Gegeven: momenteel is de lokale media erg spastisch en onbetrouwbaar, onze media kopieërt alleen. Ik denk dat we op z'n vroegst over een week meer zekerheid hebben. Bovenstaande klinkt overigens wel geloofwaardig, niemand met democratische waarden hangt rond op /pol/ (waarvan ik gisteren overigens vergeten ben te melden dat ik in ieder geval 2 moordenaars kan herinneren, waaronder die van het Erasmus vorig jaar).Compuchip87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:16:
[...]
Dat bericht gaat nu inderdaad ook rond, op X:
[...]
Klinkt mij logischer in de oren dan de alternatieve verklaring, maar ik lees dit nog nergens in serieuze media.
Waar verwijs je hier precies naar? Gaat dit over dat vizier?nst6ldr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:07:
[...]
Dit zijn heel andere omstandigheden dan wat sportschutters doen, de KNSA laat dat niet eens meer toe uit angst voor die eeuwige vinger naar legaal wapenbezit.
Al deze zaken die je (terecht) noemt zouden ook hebben gespeeld als hij wel een richtmiddel met vergroting had. Ik ben het met @jack zomer eens dat op 150m dit onnodig is. Ik heb ervaring bij defensie waar we schieten met een Colt C7 met 5.56 munitie. Erg vergelijkbaar met een AR15. Op 150m schiet ik liever zonder vergroting dan met.nst6ldr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:07:
[...]
Richtmiddel op die afstand maakt in dit scenario weldegelijk uit, je noemt met de adrenaline namelijk maar het halve verhaal: hij is een aanzienlijke ladder opgeklommen, terwijl hij dat deed begon men te wijzen en te roepen, vrijwel direct is een agent achter hem aangeklommen. Hij heeft een aerobe inspanning achter de rug, wordt opgejaagd, gaat liggen met de anticipatie iemand over de kling te jagen en vuurt direct. Zoveel weten we. Als je dan de video terugkijkt en de schoten hoort, kan je deduceren dat hij niet uitging van een perfect schot maar voor de zekerheid z'n houder ging legen. Als hij een kijker met vergroting had zou hij vrijwel zeker die halve seconde nemen om in ieder geval stabiel op doel te zitten. Ik vond dit resultaat al indrukwekkend eigenlijk.
Dit zijn heel andere omstandigheden dan wat sportschutters doen, de KNSA laat dat niet eens meer toe uit angst voor die eeuwige vinger naar legaal wapenbezit.
Ik denk dat alle overige zaken die je noemt wel invloed hebben gehad op het schot. Met enige schietervaring, met tijd voor een schot, en met controleerbare stress, is er niemand die een stilstaand doel op 150m zou missen.
Ik kan dit dan wel weer waarderen.
Het zal wel weinig Trumpies aan het denken zetten, helaas.
Eerst de bewoordingen van de Republikeinen overnemenDe Amerikaanse president Biden heeft opnieuw opgeroepen tot eenheid en om "de temperatuur in onze politiek te verlagen" na de aanslag op de Amerikaanse oud-president Donald Trump
En dan in een moeite door de aanslag op Trump in hetzelfde rijtje plaatsen met de bestorming van het Capitool en de aanval op meneer Pelosi.Mike Johnson, de voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Deze loyale aanhanger van oud-president Trump zei gisteren in gesprek met nieuwszender MSNBC dat Amerika "de temperatuur moet verlagen" in het politieke debat.
Het zal wel weinig Trumpies aan het denken zetten, helaas.
Bron: NOS liveblogOok zegt de oud-president dat hij zijn toespraak die hij later deze week op de Republikeinse conventie in Milwaukee gaat houden na de aanslag heeft veranderd. Hij zei eigenlijk een toespraak te willen houden waarin hij het beleid van oud-president Biden met de grond gelijk wilde maken, maar dat hij nu een verbindende speech wil houden. "Dit is een kans om het hele land, zelfs de hele wereld samen te brengen."
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Eerst zien, dan geloven.
Ik zie hem zomaar een haatspeech houden terwijl hij zich verkneukelt de Dems op het verkeerde been te hebben gezet met soft gedoe.
Een zwaluw maakt nog geen zomer. En hier moeten meerdere zomers overheen gaan, voordat ik geloof dat hij veranderd is.mercapto schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:57:
[...]
Eerst zien, dan geloven.
Ik zie hem zomaar een haatspeech houden terwijl hij zich verkneukelt de Dems op het verkeerde been te hebben gezet met soft gedoe.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zojuist zag ik een filmpje waarbij hij toch al even op het dak lag en er mensen een politieagent aanwezen waar hij lag. Een aantal redditors hebben op basis van de audio uitgezocht dat dat 2 minuten voor de schoten plaats vond. Dat zou genoeg moeten zijn om de ademhaling enigszins onder controle te krijgen. Neemt niet weg dat z’n adrenaline waarschijnlijk sky-high was.nst6ldr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:07:
[...]
Richtmiddel op die afstand maakt in dit scenario weldegelijk uit, je noemt met de adrenaline namelijk maar het halve verhaal: hij is een aanzienlijke ladder opgeklommen, terwijl hij dat deed begon men te wijzen en te roepen, vrijwel direct is een agent achter hem aangeklommen. Hij heeft een aerobe inspanning achter de rug, wordt opgejaagd, gaat liggen met de anticipatie iemand over de kling te jagen en vuurt direct. Zoveel weten we. Als je dan de video terugkijkt en de schoten hoort, kan je deduceren dat hij niet uitging van een perfect schot maar voor de zekerheid z'n houder ging legen. Als hij een kijker met vergroting had zou hij vrijwel zeker die halve seconde nemen om in ieder geval stabiel op doel te zitten. Ik vond dit resultaat al indrukwekkend eigenlijk.
Maar dan toch nog…..hoe kan het dat er zo veel tijd tussen zat voordat hij werd aangepakt? Ik denk dat Secret Service/lokale politie echt gigantische steken heeft laten vallen. Overigens is er ook best wel wat conspiracy voer op sommige plaatsen te lezen, het onderzoek zal duidelijk maken wat daar van klopt.
Toevallig zag ik ook een analyse over het draaien van Trump’s hoofd. Als hij dat niet gedaan had lag z’n achterhoofd er af….
Het verschil in reactie van de democraten nu en de republikeinen ten tijde van de aanval op Pelosi en de bestorming van het capitol zegt alles.
Wil je vooruit als samenleving moet je vooruit willen en dat wil men niet meer, men heeft zich ingegraven in absolute posities gedreven door een verstoorde ideologie.
Men geeft veel liever iemand de schuld van de problemen dan het werk te verzetten wat nodig is om problemen op te lossen. Het is geen politiek meer, en amper nog een democratie.
Wil je vooruit als samenleving moet je vooruit willen en dat wil men niet meer, men heeft zich ingegraven in absolute posities gedreven door een verstoorde ideologie.
Men geeft veel liever iemand de schuld van de problemen dan het werk te verzetten wat nodig is om problemen op te lossen. Het is geen politiek meer, en amper nog een democratie.
Juist in Amerika worden de verkiezingen beslist door de swing voters, mensen die niet zo'n sterke mening hebben over abortus, LHBTI-rechten, en alle andere stokpaardjes uit de culture war. Voor die mensen is het zeker belangrijk dat je volwassen en presidentieel overkomt.mercapto schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:57:
Eerst zien, dan geloven.
Z'n fanatieke aanhangers heeft-ie nu wel overtuigd, die laten hem nooit meer los.
Zonder al te ver offtopic te gaan: reddit zou ik echt met 10 bakken zout nemen. Het toevoegen van punten/upvotes en rewards maakt het enorm onbetrouwbaar. Mensen die voorheen veel punten hebben verzameld krijgen onterecht meer aandacht/geloofwaardigheid, mensen zonder die punten/rewards gaan populaire dingen napapegaaien in andere vorm/context om ook die punten te verzamelen.dr.lowtune schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:12:
[...]
Zojuist zag ik een filmpje waarbij hij toch al even op het dak lag en er mensen een politieagent aanwezen waar hij lag. Een aantal redditors hebben op basis van de audio uitgezocht dat dat 2 minuten voor de schoten plaats vond. Dat zou genoeg moeten zijn om de ademhaling enigszins onder controle te krijgen. Neemt niet weg dat z’n adrenaline waarschijnlijk sky-high was.
Maar dan toch nog…..hoe kan het dat er zo veel tijd tussen zat voordat hij werd aangepakt? Ik denk dat Secret Service/lokale politie echt gigantische steken heeft laten vallen. Overigens is er ook best wel wat conspiracy voer op sommige plaatsen te lezen, het onderzoek zal duidelijk maken wat daar van klopt.
Toevallig zag ik ook een analyse over het draaien van Trump’s hoofd. Als hij dat niet gedaan had lag z’n achterhoofd er af….
Het enige wat momenteel aannemelijk is, is de opsomming die ik net gemaakt heb: die details komen unaniem terug in de verslaggeving. Neem bijvoorbeeld NYT, die spreekt van seconden.
Het wel of niet over de richtmiddelen van de overige posters zal ik maar laten rusten. Lijkt me evident dat het betrekken van historische uitschieters die in verschillende encyclopedieën worden aangehaald niet bepaald als doorsnee genoemd kan worden, noch de verschillende sport disciplines. Mijn bewering wordt onterecht geïsoleerd weerlegd terwijl ik toch duidelijk stel dat de combinatie van deze omstandigheden voor missers heeft gezorgd, de schutter heeft zelf nota bene hiervoor gecompenseerd door niet te wachten met opvolgende schoten - hij wist zelf ook dat er goede kans was dat hij zou missen. Met betere richtmiddelen had de kans op missen gewoon veel kleiner geweest.
Op deze afstand raak schieten met een mechanisch vizier is niet zo moeilijk. Sterker nog, het is een absolute basiseis in ongeveer elk westers leger. Deze vent was duidelijk geen geoefend schutter.nst6ldr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:07:
[...]
*knip* geen 'ik stel maar vragen'-posts over wat je als vreemd ziet, zonder een zeer gedegen onderbouwing. Nu ben je een conspiracy aan het pluggen
[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 16-07-2024 11:14 ]
En meerdere waarschuwingen genegeerd. En Secret Service/beveiliging duikt pas op Trump na 2-3 schoten. En het duurt ruim 2 minuten voordat ze hem in de veilige, kogelwerende, auto drukken en ondertussen hem nog even een photo-op laten doen terwijl op dat moment nog niet bekent is of het een solo actie is of niet.
De beveiliging heeft flink wat steken laten vallen.
[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 16-07-2024 11:15 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
*knip* s.v.p. geen samenzweringstheorieën zonder bewijs.Player1S schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:49:
[...]
En meerdere waarschuwingen genegeerd. En Secret Service/beveiliging duikt pas op Trump na 2-3 schoten. En het duurt ruim 2 minuten voordat ze hem in de veilige, kogelwerende, auto drukken en ondertussen hem nog even een photo-op laten doen terwijl op dat moment nog niet bekent is of het een solo actie is of niet.
De beveiliging heeft flink wat steken laten vallen.
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:05 ]
Peilingen tonen 'zwalkend beleid' niet aan. Dat is gewoon jouw mening. Objectief staan de meeste cijfers in de VS op groen. Als dan op Fox de kijker 24/7 wordt gebombardeerd met anti-Biden propaganda en op de reddit forums een pieppiepklein heel links en progressief deel van het volk boos is op Biden omdat ie niet boos genoeg is op Israel...tja.k995 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:52:
[...]
Neen dat is wat peilingen aantonen en waarom biden het zo moeilijk heeft.
Dit dus.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Verwijderd
De gequote gevolgen zijn misschien wat overdreven, maar de geschiedenis kan idd van toevalligheden of centimeters/seconden afhangen. Als de dader 10 seconden later had geschoten, dan was het briesje van 8 mph misschien gaan liggen en was het raak geweest. Dat zoiets de koers van een land en zelfs de wereld (bvb. oorlog in Oekraïne) voor decennia kan bepalen...Een paar millimeter naar rechts en nu al zouden zwaarbewapende bendes van white supremacy-groepen linkse bolwerken belegeren, en aanvallen plegen op personen met een progressieve reputatie. Massaal geweld was dan ons voorland geweest en kan dat nog steeds zijn.
Omtrent de beveiliging discussie rond Trump op het moment van het schot moet je ook eens volgende feit erbij nemen.
Als een president naar het buitenland gaat wordt er een motorcade voorzien van tientallen voertuigen, waar je serieus vragen kan stellen of het allemaal wel nodig is.
In eigen land is een president in Running zo blijkt zo zwak beveiligd dat je op het eerst volgende gebouw ruim de tijd krijgt om een paar schoten te lossen..
Als een president naar het buitenland gaat wordt er een motorcade voorzien van tientallen voertuigen, waar je serieus vragen kan stellen of het allemaal wel nodig is.
In eigen land is een president in Running zo blijkt zo zwak beveiligd dat je op het eerst volgende gebouw ruim de tijd krijgt om een paar schoten te lossen..
Enige dat ik zou kunnen snappen is dat hij zich gerealiseerd heeft dat shit just got real. En dat hij als narcist zijn eigen leven boven dat van alles zet. Dan moet hij wel gas terugnemen ipv double downen op de haatretoriek. Want dan is het gewoon wachten op de volgende moordaanslag.Joris748 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:59:
[...]
Een zwaluw maakt nog geen zomer. En hier moeten meerdere zomers overheen gaan, voordat ik geloof dat hij veranderd is.
Uiteindelijk oogst hij nu gewoon wat hij gezaaid heeft: jarenlang cultiveren van polarisatie, opruiing en haat.
Dit dus.
Dit vind ik dan weer onzin. Je hebt duidelijk zelf nooit geschoten. Laat staan onder een druk die sowieso in training ground moeilijk te stimuleren valt.Bouke-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Op deze afstand raak schieten met een mechanisch vizier is niet zo moeilijk. Sterker nog, het is een absolute basiseis in ongeveer elk westers leger. Deze vent was duidelijk geen geoefend schutter.
Het shot in die omstandigheden die er waren was naar mijn idee behoorlijk goed.
Als jij je ogen wilt sluiten voor al het bewijs dat het tegendeel laat zien hou ik je niet tegen. Je komt alleen wel een beetje dommig en desperaat over in dat geval, maar dat mag best, verschil moet er wezen
[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:08 ]
Verwijderd
Terwijl er bijna nergens meer (zware) wapens circuleren dan in de VS en vooral met dit klimaat met heel veel opgejutte tegenstanders.Rubberen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:29:
Omtrent de beveiliging discussie rond Trump op het moment van het schot moet je ook eens volgende feit erbij nemen.
*knip* maak alleen een topic report aan als je dit vind, maar maak het s.v.p. niet persoonlijk.
[ Voor 67% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:16 ]
wat zou dan de reden zijn dat er al aardig wat hoge piefen binnen de Democratische partij vinden dat Biden moet stoppen en grote sponsoren beginnen af te haken (geloof dat er al 90 miljoen dollar bevroren is) ?FunkyTrip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:16:
[...]
Peilingen tonen 'zwalkend beleid' niet aan. Dat is gewoon jouw mening. Objectief staan de meeste cijfers in de VS op groen. Als dan op Fox de kijker 24/7 wordt gebombardeerd met anti-Biden propaganda en op de reddit forums een pieppiepklein heel links en progressief deel van het volk boos is op Biden omdat ie niet boos genoeg is op Israel...tja.
Zelfs Pelosi en Obama nog geen 4 dagen geleden die openlijk zwaar twijfelen aan Biden.
Verwijderd
Idd, we hebben het wel over een afstand van anderhalf voetbalveld met een wapen dat niet eens een sniper is.Rubberen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Dit vind ik dan weer onzin. Je hebt duidelijk zelf nooit geschoten. Laat staan onder een druk die sowieso in training ground moeilijk te stimuleren valt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 09:35 ]
mercapto schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Als jij je ogen wilt sluiten voor al het bewijs dat het tegendeel laat zien hou ik je niet tegen. Je komt alleen wel een beetje dommig en desperaat over in dat geval, maar dat mag best, verschil moet er wezen
vooralsnog heb ik alleen feiten benoemd. *knip* s.v.p. anderen niet diskwalificeren met dit soort bewoordingen.
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:18 ]
We weten ook niet in hoeverre hij een getraind schutter was. Wellicht alleen geoefend op blikjes in de achtertuin.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Idd, we hebben het wel over een afstand van anderhalf voetbalveld met een wapen dat niet eens een sniper is.
Dat is toch duidelijk? Het ging nergens anders over. Omdat hij op momenten echt superslecht overkomt in debatten en spreekbeurten (wat niet gek is voor een 80 plusser) en het nu dus enkel over zijn leeftijd gaat. Dat is dodelijk voor een campagne, zeker in de VS_Bailey_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:34:
[...]
wat zou dan de reden zijn dat er al aardig wat hoge piefen binnen de Democratische partij vinden dat Biden moet stoppen en grote sponsoren beginnen af te haken (geloof dat er al 90 miljoen dollar bevroren is) ?
Zelfs Pelosi en Obama nog geen 4 dagen geleden die openlijk zwaar twijfelen aan Biden.
De nummer twee zal ook echt niet plots ander beleid voorstaan.
Ik moet plots aan dit hele oude nummer denken. Nee, natuurlijk verandert Trump niet, en dan hebben we het niet eens over de beweging rondom hem heen. Net zo min als Wilders verandert.Joris748 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:59:
[...]
Een zwaluw maakt nog geen zomer. En hier moeten meerdere zomers overheen gaan, voordat ik geloof dat hij veranderd is.
YouTube: Henry Rollins - Liar - Higher Quality
[quote]Player1S schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:38:
[...]
[...]
vooralsnog heb ik alleen feiten benoemd. *knip*
Ik zou je niet direct als complotgekkie weg willen zetten. Feit is wel dat er iemand in het publiek wel dodelijk geraakt is en er ook een paar zwaargewonden zijn. Ook zie je Trump echt wel naar zijn oor grijpen en er is nog die foto waarin je (mogelijk) een kogel langs zijn hoofd ziet vliegen. Ik kan daar zelf op dit moment geen andere conclusie uit trekken dan dat dit gewoon echt is. Over de schaal van het falen van de beveiliging is het nog wel speculeren.
Met betrekking tot dat schot, ik weet nog de eerste keer dat ik ipv op blikjes op mensen ging schieten (airsoft, dus niks serieus), dat was voor mij al een drempel en ik ging er de eerste paar keren beduidend slechter door schieten, zelfs als je weet dat het ergste wat je iemand aandoet een blauwe plek is....
[...]
[...]
Ik zou je niet direct als complotgekkie weg willen zetten. Feit is wel dat er iemand in het publiek wel dodelijk geraakt is en er ook een paar zwaargewonden zijn. Ook zie je Trump echt wel naar zijn oor grijpen en er is nog die foto waarin je (mogelijk) een kogel langs zijn hoofd ziet vliegen. Ik kan daar zelf op dit moment geen andere conclusie uit trekken dan dat dit gewoon echt is. Over de schaal van het falen van de beveiliging is het nog wel speculeren.
Met betrekking tot dat schot, ik weet nog de eerste keer dat ik ipv op blikjes op mensen ging schieten (airsoft, dus niks serieus), dat was voor mij al een drempel en ik ging er de eerste paar keren beduidend slechter door schieten, zelfs als je weet dat het ergste wat je iemand aandoet een blauwe plek is....
[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:16 ]
D'r is niks genegeerd. Er zat een politieagent op de ladder achter Crooks die terug heeft moeten trekken omdat de schutter z'n wapen op hem richtte. De USSS snipers hadden hem misschien wel of misschien nog niet in het vizier, maar die kunnen pas tot actie overgaan als er absolute zekerheid is dat er een wapen is (zou wat zijn als de USSS bij wijze van spreken een tiener met 'n verrekijker van het dak schiet voordat ze hebben kunnen vaststellen of er een wapen is)
Hij zat op een relatief veilige plek, omringd door stevige gasten in kogelwerende klediing achter een metalen omheining. Wat hadden ze dan moeten doen? Hem van het relatief veilige podium af laten lopen terwijl er nog niet bekend is of het een solo actie is of niet?En het duurt ruim 2 minuten voordat ze hem in de veilige, kogelwerende, auto drukken
Oh wacht, die had je zelf ook al bedacht...en ondertussen hem nog even een photo-op laten doen terwijl op dat moment nog niet bekent is of het een solo actie is of niet.
De belangrijkste vraag is waarom die daken met vrij zicht op het podium niet bewaakt werden. En dat was misschien wel zo simpel als 'niet genoeg mensen'.De beveiliging heeft flink wat steken laten vallen.
Niet vanwege zijn beleid in ieder geval. Alleen zijn leeftijd._Bailey_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:34:
[...]
wat zou dan de reden zijn dat er al aardig wat hoge piefen binnen de Democratische partij vinden dat Biden moet stoppen en grote sponsoren beginnen af te haken (geloof dat er al 90 miljoen dollar bevroren is) ?
Dit dus.
dat is feitelijk onjuist, er is zeer zeker wel genegeerd.
Vooraf aan de daadwerkelijke aanslag zijn er toeschouwers die de schutter hebben aangewezen aan agenten. Daar is in 1ste instantie helemaal niets mee gedaan.
[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 15-07-2024 10:04 ]
Je beseft je dat de enige reden dat trump op dit moment nog leeft is dat hij in de split second tussen vaststellen van doelwit en overhalen van de trekker z'n hoofd draaide?Bouke-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Op deze afstand raak schieten met een mechanisch vizier is niet zo moeilijk. Sterker nog, het is een absolute basiseis in ongeveer elk westers leger. Deze vent was duidelijk geen geoefend schutter.
Er wordt een heleboel geroepen, maar totdat duidelijk is wat er precies wel en niet gedaan is, is het wellicht verstandig daarbij enige terughoudendheid te hebben. Vrijwel al onze informatie is zoveelstehands._Bailey_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:03:
[...]
Vooraf zijn er toeschouwers die de schutter hebben aangewezen aan agenten. Daar is in 1ste instantie helemaal niets mee gedaan.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Tja, "vooraf" als in een getuige die zegt dat 'ie al 2-3 minuten daarvoor een agent had gewaarschuwd. Perceptie van tijd is bij veruit de meeste mensen al totaal los van de werkelijkheid en in zo'n soort situatie natuurlijk al helemaal. Die 2-3 minuten kunnen ook best 30 seconden geweest zijn. Dan zijn er nog beelden die door een redditor zijn "geanalyseerd" aan de hand van de speech van trump. Alles wat daar gepost wordt, moet je met minimaal een schep zout nemen, teveel daar wordt gedaan voor de upvotes en karma._Bailey_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:03:
[...]
Vooraf aan de daadwerkelijke aanslag zijn er toeschouwers die de schutter hebben aangewezen aan agenten. Daar is in 1ste instantie helemaal niets mee gedaan.
Dat zat hij dus juist niet. Ja de schutter was op dat moment al uitgeschakeld maar niemand wist op dat moment om hoeveel daders het ging. Waar eventuele andere daders zich bevonden.anboni schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:00:
[...]
Hij zat op een relatief veilige plek, omringd door stevige gasten in kogelwerende klediing achter een metalen omheining. Wat hadden ze dan moeten doen? Hem van het relatief veilige podium af laten lopen terwijl er nog niet bekend is of het een solo actie is of niet?
Op zo'n moment geld maar 1 ding. Get the priority package (Donald Trump) to safety as soon as possible
En dat is op de grond omringd met secret service agenten achter een stevige metalen afscheiding.Player1S schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:12:
[...]
Dat zat hij dus juist niet. Ja de schutter was op dat moment al uitgeschakeld maar niemand wist op dat moment om hoeveel daders het ging. Waar eventuele andere daders zich bevonden.
Op zo'n moment geld maar 1 ding. Get the priority package (Donald Trump) to safety as soon as possible
Maar goed. Jij zult het wel beter weten. 🤷🏼♂️
Hello. Is it me you're looking for?
helemaal eens met enige terughoudendheid. In tegenstelling wat er al zo'n 24 uur plaatsvindt in dit topic.ijdod schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:05:
[...]
Er wordt een heleboel geroepen, maar totdat duidelijk is wat er precies wel en niet gedaan is, is het wellicht verstandig daarbij enige terughoudendheid te hebben. Vrijwel al onze informatie is zoveelstehands.
Ik reageerde slechts op dat er niks was genegeerd.
Dus enerzijds vraag je terughoudendheid en anderzijds is een stelling (van @anboni ) als ''er is niks genegeerd'' een vorm van terughoudendheid?
Als je zegt ''er is niks genegeerd'' dan mag je dat natuurlijk met feiten onderbouwen.
Daarom ook het onderzoek dat Biden heeft ingesteld nav de aanslag
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 15-07-2024 10:20 ]
Je suggereert een complot op basis van een schoon overhemd en het laat optreden van de secret service. Je interpreteert en suggereert nogal wat zonder bewijs. Meer feiten kon ik niet in je Posts terugvinden. Wacht af er wordt onderzoek gedaan naar het optreden van de secret service.Player1S schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:38:
[...]
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:16 ]
Ik blijf dit in verschillende kanalen terugzien maar vind het wel bijzonder vergezocht. Mensen willen te snel verklaringen gaan hangen aan dingen die ze niet begrijpen, vaak nog zonder de nodige kwalificaties ook.
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:08 ]
Nee. Dit is zijn moment om volwassen en presidentieel over te komen voor de meer gematigde kiezers die niet tot zijn harde kern behoren. Tegenover geweld reageren met mate en redelijkheid.FunkyTrip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Enige dat ik zou kunnen snappen is dat hij zich gerealiseerd heeft dat shit just got real. En dat hij als narcist zijn eigen leven boven dat van alles zet. Dan moet hij wel gas terugnemen ipv double downen op de haatretoriek. Want dan is het gewoon wachten op de volgende moordaanslag.
Uiteindelijk oogst hij nu gewoon wat hij gezaaid heeft: jarenlang cultiveren van polarisatie, opruiing en haat.
De conventiespeech is daar de ideale gelegenheid voor want die wordt niet alleen door de harde kern gevolgd maar krijgt ook veel media aandacht.
Ik denk dat we als Nederlanders ons ook erg slecht kunnen voorstellen hoe "gewoon" wapengeweld is in de VS. Afgelopen jaar werden er gemiddeld 58 mensen per dag vermoord met een vuurwapen in VS, hier krijgen we daar maar heel weinig van mee. In dat opzicht zijn deze gebeurtenissen niet geheel onverwacht, dat het vroeger of later bij een rally gebeurd is helaas maar een kwestie van deze problematiek maar lang genoeg negeren.
[ Voor 27% gewijzigd door RagingPenguin op 15-07-2024 10:44 ]
Je reageert 'slechts' op vrij hoge toon dat dingen 'feitelijk onjuist' zijn. Dat weten we dus niet. De user waar je op reageerde deed dat inderdaad ook, maar dat was wel in een context van een reactie van niemand die ook al beargumenteerde dat het shirt van Trump veel te wit was. Sorry, maar dat is door die context niet hetzelfde. Je had dus ook simpelweg terughoudendheid kunnen betogen, maar koos er dus ook voor dat niet te doen. Dat mij dan verwijten... tsja._Bailey_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:15:
Ik reageerde slechts op dat er niks was genegeerd.
Het zit je nogal hoog. Je toon van je post mag je bij je houden.Dus enerzijds vraag je terughoudendheid en anderzijds is een stelling (van @anboni ) als ''er is niks genegeerd'' een vorm van terughoudendheid?
Als je zegt ''er is niks genegeerd'' dan mag je dat natuurlijk met feiten onderbouwen.
Dat lijkt me sowieso de norm voor een poging tot moord op een politicus, geen indicatie either way.Daarom ook het onderzoek dat Biden heeft ingesteld nav de aanslag
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Nooit geschoten? Hahaha man ik zit sinds 2006 bij de Landmacht en heb meer geschoten dan jij waarschijnlijk ooit zal doen.Rubberen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Dit vind ik dan weer onzin. Je hebt duidelijk zelf nooit geschoten. Laat staan onder een druk die sowieso in training ground moeilijk te stimuleren valt.
ik verwijt jou niets en als je er een verkeerde toon bij hebt gehoord; mea maxima culpa.ijdod schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:44:
[...]
Je reageert 'slechts' op vrij hoge toon dat dingen 'feitelijk onjuist' zijn. Dat weten we dus niet. De user waar je op reageerde deed dat inderdaad ook, maar dat was wel in een context van een reactie van niemand die ook al beargumenteerde dat het shirt van Trump veel te wit was. Sorry, maar dat is door die context niet hetzelfde. Je had dus ook simpelweg terughoudendheid kunnen betogen, maar koos er dus ook voor dat niet te doen. Dat mij dan verwijten... tsja.
[...]
Het zit je nogal hoog. Je toon van je post mag je bij je houden.
[...]
Dat lijkt me sowieso de norm voor een poging tot moord op een politicus, geen indicatie either way.
Dat is niet mijn intentie geweest, excuses als je dat zo hebt opgevat.
Dan is je stelling dat deze gast geen geoefend schutter is nogal wonderlijk. Op 150 meter afstand een hoofd raken is een prima resultaat. Zo'n hoofd beweegt namelijk en de kogel doet er toch al gauw een kwart seconde over om zo'n afstand te overbruggen.Bouke-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:44:
[...]
Nooit geschoten? Hahaha man ik zit sinds 2006 bij de Landmacht en heb meer geschoten dan jij waarschijnlijk ooit zal doen.
Nee, onder stress, na een inspanning, met de nodige haast op een levend doel is dit technisch best een goed schot te noemen.
Kunnen we de analyses van de Call of Duty veteranen a.u.b. achterwege laten, dit voegt weinig toe aan deze discussie
Vaak bu'j te bang!
Het is inderdaad een opluchting dat Trump het heeft overleefd na de aanslagpoging tijdens zijn rally in Pennsylvania. Dit incident heeft veel sympathie voor hem opgeleverd, wat zijn kansen op een overwinning in de komende verkiezingen kan vergroten.
Het overhalen van een trekker kan er al voor zorgen dat je wapen enkele millimeters naar links, rechts, boven of onder kan gaan, vooral zonder standaard/steun.
Al helemaal als je strak onder de adrenaline staat.
Bron: ik ben een jaar of 8 geleden eens naar een schietclub geweest en daar enkele wapens geschoten, waaronder een “rifle”.
Al helemaal als je strak onder de adrenaline staat.
Bron: ik ben een jaar of 8 geleden eens naar een schietclub geweest en daar enkele wapens geschoten, waaronder een “rifle”.
Als hij op het hoofd richtte wel misschien, maar dat weet je niet. Een beetje geoefend schutter zou ook voor de romp gaan.delpit schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Dan is je stelling dat deze gast geen geoefend schutter is nogal wonderlijk. Op 150 meter afstand een hoofd raken is een prima resultaat. Zo'n hoofd beweegt namelijk en de kogel doet er toch al gauw een kwart seconde over om zo'n afstand te overbruggen.
Nee, onder stress, na een inspanning, met de nodige haast op een levend doel is dit technisch best een goed schot te noemen.
Het enige dat echt uitzonderlijk is en nogal een nadeel voor de schutter is het feit dat hij weet dat hij zelf ook zeer dicht bij de dood is.
We moeten ook niet vergeten dat, Secret Service of niet, dit aan het eind van de dag ook maar gewoon mensen zijn. En waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt.
Zoals in deze video te horen is die hier laatst gepost is, werkt de Secret Service samen met lokale politie eenheden bij een event als deze.
Het kan daarmee best zijn dat er agenten rondliepen waarvan een event als deze hun eerste beveiliging klus was.
Er zijn zoveel variabelen mogelijk in een situatie als dit, onervaren agent die in alle stress vergeet te communiceren, een routine klus voor de secret service van de zoveelste rally met MAGA fans waar nooit iets gebeurd, 1 of 2 personenen die een stap in een protocol skippen, noem maar op.
Conclusies gaan trekken terwijl er nog een officieel onderzoek loopt is niet echt handig.
Ik snap ook niet zo goed waar die drang vandaan komt om overal maar spectaculaire complotten in te zoeken...
De kogel heeft zijn oor geschampt, dat is echt veel te dichtbij dodelijke verwonding om in scène gezet te zijn. En als er een grote organisatie achter zou zitten die hem op willen ruimen zouden ze hem wel pakken op een moment dat hij niet op een zwaar beveiligde rally staat...
Je kunt erover speculeren waarom iemand in staat was op een dak te klimmen en schoten te lossen met een semi automaat, maar beter kun je gewoon ff rationeel blijven en wachten tot er meer bewezen is door gedegen onderzoek.
Zoals in deze video te horen is die hier laatst gepost is, werkt de Secret Service samen met lokale politie eenheden bij een event als deze.
Het kan daarmee best zijn dat er agenten rondliepen waarvan een event als deze hun eerste beveiliging klus was.
Er zijn zoveel variabelen mogelijk in een situatie als dit, onervaren agent die in alle stress vergeet te communiceren, een routine klus voor de secret service van de zoveelste rally met MAGA fans waar nooit iets gebeurd, 1 of 2 personenen die een stap in een protocol skippen, noem maar op.
Conclusies gaan trekken terwijl er nog een officieel onderzoek loopt is niet echt handig.
Ik snap ook niet zo goed waar die drang vandaan komt om overal maar spectaculaire complotten in te zoeken...
De kogel heeft zijn oor geschampt, dat is echt veel te dichtbij dodelijke verwonding om in scène gezet te zijn. En als er een grote organisatie achter zou zitten die hem op willen ruimen zouden ze hem wel pakken op een moment dat hij niet op een zwaar beveiligde rally staat...
Je kunt erover speculeren waarom iemand in staat was op een dak te klimmen en schoten te lossen met een semi automaat, maar beter kun je gewoon ff rationeel blijven en wachten tot er meer bewezen is door gedegen onderzoek.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Hij gaat dit natuurlijk maar een paar dagen volhouden. Daarna wordt er van alles in zijn oor gefluisterd en ziet hij dingen op TV die hem triggeren en dan stroomt de haat er weer uit op truth social en tijdens campaign events natuurtlijk.downtime schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Nee. Dit is zijn moment om volwassen en presidentieel over te komen voor de meer gematigde kiezers die niet tot zijn harde kern behoren. Tegenover geweld reageren met mate en redelijkheid.
De conventiespeech is daar de ideale gelegenheid voor want die wordt niet alleen door de harde kern gevolgd maar krijgt ook veel media aandacht.
Dit dus.
Onze hersenen zijn redelijk gehardwired om overal een complot achter te zoeken. (Het magazine KIJK had er vorig jaar een leuke special over, en ook in boeken over onze psychologie komt dit vaak terug.nst6ldr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:34:
[...]
Ik blijf dit in verschillende kanalen terugzien maar vind het wel bijzonder vergezocht. Mensen willen te snel verklaringen gaan hangen aan dingen die ze niet begrijpen, vaak nog zonder de nodige kwalificaties ook.
Het lijkt mij bijzonder vergezocht om er een complot achter te zoeken, net als de toeschouwers die claimen op voorhand te hebben gewaarschuwd.
Hoe dan ook, de situatie in de westerse landen wordt er niet beter op, het lijkt continu hogerop de ladder van escalatie te komen, dat is voor niemand goed. Er komen veel morele claims voorbij in dit topic, maar ethiek en moraliteit is veel moeilijker dan mensen denken, en niet iedereen hoeft hetzelfde over bepaalde zaken te denken zonder gelijk een -ist te zijn. Sommige zaken zijn echt moeilijk.
Dat betekent niet dat er waarden zijn die we met zijn allen belangrijk zouden moeten vinden als recht op autonomie van mensen belangrijk vinden. (recht op abortus, ik vind het erg raar als mannen dit zo belangrijk vinden). Dat een staat nooit een burger zou moeten kunnen vermoorden, dat macht corrupt maakt lijkt me ook overduidelijk.
Anyway, misschien beetje een tangent maar aangezien wij ook 1 van de meest ge-Amerikaanseerde landen zijn, hoop ik echt dat we meer de dialoog met elkaar aan kunnen gaan over de moeilijke onderwerpen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Je kan het natuurlijk ook omdraaien: Met 1.2 vuurwapens per inwoner, is het een wonder dat het niet (veel) vaker gebeurt dat bij dit soort rallies er iets mis gaat. De laatste keer dat een president beschoten is, is 1981.
En hoe vaak is er tussendoor een verkiezingskandidaat beschoten?PWM schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:36:
Je kan het natuurlijk ook omdraaien: Met 1.2 vuurwapens per inwoner, is het een wonder dat het niet (veel) vaker gebeurt dat bij dit soort rallies er iets mis gaat. De laatste keer dat een president beschoten is, is 1981.
Want Trump is (op dit moment) geen president natuurlijk.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Fair enough, maar dat zijn er volgens mij ook 0Stoney3K schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:44:
[...]
En hoe vaak is er tussendoor een verkiezingskandidaat beschoten?
Want Trump is (op dit moment) geen president natuurlijk.
Wel Senaats en congresleden.
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 15-07-2024 12:53 ]
De nieuwsbrief van H.C. Richardson vandaag geeft wat perspectief:
https://open.substack.com...richardson/p/july-14-2024
En dat dit, hulpmiddel bij signaaldetectie voor narratieven in en gericht op media (de NOS zou er wat van kunnen leren, in plaats van klakkeloos feeds over te nemen): How journalists should respond to the "Authoritarian Playbook".
https://open.substack.com...richardson/p/july-14-2024
Verder interessant: Attempted assassination of Trump: The long history of violence against U.S. presidents.The idea that Democratic opposition to authoritarian plans like those outlined in Project 2025 caused violence might convince MAGA Republicans, but it will likely be a hard sell for Americans who remember things like:
•Trump’s own suggestion in 2016 that “Second Amendment people” could solve the problem of Hillary Clinton picking judges; or his 2020 attacks on Michigan governor Gretchen Whitmer, who became the target of a kidnapping plot; or election workers bombarded with death threats as Trump lied that the 2020 election was stolen;
•the October 2022 tweet by Trump’s son Donald Trump Jr. mocking then–House speaker Nancy Pelosi’s husband Paul after a home intruder hit him in the head with a hammer; or Georgia representative Marjorie Taylor Greene’s 2022 campaign video in which she promised to “blow away the Democrats’ socialist agenda” as she took aim with a rifle;
•in 2023, House Republicans wearing AR-15 lapel pins on the floor of Congress; Representative Don Bacon (R-NE) saying his wife slept with a loaded gun after he voted against Representative Jim Jordan (R-OH) for House speaker; or Republican representatives sending Christmas cards showing the whole family toting guns;
•in 2024, the Kansas Republican Party’s March fundraiser where attendees could donate to kick and punch an effigy of President Biden; or Don Jr.’s reposting an image of Biden bound and gagged in the back of a pickup truck;
•or Lieutenant Governor Mark Robinson of North Carolina, who is running for the governorship and who is scheduled to speak at the Republican National Convention starting tomorrow, saying just two weeks ago: “Some folks need killing! It’s time for somebody to say it.”
Indeed, in March 2024, in Vance’s home state, Trump said: if I don’t get elected, it’s going to be a bloodbath for the whole…country,” and a 2022 campaign ad by Representative Collins himself showed him shooting a rifle at Nancy Pelosi’s “agenda” and at a cardboard rhinoceros he says is a “RINO,” a Republican in Name Only.
Republicans under Trump have increasingly advocated violence as a way to gain power because they know their unpopular positions cannot lead their candidates to victory in free and fair elections. In this moment, when there is still little evidence about yesterday’s tragedy, it appears they are projecting their own behavior onto Biden and the Democrats, blaming them for advocating violence when in fact, Biden and the Democrats have tried hard to enact commonsense gun safety laws and have consistently condemned the violent language and normalizing of political violence by Republicans.
Republicans’ embrace of violence is a hallmark of authoritarian leaders; by definition it undermines democracy. In Nashville, Tennessee, today, neo-Nazis shouting “Hitler was right!” were involved in fights in the streets. Ending that resort to violence, which never advances society and always injures it, is key to restoring the guardrails of democracy.
En dat dit, hulpmiddel bij signaaldetectie voor narratieven in en gericht op media (de NOS zou er wat van kunnen leren, in plaats van klakkeloos feeds over te nemen): How journalists should respond to the "Authoritarian Playbook".
[ Voor 208% gewijzigd door Virtuozzo op 15-07-2024 12:59 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
https://www.reuters.com/w...rally-shooter-2024-07-14/HEY_DUDE schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:39:
[...]
We weten ook niet in hoeverre hij een getraind schutter was. Wellicht alleen geoefend op blikjes in de achtertuin.
Het volgens mij een serieus schietclub:The suspect was a member of a local shooting club named Clairton Sportsmen's Club, the club confirmed to the media on Sunday while condemning the shooting and calling it a "senseless act of violence."
https://www.clairtonsc.org/about-us
https://www.clairtonsc.org/events-and-news
[ Voor 8% gewijzigd door Xfile op 15-07-2024 13:11 ]
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Dat is een ding dat onderbelicht lijkt te zijn. De aanslag laat iig zien dat alle retoriek over burgeroorlog, tribunalen en kampen maar beter serieus genomen kan worden. Dit was dan een intern republikeins dingetje (schutter, doel, wapenpolicies) maar voor democraten is het toch een besef dat het allemaal helemaal niet meevalt.
Het kan dus ook juist tegen Trump werken.
Reputation Laundering, zoals dat heet, dat is een mogelijkheid. Al zie ik eerder media die invalshoek nemen, dan Trump zelf - het is hard zoeken naar materiaal waar die zich bij in doet houden ... laat ik het zo zeggen.downtime schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Nee. Dit is zijn moment om volwassen en presidentieel over te komen voor de meer gematigde kiezers die niet tot zijn harde kern behoren. Tegenover geweld reageren met mate en redelijkheid.
Een goed voorbeeld van die mogelijke trend kwam al snel voorbij van Axios, wat ooit een "nieuw" journalistiek medium in de arena was, echter na de verkoop aan Cox Enterprises (Apollo Global Management, David Pecker, geïntroduceerd door de echtgenote Autumn Hanna VandeHei van de toenmalige CEO (die trouwens ook weer opduikt in het Abramoff schandaal met Tom DeLay, R-Texas waar ze staflid bij was)) ging het hard de andere kant uit met narratieven. Ogenschijnlijk hetzelfde recept van content format, maar een verschuiving in selectie en de-selectie voor zogeheten sentiment en skimming content. Axios is een van de grote aanjagers geworden van het "Biden unfit" narratief, opmerkelijk genoeg minder in hun zogeheten prime content, maar in brede zin voor hun Feed Sales (major contributor van het Sinclair netwerk).
Behind the Curtain: "Getting shot in the face changes a man".
Ondertussen, timing is everything
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Donald Trump kennende gaat hij de aanslag uitbuiten.Delerium schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:07:
Dat is een ding dat onderbelicht lijkt te zijn. De aanslag laat iig zien dat alle retoriek over burgeroorlog, tribunalen en kampen maar beter serieus genomen kan worden. Dit was dan een intern republikeins dingetje (schutter, doel, wapenpolicies) maar voor democraten is het toch een besef dat het allemaal helemaal niet meevalt.
Ik ben bang dat Donald Trump zich nu helemaal onaantasbaar zal gaan voelen.
Campagnes liggen even stil. Dat is zo afgesproken.mercapto schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:57:
[...]
Eerst zien, dan geloven.
In zo'n gepolariseerde strijd, strijden politici vaak om het midden. De flanken krijgen ze toch wel binnen (Kennedy en Nader zijn bliksemafleiders die binnen een Approval voting systeem niet zouden werken). Die strijd om het midden moet je niet te vroeg inzetten. Omdat Trump de aanslag heeft overleefd, en zijn houding, komt hij al over als winnaar.
De schutter had mogelijk een burgeroorlog ontketend, ook al zou hij registered Rep zijn. Je kunt ook lid worden van een politieke partij om deze van binnenuit te willen (iets anders dan 'kunnen') veranderen. Denk aan bijvoorbeeld de voorverkiezingen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat is wel de rauwe maar vooralsnog onbelichte ironie hier.Delerium schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:07:
Zaaien, oogsten. Dit soort dynamiek van geweld is het product (niet louter resultaat, product van vier decennia aan consistent politiek beleid door Republikeinen en het verbonden ecosysteem van extremisme, religieus en meer).
Maar nu slaat een tekstboek lone actor voorbeeld van die dynamiek eens de andere kant uit.
Toch heb ik meer het gevoel dat dit bij de Amerikaanse dynamiek van politieke economie minder impact heeft dan wat het hier in Europa zou hebben. Gewenning, state of fear, geschiedenis, it's not unusual to get shot by anyone. Zogezegd.
Vooralsnog blijft het een kwestie van "wat doen media". Effectief bepalen zij of dit Trump tegenwerkt - als zij voor de verandering de functie van vierde macht eens uitoefenen.
Maar als ik ondertussen naar de machines van Sinclair, Gannet en Fox kijk, dan is de barrage gericht op journalistiek behoorlijk hevig - heviger dan regulier, veel meer gericht op personen van media.
En dat is iets waar mensen in media die als merk moeten opereren kwetsbaar in zijn.
https://www.bbc.com/news/articles/c29dn2j53w2o
Former US President Donald Trump has said he is "supposed to be dead" after Saturday night's assassination attempt at a rally in Pennsylvania.
In one of his first interviews since the incident, Mr Trump told conservative US media he felt that he had been saved "by luck or by God".
“The most incredible thing was that I happened to not only turn [my head] but to turn at the exact right time and in just the right amount," he said, adding that the bullet that grazed his ear could have easily killed him.
"I’m supposed to be dead, I’m not supposed to be here,” he said.
Is het echt gepolariseerd? Ja, de tegenstellingen zijn groot, niet verwonderlijk aangezien politieke tegenstellingen niet enkel tred gehouden hebben met inkomensongelijkheid in de VS, maar ook omdat perceptie van polarisatie - het bestaan van schisma en conflict tussen twee uitersten - al die decennia bewust gestimuleerd is geworden als narratief vanuit het rechts/conservatieve kamp.
Hier zit wel een afweging van waar de verschuiving, het polariseren zit. Binnen het politiek-maatschappelijke spectrum zitten bijvoorbeeld de Democraten niet echt anders dan twintig jaar geleden, ook in termen van cultuur-maatschappelijk spectrum is daar niet veel in veranderd. De verandering zit wel in a) de extreme kampen van rechts/conservatief die b) disproportioneel aandacht en bereik hebben ontwikkeld in die arena van collectieve perceptie.
Political "polarization" isn't the real problem in America: One pole is a lot worse than the other.
Het is iets waar we ook hier in het Nederlandse op moeten letten, zeker waar het aankomt op die kwestie van collectieve perceptie - nemen we het taalgebruik over dan maken we het "waar".
Politieke polarisatie is geen onbekend fenomeen, het is ook geen probleem in het politieke proces, zolang als het politieke gedrag in dat spectrum conform (en beschaafd) is. Bot gezegd: het is rechts/conservatief wat accelerationisme toepast op eigen politiek gedrag om daarmee het idee te scheppen / stimuleren dat iedereen overal verdeeld en in conflict zit.
Nu ja, dat is klassiek autoritarisme. Nihilism as engine. Rechts/conservatief polariseert doelmatig. Daarbij moeten we ook echt in het achterhoofd houden dat het geen nieuwe tactief was van chaos actoren zoals een Trump, Orban, of Wilders, maar een continuering van keuzes reeds genormaliseerd in rechts/conservatief politiek gedrag en agenda. Over geruime tijd. En ja, grotendeels geïnternaliseerd binnen media.
Zou een vergissing van het susteem zijn , zou wel degelijk de dader geweest zijn.Compuchip87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:16:
[...]
Dat bericht gaat nu inderdaad ook rond, op X:
[...]
Klinkt mij logischer in de oren dan de alternatieve verklaring, maar ik lees dit nog nergens in serieuze media.
https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/FunkyTrip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:16:
[...]
Peilingen tonen 'zwalkend beleid' niet aan. Dat is gewoon jouw mening. Objectief staan de meeste cijfers in de VS op groen. Als dan op Fox de kijker 24/7 wordt gebombardeerd met anti-Biden propaganda en op de reddit forums een pieppiepklein heel links en progressief deel van het volk boos is op Biden omdat ie niet boos genoeg is op Israel...tja.
Minst populaire sinds bush hw en carter. Beiden niet herverkozen. Geen idee waar je denkt dat biden het goed doet bij de bevolking.
Verwijderd
De eerste shirts zijn er al 
https://teesprime.com/pro...2024-bulletproof-t-shirt/
https://teesprime.com/pro...2024-bulletproof-t-shirt/
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 14:36 ]
Het is wel de trend dat iedereen tegenwoordig klaagt over van alles en nog wat, en een zittende president het nooit meer goed kan doen, dat zie je in Europa ook.k995 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:31:
[...]
https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/
Minst populaire sinds bush hw en carter. Beiden niet herverkozen. Geen idee waar je denkt dat biden het goed doet bij de bevolking.
*knip* s.v.p. geen NSFW materiaal, ook niet achter een spoiler.
[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 15:01 ]
Waar denk ik dat? Ik stel dat jij je mening geeft omdat jij vindt dat hij zwalkt en/of iets niet goed gedaan heeft. Ik zeg dat de feiten anders uitwijzen. Dat ie niet popi is ondanks goede economische cijfers en trends is omdat mensen zich laten leiden door feelz en niet door feiten.k995 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:31:
[...]
https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/
Dit dus.
Hm? 1992-2000 Clinton, 2000-2008 Bush, 2008-2016 Obama. 12 jaar Rutte. Merkel weet ik niet hoe lang. Waar heb je het over? Kiezen voor een zittende machthebber geeft juist een bepaalde zekerheid. Je weet wat je krijgt. Daarom doet 'de zoon van' het ook relatief goed. Daarom werken dynastieën ook.jaapstobbe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:36:
[...]
Het is wel de trend dat iedereen tegenwoordig klaagt over van alles en nog wat, en een zittende president het nooit meer goed kan doen, dat zie je in Europa ook.
In Nederland heeft iedere partij die met de VVD heeft geregeerd de afgelopen tientallen jaren het electoraal op de kloten gekregen. Waarom? Omdat VVD beleid behoorlijk rechts beleid is. Voor de gemiddelde PVVer niet rechts genoeg, maar de VVD is inmiddels ook zo liberaal niet meer.
Bij tweede termijn verkiezingen VS is de zittende president vaak degene die het opneemt tegen (of beter gezegd: andersom). Vaak zie je dat de popularaiteit t.o.v. de eerste verkiezingswinst is ingekakt.
Waarom? Simpel. Mensen hadden hoge verwachtingen die nooit allemaal waargemaakt kunnen worden. Deels omdat er sprake is van valse verkiezingsbeloftes en deels omdat je als je gaat regeren je water bij de wijn komt te doen door allerhande factoren (welke precies, verschilt per systeem maar je kunt bijvoorbeeld denken aan de verhoudingen binnen Tweede en Eerste Kamer.)
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat klopt allemaal, maar het valt me wel op dat met de komst van social media er meer argwaan is ten opzichte vande zittende macht, wel of niet gevoed door fakenews en conspiracies. Bijvoorbeeld door het constant herhalen van het moment dat Rutte iets vergeten was, de filmpjes van een vallende of versprekende Biden. Alles moet ook grappig zijn en niks is meer serieus.Jerie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:11:
[...]
Hm? 1992-2000 Clinton, 2000-2008 Bush, 2008-2016 Obama. 12 jaar Rutte. Merkel weet ik niet hoe lang. Waar heb je het over? Kiezen voor een zittende machthebber geeft juist een bepaalde zekerheid. Je weet wat je krijgt. Daarom doet 'de zoon van' het ook relatief goed. Daarom werken dynastieën ook.
In Nederland heeft iedere partij die met de VVD heeft geregeerd de afgelopen tientallen jaren het electoraal op de kloten gekregen. Waarom? Omdat VVD beleid behoorlijk rechts beleid is. Voor de gemiddelde PVVer niet rechts genoeg, maar de VVD is inmiddels ook zo liberaal niet meer.
Bij tweede termijn verkiezingen VS is de zittende president vaak degene die het opneemt tegen (of beter gezegd: andersom). Vaak zie je dat de popularaiteit t.o.v. de eerste verkiezingswinst is ingekakt.
Waarom? Simpel. Mensen hadden hoge verwachtingen die nooit allemaal waargemaakt kunnen worden. Deels omdat er sprake is van valse verkiezingsbeloftes en deels omdat je als je gaat regeren je water bij de wijn komt te doen door allerhande factoren (welke precies, verschilt per systeem maar je kunt bijvoorbeeld denken aan de verhoudingen binnen Tweede en Eerste Kamer.)
Verwijderd
Tenzij je denkt dat degene een kogelwerend vest draagt, en die kans lijkt mij vrij groot toch?Bouke-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:16:
[...]
Als hij op het hoofd richtte wel misschien, maar dat weet je niet. Een beetje geoefend schutter zou ook voor de romp gaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het niet zo is.jaapstobbe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:14:
[...]
Dat klopt allemaal, maar het valt me wel op dat met de komst van social media er meer argwaan is ten opzichte vande zittende macht, wel of niet gevoed door fakenews en conspiracies. Bijvoorbeeld door het constant herhalen van het moment dat Rutte iets vergeten was, de filmpjes van een vallende of versprekende Biden. Alles moet ook grappig zijn en niks is meer serieus.
Maar ik zag vandaag ook toen ik mijn kindje van school haalde eerst twee grapjokers lachend op een fatbike stunten, en daarna een jochie van de basisschool die liet zien hoe zijn opgevoerde elektrische step werkte. Ik vind het dan flauw om te zeggen 'dat dat komt door het internet'. Want zo was het argument zo'n 20 jaar geleden. Alle negatieve invloed kwam door de komst van het internet. Of computergames, ook zo eng.
Primaire probleem dat ik er mee heb is als volgt: 'Met de komst van social media' is een vaag tijdsbestek, en bovendien maar 1 gegeven. In dat vage tijdsbestek is immers enorm veel gebeurt. Je koppelt daarbij het ene aan het andere zonder bewijslast (ook gooi je sociale media op een hoop, terwijl: zijn de chan boards dat? Is T.net FP dat dan ook? Enz.). Daarnaast moet je ook denken aan eventuele andere factoren.
Kijk, ik kan ook roepen dat Rusland sinds 2014 of 2008 aan het kloten is binnen onze democratische processen. Dat is ook zo. Maar zo'n uitspraak is niet concreet (ze bevat geen bronnen of onderzoeken). Onze (Westerse) diensten zien dat ook, en die hebben het voordeel dat ze niet hoeven te beargumenteren met bronnen (al gebruiken ze die legio). de duiding is dan wel dat het een nevenfactor betreft, niet een zodanig grote hoofdfactor.
Mijn verwachting is dat ML/AI hier nog veel meer roet in het eten gaat gooien. Of dat al doet. Op dit moment kan ik een Chinees of Rus nog herkennen wanneer deze Engels spreekt. In de toekomst denk ik niet meer.
M.i. moet je wat betreft de Reps toch echt verder terug. Namelijk toen de Reps de evangelisten aan zich bonden in de tijd van eind-Clinton / Bush, en dus ook 9/11. The Power of Nightmares van Adam Curtis is daar een aardige documentaire over.
Het gevoel dat we hebben, dat o.a. door sociale media wordt gevoed, is dat onze wereld onveiliger is geworden. Dat er meer terrorisme plaatsvind. Het tegendeel is in ieder geval wat betreft de jaren '90 en '00 waar: die waren veiliger dan de jaren '70 en '80.
[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 15-07-2024 15:46 ]
Judge Aileen Cannon dismisses classified documents case against Trump.
Zijn geluk kan niet op!
Zijn geluk kan niet op!
Zij zag haar kans schoon. Bizar eigenlijk. Het bewijs is eindeloos. Met opzet geheime documenten achterhouden en verstoppen op slecht beveiligde plaats en ook hier komt Trump mee weg. Wat moet het toch mooi zijn om door duizenden mensen op hoge posities gesteund te worden.jaapstobbe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:14:
Zijn geluk kan niet op!
[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 15-07-2024 16:16 ]
Dit dus.
*knip* offtopicVerwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:16:
[...]
Tenzij je denkt dat degene een kogelwerend vest draagt, en die kans lijkt mij vrij groot toch?
[ Voor 46% gewijzigd door polthemol op 16-07-2024 11:24 ]
Hoogste migratie ooit, enorm hoge inflatie, nog hogere benzine prijzen, een aantal publiek mislukte zaken zoals de terugtrekking uit aghanistan , zijn gezondheid ,israel, oekraine , ….FunkyTrip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:05:
[...]
Waar denk ik dat? Ik stel dat jij je mening geeft omdat jij vindt dat hij zwalkt en/of iets niet goed gedaan heeft. Ik zeg dat de feiten anders uitwijzen. Dat ie niet popi is ondanks goede economische cijfers en trends is omdat mensen zich laten leiden door feelz en niet door feiten.
Sorry doen alsof er niks gebeurd is is onzin.
Deed ook wat goede zaken maar duidelijke niet genoeg.
Echt bizar hoe gepolitiseerd de rechtspraak in de US is (geworden). Wat hij heeft gedaan zou wel eens onder Treason (hoogverraad) kunnen vallen waar de hoogst mogelijke straffen op staan.jaapstobbe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:14:
Zijn geluk kan niet op!
Best een redelijke kans dat hij staatsgeheimen heeft verkocht aan Russen, al valt dat allemaal lastig te bewijzen. Het gebrek aan enige vorm van beveiliging op Marr a Lago heeft in elk geval letterlijk de deur opengezet voor anderen om die documenten in te zien, waar dat normaal alleen via een SCIF kan (beveiligde ruimte waar geen opnameapparatuur toegestaan is en met een logboek wie wanneer wat zag).
Door de SCOTUS en hoge rechters te benoemen heeft ie weg kunnen komen met iets waar de average Joe de doodstraf voor had kunnen krijgen.
Zaak zal wel in hoger beroep gaan, maar de truc is gelukt: uitstel van de zaak tot na de verkiezingen waar Trump (een steeds grotere) kans maakt, en dan alles met zijn presidentiële power stopzetten als een ware autocraat..
[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-07-2024 16:47 ]
Je zou haast denken: een 1-2-tje... Aan de andere kant: als je er maar genoeg klaarzet, is er altijd wel iemand die van een kans gebruik maakt.
Met al die wheels within wheels wordt ik af en toe ook duizelig.
De reden is eigenlijk ook best grappig: de aanklager is door het ministerie van justitie aangewezen, en niet (zoals volgens de recht had gemoeten) door senaat of president. M.a.w.: een steek richting de trias politica?
[ Voor 40% gewijzigd door Brent op 15-07-2024 16:55 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Precies. Meningen dus. Kan ik makkelijk terugkaatsen. Inflatie valt mee tov andere landen. De VS heeft het beter gedaan dan wij dus. En daar kan Biden niks aan doen, want wereldwijde inflatie. Terugtrekking uit Afhanistan komt door de onhandige beloftes die Trump maakten en tot uitvoer moest worden gebracht. Israel prima aangepakt qua realpolitik. Dat kon werkelijk niet anders aangepakt worden op wereldschaal. Oekraine? Levering na levering ondanks gezeik van de GOP.k995 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Hoogste migratie ooit, enorm hoge inflatie, nog hogere benzine prijzen, een aantal publiek mislukte zaken zoals de terugtrekking uit aghanistan , zijn gezondheid ,israel, oekraine , ….
Ook meningen.
Werkelijk, wereldwijd hoge post-covid inflatie op een president afschuiven...
Dit dus.
jaapstobbe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:14:
Zijn geluk kan niet op!
93 pagina's aan kansloze hersenspinsels om het opperhoofd vrij te spreken. Wat een land.Judge Aileen Cannon has dismissed former President Donald Trump’s classified documents case saying that special counsel Jack Smith’s appointment is unconstitutional.
Niks inhoudelijks en dit had ze prima binnen 2 weken kunnen bedenken, maar ze weet dondersgoed dat ze uit haar kont praat, puur tijd winnen voor de baas.
[ Voor 13% gewijzigd door MrOleo op 15-07-2024 17:11 ]
erutangiS
Is het nou zo verschrikkelijk moeilijk om bij genoemde onderwerpen de juiste context en cijfers mee te geven, zodat je een genuanceerd en onderbouwde weergave deelt?k995 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Hoogste migratie ooit, enorm hoge inflatie, nog hogere benzine prijzen, een aantal publiek mislukte zaken zoals de terugtrekking uit aghanistan , zijn gezondheid ,israel, oekraine , ….
Bijvoorbeeld migratiecijfers (I know, loopt tot 2020, maar geeft trend prima weer):
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qdd7iWhejSAvPRjLvtLdo0QX.png?f=user_large)
Sure, schuif het vooral af op Biden in de laatste 4 jaar.
Of was het juist de bedoeling een eenzijdige en onvolledige weergave te delen? Dan ben je geslaagd.
[ Voor 19% gewijzigd door renegrunn op 16-07-2024 07:15 ]
Verwijderd
Trump is weer helemaal zijn oude zelf: https://truthsocial.com/@.../posts/112791026080012056
Ook het woordgebruik in 1 post: Jan 6th hoax, witch-hunt, zombie case, scam, fake claims, Democrat justice department, election conspiracy. En over enkele dagen weer 'crooked/sleepy Joe' die gisteren nog zijn medeleven betuigde.
Wat een kinderachtigheid, hier de hele lijst van beledigende bijnamen (67 stuks):
Wikipedia: List of nicknames used by Donald Trump about other people
In een normale wereld zou je met zo'n ingesteldheid/woordgebruik nog geen teamverantwoordelijke in een bedrijf mogen of kunnen worden. Wat voor een maatschappij creëer je als dit het 'voorbeeld' is voor de nieuwe generatie kinderen/jongeren.
Ook het woordgebruik in 1 post: Jan 6th hoax, witch-hunt, zombie case, scam, fake claims, Democrat justice department, election conspiracy. En over enkele dagen weer 'crooked/sleepy Joe' die gisteren nog zijn medeleven betuigde.
Wat een kinderachtigheid, hier de hele lijst van beledigende bijnamen (67 stuks):
Wikipedia: List of nicknames used by Donald Trump about other people
In een normale wereld zou je met zo'n ingesteldheid/woordgebruik nog geen teamverantwoordelijke in een bedrijf mogen of kunnen worden. Wat voor een maatschappij creëer je als dit het 'voorbeeld' is voor de nieuwe generatie kinderen/jongeren.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 18:00 ]
Klopt. Trump had dat al in gang gezet. De gevolgen van een economisch beleid zie je pas in de jaren erna. Daar gaat makkelijk een halve standaard regeringstermijn overheen (in VS heb je dan al de midterms). De VS heeft als voordeel dat ze qua fossiele brandstoffen slechts afhankelijk zijn van Midden-Oosten, en enkel olie. Terwijl wij aan het gas-infuus van Poetin lagen en dat uit hebben gefaseerd voor VS.FunkyTrip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:06:
[...]
Precies. Meningen dus. Kan ik makkelijk terugkaatsen. Inflatie valt mee tov andere landen. De VS heeft het beter gedaan dan wij dus. En daar kan Biden niks aan doen, want wereldwijde inflatie. Terugtrekking uit Afhanistan komt door de onhandige beloftes die Trump maakten en tot uitvoer moest worden gebracht. Israel prima aangepakt qua realpolitik. Dat kon werkelijk niet anders aangepakt worden op wereldschaal. Oekraine? Levering na levering ondanks gezeik van de GOP.
Ook meningen.
Werkelijk, wereldwijd hoge post-covid inflatie op een president afschuiven...
Verder zie je de ups en downs in de Chinese economie een op een terug in die van de VS. Of beter gezegd: andersom want de afnemer is VS (en EU). Zonder VS en EU is de Chinese economie niets. Ze hebben ons nodig, en wij hen. Was dat niet het geval, dan had China zich best openlijk bij Rusland aan kunnen sluiten. Nu doen ze dat achter de schermen natuurlijk ook wel, maar dat is wel wat anders.
Misschien wat offtopic maar ik denk dat China zich helemaal nooit openlijk bij Rusland aan gaat sluiten. Ze zijn useful, maar de endgame lijkt me eerder dat Oost-Rusland langzaam binnen de invloedssfeer van China komt. Omvolking is daar volgens mij best al aan de gang. En Rusland zal daar weinig tegenin kunnen brengen.Jerie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Klopt. Trump had dat al in gang gezet. De gevolgen van een economisch beleid zie je pas in de jaren erna. Daar gaat makkelijk een halve standaard regeringstermijn overheen (in VS heb je dan al de midterms). De VS heeft als voordeel dat ze qua fossiele brandstoffen slechts afhankelijk zijn van Midden-Oosten, en enkel olie. Terwijl wij aan het gas-infuus van Poetin lagen en dat uit hebben gefaseerd voor VS.
Verder zie je de ups en downs in de Chinese economie een op een terug in die van de VS. Of beter gezegd: andersom want de afnemer is VS (en EU). Zonder VS en EU is de Chinese economie niets. Ze hebben ons nodig, en wij hen. Was dat niet het geval, dan had China zich best openlijk bij Rusland aan kunnen sluiten. Nu doen ze dat achter de schermen natuurlijk ook wel, maar dat is wel wat anders.
Als China Rusland als een blok laat vallen, gebeurt er vrij weinig verder lijkt me. Terwijl een openlijk conflict met VS/EU aangaan een ineenstorting van hun economie zal betekenen.
Dit dus.
Een maatschappij waar op politici schieten de gewoonste zaak van de wereld wordt.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:27:
Wat voor een maatschappij creëer je als dit het 'voorbeeld' is voor de nieuwe generatie kinderen/jongeren.
Geen gewoonste zaak van de wereld maar uniek is het spijtig genoeg ook niet. Dat is helaas al tijden de realiteit in de VS. Buiten verijdelde aanslagen zijn er in 4 gevallen presidenten van de VS vermoord en 3 is een poging met verwonding tot gevolg geweest. 7 van de 45, 15% van de presidenten lijkt me een niet verwaarloosbaar aantal.D-e-n schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:46:
[...]
Een maatschappij waar op politici schieten de gewoonste zaak van de wereld wordt.
Het 1-2-tje is dat Thomas in de uitspraak over presidentiële immuniteit een random voetnoot plaatste over de aanstelling van Jack Smith. Daar heeft Aileen Cannon nu gretig gebruik van gemaakt.Brent schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:44:
Je zou haast denken: een 1-2-tje...
Wat achtergrond voor de nieuwe gezichten in dit topic:
Thomas is een conservatieve Supreme Court rechter. Zijn vrouw was erg actief in de Stop the Steal beweging na de vorige verkiezingen. Thomas is ook regelmatig in het nieuws omdat hij voor miljoenen aan snoepreisjes en cadeautjes van rijke rechtse lui aanneemt en vervolgens 'vergeet' te melden.
Aileen Cannon is de rechter in Trump's documenten zaak. Zij is door Trump aangesteld. Alle Amerikaanse experts die ik volg zijn het er wel over eens dat ze of incompetent of partijdig is, of wellicht allebei. Ze heeft eerder al bizarre dingen gedaan in deze zaak waarvoor ze is teruggefloten. Ze heeft ook veel aan tijdrekken gedaan voor Trump.
Als Trump wint maakt Cannon goede kans om de volgende Supreme Court rechter te worden
Ik durf wel te stellen dat veel hedendaagse problemen voortkomen uit het beleid van de laatste decennia. Een grote groep is ‘verliezer’. Ook de reden dat er tegenwoordig ook minder vertrouwen is in de overheid, de wetenschap en instituties. Waar een deel van de kritiek ook terecht is. Maar niet de oplossing. Die soms zelfs kwaadaardig is (populisme of fascisme).jaapstobbe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:36:
[...]
Het is wel de trend dat iedereen tegenwoordig klaagt over van alles en nog wat, en een zittende president het nooit meer goed kan doen, dat zie je in Europa ook.n
Ik zie online veel vergelijkingen met eerdere pogingen tot moord op president(kandidaten). Er wordt geroepen dat het electoriaal gewin minimaal is of zelfs helemaal weg is na verloop van tijd.
Ik denk alleen wel dat mensen één detail vergeten: we leven nu in een compleet andere tijd, waar we constant gebombardeerd worden met (online) media. De kracht (en herhaling) van beeld is tig keer groter.
Ik denk alleen wel dat mensen één detail vergeten: we leven nu in een compleet andere tijd, waar we constant gebombardeerd worden met (online) media. De kracht (en herhaling) van beeld is tig keer groter.
Ik zal de 1 - 2 - 3 maar op tafel leggen ... het is altijd gepolitiseerde gerechtelijke macht die de weg bouwt, en media die de toestemming verzorgen, waarna autoritarisme overneemt en ... ?Brent schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:44:
[...]
Je zou haast denken: een 1-2-tje... Aan de andere kant: als je er maar genoeg klaarzet, is er altijd wel iemand die van een kans gebruik maakt.
Met al die wheels within wheels wordt ik af en toe ook duizelig.
De reden is eigenlijk ook best grappig: de aanklager is door het ministerie van justitie aangewezen, en niet (zoals volgens de recht had gemoeten) door senaat of president. M.a.w.: een steek richting de trias politica?
Wat volgt op die overname?
Never waste a crisis. If there is one, make it worse. If there isn't one, make one. It doesn't matter which or what crisis, never stop at just the one.
Met die historische les in het achterhoofd, wat is het perfecte mechanisme om de dynamica van politieke economie (oligarchie) aan je te binden, én klaar te kunnen zijn met die lastige segmenten die de consumptieve bestedingsruimte hebben om weerstand te bieden (en nee, ook dat mechanisme is niet nieuw, maar een oude rechts/conservatieve traditie in de VS)?
Will a market crash one day be pinned on the Supreme Court? An accounting expert explains why recent rulings have him worried
Het is echt allemaal zo "wheels within wheels" niet. Het is ouderwets bijhouden van handelingen waar een normaal mens moeite mee heeft juist omdat de consequenties negatief / destructief zijn.
En dan uitwerken:
a) wat het termijnpotentieel is,
b) waar dergelijk potentieel vanuit ene handeling synergie kan / doet ontwikkelen met potentieel uit andere handeling en
c) erkennen hoe fundamenteel toxisch het gedrag is in die machtsdriehoek van conservatisme, populisme en autoritarisme.
Er is geen evil genius of evil masterplan. But it isn't about consequences, it's about effects - toxic synergy.
Dat is waarom je historici en andere experts in domeinen van autoritarisme, georganiseerde misdaad, netwerkcorruptie en zo meer er zo op ziet hameren om de discussie altijd terug te brengen naar consequenties van voorgesteld "beleid" en de toxische effecten daarvan in samenwerking. En dan de rekening voor de volwassenen en de kinderen.
Het is gewoon dat de normale mens een disconnect heeft met die extreme minderheid van pathologie (sociopathie, psychopathie, pathology of wealth, pathology of faith) en zich geen voorstelling kan maken van hoe "reason & emotion" verwrongen zijn in die dynamiek.
Er is een reden waarom in analyse het huidige conflict zich wortelt in wat we die "discourse coalition of authoritarianism" noemen. Narratief -> signaal. Narratief -> identificatie. Narratief -> doelstellingen.
That's it. Maar de arena zoals geschapen de afgelopen veertig jaar, waar wij door de bank genomen nog steeds naar kijken in termen van internet, infrastructuur, signaalmechanismen en zo meer, het is een ecosysteem geworden voor overdracht van sentiment en geloofsvalstrikken bij/vanuit narratief.
*kuch* die uitgestelde belofte/reward vallen velen voor, bij faciliteren van autoritarisme, maar de geschiedenis toont helaas aan dat ze geparkeerd worden - en zo meer, en pas dan op een stoeltje gezet worden. En dan komen er ongelukjes. Of de kids komen niet meer thuis, want ze zijn "op vakantie". En zo meer.user109731 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:31:
[...]
Als Trump wint maakt Cannon goede kans om de volgende Supreme Court rechter te worden
Enfin, die Cannon, het is bijna een slechte film. Een soort B film versie van de Godfather deel 39.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.
Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.
Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
- Discriminerende reacties
- Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
- Rants
- Whataboutisme
- Linkdrops
- Sealioning
- Het reageren op overduidelijk slechte reacties
- De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.