• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:05

Winkiller

De Mopperpot

Caelorum schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:06:
[...]

Mijn boodschappen bij de AH zijn nog goedkoper. Zeker als je de verleiding van alle marketing een beetje kan weerstaan is de AH zo duur nog niet.
Nou ik dacht er precies zo over maar wat blijkt bij Dirk van den Broek ben je toch goedkoper uit.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:59
Winkiller schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:10:
[...]
Nou ik dacht er precies zo over maar wat blijkt bij Dirk van den Broek ben je toch goedkoper uit.
Ik zeg ook niet dat ze de goedkoopste zijn, alleen dat AH altijd als het duurste wordt neergezet, terwijl dat al een tijdje niet meer zo is en zeker op lokaal niveau nog wel eens vies kan tegenvallen vanwege de lokale prijsstrategieën die sommige supermarktketens er op na houden.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Makaja schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:57:
[...]

Lees even het stukje Follow The Money dat een stukje terug is gepost. Daarin is te lezen dat supermarkten soms niet zoveel keuze hebben, doordat de fabrikant gewoon weigert het product te leveren, als niet aan voorwaarden wordt voldaan. En daaronder valt ongetwijfeld de eis dat de huismerken niet zomaar naast de A-merken mogen staan.. Zie de post van @FunkyTrip een paar posts terug...
Volgens mij is het eerder dat die A-merken eisen dat hun varianten ook schapruimte krijgen, of dat ze dubbele schapruimte krijgen voor extra veel nutellapotten. Met als gevolg dat de huismerken helemaal geen schap meer krijgen en dus simpelweg verdwijnen.

Dit dus.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 13:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Makaja schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:57:
En daaronder valt ongetwijfeld de eis dat de huismerken niet zomaar naast de A-merken mogen staan..
Wat ik voorstel heeft niets te maken met locatie van huismerken in de supermarkt. Enkel dat huismerken bestaan (om te vergelijken).

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 14-11-2024 14:19 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-06 16:28

Baseman77

We move

Jumbo is nu een campagne gestart om Jumbo's te promoten, een nieuw (huis)merk dat betaalbaarder zou moeten zijn:

https://www.marketingtrib...rland-en-belgie/index.xml

Afbeeldingslocatie: https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2024/11/jumbo-start-nieuw-foodmerk-jumbo-s-in-nederland-en-belgie/Jumbos-assorti-nw-juist.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Baseman77 op 14-11-2024 14:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
fixed
Baseman77 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:20:
Jumbo is nu een campagne gestart om Jumbo's te promoten, een nieuw (huis)merk dat betaalbaarder zou moeten zijn: waar meer marge op zit

https://www.marketingtrib...rland-en-belgie/index.xml

[Afbeelding]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat Nutri-Score labeltje is inderdaad verworden tot een promotiesticker voor fabrikanten door een diepvriespizza een score A mee te geven.

Gezond diepvriespizza's eten. Met Nutri-Score kan het.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Stukfruit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:11:
[...]

Dat Nutri-Score labeltje is inderdaad verworden tot een promotiesticker voor fabrikanten door een diepvriespizza een score A mee te geven.

Gezond diepvriespizza's eten. Met Nutri-Score kan het.
De voedselindustrie had uiteraard zelf ook invloed op dit systeem, dus het is allemaal niet zo gek uiteindelijk.
Zolang die zoveel macht blijft houden gaat het nooit wat worden en wordt de maatschappij langzaam maar zeker steeds ongezonder.
Waar ze dan nog eens aan kunnen verdienen, denk aan die dure dieet producten bijvoorbeeld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59

hneel

denkt er het zijne van

JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:38:
[...]

De voedselindustrie had uiteraard zelf ook invloed op dit systeem, dus het is allemaal niet zo gek uiteindelijk.
Zolang die zoveel macht blijft houden gaat het nooit wat worden en wordt de maatschappij langzaam maar zeker steeds ongezonder.
Waar ze dan nog eens aan kunnen verdienen, denk aan die dure dieet producten bijvoorbeeld.
En als de politiek daar dan iets aan wil doen staan er meteen van die oelewappers op die gaan klagen over betutteling. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:43

Typhone

Who Dares Wins

Het is inmiddels wel he-le-maal doorgeslagen met die 'proteïne' shit op elke verpakking hè?
Inmiddels zie ik Optimel ermee uitgerust, kaas en noem het maar op. De wereld is echt compleet gek geworden. Ik ben benieuwd wanneer de eerste chocoladerepen aan de beurt gaan komen.

Ook de opmars van proteïne poeders in de supermarkten vond ik al verbazingwekkend. Bij de Albert Heijn opeens Optimum Nutrition in de grote potten in de schappen te vinden. Daar ben ik mee groot geworden toen ik op mijn 17e rond 2003 begon te trainen. In de beginjaren moesten wij dat spul nog importeren uit Amerika en nu ligt het opeens in de doodgewone supermarkt (zelfs de kleine buurtsupers!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:37:
Het is inmiddels wel he-le-maal doorgeslagen met die 'proteïne' shit op elke verpakking hè?
Inmiddels zie ik Optimel ermee uitgerust, kaas en noem het maar op. De wereld is echt compleet gek geworden. Ik ben benieuwd wanneer de eerste chocoladerepen aan de beurt gaan komen.

Ook de opmars van proteïne poeders in de supermarkten vond ik al verbazingwekkend. Bij de Albert Heijn opeens Optimum Nutrition in de grote potten in de schappen te vinden. Daar ben ik mee groot geworden toen ik op mijn 17e rond 2003 begon te trainen. In de beginjaren moesten wij dat spul nog importeren uit Amerika en nu ligt het opeens in de doodgewone supermarkt (zelfs de kleine buurtsupers!).
Die rené van der zel van XXL nutrition is een aardige opmars bezig in alle supermarkten, en ook tankstations.
Proteine/Eiwitrijk is het nieuwe 'light' . Opzich niks mis mee, los van welke bijproducten (smaak/zoetstoffen) erin worden verwerkt.

https://www.foodwatch.org...voedingsmiddelen-misleidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Tja, reclame is misleiding. In het buitenland zie je dat zonder Nutri-Score net zo goed.

Een pak chocolademelk? Die kun je kopen van een paar euro tot het drievoudige. Wat er extra in de dure variant zit? Eiwitten. Extra eiwitten.

Dan kijk je bij de ingrediënten (als die er op staan, want buitenland) en zie je... dat het zo goed als gelijk is aan die van de goedkoopste variant.

Maar extra dus.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1OTuXZc49VFGELL9TAZhaJnST4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLcaA7OqHmRvlZeWnImAehs0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrNqB91Er1uvIHVl88TDhQolhCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvbIXPSvZhuI2dsbwDEfFurw.jpg?f=fotoalbum_large

Die zijn er al en ik moet toch eerlijk zeggen, die mars is wel een enorme verbetering tot het origineel, als je dan toch zo'n snack moet hebben, kies deze dan.

Maarja zo'n reep kost wel maarliefst 3,19 p/s bij de AH, de voedselindustrie weet wel wat ze kunnen vragen voor hun betere alternatieven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die zijn er al en ik moet toch eerlijk zeggen, die mars is wel een enorme verbetering tot het origineel, als je dan toch zo'n snack moet hebben, kies deze dan.

Maarja zo'n reep kost wel maarliefst 3,19 p/s bij de AH, de voedselindustrie weet wel wat ze kunnen vragen voor hun betere alternatieven...
wat is er beter aan dan? De meeste mensen hebben toch helemaal geen (extra) eiwit nodig?
Straks doen ze er ook nog extra ijzer en wat vitaminen in en kost hij 8 euro per reep... Terwijl het een snel snackje blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 26-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 00:11
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mueslirepen (en koekjes, en yoghurt) ook zo, de goedkoopste zit vaak 30% of 40% suiker in, alleen bij de dure repen is het beperkt. Suiker is nu eenmaal een goedkope smaakversterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:08:
[...]

wat is er beter aan dan? De meeste mensen hebben toch helemaal geen (extra) eiwit nodig?
Straks doen ze er ook nog extra ijzer en wat vitaminen in en kost hij 8 euro per reep... Terwijl het een snel snackje blijft.
Wat er beter aan is is juist wat er níét in zit in dit geval: de grote hoeveelheid suiker, wat toch wel een beetje het kwaad van alle kwaden is.
Het eiwit zou ook meer verzadiging kunnen geven, ook al is het voor de reguliere mars-eter waarschijnlijk niet echt nodig nee.
In dit geval dus voornamelijk voor de bijeffecten.

Zit er ook dik in dat veel mensen echt wel genoeg hebben aan één zo'n reep, terwijl ze anders wel makkelijk een hele zak van die reguliere mars repen naarbinnen werken, of een zak chips, of noem maar op...
Qua kosten zou het verschil zodoende alsnog beperkt kunnen zijn, alhoewel het veel geld blijft voor wat het is natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door JohanNL op 26-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stukfruit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:47:
Tja, reclame is misleiding. In het buitenland zie je dat zonder Nutri-Score net zo goed.

Een pak chocolademelk? Die kun je kopen van een paar euro tot het drievoudige. Wat er extra in de dure variant zit? Eiwitten. Extra eiwitten.
Tssk, heiden. noem je het zomaar eiwitten :P
Eiwitten verkoopt niet :P Proteine!!! dat verkoopt.

(vermoed dat ze niet wilden uitleggen waarom eigeel meer eiwit bevat dan eiwit aan eiwit bevat :+ )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik dacht dat dit iets van Europa was maar het is iets van de ganse westerse wereld want zelf in Australië en nieuw Zeeland ligt dit prominent in de supermarkten.. ze eten in die landen minder yoghurt, dat iets voor kinderen dus overal staan vrolijke figuurtjes op. Behalve nu je dus al die proteïne shizzle hebt. Nu is het ineens ook voor volwassenen..

Valt me in het buitenland ook op wat een armoe onze Nederlandse supermarkten op het gebied van keuze zijn. In Australië heb je meer verschillende merken die ook verschillende producten maken. In Nederland zie je 8 verschillende merken pindakaas met nootjes maken. Hier heb je pindakaas met 9 verschillende nootjes (cashew, pinda, pistache, walnoten etc)

Idem voor de tomaten blokjes, 8 verschillende merken die basically hetzelfde verkopen. In Australië koop je het met allemaal verschillende kruiden of verschillende soorten tomaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 16:48
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probleem is meer dat veel mensen qua voeding nul benul hebben van hetgeen men nodig heeft.

Qua macronutriënten is extra eiwit intake maar voor een fractie van de bevolking echt interessant. Enkele uitzonderingen daargelaten, primair voor mensen die structureel met afdoende intensiteit sport beoefenen, met in het bijzonder aandacht voor krachtsport met relatief weinig cardio.

Voor eenieder ander persoon, is het allemaal bijzonder weinig interessant.

Sport je beperkt. Dan is je eiwit vraag redelijk beperkt. Dit hoef je niet op te lossen met eiwit verrijkte producten. Deficiënties kun je prima oplossen door conventionele bronnen voor eiwit consumptie, te denken zuivel producten als melk, yoghurt, karnemelk, kefir; vlees en visproducten; ei; noten.

Sport je veel, maar is de bulk cardio. Dan stijgt naast je calorische intake veelal toch ook al je eiwit intake. Er is voor deze groep vaak weinig noodzaak tot additionele eiwit intake.

En voor de mensen die al binnen de groep vallen waarvoor het interessant is, vraag ik mij nog altijd af hoe interessant een eiwitrijke marsreep nu daadwerkelijk is :+. Er zijn aanzienlijk minder bewerkte alternatieven ;).

Qua prijs valt het voor veel eiwitrijke producten veelal wel mee vind ik overigens zelf. Of het geheel fair is, dat is als consument lastig te zeggen. Maar zet je het af tegen de prijs van bijvoorbeeld zuivelproducten, vlees en vis of eieren, dan is de prijs die je uiteindelijk betaald per gram eiwit niet altijd onvoordelig. Stijgt de prijs t.o.v. de reguliere variant, ja. Maar als "grondstof" is wei-eiwit, natuurlijk ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:17:
[...]

Wat er beter aan is is juist wat er níét in zit in dit geval: de grote hoeveelheid suiker, wat toch wel een beetje het kwaad van alle kwaden is.
Maar verzadigd vet is wel hoger dan de normale (bijna 1 gram meer als ik bij AH ze vergelijk). En ook dat is slecht voor je. Dus wat je aan suiker minder krijgt, krijg je via een andere weg weer terug. Zijn gewoon onzinprodukten. Zie https://www.voedingscentr...t-extra-eiwit-nodig-.aspx Als je echt gezond wil zijn, moet je chocoladerepen helemaal niet nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door martwoutnl op 26-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

crisp

Devver

Pixelated

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:21:
[...]

Valt me in het buitenland ook op wat een armoe onze Nederlandse supermarkten op het gebied van keuze zijn. In Australië heb je meer verschillende merken die ook verschillende producten maken. In Nederland zie je 8 verschillende merken pindakaas met nootjes maken. Hier heb je pindakaas met 9 verschillende nootjes (cashew, pinda, pistache, walnoten etc)

Idem voor de tomaten blokjes, 8 verschillende merken die basically hetzelfde verkopen. In Australië koop je het met allemaal verschillende kruiden of verschillende soorten tomaten.
Nou nou, wat een armoe zeg... 8)7

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
martwoutnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:30:
[...]

Maar verzadigd vet is wel hoger dan de normale (bijna 1 gram meer als ik bij AH ze vergelijk). En ook dat is slecht voor je. Dus wat je aan suiker minder krijgt, krijg je via een andere weg weer terug. Zijn gewoon onzinprodukten. Zie https://www.voedingscentr...t-extra-eiwit-nodig-.aspx
Verzadigd vet is niet per definitie slecht, sterker nog, dat is veruit de meest pure vorm die we kennen en ons lichaam ook prefereert als brandstof.
Maar er zijn zeker slechte vetten, of die hier in zitten weet ik zo niet.

Of dit onzinprodukten zijn... tja in beginsel helemaal mee eens.
Maar er zijn mensen die moeten hun chocoladereep, zak chips of stroopwafel hebben, dan zijn dit wel degelijk betere producten, in veel gevallen tenminste.
martwoutnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:30:
[...]

Als je echt gezond wil zijn, moet je chocoladerepen helemaal niet nemen.
Ooit van 99% raw chocolade gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
[...]

Ik dacht dat dit iets van Europa was maar het is iets van de ganse westerse wereld want zelf in Australië en nieuw Zeeland ligt dit prominent in de supermarkten.. ze eten in die landen minder yoghurt, dat iets voor kinderen dus overal staan vrolijke figuurtjes op. Behalve nu je dus al die proteïne shizzle hebt. Nu is het ineens ook voor volwassenen..

Lekker belangrijk die keuze. Betreft die tomaten, kun je zelf maken met kruiden? Pindakaas idemdito,..

Keuze is een illusie
Afbeeldingslocatie: https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2016/07/consumer-brands-1200px.jpg

Leuk stukje, niet gerelateerd, maar wellicht beetje overlap
YouTube: The Illusion of Choice - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:45:
[...]

Of dit onzinprodukten zijn... tja in beginsel helemaal mee eens.
Maar er zijn mensen die moeten hun chocoladereep, zak chips of stroopwafel hebben, dan zijn dit wel degelijk betere producten, in veel gevallen tenminste.
Maar hier trap je dus juist in de marketing.

Mensen die per se hun snack nodig hebben, kunnen ook wel dat goedkope suiker-marsje nemen. De marketing is er op gericht het schuldgevoel weg te nemen vermoed ik, en de hogere prijs te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 16:48
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:48:
[...]

Maar hier trap je dus juist in de marketing.

Mensen die per se hun snack nodig hebben, kunnen ook wel dat goedkope suiker-marsje nemen. De marketing is er op gericht het schuldgevoel weg te nemen vermoed ik, en de hogere prijs te rechtvaardigen.
Onder de streep dus niemand. Niemand heeft een Mars nodig ;-). Er is nog nooit iemand dood gegaan omdat deze in hun dieet geen Mars had zitten.

En ik snap best dat men omwille van gezondheid bewuste keuzes wil maken. Maar eiwitrijke varianten van een mars reep structureel opnemen binnen een dieet, lijkt mij persoonlijk, gelet op de overige ingrediënten lijst, weinig aan te bevelen. Flink wat verzadigde vetten, flinke dosis zout.

Voor het zo nu en dan zondigen, indien dit echt zo nu en dan is, who cares. Voor die ene keer per 2 jaar bijvoorbeeld dat ik zelf ongeveer een Mars eet, ga ik er echt niet moeilijk over doen dat dit de eiwitrijke variant moet zijn :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psychodude schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:58:
[...]

Onder de streep dus niemand. Niemand heeft een Mars nodig ;-). Er is nog nooit iemand dood gegaan omdat deze in hun dieet geen Mars had zitten.

En ik snap best dat men omwille van gezondheid bewuste keuzes wil maken. Maar eiwitrijke varianten van een mars reep structureel opnemen binnen een dieet, lijkt mij persoonlijk, gelet op de overige ingrediënten lijst, weinig aan te bevelen. Flink wat verzadigde vetten, flinke dosis zout.
het gaat hier natuurlijk niet om rationele afwegingen, maar om suiker-verslaafde mensen die gewoon kopen wat ze tegen komen, en zich mogelijk minder schuldig voelen door het hogere eiwitgehalte (Marketing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:01:
[...]

het gaat hier natuurlijk niet om rationele afwegingen, maar om suiker-verslaafde mensen die gewoon kopen wat ze tegen komen, en zich mogelijk minder schuldig voelen door het hogere eiwitgehalte (Marketing).
Marketing of niet, als dat zo werkt, is het daadwerkelijk een effectieve manier om van de suikerverslaving af te komen.
Dat zou zeer waarschijnlijk héél positief zijn voor de gezondheid van diegene.
Door astronomische prijzen te vragen voor dit soort producten kan de producent (die ook de suikervariant verkoopt) alsnog haar omzet en winst behouden, daar gaat het ze tenslotte om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 19:15

Fordox

00101010

Het jammere van die proteine gebeuren is dat je op, bijvoorbeeld kwark, van 4gr/100 proteine een keer naar 5,5gr/100 gaat. Het verschil is niet heel groot, maar het komt wel met een 50% meerwaarde.
Je kan ook prima normale yoghurt pakken en dan een scoop proteine poeder erin gooien van een prijsvechter (shoutout naar Die Grenze), dan doe je precies hetzelfde als dat de fabrikanten ook doen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fordox schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:14:
Het jammere van die proteine gebeuren is dat je op, bijvoorbeeld kwark, van 4gr/100 proteine een keer naar 5,5gr/100 gaat. Het verschil is niet heel groot, maar het komt wel met een 50% meerwaarde.
Je kan ook prima normale yoghurt pakken en dan een scoop proteine poeder erin gooien van een prijsvechter (shoutout naar Die Grenze), dan doe je precies hetzelfde als dat de fabrikanten ook doen.
ja of gewoon géén extra eiwitpoeder, want vrijwel niemand heeft het echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnNqLhS-0S0m4xs-dB8HiUwydzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2LXXJRKNicpgvvSVwSV7TMH.jpg?f=fotoalbum_large

Soms is er ook helemaal niets speciaals aan toegevoegd, zoals deze.
Behalve de prijs dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jawel, water. Dat staat er toch heel duidelijk op. 'Een vleugje' nog wel. |:(

Ik ben wel benieuwd wanneer de eieren met toegevoegde proteïnen komen. of bestaan deze al?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23
Natuurlijk eiwit! (met een vleugje dooier)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Hier heb je pindakaas met 9 verschillende nootjes (cashew, pinda, pistache, walnoten etc)
Pindakaas is met pinda's, niet met andere nootjes... ;)
Het eerste is een peulvruchtsmeersel (al dan niet met allerlei toevoegingen), die andere dingen zijn notensmeersels (met al dan niet allerlei toevoegingen)

En die zijn ook gewoon in Nederland verkrijgbaar hoor...

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 26-11-2024 15:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:21:
[Afbeelding]

Behalve de prijs dan ;)
Proteïn(e) met tonijnmoot klinkt inderdaad misleidend :p

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:21:

Volkomen correct, die eiwitten zaten er altijd al in. Nog erger; zonder is het geen tonijn meer... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:15:
[...]

ja of gewoon géén extra eiwitpoeder, want vrijwel niemand heeft het echt nodig.
Dat niet. Maar het kan wel helpen.
Eiwit geeft je een verzadigder gevoel, wat minder eten tot gevolg kan hebben. Eiwitrijker voedsel zorgt er ook voor dat je bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgt.

Eiwitten toevoegen is dan ook niet iets slechts vind ik. Naast dat je het zelf 'goedkoper' kan oplossen, maar goed 'gemak' kost geld. Maar het is gewoon zonde dat fabrikanten er minder eerlijk mee omgaan. En dat marketing ook op de proteine trein is gesprongen. Want zonder product met eiwit doe je niet meer mee in de ogen van Henk en Ingrid.. denk ik dan maar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik ben overigens wel blij dat er tegenwoordig 100% pindakaas bestaat. Geen extra zout, suiker of andere ongewenste toevoegingen. Dat zou bij meer producten mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:56
Stukfruit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:47:

Dan kijk je bij de ingrediënten (als die er op staan, want buitenland) en zie je... dat het zo goed als gelijk is aan die van de goedkoopste variant.

Maar extra dus.
Een verkooppunt in Nederland is verplicht de ingrediënten (in het Nederlands) te vermelden. Normaal gesproken zit er bij buitenlandse producten/inkoop een sticker overheen geplakt. Zonder zijn ze in overtreding.

Inhakend op de proteïne producten:
- Almhof heeft niet "kwark met (extra) proteïne", maar volgens de verpakking "proteïne met kwark" :D
0,5gr (6%) eiwit meer dan hun magere kwark, wel 3,6gr (65%) eiwit meer dan hun normale kwark met aardbei.
Afbeeldingslocatie: https://www.almhof.nl/fileadmin/_processed_/2/d/csm_proteine_kwark_aardbei_121febcb2e.webp
- Wat Maaslander in de markt heeft gezet als hun "Proteïne kaas" is wat andere fabrikanten al jaren aanbieden onder de noemer "30+ kaas". (Opmerkingen daarover bij hun reclame uitingen op social media zwijgen ze dood overigens)
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_4354523130303938323333?revLabel=1&rendition=800x800_JPG_Q90&fileType=binary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
30+ kaas of 33 gram eiwit kaas.. ik zie hierin niet heel veel verkeerd. Ja het woord proteine trekt de aandacht. Maar ze zeggen niet PROTEINE KAAS! maar dat er 33 gram eiwit in zit. Wat normaal al bij de voedingswaarde zou staan, maar in deze tijd bekt dit lekkerder dan 30+ kaas. aangezien, low-fat, 30+, light uit de mode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:14:
[...]

Een verkooppunt in Nederland is verplicht de ingrediënten (in het Nederlands) te vermelden. Normaal gesproken zit er bij buitenlandse producten/inkoop een sticker overheen geplakt. Zonder zijn ze in overtreding.
Vertel ze dat maar in de supermarkt waar ik winkel ;)

Ik zit niet in Nederland Europa.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

Binnen EU zijn de regels normaliter hetzelfde. Maar dat Nutriscore geneuzel staat daar weer los van. Ook die hype van proteïne valt in een gat in diezelfde Eu regelgeving.

Daar is niet rekening gehouden in de claims dat je het ook groot mag melden ook al was het zo van nature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
Millie-ano schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:17:
30+ kaas of 33 gram eiwit kaas.. ik zie hierin niet heel veel verkeerd. Ja het woord proteine trekt de aandacht. Maar ze zeggen niet PROTEINE KAAS! maar dat er 33 gram eiwit in zit. Wat normaal al bij de voedingswaarde zou staan, maar in deze tijd bekt dit lekkerder dan 30+ kaas. aangezien, low-fat, 30+, light uit de mode zijn.
Ze adverteren het als "Maaslander Proteïne", "Proteïne plakken", "Proteïne reep", "Proteïne rasp", niet als "Maaslander kaasplakken/- reep/-rasp met 33gr proteïne".
Open de website maar: https://maaslander.nl/ en https://maaslander.nl/assortiment/

[ Voor 7% gewijzigd door henri86 op 26-11-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Das best wel nep idd. Hun normale 30+ heeft minder zout en minder vet en minder calorieën dan hun "gezonde" proteïne variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:34:
[...]

Ze adverteren het als "Maaslander Proteïne", "Proteïne plakken", "Proteïne reep", "Proteïne rasp", niet als "Maaslander kaasplakken/- reep/-rasp met 33gr proteïne".
Open de website maar: https://maaslander.nl/ en https://maaslander.nl/assortiment/
Ja laat dan dat plaatje zien ... op het bovenstaande staat niks geks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:34:
[...]

In de uitingen is wel krom inderdaad. Maar de verpakking vind ik het nog wel ok. Het is slechts omgeturnd naar wat al bekend was.

De normale 30+ kaas heeft vanzichzelf al 29 gram eitwit per 100 gram.

https://www.ah.nl/product...r-jong-belegen-30-plakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
Barrycade schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
Das best wel nep idd. Hun normale 30+ heeft minder zout en minder vet en minder calorieën dan hun "gezonde" proteïne variant.
Barrycade schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
En niet te vergeten: de "Proteïne kaas" is hetzelfde geprijsd als hun normale kaasproducten, maar er zit 120gr ipv 150gr in de verpakking, wat 'm €4-5/kg, oftewel 20% duurder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik ben totaal ongevoelig voor die proteïne hype. Maar er zal blijkbaar een goed verdien model achter zitten als iedereen er opeens mee komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Je kan ook gewoon een paar happen extra nemen van normale kwark, krijg je ook genoeg proteine binnen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:45:
[...]

Verzadigd vet is niet per definitie slecht, sterker nog, dat is veruit de meest pure vorm die we kennen en ons lichaam ook prefereert als brandstof.
Maar er zijn zeker slechte vetten, of die hier in zitten weet ik zo niet.
Onverzadigde vetten zijn goed, verzadigde vetten juist niet zie
https://www.hartstichting...oor-je-hart-en-bloedvaten
Ooit van 99% raw chocolade gehoord?
Nee, maar ik eet zelf al een lange tijd al geen chocolade meer. Ik kom snel aan door genen van mijn vaderskant (generatie overgeslagen). Alleen nog als dessert als er niets anders is op dat menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
hneel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:50:
Ik ben overigens wel blij dat er tegenwoordig 100% pindakaas bestaat. Geen extra zout, suiker of andere ongewenste toevoegingen. Dat zou bij meer producten mogen.
Tnx voor deze tip. Als ik hem vergelijk met de reguliere Calvé dan is het inderdaad beter. Ook suiker en vet iets lager. Ga hem weleens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:18:
[...]

[...]

Nee, maar ik eet zelf al een lange tijd al geen chocolade meer. Ik kom snel aan door genen van mijn vaderskant (generatie overgeslagen). Alleen nog als dessert als er niets anders is op dat menu.
Het is niet de chocolade waar je dik van wordt hè... Het is een overschot van calorieën en niet gebruikte energie veelal snelle koolhydraten/suikers wat wordt opgeslagen als vet.

Eens dat chocolade daar al snel aan bijdraagt, maar chocolade zelf maakt niet dik. Net zoals je van chocolade geen puistjes krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
martwoutnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:18:
[...]

De gehele theorie die zij hier beschrijven is onjuist en achterhaald, of in ieder geval veel te simpel en onvolledig gesteld.
Wat mij betreft wel een goed voorbeeld van hoe mensen genept worden, organisaties die o.a. frituurvet (zonnebloemolie) als een bron van gezond vet bestempelen.
Deze adviezen zijn overigens er al decennia lang en vrijwel ongewijzigd geweest, maar in die tussentijd is de gezondheid van de bevolking nou niet echt verbeterd, integendeel.

Maar hier gaan we niet uitkomen en gaat dit topic bovendien te buiten, dus let's agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
hneel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:50:
:P Wat is 100% pindakaas dan? Welke ingredienten horen daar dan wel bij? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
martwoutnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:21:
[...]
Tnx voor deze tip. Als ik hem vergelijk met de reguliere Calvé dan is het inderdaad beter. Ook suiker en vet iets lager. Ga hem weleens proberen.
Goed de bodem omhoog roeren voor elk gebruik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ahbart schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:13:
[...]

Gewoon... gemalen pinda's, meer niet.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:48
Mijn gevoel is dat er in de menselijke voedselketen best veel misgaat.

Qua gezondheid:
  • De meeste supermarkt aanbiedingen zijn voor ongezonde producten.
  • Het gezonde aanbod is vaak duurder.
  • Er zijn zoveel keurmerken, dat het behoorlijk verwarrend is. Zeker omdat de betekenis vaak iets anders is dan wat het op het eerste gezicht suggereert. Denk aan nutriscores etc.
  • Ingrediënten lijsten zijn lastig te interpreteren.
  • Er worden veel over versimpelde statements gepopulariseerd, zoals: alles wat natuurlijk is, is goed. Nou ja, ik kan genoeg dingen uit de natuur noemen waar je beter af kunt blijven.
Qua dierenwelzijn
  • Er zijn nog altijd veel misstanden in de veehouderij. De ondergrens is überhaupt vrij laag.
Qua milieu
  • Veel uitstoot van stikstof door veehouderij.
  • Gebruik van bestrijdingsmiddelen
Qua werkomstandigheden
  • Uitbuiting in lage lonen landen. Allerlei lokale boeren (cacao, koffie etc.) die nauwelijks of eigenlijk niet kunnen rondkomen.
Etc.

De bedrijven die hier het meest aan verdienen, proberen ons voor te houden dat ze er heel veel aan doen om de situatie te verbeteren. McDonalds die salades gaat verkopen... Koffie boeren die een "eerlijke" prijs krijgen. Etc. etc.

En wat hoor ik: Consumenten blijven het kopen, dus ze willen het blijkbaar. En er verandert niets. Dan gaan we er aan voorbij dat het hele systeem zo ondoorzichtig en doortrapt is, dat het bijna onmogelijk is een bewuste keuze in de supermarkt te maken. Misschien kom je met biologische groente en fruit uit eigen land nog het best in de buurt. Maar in de meeste gevallen lijkt je met keurmerken e.d. vooral een goed gevoel te kopen.

Wat moet er dan gebeuren?
  • Er ligt een mooie taak voor de overheid om meer transparantie te eisen en te handhaven. Geen verkoop meer van producten met onduidelijke herkomst. Geen lastig te interpreteren ingrediënten lijsten. Geen dubieuze reclame uitingen: Neutrale verpakkingen van voedsel misschien? Product naam, ingrediënten lijst en een indicatie of het in de schijf van vijf past o.i.d.
  • Nog een taak om te zorgen dat het welzijn van mens en dier in orde is in de keten. En dat het milieu ook niet overbelast wordt. Dit kan je niet van individuele consumenten verwachten o.b.v. wazige keurmerken.
Deels gebeurt dat nu ook wel, maar ik zou het in dit geval aanduiden als "slappe hap".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ben het over het algemeen met je eens met je betoog. Maar zie op het gebied van uitvoering 2 hobbels (in de vorm van mt Everest):
Politiek: er is binnen de landelijke en wereldwijde politiek geen plek meer voor dingen die goed voor je bestwil zijn.
Samenleving: op dit moment is de samenleving zo verhard/gepolariseerd dat het opleggen van dit soort dwingende maatregelen simpelweg zoveel wrijving oplevert, dat het niet gaat werken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
MallePietje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:04:
Er ligt een mooie taak voor de overheid om meer transparantie te eisen en te handhaven. Geen verkoop meer van producten met onduidelijke herkomst.
Dan kun je de verkoop van heel veel producten per direct stopzetten.

Ik reis buiten Europa rond en je wil niet weten hoe corrupt mensen en partijen doorgaans zijn in landen waar veel producten vandaan komen of waar bedrijven zitten die voor deze producten zorgen. Je kan transparantie eisen, maar dat moet dan minstens via de EU omdat je anders sowieso geen slagkracht hebt.

Met die rechtse wind is de kans dat zoiets gaat lukken redelijk klein.
Neutrale verpakkingen van voedsel misschien?
En dat afdwingen zoals ze waarschijnlijk in Noord-Korea doen?

Wat je hier lijkt te stellen is dat vrijheid met het badwater weg moet, want als alles neutraal is dan blijft er weinig over omdat concurrentie ophoudt met werken.
Product naam, ingrediënten lijst en een indicatie of het in de schijf van vijf past o.i.d.
Dan kom je uit bij de volgende Nutri-Score of nog een extra keurmerk.

In het kort: dat lijken simpele oplossingen totdat je er langer over na gaat denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 27-11-2024 06:31 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:48
Stukfruit schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:30:
[...]

Ik reis buiten Europa rond en je wil niet weten hoe corrupt mensen en partijen doorgaans zijn in landen waar veel producten vandaan komen of waar bedrijven zitten die voor deze producten zorgen. Je kan transparantie eisen, maar dat moet dan minstens via de EU omdat je anders sowieso geen slagkracht hebt.

Met die rechtse wind is de kans dat zoiets gaat lukken redelijk klein.

[...]

Wat je hier lijkt te stellen is dat vrijheid met het badwater weg moet, want als alles neutraal is dan blijft er weinig over omdat concurrentie ophoudt met werken.

[...]

Dan kom je uit bij de volgende Nutri-Score of nog een extra keurmerk.

In het kort: dat lijken simpele oplossingen totdat je er langer over na gaat denken.
toon volledige bericht
Nou ja, ik weet niet precies wat wel werkt. Duidelijk is dat de huidige aanpak(ken) falen. Dan moet er iets gebeuren als je er even over nadenkt.

Dat een product tijdelijk niet beschikbaar is, is misschien wel overkomelijk. Dan eten we even geen Marsrepen meer.

De markt doet zijn werk niet en komt alleen met zoethoudertjes. Dan is er een taak voor de democratische overheid. Je vergelijking met Noord-Korea lijkt me ongepast.

Overige keurmerken zou ik naar de vuilnisbak verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 23:43

Typhone

Who Dares Wins

Vergeet niet dat wanneer de overheid voedsel gaat aanpakken de prijzen met een factor 4 of 5 omhoog gaan. En dan krijg je opstand onder het volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Voor de algehele gezondheid van menig consument zou dat helemaal niet zo'n gek idee zijn...
Maar ja, dan krijg je weer "waar bemoeien ze zich mee", "mag ik lekker zelf bepalen of ik ongezond vreet". ;w

Was het maar zo simpel. :|
Niks doen/veranderen is ook geen oplossing... :X

Wat me altijd opvalt is dat de producten waar het meest reclame voor gemaakt wordt, vaak het ongezondst zijn... :-( 8)7

Programma's als de KvW en meer van dat soort initiatieven zouden toegankelijker onder de aandacht gebracht moeten worden van iedereen. Imho is daar de winst te behalen: meer (achtergrond)kennis over de korte- en lange termijn effecten van gezond(er) en verstandig(er) eten.
Waarbij de mythe dat gezond duur(der) en moeilijk(er) en minder lekker zou zijn ook ontkracht mag worden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
ehtweak schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:29:
[...]

Gewoon... gemalen pinda's, meer niet.

Hoe moeilijk kan het zijn?
8)7 dat zijn gemalen pinda's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Dat is natuurlijk een valse tegenstelling. We hebben in Nederland heel veel vrijheden opgegeven ten gunste van regelgeving. Dat kan ten goede of ten kwade uitpakken (en meestal een combinatie van allebei), maar betekent niet dat je gelijk Noord-Korea wordt.

De vrijheid van fabrikanten om flitsende verpakkingen te maken staat niet zo hoog op mijn lijstje van essentiële vrijheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
ehtweak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:22:
[...]

Programma's als de KvW en meer van dat soort initiatieven zouden toegankelijker onder de aandacht gebracht moeten worden van iedereen. Imho is daar de winst te behalen: meer (achtergrond)kennis over de korte- en lange termijn effecten van gezond(er) en verstandig(er) eten.
Je bedoelt nog toegankelijker dan via de gratis toegankelijke publieke omroep, zowel lineair als on demand en via gratis apps? De enige manier om het nog toegankelijker te maken is om het ook via commerciele omroepen te gaan uitzenden (voor mensen die principieel niet naar de PO willen kijken of zo), maar hoe onafhankelijk is het dan nog als die commercieele omroep afhankelijk is van adverteerders die mogelijk worden aangepakt in KvW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:22:
[...]

Voor de algehele gezondheid van menig consument zou dat helemaal niet zo'n gek idee zijn...
Maar ja, dan krijg je weer "waar bemoeien ze zich mee", "mag ik lekker zelf bepalen of ik ongezond vreet". ;w

Was het maar zo simpel. :|
Gelukkig niet :)
Niks doen/veranderen is ook geen oplossing... :X
Dat is helaas toch waar een deel van "het volk" inmiddels voor gekozen heeft.

Maar wat mij betreft zit het wel in die ellendige compromissen met de verkeerde partijen. Lobbyisten horen geen invloed te krijgen op hoe marktwerking werkt.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[...]

Dat is natuurlijk een valse tegenstelling.
Mensen die zomaar overal "natuurlijk" voor zetten proberen het net zo'n overtreffende trap te geven als ik hierboven deed? ;)
We hebben in Nederland heel veel vrijheden opgegeven ten gunste van regelgeving. Dat kan ten goede of ten kwade uitpakken (en meestal een combinatie van allebei), maar betekent niet dat je gelijk Noord-Korea wordt.

De vrijheid van fabrikanten om flitsende verpakkingen te maken staat niet zo hoog op mijn lijstje van essentiële vrijheden.
Mijn punt was vooral dat het (overdreven) aanpakken van flitsende verpakkingen voor eenheidsworsten (no pun intended) zou zorgen en je de kant op zou kunnen gaan van nog meer monopolies. Meer dan ze het al zijn.

Ik zou er zelf meer in zien om mis- en desinformatie aan te pakken. Hoe flitsend de verpakking wel of niet is, is in principe het probleem niet.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Stukfruit schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:56:
[...]

Mensen die zomaar overal "natuurlijk" voor zetten proberen het net zo'n overtreffende trap te geven als ik hierboven deed? ;)

[...]

Mijn punt was vooral dat het aanpakken van flitsende verpakkingen voor eenheidsworsten (no pun intended) zou zorgen en je de kant op zou kunnen gaan van nog meer monopolies. Meer dan ze het al zijn.

Ik zou er zelf meer in zien om mis- en desinformatie aan te pakken. Hoe flitsend de verpakking wel of niet is, is in principe het probleem niet.
Als je het allemaal "grijs" moet maken is de kans inderdaad groot dat de grootste leveranciers het meeste (o eigenlijk: nog meer) gaan betalen voor plaatsing op ooghoogte en de mindere merken worden onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ahbart schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:13:
[...]

Ingrediënten: PINDA (85%), plantaardige oliën (raapzaad, soja, volledig geharde palm), zout (Calve)

100 procent pindakaas smaakt anders (minder smaak), die andere oliën die toegevoegd zijn is omdat dit goedkoper is dan pindaolie, dan kunnen ze ook nog wat pindaolie verkopen ernaast.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:36:
[...]

Ingrediënten: PINDA (85%), plantaardige oliën (raapzaad, soja, volledig geharde palm), zout (Calve)

100 procent pindakaas smaakt anders (minder smaak), die andere oliën die toegevoegd zijn is omdat dit goedkoper is dan pindaolie, dan kunnen ze ook nog wat pindaolie verkopen ernaast.
Dus eigenlijk is het misleiding en zou het 85% pindakaas moeten heten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:32:
[...]

Hij maakte vergelijking met de 'normale' pindakaas van Calvé en de 100% variant van ieder ander. . Maar ook in de 100% varianten zit verschil in smaak/kleur/consistentie. Mogelijk door het type/soort/leeftijd van de pinda? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ik heb even zitten zoeken en die 100% pindakaas van Calve is daadwerkelijk 100%
Je hebt het nu denk ik over de crunchy variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Millie-ano schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:35:
[...]

Hij maakte vergelijking met de 'normale' pindakaas van Calvé en de 100% variant van ieder ander. . Maar ook in de 100% varianten zit verschil in smaak/kleur/consistentie. Mogelijk door het type/soort/leeftijd van de pinda? Geen idee.
Excuses, dat kon ik niet echt uit de post halen. Helaas weet ik ook niet van elk product de exacte samenstelling uit mijn hoofd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Martinez- schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:32:
[...]

Dat is de gewone Calve. Bruine dop. Wat @Millie-ano schrijft :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 29-11-2024 11:55 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Heel veel mensen vinden 100% pindakaas niet te eten, en willen graag de varianten met extra ingredienten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Laatst online: 22:08
Frame164 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:54:
[...]

Heel veel mensen vinden 100% pindakaas niet te eten, en willen graag de varianten met extra ingredienten.
Ieder zijn ding. Sommige gaan voor de gezonde variant (100%) die ook nog goedkoper is. Andere voor de ongezonde, duurdere variant met goedkopere ingredienten die wel lekker smeerbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Fwiw: de smaak heeft vooral met het brandproces (lees: frituur-cycle) te maken.
Ietwat donkerder gebrande pindakaas heeft mijn voorkeur.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jan390 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ieder zijn ding. Sommige gaan voor de gezonde variant (100%) die ook nog goedkoper is. Andere voor de ongezonde, duurdere variant met goedkopere ingredienten die wel lekker smeerbaar is
Om mijn vriendin te quoten: "Het moet wel een beetje lekker naar binnen glijden." Alleen maar pinda's lijkt mij helemaal niets. Dat is net als een beschuit zonder boter of margarine. Zolang op de verpakking staat wat de ingrediënten zijn lijkt mij daar niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Ik koop zelf altijd whole earth pindakaas (https://www.wholeearthfoods.com/netherlands/)
97% pinda's.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Roenie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:19:
[...]
Om mijn vriendin te quoten: "Het moet wel een beetje lekker naar binnen glijden." Alleen maar pinda's lijkt mij helemaal niets. Dat is net als een beschuit zonder boter of margarine. Zolang op de verpakking staat wat de ingrediënten zijn lijkt mij daar niets mis mee.
100 procent pindakaas kopen en dan nog wat Maggie er over ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Enige (kleine) nadeel aan die 100% is dat als je de pot de eerste keer opent de oile nogal ongelijk door de pot verdeeld is. Even flink roeren en het is weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hneel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:58:
Enige (kleine) nadeel aan die 100% is dat als je de pot de eerste keer opent de oile nogal ongelijk door de pot verdeeld is. Even flink roeren en het is weer goed.
Ja dat vind ik ook een nadeel, de olie drijft er op in het begin en het laatste beetje is droog. Een beetje zoals in mijn kindertijd elke huismerk pindakaas was (nu zijn ze net zo goed als Calve).

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 29-11-2024 13:02 ]

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
hneel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:58:
Protip: Zet de pot op zijn kop voordat je 'm gebruikt. Hierdoor mengt die zich weer beter en zit je niet te roeren als een malloot. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:12
Martinez- schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:38:
[...]

Excuses, dat kon ik niet echt uit de post halen. Helaas weet ik ook niet van elk product de exacte samenstelling uit mijn hoofd. ;)
Wel van elk product dat "100% pindakaas" heet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
100% != 100%...
Men mag toevoegen zonder te listen/benoemen.

Zojuist nog deze gespot: 100% esdoornsiroop zonder toevoegingen, met een vleugje karamel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3MmKnnTxauvC9WuqXCDOKs_s58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmBvtTZ8reNoiMNRtsUXNkmr.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:35:
100% != 100%...

Zojuist nog deze gespot: 100% esdoornsiroop zonder toevoegingen, met een vleugje karamel.

[Afbeelding]
En dat vleugje is vast 87% van de fles. Want ook vleugje is subjectief. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

100% != 100%...

[Afbeelding]
Mag dit echt?

Ik denk dat een supermarkt dit doet en niet de fabrikant? En dat ze het als foutje bestempelen als er gezeur van komt.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:12
100% != 100%...

[Afbeelding]
Misschien is die karamel gemaakt van esdoornsiroop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ahornsiroop heeft van zichzelf een karamelachtige smaak geloof ik.
Ahornsiroop heeft een zoete, kenmerkende smaak die vaak wordt vergeleken met karamel, toffee en vanille. Sommige mensen beschrijven de zoetstof als bloemige, houtachtige kwaliteiten, waarbij deze complexe combinatie van geuren en smaken het unieke gastronomische kwaliteiten geeft.
https://www.maplefromcana...s-maple-syrup-taste-like/

[ Voor 73% gewijzigd door Millie-ano op 29-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migchiell schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:12:
[...]

Misschien is die karamel gemaakt van esdoornsiroop.
Dat kan inderdaad ook
https://lestresorsderable...aramel-3770020040139.html

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Lijkt me dat dat ' vleugje karamel ' gewoon de siroop zelf is, maar extra verhit.
Bij zuivelproducten zie je dit soort trucjes ook, door bijvoorbeeld extra eiwitpoeder toe te voegen aan yoghurt en tada... je hebt skyr.
Op de ingrediëntenlijst kun je dit zo niet terugvinden, want dat eiwitpoeder is ook weer van zuivel gemaakt.

Wat wel kwalijker is, is dat fabrikanten hun producten mooier presenteren dan dat ze daadwerkelijk zijn.
Alhoewel het ook deels is wat mensen zelf voor beeld er bij creëren, daar maken ze handig gebruik van.
Op de website van BioToday:

Ken jij alle siropen van BioToday al? In ons assortiment vindt je niet één, niet twee, maar wel 5 verschillende siropen, dus voor iedereen wat wils. Wat onze siropen gemeen hebben is dat ze allemaal geen geraffineerde suikers bevatten en veganistisch zijn. Ook zit de agavesiroop (licht en framboos) en kokossiroop (licht en donker) in een handige knijpfles, dit houdt de verpakking hygiënisch. Én wist je dat de siropen van BioToday een lage glycemische index hebben? Hoe lager de glycemische index, hoe geleidelijker de energie in het lichaam wordt vrijgegeven.

Een heel mooi verhaal voor een product dat uiteindelijk een veredelde kristalsuiker is voor je lichaam.
Het fructosegehalte is zelfs nog hoger, wat - net als alcohol - de lever mag verwerken, in dat opzicht dus zelfs slechter.
Denk dat veel mensen worden misleid door dit soort biologische en natuurlijke siropen.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 29-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:12:
[...]

Mag dit echt?

Ik denk dat een supermarkt dit doet en niet de fabrikant? En dat ze het als foutje bestempelen als er gezeur van komt.
Ja, zolang het op zichzelf gewoon "voedsel" is en zo geconsumeerd wordt is het geen additief.
Als je beneden een x percentage blijft hoeft het niet gelist te worden.

Water hoef je bijvoorbeeld vaak niet te listen als het toevallig in het eindproduct beland en helemaal niet als het om vlees/vis gaat en je onder de 5% blijft. EDIT: dat blijkt onjuist, je hoeft dan enkel niet te melden hoeveel je hebt toegevoegd.
Als je pinda tijdens roosteren onverhoopt wat olie (gewicht) verliest mag je dat weer aanvullen tot "normaal".
En met wetgeving kan je creatief zijn, dus als je (pinda)olie toevoegt tijdens het malen om beter te kunnen malen en er later niet uithaalt en verder geen functie heeft dan hoef je dat niet te listen.
Dit noem ik specifiek omdat een 10kg 100% pindakaas emmer van Swartberg volgens mij in z'n geheel niet zo veel olie bevat als de magische hoeveelheid die in het potje past wat ik nu in de kast heb staan :+

Zo bevat snel gecheckt Calve 100% bijvoorbeeld 7 gram minder vet per 100 gram dan Ah Terra 100%. En in de wonderlijke wereld van de voedingsindustrie bestaat geen toeval. :P

En dan heb je nog de "oeps, foutjes"...

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2024 15:23 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:02:
[...]

Zo bevat snel gecheckt Calve 100% bijvoorbeeld 7 gram minder vet per 100 gram dan Ah Terra 100%. En in de wonderlijke wereld van de voedingsindustrie bestaat geen toeval. :P

En dan heb je nog de "oeps, foutjes"...
Idd, er zijn wat verschillen in koolydraat, eiwit- en vetgehalte per fabrikant. Zal waarschijnlijk aan de specifiek gebruikte pindasoort liggen.

Wat ook kan schelen, zeker qua smaak & kleur, is of er vliespinda's of blanke pinda's gebruikt zijn.
Zo haalde ik op de markt wel eens een potje pindakaas en daar deden ze dan vliespinda's in het maalapparaat, pot eronder, ff wachten en voila de pindakaas was klaar.
En dan kon je vaak kiezen of er al dan niet vliespinda's gebruikt werden...

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 29-11-2024 15:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Millie-ano schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:13:
Ahornsiroop heeft van zichzelf een karamelachtige smaak geloof ik.

[...]

https://www.maplefromcana...s-maple-syrup-taste-like/
Hey, als er "vleugje karamel" staat dan wil ik verdorie dat vleugje hebben als ik het koop... En dan moet dat gewoon toegevoegd zijn! 8)

@ehtweak De Ah smurrie is een voor mij onaantrekkelijke blanke massa in het echt. De Calvé is significant donkerder gebrand. Daar zal ook vast een verschil te vinden zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2024 15:29 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:26:
[...]

Idd, er zijn wat verschillen in koolydraat, eiwit- en vetgehalte per fabrikant. Zal waarschijnlijk aan de specifiek gebruikte pindasoort liggen.
Bij de ene zet KJ tussen haakjes en de ander de Cal.

Als je de calorieën vergelijkt zit er 55 calorieën verschil. 1 gram vet is ongeveer 9 calorieën. En je ziet daar ook verschil in zitten bij beide types.

Ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met het type/soort pinda. Maar kan ik niet hardmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Pinda's != Pinda's
Hang erg af vanaf welk continent ze komen. Amerika of Afrika geeft een heel ander vetzuur profiel. Derhalve is in de Codex Alimentatius ook een super brede min en max qua C18:1 opgenomen 35-80%

Zo'n brede range zie je bij geen andere plantaardige olie/vet.

Maar pinda's bevatten ongeveer 50% olie en dat zou dus ongeveer 450 kcal al moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:15
Martinez- schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:12:
[...]

Protip: Zet de pot op zijn kop voordat je 'm gebruikt. Hierdoor mengt die zich weer beter en zit je niet te roeren als een malloot. :P
Sowieso is het beter om pindakaas op zijn kop te bewaren. Dan blijft hij echt lekker smeuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Marzman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:01:
[...]

Ja dat vind ik ook een nadeel, de olie drijft er op in het begin en het laatste beetje is droog. Een beetje zoals in mijn kindertijd elke huismerk pindakaas was (nu zijn ze net zo goed als Calve).
Dat is dus alleen een nadeel als je niet goed roert...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Roenie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:19:
[...]
Als er iets naar binnen glijd dan is het wel 100% pindakaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

We driften wat af van het officiële onderwerp van dit topic. Maar reden van Calve en de gewone pindakaas is het universeel herkenbaar kunnen houden van de smaak en smeerbaarheid. Zoals hierboven al genoemd, 100% pindakaas wil nog wel eens droger of meer vloeibaar zijn en soms wat lichter of donkerder van kleur.

Vroeger was dat een no-go voor een A-merk.

Nu zijn er inderdaad wat truukjes om het ongeveer hetzelfde te houden door of soorten pinda's te mengen of door geraffineerde pinda olie toe te voegen. (ik voeg zelf aan het restantje 100% nog wel eens wat zonnebloem of raap of net wat in de la staat bij om het weer wat smeuïger te maken, maar de fabrikanten moeten dat met pinda olie doen).

Is ook handiger voor de fabrikant omdat ze anders bij te grote verschillen steeds het label moeten aanpassen (er mag wettelijk maar maximaal 20% van de waardes op het etiket worden afgeweken).

[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 29-11-2024 23:00 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".