• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@hanev001 De basis betaal methode zou ik graag gratis zien, maar als er per betaal methode een ander tarief is heb ik er echt geen moeite mee. Dan weet ik dat die kosten niet in de artikel prijs zijn verwerkt en mijn goedkope keus niet voor de dure keus van anderen betaald en het voordeel voor mij is.

Ik had het beter zo geschreven.
Ik ben groot voorstander van alle kosten netjes gespecificeerd. Die waar je invloed op hebt dan toch.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-02 15:30
Logisch zou zijn om alle prijzen inclusief de goedkoopste betaalmethode te laten zijn en alle andere betaalmethoden een opslag te geven. Op die manier kan de klant een inclusief prijs krijgen maar eventueel zelf een duurdere betaalmethode kiezen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@GeEkIe Dat is ook een optie, (had ik ook aan gedacht) maar dat is een wat minder doorzichtige situatie.
Het duidelijkst is als overal de prijs van bekend is.
Dan hoeven er geen verborgen kosten in de artikel prijs te zitten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• GeEkIe
onetime schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:22:
@GeEkIe Dat is ook een optie, (had ik ook aan gedacht) maar dat is een wat minder doorzichtige situatie.
Het duidelijkst is als overal de prijs van bekend is.
Dan hoeven er geen verborgen kosten in de artikel prijs te zitten.
Het is inderdaad het duidelijkst als alle prijzen worden weergegeven en dat heeft ook mijn voorkeur. Misschien moet de klant zelf kunnen kiezen uit deze 2 opties door een voorkeur te laten opslaan. Leert die vanzelf ook de zinloosheid van het verbergen van kosten, hoewel mijn kijk op het leereffect wel eens optimistisch zou kunnen zijn als ik terugdenk aan de prepaid telefoonkaarten waarbij je €1000 'gratis' extra tegoed kreeg, maar je de eerste seconde bellen of SMS'en je al €1005 aftikte. Wel leuke wiskundeles op basisschool.

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 25-01-2026 22:02 . Reden: verduidelijking ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:48

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hanev001 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Daar kan ik het mee eens zijn maar dat is nu net het punt van discussie. Bij bijna elke online transactie is IDEAL/WERO de basis betaal methode. Dus zodra daarvoor extra kosten in rekening worden gebracht heb je geen gratis basis optie meer. Daarnaast hoe kan je de prijzen van producten bij verschillende verkopers vergelijken als je met verborgen kosten te maken krijgt bij het afrekenen. Het is nu al een probleem dat vooral bij reisorganisaties plaats vind bij de verkoop van vacanties en een van de meest voorkomende klachten bij consumenten organisaties.
Ik dacht dat het al een heleboel jaren geleden bij NL wet verboden was om een toeslag per betaalmethode te berekenen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:48

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Oh ja, heerlijk. Net als Europa wakker aant worden is en de zaken binnen Europa zelf op te zetten en te houden komt ome Ali (Alipay) hier naar binnen gefietst.
Als he niet oplet doet-ie het nog nét iets goedkoper ook, waardoor we ons nieuwe systeem niet van de grond krijgen (om daarna de prijzen omhoog te gooien?).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:35
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:56:
[...]

Ik dacht dat het al een heleboel jaren geleden bij NL wet verboden was om een toeslag per betaalmethode te berekenen?
De discussie hierover komt hier steeds terug, zodra er nieuws is over de kosten die de PSP’s gaan rekenen voor Wero-betalingen.
Als ik het scherp heb zijn de meeste tot nu toe gepubliceerde tarieven op een percentage gebaseerd. In tegenstelling tot iDeal transacties die vaak voor een vast bedrag gaan.

Vervolgens wordt hier het voorstel gedaan om de betaalkosten voor klanten verplicht inzichtelijk te maken en apart af te rekenen. Omdat de klant geen idee heeft van de (hoge) betaalkosten die ondernemers moeten betalen.

