[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 85 Laatste
Acties:
  • 572.920 views

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mutatie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:29:
[...]
Dat was zeker niet handig. Maar heb je zelf enig besef van de dubbele maatstaf? Trump scheld vloekt verdoemd en roept zelfs op tot executies van zn tegenstanders non stop jarenlang. Dus wat is het garbage probleem dan? Serieuze vragen.
Het gaat niet altijd om of het eerlijk voor de kanten is.

Hoe maximaliseert een populist de motivatie om te stemmen. Het maakt je het echt leuk met veel voldoening?

Zorg dat je tegenstander gaat zeggen dat het niet meer goed komt, einde van de democratie is, hel en verdoemenis,... want dat straalt angst voor jou uit. Het establishment is bang voor jou en met elke stem kunnen we de gevestigde orde banger maken. Zie ze huilen op het Internet, nog eens goed natrappen.

Je ziet op de sociale media de mensen die de Trump overwinning vieren, want ze hebben de liberals in hun broek doen schijten.

In Belgische politiek is het niet anders. De Walen hadden geadverteerd dat als de NVA wint, dan gaat het niet meer goed komen. De Vlamingen zien de NVA als de keuze om de Walen nog wat banger te maken. Zo hebben de Walen de NVA naar de overwinning geholpen.

Het is nodig om te beseffen dat deze game mechanic bestaat en in je voor- of nadeel kan werken.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:32

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Een podcast van Jon Stewart die behoorlijk inhoudelijk ingaat op de overwinning van Trump. En nee, het is geen show met grappen. Dit is de intellectuele en serieuze kant van Stewart.

Het gaat over hoe de beleving gecreëerd is, waarom men denkt dat het zo slecht is. Vooral dingen die hier al vaker zijn uitgelegd, maar het grote verschil is wel dat dit behoorlijk toegankelijk is. En Heather Cox Richardson kan ook heel goed historisch veranderingen uitleggen waarom Tech Bro's en het witte evangelie zo veel sucess boeken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:52
Wat mij vooral opvalt is dat iedereen dit maar accepteert. 8 jaar geleden waren er allerlei demonstraties waarbij ze riepen dat hij niet hun president was - nu hoor je daar niets over in de traditionele media.

Ik mis tegengeluiden van de anderen. Zeker na uitspraken zoals die van Vance over X, EU en de NAVO, lijkt de Amerikaanse samenleving oprecht steeds vaker op de film Idiocracy.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-12 21:59
Orangelights23 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:20:
Wat mij vooral opvalt is dat iedereen dit maar accepteert. 8 jaar geleden waren er allerlei demonstraties waarbij ze riepen dat hij niet hun president was - nu hoor je daar niets over in de traditionele media.

Ik mis tegengeluiden van de anderen. Zeker na uitspraken zoals die van Vance over X, EU en de NAVO, lijkt de Amerikaanse samenleving oprecht steeds vaker op de film Idiocracy.
Ik denk dat veel Amerikanen gewoon murw gebeukt zijn. Veel hebben ook gewoon andere zorgen aan hun hoofd en hebben geen illusies dat protesteren iets veranderd.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:57
andru123 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:17:
[...]

Mijn antwoord was op de post waar het was insinueert dat republikeinen gaan vele democraten achter de tralies zetten om op die manier verkiezingen te winnen. [mbr]*knip* commentaar op een mod actie mag in een DM naar de moderator[/mbr]
Mijn punt is dat het rechtsysteem door bijde partijen kan worden misbruikt.

Als voor de bronnen, er zijn duizenden, bijv. dit.
*knip* beter niet met analogieen gaan werken. Leidt af van de discussie.
De GOP negeert de ongeschreven regels en buigt de geschreven regels in haar voordeel om. Dan maakt het niet meer uit wat de DEMS doen.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 13:49 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Kist @Orangelights23 Of ze zijn al bang voor repressailes, niet geheel onterecht vrees ik. We gaan het meemaken of er politieke arrestaties gaan plaatsvinden tzt.
Hij heeft een hoop gedreigd in zn campagne, en bij zn speech nog herhaald: “promises made = promises kept”.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:24
Joris748 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:29:
[...]

*knip*
De GOP negeert de ongeschreven regels en buigt de geschreven regels in haar voordeel om. Dan maakt het niet meer uit wat de DEMS doen.
Dit is een los statement zonder onderbouwing.

Eigenlijk is het een statement wat Trump al jaren roept. Hij stelt bij veel hobbels, van aanklacht tot stemuitslag, dat de Dems hem onterecht tegenwerken op een oneerlijke manier.
Moderatie comment: ook bij bovenstaand statement mist onderbouwing

Edit: Op verzoek van de schrijver van deze post, onderstaande link als achtergrond voor bovenstaande uitspraak. De bron onderbouwt het voor zowel 2020 als voor 2024: https://www.theguardian.c...oter-fraud-misinformation

Zou je jouw reactie daarom willen duiden met onderbouwing en daarbij meer dan één voorbeeld willen geven uit de praktijk? (Aangezien je de meervoudsvorm bij het woord 'regels' gebruikt).

[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 14:34 ]

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-12 22:53
Playa del C. schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:39:
[...]

Eigenlijk is het een statement wat Trump al jaren roept. Hij stelt bij veel hobbels, van aanklacht tot stemuitslag, dat de Dems hem onterecht tegenwerken op een oneerlijke manier.

Zou je jouw reactie daarom willen duiden met onderbouwing en daarbij meer dan één voorbeeld willen geven uit de praktijk? (Aangezien je de meervoudsvorm bij het woord 'regels' gebruikt).
Begint dat niet al bij het tegenhouden van alle benoemingen van Obama? Daarmee is de toon van "partij over land" defintief ingezet.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Joris748
Playa del C. schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:39:
[...]

• Relatief jonge rechters aanstellen voor SCOTUS
  • Aanstelling democratische rechter blokkeren op einde ambtstermijn Obama, aanstelling Republikeinse rechter erdoorheen jagen aan einde ambtstermijn Trump
  • Niet meer op de inhoud, maar slechts op de man spelen (Biden is te oud en seniel, wat is Trump dan?)
  • Wetten blokkeren voor eigen gewin (zoals de wetten rond migratie)
  • Niet meer meewerken aan bipartisanship
  • De rechtsgang frustreren (zie de rechtszaken rond Trump)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-12 08:33
Orangelights23 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:20:

Probleem is dat het er op lijkt dat Trump binnen de regels (die zwaar in zijn voordeel zijn) heeft gewonnen. Dan hoor je je verlies te accepteren. 8 jaar geleden had je dat gedoe met Comey en met Rusland, plus dat hij de popular vote dik verloor, wat mensen het gevoel gaf van onrecht. Nu kan je alles van Trump vinden maar iedereen weet wie hij is en waar hij voor staat en toch won hij.

Zijn tactiek is al langere tijd zoveel afhandelen en slechte ideeën de wereld in te slingeren dat het moeilijk is om kritiek te focussen. Vandaag is het een schandaal dat hij de CIA in wil zetten tegen de media, gisteren wilden ze uit de NAVO stappen als Twitter gereguleerd wordt, en eergisteren waren het de 'your body my choice' uitspraken etc. Het verzet is gewoon helemaal overwelmd, tegen de tijd dat je een demonstratie op zet tegen de golf van racistische SMSjes is het land alweer 8 schandalen verder en zijn de SMSjes oud nieuws.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Joris748
ph4ge schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:43:
[...]

Probleem is dat het er op lijkt dat Trump binnen de regels (die zwaar in zijn voordeel zijn) heeft gewonnen. Dan hoor je je verlies te accepteren. 8 jaar geleden had je dat gedoe met Comey en met Rusland, plus dat hij de popular vote dik verloor, wat mensen het gevoel gaf van onrecht. Nu kan je alles van Trump vinden maar iedereen weet wie hij is en waar hij voor staat en toch won hij.

Zijn tactiek is al langere tijd zoveel afhandelen en slechte ideeën de wereld in te slingeren dat het moeilijk is om kritiek te focussen. Vandaag is het een schandaal dat hij de CIA in wil zetten tegen de media, gisteren wilden ze uit de NAVO stappen als Twitter gereguleerd wordt, en eergisteren waren het de 'your body my choice' uitspraken etc. Het verzet is gewoon helemaal overwelmd, tegen de tijd dat je een demonstratie op zet tegen de golf van racistische SMSjes is het land alweer 8 schandalen verder en zijn de SMSjes oud nieuws.
Voor de goed orde: ik bestrijd niet dat verkiezingen niet volgens de regels zijn verlopen. Het gaat mij om de manier waarop politiek bedreven hoort te worden in een constitutionele democratie.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
Er gaan wel wat interessante statistieken rond momenteel.
Trump wint alle swing states, maar 6 van de 7 swing states hebben een Democrat als winnaar voor het congress. Statistisch zeer uitzonderlijk dit patroon in split tickets, en daar passen natuurlijk allerlei theorieën bij, waarvan eentje is dat er een hack zit in de telmachines.
Dusver nog niet nieuwswaardig, omdat het een nothingburger is, of niemand wil zich er aan branden, niemand wil natuurlijk als slechte verliezer a la Trump worden gezien.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:22
312 vs 226 is inderdaad een interessante statistiek. Wat een landslide overwinning. Hier gaat team blauw nog heel lang over discussiëren om uit te vinden hoe het zo enorm fout kon gaan.

En terwijl ze daar geen echt antwoord op gaan vinden ooit heeft Trump een gigantische basis om vanuit te regeren. Dit lijkt niet een tendens die blauw voorlopig weer kan keren.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Skybullet schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:41:
312 vs 226 is inderdaad een interessante statistiek. Wat een landslide overwinning. Hier gaat team blauw nog heel lang over discussiëren om uit te vinden hoe het zo enorm fout kon gaan.

En terwijl ze daar geen echt antwoord op gaan vinden ooit heeft Trump een gigantische basis om vanuit te regeren. Dit lijkt niet een tendens die blauw voorlopig weer kan keren.
Men is de totale incompetentie van Trump collectief vergeten. Bij de midterms in 2026 ligt dat weer volledig aan de oppervlakte.

Tump trekt ook de koopkracht van zijn achterban niet omhoog en dan jojoot het gewoon weer de andere kant op. In het VK zit na de populist en een conservatieveling het midden weer in het zadel met een landslide overwinning. Het kan ook snel gaan. De vraag is meer hoeveel meer schade er wordt aangericht.

• Joris748
mercapto schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:11:
Trump wint alle swing states, maar 6 van de 7 swing states hebben een Democrat als winnaar voor het congress. Statistisch zeer uitzonderlijk dit patroon in split tickets, en daar passen natuurlijk allerlei theorieën bij, waarvan eentje is dat er een hack zit in de telmachines.
Dusver nog niet nieuwswaardig, omdat het een nothingburger is, of niemand wil zich er aan branden, niemand wil natuurlijk als slechte verliezer a la Trump worden gezien.
Misschien wel het ultieme signaal: ik stem wel democratisch, maar niet op een (zwarte) vrouw.

• Playa del C.
Joris748 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:51:
[...]
  • Aanstelling democratische rechter blokkeren op einde ambtstermijn Obama, aanstelling Republikeinse rechter erdoorheen jagen aan einde ambtstermijn Trump
  • Niet meer op de inhoud, maar slechts op de man spelen (Biden is te oud en seniel, wat is Trump dan?)
Precies, bedankt voor de onderbouwing. Ik ben het helemaal eens met de lijst.

Mijn twee vervolgvragen zijn:

1) Is het zo dat de dems zaken op dit lijstje zelf niet (zouden) toepassen?
2) In hoeverre is het valsspelen?

Wat toelichting per punt:

Klopt. Men zou zichzelf in de voet schieten als men dit niet deed, toch? Kun je dit de GOP verwijten? Ik vind het eerder een systeemfout als men mensen op belangrijke functies voor het leven kan benoemen.

Zoals punt 1. Dit valt binnen de regels van het systeem. Is het slim van de GOP of onhandig van de Dems?
https://www.nu.nl/verkiez...ing-hoogste-rechters.html
Ik ben het volledig eens met Biden in dit nu.nl artikel. Ik vind het niet chique van de GOP, maar om in jouw vergelijking te blijven: op dit punt speelt de GOP gewoon nog met 11 man.

Alhoewel dit klopt en ik het persoonlijk bijzonder naar vind dat mensen dat doen (ook al is het 'denouncen' van anderen in de politiek altijd in gebruik geweest), Harris deed in de campagne precies hetzelfde en daarvoor Clinton ook. Dit is op zich een whataboutisme, dus graag de conclusie op het einde lezen. Ik wil hier namelijk iets anders mee onderbouwen dan 'maar zij doen het ook'.
Over Trump kun je zeggen wat je wil verder, maar zeker voor zijn leeftijd is hij opvallend fit en zeker niet seniel. Biden is duidelijk over de grens heen, met alle respect. Zijn eigen partij heeft voor hem besloten dat het zo niet verder kan.

Eens. Vuile streken zijn dat.

De bron is wat algemeen, maar er staan wel goede verwijzingen naar andere specifiekere degelijke bronnen in: Wikipedia: Bipartisanship in United States politics
Het bipartisanship heeft een lange geschiedenis. Het is opnieuw een fout van het systeem.

Ook hier. Moet de GOP dan meewerken aan de destructie van de eigen partij? En gezien de 'landslide' overwinning van Trump, hebben ze hiermee blijkbaar op het 'goede paard' gewed.

Alles bij elkaar:
Ik denk dat je de analogie anders had kunnen formuleren. Dus, eens dat de GOP alles uit de kast trekt voor het eigen voordeel. En tja, daar kun je eigenlijk alleen maar van zeggen: slim gespeeld.
In jouw analogie zou ik zeggen: Ze spelen geen mooi voetbal, maar presteren daardoor wel beter.

Waar ik meer over val. Trump roept nu al jaren dat de Dems de regels overtreden en niet eerlijk spel spelen. Daar is binnen dit topic terecht flinke kritiek op. Trump is een slechte verliezer en ondermijnt de democratie. Met de capitoolbestorming als toppunt, gevolgd door rechtzaken.
Ik snap dan niet helemaal waarom nu omgekeerd dezelfde toon naar voren komt. De Republikeinse kant heeft tot zover voor de huidige verkiezingen geen spelregels overtreden, ze hebben democratisch eerlijk gewonnen.

Of anders gezegd: het lijkt mij niet handig om Trump-retoriek in te zetten. "Ja, maar zij spelen het zo oneerlijk." De verstandigste opmerking hierover die ik de laatste dagen heb gehoord (binnen en buiten dit topic) is dat de Dems echt naar zichzelf moeten kijken. Mijn voetbal-analogie zou zijn:
De Dems hadden recht op 11 spelers, maar spelen de WK-finale op eigen initiatief met 10 man tegen de GOP die 100% volle bak er in is gegaan. Met taktische onsportieve bewuste harde tackles, dat wel.

En meer realistisch: Ik denk dat ze een paar jaar geleden met Biden een lastige weg in zijn geslagen, die niet lekker is uitgepakt voor de lange termijn, waarna Harris met 3-0 achter is begonnen aan de wedstrijd.

Wie er wordt opgesteld in een team, is niet de keuze van de tegenstander. En... het speelveld is de VS. Een best wel gek speelveld :X

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Playa del C. hoe gaan we de self-coup vergelijken in voetbaltermen? Gaan we dat ook samenvatten als 'ze spelen geen mooi voetbal'?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Playa del C.
Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:44:
@Playa del C. hoe gaan we de self-coup vergelijken in voetbaltermen? Gaan we dat ook samenvatten als 'ze spelen geen mooi voetbal'?
Stond niet in de lijst. Dat is in voetbaltermen een diskwalificerende actie geweest. Vergelijkbaar met een bom op zowel de scheids als het publiek gooien door de coach.

Het is een whataboutisme en een onderdeel van de vorige verkiezingen wat deze ronde niet officieel meetelt (maar niet vergeten is!).

Maar mocht je hem wel mee willen tellen, want het betreft wel dezelfde partij en kandidaat, dan geef ik je op dat punt gelijk uiteraard.

• Jerie
  • Niet online
mercapto schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:11:
Dat is hetgeen ik op had gehoopt: dat significant deel van de mensen die in de keuze Trump vs. Harris toch voor Trump kiezen de verstandige keuze maken om voor HvA dan toch liever een blauw aan de macht te zien. Helaas is die slag op HvA verloren.

We moeten voorzichtig zijn met telmachines aanduiden als frauduleus. In het verleden waren ze kwetsbaar voor fraude, maar waren er weinig tot geen aanwijzingen voor fraude. Wel was het zo dat Diebold had beweerd de Reps aan de overwinning te zullen helpen, en er was veelal geen paper trail, dus uitsluiten gaat lastig, en om deze reden is dat telefoontje aan Raffensperger ook zo laakbaar.

Hoewel ik zeg we moeten voorzichtig zijn leverde een snelle zoektocht op J. Alex Halderman (een van de hackers van Diebold destijds en professor die les geeft op vakgebied cybersecurity plus democratie) het volgende artikel van 1 Feb j.l. op:

Georgia’s controversial electronic voting machines face their biggest test yet

Dit betreft het bedrijf Dominion. Ik heb (nog) niet uigezocht hoe dat is afgelopen aldaar.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:53:
[...]

Stond niet in de lijst. Dat is in voetbaltermen een diskwalificerende actie geweest. Vergelijkbaar met een bom op zowel de scheids als het publiek gooien door de coach.

Het is een whataboutisme en een onderdeel van de vorige verkiezingen wat deze ronde niet officieel meetelt (maar niet vergeten is!).

Maar mocht je hem wel mee willen tellen, want het betreft wel dezelfde partij en kandidaat, dan geef ik je op dat punt gelijk uiteraard.
Juist en bommen gooien op een scheids en publiek lijkt me evident strafbaar. Zwaar strafbaar. Zo'n coach zou dat beroep niet meer uit mogen kunnen voeren (en al zeker niet met vergaande immuniteit). Dat kun je niet los zien van SCOTUS benoemingen plus de huidige verkiezingsstrijd. Want als de rechtsstaat hier had gefunctioneerd dan zat meneer Trump in het gevang (sterker nog; wat mij betreft is het hoogverraad en lijkt mij uitstekend voor toepassing doodstraf).

• Playa del C.
Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:02:
[...]
Juist en bommen gooien op een scheids en publiek lijkt me evident strafbaar. Zwaar strafbaar. Zo'n coach zou dat beroep niet meer uit mogen kunnen voeren (en al zeker niet met vergaande immuniteit). Dat kun je niet los zien van SCOTUS benoemingen plus de huidige verkiezingsstrijd. Want als de rechtsstaat hier had gefunctioneerd dan zat meneer Trump in het gevang (sterker nog; wat mij betreft is het hoogverraad en lijkt mij uitstekend voor toepassing doodstraf).
Het was echter niet voldoende bewezen dat 'de coach' de bom heeft gegooid, maar ik ben het met je eens verder.
Punt van orde: 'het uitstekend vinden van het toepassen van de doodstraf op Trump' is nogal een statement... Voor vandaag genoeg online geweest verder, dus dat ga ik niet verder bespreken.

• mercapto
Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:57:
[...]

Dat is hetgeen ik op had gehoopt: dat significant deel van de mensen die in de keuze Trump vs. Harris voor toch Trump kiezen de verstandige keuze maken om voor HvA dan toch liever een blauw aan de macht te zien. Helaas is die slag op in HvA verloren.

We moeten voorzichtig zijn met telmachines aanduiden als frauduleus. In het verleden waren ze dat, maar waren er weinig tot geen aanwijzingen voor fraude. Wel was het zo dat Diebold had beweerd de Reps aan de overwinning te zullen helpen, en er was veelal geen paper trail, dus uitsluiten gaat lastig, en om deze reden is dat telefoontje aan Raffensperger ook zo laakbaar.

Hoewel ik zeg we moeten voorzichtig zijnl leverde een snelle zoektocht op J. Alex Halderman (een van de hackets van Diebold destijds en professor die les geeft op vakgebied cybersecurity plus democratie) het volgende artikel van 1 Feb j.l. op:

Georgia’s controversial electronic voting machines face their biggest test yet

Dit betreft het bedrijf Dominion. Ik heb (nog) niet uigezocht hoe dat is afgelopen aldaar.
Pennsylvania: 6.874.000 stemmen voor President, 6.696.000 stemmen voor een Senator, dus 178.000 mensen hebben de rest van het stembiljet niet ingevuld waardoor een Democraat er met de Senate seat vandoor kon gaan. Das dan of een protest stem, of iemand die niks over de senaat wist en dus maar geen kruisje zette daarvoor? Het kan, ik heb in mn jongere jaren ook wel eens gedacht "Wat zijn al die andere namen? Daar heb ik niks over gelezen"

• Joris748
Playa del C. schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:17:
[...]

Precies, bedankt voor de onderbouwing. Ik ben het helemaal eens met de lijst.

Mijn twee vervolgvragen zijn:

1) Is het zo dat de dems zaken op dit lijstje zelf niet (zouden) toepassen?
2) In hoeverre is het valsspelen?

Ik zal er wat toelichting per punt op geven.

Klopt. Men zou zichzelf in de voet schieten als men dit niet deed, toch? Kun je dit de GOP verwijten? Ik vind het eerder een systeemfout als men mensen op belangrijke functies voor het leven kan benoemen.

Zoals punt 1. Dit valt binnen de regels van het systeem. Is het slim van de GOP of onhandig van de Dems?
https://www.nu.nl/verkiez...ing-hoogste-rechters.html
Ik ben het volledig eens met Biden in dit nu.nl artikel. Ik vind het niet chique van de GOP, maar om in jouw vergelijking te blijven: op dit punt speelt de GOP gewoon nog met 11 man.

Alhoewel dit klopt en ik het persoonlijk bijzonder naar vind dat mensen dat doen (ook al is het 'denouncen' van anderen in de politiek altijd in gebruik geweest), Harris deed in de campagne precies hetzelfde en daarvoor Clinton ook. Dit is op zich een whataboutisme, dus graag de conclusie op het einde lezen. Ik wil hier namelijk iets anders mee onderbouwen dan 'maar zij doen het ook'.
Over Trump kun je zeggen wat je wil verder, maar zeker voor zijn leeftijd is hij opvallend fit en zeker niet seniel. Biden is duidelijk over de grens heen, met alle respect. Zijn eigen partij heeft voor hem besloten dat het zo niet verder kan.

Eens. Vuile streken zijn dat.

De bron is wat algemeen, maar er staan wel goede verwijzingen naar andere specifiekere degelijke bronnen in: Wikipedia: Bipartisanship in United States politics
Het bipartisanship heeft een lange geschiedenis. Het is opnieuw een fout van het systeem.

Ook hier. Moet de GOP dan meewerken aan de destructie van de eigen partij? En gezien de 'landslide' overwinning van Trump, hebben ze hiermee blijkbaar op het 'goede paard' gewed.

Alles bij elkaar:
Ik denk dat je de analogie anders had kunnen formuleren. Dus, eens dat de GOP alles uit de kast trekt voor het eigen voordeel. En tja, daar kun je eigenlijk alleen maar van zeggen: slim gespeeld.
In jouw analogie zou ik zeggen: Ze spelen geen mooi voetbal, maar presteren daardoor wel beter.

Waar ik meer over val. Trump roept nu al jaren dat de Dems de regels overtreden en niet eerlijk spel spelen. Daar is binnen dit topic terecht flinke kritiek op. Trump is een slechte verliezer en ondermijnt de democratie. Met de capitoolbestorming als toppunt, gevolgd door rechtzaken.
Ik snap dan niet helemaal waarom nu omgekeerd dezelfde toon naar voren komt. De Republikeinse kant heeft tot zover voor de huidige verkiezingen geen spelregels overtreden, ze hebben democratisch eerlijk gewonnen.

Of anders gezegd: het lijkt mij niet handig om Trump-retoriek in te zetten. "Ja, maar zij spelen het zo oneerlijk." De verstandigste opmerking hierover die ik de laatste dagen heb gehoord (binnen en buiten dit topic) is dat de Dems echt naar zichzelf moeten kijken. Mijn voetbal-analogie zou zijn:
De Dems hadden recht op 11 spelers, maar spelen de WK-finale op eigen initiatief met 10 man tegen de GOP die 100% volle bak er in is gegaan. Met taktische onsportieve bewuste harde tackles, dat wel.

En meer realistisch: Ik denk dat ze een paar jaar geleden met Biden een lastige weg in zijn geslagen, die niet lekker is uitgepakt voor de lange termijn, waarna Harris met 3-0 achter is begonnen aan de wedstrijd.

Wie er wordt opgesteld in een team, is niet de keuze van de tegenstander. En... het speelveld is de VS. Een best wel gek speelveld :X
De constitutionele democratie zit waarschijnlijk vol met systeemfouten. Normaliter geen probleem, omdat er ongeschreven regels en omgangsvormen zijn. Tot een deel van de politici zich daar niet meer aan houdt. En dat is wat er in veel Westerse democratieën, ook in Europa, ook in Nederland, gebeurt.

Zij die democratie hoog in het vaandel hebben, houden zich aan de regels. Zij die macht belangrijker vinden, onttrekken zich aan de regels. Moeten de eersten daar dan in mee gaan? Een duivels dilemma.

• Jerie
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:17:

Als dit zo zou zijn, dan zou het geen trendbreuk zijn. Want voorheen stelde men een rechter voor SCOTUS voor die bekwaam is, ervaring heeft, die geen carrière meer hoeft te maken. Dat is hier niet het geval. Dit betreft jonge vazallen.

Wat ze geflikt hebben bij Obama is pure hypocrisie.

Verder doen de Dems vaak pas reactief aan vuil spel. Dat is de analogie van niet over je heen laten lopen, ofwel zien dat de tegenstander ermee wegkomt en het dan ook maar gaan doen.

We kunnen het allemaal samenvatten als zijnde de scheidsrechter heeft de wedstrijd niet in de hand. Ofwel: de rechtsstaat heeft gefaald.

Dat is omkeerbaar, maar dat wordt wel een uphill battle. Toen Bush ook HvA en Senaat had zijn er ook discutabele en domme beslissingen genomen, ook deels om hardhandig kritiek neer te slaan.

• Jerie
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:11:
[...]

Het was echter niet voldoende bewezen dat 'de coach' de bom heeft gegooid, maar ik ben het met je eens verder.
Punt van orde: 'het uitstekend vinden van het toepassen van de doodstraf op Trump' is nogal een statement... Voor vandaag genoeg online geweest verder, dus dat ga ik niet verder bespreken.
Niet voldoende bewezen binnen de kaders van een falende rechtstaat die zo traag is als dikke stront door een rietje, en die actief door dezelfde kliek wordt ondermijnt.

Voor mij is meer dan voldoende bewezen dat Trump hoogverraad heeft gepleegd, en wat mij betreft is dat in de context van de VS een passende straf want dat is zeer ernstig, zoals seriemoordenaar of serieverkrachter zeer ernstig is. Wij zouden in het huidige Nederland volstaan met levenslang, TBS (daar waar een Balthazar Gerards is gefolterd en vermoord). Napoleon werd verbannen, en VS zou er onder normale omstandigheden doodstraf voor geven.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:14
Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:19:
[...]
Als dit zo zou zijn, dan zou het geen trendbreuk zijn. Want voorheen stelde men een rechter voor SCOTUS voor die bekwaam is, ervaring heeft, die geen carrière meer hoeft te maken. Dat is hier niet het geval. Dit betreft jonge vazallen.

Wat ze geflikt hebben bij Obama is pure hypocrisie.

Verder doen de Dems vaak pas reactief aan vuil spel. Dat is de analogie van niet over je heen laten lopen, ofwel zien dat de tegenstander ermee wegkomt en het dan ook maar gaan doen.

We kunnen het allemaal samenvatten als zijnde de scheidsrechter heeft de wedstrijd niet in de hand. Ofwel: de rechtsstaat heeft gefaald.

Dat is omkeerbaar, maar dat wordt wel een uphill battle. Toen Bush ook HvA en Senaat had zijn er ook discutabele en domme beslissingen genomen, ook deels om hardhandig kritiek neer te slaan.
Als je wilt kun je daarnaast de regels als ze er al zijn prima overtreden net voor de verkiezingen, zeker als het net over het randje is en er geen jurisprudentie over is. Maar als was die er wel, tegen de tijd dat iets door de gehele juridische molen is geweest, is de kandidaat dan mogelijk al lang gekozen. En met de bevoegdheden van de president aldaar, de benoemingen bij SCOTUS door de jaren heen (zie o.a. immuniteit president versus hoge lat impeachment en tevens het hele kunnen pardoneren als president), kun je het altijd nog achteraf legaliseren in dat land, relatief weinig risico.

• Jerie
  • Niet online
mercapto schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:12:
[...]

Pennsylvania: 6.874.000 stemmen voor President, 6.696.000 stemmen voor een Senator, dus 178.000 mensen hebben de rest van het stembiljet niet ingevuld waardoor een Democraat er met de Senate seat vandoor kon gaan. Das dan of een protest stem, of iemand die niks over de senaat wist en dus maar geen kruisje zette daarvoor? Het kan, ik heb in mn jongere jaren ook wel eens gedacht "Wat zijn al die andere namen? Daar heb ik niks over gelezen"
Ik denk dat als je wens macht en tegenmacht is je actiever te werk gaat en dus voor de tegenstelling kiest i.p.v. deels blanco. Dus ligt 'allebei niet' of 'geen mening' eerder voor de hand dan een strategische macht en tegenmacht stem. Jammer.

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-12 16:27

The_Bird

Meneer de Raaf

HEY_DUDE schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:01:
[...]

Men is de totale incompetentie van Trump collectief vergeten. Bij de midterms in 2026 ligt dat weer volledig aan de oppervlakte.

Tump trekt ook de koopkracht van zijn achterban niet omhoog en dan jojoot het gewoon weer de andere kant op. In het VK zit na de populist en een conservatieveling het midden weer in het zadel met een landslide overwinning. Het kan ook snel gaan. De vraag is meer hoeveel meer schade er wordt aangericht.
*knip* s.v.p. niet alleen statements, onderbouw je posts. Of maak een topic report aan als je vind dat een post niet voldoet aan de forum/topic regels.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 10-11-2024 16:43 ]

"21 jaar DSL!"

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Trump is een businessman, een keiharde! en dat is nodig gezien situatie we inzitten.
Trump is geen lieverdje, daarom stemmen velen op hem.
*knip* In dit forum verwachten we dat je uitspraken, of een persoonlijke verwachtingen, onderbouwt met verwijzingen naar analyses van bronnen als nieuwsites onderzoekscollectieven of denktanks.

[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 10-11-2024 16:43 ]

nothing stops this train

• Jerie
  • Niet online
Verklaar je nader.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 13:14 ]

• Kol Nedra
  • Nu online
Dat kan Trump beter vertellen, ik weet niet of ik in dit draadje YT filmpjes mag posten
*knip* Née, geen zoekopdracht voor een ander. Kom je met een punt dan draag je zelf de onderbouwing ervoor aan

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 13:35 ]

nothing stops this train

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-12 22:44
Kol Nedra schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:53:
[...]

Trump is een businessman, een keiharde! en dat is nodig gezien situatie we inzitten.
*knip*
Behalve zijn eigen corruptie?

Drain the swamp is zo'n loze kreet die er allen maar wordt geroepen zodat Trump of eigenlijk de GOP zijn eigen mannetjes kan installeren. In dit geval mannetjes die de democratie eerder uithollen dan beschermen en vooral niet het volk dienen.

[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 13:15 ]

• Kol Nedra
  • Nu online
Palindrome schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:02:
[...]

Behalve zijn eigen corruptie?
knip: niet meer nodig, wordt toch verwijderd

[ Voor 12% gewijzigd door Kol Nedra op 10-11-2024 13:40 ]

nothing stops this train

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat is nogal een aanname. Je kan immers totaal incompetent zijn op politiek vlak, maar alsnog de massa voor je winnen met leugens en loze beloften. Hij heeft de campagne ook niet alleen gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 10-11-2024 16:44 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Dido

heforshe

In beschaafde landen wordt het aannemen van geld in ruil voor politieke beloften gezien als corruptie.

Maar goed, ik vermoed dat dat in jouw boekje geen corruptie heet? Trump vindt het de normaalste zaak van de wereld, maar dat betekent niet dat het geen corruptie is. Trump vindt wel meer dingen normaal die normale mensen moreel abject, of zelfs crimineel vinden.

Wat betekent mijn avatar?

• gekkie
  • Laatst online: 11:14
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:09:
[...]
Dat is nogal een aanname. Je kan immers totaal incompetent zijn op politiek vlak, maar alsnog de massa voor je winnen met leugens en loze beloften. Hij heeft de campagne ook niet alleen gedaan.
Ach joh een drugscrimineel is ook maar iemand die een gat in de markt heeft gezien. En daarbij ook nog eens corruptie bestrijd door te staan voor eerlijke handelspraktijken, rip-off deals netjes met super-snelrecht de kop in drukken.

Als zaken zonder enige moraal bekeken worden, hou je betrekkelijk weinig over en hou je weinig over op die toch al kale top van de apenrots.

• Palindrome
Dido schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:11:
[...]

In beschaafde landen wordt het aannemen van geld in ruil voor politieke beloften gezien als corruptie.

Maar goed, ik vermoed dat dat in jouw boekje geen corruptie heet? Trump vindt het de normaalste zaak van de wereld, maar dat betekent niet dat het geen corruptie is. Trump vindt wel meer dingen normaal die normale mensen moreel abject, of zelfs crimineel vinden.
He is niet gek dat Trump zo opereert, hij werkt transactionaal zonder veel morele of ethische inhibities.

• Kol Nedra
  • Nu online
Dido schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:11:
[...]

*knip* offtopic
zoals ik al zei, trump is geen lieverdje, maar hij gaat dingen losmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 13:56 ]

nothing stops this train

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-12 20:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Deze discussie stopt nu. Als je iets aandraagt dan onderbouw je dat. Uit de losse pols maar wat gaan roepen helpt een discussie nooit verder.

Heb je dus iets voor of tegen Trump in te brengen, kom met een goeie set aan argumenten en onderbouw die met broninformatie. Heb je daar even geen tijd voor. Dan gewoon een reactie achterwege laten tot je dat wel hebt.

Hierna dus betekenisvolle posts met nieuwe inbreng. Vervolgposts op lopende discussie wordt verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

TrafalgarLaw schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:58:
[...]

Ik denk dat het wel vrij duidelijk is geworden dat men een pleurishekel aan Biden/Harris hebben gekregen, zelfs de 15 miljoen democraten die eerder wél op Biden hebben gestemd zijn nu thuisgebleven. Harris was vanaf dag 1 ongeschikt, hoe kun je iemand naar voren schuiven die de primaries niet eens doorkwam? De onvrede over Biden is ook Harris duur komen te staan. Zelfs Obama heeft schoorvoetend zijn steun betoogd aan Harris omdat er geen tijd was om een ander alternatief te regelen via primaries (die Harris alsnog had verloren). Nu kun je speculeren of een eerder aftreden van Biden als kandidaat een verschil kan gemaakt; misschien?

Het klinkt stom maar ook spreken op podcasts zoals Joe Rogan, Theo Von etc. heeft weldegelijk een verschil gemaakt voor Trump terwijl de Harris campagne zich meer richtte op randzaken. De gemiddelde amerikaan geeft geen fuck om vrouwenrechten of genderidentiteit, die willen weten of hun boodschappen of benzineprijzen nog meer de bocht uitvliegen.

Jammer maar hoe kun je werkelijk verliezen van een man die beweert dat windmolens je kanker geven? Hoe incompetent kun je als partij zijn?
Het heeft niets, maar dan ook absoluut niets met incompetentie van deze of gene partij te maken, de fout die we bij dit perspectief maken zit hem in de aard van het beest, en de realiteit van de verschuivingen die aan de basis liggen van ontwikkelingen.

Het volgende gaat een absoluut harde reactie zijn, het is op geen enkele wijze persoonlijk, het is enkel dat wat je hier schrijft als narratief heel hard rondgepompt wordt binnen het informatie ecosysteem van zowel sociale media als de grote oude bastions van nieuws, zoals een NYT en anderen. En het is een extreem gevaarlijk perspectief van reductionisme, waar wederom een gruwelijke blinde vlek in stand gehouden wordt, en daar ligt wederom het probleem van baat voor actoren van autoritarisme.

De ironie wil dat we de antwoorden bij het vraagstuk al lang en breed kennen, maar het is eenvoudiger om ons te beperken in onze reacties tot de symptomen - want het kijken naar de ziekte dwingt ons om ook naar ons zelf te kijken, en niet naar anderen.

Er was eens een wereldoorlog, we vroegen ons af hoe we daar in terecht gekomen waren, het was een bittere confrontatie met ons eigen gedrag op de weg daar naar toe, en het verschil tussen onze perceptie, en de realiteit van menselijk gedrag. Daar zijn talloze boeken over geschreven, talloze onderzoeken over gepubliceerd, we weten hoe de vork in de steel steekt.

Maar we zijn het vergeten.

Als er één boek is wat we nu weer eens zouden moeten lezen, bij alle metingen en onderzoek en vraagstukken in relatie tot wat er precies aan het handje is, dan is het wel het werk van Hannah Arendt. Ik heb een selectie van quotes hier geplaatst, die voor analyse van oorzakelijkheid en omstandigheid op bitter pijnlijke wijze één op één van toepassing zijn voor zowel gecultiveerde voedingsbodems en gedragskaders op weg naar Nationaal-Socialisme, als op de weg van veertig jaar naar de huidige transitie naar illiberale democratie, om vervolgens via kleptocratie op eenvoudige wijze onvermijdelijk verder door te gaan naar autocratie.

“The sad truth is that most evil is done by people who never make up their minds to be good or evil.”
― Hannah Arendt, The Life of the Mind

“The ideal subject of totalitarian rule is not the convinced Nazi or the convinced Communist, but people for whom the distinction between fact and fiction (i.e., the reality of experience) and the distinction between true and false (i.e., the standards of thought) no longer exist.”
― Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism

“Before mass leaders seize the power to fit reality to their lies, their propaganda is marked by its extreme contempt for facts as such, for in their opinion fact depends entirely on the power of man who can fabricate it.”

“The aim of totalitarian education has never been to instill convictions but to destroy the capacity to form any.”
― Hannah Arendt

“Clichés, stock phrases, adherence to conventional, standardized codes of expression and conduct have the socially recognized function of protecting us against reality, that is, against the claim on our thinking attention that all events and facts make by virtue of their existence.”
― Hannah Arendt, The Life of the Mind

“When all are guilty, no one is; confessions of collective guilt are the best possible safeguard against the discovery of culprits, and the very magnitude of the crime the best excuse for doing nothing. ”
― Hannah Arendt

“The trouble with Eichmann was precisely that so many were like him, and that the many were neither perverted nor sadistic, that they were, and still are, terribly and terrifyingly normal. From the viewpoint of our legal institutions and of our moral standards of judgment, this normality was much more terrifying than all the atrocities put together.”
― Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil

“Good can be radical; evil can never be radical, it can only be extreme, for it possesses neither depth nor any demonic dimension yet--and this is its horror--it can spread like a fungus over the surface of the earth and lay waste the entire world. Evil comes from a failure to think.”

“Action, as distinguished from fabrication, is never possible in isolation; to be isolated is to be deprived of the capacity to act.”
― Hannah Arendt, The Human Condition

“Mass propaganda discovered that its audience was ready at all times to believe the worst, no matter how absurd, and did not particularly object to being deceived because it held every statement to be a lie anyhow.”

“In their moral justification, the argument of the lesser evil has played a prominent role. If you are confronted with two evils, the argument runs, it is your duty to opt for the lesser one, whereas it is irresponsible to refuse to choose altogether. Its weakness has always been that those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.”
― Hannah Arendt

“Men in plural […] can experience meaningfulness only because they can talk with and make sense to each other and themselves.”
― Hannah Arendt, The Human Condition

“Evil thrives on apathy and cannot survive without it.”
― Hannah Arendt

“The truth is that the masses grew out of the fragments of a highly atomized society whose competitive structure and concomitant loneliness of the individual had been held in check only through membership in a class. The chief characteristic of the mass man is not brutality and backwardness, but his isolation and lack of normal social relationships. Coming from the class-ridden society of the nation-state, whose cracks had been cemented with nationalistic sentiment, it is only natural that these masses, in the first helplessness of their new experience, have tended toward an especially violent nationalism, to which mass leaders have yielded against their own instincts and purposes for purely demagogic reasons.”

“What has come to light is neither nihilism nor cynicism, as one might have expected, but a quite extraordinary confusion over elementary questions of morality—as if an instinct in such matters were truly the last thing to be taken for granted in our time.”

“The result of a consistent and total substitution of lies for factual truth is not that the lie will now be accepted as truth and truth be defamed as a lie, but that the sense by which we take our bearings in the real world—and the category of truth versus falsehood is among the mental means to this end—is being destroyed.”
― Hannah Arendt

Ik leg het maar op tafel, want we gaan volledig voorbij aan de onderliggende realiteit. En dat is uitermate gevaarlijk, want onze fixatie op het debat van "wie deed wat, waar, hoe, fout" is niet hetzelfde als een post mortem. Het is op geen enkele wijze hetzelfde als het aangaan van het vraagstuk van hoe we hier zijn gekomen.

Begrijp me niet verkeerd, er moet een post mortem gedaan worden door en voor de DNC. Op zijn minst om in die oefening het hoofd uit de strop te halen om terug te keren naar datgene wat altijd de basis is geweest voor weerstand tegen autoritarisme.

Big Picture Perspective. De grote vragen. De loep op omstandigheden, geschapen door consequenties én effecten. De loep op gedrag, cultuur en keuzes.

De verwarring tussen post mortem en big picture analyse is niet zonder gevolgen. Het schept de ruimte voor het verzanden in reductionisme, en het missen van de complexe realiteit waarbij het uitermate hard op tafel ligt dat de huidige curves reeds patroon hadden lang voordat er überhaupt een Trump als president was.

En dat is moeilijk te verhapstukken. Het idee dat we als mens en individu zo stuurbaar en programmeerbaar zijn? Het wil er maar niet in. We willen het niet weten.

Nu ja, dat is precies wat aan de basis ligt van het onderliggende probleem in de VS: de mensen daar weten het al heel lang niet meer. Ze zijn al heel lang gevormd, gecultiveerd, geconditioneerd. En dan vooral in reductionisme, in prioriteit geven aan toxisch gedrag, in geloofsvalstrikken van - effectief - propaganda, en in prikkels voor stuurbaarheid geworteld juist in toepassingen van geloofsgedrag, en niet realiteit. Niet waarheid, niet definitie, niet data of informatie. Maar in een geschapen perceptie, en dat op een wijze die juist niet uniform is, maar een gruwelijke machine van microtargeting voor groepsdynamica.

Het narratief van reductionisme bij "wie deed wat, waar, hoe, fout" is geen post mortem, het is precies dat: een narratief. Een script wat doeleinden heeft, en geen daarvan voegt iets toe aan potentieel voor correctie of weerstand. Het is gevoelig, maar het narratief is een tektsboek voorbeeld van het probleem van Majoritarian Narrative Projection.

Nogal een mond vol, maar het is eenvoudig. Als narratief is het brandstof voor een perspectief van een extreme minderheid, die pretendeert de meerderheid te zijn, vanuit het verkrijgen van toestemming van de schapen, ongeacht dat de schapen totaal ongeïnformeerd, verdeeld, en gemanipuleerd zijn in hun geloven, denken en voelen.

Brandstof voor autoritarisme om alles te kunnen fixeren op de zondebok, die tevens het slachtoffer gaat moeten zijn, die uiteindelijk tevens medeschuldig gemaakt zal moeten worden.

Autoritarisme wat zich instinctief er bewust van is dat als mensen kijken naar de omstandigheden reeds geschapen voor de weg naar autoritarisme, het extreem risico loopt om onderuit gehaald te worden vanuit verkenning naar de methodes, de mechanismen, en de actoren in de achtergrond.

Big Picture Perspective. Het is dodelijk voor autoritarisme.

Hannah Arendt's obervaties zijn niet het enige waar de vinger in de wond zit. Er zijn talloze publicaties, onderzoeken, boeken, artikelen - van talloze auteurs en onderzoekers. Er is in deze geen enkel wiebelen in het vraagstuk van hoe we daar toen fout zijn gegaan. Het wiebelen zit hem in het niet in de spiegel willen kijken - het niet de realiteit van menselijk gedrag onder het vergrootglas willen leggen.

Net als toen, is ook nu hetzelfde het probleem. Menselijk gedrag, hoe het te gebruiken en te manipuleren, is instinct voor autoritarisme. En dat is ook volstrekt logisch, want autoritarisme is een systeem van misbruik, gefaciliteerd door misbruikers die hun ontslag van regels zoeken, om zonder grenzen en aansprakelijkheid mensen te kunnen misbruiken.

Ja, ik besef volledig wat ik daar zeg, maar zo gruwelijk als het is, dit is meetbare realiteit. Waarom zouden actoren van autoritarisme altijd zo investeren in projectie? Goh.

Net las toen, is ook nu hetzelfde het probleem. Menselijk gedrag, gecultiveerd, geprogrammeerd. En menselijk gedrag, in respons op die observatie, die harde realiteit.

Waar de Democraten nu achter komen is iets wat niemand in het media debat, en vrijwel niemand in het publieke debat, de afgelopen veertig jaar op ook maar enige wijze voor open heeft gestaan. Het erkennen van een geschapen realiteit, met condities en omstandigheden gecultiveerd om menselijke groepsdynamica van geodemografie in atomisering en ongeïnformeerdheid in cumulatieve fases volledig naar de hand te zetten voor richting van het gedrag.

Willen ze daar weerstand aan bieden, dan is hun interne post mortem nog het minste, en het minst relevante - want onder de streep is wat men voor elkaar gekregen heeft absoluut indrukwekkend. Juist in het licht van al die voorspelbare subculturele trends.

Maar dat is dan weer waar actoren van autoritarisme niet bij gebaat zijn. De mens mag niet zien dat hij op de juiste weg zat, om die actoren onderuit te halen. Tja. Fixatie, reductionisme, zondebok.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Tja, en toch ligt die totale incompetentie al veertig jaar op straat. En dat is nou precies waarom Trump zo bruikbaar is voor actoren van oligarchie, en nog erger. Het patroon van Trump in zijn consistente struikelen.

We doen alsof Trump dingen voor elkaar gekregen heeft, wat eigenlijk gewoon best grappig is. De man doet zelf niets. Dat transactionalisme zoekt elke keer weer instinctief voeding van het anderen iets te laten doen, en dan dus niet eens richting geven aan die ander, maar ruimte geven aan die ander om zijn eigen gestoorde dingen te doen.

We vergeten dat Trump zelf geen gereedschap heeft. Geen toolbox, niets van dat alles. Hij is in volledigheid een constructie van anderen. Het punt waarop Trump als persoon mogelijkheid had om zelf dominant te zijn, om zelf sturing te geven, dat was er enkel bij de oorspronkelijke, eerste, campagne voor nominatie.

En dat ging al vrij snel fout. Hij is toen in zee gegaan met organisaties en actoren die al veertig jaar stapje voor stapje alle condities cultiveerden om tot een situatie te komen waar een figuur als een Trump bruikbaar zou zijn voor hun agenda.

Het is alsof we al onze eigen verzuchtingen op Trump als symbool projecteren, in weerwil van alle realiteit, om maar te voorkomen dat we verder kijken, want dan volgt al bitter snel de confrontatie met ons eigen falen - in het verbinden aan Trump geven we ons over aan gebruik door precies datgene waar we ons juist dermate door gebruikt voelden dat we gingen zoeken naar een Trump.

De ironie is fenomenaal.

Ook als we naar de huidige campagne kijken komt dat allemaal weer keihard op tafel. Het enige wat Trump doet is functioneren als Fox News doet in het media landschap. The Loudest Voice. The Crazy. that's it.

Al de progressie zit hem in toepassingen van PACS en SPACS van gestoorde figuren, van crypto bros in Ohio en elders tot Constitutional Sheriffs weer elders, van een CNP en ALEC en een FedSoc, en allemaal volledig buiten de "campagne" van Trump om.

Trump was een chaos actor. Hij is gereduceerd tot symbool. En daar ligt de casus van gebruik hard bij op tafel. Zo hard, dat mensen het niet willen weten. Want dan moeten ze in de spiegel kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 10-11-2024 16:45 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Jerie
  • Niet online
The_Bird schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:49:
[...]

Als hij "totaal incompetent" zou zijn, zou hij niet zo'n enorme overwinning boeken bij de verkiezingen. Een enorme politieke comeback.
Helaas, de populariteit van een politicus zegt weinig over de kwaliteit. Nagenoeg niets (approval rating zegt wel iets), al helemaal niet in het manipulatieve tijdperk waar we in leven, en ook niet direct na verkiezingen.

Sterker nog, er zijn zat voorbeelden van politici die een comeback hadden nadat ze er discutabele acties op na hebben gehouden. Adolf Hitler en Trump hebben er zelfs eentje gemeen: beiden hebben een staatsgreep geprobeerd te plegen.

Trump is competent in de Machiavellistische zin van het woord. Hij kan z'n boodschap goed verkopen te midden het rookgordijn dat hij optrekt, en hij kan uitstekend manipuleren (hetgeen achter de komma is dubbelop t.o.v. eerste deel van de zin maar broodnodig om het te accentueren). Echter als leider van de toko heeft hij in z'n leven in financieel opzicht meermaals (en niet 'een enkele keer') gefaald. Daarnaast is hij enorm polariserend en zaagt hij aan de stoelpoten van de democratie. Ook verzaakt hij zijn ideeën ten uitvoering te brengen, en flipflopt hij enorm. Hij is geen berekenbare factor gebleken. Verbinder is hij evenmin gebleken.

Je hebt ook politici die willen graag oppositie voeren i.p.v. bestuurlijke verantwoordelijk nemen. Welke Nederlandse voorbeelden dat zoal zijn is een (eenvoudige doch enigszins subjectieve) oefening voor de lezer.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Virtuozzo Het zou mij inderdaad benieuwen hoe we over 20 jaar terug kijken naar deze periode. Bijna alles wat uit de koker komt van Trump komt is van een ander. Hij is eerder het voertuig, een loopjongen, die het mogelijk maakt. Je ziet dat ook bij demonstraties, hij doet wat het publiek wilt.

Huh... Trump als Bell Boy, dat is een beeld :+

Ik bedenk me nu ook dat het Trump ook voor de democraten uit had kunnen komen. Ik vraag me nu af in welke mate zijn keuze om over te stappen naar de republikeinen van hem was of dat het besluit ook een constructie van een ander is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

DevWouter schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:59:
@Virtuozzo Het zou mij inderdaad benieuwen hoe we over 20 jaar terug kijken naar deze periode. Bijna alles wat uit de koker komt van Trump komt is van een ander. Hij is eerder het voertuig, een loopjongen, die het mogelijk maakt. Je ziet dat ook bij demonstraties, hij doet wat het publiek wilt.
En precies dit is waarom het zo moeilijk voor te stellen is voor zij die zich er aan verbinden: ze projecteren op een symbool.

Niet op "de sterke man".

Het maakt het gedragseffect nog erger, juist omdat de realiteit van Trump zo dicht bij ligt, onder zo'n extreem dun laagje vernis. Mensen overcompenseren.

Ik heb het eerder opgemerkt, die kliek van Paul Weyrich was briljant in hun fundamentele gestoordheid. En ook dat is weer een grote factor bij het niet verder willen kijken naar wat onder het vernis ligt, want dan moeten we te snel toegeven dat we al heel, heel lang, zelf meegedaan hebben aan het scheppen van condities precies zoals die gestoorden beoogden.
Hier een ander beeld, van narratief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiZm4GSzr-8ZjNEWGDCuwBk2ut4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQQKJDdQlIGVOKPsImamUbUx.jpg?f=fotoalbum_large

Noopolitik. Als autoritarisme wint, dan is er geen uniforme perceptie meer. Slechts een geatomiseerd programmeerbaar landschap van narratieven.
Ik bedenk me nu ook dat het Trump ook voor de democraten uit had kunnen komen. Ik vraag me nu af in welke mate zijn keuze om over te stappen naar de republikeinen van hem was of dat het besluit ook een constructie van een ander is.
Hij heeft het meermaals geprobeerd. Of beter gezegd, de kliek waar hij frontman en broker bij was heeft een consistente focus gehad op het positioneren van hun brokers en frontmannen in politieke kringen.

Als we kijken naar de huidige dynamiek, Trump is geen uitzondering daarbij. Giulliani is net zo'n klassiek voorbeeld. Ook de Genovese, en ook daar vanuit geschapen condities.

Saillant is dan wel hoe fundamenteel dat aspect van transactionalisme is, als mechanisme. De Genovese waren als machtscluster zeer dominant. Maar zelf volledig blind voor de actoren die hen "hun" gereedschap ter beschikking deden stellen.

En wat volgde? De Genovese werden overgenomen, gereduceerd tot onzelfstandigheid, vervolgens afgerekend en in volledigheid vervangen. Dit is de crux van de onderzoeken van Robert Levinson, die dat al een decennium eerder aan zag komen vanuit Big Picture analyse, netwerkanalyse. Wie stelt wat ter beschikking, welke belangen zijn daar aan gelieerde, waar lopen verbindingen met andere netwerken of actoren die gereedschap ter beschikking stellen.

En zo werden de Genovese geneutraliseerd en overgenomen door entiteiten van georganiseerde misdaad die inherent transnationaal van aard waren, en een product van een samensmelten van oligarchie, georganiseerde misdaad, en inlichtingengemeenschap. Maar dan dus niet van Amerikaanse bodem. Wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAvmfspbDOi-4N5w_XzPMMuGOZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUv60GpjZK5oEZUxj9MQOUCv.jpg?f=fotoalbum_large

Valt de parallel met een GOP niet op? Brokers komen binnen, faciliteren de ruimte voor aanwezige toxische actoren, worden voorzien van gereedschappen van buiten de aanwezige organisatorische structuur. De GOP volgt. Wordt gereduceerd tot onzelfstandig. Wordt overgenomen. Wordt gereduceerd tot gereedschap.

En de brokers in positie? Die worden niet dominant. Die bewegen mee. Net als een Giulliani tot symbool gereduceerd werd juist met zijn infameuze "strijd" tegen maffia in NY indertijd, tja, Trump. Voila. Als terzijde, met een bijzondere rol voor Sulzberger en zijn NYT, samen met de NYC PR & Publishing club geleid door de moeder van de tegenwoordige Maggie Haberman. Als terzijde daarbij, al haar moeder's mensen waren cruciaal bij het vormen van Fox, de namenlijst in het Ailes Dossier is een 1 op 1 van Quislings van georganiseerde misdaad in posities van PR, bij Fox, NYT, en de zes grote PR bureaus van die tijd.

Er liggen verschillende draaiboeken en agenda's onder dit alles. Het wrange is nog niet eens dat het vanuit gekend zijn van de draaiboeken én de reële inzichten in de netwerken mogelijk is om te extrapoleren en pijnlijk effectief te zijn voor projecties en voorspellingen. Het is dat juist omdat dit alles zo gekend is, we het afwijzen want ... en dan komt een grote aanwijzing ..

... want het correspondeert aan culturele mythos zoals omgevormd over de periode heen.

Dit is wat nu zo moeilijk is om centraal te krijgen in de analyse. We weten alles. We wijzen echter ook alles af wat zou helpen om het probleem om te zetten in een uitdaging. Want op cultureel niveau, op niveau van onze narratieven en perceptie, zijn we geconditioneerd om te verzanden in geloofsvalstrikken op bitter voorspelbare wijzen. En daarbij de complexe realiteit net zo reflexief af te wijzen als de reële machtsdynamiek, omdat het correspondeert aan archetypes en memes van culturele mythologie.

Als we heel eerlijk durven te zijn, dan moeten we erkennen dat vanuit analyse van de culturele, subculturele verschuivingen en ontwikkelingen van omstandigheidsdynamica de Democraten geen enkele kans hadden. Puur de aanwezigheid van puntdruk, dus niet van Trump's campagne, maar van puntdruk door specifieke actoren gelieerd aan de twee dominante vectoren, was voldoende voor bewegingen van en binnen specifieke groepsdynamica.

Perceptie. Demobilisatie. Puur puntdruk. En niets ervan het resultaat van de Trump campagne. De focus daar lag volledig op het Loudest Voice & Crazy fenomeen.

In het licht daarvan heeft de Harris campagne opmerkelijk goed resultaat verricht. Op voorhand was duidelijk waar de drukpunten lagen bij hun campagne, en ik heb herhaaldelijk hier gewezen op de specifieke punten waar inzicht in bewegingen ontbrak - én op het hoe van het ontbreken van die specifieke inzichten op de grond.

Een DNC zou nu juist verder moeten bouwen op dat wat hen het grootste potentieel voor weerstand heeft gegeven. Er zal een post mortem gevoerd moeten worden, maar de aandacht zal moeten liggen op het in kaart brengen van nog aanwezige aannames ten aanzien van afhankelijkheden bij opbouw en bereik.

Een van de meest harde observaties daarbij is dat het media landschap geen mechanisme is voor bereik. Tot op zekere hoogte had de Harris campagne dat door. De beslissing om bij aanwezig momentum niet toe te geven aan het D.C. Press Corps, en zo de beheersing over eigen verhaal te verliezen, was baanbrekend en blijkt in de metingen cruciaal te zijn geweest voor wat men aan bereik op de grond (!) heeft op weten te bouwen.

Maar het legt een bittere conclusie op tafel. Bij onmogelijkheid om gebruik te maken van wat absoluut geen poortwachters meer zijn zal men een lange termijn strategie moeten ontwikkelen van (ironie) Elite Capture en Grassroots, én investeren in (ironie) precies het soort netwerkfenomenen waar burgers in autoritaire staten in het verleden hun perceptie bij deden vormen vanuit het functioneren als mechanisme voor zowel verhaal als kennis.

Zie Polen, de periode Walensa. Zuur, maar dit is wel de realiteit.

De crux is dat de clusters die agenda hadden, en hebben, van fundamentele omvorming van de VS, het niets uitmaakte of het over Republikeinse of Democratische kant ging. En dat raakt aan dat door vele academici geïdentificeerde probleem van de VS door heel haar geschiedenis heen: men heeft nooit afgerekend met de pathology of wealth, en insurrectie door oligarchie.

De focus lag en ligt integraal op gebruik. Van wat dan ook. Wie dan ook. Er zijn geen grenzen, geen beperkingen, geen convenanten of afspraken, het is hyperparasitisme. Het overleven van de gastheer is totaal irrelevant.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 10-11-2024 15:07 ]

• HEY_DUDE
  • Nu online
Ik zou de chaos van zijn eerste vier jaar toch niet anders omschrijven dan totaal incompetent. Duurt vast geen maanden voordat hij weer met iedereen ruzie heeft en de big macs weer door het oval office vliegen. Of wellicht gaat hij dit keer wel een hurricane met kernwapens te lijf.

Competent leiding geven aan een land en mensen is wat anders dan een showman uithangen. Bovendien wordt hij tijdens zijn campagne toch ook gebruikt als usefull idiot. Is hij nou wel of niet voor project 2025? Wordt er achter zijn rug om een agenda doorgevoerd of durfde hij er niet voor uit te komen dat dat zijn agenda was. Of interesseert het hebben van een agenda en beleid hem allemaal niets en wil hij een alleen een pardon en kan het land in de drek wegzakken. Nou ja we gaan het zien, maar de kans dat daar een competent leider een plan gaat uitvoeren met een degelijk team om de V.S. vooruit te helpen schat ik in als 0. Vermoed dat we vooral weer van brandje naar ruzie naar brandje zullen gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 10-11-2024 16:44 ]

• mekkieboek
  • Laatst online: 18-12 21:27
HEY_DUDE schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:04:
Ik zou de chaos van zijn eerste vier jaar toch niet anders omschrijven dan totaal incompetent. Duurt vast geen maanden voordat hij weer met iedereen ruzie heeft en de big macs weer door het oval office vliegen.
Je vraagt je af hoe lang het duurt voor de relatie van Trump met Elon Musk ingewikkeld gaat worden. Is Trump in staat zijn ego opzij te zetten als een van zijn grote geldschieters ook een groot ego blijkt te hebben?

Edit:
Ik hoorde net in een lang interview met Norm Ornstein een leuke suggestie (in een wanhopige poging een vrolijke draai te geven omdat het interview eindigde met een nogal donker beeld van de toekomst voor de VS politiek):
Biden trekt zich in de laatste maand van zijn presidentschap terug zodat de VS met Harris toch nog de allereerste women of color als 47e president zou krijgen, zij het voor een maand. En bovendien zou kamp Trump dan halsoverkop alle voorbereidingen, alle net geproduceerde '!! Trump 47 !!' merchandise, briefpapier etc. opnieuw zou moeten laten maken.

[ Voor 38% gewijzigd door mekkieboek op 10-11-2024 15:51 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

mekkieboek schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:28:
[...]

Je vraagt je af hoe lang het duurt voor de relatie van Trump met Elon Musk ingewikkeld gaat worden. Is Trump in staat zijn ego opzij te zetten als een van zijn grote geldschieters ook een groot ego blijkt te hebben?
Niet.

Geen van beide is sturing / leiding. Ze voeren uit. Het is aldus niet aan hen om daar perspectief bij te hebben, dat is zaak van de twee nu dominante vectoren.

We hebben dat eerder gezien, met Trump / Bannon. Is er een die niet binnen kaders blijft, dan is het snel weg, maar dus ook net zo snel vervangen door een andere actor.

Trump als symbool heeft puur functie van bliksemafleider en beperking voor bandbreedte.
Musk heeft nog altijd de illusie dat hij naast zijn functie voor normaliseren en injecteren ook een rol heeft, dat is dezelfde fout die Bannon indertijd gemaakt heeft. In tegenstelling tot Bannon daarentegen is Musk dermate surrealistisch gestoord in zijn cultisme dat hij totaal niet door heeft wanneer er aan zijn touwtjes getrokken wordt, hij is zeer laagdrempelig stuurbaar, en dus bruikbaar.

Als er iets is waar Trump in termen van actoren in arena van perceptie voorzichtig mee moet zijn voor ego, dan is het Vance. Want die heeft donders goed door dat er eerst een fase van kikkers koken komt, en dan het draaiboek de transitie naar establishment actor vereist.

Maar goed, Trump is dermate beperkt in zijn competenties, het kan prima zo zijn dat hij totaal niet door heeft wat volgt. Dat was bij de weg naar 1/6 ook het geval, Trump had ondanks alle tekenen aan de wand totaal niet door dat de mensen die hij als gereedschap gekregen had niet aan hem loyaal waren.

Dit is een vrij klassieke blinde vlek die inherent verweven is met zijn diepe incompetenties vanuit het gevormd zijn als con man en frontman (zie Roy Cohn), in dat soort dynamica zijn predisposities van autoritarisme dominant, maar niet enkel voor gedrag, ook voor perceptie. Loyalty dynamics. Feodale Plichtigheid.

Hij is daar altijd bij gestruikeld. Dat hij toen bij 1/6 er bij zou struikelen was volledig conform patroon.

Wat we hier heel goed bij in gedachten moeten houden is dat de beslissingsdynamiek niet langer in de politieke arena zit. Het Witte Huis is de facto gereedschap voor theater. Niet voor macht. De beslissingen worden heel ergens anders genomen, daar waar men de gereedschappen gebruikt.

Dit is heel erg stereotypisch voor dynamiek van elke variant van machtspolitiek die we tegenkomen op de weg naar autoritarisme. Het is echt niet zonder reden dat het de politieke arena altijd tot theater reduceert, dat zien we ook heel erg in het Nederlandse. De localiteit van machtsdynamica verschuift naar buiten het bestel. En dat is ook logisch, want dat is de essentie van het spel: weg met het bestel.

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-12 16:27

The_Bird

Meneer de Raaf

HEY_DUDE schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:04:
[...]

Ik zou de chaos van zijn eerste vier jaar toch niet anders omschrijven dan totaal incompetent. Duurt vast geen maanden voordat hij weer met iedereen ruzie heeft en de big macs weer door het oval office vliegen. Of wellicht gaat hij dit keer wel een hurricane met kernwapens te lijf.

Competent leiding geven aan een land en mensen is wat anders dan een showman uithangen. Bovendien wordt hij tijdens zijn campagne toch ook gebruikt als usefull idiot. Is hij nou wel of niet voor project 2025? Wordt er achter zijn rug om een agenda doorgevoerd of durfde hij er niet voor uit te komen dat dat zijn agenda was. Of interesseert het hebben van een agenda en beleid hem allemaal niets en wil hij een alleen een pardon en kan het land in de drek wegzakken. Nou ja we gaan het zien, maar de kans dat daar een competent leider een plan gaat uitvoeren met een degelijk team om de V.S. vooruit te helpen schat ik in als 0. Vermoed dat we vooral weer van brandje naar ruzie naar brandje zullen gaan.
Totaal incompetent zou betekenen dat hij geen campagne kan leiden, geen stemmen wint. Zelfs als zijn leiderschapskwaliteiten ter discussie staan heeft hij (en zijn team) een enorm succesvolle campagne gevoerd. Dat lukt niet wanneer je incompetent bent. En ja, hij is een showman. Dat is denk ik ook een enorm grote kracht geweest die een groot verschil heeft gemaakt.

En stel dat we de absurde hyperbool die genoemd is voor waarheid uitmaken, wat zou dat dan over Harris en Democraten zeggen? Dat zou betekenen dat ze niet kunnen winnen van iemand die totaal incompetent is....

Daar over gesproken, hier een interessant kijkje achter de schermen hoe Trump en een deel van zijn team live de kandidaatspeech van Harris bekijken en er op reageren/x'en.
Dit soort beelden zie je niet vaak bij politieke partijen en aan welke kant je ook staat, het kan zeker interessant zijn om te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Bird op 10-11-2024 16:21 ]

"21 jaar DSL!"

• Jerie
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:59:

Dat was Dubya ook. Dubya was de loopjongen van de neocons. Dick Cheney, Donald Rumsfeld idem.

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
mekkieboek schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:28:
[...]

Edit:
Ik hoorde net in een lang interview met Norm Ornstein een leuke suggestie (in een wanhopige poging een vrolijke draai te geven omdat het interview eindigde met een nogal donker beeld van de toekomst voor de VS politiek):
Biden trekt zich in de laatste maand van zijn presidentschap terug zodat de VS met Harris toch nog de allereerste women of color als 47e president zou krijgen, zij het voor een maand. En bovendien zou kamp Trump dan halsoverkop alle voorbereidingen, alle net geproduceerde '!! Trump 47 !!' merchandise, briefpapier etc. opnieuw zou moeten laten maken.
Wel een heel kinderachtig stukje zeg. Ze komen al over als enorm slechte verliezers en dit helpt natuurlijk niet mee. Hand in eigen boezem steken is het advies en werken aan de fouten die je de afgelopen tijd hebt gemaakt.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Skybullet schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:41:

Jawel hoor.
De economie zal hard achteruit hollen, zeker als Trump zijn tarriffs doordrukt. Daarnaast gaat Jan Modaal nog een belastingverhoging krijgen dankzij de vorige periode dat Trump in het Witte Huis zat.
En dat gaan de Republikeinen hard merken in 2026 bij de tussentijdse verkiezingen. Als de Demoraten dat tenminste goed onder de aandacht van de kiezers kunnen brengen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:42
*knip* offtopic

[ Voor 113% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 17:49 ]

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• mekkieboek
Dingdong schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:34:
Wel een heel kinderachtig stukje zeg. Ze komen al over als enorm slechte verliezers en dit helpt natuurlijk niet mee. Hand in eigen boezem steken is het advies en werken aan de fouten die je de afgelopen tijd hebt gemaakt.
Kinderachtig? Ja misschien maar bij slechte een verliezer denk ik nog altijd iemand die aanstuurde op en werkeloos toekeek bij het geweldadig bestormen van het Capitool en de mensen die daarbij het leven lieten op 2021-01-06 en het na 4 jaar nog altijd niet toegeeft dat ie de verkiezing verloren heeft. Is toch van een andere orde lijkt me.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
mekkieboek schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:50:
[...]

Kinderachtig? Ja misschien maar bij slechte een verliezer denk ik nog altijd iemand die aanstuurde op en werkeloos toekeek bij het geweldadig bestormen van het Capitool en de mensen die daarbij het leven lieten op 2017-01-06 en het na 4 jaar nog altijd niet toegeeft dat ie de verkiezing verloren heeft. Is toch van een andere orde lijkt me.
*knip* Vergelijking beide originele kandidaten verder achterwege laten. Is achteraf gepraat en schuift richting false balance (waar begin je... leidt af van de actuele discussie)

De Nederlandse politiek is hier off topic en zet de deur naar een false equation open.

Discussielijn dus verder laten liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 10-11-2024 17:45 ]

• Jerie
  • Niet online
edie schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:46:
[...]

offtopic:
Ik heb dit al een paar keer van jouw voorbij zien komen, maar ook kikkers springen uit het water als het te warm wordt. Die ene keer dat het niet gebeurde was omdat er stukken uit de hersenen van de kikkers waren verwijderd. Het is een veel voorkomend stuk misinfomatie.
Klopt, het experiment kon niet worden gereproduceerd.

Er zijn zat andere analogieën over glijdende schaal plus symptoom dat men het niet merkt.

Zie ook dit Arabische fabel:
The Camel's Nose In The Tent.
One cold night, as an Arab sat in his tent, a camel gently thrust his nose under the flap and looked in. "Master," he said, "let me put my nose in your tent. It's cold and stormy out here." "By all means," said the Arab, "and welcome" as he turned over and went to sleep.

A little later the Arab awoke to find that the camel had not only put his nose in the tent but his head and neck also. The camel, who had been turning his head from side to side, said, "I will take but little more room if I place my forelegs within the tent. It is difficult standing out here." "Yes, you may put your forelegs within," said the Arab, moving a little to make room, for the tent was small.

Finally, the camel said, "May I not stand wholly inside? I keep the tent open by standing as I do." "Yes, yes," said the Arab. "Come wholly inside. Perhaps it will be better for both of us." So the camel crowded in. The Arab with difficulty in the crowded quarters again went to sleep. When he woke up the next time, he was outside in the cold and the camel had the tent to himself.
Van https://freerepublic.com/focus/f-news/1800611/posts

De Nederlandse beeldspraak van geef ze een vinger is minder sterk omdat deze het gebrek aan opmerken niet goed weergeeft.

• Jerie
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:50:
[...]

Kinderachtig? Ja misschien maar bij slechte een verliezer denk ik nog altijd iemand die aanstuurde op en werkeloos toekeek bij het geweldadig bestormen van het Capitool en de mensen die daarbij het leven lieten op 2017-01-06 en het na 4 jaar nog altijd niet toegeeft dat ie de verkiezing verloren heeft. Is toch van een andere orde lijkt me.
FYI: Dat was op 2021-01-06 (ISO 8601), nog midden in de Covid crisis.

• HEY_DUDE
  • Nu online
The_Bird schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:15:
[...]

Totaal incompetent zou betekenen dat hij geen campagne kan leiden, geen stemmen wint. Zelfs als zijn leiderschapskwaliteiten ter discussie staan heeft hij (en zijn team) een enorm succesvolle campagne gevoerd. Dat lukt niet wanneer je incompetent bent. En ja, hij is een showman. Dat is denk ik ook een enorm grote kracht geweest die een groot verschil heeft gemaakt.

En stel dat we de absurde hyperbool die genoemd is voor waarheid uitmaken, wat zou dat dan over Harris en Democraten zeggen? Dat zou betekenen dat ze niet kunnen winnen van iemand die totaal incompetent is....

Daar over gesproken, hier een interessant kijkje achter de schermen hoe Trump en een deel van zijn team live de kandidaatspeech van Harris bekijken en er op reageren/x'en.
Dit soort beelden zie je niet vaak bij politieke partijen en aan welke kant je ook staat, het kan zeker interessant zijn om te kijken.
[YouTube: Trump watching Kamala speech with Matt Gaetz, Susie Wiles and Oliver Stone]
Dat hij een succesvolle campagne heeft gevoerd en de burger aanspreekt wil ik ook niet betwisten.

Biden - Harris heeft het land op fatsoenlijke wijze geleid zonder al te veel schandalen. De economie is terugval en inflatie is succesvol omgebogen. Een historische vijand van de V.S. heeft het op zijn minst zwaar te verduren door uitsluitend de inzet van militaire middelen zonder boots on the ground. Hoe groot het aandeel Harris daarin is weet ik niet, en of ze een land kan leiden gaan we waarschijnlijk niet achterkomen.

Biden - Harris had niet zoals Trump op bijna dagelijkse basis een schandaal. Zijn eerste vier jaar waren op vrijwel geen enkel vlak een success. Ik zou graag willen weten waarom hij nu wel een land vooruit kan helpen. Hij heeft vooral beloften gedaan die hij niet waar kan maken zoals lagere prijzen en deporteren van miljoenen mensen. Bovendien economen vrezen dat zijn voorgenomen beleid de economie grote schade toebrengt.

Gaat hij zijn beleid doorvoeren of gaat hij gewoon hamburgers eten en Fox News kijken en alles en iedereen weer de schuld geven. Ik gok het laatste, het beste bewijs daarvoor is zijn eerste termijn.

• HEY_DUDE
  • Nu online
[...]

[YouTube: Trump watching Kamala speech with Matt Gaetz, Susie Wiles and Oliver Stone]
Het is ook wel weer interessant dat een Matt Gaetz hier weer opduikt. Ook iemand die in het verleden in de problemen is gekomen door beschuldigingen van het hebben van sex met minderjarigen. Kan het fijne ervan niet meer terugvinden, maar de strafzaak tegen hem is stopgezet. Een de ethics comittee van het huis zal ook niet zoveel meer uitrichten.
[...]

Totaal incompetent zou betekenen dat hij geen campagne kan leiden
Hij leidt geen campagne 8)7

Ik begrijp wat je als narratief op tafel probeert te krijgen. Het probleem is gewoon dat er geen enkele basis voor is. Nul. Erger, het is gewoon te eenvoudig om dit soort perceptie te toetsen aan de realiteit.

Zijn er strategie sessies? Topic meetings? Data en Target Audience Assessments? Invullen van posities bij deelcampagnes?

Trump zit op de golfbaan.

Als je per sé competentie wil zoeken bij de campagne, dan kom je terecht bij Miller. En dat is een gruwelijk gestoord individu, maar, uitermate competent bij uitwerken wie waar wat doet, en nog meer kritiek, waar de campagne uit het vaarwater blijft van de bepalende toepassingen. En daar heeft de Trump campagne geen enkele rol of functie bij.

Als terzijde, de pogingen om Trump als normale man van het normale volk te presenteren liggen wel heel erg dik op je berichten 8) Besef dat het een toolbox is die hier uitgebreid uitgepluisd is geworden - we herkennen het voor wat het is. En het is ook gekend waar de wortels van die toepassing liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Virtuozzo op 10-11-2024 20:02 ]

HEY_DUDE schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:01:
[...]

Dat hij een succesvolle campagne heeft gevoerd en de burger aanspreekt wil ik ook niet betwisten.
Laten we nou voorzichtig zijn met het projecteren van conforme dynamiek op wat non-conform is.

Houden we de campagne tegen het licht, dan schitter Trump in zijn afwezigheid bij planning, strategie, netwerken, financiering - zo'n beetje alles.

En als we dan echt heel eerlijk zijn, het is zelfs als bliksemafleider die bandbreedte opvreet nogal een struikelen geweest. Van strategen die zich zorgen maakte, van consultants die probeerden aan de bel te trekken bij het verlies van bereik bij zwarte demografie (in weerwil van de focus op black capitalism) - er is best een flinke lijst terug te vinden op de tijdlijn.

Waar zitten de punten waar de campagne winst heeft geboekt?

Buiten de campagne.

De impact van culturele inertie bij voorspelbare switch van blanke kandidaat naar kandidaat van kleur, demobilisatie.

De impact van de crypto bros en tech bros met puntdruk in target states, zoals Ohio, Pennsylvania, Michigan en zo voorts.

Allemaal volledig buiten de campagne.

• mekkieboek
Virtuozzo schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:14:
Als je per sé competentie wil zoeken bij de campagne, dan kom je terecht bij Miller. En dat is een gruwelijk gestoord individu, maar, uitermate competent bij uitwerken wie waar wat doet, en nog meer kritiek, waar de campagne uit het vaarwater blijft van de bepalende toepassingen. En daar heeft de Trump campagne geen enkele rol of functie bij.
Je bedoelt toch Stephen Miller (en niet Tim Bulwark Miller :P)? Was het eigenlijk niet vreemd dat die Stephen een vd sprekers (nou ja schreeuwers) was bij het MSG event? Met leuzen als 'America is for real Americans only' of iets van die strekking. Als een soort van reincarnatie van dr J Goebbels. Maar zo iemand zou je toch niet op daar het podium verwachten tussen Tucker en die wannabe comedian met zijn 'komische' beledigingen? Maar meer anoniem achter de tekentafel.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:04
Joris748 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:29:
[...]

[MBR]*knip* beter niet met analogieen gaan werken. Leidt af van de discussie.[/]
*knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 12-11-2024 21:23 ]

• HEY_DUDE
  • Nu online
Dit bewijst wel dat de DEMS redelijke mensen aan de top heeft. Als het verscheuren van een stuk papier (een speech) als voorbeeld wordt aangehaald dat ze onredelijk zijn. Theater hoort (helaas) bij politiek en Trump is daar goed in. Verscheuren van een stuk papier hoort ook bij theater. Wat bijv. niet bij politiek hoort is het speculeren over het neerschieten van je tegenstanders. Of het maken van grappen over ernstig geweld tegen familieleden van politici.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 12-11-2024 21:51 ]

• Palindrome
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF4hUFcscA5_5kb76puM9wH09ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATv0r2FP1iiWtBjQs5VDzg9t.jpg?f=fotoalbum_large

De onderlinge strijd begint al vroeg?
Nee dus.

Het een is alle regels vernietigen. Het ander was een papiertje verscheuren.

Wat je hier doet is false equivalence, om te kunnen projecteren, zodat je alles kunt afserveren als schuldig.

Je zou heel serieus Origins of Totalitarianism van Arendt eens moeten lezen. Verwar niet het basale Amerikaanse probleem van oligarchie met de insurrectie door specifieke oligarchie. De arena is die van gedrag, maar dan dus ons gedrag. Daar wringt het hem. Wanneer wij ons zo eenvoudig laten vastzetten in dit soort toepassingen? Wie heeft daar baat bij.

Hint: elke cyclus van autoritarisme.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 12-11-2024 21:52 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Nee, het houdt nooit op. Dit soort grappen worden elke keer aangegrepen om het fantasie bij het volk te versterken. Zie de bron: Tucker Carlson, die heeft Trump vaker geholpen het fantasietje te versterken.

Palindrome schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:21:

De onderlinge strijd begint al vroeg?
Nee, totaal niet. Dit is gewoon normaal gedrag binnen de toxiciteit van autoritarisme.

Ik mag toch hopen dat we het ons herinneren van de vorige keer …

Theatre craft, tradecraft. Alles werkzaam en conform reduceren tot drama. Waarmee toxiciteit genormaliseerd wordt - pushing the envelope further and further.

• cheiron
Je bedoelt die enorme haatspeech van Trump tijdens de state of the union? Ik kan mij die kleine opstandige actie prima voorstellen.

Om maar niet te beginnen over hoe een Marjorie Taylor Green zich de laatste keer gedroeg. Daar zit toch een wereld van verschil tussen.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 12-11-2024 21:53 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

cheiron schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:41:
[...]

Je bedoelt die enorme haatspeech van Trump tijdens de state of the union? Ik kan mij die kleine opstandige actie prima voorstellen.

Om maar niet te beginnen over hoe een Marjorie Taylor Green zich de laatste keer gedroeg. Daar zit toch een wereld van verschil tussen.
Het grappige is dat een MTG juist weer ruimte geeft tot onderzoek van zowel fenomeen als netwerk als focus op gedragstoepassingen én de mechanismen voor selectie van actoren daarbij.

Het zijn mislukte talenten geselecteerd voor specifieke instincten en rigide bereidheid tot excessief en toxisch gedrag.

En als ik zeg “mislukte talenten”, dan dus letterlijk. Al die actoren gepositioneerd bij het scheppen van de hefbomen zijn linea recta herleidbaar tot een drietal nogal ranzige talentenbureaus … MTG, Candace Owen, alle ground level amplifiers en influencers, stuk voor stuk voor stuk. Gekocht, getraind, verkocht, gepositioneerd.

Het was geen beweging. Het is een constructie. En dat is gekoppeld geworden aan een andere constructie, die van MAGA3X. Ontwerp: Peter Thiel en de Paypal Maffia. Om nog maar te zwijgen over de bronnen en paden van financiering hiervan - wie daar in wil duiken kan terecht bij de rapporten van een OCCRP en andere organisaties & instellingen die als monitors van georganiseerde misdaad en netwerkcorruptie functioneren.

Ik ga het nog niet eens hebben over hoe fake al de protesten en initiatieven gericht op overnames van school boards en court circuits waren. Wederom, huurlingen van mislukt talent. Vance en zijn “autoworkers”? Wederom hetzelfde. De lijn is consistent.

Maar, hier komt opnieuw het probleem van de grote bepalende merken in het media landschap op tafel. Mark Jacobs werkte samen met een aantal onderzoeksjournalisten in achtergrondonderzoek van al die actoren die voorbij kwamen, het onderzoek werd gefinancierd vanuit een media organisatie onderdeel van het NYT ecosysteem. Lang verhaal kort? Het is nooit gepubliceerd, een journalist maakte de fout een opmerking te plaatsen in een sectoraal magazine. Dezelfde dag werd het rapport intern gemaakt, en omdat het eigendom was van die organisatie is het nooit gepubliceerd mogen worden. NDA’s deden de rest, totdat een initiatief van OSINT op hetzelfde spoor kwam.

Maar ja, toen had de Maggie Haberman club al een serie opinie stukken geproduceerd over hoe geweldig self made de nieuwe lichting politici wel niet was 8)7

Theatre craft, tradecraft. Perception Management. En dat op een voedingsbodem geschapen over veertig jaar, van programmeren voor reductionisme en accelerationisme, het cultiveren van ongeïnformeerdheid, en het normaliseren van toxiciteit voor verticale mobiliteit.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dit is eigenlijk het enige positieve puntje, een implosie van binnenuit op den duur. Ego's en persoonlijke belangen die elkaar in de weg gaan zitten.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

kazuka schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:37:
[...]

Dit is eigenlijk het enige positieve puntje, een implosie van binnenuit op den duur. Ego's en persoonlijke belangen die elkaar in de weg gaan zitten.
*knip* ononderbouwde speculatie

[ Voor 53% gewijzigd door polthemol op 18-11-2024 11:00 ]

• Jerie
  • Niet online
originele post is geknipt

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 18-11-2024 11:00 ]

[...]

Als dit een reguliere dynamiek was, dan ja, dan zouden we een fase van consolidatie zien - en dat volgt altijd op nachten van lange messen en drama.

Probleem is dat we a) nog niet op dat punt zitten en b) dat deze actoren niet de beslissende zijn. Trump, Carlson, MTG, het zijn allemaal actoren voor gedragseffecten - hefbomen. Zij maken geen beleid, zij voeren uit. Zij doen geen planning, ze maken theater.

De vorige keer zagen we al hetzelfde. Enige uitzondering, zie mijn vorig bericht hierover, Bannon.

Dat neemt niet weg dat er een vergelijkbaar spanningsveld van machtscluster is, maar dat zit juist niet in het theater of op de bühne. Dit is het “convenant” van de twee nu dominante vectoren van insurrectie door oliagrchie.

Heel eenvoudig gezegd, de zeloten, en de corporatisten. Ze delen in algemene zin een agenda van autoritarisme op basis van feodale concepten, maar, elk zoekt de macht. Op dit moment rust hun compromis voor strategie op het accepteren van SCOTUS als zogeheten pivot point: het beslissingspunt.

Bij de een noemt men dat het concept van council of elders, bij de ander het council of compromise, maar goed.

Er zal absoluut een punt komen waarop die twee vectoren elkaar in de haren vliegen, maar dat ligt nog ver weg. We zitten nu op het punt van transitie naar illiberale democratie, met majoritarian rule (not constitutional). Dan komt kleptocratie, en dan autocratie. En daar komt de strijd tussen die twee vectoren.

Hoe dan ook, de crux is juist dat men er alles aan doet om die politieke arena maar zo ineffectief als mogelijk te maken, om mensen het te laten associëren met theater, drama, nutteloos. Het bestel moet afgebroken worden. En daar hoort net als elke keer weer theatre craft en tradecraft bij.

Men is zich volledig bewust dat men afhankelijk is van het kunnen richten van het gedrag van het slachtoffer: het volk, eenvoudig gezegd. En dus is alles daar op gericht. Dat daar onderlinge spelletjes en praktijken bij zitten, dat is volledig normaal binnen dynamica van autoritarisme. Men ziet het als een variant van Darwinisme. Maar, niemand raakt aan de agenda of de strategie. Want, men is schuldig, en de architecten hebben de skeletten in hun kast opgeslagen.

Oud recept, oude realiteit, lang vergeten :|

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-12 18:38
Wat mij een beetje schokt is dat toen de democraten zagen dat volgens interne polls Trump wel meer dan 400 kiesmannen zou behalen, dat ze tot dan nogal getreuzeld hebben om Biden uit de verkiezingen te schoppen. Eigenlijk hadden de democraten veel eerder moeten optreden toen ze al in 2022 Biden qua populariteit zagen tanken. Zo ook aan de benzinepomp werd Biden een meme door de giga-inflatie met stickers zoals "I did that". Dan had je in een mogelijk scenario nog voldoende tijd voor primaries en een campaign van een jaar. Ik denk oprecht dat Trump verloren zou hebben met een veel betere kandidaat dan Harris.

Nu is het een chaos binnen de democratische partij omdat duidelijk naar voren gekomen is dat de achterkamertjespolitiek belangrijker was dan de belangen van het gewone volk. Het feit dat Biden tot het bittere eind wilde aanblijven terwijl men op TV zag dat het gewoon niet goed met die man ging...Maar goed, misschien dat de incompetente democraten eruit gegooid worden.

[ Voor 5% gewijzigd door TrafalgarLaw op 10-11-2024 21:07 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Dat is het probleem juist, het is geen implosie of iets destructief. Die strijd was normaal, die vind overal en elke keer plaats. Wat we als abnormaal moeten beschouwen is de manier waarop men de strijd aangaat. Daar zitten parallelen met hoe de campagne gewonnen is: Het pushen van fantasie en zorgen dat mensen gaan handelen op basis van die fantasie ipv wat er werkelijk aan de hand is.

• Jerie
  • Niet online
Leuke vorm van activisme: men vraagt Amerikaanse mannen hun manstrual cycle bij te houden om zo de big data te corrumperen. Want uit die big data over menstruatiecyclus kan men achterhalen of en wanneer iemand zwanger is.

Overigens zitten er in F-Droid (Apple weet ik niet) local-only trackers. Er is immers geen goede reden om zoiets op de computer van een ander (cloud) op te slaan. Dat lijkt mij effectiever.

originele post is geknipt

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 18-11-2024 11:01 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

TrafalgarLaw schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:05:
Wat mij een beetje schokt is dat toen de democraten zagen dat volgens interne polls Trump wel meer dan 400 kiesmannen zou behalen, dat ze tot dan nogal getreuzeld hebben om Biden uit de verkiezingen te schoppen. Eigenlijk hadden de democraten veel eerder moeten optreden toen ze al in 2022 Biden qua populariteit zagen tanken. Zo ook aan de benzinepomp werd Biden een meme door de giga-inflatie met stickers zoals "I did that". Dan had je in een mogelijk scenario nog voldoende tijd voor primaries en een campaign van een jaar. Ik denk oprecht dat Trump verloren zou hebben met een veel betere kandidaat dan Harris.

Nu is het een chaos binnen de democratische partij omdat duidelijk naar voren gekomen is dat de achterkamertjespolitiek belangrijker was dan de belangen van het gewone volk. Het feit dat Biden tot het bittere eind wilde aanblijven terwijl men op TV zag dat het gewoon niet goed met die man ging...Maar goed, misschien dat de incompetente democraten eruit gegooid worden.
Ik zou het nog even met een korrel zout nemen, de democraten zijn nu hun wonden aan het likken en dan zijn er altijd mensen die zout in de wonden willen strooien omdat er niet naar hun geluisterd is.

Bovendien aan het einde van het artikel staat dat iemand anders beweert dat Trump nooit intern op 400 heeft gestaan. Dus iemand spreekt niet de waarheid.

Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:08:
Leuke vorm van activisme: men vraagt Amerikaanse mannen hun manstrual cycle bij te houden om zo de big data te corrumperen. Want uit die big data over menstruatiecyclus kan men achterhalen of en wanneer iemand zwanger is.

Overigens zitten er in F-Droid (Apple weet ik niet) local-only trackers. Er is immers geen goede reden om zoiets op de computer van een ander (cloud) op te slaan. Dat lijkt mij effectiever.
Onder condities van Surveillance Capitalism? Ik denk dat er veel en veel meer ruis nodig zal zijn willen dat soort methodes ruimte krijgen - lukt dat, dan wordt spiking the soup interessant.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:08:

Apple Health houdt die data in kluis en ik geloof dat Google het ook doet. Het probleem is echter dat het om externe (vaak goed betaalde) apps gaat.

Hmm... Om eerlijk te zijn zou Tweakers hier wel eens een diep dive op kunnen doen.

• Jerie
  • Niet online
TrafalgarLaw schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:05:

Jij denkt oprecht dat Trump had verloren van een 'meer bekwame kandidaat dan Harris'. Hoe ga je die premise oprecht ondersteunen?

Want het is ook opmerkelijk dat een one-time speech writer van Obama een anoniem interview heeft met de New York Post, nou niet bepaald een krant zonder bias:

https://mediabiasfactcheck.com/new-york-post/
The New York Post is owned by Rupert Murdoch’s News Corp, which owns many conservative/sensational media outlets worldwide.

[...]

Editorially, The Post has endorsed the Republican Presidential Candidate in every race since 1980. However, in 2016 they did not offer either candidate an endorsement for the Presidential election.

According to an LA Times article, the New York Post is reported to be former U.S. President Donald Trump’s preferred newspaper, which maintains frequent contact with Rupert Murdoch.
Je zou denken dat het verstandiger is om dit nieuws met een andere, meer kredietwaardige bron te delen dan New York Post. Of in ieder geval en/en.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:43:
Als we heel eerlijk durven te zijn, dan moeten we erkennen dat vanuit analyse van de culturele, subculturele verschuivingen en ontwikkelingen van omstandigheidsdynamica de Democraten geen enkele kans hadden. Puur de aanwezigheid van puntdruk, dus niet van Trump's campagne, maar van puntdruk door specifieke actoren gelieerd aan de twee dominante vectoren, was voldoende voor bewegingen van en binnen specifieke groepsdynamica.

Perceptie. Demobilisatie. Puur puntdruk. En niets ervan het resultaat van de Trump campagne. De focus daar lag volledig op het Loudest Voice & Crazy fenomeen.

(...)

Maar het legt een bittere conclusie op tafel. Bij onmogelijkheid om gebruik te maken van wat absoluut geen poortwachters meer zijn zal men een lange termijn strategie moeten ontwikkelen van (ironie) Elite Capture en Grassroots, én investeren in (ironie) precies het soort netwerkfenomenen waar burgers in autoritaire staten in het verleden hun perceptie bij deden vormen vanuit het functioneren als mechanisme voor zowel verhaal als kennis.
Dat was ook de conclusie die ik trok na een dag goed kwaad zijn, vooral omdat Nederland als onderdeel van de "westerse democratie" de Amerikaanse politiek cultuur zal importeren. Ik ben vooral benieuwd hoe de rest van de wereld hier mee omgaat. Immers als er geen antwoord op komt en het blijkt dat er niemand bij de poort staat dan is de democratie zoals we dat sinds 1960 kende weg.

DevWouter schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:12:
[...]

Ik zou het nog even met een korrel zout nemen, de democraten zijn nu hun wonden aan het likken en dan zijn er altijd mensen die zout in de wonden willen strooien omdat er niet naar hun geluisterd is.

Bovendien aan het einde van het artikel staat dat iemand anders beweert dat Trump nooit intern op 400 heeft gestaan. Dus iemand spreekt niet de waarheid.
We kennen dit soort toepassingen eigenlijk wel :| Source packaging. Selectie van bron voor narratief, indekken met counter source, maar het narratief staat. Een NYP is de afgelopen twintig jaar het medium voor eerste distributie van dat soort toepassingen geweest.

De focus blijft wel opvallend bij wat we nu zien: Harris moet koste wat kost afgerekend worden. Het is wel de moeite waard om stil bij te staan, waar komt die hoog tempo en opmerkelijk consistent synergistische focus vandaag?

Of misschien betere vraag: waar ligt het nut en wat is dat nut?

Ik neig er naar om mij aan te sluiten bij de analisten die wijzen op de structurele veranderingen binnen de DNC dynamiek deze campagne. Het zijn veranderingen die heel erg aansluiten bij de complexe realiteit van reële omstandigheden die volledig en fundamenteel anders zijn dan de variabelen in de modellen van de DNC consultants die voorheen het voor het zeggen hadden.

Primair Clinton era consultants. Die zijn bij Obama al aan de kant geschoven. Bij Biden was er enorme lobby om ze terug binnen te halen, Biden is toen daar uiteindelijk niet akkoord mee gegaan (wat veel kwaad bloed gezet heeft bij de grote drie in het DNC die toen al stevig onder vuur lagen, zie Pelosi).

Als ik naar de analyses kijk, die Trump campagne is nauwelijks relevant in dit alles. Veel meer relevant is de brede effectiviteit van puntdruk toepassingen, die niets met de Trump campagne te maken hadden. Evenzo relevant is het erkennen van de realiteit van een veranderde algemene én specifiek subculturele dynamiek. De combinatie van die twee is wat cruciaal is.

Daar tegenover staat dat het DNC bij deze campagne de deur opengezet heeft voor vormen van organisatie en netwerkfenomenen die in volledigheid aansluiten bij wat historisch altijd het recept tegen autoritarisme is: de moderne term is Grassroots. Dat is niet enkel zichtbaar in de focus op verhaal op de grond, en dat is iets om in het achterhoofd te houden voor de toekomst, maar ook bij het tegenwerken van best veel van die puntdruk toepassingen (door tech bros en crypto bros met name).

Ik heb het er al eerder over gehad, die poging tot gebruik van black capitalism gericht op black + male. Dat is bruut onderuit gehaald door de moeders van de doelwitten, laat ik het zo zeggen. Op een wijze die op zich zelf een draaiboek vormt. Holistisch, networked, big voices, big resonance.

Dit wordt nog eens bekrachtigd wanneer we kijken naar waar die puntdruk toepassingen wel effectief waren: segmenten waar dit keer flinke gaten in inzicht en onderzoek waren. Zie Latino's. De traditionele toolboxen van het DNC waren daar aanwezig. Effectiviteit? Nul. Toepassingen van puntdruk daar? Dezelfde als elders, met hoge effectiviteit.

Waar ligt het verschil van wel weerstand bij het ene segment en niet het andere? Grassroots organisation and tactics.

En dan mag het gezegd worden: dat is het werk van Harris. Die heeft de deur opengezet. Die heeft dat soort netwerken geïntegreerd. Zij heeft besloten dat activisten als David Pepper en anderen als verbinders konden en mochten functioneren. Dit zijn kritieke keuzes gebleken.

Enig minpunt zit hem in het wakker worden bij de realiteit van het media landschap. Daar zijn punten bij waar men wakkerder geworden is, maar hier kreeg Harris niet de vereiste ruimte van het DNC. Als ik in de analyses lees wat ze wilde, nu ja, had ze toestemming gekregen, dan was er toch zeer waarschijnlijk geen demobilisatie effect white urban / metropole geweest. Maar er zit nog steeds een flink restant van oude DNC in de organisatie, en dan moeten we eerlijk zijn, dat is het stuk gevormd in Derde Weg school.

Like it or not, de enige weg die de burger heeft komt neer op het gebruik van het enige conforme gereedschap wat er nog is. Ik verwacht dan ook heel, heel veel narratieven gericht op het onderuit halen van dat proces van bewustzijn.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
@Jerie, ik wou die route ook bewandelen, maar dit artikel is vooral verslaggeving die niet echt afbreek doet aan wat ik als journalistiek beschouw (daarom noemde ik ook expres de laatste alinea). Voor het punt wat @TrafalgarLaw probeerde te maken is goed genoeg. We weten dat er twijfel is over het campagne team en hier is een voorbeeld dat nog niet alles open is.
Let op, ik wil daarmee niet aangeven dat het argument waterdicht maakt, maar het is een bron en de bron bevat wederhoor. En ik zie geen reden om het argument te weerleggen.

Enfin, ik deel dit even, omdat jouw reactie overeenkomt met mijn reactie en mijn inzicht kan wat nuance bieden voor jullie beiden.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:45:
[...]
Ze hebben SCOTUS en de midterms zijn over twee jaar. Ze hebben dus twee jaar om de boel af te breken maar na die twee jaar hebben ze nog steeds SCOTUS.
Goed punt, maar doet niks af aan de timeline.
Hooguit dat de GOP de meerderheid verliest in Congress: dat maakt een coup door Vance/Heritage Foundation alleen maar makkelijker: meer Dems die voor het afzetten van Trump kunnen stemmen :)

Hooguit dat het de uitvoer van de plannen van de Heritage Foundation daarna wat bemoeilijkt.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:27:
[...]

We kennen dit soort toepassingen eigenlijk wel :| Source packaging. Selectie van bron voor narratief, indekken met counter source, maar het narratief staat. Een NYP is de afgelopen twintig jaar het medium voor eerste distributie van dat soort toepassingen geweest.

De focus blijft wel opvallend bij wat we nu zien: Harris moet koste wat kost afgerekend worden. Het is wel de moeite waard om stil bij te staan, waar komt die hoog tempo en opmerkelijk consistent synergistische focus vandaag?

Of misschien betere vraag: waar ligt het nut en wat is dat nut?

Ik neig er naar om mij aan te sluiten bij de analisten die wijzen op de structurele veranderingen binnen de DNC dynamiek deze campagne. Het zijn veranderingen die heel erg aansluiten bij de complexe realiteit van reële omstandigheden die volledig en fundamenteel anders zijn dan de variabelen in de modellen van de DNC consultants die voorheen het voor het zeggen hadden.

Primair Clinton era consultants. Die zijn bij Obama al aan de kant geschoven. Bij Biden was er enorme lobby om ze terug binnen te halen, Biden is toen daar uiteindelijk niet akkoord mee gegaan (wat veel kwaad bloed gezet heeft bij de grote drie in het DNC die toen al stevig onder vuur lagen, zie Pelosi).

Als ik naar de analyses kijk, die Trump campagne is nauwelijks relevant in dit alles. Veel meer relevant is de brede effectiviteit van puntdruk toepassingen, die niets met de Trump campagne te maken hadden. Evenzo relevant is het erkennen van de realiteit van een veranderde algemene én specifiek subculturele dynamiek. De combinatie van die twee is wat cruciaal is.

Daar tegenover staat dat het DNC bij deze campagne de deur opengezet heeft voor vormen van organisatie en netwerkfenomenen die in volledigheid aansluiten bij wat historisch altijd het recept tegen autoritarisme is: de moderne term is Grassroots. Dat is niet enkel zichtbaar in de focus op verhaal op de grond, en dat is iets om in het achterhoofd te houden voor de toekomst, maar ook bij het tegenwerken van best veel van die puntdruk toepassingen (door tech bros en crypto bros met name).

Ik heb het er al eerder over gehad, die poging tot gebruik van black capitalism gericht op black + male. Dat is bruut onderuit gehaald door de moeders van de doelwitten, laat ik het zo zeggen. Op een wijze die op zich zelf een draaiboek vormt. Holistisch, networked, big voices, big resonance.

Dit wordt nog eens bekrachtigd wanneer we kijken naar waar die puntdruk toepassingen wel effectief waren: segmenten waar dit keer flinke gaten in inzicht en onderzoek waren. Zie Latino's. De traditionele toolboxen van het DNC waren daar aanwezig. Effectiviteit? Nul. Toepassingen van puntdruk daar? Dezelfde als elders, met hoge effectiviteit.

Waar ligt het verschil van wel weerstand bij het ene segment en niet het andere? Grassroots organisation and tactics.

En dan mag het gezegd worden: dat is het werk van Harris. Die heeft de deur opengezet. Die heeft dat soort netwerken geïntegreerd. Zij heeft besloten dat activitsten als David Pepper en anderen als verbinders konden en mochten functioneren. Dit zijn kritieke keuzes gebleken.

Enig minpunt zit hem in het wakker worden bij de realiteit van het media landschap. Daar zijn punten bij waar men wakkerder geworden is, maar hier kreeg Harris niet de vereiste ruimte van het DNC. Als ik in de analyses lees wat ze wilde, nu ja, had ze toestemming gekregen, dan was er toch zeer waarschijnlijk geen demoblisatie effect white urban / metropole geweest. Maar er zit nog steeds een flink restant van oude DNC in de organisatie, en dan moeten we eerlijk zijn, dat is het stuk gevormd in Derde Weg school.

Like it or not, de enige weg die de burger heeft komt neer op het gebruik van het enige conforme gereedschap wat er nog is. Ik verwacht dan ook heel, heel veel narratieven gericht op het onderuit halen van dat proces van bewustzijn.
Eens, maar de stelling dat het oorspronkelijke campagne team heeft zit rotzooien vind ik de onderbouwing goed genoeg. Er zijn meer onderbouwingen te vinden die hier op hinten.
En ja, de bron is giftig. Het enige waar ik op wijs is dat het 400+ verhaal waarschijnlijk niet klopt en een overdrijving is.

Echter dat is niet het punt wat @TrafalgarLaw maakte. Hij vond het zorgelijk dat het campagne team zaken zwaar onderschat hebben en die zorg kan ik niet weerleggen. Sterker ik vrees dat die zorg terecht is, maar ik heb nog geen bron gezien die het bevestigd. Dus vandaar mijn oproep naar geduld.

• ijdod
  • Laatst online: 11:33
DevWouter schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:12:
[...]

Het ligt als je luistert aan van alles, maar iedereen vindt dat het aan zijn of haar eigen Dem pet peeve ligt. Niet heel anders dan bij ons wat dat betreft.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

DevWouter schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:22:
[...]

Dat was ook de conclusie die ik trok na een dag goed kwaad zijn, vooral omdat Nederland als onderdeel van de "westerse democratie" de Amerikaanse politiek cultuur zal importeren. Ik ben vooral benieuwd hoe de rest van de wereld hier mee omgaat. Immers als er geen antwoord op komt en het blijkt dat er niemand bij de poort staat dan is de democratie zoals we dat sinds 1960 kende weg.
Ik ga het bewust even op scherp stellen.

Enige tijd geleden, voorafgaand aan verkiezingen in het Nederlandse, ging het over de verschuivingen in relaties tussen (met name machtspolitieke) politici en verslaggevers. Waar in het verleden de politicus aan moest kloppen bij de verslaggever die samen met de journalist dan het betoog deed wegen, is dat langzaam maar zeker fundamenteel veranderd.

De verslaggever loopt tegenwoordig achter de politicus aan, in afwachting van wat hem of haar gevoerd wordt. En als hij of zij gevoerd wordt, dan is dat bepalend voor zijn of haar loopbaan - verticale mobiliteit.

We kunnen hier lang en breed discussiëren over hoe dat gekomen is, maar de veranderingen in relaties zijn ook een verschuiving in machtsdynamiek. Dat ligt misschien gevoelig, met name voor media onder commerciële (en andere, zie NPO) condities, maar het is dat: een machtswisseling in de relatie.

Media hebben een taak als poortwachter in het bestel. De condities en de relaties zijn echter dusdanig veranderd dat er ook sprake is van een keur aan gedragseffecten, voor zowel individu maar vooral de groepsdynamica van media. En dan ook nog voor media als netwerkdynamiek.

De rol en functie als poortwachter zijn intact. Maar die dienstbaarheid is effectief verschoven.

Anders gezegd: onder de streep is de werking van het poortwachter zijn omgepoold. Het dient niet langer bestel of samenleving, het dient het opereren onder aanwezige condities, en dus de reële machtsdynamiek van voeding.

Daarmee functioneren media effectief als poortwachters juist van datgene wat ons gebracht heeft tot de huidige omstandigheden, waarmee de deur voor autoritarisme opengezet is, waarna diegenen die de narratieven achter die veranderingen geschapen hebben, ons door die deur hebben laten gaan. Vanzelf, met momentum van normaliseren.

In de VS is een gelijksoortige verschuiving aanwezig geweest, echter vanuit reeds lang aanwezige specifiek culturele en economische condities is die verschuiving daar al veel langer een normaal, en tevens een verschuiving verscholen achter geloofsgedrag. Daarbij zit ook het diepere probleem dat de bepalende media in hun landschap al sinds de stichting van het land geen poortwachters zijn van bestel of samenleving, maar altijd poortwachters voor hun eigenaren eerst.

Dit is waar ik op doel wanneer ik zeg dat het onderwerp van signaalmechanismen van kritieke aard is, en waarom de burger wederom zelf als signaalmechanismen zal moeten leren te opereren, consistent en continu. Waarom? Op zijn minst om in een bittere - maar praktische - variant van Elite Capture dat media landschap zelf onder druk te zetten.

In de VS kwam dat te laat. Dermate laat dat recent nog Kahn (NYT) er grapjes over kon maken, er gekscherend over doen, over hoe ze toch stand hadden gehouden tegen de bittere burger.

In het Nederlandse is die ruimte er nog. Maar men zal moeten leren zelf als netwerkfenomeen te functioneren, en zo het normaal voor media te bepalen.

Hier ligt enige ironie, media denken altijd dat zij degenen zijn die de realiteit bepalen. Rauwe ironie, eigenlijk, wat de geschiedenis maakt duidelijk dat media net als alles wat menselijk is net zo pijnlijk inherent kwetsbaar is voor beïnvloeding in gedrag als elk individu op zich zelf.

Dat is ook waar Jeff Jarvis aan raakte. Media bepalen niet de realiteit. Zij vormen perceptie. Maar zij zijn niet degenen die de constructie daarvan bepalen. Daarbij zijn ze louter gereedschap. En dat wil men, begrijpelijkerwijze, niet weten.

• Jerie
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:33:
[...]

Goed punt, maar doet niks af aan de timeline.
Hooguit dat de GOP de meerderheid verliest in Congress: dat maakt een coup door Vance/Heritage Foundation alleen maar makkelijker: meer Dems die voor het afzetten van Trump kunnen stemmen :)

Hooguit dat het de uitvoer van de plannen van de Heritage Foundation daarna wat bemoeilijkt.
Er is nog een ander voordeel van meerderheid Dems HvA. Wetsvoorstellen moeten dan door HvA goed worden gekeurd. Dit kan een vorm van checks & balances zijn voor de meer gematigde kiezers.

De president kan nog steeds sommige zaken op eigen houtje beslissen zoals per decreet. Maar het is beter dan de huidige situatie waarbij een autoritaire leider die zijn partij onder de duim heeft het voor het zeggen heeft. Al is hij zelf ook een servant (alleen geen public servant).

Nogmaals, het is wat ik hoopte dat gematigde kiezers die toch persee op Trump wilden stemmen voor zouden kiezen. Als deze beweegreden al heeft plaatsgevonden , dan te weinig. Helaas pindakaas.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:45:
[...]

Ik ga het bewust even op scherp stellen.
Volgens mij zaten we hier al op dezelfde lijn, alleen heb ik het niet zo scherp verwoord, dus ik reageer alleen op het onderste stukje.
De rol en functie als poortwachter zijn intact. Maar die dienstbaarheid is effectief verschoven.

Anders gezegd: onder de streep is de werking van het poortwachter zijn omgepoold. Het dient niet langer bestel of samenleving, het dient het opereren onder aanwezige condities, en dus de reële machtsdynamiek van voeding.
Dit is een stuk waar ik moeite mee heb.

Als de dienstbaarheid verschoven is dan is in mijn ogen de functionering niet langer meer intact.

Een virusscanner is bedoeld om virussen tegen te houden. De functie is het scannen van bestanden en ongewenste bestanden te verwijderen. Als de dienstbaarheid van een virusscanners verplaatst van de gebruiker naar de hacker dan verandert de functie niet. Immers de virussen worden dan beschouwd als gewenste bestanden. Maar het doel van de gebruiker zoals die de virusscanner ervaart is daarmee wel geweld aan gedaan.

Ja, woordelijk geef ik je gelijk, maar vanuit holistisch standpunt gezien spreek ik toch dat de rol en functie verdwenen is omdat de functionering is aangepast.

Hetzelfde met de media, dat zij nu poortwachter zijn van de elites ipv het volk is voor mij rede genoeg om ze niet langer als poortwachter te beschouwen en te benoemen ondanks dat ze die functie wel uitvoeren.

DevWouter schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:21:
[...]

Volgens mij zaten we hier al op dezelfde lijn, alleen heb ik het niet zo scherp verwoord, dus ik reageer alleen op het onderste stukje.

[...]

Dit is een stuk waar ik moeite mee heb.

Als de dienstbaarheid verschoven is dan is in mijn ogen de functionering niet langer meer intact.

Een virusscanner is bedoeld om virussen tegen te houden. De functie is het scannen van bestanden en ongewenste bestanden te verwijderen. Als de dienstbaarheid van een virusscanners verplaatst van de gebruiker naar de hacker dan verandert de functie niet. Immers de virussen worden dan beschouwd als gewenste bestanden. Maar het doel van de gebruiker zoals die de virusscanner ervaart is daarmee wel geweld aan gedaan.

Ja, woordelijk geef ik je gelijk, maar vanuit holistisch standpunt gezien spreek ik toch dat de rol en functie verdwenen is omdat de functionering is aangepast.

Hetzelfde met de media, dat zij nu poortwachter zijn van de elites ipv het volk is voor mij rede genoeg om ze niet langer als poortwachter te beschouwen en te benoemen ondanks dat ze die functie wel uitvoeren.
Het ligt ook gevoelig. Het is ook vaak totaal niet bewust, en maar al te vaak product van de condities waaronder media als commerciële organisatie onder moeten opereren. De bottleneck zit hem in twee bijzondere factoren daar:

De belangrijkste is deze: de dominante ecosystemen van een beperkt aantal media die de meesten van de rest voorzien van content productie en toegang.

Ecosystemen die ook condities en stimuli voor verticale mobiliteit bepalen. En daar wringen de schoentjes waar personen als Jay Rosen op wijzen: ondanks dat er vele journalisten zijn die goed werk leveren, is onder de streep er sprake van een dynamiek die in bepalende mate kiest welke zaken wel onderwerp zijn, welke niet, en welke kaders daarbij gehanteerd worden. Het fundament daarbij rust niet op meritocratie van het werk doen, maar op netwerkfuncties en afhankelijkheid van opereren als merk, waarbij toegang bepaald wordt door een relatief kleine kring die grotendeels niet in de media zelf zit, maar in een heel klein cluster van PR agentschappen.

Als je dan kijkt naar eigendomsstructuren, en de kritieke posities voor strategische focus, selectie en de-selectie (onderwerp, kader, toegang), dan komt het basisprobleem op tafel: het gedrag als sector wordt effectief gevormd door de eigenaren van de paar bepalende media.

Dat gezegd, daar is een variabel bij gekomen, die we eigenlijk al heel lang kenden, die echter niet gewogen werd - voornamelijk vanuit het idee / geloof dat het journalisten zijn die als eerste de geschiedenis schrijven.

Niet enkel is dat eigenlijk nooit waar geweest, het is veel meer geloofsvalstrik dan dat het geloofsartikel is, maar het is nog iets meer gevoelig dan dit. Media zelf zijn ook maar entiteit van menselijk gedrag. Ze zijn net zo onderhevig aan prikkels en invloed als het individu. Voor zij die van buiten naar binnen kijken is dit onvoorstelbaar. Maar hier speelt die netwerktoepassing van The Loudest Voice.

Kort gezegd: van origine is er in de sector een machtscluster wat al heel lang nauw verweven is met het fenomeen / probleem van Amerikaanse oligarchie. In de praktijk een cluster wat als poortwachter functioneerde ten gunste daarvan voor specifieke onderwerpen. Zoals Wealth Tax 8)

Voorafgaand aan het Business Plot ging het een flink stuk verder dan dat. De insurrectie mislukte, en de bodem viel er onder uit. Bij WOII was united front vereist, en het apparaat kon weer functioneren als vanouds, maar voor specifieke onderwerpen van cohesie - de status quo focus kwam op tafel. Met de Koude Oorlog kwam daar extra impuls bij, en tegen de tijd dat men dacht dat men gewonnen had, zal men weer terug in de dynamica van voor het Business Plot. Een machine waar journalistiek functioneel aanwezig was, maar ook een machine die de status quo bewaakte.

En die status quo focus is flink onder invloed gekomen van het Loudest Voice fenomeen. Vanuit allerlei oorzaken, maar ook allerlei motivaties, is die status quo fixatie effectief amplificatie mechanisme geworden van narratieven die vanuit right wing media / pr / consultancy rondgepompt werden. En als je dan volledig in schizofrenie van functie zit, dan volgt het onder die barrages krampachtig proberen te opereren. Maar effectief versterk je vanuit sanewashing en reframing de propaganda als normaal en zelfs leidend / conform.

Het is dus stukken erger dan in het Nederlandse. Daar is net meer overeenkomst met toepassingen en condities als in het VK - zie de verzwakking en capture van een BBC. Er was gewoon geen publiek omroepbestel in de VS, en die condities van oligarchie waren hier niet aanwezig.

Let wel, er zijn media die functioneren als reële poortwachters in de VS. Zelfs binnen de reguliere beperkingen van “opinion rules all”. Een goed voorbeeld daarvan was het landschap van Local News, voor de moord daarop vanuit rechts-conservatieve “investment” entiteiten als Gannet.

Een ander goed voorbeeld wat nog steeds bestaat, is te vinden in non-profit & public held onderzoeksjournalistiek. Dit is wel extreem zeldzaam, zie bijvoorbeeld ProPublica. Erg effectief is het niet, en dat heeft te maken met hoe de Advertising Economy van het media landschap, en het equivalent van Big Tech werkt. Een ProPublica bijvoorbeeld is in Search in de VS nauwelijks aanwezig, omdat het uitgesloten wordt van die Ad Economy. Dit type organisatie / initiatief moet het van niche netwerken en public finance hebben. Het bereik ervan is relatief marginaal.

Dit is waarom personen als Rosen et alii spreken van “onder de streep”. De poortwachter functie is omgepoold, maar de componenten ervan beginnen nu pas, en slechts ten dele, aan processen van bewustzijn daarbij. De vorige keer liep dat niet goed af voor hun carrières.

Punt van aandacht bij ontwikkelingen zit hem in de connects tussen content productie + feed operators van de grote bepalende merken, en het ecosysteem van AI en Pink Slime, wat daarbij gevormd is vanuit nogal saillante financieringen in samenwerking met entiteiten als Gannet. De News Deserts zijn gevuld geworden, en daar zit ook menig feedback proces bij wat weer terug slaat naar de grote ecosystemen. In die puntdruk toepassingen van crypto bros zoals bijvoorbeeld in Ohio vloeit narratief terug naar een NYT. Een online equivalent van de Loudest Voice. Deze verkiezingen is dat flink factor gebleken.

En daar zit weer invloed van de eigenaren. Bij een NYT is Michael Goldberg als social / tech reporter door Sulzberger op de desk gezet voor election content, en waar kwam de content vandaan? Tja. Niet beperkt tot de NYT, bij de regionale kranten (eigendom van, verbonden aan) zagen we hetzelfde. Bloomberg? Idem. Binnen het TV landschap hebben we ook hetzelfde gezien, al was daar eerst nog sprake van schoonvegen door zetbaasjes op rij.

[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 11-11-2024 01:00 ]

• TrafalgarLaw
Jerie schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:18:
[...]

Jij denkt oprecht dat Trump had verloren van een 'meer bekwame kandidaat dan Harris'. Hoe ga je die premise oprecht ondersteunen?

Want het is ook opmerkelijk dat een one-time speech writer van Obama een anoniem interview heeft met de New York Post, nou niet bepaald een krant zonder bias:

https://mediabiasfactcheck.com/new-york-post/

[...]

Je zou denken dat het verstandiger is om dit nieuws met een andere, meer kredietwaardige bron te delen dan New York Post. Of in ieder geval en/en.
Ja. Als de democraten een betere kandidaat hadden, iemand die zich had gedistantieerd van Biden en zijn miserabele Bidenomics, hadden ze nog een goede kans. Het is het bezoedelde folie-a-deux gedachtengang van de democraten dat het enige wat er gedaan moet worden is een paar Taylor Swifts of Beyoncés op een podium laten cheerleader voor hun big kahuna dat hun teloorgang heeft betekend.

Er moest namelijk veel meer gedaan worden. Een mea culpa was op zijn plaats geweest. Een mea culpa omtrent de enorme inflatie bijvoorbeeld. Of het feit dat er niet eerlijk gesproken werd over de cognitieve achteruitgang van Biden. Een partij dat eerlijk zijn fouten erkent en doelgerichte plannen maakt om deze repareren.

Iemand die ook daadwerkelijk progressief is en niet een soort centrum-linkse kandidaat zoals Harris. Hebben ze ook grotendeels de arabisch-islamitische stem mee verloren. Daarnaast blijkt ook inderdaad veel zwarte mannen en latinos dus niet gestemd hebben op Harris, wat eigenlijk cat in the bag had moeten zijn.

Iemand die een soort Trump kandidaat is die niet bang is om te breken met de democratische partij maar er echt op uit is om te winnen, desnoods met een hijack van de partij. Een cultstatus misschien. Trump heeft een heel ander spelletje gespeeld terwijl de democraten niet naar het volk hebben geluisterd.

Maar nogmaals het verhaal moet niet zijn dat Trump gewonnen heeft maar dat de democraten hebben verloren. Trump zegt iedere week iets dat een andermans presidentiële campagne 4x had kunnen torpederen en toch stijgt zijn populariteit. Dan moet je als democraat toch wat fout doen.
Maar daar zit dus al de valstrik. Het beleid was solide, met meetbare effecten. Het werd echter door de bepalende media volledig vervormd tot narratief. Dusdanig dat zelfs Republikeinen ter plaatste konden pronken met wat “zij” bereikt hadden, terwijl ze op federaal niveau te vuur en te zwaard er tegen tekeer gingen.

Bloedserieus, Bidenomics was niet perfect, dat kon ook niet. Maar het heeft de meeste Amerikaanse staten van een behoorlijke crunch, en menige crisis gered. Zelfs de thuisstaat van een Vance is dankzij Bidenomics overeind kunnen blijven, met herstel van lokale industrie en productie.

We blijven uitgaan van realiteit van wat rondgepompt wordt in de content productie van een ecosysteem wat de facto hard struikelt over sanewashing en reframing. Dermate hard dat binnen die media al jaren aan de bel getrokken wordt - maar de eigenaren van die media die de ecosystemen beheren negeren dat al net zo lang.

Waar jij om vraagt is een toepassing van populisme en autoritarisme precies zoals we dat van rechts-conservatief gezien hebben, maar dan in een jasje van “demos cratos”, terwijl het landschap wat bepaalt welk verhaal in beeld komt, waar, en hoe, volledig op de hand is van dat rechts-conservatief.

Dat gaat dus niet enkel op geen enkele wijze werken. Erger nog, het is het scheppen van een stroming en een hefboom die a) dat wat wel altijd de basis vormt voor weerstand heel serieus kan vernietigen en b) vanuit karakteristieken extreem eenvoudig te kapen is door datgene wat het pretendeert weerstand aan te bieden.

Onderschat dit niet. Dit soort drama bestaat al. Dit soort toepassingen van verzuild accelerationisme bestaan al, zijn gekend gereedschap. Het TV media landschap is een voorbeeld ervan.

[ Voor 27% gewijzigd door Virtuozzo op 11-11-2024 01:11 ]

• TrafalgarLaw
Virtuozzo schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:05:
[...]

Maar daar zit dus al de valstrik. Het beleid was solide, met meetbare effecten. Het werd echter door de bepalende media volledig vervormd tot narratief. Dusdanig dat zelfs Republikeinen ter plaatste konden pronken met wat “zij” bereikt hadden, terwijl ze op federaal niveau te vuur en te zwaard er tegen tekeer

Onderschat dit niet. Dit soort drama bestaat al. Dit soort toepassingen van verzuild accelerationisme bestaan al, zijn gekend gereedschap. Het TV media landschap is een voorbeeld ervan.
Dus je geeft toe dat de media de vijand van de waarheid zijn? Overigens bedoel ik het niet op een conspiracy of tinfoil hat manier. De media zijn nooit ongekleurd geweest, altijd al een tint gehad. Zo ook de totale aandacht aan Trump als een soort verslaving.

Misschien gedeeltelijk offtopic maar ik heb firsthand meegemaakt hoe een intern probleem bij een overheidsinstantie waar ik werkte compleet verkeerd werd weergegeven in de media.

Maar als het alternatief een Trump is, het doel heiligt de middelen?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-12 14:15
Waar schaarste is, is politiek. En in de media is er een enorme schaarste aan tijd bij de consumerende kant.

• cheiron
Virtuozzo schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:05:
[...]

Maar daar zit dus al de valstrik. Het beleid was solide, met meetbare effecten. Het werd echter door de bepalende media volledig vervormd tot narratief. Dusdanig dat zelfs Republikeinen ter plaatste konden pronken met wat “zij” bereikt hadden, terwijl ze op federaal niveau te vuur en te zwaard er tegen tekeer gingen.
Dit werd ook uitgebreid behandeld in de podvast van Jon Stewart; het beleid van Biden was eigenlijk behoorlijk goed en er zijn enorm goede dingen bereikt de afgelopen 4 jaar. Toch is die boodschap compleet niet aangekomen. Enerzijds omdat hij compleet is overschreeuwd door de Republikeinen (als je maar lang genoeg "wordt economie ever" roept wordt het vanzelf waarheid voor veel mensen), maar ook omdat de Democraten die boodschap onwijs slecht hebben overgebracht.

In de podcast werd een voorbeeld over de prijs van eieren gegeven die ik dit goed vond illustreren.

Flickr PSN ID= cheironnl

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:04
HEY_DUDE schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:01:
[...]

Biden - Harris heeft het land op fatsoenlijke wijze geleid zonder al te veel schandalen. De economie is terugval en inflatie is succesvol omgebogen. Een historische vijand van de V.S. heeft het op zijn minst zwaar te verduren door uitsluitend de inzet van militaire middelen zonder boots on the ground. Hoe groot het aandeel Harris daarin is weet ik niet, en of ze een land kan leiden gaan we waarschijnlijk niet achterkomen.

Biden - Harris had niet zoals Trump op bijna dagelijkse basis een schandaal. Zijn eerste vier jaar waren op vrijwel geen enkel vlak een success. Ik zou graag willen weten waarom hij nu wel een land vooruit kan helpen. Hij heeft vooral beloften gedaan die hij niet waar kan maken zoals lagere prijzen en deporteren van miljoenen mensen. Bovendien economen vrezen dat zijn voorgenomen beleid de economie grote schade toebrengt.

Gaat hij zijn beleid doorvoeren of gaat hij gewoon hamburgers eten en Fox News kijken en alles en iedereen weer de schuld geven. Ik gok het laatste, het beste bewijs daarvoor is zijn eerste termijn.
Die massale deportatie zal er wel aan komen: https://nos.nl/artikel/25...atieplannen-uit-te-voeren
Wikipedia: Tom Homan

De kerel die de kinderen en ouders scheidde en in kooien opsloot.

Ik heb weinig hoop dat het humaan cq volgens internationaal recht zal zijn.

Het vervelende van tariffs instellen is dat het een jaar of 2 kost voordat ze in effect treden (wetten en invoeringsdatum) en dus ook flinke tijd tot de prijsverhoging merkbaar is. En de inflatie als geheel hobbelt daar weer achteraan. De invoeringsdatum zal 1 jan 2027 zijn, terwijl de volgende verkiezingen alweer beginnen in 2028. Misschien dat men dat pas in eind 2028 begint te voelen, breed zichtbaar is in 2029. Dus een probleem van de volgende president.
TrafalgarLaw schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:34:
[...]

Dus je geeft toe dat de media de vijand van de waarheid zijn? Overigens bedoel ik het niet op een conspiracy of tinfoil hat manier. De media zijn nooit ongekleurd geweest, altijd al een tint gehad. Zo ook de totale aandacht aan Trump als een soort verslaving.

Misschien gedeeltelijk offtopic maar ik heb firsthand meegemaakt hoe een intern probleem bij een overheidsinstantie waar ik werkte compleet verkeerd werd weergegeven in de media.
Het probleem van media is, is dat ze commercieel zijn. En niet een beetje, maar heel erg. En dus afhankelijk van clicks.
Goed onderbouwd nieuws en achtergrondinformatie scoort niet zo hoog in de clicks, dat doet bombastisch overdreven breaking news van een gebeurtenis die je kan vertellen in 10 seconden, kan uitrekken tot 5 minuten, zoals dus een Trump die weer eens wat doet (want entertainmentwaarde) en Biden die wat hapert.

Helaas is het narratief te zeer dat de media niet te vertrouwen zijn, maar er is zeker zaak voor een goede, onafhankelijke staatsmedia. Maar die kunnen niet mee in het sensationele en boeken in op views.

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 11-11-2024 10:00 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cheiron schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:45:
[...]

Dit werd ook uitgebreid behandeld in de podvast van Jon Stewart; het beleid van Biden was eigenlijk behoorlijk goed en er zijn enorm goede dingen bereikt de afgelopen 4 jaar. Toch is die boodschap compleet niet aangekomen. Enerzijds omdat hij compleet is overschreeuwd door de Republikeinen (als je maar lang genoeg "wordt economie ever" roept wordt het vanzelf waarheid voor veel mensen), maar ook omdat de Democraten die boodschap onwijs slecht hebben overgebracht.

In de podcast werd een voorbeeld over de prijs van eieren gegeven die ik dit goed vond illustreren.
Op de een of andere manier lijkt het erop dat deze boodschap nu beter wordt gedeeld dan voor de verkiezingen. Maar dan meer in de context van het bouwen/behouden van de 'Legacy' van Biden.

Lekker gewerkt 8)7

• mercapto
MikeyMan schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:07:
[...]

Op de een of andere manier lijkt het erop dat deze boodschap nu beter wordt gedeeld dan voor de verkiezingen. Maar dan meer in de context van het bouwen/behouden van de 'Legacy' van Biden.

Lekker gewerkt 8)7
Het is natuurlijk ook heel lastig om mensen te overtuigen met een "complex" verhaal dat langer is dan 60 seconden. Ik heb momenteel 80+ tabs open en Steam, en doe eigenlijk niks doordat ik van hot naar her spring.
Ik kan over 2 minuten weer over iets totaal anders lezen, maar nu lees ik dit:
"I just wanna say thank you to all our poll workers, inspectors for making yesterday an amazing day. We didn't have long lines after 8pm, everyone got processed and through those lines quickly. And that is due to all their hard work and dedication that they do out at the poll sites," said Tulare County Registrar of Voters Michelle Baldwin.

Baldwin says access to connectivity was improved this year thanks to Starlink satellite internet.

She adds early technical difficulties with a tabulator machine were quickly fixed and did not impact vote-count.
https://abc30.com/post/tu...ential-election/15519472/

Thanks Mr Musk!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

DropjesLover schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:52:
[...]

Die massale deportatie zal er wel aan komen: https://nos.nl/artikel/25...atieplannen-uit-te-voeren
Wikipedia: Tom Homan

De kerel die de kinderen en ouders scheidde en in kooien opsloot.

Ik heb weinig hoop dat het humaan cq volgens internationaal recht zal zijn.
Tja, we hebben het wel over de VS, dus het 'humaan' en 'volgens internationaal recht' wordt vrij lastig te handhaven en af te dwingen.

Ze voor het Internationaal Strafhof slepen in Den Haag gaat namelijk een uitdaging worden als ze zelf al dreigen om Amerikaanse burgers met geweld te komen halen...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 72 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.