Je doet het nu voorkomen alsof er vet wordt toegevoegd aan pindakaas. Maar de olie lijkt me nu juist het meest waardevolle deel van de pinda. En als je kijkt naar de voedingswaarde van ongezouten pinda's dan zie ik daar een vetgehalte van 52%. Ik denk dat je gelijk hebt hoor, dat er niets toevallig is in de voedingsindustrie, maar dan vooral dat je genept wordt met ontvette pindakaas.Raymond P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:02:
[...]
Water hoef je bijvoorbeeld vaak niet te listen als het toevallig in het eindproduct beland en helemaal niet als het om vlees/vis gaat en je onder de 5% blijft. EDIT: dat blijkt onjuist, je hoeft dan enkel niet te melden hoeveel je hebt toegevoegd.
Als je pinda tijdens roosteren onverhoopt wat olie (gewicht) verliest mag je dat weer aanvullen tot "normaal".
En met wetgeving kan je creatief zijn, dus als je (pinda)olie toevoegt tijdens het malen om beter te kunnen malen en er later niet uithaalt en verder geen functie heeft dan hoef je dat niet te listen.
Dit noem ik specifiek omdat een 10kg 100% pindakaas emmer van Swartberg volgens mij in z'n geheel niet zo veel olie bevat als de magische hoeveelheid die in het potje past wat ik nu in de kast heb staan![]()
Zo bevat snel gecheckt Calve 100% bijvoorbeeld 7 gram minder vet per 100 gram dan Ah Terra 100%. En in de wonderlijke wereld van de voedingsindustrie bestaat geen toeval.
En dan heb je nog de "oeps, foutjes"...
Regeren is vooruitschuiven