• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:23
La1974 schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:38:
[...]

Een soortgelijk proces bestaat toch al jaren bij partijen als Mastercard en Visa. Dit zal daar toch wel op gaan lijken?
Ja, zelfs decennia.
Het is ook geen rocket science, maar een kwestie van hoor- en wederhoor.

Wat mij alleen nog niet duidelijk is, is of Wero ook zelf een definitief oordeel in geschillen gaat geven. Vooralsnog lijkt het vooral faciliterend en moet je, als de eerste fase van het geschil niet tot uitkomst leidt, je eigen bank het gaan uitzoeken met de verkoper of diens payment provider.

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-01 19:52
Wordt Wero ook geforceerd via PSD3? Want als er landen niet meedoen zal Wero weinig succes hebben.

• Wally2002
gpon schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:33:
Wordt Wero ook geforceerd via PSD3? Want als er landen niet meedoen zal Wero weinig succes hebben.
Wat bedoel je met 'geforceerd via PSD3' ?

In het kader van een vrije markt en gelijk speelveld gaat de EU echt geen partijen voortrekken.
Hooguit zouden er, gezien geopolitieke ontwikkelingen, eisen kunnen komen m.b.t. verwerking en opslag van betaaldata in de EU (voor zover dat nog niet gebeurd). Maar daar zouden de Amerikaanse bedrijven ook aan kunnen voldoen.

• gpon
Wally2002 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:45:
[...]

Wat bedoel je met 'geforceerd via PSD3' ?

In het kader van een vrije markt en gelijk speelveld gaat de EU echt geen partijen voortrekken.
Hooguit zouden er, gezien geopolitieke ontwikkelingen, eisen kunnen komen m.b.t. verwerking en opslag van betaaldata in de EU (voor zover dat nog niet gebeurd). Maar daar zouden de Amerikaanse bedrijven ook aan kunnen voldoen.
10 a 13 jaar geleden was er een soortgelijk project om een alternatief te bieden aan Visa en MC, maar doordat veel EU landen niet meededen is het aan een stille dood gestorven.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-01 23:35
gpon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:48:
[...]
10 a 13 jaar geleden was er een soortgelijk project om een alternatief te bieden aan Visa en MC, maar doordat veel EU landen niet meededen is het aan een stille dood gestorven.
Klopt, maar als de Wiki van Wero leest dan zie je dat er allang een groot genoeg marktaandeel is verkregen (dat grotendeels nog moet worden geïmplementeerd) om het een de facto standaard te maken. Lees vooral ook de EPI site (zie de verwijzingen in de Wiki).

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:17
CEO iDEAL te gast in podcast van BNR:
https://www.bnr.nl/podcas...keer-en-de-komst-van-wero

• GeEkIe
Ondertussen plant N26 de start van Wero, ook in Nederland, in H2 '26:
N26 plans to initially launch the Wero integration in Germany, France and the Netherlands in H2 2026.

• Wally2002
GeEkIe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:08:
Ondertussen plant N26 de start van Wero, ook in Nederland, in H2 '26:

[...]
Dit was 4 december al gemeld:

• GeEkIe
Wally2002 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:57:
[...]
Dit was 4 december al gemeld:
[...]
Dat was mij ontgaan, excuus.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vandaag een betaling via Mollie gedaan en ik zag de optie (naast bv iDEAL enzo), iets in de zin van betaal rechtstreeks via je bank onderin en werd gestuurd naar de volgende link: https://checkout.instantbankpayment.com/?session=1337

Het opende idd mijn bank app en daar kon ik de betaling mee afronden. Geen idee of dit ook een soort alternatief voor Wero is/wordt. Ik had het iig nog niet eerder gezien.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:28
xileS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:23:
Vandaag een betaling via Mollie gedaan en ik zag de optie (naast bv iDEAL enzo), iets in de zin van betaal rechtstreeks via je bank onderin en werd gestuurd naar de volgende link: https://checkout.instantbankpayment.com/?session=1337

Het opende idd mijn bank app en daar kon ik de betaling mee afronden. Geen idee of dit ook een soort alternatief voor Wero is/wordt. Ik had het iig nog niet eerder gezien.
Is dit niet "Payment Initiation Services (PIS)", ook bekend als "Pay by Bank"?

• xileS
  • Niet online
wiemelen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:34:
[...]

Is dit niet "Payment Initiation Services (PIS)", ook bekend als "Pay by Bank"?
Je hebt gelijk, zie nog een tabblad met PSD2 open staan.

• GeEkIe
Het is bizar dat er op Wikipedia geen artikel over Payment Initiation Services (PIS) staat; zelfs geen beginnetje ter aanvulling.

Naast wero-wallet.eu is er nu ook sowieso-wero.nl .
Ik begrijp niet helemaal waarom dit (ook) in het leven is geroepen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

GeEkIe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:47:
Het is bizar dat er op Wikipedia geen artikel over Payment Initiation Services (PIS) staat; zelfs geen beginnetje ter aanvulling.
Wat houdt je tegen om dat beginnetje te maken?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• GeEkIe
Hippe Lip schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:52:
[...]

Wat houdt je tegen om dat beginnetje te maken?
Het feit dat er bij het beginnen van een artikel extreem en regelrecht vijandig door moderators wordt beoordeeld. Ipv een goed genoeg artikel te verbeteren stoppen zij meer tijd en moeite in het afbranden van een nieuw artikel. Bijzonder mensonvriendelijke en regelrecht vijandige gemeenschap!

• Wally2002
GeEkIe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:47:

Naast wero-wallet.eu is er nu ook sowieso-wero.nl .
Ik begrijp niet helemaal waarom dit (ook) in het leven is geroepen.
Die website lijkt me nu typisch een (onderdeel van) reclamecampagne. We weten nu dus ook de slogan.

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:25
Payconiq is verdwenen bij ING Belgium.

Wie de optie mobiele betalingen in de ING Banking App selecteert, krijgt nu dit bericht te zien:
Payconiq is vervangen door Wero. Dat heeft verder geen impact op hoe je wil betalen of betaald worden. Wero staat voor je klaar.
Hoewel Payconiq als merk verdwijnt, gaat het platform en app verder onder de nieuwe naam Bancontact Pay. Die overgang is voorzien voor maart 2026. Vanaf dan zal het ook mogelijk zijn voor alle Wero-gebruikers (dus ook Nederlanders) om Bancontact QR-codes te scannen in winkels.

Yaha!

• xileS
  • Niet online
phYzar schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:44:
[...]

Vanuit mijn werkgever hebben we al gesproken met de bank en Wero gaat zeker een percentage worden (vaste fee plus percentage met in het begin een cap daarop maar die kan later worden losgelaten) en Wero gaat ook chargebacks en disputen ondersteunen, dus de kosten en mensen om dat te behandelen komt er voor de merchants nog eens bovenop. iDeal kost op deze volumes minder dan 10 cent, en Wero wordt (afhankelijk van orderbedrag natuurlijk) absurd veel duurder. Een deel van de businesscases met online verkopen komt hierdoor onder druk en zal waarschijnlijk Wero niet gaan ondersteunen.
Ff in het juiste Wero topic. Heb je ook meegekregen wat de cap is?

Alles wijst er idd op dat Wero een stuk duurder wordt dan iDEAL en kan bv Tikkie nog wel blijven bestaan icm met Wero?

• gpon
Wally2002 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:20:
[...]

Die website lijkt me nu typisch een (onderdeel van) reclamecampagne. We weten nu dus ook de slogan.
Hoe weet je of die website ook officieel is?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Weet iemand ondertussen wat de kosten voor bedrijven gaan worden voor Wero? Ik lees nu net dat er aankoopbescherming bij gaat zitten wat betekent dat het niet alleen een betaalmiddel meer is maar ook een verzekering en dat betekent weer dat de kosten voor verkopers flink omhoog zouden kunnen gaan. Dit gaat voor mij een probleem worden.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Jamie4242
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-01 23:43
peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:08:
Weet iemand ondertussen wat de kosten voor bedrijven gaan worden voor Wero? Ik lees nu net dat er aankoopbescherming bij gaat zitten wat betekent dat het niet alleen een betaalmiddel meer is maar ook een verzekering en dat betekent weer dat de kosten voor verkopers flink omhoog zouden kunnen gaan. Dit gaat voor mij een probleem worden.
Pay.nl heeft hun tarieven al gepubliceerd. Vziw gelden de 'incentive' tarieven in de overgangsperiode vanaf het moment dat je technische implementatie overgaat van iDEAL naar Wero. (Dus nog niet in de rebranding periode, in die periode zit je nog op iDEAL techniek).

