Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:35
Vermoed dat pulse niet bij Homevolt geleverd wordt. Vraag om aan Tibber te stellen.
Moet je hem apart aanschaffen dan is ie nu met black friday korting te kopen.

Mijn aanschaf proces:
26/8 Heb ik besteld
24/10 Was de schouw
25/10 Kreeg ik de definitieve offerte
25/10 Heb ik gelijk bevestigd
8/11 Ontving ik de nota voor de aanbetaling
11/11 Heb ik betaald
21/11 Werd ik gebeld voor planning installatie
10/1/2025 Is de geplande installatiedatum

[ Voor 10% gewijzigd door beekc1 op 21-11-2024 17:30 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:30:
Installatie geplanned voor 18 december. Vraagje, krijg je ook een Tibber Pulse bij die installatie?
En is dat ding via een API uit te lezen?
Nee niet de P1 versie.

Er worden wel twee Pulse CT's meegeleverd (één voor de netaansluiting en één voor de zonnepanelen) maar die data wordt nu alleen nog voor aansturen van de Homevolt gebruikt. Wellicht dat de data in de toekomst ook elders gebruikt zal worden in de app.

Er is een lokale webserver die je zou kunnen benaderen, de "openbare" API zal in de loop van 2025 komen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 13:44
JackBol schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:30:
Installatie geplanned voor 18 december. Vraagje, krijg je ook een Tibber Pulse bij die installatie?
En is dat ding via een API uit te lezen?
Tibber Pulse is via API uit te lezen inderdaad. Je kan op https://developer.tibber.com inloggen en met je OAuth token daar de informatie opvragen. Voor HomeAssistant is er ook een HACS plugin waarmee je de data van je Pulse in HA krijgt.

Van de Homevolt begreep ik dat ze nog bezig zijn met een API te ontwikkelen en kijken in hoeverre ze die beschikbaar willen stellen. Deze zou met een latere update beschikbaar komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Senaxx op 22-11-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:10
Yes, plaatsing van de home volt is gepland op 13-12-2024. De laatste optie voor dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Backpacker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:54:
[...]

Nee niet de P1 versie.

Er worden wel twee Pulse CT's meegeleverd (één voor de netaansluiting en één voor de zonnepanelen) maar die data wordt nu alleen nog voor aansturen van de Homevolt gebruikt. Wellicht dat de data in de toekomst ook elders gebruikt zal worden in de app.

Er is een lokale webserver die je zou kunnen benaderen, de "openbare" API zal in de loop van 2025 komen.
Zijn die CTs nodig voor de correcte werking van de Homevolt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:25:
[...]

Zijn die CTs nodig voor de correcte werking van de Homevolt?
Ja. Via die clamps krijgt de Homevolt de data van het verbruik in huis en de productie van de zonnepanelen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-04 22:15
Backpacker schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ja. Via die clamps krijgt de Homevolt de data van het verbruik in huis en de productie van de zonnepanelen.
Ik heb 2 verschillende elektra groepen voor mijn zonnepanelen: 1 voor de panelen die via de solar edge omvormer lopen en 1 voor de panelen die via de enphase micro omvormers lopen. Kunnen die CT's dan wel de totale zonneproductie meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Eduardo M schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:19:
[...]

Ik heb 2 verschillende elektra groepen voor mijn zonnepanelen: 1 voor de panelen die via de solar edge omvormer lopen en 1 voor de panelen die via de enphase micro omvormers lopen. Kunnen die CT's dan wel de totale zonneproductie meten?
Dat zou je na kunnen vragen bij Solar Concepts. Heb zelf geen kennis van groepenkasten en de mogelijkheden daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
Backpacker schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:24:
[...]

Dat zou je na kunnen vragen bij Solar Concepts. Heb zelf geen kennis van groepenkasten en de mogelijkheden daarmee.
Laat ik de vraag anders stellen: is de Homevolt in staat om de totale zonneproductie te meten (ook als deze over meerdere elektra groepen verdeeld is)? Dit lijkt me namelijk wel noodzakelijk om de juiste keuzes te maken mbt laden en ontladen. Ik heb serieuze interesse in een Homevolt, maar wil wel weten of dit in de praktijk goed gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Eduardo M op 22-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ik zal het eens gaan navragen voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De vraag is eerlijk gezegd waarom de Homevolt de zonneproductie moet meten. Als dat ding handelt op de onbalansmarkt zou de pv opbrengst eigenlijk irrelevant zijn.

Heeft er iemand de technische installatie handleiding van de Homevolt toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:04
Omdat hij zo kan berekenen hoeveel stroom je zelf opwerkt, wordt dus verwerkt in het oplaadalgoritme. En je kunt hem ook zo instellen dat je wilt optimaliseren voor eigen gebruik. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Eduardo M schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:31:
[...]

Laat ik de vraag anders stellen: is de Homevolt in staat om de totale zonneproductie te meten (ook als deze over meerdere elektra groepen verdeeld is)? Dit lijkt me namelijk wel noodzakelijk om de juiste keuzes te maken mbt laden en ontladen. Ik heb serieuze interesse in een Homevolt, maar wil wel weten of dit in de praktijk goed gaat werken.
Ik heb zelf al CT klemmen voor de onze MyEnergi Zappi laadpaal en die heb ik om de 3 fases van de hoofdaansluiting zitten. Die worden gebruikt voor loadbalancing zodat de laadpaal weet hoeveel er totaal in het huis al gebruikt (of teruggeleverd wordt), en gaat op basis daarvan ook de auto opladen als er teruggeleverd wordt.

Ik weet alleen niet of de Homevolt moet weten wat je totale verbruik of teruglevering is of specifiek de zonnepanelen (dus de CT klem om de zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:55
Wesleymaur schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:09:
Hier wordt hij op 8 januari geplaatst ipv 17 december. Dus niet meer dit jaar. Besteld op 8 september
Ben gebeld door Solar concepts. Installatie vervroegd naar 18 december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@M.W.. schreef:
Ik heb het zelfde dilemma.
Verneem het graag van je.
Sando schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:09:
eigenlijk wil ik zo'n EcoFlow PowerOcean omdat je huis dan gewoon stroom blijft houden als de netstroom uitvalt, en je voelt je echt heel dom als je 15 kW + zonnestroom hebt maar je kan niks gebruiken omdat de netbeheerder weer eens is overbelast wat volgens experts na 2030 steeds vaker voor gaat komen. Echter die onafhankelijke batterijen werken nog met niemand samen, dus dan kan je niet van alle Tibber of Zonneplan handelrewards gebruik maken.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Frank Energie vanwege de vrije batterijkeuze. Daarbij heb ik de Sigenergy SigenStor met Gateway laten installeren. Ik heb lang moeten nadenken want allerlei overheden en techsites ontmoedigen het gebruik van Chinese apparatuur, maar China loopt nu eenmaal erg voorop met de technologie. Deze batterij bevat rechthoekige batterijen in plaats van ronde waardoor hij kleiner was dan Europese batterijen die op dat moment beschikbaar waren, en toch gewoon van het veiligere LFP. Als ik in de toekomst een DC-EV aanschaf dan kan ik er een vehicle-to-grid DC-module op laten zetten.

Het is een prachtige batterij met een leuke app. Ik denk dat het op dit moment technisch (één van?) de beste is. Maar ja ik heb nu wel een dubbele attack vector uit een land dat volgens onze overheid constant saboterende acties op ons continent uitvoert in mijn huis aangesloten op het thuisnetwerk. Onlangs was in het nieuws dat een Chinees schip alweer zeekabels heeft gesaboteerd. Dan vraag ik me weer opnieuw af of ik wel een goede keuze heb gemaakt: je weet gewoon dat op zijn minst alle accu's uitgezet gaan worden als we een direct en maximaal oplopend conflict hebben.

edit:
Vrije keuze gaf de doorslag want ik begrijp volgens reviews dat Tibber en Zonneplan hoger scoren, en dat Frank Energie de hoogste inkoopvergoeding heeft en dus duurder is. Allemaal van horen zeggen. Ik heb dus geen ervaring met Zonneplan en Tibber, maar als ik ook bij hen deze batterij had kunnen kiezen dan had ik waarschijnlijk voor Tibber gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 23-11-2024 16:46 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 20:52
Half November de order geplaatst en de aanbetaling gedaan, 10 januari komen ze de homevolt installeren. Intussen Tibber contract en Homevolt bestelling op naam van mijn vriendin zodat we de BTW nog terug kunnen gaan vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Senaxx
Sando schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Frank Energie vanwege de vrije batterijkeuze. Daarbij heb ik de Sigenergy SigenStor met Gateway laten installeren. Ik heb lang moeten nadenken want allerlei overheden en techsites ontmoedigen het gebruik van Chinese apparatuur, maar China loopt nu eenmaal erg voorop met de technologie. Deze batterij bevat rechthoekige batterijen in plaats van ronde waardoor hij kleiner was dan Europese batterijen die op dat moment beschikbaar waren, en toch gewoon van het veiligere LFP. Als ik in de toekomst een DC-EV aanschaf dan kan ik er een vehicle-to-grid DC-module op laten zetten.

