NeeGuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:07:
[...]
Dat ijkt me in de praktijk toch sterk. De netbelasting is vanwege de vraag, niet vanwege het aanbod. Door aanbod te geven, verlaag je juist de netbelasting. Toch?
Bij mij is vanacht de hele HomeVolt eruit geklapt (stop eruit). Mijn auto is tegelijkertijd gaan laden (denk voor het eerste deze combi) en dat is blijkbaar niet goed gegaan. Vanochtend weer aangezet en het werkt weer.
Ik heb een Zappi v2 met loadbalancing met max 11kw. Ik had verwacht dat de homevolt met loadbalancing icm de Zappu v2 wel zou moeten werken. Iemand een idee of ik ergens iets kan aanpassen?
Ik heb een Zappi v2 met loadbalancing met max 11kw. Ik had verwacht dat de homevolt met loadbalancing icm de Zappu v2 wel zou moeten werken. Iemand een idee of ik ergens iets kan aanpassen?
:strip_exif()/f/image/VpwEQPUQznV7dYRjX1Tm1Q17.jpg?f=fotoalbum_large)
En tibber versie 24.46.0 ?GuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:09:
[...]
Welke firmwareversie heb jij in je Tibber-app staan bij je batterij?
Ik heb 2583-d42fd90e. Wellicht zijn ze bij installatie de update vergeten?
Is dat niet 7 of 22 ?svenxyz schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:16:
Bij mij is vanacht de hele HomeVolt eruit geklapt (stop eruit). Mijn auto is tegelijkertijd gaan laden (denk voor het eerste deze combi) en dat is blijkbaar niet goed gegaan. Vanochtend weer aangezet en het werkt weer.
Ik heb een Zappi v2 met loadbalancing met max 11kw. Ik had verwacht dat de homevolt met loadbalancing icm de Zappu v2 wel zou moeten werken. Iemand een idee of ik ergens iets kan aanpassen?[Afbeelding]
Heb je maar 1 fase?
Ook 2583-d42fd90e. Tibber heeft ondertussen gereageerd:GuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:09:
[...]
Welke firmwareversie heb jij in je Tibber-app staan bij je batterij?
Ik heb 2583-d42fd90e. Wellicht zijn ze bij installatie de update vergeten?
De homevolt doet niks omdat de leidende batterij nog niet verbonden is aan je account. Dit wordt vandaag nog opgelost door ons. Als de leidende batterij verbonden is, zullen beide batterijen het gaan doen.
@svenxyz Op hoeveel A zijn jouw fases afgezekerd? 25A? Hebben die het gehouden als ze tot 32A belast werden?
Je moet je voorstellen dat een supermarkt aan zijn maximum aan klanten zit. Dat kan natuurlijk aan de bevoorrading liggen, maar lege schappen is niet het enige probleem bij piekdrukte. Breedte van de gangpaden hebben ook invloed, alsmede de hoeveelheid kassa's etc.GuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:07:
[...]
Dat ijkt me in de praktijk toch sterk. De netbelasting is vanwege de vraag, niet vanwege het aanbod. Door aanbod te geven, verlaag je juist de netbelasting. Toch?
Kortom, simpelweg nog meer aanbod creëren is niet direct de oplossing. Transportcapaciteit speelt ook mee, en je ziet aan de stroomprijs niet direct af waar nu precies de bottleneck zit waarom stroomprijzen stijgen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
@svenxyz Nooit geweten dat een 25A fase zonder te springen 33A kan pakken. 😮
Maar jouw load balancer van je autolader zou toch moeten terugschakelen in snelheid lijkt mij? Werkt deze wel? Of staat deze wel op 25A ingesteld? Als hij bijvoorbeeld op 35A staat, dan snapt hij niet dat er overbelasting dreigt.
Maar jouw load balancer van je autolader zou toch moeten terugschakelen in snelheid lijkt mij? Werkt deze wel? Of staat deze wel op 25A ingesteld? Als hij bijvoorbeeld op 35A staat, dan snapt hij niet dat er overbelasting dreigt.
Wellicht voor de tussentijd het amperage in je auto wat lager zetten. De homevolt gebruikt max 6 kW dus dat is niet heel veel. als je de auto ipv 3x16 op 3 x 10 zet heb je al voldoende ruimte gecreerd.svenxyz schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:27:
Ik heb drie fasen. Volgens mij inderdaad 'gewoon' 25A per fase. Zie foto[Afbeelding].
Hij stond op 24A, maar nu maar even op 20 gezet. Zal verder even checken op het Zappi forum, anders gaan we hier te veel in op de Zappi ipv de Homevolt. Tips via een DM altijd welkom hoe dit beter in te stellen op de Zappi natuurlijk.:strip_exif()/f/image/G8h01DIP96ok4M91EDYfgKSQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G8h01DIP96ok4M91EDYfgKSQ.jpg?f=fotoalbum_large)
GuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:31:
@Boyd
Dat je de zelf consumption niet kan aanzetten komt waarschijnlijk vanwege het feit dat de twee homevolts nog niet goed gekoppeld zijn aan de achterkant. Als er geen Solar Pulse wordt gezien dan werkt de Self Consumption modus ook niet aangezien er dan volgens de informatie geen zonne-energie is om zelf te consumeren.
Ik zal even bij mijn collega navragen hoe ver de technische collega's al zijn met het goed koppelen van de Homevolts
Dat je de zelf consumption niet kan aanzetten komt waarschijnlijk vanwege het feit dat de twee homevolts nog niet goed gekoppeld zijn aan de achterkant. Als er geen Solar Pulse wordt gezien dan werkt de Self Consumption modus ook niet aangezien er dan volgens de informatie geen zonne-energie is om zelf te consumeren.
Ik zal even bij mijn collega navragen hoe ver de technische collega's al zijn met het goed koppelen van de Homevolts
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Een 25A zekering in huis kan een maximaal vermogen van ongeveer 5750 watt (25A x 230V) aan. Zekeringen kunnen kortstondige pieken boven hun nominale waarde aan. Bijvoorbeeld, een 25A zekering kan tijdelijk tot 37,5A (1,5 keer de nominale waarde) aan zonder direct door te branden. Zekeringen hebben een thermische beveiliging die reageert op overbelasting. Dit betekent dat ze bij een lichte overbelasting (bijvoorbeeld 10% boven de nominale waarde) enige tijd kunnen blijven werken voordat ze uitschakelen.GuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:31:
@svenxyz Hoe lang duren de overbelastingen? Als je op zo'n regel klikt dan kan je de details zien.
Er moet altijd eerst overbelasting plaatsvinden voordat load balancing zal ingrijpen dus je zal daar altijd overbelastingmomenten zien. De vraag is alleen hoe lang ze duren.
Er moet altijd eerst overbelasting plaatsvinden voordat load balancing zal ingrijpen dus je zal daar altijd overbelastingmomenten zien. De vraag is alleen hoe lang ze duren.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Enkele seconden (2 tot 4) dus dat is dan kort. Maar blijkbaar is er toch iets gebeurd waardoor de stop van de HV omgegaan is vannacht.
Backpacker schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:01:
@svenxyz Hoe lang duren de overbelastingen? Als je op zo'n regel klikt dan kan je de details zien.
Zekeringen zijn er in snelheden. Fast, medium of slow. Op het doosje smeltzekeringen wat bij mijn oude kast lag staat ook keurig "traag". Ook automaten zijn meestal traag.Wesleymaur schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:01:
[...]
Een 25A zekering in huis kan een maximaal vermogen van ongeveer 5750 watt (25A x 230V) aan. Zekeringen kunnen kortstondige pieken boven hun nominale waarde aan. Bijvoorbeeld, een 25A zekering kan tijdelijk tot 37,5A (1,5 keer de nominale waarde) aan zonder direct door te branden. Zekeringen hebben een thermische beveiliging die reageert op overbelasting. Dit betekent dat ze bij een lichte overbelasting (bijvoorbeeld 10% boven de nominale waarde) enige tijd kunnen blijven werken voordat ze uitschakelen.
Je kunt wel snelle zekeringen plaatsen maar motoren hebben vaak een wat hogere aanloopstroom en zouden dan steeds problemen geven. (Denk aan een compressor, stofzuiger, haakse slijper etc etc)
Een Fast zekering zal je eerder in apparaten zelf aantreffen, vaak glas of keramiek, maar ook daar zie je tegenwoordig steeds vaker automaatjes. (Door even te wachten sluit de zekering zich weer)
Toen ik een slimme meter kreeg, heeft de monteur mijn hoofdzekeringen wel verwisseld. "Omdat ze in de jaren wellicht al wat klappen hadden gehad" aldus de monteur. Ik heb nog altijd 3x25A smeltpatroon namelijk.
---------------
Ik heb dezelfde configuratie als jou. Zappi V2.1 (zonder Grid Rewards nogsvenxyz schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:10:
Enkele seconden (2 tot 4) dus dat is dan kort. Maar blijkbaar is er toch iets gebeurd waardoor de stop van de HV omgegaan is vannacht.
[...]

Als je auto 300+km ver kan moet je dan echt op zo'n snelheid laden met 24a? 10a op 3 fase is toch zat voor woon-werkverkeer verkeer 9 uur+ op de lader 60kwh+ in 10 uur op 3 fase met 10a.
Ik rij 35k km per jaar en kan prima uit met 10a op 1 fase. Iedere nacht.
[ Voor 16% gewijzigd door FireSheep op 09-12-2024 21:15 ]
Stroom is vaak maar een paar uurtjes het goedkoopste en dan wil ik natuurlijk maximaal profiteren. Auto gaat automatisch laden via home assistent op de uren dat de prijs 60% is het gemiddelde van de afgelopen 48 uur.
FireSheep schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:14:
Als je auto 300+km ver kan moet je dan echt op zo'n snelheid laden met 24a? 10a op 3 fase is toch zat voor woon-werkverkeer verkeer 9 uur+ op de lader 60kwh+ in 10 uur op 3 fase met 10a.
Maar is altijf alleen snelladen niet weer wat slechter voor je accu? Als je een accu versneld afschrijft doe je het financieel voordeel (en de milieuwinst) wellicht weer deels teniet.svenxyz schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:36:
Stroom is vaak maar een paar uurtjes het goedkoopste en dan wil ik natuurlijk maximaal profiteren. Auto gaat automatisch laden via home assistent op de uren dat de prijs 60% is het gemiddelde van de afgelopen 48 uur.
[...]
---------------
2 vragen, Bij mij de homevolt nu een week . De interne webserver staat uit, hoe krijg ik die aan?
Verder geeft de tibber app rapportage aan dat laden 1% net en 1% zon was. Wat is dan die andere 98? Zelfde bij ontladen, 100% huis en 0 net. Dus dan is er nog niet gehandeld?
Verder geeft de tibber app rapportage aan dat laden 1% net en 1% zon was. Wat is dan die andere 98? Zelfde bij ontladen, 100% huis en 0 net. Dus dan is er nog niet gehandeld?
Klopt het is niet nodigFireSheep schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:14:
Ik laad zelf met 22kw omdat ik dan maximaal grid rewards en of lage prijzen kan pakken.
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
@matrover Ben jij thuis zwaarder dan 25A afgezekerd? Ik kon mij herinneren dat dat extra kost via de netbeheerder?
@cvstrat Tibber kan de webserver voor je inschakelen. Het registeren waar je verbruik of teruglevering heen gaat lijkt niet helemaal goed ingeregeld. Bij mij klopt het ook niet. Dat zal een bug zijn vermoedelijk. Want mijn Homevolt heeft al een paar keer teruggeleverd aan het net, maar wordt niet als zodanig herkend.
Gisteren heeft mijn Homevolt heroverwogen wanneer te laden en ontladen. Hij maakt een voorlopig plan en kijkt dan nogmaals naar de situatie als de tarieven van de volgende dag beschikbaar komen. Dus gisteren ontladen heeft hij ingetrokken en heeft nu besloten dat vanmiddag te gaan doen. Lijkt me een goed plan!
@cvstrat Tibber kan de webserver voor je inschakelen. Het registeren waar je verbruik of teruglevering heen gaat lijkt niet helemaal goed ingeregeld. Bij mij klopt het ook niet. Dat zal een bug zijn vermoedelijk. Want mijn Homevolt heeft al een paar keer teruggeleverd aan het net, maar wordt niet als zodanig herkend.
Gisteren heeft mijn Homevolt heroverwogen wanneer te laden en ontladen. Hij maakt een voorlopig plan en kijkt dan nogmaals naar de situatie als de tarieven van de volgende dag beschikbaar komen. Dus gisteren ontladen heeft hij ingetrokken en heeft nu besloten dat vanmiddag te gaan doen. Lijkt me een goed plan!
