Ik maak hier op werk hetzelfde nu al mee sinds begin 2026 met pinbetalingen. Helaas als je met CCV ed contact hebt, snapt bijna geen 1 medewerker de gevolgen. Allemaal zeggen ze bij navraag bv doodleuk dat alle zakelijke passen 2,3% kost. Wij verkopen B2B, maw alle pinbetalingen zijn passen van zakelijke rekeningen.wiemelen schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:35:
[...]
Wij bieden Ideal/wero ook aan, maar dat wordt onmiddellijk afgeschaft als er met % wordt gerekend.
Ter illustratie : Maandelijks betalen enkele duizenden afnemers van onze dienst met Ideal, gemiddeld bedrag een paar duizend euro.
Dus dat zou ons enkele tienduizenden euro's per maand kosten, die wij niet mogen doorrekenen aan de klant. Dat gaat dus niet gebeuren. Dan moeten ze maar opnieuw met het handje een overschrijven gaan boeken OF automatische incasso gebruiken (wat onze voorkeur zou zijn).
Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom je een % van het factuurbedrag zou moeten betalen.
Welke extra kosten heeft de PSP om een bedrag van 1.000 versus 5.000 euro te verwerken?
Niets dus, maar als je zoals Molly met 0,45% zou rekenen steekt de PSP 18 euro extra in hun zakken.
In praktijk geldt deze 2,3% meestal niet voor NL zakelijke passen (alleen weet klantenservice medewerkers dat blijkbaar vaak niet
Echter dit is alleen voor B2C en heeft CCV al toegegeven dat wij als B2B wel kaarten mogen "weigeren", alleen zij kunnen dit sinds 2026 niet meer faciliteren, dus al deze transacties gaan er vrolijk erdoorheen. Terwijl t/m eind 2025, deze passen automatisch geweigerd werden bij geen Creditcard acceptatie.
Elke maand is het dus een verassing, hoeveel passen tegen 2,3% en 0,9% zijn gegaan. Tot nu valt het gelukkig nog redelijk mee, maar in verhouding gezien staat 1 of 2 van zo'n percentage betaling gelijk aan 500 normale pin betalingen..
Helaas zijn er weinig alternatieven betreft goedkope pintransacties en heb je alsnog transacties die een percentage kosten, terwijl je een terminal hebt gekocht van €500/€1k per stuk om "goedkoop" betalingen te kunnen accepteren.
Meer ontopic, als Wero een percentage gaat rekenen, dan gaat deze betaalmethode er bij ons er ook uit. Desnoods wordt het weer ouderwets handmatig overmaken, maar ik denk dat er dan inmiddels alternatieven zijn.