Het is een prachtige batterij met een leuke app. Ik denk dat het op dit moment technisch (één van?) de beste is. Maar ja ik heb nu wel een dubbele attack vector uit een land dat volgens onze overheid constant saboterende acties op ons continent uitvoert in mijn huis aangesloten op het thuisnetwerk. Onlangs was in het nieuws dat een Chinees schip alweer zeekabels heeft gesaboteerd. Dan vraag ik me weer opnieuw af of ik wel een goede keuze heb gemaakt: je weet gewoon dat op zijn minst alle accu's uitgezet gaan worden als we een direct en maximaal oplopend conflict hebben.

edit:
Vrije keuze gaf de doorslag want ik begrijp volgens reviews dat Tibber en Zonneplan hoger scoren, en dat Frank Energie de hoogste inkoopvergoeding heeft en dus duurder is. Allemaal van horen zeggen. Ik heb dus geen ervaring met Zonneplan en Tibber, maar als ik ook bij hen deze batterij had kunnen kiezen dan had ik waarschijnlijk voor Tibber gekozen.
Ik had begrepen dat Homevolt momenteel nog geen "Island mode" kan doen, maar dat het voornamelijk te maken heeft met wet en regelgeving. Als bijvoorbeeld de straat spanningsvrij wordt gemaakt vanwege onderhoud aan het net dan wil niet niet dat je batterij gaat zitten terugleveren met eventuele gevolgen voor de monteur. Ik lees dat bij jou er een gateway bij zit die dat misschien eventueel ondervangt?

Verder staat morgen de installatie gepland bij mij. *O* Ik zal laten weten hoe de installatie is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
Senaxx schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:30:
[...]

Verder staat morgen de installatie gepland bij mij. *O* Ik zal laten weten hoe de installatie is verlopen.
GAAF, laat weten idd. Ik/we zijn heel benieuwd. Ook naar de werking/bediening middels de app.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
[...]

Ik had begrepen dat Homevolt momenteel nog geen "Island mode" kan doen, maar dat het voornamelijk te maken heeft met wet en regelgeving. Als bijvoorbeeld de straat spanningsvrij wordt gemaakt vanwege onderhoud aan het net dan wil niet niet dat je batterij gaat zitten terugleveren met eventuele gevolgen voor de monteur. Ik lees dat bij jou er een gateway bij zit die dat misschien eventueel ondervangt?
Hier ben ik ook ontzettend nieuwsgierig naar. Want dit is ook een van de hoofdredenen waarom PV ook binnen enkele milliseconden moet afschakelen.

Naast het veiligheidsaspect speelt nog een ander risico mee volgens mij; synchronisatie.

Afschakeling van het net is 1 ding. Tot het moment van afschakelen kan een omvormer (of dat nou PV, een auto die teruglevert of een thuisaccu keurig in sync blijven met de netspanning. Maar wat als de stroom uren later terugkeert, en die is een halve golflengte verschil? Dan krijg je in feite kortsluiting lijkt mij? :?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Mistraller schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:00:
[...]

Hier ben ik ook ontzettend nieuwsgierig naar. Want dit is ook een van de hoofdredenen waarom PV ook binnen enkele milliseconden moet afschakelen.

Naast het veiligheidsaspect speelt nog een ander risico mee volgens mij; synchronisatie.

Afschakeling van het net is 1 ding. Tot het moment van afschakelen kan een omvormer (of dat nou PV, een auto die teruglevert of een thuisaccu keurig in sync blijven met de netspanning. Maar wat als de stroom uren later terugkeert, en die is een halve golflengte verschil? Dan krijg je in feite kortsluiting lijkt mij? :?
YouTube: Off-Grid in de praktijk met het meest elegante batterijsysteem op de...

Deze video heeft daar wel een leuke uitleg van. Dit gaat om een systeem van Haier. Die heeft een gateway module. Die zorgt er voor dat de batterij stopt met terugleveren al de netspanning wegvalt, maar zorgt ook weer voor de synchronisatie als de netspanning terug komt. Ze doen ook een fictieve test met het uitzetten van de hoofaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Senaxx schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:47:
[...]

YouTube: Off-Grid in de praktijk met het meest elegante batterijsysteem op de...

Deze video heeft daar wel een leuke uitleg van. Dit gaat om een systeem van Haier. Die heeft een gateway module. Die zorgt er voor dat de batterij stopt met terugleveren al de netspanning wegvalt, maar zorgt ook weer voor de synchronisatie als de netspanning terug komt. Ze doen ook een fictieve test met het uitzetten van de hoofaansluiting.
Wel een verkopertje hoor. "Deze omvormer gaat stuk". Ik ken echt zoveel SMA omvormers die al langer dan 10 jaar draaien. Maar wat ik vanuit mijn afstudeerscriptie over UPSsen al wist doen ze hier dus ook gewoon, je koppelt dus je hele meterkast af, en doet een heen-en-weertje naar de gateway.
In hoofdlijnen dus gewoon een line-interactive UPS.
Daar ga ik hier in huize mistraller de handjes niet voor op elkaar krijgen denk ik... 10x 4mm naar de garage aanleggen zie ik zelf ook nog niet zo snel gebeuren. En daar praat deze handige harrie wel heel snel overheen ;)
Die test stelt ook niet veel voor want voordat ie naar de meter loopt brand zijn lampje op de slimme meter continu. Dat betekent dat de stroom er waarschijnlijk al even af is geweest maar vooral de afname nihil is, want pas bij de eerste puls gaat ie uit. Ik heb ook deze meter en lampje continu aan lukt mij alleen met alle groepen volledig uit. Hij had het moeten testen terwijl er flink afname was. Dus kookplaat en warmtepomp volop in bedrijf, auto opladen, etc.
Dank voor de video, dat zeker! Maar ik denk, nu ik dit gezien heb dat je ook kunt wachten tot een auto gewoon terug kan leveren, en ligt de stroom er dan echt uit, dan rol je een verlengsnoer uit. (Zoals ik op campings in Noorwegen en Zweden al vaker airfryers in the middle of nowhere zag opduiken 8) )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:45
Ook specifiek benieuwd of er nog uitdagingen zijn in combinatie met een CT klemmen van de Zappi, ik heb namelijk ook die combinatie hier.
[...]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Senaxx
Installatie is vanmorgen geweest en ging eigenlijk snel en perfect. Ze waren begonnen rond half 9 en rond 12.00 reden ze weer weg. Begreep dat het soms wel eens anders gaat, maar dit vaak meer met de staat van de meterkast te maken heeft en de positie van de Homevolt.

De Homevolt hangt bij mij in de garage precies aan de andere kant van de meterkast. Meterkast was nog het meeste werk om alles aan te sluiten.

Daarnaast omdat de stroom uit was is er ook geen wifi en hadden we een activatie via LTE gedaan, alleen bij ons in het dorp is het LTE ontvangst echt heel slecht. En na een specifieke update moest fase draad 1 en 3 omgedraaid worden voordat hij verder kon updaten.

- De Homevolt heeft 2 sets (van 3) ct klemmen. Eén set van 3 gaat om je hoofdaansluiting en 1 set gaat om je PV aansluiting. Omdat ik ook al Zappi CT klemmen had zijn deze boven de hoofdaansluiting geplaatst en de Zappi onder de hoofdaansluiting, het effect is het zelfde. Deze CT klemmen hoeven niet naar de Homevolt getrokken worden maar hebben 2 Pulse kastjes die draadloos met de Homevolt communiceren. Deze 2 pulses krijgen power via een losse groep die bijgezet wordt in de meterkast.

- De monteurs staan goed in overleg met Tibber tijdens de installatie. Toen mijn Homevolt in een soort van update-loop zat hadden ze dit in overleg met Tibber redelijk snel opgelost door de fasedraden om te draaien.

- De Homevolt heeft een LTE aansluiting maar deze is voor backup, voorkeur is WiFi.

- De Homevolt heeft ondersteuning voor hele koude temperaturen voor als die buiten hangt. Wordt in Nederland niet veel gebruikt, maar ze hebben al wel 1 keer een installatie er mee gedaan. Aan de achterkant wordt dan een soort verwarmingselement geplaatst om de batterijen mee te kunnen vewarmen.

- Het activeren ging snel en simpel. Uit de tibber power-up store kan je onder tabblad zonne-energie de homevolt powerup toevoegen. Vervolgens scan je de QR voor op de Homevolt en kan je de wizard doorlopen om hem aan je account te koppelen en je WiFi in te stellen. Wat voor mij verwarrend was dat hij aangaf dat ik nog geen account had, maar hij doelde op een Homevolt account, deze wordt gekoppeld aan je Tibber account.

- Om de Homevolt in servicemode te zetten moet de kap er af en moet je de linkerknop 3-5 seconden inhouden. Installatie wordt via https://install.homevolt.com gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaWnpamBj-ienJz_UGIxOYVmj5Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1GHFkPA7As657TwlI66YGIql.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyiASvebEn8PQc54sAP3uz7VnK8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JfBHqCgHZuyk8QxBOpqn5rfA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8sTBc4FIwOUezJ-9uUVTYmWN3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmlwbwTEjlfb585vHr4PQt7w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoyUnkIDRk5MsACK5qetyD6oxxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3qk6nfp8InNzHErk5Xmr378.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook een mooie timing
https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 26-11-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zag dit al aankomen en heb een website gebouwd die semi-realtime de ROI van mijn homevolt bijhoudt.
Installatie is op 18 December, dus vanaf dan zal de data gaan bewegen.

https://homevolt.online/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
JackBol schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:30:
[...]

Ik zag dit al aankomen en heb een website gebouwd die semi-realtime de ROI van mijn homevolt bijhoudt.

Mag ik je vragen waar je de data vandaan haalt? Mooi domein ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 14:51
Wauw , cool gedaan .
Deel je de bron ? Of heb je al een github ?
Zou dit ook graag online brengen, als het goed is komt mijn homevolt overmorgen online :)
[...]

[ Voor 6% gewijzigd door m-ruiter227 op 26-11-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:40:
[...]

Mag ik je vragen waar je de data vandaan haalt? Mooi domein ook!
Er is een pagina met het data schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:47:
Wauw , cool gedaan .
Deel je de bron ? Of heb je al een github ?
Zou dit ook graag online brengen, als het goed is komt mijn homevolt overmorgen online :)

[...]
De code is 1 grote bende, ik geen vanavond wel wat meer uitleg.

Edit:
Ik heb een RPI met daarop docker en daarop een influx en een python container. Op die python container draaien dan weer een paar scripts, die o.a. op die websocket subscribed, de stroomprijs eens per uur pollt, en de kWh meter uitleest.

dit alles wordt in influx wegschreven. Vervolgens loopt er nog een python scriptje dat eens per 4 uur een hoop queries uitvoert, die data bij elkaar concat en JSON't, op een s3 bucket zet welke door de React wordt gefetched en geparset.

[ Voor 40% gewijzigd door JackBol op 26-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Senaxx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:15:
Installatie is vanmorgen geweest en ging eigenlijk snel en perfect. Ze waren begonnen rond half 9 en rond 12.00 reden ze weer weg. Begreep dat het soms wel eens anders gaat, maar dit vaak meer met de staat van de meterkast te maken heeft en de positie van de Homevolt.

De Homevolt hangt bij mij in de garage precies aan de andere kant van de meterkast. Meterkast was nog het meeste werk om alles aan te sluiten.

Daarnaast omdat de stroom uit was is er ook geen wifi en hadden we een activatie via LTE gedaan, alleen bij ons in het dorp is het LTE ontvangst echt heel slecht. En na een specifieke update moest fase draad 1 en 3 omgedraaid worden voordat hij verder kon updaten.

- De Homevolt heeft 2 sets (van 3) ct klemmen. Eén set van 3 gaat om je hoofdaansluiting en 1 set gaat om je PV aansluiting. Omdat ik ook al Zappi CT klemmen had zijn deze boven de hoofdaansluiting geplaatst en de Zappi onder de hoofdaansluiting, het effect is het zelfde. Deze CT klemmen hoeven niet naar de Homevolt getrokken worden maar hebben 2 Pulse kastjes die draadloos met de Homevolt communiceren. Deze 2 pulses krijgen power via een losse groep die bijgezet wordt in de meterkast.

- De monteurs staan goed in overleg met Tibber tijdens de installatie. Toen mijn Homevolt in een soort van update-loop zat hadden ze dit in overleg met Tibber redelijk snel opgelost door de fasedraden om te draaien.

- De Homevolt heeft een LTE aansluiting maar deze is voor backup, voorkeur is WiFi.

- De Homevolt heeft ondersteuning voor hele koude temperaturen voor als die buiten hangt. Wordt in Nederland niet veel gebruikt, maar ze hebben al wel 1 keer een installatie er mee gedaan. Aan de achterkant wordt dan een soort verwarmingselement geplaatst om de batterijen mee te kunnen vewarmen.

- Het activeren ging snel en simpel. Uit de tibber power-up store kan je onder tabblad zonne-energie de homevolt powerup toevoegen. Vervolgens scan je de QR voor op de Homevolt en kan je de wizard doorlopen om hem aan je account te koppelen en je WiFi in te stellen. Wat voor mij verwarrend was dat hij aangaf dat ik nog geen account had, maar hij doelde op een Homevolt account, deze wordt gekoppeld aan je Tibber account.

- Om de Homevolt in servicemode te zetten moet de kap er af en moet je de linkerknop 3-5 seconden inhouden. Installatie wordt via https://install.homevolt.com gedaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ook een mooie timing
https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen
Dank voor het uitgebreide verslag en tips. De installatie ziet er keurig uit!!

Kan je ook iets vertellen over de warmteafgifte van de Homevolt en mogelijke geluiden? Bij mij komt hij onder de trap (in de trapkast) te hangen dus als er veel warmte vrij komt, dan is die plek misschien niet zo handig.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Hier ben ik wel benieuwd naar. Ik heb zonnepanelen op twee verschillende groepen die ook allebei op verschillende fasen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Wesleymaur schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:14:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar. Ik heb zonnepanelen op twee verschillende groepen die ook allebei op verschillende fasen zitten.
Ik heb ook de zonnepanelen op 2 verschillende groepen zitten. Vermoed dat er een extra setje CT klemmen geplaatst moet worden om de totale zonneproductie juist te kunnen monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Gies123 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:42:
[...]

Dank voor de uitgebreide verslag en tips. De installatie ziet er keurig uit!!

Kan je ook iets vertellen over de warmteafgifte van de Homevolt en mogelijke geluiden? Bij mij komt hij onder de trap (in de trapkast) te hangen dus als er veel warmte vrij komt, dan is die plek misschien niet zo handig.
De Homevolt heeft in de planning om 08.00 te gaan ontladen ik zal dan eens voelen. Kwa geluid is die helemaal stil tot nu toe. Je hoort wel het "klikken" op het moment dat hij begint met laden of ontladen.

Edit: Hij is nu ongeveer 20 minuten aan het ontladen met 5kW en de unit wordt totaal niet warm. Bovenop voel je heel klein beetje temperatuurverschil maar anders dan dat voel en hoor ik niets.

Verder komt er nog wel een bak licht af van de Homevolt tijdens het laden en ontladen en voor zover ik kan zien kan je dit nog niet aanpassen. Ik vind het niet storend, maar kan mij voorstellen dat het op sommige andere plekken wel vervelend kan zijn.

Dit was gisteren tijdens ontladen. In standby is er een kleine witte led.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hvPy26MKwZi2OJrOLc6szLtCp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoekr67lwQkRJ1pDwfNem7LO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 27-11-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Je kan ook alvast je aankoopbedrag toevoegen incl het gemiste rendement als je het in ETF had belegd of op de spaarrekening had gehouden.
Ben zeer benieuwd hoe dit voor je uitpakt, al is ROI wellicht niet je doel, het is ook hobbymatig interessant natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:30:
[...]

Je kan ook alvast je aankoopbedrag toevoegen incl het gemiste rendement als je het in ETF had belegd of op de spaarrekening had gehouden.
Ben zeer benieuwd hoe dit voor je uitpakt, al is ROI wellicht niet je doel, het is ook hobbymatig interessant natuurlijk :)
Dit is een interessant idee, ik zal inderdaad het aankoop bedrag toevoegen en dan Indexeren.

Heb je een suggestie voor een index? Of gewoon de AEX of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

JackBol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:32:
[...]

Dit is een interessant idee, ik zal inderdaad het aankoop bedrag toevoegen en dan Indexeren.

Heb je een suggestie voor een index? Of gewoon de AEX of zo?
De VWRL ETF is een veelgebruikte, daar zitten aandelen in van verschillende werelddelen (met name VS) en industrieën. Huidige koers is 133,80.
https://g.co/finance/VWRL:AMS?window=5Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Senaxx schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:52:
[...]

[Afbeelding]
Misschien een zonnepaneeltje onder hangen? 8)7

Ik heb mijn meterkast laten upgraden en meteen wat extra groepen erin laten zetten; maar als ik dit zo lees dan ben ik redelijk voorbereid hiervoor als ik 3 fase naar de garage aanleg? De power voor de pulse CT klemmen; je zegt dat die een eigen groep heeft, (ik heb evt nog wel ruimte voor een vrije groep) maar ik neem aan dat dit alleen een stopcontact in je meterkast is toch?

Want we moeten nog een buis voor de zonnepanelen groep aanleggen, maar als ik toch bezig ben kan ik beter meteen 2 gaten boren want het gaat allemaal via de garage.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Senaxx schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:52:
[...]

De Homevolt heeft in de planning om 08.00 te gaan ontladen ik zal dan eens voelen. Kwa geluid is die helemaal stil tot nu toe. Je hoort wel het "klikken" op het moment dat hij begint met laden of ontladen.

Edit: Hij is nu ongeveer 20 minuten aan het ontladen met 5kW en de unit wordt totaal niet warm. Bovenop voel je heel klein beetje temperatuurverschil maar anders dan dat voel en hoor ik niets.

Verder komt er nog wel een bak licht af van de Homevolt tijdens het laden en ontladen en voor zover ik kan zien kan je dit nog niet aanpassen. Ik vind het niet storend, maar kan mij voorstellen dat het op sommige andere plekken wel vervelend kan zijn.

[Afbeelding]
Grote klasse, dank! Dan komt hij bij mij in de trapkast te hangen. Er zit een deur voor, dus qua lichtuitstraling is het ook geen probleem.

Dan nu focussen op een mooi dashboard dat we kunnen gebruiken. @JackBol is al bezig. Is het een idee om een gemeenschappelijk dashboard te maken zodat we de statistieken van elkaar kunnen inzien? Dan kunnen we onderling een beetje vergelijken. Zonneplan heeft ook zo'n gemeenschappelijk dashboard: https://onbalansmarkt.com/nexus/installations

Edit: het lijkt erop dat je op bovengenoemde site je Homevolt al kunt toevoegen. @Senaxx Iets voor jou om te proberen en te zien wat we ermee kunnen? https://onbalansmarkt.com/nexus/installations/create

Edit 2: Ik heb het gevoel dat je op deze site de installatie kunt registeren, maar het bjhouden van de opbrengst e.d. lijkt handmatig te moeten?

[ Voor 9% gewijzigd door Gies123 op 27-11-2024 11:53 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik krijg van Tibber al GridRewards, terwijl ik geen batterij (of gekoppelde laadpaal) heb. Enig idee welke andere reden er kan zijn dat ze je Rewards geven?

Zie ook: https://homevolt.online/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:17:
Ik krijg van Tibber al GridRewards, terwijl ik geen batterij (of gekoppelde laadpaal) heb. Enig idee welke andere reden er kan zijn dat ze je Rewards geven?

Zie ook: https://homevolt.online/
Krijg je ook echt rewards of staat de Grid Reward view onderaan in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Backpacker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]

Dit is de informatie die ik terug krijg uit de live API. Vandaag staat de teller op 0, maar de afgelopen 3 dagen heb ik zo nu en dan een paar cent ontvangen.

code:
1
2
3
4
5
6
subscription{
  liveMeasurement(homeId:"xxx"){
    timestamp
    accumulatedReward
  }
}

Alles wat ik uit de websocket terug krijg plot ik in influx en dit is de waarde voor "accumulatedReward" de afgelopen 4 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLNT4tsSp12-uO-_vOSlrxWpCe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZgcx3Cv0dawa1uGaLcqNVLp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Gies123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:
[...]
Edit 2: Ik heb het gevoel dat je op deze site de installatie kunt registeren, maar het bjhouden van de opbrengst e.d. lijkt handmatig te moeten?
Heb een registratie gedaan en je moet het momenenteel nog handmatig invullen.
Backpacker schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]

Grid Rewards met Homevolt en EV staan momenteel op pauze, de verwachting is dat deze in december weer live gaan. Ik had deze ook nog niet omdat onze laadpaal nog niet geschikt was voor Grid Rewards. Staat in 2025 nu gepland.

De Homevolt statistieken zitten nog niet in de Tibber API (wel in de app) voor zover ik kan zien. Er is wel een aparte Homevolt app waarbij je met je Homevolt account kan inloggen om data op te vragen. Deze haalt de data weer van https://api.homevolt.com

Deze heeft credentials nodig en ik heb getest maar ik kan niet inloggen met mijn eigen credentials. Wilde nog kijken of ik toch met Fiddler kan achterhalen hoe de authenticatie is om eventueel via daar de statistieken er uit te kunnen halen. ;)

In de Tibber Homevolt handleiding wordt er onderaar vermelding gemaakt van een lokale webserver op de Homevolt maar deze heb ik nog niet kunnen benaderen. Daar heb ik momenteel nog een vraag bij Tibber voor uitstaan.

Lokale webserver is aangezet. En ik denk dat hier alle data uit te halen die wij als tweakers graag willen hebben. Ik zie al wat mooie JSON bestanden waar de informatie lokaal uit je Homevolt gehaald kan worden.
Deze webserver lijkt nog niet productie ready, of tenminste niet voor de "gemiddelde" consument. Hier zitten nog veel instellingen waar ik voor mijn gevoel de homevolt mee om zeep kan helpen :+ . Ik houd het maar bij de JSON en overview. Al zag ik hier al wel een parameter staan om de led brightness aan te passen :+

https://pastebin.com/zXpfM8gS
Dit is de ems_history.json van de lokale webserver, hierin staat de live data: Hierin staat: UnixTimeStamp, Inverter Setpoint, Inverter, Grid, Solar, Load.

https://pastebin.com/GtrEGik0
Dit is de ems.json van de lokale webserver. Hierin staat meer informatie over je productie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR55RxCzSW8ImGygpBy8iF1gvy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FcLl8TBtOePrqtvn5Li8ySry.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Senaxx op 27-11-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:47:
[...]

Dit is de informatie die ik terug krijg uit de live API. Vandaag staat de teller op 0, maar de afgelopen 3 dagen heb ik zo nu en dan een paar cent ontvangen.

code:
1
2
3
4
5
6
subscription{
  liveMeasurement(homeId:"xxx"){
    timestamp
    accumulatedReward
  }
}

Alles wat ik uit de websocket terug krijg plot ik in influx en dit is de waarde voor "accumulatedReward" de afgelopen 4 dagen.

[Afbeelding]
Ik heb je een privéberichtje gestuurd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Backpacker op 27-11-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Gies123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:
[...]

[..] Zonneplan heeft ook zo'n gemeenschappelijk dashboard: https://onbalansmarkt.com/nexus/installations

Edit: het lijkt erop dat je op bovengenoemde site je Homevolt al kunt toevoegen. @Senaxx Iets voor jou om te proberen en te zien wat we ermee kunnen? https://onbalansmarkt.com/nexus/installations/create

Tof dat je de site hebt gevonden! Het is inderdaad al mogelijk om andere systemen aan te melden. Vandaag heb ik een aantal updates live gezet om het makkelijker te maken je gegevens te wijzigen en de statistieken van losse aanbieders/systemen beter te kunnen onderscheiden. Er zijn nog een paar schoonheidsfoutjes om weg te werken maar daar zijn we druk mee bezig.

Veel Zonneplan Nexus gebruikers (bijna de helft) hebben een automation ingesteld om de data van Home Assistant door te sluizen naar de site, waarna ze onder 'Live' verschijnen en binnenkort ook per dag in te zien zijn. Voor Tibber/HomeVolt heb ik daar nog geen kant-en-klaar template voor maar zodra je de data ergens beschikbaar hebt is het zeker mogelijk. Ik assisteer er graag bij maar ik heb zelf alleen een Nexus voor handen.

Ik heb nog contact gehad met Tibber over een directe koppeling om de gegevens te importeren maar zij verzochten me daar tot januari mee te wachten omdat de Grid Rewards nog op pauze staan en de API nog niet klaar is. Zodra ik daar groen licht voor krijg dan komt die functie ook beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Leftblank schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:13:
[...]

Tof dat je de site hebt gevonden! Het is inderdaad al mogelijk om andere systemen aan te melden. Vandaag heb ik een aantal updates live gezet om het makkelijker te maken je gegevens te wijzigen en de statistieken van losse aanbieders/systemen beter te kunnen onderscheiden. Er zijn nog een paar schoonheidsfoutjes om weg te werken maar daar zijn we druk mee bezig.

Veel Zonneplan Nexus gebruikers (bijna de helft) hebben een automation ingesteld om de data van Home Assistant door te sluizen naar de site, waarna ze onder 'Live' verschijnen en binnenkort ook per dag in te zien zijn. Voor Tibber/HomeVolt heb ik daar nog geen kant-en-klaar template voor maar zodra je de data ergens beschikbaar hebt is het zeker mogelijk. Ik assisteer er graag bij maar ik heb zelf alleen een Nexus voor handen.

Ik heb nog contact gehad met Tibber over een directe koppeling om de gegevens te importeren maar zij verzochten me daar tot januari mee te wachten omdat de Grid Rewards nog op pauze staan en de API nog niet klaar is. Zodra ik daar groen licht voor krijg dan komt die functie ook beschikbaar.
Misschien is het wel mogelijk om dit met de lokale data webserver te doen? Mijn voorkeur heeft toch om dit lokaal te doen i.p.v. via de cloud API. Ik heb de voorbeelden van de JSON in mijn vorige post gezet, al heb je dan wel een HomeAsssitant setup nodig of iets dergelijks.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

[...]

Ik lees dat bij jou er een gateway bij zit die dat misschien eventueel ondervangt?
Ja precies. Thuisbatterijen en zonnepanelen mogen niet blijven leveren bij stroomuitval. Dat is overal ter wereld zo, maar in Nederland was het stroomnet altijd zo stabiel dat gateways een zeldzaamheid zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika of China waar je vaker last van brownouts en blackouts hebt, bijvoorbeeld door natuurgeweld. Zo heeft de Tesla Powerwall ook een gateway, maar toen ik die eens bij iemand zag duurde het een paar seconden om te activeren.

Die gateway van Sigenergy activeert binnen enkele tientallen milliseconden en dan blijven je apparaten gewoon aan.

De gateway koppelt inderdaad je huis los van het stroomnet zodat je in eilandmodus zit.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m-ruiter227
Zojuist de mannen voor de plaatsing van de HomeVolt gedag gezegd .
Liep vlot (krappe 2 uur installatie tijd) en de HomeVolt staat inmiddels zichzelf vol te laden .
Ben benieuwd naar de resultaten.

En ja ik test hem direct op zijn IP waarde met de uitloop van het regenwater van de luifel :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptx4m_q0m38uc0JNB8fzcoUz9o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OF0e1TSmXJJBFPvcfRmff21U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door m-ruiter227 op 28-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Senaxx
Toch jammer dat er geen island modus is, toevallig hadden wij vanmorgen van 11:15 tot 14:10 een stroomstoring. :+ Dan is het toch zonde wetende dat je 2 volle batterijen aan de muur hebt hangen en deze niet kan gebruiken.

Ik ben wat verder de besturing van de Homevolt ingedoken en gekeken naar mogelijkheden om handmatig het schedule te overulen. Bijvoorbeeld het slimme schema wil vannacht om 03:00 nog iets gaan bijladen terwijl hij al 95% vol is, en morgenochtend rond 07:00 volledig gaan ontladen. Terwijl er na mijn idee een kans was om nu tussen 18:00 en 19:00 nog te ontladen en vannacht weer op te laden.

Nu kan je via de web interface "local mode" aanzetten en dat de automatische slimme schema's wissen. En vervolgens kan je hier handmatig eigen sessies op inplannen, vanaf dat moment krijgt hij geen automatische slimme schema's meer.

De eventuele aansturen zou te automatiseren zijn met homeassistant aangezien je commando's op de Homevolt kan uitvoren om deze planning te stellen. Dit kan via de console, maar zal hopelijk ook remote mogelijk moeten zijn zodat dit te automatiseren is vanuit HA.

- ems_schedule_clear = verwijder alle schema's die er zijn
- ems_schedule_force = forceer nu een schedule, daarmee kan je dus nu onladen of laden. Hiermee kan je ook het aantal kW aangeven.
- ems_schedule_set = hiermee kunnen handmatige planningen aangemaakt worden. Laden / ontladen, tijdstip van / tot en met hoeveel kW.

Verder ben ik aan experimenteren om de Homevolt via de lokale webserver in HA te krijgen. Maar dit is allemaal nieuw voor mij maar het begin is er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24k-2Jr8Ty1CGqPoaQEk4ZnRRUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/by2tIZk6epaTBAoG42y7IT5X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Senaxx op 28-11-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-05 08:20
Beste mensen,

Ik ben klant bij Tibber vanaf 12 december. Nu overweeg ik om een Homevolt aan te schaffen. Wie LinkedIn stuurt een "expert" mij hierover de volgende feedback:
Hun batterij zelf is alleen op basis van NMC technologie en dat is wat minder.
Kunnen jullie dit bevestigen dan wel ontkrachten? Ik snap er namelijk niks van.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:00
havana schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:11:
Beste mensen,

Ik ben klant bij Tibber vanaf 12 december. Nu overweeg ik om een Homevolt aan te schaffen. Wie LinkedIn stuurt een "expert" mij hierover de volgende feedback:

[...]

Kunnen jullie dit bevestigen dan wel ontkrachten? Ik snap er namelijk niks van.
Dat is maar net hoe iemand er over denkt en het hangt af van vele factoren wat de voorkeur heeft…. Heb je hier iets aan?

https://www.memodo.nl/m/b...uisbatterijen/nmc-vs-lfp/

[ Voor 9% gewijzigd door easywoods op 29-11-2024 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-05 08:20
Zeker! In mijn geval is NMC denk ik zelfs beter, want ik wil 'm in een niet-verwarmde schuur gaan hangen. Dank!

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
Installatie heeft vandaag plaatsgevonden. Ging erg soepel binnen 2 uur rond. Plaatsing was direct aan de andere kant van de meterkast.

Direct een vraag, hoe kan ik de locale webinterface benaderen? Ik kan die link nergens vinden tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
svenblom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:38:
Installatie heeft vandaag plaatsgevonden. Ging erg soepel binnen 2 uur rond. Plaatsing was direct aan de andere kant van de meterkast.

Direct een vraag, hoe kan ik de locale webinterface benaderen? Ik kan die link nergens vinden tot nu toe.
Bij mij moest de locale webinterface eerst aangezet worden door Tibber, deze stond standaard uit.
Daarna zou deze op het ip adress beschikbaar moeten zijn.

Edit: Moet zeggen dat mijn lokale webserver vandaag wel wat problemen heeft. LTE errors, wil het overview scherm niet openen, veel timeouts. Daarnaast denkt de Homevolt dat bij het ontladen momenteel de volledige 6 kW door ons huis wordt gebruikt terwijl de p1 meter netjes aangeeft dat er zo'n 4500w het net op gaat. Homevolt grafiekje geeft ook aan dat 100% door het huis gebruikt wordt, terwijl dit niet zo is.

Edit2: Een reboot van de Homevolt via de console heeft het probleem gecorrigeerd en werkt nu weer zoals het zou moeten.

[ Voor 34% gewijzigd door Senaxx op 03-12-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
svenblom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:38:

Stuur mij even een privé berichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan zet ik hem voor je aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Zou dit ook bij homevolt gaan gebeuren?

https://solarmagazine.nl/...en-netcongestie-voorkomen

lijkt me wel een dingetje als je dan geen controle meer hebt over het terugleveren op piekmomenten wanneer de prijs het hoogste is

[ Voor 27% gewijzigd door boyette op 03-12-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
Dat staat er toch niet? Niet laden bij piek momenten en niet ontladen bij dal momenten. Lijkt mij dat je daar geen last van gaat hebben want dan is het juist ongunstig.
boyette schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:06:

lijkt me wel een dingetje als je dan geen controle meer hebt over het terugleveren op piekmomenten wanneer de prijs het hoogste is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
svenblom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:16:
Dat staat er toch niet? Niet laden bij piek momenten en niet ontladen bij dal momenten. Lijkt mij dat je daar geen last van gaat hebben want dan is het juist ongunstig.

[...]
of niet ontladen bij piekmomenten ..
wie gaat er nou laden bij piekmomenten??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx

Zoals jullie hierboven al zeggen... ik snap dit niet helemaal. Je wilt toch juist ontladen tijdens piek momenten om het net te helpen. En het meeste te verdienen (of besparen omdat het van je batterij komt i.p.v. het net).

En juist opladen tijdens de momenten dat er veel zon is? Afgelopen weekend heb ik hem ook op de zelfvoorziening modus gezet, i.p.v. de 4kWh zonnenergie het net op te gooien heb ik het zelf opgeslagen en in de avond tijdens de piek ontladen zodat je bespaart en het net ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Senaxx schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:04:
[...]

Zoals jullie hierboven al zeggen... ik snap dit niet helemaal. Je wilt toch juist ontladen tijdens piek momenten om het net te helpen. En het meeste te verdienen (of besparen omdat het van je batterij komt i.p.v. het net).

En juist opladen tijdens de momenten dat er veel zon is? Afgelopen weekend heb ik hem ook op de zelfvoorziening modus gezet, i.p.v. de 4kWh zonnenergie het net op te gooien heb ik het zelf opgeslagen en in de avond tijdens de piek ontladen zodat je bespaart en het net ondersteunt.
Juist en als dat dus niet meer kan straks bij een aantal batterijen .. omdat dat gereguleerd wordt.. is dat wel een dingetje.. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
De homevolt gaat straks op meerdere markten werken . Zou er volgens zeggen geen last van moeten hebben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:14:
[...]

Juist en als dat dus niet meer kan straks bij een aantal batterijen .. omdat dat gereguleerd wordt.. is dat wel een dingetje.. toch?
Sowieso heb je bij de Homevolt altijd de mogelijkheid om zelf te sturen. Momenteel via de lokale webserver maar in de toekomst ook via de Tibber (of Homevolt) app en via een openbare API.
Daarnaast werkt Grid Rewards bij Tibber nu al op meerdere markten en dus niet alleen op de onbalansmarkt en dat zal voor de Homevolt ook gaan gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:26
boyette schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:21:
[...]

of niet ontladen bij piekmomenten ..
wie gaat er nou laden bij piekmomenten??
Maar dat is dus wel precies wat @svenblom zegt en ook wat onderstaande uit het artikel zegt:
Door Gridguard laden batterijen niet op tijdens de piekuren in avond, wanneer de vraag naar stroom het hoogst is. Ook voorkomt het dat batterijen ontladen op zonnige middagen, wanneer het stroomnet al vol zit door een overschot aan zonne-energie.
Het systeem zorgt er dus voor dat je niet kan laden als de stroomprijs (en de vraag) hoog is en niet kan ontladen als de prijs (en de vraag) laag is.

Ontladen bij piekmomenten zal altijd mogeljk blijven, dan is er namelijk veel vraag naar stroom. Dus dan is er ruimte genoeg op het stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Vanochtend is ook mijn batterij geleverd. Ze stonden 07:45 voor de deur en ongeveer 11:30 waren ze klaar. Bij mij is hij in de garage geïnstalleerd en de kabel moest door de tuin naar voren de meterkast is. Graafwerkzaamheden had ik laten voorbereiden.

Installatie verliep vlot.

Ik heb alleen het probleem dat ze hem aan het verkeerde wifipunt gehangen hebben. Ik heb drie Unify access points hier die dezelfde Wifi-naam uitzenden, maar blijkbaar hebben ze degene eraan gekoppeld die 15 meter verderop in mijn meterkast hangt. En ik krijg dat niet gewijzigd. Ik heb nog geprobeerd om deze geforceerd op een ander punt te koppelen, maar dan verbindt hij niet meer.

De LTE verbinding is ook 'zwak' en valt daardoor ook regelmatig weg. Dat is gek, want telefoons hebben in onze garage wel goed bereik. Wellicht moet er een antenne aangesloten worden.

Hoe krijg ik mijn Homevolt aan het juiste access point gekoppeld @Backpacker? Ik heb de webinterface geprobeerd, maar die geeft bij mij een lege pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
GuiltyNL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:45:
Vanochtend is ook mijn batterij geleverd. Ze stonden 07:45 voor de deur en ongeveer 11:30 waren ze klaar. Bij mij is hij in de garage geïnstalleerd en de kabel moest door de tuin naar voren de meterkast is. Graafwerkzaamheden had ik laten voorbereiden.

Installatie verliep vlot.

Ik heb alleen het probleem dat ze hem aan het verkeerde wifipunt gehangen hebben. Ik heb drie Unify access points hier die dezelfde Wifi-naam uitzenden, maar blijkbaar hebben ze degene eraan gekoppeld die 15 meter verderop in mijn meterkast hangt. En ik krijg dat niet gewijzigd. Ik heb nog geprobeerd om deze geforceerd op een ander punt te koppelen, maar dan verbindt hij niet meer.

De LTE verbinding is ook 'zwak' en valt daardoor ook regelmatig weg. Dat is gek, want telefoons hebben in onze garage wel goed bereik. Wellicht moet er een antenne aangesloten worden.

Hoe krijg ik mijn Homevolt aan het juiste access point gekoppeld @Backpacker? Ik heb de webinterface geprobeerd, maar die geeft bij mij een lege pagina.
Stuur even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan ga ik voor je kijken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
Dank voor je hulp @Backpacker inmiddels hangt hij aan het juiste wifipunt. Voor anderen die hier tegenaan lopen. Je kunt het wifipunt vooralsnog niet in de Tibber-app aanpassen, maar wel in de Homevolt-app (ook te vinden in de stores). Ik moest wel voor de Homevolt-app een password reset doen op het mailadres van mijn Tibber-account en daarna had ik toegang.

In eerste instantie leek het wisselen niet te helpen, maar toen ik zojuist thuis kwam, was hij opeens aan het juiste wifipunt geknoopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@allen

LET OP: maak alsjeblieft niet alvast een Homevolt account aan in de Homevolt app. Dat zorgt er momenteel namelijk voor dat het koppelen met de Tibber app niet zal lukken en er hulp nodig is van de ontwikkelaars voor het koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Backpacker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:42:
@allen

LET OP: maak alsjeblieft niet alvast een Homevolt account aan in de Homevolt app. Dat zorgt er momenteel namelijk voor dat het koppelen met de Tibber app niet zal lukken en er hulp nodig is van de ontwikkelaars voor het koppelen.
Goed dat je 't zegt, want ik had het bijna al gedaan :D

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
@Backpacker Wat was ook alweer de planning voor de app update waarin meer mogelijkheden waren voor de Homevolt en per wanneer kunnen we de Grid Awards verwachten? Ben namelijk erg benieuwd naar beide functies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Momenteel wordt de Android versie gefaseerd uitgerold. De iOS app update is nu al handmatig te updaten (en wordt door Apple ook gefaseerd automatisch geupdate als je hem niet handmatig update) :)

Grid Rewards komen, als alles meezit, eind volgende week of uiterlijk de week erna!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:35
Interessante video over Homevolt: YouTube: GRID REWARDS: Zo verdient de HOMEVOLT thuisbatterij zijn geld

Ook als podcast op spotify beschikbaar. https://open.spotify.com/...si=nafiSfi4RWKMTkVUePD0MA

[ Voor 29% gewijzigd door beekc1 op 05-12-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 23:10
26 minuten geleden online, maar nu al gekeurd als interessante video? :+
Ik ga hem eens bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Backpacker schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:37:
Momenteel wordt de Android versie gefaseerd uitgerold. De iOS app update is nu al handmatig te updaten (en wordt door Apple ook gefaseerd automatisch geupdate als je hem niet handmatig update) :)

Grid Rewards komen, als alles meezit, eind volgende week of uiterlijk de week erna!
Aan wat voor updates moeten we dan denken voor de android versie? Kan je dan bijvoorbeeld ook het geplande schema inzien? dit is nu wel te doen via de webinterface (en ik heb hem inmiddels in Home Assistant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
OP 100% zit de homevolt bij mij niet "voller" dan 11.2 / 11.4kWh
Nu is het weer wat kouder maar het verschil met de 13.3kWh in de specs vindt ik dan alsnog wat te groot.

Bat00 topte op 5.487kWh en Bat01 op 5.818kWh

Tot hoever komen "jullie" BATS

Als we uitgaan van maar 90% charge omdat er geen extra over capaciteit is en de levensduur te verlengen had er mijn inziens gepromoot moeten worden met 12kWh

[ Voor 24% gewijzigd door m-ruiter227 op 06-12-2024 08:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
Er wordt een deel van de batterij gereserveerd, omdat deze niet volledig tot 0% ontladen mag worden. Mogelijk reserveren ze ook aan de bovenkant iets, zodat de batterij nooit tot 100% wordt opgeladen. Het zou verstandiger zijn geweest als Homevolt/Tibber adverteerde met de netto capaciteit. Zeker bij dit soort producten, waarbij je berekent wat het rendement kan zijn, is het belangrijk om duidelijk te maken welk deel van de batterij daadwerkelijk bruikbaar is.

In de toekomst wordt de bruikbare capaciteit wellicht ruimer ingesteld. Naarmate er meer data beschikbaar komt, kunnen ze dit beter optimaliseren. Bij mijn Polestar 2 gebeurde destijds iets vergelijkbaars: na een update had ik iets meer bruikbare batterijcapaciteit.

Afgelopen nacht was mijn batterij volledig leeg en is deze tot 99% geladen. De app geeft daarbij een capaciteit van 12,64 kWh aan. Ik weet niet of hierin laadverlies is meegenomen. Momenteel kan ik niet op de webinterface inloggen om dat te controleren.

Hoewel het wifi-probleem nu lijkt te zijn opgelost en de batterij correct met het juiste wifipunt verbonden is, blijft de Homevolt regelmatig onbereikbaar in de Tibber-app. De webinterface is in dat geval wel toegankelijk, net als de batterij via de Homevolt-app. Dit lijkt dus een extern probleem tussen Tibber en Homevolt te zijn.

In de Tibber-app is het momenteel niet duidelijk wat de batterij gaat doen. In de webinterface kon ik zien dat hij vannacht rond 04:00 zou laden, maar in de app staat slechts: 'Inactief tot 21:00'. Zodra het 21:00 is, verandert dit naar 'Inactief tot 22:00', en zo verder. Het zou fijn zijn als de app het eerstvolgende tijdstip correct weergeeft.

De metingen kloppen bij mij nog niet volledig. Bij het ontladen herkent het systeem niet goed wat in huis wordt gebruikt en wat naar het net gaat. Ik las dat iemand anders dit probleem ook meldde. Ik kan via de console een reboot uitvoeren, maar moet ik dan het commando reset gebruiken, of het uitgebreidere commando dat ook een herinitialisatie uitvoert?

En in de webinterface zag ik in de logs waarschuwingen dat de OTA (Over The Air) functionaliteit voor een bepaald onderdeel was uitgeschakeld.

Dit zijn allemaal kleine puntjes die in de toekomst ongetwijfeld opgelost worden. Het systeem lijkt nog verfijning nodig te hebben, maar met updates kunnen deze kinderziektes gladgestreken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Dank voor de uitgebreide beschrijving. Ik denk dat je gelijk hebt. Toch wel bijzonder dat je inmiddels op steeds meer producten na aankoop nog steeds in een beta versie aan zit :)

Nog een vraag: komt er een Tibber Pulse mee in in de installatie? Is er uberhaupt ergens een handleiding? Er is maar slecht meer informatie te vinden over het product en over de installatie. Het zou leuk zijn als een aantal van jullie wat foto's kunnen delen over de installatie en hoe hij aangesloten is, datgene dat we niet op Instagram zien, maar heel goed past op dit Tweakers forum. Kortom: details :)
GuiltyNL schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:31:
Er wordt een deel van de batterij gereserveerd, omdat deze niet volledig tot 0% ontladen mag worden. Mogelijk reserveren ze ook aan de bovenkant iets, zodat de batterij nooit tot 100% wordt opgeladen. Het zou verstandiger zijn geweest als Homevolt/Tibber adverteerde met de netto capaciteit. Zeker bij dit soort producten, waarbij je berekent wat het rendement kan zijn, is het belangrijk om duidelijk te maken welk deel van de batterij daadwerkelijk bruikbaar is.

In de toekomst wordt de bruikbare capaciteit wellicht ruimer ingesteld. Naarmate er meer data beschikbaar komt, kunnen ze dit beter optimaliseren. Bij mijn Polestar 2 gebeurde destijds iets vergelijkbaars: na een update had ik iets meer bruikbare batterijcapaciteit.

Afgelopen nacht was mijn batterij volledig leeg en is deze tot 99% geladen. De app geeft daarbij een capaciteit van 12,64 kWh aan. Ik weet niet of hierin laadverlies is meegenomen. Momenteel kan ik niet op de webinterface inloggen om dat te controleren.

Hoewel het wifi-probleem nu lijkt te zijn opgelost en de batterij correct met het juiste wifipunt verbonden is, blijft de Homevolt regelmatig onbereikbaar in de Tibber-app. De webinterface is in dat geval wel toegankelijk, net als de batterij via de Homevolt-app. Dit lijkt dus een extern probleem tussen Tibber en Homevolt te zijn.

In de Tibber-app is het momenteel niet duidelijk wat de batterij gaat doen. In de webinterface kon ik zien dat hij vannacht rond 04:00 zou laden, maar in de app staat slechts: 'Inactief tot 21:00'. Zodra het 21:00 is, verandert dit naar 'Inactief tot 22:00', en zo verder. Het zou fijn zijn als de app het eerstvolgende tijdstip correct weergeeft.

De metingen kloppen bij mij nog niet volledig. Bij het ontladen herkent het systeem niet goed wat in huis wordt gebruikt en wat naar het net gaat. Ik las dat iemand anders dit probleem ook meldde. Ik kan via de console een reboot uitvoeren, maar moet ik dan het commando reset gebruiken, of het uitgebreidere commando dat ook een herinitialisatie uitvoert?

En in de webinterface zag ik in de logs waarschuwingen dat de OTA (Over The Air) functionaliteit voor een bepaald onderdeel was uitgeschakeld.

Dit zijn allemaal kleine puntjes die in de toekomst ongetwijfeld opgelost worden. Het systeem lijkt nog verfijning nodig te hebben, maar met updates kunnen deze kinderziektes gladgestreken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Bij mij waren de wifi problemen in de eerste dagen opgelost nadat er remote een herstart was gedaan.
Nu al enkele dag stabiel.

Wel heb ik in Ongoing Issues een melding staan die niet weg gaat:

EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING

Ik kan er niet veel zinnigs over vinden of dit nu een echt probleem is of een software issue

[ Voor 20% gewijzigd door m-ruiter227 op 06-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Wesleymaur schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:39:
Nog een vraag: komt er een Tibber Pulse mee in in de installatie? Is er uberhaupt ergens een handleiding? Er is maar slecht meer informatie te vinden over het product en over de installatie. Het zou leuk zijn als een aantal van jullie wat foto's kunnen delen over de installatie en hoe hij aangesloten is, datgene dat we niet op Instagram zien, maar heel goed past op dit Tweakers forum. Kortom: details :)
Ik had al een Tibber Pulse, maar die wordt niet gebruikt voor de Homevolt, begreep ik. In plaats daarvan heb ik twee extra witte metertjes/kastjes die communiceren met de Homevolt. Ik denk dat dit de clamps zijn. Eén meet vermoedelijk de groep van mijn zonnepanelen, en de andere lijkt te registreren wat er teruggeleverd wordt aan het net. In totaal hangen er nu drie meters in mijn meterkast.

De twee witte metertjes zijn niet aangesloten op de P1-poort, maar verdwijnen in de groepenkast. Logischerwijs zijn ze direct verbonden met de betreffende groepen.

Daarnaast is er een aparte groep geïnstalleerd voor de Homevolt en een 'remgroep'. Deze remgroep zou ervoor moeten zorgen dat de teruglevering aan het net gecontroleerd en stabiel verloopt.

De Homevolt zelf heeft een LTE-verbinding en maakt daarbij gebruik van het KPN-netwerk. Ook is er een wifi-verbinding aanwezig die draait op 2.4 GHz.

Ik vermoed dat de Homevolt primair communiceert via het Polarium-platform, en dat Tibber via een Polarium-API de data in de Tibber-app ontvangt. In de Homevolt-app van Polarium wordt aangegeven dat de batterij door Tibber wordt aangestuurd.

Mijn meterkast zit zo vol dat foto’s maken weinig duidelijkheid geeft over de installatie. Bij de batterij in mijn garage is er wel een schakelaar geplaatst onder de batterij, waarmee ik deze spanningsvrij kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@m-ruiter227 De melding die jij krijgt komt doordat de batterij denkt dat hij helemaal leeggetrokken wordt. Er lijkt geen rekening gehouden te worden met de reservering die in de batterij zit om altijd een restlading in de batterij te houden. Ik heb deze melding ook en vermoedelijk moet dat nog getweaked worden. Tibber is er in ieder geval van op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
@GuiltyNL ik heb hem destijds zelf herstart via
code:
1
reset_hard

commando in console. Dit lijkt hetzelfde te doen als de knop uit en aan te zetten die naast de Homevolt zit. Zelf heb ik nog maar 1 keer hoeven doen om goede werking terug te krijgen van de webinterface.

De Homevolt upload ook zijn data naar AWS via de MQTT url ziet staan onder params. De Homevolt API url die je ziet is voornamemlijk voor de OTA upgrades zo ver ik kan zien.

Verder heb ik ook dat de OTA voor tibber-ecu-bg95-m3 ook uit staat. Daar kom ik ook verder niet aan en zal wel door Tibber getweakt worden.

Afgelopen nacht, ondanks de mooie dip in de prijs, heeft de batterij niet opgeladen, maar ik heb het vermoeden dat dat kwam omdat de EV ook moest opladen en dit heeft hij in dattijdslot gedaan (en heeft prioriteit, ik heb ook liever een volle EV dan een batterij).

Maar ik mis ook wel wat meer "inzicht". Momenteel rapport hij inderdaad dat hij "inactief is tot 12 uur". Ik zou liever zien dat hij laat zien tenminste volgens de huidige planning, dat hij gaat laden om 12 uur tot 13.00 en gaat ontladen van 18:00 tot 19:00.

Daarnaast een profiel die een combinatie is tussen Inkomsten en zelfvoorziening. Als er overproductie overdag is van de zonnepanelen dat hij die gaat opslaan en op een duurder moment weer gaat ontladen. Ik zie nu bij inkomsten dat hij eigenlijk (bijna) nooit de zonnergerie gaat opslaan maar eigenlijk het net op gooit.

Dit kan je wel doen door hem handmatig op zelfvoorziening te zetten en dan vlak voor de avond weer op inkomsten. Ik zou zeg maar en-en willen :P

--edit hmm. volgens de planning en de Tibber app zou hij nu moeten laden van 12 tot 13, maar staat op inactief met 1% lading.
--edit2: een keer wisselen tussen Inkomsten naar zelfvoorziening en weer naar Inkomsten heeft hem wakker gemaakt en is nu wel aan het laden.

Zal dit toch even melden bij hello@tibber.com

[ Voor 37% gewijzigd door Senaxx op 06-12-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApfelScha
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-12-2024

Net deze youtube video aan het kijken, met Anton Westra van Tibber. YouTube: GRID REWARDS: Zo verdient de HOMEVOLT thuisbatterij zijn geld

Hij heeft aan dat ook bij de Homevolt er gewerkt wordt aan een modus die lokale congestie tegen kan gaan. Maar als ik het goed begrijp wordt er gewerkt aan een vergoeding die je daarvoor ontvangt.

Sowieso interessant dat Homevolt blijkbaar meer dan alleen onbalans gaat doen, ook intraday en Anton zegt dat regelvermogen volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Kan ik mijn Tibber tegoed gebruiken bij de uiteindelijke afrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Wesleymaur schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:00:
Voor zover ik weet is Tibber tegoed alleen in de shop te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:00:
Ja dat kan, daarvoor moet je alleen even een berichtje naar support sturen zodat het kan worden verwerkt op de factuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
m-ruiter227 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:56:
Bij mij waren de wifi problemen in de eerste dagen opgelost nadat er remote een herstart was gedaan.
Nu al enkele dag stabiel.

Wel heb ik in Ongoing Issues een melding staan die niet weg gaat:

EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING

Ik kan er niet veel zinnigs over vinden of dit nu een echt probleem is of een software issue
Hou deze ook in de gaten

Homevolt: Week 48 Summary
Incident Report for Tibber system status

https://status.tibber.com/incidents/gnb43t6p093w

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 07-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:10:
[...]

Ja dat kan, daarvoor moet je alleen even een berichtje naar support sturen zodat het kan worden verwerkt op de factuur :)
Top. Doe ik dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ApfelScha schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:32:
[...]

Net deze youtube video aan het kijken, met Anton Westra van Tibber. YouTube: GRID REWARDS: Zo verdient de HOMEVOLT thuisbatterij zijn geld

Hij heeft aan dat ook bij de Homevolt er gewerkt wordt aan een modus die lokale congestie tegen kan gaan. Maar als ik het goed begrijp wordt er gewerkt aan een vergoeding die je daarvoor ontvangt.

Sowieso interessant dat Homevolt blijkbaar meer dan alleen onbalans gaat doen, ook intraday en Anton zegt dat regelvermogen volgt
Die GridRewards voor de batterij zijn nog niet live begrijp ik uit die podcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Grid Rewards hopen ze op vrij korte termijn te kunnen inschakelen @JackBol hopelijk komende week al, misschien de week erna. Als alles verloopt volgens plan natuurlijk. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ik heb reset_hard toegepast via de console, in de Tibber-app verbreekt nog steeds zo nu en dan de connectie met de Homevolt, terwijl hij lokaal verbonden blijft. Vermoedelijk toch een probleem tussen Polarium en Tibber.

[ Voor 35% gewijzigd door GuiltyNL op 07-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
GuiltyNL schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:37:
Grid Rewards hopen ze op vrij korte termijn te kunnen inschakelen @JackBol hopelijk komende week al, misschien de week erna. Als alles verloopt volgens plan natuurlijk. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ik heb reset_hard toegepast via de console, in de Tibber-app verbreekt nog steeds zo nu en dan de connectie met de Homevolt, terwijl hij lokaal verbonden blijft. Vermoedelijk toch een probleem tussen Polarium en Tibber.
Als je mij een keer een tijdstip zou kunnen doorgeven (met het liefst screenshots erbij) hier of via een privébericht dan zal ik kijken of ik wat terug kan vinden in de logs en/of het doorgeven aan de ontwikkelaars voor onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
GuiltyNL schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:37:

Bij mij lijkt als alsof de verbinding af en toe verbroken is, maar als ik dan op android de Tibber app helemaal sluit (uit recents) en open opnieuw doet die het wel weer.

Lijkt bij mij voornamelijk als de connectie lange tijd open staat en met de app in de achtergrond de connectie naar de homevolt verbroken wordt en met opnieuw starten van de app deze weer wordt opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Senaxx Ja, je hebt gelijk. Dat is het probleem. @Backpacker zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 23:24
Ik heb er sinds vrijdag 2 hangen.

Installatie liep soepel voor mn gevoel, maar werd vrijdagmiddag gebeld door Tibber dat 1 van de 2 batterijen niet goed aangesloten is.

In de praktijk werken ze allebei niet nu, degene die wel juist aangesloten is laadt zichzelf niet op als de app aangeeft dat hij aan het laden is. Morgen maar even bellen hoe verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Boyd Hoe doe jij dat met je BTW teruggaaf dan? Want je gaat het drempelbedrag over en dan moet je dus je rendement aangeven en BTW afdragen daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boyd
GuiltyNL schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:36:
@Boyd Hoe doe jij dat met je BTW teruggaaf dan? Want je gaat het drempelbedrag over en dan moet je dus je rendement aangeven en BTW afdragen daarover.
Niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Boyd schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:40:
Ik heb er sinds vrijdag 2 hangen.

Installatie liep soepel voor mn gevoel, maar werd vrijdagmiddag gebeld door Tibber dat 1 van de 2 batterijen niet goed aangesloten is.

In de praktijk werken ze allebei niet nu, degene die wel juist aangesloten is laadt zichzelf niet op als de app aangeeft dat hij aan het laden is. Morgen maar even bellen hoe verder.
@Boyd ik had dit vrijdag ook. In het schema gaf hij aan dat hij zou moeten gaan laden maar deed hij niet. Ik heb een melding gemaakt naar hello@tibber.com. Daarvan heb ik vrij snel een reactie gekregen dat ze het gingen bekijken.

Wat bij mij hielp is in de Tibber app wisselen tussen de modus inkomen en zelfvoorziening en dan weer terug. Sindsdien werkt hij (weer) goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Senaxx schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:10:
[...]

@Boyd ik had dit vrijdag ook. In het schema gaf hij aan dat hij zou moeten gaan laden maar deed hij niet. Ik heb een melding gemaakt naar hello@tibber.com. Daarvan heb ik vrij snel een reactie gekregen dat ze het gingen bekijken.

Wat bij mij hielp is in de Tibber app wisselen tussen de modus inkomen en zelfvoorziening en dan weer terug. Sindsdien werkt hij (weer) goed.
Ik kan niet kiezen voor de modus zelfvoorziening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Boyd schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:32:
[...]

Ik kan niet kiezen voor de modus zelfvoorziening..
hmm, dat is opzich ook al vreemd. En misschien zou je kunne proberen slimme modus uit en aan te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Zometeen is de stroomprijs urenlang 30,4 a 30,6 cent. Toch besluit mijn Homevolt dat hij pas vanavond om 19:00 voor 1 uur (dus de helft van de batterij) gaat ontladen voor 30,8 cent. Daarna zakt de stroomprijs weer. Dat lijkt me niet de meest rendabele optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
GuiltyNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:18:
Zometeen is de stroomprijs urenlang 30,4 a 30,6 cent. Toch besluit mijn Homevolt dat hij pas vanavond om 19:00 voor 1 uur (dus de helft van de batterij) gaat ontladen voor 30,8 cent. Daarna zakt de stroomprijs weer. Dat lijkt me niet de meest rendabele optie?
Dat postte ik dus al eerder
Ontlaadt niet in piekuren vanwege de netbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Senaxx schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:16:
[...]

hmm, dat is opzich ook al vreemd. En misschien zou je kunne proberen slimme modus uit en aan te zetten?
Ja al geprobeerd, zonder resultaat. Ga straks even bellen, hoop wel op een sneller oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
boyette schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:32:
[...]

Dat postte ik dus al eerder
Ontlaadt niet in piekuren vanwege de netbelasting
Dat ijkt me in de praktijk toch sterk. De netbelasting is vanwege de vraag, niet vanwege het aanbod. Door aanbod te geven, verlaag je juist de netbelasting. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Boyd schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:38:
[...]

Ja al geprobeerd, zonder resultaat. Ga straks even bellen, hoop wel op een sneller oplossing.
Welke firmwareversie heb jij in je Tibber-app staan bij je batterij?

Ik heb 2583-d42fd90e. Wellicht zijn ze bij installatie de update vergeten?
Pagina: 1 ... 4 ... 16 Laatste