Ik heb ook letterlijk maar
één artikel en
één Redditbericht erover kunnen vinden toen ik opzocht of er EU-betaalkaartschema's projecten waren. Blijkbaar was er
Monnet van de EPI voorganger, maar die was toen gefaald.
offtopic:
Rant nu dat ik een dag echt ff dingen uitgezocht heb: Waarom hebben we 5 verschillende initiatieven en géén universele Europa/Eurozone-breedt initiatief?
We hebben in West-Europa nu Wero die iDEAL etc gaat vervangen in de Benelux, Frankrijk, en Duitsland. Dat is van het
European Payments Initiative. Maar wacht! Er is ook het
European Mobile Payment Systems Association!.
Want die gabbers (Oostenrijk en mindere mate Duitsland) hebben in de tussentijd ook weer
Bluecode stevig ontwikkeld, wat ook een soortgelijke tegenhanger is van Wero maar wel al in winkels gebruikt kan worden dmv QR/barcodes, die in Azië over Alipay werkt, die ook NFC-betalingen moet gaan ondersteunen buiten Apple/Google Pay. Oh, en dit jaar nog hebben de Italianen, Spanjaarden, en Portuguezen hebben
hun nationale betaalsystemen samengeknoopt: de
European Payment Alliance (niet te verwarren met de European Payments
Initiative!), die allen weer lid zijn van het EMPSA hierboven, waar ook de Poolse en Scandinavische systemen aangeknoopt gaan worden.
Dus, wtf? Moeten die gasten allemaal hun nationale systemen na jaren hard werken
waar dit jaar nog nieuwe landelijke system zich bij hebben aangemeld gewoon ff ctrl-a delete doen? En zo niet, waarom dan dit hele Wero-gebeuren als driekwart alsnog lekker hun eigen gang gaan?
Dan Stella (
Sovereign Technical European initiative Leveraging Local Assets, zeg dat ff 5x snel), waar
niemand ooit van gehoord heeft, wat blijkbaar door een fintech is opgericht: ByQwest. Ook niet een EU-initiatief maar soort-van-geïnspireerd-door-het-ECB-maar-niet-echt?
Ik ga mijn eigen initiatief beginnen! Voor betaalkaarten nemen we gewoon Maestro 1:1 over en noemen het
Pagi (betalen in het Esperanto), en we geven héél Europa toegang tot Tikkie, en zetten zelf een NFC-standaard op zodat je weer gewoon via je bankapp kan NFCen, of QR-codes kan scannen en betalen.