[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 85 Laatste
Acties:
  • 572.949 views

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
ErikT738 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
[...]

Stuur dit ook even naar Timmermans en consorten. Wie weet wordt het dan nog wat als wij weer mogen kiezen.
De boodschap van Links hier was bekommering om de mensen die het slecht hebben. Tenminste, ze profileerden zich op dat vlak meer dan een PVV bv.
Ik denk dat dit vergelijkbaar is met de Democrats; die wilden bv het minimumloon verhogen. Republikeinen hebben dat altijd tegengehouden voor zover ik weet.

Het electoraat heeft daar echter niet zo'n interesse in; die hebben aangetoond dat het belangrijkste de inperking van de asielinstroom is. Dat hebben we hier in het 'beschaafde' NL gezien en blijkbaar denkt het electoraat in de VS op een vergelijkbare manier. Tegelijkertijd vinden partijen zoals de PVV, VVD en Republikeinen al die goedkopere arbeidskrachten uit het buitenland wel fijn.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:45
Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:47:
Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en constateer dat 'links' nogal moeilijk met verliezen om kan gaan. Dit was bij de winst van PVV in Nederland ook al het geval. Zowel Trump als PVV worden op een democratische wijze gekozen, dan moet je toch gewoon je verlies nemen en stoppen met zeuren? Tuurlijk valt er een hoop over Trump te zeggen, maar het is geen toeval dat er een 'rechtse' wind door de wereld waait...
Het is maar de vraag hoe democratisch het proces in Amerika is.

Als het hele systeem aankomt op een enkele rechter die de doorslag kan geven ondanks wat de populair vote heeft bepaald is dat toch wel erg opmerkelijk.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:23:
[...]

Probleem is dat links vaak een ander vertelt hoe je moet leven en dat al het andere verkeerd is.
Eerder het tegendeel. Volgens mij zal iedere politicus proberen te vertellen hoe hij of zij vindt dat de samenleving moet worden ingericht. Niks mis mee.

Maar juist partijen aan de radicale rechter zijde willen hun levensstijl opleggen.
Transgenders en homoseksuelen krijgen minder rechten en mogen zich niet uiten.
Boeken en voorlichting moet worden verboden en onwelgevallige media moeten worden gecensureerd of opgeheven.

Juist progressieve partijen staan voor ieders ontplooiing. Onder bewind van Trump of Wilders krijgen tegenstanders veel minder ruimte dan ze zelf hebben gekregen de laatste decennia.

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-12 13:52
Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en constateer dat 'links' nogal moeilijk met verliezen om kan gaan. Dit was bij de winst van PVV in Nederland ook al het geval. Zowel Trump als PVV worden op een democratische wijze gekozen, dan moet je toch gewoon je verlies nemen en stoppen met zeuren? Tuurlijk valt er een hoop over Trump te zeggen, maar het is geen toeval dat er een 'rechtse' wind door de wereld waait...
Als het zou betekenen dat 'links' dan even terug naar de tekentafel kan en de volgende verkiezingen met een goed plan wel kan winnen, dan heb je een punt... Maar, zo werkt het niet, de 'rechtse winnaars' blijken slecht winnaars te zijn ;) dit gaat namelijk voor de VS (en NL volgt dezelfde trend) betekenen dat zij de macht gaan consolideren wat leidt tot autocratie (oligarchie, facisme, dictatuur, etc); en dat heeft een prijs voor jou en mij ;) dan maar een slecht verliezer, maar ik ben er niet blij mee :>

• D-e-n
Zo vreemd dat het anno 2024 "links" is om je zorgen te maken over ronduit fascistische figuren die de macht grijpen. Antifascisme is niet links of rechts

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Unknown Alien schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:55:
[...]

Dat populisme werkt gewoon en niet alleen in de US, maar ook in NL en andere werelddelen, waar stemmers niet vermoord worden, als ze op de oppositie willen stemmen. Dit gebeurt, omdat er beloften gedaan worden die de mens in hun eigen portemonnee raakt, uiteraard gunstig. En hun persoonlijke belangen behartigd. Of de beloften uitgevoerd worden is een ander verhaal.

Waar moet volgens jou een burger dan opstemmen als de burger niet naar al die speeches moet luisteren en de aanname doet dat de waarheid gesproken wordt? Er zijn amper burgers die van alles gaan uitzoeken hoe de kandidaat werkelijk is en wat de echte doelen zijn. Zouden we dat moeten doen? Ja, ik denk van wel, maar ook ik doe dat niet.

Politiek vanaf het jaar 0, staat er niet bekent om dat ze eerlijk zijn en er echt voor de burgers staan, allemaal eigenbelang en dat van hun eigen kringen, die staan voorop. De rest is bijzaak. Dat is niet anders geweest tijdens de romeinse tijd tot vandaag.

Naar de US exporteren gaat minder winst opleveren voor NL bedrijven, dat zullen ze wel weer doorbelasten naar de werkende NLer….Scheelt dat de Aandelen en crypto weer lekker omhoog gaan. :p
Vergeet ook niet dat de usd nu al omhoog is geschoten, ook de import uit China wordt allemaal duurder. En dat gaan we sowieso allemaal merken, tenzij je echt heel veel vermogen hebt, gaan we er met zijn alleen financieel flink op achteruit voordat het beter zal worden.

Nu maar hopen dat shipping geen gedoe weer gaat worden mocht Trump de Rode Zee zien als 'not my problem'. Want dan hebben we dubbel prijs.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

RobinHood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:05:
@Virtuozzo wanneer je dit leest, en als het topic tegen die tijd niet locked is:

Wat is de stemming "op kantoor"? Is er nog hoop, of zijn per ommegaande veterschoenen verboden en is het dakterras gesloten?
Wat wij zien verloopt vooralsnog volgens verwachtingen. Het voelt op veel manieren als in de aanloop naar Brexit, laat ik het zo zeggen.

Moscow’s Jill Stein is op specifieke plekken een grote factor gebleken, vote splits. Wat ook heel erg opvalt is hoe succesvol de escalaties door Bibi in Israël geweest zijn, bij specifieke geodemografie. Ook heel erg conform projecties zijn de verschuivingen vanuit microtargeting binnen geodemografie vanuit specifieke media - dit springt heel erg bij de analyses naar voren, de impact van Pink Slime is veel hoger dan in projecties. 60 pagina’s aan rapportages over voter intimidation & gelieerde dynamiek, maar vrij uniform weggezet vanuit politie als niet van impact (duh, constitutional sheriffs fenomeen). De impact van nieuwe voting systems in een aantal staten is ook best opvallend, maar niet onverwacht (heel erg à la Rove).

Wat absoluut opvalt is dat down ballot we dezelfde patronen zien.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:44
siggy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:51:
Nou, de dollar schiet omhoog, dat gaat een flinke knel geven in handel met China. Wel een heel erg snel effect.
Een procent of 2, dat stelt nou echt niet zoveel voor.
Maar de media zit hier ook veel aandacht aan te besteden en blaast het zoals gewoonlijk op.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:38
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:48:
[...]

Wellicht is onze fout dat we logica en ratio proberen toe te passen op iets waar geen logica en ratio aan te pas komt.

Kweenie of je de campagne beelden wat gevolgd hebt, maar ik zie onwaarschijnlijk weinig rationele argumenten voorbij komen om voor iemand te kiezen. De mensen die stemmen en zich daar over uitspreken doen bijzonder weinig rationeel gedrag vertonen. De insurrectie 6 januari liet bijzonder weinig zien van enige vorm van rationeel handelen.

Dus: als we willen begrijpen, werkelijk begrijpen, wat er gebeurt, dan is het de emotie, de onderbuik, de motieven die daaruit voortvloeien die relevant zijn. Of Trump nu crimineel of niet is, de waarheid spreekt of niet, het maakt allemaal niets uit - dus, wat maakt dan wel uit? Waar zijn mensen zo bang voor, dat ze liever op hem stemmen dan op de ander?

Andersom geldt hetzelfde, ook al is het democraten spel nog steeds om de morele 'highground' te claimen om daar vervolgens op nat te gaan, want zo enorm moreel superieur zijn die natuurlijk ook niet per definitie. Ze zijn alleen te laat begonnen met dezelfde tactieken hanteren als de republikeinen - maar als ze ooit weer willen winnen zullen ze nepotisme en cultisme moeten omarmen, in de huidige setting.
Zeker. Ik heb ook geprobeerd wat pro-Trump media tot me te nemen dus ik ben niet heel verbaasd. Net als bij extreem-rechts in Nederland: mensen willen een simpele oplossing en lopen achter degene aan die ze die belooft. De bijbehorende cognitieve dissonantie wegwerken gaat kiezers schijnbaar vrij makkelijk af, dat ze "ook wel eens iets geks zeggen" / "iets waar ik niet echt achter sta" nemen ze op de koop toe.

De twee grote fouten van de democraten zijn wat mij betreft (1) zich mee laten slepen in het spel van tegenstander-bashen. Never argue with an idiot a populist, he will drag you down to his level and beat you with experience. Ze hadden gewoon zelf met een goed verhaal moeten komen en daarop aansluitend (2) hun verhaal was teveel de moral high ground. Zeker, democratie is belangrijk, klimaattransitie is belangrijk, de migrantenstroom beteugelen op een menselijke manier heel nobel. Maar de gemiddelde Amerikaan op het platteland kijkt in zijn portemonnee en wenst dat die voller wordt, en hoort vanuit één kamp daarvoor gefantaseerde oplossingen en vanuit het andere kamp géén oplossingen. Als dat de enige twee keuzes zijn die je hebt...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13
D-e-n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:56:
Maar juist partijen aan de radicale rechter zijde willen hun levensstijl opleggen.
Boeken en voorlichting moet worden verboden en onwelgevallige media moeten worden gecensureerd of opgeheven.

Juist progressieve partijen staan voor ieders ontplooiing. Onder bewind van Trump of Wilders krijgen tegenstanders veel minder ruimte dan ze zelf hebben gekregen de laatste decennia.
Je voorbeeld klopt natuurlijk, maar het kan ook anders worden ervaren. Voorbeelden vanaf de andere kant: verplicht elektrische auto moeten kopen, minder vlees eten. Misschien vind jij het geen vergelijkbare voorbeelden, maar zo kan het wel worden ervaren.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:44
Toen "Links" (eigenlijk gematigd rechts) in 2020 de Presidentsverkiezingen won, is de aanhang van Trump met geweld het capitool binnengedrongen. Ook geen fantastisch sportief gedrag. Tot zover heeft Links in de VS dit nog niet gedaan in 2024. Maar we gaan het zien.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:27

Kheos

FP ProMod
Requiem19 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:40:
[...]

De beste metafoor die ik zie is die van Maslov piramide:

[Afbeelding]

Trump et al richten zich nagenoeg volledig op de onderste twee lagen van de menselijke behoeften. Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid.

Het tegengeluid van links richt zich vooral op de bovenste lagen: ingewikkelde problemen zoals het klimaat, geo-politiek, gender-rechten etc. Allemaal - in mijn ogen - extreem belangrijke punten. Maar wel punten waar een mens pas over nadenkt als hij behoorlijk tevreden is met de onderste twee peilers van de piramide.

Links (in zoverre je democraten zo kunt noemen) heeft in de kern vooral een boodschap 'je mag straks X en Y niet meer, omdat het slecht is voor het klimaat, of omdat we geld nodig hebben voor Oekraine'. Dat is natuurlijk niet letterlijk hoe ze het zeggen, maar dat is wat mensen horen.

Van 'links' mag je 'minder' en van rechts mag je 'meer'. Voor mensen die vooral aan de onderkant van de piramide zitten in hun leven, is het dan wel makkelijk kiezen...

Daarbij denken de mensen aan de onderkant van de piramide over links vooral 'jeeeeemineeeee waarom heb jij het over die vage problemen verweg terwijl ik 3 baantjes moet draaien om m'n kind naar school te kunnen laten gaan. Kun je MIJN probleem niet eerst oplossen'. Dat zorgt voor een enorme disconnect.

Links zal zich moeten heruitvinden. Want het is pretty fucking obvious dat de oude strategie volledig ingehaald is. Wat is dan de oplossing? In de eerste plaats meer richten op de onderkant van de piramide. En in de tweede plaats wat mij betreft wat meer leugentjes voor best wil durven te vertellen. Een eigen verhaal, een eigen geluid dat niet helemaal waar hoeft te zijn. Anders vecht je met 1 hand achter je rug tegen de tegenpartij die de waarheid volledig opzij gezet heeft.
Met die nuance dat rechts er een handje van weg heeft om die problemen ook niet aan te pakken maar de oorzaak steeds te externaliseren.
Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid...? Pas maar op want de immigranten gaan alles afpakken, en als die het niet doen is het wel de linkse media, leerkrachten, moslims, lbgtq+, de woke beweging, BLM... Basically iedereen die het niet eens is met ons is de vijand. Stem op ons en we gaan al die groepen hardhandig aanpakken. Lost dat het probleem niet op? Geen probleem, we vinden een paar nieuwe groepen uit en nu zijn die de vijand. En de carrousel blijft ronddraaien.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-12 17:51
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:59:
[...]

Als je nou nog beargumenteerd waarom je dat denkt kunnen we er misschien iets van leren. Nu lijk je gewoon te trollen.
*knip*
Dit is dus zinloos flamen op kandidaten.

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2024 10:22 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Fornoo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:09:
[...]

Misschien moet je je eens verdiepen waarom mensen vatbaar worden voor het Trumpisme?

Kijk voorbij het grote oranje monster. Waarom zouden mensen op een figuur als Trump stemmen als ze een tevreden en comfortabel leven lijden?

Idealisme even laten varen en kijken naar het alledaagse leven van Jan Modaal in Amerika de afgelopen 40 jaar.
Dat is natuurlijk ontzettend interessant. Daar zie je parallellen van ook hier in Europa, maar ook in Zuid-Amerika bijvoorbeeld. Aan de ene kant denk ik dat het leven van Jan Modaal door heel veel mensen overschat wordt. Tegelijkertijd denk ik dat Jan Modaal zijn eigen levensstandaard ook heel erg onderschat. Ergens daartussenin zal het meest passend zijn.

Wat je natuurlijk ook ziet is dat de huidige samenleving en zijn mogelijkheden veel mensen hoop biedt. Op een betere toekomst. Op een fijnere baan, meer te besteden, een mooier huis, kinderen laten studeren. Je kunt van weinig iets maken. Kortom, de bootstraps enzo.

Die hoop, want voor velen blijft het daar bij, zien velen ook vervliegen. Terecht of onterecht. Er moet minder en bewuster worden geconsumeerd voor het klimaat. Je dagelijkse uitgaven, die toch al een significant stuk van je inkomsten zijn, worden duurder. En blijven duurder worden. De media heeft vanuit jouw perspectief vooral aandacht voor ver-van-je-bed-shows. LGBTQI, klimaat, oorlog, diversiteit.

Tel daarbij op dat de overheid vaak onbetrouwbaar is gebleken. Onduidelijk. Half af.

Als je in een vorm van paniek verkeert, dan kies je radicaal. Zie Trump, zie Wilders, zie Argentijn-van-wie-ik-de-naam-kwijt-ben. Maar zie ook Zelensky.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:54
eamelink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 01:00:
[...]

Het lijkt erop dat je je veel zorgen maakt over migratie. Dat is best begrijpelijk gegeven de hoeveelheid nieuws en ophef over dit onderwerp. Maar het is goed om eens kritisch te beschouwen wat er waar en niet waar is in dit debat! Probeer bijvoorbeeld eens uit te zoeken wat de daadwerkelijke standpunten zijn rond migratie van de vier partijen die je noemt, zodat je zeker weet dat je je op de juiste informatie baseert en niet op basis van wat iemand anders hoopt dat je gelooft. Dan zul je bijvoorbeeld zien dat elk van deze vier partijen kritisch is op arbeidsmigratie en ze ook op zoek zijn naar grip op asielmigratie.
Types als Wilders en Trump hebben het de hele tijd over "migratie" maar eigenlijk bedoelen ze "mensen met een kleurtje die een ander geloof hebben dan ik". Ben daarom ook wel benieuwd wat iemand als Wilders gaat roepen als door de klimaatveranderingen straks de eerste ladingen Spanjaarden, Grieken, Italianen etc. voor de poort staan, mensen die nog Gristelijker zijn dan Wilders zelf....

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
D-e-n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:56:
[...]

Eerder het tegendeel. Volgens mij zal iedere politicus proberen te vertellen hoe hij of zij vindt dat de samenleving moet worden ingericht. Niks mis mee.

Het zal een beetje van beide zijn. Velen stemmen nu meer rechts, omdat ze het 'bemoeien' van links zat zijn. Aan de andere kant gaat het nu teveel naar rechts, zodat er van daaruit ook weer een groep zal zijn die de dupe is en weinig meer mag.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

*knip*
Daar is een TR voor.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2024 10:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• oldgrumpy
  • Laatst online: 17-12 14:19
*knip*
Idem met hierboven.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2024 10:23 ]

• D-e-n
Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:00:
[...]

Het zal een beetje van beide zijn. Velen stemmen nu meer rechts, omdat ze het 'bemoeien' van links zat zijn. Aan de andere kant gaat het nu teveel naar rechts, zodat er van daaruit ook weer een groep zal zijn die de dupe is en weinig meer mag.
Definieer "bemoeien"? En hoe werkt dat in landen als Nederland waar links überhaupt geen macht heeft? Probleem van de Democraten is eerder dat ze te weinig links zijn geweest in plaats van teveel. Een beetje als de PvdA

• siggy

siggy

Wait.... what?

JohanNL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:59:
[...]

Een procent of 2, dat stelt nou echt niet zoveel voor.
Maar de media zit hier ook veel aandacht aan te besteden en blaast het zoals gewoonlijk op.
Het gaat over valuta, en niet crypto. 2% binnen nog geen 24 uur is absurd. Zo ziet dat eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toceSxZEXqypSTj73LeW6LHxh3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pU32NHDz7ieeoWbNkzK6EXfN.jpg?f=fotoalbum_large

Het is maar de vraag of een dergelijke stijging doorzet, maar 2% afdoen als 'maar'. Alle import in één klap 2% duurder. Dat scheelt flink wat geld, geld wat wij gaan dokken. Als die USD verder stijgt naar de 1/1, dan is het helemaal geen lol voor Europa.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:23

Player1S

Probably out in the dark

Virtuozzo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:00:
[...]

Tja, dat zeiden veel mensen in Weimar ook.
Ze gaan het te laat in zien want Juan de tuinman is hier legaal.... die gaan ze toch niet terugsturen? Betty van accounting is lesbisch maar zo'n aardige vrouw. Die gaan ze toch niet aanpakken? Abortus is murder maar oh jee nu is mijn dochter zwanger maar is niet viable en moet een abortus ondergaan om zelf te overleven.......

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Requiem19
  • Laatst online: 02:19
Kheos schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:00:
[...]

Met die nuance dat rechts er een handje van weg heeft om die problemen ook niet aan te pakken maar de oorzaak steeds te externaliseren.
Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid...? Pas maar op want de immigranten gaan alles afpakken, en als die het niet doen is het wel de linkse media, leerkrachten, moslims, lbgtq+, de woke beweging, BLM... Basically iedereen die het niet eens is met ons is de vijand. Stem op ons en we gaan al die groepen hardhandig aanpakken. Lost dat het probleem niet op? Geen probleem, we vinden een paar nieuwe groepen uit en nu zijn die de vijand. En de carrousel blijft ronddraaien.
Scapegoating is inderdaad ook een zeer beproefde strategie die al jarrennnnnnn prima werkt (jaren '30 zijn daar een prima voorbeeld van helaas....).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

oldgrumpy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:03:
[...]

Had je nu echt deftige argumenten verwacht?
*knip*
We spelen hoe dan ook niet zo op de man.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2024 10:21 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Compuchip87
Player1S schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:03:
[...]

Ze gaan het te laat in zien want Juan de tuinman is hier legaal.... die gaan ze toch niet terugsturen? Betty van accounting is lesbisch maar zo'n aardige vrouw. Die gaan ze toch niet aanpakken? Abortus is murder maar oh jee nu is mijn dochter zwanger maar is niet viable en moet een abortus ondergaan om zelf te overleven.......
Jaaaa, maar dát zijn de goeien.

Rules for thee...

• olafmol
siggy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 01:11:
[...]

Ik maak me geen zorgen om migratie. Maar wel om integratie. En die is er niet. Gewoon niet.
In Amerika wel (voorbeeld als ik een collega met een Noord-Afrikaans uiterlijk en naam vraag "waar kom je vandaan?" kijkt ie me aan, en zegt "Texas, hoezo?" En dan moet ik zeggen "ik bedoel, waar komen je ouders vandaan" en dan hebben we een tijdje een verwarrend gesprek en dan zegt ie "ohhhhh, ja op zo'n manier, uit Egypte". De melting-pot is echt wel effectief in de US hoor. Het valt me altijd op hoe gesegregeerd het hier in Nederland is, in de US is dat op heel veel plekken echt niet het geval.

Maar het punt dat ik daarmee wil maken: het hele immigratie/integratie argument is daarmee in mijn ogen gewoon onzin, het wordt gebruikt/misbruikt door mensen als Wilders en Trump om aanhangers te verzamelen onder mensen die "gewoon" bang zijn dat wat ze hebben kwijt raken of moeten delen, en/of die alleen aan zichzelf denken, en gewoon steeds rijker willen worden. En vaak ook heel bang zijn voor alles wat ze niet kennen, of uberhaupt gewoon bang.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 06-11-2024 10:05 ]

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-12 13:52
Virtuozzo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:00:
[...]

Tja, dat zeiden veel mensen in Weimar ook.
Het mogelijke resultaat doet mij meer denken aan the handmaid's tale trouwens.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:36
Totdat rechts een einde maakt aan ons recht van
vrije meningsuiting blijven we zeuren. Zou zeggen deal with it.

Wat we niet zullen doen is een gewapende staatsgreep supporten of toejuichen. Of de legitimiteit van de verkiezing in twijfel trekken.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:59:
[...]

Als je nou nog beargumenteerd waarom je dat denkt kunnen we er misschien iets van leren. Nu lijk je gewoon te trollen.
Maar ook dat ze geen speech heeft gegeven :F

Misschien is de uitslag nog niet officieel of het moment er nog niet naar? En als ze die speech heeft gegeven is daar wel wat aan mis.

Nee het op de man spelen, groot en sterk voordoen is genoeg tegenwoordig om te winnen dat blijkt wel weer. Verbazend is het niet, we zien het hier ook en het wordt steeds moeilijker om te modereren.
Welke plannen je hebt, hoe je ze wil uitvoeren oftewel de inhoud is niet meer belangrijk. Sociale media doet zijn werk met de inhoud steeds verder weg te snoeien.

Tweakers Discord

• olafmol
AMARONE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 03:27:
Onbegrijpelijk dat je toch weer op zon man gaat stemmen. Maar goed, we gaan het meemaken.
Doen we in Nederland niet heel anders toch, ook al zo'n raar kapsel dat populair is hier...

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
D-e-n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:58:
[...]

Zo vreemd dat het anno 2024 "links" is om je zorgen te maken over ronduit fascistische figuren die de macht grijpen. Antifascisme is niet links of rechts
Inderdaad, en dan weer een "Wir haben es nicht gewusst" als de hele teringbende omvalt, terwijl ze alle informatie hebben om een weloverwogen keuze te maken, maar te lui zijn om zich te laten informeren.
Ik vind politiek ook geen hol aan, maar als ik mede de toekomst bepaal voor iedereen wil ik wel begrijpen wat ik kies en waarom. De meeste mensen die nu blij zijn kunnen niet met argumenten komen waarom, het gaat alleen maar om haantjes gedrag en het napraten van bewezen onzin.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-12 14:01

Sebazzz

3dp

Ik ben benieuwd of we nog duidelijk krijgen in hoeverre (Russische) desinformatie en Elon's megafoon hebben bijgedragen aan deze uitslag.
Kheos schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:00:
[...]

Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid...? Pas maar op want de immigranten gaan alles afpakken, en als die het niet doen is het wel de linkse media, leerkrachten, moslims, lbgtq+, de woke beweging, BLM...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or6ztShxPyQQwLamieRpZOi2PtM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GiseZAfVkrEPqM3xLEtHHGSu.png?f=user_large

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-12 10:03
D-e-n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:44:
[...]

Dat veel geplugde riedeltje hoor je hier ook altijd maar ondertussen doen de extreme clubs waar wel op wordt gestemd helemaal geen zak aan de problemen van de arbeidersklasse. Hier niet en in de VS niet. Er valt genoeg aan te merken op pakweg GL of de democraten maar ze doen heus meer voor de arbeider dan Trump of Wilders.

Edit:
En uiteindelijk klopt het ook niet. Niet de Republikeinse meerderheid is het probleem, die was er wel vaker. Het probleem is dat die partij is overgenomen door fascisten als Trump en Musk. Dat is allesbehalve de schuld van de democraten.
Het echte probleem is het verharden van de maatschappij en de verdeeldheid die door de media en social media wordt uitvergroot. Je hoort niets of amper iets over de zorgen die beide partijen juist verbind, omdat het een politiek spelletje is en dat vergeten mensen.
Beide kanten zitten in hun bubbel, waarbij een normaal debat zo goed als onmogelijk is, want iedereen waarbij de mening niet stroomt zoals de grote menigte die wordt weggepest of uitgemaakt voor idioot. Dit merk je zelfs hier op Tweakers.

Dit veroorzaakt dat er niet meer gedebatteerd of gediscussieerd wordt, alleen nog binnen hetzelfde politiek spectrum en dat geeft juist een podium voor extremere stromingen binnen deze groepen en dus ook in de politiek zelf. In de VS met maar twee grote partijen zijn de verschillen nu eenmaal groter, omdat ze met veel punten lijnrecht tegenover elkaar staan.

Reacties zoals die van jou verergeren het politieke debat, omdat er constant woorden gebruikt worden als extreem, fascisten of racisten. Het over generaliseren van grote groepen mensen die gewoon willen dat er naar hun problemen wordt geluisterd, in plaats van dat ze in een politiek hoekje worden gedrukt, omdat er weinig alternatieven zijn.

Als ik de media en het internet moest geloven dan zat Harris al in het Witte huis. Dit laat maar zien hoe ver de media en social media af staat van de werkelijkheid, net als een grote meerderheid die op internet druk bezig is.

Wat veel mensen vergeten is dat een enorm grote groep mensen die stemmen, zowel in de VS als hier een leeftijd heeft van 50+ en weinig op internet en social media zit. En gelukkig al die onzin, bangmakerij en haat bespaard blijft.

Wat minder op internet, social media en meer in de echte wereld zouden bepaalde mensen goed doen.

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
D-e-n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:03:
[...]

Definieer "bemoeien"? En hoe werkt dat in landen als Nederland waar links überhaupt geen macht heeft? Probleem van de Democraten is eerder dat ze te weinig links zijn geweest in plaats van teveel. Een beetje als de PvdA
Ze hoeven ook niet aan de macht te zijn om dat duidelijk te hebben, hun hele agenda spreken ze telkens uit. Er wordt te weinig op links gestemd, omdat ze willen hebben dat wij groener moeten gaan leven, bepaalde producten niet meer mogen gaan nuttigen/eten etc. Mensen zien dat als bemoeienis en daarmee schieten ze zich in hun eigen voet.

Eerder in dit topic werd al aangehaald dat links moet gaan kijken hoe ze zichzelf gaan promoten en terecht. Hoe ze zichzelf nu in de markt zetten is gewoon arrogant en naïef.
Compuchip87 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:59:
[...]

Zeker. Ik heb ook geprobeerd wat pro-Trump media tot me te nemen dus ik ben niet heel verbaasd. Net als bij extreem-rechts in Nederland: mensen willen een simpele oplossing en lopen achter degene aan die ze die belooft. De bijbehorende cognitieve dissonantie wegwerken gaat kiezers schijnbaar vrij makkelijk af, dat ze "ook wel eens iets geks zeggen" / "iets waar ik niet echt achter sta" nemen ze op de koop toe.

De twee grote fouten van de democraten zijn wat mij betreft (1) zich mee laten slepen in het spel van tegenstander-bashen. Never argue with an idiot a populist, he will drag you down to his level and beat you with experience. Ze hadden gewoon zelf met een goed verhaal moeten komen en daarop aansluitend (2) hun verhaal was teveel de moral high ground. Zeker, democratie is belangrijk, klimaattransitie is belangrijk, de migrantenstroom beteugelen op een menselijke manier heel nobel. Maar de gemiddelde Amerikaan op het platteland kijkt in zijn portemonnee en wenst dat die voller wordt, en hoort vanuit één kamp daarvoor gefantaseerde oplossingen en vanuit het andere kamp géén oplossingen. Als dat de enige twee keuzes zijn die je hebt...
Toch klopt dat niet. Dat laatste. Het is een observatie die in hoge mate een projectie is vanuit consumptie van media narratieven.

Het mag best opgemerkt worden hoe uniform die laatste waren in focus op behoud van het “it’s the economy, stupid” narratief voor associatief gedrag Republikeins. Ondertussen lag de keuze bij selectie van wat men van Democraat in beeld bracht of het draaiboekje van “soft topics”.

Als we dat afzetten tegen de inhoud van campagne boodschappen bij bijeenkomsten, local initiatives, content en town halls & zo meer (dit is ook goed zichtbaar in de publicaties die hier voorbij zijn gekomen van het weinige wat nog rest van Local News) dan valt wel op dat 70% van D narratief gericht was op economy en stabiliteit. Maar ja, daar staat tegenover de gigantische News deserts die gevuld zijn geworden met het Pink Slime fenomeen.

Dit is een aspect in dit alles waar menige student hier nog op kan gaan afstuderen, de voorspelde, bepalende, rol en functie van specifieke media ecosystemen bij perceptie management en de innovaties in local & regional targeting. Met stil aandeel van “AI” in Pink Slime distributie.

Het is ook uiterst interessant om te zien hoe via feed agencies media hier de constructie van perceptie overnemen, zonder controle van constructie uit klassieke (best gekende) selectie / de selectie mechanismen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• JohanNL
  • Laatst online: 21:44
siggy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:03:
[...]

Het gaat over valuta, en niet crypto. 2% binnen nog geen 24 uur is absurd. Zo ziet dat eruit:
[Afbeelding]

Het is maar de vraag of een dergelijke stijging doorzet, maar 2% afdoen als 'maar'. Alle import in één klap 2% duurder. Dat scheelt flink wat geld, geld wat wij gaan dokken. Als die USD verder stijgt naar de 1/1, dan is het helemaal geen lol voor Europa.
Omdat het zo'n nek-aan-nek race was (aldus de polls) en je dan veel speculanten krijgt is het niet gek nee.
Dat een sterke USD zo slecht voor ons zou zijn wil ik ook wel betwisten; onze export is dan namelijk weer goedkoper voor de Amerikanen en de producten die we halen uit de USA zijn dan mogelijk weer lucratiever te halen uit de EU.
Zover mogelijk natuurlijk, maar ik zou er niet zo over in zitten.

In vino veritas, in aqua sanitas

• siggy

siggy

Wait.... what?

olafmol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:04:
[...]

In Amerika wel (voorbeeld als ik een collega met een Noord-Afrikaans uiterlijk en naam vraag "waar kom je vandaan?" kijkt ie me aan, en zegt "Texas, hoezo?" En dan moet ik zeggen "ik bedoel, waar komen je ouders vandaan" en dan hebben we een tijdje een verwarrend gesprek en dan zegt ie "ohhhhh, ja op zo'n manier, uit Egypte". De melting-pot is echt wel effectief in de US hoor. Het valt me altijd op hoe gesegregeerd het hier in Nederland is, in de US is dat op heel veel plekken echt niet het geval.

Maar het punt dat ik daarmee wil maken: het hele immigratie/integratie argument is daarmee in mijn ogen gewoon onzin, het wordt gebruikt/misbruikt door mensen als Wilders en Trump om aanhangers te verzamelen onder mensen die "gewoon" bang zijn dat wat ze hebben kwijt raken of moeten delen, en/of die alleen aan zichzelf denken, en gewoon steeds rijker willen worden. En vaak ook heel bang zijn voor alles wat ze niet kennen, of uberhaupt gewoon bang.
Je steld een onduidelijke vraag en bent dan verbaasd dat je een ander antwoord krijgt dan wat je verwachtte ;) En het zegt helemaal niks over integratie. De normen en waarden zijn veel belangrijker en impactvol dan antwoorden dat je uit Rotterdam of Venlo komt.

En immigratie is geen onzin. Kijk eens naar Zweden vs Denemarken. Dat zijn echt reeele issues. Maar dit gaat verder veel te ver off topic en belandt alleen maar in de welbekende 'kampen'. Juist dit simpelweg wegzetten is net zo populistisch als simpele oplossingen. Vooral dankzij daardoor maakt half europa een ruk naar rechts.

• olafmol
RobbieB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:12:
[...]

Omdat Trump beloofd dat alles bij het 'oude' blijft. Terwijl we op een punt in de geschiedenis zijn dat we harde keuzes moeten gaan maken die impact gaan hebben op onze levensstijl. En dat willen mensen niet.

Dat is precies dezelfde reden als waarom Orban en Wilders winnen. Mensen willen geen verandering. Daarbij boeit het ze niet dat het poppetje dat hun gedachten verwoord een immoreel persoon is. Zolang hun eigen belangen maar behartigd worden.
100% dit. Alles wat ook maar anders/nieuw is, is eng, en moet weg/dood/kapot/uitgelachen worden. Want het een potentiële verandering van je eigen levensstandaard. Dus klimaatverandering bestaat niet, vluchtelingen maken alles kapot, en immigranten moeten weg want ze pakken ons geld af. En als straks die muren er staan verzinnen de heren met de vreemde kapsels wel weer wat anders om de schuld aan te geven.

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-12 12:51
olafmol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:04:
[...]

Je scheert wel een gigantisch land over 1 kam op deze manier. De zuidelijke staten ervaren wel degelijk uitdagende situaties met een enorme instroom aan Zuid-Amerikanen die een beter leven hopen te vinden in de VS. Onzin is het zeker niet. Het is niet voor niks dat die 'wall' zo'n belangrijk thema is.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik stem al zolang als ik gerechtigd ben, links. Het is niet zo dat ik rechts niks gun, en in NL geloof ik nog altijd in een eerlijk kiesproces (en een oprechte rechterlijke macht die functioneert), maar ik denk bij de rechtse rethoriek vaak een deel onverdraagzaamheid te zien, een ander niks gunnen. Ik vind ook dat veel mensen de kunst niet beheersen van kritisch naar zichzelf kijken.

Als de trump stemmers redeneren (las ik hier net in het topic) á la 'harris belooft ons geen extra geld en trump wel' waarom gaat er dan geen lampje branden over 'hoe dat kan'? Dat geld moet ergens vandaan komen. Ik heb mijn oma wel eens geprobeerd uit te leggen 'voor niks gaat alleen de zon op' als het gaat over 'gratis' zaken op internet. En haar standpunt was 'het boeit me niet wie ervoor betaalt, als ik het maar niet ben'. Dan sta je ook echt niet open voor 1) andermans positie en 2) eventuele gevolgen.

Het is me geen raadsel hoe Trump dit aan het winnen is. Harris lijkt mij overigens ook geen ideale kandidaat, dat hele 2-partij systeem is gewoon machtig vreemd en hoe ze uit miljoenen inwoners telkens weer met twee totaal incompetente mensen aan kunnen komen zetten is me wél een volstrekt raadsel.

Waar ik vooral bang voor ben, zijn de beloftes die hij heeft gedaan 'als hij president wordt'. Het verder laten oplaaien van conflicten, gevaarlijke wereldpolitiek bedrijven, vriendjes worden met rusland, contracten en afspraken negeren, het is zomaar allemaal mogelijk. En dat kan ons ook raken. Die man is gewoon echt niet geschikt om in een positie van macht te verkeren, dat hij heeft hij met zijn bedrijven al jaren bewezen, maar net wat hier ook gezegd werd, blijkbaar is men heel goed in staat daar omheen te denken.

Verwijderd

Cid Highwind schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:50:
[...]

Hier gaan we weer.... :|

Het feit dat je het zo ongenuanceerd doch passief aggresief en provocatief stelt, geeft aan dat je van de kiesstelsels, noch de aanloop naar de verkiezingen, weinig kaas hebt gegeten.

Hier verder op ingaan lijkt me behoorlijk off topic.
*knip* maak alleen een topic report aan als je dit vind, maar maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 12:00 ]

• JAHRASTAFARI
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:02:
[...]

De vraag was waarom je blij met Trump was en je komt met een filmpje over Kamala :? Is dat het niveau van jouw overwegingen?
Trump staat bij mij voor:
- Grenzen dicht en een legale toelating van migranten in aantallen dat het land aan kan
- Migranten geen voordelen geven die je de eigen bevolking ook niet geeft (bijv. belofte 50k gratis bij aankoop huis)
- Rechttoe rechtaan communicatie, zeg wat je denkt en wilt doen (kamala antwoord nooit op een vraag)
- Open communicatie met de pers - Kamala heeft nog nooit een open persconferentie gehouden, Joe Biden vrijwel alleen via zijn press secretary, ook daar werden vragen nooit echt beantwoord
- Een uitweg uit de vreselijke Oekraïne oorlog
- Een faire nato bijdrage voor alle deelnemers
- Een EU die meer zelf de broek ophoudt, dan leunt op de VS
- Vrouwensport waar transseksuelen niet toegelaten worden, vrouwensport voor de vrouwen dus
- Gezondere handelsbetrekkingen met China
- Hopelijk een einde aan ver doorslaande woke en DEI koers, waar huidskleur belangrijker lijkt te zijn dat je karakter. Ik ben opgevoed om geen kleur te zien, maar nu lijkt alles opeens te draaien om je identiteit. Ik vind identiteitspolitiek vreselijk omdat het voorbij gaat aan de kracht van elk individu. Uitwassen als het benadelen van aziatische mensen bij toelating tot universiteiten is hopelijk blijvend geschiedenis. Nieuw racisme, waar we niet mee vooruitkomen als mensheid

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 06-11-2024 10:16 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:03
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:00:
[...]

Dit zegt voor mij alles hoe nep kamala is, ze doet alsof ze aan het bellen is met iemand, maar heeft de iphone op fotograferen staan.

YouTube: BUSTED…😂😂😂
For the record, ik kan foto's maken tijdens het bellen. Wat bewijst dit precies dan volgens jou? Dat haar oor de fotoknop heeft aangeraakt?

Wat je laat zien is een gebrek aan kritisch denken en een confirmation bias. Dit helpt enorm om te begrijpen waarom mensen Trump stemmen en desinformatie werkt. Heb je nog meer voorbeelden om je punt te maken, of laten we het hierbij?

Edit: als ie tegen illegale immigratie is moet ie volgens mij eerst Musk eruit gooien, nu blijkt dat ie gelogen heeft op zijn immigratie formulieren. Maargoed, je zal zelf vast genoeg redenen kunnen verzinnen waarom de regels voor iedereen gelijk zijn, behalve voor sommigen. Selection bias ftw!

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-11-2024 10:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• olafmol
HansPatat050 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:12:
[...]

Je scheert wel een gigantisch land over 1 kam op deze manier. De zuidelijke staten ervaren wel degelijk uitdagende situaties met een enorme instroom aan Zuid-Amerikanen die een beter leven hopen te vinden in de VS. Onzin is het zeker niet. Het is niet voor niks dat die 'wall' zo'n belangrijk thema is.
Maar dit is toch precies het hele probleem? Als je gewoon naar de hele wereld kijkt: wij (lees de 1e wereld, oa Europa) hebben het al een paar eeuwen goed, en nu heel erg goed, en nu gooien we de deuren op slot, en halen de ophaalbrug op, en zeggen dat alle andere mensen in de 2e en 3e wereld het maar zelf moeten uitvogelen, want wij gaan onze rijkdom niet opgeven, en zij moeten zeker niet gaan doen wat onze voorouders ooit wel hebben gedaan. Lekker houdbaar idee.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:45

FreakNL

Well do ya punk?

Mektheb schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:17:
[...]

Krijgt die Fransoos met zijn uitspraken van 10 jaar geleden toch nog gelijk, EU moet het zelf doen.
Financieel Militair etc
Zsm losmaken van de VS is echt het devies. In alles. Economisch, militair, etc… Dat land is gewoon een failed state. Dat was het overigens al voor Trump. Het is een land waar zoveel fout aan is. Te beginnen met het diepgewortelde Institutioneel racisme. Alleen dat gaat het land al verscheuren….

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51

-tom-562

Oliesjeik

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:14:
[...]

- Grenzen dicht en een legale toelating van migranten in aantallen dat het land aan kan
- Migranten geen voordelen geven die je de eigen bevolking ook niet geeft (bijv. belofte 50k gratis bij aankoop huis)
- Rechttoe rechtaan communicatie, zeg wat je denkt en wilt doen (kamala antwoord nooit op een vraag)
- Open communicatie met de pers - Kamala heeft nog nooit een open persconferentie gehouden, Joe Biden vrijwel alleen via zijn press secretary, ook daar werden vragen nooit echt beantwoord
- Vrouwensport waar transseksuelen niet toegelaten worden, vrouwensport voor de vrouwen dus
- Hopelijk een einde aan ver doorslaande woke en DEI koers, waar huidskleur belangrijker lijkt te zijn dat je karakter. Ik ben opgevoed om geen kleur te zien, maar nu lijkt alles opeens te draaien om je identiteit. Ik vind identiteitspolitiek vreselijk omdat het voorbij gaat aan de kracht van elk individu. Uitwassen als het benadelen van aziatische mensen bij toelating tot universiteiten is hopelijk blijvend geschiedenis. Nieuw racisme, waar we niet mee vooruitkomen als mensheid
"Geef je over" is geen uitweg

Vaak bu'j te bang!

Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ze hoeven ook niet aan de macht te zijn om dat duidelijk te hebben, hun hele agenda spreken ze telkens uit. Er wordt te weinig op links gestemd, omdat ze willen hebben dat wij groener moeten gaan leven, bepaalde producten niet meer mogen gaan nuttigen/eten etc. Mensen zien dat als bemoeienis en daarmee schieten ze zich in hun eigen voet.

Eerder in dit topic werd al aangehaald dat links moet gaan kijken hoe ze zichzelf gaan promoten en terecht. Hoe ze zichzelf nu in de markt zetten is gewoon arrogant en naïef.
Dat is zo’n flauwekul dat het bijna grappig is. Ware het niet dat daar een frontman van georganiseerde misdaad en autoritaire oligarchie staat. Het is wel iets om eens over na te denken.

De crux is dat wat we “links” noemen nogal een projectie is, een afwijzen van de consequenties van ons eigen handelen. We stapelen de rekening op, we zien slechts een deel van het spectrum daar mee om willen gaan, want op gegeven moment ontsnappen we er toch niet aan, maar we wijzen dat reflexief af - want ja, rekening, ugh. Confrontatie met eigen aandeel in de soep.

We volgen dan liever, en lopen mee wat het meeste prikkelt. De realiteit en complexiteit daarvan doet er dan niet meer toe, waarheden worden lastig, we herinneren ons steeds meer selectief aan prikkels, met als uiteindelijk gevolg een volledig zelfstandig aangedreven ondermijnen van eigen belangen.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 16:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ik denk om eerlijk te zijn dat daarachter vooral de kosten zitten. Groener worden is vaak ook kosten maken en dat zien we hier in Nederland ook. de zonnepanelen en windmolens belasten het energienet dus daar moet geld in worden gestoken. Hybride en EV wagens zijn duurder etc. etc. Mensen die onder modaal leven (en dat zijn er nogal wat) die zijn niet bereid die concessies te maken die die zullen per definitie niet stemmen voor een partij wat dat wilt hebben.
Ik denk wel dat de druk op een groenere wereld nu wel definitief voorbij is. Trump heeft aangegeven dat hij niet geloofd in klimaatverandering. Hij zal Tesla hoofdzakelijk steunen omdat het een auto Amerikaans bedrijf is, niet omdat omdat EV's zo geweldig zijn voor het klimaat.

In Europa zien wij dezelfde trend. migratie is belangrijker dan milieu. Als links nog aan de macht wilt komen dan moet hun politieke agenda op de schop. Ze zullen klimaat moeten alten vallen en terug naar waar ze oorspronkelijk zaten; de rechten van de arbeiders.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 16:06
Virtuozzo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:58:
[...]

Wat wij zien verloopt vooralsnog volgens verwachtingen. Het voelt op veel manieren als in de aanloop naar Brexit, laat ik het zo zeggen.

Moscow’s Jill Stein is op specifieke plekken een grote factor gebleken, vote splits. Wat ook heel erg opvalt is hoe succesvol de escalaties door Bibi in Israël geweest zijn, bij specifieke geodemografie. Ook heel erg conform projecties zijn de verschuivingen vanuit microtargeting binnen geodemografie vanuit specifieke media - dit springt heel erg bij de analyses naar voren, de impact van Pink Slime is veel hoger dan in projecties. 60 pagina’s aan rapportages over voter intimidation & gelieerde dynamiek, maar vrij uniform weggezet vanuit politie als niet van impact (duh, constitutional sheriffs fenomeen). De impact van nieuwe voting systems in een aantal staten is ook best opvallend, maar niet onverwacht (heel erg à la Rove).

Wat absoluut opvalt is dat down ballot we dezelfde patronen zien.
Met mijn beperkte kennis bleef een artikel hangen dat Pennsylvania vrijwel altijd de president kiest. Daar zit een groot pro-Israelisch demografie.

Denk je dat Bibi die Galland-actie precies daarvoor gedaan heeft, om de pro-israellobby (of pro Israel gezinde stemmer zo u wilt) net dat laatste duwtje te geven? Ik meen dat buitenlandbeleid voor meerendeel Amerikanen niet belangrijk is en zelfs Israel maar voor 27% van populatie telt, maar het blijven wel belangrijke stemmen natuurlijk.

De goeverneur van Pennsylvania stond ook op de lijst van mogelijke Harris vps. Hij zou afgevallen zijn vanwege te scherp maar ik dacht: dat is wel een jongen die precies die superrechtse stemmers bij trump weg kan halen. Kleine marges. Het was geen landslide.

• olafmol
siggy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:11:
[...]

Je steld een onduidelijke vraag en bent dan verbaasd dat je een ander antwoord krijgt dan wat je verwachtte ;) En het zegt helemaal niks over integratie. De normen en waarden zijn veel belangrijker en impactvol dan antwoorden dat je uit Rotterdam of Venlo komt.

En immigratie is geen onzin. Kijk eens naar Zweden vs Denemarken. Dat zijn echt reeele issues. Maar dit gaat verder veel te ver off topic en belandt alleen maar in de welbekende 'kampen'. Juist dit simpelweg wegzetten is net zo populistisch als simpele oplossingen. Vooral dankzij daardoor maakt half europa een ruk naar rechts.
Moet jij eens opletten wat er gebeurt als straks die muren er staan die Wilders en Trump ed voorstellen. Die gaan echt niks helpen aan klimaatverandering, aan inflatie etc. Lekker vergrijzen, je spaargeld zien verdampen, en niemand die je huis of auto kan repareren, of je billen wil afvegen als je oud en ziek bent. Lekker vooruitzicht.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FreakNL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:15:
[...]

Zsm losmaken van de VS is echt het devies. In alles. Economisch, militair, etc… Dat land is gewoon een failed state. Dat was het overigens al voor Trump. Het is een land waar zoveel fout aan is. Te beginnen met het diepgewortelde Institutioneel racisme. Alleen dat gaat het land al verscheuren….
Het probleem is dat militair gezien 'zsm' uitkomt op een jaar of 30, er zit zo ontzettend veel geld in de ontwikkeling en aankoop van de F35 dat we het niet kunnen veroorloven om dat nogmaals te doen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12 13:28
Mektheb schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:17:
[...]

Krijgt die Fransoos met zijn uitspraken van 10 jaar geleden toch nog gelijk, EU moet het zelf doen.
Financieel Militair etc
en daar zit de grootste pijn voor europa, want dat kost enorm veel geld, daarom verwacht ik ook dat europa in zeer hoge inflatie komt de komende 10 jaar, daarom is zilver/goud en bitcoin de vluchtweg

nothing stops this train

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-12 19:34
-tom-562 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:16:
[...]

Inderdaad, de vleesmolen blijven voeden met mensenlevens is een veel menselijkere oplossing.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• marijn15
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:31
FreakNL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:15:
[...]

Het zou geweldig zijn als Europa dat zou kunnen, helaas zijn we hier ook erg verdeeld. En met de rotte appels als Hongarije, gaat dat alleen nog maar lastiger.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:56
Rene44 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:17:
[...]

Met mijn beperkte kennis bleef een artikel hangen dat Pennsylvania vrijwel altijd de president kiest. Daar zit een groot pro-Israelisch demografie.

Denk je dat Bibi die Galland-actie precies daarvoor gedaan heeft, om de pro-israelloobby net dat laatste duwtje te geven? Ik meen dat buitenlandbeleid voor meerendeel Amerikanen niet belangrijk is en zelfs Israel voor 27% telt, maar het blijven wel belangrijke stemmen natuurlijk.

De goeverneur van Pennsylvania stodn ook op de lijst van mogelijke Harris vps. Hij zou afgevallen zijn vanwege te scherp maar ik dacht: dat is wel een jongen die precies die superrechtse stemmers bij trump weg kan halen. Kleine marges. Het was geen landslide.
Je mag me corrigeren als ik het fout heb, maar volgens mij zijn zowel de democraten als de republikeinen pro-Israël.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Ik zet even de quick reply uit. Speel aub niet op de man, ga niet zinloos flamen op kandidaten en hou het constructief en vriendelijk.

Tweakers Discord

• JAHRASTAFARI
olafmol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:17:
[...]

Moet jij eens opletten wat er gebeurt als straks die muren er staan die Wilders en Trump ed voorstellen. Die gaan echt niks helpen aan klimaatverandering, aan inflatie etc. Lekker vergrijzen, je spaargeld zien verdampen, en niemand die je huis of auto kan repareren, of je billen wil afvegen als je oud en ziek bent. Lekker vooruitzicht.
*knip* offtopic

[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 12:07 ]

Player1S schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:03:
[...]

Wat we juist altijd zien is obeying in advance. Men gaat juist overcompenseren voor het op bewuste en onbewuste niveaus weten van de waarheid.

Anders gezegd, dit is juist wat de motor van accelerationisme is. Men gaat eigen rol zoeken in het normaliseren van het proces, zich medeschuldig maken aan de escalaties, en tja, nu ja, we weten waar mensen toe in staat zijn middels bias.

Let wel, in de meeste projecties zal eerst een zorgvuldig afgestemde focus op het koken van kikkers volgen, want men heeft eerst consolidatie nodig, aandachtspunten court capture en opvreten van bandbreedte middels afleidingen, pas daarna zullen toepassingen van kleptocratie, autocratie en crises volgen.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 16:06
ErikT738 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:19:
[...]

Je mag me corrigeren als ik het fout heb, maar volgens mij zijn zowel de democraten als de republikeinen pro-Israël.
..maar een hoop republikeinen zagen Trump niet zitten. Degene die twijfelden vanwege Israelbeleid Harris en daarom nu Trump met tegenzin hebben gekozen, zouden mogelijk wel Harris gekozen hebben als ze wat andere koers dan Biden hierin zou volgen, nog veel meer pro-israel en een goeverneur met diezelfde staat van dienst (en electoraat). EDIT: ik bedoel dat Biden opzich Israel natuurlijk steunde met wapens, maar publiekelijk Bibi enorm veel tegengas gaf, waar Trump een veel meer álleswatisraeldoetisgoed'-houding aannam. Ook was het overduidelijk dat Bibi eigenlijk gewoon deed waar hij zin in had en Biden keer op keer in zn hemd liet staan. Veel pro israel stemmers kregen met Harris wellicht toch het idee dat ze meer van hetzelfde kwakkelen zou worden. En ik heb het nu even specifiek over pennsylvania, een heel belangrijke staat wbt uitslag. Dienst gouverneur was kandidaat voor Harris VP te worden. Daarmee zou ze die staat wellicht veel beter over de lijn gekregen kunnen hebben. Enfin, hoop speculaas.

[ Voor 37% gewijzigd door Rene44 op 06-11-2024 10:30 ]

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-12 16:27
Gaat Trump nu onder al zijn rechtzaken uitkomen?

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Laat klimaatverandering maar los, geen enkele partij of kamp zal daar fatsoenlijke stappen kunnen zetten. Tov 30 jaar geleden ervaren we klimaatverandering en toch is het niet genoeg om fatsoenlijk wat te doen, sterker nog, zoals eerder aangegeven, economie is en blijft belangrijker dan klimaat. En dat gaat al decennia zo.

Vergrijzing is een probleem, maar om dat op te lossen met migratie is letterlijk geen oplossing. Omdat het de kern van het probleem totaal niet behandeld. We krijgen te weinig kinderen. Dat heeft heel veel redenen, maar die worden allemaal compleet niet opgelost door migratie.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:02
marijn15 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:18:
[...]

Het zou geweldig zijn als Europa dat zou kunnen, helaas zijn we hier ook erg verdeeld. En met de rotte appels als Hongarije, gaat dat alleen nog maar lastiger.
Voeg daar Italië en Nederland ook maar aan toe.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:23

Player1S

Probably out in the dark

jaapstobbe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:22:
uiteraard en de rechters en aanklagers kunnen beter vandaag dan morgen vlucht boeken naar ander land :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• JAHRASTAFARI
-tom-562 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:16:
[...]

Wat is dan jouw oplossing?

Zeggen tegen die Oekrainers, vecht maar lekker verder, ook al laat je daar waarschijnlijk je leven? Hoe lang gaat deze vreselijke vleesmolen nog verder? Of ga je zelf ook meevechten op termijn? Ik liever niet.

Er kan alleen maar een deal al oplossing komen, waarbij Oekraïne land inlevert. Triest en vreselijk, maar ik zie geen andere uitweg.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-12 16:27
[...]

Hier moeten gewoon technische oplossingen voor komen. Dan hoeven we helemaal niet oud en ziek te zijn.

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Blaze85 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Wat wil ik zeggen: als ik een Democraat was, zou ik op een voorsprong van +2,4% nationaal in de polls niet heel gerust met de stand van zaken zijn en al helemaal geen roze bril opzetten. Zeker qua Electoral College, maar zelfs de popular vote is mogelijk in reach van Trump. Just my 2 cents.
Nostradamus :o

[ Voor 29% gewijzigd door Blaze85 op 06-11-2024 10:24 ]

-Bonalds schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:05:
[...]

Het mogelijke resultaat doet mij meer denken aan the handmaid's tale trouwens.
Oh ja. Dat is ook navolgbaar. Atwood heeft veel tijd doorgebracht in Archives II, waar de archieven van Weyrich zijn opgeslagen. Met name de netwerkdynamica en toepassingen van gedragskaders zijn gebaseerd op die draaiboeken. En die draaiboeken zijn nog steeds het fundament voor agenda en methodologie bij de vector van de zeloten, en in toenemende mate bij de corporatisten.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
rmathijssen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:18:
[...]

Inderdaad, de vleesmolen blijven voeden met mensenlevens is een veel menselijkere oplossing.
Het alternatief is de martelkamers van Charkiv voor sommigen en gedwongen verbanning naar Siberië voor de rest. Das dan weer wel prima.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:44
nst6ldr schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:17:
Het probleem is dat militair gezien 'zsm' uitkomt op een jaar of 30, er zit zo ontzettend veel geld in de ontwikkeling en aankoop van de F35 dat we het niet kunnen veroorloven om dat nogmaals te doen.
Een dienstplicht instellen (het hangt in de lucht) gaat ook niet lekker uitpakken in economisch opzicht. Met een verouderende bevolking jongeren twee jaar lang niet laten studeren of werken is kostbaar.

Structureel 20 a 40 miljard aan Defensie uitgeven is een behoorlijke post op de begroting. 20 miljard is ongeveer wat we in 10 jaar aan milieudingetjes hebben uitgegeven.

Verder wordt het interessant wat de fossiele brandstofprijzen gaan doen. Terug naar 2019 gaan we nooit meer, en als Europees continent moeten we onze fossiele brandstof vooral importeren.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:23:
[...]

Zeggen tegen die Oekrainers, vecht maar lekker verder, ook al laat je daar waarschijnlijk je leven? Hoe lang gaat deze vreselijke vleesmolen nog verder? Of ga je zelf ook meevechten op termijn? Ik liever niet.

Er kan alleen maar een deal al oplossing komen, waarbij Oekraïne land inlevert. Triest en vreselijk, maar ik zie geen andere uitweg.
Denk je daar t zelfde over als ze uiteindelijk tot aan hier in Nederland komen? "Nee joh, pak maar".
[...]

*knip* TR volstaat

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 06-11-2024 14:34 ]

• Compuchip87
[...]

Fijn dat er (eindelijk) een Trump-supporter is die ingaat op de "waarom wél"-vraag. Ik bedoel, we kunnen één over één je punten afgaan en discussiëren over waarom het geen positief punt is, niet haalbaar is of een valse tegenstelling creeëren. Maar in ieder geval kudo's voor het doen van de moeite!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:36
[...]

Of de Oekraïners zich over geven en is aan de Oekraïners. We kunnen onze steun intrekken maar niet meer dan dat.

Ik maak me meer zorgen dat Putin strsks zijn zinnen zet op delen van Polen of de Baltische staten.

Om dat te voorkomen is de steun aan de Oekraïne tot dusver erg effectief cynisch genoeg.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:03
Auredium schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:16:
[...]

Ik denk om eerlijk te zijn dat daarachter vooral de kosten zitten. Groener worden is vaak ook kosten maken en dat zien we hier in Nederland ook. de zonnepanelen en windmolens belasten het energienet dus daar moet geld in worden gestoken. Hybride en EV wagens zijn duurder etc. etc. Mensen die onder modaal leven (en dat zijn er nogal wat) die zijn niet bereid die concessies te maken die die zullen per definitie niet stemmen voor een partij wat dat wilt hebben.
Ik denk wel dat de druk op een groenere wereld nu wel definitief voorbij is. Trump heeft aangegeven dat hij niet geloofd in klimaatverandering. Hij zal Tesla hoofdzakelijk steunen omdat het een auto Amerikaans bedrijf is, niet omdat omdat EV's zo geweldig zijn voor het klimaat.

In Europa zien wij dezelfde trend. migratie is belangrijker dan milieu. Als links nog aan de macht wilt komen dan moet hun politieke agenda op de schop. Ze zullen klimaat moeten alten vallen en terug naar waar ze oorspronkelijk zaten; de rechten van de arbeiders.
Populisten hebben gewoon enorm veel 'geluk' dat mensen tienduizend jaar geleden nog in stammen over de steppen rondrenden in groepen van max 100-150 mensen en neurologisch niet in staat zijn om te gaan met het belang van een groep groter dan dat. In de neuropsychologie is dit een bekend fenomeen - dus alles groter dan dat is conceptueel enorm lastig te begrijpen.

Daarbij gaat oorzaak-gevolg doorgaans ook door dezelfde beperkingen zelden verder dan de eerste stap - dus als investeren in groene energie betekent 'kosten' en daarna 'baten' dan gaan veel mensen niet verder kunnen begrijpen dan 'kosten'. Als je dan nog 'onzeker' er aan toevoegt krijg je wat er nu in NL gebeurt: 98% van de PV markt is ingestort omdat we op dit moment onzekerheid hebben over tariefstructuren. Terwijl elke systeemdenker weet dat een overschot aan duurzaam geproduceerde energie enorme rijkdom betekent. Kijk maar naar China, waar systeemdenken de defacto standaard is, ondanks dat ze met meer dan 1 miljard zijn. Nergens worden zoveel zonnepanelen geplaatst als daar, ondanks allerlei uitdagingen. Alleen een olie-minnende populist kan beweren dat zonne energie geen goed idee is - ook al hebben we nu kortzichtige bijwerkingen zoals 'netcongestie'.

Dus: korte termijn denken, tribale cognitieve beperkingen en een schepje onzekerheid en 'you can grab them by the pussy' :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-12 11:25
[...]

[...]
[...]
Onironisch dit lege standpunt noemen is toch wel zo een beetje alles wat er mis is met de politiek. Vervolgens miljoenen vrouwen wel de zeggenschap over eigen buik ontnemen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

mercapto schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:24:
[...]

Het alternatief is de martelkamers van Charkiv voor sommigen en gedwongen verbanning naar Siberië voor de rest. Das dan weer wel prima.
Plus de complete uitwissing van de Oekraïnse identiteit en cultuur, en alle andere vormen van wat we eufemistisch "russificering" noemen. Maar ik denk dat het in werkelijkheid richting een genocide zal gaan :X

Vrees ook met grote vrezen voor Moldavië :X

People as things, that’s where it starts.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22
Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en constateer dat 'links' nogal moeilijk met verliezen om kan gaan. Dit was bij de winst van PVV in Nederland ook al het geval. Zowel Trump als PVV worden op een democratische wijze gekozen, dan moet je toch gewoon je verlies nemen en stoppen met zeuren? Tuurlijk valt er een hoop over Trump te zeggen, maar het is geen toeval dat er een 'rechtse wind’ door de wereld waait...
Ach zolang links nog niet roept dat een verkiezing is gestolen is en proberen een coup te plegen durf ik te zeggen dat het toch iets genuanceerder is.

"Better ask questions before you shoot"

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:43
[...]

Appeasement heeft nog nooit gewerkt en gaat dat ook niet doen. Putin wil echt niet alleen Oekraine, als het dat was was je oplossing een optie geweest. Het is een rupsje nooit genoeg die de USSR weer wil opbouwen.

Verwijderd

Player1S schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:23:
[...]

uiteraard en de rechters en aanklagers kunnen beter vandaag dan morgen vlucht boeken naar ander land :X
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 12:36 ]

• D-e-n
Andyk125 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:09:
[...]

Reacties zoals die van jou verergeren het politieke debat, omdat er constant woorden gebruikt worden als extreem, fascisten of racisten.
Wat moet je Trump anders noemen? En moeten we de verschrikkelijke regimes uit het verleden ook gaan hernoemen tot iets "liefs"?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar ook die eventuele defensie-uitgaven gaan natuurlijk hun effect op de EU politiek hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen. Hogere belastingen en/of minder uitgaven. Dat is natuurlijk koren op de molen van populistische partijen. Want de BTW op het pilsje van Rikkert gaat omhoog terwijl Rusland helemaal geen vijand is.

Wat een flauwekul zegt de populist: Wel geld uitgeven aan onnodige defensie, vluchtelingen uit Oekraine (want dat zullen er veel meer worden) en universiteiten, maar de prijs van het biertje van Rikkert stijgt schrikbarend. De prioriteiten liggen verkeerd. Stem op mij en ik zal zorgen dat het goed komt. Geen ellendige vluchtelingen meer, defensie voor een niet-bestaande vijand is niet nodig en gratis bier voor iedereen.

Dat betekent, stam + t .

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:29:
[...]

Plus de complete uitwissing van de Oekraïnse identiteit en cultuur, en alle andere vormen wat we eufemistisch "russificering" noemen. Maar ik denk dat het in werkelijkheid richting een genocide zal gaan :X

Vrees ook met grote vrezen voor Moldavië :X
Ik vrees voor de Baltische staten. NATO ja, maar wat is de NATO zonder de VS? Hoog tijd voor de EU (en UK) om z'n eigen broek op te houden militair gezien, want de VS is simpelweg geen betrouwbare bondgenoot meer.

Afgezien daarvan heb ik geen zin in 4 jaar lang achterlijke stompzinnige uitspraken die laten zien hoe fucking dom en corrupt Trump is. En we krijgen deze ronde gratis Elon Musk bij. Feest!
Rene44 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:17:
[...]

Denk je dat Bibi die Galland-actie precies daarvoor gedaan heeft, om de pro-israellobby (of pro Israel gezinde stemmer zo u wilt) net dat laatste duwtje te geven? Ik meen dat buitenlandbeleid voor meerendeel Amerikanen niet belangrijk is en zelfs Israel maar voor 27% van populatie telt, maar het blijven wel belangrijke stemmen natuurlijk.
Ja. Het verloop van timing acties, presentaties en content distributie in Pink Slime is al dermate synchroon dat het extreem, maar dan ook extreem, moeilijk is om nog probabiliteit aan andere correlaties toe te wijzen.

Saillant daarbij is dat de hefboom voor microtargeting juist de geodemografie van non-Israeli middle eastern descent is. De ironie is wel rauw, men gebruikt het slachtoffer tegen zichzelf, zogezegd.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
[...]

En dan wachten totdat 2030 waar Rusland zijn leger weer beter heeft opgebouwd en het volgende stukje land gaat pakken. Dat doen ze altijd al en dat stop je alleen door ze terug te dringen. Niet door ze hun zin te geven.

[removed]

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12 16:37
[...]

Dat dacht Neville Chamberlain ook ...

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Compuchip87
Kist schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:30:
[...]

Appeasement heeft nog nooit gewerkt en gaat dat ook niet doen. Putin wil echt niet alleen Oekraine, als het dat was was je oplossing een optie geweest. Het is een rupsje nooit genoeg die de USSR weer wil opbouwen.
Juist, alleen over Georgië en Moldavië gaan we denk ik niet zo moeilijk doen als over Oekraïne, dus als dat eenmaal binnen is valt de rest wel mee.

Maar misschien begint de Oekraïne-discussie hier wat off-topic te gaan. Dat de verkiezing van Trump geen goed nieuws voor ze is, kunnen we wel rustig stellen. En wat de gevolgen voor ons worden, dat gaat pas later duidelijk worden, ik denk dat dit ook afhangt van hoe de Nederlandse politiek zich op gaat stellen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
*knip* maak s.v.p. een TR aan.

[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 12:37 ]

[removed]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 16:30

backupdevice

No Risk , Full Push

[...]

Mooie punten om voor te strijden en te kiezen.

Vraagje , vind jij dat team Trump in de US , en team Wilders de aangewezen personen zijn om dit alles daadwerkelijk te kunnen oplossen?

Want iets roepen en structureel aan te pakken& op te lossen zijn verschillende dingen.

Kijkende naar het verleden heeft Trump wel de schijn tegen, kijkende naar het heden hierzo loopt het ook niet zo lekker hè .

Ik ben niet pro of tegen iemand, gewoon een observatie en open vraag .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• JAHRASTAFARI
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:29:
[...]

Populisten hebben gewoon enorm veel 'geluk' dat mensen tienduizend jaar geleden nog in stammen over de steppen rondrenden in groepen van max 100-150 mensen en neurologisch niet in staat zijn om te gaan met het belang van een groep groter dan dat. In de neuropsychologie is dit een bekend fenomeen - dus alles groter dan dat is conceptueel enorm lastig te begrijpen.

Daarbij gaat oorzaak-gevolg doorgaans ook door dezelfde beperkingen zelden verder dan de eerste stap - dus als investeren in groene energie betekent 'kosten' en daarna 'baten' dan gaan veel mensen niet verder kunnen begrijpen dan 'kosten'. Als je dan nog 'onzeker' er aan toevoegt krijg je wat er nu in NL gebeurt: 98% van de PV markt is ingestort omdat we op dit moment onzekerheid hebben over tariefstructuren. Terwijl elke systeemdenker weet dat een overschot aan duurzaam geproduceerde energie enorme rijkdom betekent. Kijk maar naar China, waar systeemdenken de defacto standaard is, ondanks dat ze met meer dan 1 miljard zijn. Nergens worden zoveel zonnepanelen geplaatst als daar, ondanks allerlei uitdagingen. Alleen een olie-minnende populist kan beweren dat zonne energie geen goed idee is - ook al hebben we nu kortzichtige bijwerkingen zoals 'netcongestie'.

Dus: korte termijn denken, tribale cognitieve beperkingen en een schepje onzekerheid en 'you can grab them by the pussy' :+
*knip* op de man

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 06-11-2024 14:36 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
Die heeft sowieso mijn stem bij welke partij die ook zit :9

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
jaapstobbe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:22:
Ja, dat denk ik wel en daar was het hem ongetwijfeld ook om te doen.

Hij heeft de popular vote, een meerderheid in de Senaat én naar verwachting een meerderheid in het Huis. Mijn zeer pessimistische verwachting is:

- Trump voert Project 2025 helemaal uit
- Ambtenaren die het niet met Trump eens zijn worden ontslagen
- Trump hervormt the Supreme Court volledig naar zijn hand
- Verregaande voter-supression
- vanaf nu is de verkiezingsuitslag altijd Republikeins

Kortom: ik verwacht dat de democratie inclusief rechtspraak zal ophouden te bestaan in de VS. En daarmee ontloop Trump een straf.

Wat gaan we overigens doen met vluchtelingenstromen uit de VS? Beschouwen we de VS als een 'veilig land' voor politici van de Democratische partij of voor mensen die behoren tot een minderheid zoals transgenders?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Verwijderd

*knip* maak s.v.p. een TR aan als je dit vind..

[ Voor 52% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 12:38 ]

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
redwing schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:32:
[...]

Feit is ook dat dit voor een heel deel veroorzaakt wordt omdat we de boel niet goed voor ze regelen. Meer investeren hierin zal uiteindelijk minder kosten opleveren. Maar het is schijnbaar beter voor de stemmen om juist te bezuinigen zodat je kunt laten zien dat er een probleem is (en dit gebeurt in zowel Nederland als Amerika)
Mwah ik ken wel mensen die in die branch werken. De entitlement van die mensen die ik hoor is wel echt serieus stuitend. Bovendien zijn er nogal wat ambtenaren die veel meer tegemoetkomen dan dat er wettelijk mag. Want ze "willen zo graag helpen".

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het is niet bizar. Trump heeft de popular vote en het hele Congres binnengehaald.

Full blown Project 2025 dus. En dat betekent toch echt einde democratie in de VS.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

HEY_DUDE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:28:
[...]

Of de Oekraïners zich over geven en is aan de Oekraïners. We kunnen onze steun intrekken maar niet meer dan dat.

Ik maak me meer zorgen dat Putin strsks zijn zinnen zet op delen van Polen of de Baltische staten.

Om dat te voorkomen is de steun aan de Oekraïne tot dusver erg effectief cynisch genoeg.
First we’ll take the Zuid As, then we’ll take Berlin. Parafraseren natuurlijk, maar laten we niet vast blijven zitten in vergane tijden kaders, het mondiale conflict is een arena van toepassingen die geen grenzen kennen. Wie is na de val van Londongrad de poort tot continentaal Europa?

Kist schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:34:
[...]

Mwah ik ken wel mensen die in die branch werken. De entitlement van die mensen die ik hoor is wel echt serieus stuitend. Bovendien zijn er nogal wat ambtenaren die veel meer tegemoetkomen dan dat er wettelijk mag. Want ze "willen zo graag helpen".
Dat verandert niets aan het draaiboek zoals gekend: never waste a crisis. If there is one, make it worse. If there isn’t one, make one.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18

hneel

denkt er het zijne van

rmathijssen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:18:
[...]

Dan heb je niet door hoe erg het gesteld is in de bezette gebieden in Oekraïne.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12 04:26
Requiem19 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:40:
De beste metafoor die ik zie is die van Maslov piramide:

Trump et al richten zich nagenoeg volledig op de onderste twee lagen van de menselijke behoeften. Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid.

Het tegengeluid van links richt zich vooral op de bovenste lagen: ingewikkelde problemen zoals het klimaat, geo-politiek, gender-rechten etc. ...
...
Van 'links' mag je 'minder' en van rechts mag je 'meer'. Voor mensen die vooral aan de onderkant van de piramide zitten in hun leven, is het dan wel makkelijk kiezen...
In grote lijnen men ik het niet met je oneens, inzoverre dat de Dems (vooral historisch gezien) te weinig doen om lage inkomens te helpen. De Repubs doen nog veel minder, maar veel kiezers verwachten wat dat betreft meer van de Dems.
Toch zit het het m bij deze verkiezing meer in propaganda/perceptie dan in de inhoud:

YouTube: As this presidential campaign comes to an end, let me say a few words
(Bernie Sanders over Harris' ideeën om werkende mensen te helpen)
- Harris wil minimumloon verhogen naar minstens $15, ruim een verdubbeling van het huidige federale minimumloon
- Harris steunt de 'PRO act' die het makkelijker maakt om lid te worden van een vakbond
- Harris wil de Child Tax Credit uitbreiden en permanent maken zodat minder kinderen in armoede leven (van de ontwikkelde landen heeft de VS relatief het grootst aantal kinderen in armoede).
- Harris wil miljoenen betaalbare woning laten bouwen
- Harris wil alle schulden mbt medische zorg kwijtschelden zodat families niet worden achtervolgd door torenhoge zorgschulden vanwege een dure medische behandeling.

Aan de andere kant, veel (voormalige) Dem stemmers voelen zich al decennia verraden door de Dems, die willen de Dems daarvoor afstraffen en/of willen niet stemmen op de minste van twee kwaden, en nemen op de koop toe dat daardoor de grootste van twee kwaden aan de macht kan komen.
YouTube: Fahrenheit 11/9 | A Film by Michael Moore | 2018 | Full Movie
(over het Trump tijdperk en hoe we daar terecht zijn gekomen, niet te verwarren met Fahrenheit 911)
Bij de presidentsverkiezing in 2016 hebben meer kiesgerechtigden niet gestemd (100 miljoen) dan voor Trump (63 miljoen) en voor Clinton (66 miljoen).

[ Voor 3% gewijzigd door BadRespawn op 06-11-2024 10:41 ]

Trump II - Project 2025 tracker

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Real schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, dat denk ik wel en daar was het hem ongetwijfeld ook om te doen.

Hij heeft de popular vote, een meerderheid in de Senaat én naar verwachting een meerderheid in het Huis. Mijn zeer pessimistische verwachting is:

- Trump voert Project 2025 helemaal uit
- Ambtenaren die het niet met Trump eens zijn worden ontslagen
- Trump hervormt the Supreme Court volledig naar zijn hand
- Verregaande voter-supression
- vanaf nu is de verkiezingsuitslag altijd Republikeins

Kortom: ik verwacht dat de democratie inclusief rechtspraak zal ophouden te bestaan in de VS. En daarmee ontloop Trump een straf.

Wat gaan we overigens doen met vluchtelingenstromen uit de VS? Beschouwen we de VS als een 'veilig land' voor politici van de Democratische partij of voor mensen die behoren tot een minderheid zoals transgenders?
Real schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:36:
[...]

Het is niet bizar. Trump heeft de popular vote en het hele Congres binnengehaald.

Full blown Project 2025 dus. En dat betekent toch echt einde democratie in de VS.
Misschien moet je even buiten een rondje gaan lopen. Echt serieus, wat gaan we doen met de Amerikaanse vluchtelingen? Kom op...

• olafmol
redwing schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:32:
[...]

Feit is ook dat dit voor een heel deel veroorzaakt wordt omdat we de boel niet goed voor ze regelen. Meer investeren hierin zal uiteindelijk minder kosten opleveren. Maar het is schijnbaar beter voor de stemmen om juist te bezuinigen zodat je kunt laten zien dat er een probleem is (en dit gebeurt in zowel Nederland als Amerika)
Ik heb idd altijd geleerd "it takes two to tango".

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 16:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

NiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:29:
[...]

O ik ben het gewoon met je eens hoor. Maar het komt hierbij ook over wat je belangrijk vind. Ik heb niets met Wilders (ik heb niet op de man gestemd ik ben altijd politiek centrum geweest met stemmen). Trump moet ik al helemaal niet. Maar de kosten die wat vergroening met zich mee brengt kan voldoende zijn om mensen te laten kiezen voor partijen die wat aangeven dit niet als belangrijk te zien. Een counter argument wat links aan geeft is dat op langere termijn niet vergroenen je ook geld kost als burger. Maar de realiteit is dat juist de mensen die financieel krap zitten al problemen hebben op kortere termijn de boel rond te krijgen. China is overigens een uitzondering; die planten ook extreem veel kolencentrales.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Pagina: 1 ... 64 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.