[ Voor 26% gewijzigd door GuiltyNL op 10-12-2024 12:09 ]
Stuur even een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan zet ik hem aan voor jecvstrat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:10:
2 vragen, Bij mij de homevolt nu een week . De interne webserver staat uit, hoe krijg ik die aan?
En kijk ik gelijk even of het goed gaat qua data van de clamps
[ Voor 5% gewijzigd door Backpacker op 10-12-2024 13:12 ]
Overigens heel gaaf dat je er zo bovenop zit @Backpacker. TOP!Backpacker schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:11:
[...]
Stuur even een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan zet ik hem aan voor je
Ik heb dit een keer via de webserver op de Homevolt nagekeken en daar ging het ook "fout". Je zag netjes met de lijntjes dat de data aan het ontladen was. Wel van beide batterijen richting de omvormer, maar niet naar het net toe.Backpacker schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:11:
[...]
Stuur even een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan zet ik hem aan voor je
Op de Tibber pulse en losse p1 lezer was wel te zien dat die netjes aan het ontladen was, alleen blijkbaar kon de Homevolt de data van de clamp op de 3 fase niet goed lezen want die zag niet dat de terug geleverd werd naar het net. Dus functioneel deed hij het wel goed, alleen de data registratie en daarmee de representatie in de Tibber app niet.
Na een reboot van de homevolt deed hij dit wel weer netjes.
Tibber laat klanten met Homevolt-thuisaccu automatisch handelen op onbalansmarkt
nieuws: Tibber laat klanten met Homevolt-thuisaccu automatisch handelen op on...
Met de nieuwe grid rewards functie wordt er aangehaald. Ik mis hem nog in m'n app voor de homevolt.
Wanneer gaat de optie aan, of deze vandaag live gegaan en komen de eerste grid rewards vandaag met de hoge prijzen ?
nieuws: Tibber laat klanten met Homevolt-thuisaccu automatisch handelen op on...
Met de nieuwe grid rewards functie wordt er aangehaald. Ik mis hem nog in m'n app voor de homevolt.
Wanneer gaat de optie aan, of deze vandaag live gegaan en komen de eerste grid rewards vandaag met de hoge prijzen ?
[ Voor 7% gewijzigd door m-ruiter227 op 11-12-2024 09:06 ]
Staat nog steedsm-ruiter227 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:03:
Tibber laat klanten met Homevolt-thuisaccu automatisch handelen op onbalansmarkt
Binnenkort beschikbaar
Gerucht was toch deze week als het meezat 
Naja de native tesla grid rewards was ook al vanaf begin dit jaar binnenkort beschikbaar
Vindt het zo zonde een extra laadpaal met ondersteuning aan te schaffen terwijl ik nu een mooie outlet in de muur heb ipv een bakbeest aan de muur
Naja de native tesla grid rewards was ook al vanaf begin dit jaar binnenkort beschikbaar
Vindt het zo zonde een extra laadpaal met ondersteuning aan te schaffen terwijl ik nu een mooie outlet in de muur heb ipv een bakbeest aan de muur
Ja hier hetzelfde. Wij hebben een Zappi v2.1 en deze wordt tot op heden nog niet ondersteund, maar Grid Rewards staat wel gepland voor 2025 (was eerst 2024). En als ik toch zie dat de mensen met Grid Rewards toch aardig nog (extra) besparen met het laden van de auto vroet ik mij al af of het de moeite waard was om deze te verkopen en een andere te halen.m-ruiter227 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:23:
Gerucht was toch deze week als het meezat
Maar toch hoop ik stiekem dat de besparing met de Homevolt en Grid rewards komende week en de Zappi v2.1 ook binnenkort live gaat.
In de app krijg ik nu te zien en ik heb de juiste app-versie 24.48:
En bij mij staat hij nu bij de Grid AwardsHoi Grid Hero! ⚡️
Groot nieuws: Grid Rewards wordt uitgerold voor Homevolt! Zorg dat je de nieuwste app-versie (24.48) hebt en houd de Rewards-tab in de gaten in de app. Het kan eventjes duren voordat het voor iedereen zichtbaar is.
Zodra het actief is — stromen je dagelijkse rewards vanzelf binnen. Terwijl wij de puntjes op de i zetten, zie je Grid Rewards nog niet in je laadplan. Maar je verdient wel al rewards - bekijk ze in de app onder 'Rewards'!
Heb je een elektrische auto? Je verdient gewoon rewards zolang je auto aan de lader hangt, ook al zie je dat nog niet in je slimme laadplan. We werken er hard aan om alles op z’n plek te krijgen! 🔋🚗
/f/image/zS9SOezsAeYbU01HAITeph85.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door GuiltyNL op 11-12-2024 10:08 ]
Ik merkte gisteren wel dat mijn Zappi de auto gaat laden als er wordt teruggeleverd vanuit de HV omdat de Zappi dan denkt dat het stroomoverschot is van de panelen. Heb jij dit al slim opgelost?
Senaxx schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:49:
[...]
Ja hier hetzelfde. Wij hebben een Zappi v2.1 en deze wordt tot op heden nog niet ondersteund, maar Grid Rewards staat wel gepland voor 2025 (was eerst 2024). En als ik toch zie dat de mensen met Grid Rewards toch aardig nog (extra) besparen met het laden van de auto vroet ik mij al af of het de moeite waard was om deze te verkopen en een andere te halen.
Maar toch hoop ik stiekem dat de besparing met de Homevolt en Grid rewards komende week en de Zappi v2.1 ook binnenkort live gaat.
@allen Zorg dat je app helemaal up-to-date is en start de app even opnieuw op (hard afsluiten) en kijk dan in het Grid Reward scherm
Op iOS zie ik nog niets verschijnen...app op laatste versie...
Idd op iOS kan je zo hard als je wil afsluiten maar Grid komt nog niet tevoorschijn. Ook geen app update beschikbaar
.
Ik ga even voor je kijken! @svenxyz
Kan je mij even een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber accountm-ruiter227 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:19:
Idd op iOS kan je zo hard als je wil afsluiten maar Grid komt nog niet tevoorschijn. Ook geen app update beschikbaar.
Nevermind heb je gevonden
[ Voor 5% gewijzigd door Backpacker op 11-12-2024 10:27 ]
Hier ook nog niet @Backpacker. Android 24.48.0 (2). Bij het Grid Rewards scherm krijg ik nog de melding "Grid Rewards Verdien geld tewijl je slaapt" met nog de ontdek hoe vraag. Heb nog nooit geen Grid Rewards gehad en EV lader is nog niet compatible, dus weet niet of dat een blocker is of we geweoon nog even geduldig moeten wachtenBackpacker schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:09:
@allen Zorg dat je app helemaal up-to-date is en start de app even opnieuw op (hard afsluiten) en kijk dan in het Grid Reward scherm
[ Voor 15% gewijzigd door Senaxx op 11-12-2024 10:33 ]
Ik gebruik de slim laden functie van de Tibber app. Heb hem daarom ook nu ook altijd op "fast" staan. Daarmee stuurt de Tibber app de auto aan om te gaan laden. Daarmee is de Zappi dus eigenlijk alleen het domme doorgeefluik en zegt de Tibber app tegen de auto wanneer die moet gaan laden. En als het goed is de Tibber app wel zo slim om niet je auto te gaan laden als de Homevolt aan het ontladen is.svenxyz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:06:
Ik merkte gisteren wel dat mijn Zappi de auto gaat laden als er wordt teruggeleverd vanuit de HV omdat de Zappi dan denkt dat het stroomoverschot is van de panelen. Heb jij dit al slim opgelost?
[...]
Zo heb ik m nu ook even staan...enige uitdaging zie ik dan nog voor de zomer, als de HV vol is en er overschot is van de zonnepanelen die ik dan naar mijn auto wil hebben i.p.v. terug naar het net, maar dan moet ik met HA wel kunnen programmeren denk ik.
Nog 1 vraag, kan jij kort toelichten hoe je de HV in HA heb gekregen? Want daar kom ik nog niet uit.
Nog 1 vraag, kan jij kort toelichten hoe je de HV in HA heb gekregen? Want daar kom ik nog niet uit.
Senaxx schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:40:
[...]
Ik gebruik de slim laden functie van de Tibber app. Heb hem daarom ook nu ook altijd op "fast" staan. Daarmee stuurt de Tibber app de auto aan om te gaan laden. Daarmee is de Zappi dus eigenlijk alleen het domme doorgeefluik en zegt de Tibber app tegen de auto wanneer die moet gaan laden. En als het goed is de Tibber app wel zo slim om niet je auto te gaan laden als de Homevolt aan het ontladen is.
Er wordt druk gezocht naar de oorzaak en oplossing waarom jullie de Homevolt nog niet zien in het Grid Reward scherm. Zodra ik wat hoor zal ik het terugkoppelen!
OhOh Back, you broke the whole app
Ik zie het voor me:
Pats, boem! Alles naar de knoppen. Wallboxen weg, chaos compleet. Tibber in de stressmodus. Backpacker aan het koffie-infuus om het allemaal te fixen. En dan die ene collega... ja, die 'deploy-button held' die met één klik een experimentele PR naar live knalde? Fantastisch idee natuurlijk. Rollback? Oh, die doet ook mee, maar dan als de saboteur van de dag. Kortom, het is bij Tibber momenteel vast net een aflevering van 'Als Shit de Ventilator Raakt'.
Pats, boem! Alles naar de knoppen. Wallboxen weg, chaos compleet. Tibber in de stressmodus. Backpacker aan het koffie-infuus om het allemaal te fixen. En dan die ene collega... ja, die 'deploy-button held' die met één klik een experimentele PR naar live knalde? Fantastisch idee natuurlijk. Rollback? Oh, die doet ook mee, maar dan als de saboteur van de dag. Kortom, het is bij Tibber momenteel vast net een aflevering van 'Als Shit de Ventilator Raakt'.
Ik heb daar inderdaad automations voor aan staan in Home Assistant om hem in de zomer op ECO++ te zetten. En nu met de Homevolt wil ik daar wel wat slimme dingen voor maken dat hij bijvoorbeeld als de auto niet thuis is eerste de Homevolt gaat opladen, of andersom, maar daar wacht ik nog even mee totdat de Homevolt API er is.svenxyz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:45:
Zo heb ik m nu ook even staan...enige uitdaging zie ik dan nog voor de zomer, als de HV vol is en er overschot is van de zonnepanelen die ik dan naar mijn auto wil hebben i.p.v. terug naar het net, maar dan moet ik met HA wel kunnen programmeren denk ik.
[...]
Voor nu heb ik de Homevolt (beperkt) in Home Assistant. Dat heeft meer met mijn beperkte kennis te maken omtrent het maken van Home Assistant sensoren. Ik kan de Homevolt dus ook nog geen opdrachten geven of gebruiken in automations. Het is voor nu voornamelijk uitlezen.
Voor nu vraag ik de JSON op van de lokale webserver d.m.v. de REST plugin. Voorbeeldje in mijn configuration.yaml
Om de JSON uit te vragen van de EMS
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: rest name: homevolt_raw resource: http://homevolt-xxxxxxxx.local/ems.json json_attributes: - ems value_template: "{{ value_json.ts }}" scan_interval: 300 |
Met 3 sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| homevolt_battery_status: friendly_name: "Homevolt Status" value_template: >- {{ state_attr('sensor.homevolt_raw', 'ems')[0]['op_state_str'] | title }} homevolt_soc: friendly_name: "Homevolt lading" unit_of_measurement: "%" value_template: >- {{ (state_attr('sensor.homevolt_raw', 'ems')[0]['ems_data']['soc_avg'] / 100) | round(1) }} homevolt_power: friendly_name: "Homevolt Power" unit_of_measurement: "W" value_template: >- {{ state_attr('sensor.homevolt_raw', 'ems')[0]['ems_data']['power'] }} device_class: power |
Ik heb nu een stuk of 20 sensoren uit de homevolt gehaald en het schedule beschikbaar in HA.
Ze hebben de rollback knop gevonden. De modules werken weer, alleen Grid Rewards nog nietGuiltyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:34:
Ik zie het voor me:
Wel een nieuwe status bij de Homevolt die ik nog niet eerder heb gezien. Zit op 96% vol en er staat:
Temporary idle, Voornamelijk laden met ZonneEnergie. Temporarily interrupted since your home has enough energy for now.
[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 11-12-2024 12:38 ]
Mijn homevolt zelf in het web interface heeft ineens de status charging gekregen in het schema van 13:00 tot 14:00 .
En dat voor een luttele 54 cent . Naja hij zit vol maar een vreemde charge schedule ineens.
