[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 85 Laatste
Acties:
  • 572.950 views

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
*knip* s.v.p. geen speculatie zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.

[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 11:51 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:53:
[...]

Daar is een grondwetswijziging voor nodig. En zelfs met een Republikeinse meerderheid in beide huizen moet die worden goedgekeurd door politici die concurrenten van Musk zijn, omdat ze ook President willen worden in 2028. Ik geef het weinig kans.
Grondwetswijziging, ammendementen, gaan via de staten. En of het wel of niet haalbaar is, binnen vier jaar is erg ambiteus voor iets waar zeker niet alle staten voor gaan zijn.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:23
Domme vraag misschien maar kan Trump nu in principe voor 8 jaar in aan de macht blijven of worden de eerdere 4 jaar meegenomen en kan hij max 1 termijn zitten nu?

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:34
Mektheb schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:10:
[...]

Vraag me dan wel af wat er allemaal slechter is geworden en hoe de wereld er nu zo afhankelijk van is.
Deze zaken die gebeuren van een Oorlog of Import tax China en al dat soort zaken gebeuren ook zonder een Trump.

Als je denkt dat iemand het niet kan en niet doet dan doet die het juist, en denken wij als mensen leren van het verleden en uit eindelijk de juiste keuzes maken.
Zou ik zeggen lees de geschiedenis boeken er maar op na we zijn in 2024 niet in eens beter dan in 1800 of 800.
Wij zijn een species met geheugenverlies en wij willen niet het collectieve goede, maar wat het best is voor de individu.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Je noemt allerlei zaken die niet relevant zijn als reactie op mijn opmerking. Kun je uitleggen wat je bedoelt?

Verwijderd

Fornoo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:09:
[...]

Misschien moet je je eens verdiepen waarom mensen vatbaar worden voor het Trumpisme?

Kijk voorbij het grote oranje monster. Waarom zouden mensen op een figuur als Trump stemmen als ze een tevreden en comfortabel leven lijden?

Idealisme even laten varen en kijken naar het alledaagse leven van Jan Modaal in Amerika de afgelopen 40 jaar.
Inflatie? Maar is dat de schuld van de democraten, en zal Trump die laten dalen door zware heffingen op Chinese goederen en door migrantenarbeiders die slechte jobs doen te deporteren?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14
[...]

Misschien moet je je eens verdiepen waarom mensen vatbaar worden voor het Trumpisme?

Kijk voorbij het grote oranje monster. Waarom zouden mensen op een figuur als Trump stemmen als ze een tevreden en comfortabel leven lijden?
Omdat Trump beloofd dat alles bij het 'oude' blijft. Terwijl we op een punt in de geschiedenis zijn dat we harde keuzes moeten gaan maken die impact gaan hebben op onze levensstijl. En dat willen mensen niet.

Dat is precies dezelfde reden als waarom Orban en Wilders winnen. Mensen willen geen verandering. Daarbij boeit het ze niet dat het poppetje dat hun gedachten verwoord een immoreel persoon is. Zolang hun eigen belangen maar behartigd worden.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:11:
[...]

Inflatie? Maar is dat de schuld van de democraten, en zal Trump die laten dalen door zware heffingen op Chinese goederen en door migrantenarbeiders die slechte jobs doen te deporteren?
Nee, maar hij zal 4 jaar lang het volk vertellen dat het zu nu wel geweldig gaat en ze zullen het geloven ook. Dat is het absurde.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Orangelights23 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:11:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Je noemt allerlei zaken die niet relevant zijn als reactie op mijn opmerking. Kun je uitleggen wat je bedoelt?
Dat het geen ramp is wat gebeurt, dat een ramp gebeurt als het wil gebeuren.
En dat je er als individu geen invloed op heb.

En dat er vaker bewezen is in het verleden dat wij als mensen nooit "het beste doen wat we willen"
Kan het niet zo goed uitleggen :+

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
ramrodwillem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:11:
Domme vraag misschien maar kan Trump nu in principe voor 8 jaar in aan de macht blijven of worden de eerdere 4 jaar meegenomen en kan hij max 1 termijn zitten nu?
Een president mag maximaal 8 jaar (= 2 termijnen) aan de macht zijn. Trump heeft er 4 jaar op zitten.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Orangelights23 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:07:
[...]

Exact. En is het beter geworden in de tussentijd? Nee, zeker niet. Sterker nog, wetenschappers zijn het bijna unaniem eens dat het enorm slecht gaat. En met zo'n man als Trump aan het hoofd van een groot land wordt het alleen maar versneld.

Ik vind het zeer zorgelijk dat mensen er zo luchtig over doen en niet doorhebben op wat voor ramp we afstevenen. Ik twijfel steeds vaker hardop over de combinatie social media en democratie - dit werkt niet meer. Het is kapot. Maar alternatieven? Geen idee. Ik ben maar een simpele man.
Europa heeft ook verdomd weinig gedaan en is wat klimaatbeleid net zo goed rechts, het klinkt allemaal leuk, maar feitelijk gebeurd er niks en wordt de economie nog altid vóór de toekomst gezet. Alleen een zeer extreem klimaat beleid zal 'ons' nog kunnen redden, maar we leven al in de ellende met het extremer weer. En dat gaat alleen maar erger worden. Zelfs de natste droom van een XR is niet genoeg om de ellende te doen keren. Wat dat betreft is Trump letterlijk een druppel op een gloeiende planeet.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Max nog vier jaar. Je kunt je ook afvragen of hij dat gaat halen, het is tenslotte al een man van 78 met een niet al te beste gezondheid. Hij takelt nu al af laat staan hoe hij over vier jaar is.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:58:
[...]

Berichten van mij zijn ook verwijderd door een Mod vanwege zogenaamde onderbuikgevoelens. Het hele topic staat er vol mee _O- Maar als het in het voordeel van Trump is, dan wordt je bericht verwijderd. En persoonlijk vind ik het allebei slechte kandidaten, dus dat Trump wint interesseert me niet eens. De Mod is gewoon gekleurd en bezig met sencuur!
Dingen zeggen als “beide (zijn) slechte kandidaten” is precies het probleem, dat is namelijk een valse vergelijking: Wikipedia: False equivalence

Dat past gewoon niet in een serieus topic als dit.

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobinNL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:13:
[...]

Een president mag maximaal 8 jaar aan de macht zijn. Trump heeft er 4 jaar op zitten.
Was het niet aansluitend? Of serieus in totaal?

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:56
Orangelights23 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:11:
[...]

Officieel kan hij nu maar één termijn doen, maar wie weet wat voor wetgeving er in de tussentijd wordt doorgevoerd nu alle macht bij de republikeinen ligt. Realistisch gezien wordt Trump down the line wel gewoon vervangen, omdat hij nu al nauwelijks coherent is.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 13:02
https://constitutioncente...amendments/amendment-xxii

Section 1
No person shall be elected to the office of the President more than twice, and no person who has held the office of President, or acted as President, for more than two years of a term to which some other person was elected President shall be elected to the office of the President more than once

• PolarBear
  • Niet online
Een president kan maximaal 2 termijnen president zijn in de VS. Of dat achterelkaar is of niet maakt niets uit.

Er zijn nog wat kleine uitzonderingen (een VP die een president opvolgt bijvoorbeeld) maar niet iets wat voor Trump van toepassing is.

Roosevelt is de laatste president geweest die meer dan 2 termijnen heeft gediend, dat is na de ratificatie van het 22e amendement onmogelijk gemaakt.

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:56
siggy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:13:
[...]

Iemand met niet meer dan twee keer verkozen worden tot president, ongeacht aansluitend of niet.

Bron

• RobbieB
[...]

Het is irrelevant 'wiens schuld' het is. Biden heeft de Amerikaanse economie laten groeien als nooit te voren, maar als je naar de cijfers kijkt, zit die groei vooral in grote Tech bedrijven. Jan Modaal merkt alleen dat alles duurder is geworden.

Het ironische is dat Trump zijn daadwerkelijke beleid dit alleen maar gaat versterken, maar ze de campagne gewoon beter hebben gevoerd.

Campagnes draaien niet meer om feiten en werkelijkheid, maar om het onderbuikgevoel dat je aanspreekt bij mensen, ongeacht of het waar is of niet.

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-12 20:18

muhda

Time & Space traveler

PWM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:00:
De afgelopen weken toch veel berichten hier hoe pollers en media er allemaal weinig van snapte. Blijkt het zomaar de groep Tweakers te zijn die er helemaal naast zit.

Iedereen die een beetje in de US rondkeek en mensen sprak hadden wel door dat het een landslide zou worden voor Trump. Snap echt de verbazing niet.

Jammer maar helaas. Nu mogen de Democraten hard aan het werk om over 4 jaar wel een kandidaat te hebben.
Dit inderdaad. Ik had zelf niet een landslide verwacht, maar de Democraten hebben zich totaal niet gericht op de pijnpunten van de meeste Amerikanen.

Begrijp me niet verkeerd, Trump is rampzalig. Maar dit hebben de Democraten en Harris aan zichzelf te danken.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
jaapstobbe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:47:
Gelukkig heb ik geen kinderen, want qua klimaatverandering gaat het nu wel heel hard denk ik.
Gelukkig heb ik een kind. Kan ik haar vertellen dat wat je verwacht/hoopt niet altijd uitkomt en dat je moet werken met wat je hebt en je niet bij de pakken neer moet zetten als het niet gaat zoals je wil.

Worden ze sterk en veerkrachtig van ipv doemdenkers :Y

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
D-Ed schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:15:
[...]

Gelukkig heb ik een kind. Kan ik haar vertellen dat wat je verwacht/hoopt niet altijd uitkomt en dat je moet werken met wat je hebt en je niet bij de pakken neer moet zetten als het niet gaat zoals je wil.

Dat is hartstikke fijn en hopelijk helpt het je kind overleven in een wereld die een stuk ondemocratischer is en de intense gevolgen ondervind van klimaatverandering en alles wat daar bij komt.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

siggy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:13:
[...]

Een president mag maximaal 2 keer gekozen worden tot president van de VS. Onder normale omstandigheden is dat 2x 4 jaar. Maar mocht Trump in februari doodgaat, dan kan JD Vance (netjes volgens de wet) van 2025 tot en met januari 2037 regeren. (1x Trump opvolgen omdat hij dood is gegaan en 2x gekozen worden).

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• RobbieB
D-Ed schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:15:
[...]

Of sterke en veerkrachtige doemdenkers... voor je het weet heb je een bunker in je tuin _O-

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

muhda schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:15:
[...]

Dit inderdaad. Ik had zelf niet een landslide verwacht, maar de Democraten hebben zich totaal niet gericht op de pijnpunten van de meeste Amerikanen.

Begrijp me niet verkeerd, Trump is rampzalig. Maar dit hebben de Democraten en Harris aan zichzelf te danken.
Die maken gewoon exact dezelfde fout als 8 jaar geleden met Hillary Clinton. Zo dom!

Zoals iemand anders hier ook schreef: de Amerikanen m.u.v. wat stemmers in de de progressievere staten allicht zijn gewoon niet toe aan een vrouwelijke president. Kies dan ook geen vrouw.... Echt, dat de Dems nog verbaasd zijn dat ze verloren hebben :'(

En dan nu geen speech geven. Hoe dom kun je zijn.

• RobbieB
Mog schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:17:
[...]

Een president mag maximaal 2 keer gekozen worden tot president van de VS. Onder normale omstandigheden is dat 2x 4 jaar. Maar mocht Trump in februari doodgaat, dan kan JD Vance (netjes volgens de wet) van 2025 tot en met januari 2037 regeren. (1x Trump opvolgen omdat hij dood is gegaan en 2x gekozen worden).
Het ergste is dat dit niet eens een onwaarschijnlijk scenario is en ze met Vance iemand hebben die nog soort van zinnen aan elkaar kan rijgen, maar nog steeds controleerbaar is.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 16:06
RobbieB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:14:
[...]

Het is irrelevant 'wiens schuld' het is. Biden heeft de Amerikaanse economie laten groeien als nooit te voren, maar als je naar de cijfers kijkt, zit die groei vooral in grote Tech bedrijven. Jan Modaal merkt alleen dat alles duurder is geworden.

Het ironische is dat Trump zijn daadwerkelijke beleid dit alleen maar gaat versterken, maar ze de campagne gewoon beter hebben gevoerd.

Campagnes draaien niet meer om feiten en werkelijkheid, maar om het onderbuikgevoel dat je aanspreekt bij mensen, ongeacht of het waar is of niet.
Ik vind het veel te simpel te stellen dat het alleen aan Trumps onderbuik strategie ligt. Heb je alle stemmende Amerikanen gesproken? De waarheid zal ergens in het midden liggen, met een groot gedeelte op Trumps strategie, maar toch ook de blunders van de DNC en Biden zelf die op onderbuik Harris probeerde te laten winnen en op buitenlandbeleid werkelijk op alle vlakken door het ijs zakt. Harris als zijn vp werd daarin meegezogen en dat moet een ook een factor zijn geweest. Sterker, voor mij was Harris zwakke punt dat ze te vast aan Biden zat en die gewoon gierend onderuit knalde in de peilingen. Tegen Trump!

De DNC had een schone lei, een andere kandidaat moeten pushen. Maarja, water under the bridge enzo. Het is gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door Rene44 op 06-11-2024 09:24 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:53
Homeland schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:17:
[...]

Dat is hartstikke fijn en hopelijk helpt het je kind overleven in een wereld die een stuk ondemocratischer is en de intense gevolgen ondervind van klimaatverandering en alles wat daar bij komt.
Zal hooguit 4 jaar zijn, daarna bedenkt iedereen zich weer dat het toch geen goede keuze was.

• Cid Highwind
  • Laatst online: 19-12 15:31
ErikT738 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:06:
[...]

Dit is vooral rot voor Amerikanen, maar is onder aan de streep voor ons niet relevant.