Wat mij betreft terecht dat dit aan de kaak wordt gesteld. De vraag die ik nog wel heb, is of Wero straks meer zekerheden voor de klant (en ondernemer) biedt dan iDeal. Daar lijkt op basis van officiële informatie wel aan gewerkt te worden. Want ik snap dan ook wel dat er een percentage wordt gerekend ipv een vast bedrag.

• GeEkIe
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:56:
[...]

Klopt, er is een EU regeling die verbied kosten apart per betaalmethode te berekenen.
Maar dat kan veranderen en met de introductie van Wero zou het wel eens kunnen gaan gebeuren.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 10:39
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:14:
[...]

Oh ja, heerlijk. Net als Europa wakker aant worden is en de zaken binnen Europa zelf op te zetten en te houden komt ome Ali (Alipay) hier naar binnen gefietst.
Als he niet oplet doet-ie het nog nét iets goedkoper ook, waardoor we ons nieuwe systeem niet van de grond krijgen (om daarna de prijzen omhoog te gooien?).
Is dit niet gewoon een europeese partij die een partnership met alipay heeft gesloten om uitwisselbare betalingen mogelijk te maken?

|>

• GeEkIe
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:14:
[...]

Het is niet Alipay, maar ze hebben een contract afgesloten met Alipay zodat als je ergens met Alipay kan betalen, Bluecode ook werkt. Dus ook in grote delen van Azië. En is het niet zo dat Alipay al in NL werkt (als het wordt aangeboden)? Buckaroo biedt het al aan, en het is trouwens ook schofterig duur:

Transactiekosten € 0,25
Refund € 0,25
Variabel + 2,94%

Vandaar dat ik ook zo'n voorstander ben van een EU wetgeving die juist wél weer apart kosten in rekening brengt, aangezien degenen die goedkope methoden kiezen anders alsnog betalen voor dit soort praktijken!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik krijg zojuist deze mail van Mollie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB3X-wo6J4A5oEUMQE0zjP8qRK8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A38z6Z8XZlwgKUuHP5oP2jZp.png?f=user_large

In mijn ervaring heeft iedere iDEAL pagina inmiddels de transitiepagina met beide logo's, maar het idee is toch juist dat het alleen Wero gaat worden? Ik vind dit weer erg verwarrend

• GeEkIe
Oon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:14:
Ik krijg zojuist deze mail van Mollie:

[Afbeelding]

In mijn ervaring heeft iedere iDEAL pagina inmiddels de transitiepagina met beide logo's, maar het idee is toch juist dat het alleen Wero gaat worden? Ik vind dit weer erg verwarrend
Er is eerst iets van een jaar een overgangsfase waarbij zowel iDEAL als Wero wordt getoond, zodat mensen leren dat het hetzelfde is. 2027 wordt het alleen Wero.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
https://www.tikkie.me/wero

Ik gebruik Tikkie zakelijk
Vanaf eind januari zien jouw klanten op de betaalpagina het iDEAL-Wero-logo als ze een Tikkie van je krijgen. Het kan zijn dat ze daar vragen over hebben. Je kunt zeggen dat alleen het logo is veranderd en verder niets. Willen ze extra zekerheid? Zeg dan dat ze de link kunnen controleren. Een Tikkie begint altijd met https://tikkie.me/pay.

*verder niets. Grappig dat wij als zakelijke klant nog geen enkele informatie hierover hebben ontvangen. En zou mooi zijn als ze die belofte ook aan zakelijke klanten konden maken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
GeEkIe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Er is eerst iets van een jaar een overgangsfase waarbij zowel iDEAL als Wero wordt getoond, zodat mensen leren dat het hetzelfde is. 2027 wordt het alleen Wero.
Belangrijk verschil: iDEAL krijgt nu de "co-branded" naam, maar blijft technisch exact hetzelfde. De stap naar volledig Wero is niet een naamswijziging maar een nieuw product.

https://www.ingwb.com/en/...ctions/from-ideal-to-wero
5. How is Wero priced compared to iDEAL?

There are no pricing changes during the co-branded phase. Towards the end of 2026, the full technical migration and new integration will begin, including a contractual update to unlock all Wero features.

• GeEkIe
phYzar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Belangrijk verschil: iDEAL krijgt nu de "co-branded" naam, maar blijft technisch exact hetzelfde. De stap naar volledig Wero is niet een naamswijziging maar een nieuw product.

https://www.ingwb.com/en/...ctions/from-ideal-to-wero

[...]
Ja, ik bedoelde dat het hetzelfde doet (en meer in de toekomst).

• GeEkIe
Ondertussen is Oostenrijk geruisloos toegevoegd aan het rijtje landen waar Wero wordt geïntroduceerd. Ben benieuwd hoeveel en welke landen dit jaar verder worden toegevoegd!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-02 21:34
Klanten ING Belgium kunnen met Wero betalen in webwinkels

20 januari 2026 - ING Belgium vergemakkelijkt het leven van haar klanten door de nieuwe e‑commerce betaalfunctie van Wero te introduceren. Bij gebruik van de ING Banking‑app, kunnen klanten voortaan onmiddellijk en veilig betalen op webshops met slechts één scan, zonder extra gegevens te moeten invullen of op een bevestiging te moeten wachten.
Momenteel zijn er alleen enkele Duitse webwinkels die betalen met Wero aanbieden, maar ING België is alvast klaar.
https://newsroom.ing.be/i...unctie-in-ing-banking-app

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-02 15:52

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

GeEkIe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:19:
Ondertussen is Oostenrijk geruisloos toegevoegd aan het rijtje landen waar Wero wordt geïntroduceerd. Ben benieuwd hoeveel en welke landen dit jaar verder worden toegevoegd!
Ben benieuwd wat er dan met Bluecode gaat gebeuren.

• davides
Dat ING Belgium en KBC vanaf nu de e-commerce functie ondersteunen, is nu ook zichtbaar geworden op de Wero Payment page:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuViZ-gUAa9m4Sa1cUEGZzOVhhE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vMHrxDs9wNA2C49TsbzkIGCb.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trwaYcmDfe03lK7r1W5A7kzVk1o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iJMrdtfjzBDGd9KaqwnzK0bf.png?f=fotoalbum_medium

• GeEkIe
Aerkhanite schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:29:
[...]

Ben benieuwd wat er dan met Bluecode gaat gebeuren.
Vermoedelijk zal dat ook gewoon een van de vele betaalmethodes in SEPA (en elders) worden. Opmerkelijk is wel dat Bluecode ook met NFC werkt, dus kennelijk is dat netwerk uitgerold.

Hoe meer concurrentie, hoe beter iig :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:29
GeEkIe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Vandaar dat ik ook zo'n voorstander ben van een EU wetgeving die juist wél weer apart kosten in rekening brengt, aangezien degenen die goedkope methoden kiezen anders alsnog betalen voor dit soort praktijken!
Be careful what you wish for... Big Tech of China Tech kan dan ook gesubsideerd de concurrentie wegvagen en wanneer iedereen praktisch alleen nog maar hun tool gebruikt de prijs opdrijven (als ze je data al niet verkopen).

Ik heb liever dat een Europese optie verplicht beschikbaar moet zijn en prijzen gelijk. De EU heeft in de CC wereld iig succesvol de prijzen sterk weten terug te dringen, dus ik weet niet waarom Wero opeens uit de klauwen zou moeten lopen kwa kosten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:00
Brent schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:33:
[...]
De EU heeft in de CC wereld iig succesvol de prijzen sterk weten terug te dringen, dus ik weet niet waarom Wero opeens uit de klauwen zou moeten lopen kwa kosten.
Wel als ze een % van de verkoopprijs gaan vragen, zoals ze (voorlopig) van plan zijn 2 jaar na introductie.
Als de klant dan ineens een rekening betaalt van enkele duizenden euro's (standaard bij mijn werkgever), dan loopt de transactieprijs per betaling toch op. En die extra kost gaan wij als dienstverlener niet op ons nemen.
Als je niet zeker weet of de klant via Ideal gaat betalen (factuur wordt per mail of brief verstuurd), dan kan je daar op voorhand dus geen rekening mee houden. En ik kan me indenken dat er voldoende webshops zijn die daar ook niet om staan te springen en dus naast de aankoopprijs, ook de transactieprijs van een WERO betaling in kaart willen brengen.

Ik begrijp zowieso al niet waarom een identieke handeling duurder zou moeten zijn omdat het betaald bedrag hoger is. Software en processen die er achter zitten zijn identiek.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:29
Hmm, dat wist ik niet. Niet binnen NL neem ik aan (aangezien dat bij iDeal ook niet zo is)? En die eindtermijn, is die hard? Bij CC betalingen binnen de Unie mag het ook niet vanuit de EU, dus ik vind het gek dat het dan hiermee wel zou mogen, tenzij het een tijdelijkheid is omdat de banken hier een investering moeten doen.

Wat is er eigenlijk precies gebeurt met die SEPA Qr codes?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• phYzar
wiemelen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:57:
Ik begrijp zowieso al niet waarom een identieke handeling duurder zou moeten zijn omdat het betaald bedrag hoger is. Software en processen die er achter zitten zijn identiek.
Normaal gesproken zijn zaken als Chargebacks, Buyer/Seller Protection en disputen zaken die er voor zorgen dat er een hoop procedureel gezeik kan zijn bij een betalling, en het risico/de claims groeien met het transactiebedrag. De procentuele fee is dus een soort verzekeringspremie.

• davides
Amos en Ivo van EPI, werden onlangs geinterviewd door Nieuwe Knikkers over de transitie van iDEAL naar Wero.
https://open.spotify.com/...si=DfUxdiHgQDWpHKKzqXwqBg
vanaf 17m04s worden ze aan de tand gevoeld over of het duurder wordt voor de merchant.. ook hoe dat na 2 jaar is.

Sowieso ;) een heel interessant interview

[ Voor 6% gewijzigd door davides op 06-02-2026 12:48 ]

• GeEkIe
Brent schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Be careful what you wish for... Big Tech of China Tech kan dan ook gesubsideerd de concurrentie wegvagen en wanneer iedereen praktisch alleen nog maar hun tool gebruikt de prijs opdrijven (als ze je data al niet verkopen).

Ik heb liever dat een Europese optie verplicht beschikbaar moet zijn en prijzen gelijk. De EU heeft in de CC wereld iig succesvol de prijzen sterk weten terug te dringen, dus ik weet niet waarom Wero opeens uit de klauwen zou moeten lopen kwa kosten.
De EU heeft mechanismen om die gesubsidieerde handel te stoppen. Dat gebeurt al met staal en auto's, maar zou natuurlijk veel agressiever hebben moeten gebeuren, zoals met zonnepanelen, windmolens, en thuisbatterijen, maar nog heel, heel, veel meer. Eigenlijk had de EU al in de jaren '00 samen met de VS handel met China aan banden moeten leggen. De ongekende diefstal van patenten en rechten nog daargelaten; die moet in de 10.000'en miljarden met het Westen lopen in de afgelopen decennia. Hun hele economische groei is gebaseerd op diefstal. China is één grote boevenbende, zoals communisten altijd zijn geweest. Het is de dodelijke vijand van de vrije wereld en het is waarschijnlijk dat ooit oorlog met hen komt omdat het een agressieve imperialistische staat is.

De kosten van een Wero transactie zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de kosten van een zakelijke overschrijving: tussen de €0,10 en €0,25. Alles daarboven is het gevolg van gebrekkige concurrentie. Ik hoop dat duidelijk zichtbare en verrekende kosten die concurrentie op gang brengt. Bluecode is ook een Europees alternatief, dus het is mogelijk, maar zolang die kosten niet transparant en individueel worden doorberekend komt die concurrentie niet op gang.

• phYzar
Podcast
Nieuwe Knikkers
Arlette Broex & Gertjan Rösken
https://www.google.com/search?q=arlette+broex+ideal
Arlette Broex, Business Lead iDEAL bij Currence
Klinkt objectief... ;)

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:30:
[...]

De kosten van een Wero transactie zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de kosten van een zakelijke overschrijving: tussen de €0,10 en €0,25. Alles daarboven is het gevolg van gebrekkige concurrentie. Ik hoop dat duidelijk zichtbare en verrekende kosten die concurrentie op gang brengt. Bluecode is ook een Europees alternatief, dus het is mogelijk, maar zolang die kosten niet transparant en individueel worden doorberekend komt die concurrentie niet op gang.
Eens, alles wat een percentage is, is naar mijn idee gewoon onnodig duur. Zo te horen blijft Wero tot 2029 nog een vast tarief?, dus er is nog ruimte dat er een vervanger komt.

Met Mastercard/Visa debit zijn ze voor bepaalde kaarten al over op een percentage en dat kan al een gigantische verhoging zijn in transactiekosten.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:00
phYzar schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:16:
Normaal gesproken zijn zaken als Chargebacks, Buyer/Seller Protection en disputen zaken die er voor zorgen dat er een hoop procedureel gezeik kan zijn bij een betalling, en het risico/de claims groeien met het transactiebedrag. De procentuele fee is dus een soort verzekeringspremie.
Deel van deze functionaliteit is optioneel.
Dispute zaken komen in sommige gevallen (zoals bij ons) nooit voor of worden anders afgehandeld.
Dus waarom zou ik moeten betalen voor optionele functionaliteit die ik niet gebruik.
Als ik een nieuwe wagen koop, betaal ik toch ook niet mee aan de opties van een ander.
R&D en development en runkosten zijn zowieso al onderdeel bij een vast tarief.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Wat ik vooral raar vind is dat Wero blijkbaar op AWS gaat draaien... Europees alternatief, powered by Amerika..

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-02 16:04
peize9 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:59:
Wat ik vooral raar vind is dat Wero blijkbaar op AWS gaat draaien... Europees alternatief, powered by Amerika..
Hoe zie je dat? Trace route naar iDEAL gaat naar Cloudflare.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
gpon schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:09:
[...]

De vacatures van het bedrijf dat Wero maakt.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• devrunner
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:57
Ik vind het niet vreemd. Ik neem aan dat het doel altijd is geweest om afhankelijkheid tov de grote financiël partijen te verminderen en niet zo zeer cloud partijen. EPI komt uit 2020, toen speelde dat minder. Neemt niet weg dat het mooi zou zijn, maar het is geloof ik niet het hoofddoel.

• GeEkIe
gpon schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Dat is óók een probleem: "Cloudflare, Inc. is an American technology company headquartered in San Francisco, California".

Strategische autonomie is toch wel een veel diepgravender kwestie dan dan menigeen zich realiseert!

• GeEkIe
Vanaf dit jaar wordt op Wero aangesloten:
Following the MoU, the partners will establish the central interoperability entity by H1 2026, will start preparing the technical implementation of the target set-up, and conduct proofofconcepts (PoCs) in parallel.

Coverage of all use cases is intented by 2027 through a phased rollout:

-       In 2026: rollout of peer-to-peer (P2P) cross-border payments

-       In 2027: rollout of e-commerce and point-of-sale (POS) payments
Andorra, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Portugal, Spain and Sweden.

Het gaat veel sneller dan velen zelfs maar vermoedden 🥳

Ik las ook dat de centrale bank van het VK zich vanwege niet bekende informatie gemaakte inlichtingen zich een hoedje is geschrokken en met enorme snelheid nu ook een autonome betaalmethode (vooral) onafhankelijk van MC/VISA zo snel mogelijk gaat implementeren. Speculaties waren Trump.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste