Heeft hij die specifieke actoren überhaupt nodig. En hebben zij überhaupt nog bereik of gewicht. Ik vrees dat we het punt waarop we de Republikeinse politieke actoren nog als bepalend of relevant moesten nemen, al heel lang voorbij is.Delerium schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:24:
[...]
Dit is inderdaad een serieus risico, maar anderzijds zijn er wel heel veel mensen uit de Republikeinse partij die waarschuwen dat Trump een idioot is. Dat vrijwel niemand van zijn kabinet hem endorsed en alleen echte gekken met hem dwepen is wel iets wat ook dat enorme deel van de bevolking bereikt.
Laat ik het zo zeggen, de tijd waarin een Republikeinse Partij de controle had over het voedingssysteem, over de kingmakers en de donors? De tijd waarin de partij af kon rekenen met een leider die de partij ondergeschikt zocht te maken, en de partij niet liet delen in de vruchten van zijn verstrengelingen?
Die tijd is eigenlijk al best lang voorbij. Reagan was zo'n beetje de laatste. Bush senior en junior, daar was al sprake van zich verzelfstandigende en separate dynamiek, van vroege vectoren die hun eigen ding deden en de partij daar in meetrokken. Er zit een lijn in, zowel organisch als gestuurd.
Kijk, een Liz Cheney is een tektsboek voorbeeld van non-relevantie. Om heel eerlijk te zijn, haar positioneren is niet gericht op deze verkiezingen of de huidige conflictdynamiek. Koers noch affiliatie is bij haar gewijzigd. Zeker, ze geeft een endorsment aan Harris, maar buiten haar optreden bij de Texas Tribune (een geodemografie waar welke impact dan ook niet vertaald kan worden naar selectoraal of electoraal gewicht) is er buiten media met focus op progressieve/Democratische geodemografie weinig tot geen platform.
Mike Pence? Die komt niet eens meer door de deuren van C-Street. Die wordt niet eens meer uitgenodigd bij strategy sessions van een ALEC.
Adam Kinzinger? Ja, daar zit potentieel. Maar ook daar blijft de rigide weigering tot oplossen van onderliggende problematiek aanwezig. Hij laat duidelijk zien dat zijn bewustzijn van complexiteit en realiteit een stuk beter is tegenwoordig. But it's all Trump. En een probleem van een chaos actor als Trump kun je enkel oplossen wanneer je de oorzaken van zowel fenomeen als ontwikkeling aanpakt. Kinzinger stapt wel op de bühne, maar hij doet het niet binnen de segmenten van geodemografie waar het wel gedaan zou moeten worden. Hij zou het kunnen, zoals ik al zei, het potentieel is er.
Dan zijn er absoluut nog initiatieven en organisaties op de grond, en in tegenstelling tot 2016 zijn dat geen actoren of groepen die het met een valse vlag doen, van dat fenomeen van toen is niet veel meer over. Zelfs een Lincoln Project heeft de stuurgroep schoongeveegd. Er zijn signalen dat het impact heeft, in specifieke swing states. In hoeverre, ja, dat is bij beschikbare meetinstrumenten heel moeilijk te doorgronden.
En dan die bevolking, ja, dat is een gevoelige discussie. Die gaat zowel over complexiteit van informatiestromen, als aard en baat van media. Maar die gaat net zo goed over de cultuur-maatschappelijke veranderingen in rechts-conservatieve segmenten als dat het gaat over onderwijs, opleiding en geografie. En ja, ook over de realiteit van het grootste deel van electoraat wat al heel lang vanuit allerlei oorzaken en consequenties afgesneden is van politieke participatie.
Het is een conflict van puntdruk geworden. Dat is misschien nog wel het meest zure, en het meest kritieke. Wie kan het grootste gewicht toepassen op de kleinste plekken met grootste potentieel voor effect van schaal.
En dat is een conflict van meer dan louter de presidentiële campagnestrijd. Down Ballot.
Er zit wel een stuk ironie in wat niet vaak echt erkend wordt, met nogal populair-culturele resonantie: het zijn de Democraten die de rebellen zijn in een asymmetrisch conflict met het imperium.
The odds are not in their favor, as the stakes are not what matters most to those who decide.
Er zijn wel signalen dat Trump als chaos actor zijn laatste ademteugen kent. Bij diezelfde signalen is echter wel ook duidelijk dat hij de valstrik waar Bush mee zat zal weten te vermijden, daar waar de machtsdynamica liggen. Hij is aan het verworden tot symbool.Ik ben ook benieuwd hoe die mensen reageren als Trump definitief is afgeschminkt en hoe dat land bij die mensen zelf. Zou Trump eindigen als W Bush, waar schijnbaar niemand op heeft gestemd?
Ik kan me voorstellen dat menige gelieerde vector graag hem ook van symbool door ziet gaan naar martelaar. Of dat zo zal zijn, who knows, maar het is eigenlijk niet langer relevant. Het heeft er om gespannen, maar die gelieerde vectoren lijken de langste adem te hebben, en de waarschuwingen van Paul Weyrich goed in het achterhoofd te hebben gehouden.
Chaotic actors must be made to be used, they must never lead.
Het zou best kunnen dat de schmink er echt af gaat. Dat kan nog steeds, in theorie. Maar dat is in handen van dat medialandschap aldaar. Ik zie een NYT of Fox News nog lang geen focus leggen op Trump de frontman van georganiseerde misdaad. Ik ben nergens nog een rapport of studie tegengekomen wat op maar enige wijze serieuze waarschijnlijkheid aan dat scenario toewijst.
Dat gezegd, er zijn ook heel andere scenario's. Genoeg denktanks hier in het Europese die de aandacht leggen op dat probleem van verworden tot symbool - want dat is een ontwikkeling die ook gepaard gaat met potentieel van verdere verschuiving van politieke economie als geheel. Ik stel het wat simplistisch, maar stel je een GOP als NSDAP voor, wel of niet in minderheid maar een continu mechanisme van druk, waarbij een DNC verschuift naar zoals voorheen de GOP zich presenteerde. Dit potentieel is aanwezig, ongeacht wat met Trump zelf gebeurd, maar Trump als symbool bij verdere verschuiving kan zelfs bij een niet-regerende GOP/NSDAP resulteren in verschuivingen over de volledige linie. En dat is iets wat maar al te makkelijk kan breken.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.