Maar de melding is laden tot 14:00 vanwege de lage stroomprijzen
Morgen wordt helemaal lekker met 121 cent per kwh om 17.00 tot 18.00
Snap nu waarom de systemen offline gingen , het hele euro veld was nog niet geïmplementeerd
En dat voor een luttele 54 cent . Naja hij zit vol maar een vreemde charge schedule ineens.
Maar de melding is laden tot 14:00 vanwege de lage stroomprijzen

Snap nu waarom de systemen offline gingen , het hele euro veld was nog niet geïmplementeerd
[ Voor 37% gewijzigd door m-ruiter227 op 11-12-2024 13:18 ]
De grid rewards heb ik nog niet actief kunnen zetten. Tenminste in de Grid Rewards tabblad staat voor mij nog steeds hetzelfde.GuiltyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:47:
Ik heb diezelfde melding @Senaxx Dat komt denk ik door de Grid Rewards, want bij die grafiek zie ik dat mijn Homevolt 24 cent aan Awards heeft verdiend vandaag.
Het kan even duren voordat het bij iedereen actief is maar sowieso voor het einde van deze week! Dit was het in-app bericht:
Hoi Grid Hero! ⚡️
Groot nieuws: Grid Rewards wordt uitgerold voor Homevolt! Zorg dat je de nieuwste app-versie (24.48) hebt en houd de Rewards-tab in de gaten in de app. Het kan eventjes duren voordat het voor iedereen zichtbaar is.
Zodra het actief is — stromen je dagelijkse rewards vanzelf binnen. Terwijl wij de puntjes op de i zetten, zie je Grid Rewards nog niet in je laadplan. Maar je verdient wel al rewards - bekijk ze in de app onder ‘Rewards’!
Heb je een elektrische auto? Je verdient gewoon rewards zolang je auto aan de lader hangt, ook al zie je dat nog niet in je slimme laadplan. We werken er hard aan om alles op z’n plek te krijgen! 🔋🚗
Hoi Grid Hero! ⚡️
Zodra het actief is — stromen je dagelijkse rewards vanzelf binnen. Terwijl wij de puntjes op de i zetten, zie je Grid Rewards nog niet in je laadplan. Maar je verdient wel al rewards - bekijk ze in de app onder ‘Rewards’!
@GuiltyNL @m-ruiter227 het was inderdaad even hectisch maar it wasn't me
, ik heb gelukkig geen knopjes tot mijn beschikking waarmee ik dingen kan breken.
Alles lijkt weer terug naar "het oude" en weer te werken zoals het deed. De nieuwe meldingen zijn helaas wel weg, maar die komen vast nog weer terug in een latere release. Vond het wel makkelijk dat de Homevolt zich "verantwoorde" waarom hij een bepaalde actie wel of niet doet.Backpacker schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:06:
Het kan even duren voordat het bij iedereen actief is maar sowieso voor het einde van deze week! Dit was het in-app bericht:
Hoi Grid Hero! ⚡️
@Backpacker bedankt voor de actieve communicatie!
Ik ben nu niet thuis, dus ik kan niet zien wat mijn Homevolt precies doet. Maar met deze grote prijsverschillen lijkt dit mij logisch (mijn batterij is momenteel vol):m-ruiter227 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:06:
Mijn homevolt zelf in het web interface heeft ineens de status charging gekregen in het schema van 13:00 tot 14:00 .
Maar de melding is laden tot 14:00 vanwege de lage stroomprijzen![]()
Cyclus 1:
Eerder vannacht: opgeladen voor 27 cent per kWh.
Vanmiddag (16:00-18:00): ontladen voor 66 cent per kWh.
Cyclus 2:
Komende nacht (03:00-05:00): opladen voor 29 cent per kWh.
Morgenochtend (08:00-10:00): ontladen voor 79 en 86 cent per kWh.
Cyclus 3:
Morgenmiddag (12:00-14:00): opladen voor 62 en 64 cent per kWh.
Morgenmiddag (16:00-18:00): ontladen voor 109 en 121 cent per kWh.
@Backpacker Zit er ook iets in de logica die ervoor zorgt dat hij bij rustige dagen met weinig prijsverschil niet gaat laden en ontladen? Stel hij laadt op voor 20 cent en gaat later op de dag ontladen voor 23 cent. Dan weegt de winst niet op tegen de slijtage van de batterij. Dat soort kleine verschillen levert te weinig op om daar en batterijcyclus voor op te offeren.
Stel: het kost later voor de 13.3 zoiets als € 7.500 om het batterijcomponent te vervangen en we gaan uit van een levensduur van 6.000 cycles. Dan moet een cycle meer dan € 1,25 opleveren om rendabel te zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door GuiltyNL op 11-12-2024 15:06 ]
Onderstaand is het schema uit mijn Homevolt getrokken. Zitten nog wel wat kleine tijdsloten tussen waarbij hij dus blijkbaar even met een minder wattage gaat ontladen.GuiltyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:25:
[...]
Ik ben nu niet thuis, dus ik kan niet zien wat mijn Homevolt precies doet. Maar met deze grote prijsverschillen lijkt dit mij logisch (mijn batterij is momenteel vol):
Cyclus 1:
Eerder vannacht: opgeladen voor 27 cent per kWh.
Vanmiddag (16:00-18:00): ontladen voor 66 cent per kWh.
Cyclus 2:
Komende nacht (03:00-05:00): opladen voor 29 cent per kWh.
Morgenochtend (08:00-10:00): ontladen voor 79 en 86 cent per kWh.
Cyclus 3:
Morgenmiddag (12:00-14:00): opladen voor 62 en 64 cent per kWh.
Morgenmiddag (16:00-18:00): ontladen voor 109 en 121 cent per kWh.
