• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
wiemelen schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:35:
[...]

Wij bieden Ideal/wero ook aan, maar dat wordt onmiddellijk afgeschaft als er met % wordt gerekend.
Ter illustratie : Maandelijks betalen enkele duizenden afnemers van onze dienst met Ideal, gemiddeld bedrag een paar duizend euro.
Dus dat zou ons enkele tienduizenden euro's per maand kosten, die wij niet mogen doorrekenen aan de klant. Dat gaat dus niet gebeuren. Dan moeten ze maar opnieuw met het handje een overschrijven gaan boeken OF automatische incasso gebruiken (wat onze voorkeur zou zijn).

Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom je een % van het factuurbedrag zou moeten betalen.
Welke extra kosten heeft de PSP om een bedrag van 1.000 versus 5.000 euro te verwerken?
Niets dus, maar als je zoals Molly met 0,45% zou rekenen steekt de PSP 18 euro extra in hun zakken.
Ik maak hier op werk hetzelfde nu al mee sinds begin 2026 met pinbetalingen. Helaas als je met CCV ed contact hebt, snapt bijna geen 1 medewerker de gevolgen. Allemaal zeggen ze bij navraag bv doodleuk dat alle zakelijke passen 2,3% kost. Wij verkopen B2B, maw alle pinbetalingen zijn passen van zakelijke rekeningen.

In praktijk geldt deze 2,3% meestal niet voor NL zakelijke passen (alleen weet klantenservice medewerkers dat blijkbaar vaak niet :') ), godzijdank. Anders konden wij helemaal geen pin betalingen meer accepteren (vaak ook hogere bedragen). In praktijk heb ik voor NL passen alleen met Revolut Business (officieel niet NL geloof ik) meegemaakt dat die 2,3% kost. Gelukkig gebeurd dit niet vaak, maar met de nieuwe regelgeving begin 2026 (Honor All Cards), mag er geen buiten EEA Mastercard/Visa Debit en Credit passen geweigerd worden. Voor EEA mag je wel Credit weigeren.

Echter dit is alleen voor B2C en heeft CCV al toegegeven dat wij als B2B wel kaarten mogen "weigeren", alleen zij kunnen dit sinds 2026 niet meer faciliteren, dus al deze transacties gaan er vrolijk erdoorheen. Terwijl t/m eind 2025, deze passen automatisch geweigerd werden bij geen Creditcard acceptatie.

Elke maand is het dus een verassing, hoeveel passen tegen 2,3% en 0,9% zijn gegaan. Tot nu valt het gelukkig nog redelijk mee, maar in verhouding gezien staat 1 of 2 van zo'n percentage betaling gelijk aan 500 normale pin betalingen..

Helaas zijn er weinig alternatieven betreft goedkope pintransacties en heb je alsnog transacties die een percentage kosten, terwijl je een terminal hebt gekocht van €500/€1k per stuk om "goedkoop" betalingen te kunnen accepteren.

Meer ontopic, als Wero een percentage gaat rekenen, dan gaat deze betaalmethode er bij ons er ook uit. Desnoods wordt het weer ouderwets handmatig overmaken, maar ik denk dat er dan inmiddels alternatieven zijn.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Grappig om de discussie van de laatste dagen nog eens terug te lezen. Over het algemeen is iedereen hier wel behoorlijk goed geïnformeerd. Het is duidelijk dat Wero een flinke prijs gaat vragen voor hun betaaldiensten. Leuk om te zien dat de onlangs aangekondigde betaaldiensten van concurrenten wordt benoemd als oplossing, terwijl het nieuws daarover de start was van deze hele discussie.

Ook goed dat er een verwijzing is gemaakt naar PSD2. Als Wero de dominante betaalvorm wordt in de EU is de kans m.i. groot dat hier ook wetgeving voor uitgebreid moet worden. En ja, door de aanwezigheid van de banken in de markt en van iDEAL denk ik dat het voor veel ondernemers heel lastig zal zijn om Wero dan maar uit te zetten als betaalmogelijkheid, dat gaat klanten kosten.
Het doorberekenen van de betaal kosten zie ik niet gebeuren, dan wordt de keuze voor een debit- of creditcard betaling aantrekkelijker voor de klant want daar mogen die kosten (voor vierpartijenkaartschemas ) niet doorgerekend worden.
En ja, het lijkt me evident dat als de kosten niet doorgerekend worden, dit niet wil zeggen dat ze er niet zijn dus ergens zal de klant er uiteindelijk ook (indirect) voor betalen.
We gaan het zien.

Voor B2B is het verder wel een aparte discussie, daar zijn geen onwetende consumenten die beschermd moeten worden en zijn het twee partijen die daarover prima onderling afspraken kunnen maken.

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 03:22:

Het doorberekenen van de betaal kosten zie ik niet gebeuren, dan wordt de keuze voor een debit- of creditcard betaling aantrekkelijker voor de klant want daar mogen die kosten (voor vierpartijenkaartschemas ) niet doorgerekend worden.
Je bent niet verplicht een debit-creditcard betaling aan te bieden, maar bij B2C wel minstens 1 betaalmethode waarbij je minstens 50% achteraf betaald. Dit maakt het duur. Al deze aanbieders berekenen volgens mij een percentage. Echter mag je deze volgens mij wel doorberekenen, alleen bij Mastercard/Visa dus niet.

Wat ook nog een optie is. Alles standaard duurder maken en bij betaling met een ideal alternatief, korting geven.

Alleen in praktijk zal je dit denk ik idd weinig zien, maar is een algehele prijsverhoging wel weer logisch.

Maw, leuk zo'n wetgeving om consumenten te beschermen. Maar de enige die hier echt baat bij hebben is Mastercard en Visa en af en toe een consument die zo'n aankoopbescherming gebruikt heeft. Rest van de tijd moet men altijd iets extra's betalen zodat de webshops daarvan de hoge transactiekosten kan betalen. Naar mijn idee is het duidelijker en logischer dat consument zelf zijn betaalmethode kiest en daarvan de meerprijs eventueel wilt betalen. Voor genoeg dingen kies je gewoon de goedkoopste optie en wellicht voor een aantal betaal je graag wat meer voor extra zekerheid.

[ Voor 24% gewijzigd door xileS op 09-10-2026 18:02 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

iPhoned artikel:
“iDeal krijgt naast Wero nóg een opvolger – en die heeft een groot nadeel”

Maar wat een onzin van dat nadeel, want iDEAL heeft toch dat zelfde ‘nadeel’?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• xileS
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:14:
iPhoned artikel:
“iDeal krijgt naast Wero nóg een opvolger – en die heeft een groot nadeel”

Maar wat een onzin van dat nadeel, want iDEAL heeft toch dat zelfde ‘nadeel’?
Ze bedoelen nadeel tegenover Wero denk ik, tenminste zo lees ik het. Met iDEAL is er idd geen verschil betreft koopbescherming, maar vanuit de webshop/ondernemer is nadeel juist, dat dit veel duurder is dan iDEAL.

Elke vorm van percentage, waarbij het alleen geld van A naar B, zonder koopbescherming is naar mijn idee gewoon onredelijk. Als je 10 euro of 1000 euro overmaakt, is er ook geen verschil in kosten.

Alle artikelen laten naar mijn idee vooral de kant van consument zien. Meeste consumenten denken waarschijnlijk ook nog dat het alleen om een naamswijziging gaat en er verder niks veranderd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Tikkie (Zakelijk), wat zowat nu elk consument gebruikt, gaat doen. Wellicht ook weer een andere Pay by Bank variant? Dan hoeft er aan de kosten structuur voor de zakelijke gebruikers weinig veranderd te worden? Wero kan gelijk al veel duurder zijn straks..
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste