Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Dit zit in principe al als standaard optie in de Tibber app. Je kunt een focus mode kiezen, inkomsten of zelfvoorziening. In die laatste modus wordt het restant wel gebruikt om te handelen.AtlAntA schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:13:
Kan de homevolt ook een combinatie van NOM en balansmarkt/grid rewards doen?
Dus stel je hebt een 13kwh accu en je gebruikt dagelijks slechts 4kwh van het net dat hij die 4kwh netjes op NOM doet maar dat hij de rest leeg gooit op de meest rendabele momenten. Natuurlijk met als bron zoveel mogelijk zonnestroom. En dan ook nog rekening houdend met het op dat moment geldende slimme laadplan.
Ik heb her en der wat claims gelezen dat mensen dit wel deels via home assistant werkend hebben gekregen met andere accu systemen. Maar het lijkt me vrij ingewikkelde logica. Ben dus benieuwd of tibber/homevolt dit al deels ondersteund.
Zou voor mij een usp zijn wat de relatief hoge prijs per kwh opslag een stukje zou kunnen rechtvaardigen.
Ik moet wel zeggen dat deze modus niet volledig NoM haalt.
/f/image/F3pQihBnDi89ZXjUbGMvfyN7.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag gaat over afschakelen van de panelen bij negatieve stroomprijzen.
Zoals ik het nu begrijp zijn de micro omvormers alleen toegankelijk via de API van het (gesloten) systeem van Enphase. Heeft Homevolt toegang tot deze API, ofwel kan Homevolt de micro omvormers afschakelen bij een negatieve stroomprijs?
Ik heb vanuit de bouw zonnepanelen "gekregen" met een SMA4.0 omvormer en deze heeft geen mogelijkheid om aan of uit te gaan. Dus heb ik tussen de werkschakelaar en de omvormer een hoog vermogen relais geplaatst. En die stuur ik aan met een ESP32 die ESPHome draait.
Voor zover ik weet kan homevolt dat niet nee. Maar waarom zou je dat ook willen? Als er al negatieve prijzen zijn (komt bijna nooit voor) dan gaat de homevolt toch laden. De kans dat je dan teruglevert is niet zo groot. Zeker niet als je ook een EV hebt. En als je al iets teruglevert dan gaat het om centenwerk wat je dan zou moeten betalen. Gewoon een wasje aan, vaatwasser aan en de homevolt doet de rest.Bokkieton schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
Ik heb 25 zonnepanelen met Enphase micro omvormers, gekoppeld aan een Enphase-S metered met 6 spoelen. Ik overweeg een Homevolt thuisbatterij + Tibber aan te schaffen.
Zoals ik het nu begrijp zijn de micro omvormers alleen toegankelijk via de API van het (gesloten) systeem van Enphase. Heeft Homevolt toegang tot deze API, ofwel kan Homevolt de micro omvormers afschakelen bij een negatieve stroomprijs?
Met Enphase kan je beter een Enphase battery nemenBokkieton schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
Ik heb 25 zonnepanelen met Enphase micro omvormers, gekoppeld aan een Enphase-S metered met 6 spoelen. Ik overweeg een Homevolt thuisbatterij + Tibber aan te schaffen.
Waarom overweeg je die niet ?
Dan kan ook alles wat je wenst
Afschakelen doet Enphase automatisch (is een setting die je aan kunt zetten). Hier een screenshot van mijn setup van een paar weken geleden. Rond een uur of 12 ging de boel op zwart 😉Bokkieton schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
/f/image/SbNe7XiV3iSrlGwgWjsfBXQF.png?f=fotoalbum_large)
Nou het is meer dat je winst groter is. Op 11 mei was de prijs ongeveer 3 uur lang rond de -0.25 inclusief btw en alles. Als mijn zonnepanelen op dat moment 6,5 kW leveren en de Homevolt is ook aan het laden met 6 kW dan moet ik netto alsnog betalen voor het terugleveren van de zonnestroom.LukeVrd schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Voor zover ik weet kan homevolt dat niet nee. Maar waarom zou je dat ook willen? Als er al negatieve prijzen zijn (komt bijna nooit voor) dan gaat de homevolt toch laden. De kans dat je dan teruglevert is niet zo groot. Zeker niet als je ook een EV hebt. En als je al iets teruglevert dan gaat het om centenwerk wat je dan zou moeten betalen. Gewoon een wasje aan, vaatwasser aan en de homevolt doet de rest.
Terwijl als ik mijn zonnepanelen naar 0 zet (solaredge) dan kom ik op +6,5 kW verbruik. Als ik mijn Homevolt dan vol gooi in 2 uur krijg ik er nog 3 euro voor ook. En dit is alleen als ik mijn Homevolt vol gooi en niet mijn ev. Als je de zonnepanelen aan laat staan moet je dat toch compenseren en des te meer zonnepanelen des te meer je moet compenseren.
De slimme laadplannen van Tibber maken hier gebruik van en zullen alle apparaten die je hebt aangesloten op tibber dan gaan laden. Dus ook mijn EV die op dat moment aangesloten stond werdt opgeladen.
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 30-05-2025 23:51 ]
Dank voor je reactie. In welke mate zijn de grid rewards dan beperkt? Van wat ik tot nu toe heb gelezen hier lijken de grid rewards in tegenstelliing tot bijvoorbeeld het laden van je auto een fixed value die de afgelopen tijd iets is afgenomen?Al3xand3R360 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Dit zit in principe al als standaard optie in de Tibber app. Je kunt een focus mode kiezen, inkomsten of zelfvoorziening. In die laatste modus wordt het restant wel gebruikt om te handelen.
Ik moet wel zeggen dat deze modus niet volledig NoM haalt.
[Afbeelding]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Klopt en dat is bij de “Zelfvoorziening” modus dan een iets lagere fixed value.AtlAntA schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:33:
[...]
Dank voor je reactie. In welke mate zijn de grid rewards dan beperkt? Van wat ik tot nu toe heb gelezen hier lijken de grid rewards in tegenstelliing tot bijvoorbeeld het laden van je auto een fixed value die de afgelopen tijd iets is afgenomen?
Ik heb het wel eens een dag of twee getest en het scheelt wel iets in Grid Rewards maar niet veel.
Dat hoeft niet via API’s te lopen. Enphase kan zelf beslissen omvormers uit te schakelen bij negatieve prijzen. Hiervoor is een profiel keuze aan de Enphase app toegevoegd (zie screenshot). Je kiest dan voor het “AI geoptimaliseerd” profiel.Bokkieton schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
Homevolt staat hier dus helemaal los van.. Sterker nog je schakelt je panelen juist uit zodat je zoveel mogelijk verbruik kunt realiseren bij negatieve stroomprijzen, oa. door je batterij te laden.
:strip_exif()/f/image/aJBMUnNw1CICqcvI1XBqOTxh.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht ben je hiervan op de hoogte en is dit ten overvloede, maar solar edge heeft een instelling dat de zonnepanelen bij negatieve prijzen afgeschakeld worden:Senaxx schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:50:
[...]
Terwijl als ik mijn zonnepanelen naar 0 zet (solaredge) dan kom ik op +6,5 kW verbruik. Als ik mijn Homevolt dan vol gooi in 2 uur krijg ik er nog 3 euro voor ook. En dit is alleen als ik mijn Homevolt vol gooi en niet mijn ev. Als je de zonnepanelen aan laat staan moet je dat toch compenseren en des te meer zonnepanelen des te meer je moet compenseren.
https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie
Ja klopt had ik gezien. Maar ik stuur het aan met Home Assistant. Op basis van de officiële Tibber integratie met de uurprijs kan je dan de SolarEdge modbus Powerlimit aansturen. Daarmee zet ik met een automation deze dan op 0. En bij positieve prijs weer op 100.kerath schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:01:
[...]
Wellicht ben je hiervan op de hoogte en is dit ten overvloede, maar solar edge heeft een instelling dat de zonnepanelen bij negatieve prijzen afgeschakeld worden:
https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie
Dit is een eerste versie en maakt voor nu 9 sensoren m.b.t. de Grid Rewards. Voor deze integratie moet je met je eigen Tibber credentials inloggen. En waarom Tibber credentials en niet een API key? Omdat deze gebruik maakt van een Tibber API waar je alleen kan aanloggen met je eigen Tibber credentials. Mocht eind Q3 / begin Q4 de officiele API beschikbaar komen dan zal ik deze plugin gaan aanpassen.
En zoals gezegd het is mijn allereerste keer dat ik Home Assistant HACS plugin maak. Python is ook niet een programmeertaal die ik kan dromen dus af en toe heb ik ook gebruik gemaakt van (Gemini) AI om mij te helpen.
https://github.com/Senaxx/tibber-unofficial
Je kan deze als een custom repo in HACS toevoegen en daarna kan je hem als een integration toevoegen. Na het invoeren van je Tibber credentials zullen er 9 sensoren zijn toegevoegd. Als ik de plugin update krijg je ook netjes een update in HACS.
Ik moet nog wat stoeien met de endpoints maar indien mogelijk wil ik ook de rest van de Homevolt, EV en EV lader, Zonnepanelen en factuur informatie overhalen.
GeweldigSenaxx schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:48:
Voor wie interesse heeft heb ik mijn eerste versie van de HACS plugin beschikbaar gemaakt.
Dit is een eerste versie en maakt voor nu 9 sensoren m.b.t. de Grid Rewards. Voor deze integratie moet je met je eigen Tibber credentials inloggen. En waarom Tibber credentials en niet een API key? Omdat deze gebruik maakt van een Tibber API waar je alleen kan aanloggen met je eigen Tibber credentials. Mocht eind Q3 / begin Q4 de officiele API beschikbaar komen dan zal ik deze plugin gaan aanpassen.
En zoals gezegd het is mijn allereerste keer dat ik Home Assistant HACS plugin maak. Python is ook niet een programmeertaal die ik kan dromen dus af en toe heb ik ook gebruik gemaakt van (Gemini) AI om mij te helpen.
https://github.com/Senaxx/tibber-unofficial
Je kan deze als een custom repo in HACS toevoegen en daarna kan je hem als een integration toevoegen. Na het invoeren van je Tibber credentials zullen er 9 sensoren zijn toegevoegd. Als ik de plugin update krijg je ook netjes een update in HACS.
Ik moet nog wat stoeien met de endpoints maar indien mogelijk wil ik ook de rest van de Homevolt, EV en EV lader, Zonnepanelen en factuur informatie overhalen.
Die kan ik nog wel toevoegen. Voor nu heb ik huidige maand, vorige maand, en huidig jaar. Maar totaal kan ik ook nog wel toevoegen. In API request kan je een tijdsbereik opgeven waarmee de API je het bedrag voor die periode geeft.Timothi schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:40:
[...]
Geweldig! Dank je wel. Ik gebruik de grid rewards om ook mijn ROI een beetje te berekenen. Is er in de API ook een total sensor die niet periodiek reset en gewoon het totale behaalde grid rewards weergeeft?
Als eerste wil ik de extra sensoren voegen die nodig zijn om de Homevolt op onbalansmarkt.com toe te voegen. Dan kunnen we ook van elkaar zien hoe de Homevolt presteert t.o.v. andere batterijen.
Integratie met onbalansmarkt.com zou gaaf zijn! Laat aub nog even weten of dat gelukt is, dan voeg ik mijn Homevolt ook toe en kunnen we inderdaad vergelijken met de Zonneplan en Frank thuisaccu's.Senaxx schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:33:
[...]
Die kan ik nog wel toevoegen. Voor nu heb ik huidige maand, vorige maand, en huidig jaar. Maar totaal kan ik ook nog wel toevoegen. In API request kan je een tijdsbereik opgeven waarmee de API je het bedrag voor die periode geeft.
Als eerste wil ik de extra sensoren voegen die nodig zijn om de Homevolt op onbalansmarkt.com toe te voegen. Dan kunnen we ook van elkaar zien hoe de Homevolt presteert t.o.v. andere batterijen.
Dat is een heel goed punt, want volgens mij heb je met 3kW ook minder omzetverlies dan met 6kW. Denk alleen al aan de warmteontwikkeling bij hogere stromen. @Backpacker: is dit iets om te overwegen?LordOfThePings schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:17:
Ik begrijp het algoritme van Tibber niet helemaal. In de afgelopen weken - op een paar dagen regen na - hebben we dagelijks een periode van 4-5 uur met lage prijzen. Ik neem aan dat er op deze tijden een overproductie is. Toch staat mijn Homevolt geprogrammeerd om slechts twee uur lang op 6kW te laden op de allergoedkoopste uurtjes. Terwijl dat maar een of twee tienden centen scheelt. Als dat bij iedereen op dezelfde tijden gebeurt, dan heb je dus 2-3 uur niets en dan 2 uur lang knallen alle batterijen aan. Is het niet veel beter voor het net om vier uur lang op 3kW te laden? Oftewel, is uitsmeren niet beter dan pieken?
Ik kan me hier ook wel in vinden. Werkt bij autos ook zo dat snelladen niet al te best is voor je batterij. Dat zal bij de homevolt ook zo zijn denk ik.Gies123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:46:
[...]
Dat is een heel goed punt, want volgens mij heb je met 3kW ook minder omzetverlies dan met 6kW. Denk alleen al aan de warmteontwikkeling bij hogere stromen. @Backpacker: is dit iets om te overwegen?
Ik zal een navragen hoe de efficiency curve is. Bij hele kleine verschillen in de uurtarieven zou het dan wellicht verstandiger zijn ok rustiger te laden. Voor het net/ de onbalans zal het niet veel uitmaken want die schema worden natuurlijk meegenomen in het door Tibber gecommuniceerd verwachte verbruik in bepaalde uren. Daarnaast is het voor je woonwijk weer goed omdat je dan mee helpt om het voltage laag te houden.Gies123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:46:
[...]
Dat is een heel goed punt, want volgens mij heb je met 3kW ook minder omzetverlies dan met 6kW. Denk alleen al aan de warmteontwikkeling bij hogere stromen. @Backpacker: is dit iets om te overwegen?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Er is nogal een verschil tussen laden met 100kW of 6 kWMartinLI schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:52:
[...]
Ik kan me hier ook wel in vinden. Werkt bij autos ook zo dat snelladen niet al te best is voor je batterij. Dat zal bij de homevolt ook zo zijn denk ik.
Het laden van de HV is niet echt snelladen te noemen als je het mij vraagt. Maar ik ben benieuwd waar de fabrikant mee komt.
Omdat ik grofweg steeds 12kWh laad en uiteindelijk 10kWh ontlaad, ga ik er van uit dat hierin het omzetverlies van AC naar DC (en vice-versa) is meegenomen, maar graag krijg ik dit nog bevestigd vanuit Tibber. Temeer omdat het overzicht van @JackBol een iets ander getal laat zien.
Onder de 6 jaar inderdaad. Maar (dankzij jouw mooie dashboard) ik zie ook dat 60% daarvan bij de statische grid rewards vandaan komt. Blijft dat straks zo als het salderen eraf gaat? Ik denk dat als veel mensen straks hun panelen gaan knijpen dat het net op deze momenten beter in balans zal zijn. En dus grid rewards (indien niet meer statisch) ook minder nodig zullen zijn?Gies123 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:27:
Loopt hier lekker stabiel idd. Inmiddels onder de 6 jaar terugverdientijd gezakt (met een slag om de arm omdat ik nog niet zeker weet of de geïmporteerde en geëxporteerde energie die ik uit de HV lees, inclusief omzetverliezen zijn. Die vraag staat nog uit bij Tibber). Wellicht komt er tzt nog een kleine correctie op.
Omdat ik grofweg steeds 12kWh laad en uiteindelijk 10kWh ontlaad, ga ik er van uit dat hierin het omzetverlies van AC naar DC (en vice-versa) is meegenomen, maar graag krijg ik dit nog bevestigd vanuit Tibber. Temeer omdat het overzicht van @JackBol een iets ander getal laat zien.
Wat voor effect gaat het afschaffen van de saldering op de dynamische prijzen hebben? Ik denk dat de spread kleiner wordt met dynamische contracten waardoor je kwh winst lager gaat uitvallen.
Maar dat is wat ik denk. Glazen bol heeft wel eens kuren.
Advies bureau Berenschot heeft in opdracht van Zonneplan (naar het schijnt) een onafhankelijk rapport geschreven over de terugverdientijd van thuisbatterijen
Het is altijd wel een bijzondere combinatie: “In opdracht van” & “ Onafhankelijk”.Senaxx schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:00:
https://zonneplan-site.s3...-over-thuisbatterijen.pdf
Advies bureau Berenschot heeft in opdracht van Zonneplan (naar het schijnt) een onafhankelijk rapport geschreven over de terugverdientijd van thuisbatterijen
https://neerlandistiek.nl/2022/02/wij-van-wc-eend/Mars2020 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:04:
[...]
Het is altijd wel een bijzondere combinatie: “In opdracht van” & “ Onafhankelijk”.

Desalniettemin vond ik het wel een interessant rapport om te lezen. Bedankt voor het delen @Senaxx
[ Voor 16% gewijzigd door kerath op 22-06-2025 16:40 ]
/f/image/ZXswsA3RyGMeWjz6jcN1ECrd.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Log loopt ook helemaal rood aan... batterij is leeg en heeft niet geladen vandaag....
Ik doe wel even een reset_hard
Ik mis precies de dag met de grootste spread!!!
Update: Werkt weer! Hard reset gedaan. En de CT klemmen spanningsloos gemaakt. Daarna duurde het even maar kwam weer online en haalde schema op. Is nu alsnog aan het laden om de piek mee te pakken vanavond.
[ Voor 47% gewijzigd door Wesleymaur op 01-07-2025 17:40 ]
dit riekt naar een failed update als oorzaakWesleymaur schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:00:
Ik heb inene allemaal errors in mijn system status overzicht... zijn er meerdere mensen die dit hebben?[Afbeelding]
Mijn Log loopt ook helemaal rood aan... batterij is leeg en heeft niet geladen vandaag....
Ik doe wel even een reset_hard
Ik mis precies de dag met de grootste spread!!!
Update: Werkt weer! Hard reset gedaan. En de CT klemmen spanningsloos gemaakt. Daarna duurde het even maar kwam weer online en haalde schema op. Is nu alsnog aan het laden om de piek mee te pakken vanavond.
In de volle zon zullen ze niet hangen. Dat wordt tijdens de schouw namelijk gemeld en zal niet gebeuren. Die van mij hangt op noord oosten en pakt tot 12:00 zon. Maar omdat de temperatuur in de kast nu na het volladen net richting de 50 graden ging krijg ik wel een warning:AtlAntA schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:14:
Ben benieuwd hoe de homevolt accu's die buiten in de volle zon hangen zich gedragen? Is er iets van throttling merkbaar?
EMS_WARNING_OVER_TEMP_WARNING
Vandaag wel een foutmelding zoals je hierboven kan lezen, maar dat zal daar niet door gekomen zijn. Ook ging het gisteren goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Wesleymaur op 01-07-2025 19:45 ]
De batterij hangt s'ochtends tot een uurtje of 10 in de zon en vanaf een uurtje s'avonds of 7 weer.
/f/image/cPUdE1S0xDtz03JDcgKRnQk1.png?f=fotoalbum_large)
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Maar geen terugschakelende omvormer oid? Als ik 1 zou kopen dan zou die pal op het oosten komen. Dus op het heetst van de dag alweer in de schaduw maar op dagen zoals vandaag zou die toch best heet worden.Wesleymaur schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:41:
[...]
In de volle zon zullen ze niet hangen. Dat wordt tijdens de schouw namelijk gemeld en zal niet gebeuren. Die van mij hangt op noord oosten en pakt tot 12:00 zon. Maar omdat de temperatuur in de kast nu na het volladen net richting de 50 graden ging krijg ik wel een warning:
Vandaag wel een foutmelding zoals je hierboven kan lezen, maar dat zal daar niet door gekomen zijn. Ook ging het gisteren goed.
Zit er sterk over na te denken om een homevolt te nemen maar zelfs inclusief installatie is de prijs per kwh mij te gortig.
Ik heb wel 2 homewizard accu's die per kwh niet veel goedkoper zijn maar omdat het stekker accu's zijn kan ik die makkelijk weer verkopen. Die zijn er tot nu toe ook echt voor de korte termijn.
De prijs van de batterijen is niet de afweging, de vraag is hoelang de termijn is waarover je kijkt.AtlAntA schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Maar geen terugschakelende omvormer oid? Als ik 1 zou kopen dan zou die pal op het oosten komen. Dus op het heetst van de dag alweer in de schaduw maar op dagen zoals vandaag zou die toch best heet worden.
Zit er sterk over na te denken om een homevolt te nemen maar zelfs inclusief installatie is de prijs per kwh mij te gortig.
Ik heb wel 2 homewizard accu's die per kwh niet veel goedkoper zijn maar omdat het stekker accu's zijn kan ik die makkelijk weer verkopen. Die zijn er tot nu toe ook echt voor de korte termijn.
Op die homevolts krijg je een gigantische hoge kickback van Tibber die de hele prijs van die batterijen offset. 72% van mijn ROI komt uit die grid rewards. Dat ga je bij die stekker accu's natuurlijk nooit halen.
Mijn HV heeft gisteren tijdens het laden de 63 graden aangetikt voor een tijdje met inderdaad de EMS_WARNING_OVER_TEMP_WARNING in het log. Heb echter niks van throttling gemerkt tijdens deze temperatuur.Wesleymaur schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:41:
[...]
In de volle zon zullen ze niet hangen. Dat wordt tijdens de schouw namelijk gemeld en zal niet gebeuren. Die van mij hangt op noord oosten en pakt tot 12:00 zon. Maar omdat de temperatuur in de kast nu na het volladen net richting de 50 graden ging krijg ik wel een warning:
[ Voor 61% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-07-2025 08:19 ]
Goed punt maar die grid rewards zijn nog steeds statisch en komen uit een voor mij onduidelijke bron. Tibber kan dat natuurlijk zo intrekken. Het voelt wat gek om voor zo'n groot gedeelte van je roi afhankelijk te zijn van een statische kickback vanuit de verkopende partij.JackBol schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:39:
[...]
De prijs van de batterijen is niet de afweging, de vraag is hoelang de termijn is waarover je kijkt.
Op die homevolts krijg je een gigantische hoge kickback van Tibber die de hele prijs van die batterijen offset. 72% van mijn ROI komt uit die grid rewards. Dat ga je bij die stekker accu's natuurlijk nooit halen.
In het verlengde daarvan, @Backpacker zou jij misschien wat licht hierop kunnen laten schijnen? Waar worden de huidige grid rewards op gebaseerd en wat zijn de plannen hierin icm de homevolt?
En wat nu de tijdlijn is voor het aanspreken van de toegezegde energiemarkten. Dat lijkt me belangrijker dan het fictieve goedmakertje. Het kan niet zo zijn dat ze ruim 8 maanden geleden iets verkopen met alle reclame van dien dat het ding op verschillende energiemarkten handelt en dan nu nog steeds niks anders kan dan piek ontladen en dal ontladen.AtlAntA schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:34:
[...]
Goed punt maar die grid rewards zijn nog steeds statisch en komen uit een voor mij onduidelijke bron. Tibber kan dat natuurlijk zo intrekken. Het voelt wat gek om voor zo'n groot gedeelte van je roi afhankelijk te zijn van een statische kickback vanuit de verkopende partij.
In het verlengde daarvan, @Backpacker zou jij misschien wat licht hierop kunnen laten schijnen? Waar worden de huidige grid rewards op gebaseerd en wat zijn de plannen hierin icm de homevolt?
Tibber communiceert hier op geen enkele manier over. Oftewel ze verschuilen / reageren hier met voorbedachte rade niet op. Omdat het waarschijnlijk nog heel lang niks anders gaat kunnen dan fictieve grid rewards . Ook goed , maar ga dan met de billen blood.
De grid reward van gisteren was alweer aanzienlijk lager dan de laagste reward van vorige maand.
Het lijkt dus ook een redelijk aflopende zaak die fictiefjes
En op hun site promoten ze toch echt dat de homevolt het al uitgebeid ondersteund . Nou die minuutjes dat de homevolt even laad of ontlaad om het net te ondersteunen. Waar moet ik die zoeken ......... Bij de vaatwasser achter ?
Of mis ik iets
:strip_exif()/f/image/i5UXuMPxRlMp5IgtPd9ktp4L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-07-2025 11:40 ]
Die statements over de verschillende markten, is dat niet misleiding als je kijkt naar wat de accu op dit moment effectief doet?
De batterij doet meer dan alleen goedkoop inkopen en duur verkopen op de day ahead markt. De Grid Rewards hangen samen met intraday of onbalans. Maar ze specificeren niet wat het precies is.Wesleymaur schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Die statements over de verschillende markten, is dat niet misleiding als je kijkt naar wat de accu op dit moment effectief doet?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik log elke 5 seconden wat de homevolt levert of pakt , daar zie ik geen onbalans acties in anders dan de schema's op de day ahead.
En we waren het toch eens dat de grid rewards fictief zijn ?
En wat draagt het piek en dal laden bij aan de net stabiliteit ?
[ Voor 87% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-07-2025 13:15 ]
Waarom zijn GR fictief? Hierboven is toch te zien dat het bijna driekwart van de opbrengsten van de Homevolt is? Het is niet navolgbaar, maar echt niet fictief. En waarom zou Tibber je gratis GR geven? Zij verdienen door op bepaalde momenten te stoppen of extra te laden. Dat doet je accu toch ook, net als de laadpaal van velen onder ons?m-ruiter227 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:10:
Ik zie de mijne niet op de onbalansmarkt handelen ?
En we waren het toch eens dat de grid rewards fictief zijn ?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Zoals gemeld. Ik zie geen enkele echte acties van de homevolt op de onbalans markt terug.Pr088 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Waarom zijn GR fictief? Hierboven is toch te zien dat het bijna driekwart van de opbrengsten van de Homevolt is? Het is niet navolgbaar, maar echt niet fictief. En waarom zou Tibber je gratis GR geven? Zij verdienen door op bepaalde momenten te stoppen of extra te laden. Dat doet je accu toch ook, net als de laadpaal van velen onder ons?
Ook als mijn homevolt een week niks doet krijg ik gewoon grid rewards . Dan is het niet navolgbaar maar fictief een zoethoudertje. Net als het zwijgen en geen enkele communicatie op wat voor vlak ook over de voortgang.
Je zou toch aardig wat actie moeten kunnen loggen op de onbalansmarkt als ie wat zou doen.
https://onbalansmarkt.com/live
Mijn auto's zie ik vaak vele malen per dag reageren op de onbalansmarkt. Geen enkele beweging op de homevolt. Dus een vrij duidelijke en correcte vergelijking met als conclusie . Homevolt doet niks op de onbalansmarkt.
[ Voor 24% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-07-2025 13:20 ]
Je hebt gelijk. Maar in het gedrag van de homevolt zie je nu dat er alleen gebruik wordt gemaakt van intraday prijsverschillen op de dag of op twee dagen.Pr088 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Waarom zijn GR fictief? Hierboven is toch te zien dat het bijna driekwart van de opbrengsten van de Homevolt is? Het is niet navolgbaar, maar echt niet fictief. En waarom zou Tibber je gratis GR geven? Zij verdienen door op bepaalde momenten te stoppen of extra te laden. Dat doet je accu toch ook, net als de laadpaal van velen onder ons?
ALs je dit gedrag bijvoorbeeld vergelijkt met de andere 'slimme accu's' of Tibber klanten die Grid Rewards krijgen voor het laden van de auto, dan zie je dat die veel meer reageren op de onbalans. De homevolt heeft m.i. nog nooit inene afgeweken van het schema dat op de intraday prijzen is ingegeven om op die onbalans in te springen.
Valt toch ook wel weer mee hoeveel minder aan grid rewards je krijgt?m-ruiter227 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:00:
[...]
En wat nu de tijdlijn is voor het aanspreken van de toegezegde energiemarkten. Dat lijkt me belangrijker dan het fictieve goedmakertje. Het kan niet zo zijn dat ze ruim 8 maanden geleden iets verkopen met alle reclame van dien dat het ding op verschillende energiemarkten handelt en dan nu nog steeds niks anders kan dan piek ontladen en dal ontladen.
Tibber communiceert hier op geen enkele manier over. Oftewel ze verschuilen / reageren hier met voorbedachte rade niet op. Omdat het waarschijnlijk nog heel lang niks anders gaat kunnen dan fictieve grid rewards . Ook goed , maar ga dan met de billen blood.
De grid reward van gisteren was alweer aanzienlijk lager dan de laagste reward van vorige maand.
Het lijkt dus ook een redelijk aflopende zaak die fictiefjes
En op hun site promoten ze toch echt dat de homevolt het al uitgebeid ondersteund . Nou die minuutjes dat de homevolt even laad of ontlaad om het net te ondersteunen. Waar moet ik die zoeken ......... Bij de vaatwasser achter ?
Of mis ik iets
[Afbeelding]
Februari 2025 - € 74 HV
Maart 2025 - € 77 HV
April 2025 - € 74 HV + 10 EV
Mei 2025 - € 75 HV + 9 EV
Juni 2025 - € 71 HV + 10 EV
Ik vind het meer jammer dat de EV Grid Rewards niet samenwerkt met de Homevolt. Ik heb het idee dat ik daar veel meer mis loop dan die 3 euro die ik deze maand mis voor HV GR.
Update : ook de tweede dag is weer lager dan de laagste reward ooit 2,01
Deze maand is dus weer een sterke daling in de fictieve grid rewards
[ Voor 68% gewijzigd door m-ruiter227 op 03-07-2025 06:57 ]
Ik ben benieuwd wanneer het stuk loopt.
Dat kunnen ze nog steeds wel doen zonder dat je dat weetJackBol schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:27:
Tibber handelt nog niet op de onbalans markt. In ieder geval niet met mijn batterij. Die laadt/ontlaadt alleen op basis van day-ahead prijzen. Dit gaat een keer een probleem opleveren want Tibber is nu geld aan het uitgeven dat het niet terug verdiend totdat ze de onbalans markt aan gaan spreken.
Ik ben benieuwd wanneer het stuk loopt.
Nope . Dan zou ik laad en ontlaad acties moeten zien, een aantal per dag momenteel buiten het normale lang laad of ontlaad schema .boyette schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Dat kunnen ze nog steeds wel doen zonder dat je dat weet
Dat is absoluut nog nooit het geval geweest dus kan het inderdaad met zekerheid zeggen. Simpel abc’tje
[ Voor 7% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-07-2025 17:17 ]
Ik zie het inderdaad ook 2,01 en 1,77 per dag wisselend.m-ruiter227 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:12:
Gisteren was de reward 1,77 . Die is nog nooit zo laag geweest als dag reward en je ziet een daling van de rewards iedere maand doorzetten in de redelijk constante dag bedragen.
Update : ook de tweede dag is weer lager dan de laagste reward ooit 2,01
Deze maand is dus weer een sterke daling in de fictieve grid rewards
Verleng die terugverdientijd maar weer! @JackBol wat gaat dat doen in je dashboard?
Het mooie is dat juist hierover een stuk in mijn review had meegenomen
De Grid Rewards zijn momenteel bovendien statisch en worden door Tibber vastgesteld op een bedrag van gemiddeld € 2,50 per dag. Het is dan ook de vraag of de toekomstige, daadwerkelijke Grid Rewards minder, evenveel of meer zullen opleveren. Die onzekerheid is relevant, aangezien de Grid Rewards op dit moment circa 80% van de inkomsten uitmaken.
Ik gok dat de EPEX spot kwartier (ipv. uur) prijs voor kWh’s hier mee te maken heeft. De timing dat de grid rewards omlaag gaan komt namelijk wel overeen met de timing dat Tibber, op de achtergrond, met kwartier prijzen is gaan werken. Later komen deze prijzen ook in de app/api zichtbaar voor klanten.
Dat is uitgesteld tot septemberAl3xand3R360 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:19:
[...]
Ik gok dat de EPEX spot kwartier (ipv. uur) prijs voor kWh’s hier mee te maken heeft. De timing dat de grid rewards omlaag gaan komt namelijk wel overeen met de timing dat Tibber, op de achtergrond, met kwartier prijzen is gaan werken. Later komen deze prijzen ook in de app/api zichtbaar voor klanten.
Lijkt me sterk dat dit aan de consumenten kant al is ingegaan. Daar moeten we dan toch echt over worden geïnformeerd? Grafiek wijzigingen in de app enzo?LordOfThePings schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:21:
Is de EPEX spot kwartierprijs uitgesteld, of de melding in de Tibber app? Als de kwartierprijzen wel zijn ingegaan, maar de meldingen nog niet, dan zou dat merkwaardig zijn, omdat consumenten dan niet weten tegen welke actuele prijs ze op dat moment verbruiken.
Maar de zoethouder rewards zijn deze maand weer "fors" omlaag gegaan als je het procentueel bekijkt.
Dat is na een paar dagen het gebruikelijke trappetje te kunnen inzien in de app.
[ Voor 37% gewijzigd door m-ruiter227 op 07-07-2025 11:41 ]
Al enig zicht wanneer API live gaat, anders dan 'later dit jaar'? Was toch een belangrijke selling-point?
Toevallig heb ik dat via de chat in de app uitgevraagd eind vorige week. En de reactie was dat het op dit moment in ieder geval nog niet kan. Hierin is geen prognose of een toezegging van ' komt later' gedaan. Nu was het volgens mij vrij duidelijk dat ik een potentiële klant was/ben dus ik zou niet te hard op dit jaar hopen. Als er iets concreets was dan was dat nu al een keer gecommuniceerd denk ik.LordOfThePings schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:46:
Als grid rewards nog verder dalen dan is het steeds minder zinvol om Tibber de slimme aansturing te laten doen. Dan zou ik graag de API een keer live zien gaan, zodat ik laden en ontladen kan afstemmen op eigen opwek/gebruik en prijsniveau.
Al enig zicht wanneer API live gaat, anders dan 'later dit jaar'? Was toch een belangrijke selling-point?
Als je de onbalans / EPEX data bekijkt van de afgelopen dagen heb je met een Homevolt niet echt meer kans om wat te verdienen op die markten.
Het is wel duidelijk aan het worden dat Tibber geen enkele info geeft . Het product is inmiddels zwaar achterhaald voordat er enige ondersteuning komt (wat ook nog eens heel ver weg lijkt )
De zoethouder reward neemt ook sterk af en vraag me ook af hoelang tibber dit nog blijft doen zo want dit kost hun gewoon geld .
Misschien is het verstandiger als we met meerdere het in gebreken stellen verder gaan opvoeren .
Het zwijgen , liegen en niet nakomen van beloofde zaken is wanbeleid en een verkocht product dat totaal niet voldoet aan het aangeboden / voorgespiegelde.
Zolang de ROI rond de 6,5 jaar blijft hangen vind ik het prima. Het is verder aan Tibber om te kijken hoe ze daarmee omgaan.m-ruiter227 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:19:
Inmiddels is de onbalans markt zo dat de Homevolt met de maar 6kWh vermogen en kleine 10kWh die hij snel kan (ont)laden (want de overige 2 gaat traag als je al tot 10 snel gaat) niet meer echt interessant.
Als je de onbalans / EPEX data bekijkt van de afgelopen dagen heb je met een Homevolt niet echt meer kans om wat te verdienen
Het is wel duidelijk aan het worden dat Tibber geen enkele info geeft . Het product is inmiddels zwaar achterhaald voordat er enige ondersteuning komt (wat ook nog eens heel ver weg lijkt )
De zoethouder reward neemt ook sterk af en vraag me ook af hoelang tibber dit nog blijft doen zo want dit kost hun gewoon geld .
Misschien is het verstandiger als we met meerdere het in gebreken stellen verder gaan opvoeren .
Het zwijgen , liegen en niet nakomen van beloofde zaken is wanbeleid en een verkocht product dat totaal niet voldoet aan het aangeboden / voorgespiegelde.
Die ROI hangt voor het over grootste deel af van de grid rewards die fictief zijn……..JackBol schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:43:
[...]
Zolang de ROI rond de 6,5 jaar blijft hangen vind ik het prima. Het is verder aan Tibber om te kijken hoe ze daarmee omgaan.
Klopt, maar zolang die ROI okay is, interesseert het me niet zoveel hoe Tibber dat aan de achterkant oplost.m-ruiter227 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:53:
[...]
Die ROI hangt voor het over grootste deel af van de grid rewards die fictief zijn……..
Maar we hebben iets gekocht wat zeker niet de voordeligste van de markt was met de voorspiegeling dat deze het net ondersteund en dus handelt op de onbalansmarkt. Iets wat absoluut niet waar is.
[ Voor 30% gewijzigd door m-ruiter227 op 08-07-2025 11:34 ]
Voor mijn review heb ik destijds @Backpacker gevraagd en die had intern nagevraagd en die kreeg toen terug eind Q3, begin Q4 2025.LordOfThePings schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:46:
Als grid rewards nog verder dalen dan is het steeds minder zinvol om Tibber de slimme aansturing te laten doen. Dan zou ik graag de API een keer live zien gaan, zodat ik laden en ontladen kan afstemmen op eigen opwek/gebruik en prijsniveau.
/f/image/UeZWgkNmggxJOGpYXaVkO5SG.png?f=fotoalbum_large)
Hmmm... dit vind ik echt niet chill. What's going on, Tibber?
Kan iemand (@Backpacker?) een verklaring geven waarom de grid rewards minder zouden moeten worden in de zomer? Ik had juist gehoopt dat de zomertijd meer zou opleveren, maar dat lijkt nu niet zo te zijn.
Hoe meer balans er is in het stroomnet hoe lager de grid rewardsGies123 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]
Hmmm... dit vind ik echt niet chill. What's going on, Tibber?
Kan iemand (@Backpacker?) een verklaring geven waarom de grid rewards minder zouden moeten worden in de zomer? Ik had juist gehoopt dat de zomertijd meer zou opleveren, maar dat lijkt nu niet zo te zijn.
Dat verschil is in de winter uiteraard groter of op dagen waarop de tarieven verder uit elkaar liggen als het super warm is bijv.
Er is nu meer balans dus is allemaal vrij logisch
Grid rewards is geen verdienmodel het is een beloning voor mensen die willen helpen de balans terug te brengen
Snap je het principe van de grid rewards wel of wil je gewoon zoveel mogelijk geld verdienen en het boeit je verder niet wat de achtergrond van het model is ?
[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 09-07-2025 12:14 ]
Dit heeft niet zozeer met het snappen van het principe van grid rewards te maken, als met het gegeven dat Tibber met hele grote letters over 'Grid Rewards', 'Grid Hero' en dergelijke adverteert: "Verlaag je energiekosten, verhoog je zelfverbruik en verdien Grid Rewards met netstabilisatie—zo ben je helemaal klaar voor het einde van salderen in 2027."Snap je het principe van de grid rewards wel of wil je gewoon zoveel mogelijk geld verdienen en het boeit je verder niet wat de achtergrond van het model is ?
Dan is het niet verwonderlijk dat een verlaging van de Grid Rewards kritisch wordt bekeken, wat daar ook de oorzaak van zij.
Dat GR nog in ontwikkeling zijn is bekend. Wat ik jammer vind is dat wanneer Tibber de techniek achter GR veranderd hier niet over communiceert. Was er door Tibber vooraf gemeld dat (hoeft niet eens hoe, is wel interessantBackpacker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:11:
Er is meer dynamiek in de Grid Rewards doorgevoerd om de werkelijke waarde en de tests op de achtergrond weer te geven. Ze zullen dus kunnen dalen en stijgen, hetzelfde gedrag zodra het 100% werkelijk Grid Reward events worden.
Als je zowel een Homevolt hebt als slim kunt laden met je auto, ben je dan op dit moment niet beter af door de Homevolt niet op slim laden te zetten, en alleen je auto te gebruiken voor Grid Rewards?
[ Voor 29% gewijzigd door Wesleymaur op 11-07-2025 09:59 ]
De beschikbaarheid an sich speelt geen rol hierinWesleymaur schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:57:
Wat mij opvalt, is dat mensen die via hun auto deelnemen aan Grid Rewards in de eerste dagen van juli aanzienlijk hogere opbrengsten lijken te behalen dan Homevolt eigenaren. Dit is opvallend, omdat een auto qua beschikbaarheid voor laden veel onvoorspelbaarder is dan een Homevolt accu. In mijn ogen zou een Homevolt, die altijd beschikbaar is voor Tibber, juist makkelijker aan te sturen moeten zijn dan een auto.
Als je zowel een Homevolt hebt als slim kunt laden met je auto, ben je dan op dit moment niet beter af door de Homevolt niet op slim laden te zetten, en alleen je auto te gebruiken voor Grid Rewards?
Het is geen beloning voor het paraat zijn
Okay. Maar waarom krijgt een auto dan wel het signaal om wel of juist niet te laten en de homevolt niet?boyette schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:06:
[...]
De beschikbaarheid an sich speelt geen rol hierin
Het is geen beloning voor het paraat zijn
Werkt hier gewoon hoorLordOfThePings schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:33:
Volgens mij ligt Grid Rewards er nu helemaal uit: in de app is het tegeltje verdwenen en zie ik in het tabje Rewards: 'binnenkort beschikbaar' en 'Binnenkort meer!'.
Bedoel je Grid Rewards via de auto of via de laadpaal?Wesleymaur schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:57:
Wat mij opvalt, is dat mensen die via hun auto deelnemen aan Grid Rewards in de eerste dagen van juli aanzienlijk hogere opbrengsten lijken te behalen dan Homevolt eigenaren. Dit is opvallend, omdat een auto qua beschikbaarheid voor laden veel onvoorspelbaarder is dan een Homevolt accu. In mijn ogen zou een Homevolt, die altijd beschikbaar is voor Tibber, juist makkelijker aan te sturen moeten zijn dan een auto.
Voor zover ik weet heeft Tibber nog geen mogelijkheid om direct je auto te koppelen met Grid Rewards, of mis ik hier iets…..
KloptMars2020 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:15:
[...]
Bedoel je Grid Rewards via de auto of via de laadpaal?
Voor zover ik weet heeft Tibber nog geen mogelijkheid om direct je auto te koppelen met Grid Rewards, of mis ik hier iets…..
:strip_exif()/f/image/f2tt3ZY99PMpP2OcTGEGUGJw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zie ik nu? Aanzienlijk hogere vergoeding vandaag. @Backpacker is dit wat je bedoelde t.a.v. meer dynamische vergoeding?
Sinds gisteravond was hij bezig met 80-120W ontladen. (Foto 1)
Zojuist de schakelaar even omgezet en een paar minuten gewacht voor de reset. Inmiddels is hij met de volle 6kW aan het ontladen, maar ik zie geen slim schema of zo staan. (Foto 2)
Heeft iemand hier de gouden tip om Homevolt weer bij zinnen te krijgen?
![]() | ![]() |
Hoort nu toch ook niet te ontladen maar pas na 20:00 uur lijkt me?renedev schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:46:
Onze Homevolt is zijn slimme modus kwijt zo lijkt het.
Sinds gisteravond was hij bezig met 80-120W ontladen. (Foto 1)
Zojuist de schakelaar even omgezet en een paar minuten gewacht voor de reset. Inmiddels is hij met de volle 6kW aan het ontladen, maar ik zie geen slim schema of zo staan. (Foto 2)
Heeft iemand hier de gouden tip om Homevolt weer bij zinnen te krijgen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Eens. Maar de batterij heeft dus geen slim schema meer, terwijl alles verder wel goed staat in de app.boyette schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Hoort nu toch ook niet te ontladen maar pas na 20:00 uur lijkt me?
Sinds gisteravond begonnen met langzaam ontladen, na de Reset (door schakelaar om te zetten) is hij nu 6kW aan het ontladen.
Eerst had ik de hoop dat hij dat deed om straks om 14:00 weer te kunnen laden, maar dat lijkt niet het geval. Tenminste niet volgens het schema.
Gisteren was het prijsverschil tussen hoogste/laagste niet heel groot, max €0,10/kWh. Omdat een laadcyclus iets meer dan €0,10/kWh kost, is het niet economisch om de batterij in te zetten. Zie de instelling 'cost per cycle' in de app. Kan dat verklaren waarom je geen activiteit zag?Hoort nu toch ook niet te ontladen maar pas na 20:00 uur lijkt me?
Geen idee of dat de verklaring is, we maken nu voor het eerst mee dat de Homevolt zo reageert.LordOfThePings schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Gisteren was het prijsverschil tussen hoogste/laagste niet heel groot, max €0,10/kWh. Omdat een laadcyclus iets meer dan €0,10/kWh kost, is het niet economisch om de batterij in te zetten. Zie de instelling 'cost per cycle' in de app. Kan dat verklaren waarom je geen activiteit zag?
Onze cost per cycle staat nog op de oorspronkelijke standaardwaarde (5 cent)
Maar dat zou toch niet verklaren waarom de batterij ineens met 80-110 W is gaan ontladen sinds gisteravond 1900?
> Ik zie nu dat er een nieuwe planning is aangemaakt, namelijk tot 1400 maximaal ontladen.
Maar hij gaat hem daarna niet meer laden, ondanks dat we wel flink zonneopbrengst hebben. Dit liet hij eerder wel in het slimme schema zien.
Wacht nog even. OP een gegeven moment wordt het nieuwe schema ingeladen en zal het geheel weer recht trekken. Voor meer informatie kan je altijd naar de webpagina van de homevolt gaan, dan zie je meer dan wat je in de app ziet.renedev schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Geen idee of dat de verklaring is, we maken nu voor het eerst mee dat de Homevolt zo reageert.
Onze cost per cycle staat nog op de oorspronkelijke standaardwaarde (5 cent)
Maar dat zou toch niet verklaren waarom de batterij ineens met 80-110 W is gaan ontladen sinds gisteravond 1900?
> Ik zie nu dat er een nieuwe planning is aangemaakt, namelijk tot 1400 maximaal ontladen.
Maar hij gaat hem daarna niet meer laden, ondanks dat we wel flink zonneopbrengst hebben. Dit liet hij eerder wel in het slimme schema zien.
Dat gaat net een timer denk ik en een slow downWesleymaur schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:48:
[...]
Wacht nog even. OP een gegeven moment wordt het nieuwe schema ingeladen en zal het geheel weer recht trekken. Voor meer informatie kan je altijd naar de webpagina van de homevolt gaan, dan zie je meer dan wat je in de app ziet.
Dat zou je moeten kunnen forceren in dit geval met een command
Ik geloof dat je gelijk hebt! 👍Wesleymaur schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:48:
[...]
Wacht nog even. OP een gegeven moment wordt het nieuwe schema ingeladen en zal het geheel weer recht trekken. Voor meer informatie kan je altijd naar de webpagina van de homevolt gaan, dan zie je meer dan wat je in de app ziet.
Er staat nu weer een slim schema in!
/f/image/wqh4pDqibl6wtIMU42zGAWRB.png?f=fotoalbum_large)
Hierboven verloop van soc van de twee accu’s in mijn Homevolt. Volgens mij klopt hier iets niet. Ik heb daarom de vraag ook bij Tibber neergelegd.
De Tibber app zelf laat het gemiddelde van de soc’s zien, waardoor je de gekke sprong niet in de grafieken in de app ziet. Omdat de HV al een tijdje niet hoger dan 92% kwam ben ik eens verder gaan zoeken met bovenstaande grafiek dus als resultaat.
Zijn er meer HV eigenaar met dubbele accu’s die dit gedrag herkennen?
Zowel de auto als de HV beginnen op hetzelfde moment (laagste stroomprijs) te laden.
De HV doet niet aan loadbalancing, de Easee laadpaal wel dus de auto is pas later klaar, niet handig.
Wat ik zou willen is dat
- de HV snapt dat de panelen later in de middag meer capaciteit leveren en dus later gaat laden
- de HV tweede prioriteit krijgt en zichzelf loadbalanced naar lagere capaciteit ten gunste van de Easee
Je wil de Homevolt altijd voorrang geven vanuit efficiëntie en financieel oogpunt.HaikoW schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:33:
Wat ik irritant blijf vinden is dat de Homevolt niet aan loadbalancing doet en niet heeft geleerd dat onze panelen op het westen liggen.
Zowel de auto als de HV beginnen op hetzelfde moment (laagste stroomprijs) te laden.
De HV doet niet aan loadbalancing, de Easee laadpaal wel dus de auto is pas later klaar, niet handig.
Wat ik zou willen is dat
- de HV snapt dat de panelen later in de middag meer capaciteit leveren en dus later gaat laden
- de HV tweede prioriteit krijgt en zichzelf loadbalanced naar lagere capaciteit ten gunste van de Easee
Je tweede punt is te bereiken door de grid loadbalancer in de homevolt instellingen iets lager te zetten dan de loadbalancer van je auto laad circuit. Met de homevolt / zappi lader staan deze op 25/27A, op een 25A hoofdzekering. Wat prima is voor 1-2h max. Bij gelijk gesteld, gingen de twee apparaten om elkaar heen dansen waardoor de totale opname in de goedkope uren vies omlaag gaat.HaikoW schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:33:
Wat ik irritant blijf vinden is dat de Homevolt niet aan loadbalancing doet en niet heeft geleerd dat onze panelen op het westen liggen.
Wat ik zou willen is dat
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Niet zo 'extreem' als bij jou, maar ik zie ook altijd wel verschillen. Dat sprongetje naar 100% iets na 14:00 is ook raar. Misschien de accu even spannningsloos maken zodat de BMS gereset wordt?beekc1 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:11:
[Afbeelding]
Hierboven verloop van soc van de twee accu’s in mijn Homevolt. Volgens mij klopt hier iets niet. Ik heb daarom de vraag ook bij Tibber neergelegd.
De Tibber app zelf laat het gemiddelde van de soc’s zien, waardoor je de gekke sprong niet in de grafieken in de app ziet. Omdat de HV al een tijdje niet hoger dan 92% kwam ben ik eens verder gaan zoeken met bovenstaande grafiek dus als resultaat.
Zijn er meer HV eigenaar met dubbele accu’s die dit gedrag herkennen?
Ik houd ook altijd wel iets verschil en helemaal vollopen doet de accu hier ook niet (zie bijlage). Mijn BAT01 is overigens onlangs vervangen.
:strip_exif()/f/image/ZbO3lJY6JeYpByRH8bFL1Y72.png?f=user_large)
Er was een update van load balancing (en peak controle voor de Zweedse markt) uitgerold naar 50% om dit gedrag te verbeteren maar die is nu tijdelijk teruggedraaid door wat bijeffecten. Ik verwacht dat die eind augustus/begin september weer in aangepaste versie zal worden uitgerold.HaikoW schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:33:
Wat ik zou willen is dat
Kloppen die beloftes wat gezegd wordt over de terugverdientijd en dat het systeem fijn werk?. En de wat verouderde Batterij is dat nog van deze tijd. Of moet ik voor een ander merk gaan en de homevolt links laten liggen?
Of wachten op de vernieuwde versie? Als deze er komt?
Groet Renger
Heb je ook zonnepanelen ?Renger-oi schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:03:
Hallo ik zit een beetje in dubio. Ik zit al wat langer bij Tibber en dat bevalt goed maar twijfel erg of ik de Homevolt als thuisbatterij moet kopen.
Kloppen die beloftes wat gezegd wordt over de terugverdientijd en dat het systeem fijn werk?. En de wat verouderde Batterij is dat nog van deze tijd. Of moet ik voor een ander merk gaan en de homevolt links laten liggen?
Of wachten op de vernieuwde versie? Als deze er komt?
Groet Renger
Bij een 3x25 ampère zou je in theorie beide apparaten op vol vermogen kunnen faciliteren. 3x25x230 = 17,25 kW vermogen. Auto is max 11 kW en homevolt 6 kW. Dit geeft uiteraard weinig ruimte voor andere apparaten 😄HaikoW schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:33:
Wat ik zou willen is dat
Dus weet niet of ik voor de homevolt wil gaan of dat ik toch voor een ander merk moet kiezen.