Het is natuurlijk wél zo dat ook ABN lid van EPI is. Maargoed, in een vrije kapitalistische markt kunnen altijd nog extra initiatieven worden genomenxileS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:02:
[...]
Maar Tikkie is momenteel gewoon iDEAL, maar dan populair gemaakt door ABN. Ik ging eerst vanuit dat dit ook via Wero zou gaan straks, maar dat hoeft blijkbaar niet eens zo te zijn.
Excuses voor de vage verwoording, ik doelde op Pay by Bank tarieven.xileS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:51:
[...]
Wero tarieven voor Mollie zijn nog niet bekend toch?
Dat verklaart, want ik ging al op zoek en kon niks vinden ;p.Jamie4242 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:34:
[...]
Excuses voor de vage verwoording, ik doelde op Pay by Bank tarieven.
Als er meer alternatieven opduiken, wordt het voor iedereen alleen maar verwarrender. Als er opties blijven met een laag fixed bedrag, dan ben ik al iets positiever ingesteld.
Dat is naar mijn idee heel de formule waarom iDEAL een succes was, dus ik hoop dat zo'n optie blijft bestaan. Dan zullen we wellicht al snel zien dat Wero niet zo populair zal zijn als iDEAL ooit is/was.
[ Voor 5% gewijzigd door xileS op 25-01-2026 18:41 ]
Ik ben daarom maar begonnen met een systeem dat voor de gebruiker identiek werkt aan iDEAL. Kijken of het ook gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis. Voor de webshops waar ik momenteel mee werk is het met het percentage van Wero gewoon niet te doen. Met een we gaan met huidige tarieven al meer dan 2x zo veel betalen.xileS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Dat verklaart, want ik ging al op zoek en kon niks vinden ;p.
Als er meer alternatieven opduiken, wordt het voor iedereen alleen maar verwarrender. Als er opties blijven met een laag fixed bedrag, dan ben ik al iets positiever ingesteld.
Dat is naar mijn idee heel de formule waarom iDEAL een succes was, dus ik hoop dat zo'n optie blijft bestaan. Dan zullen we wellicht al snel zien dat Wero niet zo populair zal zijn als iDEAL ooit is/was.
The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026
Bij ons zal 2x zoveel nog mee vallen. Kijk ook eens in het Maestro wordt Mastercard Debit topic. Daar wordt hetzelfde "ongein" uitgehaald en veel kaarten kosten nu een percentage volgens de officiële regels/tarieven, waar dit eerder niet zo was.peize9 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Ik ben daarom maar begonnen met een systeem dat voor de gebruiker identiek werkt aan iDEAL. Kijken of het ook gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis. Voor de webshops waar ik momenteel mee werk is het met het percentage van Wero gewoon niet te doen. Met een we gaan met huidige tarieven al meer dan 2x zo veel betalen.
Ik wacht nog de factuur van januari af, maar als ik CCV mag geloven dat het allemaal op die manier geregeld is, dan zullen de kosten bij ons een paar honderd keer zo duur zijn dan eerst voor onze pin (debet) transacties
Logisch dat je voor verzending moet betalen. Per verzend methode een andere prijs, heel logisch.hanev001 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:15:
[...] Klanten zijn al niet blij als ze bij het afrekenen te zien krijgen dat ze voor verzending extra moeten betalen
Wel fijn als er een redelijk order bedrag is waar vanaf je die niet meer hebt.
De basis betaal methode zou ik graag gratis zien, maar als er per betaal methode een ander tarief is heb ik er echt geen moeite mee. Dan weet ik dat die kosten niet in de artikel prijs zijn verwerkt en mijn goedkope keus niet voor de dure keus van anderen betaald en het voordeel voor mij is.vele zullen het idee dat je een toeslag met betalen om te kunnen betalen niet accepteren. [...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Daar kan ik het mee eens zijn maar dat is nu net het punt van discussie. Bij bijna elke online transactie is IDEAL/WERO de basis betaal methode. Dus zodra daarvoor extra kosten in rekening worden gebracht heb je geen gratis basis optie meer. Daarnaast hoe kan je de prijzen van producten bij verschillende verkopers vergelijken als je met verborgen kosten te maken krijgt bij het afrekenen. Het is nu al een probleem dat vooral bij reisorganisaties plaats vind bij de verkoop van vacanties en een van de meest voorkomende klachten bij consumenten organisaties.onetime schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:13:
[...]
Logisch dat je voor verzending moet betalen. Per verzend methode een andere prijs, heel logisch.
Wel fijn als er een redelijk order bedrag is waar vanaf je die niet meer hebt.
[...]
De basis betaal methode zou ik graag gratis zien, maar als er per betaal methode een ander tarief is heb ik er echt geen moeite mee. Dan weet ik dat die kosten niet in de artikel prijs zijn verwerkt en mijn goedkope keus niet voor de dure keus van anderen betaald en het voordeel voor mij is.
@hanev001 De basis betaal methode zou ik graag gratis zien, maar als er per betaal methode een ander tarief is heb ik er echt geen moeite mee. Dan weet ik dat die kosten niet in de artikel prijs zijn verwerkt en mijn goedkope keus niet voor de dure keus van anderen betaald en het voordeel voor mij is.
Ik had het beter zo geschreven.
Ik ben groot voorstander van alle kosten netjes gespecificeerd. Die waar je invloed op hebt dan toch.
Ik had het beter zo geschreven.
Ik ben groot voorstander van alle kosten netjes gespecificeerd. Die waar je invloed op hebt dan toch.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Logisch zou zijn om alle prijzen inclusief de goedkoopste betaalmethode te laten zijn en alle andere betaalmethoden een opslag te geven. Op die manier kan de klant een inclusief prijs krijgen maar eventueel zelf een duurdere betaalmethode kiezen.
@GeEkIe Dat is ook een optie, (had ik ook aan gedacht) maar dat is een wat minder doorzichtige situatie.
Het duidelijkst is als overal de prijs van bekend is.
Dan hoeven er geen verborgen kosten in de artikel prijs te zitten.
Het is inderdaad het duidelijkst als alle prijzen worden weergegeven en dat heeft ook mijn voorkeur. Misschien moet de klant zelf kunnen kiezen uit deze 2 opties door een voorkeur te laten opslaan. Leert die vanzelf ook de zinloosheid van het verbergen van kosten, hoewel mijn kijk op het leereffect wel eens optimistisch zou kunnen zijn als ik terugdenk aan de prepaid telefoonkaarten waarbij je €1000 'gratis' extra tegoed kreeg, maar je de eerste seconde bellen of SMS'en je al €1005 aftikte. Wel leuke wiskundeles op basisschool.onetime schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:22:
@GeEkIe Dat is ook een optie, (had ik ook aan gedacht) maar dat is een wat minder doorzichtige situatie.
[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 25-01-2026 22:02 . Reden: verduidelijking ]
Ik dacht dat het al een heleboel jaren geleden bij NL wet verboden was om een toeslag per betaalmethode te berekenen?hanev001 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Daar kan ik het mee eens zijn maar dat is nu net het punt van discussie. Bij bijna elke online transactie is IDEAL/WERO de basis betaal methode. Dus zodra daarvoor extra kosten in rekening worden gebracht heb je geen gratis basis optie meer. Daarnaast hoe kan je de prijzen van producten bij verschillende verkopers vergelijken als je met verborgen kosten te maken krijgt bij het afrekenen. Het is nu al een probleem dat vooral bij reisorganisaties plaats vind bij de verkoop van vacanties en een van de meest voorkomende klachten bij consumenten organisaties.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Oh ja, heerlijk. Net als Europa wakker aant worden is en de zaken binnen Europa zelf op te zetten en te houden komt ome Ali (Alipay) hier naar binnen gefietst.
Als he niet oplet doet-ie het nog nét iets goedkoper ook, waardoor we ons nieuwe systeem niet van de grond krijgen (om daarna de prijzen omhoog te gooien?).
<John O`Mill>
De discussie hierover komt hier steeds terug, zodra er nieuws is over de kosten die de PSP’s gaan rekenen voor Wero-betalingen.Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Ik dacht dat het al een heleboel jaren geleden bij NL wet verboden was om een toeslag per betaalmethode te berekenen?
Als ik het scherp heb zijn de meeste tot nu toe gepubliceerde tarieven op een percentage gebaseerd. In tegenstelling tot iDeal transacties die vaak voor een vast bedrag gaan.
Vervolgens wordt hier het voorstel gedaan om de betaalkosten voor klanten verplicht inzichtelijk te maken en apart af te rekenen. Omdat de klant geen idee heeft van de (hoge) betaalkosten die ondernemers moeten betalen.