Ik gok dat 'advanced' dingen als subscriptions etc. zijn.

Linker kolom is met abo € 35 p/m, rechter kolom is met abo € 89 p/m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78JbvGDRRxIjZc8cj1sc3j2cU2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kdf0AMhQLUuNpwPke35apjlY.png?f=fotoalbum_large

Edit: als referentie, de iDEAL prijzen bij Pay.nl zijn € 0,19 / € 0,17.

[ Voor 3% gewijzigd door Jamie4242 op 23-12-2025 13:41 ]

• xileS
  • Niet online
peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:08:
Reken dus maar op dat het een percentage van je omzet gaat kosten, dus ik hoop dat er iets anders in tussentijd populairder gaat worden. Handmatig overboeken is ook niet echt gebruiksvriendelijk.

• peize9
  • Nu online
Jamie4242 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:40:
[...]

Pay.nl heeft hun tarieven al gepubliceerd. Vziw gelden de 'incentive' tarieven in de overgangsperiode vanaf het moment dat je technische implementatie overgaat van iDEAL naar Wero. (Dus nog niet in de rebranding periode, in die periode zit je nog op iDEAL techniek).

Ik gok dat 'advanced' dingen als subscriptions etc. zijn.

Linker kolom is met abo € 35 p/m, rechter kolom is met abo € 89 p/m.

[Afbeelding]

Edit: als referentie, de iDEAL prijzen bij Pay.nl zijn € 0,19 / € 0,17.
Voor kleinere instanties, zoals de stichtingen waar ik websites voor heb gemaakt, is €35 per maand niet echt te doen dus die zitten allemaal bij Mollie. Prijs zal dus wel een stukje hoger zijn.

• Jamie4242
peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:51:
[...]

Voor kleinere instanties, zoals de stichtingen waar ik websites voor heb gemaakt, is €35 per maand niet echt te doen dus die zitten allemaal bij Mollie. Prijs zal dus wel een stukje hoger zijn.
Snap ik. Dat is natuurlijk een simpele rekensom, > 270 iDEALs per maand ben je goedkoper uit bij Pay.nl. Ik snap direct dat veel merchants dat niet halen.

Waar Mollie dan weer enorm van profiteert is mensen die daar blijven hangen wanneer ze boven die drempel komen.

• peize9
  • Nu online
Zou een nieuwe betaalmethode die geen aankoopbescherming bied maar die wel veel stricter is met wie het mag gebruiken (en dus meer focust op het afhouden van oplichtende/malafide sites) en dezelfde prijzen als Ideal hanteert niet beter zijn in veel gevallen?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:43:
Zou een nieuwe betaalmethode die geen aankoopbescherming bied maar die wel veel stricter is met wie het mag gebruiken (en dus meer focust op het afhouden van oplichtende/malafide sites) en dezelfde prijzen als Ideal hanteert niet beter zijn in veel gevallen?
De beste start is om niet bij oplichtende en malafide sites dingen te kopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jamie4242
peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:43:
Daar verdienen de banken natuurlijk niet aan. De issuer fee voor iDEAL ligt op €0,0065 (info 2023) en ik vermoed verhoging daarvan oa. reden is voor de hogere prijs van Wero. Zie ook de banken die zich verzetten tegen de digitale euro omdat ze daar niks aan verdienen.

• peize9
  • Nu online
Jamie4242 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:04:
[...]

Daar verdienen de banken natuurlijk niet aan. De issuer fee voor iDEAL ligt op €0,0065 (info 2023) en ik vermoed verhoging daarvan oa. reden is voor de hogere prijs van Wero. Zie ook de banken die zich verzetten tegen de digitale euro omdat ze daar niks aan verdienen.
De verhoogde prijs (oftewel het percentage) van Wero komt door de aankoopbescherming zoals bij credit cards. Banken verdienen hier sowieso niet veel aan.

• xileS
  • Niet online
peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:53:
[...]

De verhoogde prijs (oftewel het percentage) van Wero komt door de aankoopbescherming zoals bij credit cards. Banken verdienen hier sowieso niet veel aan.
iDEAL is juist zo populair geworden in NL vanwege het gemak van betalen en dat het redelijk goedkoop is om geld van A naar B te krijgen.

Privé Tikkies, wat ook via iDEAL verloopt is wel gratis voor consumenten. Als het straks met Wero voor bv consumenten geld gaat kosten dan is de populariteit snel bij Tikkie.

Ze adverteren het iig mooi naar de consument, want die zou alleen maar voordelen ervaren, zoals ook mee kunnen betalen in het buitenland.

Voor de ondernemer betekend dit gewoon weer extra kosten. En overwegen om dit door te berekenen of niet, als er straks geen goedkope alternatieven meer zijn.

• robingouw
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-01 11:58
dutchnltweaker schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 06:05:
Tot mijn grote verbazing lees ik vandaag dat ideal wordt vervangen door wero.
Bron: https://www.bright.nl/nie...-tot-ideal-verdwijnt.html
Wel is interessant volgens dit artikel uit 2023:

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...eem-currence-payconiq-epi
Dat het ook nog een equivalent aan Google en Apple pay moet worden, betekend dat dat we straks een branding van visa/mastercard + wero krijgen?
Wel interessant om dit te volgen hoe zich dit gaat ontwikkelen.
In principe geen verandering, is voor ons alleen een naamswijziging. Manier van betalen is al hetzelfde als in de rest van Europa, alleen wij noemde het als enige iDeal en dat wordt nu dus Wero om het recht te trekken met de andere landen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
robingouw schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:03:
[...]

In principe geen verandering, is voor ons alleen een naamswijziging. Manier van betalen is al hetzelfde als in de rest van Europa, alleen wij noemde het als enige iDeal en dat wordt nu dus Wero om het recht te trekken met de andere landen.
Misschien de andere 18 pagina's checken om te weten dat dit echt niet klopt?

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 10:29
peize9 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:53:
[...]

Visa en Mastercard maken zeer hoge winsten (extreem hoge winsten) als percentage van hun omzet.

Er staat Wero niks in de weg om ook heel veel te verdienen.

• peize9
  • Nu online
Henry86 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:10:
[...]

Visa en Mastercard maken zeer hoge winsten (extreem hoge winsten) als percentage van hun omzet.

Klopt. Hun percentages zijn ook een goed stuk hoger.

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-01 10:02

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Henry86 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:10:
[...]

Dus tijd dat Stella toch een ding wordt (of Monnet terugbrengen) als pan-Europees betaalkaart. Wero is leuk maar ik betaal in de winkel graag met een betaalkaart. :P

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Kost gewoon pinnen de winkel nog zo veel dan?
Ik dacht dat wel voorbij was. Zag vroeger wel eens bordjes pinnen +€0,10. Maar die zie ik bijna nergens meer. Vooral pinnen ja graag!

Dus ik houd overal mijn smartphone voor.
Ik weet oprecht mijn pincode niet als ik die ooit nodig heb. Met de overstap naar ING gelijk mobiel betalen ingesteld. Dus de pas nooit gebruikt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik denk dat geld afstorten gewoon heel duur is geworden. Tenminste; als ik er vanuit ga dat zakelijk dezelfde ontwikkeling heeft plaatsgevonden als bij consumenten @Dennis1812 .

• Sissors
  • Niet online
Pinnen kost momenteel geen drol, of dat zo blijft met de overstap naar Maestro / Visa debitcards is de vraag.

• Wally2002
Dennis1812 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:11:
Ik dacht dat wel voorbij was. Zag vroeger wel eens bordjes pinnen +€0,10. Maar die zie ik bijna nergens meer. Vooral pinnen ja graag!
Sowieso mogen die kosten niet (meer) in rekening gebracht worden bij de klant dus die bordjes +0,10 zie je al een tijdje niet meer.

De kosten voor de ondernemer zijn er natuurlijk wel, dat is juist de hele discussie hier. Dat kost voor Maestro zeer weinig en bovendien een vast bedrag.

• GeEkIe
Aerkhanite schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dus tijd dat Stella toch een ding wordt
Op hun FAQ:
  • When will STELLA card be available?
  • Initial pilot programs are launching across select European markets, with phased rollout planned through 2025-2026.

• peize9
  • Nu online
GeEkIe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:23:
[...]

