Maar is het pragmatisch om opzij te stappen?ToolkiT schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:00:
[...]
ik legitimeer niks.. zeg alleen dat het pragmatisch is van DOJ om er geen tijd meer in te steken want zodra Trump president is, hij niet meer vervolgd kan worden...
Is dat ok? nee absoluut niet.. vandaar mijn eerste post over dit topic.. maar het was niet perse Obeying in advance zoals @Virtuozzo zei.. puur pragmatisch dat het een doodlopende weg is, en ze beter hun tijd in cases waar wel een veroordeling te halen valt kunnen steken..
Ik besef dat het al heel snel erg gevoelig kan liggen om het hier over te hebben, juist vanuit ons algemeen technisch-economisch en procedureel perspectief. We nemen principe, perspectief en consequenties te zelden mee in onze observatie, en slechts bij uitzondering in onze beoordeling.
Hier liggen heel harde lessen vanuit de vorige cyclus van autoritarisme. Hannah Arendt's observatie van de Banaliteit van het Kwaad was niet zo schokkend vanwege het kunnen meten hoe velen bereid waren om extreme kwaadaardigheid uit te voeren als doodnormale component van hun werk doen.
De schok zat hem in de basis van die mentaliteit. En dat was het pragmatisme van het geen weerstand bieden, het kiezen voor het procedurele, en daarna kwam de verschuiving naar volledige mede-schuldigheid aan kwaad, onder excuusvlag van "we doen ons werk en daar zijn we goed in en het was iemand anders die ons deed aansturen, wat kunnen we anders doen dan ons werk".
Ik leg het heel bewust op tafel, want wat we verpakken als pragmatisme kan heel goed inderdaad praktisch zijn binnen de aanwezige machtsdynamiek. Soms zelfs het enige wat iemand in positie, en zelfs in leven, kan houden.
En toch is het geen pragmatisme. Want de consequenties zijn bepalend en leidend. Daarmee is het Obeying in Advance.
We zijn gewoon niet gewend om hier over na te denken. En dat komt voor een heel groot deel niet eens uit hoe we die oude lessen vergeten zijn, maar vanuit breed cultureel internaliseren van neoliberalisme. Consequenties zijn er niet, tenzij in format van crisis voor gebruik. Er is geen rekening. Er is enkel praktisch navigeren.
Maar ja, het is wel toestemming geven aan autoritarisme.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OrFCG5sLDe4boAX1r4LzPFKu.jpg?f=user_large)
/f/image/1vhLcEUEfvzxaSndbY9n52vm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iMdFJU6eWZtUQcMTjDYmB7CB.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nc74lGe5v5DyCX3izJUs6mFW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5V5OPQ9xSAfvHJKX2AT7mbIB.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XU9BiI4S6et5xiLaFXq9x34V.jpg?f=fotoalbum_large)