Start Time | End Time | Activity | Setpoint (Watt) | Prijs |
11/12/2024 16:00 | 11/12/2024 16:05 | Ontladen | 6000 | 0,65 |
11/12/2024 16:05 | 11/12/2024 16:54 | Ontladen | 5852 | 0,65 |
11/12/2024 16:54 | 11/12/2024 17:00 | Ontladen | 1330 | 0,65 |
11/12/2024 17:00 | 11/12/2024 18:00 | Ontladen | 6000 | 0,67 |
12/12/2024 02:00 | 12/12/2024 04:00 | Opladen | 6000 | 0,29 |
12/12/2024 04:05 | 12/12/2024 04:54 | Opladen | 734 | 0,29 |
12/12/2024 08:00 | 12/12/2024 08:01 | Ontladen | 4982 | 0,79 |
12/12/2024 08:01 | 12/12/2024 08:58 | Ontladen | 6000 | 0,79 |
12/12/2024 08:58 | 12/12/2024 09:00 | Ontladen | 1018 | 0,79 |
12/12/2024 09:00 | 12/12/2024 10:00 | Ontladen | 6000 | 0,86 |
12/12/2024 11:54 | 12/12/2024 14:00 | Opladen | 6000 | 0,63 |
12/12/2024 16:00 | 12/12/2024 16:01 | Ontladen | 4670 | 1,08 |
12/12/2024 16:01 | 12/12/2024 16:58 | Ontladen | 6000 | 1,08 |
12/12/2024 16:58 | 12/12/2024 17:00 | Ontladen | 1330 | 1,08 |
12/12/2024 17:00 | 12/12/2024 18:00 | Ontladen | 6000 | 1,21 |
12/12/2024 21:00 | 12/12/2024 21:05 | Opladen | 6000 | 50,2 |
12/12/2024 22:00 | 13/12/2024 00:00 | Opladen | 6000 | 0,34 |
[ Voor 109% gewijzigd door Senaxx op 11-12-2024 15:25 ]
Ik heb nog geen enkele tijdslot gehad dat niet op het hele uur eindigde .
Raar om te zien dat jij veel kleine tijdslots ertussen hebt zitten.
Er lijkt dus verschil te zitten in de schema's die richting de homevolts gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door m-ruiter227 op 11-12-2024 15:32 ]
Ook niet als je via de webserver kijkt en dan bij de schedule? In de Tibber app zelf zie ik dat ook niet.m-ruiter227 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:32:
Ik heb nog geen enkele tijdslot gehad dat niet op het hele uur eindigde .
Ja er is ook een cycle cost waarmee rekening wordt gehouden. Heb even niet scherp hoe die momenteel ingesteld staat. Zal eens navragenGuiltyNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:25:
[...]
@Backpacker Zit er ook iets in de logica die ervoor zorgt dat hij bij rustige dagen met weinig prijsverschil niet gaat laden en ontladen? Stel hij laadt op voor 20 cent en gaat later op de dag ontladen voor 23 cent. Dan weegt de winst niet op tegen de slijtage van de batterij. Dat soort kleine verschillen levert te weinig op om daar en batterijcyclus voor op te offeren.
Stel: het kost later voor de 13.3 zoiets als € 7.500 om het batterijcomponent te vervangen en we gaan uit van een levensduur van 6.000 cycles. Dan moet een cycle meer dan € 1,25 opleveren om rendabel te zijn.
Waar zag je die status? Volgens mij komt de "secondary reason" in de volgende update naar de appSenaxx schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:35:
[...]
Ze hebben de rollback knop gevonden. De modules werken weer, alleen Grid Rewards nog niet
Wel een nieuwe status bij de Homevolt die ik nog niet eerder heb gezien. Zit op 96% vol en er staat:
Temporary idle, Voornamelijk laden met ZonneEnergie. Temporarily interrupted since your home has enough energy for now.
Dit stond bij de Homevolt Powerup onder de afbeelding van de Homevolt. Waar nu bijvoorbeeld staat: Ontladen vanwege hoge stroomprijzen. Vindt wel een goede toevoeging, zag er goed uit. Dan weet je ook waarom die iets doet.Backpacker schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:00:
[...]
Waar zag je die status? Volgens mij komt de "secondary reason" in de volgende update naar de app
Weet jij ook hoe het zit met de de schema's van een minuut of halve blokken van een uur? Enige verschil lijkt de setpoint in watt wat die wil gaan ontladen. Mijn Homevolt lijkt niet zo te plannen als die van @m-ruiter227. Ook nu denkt de Homevolt nog even te kunnen gaan ontladen terwijl die al op 0% zit.
[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 11-12-2024 19:38 ]
Ik ben benieuwd wat de homevolts vandaag gaan doen met 121 cent per kWh. Houd ons op de hoogte
Vannacht is helaas weer de HV eruit gesprongen in combinatie met het laden. Beide zitten aangesloten op Tibber. Van ongeveer 2u tot 3u gaat het goed en laadt de auto netjes met ongeveer 8kw ipv 11 omdat de HV ook aan het laden is, maar dan om 2u24 is hij er toch weer uitgeklapt.
@Backpacker kan jij nog iets betekenen op afstaand of moet ik een melding maken via email?
Ook nieuw, mijn dimbare halogeenlampen flikkeren op dit moment tijdens het terugleveren.
@Backpacker kan jij nog iets betekenen op afstaand of moet ik een melding maken via email?
Ook nieuw, mijn dimbare halogeenlampen flikkeren op dit moment tijdens het terugleveren.
[ Voor 10% gewijzigd door svenxyz op 12-12-2024 09:16 ]
Zojuist is hier ook de gridrewards actief gekomen voor de homevolt
Hoe groot is je netaansluiting? Dan zal ik even controleren waarop de Homevolt ingesteld staat.svenxyz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:04:
Vannacht is helaas weer de HV eruit gesprongen in combinatie met het laden. Beide zitten aangesloten op Tibber. Van ongeveer 2u tot 3u gaat het goed en laadt de auto netjes met ongeveer 8kw ipv 11 omdat de HV ook aan het laden is, maar dan om 2u24 is hij er toch weer uitgeklapt.
En is er een 20A groep geplaatste voor de Homevolt?
[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 12-12-2024 09:24 ]
Hij heeft bij mij vannacht geladen en is gaan ontladen vanaf 08:00 en is daar nu nog mee bezig. Vanaf 12:00 gaat hij weer laden en gaat dan straks voor € 1 en € 1,20 ontladen.Wesleymaur schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:23:
Ik ben benieuwd wat de homevolts vandaag gaan doen met 121 cent per kWh. Houd ons op de hoogte
Het enige wat voor mij ontbreekt is het rendement op deze acties. Ik heb wel Grid Rewards die dat specificeren, maar je ziet op dit moment nog nergens echt duidelijk wat je rendement is op het inkopen en weer verkopen van de stroom zelf.
Gisteren trouwens € 1,40 aan Rewards op de batterij, vandaag staat de teller momenteel op € 1.
Voor morgen verwacht ik trouwens ook wel hoge prijzen, nog steeds heel grijs en koud en geen wind.
[ Voor 13% gewijzigd door GuiltyNL op 12-12-2024 09:35 ]
Ik heb een 3 fase aansluiting (3x 25A) en zie foto voor wat er is bijgeplaatst. De laadpaal staat op max 25A ingesteld en deed het tot op heen altijd goed.
:strip_exif()/f/image/D5qBhnIHQbnUNkkZdVN8GKXm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D5qBhnIHQbnUNkkZdVN8GKXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Backpacker schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:24:
[...]
Hoe groot is je netaansluiting? Dan zal ik even controleren waarop de Homevolt ingesteld staat.
En is er een 20A groep geplaatste voor de Homevolt?
@svenxyz Laad jij met 11 kW? Dan zou ik de paal op 16A instellen. Als je een losse load balancer in je meterkast hebt, werkt dat wellicht beter?
Het valt me op dat de homevolt net niet optimaal ontlaad op de tijden dat de energieprijs het hoogst is.
Vandaag is deze volledig vol begonnen met ontladen op 8 tot 9 uur. Niet maximaal maar net iets lager
Tussen 9 en 10 is dit wel maximaal ingezet, maar dit geeft het probleem dat naarmate de accu richting de 10% komt deze minder snel kan/gaat ontladen. In het mooiste uur van prijs lever je dus niet maximaal terug omdat er aan het einde van dat planuur een dip valt in wat de homevolt maximaal kan terugleveren.
Een piek heeft meestal het uur ervoor en erna ook nog een hoog bedrag.
Mooier zou dus zijn dat de Homevolt om 8:30 zou starten met terugleveren , tussen 9:00 en 10:00 dus maximaal vermogen kan terugleveren en de rest lading tussen 10:00 tot wat er nog in zit het net op gooit.
En door deze ontlading ook 0,12 cent aan grid rewards gekregen zie ik in de app
Vandaag is deze volledig vol begonnen met ontladen op 8 tot 9 uur. Niet maximaal maar net iets lager
Tussen 9 en 10 is dit wel maximaal ingezet, maar dit geeft het probleem dat naarmate de accu richting de 10% komt deze minder snel kan/gaat ontladen. In het mooiste uur van prijs lever je dus niet maximaal terug omdat er aan het einde van dat planuur een dip valt in wat de homevolt maximaal kan terugleveren.
Een piek heeft meestal het uur ervoor en erna ook nog een hoog bedrag.
Mooier zou dus zijn dat de Homevolt om 8:30 zou starten met terugleveren , tussen 9:00 en 10:00 dus maximaal vermogen kan terugleveren en de rest lading tussen 10:00 tot wat er nog in zit het net op gooit.
En door deze ontlading ook 0,12 cent aan grid rewards gekregen zie ik in de app
[ Voor 5% gewijzigd door m-ruiter227 op 12-12-2024 10:07 ]
@m-ruiter227 Hier hetzelfde zo lijkt het, hij ontlaadt momenteel ook nog een beetje voor een lager tarief. Maar het kan heel goed zijn dat dat een berekening is samen met de Grid Awards?
Naarmate er meer Homevolts draaien, zal Tibber ook meer data kunnen analyseren en de software daarvoor kunnen optimaliseren.
Naarmate er meer Homevolts draaien, zal Tibber ook meer data kunnen analyseren en de software daarvoor kunnen optimaliseren.
Maar er draaien er toch al genoeg in Zweden voor de standaard prijs verhandel algoritmes
Dat is zo, maar de markt zal niet 1 op 1 te vergelijken zijn denk ik. Hoe dan ook, komt vast goed.
Ja dat het goed komt weet ik zeker bij Tibber .
Maar bevindingen moet je delen
@Senaxx had namelijk al wel een schema met gebroken uren
Maar bevindingen moet je delen
@Senaxx had namelijk al wel een schema met gebroken uren
Ik heb een loadbalancer via mijn Zappi laadpaal en via de HV. Ik wacht dat analyse van @Backpacker even af, maar ga dat anders proberen.GuiltyNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:52:
@svenxyz Laad jij met 11 kW? Dan zou ik de paal op 16A instellen. Als je een losse load balancer in je meterkast hebt, werkt dat wellicht beter?
Ik had eigenlijk verwacht dat de Homevolt niet tegelijkertijd zou gaan laden met de EV. Aangezien de EV voorang heeft had ik eerder verwacht dat dit na elkaar zou plaatvinden.svenxyz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:04:
Grid Rewards is vanmorgen ook actief ook geworden hier. Kreeg de popup en zie onder rewards nu ook 0,41 aan grid rewards.
@Backpacker Zijn Grid Rewards trouwens ook afhankelijk van de plaats of regio waarin je je bevindt?
Hoe doen jullie het met de rewards vandaag . Ik gok dat we allemaal met de Homevolt wel op een gelijke 1,11 zitten momenteel ?
€ 2,24 hier
m-ruiter227 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:53:
Hoe doen jullie het met de rewards vandaag . Ik gok dat we allemaal met de Homevolt wel op een gelijke 1,11 zitten momenteel ?
@svenxyz Ik heb nog geen definitieve terugkoppeling over het waarom van de overbelasting. Ik hoop morgenochtend meer te kunnen vertellen.
@GuiltyNL nee nu nog niets op lokaal niveau
@iedereen ik vind het wel leuk om in de verschillen qua laadschema's te onderzoeken/navragen. Daarvoor is wel wat informatie nodig en gelijktijdig schema's (het handigst is om een tijd af te spreken van 5 minuten na een heel uur) met allemaal dezelfde modus aan.
1. Smart Earnings modus aan
2. Graag informatie hoeveel kWh je batterij is
3. Hoe vol die op dat moment is
4. Het schema vanuit de webserver
(Ik heb zelf helaas geen Homevolt en woon ook niet in NL dus zou sowieso niet mee kunnen doen. Als jullie nog een variabele kunnen bedenken die mee zou kunnen spelen laat het dan even weten)
@GuiltyNL nee nu nog niets op lokaal niveau
@iedereen ik vind het wel leuk om in de verschillen qua laadschema's te onderzoeken/navragen. Daarvoor is wel wat informatie nodig en gelijktijdig schema's (het handigst is om een tijd af te spreken van 5 minuten na een heel uur) met allemaal dezelfde modus aan.
1. Smart Earnings modus aan
2. Graag informatie hoeveel kWh je batterij is
3. Hoe vol die op dat moment is
4. Het schema vanuit de webserver
(Ik heb zelf helaas geen Homevolt en woon ook niet in NL dus zou sowieso niet mee kunnen doen. Als jullie nog een variabele kunnen bedenken die mee zou kunnen spelen laat het dan even weten)
Bij jou werden de Grid Rewards vanochtend pas actief toch?m-ruiter227 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:53:
Bij mij is nu voor de 3e keer sinds installatie de stop van 1 van de 2 accu's eruit gesprongen. (Die stop die 4-groot is in de meterkast met blauwe schakelaar, is dat een aardlekschakelaar?)
Hoe dan ook, samen met de mededeling na installatie dat de 2e accu wellicht niet juist aangesloten was, ben ik hier niet helemaal comfortabel mee.
Het is geen overbelasting, er stonden vannacht geen auto's te laden en ik heb een behoorlijk zware hoofdaansluiting. 2 Auto's die staan te laden hebben meer vermogen nodig dan deze accus.
Maar dergelijke aardlek en/of kortsluiting in accu's zijn heel ongewenst.
Hoe dan ook, samen met de mededeling na installatie dat de 2e accu wellicht niet juist aangesloten was, ben ik hier niet helemaal comfortabel mee.
Het is geen overbelasting, er stonden vannacht geen auto's te laden en ik heb een behoorlijk zware hoofdaansluiting. 2 Auto's die staan te laden hebben meer vermogen nodig dan deze accus.
Maak eens een foto van je meterkastBoyd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:48:
Bij mij is nu voor de 3e keer sinds installatie de stop van 1 van de 2 accu's eruit gesprongen. (Die stop die 4-groot is in de meterkast met blauwe schakelaar, is dat een aardlekschakelaar?)
Had je die schakelaar voorheen ook al ?
Nee die schakelaar is nieuw, gaat om deze schakelaar. Ik heb daar nog een 2e van, van de andere accu, die gaat wel goed.boyette schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:31:
[...]
Maak eens een foto van je meterkast
Had je die schakelaar voorheen ook al ?
:strip_exif()/f/image/Eon7zLOisL7kr6kGOmAvUfnp.jpg?f=fotoalbum_large)
@Boyd kan je een berichtje naar mij sturen met je e-mailadres van je Tibber account. Dan zorg ik dat het vandaag wordt opgepakt
Om de ROI van 5 jaar te halen moet de opbrengst per dag ongeveer €4,38 zijn toch?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
De gridawards staan volgens mij los van de 'winst' van inkoop/verkoop. En ook dat beeld is vertekend omdat ik dan tijdens het terugleveren ook zelf vaak veel stroomgebruik, bijvoorbeeld gisteren gedurende de piek voor het elektrisch koken.
Ben zelf ook nog wel benieuwd of er een manier is/of komt in de app om dat echt daadwerkelijke winst van de HV inzichtelijk te krijgen. Ik kom daar nu ook niet echt uit, dus denk dat ik dat op dit moment vooral ga zien aan een bepaalde trend op maandniveau van de totale kosten.
Ben zelf ook nog wel benieuwd of er een manier is/of komt in de app om dat echt daadwerkelijke winst van de HV inzichtelijk te krijgen. Ik kom daar nu ook niet echt uit, dus denk dat ik dat op dit moment vooral ga zien aan een bepaalde trend op maandniveau van de totale kosten.
JackBol schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:05:
[...]
Om de ROI van 5 jaar te halen moet de opbrengst per dag ongeveer €4,38 zijn toch?
De ROI is op de site inmiddels aangepast naar 6,2 jaar.
Bij mij zijn de Grid Rewards sinds gisterochtend actief en heeft 3,50 opgeleverd. Waarvan 3,39 voor de Homevolt en 0,11 voor de EV. Nu weet ik niet in hoeverre de EV al actief meedoet aangezien de laadpaal niet ondersteund wordt, en ook niet gemiddeld wat je krijgt aan Grid Rewards voor EV Slim Laden.
Zelf vind ik dit wel een redelijke extra bonus naast het normale "verdienen"
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 13-12-2024 16:29 ]
Alles is geïnstalleerd, alleen lukt het niet om de power up van homevolt uit te voeren. Iemand tips?
Wat een lolbroeken, een beetje halverwege de ROI aanpassen... Ik had al zo'n voorgevoel dat er nog wat fopperij zou komen. Niet zo lang geleden was het nog dit:GuiltyNL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:53:
De ROI is op de site inmiddels aangepast naar 6,2 jaar.
/f/image/0a4GyywuP19mY0VHm0gXXcl8.png?f=fotoalbum_large)
Die Grid Rewards zijn de hele ROI. Dat is wat Tibber aan die batterij verdient op de onbalansmarkt. Op de dayAhead markt ga je die batterij nooit terugverdienen.Senaxx schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:28:
Is ook geen must, maar ergens in het installatieproces is er iets niet goed gegaan.berry76 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:06:
Inmiddels werkt alles, de monteur wist niet dat je ook de homevolt app moest downloaden
Dat zou ook niet nodig hoeven te zijn. Als ik het goed herinner dan als je de powerup activeert maakt deze een homevolt account voor je aan. Deze koppelt hij dan aan je Tibber account.berry76 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:06:
Inmiddels werkt alles, de monteur wist niet dat je ook de homevolt app moest downloaden
Via de Homevolt app kan je dan je wachtwoord resetten om je statistieken in te zien.
Maar doe dit alleen tijdens installatie, en niet d.m.v. homevolt app van te voren al een account aanmaken.
Kunnen er ook 2 / 3 zonnepanelen worden aangesloten bij de groep van de Homevolt middels micro omvormers?
@berry76 Ziet eruit zoals bij mij. Voor nu vandaag en morgen niet laden of ontladen. Kan zo wijzigen als de prijzen voor morgen bekend zijn.
Ik reken zelf altijd met jaarlijks rendement en niet met terugverdientijd. Natuurlijk geeft de toekomst geen zekerheid.JackBol schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:35:
[...]
Wat een lolbroeken, een beetje halverwege de ROI aanpassen... Ik had al zo'n voorgevoel dat er nog wat fopperij zou komen. Niet zo lang geleden was het nog dit:
[Afbeelding]
Ook met 6,7 of 8 jaar vind ik zo'n batterij de moeite waard. Met 8 jaar zit je op een jaarrendement van ongeveer 12,5% en dat vind ik helemaal prima.