Wat mij betreft terecht dat dit aan de kaak wordt gesteld. De vraag die ik nog wel heb, is of Wero straks meer zekerheden voor de klant (en ondernemer) biedt dan iDeal. Daar lijkt op basis van officiële informatie wel aan gewerkt te worden. Want ik snap dan ook wel dat er een percentage wordt gerekend ipv een vast bedrag.
Klopt, er is een EU regeling die verbied kosten apart per betaalmethode te berekenen.Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Ik dacht dat het al een heleboel jaren geleden bij NL wet verboden was om een toeslag per betaalmethode te berekenen?
Maar dat kan veranderen en met de introductie van Wero zou het wel eens kunnen gaan gebeuren.
Is dit niet gewoon een europeese partij die een partnership met alipay heeft gesloten om uitwisselbare betalingen mogelijk te maken?Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:14:
[...]
Oh ja, heerlijk. Net als Europa wakker aant worden is en de zaken binnen Europa zelf op te zetten en te houden komt ome Ali (Alipay) hier naar binnen gefietst.
Als he niet oplet doet-ie het nog nét iets goedkoper ook, waardoor we ons nieuwe systeem niet van de grond krijgen (om daarna de prijzen omhoog te gooien?).
|>
Het is niet Alipay, maar ze hebben een contract afgesloten met Alipay zodat als je ergens met Alipay kan betalen, Bluecode ook werkt. Dus ook in grote delen van Azië. En is het niet zo dat Alipay al in NL werkt (als het wordt aangeboden)? Buckaroo biedt het al aan, en het is trouwens ook schofterig duur:Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:14:
[...]
Transactiekosten € 0,25
Refund € 0,25
Variabel + 2,94%
Vandaar dat ik ook zo'n voorstander ben van een EU wetgeving die juist wél weer apart kosten in rekening brengt, aangezien degenen die goedkope methoden kiezen anders alsnog betalen voor dit soort praktijken!
Ik krijg zojuist deze mail van Mollie:
:strip_exif()/f/image/A38z6Z8XZlwgKUuHP5oP2jZp.png?f=user_large)
In mijn ervaring heeft iedere iDEAL pagina inmiddels de transitiepagina met beide logo's, maar het idee is toch juist dat het alleen Wero gaat worden? Ik vind dit weer erg verwarrend
:strip_exif()/f/image/A38z6Z8XZlwgKUuHP5oP2jZp.png?f=user_large)
In mijn ervaring heeft iedere iDEAL pagina inmiddels de transitiepagina met beide logo's, maar het idee is toch juist dat het alleen Wero gaat worden? Ik vind dit weer erg verwarrend
Er is eerst iets van een jaar een overgangsfase waarbij zowel iDEAL als Wero wordt getoond, zodat mensen leren dat het hetzelfde is. 2027 wordt het alleen Wero.Oon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:14:
Ik krijg zojuist deze mail van Mollie:
[Afbeelding]
https://www.tikkie.me/wero
Ik gebruik Tikkie zakelijk
Vanaf eind januari zien jouw klanten op de betaalpagina het iDEAL-Wero-logo als ze een Tikkie van je krijgen. Het kan zijn dat ze daar vragen over hebben. Je kunt zeggen dat alleen het logo is veranderd en verder niets. Willen ze extra zekerheid? Zeg dan dat ze de link kunnen controleren. Een Tikkie begint altijd met https://tikkie.me/pay.
*verder niets. Grappig dat wij als zakelijke klant nog geen enkele informatie hierover hebben ontvangen. En zou mooi zijn als ze die belofte ook aan zakelijke klanten konden maken.
Ik gebruik Tikkie zakelijk
Vanaf eind januari zien jouw klanten op de betaalpagina het iDEAL-Wero-logo als ze een Tikkie van je krijgen. Het kan zijn dat ze daar vragen over hebben. Je kunt zeggen dat alleen het logo is veranderd en verder niets. Willen ze extra zekerheid? Zeg dan dat ze de link kunnen controleren. Een Tikkie begint altijd met https://tikkie.me/pay.
*verder niets. Grappig dat wij als zakelijke klant nog geen enkele informatie hierover hebben ontvangen. En zou mooi zijn als ze die belofte ook aan zakelijke klanten konden maken.
Belangrijk verschil: iDEAL krijgt nu de "co-branded" naam, maar blijft technisch exact hetzelfde. De stap naar volledig Wero is niet een naamswijziging maar een nieuw product.GeEkIe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Er is eerst iets van een jaar een overgangsfase waarbij zowel iDEAL als Wero wordt getoond, zodat mensen leren dat het hetzelfde is. 2027 wordt het alleen Wero.
https://www.ingwb.com/en/...ctions/from-ideal-to-wero
5. How is Wero priced compared to iDEAL?
There are no pricing changes during the co-branded phase. Towards the end of 2026, the full technical migration and new integration will begin, including a contractual update to unlock all Wero features.
Ja, ik bedoelde dat het hetzelfde doet (en meer in de toekomst).phYzar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:52:
[...]
Belangrijk verschil: iDEAL krijgt nu de "co-branded" naam, maar blijft technisch exact hetzelfde. De stap naar volledig Wero is niet een naamswijziging maar een nieuw product.
https://www.ingwb.com/en/...ctions/from-ideal-to-wero
[...]
Ondertussen is Oostenrijk geruisloos toegevoegd aan het rijtje landen waar Wero wordt geïntroduceerd. Ben benieuwd hoeveel en welke landen dit jaar verder worden toegevoegd!
Momenteel zijn er alleen enkele Duitse webwinkels die betalen met Wero aanbieden, maar ING België is alvast klaar.Klanten ING Belgium kunnen met Wero betalen in webwinkels
20 januari 2026 - ING Belgium vergemakkelijkt het leven van haar klanten door de nieuwe e‑commerce betaalfunctie van Wero te introduceren. Bij gebruik van de ING Banking‑app, kunnen klanten voortaan onmiddellijk en veilig betalen op webshops met slechts één scan, zonder extra gegevens te moeten invullen of op een bevestiging te moeten wachten.
https://newsroom.ing.be/i...unctie-in-ing-banking-app
Ben benieuwd wat er dan met Bluecode gaat gebeuren.GeEkIe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:19:
Ondertussen is Oostenrijk geruisloos toegevoegd aan het rijtje landen waar Wero wordt geïntroduceerd. Ben benieuwd hoeveel en welke landen dit jaar verder worden toegevoegd!
Vermoedelijk zal dat ook gewoon een van de vele betaalmethodes in SEPA (en elders) worden. Opmerkelijk is wel dat Bluecode ook met NFC werkt, dus kennelijk is dat netwerk uitgerold.Aerkhanite schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:29:
[...]
Ben benieuwd wat er dan met Bluecode gaat gebeuren.
Hoe meer concurrentie, hoe beter iig
Be careful what you wish for... Big Tech of China Tech kan dan ook gesubsideerd de concurrentie wegvagen en wanneer iedereen praktisch alleen nog maar hun tool gebruikt de prijs opdrijven (als ze je data al niet verkopen).GeEkIe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Vandaar dat ik ook zo'n voorstander ben van een EU wetgeving die juist wél weer apart kosten in rekening brengt, aangezien degenen die goedkope methoden kiezen anders alsnog betalen voor dit soort praktijken!
Ik heb liever dat een Europese optie verplicht beschikbaar moet zijn en prijzen gelijk. De EU heeft in de CC wereld iig succesvol de prijzen sterk weten terug te dringen, dus ik weet niet waarom Wero opeens uit de klauwen zou moeten lopen kwa kosten.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wel als ze een % van de verkoopprijs gaan vragen, zoals ze (voorlopig) van plan zijn 2 jaar na introductie.Brent schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:33:
[...]
De EU heeft in de CC wereld iig succesvol de prijzen sterk weten terug te dringen, dus ik weet niet waarom Wero opeens uit de klauwen zou moeten lopen kwa kosten.
Als de klant dan ineens een rekening betaalt van enkele duizenden euro's (standaard bij mijn werkgever), dan loopt de transactieprijs per betaling toch op. En die extra kost gaan wij als dienstverlener niet op ons nemen.
Als je niet zeker weet of de klant via Ideal gaat betalen (factuur wordt per mail of brief verstuurd), dan kan je daar op voorhand dus geen rekening mee houden. En ik kan me indenken dat er voldoende webshops zijn die daar ook niet om staan te springen en dus naast de aankoopprijs, ook de transactieprijs van een WERO betaling in kaart willen brengen.
