"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Zomaar drie aspecten die ik kan bedenken:BlazeMuis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:33:
[...]
Dan lijk ik nog niet goed op de hoogte van de gevolgen te zijn.
Misschien toch wat te optimistisch vanuit mijn kant. Ik had niet verwacht dat de US zo’n grote invloed kan hebben in Europa.
- Militair: Trump gaat voor "vrede" zorgen in Oekraine. Dat gaat 'ie doen door Oekraiens grondgebied kado te doen aan Putin. Tegelijk gaat 'ie de rol van de VS in NATO terugschroeven, waardoor Putin meer uitbreidingsruimte in Europa zal zien.
- Economisch: importtarieven op producten die buiten de VS worden gemaakt. Dat betekent domweg dat de export naar de VS gaat afnemen (de consument daar zal die importtarieven moeten betalen, maar kan/wil dat niet)
- Klimaat: Trump heeft in z'n eerste termijn de deelname/onderschrijving van het Parijs akkoord al beeindigd. Dat zal 'ie op dag 1 weer doen (Biden had deze beeindiging alweer ongedaan gemaakt).
Gedachte experiment:BlazeMuis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:33:
[...]
Dan lijk ik nog niet goed op de hoogte van de gevolgen te zijn.
Misschien toch wat te optimistisch vanuit mijn kant. Ik had niet verwacht dat de US zo’n grote invloed kan hebben in Europa.
Een autoritaire staat als oosterbuur, gedreven door georganiseerde misdaad versmolten met inlichtingendiensten, geworteld in rigide kolonialisme en gestoeld op een selectoraal model van hyperparasitisme.
Een kleptocratie (altijd een transitiefase naar exact het bovengenoemde, zonder enige historische uitzondering) als grootste strategische veiligheidspartner met grootste intrinsieke bereik in onze politieke economie met grootste netwerken in onze mechanismen van cultuur-maatschappelijke narratieven, als westerbuur.
En dan zitten de mensen hier in Nederland. Het land wat na het drama van Londongrad en Brexit dé poort is tot Europa.
Een van de departementen van de instelling waar ik aan verbonden ben doet elk jaar een aantal scenario's, zie het als wargaming (heel simplistisch voorgesteld). De afgelopen tien jaar zijn bovenstaande scenario's daarbij meer norm dan uitzondering geworden, omdat de indexen bij variabelen van ontwikkelingen een dermate hoog potentieel van waarschijnlijkheid hebben gekregen dat Europa het zich niet kan veroorloven om er niet over na te denken.
En dat is inclusief scenario's van strategy management zoals we voorafgaand aan Brexit hebben moeten doen (en dat was maar goed ook, in weerwil van het verzet van nogal specifieke lidstaten tegen die oefeningen).
Hoe hard ook, Europa is voor de VS vanuit intrinsieke verwevenheid over alle domeinen heen een open deur. Worden de VS een formele kleptocratie, met de onvermijdelijkheid van verdere transitie en conflagratie, dan zal die deur dicht moeten. En dat kan niet. Het wordt een vinden van omgang met autoritarisme, compleet met termijnstrategie, die ver voorbij het historische omgangsbeleid met de dictatuur van Franco gaat. Die had nul voetafdruk in Europa. Voor de VS staan alle deuren open.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 05-11-2024 19:27 ]
Het staat altijd vrij vragen te stellen, het is een forum. Ook een keuze.Homeland schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:52:
[...]
Ik ben vast niet de enige, en niets ten nadele van jou, maar ik heb echt zo'n moeite om me door je tekst heen te worstelen, en echt volledig door het taalgebruik, niet dat het op een andere manier onleesbaar is oid.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En aan wie hebben we die verbondenheid te danken? Exact, aan europa zelf.jeroenkb schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:55:
[...]
*knip*
als Amerika een autocratie wordt nadat Trump president wordt zou je als Europa het liefst dat land willen negeren. We zijn echter op allerlei vlakken zo verbonden met ze dat we een manier zullen moeten vinden om toch samen te werken met een autocratisch Amerika.
Voorbeeldjes?
Niemand mag hacken. maar de VS mag al onze data hebben!
Niemand mag met verkiezingen klooien. Maar de VS krijgt een vrij brief voor het midden oosten
etc
etc
Willen we als Europa echt een "Wereld macht" worden, zullen we soms ook moeten laten zien dat we het ergens niet mee akkoord zijn. Maar goed. Dat is echt zwaar off topic
[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 05-11-2024 19:27 ]
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Mijn vraag zou zijn, wat bedoel je precies? Maar om die vraag na elk van je berichten te stellen is ook alleen maar vermoeiend en irriterend.Virtuozzo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:10:
[...]
Het staat altijd vrij vragen te stellen, het is een forum. Ook een keuze.
Ik denk dat je vrij veel Tweakers kwijtraakt door je schrijfstijl, je hebt duidelijk veel toe te voegen maar het gaat (vrees ik) het merendeel compleet voorbij door het ingewikkelde taalgebruik.
Trump heeft ook bijgeleerd, vorige keer was hij slecht voorbereid.corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:42:
[...]
Er gaat ook niet zoveel gebeuren gok ik. bij de eerste keer trump waren er ook duizenden nachtmerries. En laat ik eerst zeggen, natuurlijk heeft hij heel, heel veel dingen erger gemaakt. Echter zijn er genoeg verhalen totaal niet uit gekomen. En ik gok dat het nu weer zo zal zijn.
En al komen 10% van zijn plannen uit, dan is het een hele aparte situatie en iets wat niet goed is.
Hij heeft nu veel meer mensen (ja-knikkers) opgelijnd die hem niet meer afremmen of modereren.
Ook heeft hij nu rechters klaarzitten om ook daar geen/minder weerstand te hebben.
Dit is Trump 2.0, niks meer over een 'muur', maar over 'nooit meer hoeven stemmen'.
Bij zijn eerste termijn zaten er nog mensen in het Witte Huis die tegengas gaven. Een vicepresident die nog waarde hechtte aan de (grond)wet. Bij een eventuele tweede termijn zit er alleen nog MAGA cultleden. Er zal geen enkele rem meer zitten op Trump (en Vance).corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:42:
[...]
Er gaat ook niet zoveel gebeuren gok ik. bij de eerste keer trump waren er ook duizenden nachtmerries. En laat ik eerst zeggen, natuurlijk heeft hij heel, heel veel dingen erger gemaakt. Echter zijn er genoeg verhalen totaal niet uit gekomen. En ik gok dat het nu weer zo zal zijn.
En al komen 10% van zijn plannen uit, dan is het een hele aparte situatie en iets wat niet goed is.
Aan de andere kant, laat goed zien dat we echt moeten heroverwegen of we wel zo nauw verbonden willen zijn met de VS.
Daarom ben ik bang dat er bij een tweede termijn veel meer van zijn plannen uitkomen. Project2025 belooft geen goeds.
Als we de VS als bondgenoot verliezen komen we als EU alleen te staan tegenover heel veel dictatoriale machtsblokken. En onderschat de invloed van die dictators op rechts-radicale politici als Wilders en Orban niet.
De vector van Trump zelf is daarbij al een interessant, en pijnlijk, fenomeen. Goed voorbeeld daarvan is te vinden in Fulton County, het artikel is trouwens ook een goed voorbeeld van wat helaas te zeldzaam is, de combinatie van big picture onderzoeksjournalistiek met lokale voetafdruk:TheGhostInc schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:17:
[...]
Trump heeft ook bijgeleerd, vorige keer was hij slecht voorbereid.
Hij heeft nu veel meer mensen (ja-knikkers) opgelijnd die hem niet meer afremmen of modereren.
Ook heeft hij nu rechters klaarzitten om ook daar geen/minder weerstand te hebben.
Dit is Trump 2.0, niks meer over een 'muur', maar over 'nooit meer hoeven stemmen'.
A Georgia Election Official’s Months-Long Push to Make It Easier to Challenge the 2024 Results
Zoals gezegd, het is wel een opmerkelijk fenomeen, maar er zit een lijn in, van personen met perikelen die in een voedingssysteem terecht komen en daarbij totaal geen grenzen kennen, enkel stimuli krijgen om telkens weer de lijnen van surrealisme en gedrag op te rekken.Julie Adams quickly ascended from a little-known conservative activist to a surprise appointee on the Fulton County board of elections. She has used her new perch to carry out the efforts of players seeking to tilt the election in Trump’s favor.
Probleem is wel, dit is een netwerkfenomeen: dus niet enkel kwestie van persoon en organisatie, er is sprake van landelijke overdracht, van faciliteren, van een soort toxische synergie waar het geheel groter dan de som der delen is.
In principe is het op te vangen, in zekere zin zelfs te neutraliseren. Probleem blijft echter wederom dat fenomeen van Court Capture.
Dat is niet enkel al heel lang een probleem (sinds Reagan I), zie ook Bush vs Gore (waar het niet ging om wie wel of niet verloor of won, maar om hoe SCOTUS de regie over de verkiezing naar zich toe trok). Wat best opvallend is, dat zit hem in hoe overeenkomstig de processen van Court Capture tegenwoordig zijn. Heel erg overeenkomstig met wat we elders zien, en dan specifiek een elders waar de vector van Trump nogal wat besmettingen van georganiseerde misdaad heeft. Kazachstan.
What ProPublica Reporters Will Be Watching on Election Day
Net overzicht, compleet met achtergronden en connects, expertisepunten en voetafdruk. Maar ook overzicht van topics en punten van aandacht / kwesties.
Een aanrader: Not the odds, but the stakes.
[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 05-11-2024 18:40 ]
Het lijkt zo marginaal, 3000 stemmen. Maar ja, wel weer zo'n pivot county. Wel weer een Hooggerechtshof wat als actor van voter suppression optreedt. En dat in een systeem waar de selectorale dynamiek veel meer gewicht heeft dan de electorale dynamiek.Republicans in Georgia and Donald Trump just got a troubling victory on how votes in the battleground state will be counted.
Beetje gerelateerd: de laatste weken heb ik het idee dat CNN een rukje aan het stuur heeft gegeven. Er worden vaker vragen gesteld over gebeurtenissen, minder selectief gerapporteerd, vaker verontwaardiging geuit (niet dat dat moeilijk zou moeten zijn, zeker na de afgelopen 2 wekenVirtuozzo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:39:
Als terzijde, goed voorbeeld van wat wel kan, journalistiek op de grond:

| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Zag dat NOS weer live gaat om middernacht, met Rob Trip. Ik was er alleen geen fan van in 2020. Ik denk dat het CNN wordt, maar ik was wel benieuwd naar andere opties.
Ik volg gewoon deze topicmarijn15 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:59:
Voor diegene die de verkiezingsavond gaan volgen, op welke zender gaan jullie kijken?
Zag dat NOS weer live gaat om middernacht, met Rob Trip. Ik was er alleen geen fan van in 2020. Ik denk dat het CNN wordt, maar ik was wel benieuwd naar andere opties.
Ik ga geen NOS volgen. Die lopen naar mijn mening achter. Ben van plan livestreams te volgen van o.a Voting Trend die met live binnenkomende data accuraat een inschatting kan maken. Ben ook benieuwd naar Allan Lichtman's stream en zal wat andere mainstream nieuwszenders als MSNBC en CNN live volgen.marijn15 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:59:
Voor diegene die de verkiezingsavond gaan volgen, op welke zender gaan jullie kijken?
Het tij is te keren. Maar men zal zich moeten realiseren dat het geen kwestie is van "when Trump is gone". It's a Big Picture Problem.CornermanNL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:41:
Kortom een autocratische USA is niet meer af te wenden?
Dit is iets wat vrijwel volledig ontbreekt in verslaggeving, maar ook journalistiek, binnen Nederlandse media, als je puur daar op afgaat dan lijkt het allemaal iets te zijn wat met Trump gekomen is, wat hij veroorzaakt heeft, waar hij de drijvende kracht is. Her en der is er wel wat breder blikveld bij gekomen, maar er is toch nog steeds sprake van heel sterk aanwezig reductionisme.
Niets van al het drama is uit het niets gekomen. Er zijn verschillende vectoren die het drama aanjagen, een aantal daarvan zijn dominant geworden, hebben zich initieel met Trump verbonden, zijn er echter ook in geslaagd om de dominantie over te nemen. 1/6 was daarbij het sleutelmoment.
En dat zijn vectoren die in het algemene media beeld (er zijn uitzonderingen, gelukkig) zelden besproken worden terwijl zij juist van kritieke relevantie zijn (goed voorbeeld van hoe extreem gevoelig bijvoorbeeld die religieuze vector ligt: het zijn christenen). Al was het maar omdat Trump al veertig jaar bezig is met pogingen om de politiek in te komen, echter nooit nergens kwam totdat de omstandigheden er rijp voor waren.
En die omstandigheden zijn het product van vier decennia aan zorgvuldige opbouw van vectoren die weliswaar absoluut gestoord zijn, maar als fenomeen niet uniek in de geschiedenis van de VS. De VS hebben meerdere confrontaties met varianten van autoritarisme gehad, het is een cyclisch probleem, en het is elke keer geworteld in gedachtegoed en belangenconcentraties van dezelfde aard en types.
Heel simplistisch gesteld: wil je het tij keren, dan zul je een vermogen tot weerstand en correctie moeten ontwikkelen wat die vier decennia aan investeringen en verbindingen teniet kan doen - én al de verstoringen en vervormde omstandigheden kan corrigeren.
Dat is niet niks.
Maar het is terdege mogelijk. Het lijkt simpel, maar het komt neer op participatie door de burger, beheersing over eigen gedrag, investering in netwerken en signaalmechanismen (conforme media, maar net zo goed de boekenclub en grassroots vrijwilligerswerk) waarbij de open samenleving de regie terugneemt. Stapje voor stapje.
Het bewijs dat het kan ligt op tafel.
Immers, al die zeloten, oude & nieuwe bruinhemden (ligt gevoelig, maar teveel van het huidige drama is gevormd door precies dat) en actoren van cultisme zijn ook zo begonnen. Stapje voor stapje. De enige redenen waarom het hen gelukt is zo breed disfuncties te scheppen, dat zit hem als eerste in het wegkijken door de burger van "crazy". De tweede grote factor zit hem in onderliggende culturele mythologie: neoliberalisme, individualisme, cult of wealth, alle drie in synergie bepalend voor het scheppen van blinde vlekken van samenleving voor disfuncties.
Zoals bijvoorbeeld een Trump. Een frontman van georganiseerde misdaad die opgepropt wordt door media op jacht naar het volgende wat verkoopt, de con man entrepreneur die ontzettende schade aanricht, maar vanuit perceptie als "businessman" zijn reputatie elke keer witgewassen kreeg (pun intended).
Het bewijs dat het kan om zo'n bewegen en veranderen te scheppen en te richten ligt op tafel. Maar wat product van een spreekwoordelijke generatie is zal enkel gecorrigeerd kunnen worden met een breed en diep proces van weerstand.
De VS mogen absoluut van geluk spreken hierbij.
Men heeft cultureel gedachtegoed van democratie, van gelijke kans, van potentieel, van rechtsstaat en zo meer. Men heeft die tradities. Dat is ook waarom de Republikeinse Partij al die decennia zo hard gewerkt heeft aan het cultiveren van een eigen subcultuur op basis van predisposities voor autoritarisme: want het vertrouwen in participatie moet gebroken worden wil men de schapen zich zelf naar de slachtbank laten leiden.
Zelfs het probleem van die segmenten van geodemografie waar predisposities voor autoritarisme dominant zijn kan opgelost worden. Zie de eerdere berichten met verwijzing naar Teri Kanefield en Karen Stenner.
Niet kijken is mijn tip.marijn15 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:59:
Zodra er gestemd is, staat de uitslag vast. Dat hele gedoe met 'wat weten we nu', en 'dit is normaal een blauwe staat, die lijkt op ...' is puur ter vulling van de tijd totdat de eerste telling gedaan is.
(Even los van de discussie/ellende die na de telling losbarst)
Ga lekker slapen en zodra je wakker wordt weet je precies hetzelfde als dat je niet was gaan slapen. Sterker nog, je weet het eerder, je hoeft immers niet te wachten
Maar het is wel entertaining om te volgen, om het verloop te zien, stukje geschiedenis live te zien plaatsvinden.TheGhostInc schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:14:
[...]
Niet kijken is mijn tip.
Zodra er gestemd is, staat de uitslag vast. Dat hele gedoe met 'wat weten we nu', en 'dit is normaal een blauwe staat, die lijkt op ...' is puur ter vulling van de tijd totdat de eerste telling gedaan is.
Ga lekker slapen en zodra je wakker wordt weet je precies hetzelfde als dat je niet was gaan slapen. Sterker nog, je weet het eerder, je hoeft immers niet te wachten
Tsja daar verschillen de meningen dan over. Nieuws maken terwijl er geen info is vind ik persoonlijk vreselijk om naar te kijken. Dat stukje geschiedenis zie je ook wel bij de samenvattingen komende week.Homeland schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:17:
[...]
Maar het is wel entertaining om te volgen, om het verloop te zien, stukje geschiedenis live te zien plaatsvinden.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dan gaan we weten of de wereld (Rusland uitgezonderd) nog vier jaar respijt heeft en de VS vier jaar om een begin te maken om zijn politieke..zooi...op orde te krijgen.
Of dat we alle zeilen in de EU bij moeten zetten omdat alle grootmachten in handen zijn gevallen van autocraten.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Precies dit, ik ga lekker een paar afleveringen House kijken met een schaaltje tikkelsTheGhostInc schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:14:
[...]
Niet kijken is mijn tip.

Wereld draait wel door.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ja, en nee. Er is nog steeds flink verschil tussen daytime en primetime. Beide met heel eigen microtargeting geodemografie. Primetime is verschoven, naar ik begrijp niet zonder best flinke discussies en zelfs conflict tussen anchors, redacties en de zetbaasjes van de nieuwe Chris Licht, maar daytime narratieven lopen nog steeds volledig in script van zoals het al heel lang is.mekkieboek schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:52:
[...]
Beetje gerelateerd: de laatste weken heb ik het idee dat CNN een rukje aan het stuur heeft gegeven. Er worden vaker vragen gesteld over gebeurtenissen, minder selectief gerapporteerd, vaker verontwaardiging geuit (niet dat dat moeilijk zou moeten zijn, zeker na de afgelopen 2 weken). Wat denk jij, klopt mijn waarneming?
Het is wel signaal, in hoeverre het effect heeft, dat is moeilijk in te schatten. Het is hoe dan ook een landschap wat al veel te lang functioneert als een perceptie machine van pseudo-merken met elk eigen zuil, verandering is daarbij al heel lastig. En dan is er ook nog de commerciële realiteit, al die merken zijn verbonden in één gedeelde Ad Economy, en die is eigendom van dezelfde personen die eigenaar van de grote merken zijn.
Ik denk dat de kleine primetime aanpassingen bij CNN geen echt signaal van een soort magische revolutie tegen oligarchie zijn, het heeft meer weg van een soort van respons die niet onvergelijkbaar is met wat Trump altijd gedaan heeft: kritiek leveren op media, en ze wegzetten met beeld. Hij deed en doet dat voor goede redenen: gedragseffect.
Met name sinds 1/6 is er best een fenomeen opgetreden van kritiek op media wat ook als druk is gaan werken, maar dan niet op het merk, maar de actoren. De mensen in beeld. Op gegeven moment levert dat respons op. Daarbij kwam ook nog dat de mensen die vorm geven aan de basis van loopbanen in media, de opleiders, de professoren, de mentoren en zo meer, op de bühne klommen. Kijk bijvoorbeeld naar de impact van een Jacobs, of naar Jay Rosen. Het is één ding om van je consument signaal te krijgen, als je dat dan ook nog krijgt van degene die de je je basis gegeven heeft, dan kijken mensen toch wel sneller op.
Bij een NYT hebben we gezien hoe Sulzberger daarmee de rangen van dissidenten deed zuiveren, en zo de gedragskaders van sanewashing, copaganda en erger intact hield, bij het TV landschap ligt dat minder eenvoudig, die dynamica zijn meer complex.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het heeft dan al plaatsgevonden. Het is puur entertainment. Het is net als de telling van het Eurovisie Songfestival: 'Hello Texas, how you're doing'Homeland schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:17:
Maar het is wel entertaining om te volgen, om het verloop te zien, stukje geschiedenis live te zien plaatsvinden.
Of de West Wing, het inmiddels surrealistische perspectief van hoe Amerikaanse politiek had kunnen zijn als het niet onderuit gehaald was door cultisme, zeloten en feodale pseudo-ondernemers met hun roofdiergedrag.FrambozenTaart schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:23:
[...]
Precies dit, ik ga lekker een paar afleveringen House kijken met een schaaltje tikkels![]()
Wereld draait wel door.
Of, reruns van HBO Newsroom, ook niet slecht
[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 05-11-2024 19:29 ]
Misschien omdat er nog geen uitslagen van staten bekend zijn?mprkooij schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:42:
Normaal is er ook een electorale map te zien via Google (althans in 2016 en 2020 was dit het geval):
Die krijg ik nu niet te zien als ik: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024 intyp.
[Afbeelding]
Vorig jaar kreeg ik het volgende:
[Afbeelding]
Volgt deze nog of iemand weet of doet Google hier niet meer aan mee
Ik denk dat Google volop mee zal gaan in de overzichten, net als de vorige keren
Hij is zelfs nog niet aangeklaagd voor J6. En dat was toch ook een poging tot staatsgreep.MikeyMan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:53:
[...]
Dus? Lekker laten gaan?
Er zit weinig anders op vrees ik.
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de Russen niks te maken hebben gehad met de uitslag van de verkiezingen in 2016, eigenlijk.mprkooij schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:37:
Interessant en om te betreuren: Joint ODNI, FBI, and CISA Statement
"[i]In een gezamenlijke verklaring waarschuwen de Amerikaanse inlichtingendiensten (ODNI), FBI en CISA voor toegenomen buitenlandse beïnvloedingscampagnes gericht op de Amerikaanse verkiezingen. Vooral Rusland wordt als een belangrijke bedreiging gezien, met invloedrijke actoren die nepvideo's en artikelen verspreiden om het vertrouwen in de verkiezingsintegriteit te ondermijnen en verdeeldheid te zaaien.
Jawel, door dat Harris wint.CornermanNL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:41:
Kortom een autocratische USA is niet meer af te wenden?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Exact dit dus. Ik voorzie zelf (helaas) een trump overwinning. Zeker de afgelopen weken was het vooral "ach joh Harris wint toch wel. We hoeven niks te doen". En dat werkt niet altijd goed. Mochten "de democraten" winnen gaat er hopelijk iets veranderen maar ik verwacht het niet.TheGhostInc schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:25:
[...]
Het heeft dan al plaatsgevonden. Het is puur entertainment. Het is net als de telling van het Eurovisie Songfestival: 'Hello Texas, how you're doing'
De Senaat wordt in de meeste "simulaties/verwachtingen" gewonnen door de republikeinen. En die gaan lekker ziten dwarsbomen (exact wat de democraten ook zouden doen, wat natuurlijk terecht is als je tegenover elkaar staat). Het is heel leuk om een poppetje in het witte huis te hebben. Maar dat poppetje heeft nog steeds de senaat e.d. nodig.
En ja ik weet dat er gloom & doom verhalen zijn dat Trump eigenhandig de senaat gaat ontbinden en hij een dictator gaat worden. Eerst zien, dan geloven.
Als dat gebeurt dan gooit hij het op "Ik zei peaceful in mijn speeches!!" en helaas zal hij dan gelijk krijgen ben ik bang.Pietervs schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:35:
Hij is zelfs nog niet aangeklaagd voor J6. En dat was toch ook een poging tot staatsgreep.
De echte geschiedenis wordt in de komende 2 maanden geschreven. Morgen weten we (waarschijnlijk) de uitslag van de popular vote, maar pas 6 januari weten we hoe het electoral college dat heeft vertaald naar de enige stemmen die er echt toe doen. In de tussentijd gaan we vrees ik een helemaal ellende te zien krijgen.Homeland schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:17:
[...]
Ik herinner me nog heel goed het moment in 2016 toen ik in de auto op de radio hoorde dat Trump president ging worden...Auredium schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:23:
Nu kijken heeft weinig zin want er is vrij weinig bekend. Tenzij je de hele nacht op wilt blijven raad ik aan gewoon te gaan slapen en als je morgenvroeg wakker wordt is er wat meer bekend (ook nog lang niet alles).
Dan gaan we weten of de wereld (Rusland uitgezonderd) nog vier jaar respijt heeft en de VS vier jaar om een begin te maken om zijn politieke..zooi...op orde te krijgen.
Of dat we alle zeilen in de EU bij moeten zetten omdat alle grootmachten in handen zijn gevallen van autocraten.
Hij zei ook: “if you want to keep this country you’re gonna have to fight like hell.”corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:37:
[...]
Als dat gebeurt dan gooit hij het op "Ik zei peaceful in mijn speeches!!" en helaas zal hij dan gelijk krijgen ben ik bang.
Daarmee (en met enkele andere uitspraken) heeft hij bewust het publiek opgehitst. Als hij deze verkiezingen niet wint, zal hij er ook voor vervolgd worden. Dan wordt het nog afwachten of er een Cannon-2 als rechter zal zitten, zo niet is er wel degelijk kans op een veroordeling.
[ Voor 8% gewijzigd door Pietervs op 05-11-2024 19:50 ]
En waarschijnlijk lees je pas in een boek over een jaar hoe het er deze tijd achter de schermen echt aan toe ging.... Maar tijdens zoiets is het voor veel mensen toch entertaining om het nieuws te volgen.anboni schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:39:
[...]
De echte geschiedenis wordt in de komende 2 maanden geschreven. Morgen weten we (waarschijnlijk) de uitslag van de popular vote, maar pas 6 januari weten we hoe het electoral college dat heeft vertaald naar de enige stemmen die er echt toe doen. In de tussentijd gaan we vrees ik een helemaal ellende te zien krijgen.
Mag ik daar aan toevoegen: de opkomst, verkiezing en ondergang van (idealist) Tommy Carcetti als mayor van Baltimore in medio seiz 3, 4 en 5 van The Wire (net als West Wing en Newsroom op HBO Max).Virtuozzo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:26:
[...]
Of de West Wing, het inmiddels surrealistische perspectief van hoe Amerikaanse politiek had kunnen zijn als het niet onderuit gehaald was door cultisme, zeloten en feodale pseudo-ondernemers met hun roofdiergedrag.
[YouTube: The West Wing: President Bartlet owns religous nut]
Of, reruns van HBO Newsroom, ook niet slecht![]()
[YouTube: The Newsroom Speech by Jeff Daniels (with subtitles)]
Ik denk dat we in ons nuchtere landje echt geen idee hebben wat een showbizland de VS is, en presidentiele verkiezingen een heel groot circus is.
Anyway, mijn call, mogelijk tegen beter weten in: Harris gaat m winnen.
Of hij specifiek dát gaat doen, maar 'January 6th' was nog niet genoeg? Dreigementen dat hij eigenhandig de VS zou terugtrekken uit NATO? Nog afgezien zijn kijken op 'economie' en zijn importtarieven.corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:36:
En ja ik weet dat er gloom & doom verhalen zijn dat Trump eigenhandig de senaat gaat ontbinden en hij een dictator gaat worden. Eerst zien, dan geloven.
Het zijn dingen die hij zegt. Toegegeven, hij zegt alles wat hij denkt en hij ontkent wat hij zegt, maar het is af en toe wel handig om aan te nemen dat als iemand het zegt iets te willen doen, dat hij/zij dat ook wilt doen.
En als we, of men in het algemeen, er niet eens meer de wenkbrouwen voor fronsen over de dingen die hij zegt, zijn we al best 'ver'.
Ik ben vrij simplistisch wat dat betreft, 'better safe then sorry'.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Wat hij zegt.. Wilders heeft ook zoveel gemeld de afgelopen jaren. En er komt niks van terecht.siggy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
[...]
Of hij specifiek dát gaat doen, maar 'January 6th' was nog niet genoeg? Dreigementen dat hij eigenhandig de VS zou terugtrekken uit NATO? Nog afgezien zijn kijken op 'economie' en zijn importtarieven.
Het zijn dingen die hij zegt. Toegegeven, hij zegt alles wat hij denkt en hij ontkent wat hij zegt, maar het is af en toe wel handig om aan te nemen dat als iemand het zegt iets te willen doen, dat hij/zij dat ook wilt doen.
En als we, of men in het algemeen, er niet eens meer de wenkbrouwen voor fronsen over de dingen die hij zegt, zijn we al best 'ver'.
Trump heeft zoveel geroepen toen hij president was, en er is niks van terecht gekomen.
Natuurlijk is voorzichtig zijn goed. Maar laten we niet gelijk volledig angst modus inschieten. We moeten wel realistisch blijven.
Toevallig is de volledige NYT tech guild vandaag on strike zie o.a. https://www.thenation.com...-tech-guild-election-day/Virtuozzo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:24:
[...]
Ja, en nee. Er is nog steeds flink verschil tussen daytime en primetime. Beide met heel eigen microtargeting geodemografie. Primetime is verschoven, naar ik begrijp niet zonder best flinke discussies en zelfs conflict tussen anchors, redacties en de zetbaasjes van de nieuwe Chris Licht, maar daytime narratieven lopen nog steeds volledig in script van zoals het al heel lang is.
Het is wel signaal, in hoeverre het effect heeft, dat is moeilijk in te schatten. Het is hoe dan ook een landschap wat al veel te lang functioneert als een perceptie machine van pseudo-merken met elk eigen zuil, verandering is daarbij al heel lastig. En dan is er ook nog de commerciële realiteit, al die merken zijn verbonden in één gedeelde Ad Economy, en die is eigendom van dezelfde personen die eigenaar van de grote merken zijn.
Ik denk dat de kleine primetime aanpassingen bij CNN geen echt signaal van een soort magische revolutie tegen oligarchie zijn, het heeft meer weg van een soort van respons die niet onvergelijkbaar is met wat Trump altijd gedaan heeft: kritiek leveren op media, en ze wegzetten met beeld. Hij deed en doet dat voor goede redenen: gedragseffect.
Met name sinds 1/6 is er best een fenomeen opgetreden van kritiek op media wat ook als druk is gaan werken, maar dan niet op het merk, maar de actoren. De mensen in beeld. Op gegeven moment levert dat respons op. Daarbij kwam ook nog dat de mensen die vorm geven aan de basis van loopbanen in media, de opleiders, de professoren, de mentoren en zo meer, op de bühne klommen. Kijk bijvoorbeeld naar de impact van een Jacobs, of naar Jay Rosen. Het is één ding om van je consument signaal te krijgen, als je dat dan ook nog krijgt van degene die de je je basis gegeven heeft, dan kijken mensen toch wel sneller op.
Bij een NYT hebben we gezien hoe Sulzberger daarmee de rangen van dissidenten deed zuiveren, en zo de gedragskaders van sanewashing, copaganda en erger intact hield, bij het TV landschap ligt dat minder eenvoudig, die dynamica zijn meer complex.
Daar zullen ook de OSINT specialisten zoals Christiaan Triebert onder vallen. Terwijl die juist live waardevol zijn.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Maar ze zeggen het zelf he. Dit is niet van 'celebrity A zegt X over Trump (of Harris)'. Het dictator-knuffelen van Trump is ook niet zomaar, het lijkt op idoliseren. En je idoliseert meestal wat je zelf wilt zijn.corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:18:
[...]
Wat hij zegt.. Wilders heeft ook zoveel gemeld de afgelopen jaren. En er komt niks van terecht.
Trump heeft zoveel geroepen toen hij president was, en er is niks van terecht gekomen.
Natuurlijk is voorzichtig zijn goed. Maar laten we niet gelijk volledig angst modus inschieten. We moeten wel realistisch blijven.
Dat hij, en Wilders, het misschien niet voor elkaar brengen is geen reden om te zeggen dat dat het bij wijze van 'blaaskaken' zijn.
Chihuahua's zijn ook weinig intimiderend en blaffen veel. Maar als ze je bijten kun je toch beter voor een prikje gaan. Voorzichtigheid is dus bij keffertjes net zo goed verstandig.
Potentieel kan Trump Europa veel meer pijn doen dan een Putin. Ik moet er niet aan denken dat Oekraine straks overrompeld wordt omdat een Trump & Republikeinen de geldkraan stopzetten en Oekraine volledig afhankelijk is van Europa en de onverschilligheid van China.
Trump heeft ook objectief domme dingen gedaan Zijn actie (tegen beter weten in van de aanwezige staf) waarbij hij met zijn smartphone in een warroom een foto heeft gemaakt van een satellietfoto betreffende Midden-Oosten en deze op Twitter deelde heeft OSINT specialisten na laten gaan hoe accuraat de camera van de satelliet is. Ik weet de uitkomst niet meer maar accuraat genoeg om op je telefoon mee te kunnen lezen was het wel. Overigens (m.b.t. reversen van beeldkwaliteit of duiding hergebruik camera artifacts) ook een techniek die voor goede zaken ingezet kan worden zoals opsporing (denk aan mensenhandel en CSAM).siggy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
[...]
Of hij specifiek dát gaat doen, maar 'January 6th' was nog niet genoeg? Dreigementen dat hij eigenhandig de VS zou terugtrekken uit NATO? Nog afgezien zijn kijken op 'economie' en zijn importtarieven.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Die van CBS is alhier YouTube: LIVE: Latest Election Day news and analysis as voters head to polls ... actief vanaf 22.00 onze tijd (CET).
De satelliet heeft waarschijnlijk een resolutie van 10cm per pixel. Meelezen op een telefoon vanaf een satelliet is volgens mij praktisch onmogelijk, vanuit een drone zal het ongetwijfeld beter mogelijk zijn.Jerie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:27:
[...]
Trump heeft ook objectief domme dingen gedaan Zijn actie (tegen beter weten in van de aanwezige staf) waarbij hij met zijn smartphone in een warroom een foto heeft gemaakt van een satellietfoto betreffende Midden-Oosten en deze op Twitter deelde heeft OSINT specialisten na laten gaan hoe accuraat de camera van de satelliet is. Ik weet de uitkomst niet meer maar accuraat genoeg om op je telefoon mee te kunnen lezen was het wel. Overigens (m.b.t. reversen van beeldkwaliteit of duiding hergebruik camera artifacts) ook een techniek die voor goede zaken ingezet kan worden zoals opsporing (denk aan mensenhandel en CSAM).
Wikipedia: USA-224
Dit is exact niet iets dat je eerst wil zien om het te geloven. Er zijn écht genoeg tekenen aan de wand, als je die niet kan zien.. tjah..corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:36:
[...]
Ik geloof oprecht dat als Trump de verkiezingen wint de democratie in Amerika verleden tijd is en Team Wilders, Orban en Poetin gouden jaren gaan beleven. Verschrikkelijk.
Democratie moet altijd op nummer één staan.
Op mn telefoon werkt dit niet, of moet je hiervoor een VPN gebruiken?Homeland schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:17:
Voor mensen die het vanavond willen volgen via verschillende nieuwszenders kan ik https://vidgrid.tk.gg/ aanraden, kan je 4 nieuws kanalen tegelijk streamen en makkelijk van audio wisselen tussen de kanalen.
Edit: North Carolina ziet er ook goed uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Enigmus op 05-11-2024 21:04 ]
Op Android (Chrome browser) werkt hij goed, zou sowieso zonder VPN moeten werken.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:00:
[...]
Op mn telefoon werkt dit niet, of moet je hiervoor een VPN gebruiken?
Maar goed ik ben niet verbaasd als ze de seniele opa kiezen.
Dit ziet er uit als een interessante stream, goede voormalige UK politici en de enige echte Scaramucci!
Tussenstand https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406768
Poll: Wie gaat winnen?
• Donald Trump
• Kamala Harris
Ook een poll maken? Klik hier
@CyBeRSPiN ik heb tussenstand link toegevoegd
[ Voor 12% gewijzigd door Superman op 05-11-2024 21:30 ]
Eens. Snap oprecht ook niet dat als je een paar van de speeches van Trump hebt gehoord of nja jezelf er doorheen hebt geworsteld en je project 2025 hebt gelezen dat je dan zegt, Ach ja eerst maar zien he.Spykie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:59:
[...]
Dit is exact niet iets dat je eerst wil zien om het te geloven. Er zijn écht genoeg tekenen aan de wand, als je die niet kan zien.. tjah..
Ik geloof oprecht dat als Trump de verkiezingen wint de democratie in Amerika verleden tijd is en Team Wilders, Orban en Poetin gouden jaren gaan beleven. Verschrikkelijk.
Turnout in Philadelphia zou extreem hoog zijn (= goed nieuws voor Harris).Enigmus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:01:
Ben van 'niet pessimistisch' naar voorzichtig optimistisch gegaan. Nevada (NV), Georgia (GA), Michigan (MI) zien er goed uit. Wisconsin (WI) en Pennsylvania (PA) zijn nog zorgkindjes. Een van de routes maar 270 kiesmannen is het winnen van MI, Wi en PA. Een andere route is Nevada, WI, MI en Georgia en dan hoef je PA niet te winnen. WI is daarom erg belangrijk (naast PA).
Edit: North Carolina ziet er ook goed uit.
2,5 jaar geleden waren de meeste westerlingen er ook van overtuigd dat Putins dreiging naar Oekraïne wel met een sisser zou aflopen. Toen hadden we het mis en de impact daarvan heeft ons hard geraakt. Trump heeft meerdere malen duidelijk gemaakt dat hij Putin en Putins bewind wel kan waarderen. Trumps dreigementen die ons (Europa) direct zullen raken (bijvoorbeeld het verzwakken van de NAVO, importtarieven, snelle beëindiging van de oorlog in Oekraïne) zullen heel grote gevolgen hebben voor onze veiligheid en onze welvaart. Wij moeten ons deze keer niet in slaap laten sussen met de hoop dat het wel mee zal vallen.corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:42:
[...]
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.Aan de andere kant, laat goed zien dat we echt moeten heroverwegen of we wel zo nauw verbonden willen zijn met de VS.
Ik heb gestemd, maar zie niks. Ik vertrouw deze uitslag niet!Superman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:14:
Keuze van GOT
• Donald Trump
• Kamala Harris
[Afbeelding]
Maar voordat we daar, zeker ook militair, klaar voor zijn zijn we zo 15+ jaar verder. In die tijd kunnen we niet zonder de VS.
Bedankt voor uw stem op Hugo de JongeCyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:25:
[...]
Ik heb gestemd, maar zie niks. Ik vertrouw deze uitslag niet!
17 stemmen voor Trump tegenover 34 voor Harris. Jammer dat we de geluiden van deze 17 mensen kunnen lezen op het forum. Er is volop ruimte om amicaal zegje te doen zonder dat het uitmondt in een te verhit debat.Superman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:14:
Keuze van GOT
Tussenstand https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406768
• Donald Trump
• Kamala Harris
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Enigmus op 05-11-2024 21:31 ]
https://s3.amazonaws.com/ncsbesb/20241105/1247_92_B0092.pdf
We zien natuurlijk Mark Robinson als Governor, die we inmiddels hier in dit topic ook wel kennen geloof ik. Maar ook Morrow voor Public School Superintendent. Een vrouw die politieke ervaring heeft en haar eigen kinderen 'home schooled', regelmatig Q-anon zaken verspreid, etc.
En als kers op de taart natuurlijk een 'constitutional amendment' die ervoor moet zorgen dat alleen US citizens mogen stemmen, wat natuurlijk al grondwettelijk vastgelegd is. Maar waar dan wel heel mooi de volgende tekst bij staat zodat we daar later nog wel iets mee kunnen doen:
and otherwise possessing the qualifications for voting
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
De vraag van de poll lijkt te gaan over wie je denkt dat er gaat winnen, niet over welke standpunten je ondersteunt toch?Enigmus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:28:
[...]
17 stemmen voor Trump tegenover 34 voor Harris. Jammer dat we de geluiden van deze 17 mensen kunnen lezen op het forum. Er is volop ruimte om je amicaal zegje te doen zonder dat het uitmondt in een te verhit debat.
Ik durf het echt niet te zeggen hoor. Kan alleen maar hopen dat doe narcistische, leugenachtige, hypocriete, gevaarlijke oranje matige zakenman het niet wordt
Flickr PSN ID= cheironnl
Ja eens.Waaj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:17:
[...]
2,5 jaar geleden waren de meeste westerlingen er ook van overtuigd dat Putins dreiging naar Oekraïne wel met een sisser zou aflopen. Toen hadden we het mis en de impact daarvan heeft ons hard geraakt. Trump heeft meerdere malen duidelijk gemaakt dat hij Putin en Putins bewind wel kan waarderen. Trumps dreigementen die ons (Europa) direct zullen raken (bijvoorbeeld het verzwakken van de NAVO, importtarieven, snelle beëindiging van de oorlog in Oekraïne) zullen heel grote gevolgen hebben voor onze veiligheid en onze welvaart. Wij moeten ons deze keer niet in slaap laten sussen met de hoop dat het wel mee zal vallen.
Dus precies doen wat de natte droom van Putin is? Hoe is dat een goede zet? Het strookt niet echt wat je hierboven eerder schreef. Of ik snap niet hoe je dit bedoeld?Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Dat Europa daadkrachtiger moet worden is evident, maar we zijn nog altijd een hoopje landen die voornamelijk op economisch gebied, eh, 'samenwerken'. Niet dat Europa in de komende 10 generaties ook maar op iets zal lijken als de VS, als in één geheel, daarvoor zijn de verschillen te groot, maar het is wel de enige manier om tegengewicht te bieden aan alles wa op ons afkomt. Moet je nagaan als Trump & Co ook maar een fractie voor elkaar krijgen wat ze roepen. Dan kun je wel stellen dat Europa omringd is door alleen maar foute boel. Wie is dan nog 'onze' partner/steun?
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je mag best van je laten horen, dat is het doel van een forum. Ik denk dat het ook goed is om in dialoog te blijven met mensen die het anders zien. Moet wel toegeven dat er weleens heftige taal naar buiten komt. Een woord als fascisme moet men niet te licht over doen, maar vind het wel relevant en context hebben. Praten om elkaar te begrijpen, niet om elkaar af te blaffen.cheiron schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:32:
[...]
De vraag van de poll lijkt te gaan over wie je denkt dat er gaat winnen, niet over welke standpunten je ondersteunt toch?
Als democratie kan resulteren in een type als Trump aan de macht met de door jou beschreven consequenties zegt dat misschien ook iets over de nadelen die een democratie heeft.Spykie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:59:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ze is al zo lang niet meer in in public geweest omdat ze de poepluiers niet meer kan staan dat we vergeten zijn hoe ze er uit zag.C00P schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:31:
No way in hell dat dit de echte Melania is.
https://x.com/atrupar/status/1853844600827330798
Ze krijg hier gewoon weer leuk bedrag voor (gerelateerde source). Ze weet dat ze het nog even moet volhouden en na de 26e zit man"lief" in de bajes en kan ze weer doen wat ze wil.
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Opnieuw kansloos, net als de 60 rechtszaken die in 2020 waren aangespannen:
” He’s now trying to use the same playbook to stoke chaos, but hear me on this: we will again have a free and fair, safe and secure election—and the will of the people will be respected,” Shapiro said.
Sowieso is er dit jaar meer gedaan aan de veiligheid van de bureaus. Maar ik vermoed dat Trump begint door te krijgen dat het niet goed aan het gaan is. de verdeling mannen - vrouwen is 45 - 55 terwijl het normaal een gat is van 2 a 3%. Dus er stemmen plotseling veel meer vrouwen landelijk (dus ook in de swing states) meer dan normaal. Het is ook iets waarom de polls niet echt klopten en pas in de polls van gisteren begon te tekenen. Als de polls initieel 50/50 aangaven is de realiteit wss iets van 45-55 in het voordeel van Harris. Maar morgen gaan we het horen.Pietervs schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:43:
Trump heeft de eerste rechtszaak aangespannen, in Pennsylvania.
Opnieuw kansloos, net als de 60 rechtszaken die in 2020 waren aangespannen:
” He’s now trying to use the same playbook to stoke chaos, but hear me on this: we will again have a free and fair, safe and secure election—and the will of the people will be respected,” Shapiro said.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dank voor het delen, zeer vermakelijk tot nu toe.Emryte schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:20:
Vergeet de livestream van de Rest is Politics niet. Begint vanavond om 21:00 op Youtube.
[Video: US Election Livestream: America Decides]
Leuk dat Anthony Scaramucci er zit met allerlei smeuige details vanuit zn 2016 ervaring onder Trump
Florida denk ik niet dat Harris gaat winnen alhoewel de laatste polls wel het beter schetsten voor haar dan de eerdere. Georgia is afwachten. Ik denk, hoop en verwacht dat alle andere polls te veel hebben gecompenseerd voor Trump. Abortus en 6 januari zijn bijna niet te berekenen in de polls omdat het eenmalige gebeurtenissen zijn (in het nadeel van Trump). De polls hebben eigenlijk de impact van abortus en 6 januari genegeerd omdat ze niet weten hoe er mee om te gaan.Superman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:47:
Op nos zeggen ze dat eerste resultaten zullen komen van Florida en Georgia. Als Trump 1 van die twee onverwacht verliest hoef ik het niet meer te volgen omdat het bijna kansloos is om te winnen voor Trump.
Ik bedoel wat jij hieronder ook al zegt, ik deel alleen jouw pessimisme over falende Europese samenwerking niet.siggy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:32:
[...]
Dus precies doen wat de natte droom van Putin is? Hoe is dat een goede zet? Het strookt niet echt wat je hierboven eerder schreef. Of ik snap niet hoe je dit bedoeld?
(West-)Europa heeft de afgelopen 80 jaar (naar mijn mening terecht) vertrouwd op de Verenigde Staten om ons te beschermen. Wij moeten ons alleen nu realiseren dat die steun niet meer vanzelfsprekend is, en dat wij moeten leren om op eigen benen te staan. Hopelijk hebben wij daar nog even de tijd voor, maar welke uitslag er ook komt, Europa moet nu de eerste stappen zetten om zelf haar boontjes te kunnen doppen.Dat Europa daadkrachtiger moet worden is evident, maar we zijn nog altijd een hoopje landen die voornamelijk op economisch gebied, eh, 'samenwerken'. Niet dat Europa in de komende 10 generaties ook maar op iets zal lijken als de VS, als in één geheel, daarvoor zijn de verschillen te groot, maar het is wel de enige manier om tegengewicht te bieden aan alles wa op ons afkomt. Moet je nagaan als Trump & Co ook maar een fractie voor elkaar krijgen wat ze roepen. Dan kun je wel stellen dat Europa omringd is door alleen maar foute boel. Wie is dan nog 'onze' partner/steun?
[edit] Ik zit de hele dag al met Dylan Thomas in mijn hoofd:
"Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light."
[ Voor 5% gewijzigd door Waaj op 05-11-2024 21:57 ]
Verbonden willen zijn lijkt me waar mogelijk nog steeds wel verstandig, maar een vermindering van de afhankelijkheidsrelatie zou niet onverstandig zijn. Dan zou het ook mogelijke moeten zijn om kritischer naar elkaar te zijn.corset schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:42:
Aan de andere kant, laat goed zien dat we echt moeten heroverwegen of we wel zo nauw verbonden willen zijn met de VS.
Echter zal dat ook betekenen dat we daar (mogelijk) het nodige voor zullen moeten gaan opofferen (op meerdere vlakken) en het maar zeer de vraag is of we bereid zullen blijken dat te gaan doen. Onze (lid)staten zijn ook maar matig vereenigd te noemen.
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Deze berichten geven 2016 vibes. GA wint ie wel, FL is altijd spannend.Superman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:47:
Op nos zeggen ze dat eerste resultaten zullen komen van Florida en Georgia. Als Trump 1 van die twee onverwacht verliest hoef ik het niet meer te volgen omdat het bijna kansloos is om te winnen voor Trump.
Een winst van Trump betekent in de praktijk dat de VS voor meerdere termijnen van vier jaar als bondgenoot wegvalt. Dat schept zo'n chaos in de wereld, daar heeft ook een autonoom Europa onder te lijden. Daarbij versterkt het ook de krachten die Europa van binnenuit ondergravenMog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:13:
Hoewel ik Harris als een betere president zou beschouwen, vraag ik me af of een herverkiezing van Trump op de lange termijn niet paradoxaal genoeg zou kunnen bijdragen aan een meer onafhankelijk Europa. Mijn zorg is dat onder een Harris-presidentschap Europa mogelijk te comfortabel blijft in haar afhankelijkheid van de VS, terwijl we juist stappen zouden moeten zetten naar meer strategische autonomie.
In theorie, but do you want to flip that coin.Mog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:13:
Hoewel ik Harris als een betere president zou beschouwen, vraag ik me af of een herverkiezing van Trump op de lange termijn niet paradoxaal genoeg zou kunnen bijdragen aan een meer onafhankelijk Europa. Mijn zorg is dat onder een Harris-presidentschap Europa mogelijk te comfortabel blijft in haar afhankelijkheid van de VS, terwijl we juist stappen zouden moeten zetten naar meer strategische autonomie.
NopeZpAz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:22:
[...]
In theorie, but do you want to flip that coin.
Ben ik de enige die de verkiezingen liever niet volgt vanavond? Er hangt zoveel vanaf dat het geen leuk spannend spel meer is dat je volgt maar een strijd op leven en dood, van in dit geval de democratie. Ik hoef die operatie niet live te volgen. Ik hoor wel of de patiënt nog in leven is morgen, of wellicht veel later.
Ja, plus zoals eerder gezegd, die opvulnieuwtjes tot er echt wat te melden is vind ik niet zo interessant. Ik ga zo slapen. Zelfs met Trump op kop zal morgenochtend de wereld nog wel bestaanD-e-n schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:25:
Ps.
Ben ik de enige die de verkiezingen liever niet volgt vanavond? Er hangt zoveel vanaf dat het geen leuk spannend spel meer is dat je volgt maar een strijd op leven en dood, van in dit geval de democratie. Ik hoef die operatie niet live te volgen. Ik hoor wel of de patiënt nog in leven is morgen, of wellicht veel later.
Dat we wat meer autonomie zouden moeten hebben in Europa ok. Maar aan de andere kant, (naief als ik soms benMog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:13:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
'please break it so we can fix it' (of zoiets dergelijks)Mog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:13:
Was het hele idee van een verenigd Europa door verenigde economie dat het juist oorlogen zou voorkomen? Is het niet juist de afhankelijkheid van China aan de rest van de wereld als economische motor dat we redelijk safe zijn, militair gezien, tov China, omdat als de economie instort, China ook instort?
We moeten meer op eigen benen kunnen staan, maar onafhankelijk zijn lijkt me geen goed plan. Dat is sowieso op korte termijn ondenkbaar. Plus, zeker met een Trump, gaat hij Europa nog kunnen zien als vijand. Al is hij over 4 jaar weg (als hij gekozen wordt en als hij weg gaat) dan is er zoveel schade aangericht, een huis in Groningen is dan nog interessanter.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Kijk naar Brexit. Alle clowns die dat geregeld hebben zijn allang vertrokken. Hoe lang zal dat circus nog doorgaan voordat ze zich weer aansluiten bij de EU? Al zijn de mensen weg die x veroorzaakt hebben, de consequenties blijven.
Nee, niet de enige. Puur het effect van dat horse race drama, het is niet gezond. Helemaal niet onder de huidige omstandigheden - plus ik heb echt het idee dat we wel af mogen stappen van instant prikkels en gratificatie, en meer moeten leren dat alles een proces is.D-e-n schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:25:
Ps.
Er staat absoluut heel veel op het spel, maar ook dat is weer een proces. Net als weerstand en correctie processen zijn.
Ik heb de afgelopen weken veel zitten lezen in biografieën en dagboekcollecties van mensen uit de periode van Weimar, het is ronduit schokkend en tegelijkertijd vaak bemoedigend hoe overeenkomstig de ervaringen van mensen uit die tijd waren, met het tegenwoordige. Als we alle technologie en ruis en condities er van af halen, het komt altijd nog neer op het persoonlijke verhaal.
En daar zit bij mij wel een gedachte bij. Ik mis juist dat cruciale aspect in ons perspectief van hier uit, een perspectief primair gevormd in een media debat wat niet lijkt te beseffen hoe zeer het volgt op dezelfde lijnen die de VS mede gebracht hebben tot waar ze nu zitten.
Als er iets is waar ik vanavond nog aandacht aan doe besteden in relatie tot verkiezingen, dan zijn het persoonlijke contacten, en persoonlijke ervaringen. De rest, is een machine. En de brandstof waar die op draait, weinig gezond.
Links- of rechtsom, deze verkiezingen zijn een cruciaal punt, maar ze zijn de crux niet. Dat is wel het schouders zetten onder welke uitdaging ook wacht na het hele proces, in januari.
Want wie ook win of verliest, mensen zullen zich moeten realiseren dat mocht het verzet winnen (en ik gebruik die term volledig bewust), het werk nog lang niet gedaan is. Nog lang niet.
En als er iets is waar ik persoonlijk op hoop, dan is het wel dat men hier in het Nederlandse dieper kijkt naar de machinaties en toolboxen in de VS, en de parallellen ziet naar de huidige club van autoritarisme in het Nederlandse, ook hier product en keuze van machtspolitiek net als daar. Op zijn minst voor het draaiboek van het reduceren van politiek tot theater, en het script van never waste a crisis, if there is one, make it worse - if there isn't one, make one.
Want we zouden het fundament moeten kunnen herkennen.
Hou jij ze in de stress van consumptieve bestedingsruimte.
Hou jij ze ongeïnformeerd.
Dan hou ik ze boos.
And thus the road to serfdom
- Hayek's bastards.
En daar zit inderdaad een punt wat te weinig onderwerp is. We hebben een heel menselijke reflex voor het bouwen van muren, het paraderen met wapens en het pretenderen van eigen huis en tuin en .. volk.siggy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:34:
[...]
'please break it so we can fix it' (of zoiets dergelijks)
Was het hele idee van een verenigd Europa door verenigde economie dat het juist oorlogen zou voorkomen? Is het niet juist de afhankelijkheid van China aan de rest van de wereld als economische motor dat we redelijk safe zijn, militair gezien, tov China, omdat als de economie instort, China ook instort?
We moeten meer op eigen benen kunnen staan, maar onafhankelijk zijn lijkt me geen goed plan. Dat is sowieso op korte termijn ondenkbaar. Plus, zeker met een Trump, gaat hij Europa nog kunnen zien als vijand. Al is hij over 4 jaar weg (als hij gekozen wordt en als hij weg gaat) dan is er zoveel schade aangericht, een huis in Groningen is dan nog interessanter.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Kijk naar Brexit. Alle clowns die dat geregeld hebben zijn allang vertrokken. Hoe lang zal dat circus nog doorgaan voordat ze zich weer aansluiten bij de EU? Al zijn de mensen weg die x veroorzaakt hebben, de consequenties blijven.
Maar als puntje bij paaltje komt ligt hier een heel oude strategem op de loer. Als jij je afsluit, als je de muren bouwt, dan verlies je niet enkel al die ruimte voor synergistische effecten die het geheel groter en beter maken dan de som der delen. Je verliest ook elk vermogen tot het kunnen bewegen tussen bastions van autoritaire vraatzucht.
Ja, we zullen harde lessen moeten leren. Maar we zullen ook weerstand moeten bieden aan de perverse en gulzige prikkels die daarbij op tafel komen. Het domste wat we kunnen proberen te doen is die afgrond van isolationisme en nationalisme. Het is een verzuchting die door heel de geschiedenis heen landen en volkeren enkel zichzelf tot buffet voor feodale machten heeft laten reduceren.
In een wereld die misschien inderdaad vervormd wordt in terugval naar een multipolair drama (ik gebruik bewust niet de term multipolair "bestel", want dat bestaat niet, heeft nooit bestaan, is een ridicuul concept van excuusgedrag om maar niet na te denken over het hyperparasitisme van autoritarisme) zijn mobiliteit, diversiteit en synergie juist kritieke vereisten.
Meer kritiek nog dan een leger. Veel meer. Net zo kritiek als de participatie en het vertrouwen wat er mee hand in hand gaat.
Nope... Tussen hoop en vrees dekt momenteel wel de lading... Word niet heel vrolijk van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. En dit voelt als het volgende dominosteentje.D-e-n schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:25:
Ps.
Op zich eens, maar er staat zoveel anders op het spel op dit moment, waarvan ik ook niet weet of de uitkomst ons daar van meer zal verenigen of misschien toch ook weer zal verdelen (nog af gezien van dat die zaken wellicht nimmer meer herstelbaar zullen blijken).Mog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:13:
Ik ben eerder bang dat een Trump presidentschap de vergelijkbare clowns aan deze kant van de oceaan alleen maar meer aanmoedigt om ofwel af te keren van de EU (nexit anyone?) of zelfs richting rusland te draaien (Orban). Laten we hopen dat alleen de dreiging van een Trump winst in Brussel genoeg gemotiveerd heeft om die stappen in gang te zetten.Mog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:13:
Morgen is er weer een dag en de uitslag kan ik toch niet beinvloeden. En zoals het er naar uit hebben ook deze verkiezingen de potentie om nog dagen zo niet weken voort te duren (zie alleen al de rechtzaken van vandaag).D-e-n schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:25:
Ps.
Dus nee ik ga er niet voor op blijven om uren lang nog steeds niks te weten, dan droom ik liever nog wat zoete

Ik snap je sentiment, maar onverdiend zou ik het niet willen noemen. Het is nogal wat dat je onverwacht de nominatie in je gezicht krijgt geworpen. De kortste campagne ooit. Ze is zeker geen Obama qua charisma, maar ik moet toegeven dat ze me positief verrast. In de NRC Vandaag podcast van vandaag (of gisteren) werd een Amerikaanse vrouw geïnterviewd. Ze stemt normaal Republikeins, maar nu op Harris. Ze vergelijkt Harris met een appel en Trump met een handgranaat. Waar neem je liever een hap van? Ook al staat appel niet in je top 5 fruit. Vond het wel een treffende beeldspraak.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:53:
Het zal hoe dan ook historisch zijn. Als Trump wint zal het historisch zijn dat iemand die zo veel tegen zich heeft en zo veel gedocumenteerde schandalen op zijn kerfstok heeft president wordt. Als Harris wint is het ook historisch omdat zij (in mijn mening) het meest 'onverdienende' kandidaat van presidentsschap zou zijn. Ik kan mij ook niet voorstellen dat men intrinsiek iets in Harris ziet. Ik zie het als Trump vs. niet-Trump. Ik kan Harris d'r grote mislukte 2019/2020 campagne niet los zien van haar inherente ongeschiktheid als president. Het zijn de omstandigheden die haar president kunnen maken. Ze zal denk ik ook wel winnen.
Tot 0200 speculeren en dan een achtbaan in. Ik hoor het morgen wel.D-e-n schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:25:
Ps.
Hoe dan ook, wat dan ook, het echt cruciale is het vraagstuk van bewustwording en verhaal. Want dat is de basis voor participatie en vertrouwen. Wat op zijn beurt het fundament is voor resolve, repair & rebuild.gekkie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:52:
[...]
Op zich eens, maar er staat zoveel anders op het spel op dit moment, waarvan ik ook niet weet of de uitkomst ons daar van meer zal verenigen of misschien toch ook weer zal verdelen (nog af gezien van dat die zaken wellicht nimmer meer herstelbaar zullen blijken).
Ik merk het nog maar eens op, al het drama, al de machinaties, al de perikelen, al de actoren - waar het allemaal bij staat of valt is de enige arena die bepalend is.
Ons gedrag.
Zelfs wanneer we kijken naar de verdere ontwikkelingen en verschuivingen buiten die van politiek, het zou inmiddels op moeten vallen dat het allemaal daar op gericht is. Of we nu kijken naar narratieven losgelaten op politieke economie, of naar het theater van "AI", waar achter het narratief er geen enkel project is voor kunstmatige intelligentie, waar wel alles gericht is op stuurbaarheid van menselijke processen voor vorming van perceptie. Gedrag.
Waar bij de vorige cyclus van autoritarisme de arena die van groepsgedrag was, draait het deze keer om individueel gedrag. Het dient ook signaalmechanisme te zijn, van verhaal, niet narratief. Het dient ook netwerkfenomeen te zijn.
Het klinkt zo makkelijk, het proces is dat absoluut niet, en toch weer wel. Maar het komt er wederom op neer dat we het zelf in de hand hebben. Alleen is dat deze keer geen strijd van groepsdynamica, maar van participatie door het individu.
Laten we eerlijk zijn, als je dat laatste bekijkt wil je dat maar 1 van hun wint.
Touché. Maak je druk om zaken die binnen je invloedssfeer liggen. (Al beïnvloedt @Virtuozzo met regelmaat wat ik zoal lees...gekkie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:57:
[...]
Morgen is er weer een dag en de uitslag kan ik toch niet beinvloeden. [...]
Dat is ook wel zo, zeker vanuit alles wat van culturele mythologie en inertie van politieke economie avers is aan de stereotypen van voor lokale machtsclusters acceptabele politieke symbolen - het ligt heel serieus in het verlengde van wat H.C. Richardson en Timothy D. Snyder omschrijven als dat cyclische probleem van Amerikaanse oligarchie en de inertie van disfuncties in culturele mythologie.Mog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:58:
[...]
Ik snap je sentiment, maar onverdiend zou ik het niet willen noemen. Het is nogal wat dat je onverwacht de nominatie in je gezicht krijgt geworpen. De kortste campagne ooit. Ze is zeker geen Obama qua charisma, maar ik moet toegeven dat ze me positief verrast. In de NRC Vandaag podcast van vandaag (of gisteren) werd een Amerikaanse vrouw geïnterviewd. Ze stemt normaal Republikeins, maar nu op Harris. Ze vergelijkt Harris met een appel en Trump met een handgranaat. Waar neem je liever een hap van? Ook al staat appel niet in je top 5 fruit. Vond het wel een treffende beeldspraak.
Het is best opmerkelijk wat Harris, en dat hele team, voor elkaar gekregen hebben. Niet enkel in termen van het vermijden van valstrikken (zie het zuur van het D.C. Press Corps omdat Harris weigerde hen controle over haar verhaal te geven), maar ook in iets wat best significant is voor de DNC zelf: de beslissing om heel bewust de ruimte te geven aan al die lokale grassroots initiatieven, en de ruimte te beperken voor de oude Derde Weg campagne lobby club.
Nee, ze is absoluut niet perfect. Maar ergens is dat ook wel frappant. Het is een politica, maar dan wel een politica die het open bestel onderschrijft. In de verkiezing tussen Harris en Trump is zij daarmee de enige conforme politica.
Bij de NewRepublic kwam daar ook perspectief in voorbij:
Kamala Harris Pulled Off a Miracle
En dat klopt eigenlijk inderdaad wel. Het is geen verkiezing van conforme en functionele politiek. Het is een strijdveld van autoritarisme versus dat (en de open samenleving en de open politieke economie).The fact that the election is a toss-up, rather than a Trump landslide, is a testament to the vice president’s political skills.
Nee helaas is er in mee gaan altijd verleidelijk, ben zelf ook nog best wel cynisch aangelegd. Dus ik zie en voel er eigenlijk een constante verleiding in, in het gemak, het simplisme, race to the bottom, streven naar over objectivering en het concept van intentie dat er niet meer toe lijkt te doen,Virtuozzo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:00:
[...]
Hoe dan ook, wat dan ook, het echt cruciale is het vraagstuk van bewustwording en verhaal. Want dat is de basis voor participatie en vertrouwen. Wat op zijn beurt het fundament is voor resolve, repair & rebuild.
Ik merk het nog maar eens op, al het drama, al de machinaties, al de perikelen, al de actoren - waar het allemaal bij staat of valt is de enige arena die bepalend is.
Ons gedrag.
...
Wat dat betreft merk ik dat het merkbaar energie kost om er tegen in te moeten en willen blijven denken.
Kan me moeilijk voorstellen hoe je dat als onderdeel van de totaal overprikkelde Amerikaanse samenleving zou moeten doen. Geen ontkomen aan, geen tijd en rust voor veel of zelfs enige reflectie en introspectie.
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 05-11-2024 23:11 ]
Ik ben politiek gezien geen fan van Rutte (voor mij zijn presidenten veel te rechts-conservatief, en dat is relatief) , maar verbinden kon (en kan) hij wel. Wilders kan dat niet eens. Iemand als Obama of McCain kan het wel, en een Dubya vond ik er matig in, al kreeg hij 9/11 in de schoot geworpen.The Realone schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:00:
Ik was 4 jaar geleden ook geen groot fan van Biden, maar hij heeft mij bijzonder positief verrast. Vergeet niet dat president zijn niet wil zeggen dat je een alleenheerser bent. Minstens zo belangrijk als je ideeën over beleid is wie je om je heen hebt en wat je wilt bereiken.
Laten we eerlijk zijn, als je dat laatste bekijkt wil je dat maar 1 van hun wint.
Vergeet ook niet het kan na twee jaar al voorbij zijn i.v.m. gebrek meerderheid HvA en/of Senaat. Rutte moest ook rekening houden met Eerste Kamer, en het kabinet Schoof nu idem, al was de impact voor Rutte denk ik persoonlijk meer van impact.
Een korte campagne kan ook voordelen hebben, zoals minder tijd om een misstap te maken en de positieve golf uitzitten. En het feit dat iemand liever een hap uit een appel neemt neemt die weg dat het nooit een keuze tussen appel en handgranaat had moeten zijn. Ik kan geen enkel argument bedenken op basis waarvan ik Harris een verdiende kandidaat zou vinden.Mog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:58:
[...]
Ik snap je sentiment, maar onverdiend zou ik het niet willen noemen. Het is nogal wat dat je onverwacht de nominatie in je gezicht krijgt geworpen. De kortste campagne ooit. Ze is zeker geen Obama qua charisma, maar ik moet toegeven dat ze me positief verrast. In de NRC Vandaag podcast van vandaag (of gisteren) werd een Amerikaanse vrouw geïnterviewd. Ze stemt normaal Republikeins, maar nu op Harris. Ze vergelijkt Harris met een appel en Trump met een handgranaat. Waar neem je liever een hap van? Ook al staat appel niet in je top 5 fruit. Vond het wel een treffende beeldspraak.
Misschien het feit dat ze president geworden zou zijn als Biden de afgelopen jaren onverwachts een tuintje op zijn buik gekregen had? Ze was ten slotte VP, een titel die je niet krijgt bij een pak melk.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:10:
[...]
Ik kan geen enkel argument bedenken op basis waarvan ik Harris een verdiende kandidaat zou vinden.
Dit topic is gesloten.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.
Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
- Discriminerende reacties
- Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
- Rants
- Whataboutisme
- Linkdrops
- Sealioning
- Het reageren op overduidelijk slechte reacties
- De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.