Acties:
  • +26 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:40
Sinds een paar jaar werk ik in een fabriek waar produkten worden gemaakt voor menselijke consumptie. Op dit moment zijn er veranderingen aan de gang waar ik best wel wat problemen mee heb.

1. Grondstoffen worden eruit gehaald of veranderd voor een goedkopere versie. Denk hierbij aan pinda's(ongeveer 20% minder) en het veranderen van een duur vet in een goedkopere versie (en die ook nog een impact hebben op het milieu, denk aan palm en soya vetten).
2. Gewichten worden veranderd. Denk hierbij aan een afname van ruim 15% terwijl de prijs zelfs hoger wordt. Over een paar maanden worden die gewichten nog verder verlaagd.

Klanten hebben deze veranderingen vaak niet in de gaten en blijven deze produkten toch kopen. In de consumentengids staan af en toe verhalen over deze kwestie.

Hoe staan jullie er tegenover dat je zo genept wordt?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het de spuigaten uitloopt ga ik op zoek naar een alternatief product. Ik ben niet zo gebonden aan specifieke merken.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:42
Het vervangen van grondstoffen door goedkopere alternatieven is wat anders dan krimpflatie.

Krimpflatie kan ik begrijpen, het is een (in mijn ogen acceptabel) middel om de prijs van een product onder een psychologische drempel voor consumenten te houden.

Goedkopere alternatieven als grondstof gebruiken vind ik niet fraai, maar zou met een etiketaanduiding "nieuwe receptuur" vergezeld moeten gaan zodat mensen opnieuw de allergenen zullen controleren. Als dat het geval is dan vind ik dat ook prima: aan de consument de keuze het te blijven kopen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Als ik zo mag gokken, je product is zo gezond niet. Maar daar heb je voor de rest geen problemen mee?

Voeding labels moeten aan wettelijk normen voldoen. Dus gewicht en samenstelling klopt op het label? Dan kan iemand toch zelf beslissen?

Als het RSPO palm is of non-GM soja olie dan loopt het wel los qua schadelijk.

Als ze alles door gaan rekenen en alles hetzelfde laten zit jij over een tijdje thuis. Wegens cut backs.

De A merken blijven hun prijzen verhogen terwijl de kosten van ingrediënten echt wel weer omlaag gaan. Uiteindelijk stappen consumenten over op alternatieven.

En ik ben al lang geleden overgestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ligt er wel aan hoeveel passie/interesse ik in een specifiek product heb. Ik weet dat de busjes Parmezaanse strooikaas die ik gebruik, verkleind zijn. En de prijs is vast niet lager geworden. Maar ik schat in dat de zoektocht naar een alternatief ook niet eenvoudig is, er wordt maar 1 merk verkocht in de drie supermarkten hier.
Aan de andere kant: toen mijn favoriete brood niet meer leverbaar was, ben ik het zelf gaan bakken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik vind het vervelend en het zorgt ervoor dat ik producten niet meer koop. Ik heb het toevallig van de week gemeld bij de consumentenbond, wat een timing. Gaat om Knorr veggie wraps. Ik had altijd die met wortel, 6 wraps, 370g, 3 euro 9, kiloprijs iets van 8,35. En die staan opeens bij de AH website op "alleen in de winkel" en in de app kent ie hem niet meer als zijnde in het assortiment. En tah dah, opeens is er een nieuw product! Knorr wortel wraps. 6 wraps, 240g, voor 2,65, kiloprijs 11,04!! De wraps zijn dus significant kleiner geworden, van 67 naar 40 gram. Het is goedkoper per pak dus denkt de klant voordeliger uit te zijn, terwijl je flink minder wrap krijgt en per kilo omgerekend dus flink meer gaat betalen. Vieze verborgen krimpflatie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb er wel moeite mee ja. Ik had hier bv een zeer teleurgestelde kip, die leefde voor haar zonnebloempitten uit het gemengd graan. Ineens zaten er amper meer zonnebloempitten in, en WAT er nog inzat was plat zeg maar, alleen hulzen geen pit erin, dus alleen voor de 'looks'. Kip was zwaar beledigd... En het voer was natuurlijk ook flink duurder geworden ook.
Kattenbak grit dat ik al 20 jaar gebruik is en een pak duurder veworden en veranderd van 'recept', stinkt en plakt ineens veel eerder, waardeloos.
En m'n eigen boodschappen probeer ik idd ook goed naar te kijken, want minder inhoud (bv 850ml ipv 1l) is nu schering en inslag 😐

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 08-03-2024 18:18 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 17:25
Karvan Cevitam deed dit al een aantal jaren geleden. Prijs steeg enorm en er zit minder in. Bier (pijpjes) van 33cl naar 30cl (al jaren geleden). Het is geen krimpflatie, het is graaiflatie. Zie ook de energie leveranciers met ineens hun periodieke prijsstijgingen en kwartaal saldering. De NS met hun prijsverhogingen, enzovoorts.

offtopic.

[ Voor 92% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:03 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38
Uiteindelijk gaan consumenten toch een ander product kiezen omdat dit product niet meer zo goed smaakt als voorheen of slechter smaakt dan de concurentie. Lijkt een race naar de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50

Honesty

kattenneus!

Koenoe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:03:
Karvan Cevitam deed dit al een aantal jaren geleden. Prijs steeg enorm en er zit minder in. Bier (pijpjes) van 33cl naar 30cl (al jaren geleden). Het is geen krimpflatie, het is graaiflatie. Zie ook de energie leveranciers met ineens hun periodieke prijsstijgingen en kwartaal saldering. De NS met hun prijsverhogingen, enzovoorts.
ook de beugels van grolsch(van 0,5 naar 0,45) drink gelukkig geen bier meer maar alleen speciaal bier en dan liever idd 4 euro per 0,44 blik(wat ook diefstal is ipv 0,5) in de bonus dan overpriced bier.
krimpflatie en goedkopere opties heb ik minder mee, ik zie liever de prijs duurder worden zodat ik kan kiezen tussen 2 kwaden, dan dat een van de twee goedkoper lijkt en veel minder is of minder voedingsstoffen heeft.
ergste vind ik nog dat mijn vrouw vegan is en de producten die gisteren vegan waren en die ik uit mijn hoofd had geleerd morgen ineens niet meer vegan zijn waardoor ik etiketten moet blijven lezen met mijn net leesbril ogen. Andersom gelukkig wel meer, steeds meer wordt vegan waardoor haar keuze reuze wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 08-03-2024 19:19 ]

Festina lente

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je beschrijft is winstmaximalisatie. Oftewel, bedrijven proberen zo veel mogelijk winst te maken. Bij veel bedrijven mag winstmaximalisatie ten koste van alles gaan zoals uitbuiting en milieuschade. Dáár heb ik zelf meer moeite mee dan krimpflatie, gezien je als consument prima een andere keuze kan maken. Slachtoffers van uitbuiting en milieuschade hebben meestal geen keuze.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit concept is al sinds begin van corona enorm en blijvend aan het toenemen. Waar wij voorheen voor 500 euro per maand iedere week een volle kar boodschappen deden zijn dat nu voor ongeveer 100 euro per maand meer twee kratten per week geworden.

Je doet er weinig aan want je kunt je boodschappen niet missen, dus wij kopen meer dingen als aardappelen die vaak per 10kg in de aanbieding zijn of rijst dat ook nog wel te betalen is, en de andere ingrediënten zijn een stuk minder geworden. Beetje sojasaus door de rijst om het nog wat smaak te laten hebben omdat er minder groenten en vlees bij zitten, wat kipkruiden door de aardappelen zodat het bijna als een volwaardige maaltijd smaakt.

Ik vind het jammer dat inflatie harder gaat dan de lonen stijgen en dat bijv. de statistieken van het CBS die overal worden aangehouden erg subjectief zijn (dat is maar een beperkte selectieproducten en veelal luxeproducten, die zijn niet zo heel veel in prijs gestegen tegenover de belangrijke boodschappen). Maar verder kan ik me er wel heel druk om maken, maar tenzij ik de loterij win moet ik het er maar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
kamerplant schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:23:
Wat je beschrijft is winstmaximalisatie. Oftewel, bedrijven proberen zo veel mogelijk winst te maken. Bij veel bedrijven mag winstmaximalisatie ten koste van alles gaan zoals uitbuiting en milieuschade. Dáár heb ik zelf meer moeite mee dan krimpflatie, gezien je als consument prima een andere keuze kan maken. Slachtoffers van uitbuiting en milieuschade hebben meestal geen keuze.
Juist.

Daarom is die aanbiedingen markt hier in Nederland zo schadelijk. Niet alleen wordt de normale prijs van producten daarom duurder, het heeft ook te maken met een wegwerp maatschappij.

Een lap vlees voor één persoon is veel duurder, dan groter inkopen. Dit gaat op voor eigenlijk alle producten hier in Nederland. Dat is leuk en aardig, maar dit werkt verspilling in de hand. Het interesseert een bedrijf niet, of er verspilt wordt, zolang er maar meer verkocht wordt.

@Oon Dat is leuk en aardig, maar ben je alleenstaande, dan zit je met 10kg aardappelen (of wat dan ook). Ergens gaat er een keer iets kapot, omdat je er even geen zin meer in hebt, of bent vergeten.

Waarschijnlijker edoch schil je er dan te veel (omdat je er toch zoveel hebt), die je niet opeet en uiteindelijk weggooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Koenoe op 08-03-2024 19:33 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Koenoe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:29:
[...]
@Oon Dat is leuk en aardig, maar ben je alleenstaande, dan zit je met 10kg aardappelen (of wat dan ook). Ergens gaat er een keer iets kapot, omdat je er even geen zin meer in hebt, of bent vergeten.
Nouja, zelfs met een gezin van 5 eters kom je niet zomaar even door 10 kilo aardappelen heen, en dat is denk ik ook wel het meest slopende van het hele verhaal. Voorheen iedere dag wat anders, tegenwoordig is het iedere dag aardappelen of rijst, want zelfs pasta is niet meer te betalen (en de pastasauzen die vroeger heel lekker waren zijn nu allemaal naar een goedkoper recept veranderd en smaken bijna chemisch).

Bij zo'n aanbieding delen we dan ook vaak met andere gezinnen (bijv. mijn ouders), dan kun je wel gebruik maken van de aanbieding waarbij je een paar kilo aardappelen gratis hebt maar ben je niet meer geld aan het uitgeven dan nodig alleen omdat er een aanbieding is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 20:53
Ik heb er een hekel aan dat de bedrijven het zo mooi recht lullen. Begon al bij Grolsch.. Oh we hebben nu een vet nieuwe design flesje!(Maar vertellen er niet bij dat we 3cl per fles eruit gehaald hebben). Of het ooh zo mooie "met nieuwe receptuur!" Oftewel.. we knijpen de boel nog eens wat extra uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
Oon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:34:
[...]

Nouja, zelfs met een gezin van 5 eters kom je niet zomaar even door 10 kilo aardappelen heen, en dat is denk ik ook wel het meest slopende van het hele verhaal. Voorheen iedere dag wat anders, tegenwoordig is het iedere dag aardappelen of rijst, want zelfs pasta is niet meer te betalen (en de pastasauzen die vroeger heel lekker waren zijn nu allemaal naar een goedkoper recept veranderd en smaken bijna chemisch).

Bij zo'n aanbieding delen we dan ook vaak met andere gezinnen (bijv. mijn ouders), dan kun je wel gebruik maken van de aanbieding waarbij je een paar kilo aardappelen gratis hebt maar ben je niet meer geld aan het uitgeven dan nodig alleen omdat er een aanbieding is.
Ja, als tweaker denk ik wel eens, zou het niet handig zijn om het duurste internet abonnement te nemen en het dan aan de hele wijk aan te bieden (via wifi of zo) voor de helft van de prijs van het goedkoopste abonnement. Load balancer ertussen en mocht er meer vraag zijn op te schalen. In principe werkt dit ook voor de aardappelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik koop praktisch geen fabrieksvoedsel, maar ik merk het wel bij voorverpakt vlees in de supermarkt, dat er steeds minder in een pakje zit. Wel jammer, want dan klopt je gerecht weer niet want je komt 100gr .... te kort, maar je wordt dan iig niet bedrogen zoals bij het product van TS.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:25:
(dat is maar een beperkte selectieproducten en veelal luxeproducten, die zijn niet zo heel veel in prijs gestegen tegenover de belangrijke boodschappen).
https://www.cbs.nl/-/medi...umentenprijsindex-(1).pdf

Dat valt toch wel mee met veelal luxeproducten? (Oké wat ouder mandje, kan recentste niet zo snel vinden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Sissors schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:51:
[...]

https://www.cbs.nl/-/medi...umentenprijsindex-(1).pdf

Dat valt toch wel mee met veelal luxeproducten? (Oké wat ouder mandje, kan recentste niet zo snel vinden).
Data uit 2017 is inderdaad lastig te vergelijken, maar er zit sowieso al een enorm verschil in prijsschommelingen tussen huismerken en A-merken. Er liggen hier in de AH misschien wel 25 verschillende broden die allemaal 'brood' zijn, maar waarvan de ene een half brood van de lokale bakkerij is en de ander een heel fabrieksbrood.

Wat ik niet met zekerheid kan zeggen is welke producten het meest in prijs gestegen zijn, maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat mijn koopkracht een flink stuk omlaag is gegaan, terwijl mijn loon 2 maanden geleden nog geïndexeerd is met de cijfers van het CBS. Als die cijfers zouden kloppen dan zou dat moeten betekenen dat een indexatie op basis daarvan betekent dat je hetzelfde kunt krijgen als voorheen, maar we kunnen nu echt een stuk minder boodschappen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:46
Koenoe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:03:
Karvan Cevitam deed dit al een aantal jaren geleden. Prijs steeg enorm en er zit minder in.
Dat viel mij toen ook ineens op, ik dacht dat ik in het verkeerde schap aan het kijken was, maar kon de "normale" bussen nergens vinden. Ik ben toen uit protest huismerk gaan kopen en sindskort overgegaan op Van de Boom, wat erg lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:06 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
[Offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 108% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Offtopic

En nog een verzoek: de wereld is complex. Ga niet zo snel mee in informatiebronnen / personen die je kent die denken dat alles op te lossen is met 1 zin of die generaliserend zijn over bedrijven, de overheid of wie dan ook.

Ja er zijn zeker foute bedrijven. Zo zijn er ook foute burgers (de rechtbanken hebben jaren achterstand).
Maar merendeel van de bedrijven probeert het goed te doen.

En dan passen ze hun producten niet aan, verkopen ze minder, minder winst, mensen ontslaan....Zie ik je hier weer op Tweakers klagen dat bedrijven mensen ontslaan...

[ Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-06 21:33
Honesty schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:17:
[...]

ergste vind ik nog dat mijn vrouw vegan is en de producten die gisteren vegan waren en die ik uit mijn hoofd had geleerd morgen ineens niet meer vegan zijn waardoor ik etiketten moet blijven lezen met mijn net leesbril ogen. Andersom gelukkig wel meer, steeds meer wordt vegan waardoor haar keuze reuze wordt.
Daar heb je een app voor “SooSee” werkt perfect gewoon de ingrediënten lijst scannen. Ik gebruik het voor de vrouw en kinderen ivm lactose intolerantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 17:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:08 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 17:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Oon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Data uit 2017 is inderdaad lastig te vergelijken, maar er zit sowieso al een enorm verschil in prijsschommelingen tussen huismerken en A-merken. Er liggen hier in de AH misschien wel 25 verschillende broden die allemaal 'brood' zijn, maar waarvan de ene een half brood van de lokale bakkerij is en de ander een heel fabrieksbrood.

Wat ik niet met zekerheid kan zeggen is welke producten het meest in prijs gestegen zijn, maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat mijn koopkracht een flink stuk omlaag is gegaan, terwijl mijn loon 2 maanden geleden nog geïndexeerd is met de cijfers van het CBS. Als die cijfers zouden kloppen dan zou dat moeten betekenen dat een indexatie op basis daarvan betekent dat je hetzelfde kunt krijgen als voorheen, maar we kunnen nu echt een stuk minder boodschappen betalen.
Maar zo werk indexatie natuurlijk niet. Jouw aankopen zijn anders dan die van mij, hoe kan loonindexering er dan voor zorgen dat geen van ons twee er op achteruit gaan, maar het ook eerlijk houden dat geen van ons twee er sterk op vooruit gaat? Dat kan niet. Je moet ergens gemiddelden nemen, dus nemen statistiekdiensten een mandje aan veel gekochte, alledaagse producten die in een gemiddeld gezin noodzakelijk zijn en gaat men aan de hand daarvan een gemiddelde berekenen.

Zonder het detail van je financien te kennen is het onmogelijk om te zeggen waarom jij er mogelijks op achteruit bent gegaan. Miscchien zitten er in je maandelijkse uitgaven wel te veel luxe goederen of zelfs voeding.

Men moet voor die indexering geen rekening gaan houden met het duurste speciaalbrood in de AH, maar wel met de prijs van een gemiddeld, normaal brood bijvoorbeeld. Maar de mensen die uit gewoonte dat speciaalbrood kopen gaan dan ook weer klagen dat ze te weinig hebben aan de index.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blokker_1999 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Niets belet je om lokaal, bij kleinere bedrijven te kopen, je weet wel, die bedrijven die geen woekerwinsten maken, die bedrijven die het moeilijk hebben, die bedrijven die bij bosjes omvallen.
Nouja niets...

Tegen de tijd dat ik mn boodschappen op die manier bij elkaar heb gescharreld ben ik twee dagen en een halve tank benzine verder.

Een bakker of slager is nog wel te vinden. Groenteboer wordt al haast onmogelijk.
Er kunnen vele redenen zijn waarom bedrijven krimpflatie toepassen of de grondstoffen aanpassen. Ja, dat kan winstmaximalisatie zijn, maar dat kan evenzeer zijn dat ze net geen winst meer maken als ze niets doen en zichzelf naar de afgrond aan het brengen zijn.
Tegelijkertijd worden bij de grote jongens met precies dezelfde redenering enorme woekerwinsten gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Nouja niets...

Tegen de tijd dat ik mn boodschappen op die manier bij elkaar heb gescharreld ben ik twee dagen en een halve tank benzine verder.

Een bakker of slager is nog wel te vinden. Groenteboer wordt al haast onmogelijk.

[...]

Tegelijkertijd worden bij de grote jongens met precies dezelfde redenering enorme woekerwinsten gemaakt.
Wat is jouw definitie van woekerwinst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Laatst online: 17:14
Toevallig daar laatst een item over gezien bij ‘Last Week Tonight with John Oliver’:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Inflation: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

En laatst ook zelf mogen ondervinden toen het pak cruesli van Quaker opeens wél helemaal in de weckpot paste, terwijl dat voorheen niet kon. :P

Vind ik het vervelend? Een beetje. Heeft het invloed op mijn keuzes? Nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeroenkb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:40:
[...]

Wat is jouw definitie van woekerwinst?
Als er prijzen verhoogd moeten worden omdat de grondstofprijzen gestegen zijn, en er vervolgens onder de streep fors hogere winsten geboekt worden noem ik dat woekerwinsten.

En dat is vrijwel bij alle grote jongens de afgelopen jaren het geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Heb je wel eens echt gekeken naar alle jaar cijfers of roep je alleen maar de buhne na?

Supermarkten hebben nog nooit zo hard als afgelopen jaren hun leveranciers voor het blok gezet om goedkoper te leveren en anders het merk gewoon niet meer in te kopen.

Bij de jumbo zie ik al dat de merken haribo, lu en nog een paar anderen zijn verdwenen uit de schappen.

En dan gaan we kijken naar de netto marges van de supermarkten tussen de 3 en 6% dus zo dik zijn die helemaal niet. Dat er uitschieters tussen zitten dat is overal.

Maar als er echt woekerwinsten werden gemaakt komen er vanzelf concurrenten die het wel goedkoper kunnen.

Vergeet ook niet dat de overheid heel wat accijnzen heeft verhoogd of ingevoerd afgelopen jaren.

Maar het minimumloon is ook met 38%! Gestegen in twee jaar tijd. Genoeg ondernemers die na corona en de energie crisis alleen geen vet meer op de botten hebben en wel 70 uur per week werken voor het bestaan van hun bedrijf.

Niet voor niks dat steeds meer grote bedrijven Nederland willen verlaten want alle kosten worden bij de ondernemers neer gegooid want de werknemers willen koopkrachtbehoud uiteindelijk gaat dat niet uit en moeten we allemaal een stuk van de zure appel nemen.

Als een bedrijf echt absurde winsten maakt mag daar best wat over gezegd worden maar 99% van de mensen hier is niet capable genoeg om jaarcijfers te begrijpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:26
MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:35:

Wat denk je van de weekmarkt die volgens mij overal wel plaatsvind? Tevens zijn er in de meeste polders wel boeren en/of tuinders te vinden die gewoon direct aan consumenten verkopen. Vaak wisselen die onderling producten uit om hun assortiment te vergroten. Bij mij in de buurt zit er eentje die op verzoek zelfs thuis bezorgd en afhaalpunten heeft in alle omliggende dorpen als je online besteld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 374460

DonChaot schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Wat denk je van de weekmarkt die volgens mij overal wel plaatsvind? Tevens zijn er in de meeste polders wel boeren en/of tuinders te vinden die gewoon direct aan consumenten verkopen. Vaak wisselen die onderling producten uit om hun assortiment te vergroten. Bij mij in de buurt zit er eentje die op verzoek zelfs thuis bezorgd en afhaalpunten heeft in alle omliggende dorpen als je online besteld.
De weekmarkt die doordeweeks is en al inpakt om 17;00? De meeste mensen hebben daar dus geen bal aan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb een boel geknipt. Het gaat hier om "genept" worden bij boodschappen/producten, niet de toestanden bij defensie of Oekraïne 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2024 11:12 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:20:
[...]De weekmarkt die doordeweeks is en al inpakt om 17;00? De meeste mensen hebben daar dus geen bal aan.
Heel veel mensen hebben ook kinderen, die hoeven meestal niet tot 17.00 uur te werken en die kun je gerust naar de markt sturen om boodschappen te doen, ze eten er tenslotte ook zelf van. Is ook beter voor hun dan achter de spelcomputer zitten en ze leren tevens hoe ze kwaliteitsproducten kunnen kopen tegen een lagere prijs dan in de supermarkt. Worden ze in de toekomst minder "genept".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:20
dark_angel1969 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:31:
Sinds een paar jaar werk ik in een fabriek waar produkten worden gemaakt voor menselijke consumptie. Op dit moment zijn er veranderingen aan de gang waar ik best wel wat problemen mee heb.
Om terug te komen op dit aspect, heb je dit wel eens besproken met collega's, of met mensen van de ondernemingsraad? Want als dit breder leeft is het gewoon een discussie die binnen een bedrijf gevoerd moet worden.

Winstmarges zijn mooi, maar medewerkers in brede zin het gevoel hebben dat ze mensen oplichten en de gezondheid schaden, is dat op termijn ook niet goed voor het werkplezier en het verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
Ik wordt altijd erg argwanend als er op een product iets staat zoals "Nieuw" of "Nu nog beter" Doorgaans is dat om de veranderde smaak te camoufleren vanwege vervanging door goedkopere ingrediënten.

Ik merk wel dat ik gemiddeld meer geld kwijt ben aan boodschappen ondanks dat ik diverse A merk artikelen heb vervangen voor huismerk en ik iets meer let op aanbiedingen. Alhoewel je daar ook mee wordt genept, want in NL zijn er voortdurend aanbiedingen terwijl de prijzen ondanks dat hoger zijn dan in DE.

Maar omdat ik alleen woon is over het geheel gezien de boodschappen maar een klein aandeel van de totale uitgaven, dus ik doe er niet al te moeilijk over.
Ik heb dat 'uitbesteed' aan de Consumentenbond en Foodwatch, waar ik resp. al 10-tallen jaren lid en bijna 10 jaar donateur van ben.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 09-03-2024 12:05 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het “krimpen” van producten is ook deels door vraag uit de maatschappij. Er zijn steeds meer mensen die op zichzelf / alleen wonen of zonder kinderen en geen 300g vlees willen bij de appie maar 175g.

Dat de prijs misschien niet in vergelijk is, dat doet ze weinig. Ze betalen immers voor het gemak dat zelf niet meer te doen.

Er zullen vast weer mensen reageren dat dit belachelijk is en dat je “net zo goed de rest kan invriezen” maar de werkelijkheid is dat mensen meer gemak zoeken dan ooit. Daar spelen veel producenten ook in mee. Dat ze hier een extra centje voor kunnen vangen is een mooie stimulans.

Sommige producten worden ook vanwege efficiëntie veranderd van receptuur, dat deze bijvoorbeeld de zelfde hoeveelheid geeft als eerder met ander gewicht.

Voorbeeld dat hier gegeven werd dat 6 wrap opeens duurder zijn per kilo, is helemaal geen slecht iets. Dat betekend meestal simpelweg dat de kcal per wrap omlaag is gegaan. Het zijn nog steeds 6 wraps, maar minder in calorieën. Ook simpelweg een vraag uit de maatschappij.

Zo zijn niet alle elementen van andere prijs / product verhouding bedoeld om direct winst te maximaliseren, maar puur om mee te bewegen met de vraag in de maatschappij.

Er is hier een heel topic ergens over producten die allemaal uit de winkel zijn gehaald van vroegâh. Dat is meestal omdat de samenstelling niet meer zo veel verkoopt als het ooit deed. Je vervangt het product dan met een nieuw product, dat erop lijkt of totaal anders is om in toekomstige markt te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:01
jeroenkb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:29:
[Mbr]Offtopic [/]

Ja er zijn zeker foute bedrijven. Zo zijn er ook foute burgers (de rechtbanken hebben jaren achterstand).
Belangrijk verschil: bedrijven kunnen veel fout doen wat niet illegaal is.
Maar merendeel van de bedrijven probeert het goed te doen.
Zo te zien komen de foute dingen zoals in de OP aangekaart wel veel voor. Zo veel dat het opvalt en er vaak niet alternatieven zijn.

Wat betreft kiezen voor een ander product: doorgaans is dat niet voor dezelfde prijs en/of kwaliteit - zeker niet in dezelfde winkel of zelfs maar dezelfde omgeving, dus ben je alsnog duurder uit vanwege toegenomen reiskosten. Ondanks de overdaad aan keuze is er zeker niet altijd keuze voor lagere prijs en dezelfde kwaliteit.

Dus in veel gevallen heb je het maar te slikken. Voor huishoudens met hoog besteedbaar inkomen maakt dat een stuk minder uit dan voor huishoudens met lager inkomen. Die huishoudens komen daardoor steeds meer economisch in de knel, en die (doorgaans grote) bedrijven dragen zo bij aan het verdwijnende middeninkomen.

Het enige waarvan je zeker weet dat bedrijven het goed proberen te doen is zoveel mogelijk winst maken, daartoe hebben ze zelfs min of meer wettelijk verplichting tav aandeelhouders. Het gaat hierbij om grote bedrijven en groot-aandeelhouders.
Die aandeelhouders en bestuurders van dergelijke bedrijven zijn niet afhankelijk van dezelfde klasse van producten als het merendeel van consumenten, dus ze snijden niet zichzelf maar anderen in de vingers.

Als je in de persoonlijke sfeer zou doen wat veel bedrijven doen, dan zou het sneaky en achterbaks worden gevonden. Maar bedrijven zijn je vrienden niet, hun wangedrag kan niet in de persoonlijke sfeer geregeld/afgestraft worden - daarvoor moeten we het van wetten hebben, maar die zijn er niet of onvoldoende.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:44
Ik kijk altijd naar de “per kg/liter” prijs om goed te vergelijken. En ik proef. Als iets duurder wordt ga ik op zoek naar een alternatief. Als iets minder lekker smaakt ga ik ook op zoek naar een alternatief. Meestal is dat wel te vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BadRespawn
graceful schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:53:

Voorbeeld dat hier gegeven werd dat 6 wrap opeens duurder zijn per kilo, is helemaal geen slecht iets. Dat betekend meestal simpelweg dat de kcal per wrap omlaag is gegaan. Het zijn nog steeds 6 wraps, maar minder in calorieën. Ook simpelweg een vraag uit de maatschappij.
Natuurlijk, we willen massaal graag minder eten tegen hogere kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Als er prijzen verhoogd moeten worden omdat de grondstofprijzen gestegen zijn, en er vervolgens onder de streep fors hogere winsten geboekt worden noem ik dat woekerwinsten.

En dat is vrijwel bij alle grote jongens de afgelopen jaren het geval.
Het kan ook helemaal verkeerd uitpakken en ik denk dat er nog meer zullen volgen.

Zuivelconcern FrieslandCampina boekt miljoenenverlies

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft een zwaar jaar achter de rug. In 2023 werd een verlies geleden van 149 miljoen euro. Een jaar eerder behaalde het bedrijf nog een winst van 292 miljoen euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 17:34
@dark_angel1969
Volgens mij zit een belangrijke oorzaak bij de consument zelf. Die willen over het algemeen niet te veel betalen en laten de duurdere kwalitatief betere producten liggen. Hier spelen producenten op in met als resultaat wat jij nu ziet gebeuren.

Verder verdiepen de meeste consumenten zich totaal niet in de materie en laten ze zich makkelijk door mooie verhalen verleiden: nieuw, grootmoeders soep! Met een mooi plaatje van een oma die in een pot aan het roeren is, komt gewoon uit dezelfde fabriek als die huismerk soep.

Tenslotte willen de meeste consumenten gewoon graag genept worden. Kijk maar eens een paar afleveringen van de keuringsdienst van waarden. Het echte verhaal horen ze simpelweg liever niet. Een paar influencers roepen heel hard dat E-nummer slecht zijn. Nu zetten fabrikanten andere namen erop zodat ze bepaalde e-nummers niet meer hoeven te noemen op de verpakking. Vaak zelfde effect maar minder "eng".
Dit blijft altijd een mooi voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.allesovervoeding.nl/images/stories/banaan-inhoud.jpg
100% natuurlijk maar wel een hoop enge namen.

Tuurlijk zullen bepaalde fabrikanten echt doen om meer geld te verdienen maar een hoop is ook omdat de consument het indirect wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:09:
Heb je wel eens echt gekeken naar alle jaar cijfers of roep je alleen maar de buhne na?
Ja jij ook?

Winst stijgingen tot hoog in de enkele cijfers zijn de afgelopen jaren niet ongewoon. Wat ik op zichzelf best vind, maar niet als er eerst een jankverhaal wordt opgehangen dat de inkoopprijzen zo gestegen zijn. Met zo'n verhaal is, zeker in de levensmiddelen industrie, terughoudendheid op zijn plaats.

Pas het afgelopen jaar lijkt daar een kentering in te komen. Waarbij de consument uiteindelijk de portemonnee laat spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 2080528 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Het kan ook helemaal verkeerd uitpakken en ik denk dat er nog meer zullen volgen.

Zuivelconcern FrieslandCampina boekt miljoenenverlies

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft een zwaar jaar achter de rug. In 2023 werd een verlies geleden van 149 miljoen euro. Een jaar eerder behaalde het bedrijf nog een winst van 292 miljoen euro.
2023 laat inderdaad een correctie van 2022 zien.

Maargoed, prijzen gaan vaak makkelijker omhoog dan omlaag. Dus zal wel even duren voordat dat weer een beetje recht getrokken is.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
chrisborst schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:30:
@dark_angel1969
Volgens mij zit een belangrijke oorzaak bij de consument zelf. Die willen over het algemeen niet te veel betalen en laten de duurdere kwalitatief betere producten liggen. Hier spelen producenten op in met als resultaat wat jij nu ziet gebeuren.
Maar het gaat hier niet alleen over kwaliteit, het gaat over (relatieve) kostenstijging: kleinere porties voor dezelfde prijs per portie (dus hogere prijs per kg), lagere kwaliteit voor dezelfde prijs dus minder kwaliteit per euro en als je behoudt van kwaliteit wil dan zal je een duurder product moeten kopen.
Voor veel huishoudens is meer betalen niet een optie dus die doen het tov voorheen met kleinere hoeveelheden en/of lagere kwaliteit.
De oorzaak daarvan is niet de consument maar de voedselproducenten die porties, ingrediënten en prijs bepalen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:22
Misschien moeten de supermarkten de prijs per kilo / eenheid net zo groot laten zien als de normale prijs. Nu zijn die vaak het kleinste lettertype die mogelijk is op de kaartjes, waardoor vergelijken altijd gedoe is. Maak dat wat meer transparant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BadRespawn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Maar het gaat hier niet alleen over kwaliteit, het gaat over (relatieve) kostenstijging: kleinere porties voor dezelfde prijs per portie (dus hogere prijs per kg), lagere kwaliteit voor dezelfde prijs dus minder kwaliteit per euro en als je behoudt van kwaliteit wil dan zal je een duurder product moeten kopen.
Voor veel huishoudens is meer betalen niet een optie dus die doen het tov voorheen met kleinere hoeveelheden en/of lagere kwaliteit.
De oorzaak daarvan is niet de consument maar de voedselproducenten die porties, ingrediënten en prijs bepalen.
En wat me ook enorm irriteert; het kost vaak nog extra verpakking per kilo product ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Ja jij ook?

Winst stijgingen tot hoog in de enkele cijfers zijn de afgelopen jaren niet ongewoon. Wat ik op zichzelf best vind, maar niet als er eerst een jankverhaal wordt opgehangen dat de inkoopprijzen zo gestegen zijn. Met zo'n verhaal is, zeker in de levensmiddelen industrie, terughoudendheid op zijn plaats.

Pas het afgelopen jaar lijkt daar een kentering in te komen. Waarbij de consument uiteindelijk de portemonnee laat spreken.
Jumbo
2020: Omzet 7.7 M Bruto Marge 17,9% Winst 1.76% (136.872 netto winst)
2022: Omzet 8.2 M Bruto Marge 16,6% Winst 0,9% (79.680 netto winst)
2023: Omzet 8.7 M Bruto Marge 16.4% Winst 0,2% (slechts 21.718 netto winst)

Ik ben zelf ondernemer maar met deze marges zou ik zelfs de stekker er al lang uitgetrokken hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 09-03-2024 13:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:11
Het “krimpen” van producten is ook deels door vraag uit de maatschappij. Er zijn steeds meer mensen die op zichzelf / alleen wonen of zonder kinderen en geen 300g vlees willen bij de appie maar 175g.
Dat is een hele andere krimp. Jij doelt op verpakkingen met 2 hamburgers ipv 4. Hier gaat het om dat er van elke hamburger 10 gram is afgeschraapt. Dan koop je nog wel steeds twee hamburgers maar effectief heb je maar 180 gram ipv 200 voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:54
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Jumbo

Ik ben zelf ondernemer maar met deze marges zou ik zelfs de stekker er al lang uitgetrokken hebben.
Wat omvat die cijfers? Is dat enkel van Jumbo de supermarkt of ook de verkoop van hun eigen huismerk producten? Worden die bij elkaar geteld of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Jumbo

Ik heb het niet over de supermakten. Ik heb het over de grote producenten.

De kleine worden door diezelfde supermarkten dan weer de grond in geholpen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2024 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:43
Dingen die mij opgevallen zijn de laatste tijd zijn de vervanging van ingredienten.

- Olijfolie vervangen door zonnebloemolie
- In chocola toevoeging van Sheavet (ben er allergisch voor)
- Het toenemende gebruik van palmolie (is niet goed voor gezondheid)

Ook andere opvallende zaken:
- Daarnaast het verkleinen van porties (o.a. broodproducten) etc.
- Het gedoe rondom statiegeld blikjes (grootverpakking is alternatief, maar dan vervolgens..)
- Belasting op frisdrank is hoger sinds 2024
- De aanbiedingen die slecht zijn (weinig korting en slechte selectie)

De aanbiedingen worden ook nog eens slechter (meerdere supermarkten). Ik merk dat ik alleen tegen een veel duurdere prijs gevarieerde en gezonder kan eten. Wil je alleen op basis van de aanbiedingen iets gezonds en gevarieerde samenstellen, dan is het bijna niks. Minder vlees in de aanbieding.

Als het zo door gaat ga ik straks ook echt alleen maar in Duitsland boodschappen doen. Kost mij meer moeite, maar omdat de basisprijzen lager liggen kan ik veel meer gevarieerd en gezonder eten, omdat aanbiedingen niet leidend zijn voor mijn boodschappen in Duitsland.

Als je alleen aanbiedingen koopt, dan bepaald de supermarkt meer je eetpatroon. Daarnaast moet ik ook zeggen dat de aanbiedingen tegenwoordig vaak niet veel meer voorstellen. Je krijgt maar weinig korting (20 cent) of moet bulk kopen.

Komt er ook nog eens bij de truukjes die AH met je uithaalt. Ik heb al meerdere malen een fout gemaakt, omdat persoonlijke bonus gewoon getoond wordt in folder in de App, terwijl je die moet activeren. Ga je afrekenen dan krijg je de korting niet. Erg achterbaks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpdHNLOIph_6AbMJfEGNS694Wk8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QDZuhB5ukSu5vgqV057QoBwp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Monkeydancer op 09-03-2024 14:20 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unilever publiceert geen openbare volledige jaarcijfers alleen wat cijfers in grafieken maar zonder exacte getallen kan je daar niks over zeggen. Ze claimen over 2023 15,6% meer marge te genereren maar als dat 2,1% en nu 2,5% is dan heb je ook 15,6% meer marge. Voor een goed vergelijk heb je een EBITDA nodig en die vind je bij unilever niet terug. Daarnaast hebben we geen Nederlandse voedselproductne meer die dermate groot zijn want we hebben ze het lang uitgejaagd. Dus bij unilever moet je dan ook nog eens gaan verrekenen met GBP - EUR koersen etc.

Als je overigens op internet zoekt zie je dat ze de netto marge afgelopen jaren tussen de 1,8 en 3,2% heeft gelegen voor Unilever. Dus waar jij dubbele marge cijfers vandaan haalt ik zie ze niet? Of je kijkt puur naar de bruto marges maar vergeet dan even mee te nemen dat de overhead kosten ook veel hioger zijn uitgekomen afgelopen jaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 09-03-2024 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:46
@Monkeydancer Duitsland is inderdaad goedkoper en af en toe kom ik daar ook wel om boodschappen te doen icm tanken E5.

Maar sinds een paar maanden ga ik voor een deel van m’n boodschappen naar de Turkse supermarkt, dat scheelt ook enorm in prijs.
Helemaal als het om kruiden gaat, zo kocht ik laatst 250gram paprikapoeder voor 1,50.
Als je dit bij AH wilt halen ben je voor huismerk 4,10 kwijt voor dezelfde hoeveelheid en over merken als Verstegen maar niet te praten waarbij deze hoeveelheid al snel meer dan 20,- kost.

Zo zijn er veel producten die bij dit soort supermarkten of toko’s echt een stuk goedkoper zijn. Waaronder vlees, verse groente, verse kruiden en fruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Jumbo
Winkels/winkelketens zijn slechts de laatste schakel in de keten waar aan voedsel wordt verdient. Voor winkels is de marge op videokaarten is ook heel klein, dat wil niet zeggen dat Nvidia en AMD er niet goed aan verdienen. Bij voedsel e.d. zijn het doorgaans zgn middle-men die er goed aan verdienen.

Oa Unilever doet het goed https://www.statista.com/...oup-worldwide-since-2007/

Handelaren in de futures markt hoor je ook niet klagen.
Als iedereen zo hoge eisen zou stellen aan makkelijk geld verdienen dan zouden we allemaal doodhongeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:29

servies

Veni Vidi Servici

Honesty schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:17:
[...]

ook de beugels van grolsch(van 0,5 naar 0,45) drink gelukkig geen bier meer maar alleen speciaal bier en dan liever idd 4 euro per 0,44 blik(wat ook diefstal is ipv 0,5) in de bonus dan overpriced bier.
De beugels van Grolsch voor binnenlands gebruik zijn al zeker 64 jaar 0,45 liter... Hoe ik dat weet: ik heb hier een oude bruine beugelfles uit 1960 met een inhoudsmaat van 0,45 liter. Er zijn ook wel andere inhoudsmaten, maar die zijn allemaal groen en tot een zeker aantal jaren geleden waren die alleen voor de export.
De pijpjes (van alle brouwerijen overigens) zijn ook al zeker 30 jaar 0,3 liter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Jumbo

Bedrijven doen vaak hun best om de belastbare winst zo laag mogelijk te houden. Hoeveel van de winst zou er afvloeien naar de boot op de Kaaimaneilanden van een topman zoals Frits van E. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Jumbo

Dat kun je natuurlijk niet vergelijken. Een supermarkt heeft lage marges omdat ze ook weinig toegevoegde waarde en veel concurrentie hebben. Daarin is Jumbo niet uniek. In die tak van sport moet je het van de schaal hebben en niet van de marges.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Meerdere hier roepen allemaal hoe schandalig slecht het bedrijfsleven de consument behandeld maar niemand komt met openbaar bewijs. Op voorhand kansloze discussie dus bij deze ik haak af in dit topic want discussieren zonder bronnen is als discussieren met doven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
servies schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:47:
De pijpjes (van alle brouwerijen overigens) zijn ook al zeker 30 jaar 0,3 liter...
De pijpjes van Grolsch zijn nog heel lang 33CL geweest (2014).

https://www.adformatie.nl...voor-ultieme-bierbeleving
Grolsch brengt - tegelijk met de aanpassing van het uiterlijk - de inhoud van het pijpje terug van 33cl naar 30cl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:58:
Meerdere hier roepen allemaal hoe schandalig slecht het bedrijfsleven de consument behandeld maar niemand komt met openbaar bewijs. Op voorhand kansloze discussie dus bij deze ik haak af in dit topic want discussieren zonder bronnen is als discussieren met doven.
Pak de winstcijfers van de grote jongens van de afgelopen jaren erbij. Nestle pakte in 2022 bijvoorbeeld +7,7% winst.

Inmiddels weer wat recht getrokken.

Die cijfers zijn voor de grote fmcgs gewoon openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
BadRespawn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:01:
[...]
En waarom doen ze dit? Omdat de consument simpelweg voor bepaalde producten niet meer wil betalen. Er zijn een hoop psychologische zaken die hierin meespelen. Dus dat product van 0.99 verkoopt beter dan als het 1.49 zou worden. Dus producenten maken dan liever kleinere hoeveelheden en/of lagere kwaliteit om de prijs hetzelfde te houden. Waarom zou een producent de moeite nemen om dit te doen als ze simpel enkel de prijs omhoog zouden kunnen gooien?

Tuurlijk zijn er mensen die het echt niet kunnen betalen maar ik kom net terug van bij de Appie en als je ziet wat mensen allemaal in het wagentjes stoppen...
Gezond en kwalitatief lekker eten maken kan prima maar je moet er wat tijd en onderzoek in stoppen. Heel veel basis ingredienten blijven kwalitatief gewoon hetzelfde en zijn nog prima betaalbaar. Heel youtube staat vol met leuke recepten die erg voedzaam, lekker en goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:24:
Dingen die mij opgevallen zijn de laatste tijd zijn de vervanging van ingredienten.

- Olijfolie vervangen door zonnebloemolie
- In chocola toevoeging van Sheavet (ben er allergisch voor)
- Het toenemende gebruik van palmolie (is niet goed)
Palmolie is niet slecht, alle alternatieven zijn namelijk een stuk slechter dan alle alternatieven voor zowel het milieu als voor iedereen die afhankelijk is van goedkope kook olie. Dat het slecht genoemd werd in de jaren 90 (?) blijf nu hangen.
Uiteraard dan wel graag RSPO palmolie.

https://www.wwf.nl/wat-we...bossen/palmolie-uitgelegd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Pak de winstcijfers van de grote jongens van de afgelopen jaren erbij. Nestle pakte in 2022 bijvoorbeeld +7,7% winst.

Inmiddels weer wat recht getrokken.

Die cijfers zijn voor de grote fmcgs gewoon openbaar.
nee je leest de nieuwsberichten verkeerd en daar gaat deze discussie al van begin af aan mank op.

ze pakken 7,7% meer winst betekend niet dat ze 7,7% winst pakken.

nestle (let op CHF geen euros dus)
2019: Omzet 92,5 M Marge 17% Netto winst: ?
2022: Omzet 94 M Marge 17% Netto Winst: 9,8%
2023: Omzet 92 M Marge 17,2% Netto Winst: 12%

Dat komt dus niet doordat ze veel meer marge zijn gaan maken maar omdat ze flink in de kosten hebben gesnederen van de onderneming. En 10-12% zijn een marge die een gezonde onderneming nodig heeft om te kunnen blijven bestaan. Maar 7,7% meer winst houdt in dit geval dus in dat ze 2,2% meer overhielden. En dat kwam dus niet zoals velen denken doordat ze veel meer marge zijn gaan maken.

en dat is precies wat ik bedoel met deze discussie iedereen praat de nieuwsberichten na zonder te begrijpen wat er nou echt staat in die cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:12:
[...]

nee je leest de nieuwsberichten verkeerd en daar gaat deze discussie al van begin af aan mank op.
Wil je me geen woorden in de mond leggen?
Kan mij het schelen hoeveel winst ze pakken. Zeuren dat de prijzen omhoog moeten omdat de grondstoffen zo duur geworden zijn en vervolgens 7,7% meer winst pakken does not compute.
ze pakken 7,7% meer winst betekend niet dat ze 7,7% winst pakken.
Dat is dan ook precies wat ik zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
dragon2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Palmolie is niet slecht, alle alternatieven zijn namelijk een stuk slechter dan alle alternatieven voor zowel het milieu als voor iedereen die afhankelijk is van goedkope kook olie. Dat het slecht genoemd werd in de jaren 90 (?) blijf nu hangen.
Uiteraard dan wel graag RSPO palmolie.

https://www.wwf.nl/wat-we...bossen/palmolie-uitgelegd
https://www.voedingscentr...eidseffecten-van-palmolie?

Ik bedoelde eigenlijk dat het niet goed is voor de gezondheid. Ik zal mijn post aanpassen, was dit vergeten te vermelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:19:
[...]

https://www.voedingscentr...eidseffecten-van-palmolie?

Ik bedoelde eigenlijk dat het niet goed is voor de gezondheid. Ik zal mijn post aanpassen, was dit vergeten te vermelden.
Het is vooral een dingetje dat veel mensen nog steeds 'palm olie vrij' willen, bv bij zeep heb ik zelf veel liever RSPO palmolie dan raapzaadolie...
Ik kook ook wel veel liever met olijfolie ja.
Alleen jammer dat een liter oliefolie nu onbetaalbaar is geworden voor mij 😥

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeydancer
dragon2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Het is vooral een dingetje dat veel mensen nog steeds 'palm olie vrij' willen, bv bij zeep heb ik zelf veel liever RSPO palmolie dan raapzaadolie...
Ik kook ook wel veel liever met olijfolie ja.
Alleen jammer dat een liter oliefolie nu onbetaalbaar is geworden voor mij 😥
Ik loop tegen hetzelfde aan. Normaal gebruik ik graag olijfolie, maar ben het minder gaan gebruiken en gegaan voor zonnebloemolie i.c.m. olijfolie. Je laat vaker de gezonde dingen staan, omdat dat juist vele malen duurder is geworden en minder tot niet in de aanbieding staat.

Wat betreft palmolie; ik zie het steeds vaker terugkomen in bewerkt voedsel, wat het geheel dus ongezonder maakt. Na het consumeren van het product zie ik achteraf pas dat er een aanpassing is geweest in recept van product. Maar dan is het al te laat.

Een ander voorbeeld; pesto van de albert heijn had vroeger olijfolie. Je hoort ook pesto met olijfolie te maken!!! Het recept is een keer tussentijds veranderd zonder enig bericht. Olijfolie vervangen door zonnebloemolie. Maar ondertussen kopen de fans (klanten) nog steeds het product zonder enig besef dat het ongezonder is geworden. Ik vind dit heel kwalijk en zulke praktijken horen ze te verbieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Wil je me geen woorden in de mond leggen?
Kan mij het schelen hoeveel winst ze pakken. Zeuren dat de prijzen omhoog moeten omdat de grondstoffen zo duur geworden zijn en vervolgens 7,7% meer winst pakken does not compute.

[...]

Dat is dan ook precies wat ik zei.
2019: Omzet 92,5 M Marge 17% Netto winst: ?
2022: Omzet 94 M Marge 17% Netto Winst: 9,8%
2023: Omzet 92 M Marge 17,2% Netto Winst: 12%

lees je uberhaupt wel de cijfers of niet? Dan zie je dat de marge helemaal niet omhoog is gegaan maar juist heel stabiel is bij Nestle. Dus de winst komt niet uit hun marge vandaan.

Dus does not compute zit echt in je eigen gedachten gang. Jij wilt alleen zien waar je zelf lekker negatief op kan zijn ze pakken meer winst omdat ze meer marge pakken is jouw conclusie dit is dus niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Merken anderen ook dat rollen toiletpapier ook steeds kleiner worden?

Ik ga bijna overwegen om mijn verhuurder te vragen om een bidet aan te brengen ofzo.

Overigens merk ik ook steeds vaker dat koken voor één persoon zodanig duur is geworden dat ik praktisch voor 75% geswitched ben naar Huel maaltijden, van die gedroogde voedselpakketjes waar je water bij doet en presto.

Dat kost mij grofweg 2.50 tot 4 euro per maaltijd met goed uitgebalanceerde voedselwaardes en een voorspelbare hoeveelheid calorieën.

De aanschaf is duur, maar ik heb 21 maaltijden voor 75 euro. Als ik naar de AH ga dan heb ik daar 6 of 7 maaltijden voor :-( Of 10 bij de Aldi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

Jumbo

Als ondernemer zou je ook moeten weten dat kosten maken niet moeilijk is. Met een salaris van 10-15miljoen per jaar aan de CEO hebben we al ~0.2% van het de omzet, 1% van de marge, geplukt met één persoon ;)

* graceful stopt snel hierover voor off-topic gaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
graceful schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Als ondernemer zou je ook moeten weten dat kosten maken niet moeilijk is. Met een salaris van 10-15miljoen per jaar aan de CEO hebben we al ~0.2% van het de omzet, 1% van de marge, geplukt met één persoon ;)

* graceful stopt snel hierover voor off-topic gaat >:)
Eigenlijk zijn de cijfers niet veelzeggend (kan je op verschillende manieren interpreteren). Je kan inderdaad aan verschillende knoppen draaien om een rooskleurig plaatje te krijgen en ben het helemaal met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik vind die netto winsten ook helemaal niet direct belangrijk veel belangrijker is de bruto marge. En dan zie je dat een nestle die stabiel houdt en dus niet zoals velen beweren de consument uitknijpt. Dat de jumbo zelfs een duidelijk dalende trend heeft en dus al zelf water bij de wijn doet richting de consument.

nergens zie ik in deze cijfers ook maar iets dat lijkt op graaiflatie tuurlijk zijn er uitzonderingen maar zoals meerdere hier doen alsof de grote bedrijen de consument helemaal leegzuigen is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
offtopic:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over speculeren met grondstoffen voor de voedingsindustrie.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

weet je laat maar laten we vooral alleen op emotie discussieren dat is een top argument 8)7 8)7 8)7

Nou ik vind dat tweakers mij als consument zwaar uitknijpt ze maken woeker winsten over de rug van gratis medewerkers die hier de hele dag vrijwillig slaven arbeid zitten te doen. Ik heb geen enkel cijfer om dit te onderbouwen maar dit is zoals ik vindt dat het is dus bij deze tweakers is een EVIL bedrijf...

I;m out! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 23:16
Graaiflatie in deze is een moeilijke term. Hoe bewijs je dat dat het geval is? Uit eigen ervaring weet ik dat bijna alle grote levensmiddelen en farmacie bedrijven in angst erg duur hebben ingekocht en dat ze nog steeds met die voorraad zitten. Daarnaast zijn de andere kosten ook flink gestegen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan transport van goederen en personeelskosten.
Het lijkt me normaal dat grote bedrijven denken aan winst, marges en aandelenprijs. Ze zitten ook vast aan de aandeelhouders enzo, die willen ook wat zien. Ik bezit geen aandelen, maar ik geloof niet dat de gemiddelde Jan met de pet die aandelen bezit in een bedrijf zich bekommert om de werknemers of hoeveel het eindproduct nou in de winkel kost.

"Graaiflatie" zal er misschien wel zijn en zelfs de kleine ondernemer zal dit doen als het kan, maar ga dat maar eens even bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat de prijs misschien niet in vergelijk is, dat doet ze weinig. Ze betalen immers voor het gemak dat zelf niet meer te doen.

Er zullen vast weer mensen reageren dat dit belachelijk is en dat je “net zo goed de rest kan invriezen” maar de werkelijkheid is dat mensen meer gemak zoeken dan ooit. Daar spelen veel producenten ook in mee. Dat ze hier een extra centje voor kunnen vangen is een mooie stimulans.

Sommige producten worden ook vanwege efficiëntie veranderd van receptuur, dat deze bijvoorbeeld de zelfde hoeveelheid geeft als eerder met ander gewicht.

Zo zijn niet alle elementen van andere prijs / product verhouding bedoeld om direct winst te maximaliseren, maar puur om mee te bewegen met de vraag in de maatschappij.

Er is hier een heel topic ergens over producten die allemaal uit de winkel zijn gehaald van vroegâh. Dat is meestal omdat de samenstelling niet meer zo veel verkoopt als het ooit deed. Je vervangt het product dan met een nieuw product, dat erop lijkt of totaal anders is om in toekomstige markt te blijven.
toon volledige bericht
Werk jij toevallig voor Unilever?
Je herhaalt zo ongeveer precies wat een hoge pief van dat bedrijf al jaren geleden (zeker 5+) liep te roepen.
Dat de klant zou vragen om kleinere producten.
De termen "graai- en krimplaftie" bestonden nog niet eens....

Ja dat zal best, maar ze vragen niet om prijsverhogingen.
En dat was precies wat gebeurde met vele van hun producten.
Natuurlijk wel labeltje "verbeterde receptuur" ofzo (die in de praktijk meestal een verschraling was).

Nee, dit is niet "voor de consument" geweest.
Da's echt een beetje naief, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
Blue-eagle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:33:

Ik ga bijna overwegen om mijn verhuurder te vragen om een bidet aan te brengen ofzo.

Overigens merk ik ook steeds vaker dat koken voor één persoon zodanig duur is geworden dat ik praktisch voor 75% geswitched ben naar Huel maaltijden, van die gedroogde voedselpakketjes waar je water bij doet en presto.

Dat kost mij grofweg 2.50 tot 4 euro per maaltijd met goed uitgebalanceerde voedselwaardes en een voorspelbare hoeveelheid calorieën.

De aanschaf is duur, maar ik heb 21 maaltijden voor 75 euro. Als ik naar de AH ga dan heb ik daar 6 of 7 maaltijden voor :-( Of 10 bij de Aldi.
https://www.gelderlander....de-plus-in-utrecht-421394

Bij sommige merken is de schijtlint dunner geworden door een laag te verwijderen. Mooie marketingpraat eromheen dat het verbeterd is met betere textuur, zachter om het goed te praten en te beargumenteren waarom ze het gedaan hebben. Ik had nooit van mijn leven kunnen voorstellen dat ik 40 euro moet neerleggen voor 96 rollen toiletpapier.

Misschien moet ik toch maar eens kijken naar een hypermodern japans toilet met een leuk muziekje.

Overigens zijn de prijzen in Nederland nog niet zo gek. Moet je maar over de zee kijken in Amerika. Daar zijn de boodschappen echt duur.

[ Voor 16% gewijzigd door Monkeydancer op 09-03-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Blue-eagle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:33:
Ja, voor mij een van de krimpflatie voorbeelden: Daarbij zijn drie verschillen tov eerder: De binnenrol is veel groter en papier wordt minder strak gerold. Door deze verschillen zit er veel minder vel(lengte) op een rol terwijl het toch een "dikke rol" lijkt. En de breedte van een vel (hoogte rol) is circa 2cm minder geworden.

Maar ook de limonade flessen zijn fors kleiner geworden waardoor een fles niet meer 2 weken maar slechts een ruime week meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
chrisborst schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:01:
[...]

En waarom doen ze dit? Omdat de consument simpelweg voor bepaalde producten niet meer wil betalen.
Ze zeggen zelf dat ze dat doen omdat grondstoffen duurder worden. Oftewel niet omdat dat de consument er niet meer voor wil betalen. [/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
BadRespawn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:11:
[...]
Ze zeggen zelf dat ze dat doen omdat grondstoffen duurder worden. Oftewel niet omdat dat de consument er niet meer voor wil betalen. [/quote]
Volgens mij wil je het gewoon niet snappen.
De kosten voor een producent gaan omhoog (grondstoffen, energie, etc). Ze kunnen exact hetzelfde product blijven maken en de kosten 1 op 1 doorbelasten naar de consument = product wordt duurder. Maar dat vindt de consument niet leuk dus kopen ze minder of een alternatief.
Dus maken ze product goedkoper door kleinere verpakking of goedkoper recept. Dat zouden ze echt niet hoeven te doen als de consument gewoon het originele product blijft kopen.

PS; voorspel nu al dat straks ook het omgekeerde gaat gebeuren. Prijzen voor grondstoffen gaan omlaag. Ipv dat producten goedkoper worden zullen sommige merken straks meer in de verpakking stoppen (en dit duidelijk laten weten) want mensen zijn inmiddels aan de hogere prijs gewend.

[ Voor 15% gewijzigd door chrisborst op 09-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
[...]

Jumbo

Als ik zulke winstcijfers zie, is de eerste vraag die in mij opkomt: Hoeveel geld is bewust "weggesluisd"?

Een voorbeeld van "wegsluizen" is het versneld afschrijven op onderdelen, zodat de winst heel stuk lager uitvalt. Kan je alsnog een topjaar gedraaid hebben, maar op deze manier kan je veel belasting ontwijken.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
chrisborst schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Ze kunnen exact hetzelfde product blijven maken en de kosten 1 op 1 doorbelasten naar de consument = product wordt duurder. Maar dat vindt de consument niet leuk dus kopen ze minder of een alternatief.
Ze zouden genoegen kunnen nemen met wat minder winst.
Dus maken ze product goedkoper door kleinere verpakking of goedkoper recept.
Dat maakt het product niet goedkoper; een product gaat uiteindelijk niet om het 'dingetje' wat je koopt, maar om wat het inhoudt: hoeveelheid en kwaliteit. Kleinere verpakking houdt in dat je minder krijgt oftewel per eenheid van gewicht of volume wordt het duurder (dus of minder eten of meer kopen en dus meer geld uitgeven), en goedkoper recept houdt in dat je minder kwaliteit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vind dat je ook al snel gemept kan worden met aanbiedingen.

Bijv 500gr kipfilet voor maar 6 euro.Terwijl ik bij de ah kip piri piri haal voor 8 euro de kilo. En dat is met marinade erbij. Gewoon goed oplettrn op wat ook daadwerkelijk een aanbieding is.

En ja krimpflatie is een probleem. Ook omdat je dan niet eerlijk maar de prijs historie kan kijken.
Ik bewaar gelukkig nog altijd de bonnetjes. Maar zonder gewicht moet je goed kijken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:27

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:20:
[...]

De weekmarkt die doordeweeks is en al inpakt om 17;00? De meeste mensen hebben daar dus geen bal aan.
Maar in veel gevallen staat er ook op zaterdag nog wel een marktje met de basis zaken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
D_Jeff schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Als ik zulke winstcijfers zie, is de eerste vraag die in mij opkomt: Hoeveel geld is bewust "weggesluisd"?
Dat is vast terug te vinden: https://www.jumborapportage.com/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
BadRespawn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:39:
[...]
Ze zouden genoegen kunnen nemen met wat minder winst.
[...]
Dat maakt het product niet goedkoper; een product gaat uiteindelijk niet om het 'dingetje' wat je koopt, maar om wat het inhoudt: hoeveelheid en kwaliteit. Kleinere verpakking houdt in dat je minder krijgt oftewel per eenheid van gewicht of volume wordt het duurder (dus of minder eten of meer kopen en dus meer geld uitgeven), en goedkoper recept houdt in dat je minder kwaliteit krijgt.
En jij zou ook genoegen kunnen nemen met minder koopkracht 8)7

:F Tuurlijk wordt het product niet goedkoper 8)7
VB: Verpakking van 100 gram kost 1,00 euro, grondstoffen gaan omhoog en product zou 1,10 moeten kosten. Maar ze maken het product "goedkoper" door er 90 gram in te stoppen voor 1,00 euro of 100 gram maar minder kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Bij de Cassis van Hero hebben ze een groot deel van de suiker vervangen door zoetstof. Het staat nergens op het etiket daar staat nog steeds original alleen in hele kleine lettertjes bij de ingredienten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
Ach je wordt te pas en te onpas genept.
"Verbeterd recept" == een goedkopere manier van produceren.
"Nu nog lekkerder" idem.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Genept worden met ingrediënten ja!
Ik ben er een paar keer ingetuind (bij online bestellen). Kijk maar eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_eANWj1Jr0dd6WXtrzxHfycF5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiHyG863vYFTrjJpg2WzK1Hq.png?f=fotoalbum_large
Cavolo nero roerbak.

spoiler: Alhoewel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sddycowxxX00VCP0aSFAuJFOt78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RdLGWft0twFYvQu8PCDHwEU4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Laatst online: 04-06 19:54
*knip*, borrelpraat.

[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 09-03-2024 19:49 ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".