Interessant topic. Ik merk dat ik zelf niet zo'n moeite heb met de variaties in grootte van verpakking en prijzen. Dat hoort er een beetje bij een moet je gewoon op letten.
En eens een receptuur wat efficiënter maken is in beginsel ook niets mis mee, als het de eigenlijke aard van het product maar niet aantast.
Ik heb meer moeite met het feit dat producten gewoon niet meer zijn wat ze horen te zijn. Met als excuus dat het een Nederlandse variant is of dat je het toch niet proeft. Maar waar onder de streep je gewoon niet meer weet wat je krijgt wat je wel zou mogen verwachten gezien de naam van het product.
Zo heb ik moeite met guacamole wat niet en flinke hoeveelheid avocado's als basis heeft.
Of de pesto alla Genovese wat gewoon een flinke bos basilicum, pijnboompitten, echte pecorino o.i.d. en goede olijfolie moet bevatten. Goedkope olie met veel zout en cashewnoten als vulmiddel is gewoon een ander product.
Maar dat is stap voor stap steeds slechter geworden en de consument heeft geen smaak en kijkt eigenlijk alleen maar prijs en gemak en zo komt de fabrikant er mee weg.
Of bepaalde claims dat iets gezond zou zijn, of lekker veel groente bevat of anderzijds suggereren dat het niet slecht is of zelfs goed. Of bullshitclaims als ambachtelijk.
Dat soort categorieën vind ik veel meer écht neppen. Uiteraard zou een oplettende consument het meeste zelf wel kunnen ontdekken maar dan nog vind ik dat die hele voedingsindustrie veel en veel harder aangepakt mag worden.
We zitten namelijk ook met een levensgroot gezondheidsprobleem in de maatschappij en dat wordt snel erger. De industrie is een zeer sterke aanjager daarin. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.

T-MOB schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:08:
Er was laatste een rechtszaak rond "droomboter" een vegan alternatief met een ludieke naam in dezeffde trant als de "Auf wienerschnitzel" van de vegetarische slager. Ieder zijn gevecht, maar als je bij deze verpakking denkt dat het om dierlijke zuivel gaat zit er een steekje bij je los:
[
Afbeelding]
Als je even rustig goed kijkt is het vrij duidelijk inderdaad, maar dat is meestal ook niet het punt bij dit soort dingen. Voor een schap vol artikelen bekijk je niet elk etiket heel aandachtig, dat is meer scannen.
Scan ik dit etiket even snel dan zie ik roomboter alles word en als plaatje het eerst opkomen, gelijk aan de echte boter er omheen. En ook die verpakkingen hebben er planten op, want dat eten de koeien.
Het is dus in feite een soort camouflage waardoor niet direct opvalt dat het wat anders is dan de roomboter ernaast, en dat is wel degelijk een methode die veel gebruikt wordt om beter te verkopen.
Daar is dit product verre van uniek in overigens fabrikanten doen er alles aan om met hun verpakkingen consumenten te verleiden.
Wat dat betreft zouden ze gewoon alle marketing moeten verbieden en alleen nog een feitelijk correcte benaming toestaan, en ingrediënten én voedingswaarde per 100g en portie verplichten. En dat alles op een doodsaaie grijze verpakking.