Ik begrijp zowieso al niet waarom een identieke handeling duurder zou moeten zijn omdat het betaald bedrag hoger is. Software en processen die er achter zitten zijn identiek.
Hmm, dat wist ik niet. Niet binnen NL neem ik aan (aangezien dat bij iDeal ook niet zo is)? En die eindtermijn, is die hard? Bij CC betalingen binnen de Unie mag het ook niet vanuit de EU, dus ik vind het gek dat het dan hiermee wel zou mogen, tenzij het een tijdelijkheid is omdat de banken hier een investering moeten doen.
Wat is er eigenlijk precies gebeurt met die SEPA Qr codes?
Wat is er eigenlijk precies gebeurt met die SEPA Qr codes?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Normaal gesproken zijn zaken als Chargebacks, Buyer/Seller Protection en disputen zaken die er voor zorgen dat er een hoop procedureel gezeik kan zijn bij een betalling, en het risico/de claims groeien met het transactiebedrag. De procentuele fee is dus een soort verzekeringspremie.wiemelen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:57:
Ik begrijp zowieso al niet waarom een identieke handeling duurder zou moeten zijn omdat het betaald bedrag hoger is. Software en processen die er achter zitten zijn identiek.
Amos en Ivo van EPI, werden onlangs geinterviewd door Nieuwe Knikkers over de transitie van iDEAL naar Wero.
https://open.spotify.com/...si=DfUxdiHgQDWpHKKzqXwqBg
vanaf 17m04s worden ze aan de tand gevoeld over of het duurder wordt voor de merchant.. ook hoe dat na 2 jaar is.
Sowieso
een heel interessant interview
https://open.spotify.com/...si=DfUxdiHgQDWpHKKzqXwqBg
vanaf 17m04s worden ze aan de tand gevoeld over of het duurder wordt voor de merchant.. ook hoe dat na 2 jaar is.
Sowieso
[ Voor 6% gewijzigd door davides op 06-02-2026 12:48 ]
De EU heeft mechanismen om die gesubsidieerde handel te stoppen. Dat gebeurt al met staal en auto's, maar zou natuurlijk veel agressiever hebben moeten gebeuren, zoals met zonnepanelen, windmolens, en thuisbatterijen, maar nog heel, heel, veel meer. Eigenlijk had de EU al in de jaren '00 samen met de VS handel met China aan banden moeten leggen. De ongekende diefstal van patenten en rechten nog daargelaten; die moet in de 10.000'en miljarden met het Westen lopen in de afgelopen decennia. Hun hele economische groei is gebaseerd op diefstal. China is één grote boevenbende, zoals communisten altijd zijn geweest. Het is de dodelijke vijand van de vrije wereld en het is waarschijnlijk dat ooit oorlog met hen komt omdat het een agressieve imperialistische staat is.Brent schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:33:
[...]
Be careful what you wish for... Big Tech of China Tech kan dan ook gesubsideerd de concurrentie wegvagen en wanneer iedereen praktisch alleen nog maar hun tool gebruikt de prijs opdrijven (als ze je data al niet verkopen).
Ik heb liever dat een Europese optie verplicht beschikbaar moet zijn en prijzen gelijk. De EU heeft in de CC wereld iig succesvol de prijzen sterk weten terug te dringen, dus ik weet niet waarom Wero opeens uit de klauwen zou moeten lopen kwa kosten.
De kosten van een Wero transactie zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de kosten van een zakelijke overschrijving: tussen de €0,10 en €0,25. Alles daarboven is het gevolg van gebrekkige concurrentie. Ik hoop dat duidelijk zichtbare en verrekende kosten die concurrentie op gang brengt. Bluecode is ook een Europees alternatief, dus het is mogelijk, maar zolang die kosten niet transparant en individueel worden doorberekend komt die concurrentie niet op gang.
davides schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:47:
Nieuwe Knikkers
https://www.google.com/search?q=arlette+broex+idealPodcast
Nieuwe Knikkers
Arlette Broex & Gertjan Rösken
Klinkt objectief...Arlette Broex, Business Lead iDEAL bij Currence
Eens, alles wat een percentage is, is naar mijn idee gewoon onnodig duur. Zo te horen blijft Wero tot 2029 nog een vast tarief?, dus er is nog ruimte dat er een vervanger komt.GeEkIe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:30:
[...]
De kosten van een Wero transactie zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de kosten van een zakelijke overschrijving: tussen de €0,10 en €0,25. Alles daarboven is het gevolg van gebrekkige concurrentie. Ik hoop dat duidelijk zichtbare en verrekende kosten die concurrentie op gang brengt. Bluecode is ook een Europees alternatief, dus het is mogelijk, maar zolang die kosten niet transparant en individueel worden doorberekend komt die concurrentie niet op gang.
Met Mastercard/Visa debit zijn ze voor bepaalde kaarten al over op een percentage en dat kan al een gigantische verhoging zijn in transactiekosten.
Deel van deze functionaliteit is optioneel.phYzar schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:16:
Normaal gesproken zijn zaken als Chargebacks, Buyer/Seller Protection en disputen zaken die er voor zorgen dat er een hoop procedureel gezeik kan zijn bij een betalling, en het risico/de claims groeien met het transactiebedrag. De procentuele fee is dus een soort verzekeringspremie.
Dispute zaken komen in sommige gevallen (zoals bij ons) nooit voor of worden anders afgehandeld.
Dus waarom zou ik moeten betalen voor optionele functionaliteit die ik niet gebruik.
Als ik een nieuwe wagen koop, betaal ik toch ook niet mee aan de opties van een ander.
R&D en development en runkosten zijn zowieso al onderdeel bij een vast tarief.
Wat ik vooral raar vind is dat Wero blijkbaar op AWS gaat draaien... Europees alternatief, powered by Amerika..
Verwijderd
Hoe zie je dat? Trace route naar iDEAL gaat naar Cloudflare.peize9 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:59:
Wat ik vooral raar vind is dat Wero blijkbaar op AWS gaat draaien... Europees alternatief, powered by Amerika..
De vacatures van het bedrijf dat Wero maakt.Verwijderd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:09:
[...]
Hoe zie je dat? Trace route naar iDEAL gaat naar Cloudflare.
Ik vind het niet vreemd. Ik neem aan dat het doel altijd is geweest om afhankelijkheid tov de grote financiël partijen te verminderen en niet zo zeer cloud partijen. EPI komt uit 2020, toen speelde dat minder. Neemt niet weg dat het mooi zou zijn, maar het is geloof ik niet het hoofddoel.
Dat is óók een probleem: "Cloudflare, Inc. is an American technology company headquartered in San Francisco, California".Verwijderd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:09:
[...]
Hoe zie je dat? Trace route naar iDEAL gaat naar Cloudflare.
Strategische autonomie is toch wel een veel diepgravender kwestie dan dan menigeen zich realiseert!
Vanaf dit jaar wordt op Wero aangesloten:
Het gaat veel sneller dan velen zelfs maar vermoedden 🥳
Ik las ook dat de centrale bank van het VK zich vanwege niet bekende informatie gemaakte inlichtingen zich een hoedje is geschrokken en met enorme snelheid nu ook een autonome betaalmethode (vooral) onafhankelijk van MC/VISA zo snel mogelijk gaat implementeren. Speculaties waren Trump.
Andorra, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Portugal, Spain and Sweden.Following the MoU, the partners will establish the central interoperability entity by H1 2026, will start preparing the technical implementation of the target set-up, and conduct proof‑of‑concepts (PoCs) in parallel.
Coverage of all use cases is intented by 2027 through a phased rollout:
- In 2026: rollout of peer-to-peer (P2P) cross-border payments
- In 2027: rollout of e-commerce and point-of-sale (POS) payments
Het gaat veel sneller dan velen zelfs maar vermoedden 🥳
Ik las ook dat de centrale bank van het VK zich vanwege niet bekende informatie gemaakte inlichtingen zich een hoedje is geschrokken en met enorme snelheid nu ook een autonome betaalmethode (vooral) onafhankelijk van MC/VISA zo snel mogelijk gaat implementeren. Speculaties waren Trump.
Ik heb zojuist nadat ik handmatig Google Play forceerde alle apps te updaten ook automatisch de losstaande iDEAL | Wero app geïnstalleerd gekregen nadat ik ook herstartte, maar het werkt nog niet. Ik krijg de melding "Geen toestemming - Sorry de pagina die je zoekt is niet beschikbaar."
Anderen dit ook?
Anderen dit ook?
Als ik de app opzoek, is deze alleen voor klanten van de Duitse Postbank en de Franse La Banque Postale: https://play.google.com/s...eu.epicompany.wero.wallet
Dat is een andere App. De mijne is echt zoals ik schreef (letterlijk) iDEAL | Wero, en bij info staat Version 1.LongBowNL schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:32:
Als ik de app opzoek, is deze alleen voor klanten van de Duitse Postbank en de Franse La Banque Postale: https://play.google.com/s...eu.epicompany.wero.wallet
[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 03-03-2026 20:51 ]
Kan je de link naar de Play store delen? Ik kan geen andere app vinden.
Ik kan hem ook niet vinden in de Play store--ook niet bij mijn geïnstalleerde apps. Toch is ie geïnstalleerd op mijn telefoon, en als ik op app info klik dan krijg ik dit te zien:LongBowNL schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:05:
Kan je de link naar de Play store delen? Ik kan geen andere app vinden.
/f/image/SHw7cgQuYcE0La0cknlOmHZ7.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap er eigenlijk niks van. De app installeerde zichzelf ook zomaar na een herstart
Wel heb ik sinds kort een nieuwe telefoon: Google Pixel 10. Zal het daar mee te maken hebben? Een specifiek door Google geïnitieerde actie?
[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 03-03-2026 23:55 ]
Klinkt meer alsof je malware hebt gesideload?GeEkIe schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:54:
Wel heb ik sinds kort een nieuwe telefoon: Google Pixel 10. Zal het daar mee te maken hebben? Een specifiek door Google geïnitieerde actie?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee, ik heb niks gesideload. Het werd echt opeens zelfstandig geïnstalleerd. Wel heb ik vroeger de losse iDEAL applicatie gehad, maar ik denk niet dat dat hiermee te maken heeft.YakuzA schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Klinkt meer alsof je malware hebt gesideload?
Kun je die iDEAL app nog steeds downloaden, naast die malware iDEAL | Wero app van je?GeEkIe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Nee, ik heb niks gesideload. Het werd echt opeens zelfstandig geïnstalleerd. Wel heb ik vroeger de losse iDEAL applicatie gehad, maar ik denk niet dat dat hiermee te maken heeft.
<John O`Mill>
Nee, ook niet zichtbaar meer, maar dat is in deze tijd van overgang naar Wero ook niet heel verwonderlijk lijkt mij.Hippe Lip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:12:
[...]
Kun je die iDEAL app nog steeds downloaden, naast die malware iDEAL | Wero app van je?
Nu ook een nieuwsberichtje op Tweakers:Fettel schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:27:
Veepee heeft Wero als betaalmiddel toegevoegd in België.
[Afbeelding]
nieuws: Belgische webwinkels krijgen Wero-betaaloptie
Er worden allerlei aannames gedaan. Laten we hier voorzichtig in zijn. De iDeal app zelf is legitiem en hij bevestigd dat dat op zijn telefoon stond. Kan gewoon een update zijn van de bestaande app die nu naar de nieuwe iDeal | WERO naamgeving gaatHippe Lip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:12:
[...]
Kun je die iDEAL app nog steeds downloaden, naast die malware iDEAL | Wero app van je?
België neemt vandaag definitief afscheid van de merknaam Payconiq.
De Payconiq by Bancontact-app gaat verder onder de naam Bancontact Pay. In de winkels zullen de roze Payconiq-stickers vervangen worden door een nieuwe, blauwe versie. Met de QR-codes die daarop staan, kunnen ook betalingen via Wero plaatsvinden.
De Payconiq by Bancontact-app gaat verder onder de naam Bancontact Pay. In de winkels zullen de roze Payconiq-stickers vervangen worden door een nieuwe, blauwe versie. Met de QR-codes die daarop staan, kunnen ook betalingen via Wero plaatsvinden.
Yaha!
Waarom niet gelijk aanpassen naar wero of mis ik iets?Fettel schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:54:
België neemt vandaag definitief afscheid van de merknaam Payconiq.
[Afbeelding]
Een overgangsperiode neem ik aan, eerst een tijdje het vertrouwde merk samen met Wero. Op een later moment volledig over naar Wero. Net als iDeal doet.dutchnltweaker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:16:
[...]
Waarom niet gelijk aanpassen naar wero of mis ik iets?
Bancontact blijft als volwaardige betaaloptie bestaan naast Wero.dutchnltweaker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:16:
[...]
Waarom niet gelijk aanpassen naar wero of mis ik iets?
Niet enkel voor kaartbetalingen, maar dus ook voor online, in-store en p2p-betalingen via QR-code.
Yaha!
Nee. In België had je Bancontact en Payconiq die naast elkaar bestaan.Wally2002 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:43:
[...]
Een overgangsperiode neem ik aan, eerst een tijdje het vertrouwde merk samen met Wero. Op een later moment volledig over naar Wero. Net als iDeal doet.
Bancontact blijft gewoon bestaan.
Payconiq gaat verder als Wero (vanaf vandaag)
Vanaf vandaag is er in België dus Bancontact en Wero die naast elkaar bestaan.
Bancontact en Wero werken wel heel intensief samen. Als winkelier kun je kiezen voor een QR code in je winkel, die zowel gebruikt kan worden door klanten die met Bancontact willen betalen alsook door klanten die met Wero willen betalen.
Een klant kiest op zijn telefoon tussen de bancontact app of voor de wero app/zijn bank app.
inmiddels ook een nieuwsbericht op Tweakers:
nieuws: Belgische betaalapp Payconiq verdwijnt: betaalapp gaat verder als Ban...
[ Voor 4% gewijzigd door davides op 16-03-2026 13:48 ]
Ik lees in het nieuwsbericht toch net wat anders, namelijk dat Payconiq vanaf nu Bankcontact Pay heet met als reden dat het een herkenbare (en vertrouwde) naam is.davides schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:46:
[...]
Nee. In België had je Bancontact en Payconiq die naast elkaar bestaan.
Bancontact blijft gewoon bestaan.
Payconiq gaat verder als Wero (vanaf vandaag)
Vanaf vandaag is er in België dus Bancontact en Wero die naast elkaar bestaan.
(..)
inmiddels ook een nieuwsbericht op Tweakers:
nieuws: Belgische betaalapp Payconiq verdwijnt: betaalapp gaat verder als Ban...
En het op termijn Wero gaat heten. Vandaar ook de twee logo's naast elkaar in het eerder door jou gelinkte bericht.
Mij lijkt dit vooral bedoeld om de uiteindelijke overgang zo duidelijk mogelijk te maken, dus van 3 merken (Payconiq, Bancontact en Wero) eerst naar twee merken (Bancontact en Wero) naar uiteindelijk 1 merk (Wero).
Dus: Payconiq > Bancontact Pay (co-branding Wero) > Wero
Het is ook zodat niet iedereen direct wild wordt van de extra kosten van WeroWally2002 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:49:
[...]
Ik lees in het nieuwsbericht toch net wat anders, namelijk dat Payconiq vanaf nu Bankcontact Pay heet met als reden dat het een herkenbare (en vertrouwde) naam is.
En het op termijn Wero gaat heten. Vandaar ook de twee logo's naast elkaar in het eerder door jou gelinkte bericht.
Mij lijkt dit vooral bedoeld om de uiteindelijke overgang zo duidelijk mogelijk te maken, dus van 3 merken (Payconiq, Bancontact en Wero) eerst naar twee merken (Bancontact en Wero) naar uiteindelijk 1 merk (Wero).
Dus: Payconiq > Bancontact Pay (co-branding Wero) > Wero
Zo te lezen houdt bancontact pay de kosten van de oude payconiq en wordt de Wero direct hun eigen rekenmodel
PSN
Meer mensen problemen met WERO betaallinks in firefox?
Bijv. een webshop, klikken op ' betalen met ideal' krijg ik altijd :
Als ik dan de link in Chrome plak, werkt het gewoon.
Ik heb alle firefox instellingen op toegang geven gezet, alle addons uit. Ook in FF troubleshooting mode werkt het niet.
Bijv. een webshop, klikken op ' betalen met ideal' krijg ik altijd :
Als ik dan de link in Chrome plak, werkt het gewoon.
Ik heb alle firefox instellingen op toegang geven gezet, alle addons uit. Ook in FF troubleshooting mode werkt het niet.
[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 10-05-2026 13:33 ]
Zijn er in dit topic Tweakers die een betaalflow beheren (eigen webshop of voor een werkgever) en die van hun PSP al iets gehoord hebben over hoe de overstap van iDeal naar Wero gaat technisch gaat verlopen?
Ik ben benieuwd of er PSP's zijn die al iets gecommuniceerd hebben, en/of juist nog niets gecommuniceerd hebben naar hun klanten.
Ik ben benieuwd of er PSP's zijn die al iets gecommuniceerd hebben, en/of juist nog niets gecommuniceerd hebben naar hun klanten.
Interessant: Bizum gaat in Spanje (duh) NFC-betalen in winkels mogelijk maken vanaf 18 mei. Bizum zit in EuroPA Alliance, die weer in Wero zit. Kennelijk lukt dit instant payment via het bestaande netwerk, wat direct NFC betalen via Wero aannemelijk maakt.
Het valt trouwens tegen hoe weinig nieuwe ontwikkelingen van Wero er zijn; gaat toch trager dan ik dacht.
Het valt trouwens tegen hoe weinig nieuwe ontwikkelingen van Wero er zijn; gaat toch trager dan ik dacht.
EuroPA Alliance zit niet in Wero. Bizum heeft samen met een aantal andere merken uit EuroPA Alliance een overeenkomst met EPI gesloten. EPI zit uiteraard achter Wero.GeEkIe schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:44:
Interessant: Bizum gaat in Spanje (duh) NFC-betalen in winkels mogelijk maken vanaf 18 mei. Bizum zit in EuroPA Alliance, die weer in Wero zit. Kennelijk lukt dit instant payment via het bestaande netwerk, wat direct NFC betalen via Wero aannemelijk maakt.
De bedoeling is om vanaf 2027 in Europa betalingen onderling te ondersteunen (vanuit EPI/Wero en vanuit de merken van EuroPA Alliance).
In NL zitten we nu in de co-branding fase iDeal/Wero. Een volgende stap zal aannemelijk worden genomen, als Wero als merk ook bekender is.
[ Voor 0% gewijzigd door Wally2002 op 14-05-2026 06:23 . Reden: EuroPA ipv Bisum ]
Het was wat gemakkelijk geformuleerd; ik bedoelde in samenwerking metWally2002 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 05:21:
[...]
EuroPA Alliance zit niet in Wero. Bizum heeft samen met een aantal andere merken uit EuroPA Alliance een overeenkomst met EPI gesloten. EPI zit uiteraard achter Wero.
De bedoeling is om vanaf 2027 in Europa betalingen onderling te ondersteunen (vanuit EPI/Wero en vanuit de merken van EuroPA Alliance).
In NL zitten we nu in de co-branding fase iDeal/Wero. Een volgende stap zal aannemelijk worden genomen, als Wero als merk ook bekender is.
Dit zal gebeuren via de Wero RSM (Rail Selection Mechanism). Hierbij worden iDEAL betalingen in de backend doorgerouteerd naar Wero op basis van oa bankkeuzedavides schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:37:
Zijn er in dit topic Tweakers die een betaalflow beheren (eigen webshop of voor een werkgever) en die van hun PSP al iets gehoord hebben over hoe de overstap van iDeal naar Wero gaat technisch gaat verlopen?
What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!
Ik heb inmiddels over de RSM gelezen.
o.a. dit gedeelte in de knowledge base van Currence beschrijft de RSM:
https://currencenl.atlassian.net/wiki/spaces/PDS/pages/2247819286/iDEAL+R+R+-+General+Notes+on+the+Rules+Regulations#3.2.2-iDEAL-%7C-Wero-Transaction-(iTrx)-flow-via-RSM-Landing-Page-(iDEAL-Original-Hub-or-iDEAL-%7C-Wero-Hub)
Wat ik hieruit begrijp is, dat de acquirer (Mollie, Buckeroo, etc.) al een keuze moet maken tussen de iDEAL original hub, en de (nieuwe) iDeal | Wero hub die betalingen via Wero routeert.
De RSM module adviseert aan de acquirer welk van deze twee hubs gebruikt moet worden. (Stap 3)
https://currencenl.atlassian.net/wiki/spaces/PDS/pages/2247819286/iDEAL+R+R+-+General+Notes+on+the+Rules+Regulations#3.2.2-iDEAL-%7C-Wero-Transaction-(iTrx)-flow-via-RSM-Landing-Page-(iDEAL-Original-Hub-or-iDEAL-%7C-Wero-Hub)
Wat ik hieruit begrijp is, dat de acquirer (Mollie, Buckeroo, etc.) al een keuze moet maken tussen de iDEAL original hub, en de (nieuwe) iDeal | Wero hub die betalingen via Wero routeert.
De RSM module adviseert aan de acquirer welk van deze twee hubs gebruikt moet worden. (Stap 3)
3. iDEAL Hub route advice by RSM:
The User will be redirected by the Acquirer to the RSM Landing Page, where the User can choose an Issuer or scan the co-branded iDEAL | Wero QR code.
NB. Depending on the information about / from the Issuer, the RSM decides to advice the Acquirer through which iDEAL Hub it should route the iDEAL | Wero Transaction.
[ Voor 22% gewijzigd door davides op 18-05-2026 14:35 ]
Klopt, PSP's zullen geleidelijk aan hun verkeer gaan verplaatsen van direct naar de iDEAL hub naar de Wero RSM. De Wero RSM verteld dan inderdaad per betaling of we die over iDEAL of Wero moeten routeren.davides schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:27:
Ik heb inmiddels over de RSM gelezen.
[...]
Hoe ik dit weet? Ik werk bij Pay.nl en ben Tech Lead van het team verantwoordelijk voor integraties met betaalopties
Ik ben benieuwd of je weet of er vanuit bv Pay andere opties komen met een vast laag bedrag aan transactiekosten, zoals nu met iDEAL, iets van 19 t/m 25 cent per transactie.Morax schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Ik werk bij Pay.nl en ben Tech Lead van het team verantwoordelijk voor integraties met betaalopties
Aangezien ik begrepen heb dat Wero overgaat op een percentage van het betaalde bedrag.
Voor waar ik werk (B2B met voornamelijk hogere bedragen) is dit een zorgelijke ontwikkeling, aangezien dit een gigantische kostenstijging kan betekenen. Wij merken dit nu ook al met sommige pintransacties van debitkaarten, waarbij dat bijvoorbeeld ineens 0,9% of 2,3% kan kosten, terwijl dat vorig jaar met dezelfde pas nog bijvoorbeeld 6,8 cent was. Als iemand dus een bedrag van €1000 pint, kan dat al €23 voor één transactie zijn in plaats van 6,8 cent wat het vroeger was.
Het liefst zouden wij deze percentagekaarten weigeren (is voor B2B toegestaan, maar B2C blijkbaar niet), maar helaas biedt CCV daar geen ondersteuning voor. Ik zou me nog moeten oriënteren op alternatieven als het echt uit de hand gaat lopen.
Als we hetzelfde met Wero gaan meemaken (percentage in plaats van een vaste fee), dan zou ik daarvoor ook naar alternatieven moeten kijken. Een overboeking van zakelijke rekening naar zakelijke rekening kost volgens mij ongeveer 20 à 25 cent, dus dat is al een alternatief. Alleen is het voor onze klanten vaak een stuk gebruiksvriendelijker om een betaallink te ontvangen.
xileS schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Ik ben benieuwd of je weet of er vanuit bv Pay andere opties komen met een vast laag bedrag aan transactiekosten, zoals nu met iDEAL, iets van 19 t/m 25 cent per transactie.
Aangezien ik begrepen heb dat Wero overgaat op een percentage van het betaalde bedrag.
Voor waar ik werk (B2B met voornamelijk hogere bedragen) is dit een zorgelijke ontwikkeling, aangezien dit een gigantische kostenstijging kan betekenen. Wij merken dit nu ook al met sommige pintransacties van debitkaarten, waarbij dat bijvoorbeeld ineens 0,9% of 2,3% kan kosten, terwijl dat vorig jaar met dezelfde pas nog bijvoorbeeld 6,8 cent was. Als iemand dus een bedrag van €1000 pint, kan dat al €23 voor één transactie zijn in plaats van 6,8 cent wat het vroeger was.
Het liefst zouden wij deze percentagekaarten weigeren (is voor B2B toegestaan, maar B2C blijkbaar niet), maar helaas biedt CCV daar geen ondersteuning voor. Ik zou me nog moeten oriënteren op alternatieven als het echt uit de hand gaat lopen.
Als we hetzelfde met Wero gaan meemaken (percentage in plaats van een vaste fee), dan zou ik daarvoor ook naar alternatieven moeten kijken. Een overboeking van zakelijke rekening naar zakelijke rekening kost volgens mij ongeveer 20 à 25 cent, dus dat is al een alternatief. Alleen is het voor onze klanten vaak een stuk gebruiksvriendelijker om een betaallink te ontvangen.
Ook:
- België: Hier zie je dat de tarieven voor binnenlands verkeer vooralsnog grotendeels vast zijn (€ 0,39 tot € 0,40). Dit komt door de integratie en migratie van het bestaande Payconiq-netwerk in Wero. Payconiq werkte traditioneel met vaste transactiekosten. Om Belgische handelaren soepel te laten migreren, houden PSP's vast aan die structuur voor lokale betalingen.
- Duitsland en Frankrijk: In deze landen (en bij grensoverschrijdende betalingen) zie je het percentagemodel (ad valorem) direct in werking treden. Omdat Duitsland geen diepgeworteld, goedkoop binnenlands e-commerce-systeem had zoals iDEAL (en Giropay is stopgezet), sluiten de tarieven daar meteen aan bij de internationale standaarden van digitale wallets.
Tot eind 2028 geldt er in Nederland een tariefplafond. De EPI heeft toegezegd dat de kosten voor het accepteren van Wero-betalingen tijdens deze migratieperiode vergelijkbaar blijven met de huidige iDEAL-tarieven.Uit Europese bankenanalyses blijkt dat de EPI (European Payments Initiative) op de achtergrond mikt op een gemiddelde totale kostprijs van rond de 0,7% van het transactievolume voor Wero.
Voor de gemiddelde consumentenwebshop (B2C) is dat aantrekkelijk, want het is goedkoper dan PayPal (vaak 2,5% tot 3,5%) of creditcards (1% tot 3%). Maar voor de B2B-sector is dit de definitieve bevestiging van de eerdere waarschuwing: zodra je over de grens handelt (bijvoorbeeld een Nederlandse groothandel die aan een Duitse partij verkoopt via Wero), schieten de kosten omhoog.
Bij een grensoverschrijdende B2B-transactie van € 5.000,- betaal je via het Wero-tarief van Mollie al snel € 45,25 aan transactiekosten. Ter vergelijking: via het iDEAL-model of een traditionele SEPA-overboeking zou dit slechts een paar dubbeltjes kosten.
Ik las een tijd geleden ook dat ondernemersverenigingen in SEPA bezig zijn om Payment Initiation Services verder te ontwikkelen. Ik kan mij helaas de bron niet meer herinneren.
Maar het is duidelijk dat Wero een percentage gaat rekenen voor niet-particulieren vanaf 2029:
Elders gelezen (zie eerder bericht van mij):Vanaf 2029: De verschuiving naar een percentagemodel (Ad Valorem)
Na 2028 vervalt het tariefplafond en krijgt Wero de vrijheid om de tariefstructuur naar eigen inzicht aan te passen. De verwachting is dat Wero zal overstappen van een vast bedrag per transactie naar een percentage-gebaseerde structuur, vergelijkbaar met creditcards en betaalsystemen in de rest van Europa.
Bizum offers instant settlement and significantly lower fees for merchants than the typical 0.2%–2% charged by card networks. If the in-store user experience matches the online one, local commerce will have a straightforward financial incentive to prefer the domestic rail.
Ik las een tijd geleden dat in SEPA landen ondernemersverenigingen bezig zijn payment initiating services verder te ontwikkelen. Als ik AI hierover vraag krijg ik dit:
De ontwikkelingen rondom Payment Initiation Services (PIS) binnen het SEPA-gebied zitten in een cruciale stroomversnelling. Waar PIS (het via een API initiëren van een bankbetaling namens de consument) onder PSD2 nog vaak haperde door trage systemen en drempels van traditionele banken, zorgt een combinatie van nieuwe Europese wetgeving en technische mandates voor de definitieve doorbraak van Account-to-Account (A2A) betalingen.
De belangrijkste pijlers die het PIS-landschap momenteel vormgeven, vallen uiteen in vier grote ontwikkelingen:1. De Instant Payments Mandate (De Motor)
De absolute gamechanger voor PIS is de Europese Instant Payments Regulation (IPR). Sinds oktober 2025 moeten alle banken in de Eurozone verplicht in staat zijn om instant betalingen niet alleen te ontvangen, maar ook te versturen.
- Impact op PIS: Voorheen kon een betaling via een PIS-provider (zoals een open banking-knop in een webshop) er uren of dagen over doen om aan te komen. Nu is de onderliggende infrastructuur verplicht instant (binnen 10 seconden, 24/7/365).
- Tariefpariteit: Banken mogen voor een instant overboeking niet meer rekenen dan voor een traditionele SEPA-overboeking (wat in de praktijk betekent dat het gratis is voor de consument). Dit maakt PIS-oplossingen een extreem goedkoop en direct alternatief voor creditcards en PayPal.
2. De doorbraak van PSD3 en de PSR
Op juridisch vlak is de opvolger van PSD2 zo goed als rond. In april 2026 zijn de definitieve compromisteksten voor PSD3 (licenties en toezicht) en de PSR (Payment Services Regulation – de direct geldende gedragsregels) voorgelegd aan de Europese lidstaten voor formele goedkeuring.
De PSR pakt de grootste frustraties van PIS-providers keihard aan:
- Verbod op drempels: Banken mogen geen kunstmatige barrières meer opwerpen. Ze mogen consumenten bijvoorbeeld niet verplichten om een begunstigde eerst handmatig aan hun adresboek toe te voegen voordat een PIS-betaling lukt.
- API-prestaties: Er komen zeer strikte en meetbare eisen voor de uptime en snelheid van de bank-API’s. Als de API van een bank uitvalt, moeten er direct waterdichte fallback-opties klaarstaan.
- Consumentendashboard: Banken moeten consumenten een overzichtelijk dashboard bieden waarin zij precies kunnen zien welke open banking-machtigingen zij hebben openstaan, met de optie om deze direct in te trekken.
3. Het SPAA-framework (Premium Open Banking)
Het SEPA Payment Account Access (SPAA) framework, beheerd voor de European Payments Council (EPC), is bedoeld om open banking naar een hoger niveau te tillen via een commercieel model. Waar PSD2/PSR 'gratis' basistoegang verplicht stelt, regelt SPAA de tarieven voor premium API-functies.
- De status: De adoptie verloopt stroef. Uit de EPC-evaluaties blijkt dat de markt (zowel banken als fintechs) erg afwachtend is geweest. Men wil eerst de definitieve wetsteksten van de PSR afwachten voordat er grootschalig wordt geïnvesteerd in SPAA.
- De belofte: Zodra dit live gaat, opent het de deur voor geavanceerde PIS-functies zoals Variable Recurring Payments (VRP). Hiermee kan een PIS-provider automatische incasso's vervangen door dynamische, flexibele terugkerende betalingen die de consument vooraf maximale limieten meegeeft.
4. Harde ISO 20022 Data-eisen (November 2026)
Op puur technisch vlak nadert er een belangrijke deadline. Vanaf 15 november 2026 accepteren Europese banken in het interbancaire verkeer geen ongestructureerde adresgegevens meer in de betaalberichten.
- Gevolgen voor initiatie: Bedrijven en PIS-providers die betaalbestanden genereren (zoals pain.001 XML-bestanden) moeten verplicht overstappen op het volledig gestructureerde of hybride ISO 20022-adresformaat (waarbij stad, land, straat en huisnummer in aparte, specifieke datavelden staan). Doe je dit niet, dan kan de betaling vanaf die datum simpelweg geweigerd worden door de bank.
[...]
Vandaar dat mijn werkgever vooralsnog eerst de overgang naar Wero gaat doorvoeren, maar wij zijn nu al langzaamaan aan het kijken of P.I.S. een alternatief is. Facturen zijn bij ons vaak enkele duizenden euro's ... en tenzij de klant voor de transactiekost wil/kan/mag opdraaien, gaan wij dat niet doen. Gezien het aantal facturen, bedragen en het aantal Ideal betalingen, zou ons dat in de toekomst enkele 10-duizenden euro's per jaar kosten.GeEkIe schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:54:
Tot eind 2028 geldt er in Nederland een tariefplafond. De EPI heeft toegezegd dat de kosten voor het accepteren van Wero-betalingen tijdens deze migratieperiode vergelijkbaar blijven met de huidige iDEAL-tarieven.
Ik las een tijd geleden ook dat ondernemersverenigingen in SEPA bezig zijn om Payment Initiation Services verder te ontwikkelen. Ik kan mij helaas de bron niet meer herinneren.
Maar het is duidelijk dat Wero een percentage gaat rekenen voor niet-particulieren vanaf 2029:
Ik denk dat PIS-betalingen weleens de belangrijkste onderlinge betalingsmethode kunnen worden, gegeven de kosten. Dat is belangrijk, want het kan andere betalingsmethoden dwingen tot een concurrerender kostenstructuur.wiemelen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Vandaar dat mijn werkgever vooralsnog eerst de overgang naar Wero gaat doorvoeren, maar wij zijn nu al langzaamaan aan het kijken of P.I.S. een alternatief is. Facturen zijn bij ons vaak enkele duizenden euro's ... en tenzij de klant voor de transactiekost wil/kan/mag opdraaien, gaan wij dat niet doen. Gezien het aantal facturen, bedragen en het aantal Ideal betalingen, zou ons dat in de toekomst enkele 10-duizenden euro's per jaar kosten.
Overigens voor de lezer: PIS vs Wero kosten moeten niet verward worden met consumenten Wero aankopen; vanwege de garantieregeling zijn er onheroepelijk extra kosten verbonden aan Wero:
Naast het transactietarief introduceert Wero een structuur die iDEAL nooit had: kopersbescherming met een stornerings- of garantieregeling (chargebacks).
Binnen Wero kunnen klanten onder bepaalde voorwaarden tot 120 dagen (en in uitzonderlijke gevallen tot 540 dagen) na de transactie een betaling betwisten bij hun bank. Als ondernemer krijg je dan 30 dagen de tijd om te reageren. De administratieve afhandeling van dit soort claims brengt voor bedrijven vaak extra operationele kosten en financiële onzekerheid met zich mee, iets wat bij het onomkeerbare iDEAL niet speelde.
[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 22-05-2026 15:30 . Reden: aanvulling ]
@GeEkIe zou je aub willen aangeven waar de info uit de quotes vandaan komt?
Ik heb AI laten zoeken. En andere bronnen die ik niet kan vrijgeven en die mij ook hielpen zoeken.Wally2002 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:49:
@GeEkIe zou je aub willen aangeven waar de info uit de quotes vandaan komt?
[ Voor 14% gewijzigd door GeEkIe op 22-05-2026 23:18 ]
GeEkIe schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Ik heb AI laten zoeken. En andere bronnen die ik niet kan vrijgeven en die mij ook hielpen zoeken.
- Knip - vragen of opmerkingen mogen in de dm, niet in t topic zelfZieMaar! schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:08:
[...]
[modbreak]
We willen natuurlijk zelf de bronnen kunnen controleren, dus als je een bron niet kan delen, dan liever ook het statement achterwege laten. Datzelfde geldt voor AI, dat kan prima gebruikt worden, maar controleer (en post) dan wel de bronnen.
[/modbreak]
[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 23-05-2026 12:48 ]
Nou ja, het is natuurlijk heel goed begrijpelijk: Banken hebben een quasi monopolie bij zulk soort zaken, al helemaal omdat de kosten toch niet gezien worden door de consument, dus waarom zou je €0.20 voor iets vragen als je er ook €20 voor kan vragen, en de gebruiker heel weinig keuze heeft?
Dat vooral de banken er beter van worden ten koste van de samenleving, tja.
Worden deze kosten niet door de PSP’s bepaald?Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:49:
Nou ja, het is natuurlijk heel goed begrijpelijk: Banken hebben een quasi monopolie bij zulk soort zaken, al helemaal omdat de kosten toch niet gezien worden door de consument, dus waarom zou je €0.20 voor iets vragen als je er ook €20 voor kan vragen, en de gebruiker heel weinig keuze heeft?
Lang verhaal kort: ik speculeer misschien, maar naar mijn begrip stopt goedkope iDEAL aan het eind van 2028. Daarna dus sowieso percentage. Hiervan al meedere bronnen van voorbij zien komen, dus dat zal wel zeker zijn.GeEkIe schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:59:
Ik las een tijd geleden dat in SEPA landen ondernemersverenigingen bezig zijn payment initiating services verder te ontwikkelen. Als ik AI hierover vraag krijg ik dit:
[...]
Wellicht wordt PIS intussen het nieuwe goedkope iDEAL en krijgen we weer keuze.
Ik vind het iig apart dat bij Ideal er zat keuzes zijn voor PSPs met flat fees, en bij Wero lijkt het allemaal percentages te worden. Dan moeten ze of een compleet ander kosten model hebben wij Wero (eg, ze zijn het kwijt aan de banken), of er moet onderzoek gedaan worden naar prijsafspraken.La1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:06:
[...]
Worden deze kosten niet door de PSP’s bepaald?
Zolang winkels kosten voor dure betaalmethoden niet mogen doorberekenen van de EU, kan dat voor B2B een dingetje zijn, maar B2C gaat het gewoon duurder worden.xileS schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:33:
[...]
Lang verhaal kort: ik speculeer misschien, maar naar mijn begrip stopt goedkope iDEAL aan het eind van 2028. Daarna dus sowieso percentage. Hiervan al meedere bronnen van voorbij zien komen, dus dat zal wel zeker zijn.
Dat vraag ik mij dus al tijden af, want kunnen winkels niet ook gewoon PIS implementeren? Er hoeft alleen wat verder te worden geautomatiseerd zodat er een afrekenberichtje komt.Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:39:
[...]
Zolang winkels kosten voor dure betaalmethoden niet mogen doorberekenen van de EU, kan dat voor B2B een dingetje zijn, maar B2C gaat het gewoon duurder worden.
Klopt. Die 0,7% komt trouwens van Banking.vision (de rest van de bronnen had ik ook gegeven, maar die zijn om onbegrijpelijke redenen weer verwijderd).xileS schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:33:
[...]
Lang verhaal kort: ik speculeer misschien, maar naar mijn begrip stopt goedkope iDEAL aan het eind van 2028. Daarna dus sowieso percentage. Hiervan al meedere bronnen van voorbij zien komen, dus dat zal wel zeker zijn.
Vanaf 2029 is Wero idd volgens mij een heel ander systeem dat wij nu met iDEAL kennen.Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:38:
[...]
Ik vind het iig apart dat bij Ideal er zat keuzes zijn voor PSPs met flat fees, en bij Wero lijkt het allemaal percentages te worden. Dan moeten ze of een compleet ander kosten model hebben wij Wero (eg, ze zijn het kwijt aan de banken), of er moet onderzoek gedaan worden naar prijsafspraken.
Als ik het zo zie, wordt het meer een variant zoals PayPal en creditcards enzo, wat dus ook altijd een percentage is. Er zal dus wat kopers garantie zijn, wat nu met iDEAL niet is.
Dat maakte iDEAL goedkoop, want is het gewoon een betaling van ene partij naar een andere partij, maar dan sneller/makkelijker gemaakt.
Tikkie wat populair is in NL is gewoon hetzelfde, maar daar is ook nog niet bekend of ze gebruik blijven maken van het dure systeem van Wero? Om Tikkie betaalbaar te houden, wellicht dat die ook overgaat op PIS of iets anders?
Het lijkt erop dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald: consumenten en bedrijven.xileS schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:25:
[...]
Vanaf 2029 is Wero idd volgens mij een heel ander systeem dat wij nu met iDEAL kennen.
Als ik het zo zie, wordt het meer een variant zoals PayPal en creditcards enzo, wat dus ook altijd een percentage is. Er zal dus wat kopers garantie zijn, wat nu met iDEAL niet is.
Dat maakte iDEAL goedkoop, want is het gewoon een betaling van ene partij naar een andere partij, maar dan sneller/makkelijker gemaakt.
Tikkie wat populair is in NL is gewoon hetzelfde, maar daar is ook nog niet bekend of ze gebruik blijven maken van het dure systeem van Wero? Om Tikkie betaalbaar te houden, wellicht dat die ook overgaat op PIS of iets anders?
P2P-betalen komt ook voor Wero beschikbaar en wordt geheel gratis. De percentages zijn voor bedrijven. Daarnaast komt in '29 ook de digitale euro, die ook P2P zal implementeren - zelfs offline (zie Wiki)! Het is ook de bedoeling om de digitale euro in de Wero-wallet te implementeren, wat weer een merkwaardige overlap lijkt te geven, maar misschien niet noodzakelijkerwijs hinderlijk.
Bronnen:Martina Weimert, de CEO van de EPI, heeft expliciet bevestigd dat Wero ontworpen is met de flexibiliteit om de digitale euro te omarmen.
- Voor de consument en banken: Als de digitale euro er komt, hoeven commerciële banken niet een compleet nieuwe, aparte app-infrastructuur uit de grond te stampen. Ze kunnen de digitale munt simpelweg als een extra 'rekening' of betaaloptie toevoegen binnen de Wero-omgeving die de consument dan al gewend is.
- Voor de ECB: Centrale banken (zoals de Deutsche Bundesbank) hebben in hun strategische updates aangegeven dat private initiatieven zoals Wero de perfecte 'landingsplaats' zijn. Het helpt de ECB enorm met de adoptie; de digitale euro lift dan direct mee op de miljoenen consumenten die Wero al gebruiken.
- Wero Helpcenter (support.wero-wallet.eu): In de officiële documentatie onder de vraag "Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van Wero?" verklaart het platform zwart-op-wit: "Wero rekent geen transactiekosten voor Wero-betalingen [..] Je kunt de Wero-app gratis downloaden."
- Mollie Betaalgids: Betalingsverwerker Mollie bevestigt dit in hun Wero-gids: "Voor consumenten is Wero gratis, of ze nou een product of dienst afrekenen of geld naar een vriend overmaken."
[ Voor 35% gewijzigd door GeEkIe op 23-05-2026 16:10 . Reden: foutje ]
Je doelt denk ik dat stukje over Tikkie? Ik had het er misschien erbij moeten zetten, maar je hebt ook Tikkie Zakelijk. Dat is gewoon een betaallink dat je zakelijk kan sturen, wat gewoon een betaling via iDEAL is. Kosten zijn iets van de 20/25 cent voor de ondernemer en je kan een Tikkie aanmaken t/m 50.000 euro.GeEkIe schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:55:
[...]
Het lijkt erop dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald: consumenten en bedrijven.
Met de consumenten versie is dat max 950 euro en je zal het vast sporadisch stiekem zakelijk kunnen inzetten, maar daar is die niet voor bedoeld.
Ik ben dus voornamelijk benieuwd wat Tikkie Zakelijk en de andere partijen zoals Rabobank of Mollie enzo met een betaalbare (fixed fee) optie zoals iDEAL komen.
Als Wero tussen consumenten gratis kan blijven, moet het eigenlijk ook mogelijk zijn dat er een optie komt met een prijsstructuur zoals iDEAL voor ondernemers? Alleem betwijfel ik of dat gaat gebeuren.
Dat zal vast kunnen. En waarom zou een consument er voor gaan? Wij hoeven het niet te betalen (of nou ja, indirect betalen we het zijn allen, maar is een soort prisoners dilemma)GeEkIe schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:53:
[...]
Dat vraag ik mij dus al tijden af, want kunnen winkels niet ook gewoon PIS implementeren? Er hoeft alleen wat verder te worden geautomatiseerd zodat er een afrekenberichtje komt.
Ik ga alvast een voorspelling doen: Geen hond gaat de digitale Euro gebruiken. Als eerst dus weer omdat de consument toch de kosten niet betaald. En dan moet je eerst geld van je bankrekening omzetten naar een digitale Euro rekening, die moet je dan verzenden, en de ontvanger moet het weer naar zijn / haar bankrekening zetten.GeEkIe schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:55:
[...]
Het lijkt erop dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald: consumenten en bedrijven.
P2P-betalen komt ook voor Wero beschikbaar en wordt geheel gratis. De percentages zijn voor bedrijven. Daarnaast komt in '29 ook de digitale euro, die ook P2P zal implementeren - zelfs offline (zie Wiki)! Het is ook de bedoeling om de digitale euro in de Wero-wallet te implementeren, wat weer een merkwaardige overlap lijkt te geven, maar misschien niet noodzakelijkerwijs hinderlijk.
Winkels mogen gewoon de werkelijke kosten doorbelasten onder bepaalde voorwaarden:Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:39:
[...]
Zolang winkels kosten voor dure betaalmethoden niet mogen doorberekenen van de EU, kan dat voor B2B een dingetje zijn, maar B2C gaat het gewoon duurder worden.
https://www.consumentenbo...lagen-bij-online-aankopen
Alleen om dat het wat complex is om de echte kosten te tonen en doorbelasten laten de meeste webwinkels het er bij zitten?Wel een toeslag betalen
Voor bepaalde betaalmiddelen mogen webwinkels wel een toeslag berekenen, bijvoorbeeld voor:
Paypal
iDEAL (Wero)
Creditcards van onder meer American Express en Diners Club en zakelijke creditcards
Dure betaalmethode AMEX mogen ze gewoon de werkelijke kosten van doorbelasten?
[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 23-05-2026 22:16 ]
PSN
Niet mogen doorbelasten van fees voor creditcards bij consumentenbetalingen geldt niet voor Amex, omdat Amex zowel de kaartuitgevende instelling/bank is alsook het kaartschema. MasterCard en VISA geven zelf geen kaarten uit maar rekenden naar de banken wel hoge tarieven. Door de wetgeving wordt dat aan banden gelegd.YakuzA schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:13:
Ah ja ik had het te ver doorgetrokken. Maar ik denk dat het extreem simpel is de echte kosten te berekenen, zeker bij Ideal. Maar ze willen mensen niet wegjagen bij Ideal, gezien het alternatief is dat ze dure Amerikaanse CCs geen kosten voor mogen rekenen. (Ja AMEX wel, maar andere niet). (En ja Europa heeft limieten op de kosten daarvan gezet, maar alsnog veel duurder dan een Ideal was).YakuzA schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Winkels mogen gewoon de werkelijke kosten doorbelasten onder bepaalde voorwaarden:
https://www.consumentenbo...lagen-bij-online-aankopen
[...]
Alleen om dat het wat complex is om de echte kosten te tonen en doorbelasten laten de meeste webwinkels het er bij zitten?
En zeker met nu standaard mastercard / visa debitcards waarmee je ook online kan betalen, moet je die eigenlijk wel ondersteunen als webwinkel. En gezien daarvan de werkelijke kosten niet mogen worden doorberekend, verwacht ik dat over ~5 jaar we allemaal alles via Amerikaanse betaalnetwerken doen in Europa.
[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 23-05-2026 22:36 ]
Omdat de winkelier bv korting kan geven of extra spaarpunten, of simpelweg andere betaalmethoden niet accepteren. Beetje zoals AH destijds VISA/MC weigerde.Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:10:
[...]
Dat zal vast kunnen. En waarom zou een consument er voor gaan? Wij hoeven het niet te betalen (of nou ja, indirect betalen we het zijn allen, maar is een soort prisoners dilemma)
Maar waarom zou de consument er niet voor gaan, als het net zo makkelijk wordt gemaakt en je het verschil niet eens merkt?
Ik ga het zeker gebruiken vanwege de privacy. Bovendien heeft de digitale euro een ijzersterk verkoopargument: het werkt ook offline. Dat betekent dat PIN/iDEAL-storingen voor bijvoorbeeld winkels tot het verleden behoren!Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Ik ga alvast een voorspelling doen: Geen hond gaat de digitale Euro gebruiken. Als eerst dus weer omdat de consument toch de kosten niet betaald. En dan moet je eerst geld van je bankrekening omzetten naar een digitale Euro rekening, die moet je dan verzenden, en de ontvanger moet het weer naar zijn / haar bankrekening zetten.
Het zou mij daarnaast niet verbazen als bedrijven in de toekomst gaan betalen voor je data als die geheim is. Denk bijvoorbeeld aan Amazon, dat jaarlijks kortingsbonnen geeft als zij een geanonimiseerde kijk in jouw aankopen mogen doen, zodat zij jou beter van marketing kunnen voorzien.
Voorlopig zullen in ieder geval in Nederland de kosten gelijk blijven in verband met het Wero Incentive tarief waarbij de kosten de eerste jaren gelijk aan iDEAL zullen blijven.xileS schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Ik ben benieuwd of je weet of er vanuit bv Pay andere opties komen met een vast laag bedrag aan transactiekosten, zoals nu met iDEAL, iets van 19 t/m 25 cent per transactie.
Er is mij nog niets bekend van een alternatief op de horizon. We houden er wel rekening mee dat een deel van onze klanten inderdaad zullen overschakelen naar Pay By Bank, wat dus een PIS betaaloptie is.
/f/image/vMHrxDs9wNA2C49TsbzkIGCb.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/iJMrdtfjzBDGd9KaqwnzK0bf.png?f=fotoalbum_medium)