• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Interessante informatie.

Wat ik niet teruglees en ook niet kan beredeneren is de volgende situatie:
Iemand krijgt ongevraagd spullen toegezonden en dit is ook (onterecht) van zijn rekening afgeboekt. De persoon doet een chargeback en krijgt het geld ook terug, maar de winkel verlangt van hem dat hij de spullen terugzendt. Is hij hiertoe verplicht?
Bij ongevraagde zendingen staat dat los van de betaal of terug boek wijze.

Daar gelden gewoon de ongevraagde zendingen regels voor.
https://www.rijksoverheid...oezending-van-een-product

Maar het feit dat je er voor betaald hebt, betekent vaak dat het geen ongevraagde toezending was, maar ergens een vinkje of een verstopt afsluiten van een Abbo hebt gemist etc :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2026 16:26 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:09
Uit jouw post: ‘dit is ook (onterecht) van zijn rekening afgeboekt’

Afboeken gebeurt alleen bij incasso’s voor zover ik weet.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:55
Waar ik me zelf vooral vragen bij stel is het aantal dagen ná aankoop/betaling die de koper krijgt om een dispute/geschil aan te leggen.
180 dagen is best lang, zeker als je de redenen ziet waarvoor je zo'n geschil kan aanleggen.
Ik zie daar dan wel weer mogelijkheden tot misbruik.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:15
La1974 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Uit jouw post: ‘dit is ook (onterecht) van zijn rekening afgeboekt’

Afboeken gebeurt alleen bij incasso’s voor zover ik weet.
Nee. Afboeken gebeurt ook via betaalkaarten, PayPal, iDEAL en straks Wero.

• La1974
GeEkIe schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Nee. Afboeken gebeurt ook via betaalkaarten, PayPal, iDEAL en straks Wero.
Nadat je zelf de betaling hebt gedaan. Dus dan snap ik nog steeds je koppeling niet met iemand die ongevraagd iets toestuurt.

• GeEkIe
La1974 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Nadat je zelf de betaling hebt gedaan. Dus dan snap ik nog steeds je koppeling niet met iemand die ongevraagd iets toestuurt.
Nee, je hebt zelf geen betaling gedaan. Iemand heeft bv je account gehackt; niet dat dat ertoe doet.

Waarom is een gedachte expiriment zo moeilijk hier?

• La1974
GeEkIe schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Nee, je hebt zelf geen betaling gedaan. Iemand heeft bv je account gehackt; niet dat dat ertoe doet.

Dit is gewoon een random theorie die niets, maar dan ook niets met Wero te maken heeft. Dat snap je toch zelf wel.

• GeEkIe
La1974 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:39:
[...]

Dit is gewoon een random theorie die niets, maar dan ook niets met Wero te maken heeft. Dat snap je toch zelf wel.
-knip- niet zo op de man

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2026 16:06 ]

• devrunner
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:43
Buyer protection gaat vaak over commercial disputes, oftewel onenigheid tussen koper en verkoper. Dus ik gok van niet. Maar het is wel zo dat er inderdaad weinig over bekend is bij wero vwb fraude.

Een afboeking kan trouwens meerdere dingen betekenen. Maar als je een automatische incasso (direct debit) bedoelt: dat ondersteunt wero in eerste instantie niet. Misschien dat er tzt meer info over komt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Dan is het geen ongevraagde toezending.
Dan moet je dus het product verplicht retourneren.

Gaat wel erg ver nutteloos offtopic zo.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Interessante informatie.

Iemand krijgt ongevraagd spullen toegezonden en dit is ook (onterecht) van zijn rekening afgeboekt. De persoon doet een chargeback en krijgt het geld ook terug, maar de winkel verlangt van hem dat hij de spullen terugzendt. Is hij hiertoe verplicht?
Het begint al met de opvallende situatie dat eerst geld teruggegeven wordt en dan pas om terugzending gevraagd wordt. Ik zou het omgekeerde verwachten.

Verder meen ik dat iets dat ongevraagd toegezonden is, nooit door de afzender weer opgeëist kan worden. Maar omdat er hier kennelijk sprake is van betaalde goederen kun je waarschijnlijk niet spreken van ongevraagd toezenden.

Dit is een virtuele casus, neem ik aan?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• GeEkIe
snip: feedback mag, mits fatsoenlijk, via dm aan @ZieMaar!

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 24-06-2026 07:08 ]

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 07:30
De Belgische Beobank ondersteunt nu ook Wero.

Vandaag is een aparte betaalapp gelanceerd waarin Wero is geïntegreerd.

https://www.beobank.be/nl/betalen/diensten/beobank-pay.html

[ Voor 3% gewijzigd door Fettel op 30-06-2026 21:08 ]

Yaha!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:10
voor wie erin geïnteresseerd is:
de (not too technical) guide to Wero staat online.

Het document geeft een overzicht van de diverse e-commerce payment methods, die Wero nu ondersteunt:
* Single Immediate payment
* Event-dependent payment
* Subscriptions
* Handling unhappy flows ("Managing alternative scenarios across payment types")
* QR payment (Dynamic QR, Offline QR, Static QR)
* Refunds
* Buyer protections flows

Nb. P2P (Betaalverzoek) en P2Pro (Zakelijk betaalverzoek) bestaan ook nog, maar zitten hier niet.

• davides
EPI, banken en betaalproviders hebben een akkoord bereikt over de volgende fase in de overstap van iDEAL naar Wero:
https://epicompany.eu/med...-ideal-to-wero-migration/
Amsterdam, 16 July 2026 - the European Payments Initiative (EPI), Dutch banks and Dutch Payment Service Providers have jointly agreed on the roadmap for the next major phase of the transition to Wero.
In October 2026, all Dutch issuing banks will be connected to Wero and ready for the next phase of the migration. From that point onwards, iDEAL payments will gradually transition to the Wero infrastructure. For consumers, the online payment experience will remain largely unchanged, as they will continue to pay through their own bank.
Dutch banks and Payment Service Providers will collectively introduce Purchase Protection, with the objective of achieving full coverage by 1 January of 2028.
With this roadmap, the participating market parties reaffirm their shared objective to complete the migration from iDEAL to Wero by 31 December 2027.
To ensure commercial predictability throughout the transition, Wero scheme pricing will remain broadly aligned with the current iDEAL | Wero pricing level until 31 December 2028.

[ Voor 7% gewijzigd door davides op 19-07-2026 01:47 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14-08 10:46
[...]

Interessante informatie.

Los van of het verplicht is: het is wel gewoon netjes om het te doen. Zeker als het geld al snel is teruggeboekt. Bij dit soort kwesties denk ik altijd wat ik graag zou zien als de situatie ongekeerd zou zijn. Dan zou ik de transactie netjes willen terugdraaien. Dus geld terugboeken en product terug krijgen. Niet alles hoeft in het wetboek te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door R_Zwart op 18-07-2026 22:12 ]

• Fettel
https://wero-wallet.eu/be-nl

Als je op de Belgische Wero-pagina op 'Activeer Wero nu' klikt, staat er in het dropdownmenu nu ook een optie voor Nederlandse banken. Daaronder staat alleen Bunq.

Yaha!

• davides
directe link is:
https://start.weropay.eu/?country=NL&lang=nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IND2BDPXSscsfmEsqsynDexGKb8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wvs2VgiwOkoklIifus6roa2b.png?f=user_large

ik ben even verward met Neobanks x Wero:

Revolut staat in de lijst van "belgische banken", "Franse banken" en "Duitse banken"
Nickel staat in de lijst van "belgische banken", "Franse banken" en "Duitse banken"
N26 staat in de lijst van "Franse banken" en "Duitse banken"
En Bunq staat in de lijst van "Nederlandse banken"

terwijl ze toch allemaal in DE/BE/FR/NL zo'n beetje zaken doen.
Is de conclusie dat Bunq het alleen heeft vrijgeschakeld voor de rekeningen met een NL IBAN, en niet voor de rekeningen met een BE/DE/FR IBAN?
En N26, Revolut nog niet hebben aangezet voor rekeningen met een NL IBAN?

[ Voor 108% gewijzigd door davides op 22-07-2026 14:28 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52
davides schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:33:
directe link is:
https://start.weropay.eu/?country=NL&lang=nl

ik ben even verward met Neobanks x Wero:

Revolut staat in de lijst van "belgische banken", "Franse banken" en "Duitse banken"
Nickel staat in de lijst van "belgische banken", "Franse banken" en "Duitse banken"
N26 staat in de lijst van "Franse banken" en "Duitse banken"
En Bunq staat in de lijst van "Nederlandse banken"

terwijl ze toch allemaal in DE/BE/FR/NL zo'n beetje zaken doen.
Is de conclusie dat Bunq het alleen heeft vrijgeschakeld voor de rekeningen met een NL IBAN, en niet voor de rekeningen met een BE/DE/FR IBAN?
En N26, Revolut nog niet hebben aangezet voor rekeningen met een NL IBAN?
Of het alleen een kwestie van 'aanzetten' is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij kun je er wel vanuit gaan dat met 'Banken' hier een rekening wordt bedoeld die in dat land is uitgegeven.

• davides
mag weg

[ Voor 96% gewijzigd door davides op 22-07-2026 14:29 ]

• GeEkIe
Die QR is een linkje naar bunq NL maar daar krijg ik "pagina niet gevonden". Het lijkt er dus op dat dit te vroeg is geplaatst, maar er wel aan komt :)

• GeEkIe
Het zou wel eens kunnen dat bunq in oktober de eerste wordt die Wero gaat aanbieden. Volgens de helpdesk van Wero:
Bunq-gebruikers in Nederland nog geen toegang hebben tot Wero. Dit komt binnenkort, zodra de Ideale Wero-migratie is voltooid. (vertaald)
Dit gecombineerd met artikel EPI:
In October 2026, all Dutch issuing banks will be connected to Wero and ready for the next phase of the migration.

• davides
inmiddels is er meer duidelijk. Bunq heeft vandaag Wero geïntroduceerd voor Belgische en Franse IBANs

https://press.bunq.com/268476-bunq-launches-belgian-ibans/
https://help.bunq.com/articles/use-wero-with-bunq

• GeEkIe
inmiddels is er meer duidelijk. Bunq heeft vandaag Wero geïntroduceerd voor Belgische en Franse IBANs
Echter, als ik met mijn NLe IBAN bij help intyp: "Wero" dan krijg ik de volgende tekst:
Om Wero te activeren ga je naar Instellingen → Jouw Profiel → Wero. Kies een bankrekening en ga akkoord met de voorwaarden. Daarna kun je via het Home-tabblad op "Pay" of "Request" tikken om betalingen te doen of te ontvangen. 

• Fettel
De Belgische bank Crelan ondersteunt nu ook Wero.
Maak uw eigen Wero QR-codes
Voorbeeld: op restaurant betaalt u de volledige rekening en uw tafelgenoten moeten elk apart met u afrekenen. Dat gaat makkelijk met Wero: maak voor iedereen een QR-code aan voor hun drankjes en het eten, laat die code scannen en het geld staat onmiddellijk op uw rekening.

Stuur een link met een betaalverzoek
Voorbeeld: u hebt op de valreep nog wat combitickets kunnen bemachtigen om met een paar vrienden of vriendinnen naar een festival te gaan - stuur ze een betaallink via Wero, zodat ze u snel en veilig hun ticket kunnen terugbetalen.
Vanaf dit najaar betaalt en ontvangt u met Wero ook geld via uw telefoonnummer. Het rekeningnummer hebt u dan zelfs niet meer nodig.
https://www.crelan.be/nl/particulieren/betalen/betalen-smartphone/product/wero

Yaha!

• Jamie4242
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-08 12:08
Vandaag viel het me op dat de iDEAL flow ineens anders was. Gezien ik systemen ontwikkel die nauw verwikkeld zijn met betalingen had ik al zo'n vermoeden: mijn eerst iDEAL | Wero betaling die over het Wero platform is verwerkt!

Wat interessante details:
  • Deze verliep via pay.wero.ideal.nl in plaats van pay.ideal.nl. Zo kun je het dus herkennen.
  • De beschrijving van de betaling is ook een hoop anders. Als er RSM (Rail Selection Module) in staat weet je dat het via Wero is verwerkt.
  • Ik kon deze route triggeren bij een Rabobank betaalverzoek, en bij een iDEAL betaling via Pay.nl waar de RSM opt-in aan staat
  • De RSM route werd niet geactiveerd bij het starten van een iDEAL | Wero Snel Bestellen betaling
  • Als je op de Wero route belandt op desktop en je scant de QR code met mobiel dan ga je weer over op de iDEAL route
  • Wero werkt als het goed is met SICT, en dat is te zien. Bij Wero geeft Pay. eerst een authorize en dan pas capture, terwijl dat bij iDEAL direct paid is.
  • Een Wero betaling verloopt binnen een aantal minuten terwijl iDEAL veel langer geldig is
Al deze ervaringen met ING. Nog interessante info van Pay. hier: https://www.pay.nl/actueel/migratie-van-ideal-naar-wero-vanaf-14-september-2026

[ Voor 4% gewijzigd door Jamie4242 op 24-07-2026 22:25 ]

• Fettel
Wero bij Crelan geactiveerd en op een nieuwe functionaliteit gestoten:

Bij het aanmaken van een Wero betaalverzoek (via een QR-code of betaallink) kan je aangeven van hoeveel personen je geld wilt ontvangen. Je kan een limiet instellen van maximaal 20 personen. Van zodra dat aantal betalingen is ontvangen, vervalt het betaalverzoek automatisch.

Crelan lijkt de eerste Belgische bank te zijn die Wero aanbiedt zonder dat je een mobiel nummer of e-mailadres hoeft te koppelen. Je moet de Crelan app ook geen toegang geven tot je contactenlijst, iets wat bij andere banken wel vereist is om Wero überhaupt te kunnen gebruiken.

Yaha!

• GeEkIe
Let vooral op de tekst "Dutch banks":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcSO92sKue2eAqEvR5Pdx3kgi-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fgmiCiYJOjVkrPSECAiPOADN.png?f=user_large

• GeEkIe

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:56
Scanner van ING kan nieuwe iDeal niet aan, online betalen alleen met app - https://nos.nl/l/2624737

Voor de mensen die geen gebruik willen maken van apps is dit toch wel een behoorlijke beperking.
Mijn eigen ouders bankieren danwel niet bij de ING, maar zij maken bij hun bank ook nog gebruik van een soortgelijk apparaat. Ik ben benieuwd of zij straks er toch ook niet aan gaan ontkomen om de app te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 28-07-2026 16:50 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52
EDIT schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:49:
Scanner van ING kan nieuwe iDeal niet aan, online betalen alleen met app - https://nos.nl/l/2624737

Voor de mensen die geen gebruik willen maken van apps is dit toch wel een behoorlijke beperking.
Mijn eigen ouders bankieren danwel niet bij de ING, maar zij maken bij hun bank ook nog gebruik van een soortgelijk apparaat. Ik ben benieuwd of zij straks er toch ook niet aan gaan ontkomen om de app te gebruiken.
Ik heb zelf geen ING, is de ING Scanner qua werking te vergelijken met de Rabo (random) Reader?
Als ik op de info van ING moet afgaan wordt er een QR-achtige code (in kleur) getoond die je moet scannen met de Scanner. Dat lijkt wel heel erg op wat Rabobank heeft.

Ik neem aan dat de ING scanner straks niet overweg kan met de QR-code van Wero. Best kans dat dit voor Rabo ook geldt. En mogelijk andere.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
@Wally2002 In het artikel staat dat er voor klanten van de Rabobank niets veranderd. Dus die scanner blijft wel werken. Dat heeft Tweakers ook overgenomen in hun artikel: nieuws: ING-scanner ondersteunt iDEAL-opvolger Wero niet, betalen kan alleen ...

Een mogelijke reden: Rukapul in 'ING-scanner ondersteunt iDEAL-opvolger Wero niet, betalen kan alleen via app'
Er is wel een verschil in dat het kastje van ING de chip van de bankpas niet gebruikt en de Rabo en ABN wel.

Gecombineerd met jhellingman in 'ING-scanner ondersteunt iDEAL-opvolger Wero niet, betalen kan alleen via app' levert dat de andere mogelijk autorisatiesleutelmateriaal van de chip in de bankpas gebruiken.

De apparaatjes zelf bevatten typisch geen tamperproof module (HSM in de reactie hierboven).

• davides
De reden waarom ING de scanner afschaft voor goedkeuren van Wero betalingen is niet technisch maar commercieel.

Overal in de wereld is ING een neobank (oftewel een "direct bank" zoals het eerder ook wel genoemd werd) zoals ook N26, Revolut en Bunq zaken doen: alles digitaal en alleen met de app.
Behalve in Nederland en België dan, waar ze nog wel bankfilialen, scanners, papierenrekening afschriften, gratis contant geld opnames, etc. aanbieden.

Echter ze willen het business model in NL en BE, steeds meer gelijk trekken met het neobank business model dat ze voeren in de overige 7 landen waar ze consumenten-klanten hebben.
Zie bijvoorbeeld ook hun recente aankondiging: ING rolls out global subscription banking model. Ze gaan nu één geharmoniseerd pakketten-opzet uitrollen in alle 9 landen hetzelfde.

Een deel van de bestaande klanten zal zich (ook) thuisvoelen bij dit nieuwe neobank concept, en een ander deel van de bestaande klanten zal zich daar niet bij thuisvoelen en overstappen naar een andere bank.
Ik kan me voorstellen dat het voor ING waarschijnlijk ook belangrijk is dat ze een concept aanbieden zodanig dat jongeren / de volgende generatie nog steeds voor ING kiest en niet voor een andere neobank.

[ Voor 20% gewijzigd door davides op 29-07-2026 07:54 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

EDIT schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:49:

Ik meen dat er een tijd geleden een wet was die banken verplicht om -simpel gezegd- ook op de ‘oude’ manier te kunnen blijven bankieren. Weliswaar niet gratis, maar zo kunnen ouderen zonder smartphone bijvoorbeeld blijven bankieren.
Is die verplichting er niet meer?

<John O`Mill>

• La1974
Hippe Lip schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:21:
[...]

Ik meen dat er een tijd geleden een wet was die banken verplicht om -simpel gezegd- ook op de ‘oude’ manier te kunnen blijven bankieren. Weliswaar niet gratis, maar zo kunnen ouderen zonder smartphone bijvoorbeeld blijven bankieren.
Is die verplichting er niet meer?
Ik denk dat betalen via Wero niet valt onder ‘oude manier van’ bankieren. De rest verandert niet.

• Hippe Lip

Hippe Lip

La1974 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Ik denk dat betalen via Wero niet valt onder ‘oude manier van’ bankieren. De rest verandert niet.
Dan sluit je de niet-smartphonegebruikers (ouderen of pricipiëlen) dus uit van Wero als dat alleen nog maar werkt met app.

<John O`Mill>

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:28
Tsja, iemand die wel per se via Wero wil betalen maar tegelijkertijd principieel tegen smartphones is?

Ik denk dat Wero, of in dit geval ING, niet hierop mikken.

Voor de senioren was iDeal met scanner waarschijnlijk niet heel veel makkelijker dan iDeal met smartphone. Niet vanwege een verschil in scanner vs smartphone, maar omdat er vóór het betalen ook een webshop bezocht moet worden, of een betaalverzoek ontvangen, of iets vergelijkbaars waarbij al een heleboel online gebeurt.

Ik ben een groot voorstander van een vorm van bankieren waarbij je geen smartphone (of misschien zelfs geen computer) nodig hebt, voor senioren, digibeten, of simpelweg voor mensen die er geen zin in hebben. Maar Wero is daar natuurlijk niet voor bedoeld. En er zijn meer dan genoeg andere betaalmethoden.

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Henry86 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:04:
Tsja, iemand die wel per se via Wero wil betalen maar tegelijkertijd principieel tegen smartphones is?

Ik denk dat Wero, of in dit geval ING, niet hierop mikken.

Voor de senioren was iDeal met scanner waarschijnlijk niet heel veel makkelijker dan iDeal met smartphone. Niet vanwege een verschil in scanner vs smartphone, maar omdat er vóór het betalen ook een webshop bezocht moet worden, of een betaalverzoek ontvangen, of iets vergelijkbaars waarbij al een heleboel online gebeurt.

...
Het zal persoonsafhankelijk zijn, maar mijn moeder (83 jaar) zit écht veel rustiger aan de pc dan dat ze met de smafo hannest, ondanks dat ze ondertussen wel véél meer dat laatste ding in de hand heeft. Het onderliggende platform van de telefoons is voor haar gewoon niet ideaal (heh) voor dit soort zaken en zal dat ook nooit worden.

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste