[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 85 Laatste
Acties:
  • 572.436 views

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-10 06:09
Mektheb schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:23:
[...]

Ik onthou je post even, voor als ze na Ukraine wel door gaan.
Want ze schrijven het zelfs in hun vlaggen / regels / propaganda maar hoop je gelijk heb hoor.
Goed onthouden. Dat jij mijn bericht in je quote hebt staan is fijn, kan ik het bericht nog terug lezen. de originele is verwijderd. *knip* s.v.p. geen commentaar op moderatie in het topic, stuur hiervoor een DM naar de mod.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 23:54 ]

XWB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:34:
Conclusie, Trump heeft populisme 'geperfectioneerd'?

[...]
Totaal niet. Trump heeft relatief weinig werk geleverd, de crux is dat de voedingsbodem geschapen perfect is vanuit de aanwezige conditionering.

En dat is het werk van vier decennia, door de twee vectoren die nu dominant zijn - met Trump gereduceerd tot symbool zijn het hun agenda's die prioriteit dragen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Virtuozzo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:48:
[...]

MAGA is minder het probleem, dat is een hefboom. De senaat, daar begint het:

What Republican Senate control will mean

Courts. Judges. Executive Actions.
Checks and balances.

Met de winst van Senaat, Huis, Witte Huis en controle over SCOTUS is de balans volstrekt zoek. Laat staan dat er nog enige controle plaats zal vinden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pietervs schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:50:
[...]

Checks and balances.

Met de winst van Senaat, Huis, Witte Huis en controle over SCOTUS is de balans volstrekt zoek. Laat staan dat er nog enige controle plaats zal vinden.
Het Huis is nog een vraag, maar inderdaad.

Witte Huis. Senaat. SCOTUS. Corporate Media.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 15:39

Stoney3K

Flatsehats!

Jerie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:11:
[...]

[Afbeelding]

Als je om het ongeboren kind geeft, dan moet je ook daarna water bij de wijn doen. Flink investeren in dat mensenleven dat kind heet. Dat doen conservatieven in de VS niet, dat doet rechts Nederland (NSC, CDA, BBB, VVD, PVV, enz) trouwens ook nauwelijks tot niet.

Abortus heeft alles te maken met een blinde liefde voor de jaren '50. Segregatie, traditionele man/vrouw verdeling en specifiek: vrouwenhaat (iets dat je heel veel terug kunt vinden in het Christendom e.a. religies). De ondergeschiktheid van de vrouw. De traditionele rol van de vrouw: baren en huishouden dat is het werk. De blanke tradwife. Alles en iedereen dat niet voldoet (POC, LGBT*, immigrant, ongehuwd, enz enz) aan dit plaatje is verwerpelijk maar wordt ook tegen elkaar opgezet zoals dat hoort binnen een autoritair systeem (The Man In The High Castle geeft dit heel mooi weer maar non-fictief Nazi-Duitsland, Sovjet-Unie, Rusland's Poetin eind jaren '00 en later). En dus ook een buitenechtelijk kind om maar eens wat te noemen. Bovendien is een loser van een kind een prima HR in toekomstige oorlog, of mooi stemvee (de zogeheten deplorable / white trash).

Trouwens ook in The Handmaiden's Tale zie je terug hoe de tradwives door het systeem op worden gezet jegens de slaven.

We hebben tijdens de verkiezingen al heel wat verdeel en heers retoriek mogen aanhoren van dhr. Trump.

Hier een mogelijke schets van wat komen gaat.
(...)
Mooie extrapolatie van dingen die best nog wel eens kunnen, maar ik mis hierin één ding:

Hoe zit het met de vluchtelingenstroom die vanuit de VS op gang komt naar de EU en Latijns-Amerika of Canada? Want vrouwen, homoseksuelen, transgenders, enz. gaan natuurlijk niet in de VS blijven als ze weten dat ze dit soort risico's lopen, die kiezen (al dan niet illegaal) gewoon het hazenpad.

Of denk je dat het serieus gaat betekenen dat het onneembare fort wat Trump voor ogen heeft om immigranten buiten te houden, gaat veranderen in een gevangenis om Amerikanen bínnen te houden?

Ik verwacht een enorme leegloop in dat land als er ook maar iets van het hele "Project 2025" gerealiseerd wordt. Dat, of het draait uit op een nieuwe burgeroorlog.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:59
Stoney3K schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:53:
[...]

Ik verwacht een enorme leegloop in dat land als er ook maar iets van het hele "Project 2025" gerealiseerd wordt. Dat, of het draait uit op een nieuwe burgeroorlog.
En wat ik me dan afvraag: hoe onafhankelijk zijn staten als Californië of New York daarin? Op welke manier kunnen zij weerstand bieden?

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:22
Virtuozzo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:49:
[...]

Totaal niet. Trump heeft relatief weinig werk geleverd, de crux is dat de voedingsbodem geschapen perfect is vanuit de aanwezige conditionering.

En dat is het werk van vier decennia, door de twee vectoren die nu dominant zijn - met Trump gereduceerd tot symbool zijn het hun agenda's die prioriteit dragen.
*knip* offtopic, maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 07-11-2024 00:04 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 98% gewijzigd door NMH op 07-11-2024 09:14 ]

March of the Eagles

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:27:
[...]

Kort gezegd: hoewel Harris nu belangrijk is voor de DNC, is de kans klein dat ze in 2028 opnieuw kandidaat zal zijn, deels door maatschappelijke vooroordelen en de richting waarin de Democratische Partij zich lijkt te bewegen.
Laten we even teruggaan naar een aantal maanden terug. Biden stottert ernstig op TV in debat met Trump, maakt een vermoeide indruk. Hij heeft een slechte dag, zoals hij ze de afgelopen jaren steeds vaker had. Bovendien heeft hij het Alzheimer gen. De media lusten hem rauw; hij moet vervangen worden. Het gaat niet meer over beleid of inhoud maar over Biden's leeftijd. Biden doet het slecht in de peilingen. Ondertussen hebben de Russische trollenfabriekem mede geholpen dat narratief over de economie en immigratie te voeden (werkte ook elders want globalisme maakt van de burger een Calimero).

Vervolgens wordt na interne machtsstrijd Biden vervangen door Harris. Dat is juridisch mogelijk. Wie wil haar VP worden? Het moet een tegenhanger zijn: een self-made witte man op leeftijd uit een belangrijke staat. Ze kreeg op papier momentum in de peilingen. Maar de eindstrijd duurde nog even en sommige empaths schamen zich in peilingen uit te komen voor Trump. Die voelen ook wel aan dat hij fout is, maar ja, die andere partij ben ik het op fundamentele punten altijd mee oneens qua normen en waarden (abortus, racisme, migratie, LGBT*) en de economie was beter tijdens Trump. Bovendien pikken al die illegale migranten onze banen in.

Vergeet niet zo begon Harris. Vervolgens had ze momentum maar iemand (zelf ideologisch Rep) had het geweldige idee om als martelaar te sterven voor de Reps. Zodoende mislukte aanslag Trump (gelukt of mislukt maakt niet zoveel uit).

Het begon dus voor Harris met een situatie waarin de Dems aan het verliezen waren. Als je het zo bekijkt, kon ze alleen maar van een slechte situatie iets goeds maken. Ondertussen waren de D kandidaten voor 2028 zich niet aan het branden aan deze verkiezingen.

De polls zaten er weer volledig naast, net als bij Hillary. Een zwarte vrouw als VP, dat kon er nog wel een beetje in bij de gemiddelde Amerikaan want de president was een witte man. Omgekeerd? Not so much. Want een vrouw kan niet rationeel handelen in het belang van de patriarchaat, laat staan POC.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:54
Heb nog niet alle diepgaande analyses hier terug gelezen maar de indruk om mij nu is niks anders dan dat de zwevende keizer gewoonweg niet voorbij alle economisch tegenslag onder huidge regering kon kijken + grens problemen wat de republikeinen veel slimmer gebruiken in het politike spel.

Daar kan je verder heel lang verhaal van maken en alle afleiding daaromheen rond taalgebruik, rechtzaken, racisme/fascisme aantijgingen etc maar daar hebben vele stemmers gemakkelijk omheen gefietst omdat het ze persoonlijk niet raakt waar de economie en stijgende prijzen dat wel doet.

Daarom denk ik ook dat geen enkele democratisch kandidaat geallieerd aan de huidge regering had kunnen winnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Palindrome op 07-11-2024 00:15 ]

• Jerie
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:53:
[...]

Mooie extrapolatie van dingen die best nog wel eens kunnen, maar ik mis hierin één ding:

Hoe zit het met de vluchtelingenstroom die vanuit de VS op gang komt naar de EU en Latijns-Amerika of Canada? Want vrouwen, homoseksuelen, transgenders, enz. gaan natuurlijk niet in de VS blijven als ze weten dat ze dit soort risico's lopen, die kiezen (al dan niet illegaal) gewoon het hazenpad.

Of denk je dat het serieus gaat betekenen dat het onneembare fort wat Trump voor ogen heeft om immigranten buiten te houden, gaat veranderen in een gevangenis om Amerikanen bínnen te houden?

Marginalisatie / chilling effect.

Voornamelijk zal men willen dat men voldoende assimileert i.p.v. zich uit, zoals in de jaren '50. Je krijgt een terugkeer van 'don't ask, don't tell'. Het moet niet te onaangenaam zijn maar onaangenaam genoeg, en bijv. ofwel langzaam ofwel diversions of verdeel en heers. Wat dacht je bijvoorbeeld van knokploegen die overal in het land (met wapens) opduiken? Die plekken waar homo's ontmoeten gaan terroriseren?

Een aantal zal naar het voormalige Westen zoals Canada, Duitsland, VK, Nederland, Scandinavië willen verhuizen. Een aantal zal zich niet meer durven uiten (waardoor ze lijken te verdwijnen). De minderheden zullen vervolgens tegen elkaar worden opgezet en weggezet. VB: POC zijn is een minus, vrouw zijn ook, maar LGBT* en religie dat zijn 'keuzes'; die dus eerst te grazen nemen. De POC zullen ze niet weg willen pesten maar marginaliseren. Abortus kan ook nog steeds illegaal plaatsvinden in bijvoorbeeld west coast staten. Maar daarmee demotiveert men de tegenstander; ontmoedigingsbeleid.

Ik verwacht dat men eerst de LGBT* gemeenschap te grazen neemt. Die is immers van alle genoemden de meest kwetsbaarste, relatief kleinste, en door alle andere minderheden het meest gehaat. Ik heb de eerste berichten dat zij debet zijn aan Harris nederlaag al mogen lezen op HN. Musk heeft de backups nog wel van Twitter. Die kan zo alle LGBT* elementen achterhalen en de meest vocale eruit plukken. Als je die aanpakt, wordt de rest vanzelf rustig. Daarom ging Poetin achter dissidenten aan. Daarom is een Pussy Riot een geschenk uit de heldere hemel.

De Nederlandse samenleving staat trouwens helemaal niet open voor een grote influx LGBT. Die van Amsterdam wel tot op zekere hoogte. In mijn straat (omgeving Amsterdam) wonen ironisch genoeg diverse LGBT'ers die PVV stemden. Divide & conquer werkt, ook hier.

Hoe zet je POC zoals zwart, latino, enz op tegen andere migranten? Maak onderscheid tussen subgroepen. Bijvoorbeeld legale en illegale migranten. Die laatste groep stelen, plegen fraude, dealen drugs, prostituteren zich (nog zo'n onderwerp doorspekt met vrouwenhaat; de sekswerkers), enz.

(Specifiek verwacht ik dat men als eerste transgenders aan gaat pakken. Het is de kleinste subgroep, zeer kwetsbaar en wordt maatschappelijk minst geaccepteerd, plus zorgt in sportwereld voor controverse.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:35:
Nette en redelijk positieve speech van Kamala. Denken jullie dat ze het in 2028 opnieuw zal proberen.
Absoluut niet opnieuw. Pakt zelden goed uit 2024 was voor Trump een uitzondering. Machtsoverdracht zal geweldloos zijn, zegt ze. Zo hoort dat in een democratie. Mooie sneer.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-10 02:57
Kan Biden nu z'n SCOTUS superpowers gebruiken om, net als de poging van de Nederlandse regering, een noodsituatie uit te roepen en de overdracht oneindig uitstellen?

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het eerste symptoom van 'you reap what you sow' ?

• Jerie
  • Niet online
mercapto schreef op donderdag 7 november 2024 @ 02:23:
Kan Biden nu z'n SCOTUS superpowers gebruiken om, net als de poging van de Nederlandse regering, een noodsituatie uit te roepen en de overdracht oneindig uitstellen?
Biden is POTUS, de neocons hebben SCOTUS, en Harris heeft in verkiezingsnederlaag aangegeven dat machtsoverdracht geweldloos zal verlopen zoals dat hoort in een democratie. Er zijn ook geen aanwijzingen voor fraude o.i.d. Het Amerikaanse volk krijgt wat het wenst.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:27
kazuka schreef op donderdag 7 november 2024 @ 02:37:

[Twitter]
Waar hebben we dit fenomeen toch eerder gezien?

https://www.volkskrant.nl...r=https://www.google.com/

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-10 21:59

Auredium

Informaticus Chaoticus

[Twitter]
Niets nieuws. Trump verergerd een probleem waar de VS sowieso niet aan kan ontkomen. Feitelijk is de VS tot die beslissing gekomen omdat ze geïsoleerd liggen. Ze kijken heel erg vanuit eigen perspectief. Dat doet overigens de bevolking in ieder land wel maar de VS heeft dat door zijn geïsoleerde ligging meer.

De ironie is dat veel goeden in de VS duurder zijn geworden door Trumps eigen beleid om veel geld bij te drukken tijdens de Covid pandemie en dat werkte door in Bidens tijd. Wat echter ook vergeten wordt is dat globaal het leven duurder is geworden. Dus de gemiddelde Amerikaan maakt twee denkfouten (feitelijk zelfs drie)
1) Ze wijten de prijsstijging aan Biden terwijl het eigenlijk door Trump is veroorzaakt.
2) Ze zien niet in dat het globaal een fenomeen is en dat de prijs van hun goederen gekoppeld zijn aan de internationale markt.

De 2e fout is de illusie dat Trump dit omlaag kan brengen. Mijn opa kon een pintje pakken voor 50 gulden cent maar ik wil echt niet terug naar de economie van 1950. Dat kan ook niet echt. Dus over een jaartje dan zijn de boodschappen van de gemiddelde man in de VS gewoon duurder. Dan geeft Trump de schuld aan Bidens beleid. Maar over vier jaar gaat de gemiddelde Amerikaan toch wel zoeken naar andere redenen (en als je cynisch bent verwacht je dat ze daarin niet de echte reden gaan vinden).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:10
Ik hoop dat Trump zich aan zijn woord houdt:

"I know nothing about Project 2025. I have no idea who is behind it. I disagree with some of the things they're saying and some of the things they're saying are absolutely ridiculous and abysmal. Anything they do, I wish them luck, but I have nothing to do with them."

Project 2025

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:15:
[...]

Maar over vier jaar gaat de gemiddelde Amerikaan toch wel zoeken naar andere redenen (en als je cynisch bent verwacht je dat ze daarin niet de echte reden gaan vinden).
Nee, als je cynisch bent (en dat ben ik mbt dit onderwerp) hoeft de grmiddelde Amerikaan over 4 jaar helemaal geen andere reden te zoeken aangezien eerlijke verkiezingen iets van het verleden zijn.

Dat betekent, stam + t .

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jerie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 03:03:
[...]

Biden is POTUS, de neocons hebben SCOTUS, en Harris heeft in verkiezingsnederlaag aangegeven dat machtsoverdracht geweldloos zal verlopen zoals dat hoort in een democratie. Er zijn ook geen aanwijzingen voor fraude o.i.d. Het Amerikaanse volk krijgt wat het wenst.
Dan zouden ze meer dan 25 miljoen stemmen ergens hebben moeten 'vinden' en dat is wanneer de basis aanname is/was dat ze anders nek aan nek zouden zijn gegaan - anders zouden het er nog veel meer moeten zijn. Ik heb ook niks met trump maar acht de kans erg klein dat dit allemaal opgezet spel is.

Ik denk dat het eerder net als hier met wilders is. Een grote groep stemmers is bereid bepaalde zaken door de vingers te zien voor eigenbelang, maar komen er vrijwel altijd snel achter dat een hoop beloftes niet waargemaakt (kunnen) worden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

HTT-Thalan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:46:
[...]
Dan zouden ze meer dan 25 miljoen stemmen ergens hebben moeten 'vinden' en dat is wanneer de basis aanname is/was dat ze anders nek aan nek zouden zijn gegaan - anders zouden het er nog veel meer moeten zijn. Ik heb ook niks met trump maar acht de kans erg klein dat dit allemaal opgezet spel is.

Ik denk dat het eerder net als hier met wilders is. Een grote groep stemmers is bereid bepaalde zaken door de vingers te zien voor eigenbelang, maar komen er vrijwel altijd snel achter dat een hoop beloftes niet waargemaakt (kunnen) worden.
Nee, veel minder natuurlijk. Er zijn een paar uitslagen waar de marge best klein is. Dankzij de winner takes it all kantelt zo’n uitslag met een veel kleiner aantal stemmen.

A'dam PVOutput

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

ericplan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:52:
[...]

Nee, veel minder natuurlijk. Er zijn een paar uitslagen waar de marge best klein is. Dankzij de winner takes it all kantelt zo’n uitslag met een veel kleiner aantal stemmen.
Ik heb het niet over kiesmannen - over echte stemmen uitgebracht op de één of de ander. Eenderhoe, ik bedoel dus te onderschrijven dat ik niet geloof dat hier op grote wijze gefraudeerd is of kan zijn. Trump heeft gewoon volgens het boekje gewonnen, ook al kan ik daar onvrede over hebben :P.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 07:23

Amphiebietje

In de blubber

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 07-11-2024 09:14 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:46:
[...]

Cognitieve dissonantie is een sterke emotie: ik verwacht daar weinig van dus. Haarlemmermeer bewoners die hoven gemiddeld PVV stemden en nu ontdekken dat het ongelimiteerde groei, vervuiling en geluidsoverlast voor ze betekent komen zelfs maar moeilijk tot inkeer.

Daarom is er een easy way out: ga maar turven hoe vaak Trump et al anderen de schuld gaat geven voor de symptomen van eigen beleid. Wedden dat hij vaker Biden gaat roepen dan wat voor woord dan ook.

And they’ll buy it.

Goed nieuws! We zijn allemaal weer wakker geworden en de wereld bestaat nog - wat je verwachting of hoop van gister ook was.

Hoop dat we zien dat de verandering die je wilt zien vandaag begint: ik zeg, wend je circle of influence aan en laat je horen. Gewoon, ga het gesprek aan en kijk of je iemand uit een funnel van desinformatie kan slepen. Als die dan in ieder geval een volgende keer maar gaat stemmen op basis van de realiteit d:)b

The campaign starts today.

(Ik heb niets te maken met de VS, tis meer iets wat mij bijbleef voor de situatie in NL.)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 07:23

Amphiebietje

In de blubber

NiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:01:
[...]

Cognitieve dissonantie is een sterke emotie: ik verwacht daar weinig van dus. Haarlemmermeer bewoners die hoven gemiddeld PVV stemden en nu ontdekken dat het ongelimiteerde groei, vervuiling en geluidsoverlast voor ze betekent komen zelfs maar moeilijk tot inkeer.
Dat was ook al zo toen ze bovengemiddeld veel op de VVD stemden...wie had gedacht dat als je dan op een rechtsere uitwas van die partij zou stemmen je meer van hetzelfde zou krijgen... >:)
Daarom is er een easy way out: ga maar turven hoe vaak Trump et al anderen de schuld gaat geven voor de symptomen van eigen beleid. Wedden dat hij vaker Biden gaat roepen dan wat voor woord dan ook.
Biden, Harris, Obama, Woke, Latino's, zwarten, vrouwen, BLM, het buitenland (behalve natuurlijk vadertje Poetin).

• rapture
  • Laatst online: 03:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 01:07:
De Nederlandse samenleving staat trouwens helemaal niet open voor een grote influx LGBT. Die van Amsterdam wel tot op zekere hoogte. In mijn straat (omgeving Amsterdam) wonen ironisch genoeg diverse LGBT'ers die PVV stemden. Divide & conquer werkt, ook hier.

Hoe zet je POC zoals zwart, latino, enz op tegen andere migranten? Maak onderscheid tussen subgroepen. Bijvoorbeeld legale en illegale migranten. Die laatste groep stelen, plegen fraude, dealen drugs, prostituteren zich (nog zo'n onderwerp doorspekt met vrouwenhaat; de sekswerkers), enz.

(Specifiek verwacht ik dat men als eerste transgenders aan gaat pakken. Het is de kleinste subgroep, zeer kwetsbaar en wordt maatschappelijk minst geaccepteerd, plus zorgt in sportwereld voor controverse.)
POC bestaat uit verschillende groepen die tijdens deze verkiezingen elkaar voor de bus gooien. De Latino's bestaan uit mensen die van verschillende Latijns-Amerikaanse landen komen en gooien de andere latino's voor de bus.

Als ik naar de persoonlijke verhalen kijk, dan zijn er mensen die bijna voor hun eigen deportatie stemmen want Trump ging iets aan de inflatie doen (en die bedoelt wel de andere immigranten).

Dan heb je hoogopgeleiden die voor Trump gestemd heeft wegens de inflatie en nu is de vraag of deportatie ook op hun moeder zonder papieren van toepassing is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FjKwVy5fB0YYKownMKqOz25kRg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MFtkcGiEIRAnxTgZW2FyFyPt.jpg?f=user_large
https://twitter.com/numfu...tatus/1854217219443720445

Daarvoor heeft Internetcultuur een gezegde: "leopards ate my face" https://www.reddit.com/r/LeopardsAteMyFace/

Op Amerikaanse fora zie ik de posts over verhuizingen naar een blauwe staat (daar is het normaal om voor werk naar alle uithoeken van de VS te verhuizen), nationaliteit in een EU-land aanvragen of niet als je over de mogelijkheid beschikt (bv Italianen die terug naar Italië willen), ga je voor Thanksgiving nog op familiebezoek om daar in een kamer vol Trump-aanhangers te zitten,...

Een artikel over hoe Trump-aanhangers op de sociale media de overwinning vieren met wanneer gaan ze tegenstanders ophangen, rape squads,... Lijkt op russen die niet kunnen wachten om Berlijn (1945) te verneuken. https://www.wired.com/sto...supporters-violent-memes/

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:49
rapture schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:12:
[...]
Dan heb je hoogopgeleiden die voor Trump gestemd heeft wegens de inflatie en nu is de vraag of deportatie ook op hun moeder zonder papieren van toepassing is.
[...]
Moest heel even terugdenken aan dit filmpje YouTube: On These Questions, Smarter People Do Worse
De titel is wat clickbaity, maar de kern is dat mensen met een hoge mate van rekenvaardigheid dusdanig slecht presteren op politieke onderwerpen dat de mate waarin iemand rekenvaardig is nauwelijks toe doet in het wel of niet aannemen van data over het onderwerp. Kort gezegd, ook al zijn ze uitstekend rekenvaardig, zodra het over een politiek onderwerp gaat kunnen ze cijfers niet meer goed interpreteren vanwege de inherente neiging van het brein om te conformeren aan de stam (/groep).

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Palindrome schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:13:
Heb nog niet alle diepgaande analyses hier terug gelezen maar de indruk om mij nu is niks anders dan dat de zwevende keizer gewoonweg niet voorbij alle economisch tegenslag onder huidge regering kon kijken + grens problemen wat de republikeinen veel slimmer gebruiken in het politike spel.
Er is een theorie dat mensen in armoede deels hun verstand verliezen omdat ze steeds bezig zijn met overleven. Dan maken ze minder goede beslissingen omdat het overzicht of grotere geheel ontbreekt (kopen goedkope schoenen ipv duurzame, het concept return of investment is verdwenen).
Blijkbaar zijn de mensen in de VS als collectief zo arm en met dagelijkse dingen bezig dat het grotere geheel ontbreekt. En dan krijg je dit.

Maar deze versie van Trump, die de hele partij heeft gefiltreerd en alleen maar MAGA heeft, de senaat, huis en ook Scotus met zelfs immuniteit voor hemzelf is een andere Trump dan 4 jaar geleden. Met deze uitslag heeft de kiezer eigenlijk het Amerika tot nu toe gedag gezegd en overgedragen aan bv Elon Musk. Je hoeft maar op twitter te kijken wat Amerika straks is en dat is niet best. Maar hun keuze en niet meer terug te draaien.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Caelorum schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:22:
[...] Kort gezegd, ook al zijn ze uitstekend rekenvaardig, zodra het over een politiek onderwerp gaat kunnen ze cijfers niet meer goed interpreteren vanwege de inherente neiging van het brein om te conformeren aan de stam (/groep).
Dat is deels ook omdat het om mensen gaat en die vervangen door cijfers is per definitie onmenselijk. In Nederland hebben we met van de Beek ook die discussie momenteel maar indien je politiek alleen met cijfers gaat duiden blijft er te weinig menselijks over. Wat in Gaza gebeurt heeft weinig op met spreadsheets en je zou kunnen uitkomen dat men in groot israel gemiddeld beter af is.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:28

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
rapture schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:12:
[...]

POC bestaat uit verschillende groepen die tijdens deze verkiezingen elkaar voor de bus gooien. De Latino's bestaan uit mensen die van verschillende Latijns-Amerikaanse landen komen en gooien de andere latino's voor de bus.
[Twitter]

Als ik naar de persoonlijke verhalen kijk, dan zijn er mensen die bijna voor hun eigen deportatie stemmen want Trump ging iets aan de inflatie doen (en die bedoelt wel de andere immigranten).

Ik heb een vermoeden dat je daar het effect ziet van microtargeting en daarmee gepaard gaande heel kleine en uiterste selectieve toegang tot nieuwsbronnen. 'jij' hoort alleen maar iets over inflatie, 'ik' hoor bijna alleen maar iets over deportatie van illegalen, afhankelijk van wat volgens profielen het hoogste scoort. Als onze nieuwsvergaring summier is gaan we mogelijk niet door hebben dat we door op basis van 1 ding te kiezen, compleet ook voor een ander agendapunt kiezen wat we niet kenden en tegen ons eigen belang in ging/gaat.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

We gaan het zien. Let op dat ook hier veel mensen aannames maken. Wordt de VS een Rusland 2.0? WIe weet. Ik ben ervan overtuigd dat Trump het niet beter gaat maken om de eenvoudige reden dat het niet beter kan worden gemaakt. De wereld is multi-polair en is dat in principe altijd geweest. (Landen zoals Rusland en China willen je laten geloven dat hij unipolair was in het voordeel van de VS maar dat is ook maar een PR-praatje).

Ik verwacht vooral ontkenning. Trump wilt illegale immigranten uitzetten, mijn vraag is Hoe dan? Tenzij je uitlever verdragen hebt (die vaak geld en politiek barteren kost) is het heel lastig om illegale migranten uit te zetten want de landen van herkomst nemen ze niet terug aan...als je al kan bewijzen dat ze van die landen af komen. Dat probleem heeft de EU ook en wij spenderen bakken met geld om dergelijke migranten buiten de EU te houden in kampen. Dus ik ben benieuwd wat Trumps 'oplossing' hiervoor is. Want uiteindelijk hebben zij ook gewoon te maken met georganiseerde misdaad die doet aan mensensmokkel op grote schaal. Die muur? die gaat niet doen buiten de creativiteit van de migranten testen. Alternatief zou Harris dit ook niet kunnen oplossen.

Trump is daadkrachtig in die zin dat hij keihard slaat met wat hij kan (dit is een goede kwaliteit in zijn geval). Maar soms werkt hard slaan gewoon niet. Criminele syndicaten in Zuid-Amerika verdienen miljarden met het smokkelen van drugs en illegale migranten. Die bouwen onderzeebootjes, maken tunnels en kopen medewerkers op luchthavens en havens om. Die muur stopt geen vrachtcontainers vol met migranten in de havens de VS. Dus moet je containers gaan scannen, honden inzetten en meer controles doorvoeren wat meer geld kost. Dus dan moet het brood maar wat duurder worden om dat te betalen.

Dit is niet een Trump probleem, het is niet eens een VS probleem. Het is een globaal probleem veroorzaakt door het migratie instinct van mensen. Jij leeft waar het slecht is, je weet waar het goed is dus pak je je spullen op en vertrekt.
Je kunt de landen verbeteren maar waar haal je dan goedkoop plantaardige olie en hardhout vanaf? Waar haal je goedkoop de cobalt voor je accu's vanaf?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een artikel over het effect van heffingen op de EU. Volgens de Rabobank kan dit iedere Nederlander 500 euro per jaar kosten. ING voorspelt een recessie in de eurozone.

Het is de vraag hoe heet de soep gegeten wordt, maar het voelt wel als het einde van een tijdperk waar de VS en EU meestal het beste met elkaar voor hadden. De NAVO ook, een mooie alliantie wordt zo kapot gemaakt.

Elke Nederlander zal Trumps zege voelen in de portemonnee, voorspellen banken
Mochten Trumps dreigementen over importheffingen meer blijken dan campagneretoriek, dan zullen de gevolgen voor Nederland substantieel zijn, becijferden Erken en zijn Rabobank-collega’s. In een mild scenario, waarbij Trump de importheffingen afzwakt tot 5 procent, zal de Nederlandse economie er tot en met 2029 0,4 procent op achteruitgaan ten opzichte van een situatie zonder die heffingen. In een zwaar scenario, waarbij Trump heffingen van 10 procent oplegt, zal de schade oplopen tot 0,9 procent.
ING voorspelde woensdag dat Amerikaanse importheffingen vanaf eind volgend jaar een recessie zullen ontketenen in de eurozone. Vooral voor de kwakkelende Duitse economie zouden Amerikaanse handelsbeperkingen op pak ’m beet auto’s van BMW, landbouwpesticiden van Bayer of röntgenapparaten van Siemens een nieuwe dreun betekenen, vreest ING.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:35
mekkieboek schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:42:
[...]

Nu je het zegt, mijn hemel, ineens denk ik aan Mark Rutte in zijn rol van SG bij de NATO. Och arme, ik ben benieuwd of hij de drek ook straks nog van zijn teflon kan laten glijden. Ik benijd hem bepaald niet, vier jaar lang met zo'n baas (tenzij Trump hun stekker uit de NATO trekt maar goed, dat moeten we nog zien).
Want? Trump is niet de baas van rutte enkel een van de machtigere leden van de groep. Ik denk dat Rutte prima in staat is daarmee om te gaan. voor ons als Europa een teken om zelf meer macht en kracht naar ons toe te trekken zoals we al jaren hadden moeten doen. We onderschatten hier nog steeds massaal wat er mondiaal speelt maar dat is voor andere topics.

Vrl. heeft Trump nog twee maanden voor hij de baas is, een griepje kan veel doen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 16:50
user109731 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:40:
Een artikel over het effect van heffingen op de EU. Volgens de Rabobank kan dit iedere Nederlander 500 euro per jaar kosten. ING voorspelt een recessie in de eurozone.
En in hetzelfde stuk staat dat een Amerikaan tot € 1.674 euro last ervan krijgt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik neem aan dat al die January 6th criminelen / Proud Boys ook allemaal gratie zullen krijgen op 20 januari? Wat een shitshow.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 16:50
mekkieboek schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:42:
[...]

Nu je het zegt, mijn hemel, ineens denk ik aan Mark Rutte in zijn rol van SG bij de NATO. Och arme, ik ben benieuwd of hij de drek ook straks nog van zijn teflon kan laten glijden. Ik benijd hem bepaald niet, vier jaar lang met zo'n baas (tenzij Trump hun stekker uit de NATO trekt maar goed, dat moeten we nog zien).
Kan Trump niet. Volgens https://www.ad.nl/binnenl...f-andere-vragen~a6723e39/ heeft Trump alleen die mogelijkheid bij 2/3e meerderheid senaat of als voltallig congres een wet aanneemt. Dan mag hij pas opschorten of eruit stappen. Er is eerder een wet aangenomen mede gesteund door republikeinen om dat lastig te maken.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:01:
Kan Trump niet. Volgens https://www.ad.nl/binnenl...f-andere-vragen~a6723e39/ heeft Trump alleen die mogelijkheid bij 2/3e meerderheid senaat of als voltallig congres een wet aanneemt. Dan mag hij pas opschorten of eruit stappen. Er is eerder een wet aangenomen mede gesteund door republikeinen om dat lastig te maken.
Het is moeilijker gemaakt om uit de NAVO te stappen, maar hij kan het wel op een laag pitje zetten. Erin blijven maar nul bijdragen is eigenlijk hetzelfde.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-10 09:51

[Twitter]
Dit is voor de wereldbevolking en voor mensen die begaan zijn met de aarde toch alleen maar goed nieuws?

Ik snap niet dat mensen dit als iets slechts zien, ja er zullen klappen vallen in de wereldeconomie voor landen als Amerika, China en misschien ook wel Europa, maar voor mensen die geven om het mileu en de aarde is dit juist iets positiefs. Misschien dat er op deze manier eindelijk wat wordt gedaan aan de massa consumptie van goederen uit China. Het land waar elke dag een nieuwe fabriek wordt geopend, omdat we hier in het Westen niet zuinig met spullen om kunnen gaan, er niets voor willen betalen en alleen maar nieuwe dingen willen omdat het kan en waarbij het goedkoper is om dingen weg te gooien en iets nieuws te kopen dan te laten repareren.

Het is de vraag hoe heet de soep gegeten wordt, maar het voelt wel als het einde van een tijdperk waar de VS en EU meestal het beste met elkaar voor hadden. De NAVO ook, een mooie alliantie wordt zo kapot gemaakt.

Elke Nederlander zal Trumps zege voelen in de portemonnee, voorspellen banken

[...]

[...]
Ach elke gebeurtenis in de wereld kost ons geld, als er een oorlog komt dan gaan onze energieprijzen door het dak. Als er een storm of natuurramp is geweest dan worden de producten in de Supermarkt weer duurder, of zijn bepaalde goederen niet leverbaar en schieten de prijzen omhoog. Elke industrie pikt zijn graantje er wel uit dat zal echt nooit veranderen. Het vreemde is dat de winsten van bedrijven in deze tijden alleen maar stijgen. Kijk eens naar de banken, daar waar het levensonderhoud voor Eu burgers nooit zo hoog is geweest, vooral voor de basisbehoeften stijgen de winsten van de banken alleen maar meer. Misschien kan de Rabobank en de ING zich beter daar mee bezig houden, oh wacht inderdaad die zijn er niet voor ons burgers maar voor hun aandeelhouders...

Ik moet toch wel een beetje lachen om al die doemscenario's, alsof de wereld vergaat. We hebben wat mij betreft heel wat groter problemen dan Trump als president van Amerika. Ook al heeft hij de macht om dingen te veranderen er zijn meer politici in zijn partij die ook echt wel verstand van zaken hebben en niet alles kapot laten gaan. Daarnaast hoe lang duurt het om zaken door te voeren, alleen omdat er regels en wetgeving aangepast worden betekend nog niet dat alles zo maar doorgevoerd is. Tegen de tijd dat er echt veranderingen komen zijn mensen al bijna vergeten dat Trump president is, en wie zegt dat hij het met zijn leeftijd het 4 jaar lang volhoudt. Al hebben de Democraten van Biden ook een grote poppenkast gemaakt door hem de afgelopen jaren als president aan te houden, terwijl die daar toch echt niet geschikt meer voor was.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

user109731 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:05:
[...]

Het is moeilijker gemaakt om uit de NAVO te stappen, maar hij kan het wel op een laag pitje zetten. Erin blijven maar nul bijdragen is eigenlijk hetzelfde.
Trump is een eindeloze opportunist.

Als er genoeg wapendeals op tafel komen waarmee de overige leden ruim boven de 2% uit komen, zal ie echt wel bij draaien.

Blijf het zeggen; dat NAVO standpunt van Trump is ongeveer het enige waar ik hem wel in kan volgen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:19:
[...]

Trump is een eindeloze opportunist.

Als er genoeg wapendeals op tafel komen waarmee de overige leden ruim boven de 2% uit komen, zal ie echt wel bij draaien.

Blijf het zeggen; dat NAVO standpunt van Trump is ongeveer het enige waar ik hem wel in kan volgen.
Een exit van de VS uit de NAVO zie ik ook echt niet gebeuren. Dan betekent het namelijk ook álle Amerikaanse bases in Europa opdoeken en alle kernwapens die niet op Amerikaans grondgebied liggen terug halen.

En dat is iets wat de VS enorm kwetsbaar maakt, want ze hebben juist hun nucleair arsenaal op Europees grondgebied nodig om een schild te vormen tussen Rusland en de VS. Dat zou ze strategisch in een heel zwakke positie brengen en Europa in verhouding veel sterker.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Andyk125 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:16:
[...]

Misschien dat er op deze manier eindelijk wat wordt gedaan aan de massa consumptie van goederen uit China. Het land waar elke dag een nieuwe fabriek wordt geopend, omdat we hier in het Westen niet zuinig met spullen om kunnen gaan, er niets voor willen betalen en alleen maar nieuwe dingen willen omdat het kan en waarbij het goedkoper is om dingen weg te gooien en iets nieuws te kopen dan te laten repareren.
Ik hoop met je mee, maar ik denk dat de tegenreactie is om met robotisering meer in de USA en EU te gaan produceren, en dan is de repareerbaarheid alsnog ver te zoeken.
Dat milieuaspect wordt alleen met overheidsregulering opgelost, wetgeving rondom cradle-to-cradle, right to repair, etc. Met de opkomst van populisten wereldwijd zie ik dat helaas niet gebeuren. Stiekem wil de meerderheid liever een goedkoop wegwerpproduct dan een duurder duurzamer product, ikke-ikke-ikke. En als het geforceerd wordt met duurdere producten tot gevolg, dan winnen de populisten weer (meer) in de volgende verkiezingen.
Ik zie het somber in.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Vraagje, het valt mij op dat ze in de Amerikaanse verkiezingen vrij gedetailleerde demografische informatie beschikbaar is van de stemmers. Hoe doen ze dat? Hoe weten ze bijvoorbeeld wie Hispanic is etc? Vragen ze dat ook uit in de ballots?

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:39
Dat constant overdramatiseren wat de gevolgen van Trump zijn policy zullen zijn...

Wat Trump roept tijdens zijn campagne en wat hij werkelijk gaat doen valt nog te bezien. Voor een aantal zaken zal hij ze toch ook door het huis en senaat moeten loodsen.

Daarnaast als we nu een eind-van-de-wereld beeld schetsen, dan krijg je dat ook al doet Trump de meest vreselijke en stompzinnige dingen, het uit eindelijk wel meevalt - en dat straalt dan positief op hem af.

Althans, zo ging het de laatste keer.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HollovVpo1nt schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:39:
Vraagje, het valt mij op dat ze in de Amerikaanse verkiezingen vrij gedetailleerde demografische informatie beschikbaar is van de stemmers. Hoe doen ze dat? Hoe weten ze bijvoorbeeld wie Hispanic is etc? Vragen ze dat ook uit in de ballots?
Niet op de ballots, maar van de registraties.

@jaapstobbe de laatste keer had ie nog wat mensen om zich heen zitten die enigszins aangesloten zijn. Hij geeft zelf aan daarvan geleerd te hebben en heeft een grote schoonmaak gehouden.

Hoop dat het meevalt allemaal.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 07-11-2024 09:40 ]

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-10 06:21
mprkooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:17:

"I know nothing about Project 2025. I have no idea who is behind it. I disagree with some of the things they're saying and some of the things they're saying are absolutely ridiculous and abysmal. Anything they do, I wish them luck, but I have nothing to do with them."

Project 2025
Trump heeft wel meer gezegd over P2025 - vaak in strijd met wat hij er eerder over heeft gezegd. De vraag is aan welke woorden hij zich dan zou moeten houden.

In een recent interview met Fridman: 'sommige punten ben ik het mee eens, andere niet' (lekker vaag). Een 'Ik heb niets te maken met de opstelling van het project' (wat waar is, maar niet zo relevant). YouTube: Donald Trump Interview | Lex Fridman Podcast #442

Daarnaast zijn de opstellers vh project (Heritage Foundation) er trots op dat Trump tijdens zijn vorig presidentschap zo veel van hun "Mandaat" heeft overgenomen:
"...the Trump administration relied heavily on Heritage’s “Mandate” for policy guidance, embracing nearly two-thirds of Heritage’s proposals within just one year in office." https://www.project2025.org/about/about-project-2025/

En er zijn veel overeenkomsten tussen P2025 en Trump's eigen "Agenda 47":
"Trump campaign officials acknowledged the Project 2025 aligned well with Agenda 47." Wikipedia: Agenda 47

Trump II - Project 2025 tracker

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jaapstobbe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:39:
Dat constant overdramatiseren wat de gevolgen van Trump zijn policy zullen zijn...

Wat Trump roept tijdens zijn campagne en wat hij werkelijk gaat doen valt nog te bezien. Voor een aantal zaken zal hij ze toch ook door het huis en senaat moeten loodsen.
Het is wel zo dat Trump dit keer juist onder de "Project 2025" vlag probeert vooral ja-knikkers in de Senaat en in het Huis te krijgen zodat rigoreuze plannen veel makkelijker kunnen worden doorgezet.

Hoeveel daarvan uiteindelijk werkelijkheid wordt valt te bezien. De beloofde muur is uiteindelijk ook niet veel meer dan wat betonnen palen en stapels met zeecontainers, en tot nu toe heeft Mexico er geen dollarcent aan betaald.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mja, toen waren er nog capabele mensen in de administratie die hem bijstuurden, of simpelweg niet uitvoerden wat ie exact vroeg. Ook zaten er nog republikeinen met een geweten in de Senaat.
Ook is SCOTUS inmiddels voorgesorteerd. En hij wil nu het recht om allerlei hoge ambtenaren te kunnen ontslaan die tegenstribbelen, hij gaat echt op zoek naar jaknikkers overal.
We gaan het meemaken, maar de voorboden zijn mi slechter dan in 2016.
De rancune die hij heeft tav bepaalde rechters, media, democraten zal ie waarschijnlijk niet los kunnen laten.

• D-e-n
[...]

Ook al heeft hij de macht om dingen te veranderen er zijn meer politici in zijn partij die ook echt wel verstand van zaken hebben en niet alles kapot laten gaan.
Alle gematigde krachten zijn uit de leiding van de partij gegooid. Dus nee: er is nul tegenwerking meer. Enkel het belang van Trump en zijn rijke kartel staan nog voorop.
Daarnaast hoe lang duurt het om zaken door te voeren, alleen omdat er regels en wetgeving aangepast worden betekend nog niet dat alles zo maar doorgevoerd is.
Hij heeft nu alle macht in handen. Er is met een Republikeinse meerderheid waarschijnlijk geen senaat of congres dat nog kan tegenstribbelen.
Tegen de tijd dat er echt veranderingen komen zijn mensen al bijna vergeten dat Trump president is, en wie zegt dat hij het met zijn leeftijd het 4 jaar lang volhoudt.
Wetten die Democraten dwars zitten of democratische kiezers het stemmen beletten kan hij zo invoeren, zich bemoeien met justitie kan hij vanaf dag 1 doen. En dan is het kwaad al geschied want daar profiteren ook de opvolgers uit hetzelfde kartel van.
Al hebben de Democraten van Biden ook een grote poppenkast gemaakt door hem de afgelopen jaren als president aan te houden, terwijl die daar toch echt niet geschikt meer voor was.
Biden had in tegenstelling tot Trump een prima breed georiënteerd team rondom zich.

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-10 16:34

Daarnaast als we nu een eind-van-de-wereld beeld schetsen, dan krijg je dat ook al doet Trump de meest vreselijke en stompzinnige dingen, het uit eindelijk wel meevalt - en dat straalt dan positief op hem af.

Je bent snel gedraaid, want eergisteren was het "wie er ook wint, de burgeroorlog komt een stukje dichterbij".

• BadRespawn
[...]

Dit is voor de wereldbevolking en voor mensen die begaan zijn met de aarde toch alleen maar goed nieuws?
Misschien, maar dat is niet Trump's belofte mbt economie, de belofte aan zijn achterban is belastingverlaging, maar die importheffing is effectief een flinke verhoging van belasting voor Jan modaal. De rijken maakt het weinig uit en grote bedrijven krijgen wel belastingverlaging.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:13

Player1S

Probably out in the dark

BadRespawn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:45:
[...]

Misschien, maar dat is niet Trump's belofte mbt economie, de belofte aan zijn achterban is belastingverlaging, maar die importheffing is effectief een flinke verhoging van belasting voor Jan modaal. De rijken maakt het weinig uit en grote bedrijven krijgen wel belastingverlaging.
het "grappige" is dat de beloofde belastingverlaging alleen pas geld als je boven bepaald bedrag per jaar verdient en het overgrote merendeel verdient (ruim) minder. 8)7

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:47
Heb je ook de verkiezingsuitslag voor die twee instellingen gezien?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:01

Vorige keer was hij President, en voordat hij ook maar wat plannen gelanceerd had was hij de meerderheid in de Senaat kwijt, en in die 4 jaar tijd is 1,5x zijn hele generale staf veranderd.

Ten opzichte van de vorige keer heeft hij / de Republikeinen nu:
  • De senaat
  • Het huis
  • Ja-knikkers overal om zich heen
  • Het Supreme Court
  • Het Supreme Court dat de president enorm veel macht / immuniteit gegeven heeft voor alles tijdens "in service"
  • Een waslijst aan personen en instellingen die afgelopen 8 jaar kritisch op hem waren
  • Veel uitgesproken autoritaire trekjes
Dat is best verontrustend.

Omdat hij toen actief gemanaged werd door zijn wel-capabele staf om hem heen...

Alles is voor nu alleen maar speculatie wat hij werkelijk gaat doen, en vanaf hier kunnen we er ook helemaal niks aan doen.
Rekening houden met een mogelijk onbetrouwbare zakenpartner is zelden echt slecht, en een MAGA protectionisme zal sowieso leiden tot meer protectionisme hier. Niet goed voor de handel, wel goed om meer op eigen benen te staan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Player1S schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:47:
[...]

het "grappige" is dat de beloofde belastingverlaging alleen pas geld als je boven bepaald bedrag per jaar verdient en het overgrote merendeel verdient (ruim) minder. 8)7
Is dat niet het probleem van de VS?
*knip* De eerste twee alinea's verwijderd. Die lezen als frames van de respectievelijke politieke partijen. Hier verwachten we dat we dat niet nabouwen maar onderzoeken en bevragen

Immigratie en de prijs van boodschappen, criminaliteit e.d. zijn puur optiek. Die dingen zijn uiterlijk niet echt belangrijk voor beide zijdes in de top. Trump doet alleen wat aan illegale immigratie en wat is er nu beter dan gewoon de meeste migranten legaal binnen te hevelen want ze zijn goedkope arbeidskrachten. Boodschappen worden neit goedkoper maar niemand kan er onderuit dus klagen ze erover maar doen ze het ermee. Abortus is niet verboden maar is nu een staten aangelegenheid; dat veel staten het verbieden wordt dan weer niet gezegd. Maar onder Harris zou het niet beter zijn want die duwt de normale mensen op andere manieren in de verdrukking. Uiteindelijk zijn geen van beide geïnteresseerd in de normale mens; het is gewoon optiek en projectie. Het eindresultaat van een twee partijen systeem.

Het is om die reden dat wij blij mogen zijn met meerdere partijen in ons land. Alhoewel ik overigens liever wat stevigere centrum partijen zou willen zien. Gisteren zei D66 dat Europa nu dubbel gas moet geven voor milieu, maar die heeft nog niet door dat het omgekeerde gaat gebeuren. Milieu gaat de deur uit en de gevolgen van klimaatverandering zien we wel als het erop aan komt. Ook wel begrijpelijk want net zoals in de VS zijn in de EU zat mensen die niet de kosten van vergroening kunnen betalen. (Leuk joh subsidie op EV's die mensen wat onder modaal zelfs met subsidie nooit kunnen betalen)

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 07-11-2024 17:33 ]

• jaapstobbe
HansPatat050 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:45:
[...]

Je bent snel gedraaid, want eergisteren was het "wie er ook wint, de burgeroorlog komt een stukje dichterbij".
Ik had geen rekening gehouden met een landslide voor Trump. Dit is makkelijker te accepteren voor beide partijen. En daarmee is de kans op onrust op de korte termijn wel een stuk kleiner.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
jaapstobbe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:03:
[...]

Ik had geen rekening gehouden met een landslide voor Trump. Dit is makkelijker te accepteren voor beide partijen. En daarmee is de kans op onrust op de korte termijn wel een stuk kleiner.
Iedereen met een beetje realisme had dit zien aankomen. Laten we nu niet doen alsof Harris zo makkelijk even ging winnen. Als ik Amerikaanse collega's en vrienden spreek was het vrij duidelijk hoe het beeld was. En natuurlijk N=1 situatie. Echter geloof ik amerikanen wat meer dan mensen in dit topic :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• jaapstobbe
corset schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:07:
[...]

Iedereen met een beetje realisme had dit zien aankomen. Laten we nu niet doen alsof Harris zo makkelijk even ging winnen. Als ik Amerikaanse collega's en vrienden spreek was het vrij duidelijk hoe het beeld was. En natuurlijk N=1 situatie. Echter geloof ik amerikanen wat meer dan mensen in dit topic :+
Ik vind mezelf vrij realistisch en ik had een landslide niet aan zien komen. Eerder andersom. Je stemt toch niet op een veroordeelde misdadiger... 8)7

• Andyk125
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:38:
[...]

Ik hoop met je mee, maar ik denk dat de tegenreactie is om met robotisering meer in de USA en EU te gaan produceren, en dan is de repareerbaarheid alsnog ver te zoeken.
Dat milieuaspect wordt alleen met overheidsregulering opgelost, wetgeving rondom cradle-to-cradle, right to repair, etc. Met de opkomst van populisten wereldwijd zie ik dat helaas niet gebeuren. Stiekem wil de meerderheid liever een goedkoop wegwerpproduct dan een duurder duurzamer product, ikke-ikke-ikke. En als het geforceerd wordt met duurdere producten tot gevolg, dan winnen de populisten weer (meer) in de volgende verkiezingen.
Ik zie het somber in.
Ik begrijp echt wel dat het consequenties gaat hebben, maar zolang producten nog zo massaal en goedkoop aangeboden gaan worden zullen mensen nooit anders gaan denken.

Uiteindelijk is het beter om in de EU en Amerika te produceren, omdat dit veel transport scheelt en deze landen hebben juist meer wetgeving en regulering waarbij men moet voldoen aan milieubeleid.
BadRespawn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:45:
[...]

Ik begrijp natuurlijk prima dat Trump dit niet doet voor het mileuaspect en de wereldbevolking. 8)7

Trump wil door de heffingen zorgen dat de mensen eerder kiezen voor de producten die in Amerika worden geproduceerd dan die in arme loonlanden zoals China. Wat wij hier in de EU ook gewoon op allerlij manieren doen.

Daarbij is protectionisme van een eigen economie niet zo slecht. Europa wil ook chipfabrikatie en productie van accu's voor bijv. electrische auto's deze kant op halen. We willen als EU toch ook minder afhankelijk zijn van andere landen, waarom vinden mensen het wel vreemd als iemand als Trump zegt dat hij de productie wil terughalen naar Amerika.

Als mensen uiteindelijk ook nog minder consumeren doordat de prijzen stijgen, dan is dat een win-win situatie in mijn ogen. Bedrijven zorgen toch wel op de een of ander manier dat ze hun winsten maximaliseren daar veranderen heffingen niets aan.
D-e-n schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:44:
[...]

Alle gematigde krachten zijn uit de leiding van de partij gegooid. Dus nee: er is nul tegenwerking meer. Enkel het belang van Trump en zijn rijke kartel staan nog voorop.

[...]

Hij heeft nu alle macht in handen. Er is met een Republikeinse meerderheid waarschijnlijk geen senaat of congres dat nog kan tegenstribbelen.

[...]

Wetten die Democraten dwars zitten of democratische kiezers het stemmen beletten kan hij zo invoeren, zich bemoeien met justitie kan hij vanaf dag 1 doen. En dan is het kwaad al geschied want daar profiteren ook de opvolgers uit hetzelfde kartel van.

[...]

Biden had in tegenstelling tot Trump een prima breed georiënteerd team rondom zich.
Trump heeft niet alle macht in handen, alleen al de hoeveelheid mensen en bedrijven die zich achter een presidentskandidaad scharen met al hun eigen belangen zorgen ervoor dat iemand als Trump helemaal niet kan doen en laten wat die wil. Ditzelfde geldt trouwens ook voor de Democraten. Het idee dat de president het allemaal maar voor het zeggen heeft is gewoon lachwekkend.

Stop toch eens met die bangmakerij en het doemdenken, dat is slecht voor je gezondheid en misschien ook wel voor anderen die deze reacties constant lezen.

• corset
jaapstobbe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ik vind mezelf vrij realistisch en ik had een landslide niet aan zien komen. Eerder andersom. Je stemt toch niet op een veroordeelde misdadiger... 8)7
Dat is echt een drogreden.. bekijk het realistisch

Als je huur stijgt
Als je boodschappen en alles duurder worden
Je salaris en inkomsten stijgen niet mee

Dan ga je naar andere opties kijken. *knip* onderbouw dit soort standpunten s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 07-11-2024 10:29 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• D-e-n
@Andyk125
Stop eens met het negeren van de feiten. Het is gewoon een feit dat alle kritische Republikeinen uit de top verwijderd zijn en dat maakt het met een meerderheid in beide huizen vrij eenvoudig om beleid uit te voeren wat het belang dient van Trump en zijn machtige rijke vriendjes.

En stop eens met het frame "doemdenken". Als de feiten en de vooruitzichten die daar uit voortvloeien "kut" zijn dan moeten we dat gewoon benoemen. De wereld is geen mooie vredige plaats. Leer er maar mee te leven. Alles roze schilderen heeft weinig zin en al helemaal niet op een discussie forum.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:44
martwoutnl schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:56:

En in hetzelfde stuk staat dat een Amerikaan tot € 1.674 euro last ervan krijgt.
offtopic:
(not sure if off-topic)

In beide gevallen gaat het om actief geld dat uit de samenleving wordt onttrokken. Waar gaat dat geld heen? Verdwijnt het? Wordt het in een andere samenleving gestopt? Of verdwijnt een deel (met aangekondigde en reeds aanwezige belastingkortingen) in de Dagobert Duck pakhuizen van de oligarchen van de wereld? Om daar werkeloos te worden gereduceerd tot een getal. Een spreadsheetcel met een gekoppelde spreadsheetcel met daarin een rendment zodat het getal in de eerste cel nog wat kan groeien. En nog een spreadsheetcel met een rangordernummer in de Forbes Real Time Billionaires List, met net zo veel waarde in de wereld als de eerste cellen. Het is wel iets om cynisch van te worden. Zie: The Cult of Wealth, van Arte.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:29
corset schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:21:
[...]

Als je huur stijgt
Als je boodschappen en alles duurder worden
Je salaris en inkomsten stijgen niet mee

Dan ga je naar andere opties kijken. Zo simpel is het. *knip*
Het maakt niet uit wat Biden, of de Democraten breed eigenlijk, doet als mensen constant onwetend zijn over de daadwerkelijke staat van de Amerikaanse economie? Wanneer gaan we hier realiseren dat de Amerikanen constant verteld werden hoe slecht Biden het deed door de rechtste media en dat veel Amerikanen ten onrechte denken dat de Amerikaanse economie het slecht deed onder Biden en dan dat Trump dan, ook ten rechte, dat zou recht trekken. Terwijl hij nog altijd geen enkel voorstel heeft hoe de prijzen weer omlaag gaan, en alleen maar plannen heeft die het duurder gaan maken voor de consument. Naar mijn inzicht, is de massale misinformatie campagne van de rechtste media, versterkt door sociale media etc, de voornaamste reden waarom Trump won.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 07-11-2024 10:30 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Nee hoor. De verkiezingen lagen overal open en je hebt ook gewoon media bubbels plus hopium. Het is makkelijk om te roepen dat iedereen het zou kunnen zien aankomen als jezelf het bij het rechte eind hebt gehad want zo voelt het dan (triomfantelijk kun je wel zeggen als gevoel)
Maar hoe diep je erin zit (en hoe fout je mogelijk was) bepaald ook je reactie. ik hoopte op een Harris winst en ging hier ook vanuit. maar toen het dat niet werd was eigenlijk mijn enige reactie 'jammer' want mijn enige reden om voor Harris te hopen was Oekraïne, ik ben immers geen inwoner van de VS.

Maar je ziet wel de gevolgen hiervan. Een heel erg pro-democraten kanaal (Maidas Touch) krijgt momenteel extreem veel fallout. Veel mensen uit de VS die hun volgde (Het gevaar van Social Media) voelde zich bedrogen en opgelicht omdat er een veel positiever beeld werd geschetst dan er bleek te zijn. Dat is juist het gevolg van een bubbel waarin mensen het omgekeerde deden verwachten. Diezelfde bubbel was er ook in 2020 aan de Republikeinse kant. Er waren legio Republikeinen die verwachtte dat Trump won (sterker nog ze kwamen in opstand toen dat niet bleek). Dat is gewoon de realiteit van hoe een samenleving werkt.

Zo'n bellen exploderen of imploderen. In 2020 explodeerde die bubbel wat leidde tot extern geweld naar anderen toe. In 2024 is de bubbel geïmplodeerd wat gelukkig wat zachter is. De Democraten hebben de definitieve boodschap gekregen dat ze out of touch zijn met de gewone man. Alleen al die realisatie zal door rimpelen in de samenleving. Zo was veel linkse media heel erg ingesteld op DEI. Bob Iger voormalig CEO van Disney was bijvoorbeeld een zware pusher hiervan en werd van gespeculeerd dat hij voor presidentschap wilde gaan bij de Democraten. Het grotendeels falen van Disney media met DEI in verweven stak hier een stokje voor. Ik verwacht dat de Democraten gestoelde media nu DEI gaat afbouwen in zijn producten. Dit zal waarschijnlijk ook zichtbaar zijn in de games industrie waar dit ook in ging worden gepusht. Ik zeg niet dat deze zaken verdwijnen maar de knoppen zullen van intensiteit 9 naar 2 of 3 worden gedraait.

Anyways...ik begin wat te ver van mijn oorspronkelijke reactie af te wijken. Het was niet in steen geschreven dat Trump zou winnen. Zo werken samenlevingen niet.

Overigens een open deur - De meeste polls zaten er naast. Dus we kunnen de polls discussie die wat heerste voor de uitslag ook de prullenbak in gooien. Polls zijn niet betrouwbaar. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Auredium op 07-11-2024 10:35 ]

• corset
separhim schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:29:
[...]

Het maakt niet uit wat Biden, of de Democraten breed eigenlijk, doet als mensen constant onwetend zijn over de daadwerkelijke staat van de Amerikaanse economie? Wanneer gaan we hier realiseren dat de Amerikanen constant verteld werden hoe slecht Biden het deed door de rechtste media en dat veel Amerikanen ten onrechte denken dat de Amerikaanse economie het slecht deed onder Biden en dan dat Trump dan, ook ten rechte, dat zou recht trekken. Terwijl hij nog altijd geen enkel voorstel heeft hoe de prijzen weer omlaag gaan, en alleen maar plannen heeft die het duurder gaan maken voor de consument. Naar mijn inzicht, is de massale misinformatie campagne van de rechtste media, versterkt door sociale media etc, de voornaamste reden waarom Trump won.
*knip* s.v.p. niet de ander diskwalificeren en onderbouw je eigen standpunt met betrouwbare bronnen.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 07-11-2024 10:48 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

mprkooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:17:

Project 2025
Vergeet dat maar:

“Now that the election is over I think we can finally say that yeah actually Project 2025 is the agenda,” wrote conservative commentator Matt Walsh on Wednesday morning, adding “Lol” for good measure.

Former White House chief strategist Steve Bannon, who was recently released from prison, responded on his live War Room podcast with one word: “Fabulous.”
Nederland komt relatief nog goed weg. Ik las gisteren een kreet op Reddit dat de UK de helft van zijn export naar de VS gaat verliezen als dit inderdaad doorgaat.

Donald Trump’s looming threat of U.S. trade tariffs could hit tens of billions of pounds of U.K. exports — sending shockwaves through the British economy.
[...]

Achteraf is het mooi wonen. Maar nee, niet iedereen met een beetje realisme had aan zien komen dat er een meerderheid zou gaan stemmen op iemand die een fors aantal veroordelen heeft wegens fraude, 34 veroordelingen op zijn naam heeft waar hij nog voor gestraft gaat worden, nog enkele rechtszaken onderweg heeft en het mogelijk heeft gemaakt dat er veel meer babies sterven dankzij het omverwerpen van Roe v Wade.
Dat de GOP de Senaat zou houden was misschien nog te verwachten, dat ook het huis mogelijk naar de GOP toe gaat hadden ook weinig mensen aan zien komen.

Maar nee, niemand had verwacht dat Harris makkelijk zou winnen, afgezien van wat optimisten.
corset schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:21:
[...]

als je het realistisch wil bekijken, dn zie je dat de inflatie wereldwijd een probleem is en mensen dankzij Trump sinds 2021 iedere 2 jaar meer belasting betalen. Dus minder in de portemonnee hebben.

Dus dan gebiedt realisme te zeggen dat het feit dat Biden niks gedaan zou hebben minder schadelijk is geweest dan wat Trump gedaan heeft.
Overigens heeft Biden heel wat gedaan: het kwijtschelden van de studieschulden scheelt hele grote groepen mensen heel erg veel geld (las laatst dat iemand in 5 jaar tijd 60.000 dollar aan studieschulden betaald had, maar dat de schuld zelf maar met 2.000 dollar gedaald was: de rest was rente).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Andyk125
D-e-n schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:24:
@Andyk125
Stop eens met het negeren van de feiten. Het is gewoon een feit dat alle kritische Republikeinen uit de top verwijderd zijn en dat maakt het met een meerderheid in beide huizen vrij eenvoudig om beleid uit te voeren wat het belang dient van Trump en zijn machtige rijke vriendjes.

En stop eens met het frame "doemdenken". Als de feiten en de vooruitzichten die daar uit voortvloeien "kut" zijn dan moeten we dat gewoon benoemen. De wereld is geen mooie vredige plaats. Leer er maar mee te leven. Alles roze schilderen heeft weinig zin en al helemaal niet op een discussie forum.
Ik zie de feiten prima voor mij.

De Democraten hebben niets gedaan aan het feit dat de kosten om te leven als maar stijgen en mensen niet meer kunnen voorzien in hun basisbehoeften. Al die onzin eromheen maakt voor 90% van de mensen niets uit. Kijk eens naar de polls wat de belangrijkste redenen waren om te gaan stemmen:
- De prijzen van boodschappen zijn te duur.
- De energieprijzen vliegen door het dak.
- Huizen zijn niet te betalen.

De democraten waren de regerende partij en worden hier op afgerekend. Dat is in elke democratie zo. Het verschil is echter dat er in Amerika maar twee grote partijen zijn en niet veel keus dus.

Ik snap best dat je telerugesteld bent over de uitslag, maar zolang je niet in Amerika woont verandert er maar weinig voor jou. En zelfs voor veel Amerikanen zal er het komend jaar niet veel veranderen. Alleen al de tijd die het kost om nieuwe wetgeving te implementeren en uit te voeren kost ontzettend veel tijd. Iedereen die nu over de rooie gaat en zich zo druk maakt sponseren alleen maar de farmaceuten en psychiaters, met al die anti-depressiva die men straks nodig heeft.

Kom trouwens eens met de echte feiten van wat er nu daadwerkelijk allemaal gaat gebeuren? Want het enige wat ik zie zijn allemaal aannames, niemand weet wat er echt gaat gebeuren. De vorige regeerperiode van Trump verging de wereld ook al en wat is er nu echt veranderd? Er zijn veel zaken geweest die voor ons een veel grotere impact hebben gehad dan dat Trump president van Amerika is geworden.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-11 23:48
jaapstobbe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:09:
[...]

Dat is net als mensen die niet door hadden of wilde geloven dat Wilders weer verruit de grootste zou worden bij onze eigen verkiezingen.

Het was overduidelijk dat hij zou winnen. Het is vooral gebrek aan inlevingsvermogen in andere mensen om je heen wat er voor zorgt dat mensen al snel gaan zeggen van.. Rutte wie stemt daar nu op en.. Wilders.. wie wil hem nu als president want..?!

Je ziet het overal. Mensen die hun eigen denkwijze en visie projecteren op wat iedereen dan wel niet zou moeten vinden of denken want we zijn toch allemaal fatsoenlijke mensen hier ?
En dan totaal missen wat het gevoel is wat onder de overgrote meerderheid van de samenleving speelt.

*knip* s.v.p. geen meta-discussie of commentaar op andermans postgedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 07-11-2024 10:46 ]

• NiGeLaToR
Om een klein beetje samenvattend te kunnen terugkijken op de discussie die we met elkaar hebben gevoerd de laatste 24+ uur heb ik in m'n prive-bucket van ChatGPT de discussie geplakt en de aangehaalde bronnen laten bestuderen door een AI om tot een samenvatting te komen. Daarbij heb ik gevraagd wat op basis van wat we besproken hebben het advies zou zijn aan de verliezende partij in dit geval.

Ik merk dat niet iedereen het waardeert als het door een AI is geproduceerd, ik vond het in ieder geval zelf sterk genoeg om even te delen. Met opzet in begrijpelijke taal met praktische inslag.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is interessant, maar geeft geen antwoord op de vraag 'hoe dan'. Dus ik ben verder aan de slag gegaan en liet dit opstellen, om antwoord op de vraag te geven waarom mensen tegen hun eigen belang stemmen, bijvoorbeeld:

Members only:

Tenslotte vroeg ik nog om antwoord op de vraag 'wat nu?' in het kader van hoop.

Members only:

Dit alles zijn wij - dank voor de discussie dus. Hoop dat het anderen ook wat overzicht brengt in een lange en soms intense discussie over deze verkiezingen. Leek mij in ieder geval goed er zo nog een soort 'tussentijdse conclusie' van te maken.

We hebben werk te doen, met elkaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Skybullet schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:41:
[...]

Dat is net als mensen die niet door hadden of wilde geloven dat Wilders weer verruit de grootste zou worden bij onze eigen verkiezingen.

Het was overduidelijk dat hij zou winnen. Het is vooral gebrek aan inlevingsvermogen in andere mensen om je heen wat er voor zorgt dat mensen al snel gaan zeggen van.. Rutte wie stemt daar nu op en.. Wilders.. wie wil hem nu als president want..?!

Je ziet het overal. Mensen die hun eigen denkwijze en visie projecteren op wat iedereen dan wel niet zou moeten vinden of denken want we zijn toch allemaal fatsoenlijke mensen hier ?
En dan totaal missen wat het gevoel is wat onder de overgrote meerderheid van de samenleving speelt.

Verder is dit denk het meest vermakelijke en pijnlijke topic van tweakers op dit moment. Popcorn erbij en lachen om de meest idiote posts. 👍
Really? Begrijp mij niet fout (en dit is eigenlijk meer wat voor de landelijke politiek). Ik wist dat Wilders groot zou worden. Ik vond dit zelf ook een begrijpelijke maar verkeerde reactie van het volk (*kuch, centrum stemmer hier...kuch) Maar ik verwachtte de groei van PVDA/GL ook wel en die werden een stevige tweede.

Lost PVV onze problemen op? nope. Je hoort nu ook dat BBB doodleuk heeft besloten om boeren verder uit te kopen bijvoorbeeld want...surprise suprise...er is geen andere oplossing. Ik zal hier niet door gaan daarin maar mijn punt is dat niet iedereen (ook in de VS) dezelfde prioriteiten en waarden heeft. Vergeet niet dat er ook in de VS Harris bijn 68 miljoen stemmen heeft gekregen (Trump +72 Miljoen)

• separhim
corset schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:32:
[...]

Wat een onzin. Sorry hoor.. maar als je meer en meer moet betalen elke maand met hetzelfde salaris. Dan ga je anders stemmen. Ongeacht wat de media roept. Lekker makkelijk om de media de schuld te geven en iedereen te beschermen. Maar niemand hier zou iets anders doen.
Volgens Statistica is de gemiddelde loonsverhoging sinds februari 2023 hoger dan de inflatie. En jij geeft precies een voorbeeld wat ik bedoel, je herhaalt de narratief die door rechtste media gespind wordt, ondanks dat de realiteit het tegenovergestelde is. De gemiddelde Amerikaan is erop vooruit gegaan sinds de Corona crisis voorbij is maar zijn ervan overtuigd dat het niet zo is en stemmen daarom Trump.

• BadRespawn
Andyk125 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:14:
[...]

Ik begrijp natuurlijk prima dat Trump dit niet doet voor het mileuaspect en de wereldbevolking. 8)7

Trump wil door de heffingen zorgen dat de mensen eerder kiezen voor de producten die in Amerika worden geproduceerd dan die in arme loonlanden zoals China.
Probleem is alleen dat ook die producten veel duurder zijn, omdat de VS (relatief) niet zo'n lage lonen land is. Veel mensen hebben daar gewoon het geld niet voor.

• NiGeLaToR
Auredium schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:47:
[...]

Really? Begrijp mij niet fout (en dit is eigenlijk meer wat voor de landelijke politiek). Ik wist dat Wilders groot zou worden. Ik vond dit zelf ook een begrijpelijke maar verkeerde reactie van het volk (*kuch, centrum stemmer hier...kuch) Maar ik verwachtte de groei van PVDA/GL ook wel en die werden een stevige tweede.

Lost PVV onze problemen op? nope. Je hoort nu ook dat BBB doodleuk heeft besloten om boeren verder uit te kopen bijvoorbeeld want...surprise suprise...er is geen andere oplossing. Ik zal hier niet door gaan daarin maar mijn punt is dat niet iedereen (ook in de VS) dezelfde prioriteiten en waarden heeft. Vergeet niet dat er ook in de VS Harris bijn 68 miljoen stemmen heeft gekregen (Trump +72 Miljoen)
Van de 330 miljoen Amerikanen mogen er pakweg 250 miljoen stemmen, daarvan vond 72 miljoen Trump een goed plan en 68 miljoen Harris. 110 miljoen Amerikanen stemde blijkbaar niet. Ik vind het nogal wat om te claimen dat je namens alle Amerikanen spreekt als je pakweg 28,8% van de stemmen kreeg van alle stemgerechtigde mensen en je tegenstander 27,7% van de stemmen kreeg. En dan een 'landslide' claimen omdat je een vaag systeem met kiesmannen hanteert.

In Nederland speelt dit natuurlijk nog meer, met ons muti partijsysteem - al hebben wij godzijdank niet ook nog kiesmannen.

Jammer als je je als politicus dan niet realiseert dat je de andere 70% van de mensen ook zult moeten vertegenwoordigen, in het geval van de VS.

BadRespawn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:51:
[...]

Probleem is alleen dat ook die producten veel duurder zijn, omdat de VS (relatief) niet zo'n lage lonen land is. Veel mensen hebben daar gewoon het geld niet voor.
De Amerikanen die al twintig jaar buiten de boot vallen, zeker. Dat is een heel eigen trend an sich.

Maar, er zijn twee fenomenen die meetbaar waren & zijn, die echter buiten het media debat gehouden zijn (behoudens een korte periode waarin de topics op tafel kwamen).

Price Driven Inflation. Narrative Driven Inflation.

En dat is in de VS een heel ander patroon dan in de EU, helaas.

NiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:01:
[...]

In Nederland speelt dit natuurlijk nog meer, met ons muti partijsysteem - al hebben wij godzijdank niet ook nog kiesmannen.
offtopic:
Zeg dat nou niet te hard, de lobby van het districtenstelsel heeft ook een fase 2 ...

NiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:42:
Om een klein beetje samenvattend te kunnen terugkijken op de discussie die we met elkaar hebben gevoerd de laatste 24+ uur heb ik in m'n prive-bucket van ChatGPT de discussie geplakt en de aangehaalde bronnen laten bestuderen door een AI om tot een samenvatting te komen. Daarbij heb ik gevraagd wat op basis van wat we besproken hebben het advies zou zijn aan de verliezende partij in dit geval.

Ik merk dat niet iedereen het waardeert als het door een AI is geproduceerd, ik vond het in ieder geval zelf sterk genoeg om even te delen. Met opzet in begrijpelijke taal met praktische inslag.

***members only***

Dit is interessant, maar geeft geen antwoord op de vraag 'hoe dan'. Dus ik ben verder aan de slag gegaan en liet dit opstellen, om antwoord op de vraag te geven waarom mensen tegen hun eigen belang stemmen, bijvoorbeeld:

***members only***

Tenslotte vroeg ik nog om antwoord op de vraag 'wat nu?' in het kader van hoop.

***members only***

Dit alles zijn wij - dank voor de discussie dus. Hoop dat het anderen ook wat overzicht brengt in een lange en soms intense discussie over deze verkiezingen. Leek mij in ieder geval goed er zo nog een soort 'tussentijdse conclusie' van te maken.

We hebben werk te doen, met elkaar.
Valt me wel op dat er iets buiten model lijkt te blijven, maar het kan zijn dat dit niet meegenomen is? Het aspect van verschillen tussen bevolkingssegmenten op basis van predisposition mapping? Zie Karen Stenner, Teri Kanefield, Charles Derber.

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-10 14:34
Andyk125 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:39:
[...]

Ik zie de feiten prima voor mij.

De Democraten hebben niets gedaan aan het feit dat de kosten om te leven als maar stijgen en mensen niet meer kunnen voorzien in hun basisbehoeften. Al die onzin eromheen maakt voor 90% van de mensen niets uit. Kijk eens naar de polls wat de belangrijkste redenen waren om te gaan stemmen:
- De prijzen van boodschappen zijn te duur.
- De energieprijzen vliegen door het dak.
- Huizen zijn niet te betalen.

De democraten waren de regerende partij en worden hier op afgerekend. Dat is in elke democratie zo. Het verschil is echter dat er in Amerika maar twee grote partijen zijn en niet veel keus dus.

Ik snap best dat je telerugesteld bent over de uitslag, maar zolang je niet in Amerika woont verandert er maar weinig voor jou. En zelfs voor veel Amerikanen zal er het komend jaar niet veel veranderen. Alleen al de tijd die het kost om nieuwe wetgeving te implementeren en uit te voeren kost ontzettend veel tijd. Iedereen die nu over de rooie gaat en zich zo druk maakt sponseren alleen maar de farmaceuten en psychiaters, met al die anti-depressiva die men straks nodig heeft.

Kom trouwens eens met de echte feiten van wat er nu daadwerkelijk allemaal gaat gebeuren? Want het enige wat ik zie zijn allemaal aannames, niemand weet wat er echt gaat gebeuren. De vorige regeerperiode van Trump verging de wereld ook al en wat is er nu echt veranderd? Er zijn veel zaken geweest die voor ons een veel grotere impact hebben gehad dan dat Trump president van Amerika is geworden.
Laten we niet doen alsof het een rationele reactie is dat men de schuld geeft aan de huidige Biden dat de COVID crisis een resessie heeft getriggerd. Relatief gezien doet de VS het goed met de hersteld en inflatie is weer onder controle. Maar laten we eerlijk zijn, wanneer is de laatste keer dat na een ressesie prijzen in eens hard zijn gaan dalen, dan hebben we het over breed dat prijzen dalen en niet specifieken producten door tekorten tijdenlijk duurder zijn? Dat gebeurt helaas nooit het enige wat gebeurt is dat de winsten in eens omhoog schieten. Harris had echter wel belieds punten die dit laatste zou moeten gaan aanpakken mar zoals we weten word er niet op beleid en beoogde effecten gestemt. Tarrifs op alle import gaat alles in de supermarketen alleen maar duurder maken omdat er in de productie bijna overal wel import bij komt kijken. Direct of indirect voor de gereedschappen voor de productie.

Er is veel overeenkomst tussen 2024 en 2016 het was een hoopvolle champagne waar men verwachte te winnen. De 2020 champagne was iedereen minder zeker van een overwinning dat heeft denk ik meer mensen naar buiten gebracht omdat er veel meer mensen bezorgt waren over wat de uitslag zou zijn.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:10
Kan Trump trouens nog worden vervolgd/gearresteerd voordat hij in januari 2025 opnieuw wordt geïnaugureerd? Een oprechte vraag die ik mijzelf stel, want:

Als ik het goed begrijp heeft Trump nu totdat hij officieel weer president wordt op 20 januari 2025 hetzelfde recht als een 'burger'. Dit betekent dat de aanklachten tegen hem gewoon kunnen doorgaan?

Trump werd eerder dit jaar schuldig bevonden aan aanklachten over vervalsing van bedrijfsadministratie in verband met zwijggeldbetalingen. Deze veroordeling wordt eind november 2024 verwacht....

En als hij president wordt (en er in de tussentijd niets gebeurt) kan hij zichzelf geen gratie verlenen voor staatsmisdaden (toch?). In Georgia wordt hij aangeklaagd voor zijn pogingen om de verkiezingsuitslag in 2020 te beïnvloeden, en die zaak kan doorgaan ongeacht zijn status als president als ik het goed begrijp?

Bron: Business Insider

Wat denken jullie, is het realistisch dat een van deze zaken hem daadwerkelijk zal beletten de inauguratie te halen?

• Soullie
  • Laatst online: 22:02

Soullie

Planeshift

separhim schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:49:
[...]

Volgens Statistica is de gemiddelde loonsverhoging sinds februari 2023 hoger dan de inflatie. En jij geeft precies een voorbeeld wat ik bedoel, je herhaalt de narratief die door rechtste media gespind wordt, ondanks dat de realiteit het tegenovergestelde is. De gemiddelde Amerikaan is erop vooruit gegaan sinds de Corona crisis voorbij is maar zijn ervan overtuigd dat het niet zo is en stemmen daarom Trump.
Probleem is het "gemiddeld' denk ik, mensen die sterk staan zorgen wel dat ze de inflatie bij houden.
De mensen onder gemiddeld voelen alles het ergst. En die zullen ook wel echt de pijn voelen, waar iemand anders denkt wat is dit opeens duur, kunnen die het opeens gewoon niet meer kopen.

Ik zag op reddit wel eens inderdaad prijzen voor eieren voorbij komen in de VS waar ik van dacht "wtf" is dit.

Over reddit en twitter gesproken, ik gebruik beide en als je keek wat voor verschil in perceptie er was op beide platforms over deze verkiezingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Soullie op 07-11-2024 11:19 ]

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-10 14:34
Soullie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:19:
[...]

Probleem is het "gemiddeld' denk ik, mensen die sterk staan zorgen wel dat ze de inflatie bij houden.
De mensen onder gemiddeld voelen alles het ergst. En die zullen ook wel echt de pijn voelen, waar iemand anders denkt wat is dit opeens duur, kunnen die het opeens gewoon niet meer kopen.

Ik zag op reddit wel eens inderdaad prijzen voor eieren voorbij komen in de VS waar ik van dacht "wtf" is dit.

Over reddit en twitter gesproken, ik gebruik beide en als je keek wat voor verschil in perceptie er was op beide platforms over deze verkiezingen.
De prijs van eieren was tijdelijk hoog vanwege vogel griep geloof ik. Waarna dat voorbij was de prijzen maar heel langzaam daalde. Weer zo'n ding dat Harris belied voor wilde maken en in het partij programma heeft maar mensen stemmer op basis van vibes en wat propaganda poppen vertellen.

• DropjesLover
separhim schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:29:
[...]

Met "Drill baby drill" en dus goedkope energie gaan prijzen wel (wat) omlaag. Het gevoel van mensen bij de brandstofpomp is een aardige graadmeter of ze het leven duur of betaalbaar vinden...
Soullie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:19:
[...]

Sowieso zijn, voor een land dat zo veel zelf produceert, de prijzen van voedsel erg hoog.
Nu komt dat ook door de grote interne afstanden, maar ik vermoed ook voornamelijk door de (bijna) monopolies die de agrarische toeleveranciers (zaden, kunstmest, etc) en supermarkten (basically enkel Walmart en Costco) daar hebben.
Overigens ook op andere gebieden zijn er veel bijna monopolies, bijv. internet providers (in grote regio's maar 1 aanbieder)

[ Voor 32% gewijzigd door DropjesLover op 07-11-2024 11:32 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• NiGeLaToR
Virtuozzo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:15:
[...]

Valt me wel op dat er iets buiten model lijkt te blijven, maar het kan zijn dat dit niet meegenomen is? Het aspect van verschillen tussen bevolkingssegmenten op basis van predisposition mapping? Zie Karen Stenner, Teri Kanefield, Charles Derber.
Ik heb het gevraagd en kreeg een voor mij erg interessant antwoord terug, dus, dank voor je vraag en ter leering ende vermaeck hierbij:

Members only:

Nu vond ik mentale gymnastiek altijd al een aardige uitdrukking voor onlogisch psychologisch te verklaren gedrag, maar deze is ook leuk:
Deze morele flexibiliteit kan paradoxaal genoeg juist sterker zijn onder groepen die claimen moraliteit en orde te waarderen, omdat ze geloven dat dit een grotere stabiliteit waarborgt.

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 16:52
-
mprkooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:17:
Kan Trump trouens nog worden vervolgd/gearresteerd voordat hij in januari 2025 opnieuw wordt geïnaugureerd? Een oprechte vraag die ik mijzelf stel, want:
Er lopen 4 rechtzaken:
- Zwijggeld in New York
- 6 Januari
- Geheime documenten
- Verkiezingen saboteren in Georgia

Die eerste zou mogelijk tot een uitspraak kunnen komen, maar geheid dat er een beroep volgt, dar jaren kan slepen. Niet waarschijnlijk dat daar uiteindelijk ook gevangenisstraf uitkomt, omdat hij een 'first offender' is.

6 Januari en Geheime documenten zullen verdwijnen, doordat de Openbaar Aanklager die opdracht krijgt, of omdat Trump hem gewoonweg ontslaat. Die mogelijkheid heeft hij.

De zaak in Georgia zal stil liggen, zolang hij president is. Dus daar is ook de kans, dat dit nooit tot een uitspraak komt.

Met andere woorden: naar alle waarschijnlijkheid komt hij overal mee weg.

Bron: https://www.bbc.com/news/articles/cj0jr5ypqedo

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-11 14:58
DropjesLover schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:59:
[...]

Vorige keer was hij President, en voordat hij ook maar wat plannen gelanceerd had was hij de meerderheid in de Senaat kwijt, en in die 4 jaar tijd is 1,5x zijn hele generale staf veranderd.

Ten opzichte van de vorige keer heeft hij / de Republikeinen nu:
  • De senaat
  • Het huis
  • Ja-knikkers overal om zich heen
  • Het Supreme Court
  • Het Supreme Court dat de president enorm veel macht / immuniteit gegeven heeft voor alles tijdens "in service"
  • Een waslijst aan personen en instellingen die afgelopen 8 jaar kritisch op hem waren
  • Veel uitgesproken autoritaire trekjes
Dat is best verontrustend.
En een plan.

Hello. Is it me you're looking for?

• DropjesLover
Makaja schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:30:
-
[...]

Er lopen 4 rechtzaken:
- Zwijggeld in New York
- 6 Januari
- Geheime documenten
- Verkiezingen saboteren in Georgia

Die eerste zou mogelijk tot een uitspraak kunnen komen, maar geheid dat er een beroep volgt, dar jaren kan slepen. Niet waarschijnlijk dat daar uiteindelijk ook gevangenisstraf uitkomt, omdat hij een 'first offender' is.

6 Januari en Geheime documenten zullen verdwijnen, doordat de Openbaar Aanklager die opdracht krijgt, of omdat Trump hem gewoonweg ontslaat. Die mogelijkheid heeft hij.

De zaak in Georgia zal stil liggen, zolang hij president is. Dus daar is ook de kans, dat dit nooit tot een uitspraak komt.

Met andere woorden: naar alle waarschijnlijkheid komt hij overal mee weg.

Bron: https://www.bbc.com/news/articles/cj0jr5ypqedo
Plus dat hij nu al 78 jaar oud en zeker niet in de beste gezondheid is.
Net als bij Biden is het oprecht de vraag of hij zijn presidentschap uberhaupt uitleeft.
Mochten daarna nog jaren aan rechtszaken plaatsvinden, en tot veroordeling komen, tegen die tijd is hij hoogbejaard cq dood. Trump zijn hele leven bevestigd helaas dat alles vertragen, traineren gewoon werkt om met veel weg te komen.
Voor zo ver ik weet is hij niet betrokken bij die plannen.
En daarbij, die vent kan zich nog niet eens aan zijn eigen speech houden zonder af te dwalen...

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 07-11-2024 11:37 ]

BThGvNeOA

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DropjesLover schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:35:
[...]

Plus dat hij nu al 78 jaar oud en zeker niet in de beste gezondheid is.
Net als bij Biden is het oprecht de vraag of hij zijn presidentschap uberhaupt uitleeft.
Ik ben ook heel bang dat zijn leeftijd niet eens het grootste risico is dat hij zijn presidentschap niet uitleeft, maar dat ie best een aardige kans loopt op een loodvergiftiging op afstand. :X

• separhim

Als ik het goed begrijp heeft Trump nu totdat hij officieel weer president wordt op 20 januari 2025 hetzelfde recht als een 'burger'. Dit betekent dat de aanklachten tegen hem gewoon kunnen doorgaan?

Trump werd eerder dit jaar schuldig bevonden aan aanklachten over vervalsing van bedrijfsadministratie in verband met zwijggeldbetalingen. Deze veroordeling wordt eind november 2024 verwacht....

En als hij president wordt (en er in de tussentijd niets gebeurt) kan hij zichzelf geen gratie verlenen voor staatsmisdaden (toch?). In Georgia wordt hij aangeklaagd voor zijn pogingen om de verkiezingsuitslag in 2020 te beïnvloeden, en die zaak kan doorgaan ongeacht zijn status als president als ik het goed begrijp?

Wat denken jullie, is het realistisch dat een van deze zaken hem daadwerkelijk zal beletten de inauguratie te halen?
Ik denk dat de zaken stop gezet worden, omdat ongeacht wat de grondwet, andere wetten, precedenten en aanklagers zeggen, de zaak zal uiteindelijk naar de SCOTUS gaan, die dan een beslissing nemen op basis van wat Trump wil, want huidige SCOTUS doet alles om de zin van de Republieken door te drukken ongeacht of de beslissing gebaseerd is op ook maar iets.

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
*knip* onderbouw s.v.p. altijd je stelling. Waarom sta je achter de stelling met welke onderbouwing en welke bronnen zijn daarbij te vinden.

[ Voor 79% gewijzigd door defiant op 07-11-2024 11:51 ]

Cat linux.txt

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-11 14:58
Apache4u schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:43:
[...]

Dan zal de grondwet aangepast moeten worden en dat gaat niet gebeuren.
Waarom niet? Alles is mogelijk nu, vrees ik…

Hello. Is it me you're looking for?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
iamerwin schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:44:
[...]

Waarom niet? Alles is mogelijk nu, vrees ik…
Omdat er voor een grondwetswijziging in de VS iets meer nodig is dan wat de republikeinen nu hebben.

Dat betekent, stam + t .

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:13

Player1S

Probably out in the dark

Apache4u schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:46:
[...]

Omdat er voor een grondwetswijziging in de VS iets meer nodig is dan wat de republikeinen nu hebben.
Trump is immuun verklaart voor officiele acts dus die kan met een veeg zn kont afvegen met de grondwet

offtopic:
al betwijfel ik of hij zijn eigen kont nog kan afvegen

[ Voor 9% gewijzigd door Player1S op 07-11-2024 11:51 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Player1S schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:50:
[...]

Trump is immuun verklaart voor officiele acts dus die kan met een veeg zn kont afvegen met de grondwet
Dat zorgt er nog niet voor dat ie op een magische manier voor een derde, vierde, of hoeveel-weet-ik termijn kan worden herkozen.

2028 is zijn laatste jaar als president.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:In het kader van Zero-Tolerance zijn wat berichten verwijderd. Maak als een post niet voldoet aan onze forum/topic regels s.v.p. alleen een topic report aan.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• BadRespawn
Trump heeft dit strategisch ingezet: hij presenteert zichzelf als verdediger tegen elites, de mainstream media, en "het establishment" dat volgens zijn narratief de gewone burger benadeelt. Voor mensen die zichzelf als "buitenstaanders" beschouwen – bijvoorbeeld door economische onzekerheid, wantrouwen richting de overheid of gebrek aan kansen – biedt Trump een sterk identiteitsanker.
Oftewel net als bij Trump vs Clinton, de gevestigde orde Links ingehaald. Standaard procedure bij Rechts-populisten, recente en historische voorbeelden te over. Dat los van het feit dat ook een deel vh electoraat met extreme opvattingen mbt vrije pers, politieke opponenten, rechten voor minderheden, vrouwen, e.d. wordt aangesproken. Maar dat is niet een meerderheid vd bevolking; op alleen die boodschap kan je niet winnen.

Aan zo'n anti establishment narratief is blijkbaar sterke behoefte. En Dems profileren zich met het tegenovergestelde: 'wij vertegenwoordigen het oude normaal, ondanks wat problemen is het oude normaal netto goed, we zijn er optimistisch over'. Klassiek liberaal. Ook simpelweg: geloven in de juistheid van de eigen ideologie, wat op zich heel natuurlijk is maar tegelijk is het goed mogelijk dat de eigen ideologie niet juist is en als daar tekenen van zijn is het beter die wel te zien en te erkennen.
Ja, er is absoluut hoop voor weldenkende en optimistische mensen
Dat impliceert dat er eigenlijk geen reden is voor pessimisme, en dat aansluiting bij Trump vooral een gevolg is van onweldenkendheid ipv pessimisme.
6. Voortdurende strijd voor rechtvaardigheid en gelijkheid
Het merendeel vd Amerikaanse bevolking hangt Links-leunende standpunten aan *). Als een politieke partij die standpunten zou realiseren dan zou een andere partij die wat anders wil weinig kans maken.
Uit het feit dat strijd voor rechtvaardigheid en gelijkheid uberhaubt nodig is blijkt dat ook Dems daarin tekort schieten.
Eén ding hebben liberals en conservatieven gemeen: geloof in vrije-markt kapitalisme, niet met exact dezelfde invulling maar vooral niet radicaal verschillend. De onrechtvaardigheid en ongelijkheid die mede door kapitalistisch dan wel economisch Liberaal beleid wordt veroorzaakt is precies de oorzaak van het pessimisme waar populisten zoals Trump met succes op inspelen.

*) 71% is pro-choice, 82% wil gelijke lonen voor vrouwen, 74% wil sterkere milieuwetgeving, 61% wil verhoging vh minimumloon, 70% wil werkgever-onafhankelijke zorgverzekering voor iedereen (medicare for all, single payer), 60% wil door de overheid gefinancierd voorgezet onderwijs zonder eigen bijdrage, 62% steunt vakbonden, 61% wil verlaging van militaire budget, 58% wil grote banken opsplitsen, 78% heeft geen vuurwapen, 75% vindt dat immigratie goed is voor de VS YouTube: Fahrenheit 11/9 | A Film by Michael Moore | 2018 | Full Movie

• jaapstobbe

Nul komma nul procent kans. SC is aan zijn kant en zelfs sommige rechters (Cannon).

Ik verbaas me trouwens over het Geluk dat Trump aan zijn kont heeft hangen, bij alles wat ie doet.
En dan wordt hij slechts in zijn oor geraakt bij een moordaanslag,

Als je dan kijkt naar Biden: Vrouw, Dochter en zoon verloren. Een zoon aan de drugs. Zelf dement raken en ziekig zijn bij het debat tegen Trump.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Omtrent de rechtszaken van Trump. De uitkomst is eigenlijk niet echt an belang. Was hij schuldig? waarschijnlijk aan sommige zaken wel. De realiteit is dat de Democraten enkel die rechtszaken hebben opgewonden in en poging een terugkeer van Trump te verhinderen omdat deze het systeem danig in het nadeel van de Democraten heeft aangepast. De gemiddelde Republikeinse stemmer zag deze rechtszaken als een poging om (ondemocratisch vanuit hun oogpunt) Trump aan de zijkant te zetten. Ze zagen hat als 'Kangaroo' rechtbankzaken.

Nu Trump aan de macht is zullen de rechtszaken waarschijnlijk worden bevroren. Ze zijn er dus nog wel maar worden niet voort gezet. Zoals sommige aangaven zal het ook wss niet veel zin hebben omdat Trump als president samen met zijn achterban in de regering zoveel kan ingrijpen dat de zaken toch geen effect hebben.

Wat Trumps gezondheid betreft? Die wordt geen 90. De man heeft darmproblemen, overgewicht en hetzelfde mentale kwaaltje vat Biden heeft (dingen vergeten of door elkaar halen). Die kwalen worden alleen maar erger en niet beter. Dat is gewoon ouder worden en daar ontkomt niemand aan. Stel dat Trump een derde termijn zou kunnen krijgen (doubt it wettelijk gezien) is de kans groot dat hij fysiek en mentaal niet in staat zal zijn eht te voeren.

Internationaal wordt het de vraag in hoe verre Trumps toestand invloed gaat hebben op policies. Het is dan ook belangrijk hoe sterk de mensen rondom Trump zijn en hoeveel vrijheid deze van Trump krijgen. Hoe meer Trump zelf de controle handhaaft hoe meer zijn leeftijd parten gaat spelen op internationaal beleid. Alhoewel ik moet toegeven dat ook Poetin aan de leeftijd begint te komen heeft een groot deel van de rest van de wereld nit dit leeftijdheids issue wat betreft wereldleiders.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:51:
[...]

Dat zorgt er nog niet voor dat ie op een magische manier voor een derde, vierde, of hoeveel-weet-ik termijn kan worden herkozen.

2028 is zijn laatste jaar als president.
De crux zit hem in het woord "herkozen" (of "elected" in de termen van het 22e amendement). Er is een lopende discussie in de VS over de vraag of een ex-president die 2 termijnen heeft gedaan zich verkiesbaar mag stellen als vice-president, de grondwet en het 12e en 22e amendement sluiten dat niet uit. Dus met wat juridische gymnastiek en een meewerkend hooggerechtshof kan Trump als vice-president gekozen worden, de gekozen president treed af en Trump maakt de termijn af als "Acting President". En dat kan hij de verkiezingen daarna weer herhalen, hij wordt immers niet gekozen als president.

wikipedia

Onwaarschijnlijk, maar een juridische loophole.

• Andyk125
ArgantosNL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:16:
[...]

Laten we niet doen alsof het een rationele reactie is dat men de schuld geeft aan de huidige Biden dat de COVID crisis een resessie heeft getriggerd. Relatief gezien doet de VS het goed met de hersteld en inflatie is weer onder controle. Maar laten we eerlijk zijn, wanneer is de laatste keer dat na een ressesie prijzen in eens hard zijn gaan dalen, dan hebben we het over breed dat prijzen dalen en niet specifieken producten door tekorten tijdenlijk duurder zijn? Dat gebeurt helaas nooit het enige wat gebeurt is dat de winsten in eens omhoog schieten. Harris had echter wel belieds punten die dit laatste zou moeten gaan aanpakken mar zoals we weten word er niet op beleid en beoogde effecten gestemt. Tarrifs op alle import gaat alles in de supermarketen alleen maar duurder maken omdat er in de productie bijna overal wel import bij komt kijken. Direct of indirect voor de gereedschappen voor de productie.

Er is veel overeenkomst tussen 2024 en 2016 het was een hoopvolle champagne waar men verwachte te winnen. De 2020 champagne was iedereen minder zeker van een overwinning dat heeft denk ik meer mensen naar buiten gebracht omdat er veel meer mensen bezorgt waren over wat de uitslag zou zijn.
Het gaat bij het stemgedrag niet om rationeel, er is iemand de schuldige en dat is zo goed als altijd de zittende partij. Als mensen ontevreden zijn stemmen ze op een ander. Hier in Nederland hebben we veel verschillende partijen met al hun eigen standpunten, maar in Amerika niet. Daar is het ook niet links of rechts en er zullen maar weinig mensen zijn die 100% met alle standpunten eens is van de partij waarop ze gestemd hebben.

Een van de redenen waarom mensen niet op Harris hadden gestemd was juist het veranderende beleid van haar en de Democraten. Eerst was ze volledig tegen fracking (het boren naar olie en gas), maar toen duidelijk was dat de stijgende energieprijzen iets was wat echt speelde onder de kiezer, werd ze al milder en uiteindelijk was ze er ook voor. Hetzelfde geldt voor de immigranten, waarbij volledige dorpen overgnomen worden en de bestaande bevolking niet geholpen wordt. Toen dat media aandacht kreeg en dit ook onder de kiezers speelde, kwam ze ook weer terug op haar woorden. De buitenland politiek, de miljarden aan Oekraine, een land waar 95% van de Amerikanen niet eens van gehoord hebben of weer waar het ligt, voordat er zoveel geld naar toe ging. De Amerikanen zijn trots op hun land en willen zelf op de eerste plaats gezet worden en dat is iets wat de Democraten naar mijn mening echt het verlies heeft gebracht. Ook al is het maar het gevoel van de mensen, des te dommer van de Democraten om daar niet op in te spelen en juist een goed beleid te communiceren.

In de verkiezingstijd wordt er veel geroepen om maar te winnen, het is een politiek spelletje. Het probleem echter was voor de Democraten is dat ze juist geen goed beleid hadden om de problemen die echt onder de kiezers speelde aan te pakken en steeds van mening wisselde. Daarbij hebben de Democraten maanden lang vol gehouden dat Biden wel door kon gaan als president, terwijl er amper een fatsoenlijk woord uit kwam. Dat heeft ze ook absoluut geen goed gedaan.

Kies je dan voor een narcistische presidentskandidaad die wel steeds hetzelfde roept en schreeuwt, of voor iemand die naar voren is geschoven, omdat de eerste presidentskandidaad niet meer geschikt is terwijl men maanden roept en schreeuwt dat dit wel zo is. Terwijl iedereen kon zien en horen dat dit absoluut niet het geval was... Kiezen uit twee kwaden in mijn ogen.

Mensen vergeten blijkbaar hoe groot Amerika is, het land zou zelfvoorzienend kunnen zijn, op gebied van de primaire levensbehoeftes. Natuurlijk heeft men bepaalde grondstoffen nodig voor specifieke producten, maar dat is wat anders dan al die goedkope massameuk. Die importheffingen zullen inderdaad een impact gaan maken voor niet alleen de Amerikanen maar ook de wereldeconomie. Maar zoals ik in mijn vorige reactie ook zei, wij doen dit al lang hier in Europa. En de EU is steeds meer bezig om belangrijke industrie terug te halen om meer zelfvoorzienend te zijn. Uiteindelijk kost het ons als Europa honderden miljarden om "oude" industrie nu terug te halen naar Europa om weer meer zelfvoorzienend te zijn.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Auredium schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:04:
Omtrent de rechtszaken van Trump. De uitkomst is eigenlijk niet echt an belang. Was hij schuldig? waarschijnlijk aan sommige zaken wel. De realiteit is dat de Democraten enkel die rechtszaken hebben opgewonden in en poging een terugkeer van Trump te verhinderen omdat deze het systeem danig in het nadeel van de Democraten heeft aangepast.

[...]
Feitelijk onjuist. Republikeins talking point.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

NiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:28:
[...]

Ik heb het gevraagd en kreeg een voor mij erg interessant antwoord terug, dus, dank voor je vraag en ter leering ende vermaeck hierbij:

***members only***

Nu vond ik mentale gymnastiek altijd al een aardige uitdrukking voor onlogisch psychologisch te verklaren gedrag, maar deze is ook leuk:

[...]
Dat laatste juist vanwege een ander aspect wat bijzondere rol speelt, vanuit de verschuiving van machtspolitiek naar autoritarisme: het cultiveren van gedragskaders voor geloofsgedrag, gevolgd door toevoegingen van psychosociale prikkels én narratieven om een verschuiving te instigeren van navigeren op geloofsgedrag naar navigeren op geloofsvalstrikken.

Die "mentale flexibiliteit" is juist gekoppeld aan inherente en fundamentele (vanuit predisposities voor autoritarisme) verankerde rigiditeit.

Zie: Belief traps: Tackling the inertia of harmful beliefs
Marten Scheffera, Denny Borsboomb, Sander Nieuwenhuis and Frances Westley

Mentale "flexibiliteit": het narratief is voor inhoud niet langer relevant, het wordt een zero sum dynamiek.
Rigiditeit bij geloofsvalstrikken: van "alles mag" naar "alles moet" om de tegenstander te vernietigen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

edie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:13:
[...]

Feitelijk onjuist. Republikeins talking point.
Denk ik dat Trump schuldig is? Ja. Denk ik dat Democraten vaak zat oogkleppen hebben gehad om dingen door de vingers te zien die crimineel zijn? ja. Denk ik dat Republikeinen vaak zat oogkleppen hebben gehad om dingen door de vingers te zien die crimineel zijn? ja.
Ik denk dat wat Trump deed crimineel was en dat de Democraten het hier aangrepen uit politieke motivatie en minder uit criminele motivatie. Maakt dat wat de Democraten hebben gedaan onjuist? Nee zeker neit. Maar optisch is het natuurlijk iets wat je van veel kanten kunt bekijken. De Democraten hebben ongetijfeld zelf zat skeletten in de kast.

Mijn visie erop is deze - Wat Trump heeft gedaan is onwettelijk en daarvoor dient die te worden aangeklaagd. Ik denk echter ook dat het voor de Democraten politiek heel handig uit kwam. Maar goed; Trump gaf zijn tegenstanders zelf die kaarten in de hand natuurlijk.

Een zwart witte wereld zou leuk zijn ware het niet dat alles grijstnten waren.

Pagina: 1 ... 67 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.