[...]

Dit is dat echter wel. Ik heb nog geen pro-Trump geluid gehoord wat ook maar iets naar voren kan brengen wat positief uitpakt voor ons. Ja, "vrede" in Oekraïne (lees: capitulatie). Het enige wat dat ons gaat brengen is meer Oekraïense vluchtelingen die nooit meer terug kunnen gaan naar hun thuisland.
Aangezien we wel wat werkvolk kunnen gebruiken, of het nu goed opgeleid is of een stel bouwvakkers, met de Oekraïners zit je eigenlijk wel geramd. Plat gezegd.

Het grote verlies is vooral van grondgebied, zowel qua natuurlijke bronnen en strategische posities in de regio, als ook het verlies van kapitaal door de oorlog zelf. Als we in Europa denken in kansen valt hier voordeel uit te putten, hoe cynisch de gedachte zelf ook mag zijn.

Zonder mensen hier woorden in de mond te willen leggen, Trump zou een inspiratie moeten zijn voor het uitgaan van de eigen kracht. In de basis geen eens een slecht idee, ware het niet dat de manier waarop Trump dit doet wars is van historische allianties die wij als Europa met de VS hebben en die dus altijd sterk in ons voordeel hebben gewerkt. Trump flirt met authoritaire regimes en ziet de EU daarin eerder als een zwakke pacifist. Alleen deze beeldvorming al schaadt dus onze positie.

In feite is het dus ook een self-fulfilling prophecy. Het machtsblok VS-EU was altijd enorm sterk om een eigen leger niet eens nodig te hebben. Deze stabiliteit wordt reeds ondermijnd door opkomende machten als China. Een VS die onder Trump het vuurtje nog eens verder opstookt is vooral een recept voor verdere volatiliteit. Daar zullen ook wel winnaars zijn, maar Europa kan hooguit zo snel transformeren als het kan.

Trump maakt het niet uit of Europa het bij kan benen of niet. De grondprincipes van democratie en maatschappij zijn dusdanig anders, dat ik in ieder geval niet de illusie heb dat hij ons op grond daarvan een hand toe zou rijken, zelfs wanneer dit op de lange termijn misschien een verstandig idee is, indien hij op korte termijn persoonlijke glorie zou kunnen boeken door de handen ineen te slaan met een partij als Rusland, China, of welke andere niet bepaald EU-positief gezinde mogendheid dan ook.

Zou graag overtuigd worden van het tegendeel overigens, dus pro-Trump T.net, doe je best :)

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-12 18:09
[...]

Precies dit. Ik deel je mening. Toen ik Harris alleen maar zag inhakken op Trump moest ik meteen aan Hillary denken. Die deed het ook en ging goed onderuit. En Democraten hebben duidelijk te weinig feeling met de burger. Ze komen bij hun teveel over als iemand in een ivoren toren. Ze moeten echt hun wonden gaan likken en gaan nadenken om zo in 2028 goed gereed te zijn.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:19
[...]

Het probleem is vooral dat nergens ter wereld iemand al een goede manier heeft gevonden tegen het populistische geluid.

Je ziet dat het populisme op veel plekken aanslaat door een heel simpele en krachtige boodschap: ‘IK maak het weer zoals in de goede oude tijd en IK kom eindelijk op voor JULLIE’.

Links (of midden) kan veel minder goed uitleggen in simpele termen hoe het leven van een individuele kiezer beter wordt.

Volgens mij moeten wat heeeulll slimme mensen eens diep gaan nadenken over een andere manier van messaging en politieke positionering van midden/links.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-12 20:23

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Niet helemaal waar. Uit mijn hoofd is het 2 termijn en/of maximaal 10 jaar. Dus trump moet 2 jaar overleven en dan pas mag vance het overnemen en daarna nog 2 termijnen doen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Misschien doet Harris wel een Trump en bestormen ze morgen het capitool :)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• -Bonalds
  • Laatst online: 19-12 13:52
PWM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:00:

Jammer maar helaas. Nu mogen de Democraten hard aan het werk om over 4 jaar wel een kandidaat te hebben.
Kunnen ze vergeten; GOP lijkt alles te winnen; die gaan macht consolideren, die macht gaan ze niet meer weggeven op een 'normale democratische' manier.

• Enigmus
  • Laatst online: 20-12 19:20
FunkyTrip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:03:
[...]

Wat ik vooral bijzonder (doch begrijpelijk) vind is dat ineens iedereen overal weer opduikt om de schuld bij de democraten te leggen. 'slechte campagne, ze luisteren niet blablabla'. Keer op keer wordt dit gebruikt. Totale onzin. Het maakt niet uit wat Kamala zegt of doet (zolang ze geen gaffe doet die het direct over en uit doet zijn). De hele samenleving is zorgvuldig tribaal gemaakt. Alle bizarre dingen m.b.t. Trump komt niet binnen. Voor alle personen die op Trump stemmen is hij genormaliseerd. Hoe? Eenvoudig. Social media, misinformatie, rechtse propagandazenders. Echt.
Mensen stemmen letterlijk op iemand met zwartwit extreme plannen, een veroordeeld crimineel, met een coupe op zijn naam en CORRUPT in hoofdletters op zijn voorhoofd geschreven. Het maakt niet uit wat voor geweldig plan je daar tegenover zet.

Feitelijk gaat het prima met de Amerikaanse economie tov de rest van de wereld. Als het volk dat niet voelt, dan is dat niet meer te veranderen. Als het volk is losgemaakt van harde feiten, dan doet niets er meer toe.
Klopt wat je zegt. Wat ook naar voren kwam is dat Harris werd gehouden aan een veel hoger standaard in tegenstelling tot Trump - die met erg veel weg komt en nu letterlijk met zijn immuniteit.

Moet zeggen dat ik nog redelijk onverschillig ben nu Trump heeft gewonnen. Toch bleef ik mezelf de vragen stellen waarvan jij de antwoorden opnoemde: Waarom accepteren mensen uit een beschaafd westers land al deze kolderieke acties van een man die zijn best doet incompetent over te komen. Als je bekend bent met Seinfeld dan zou je kunnen stellen dat we in een 'bizarro' wereld zijn waar alles omgekeerd is. Vanuit rationeel oogpunt denk ik 'so be it, hier moeten de Amerikanen mee leven'. Maar ik weiger te accepteren dat dit een norm moet worden en schuif het af op een cyclus waar fatsoenlijke mensen moeten omgaan met de situatie tot het weer tijd is voor een nieuw tijdperk.

Wat kunnen wij doen? Vooral blijven geloven in onze idealen en de ander, ondanks een bitter gevoel, toch niet als een vijand zien omdat onze idealen ook aansluiten bij een samenleving met cohesie. Het ergste wat we kunnen doen is de hoop opgeven op een betere toekomst want daar schuilt onze tijd. Radicaal rechts maakt een opmars, maar dat zal uiteindelijk ook plaats moeten maken voor een nieuw/oud geluid. Anyway, tijd voor wat zelf reflectie voor de Democraten en wat verdiende slaap voor diegene die de nacht opbleven,

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
tiswat schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:18:
[...]

Zal hooguit 4 jaar zijn, daarna bedenkt iedereen zich weer dat het toch geen goede keuze was.
Maar de schade van die 4 jaar duurt helaas vele malen langer.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Player1S schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:19:
[...]

Niet helemaal waar. Uit mijn hoofd is het 2 termijn en/of maximaal 10 jaar. Dus trump moet 2 jaar overleven en dan pas mag vance het overnemen en daarna nog 2 termijnen doen.
Je hebt gelijk. Als er nog MEER dan 2 jaar over zijn van de termijn van de overleden president, dan telt dit als een volledige termijn, als er nog MINDER dan 2 jaar over zijn, dan telt dit niet als volledige termijn.

Dus maximaal 10 jaar JD Vance.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 16:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Omdat hun informatiebubbel zegt dat Trump hun leven beter gaat maken en Harris hun leven slechter. Niets meer niets minder. Kijken we naar de feiten, dan zien we dat hun leven sneller slechter wordt met republikeinse policies dan met democratische policies (uiteindelijk het gros blijft kil neoliberaal natuurlijk). Maar die feiten krijgen ze niet.

Het is overduidelijk waarom mensen vatbaar worden voor Trumpisme. Trumpisme is populisme en buitenlanderhaat. Daar is altijd een 30% van het electoraat vatbaar voor. Al ruim een eeuw. Of eigenlijk meer, al sinds het begin van samenlevingen. Ook in het oude Rome wonnen populisten met brood en spelen en beloften 'de ander' aan te pakken.

[ Voor 8% gewijzigd door FunkyTrip op 06-11-2024 09:23 ]

Dit dus.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Requiem19 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:19:
[...]

Het probleem is vooral dat nergens ter wereld iemand al een goede manier heeft gevonden tegen het populistische geluid.

Je ziet dat het populisme op veel plekken aanslaat door een heel simpele en krachtige boodschap: ‘IK maak het weer zoals in de goede oude tijd en IK kom eindelijk op voor JULLIE’.

Links (of midden) kan veel minder goed uitleggen in simpele termen hoe het leven van een individuele kiezer beter wordt.

Volgens mij moeten wat heeeulll slimme mensen eens diep gaan nadenken over een andere manier van messaging en politieke positionering van midden/links.
Dit is exact het probleem. Een ingewikkelde waarheid overbrengen vs. een simpele leugen verkopen werkt niet, maar wat is het alternatief?

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Niet helemaal.
No person shall be elected to the office of the President more than twice, and no person who has held the office of President, or acted as President, for more than two years of a term to which some other person was elected President shall be elected to the office of the President more than once.
Dus als Trump in 2025 vredig overlijdt en Vance neemt het over heeft hij daarna maar 1 termijn.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Standeman

Prutser 1e klasse

RobinNL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:13:
[...]

Een president mag maximaal 8 jaar (= 2 termijnen) aan de macht zijn. Trump heeft er 4 jaar op zitten.
Aangezien dat Trump al heeft verkondigd dat er nooit meer gestemd hoeft te worden wanneer hij wint i.c.m Project 2025, is het niet onrealistisch dat die regel wordt afgeschaft.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Mektheb
Standeman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:22:
[...]

Aangezien dat Trump al heeft verkondigd dat er nooit meer gestemd hoeft te worden wanneer hij wint i.c.m Project 2025, is het niet onrealistisch dat die regel wordt afgeschaft.
Hij heeft al gezegd uit P2025 te stappen dus weet niet of dat nog echt op gaat.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:58

Shadow_Agent

tuinïnen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:13:
[...]

Het 'leuke' is, wat hebben wij hieraan gedaan? Klimaatbeleid in EU is een farce, defensiebeleid al decennia waardeloos en Europa is 20 jaar blind geweest voor Putin en China.

De uitslag is wel overduidelijk, tijd om meer onze eigen zaken op orde te krijgen. Daar heb ik overigens nog minder vertrouwen dan in Trump.
Helemaal gelijk! Kijk ook eens naar medicatie bijvoorbeeld. Enorme problemen met leveringen doordat we afhankelijk zijn van China/India/contracten. Of nu recentelijk weer de infuuszakken die uit de VS komen. Fabriek daar door een orkaan deels buiten gebruik en spontaan is er hier een probleem omdat ze geen infuuszakken kunnen leveren (logisch).

Als je als de EU echt wilt meespelen kun je er niet omheen ook zelf zaken op orde hebben en niet alles wat goedkoper is te importeren.

• Dingdong
[...]

Probleem is dat links vaak een ander vertelt hoe je moet leven en dat al het andere verkeerd is. Zolang er zo gedacht wordt, dan wordt die arrogantie gewoon afgestraft. Er moet gewoon meer geluisterd worden naar de aanhang en dat doen ze te weinig.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Mektheb schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:23:
[...]

Hij heeft ook 40.000 leugens op zijn naam staan en het gros van de auteurs van P2025 heeft hele korte lijntjes met hem en Republikeinse senatoren, dus ach, ik geloof daar niet zo in.

Dit dus.

• Allard
  • Laatst online: 19-12 11:40
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:53:
[...]
Daar is een grondwetswijziging voor nodig. En zelfs met een Republikeinse meerderheid in beide huizen moet die worden goedgekeurd door politici die concurrenten van Musk zijn, omdat ze ook President willen worden in 2028. Ik geef het weinig kans.
Waarom de wet veranderen? Pas simpelweg het geboortecertificaat van Musk aan. Met zowel de ambtelijke als rechterlijke macht in handen is dat een kleine moeite.
Natuurlijk is dat doorzichtig maar Musk is een blanke man met veel macht dus dan vinden Amerikanen het al snel OK heb ik de indruk.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:02
Dat Trump aan de macht is tot daar aan toe. Maar erger ze hebben het senaat en het huis van afgevaardigden in handen. Niets gaat hem dus tegenhouden.

Untappd: Louwke80

• PolarBear
  • Niet online
Louwke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:24:
Dat Trump aan de macht is tot daar aan toe. Maar erger ze hebben het senaat en het huis van afgevaardigden in handen. Niets gaat hem dus tegenhouden.
En the Supreme Court.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:43
[...]

Persoonlijk geloof ik daar niks van. Hij moest dat zeggen want dat had een negatief effect op zijn peilingen. Heel veel Trump loyalisten hebben gewerkt aan project 2025, hij heeft er zelf ook in eerdere stadia duidelijk mee te maken gehad. Als ik het bewijs volg, lijkt het mij duidelijk dat dat zijn plan is.

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12 17:17

Plasma_Wolf

Student

[...]

Voor beeldvorming. Hij gaat vol inzetten of P2025, en als hij dat niet publiekelijk doet, dan doet het netwerk acher hem dit wel. En dat netwerk heeft de macht volledig in handen.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Louwke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:24:
Om echt grote wijzigingen te doen heeft hij 2/3e meerderheid nodig. Maar voor de normale dingen kan hij zijn gang gaan inderdaad. En er komen volgens mij nog 2 posities voor rechters van het hooggerechtshof vrij in Trump's tweede termijn.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kist schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:25:
[...]

Persoonlijk geloof ik daar niks van. Hij moest dat zeggen want dat had een negatief effect op zijn peilingen. Heel veel Trump loyalisten hebben gewerkt aan project 2025, hij heeft er zelf ook in eerdere stadia duidelijk mee te maken gehad. Als ik het bewijs volg, lijkt het mij duidelijk dat dat zijn plan is.
Het is op zijn minst een handboek waar ze regelmatig uit zullen putten.

Dit dus.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:23:
[...]

Probleem is dat links vaak een ander vertelt hoe je moet leven en dat al het andere verkeerd is. Zolang er zo gedacht wordt, dan wordt die arrogantie gewoon afgestraft. Er moet gewoon meer geluisterd worden naar de aanhang en dat doen ze te weinig.
Je bent blijkbaar iemand die graag in simpele oplossingen denkt (iedereen die het niet met me eens is, is link is er ook eentje van). Maar hoe gaat Trump zijn aanhang dan concreet helpen? Hij geeft ze een warm gevoel van binnen, daarin is hij beter dan alle democraten, maar inhoudelijk? Wat zijn dan zijn geweldige oplossingen?

Daar valt het helaas stil.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Enigmus schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:21:
Waarom accepteren mensen uit een beschaafd westers land al deze kolderieke acties van een man die zijn best doet incompetent over te komen.
Waarom denken we dat het een beschaafd land is? De staten die redelijk beschaafd zijn, stemmen ook blauw.

Maar zodra je een klein beetje het land in gaat, is er niets beschaafd aan. Niet aan de mensen en niet aan de staat van het land en de infra.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-12 20:30
Trump en Elon hebben het slim aangepakt. Ik sluit niet uit dat de overname van Twitter een geniale doordachte set is geweest als marketing machine voor Trump. Lijkt mij ook duidelijk dat Elon de overname kandidaat is van Trump in 2028.

Worden spannende tijden.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12 15:45

Patriot

Fulltime #whatpulsert

talkatoo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:27:
Trump en Elon hebben het slim aangepakt. Ik sluit niet uit dat de overname van Twitter een geniale doordachte set is geweest als marketing machine voor Trump. Lijkt mij ook duidelijk dat Elon de overname kandidaat is van Trump in 2028.

Worden spannende tijden.
Elon kan geen president worden, hij is niet geboren in de VS.

• Dingdong
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:27:
[...]

Je bent blijkbaar iemand die graag in simpele oplossingen denkt (iedereen die het niet met me eens is, is link is er ook eentje van). Maar hoe gaat Trump zijn aanhang dan concreet helpen? Hij geeft ze een warm gevoel van binnen, daarin is hij beter dan alle democraten, maar inhoudelijk? Wat zijn dan zijn geweldige oplossingen?

Daar valt het helaas stil.
Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet voor Trump. Ik reageer gewoon op de arrogantie die veelal van links komt. Trump en Harris zijn beide enorm slechte kandidaten.

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
Patriot schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:28:
[...]

Pffft dat lucht op!

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Jij gaat er van uit dat de komende vier jaar (grond)wetten er iets toe doen. Ik zou daar niet zeker van zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:53
Standeman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:29:
[...]

Jij gaat er van uit dat de komende vier jaar (grond)wetten er iets toe doen. Ik zou daar niet zeker van zijn.
Denk niet dat ze dat gaan aanpassen. Sinds Obama is er toch altijd al gezeik over afkomst.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:29:
[...]

Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet voor Trump. Ik reageer gewoon op de arrogantie die veelal van links komt. Trump en Harris zijn beide enorm slechte kandidaten.
Je papagaait anders wel aan de lopende band de MAGA talkingpoints dus je doet niet erg je best om die claim van onafhankelijkheid geloofwaardig te maken ;)

• ErikT738
tiswat schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:30:
[...]

Denk niet dat ze dat gaan aanpassen. Sinds Obama is er toch altijd al gezeik over afkomst.
Ja, maar Musk is blank.

• Dingdong
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:31:
[...]

Je papagaait anders wel aan de lopende band de MAGA talkingpoints dus je doet niet erg je best om die claim van onafhankelijkheid geloofwaardig te maken ;)
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 11:52 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12 15:45

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Standeman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:29:
[...]

Als ze de grondwet aan de kant schuiven, dan denk ik niet dat ze dat doen voor Musk. Is misschien ook wel teveel koffiedik kijken, eerst maar eens zien hoe de komende vier jaar gaan verlopen.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-12 20:23

Player1S

Probably out in the dark

Patriot schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:33:
[...]

Als ze de grondwet aan de kant schuiven, dan denk ik niet dat ze dat doen voor Musk. Is misschien ook wel teveel koffiedik kijken, eerst maar eens zien hoe de komende vier jaar gaan verlopen.
Als trump over 4 jaar nog leeft dan gaat ie gewoon door. Geen verkiezingen niks.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:24
[...]

Uiteindelijk gaat het erom hoe de SCOTUS de grondwet interpreteert. Met een absolute meerderheid van de GOP, zou ik daar niet blind van uitgaan.

Hopelijk overlijden er in de komende twee jaar geen Democratische rechters. Dat zou effectief een 7-2 of 9-1 meerderheid betekenen voor de GOP. Niet dat het voor de komende jaren iets uitmaakt, maar dit is niet iets wat je binnen 20 jaar repareert.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:03
FunkyTrip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:03:
[...]

Wat ik vooral bijzonder (doch begrijpelijk) vind is dat ineens iedereen overal weer opduikt om de schuld bij de democraten te leggen. 'slechte campagne, ze luisteren niet blablabla'. Keer op keer wordt dit gebruikt. Totale onzin. Het maakt niet uit wat Kamala zegt of doet (zolang ze geen gaffe doet die het direct over en uit doet zijn). De hele samenleving is zorgvuldig tribaal gemaakt. Alle bizarre dingen m.b.t. Trump komt niet binnen. Voor alle personen die op Trump stemmen is hij genormaliseerd. Hoe? Eenvoudig. Social media, misinformatie, rechtse propagandazenders. Echt.
Mensen stemmen letterlijk op iemand met zwartwit extreme plannen, een veroordeeld crimineel, met een coupe op zijn naam en CORRUPT in hoofdletters op zijn voorhoofd geschreven. Het maakt niet uit wat voor geweldig plan je daar tegenover zet.

Feitelijk gaat het prima met de Amerikaanse economie tov de rest van de wereld. Als het volk dat niet voelt, dan is dat niet meer te veranderen. Als het volk is losgemaakt van harde feiten, dan doet niets er meer toe.
Exact dit!

Crimineel? Nou en, tis wel hun crimineel.
Corrupt? Nou en, tis wel hun corruptie.
Aanrander? Trump je aanrandt is het een gunst!

Het maakt inderdaad he-le-maal niets uit. Ik denk dat waar het in de beeldvorming mis gaat is dat de tribale achterban niet eens meer naar de rallies komt of de debatten kijkt. Waarom zouden ze ook, ze hebben al gekozen. Ze gaan alleen nog stemmen op alles-behalve-democraten.

Het wordt daarin praktisch onmogelijk dit nog om te buigen, zonder dat er wat verandert aan de informatie consumptie. Amerikanen kunnen niet eens zelf oordelen bij gebrek aan functionerend journalisme, omdat ze voor overgroot deel hun eigen staat niet eens uitkomen. Ideale useful idiots.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Enigmus
  • Laatst online: 20-12 19:20
PWM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:27:
[...]

Waarom denken we dat het een beschaafd land is? De staten die redelijk beschaafd zijn, stemmen ook blauw.

Maar zodra je een klein beetje het land in gaat, is er niets beschaafd aan. Niet aan de mensen en niet aan de staat van het land en de infra.
Beschaafd is relatief. Ben het wel met je eens dat we Amerika groter maken dan het werkelijk is. Zeker met hun achterlijke two-party-system waar elkaar tegenwerken voor eigen gewin de orde van de dag is. Het is gek om te zeggen, maar we leggen de lat wel erg laag om het land als zodanig te bestempelen. Ik denk dat het land vooral worstelt met zijn eigen identiteit. We zullen zien hoe ze dat gaan invullen nu ze ook nog het huis van afgevaardigden en de senaat in de pocket hebben. En ik ben gewoon blij Nederlander te zijn.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-12 19:38
En anders is er vast wel een zoon die een Medvedevje met hem wil doen.

Zijn "gouden eeuw" speech doet me trouwens erg denken aan "de zon gaat weer schijnen".

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-12 12:51
PWM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:27:
[...]

Dit inderdaad. Dat land is zoveel groter dan de steden en 'bekende' plekken die wij voorgeschoteld krijgen via de populaire nieuwssites. Ik werk voor een internationale organisatie met kantoren in de mid-west regio. Wat je daar ziet qua leefomstandigheden en 'standaarden' is niet wat je op TV ziet.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12 16:52
HansPatat050 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:35:
[...]

Dit inderdaad. Dat land is zoveel groter dan de steden en 'bekende' plekken die wij voorgeschoteld krijgen via de populaire nieuwssites. Ik werk voor een internationale organisatie met kantoren in de mid-west regio. Wat je daar ziet qua leefomstandigheden en 'standaarden' is niet wat je op TV ziet.
Leg eens uit, dat te vergelijken met een 3e wereld land, of wat moet ik mij hierbij voorstellen?

• Mektheb
targaryanwolf schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:37:
[...]

Leg eens uit, dat te vergelijken met een 3e wereld land, of wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Hetzelfde als bij ons dat de mensen die in Urk wonen anders er over denken dan in Den haag en Amsterdam en Rotterdam.

En dat het volk blijkbaar groter is dan de "stad"

• Requiem19
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:22:
[...]

Dit is exact het probleem. Een ingewikkelde waarheid overbrengen vs. een simpele leugen verkopen werkt niet, maar wat is het alternatief?
De beste metafoor die ik zie is die van Maslov piramide:

Afbeeldingslocatie: https://www.pixartprinting.it/blog/wp-content/uploads/2022/07/piramide_bisogni_maslow.png

Trump et al richten zich nagenoeg volledig op de onderste twee lagen van de menselijke behoeften. Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid.

Het tegengeluid van links richt zich vooral op de bovenste lagen: ingewikkelde problemen zoals het klimaat, geo-politiek, gender-rechten etc. Allemaal - in mijn ogen - extreem belangrijke punten. Maar wel punten waar een mens pas over nadenkt als hij behoorlijk tevreden is met de onderste twee peilers van de piramide.

Links (in zoverre je democraten zo kunt noemen) heeft in de kern vooral een boodschap 'je mag straks X en Y niet meer, omdat het slecht is voor het klimaat, of omdat we geld nodig hebben voor Oekraine'. Dat is natuurlijk niet letterlijk hoe ze het zeggen, maar dat is wat mensen horen.

Van 'links' mag je 'minder' en van rechts mag je 'meer'. Voor mensen die vooral aan de onderkant van de piramide zitten in hun leven, is het dan wel makkelijk kiezen...

Daarbij denken de mensen aan de onderkant van de piramide over links vooral 'jeeeeemineeeee waarom heb jij het over die vage problemen verweg terwijl ik 3 baantjes moet draaien om m'n kind naar school te kunnen laten gaan. Kun je MIJN probleem niet eerst oplossen'. Dat zorgt voor een enorme disconnect.

Links zal zich moeten heruitvinden. Want het is pretty fucking obvious dat de oude strategie volledig ingehaald is. Wat is dan de oplossing? In de eerste plaats meer richten op de onderkant van de piramide. En in de tweede plaats wat mij betreft wat meer leugentjes voor best wil durven te vertellen. Een eigen verhaal, een eigen geluid dat niet helemaal waar hoeft te zijn. Anders vecht je met 1 hand achter je rug tegen de tegenpartij die de waarheid volledig opzij gezet heeft.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-12 17:51
Het grote verschill tussen polls

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY4j-CrkZJL01WHePTw7ZN5_gz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWdfGyIrZd63UDDX7rzHiaxt.jpg?f=fotoalbum_large

en werkelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJI9Su13PN70lBYvudXVreefs4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwsM5R6FvmyIieujvTSUjptN.jpg?f=fotoalbum_large

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:41:

[Afbeelding]

en werkelijkheid:

[Afbeelding]
*knip* maak alleen een topic report aan als je dit vind, maar maak het niet persoonlijk/, die eerste foto is geen resultaat van polls, maar de voorlopige uitslag nadat 32% van de stemmen geteld waren.

Dit waren de polls: https://www.270towin.com/...ection-polls/pennsylvania

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 11:55 ]

• Dingdong
Ik zit de hele tijd CNN te kijken, maar die zijn echt in een rouwstemming. Het is wel duidelijk wie er gewonnen heeft, dus de tv kan weer uit.

• Compuchip87
Requiem19 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:40:
[...]

De beste metafoor die ik zie is die van Maslov piramide:

[Afbeelding]

Trump et al richten zich nagenoeg volledig op de onderste twee lagen van de menselijke behoeften. Eten, drinken, dak boven je hoofd, baan, veiligheid.

Het tegengeluid van links richt zich vooral op de bovenste lagen: ingewikkelde problemen zoals het klimaat, geo-politiek, gender-rechten etc. Allemaal - in mijn ogen - extreem belangrijke punten. Maar wel punten waar een mens pas over nadenkt als hij behoorlijk tevreden is met de onderste twee peilers van de piramide.

Links (in zoverre je democraten zo kunt noemen) heeft in de kern vooral een boodschap 'je mag straks X en Y niet meer, omdat het slecht is voor het klimaat, of omdat we geld nodig hebben voor Oekraine'. Dat is natuurlijk niet letterlijk hoe ze het zeggen, maar dat is wat mensen horen.

Van 'links' mag je 'minder' en van rechts mag je 'meer'. Voor mensen die vooral aan de onderkant van de piramide zitten in hun leven, is het dan wel makkelijk kiezen...

Daarbij denken de mensen aan de onderkant van de piramide over links vooral 'jeeeeemineeeee waarom heb jij het over die vage problemen verweg terwijl ik 3 baantjes moet draaien om m'n kind naar school te kunnen laten gaan. Kun je MIJN probleem niet eerst oplossen'. Dat zorgt voor een enorme disconnect.

Links zal zich moeten heruitvinden. Want het is pretty fucking obvious dat de oude strategie volledig ingehaald is. Wat is dan de oplossing? In de eerste plaats meer richten op de onderkant van de piramide. En in de tweede plaats wat mij betreft wat meer leugentjes voor best wil durven te vertellen. Een eigen verhaal, een eigen geluid dat niet helemaal waar hoeft te zijn. Anders vecht je met 1 hand achter je rug tegen de tegenpartij die de waarheid volledig opzij gezet heeft.
Voor een partij die zich richt op de onderste twee lagen vind ik anders dat ze aardig wat beperkingen opwerpen bij zo'n beetje alles in de tweede laag. Maar dat maakt niet uit want de meerderheid heeft geen last van die beperkingen en de meerderheid is alles wat je nodig hebt, want democratie en wil van het volk enzo.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]
Een 3e wereld land kan wel kloppen.

Overal zwervers, overal afval op straat. Gaten in de weg, winkelstraten allemaal leeg, overal huizen op instorten. Lantaarnpalen staan overal scheef. Mensen lopen er onverzorgd bij, dik. Overall gewoon ook lelijk en on inspirerend.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:23
PolarBear schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:14:
[...]

Een president kan maximaal 2 termijnen president zijn in de VS. Of dat achterelkaar is of niet maakt niets uit.

Er zijn nog wat kleine uitzonderingen (een VP die een president opvolgt bijvoorbeeld) maar niet iets wat voor Trump van toepassing is.

Roosevelt is de laatste president geweest die meer dan 2 termijnen heeft gediend, dat is na de ratificatie van het 22e amendement onmogelijk gemaakt.
Thx , zo is het nu geregeld dus, nu maar kijken of Trump hier nog iets aan gaat doen de komenden 4 jaar, zal me niet verbazen dat hij dat gaat aanpassen.

• separhim
  • Laatst online: 21:56
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:41:

[Afbeelding]

en werkelijkheid:

[Afbeelding]
Die eerste was geen poll, ze hebben geen 2,5 miljoen mensen gevraagd bij de exitpolls in Pennsylvania. Dat was de stand nadat 32% van de stemmen geteld was.

• ErikT738
Requiem19 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:40:
Stuur dit ook even naar Timmermans en consorten. Wie weet wordt het dan nog wat als wij weer mogen kiezen.

• JAHRASTAFARI
Compuchip87 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:35:
En anders is er vast wel een zoon die een Medvedevje met hem wil doen.

Zijn "gouden eeuw" speech doet me trouwens erg denken aan "de zon gaat weer schijnen".
Of "het licht gaat hier uit!" als we tegen het referendum over het Oekraïneverdrag gingen stemmen. (D66 - Brinkhorst)

• Requiem19
ErikT738 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
[...]

Stuur dit ook even naar Timmermans en consorten. Wie weet wordt het dan nog wat als wij weer mogen kiezen.
Ik ben maar een simpele fiscaal jurist, Timmermans et al zitten veel te veel in details te denken over punten bovenin de toren zonder te kunnen uitzoomen.

Maar naar mij zullen ze niet luisteren ben ik bang :).

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kist schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:31:
[...]

Je hebt meerdere invalshoeken nodig om kritisch te denken. De meeste mensen krijgen die niet meer.
Maar het was niet bedoeld als bothsideism. Een kat blijft een kat.

Dat zit wel Schnorr.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-12 13:32
[...]

Inflatie inderdaad, en specifiek lonen die niet zijn mee gestegen met die inflatie. Waar die schuld precies ligt is interessant, maar vooral dat zowel de republikeinen en democraten dit vooral hebben laten gebeuren.

• Mektheb
PWM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
[...]

Overal zwervers, overal afval op straat. Gaten in de weg, winkelstraten allemaal leeg, overal huizen op instorten. Lantaarnpalen staan overal scheef. Mensen lopen er onverzorgd bij, dik. Overall gewoon ook lelijk en on inspirerend.
Ah zoals het er hier ook op veel plekken uitziet :+

Verwijderd

Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en constateer dat 'links' nogal moeilijk met verliezen om kan gaan. Dit was bij de winst van PVV in Nederland ook al het geval. Zowel Trump als PVV worden op een democratische wijze gekozen, dan moet je toch gewoon je verlies nemen en stoppen met zeuren? Tuurlijk valt er een hoop over Trump te zeggen, maar het is geen toeval dat er een 'rechtse wind’ door de wereld waait...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:03
Compuchip87 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:43:
[...]

Voor een partij die zich richt op de onderste twee lagen vind ik anders dat ze aardig wat beperkingen opwerpen bij zo'n beetje alles in de tweede laag. Maar dat maakt niet uit want de meerderheid heeft geen last van die beperkingen en de meerderheid is alles wat je nodig hebt, want democratie en wil van het volk enzo.
Wellicht is onze fout dat we logica en ratio proberen toe te passen op iets waar geen logica en ratio aan te pas komt.

Kweenie of je de campagne beelden wat gevolgd hebt, maar ik zie onwaarschijnlijk weinig rationele argumenten voorbij komen om voor iemand te kiezen. De mensen die stemmen en zich daar over uitspreken doen bijzonder weinig rationeel gedrag vertonen. De insurrectie 6 januari liet bijzonder weinig zien van enige vorm van rationeel handelen.

Dus: als we willen begrijpen, werkelijk begrijpen, wat er gebeurt, dan is het de emotie, de onderbuik, de motieven die daaruit voortvloeien die relevant zijn. Of Trump nu crimineel of niet is, de waarheid spreekt of niet, het maakt allemaal niets uit - dus, wat maakt dan wel uit? Waar zijn mensen zo bang voor, dat ze liever op hem stemmen dan op de ander?

Andersom geldt hetzelfde, ook al is het democraten spel nog steeds om de morele 'highground' te claimen om daar vervolgens op nat te gaan, want zo enorm moreel superieur zijn die natuurlijk ook niet per definitie. Ze zijn alleen te laat begonnen met dezelfde tactieken hanteren als de republikeinen - maar als ze ooit weer willen winnen zullen ze nepotisme en cultisme moeten omarmen, in de huidige setting.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 16:56

Seraphin

Meep?

Interessant genoeg lijkt het er op dat Trump deze keer ook/wel de popular vote heeft gewonnen.
Ruim 75 miljoen voor Trump vs krap 70M voor Harris.

Dit alles uiteraard met nog aardig wat margin of error, ik heb simpelweg de staatjes van google bij elkaar opgeteld. Echter, met alleen Alaska en Arizona waar minder nog dan 80% van de stemmen is geteld, durf ik de conclusie al wel te trekken.

In 2020 en 2016 verloor Trump de popular vote (al stemden er in absolute getallen in 2020 wel meer mensen op hem dan in 2016).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-12 12:51
[...]

Heel veel sobere dorpen en steden. Veel trailers, weinig onderhoud aan van alles door federale instanties, veel zelfvoorzienend of werkend in een grote lokale supermarkt/bouwmarkt/centrum. Heel lokaal gericht en totaal niet te vergelijken met grote steden. Je ziet daar geen hippe koffiebars. Alom brede acceptatie dat zwervers, verslaafden en geweld onderdeel uitmaken van het leven, hoe groot of klein zo'n dorp ook is. Reken daarbij dat alles een struk groter, breder en uitgestrekter is. Cedar Rapids bijvoorbeeld is qua oppervlakte een keer zo groot als de stad Groningen, met de helft aantal inwoners.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
[...]

En niet te vergeten hoeveel mensen daar aan de tranq zitten in combinatie met fentanyl echt schikbarend

• PolarBear
  • Niet online
ramrodwillem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
[...]

Thx , zo is het nu geregeld dus, nu maar kijken of Trump hier nog iets aan gaat doen de komenden 4 jaar, zal me niet verbazen dat hij dat gaat aanpassen.
Zo makkelijk gaat het allemaal niet, de grondwet amenderen zonder de staten kan niet. Dat zou écht een splitsing of burgeroorlog opleveren. De Verenigde Staten zijn uiteindelijk een verzameling staten, het zit een beetje in de naam :+, en onder republikeinen zijn de rechten van de staten zowat heilig. Als Trump daaroverheen stapt schat ik in dat hij een hoop support verliest.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:47:
Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en constateer dat 'links' nogal moeilijk met verliezen om kan gaan. Dit was bij de winst van PVV in Nederland ook al het geval. Zowel Trump als PVV worden op een democratische wijze gekozen, dan moet je toch gewoon je verlies nemen en stoppen met zeuren? Tuurlijk valt er een hoop over Trump te zeggen, maar het is geen toeval dat er een 'rechtse' wind door de wereld waait...
Dus zo gauw er iemand wint mag de oppositie naar huis en wachten we tot verkiezingstijd tot we weer een tegengeluid mogen geven?

• Cid Highwind
  • Laatst online: 19-12 15:31
Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en constateer dat 'links' nogal moeilijk met verliezen om kan gaan. Dit was bij de winst van PVV in Nederland ook al het geval. Zowel Trump als PVV worden op een democratische wijze gekozen, dan moet je toch gewoon je verlies nemen en stoppen met zeuren? Tuurlijk valt er een hoop over Trump te zeggen, maar het is geen toeval dat er een 'rechtse' wind door de wereld waait...
Hier gaan we weer.... :|

Het feit dat je het zo ongenuanceerd doch passief aggresief en provocatief stelt, geeft aan dat je van de kiesstelsels, noch de aanloop naar de verkiezingen, weinig kaas hebt gegeten.

Hier verder op ingaan lijkt me behoorlijk off topic.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:18
Dingdong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:43:
Ik zit de hele tijd CNN te kijken, maar die zijn echt in een rouwstemming. Het is wel duidelijk wie er gewonnen heeft, dus de tv kan weer uit.
Zit ook net te kijken.
Die Scott Jennings is best scherp, en kan het goed verwoorden.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Nou, de dollar schiet omhoog, dat gaat een flinke knel geven in handel met China. Wel een heel erg snel effect.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Cid Highwind schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:50:
[...]

Hier gaan we weer.... :|

Het feit dat je het zo ongenuanceerd doch passief aggresief en provocatief stelt, geeft aan dat je van de kiesstelsels, noch de aanloop naar de verkiezingen, weinig kaas hebt gegeten.

Hier verder op ingaan lijkt me behoorlijk off topic.
Precies. Het waren niet de democraten die tientallen rechtszaken aanspanden en jaren bleven herhalen dat ze toch gewonnen hebben. Wie kan er dan niet tegen zijn verlies :?

Dit dus.

• Compuchip87
Heb je het idee dat 'links' hier Trump aan het bashen is omdat 'rechts'?

Of heb je bij het doorlezen van het topic ook nog de vele argumenten waarom het een slechte stap voor de VS en de wereld is doorgenomen? Dan ben ik benieuwd naar je tegenargumenten. Want ik lees best wel wat onderbouwing vanuit de mensen die zich wél zorgen maken en als enige weerlegging zie ik 'zuurlinks' en 'het volk wil het'.

offtopic:
Idem met de PVV trouwens, als je daar het inhoudelijke verschil met de discussies over de VVD niet ziet moet je het Nederlandse politiek-topic ook nog maar eens doornemen.

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12 14:00

ap3nr0ts

hoi

Mijn god, wat is de NOS erg tegenwoordig. Die liveblog vind ik altijd al wat overdreven en schreeuwerig, maar net spanden ze de kroon. :')

Amerikanen op Schiphol die terug naar huis gaan vragen wat ze ervan vinden. What's next, de McDonald's en Five Guys afgaan in grote steden op zoek naar Amerikanen?

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 15:09
[...]

Dat populisme werkt gewoon en niet alleen in de US, maar ook in NL en andere werelddelen, waar stemmers niet vermoord worden, als ze op de oppositie willen stemmen. Dit gebeurt, omdat er beloften gedaan worden die de mens in hun eigen portemonnee raakt, uiteraard gunstig. En hun persoonlijke belangen behartigd. Of de beloften uitgevoerd worden is een ander verhaal.

Waar moet volgens jou een burger dan opstemmen als de burger niet naar al die speeches moet luisteren en de aanname doet dat de waarheid gesproken wordt? Er zijn amper burgers die van alles gaan uitzoeken hoe de kandidaat werkelijk is en wat de echte doelen zijn. Zouden we dat moeten doen? Ja, ik denk van wel, maar ook ik doe dat niet.

Politiek vanaf het jaar 0, staat er niet bekent om dat ze eerlijk zijn en er echt voor de burgers staan, allemaal eigenbelang en dat van hun eigen kringen, die staan voorop. De rest is bijzaak. Dat is niet anders geweest tijdens de romeinse tijd tot vandaag.

Naar de US exporteren gaat minder winst opleveren voor NL bedrijven, dat zullen ze wel weer doorbelasten naar de werkende NLer….Scheelt dat de Aandelen en crypto weer lekker omhoog gaan. :p

• JAHRASTAFARI
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:43:
[...]
*knip* die eerste foto is geen resultaat van polls, maar de voorlopige uitslag nadat 32% van de stemmen geteld waren.

Dit waren de polls: https://www.270towin.com/...ection-polls/pennsylvania
*knip* maak alleen een topic report aan als je dit vind, maar zo reageren is niet de bedoeling.
*knip* speculatie

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 06-11-2024 11:57 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.