Op hun FAQ:
  • When will STELLA card be available?
  • Initial pilot programs are launching across select European markets, with phased rollout planned through 2025-2026.
Ik heb er echter niet veel over gehoord dus daar zal wel vertraging zijn.

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-01 10:02

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

peize9 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:43:
[...]

Ik heb er echter niet veel over gehoord dus daar zal wel vertraging zijn.
Ik heb ook letterlijk maar één artikel en één Redditbericht erover kunnen vinden toen ik opzocht of er EU-betaalkaartschema's projecten waren. Blijkbaar was er Monnet van de EPI voorganger, maar die was toen gefaald.
offtopic:
Rant nu dat ik een dag echt ff dingen uitgezocht heb: Waarom hebben we 5 verschillende initiatieven en géén universele Europa/Eurozone-breedt initiatief?
We hebben in West-Europa nu Wero die iDEAL etc gaat vervangen in de Benelux, Frankrijk, en Duitsland. Dat is van het European Payments Initiative. Maar wacht! Er is ook het European Mobile Payment Systems Association!.

Want die gabbers (Oostenrijk en mindere mate Duitsland) hebben in de tussentijd ook weer Bluecode stevig ontwikkeld, wat ook een soortgelijke tegenhanger is van Wero maar wel al in winkels gebruikt kan worden dmv QR/barcodes, die in Azië over Alipay werkt, die ook NFC-betalingen moet gaan ondersteunen buiten Apple/Google Pay. Oh, en dit jaar nog hebben de Italianen, Spanjaarden, en Portuguezen hebben hun nationale betaalsystemen samengeknoopt: de European Payment Alliance (niet te verwarren met de European Payments Initiative!), die allen weer lid zijn van het EMPSA hierboven, waar ook de Poolse en Scandinavische systemen aangeknoopt gaan worden.

Dus, wtf? Moeten die gasten allemaal hun nationale systemen na jaren hard werken waar dit jaar nog nieuwe landelijke system zich bij hebben aangemeld gewoon ff ctrl-a delete doen? En zo niet, waarom dan dit hele Wero-gebeuren als driekwart alsnog lekker hun eigen gang gaan?

Dan Stella (Sovereign Technical European initiative Leveraging Local Assets, zeg dat ff 5x snel), waar niemand ooit van gehoord heeft, wat blijkbaar door een fintech is opgericht: ByQwest. Ook niet een EU-initiatief maar soort-van-geïnspireerd-door-het-ECB-maar-niet-echt?

Ik ga mijn eigen initiatief beginnen! Voor betaalkaarten nemen we gewoon Maestro 1:1 over en noemen het Pagi (betalen in het Esperanto), en we geven héél Europa toegang tot Tikkie, en zetten zelf een NFC-standaard op zodat je weer gewoon via je bankapp kan NFCen, of QR-codes kan scannen en betalen.

• peize9
  • Nu online
Aerkhanite schreef op donderdag 25 december 2025 @ 02:14:
[...]

Ik heb ook letterlijk maar één artikel en één Redditbericht erover kunnen vinden toen ik opzocht of er EU-betaalkaartschema's projecten waren. Blijkbaar was er Monnet van de EPI voorganger, maar die was toen gefaald.
offtopic:
Rant nu dat ik een dag echt ff dingen uitgezocht heb: Waarom hebben we 5 verschillende initiatieven en géén universele Europa/Eurozone-breedt initiatief?
We hebben in West-Europa nu Wero die iDEAL etc gaat vervangen in de Benelux, Frankrijk, en Duitsland. Dat is van het European Payments Initiative. Maar wacht! Er is ook het European Mobile Payment Systems Association!.

Want die gabbers (Oostenrijk en mindere mate Duitsland) hebben in de tussentijd ook weer Bluecode stevig ontwikkeld, wat ook een soortgelijke tegenhanger is van Wero maar wel al in winkels gebruikt kan worden dmv QR/barcodes, die in Azië over Alipay werkt, die ook NFC-betalingen moet gaan ondersteunen buiten Apple/Google Pay. Oh, en dit jaar nog hebben de Italianen, Spanjaarden, en Portuguezen hebben hun nationale betaalsystemen samengeknoopt: de European Payment Alliance (niet te verwarren met de European Payments Initiative!), die allen weer lid zijn van het EMPSA hierboven, waar ook de Poolse en Scandinavische systemen aangeknoopt gaan worden.

Dus, wtf? Moeten die gasten allemaal hun nationale systemen na jaren hard werken waar dit jaar nog nieuwe landelijke system zich bij hebben aangemeld gewoon ff ctrl-a delete doen? En zo niet, waarom dan dit hele Wero-gebeuren als driekwart alsnog lekker hun eigen gang gaan?

Dan Stella (Sovereign Technical European initiative Leveraging Local Assets, zeg dat ff 5x snel), waar niemand ooit van gehoord heeft, wat blijkbaar door een fintech is opgericht: ByQwest. Ook niet een EU-initiatief maar soort-van-geïnspireerd-door-het-ECB-maar-niet-echt?

Ik ga mijn eigen initiatief beginnen! Voor betaalkaarten nemen we gewoon Maestro 1:1 over en noemen het Pagi (betalen in het Esperanto), en we geven héél Europa toegang tot Tikkie, en zetten zelf een NFC-standaard op zodat je weer gewoon via je bankapp kan NFCen, of QR-codes kan scannen en betalen.
Het is jammer, ik hoop dat er toch een europese standaard komt.
offtopic:
Honestly, daar denk ik dus ook aan, zowel om europa minder afhankelijk te maken van andere landen en om de ervaring te kunnen verbeteren. Meer mogelijkheden (betalen met kaart, QR, NFC simpel vanuit app van bank en meer), makkelijk in gebruik, veiligeren een focus op Europees zijn, maar wereldwijd bruikbaar zijn. Lage kosten voor de gebruiker speelt daar ook een belangrijke rol. Maar goed, dat zal wel erg moeilijk zijn en aan alle kanten problemen ondervinden en dan nergens op uit komen.

• xileS
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:11:
Nu iets van 7 cent, maar check andere topic "Mastercard stopt met Maestro". Wordt gelijk aankomende maand in 2026 gelijk een stuk duurder in sommige gevallen. Percentages gaat het met veel kaarten worden, dus dat kan hoog oplopen.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-01 20:21
[...]

offtopic:

Het is wel de bedoeling dat Wero en EuroPA gaan samenwerken, maar behalve onderstaand persbericht heb ik daar weinig over gehoord.

https://epicompany.eu/med...payments-with-a-hub-model

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
Betaalverzoeken via een link versturen op afstand is nu ook mogelijk bij Wero (via ING Belgium).

Betaallinks hebben als formaat: share.weropay.eu/p/1/r/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Wanneer je een betaallink opent op je PC, word je doorgestuurd naar de website https://start.wero-wallet.eu.
Hier moet je je bank kiezen en krijg je vervolgens een QR-code te zien om te scannen die de bankapp op je telefoon opent om de betaling te voltooien. De QR-code direct scannen in je bankapp geeft een foutmelding. Het is dus anders uitgewerkt dan bij Bancontact (Payconiq).

Op mobiel wordt eerst de website geopend en na het kiezen van de bank opent de bankapp automatisch.

Wero-betaallinks zijn 10 dagen geldig.

Yaha!

• GeEkIe
[...]

offtopic:

Meerdere betaalmethoden lokt concurrentie en innovatie uit, dus betere kwaliteit en lagere prijzen. Als ze maar in geheel Europa beschikbaar zijn.

Ik heb even dat Bluecode geïnstalleerd maar helaas pakt hij mijn Duitse N26 die toch echt in rijtje staat, niet. ik hoop iig wel dat het slaagt en een goed alternatief voor Wero, en zeker de Amerikaanse betaalmethoden, wordt :)

• Omni
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

davides schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:15:
Er is een pre-disputen proces, en daarnaast een disputen proces.
Wero facilteert beide processen.

het pre-disputen proces, heeft als bedoeling dat retail/merchant (jij) en de klant eerst proberen er onderling uit te komen. Merchants kunnen zelf kiezen of ze deelnemen in het (door wero gefaciliteerde) pre-disputen proces, deelname is vrijwillig staat in de voorwaarden van het pre-disputenproces.
Een uitgebreide beschrijving stond hier: (maar is inmiddels offline zie ik)
https://wero-wallet.eu/st...nes-v2.0-NL-v20251014.pdf
https://wero-wallet.eu/st...es-v2.0-ENG-v20251014.pdf
https://wero-wallet.eu/st...nes-v2.0-DE-v20251014.pdf

Komen Merchant en klant er onderling niet uit, dan kan de klant het schil 'escaleren' en het disputenproces starten bij zijn bank (issuer). Hoe het dispuntenproces loopt, heb ik nog geen info over gevonden. mogelijk neemt de issuing bank (ASPSP) het op met de acquirer bank (CPSP). Hoogst waarschijnlijk kan de acquirer, waarmee jij als online retail samenwerkt, je die info straks in ieder geval wel verstrekken.
Is er iemand in dit topic die de PDF'jes met richtlijnen heeft opgeslagen? Of weet waar ze elders nog te lezen zijn? Zo ja, dan zou ik heel dankbaar zijn als deze persoon dat zou willen delen met iedereen die hier net als ik benieuwd naar was.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:28
Omni schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:45:
Is er iemand in dit topic die de PDF'jes met richtlijnen heeft opgeslagen? Of weet waar ze elders nog te lezen zijn? Zo ja, dan zou ik heel dankbaar zijn als deze persoon dat zou willen delen met iedereen die hier net als ik benieuwd naar was.
Je hebt geluk :)
https://gofile.io/d/2gGTP8

• Omni
  • Niet online

Omni

Geweldig, bedankt voor het delen. Als ik het goed lees is het voor "Acceptanten", ofwel ondernemers/bedrijven een opt-in wat betreft disputes. De keuze dus aan de ondernemer. Ik hoop dat dat klopt, en dat die keuzevrijheid ook blijft. Maar dat zal wel niet, want het is veel lucratiever voor het bankengilde om een percentage van de transactie in rekening te brengen dan vaste bedragen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 09:48
Ik lees dat toch anders. Het hele document gaat over pre-disputes tussen jou als ondernemer en de klant. Als die er samen niet uitkomen, kan de klant naar de ASPSP, wat uiteindelijk de Mollie's van deze wereld zullen zijn (denk ik?), net zoals IDEAL-betalingen onder andere daar nu ook gefaciliteerd worden.

Zie ook de reactie van davides die je zelf hebt gequote.

Je hoeft dus niet mee te doen met deze pre-disputes, maar dat betekent alleen maar dat de klant direct een stapje hoger gaat. Het betekent niet dat je niet meedoet met disputes an sich en dat betalingen ineens gaan werken zoals IDEAL-betalingen dat nu doen.

[ Voor 37% gewijzigd door n41r0j op 31-12-2025 10:59 ]

• Omni
  • Niet online

Omni

n41r0j schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:51:
Ik lees dat toch anders. Het hele document gaat over pre-disputes tussen jou als ondernemer en de klant. Als die er samen niet uitkomen, kan de klant naar de ASPSP, wat uiteindelijk de Mollie's van deze wereld zullen zijn (denk ik?), net zoals IDEAL-betalingen onder andere daar nu ook gefaciliteerd worden.

Zie ook de reactie van davides die je zelf hebt gequote.

Je hoeft dus niet mee te doen met deze pre-disputes, maar dat betekent alleen maar dat de klant direct een stapje hoger gaat. Het betekent niet dat je niet meedoet met disputes an sich en dat betalingen ineens gaan werken zoals IDEAL-betalingen dat nu doen.
Ondanks dat je mij niet quote, of anderzijds aanhaalt neem ik aan dat je doelt op mijn post en dus reageer ik weer op jou. :)

Helaas is er weinig bekend over het dispute proces. Althans, ik heb het niet in dit topic gevonden of elders online tot in redelijk detail kunnen lezen zoals met de pre-dispute PDF'jes. Het lijkt er dus op dat ik een verkeerde conclusie trok en dat zoals jij het omschrijft, waarschijnlijk de gang van zaken is.

Mocht het inderdaad de payment service provider (PSP) zijn die uiteindelijk een oordeel velt bij een dispute dan vraag ik mij af in hoeverre do not bite the hand that feeds you daarin een rol speelt. Ondernemers betalen immers door de transactiekosten bedrijven zoals Mollie, dus het lijkt mij niet in het voordeel van de PSP om hun klanten (lees: ondernemers) te benadelen. Gegeven het gebrek aan informatie is dat voor nu speculatie en dat is in ieder geval voor mij niet erg zinvol. Mocht iemand hier meer over weten, of tegenkomen dan houd ik mij aanbevolen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste