Je kijkt naar het plaatje met de meest financieel gunstige uitkomst voor jezelf. De consument ziet ook het hele plaatje, en merkt daarbij op dat zij graag a.) makkelijk en snel willen afrekenen, b.) een stok achter de deur hebben als ze genaaid worden door de webshop, die niet inhoudt dat ze meteen uren en uren tijd erin moeten steken en/of bakken met geld kwijt zijn aan een gang naar de rechter.
MasterCard/VISA en co bieden daar al geruime tijd beschermingen tegen (op CC meer dan DC) en voor de consument is het wel zo fijn als er in WERO ook iets voor komt. Desnoods tegen een kleine toeslag. (Al gaat een aankoopverzekering in WERO zelf aanbieden waarschijnlijk niet werken, want dan komt er een anti-trust gelazer van jewelste op gang.)
Ik kan inderdaad kiezen om CC en Klarna niet aan te bieden. Kost bakken met omzet. Het gaat er om dat *ik* moet betalen voor de voordelen die *iemand anders* heeft.
Hoezo zijn het niet jouw voordelen als je er bakken met omzet mee behaald door het wel aan te bieden?

Kennelijk is het dus wel heel lucratief, maar voor een dubbeltje zou uiteraard fijner zijn... Maarja, dat is met zoveel zaken. (En dat omzet geen winst is, dat begrijp ik. Maar het is wel belangrijk voor je, kennelijk.)
Je zei dat in je eerdere post ook al:
Die klant kiest voor een bepaalde betaalmethode waar voor hém voordelen aan zitten, maar kost míj́ geld. Zoveel % van het totaalbedrag - even uit m’n hoofd 1,5%
Had je liever gehad dat de klant helemaal niets besteld had maar naar de concurrent was gedaan dan? Nee, want dat beaam je zelf ook... Het kost dus nog meer om tegen de klant te zeggen: ik dwing je naar de voor jou meest ongunstige betaalmethode. Waarom heb je het niet over de voordelen voor jezelf...?
Op die manier kan ik het ook. Waarom moet de klant kiezen voor een betaalmethode die lekker goedkoop is voor jou en waarmee zij alle risico's moeten dragen? Als mijn betaling bij welke webshop dan ook - inclusief de jouwe - verloren gaat vanwege het gebruik van een one-way betaalmethode, dan heb *ik* volgens jouw logica betaald voor de voordelen van *iemand anders* (jij dus, want jij houdt meer winst over).
En een tweede redenatie: waarom moet de consument perse kiezen voor de voor hen "onveiligere" methode, puur zodat "jij" (breed - puur even uit je voorbeeld citerend) knettergekke marges van slechts 3% kan aanhouden in een race to the bottom (en om op die manier toch zoveel mogelijk klanten aan te trekken (jouw voordeel))? Is dat niet het ondernemers- en concurrentierisico op de klant dumpen pur sang? Met alle respect, maar het is wel een klein beetje overdreven slachtofferrol zonder enige nuance. (En dat terwijl je stelt het hele plaatje te bekijken.)
Het mes snijdt aan twee kanten. Kijk, dat transactiekosten niet doorberekend mogen worden is 1 ding hoor - ik kan me er best in vinden dat dit (deels) doorberekend zou mogen worden aan de klant. (En ik vraag me of WERO dat eveneens niet toe gaat staan, maar dat terzijde.) Al durf ik daar anderzijds best over te stellen dat ik het eigenlijk wel een win-win vind als dit meer gespreid is in plaats van de volledige mep. Want laten we wel wezen: inderdaad, als jij geen CC/Apple Pay aanbiedt (of in de toekomst wellicht: WERO met chargeback optie) - dan koop ik liever niet bij jou, zeker niet als ik nog nooit eerder iets bij je besteld heb, en kijk ik eerst ergens anders. (En dat effect beaam je zelf ook - "kost bakken met omzet"). Dus je zou kunnen stellen dat het ergens mutually beneficial is om niet de volle mep te rekenen; maar dat is elke ondernemer voor zichzelf.

Maarja... Stel dat mag dus. Dan krijg je webshops die het doorberekenen en die het niet doorberekenen. Keuze ligt bij de ondernemer en zo gaat die race to the bottom toch weer verder. En wiens schuld is het dan als de consument de webshop kiest die het niet doorberekend?
Alleen omdat de consument blijkbaar beschermd moet worden tegen zichzelf.
Nee, niet tegen zichzelf - tegen situaties waar zij zich in kunnen bevinden waardoor men er met hun geld vandoor gaat. En dit kan zelfs gebeuren bij de meest gerenommeerde webshops. Horrorverhalen te over. Shit happens. Soms niet eens de schuld van de ondernemer, doch meestal wel diens verantwoordelijkheid (en die nemen is waar het wat vaker misgaat. En elke ondernemer zegt van zichzelf dat ze het altijd zullen oplossen, maar de praktijk is vaak wat weerbarstiger (zeker als meerdere partijen overtuigd zijn van het eigen gelijk/recht)).
Stel je voor dat jij bij de pomp 20 euro extra moet betalen, zodat ik een halve tank benzine extra heb. Vind jij dat tof, dat je betaald voor mijn voordeel? Nee toch? Waarom zou dat andersom dan wel zijn, dat ik moet betalen voor de voordelen die mijn klant daar an heeft?
Waarom zou ik een kip kopen, wanneer het varken heeft gezegd dat de koe zei dat de kikker had medegedeeld toe te zijn aan een olifant? Nee toch? Sorry, maar deze vergelijking slaat helemaal nergens op.
Instant SEPA transfer, zou perfect zijn. Gewoon van klant naar winkel met een makkelijk betaallinkje. Wil je CC? Kosten zijn bedrag X. Jij je voordeel, jij de kosten.
Kennelijk heb je daar je oplossing al.

Maar dat kost je mogelijk "bakken met geld" i.v.m. gebrek aan klantvriendelijke betaalmethodes, en dat wil je niet... But you can't have it both ways.
[
Voor 4% gewijzigd door
WhatsappHack op 14-10-2025 01:12
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)