijzen van gisteren. X1.000. Dus 1,87 per kwh gisteren om 21:21. Op dat tijdstip zou de accu dus moeten verkopen. Ik mis dat inzicht in de app. Nu lijkt het simpel handel op de day ahead prijs + een klein beetje grid rewards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgTGTeexwMd6sU4eXM_Ls68lhkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xOU92VV50X25kzI1DuSmAZ5W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TTBBBS4 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:28:
Opladen tot max capaciteit is vrij moeilijk. Vannacht 22.11 kwh, dat is bijna 17% minder dan de max.

Volgens mij worden er hier ook een aantal termen niet goed gebruikt. Het handelen op de onbalansmarkt is niet hetgeen je in de app ziet.
Hieronder de onbalansprijzen van gisteren. X1.000. Dus 1,87 per kwh gisteren om 21:21. Op dat tijdstip zou de accu dus moeten verkopen. Ik mis dat inzicht in de app. Nu lijkt het simpel handel op de day ahead prijs + een klein beetje grid rewards.

[Afbeelding]
Je moet ook de regelstate tracken om te zien wat Tibber eraan verdiend aangezien ze geen BRP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:36:
[...]

Je moet ook de regelstate tracken om te zien wat Tibber eraan verdiend aangezien ze geen BRP zijn.
@TTBBBS4

Er wordt op allerlei markten gehandeld en niet alleen de onbalansmarkt, dus de relatie met de gegevens van de onbalansmarkt zal vaker niet dan wel te leggen zijn. Het is momenteel een combinatie van day-ahead, intraday en onbalans.

Tibber is overigens wel een BRP zonder grid connection: https://www.tennet.eu/brps-without-grid-connections?page=7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTBBBS4
@Backpacker Ik snap dat er op meer markten wordt gehandeld, dat lijkt me logischerwijs voor een beter rendement. Nu is het nagenoeg alleen de day ahead en staat de accu 75% niets te doen terwijl er wel marktkansen lijken te zijn.
Meer inzicht/uitleg hierover lijkt me noodzakelijk. Helemaal icm tegenvallende opbrengsten en capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TTBBBS4 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:44:
@Backpacker Ik snap dat er op meer markten wordt gehandeld, dat lijkt me logischerwijs voor een beter rendement. Nu is het nagenoeg alleen de day ahead en staat de accu 75% niets te doen terwijl er wel marktkansen lijken te zijn.
Meer inzicht/uitleg hierover lijkt me noodzakelijk. Helemaal icm tegenvallende opbrengsten en capaciteit.
In de podcast van de groene nerds heeft Tibber wel aangegeven op zoveel mogelijk markten te proberen te handelen om de ROI te maximaliseren. Maar dit heeft ook allemaal development tijd aan de achterkant nodig, dus ik snap wel dat dit gefaseerd gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTBBBS4
Vanaf Q1 volgt er een app update waarmee duidelijk zal worden wat de opbrengsten zijn mbt de batterij.
Cyclekosten zijn op dit moment vastgezet op 5 cent, het minimale verschil wat op dit moment gehanteerd wordt om overdrachtsverlies te voorkomen.

Dit krijg ik net via CS te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Mars2020 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:37:
[...]

Het staat in de zin die je zelf quote:
De Homevolt-thuisbatterij moet buiten op een muur worden gemonteerd of binnen op een plek die gescheiden is van de woonomgeving, zoals een garage of schuur.”

Indien de Homevolt binnen wordt geplaatst moet deze in een ruimte worden geplaatst die gescheiden is van de woning bijvoorbeeld garage of schuur.
Dit heeft te maken met brandscheidingen/compartimenten. Een garage heeft vanuit de regelgeving tegenwoordig nooit een directe verbinding met de woning. Een garage mag dus niet direct toegankelijk zijn vanuit de woning en daar moet minimaal een ruimte tussen zitten (dus via twee deuren/tussen portaal) of een brandwerende deur (althans volgens de huidige regelgeving).
Hmm, is dat nog steeds niet aangepast?
Ja, ivm met een lekkende benzine /LPG tank kan ik mij dat goed voorstellen, maar met een EV?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@broera Wil je de TS nog wat uitbreiden met iets meer beschreven hoe de Homevolt "thuisbatterij" is opgebouwd. Zoals dat er een Polarium batterij in zit. Die Polarium batterij is vermoedelijk opbouwd uit cilindervormige NMC cellen, lijkt uit deze YouTube video van een batterij met Ericsson label, die er verder identiek uit ziet. De cylindervormige NMC cellen zijn ook nog eens niet heel geweldig gecentreerd in het midden gepuntlast.

PS De Tweaker wil toch vaak weten wat er in die "magische geldmachine" steekt, zoals deze thuisbatterij in de lauchpresentatie met 3 eurotekens wordt gepresenteerd, en zich vermoedelijk in 67 jaar laat terugverdienen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
Vannacht alle instellingen van de auto op zijn laagste gezet, maar wederom klapte stop van de batterij eruit. De nacht ervoor zonder te laden geen problemen. Dus deze combinatie blijft hier problemen opleveren.

Waar ik eerst dacht dat hij rond de 60% eruit klapte viel mij vandaag op dat dat juist precies op 7,2 Kw is en dus precies de helft van de daadwerkelijke 14.4kw capaciteit. @Backpacker dit kan je misschien nog meenemen in jouw onderzoek. Ook hoor ik graag nog hoe nu verder met dit probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_bgVwLGtJx1y3hvrKqxKaMC39Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k8jIhOLiBwlsmuZq2hMPZwqA.png?f=fotoalbum_large

Overigens hier ook een maximum van 6kw ontladen, staat ook altijd zo aangegeven in de laadschema's van de HV.

[ Voor 6% gewijzigd door svenxyz op 20-12-2024 11:16 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste