Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 51% gewijzigd door NMH op 09-03-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 58% gewijzigd door NMH op 09-03-2024 19:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

mrc4nl schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:41:
Ik vind dat je ook al snel gemept kan worden met aanbiedingen.

Bijv 500gr kipfilet voor maar 6 euro.Terwijl ik bij de ah kip piri piri haal voor 8 euro de kilo. En dat is met marinade erbij. Gewoon goed oplettrn op wat ook daadwerkelijk een aanbieding is.

En ja krimpflatie is een probleem. Ook omdat je dan niet eerlijk maar de prijs historie kan kijken.
Ik bewaar gelukkig nog altijd de bonnetjes. Maar zonder gewicht moet je goed kijken.
Even opletten ook hier: behandeld vlees heeft minder oorsprong labelling verplichtingen dan niet behandeld vlees. Dus je kip piri piri komt hoogst waarschijnlijk diepgevroren uit Azië.

Geen probleem denk ik, maar wel de oorzaak dat het goedkoper is. In Azië exporteren ze de kipfilet want ze hebben liever de dijbeen en ander donker vlees van de kip. Dus wij exporteren dat weer naar Azië.
Ipv de BBB na te echoën, welk voedsel bedoel je? Alles behalve spruitjes, boerenkool en wat waterige tomaten komt op het moment uit Spanje en wellicht zelfs uit Noord Afrika.

Boeren hier zijn voornamelijk melk en vlees aan het produceren voor de export. Met behulp van soja meel van Amazone sojabonen.

Wat het ons gaat opleveren is dat wij weer wat huizen kunnen bouwen. En vergis die groene weilanden niet met natuur, dat is een mono cultuur namelijk raaigras.

[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 09-03-2024 19:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Honesty schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:17:
[...]

ook de beugels van grolsch(van 0,5 naar 0,45) drink gelukkig geen bier meer maar alleen speciaal bier en dan liever idd 4 euro per 0,44 blik(wat ook diefstal is ipv 0,5) in de bonus dan overpriced bier.
krimpflatie en goedkopere opties heb ik minder mee, ik zie liever de prijs duurder worden zodat ik kan kiezen tussen 2 kwaden, dan dat een van de twee goedkoper lijkt en veel minder is of minder voedingsstoffen heeft.
ergste vind ik nog dat mijn vrouw vegan is en de producten die gisteren vegan waren en die ik uit mijn hoofd had geleerd morgen ineens niet meer vegan zijn waardoor ik etiketten moet blijven lezen met mijn net leesbril ogen. Andersom gelukkig wel meer, steeds meer wordt vegan waardoor haar keuze reuze wordt.
Grolsch beugels zijn altijd 45 cl geweest. Zie deze advertentie uit 1976
https://www.delpher.nl/nl...0300:mpeg21:a0028&rowid=3

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:24:
unilever publiceert geen openbare volledige jaarcijfers
Sorry? Unilver is beursgenoteerd en levert (bijvoorbeeld hier: https://www.unilever.com/...023-full-announcement.pdf) gewoon gecontroleerde cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:24
Ik maak me eigenlijk nergens druk om. De gemiddelde supermarkt heeft een overvloed aan keuze en wat ik te duur vind, laat ik liggen. Sommige producten zoals de A-merken chips zijn door 'verbeterde recepteer' merkbaar minder lekker, dus dan koop ik iets anders. Als ze de hoeveelheden aanpassen, koop ik de volgende keer wat meer.

Wel hou ik mijn uitgaven strak bij en zag je met name in 2022 duidelijk een sprong van 25-30% voor boodschappen. Een sprong die ik in overige categorieen (huur, energie, autokosten etc.) niet echt zag, dus de loonstijging compenseert wel ruimschoots de inflatie bij de boodschappen. Kan me er dus ook financieel niet echt druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Blokker_1999 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:47:
[...]
Men moet voor die indexering geen rekening gaan houden met het duurste speciaalbrood in de AH, maar wel met de prijs van een gemiddeld, normaal brood bijvoorbeeld. Maar de mensen die uit gewoonte dat speciaalbrood kopen gaan dan ook weer klagen dat ze te weinig hebben aan de index.
Daar ben ik het mee eens, maar wij gaan gewoon voor de goedkoopste optie van de meeste producten, en die zijn nu zoveel meer duurder geworden dan de indexatie die heeft plaatsgevonden op basis van de cijfers van het CBS dat er toch echt wel met enige zekerheid gesteld kan worden dat die cijfers niet reëel zijn.

Ik snap ook niet waarom het CPS niet gewoon inhaakt op de websites/APIs van de grote supermarkten om die data automatisch te verwerken, want dan zouden ze voor 'brood' gewoon de gemiddelde prijs van alle broden kunnen pakken. De dure broden zijn een stuk minder gestegen in prijs dan de goedkope broden, de bodemprijs is gewoon flink gestegen. Dat is echt wel een stuk meer dan de paar procent die het CBS aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 03:25
chrisborst schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:47:
[...]

En jij zou ook genoegen kunnen nemen met minder koopkracht 8)7
Nee, want ik zit al aan het minimum.
Aan de andere kant zouden die bedrijven nog steeds winst maken als ze wat minder winst zouden maken. En de multimiljonairs/miljardairs die bepalen wat die bedrijven doen zouden nog steeds multimiljonair/miljardair zijn.
:F Tuurlijk wordt het product niet goedkoper 8)7
....Maar ze maken het product "goedkoper"
ok

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
https://www.ah.nl/product...-ijssalon-drie-chocolades

Ooit 1000ml
Toen 900ml en duurder
Sindskort 825ml

Het etiket heeft een redesign gehad om de aandacht van de tweede krimpflatie af te leiden.

BOYCOT!

Edit: daarnaast vroeger stukjes chocolade als topping, tegenwoordig echt flinterdunne schaafsels. Vroeger betaalde je €3.00 voor een bak.

[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 09-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10
bouwfraude schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:53:
Bij de Cassis van Hero hebben ze een groot deel van de suiker vervangen door zoetstof. Het staat nergens op het etiket daar staat nog steeds original alleen in hele kleine lettertjes bij de ingredienten.
Uiteindelijk is dit naar mijn idee niet zozeer een vorm van genept worden, maar Hero die gewoonweg meebeweegt in de wens van de consument. Suikerhoudende frisdranken verliezen al jaren populariteit. Hero is geen extreem grote speler. En zelfs enkele spelers die wel groot zijn, produceren niet eens een suikerhoudende variant voor de Nederlandse markt. Deze beperkte afzetmarkt is gewoonweg niet langer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
bouwfraude schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:53:
Bij de Cassis van Hero hebben ze een groot deel van de suiker vervangen door zoetstof. Het staat nergens op het etiket daar staat nog steeds original alleen in hele kleine lettertjes bij de ingredienten.
Zoetstoffen :r Goed om te weten, dat kopen we ook niet meer dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:59
thunder7 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:59:
Ligt er wel aan hoeveel passie/interesse ik in een specifiek product heb. Ik weet dat de busjes Parmezaanse strooikaas die ik gebruik, verkleind zijn.
offtopic:
Off-topic tip van de dag: koop een punt échte parmezaanse kaas en een rasp. Niet zeker of het duurder is maar het is zoveel malen lekkerder dan die droge strooikaas. En het hoeft niet in een keer op, wikkel de rest van de punt in plasticfolie en dan in de vriezer, het gaat een kleine eeuwigheid mee. Echt zoveel lekkerder :9 .

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50
Nou, laat ik mijn ergenis hier ook maar even plaatsen.

1: aanbiedingen die 2 cent in de "aanbieding" zijn. (denk hierbij aan 2 voor 2,50 bijv. als je dan 2 apart zou kopen ben je 2,52 kwijt) dit zie je steeds vaker, dat de aanbiedingen helemaal geen aanbiedingen zijn of je "bespaart" er 5 of 10 cent op, wat onzin is natuurlijk.

2: is er ook echt een goede aanbieding? "ja sorry, we hebben levering problemen" en zodra het maandag is, de schappen weer vol met de producten die de week ervoor niet beschikbaar waren door de aanbieding. Ja zo kan ik et ook. Deze ben ik deze week tegen gekomen bij de albertheijn, ik zie "3 pizza voor 6 euro" - dus ik denk, oh dan kan ik die kip taka wel meenmen, dat was wel een goede pizza, maar bij alle albertheijnen die ik in de stad heb (stuk of 4) hadden ze 0 kip taka (of 4kazen/salami) - maar let er maar op, maandag liggen de schappen weer vol met deze pizza's.

3: in winkels zoals de poiesz hebben wel eens de gewoonte om aanbieding labels te laten hangen van de week ervoor, mensen kopen een kar vol boodschappen, denken een mooie aanbieding te hebben, maar ze betalen ff de volle pond ipv 1+1 gratis oid. zeker met veel producten inslaan in 1x is dit gniepig omdat je het niet perse zo merkt aan de akssa (grote kar met boodschappen, gok je al gauw 100 tot 150 euro kwijt te zijn, en in de meeste gevallen gaan die 1+1 aanbieidngen (die dan geen aanbiedingen zijn) niet opvallen met zo'n groot bedrag, pas later als je thuis bent, kom je er achter dat je genaait bent.

4: over de aanbiedingen van de poiesz gesproken, zij zeggen "geldig vanaf week x" wie de fuck heeft dat bedacht? als het 7 juni is weet ik niet welke week van het jaar is, waarom niet gewoon "x juni tot x juni" oid?
Vooral een probleem als je in het weekend boodschappen gaat doen en zij vrolijk de aanbieding stickers van de week erna al hebben opgehangen (maar dit natuurlijk niet vermelden, want stel je voor dat je het voor een aanbieding van de huidige week ziet en het koopt zonder te weten dat je het dus niet koopt zonder korting)

5: aanbieding prijs zetten per 100 gram, maar vermelden op de verpakking met heeeeele kleine lettertjes (grote prijzen op de kartonnen, klein vermeld dat dit per x gram is en niet per verpakking) vind ik ook zo'n naaistreek.

Als ik op meerdere ergenissen kom, dan edit ik deze post wel, heb voor nu wel mn grootste ergenissen gepakt :P

edit: meteen al een dader gevonden van mijn 1e ergenis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Lc9Oh4CJwTdJWyiui9fMx4Gf14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gh7Wo4778303AQop4JRuOkD7.png?f=user_large

korting tot wel 53%, maar de kleinste korting is 4 hele centen en ook echt heeeeel klein vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 09-03-2024 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

psychodude schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Uiteindelijk is dit naar mijn idee niet zozeer een vorm van genept worden, maar Hero die gewoonweg meebeweegt in de wens van de consument. Suikerhoudende frisdranken verliezen al jaren populariteit. Hero is geen extreem grote speler. En zelfs enkele spelers die wel groot zijn, produceren niet eens een suikerhoudende variant voor de Nederlandse markt. Deze beperkte afzetmarkt is gewoonweg niet langer interessant.
Nee het zit anders: het is het resultaat van het Nationaal Preventieakkoord.

https://evmi.nl/nieuws/30-minder-suiker-frisdrank-2025 (artikel uit 2018)

Frisdrank fabrikanten hebben met de overheid afgesproken om dit te doen.

Suiker is normaal gesproken goedkoper dan zoetstoffen. Dus dit hadden ze niet snel uit eigen beweging gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

stin00 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Zoetstoffen :r Goed om te weten, dat kopen we ook niet meer dus
Succes zie mijn bovenstaande post. Meeste frisdranken zijn al met een combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

stin00 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:21:
https://www.ah.nl/product...-ijssalon-drie-chocolades

Ooit 1000ml
Toen 900ml en duurder
Sindskort 825ml

Het etiket heeft een redesign gehad om de aandacht van de tweede krimpflatie af te leiden.

BOYCOT!

Edit: daarnaast vroeger stukjes chocolade als topping, tegenwoordig echt flinterdunne schaafsels. Vroeger betaalde je €3.00 voor een bak.
https://www.gelderlander....as-volgend-jaar~ade79827/

Dan weet je ook waar dat vandaan komt.
Dus snap dat het allemaal optelt maar als de grondstoffen duur zijn moet het uit de lengte of de breedte, jij gaat dus duidelijk ook niet 20% meer betalen voor een liter bak gok ik zo. Dus dit is puur een reactie van Unilever om het ogenschijnlijk betaalbaar te houden.
En even los daarvan, bak suiker en vet, dus zie het als accijns op een luxe product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
<Zinloze discussie, weg>

[ Voor 98% gewijzigd door stin00 op 10-03-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mrc4nl schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:41:
Ik vind dat je ook al snel gemept kan worden met aanbiedingen.

Bijv 500gr kipfilet voor maar 6 euro.Terwijl ik bij de ah kip piri piri haal voor 8 euro de kilo. En dat is met marinade erbij. Gewoon goed oplettrn op wat ook daadwerkelijk een aanbieding is.

En ja krimpflatie is een probleem. Ook omdat je dan niet eerlijk maar de prijs historie kan kijken.
Ik bewaar gelukkig nog altijd de bonnetjes. Maar zonder gewicht moet je goed kijken.
Wat @Barrycade ook al zegt, maar het grote probleem (qua product-foppen) is dat verwerkt vlees ook water mag bevatten. Dus betaal je eigenlijk de hoofdprijs voor water en andere zooi die er ingegooid is.

https://kro-ncrv.nl/kip-d...procent-uit-water-bestaat

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
Bij Oliehoorn hadden ze laatst een nieuwe dop op de Currysaus, die is nu groen in plaats van rood. Tegelijk hebben ze de fles kleiner gemaakt en is de prijs omhoog gegaan.
edit:
Ho, waarschijnlijk klopt dit niet. Ze hebben nu flessen van 750 ml en ook nog die van 900 ml (voor professionals) Bron: https://www.oliehoorn.nl/assortiment-consumenten/currysaus/

[ Voor 36% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-03-2024 00:23 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Ernemmer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:38:
Ik koop praktisch geen fabrieksvoedsel, maar ik merk het wel bij voorverpakt vlees in de supermarkt, dat er steeds minder in een pakje zit. Wel jammer, want dan klopt je gerecht weer niet want je komt 100gr .... te kort, maar je wordt dan iig niet bedrogen zoals bij het product van TS.
Wat er op het pakje staat? Daar valt natuurlijk prima omheen te werken met andere ingrediënten. Als er opstaat 400 gram kip is 300 gram ook goed natuurlijk. En dan vul het het op met groente ofzo. Het is geen scheikunde ;)

Mijn partner kookt trouwens gewoon zonder pakjes. Dan staat er ook niet op hoeveel erin moet en kun je dus ook niet te kort komen…

Overigens strookt je verhaal niet met “ik koop geen fabrieksvoedsel”… Vlees uit een bakje uit de supermarkt is juist favrieksvoedsel. Net als gerechten uit een pakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Koenoe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Juist.

Daarom is die aanbiedingen markt hier in Nederland zo schadelijk. Niet alleen wordt de normale prijs van producten daarom duurder, het heeft ook te maken met een wegwerp maatschappij.

Een lap vlees voor één persoon is veel duurder, dan groter inkopen. Dit gaat op voor eigenlijk alle producten hier in Nederland. Dat is leuk en aardig, maar dit werkt verspilling in de hand. Het interesseert een bedrijf niet, of er verspilt wordt, zolang er maar meer verkocht wordt.

@Oon Dat is leuk en aardig, maar ben je alleenstaande, dan zit je met 10kg aardappelen (of wat dan ook). Ergens gaat er een keer iets kapot, omdat je er even geen zin meer in hebt, of bent vergeten.

Waarschijnlijker edoch schil je er dan te veel (omdat je er toch zoveel hebt), die je niet opeet en uiteindelijk weggooit.
Vlees kun je prima invriezen.

Een aardappelen kun je meer mee dan alleen schillen en koken. Je kunt er puree van maken (wat wel goed invriest) en ook patat.

Toegegeven, 10kg is idd erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Data uit 2017 is inderdaad lastig te vergelijken, maar er zit sowieso al een enorm verschil in prijsschommelingen tussen huismerken en A-merken. Er liggen hier in de AH misschien wel 25 verschillende broden die allemaal 'brood' zijn, maar waarvan de ene een half brood van de lokale bakkerij is en de ander een heel fabrieksbrood.
Iig volkoren brood pakken. Met de naam volkoren mag in NL nog niet gesjoemeld worden…

Buiten dat is bruin brood en bruine bolletjes allemaal onzin. Is alleen kleurstof. Behalve als het volkoren bollen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DonChaot schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Wat denk je van de weekmarkt die volgens mij overal wel plaatsvind? Tevens zijn er in de meeste polders wel boeren en/of tuinders te vinden die gewoon direct aan consumenten verkopen. Vaak wisselen die onderling producten uit om hun assortiment te vergroten. Bij mij in de buurt zit er eentje die op verzoek zelfs thuis bezorgd en afhaalpunten heeft in alle omliggende dorpen als je online besteld.
Zelfs in de Randstad hoef je maar een paar KM de polder in te rijden en je hebt kaasboeren , groenteboeren etc. Het kan heus. Wij kopen bijna nooit kaas in de supermarkt. Aardappelen ook niet trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 10-03-2024 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:20:
[...]

De weekmarkt die doordeweeks is en al inpakt om 17;00? De meeste mensen hebben daar dus geen bal aan.
Thuiswerkdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

BadRespawn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Natuurlijk, we willen massaal graag minder eten tegen hogere kosten...
Ik snap zijn opmerking ook totaal niet.

Nog wel een tip. Ook bij wraps; pak de volkoren variant! Altijd gezonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Theswitch schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:05:
Misschien moeten de supermarkten de prijs per kilo / eenheid net zo groot laten zien als de normale prijs. Nu zijn die vaak het kleinste lettertype die mogelijk is op de kaartjes, waardoor vergelijken altijd gedoe is. Maak dat wat meer transparant.
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreakNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:43:
[...]

Overigens strookt je verhaal niet met “ik koop geen fabrieksvoedsel”… Vlees uit een bakje uit de supermarkt is juist favrieksvoedsel. Net als gerechten uit een pakje
Hij zegt "praktisch geen" en niet "geen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16
Het loopt vanzelf wel los. Op dit moment krimpflatie, of kwaliteit versobering omdat Nederland niet gewend is aan inflatie.
Tegen volgend jaar zijn we wel gewend aan 10% inflatie per jaar, en komen de grote verpakkingen wel weer terug tegen dubbele prijs.

Wat is het probleem? Het duurt nog minimaal 30 jaar voordat we hier te weinig voedsel hebben. Op dit moment heeft men in Nederland nog voldoende te eten. Dat blijft niet zo, en dan pas is het een echt probleem.

Er tegen vechten, of boze topics, of klachten naar consumentenbond, zinloos. Als je kinderen heb, zou ik ze opvoeden in de moestijn anders zijn ze de klos. Liever de huizencrisis dan de komende voedselcrisis.

[ Voor 17% gewijzigd door Harm_H op 10-03-2024 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Alsof iedereen dat kan… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Uiteindelijk is dit naar mijn idee niet zozeer een vorm van genept worden, maar Hero die gewoonweg meebeweegt in de wens van de consument.
Ze hebben een zero variant waarom dan de originele verprutsen? Ja zoetstoffen zijn veel goedkoper dan suiker zeker met extra tax niet dat de prijs omlaag is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10
bouwfraude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Ze hebben een zero variant waarom dan de originele verprutsen? Ja zoetstoffen zijn veel goedkoper dan suiker zeker met extra tax niet dat de prijs omlaag is gegaan.
Je antwoord zit denk ik in de reactie die @Barrycade mij eerder gaf, zie onderstaand:
Barrycade schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:44:
[...]

Nee het zit anders: het is het resultaat van het Nationaal Preventieakkoord.

https://evmi.nl/nieuws/30-minder-suiker-frisdrank-2025 (artikel uit 2018)

Frisdrank fabrikanten hebben met de overheid afgesproken om dit te doen.

Suiker is normaal gesproken goedkoper dan zoetstoffen. Dus dit hadden ze niet snel uit eigen beweging gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Harm_H schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:51:
Het loopt vanzelf wel los. Op dit moment krimpflatie, of kwaliteit versobering omdat Nederland niet gewend is aan inflatie.
Tegen volgend jaar zijn we wel gewend aan 10% inflatie per jaar, en komen de grote verpakkingen wel weer terug tegen dubbele prijs.

Wat is het probleem? Het duurt nog minimaal 30 jaar voordat we hier te weinig voedsel hebben. Op dit moment heeft men in Nederland nog voldoende te eten. Dat blijft niet zo, en dan pas is het een echt probleem.

Er tegen vechten, of boze topics, of klachten naar consumentenbond, zinloos. Als je kinderen heb, zou ik ze opvoeden in de moestijn anders zijn ze de klos. Liever de huizencrisis dan de komende voedselcrisis.
Tenzij je op het platteland woont met een hele grote tuin, gaat dat moestuintje echt je honger niet stoppen. Er is een reden dat we nu 7 miljard mensen kunnen voeden en dat we in de middeleeuwen, toen het veel gewoner was om allemaal wat kippen en andere dingen te hebben, dat niet konden: Grootschalige landbouw is heel veel efficienter in opbrengst dan moestuintjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09

servies

Veni Vidi Servici

Koenoe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:00:
[...]

De pijpjes van Grolsch zijn nog heel lang 33CL geweest (2014).

https://www.adformatie.nl...voor-ultieme-bierbeleving

[...]
Hiervoor had Grolsch dezelfde flesjes als de andere Nederlandse bierbrouwers. Het enige onderscheidende was toen het etiket. Voor zover ik mij kan herinneren is ergens in de jaren 80 het volume terug gebracht door die standaardisatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bouwfraude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Er is geen extra tax op suiker. Er is een extra tax op alle dranken die geen zuivel of alcohol hebben. Het maakt geen drol uit of er geen suiker in zit of dat de helft suiker is voor de belasting. Het heeft dan ook niks met gezondheid te maken en alles met gewoon een belastingverhoging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:40:
2: is er ook echt een goede aanbieding? "ja sorry, we hebben levering problemen" en zodra het maandag is, de schappen weer vol met de producten die de week ervoor niet beschikbaar waren door de aanbieding. Ja zo kan ik et ook. Deze ben ik deze week tegen gekomen bij de albertheijn, ik zie "3 pizza voor 6 euro" - dus ik denk, oh dan kan ik die kip taka wel meenmen, dat was wel een goede pizza, maar bij alle albertheijnen die ik in de stad heb (stuk of 4) hadden ze 0 kip taka (of 4kazen/salami) - maar let er maar op, maandag liggen de schappen weer vol met deze pizza's.
Bij Albert Heijn kun je gewoon naar de klantenservice lopen en dan kun je de week erna dezelfde aanbieding gewoon halen met je bonuskaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Puch-Maxi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:17:
Bij Oliehoorn hadden ze laatst een nieuwe dop op de Currysaus, die is nu groen in plaats van rood. Tegelijk hebben ze de fles kleiner gemaakt en is de prijs omhoog gegaan.
edit:
Ho, waarschijnlijk klopt dit niet. Ze hebben nu flessen van 750 ml en ook nog die van 900 ml (voor professionals) Bron: https://www.oliehoorn.nl/assortiment-consumenten/currysaus/
De Curry in de fles met groene dop is qua samenstelling ook een andere Curry dan dat de Curry in de fles met de rode dop is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Barrycade schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:50:
[...]

https://www.gelderlander....as-volgend-jaar~ade79827/

Dan weet je ook waar dat vandaan komt.
Dus snap dat het allemaal optelt maar als de grondstoffen duur zijn moet het uit de lengte of de breedte, jij gaat dus duidelijk ook niet 20% meer betalen voor een liter bak gok ik zo. Dus dit is puur een reactie van Unilever om het ogenschijnlijk betaalbaar te houden.
En even los daarvan, bak suiker en vet, dus zie het als accijns op een luxe product.
Vooral dat laatste. Zo’n bak voegt niks toe aan een gezond dieet, je kunt beter wat fruit nemen na je diner.

Dus zo’n bak komt er hier wellicht 1 keer per jaar in (kerst ofzo?) dus wat boeit het mij dan dat of het 3 of 5 euro is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het is ook een keuze om allebei 40 uur te werken gebonden aan locatie.

Bij mij werkt partner 20 uur dus die kan ook altijd even naar de markt.

Als je allebei 40 uur werkt zonder pauze/uitzondering/thuiswerkdag/keertje eerder stoppen etc… Tja, dan ben je gebonden aan picnic of boodschappen op zaterdag/zondag… Ik heb er bewust voor gekozen om niet in dat keurslijf te stappen. Dan maar wat minder salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Er is geen extra tax op suiker. Er is een extra tax op alle dranken die geen zuivel of alcohol hebben.
Ik lees iets te veel engels nieuws bij Irn-Bru hebben ze een deel van de suiker door zoetstof vervangen hierdoor.
Dat zoetstoffen duurder zijn dan suiker zal wel door al de patenten komen die er op zitten. Ergens is er weer gelobbied. Suiker is niet ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

micky_ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:02:
Genept worden met ingrediënten ja!
Ik ben er een paar keer ingetuind (bij online bestellen). Kijk maar eens:

[Afbeelding]
Cavolo nero roerbak.

spoiler: Alhoewel?
Ik vind die kastanje champignons er ook nog eens erg licht uit zien... Zijn het geen gewone champignons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bouwfraude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Ik lees iets te veel engels nieuws bij Irn-Bru hebben ze een deel van de suiker door zoetstof vervangen hierdoor.
Dat zoetstoffen duurder zijn dan suiker zal wel door al de patenten komen die er op zitten. Ergens is er weer gelobbied. Suiker is niet ongezond.
Ik kan niet goed tegen zoetstoffen, ik word daar allemaal niet blij van, dat vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Suiker op zich niet, maar wel dikmakend in grote hoeveelheden. En laat dat net het geval zijn in een cola of andere frisdrank. Die zo lekker wegdrinkt en je dus niet merkt dat je 14 suikerklontjes weg tankt per keer.

Suiker wordt gewoon in bulk maakt. Dus heeft hierdoor andere kosten dan de zoetstoffen die in kleinere hoeveelheden worden gemaakt dus meer kosten door hogere productie en supplychain kosten.
Op de meeste zoetstoffen zitten geen patenten (meer).

En in Nederland is het suiker maar in de US is het vaak glucosestroop uit de maïs zetmeel productie en is het een bijproduct en dus nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

servies schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Ik vind die kastanje champignons er ook nog eens erg licht uit zien... Zijn het geen gewone champignons?
Als je kastanje champignons doorsnijdt zijn ze ook gewoon wit van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
De weekmarkt is meestal ook al voor 8:00 open. In de grotere plaatsen is er ook een zaterdag markt. De boerenwinkels zijn veelal ook op zaterdag open. Inderdaad, da's geen 7x9:00-21:00, kan ook niet want dan hebben die mensen geen leven meer.
Het punt was echter dat er alternatieven zijn en je echt niet van de supermarktketens afhankelijk bent. Het maakt mij verder niet uit wat daarin je keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Klopt, Britten hebben wel een daadwerkelijke suikertax die bedoelt is niet (alleen) om de staatskas te spekken, maar daadwerkelijk bedoelt is om gezonder voedsel te promoten. En die is zo geimplementeerd dat het voor fabrikanten aantrekkelijk is om minder suiker in hun producten te stoppen. Want hoewel je gelijk hebt dat suiker in principe niet ongezond is, is het toch heel moeilijk te ontkennen dat de hoeveelheden die "wij" aan suiker binnen krijgen niet gezond is. En dan kan je zeggen dat degene die wel het beperkt drinkt gestraft wordt zo, maar de straf die we als maatschappij krijgen door hoeveelheid overgewicht is nog een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:34:
[...]
Suiker op zich niet, maar wel dikmakend in grote hoeveelheden. En laat dat net het geval zijn in een cola of andere frisdrank. Die zo lekker wegdrinkt en je dus niet merkt dat je 14 suikerklontjes weg tankt per keer.
Daar zit het probleem de hoeveelheid, van een glaasje fris in de middag wordt je niet dik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Met mijn PDS is het elke keer weer etiketten spellen. Alle alarmbellen gaan af als er op een product staat: “nieuwe formule”. Gelukkig geen frisdrankliefhebber, want de zoetstof Sorbitol bezorgt me drie dagen buikpijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DonChaot schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:52:
[...]

De weekmarkt is meestal ook al voor 8:00 open. In de grotere plaatsen is er ook een zaterdag markt. De boerenwinkels zijn veelal ook op zaterdag open. Inderdaad, da's geen 7x9:00-21:00, kan ook niet want dan hebben die mensen geen leven meer.
Het punt was echter dat er alternatieven zijn en je echt niet van de supermarktketens afhankelijk bent. Het maakt mij verder niet uit wat daarin je keuze is.
Ja dat is heel fijn natuurlijk, maar als je dagelijks om 06:00 van huis bent en pas rond etenstijd ‘s avonds weer thuis is dat dus niet te doen, om speciaal naar een grote stad te rijden of naar een boeren winkel op zaterdag , is je besparing ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28

YellowCube

Wait...what?

FreakNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:52:
[...]

Zelfs in de Randstad hoef je maar een paar KM de polder in te rijden en je hebt kaasboeren , groenteboeren etc. Het kan heus. Wij kopen bijna nooit kaas in de supermarkt. Aardappelen ook niet trouwens.
Hier idem.
Kaas kopen bij de supermarkt (AH)is ronduit achterlijk. Het is echt van erbarmelijke smaak en kwaliteit en stompzinnig duur.
Belegen kaas op de “kaasafdeling” kan zomaar 20-25 euro per kilo kosten.

Op de wekelijkse markt moet ik redelijk je best doen kaas te vinden die meer dan 20 euro per kilo kost, laat staan meer dan dat.
Kanttekening is dat de markt bij mij groot is (Rotterdam Centrum) en behoorlijk wat kaasverkopende partijen heeft.
En dan kun je ook nog de discussie aangaan over de basiskosten die een supermarkt heeft tov een kaasboer (op de markt), maar zelfs bij de twee kaaswinkels die in mijn buurt kan vinden loop je, als je boven de 20 euro per kilo komt, naar buiten met een kaas die simpelweg uitmuntend is in smaak.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
Will_M schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:41:
[...]
De Curry in de fles met groene dop is qua samenstelling ook een andere Curry dan dat de Curry in de fles met de rode dop is.
Worden we toch een beetje genept, de fles met de rode dop kan ik niet meer krijgen. Ik had altijd de 900ml fles met de rode dop en nu heb je de 750ml fles met groene dop in de winkel, voor mijn gevoel voor dezelfde prijs als de oude fles :+. Maar dat kan ik niet bewijzen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dragon2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Ik kan niet goed tegen zoetstoffen, ik word daar allemaal niet blij van, dat vervangen...
Wat hij zegt.
Is het niet de smaak die ik ranzig vind, dan is het wel het feit dat ik er regelrecht buikpijn van krijg (stevia bijvoorbeeld).
Maar ik heb een eenvoudige oplossing: ik koop en drink sowieso geen frisdrank. En als ik dan wel iets zoets koop dan let ik er op dat er enkel echte suiker in zit.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bouwfraude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Daar zit het probleem de hoeveelheid, van een glaasje fris in de middag wordt je niet dik.
Dat glaasje fris is niet bepaald het enige wat vol zit met suiker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mekkieboek schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:56:
[...]

offtopic:
Off-topic tip van de dag: koop een punt échte parmezaanse kaas en een rasp. Niet zeker of het duurder is maar het is zoveel malen lekkerder dan die droge strooikaas. En het hoeft niet in een keer op, wikkel de rest van de punt in plasticfolie en dan in de vriezer, het gaat een kleine eeuwigheid mee. Echt zoveel lekkerder :9 .
Dit is meer on-topic dan je denkt, voorgeraspte kaas is vaak een mengsel van kaas en analoogkaas. Dat is een nepkaas gemaakt van natuurlijke oliën en zetmeel.

Bijvoorbeeld "8 PLAKKEN met CHEDDAR" heeft maar 27,5% Cheddar.

Die "met" staat er tussen om aan te geven dat het geen plakken Cheddar zijn, maar dus plakjes zetmeel aangelengd met Cheddar en het formaat/plaatsing van het woord "met" tegenover de rest van de tekst is ronduit misleidend.

Kaas heeft uit zichzelf geen koolhydraten, maar als dat wel bij de voedingswaarden staat, weet je dat je betoept wordt (of als er aardappelzetmeel/caroteenen bij staat).

De smaak van échte Cheddar is een stuk sterker dan aangelengde nep-cheddar.

offtopic:
Als je kaas een tijd in de vriezer doet, brokkelt die daarna alleen nog maar af / kun je geen plakjes meer schaven.
Voor parmezaanse kaas wellicht niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:56:
Met mijn PDS is het elke keer weer etiketten spellen. Alle alarmbellen gaan af als er op een product staat: “nieuwe formule”. Gelukkig geen frisdrankliefhebber, want de zoetstof Sorbitol bezorgt me drie dagen buikpijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50
Cartman! schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Bij Albert Heijn kun je gewoon naar de klantenservice lopen en dan kun je de week erna dezelfde aanbieding gewoon halen met je bonuskaart.
leuk en aardig, maar het was maar een voorbeeld, het is bij elke supermarkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Nog een van een landelijke grootgrutter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n04hCoNP4fYEvXMQdxrc6k9rH_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9m9lK1V4F0erTqsEgFSpPavX.png?f=fotoalbum_large
Een kip verspakket! Hoe cool is dat!

spoiler: bijna alles zit erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TQY_FTQFTlrvvbYcSNbHB-5ciE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C3HmLh8qzCWqAcHQ4LGIqusv.png?f=user_large
zonder kip, rijst, olie en bosuien
maar wel met mais vers uit blik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
downtime schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Dat glaasje fris is niet bepaald het enige wat vol zit met suiker.
Ja, dat wordt in teveel producten gestopt. Appels hebben er ook last van.
Overgewicht is een dieet of voedingspatroon probleem, wel suikervrij spul wegklokken
voor de lijn maar er teveel bij eten en te weinig bewegen.
Bier is weer duurder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:56:
Met mijn PDS want de zoetstof Sorbitol bezorgt me drie dagen buikpijn.
Lastig dat stoppen ze in veel dingen, keelpastilles, tandpasta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De producten in Nederland vind ik sowieso "slecht", of het nou biologisch of "gewoon" is, het is het gewoon net niet sinds afgelopen jaren. Volgens mij zijn we allang onderweg naar "superfood" ofwel op basis van E nummers zoals aardbeienjam zonder enige aardbei.
Sinds dat de grutters aan o.a. vlees/kip hebben lopen rotzooien, is het rotzooi geworden, die anitbiotica was prima erin maar nee hoor, moest er weer uit. Was het allemaal zo slecht wat we vroeger dan aten? Werden we dan geen 90 jaar?
Biefstuk is net zo taai als mijn schoenzool ondertussen geworden, smaak is van eten eraf en ga zo maar door.
Ook de flessen frisdrank met die doppen, je kan nu een fles frisdrank qua prik al na één dag weggooien ipv één week. Nee dat is goed voor de maatschappij, fantastisch.
Bij onze grote grutter heb ik de slogan, vind je het product lekker? Nou dan halen we deze binnen een paar weken uit het assortiment en kan je er naar zwaaien, kijk maar naar: schelpjes afbakbrood, soep thom kha kai thai vers pakket en nog vele andere producten.
Ik kook over het algemeen "vers" dus geen extra toevoegingen en zoveel mogelijk puur natuur.
Het zal aan mij liggen maar producten in het buitenland uit Nederland, smaken heerlijk maar in Nederland hetzelfde product is totaal zijn smaak kwijt, krijgen wij dan de "afdankers"? Half jaar geleden in Frankrijk had ik champignons en kip gehaald, daar kan geen supermarkt tegenop wat ik daar uit de supermarkt haal.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deze past hier ook wel: niet shrinkflation maar trickflation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5HZ5H7_kpb--fxE4JRK4FJfWsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zY0Fhtiy39T7vhgBPOE9gHTW.jpg?f=user_large

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 374460 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Ja dat is heel fijn natuurlijk, maar als je dagelijks om 06:00 van huis bent en pas rond etenstijd ‘s avonds weer thuis is dat dus niet te doen, om speciaal naar een grote stad te rijden of naar een boeren winkel op zaterdag , is je besparing ook weg.
Als je zo'n leven hebt is het wellicht zaak om iets gezonders te zoeken qua werk. NOFI.... Ik ken namelijk weinig mensen die zo leven.. Wel mensen die zeer vroeg beginnen maar die zijn vaak wel gewoon om 15.30/16:00 thuis..

Dagelijks van 6:00 tm 18:00 van huis zijn is leuk als je starter bent enzo, maar ik zou dat nu echt niet meer willen. Doe je het wel, moet je mijns inziens ook niet zeuren dat je de weekmarkt mist... Met zulke uren heb je de lage prijzen ook niet nodig waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 16-06 16:42

Honesty

kattenneus!

micky_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb niks met verspakketten, maak het liever helemaal vers maar die 2 lente uitjes hadden ze er wel bij kunnen doen, de olie kip en rijst snap ik wel omdat dat persoonlijk is. Wij eten altijd zilvervliesrijst terwijl ze er dan witte bij zouden doen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Honesty schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Ik heb niks met verspakketten, maak het liever helemaal vers maar die 2 lente uitjes hadden ze er wel bij kunnen doen, de olie kip en rijst snap ik wel omdat dat persoonlijk is. Wij eten altijd zilvervliesrijst terwijl ze er dan witte bij zouden doen.
Een zwikje groenten "Kip verspakket" noemen als er geen kip bij zit? Dat vindt ik, euhm, neppen!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

FreakNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Als je zo'n leven hebt is het wellicht zaak om iets gezonders te zoeken qua werk. NOFI.... Ik ken namelijk weinig mensen die zo leven.. Wel mensen die zeer vroeg beginnen maar die zijn vaak wel gewoon om 15.30/16:00 thuis..

Dagelijks van 6:00 tm 18:00 van huis zijn is leuk als je starter bent enzo, maar ik zou dat nu echt niet meer willen. Doe je het wel, moet je mijns inziens ook niet zeuren dat je de weekmarkt mist... Met zulke uren heb je de lage prijzen ook niet nodig waarschijnlijk...
Voor bouwvakkers bijvoorbeeld zijn dit normale tijden. Misschien heb je het niet door. Maar niet iedereen in Nederland zit de hele dag achter een bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn gok is dat je dit zelf wel voor 5,79 bij elkaar krijgt. Al weet ik het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

gambieter schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:01:
[Afbeelding]
dit is toch ook een kwestie van een koper die niet oplet? Dat je 10-20% meer betaalt zonder het door te hebben omdat je niet op de exacte afmetingen/gewichten/inhoud let kan ik wel inkomen.
Maar als je ruim 2 keer zoveel betaald voor een product ondanks een andere verpakking dan zit je zelf toch ook een beetje te suffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:00

Amphiebietje

In de blubber

Monkeydancer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:24:
Dingen die mij opgevallen zijn de laatste tijd zijn de vervanging van ingredienten.

- Olijfolie vervangen door zonnebloemolie
- In chocola toevoeging van Sheavet (ben er allergisch voor)
- Het toenemende gebruik van palmolie (is niet goed voor gezondheid)

Ook andere opvallende zaken:
- Daarnaast het verkleinen van porties (o.a. broodproducten) etc.
- Het gedoe rondom statiegeld blikjes (grootverpakking is alternatief, maar dan vervolgens..)
- Belasting op frisdrank is hoger sinds 2024
- De aanbiedingen die slecht zijn (weinig korting en slechte selectie)

De aanbiedingen worden ook nog eens slechter (meerdere supermarkten). Ik merk dat ik alleen tegen een veel duurdere prijs gevarieerde en gezonder kan eten. Wil je alleen op basis van de aanbiedingen iets gezonds en gevarieerde samenstellen, dan is het bijna niks. Minder vlees in de aanbieding.

Als het zo door gaat ga ik straks ook echt alleen maar in Duitsland boodschappen doen. Kost mij meer moeite, maar omdat de basisprijzen lager liggen kan ik veel meer gevarieerd en gezonder eten, omdat aanbiedingen niet leidend zijn voor mijn boodschappen in Duitsland.

Als je alleen aanbiedingen koopt, dan bepaald de supermarkt meer je eetpatroon. Daarnaast moet ik ook zeggen dat de aanbiedingen tegenwoordig vaak niet veel meer voorstellen. Je krijgt maar weinig korting (20 cent) of moet bulk kopen.

Komt er ook nog eens bij de truukjes die AH met je uithaalt. Ik heb al meerdere malen een fout gemaakt, omdat persoonlijke bonus gewoon getoond wordt in folder in de App, terwijl je die moet activeren. Ga je afrekenen dan krijg je de korting niet. Erg achterbaks.

[Afbeelding]
Of "1+1 Gratis" waarbij de normale stuksprijs op het moment van de aanbieding bijna 2x zo hoog is als die normaal is.

Persoonlijk denk ik dat een toezichthouder eens een aantal van die bedrijven een miljoenenboete zou moeten geven wegens oplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

crisp

Devver

Pixelated

Amphiebietje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Of "1+1 Gratis" waarbij de normale stuksprijs op het moment van de aanbieding bijna 2x zo hoog is als die normaal is.
Dat is omdat we in Nederland zogenaamd zo "dol zijn op aanbiedingen". Vooral bij drogisterijen is de "1+1 gratis"-prijs eigenlijk de normale prijs (zoals je die bijvoorbeeld in Duitsland zou betalen). Je bent dus een dief van je eigen portemonnee als je daar iets koopt zonder aanbieding; maar ja, soms heb je het gewoon op dat moment nodig... Ik meen dat keuringsdienst van waarde daar wel eens een aflevering aan gewijd heeft.

Edit, deze: https://kro-ncrv.nl/teun-gaat-langs-bij-de-oosterburen

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 10-03-2024 18:15 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:13
Sissors schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:02:
Klopt, Britten hebben wel een daadwerkelijke suikertax die bedoelt is niet (alleen) om de staatskas te spekken, maar daadwerkelijk bedoelt is om gezonder voedsel te promoten. En die is zo geimplementeerd dat het voor fabrikanten aantrekkelijk is om minder suiker in hun producten te stoppen.
Net zoals de plasticheffing lijkt de suikertaks bedoeld om het beoogde effect zo min mogelijk te bereiken. Zodat na een paar jaar kan worden geconcludeerd dat we dat soort ingewikkelde onzinregeltjes niet nodig hebben in Nederland.
Het zit in een grote plastic verpakking, en ik kan me voorstellen dat als er kip in zou zitten, die verpakking in zijn geheel in de koelcel zou moeten liggen. Dat worden zachte paprika's. Uien die je in een plastic zakje naast andere groenten legt, houden het ook niet droog.

Maar inderdaad, iemand die slechtziend is, of online bestelt, wordt op het verkeerde been gezet.

Ik snap de implementatie wel, maar het idee is natuurlijk gericht op de consument die na een lange werkdag echt geen enkele energie meer overheeft om zelf na te denken, en gewoon iets in zijn mandje wil gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

YellowCube schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:34:
dit is toch ook een kwestie van een koper die niet oplet? Dat je 10-20% meer betaalt zonder het door te hebben omdat je niet op de exacte afmetingen/gewichten/inhoud let kan ik wel inkomen.
Maar als je ruim 2 keer zoveel betaald voor een product ondanks een andere verpakking dan zit je zelf toch ook een beetje te suffen?
De oude versie is niet meer te koop... en sommige mensen moeten en zullen Coca cola hebben...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
YellowCube schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Mijn gok is dat je dit zelf wel voor 5,79 bij elkaar krijgt. Al weet ik het niet zeker
2 euro aan paprika, blikje mais 75 cent, 2 waterige tomaten voor een euro, een pepertje, een ui en een teentje knoflook, samen ook een euro. Dan zit er nog iets aan kruiden in het zakje...

Als je elke dag zo'n pakket koopt kan je beter het spul groter inkopen.

Ik ben gestopt met die verspakketten, op zich was het qua prijs om het even, maar de kwaliteit van wat erin zit is om te huilen. Hoe vaak ik wel niet een rotte ui heb gehad in zo'n pakket...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

crisp

Devver

Pixelated

CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:12:
[...]

Net zoals de plasticheffing lijkt de suikertaks bedoeld om het beoogde effect zo min mogelijk te bereiken. Zodat na een paar jaar kan worden geconcludeerd dat we dat soort ingewikkelde onzinregeltjes niet nodig hebben in Nederland.
Intended to fail inderdaad; dat hebben we de laatste jaren wel vaker gezien (o.a. de uitvoering van de statiegeld op blikjes). Hiermee probeert de overheid te doen alsof ze het goed voor hebben met de burgers terwijl ze eigenlijk de grote bedrijven in de kaart spelen. Na een paar jaar worden dat soort maatregelen dan afgeschaft of afgezwakt, of gaan bedrijven de mazen in dat soort wetten gebruiken.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 374460 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:16:
[...]

Voor bouwvakkers bijvoorbeeld zijn dit normale tijden. Misschien heb je het niet door. Maar niet iedereen in Nederland zit de hele dag achter een bureau.
Ik heb hier bouwvakkers over de vloer maar die gaan gewoon om 16:00 naar huis. En die wonen op 20 minuten. Bouwvakkers beginnen vroeg en eindigen vroeg. Als je er dan vervolgens voor kiest om een klus op 200km van je huis te doen, tja….

Maargoed het gaat off-topic.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 10-03-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

crisp schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:10:
[...]

Dat is omdat we in Nederland zogenaamd zo "dol zijn op aanbiedingen". Vooral bij drogisterijen is de "1+1 gratis"-prijs eigenlijk de normale prijs (zoals je die bijvoorbeeld in Duitsland zou betalen). Je bent dus een dief van je eigen portemonnee als je daar iets koopt zonder aanbieding; maar ja, soms heb je het gewoon op dat moment nodig... Ik meen dat keuringsdienst van waarde daar wel eens een aflevering aan gewijd heeft.

Edit, deze: https://kro-ncrv.nl/teun-gaat-langs-bij-de-oosterburen
Ik heb het vooral over supermarkten waar bij een "1+1 gratis" actie een product van rondom de 3,50-4,50 Euro tijdens de actie plots een "normale prijs" heeft van 8+ Euro, waardoor je eigenlijk dus max. 10% goedkoper uit bent i.p.v. 50%. Vooral de lokale AH heeft hier een handje in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
micky_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Een zwikje groenten "Kip verspakket" noemen als er geen kip bij zit? Dat vindt ik, euhm, neppen!
Het is een verspakket voor Cajun Kip. Hoe hadden ze daar kip aan toe kunnen voegen? Kip op kamertemperatuur bewaren, zie niet in hoe dat fout kan gaan...

Edit, zie dat @CVTTPD2DQ al dat aangaf. Het is bedoelt voor een kip-gebaseerd gerecht, en je kan onmogelijk kip en tomaten op dezelfde plek bewaren zonder dat je of ziek wordt of je tomaten niks meer zijn. Het staat duidelijk op de voorkant dat kip er niet bij zit. Als je dat niet in de gaten had toen je het kocht, dan is dat toch wel je eigen schuld.

[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 10-03-2024 18:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Ik heb het vooral over supermarkten waar bij een "1+1 gratis" actie een product van rondom de 3,50-4,50 Euro tijdens de actie plots een "normale prijs" heeft van 8+ Euro, waardoor je eigenlijk dus max. 10% goedkoper uit bent i.p.v. 50%. Vooral de lokale AH heeft hier een handje in...
Heb je voorbeelden? Ik ben een zeer prijsbewuste consument en heb dit bij AH nog nooit meegemaakt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

_JGC_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Ik ben gestopt met die verspakketten, op zich was het qua prijs om het even, maar de kwaliteit van wat erin zit is om te huilen. Hoe vaak ik wel niet een rotte ui heb gehad in zo'n pakket...
Vooral de kwaliteit. Bij AH is heel vaak om te janken zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Cartman! schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Heb je voorbeelden? Ik ben een zeer prijsbewuste consument en heb dit bij AH nog nooit meegemaakt namelijk.
Ik heb het tot nu toe alleen bij bepaalde A-merken gezien, Hertog ijs en Iglo vis. Nu heb ik bij de desbetreffende AH al eerder wat vreemde zaken gehad (producten die volgens het schap niet in de bonus waren maar volgens de kassa wel en andersom), dus wellicht is het gewoon de lokale uitbater die er een zooi van maakt.

De producten in kwestie hebben dan zowel een "1+1 gratis" kaartje als een normaal prijskaartje dat een veel hogere stuksprijs aangeeft dan het "1+1 gratis" kaartje. Misschien is het idee dat mensen dan eerder 2 stuks afnemen dan 1 stuks, maar erg fris vind ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 16-06 16:42

Honesty

kattenneus!

Amphiebietje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:51:
[...]

Ik heb het tot nu toe alleen bij bepaalde A-merken gezien, Hertog ijs en Iglo vis. Nu heb ik bij de desbetreffende AH al eerder wat vreemde zaken gehad (producten die volgens het schap niet in de bonus waren maar volgens de kassa wel en andersom), dus wellicht is het gewoon de lokale uitbater die er een zooi van maakt.

De producten in kwestie hebben dan zowel een "1+1 gratis" kaartje als een normaal prijskaartje dat een veel hogere stuksprijs aangeeft dan het "1+1 gratis" kaartje. Misschien is het idee dat mensen dan eerder 2 stuks afnemen dan 1 stuks, maar erg fris vind ik het niet.
Ben je niet in de war met 2e product 50% want dan laten ze wel altijd de prijs zien van 2 producten (dus 150%) is ook vreemd maar zie weleens (of bij 2+1) gratis

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:30
itsalex schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:59:
De producten in Nederland vind ik sowieso "slecht", of het nou biologisch of "gewoon" is, het is het gewoon net niet sinds afgelopen jaren. Volgens mij zijn we allang onderweg naar "superfood" ofwel op basis van E nummers zoals aardbeienjam zonder enige aardbei.
Sinds dat de grutters aan o.a. vlees/kip hebben lopen rotzooien, is het rotzooi geworden, die anitbiotica was prima erin maar nee hoor, moest er weer uit. Was het allemaal zo slecht wat we vroeger dan aten? Werden we dan geen 90 jaar?
Biefstuk is net zo taai als mijn schoenzool ondertussen geworden, smaak is van eten eraf en ga zo maar door.
Ook de flessen frisdrank met die doppen, je kan nu een fles frisdrank qua prik al na één dag weggooien ipv één week. Nee dat is goed voor de maatschappij, fantastisch.
Bij onze grote grutter heb ik de slogan, vind je het product lekker? Nou dan halen we deze binnen een paar weken uit het assortiment en kan je er naar zwaaien, kijk maar naar: schelpjes afbakbrood, soep thom kha kai thai vers pakket en nog vele andere producten.
Ik kook over het algemeen "vers" dus geen extra toevoegingen en zoveel mogelijk puur natuur.
Het zal aan mij liggen maar producten in het buitenland uit Nederland, smaken heerlijk maar in Nederland hetzelfde product is totaal zijn smaak kwijt, krijgen wij dan de "afdankers"? Half jaar geleden in Frankrijk had ik champignons en kip gehaald, daar kan geen supermarkt tegenop wat ik daar uit de supermarkt haal.
Nederlandse supermarkten zijn gewoon bar slecht qua aanbod en kwailiteit. Elke groenteboer heeft een beter assortiment dan wat ze bij de AH XL aan groente hebben. Het enige wat XL is zijn de eindeloze soorten suikerdrankjes en koekjes. Bij de wijksuper is het aanbod in dit jaargetijde meestal zelfs op een hand te tellen. Hier bijvoorbeeld tel ik een broccoli, bloemkool, kool, wortels en nog meer kool (andere kant is alleen een even karige keuze aan fruit). Als je hier al je boodschappen doet en je eet elke dag braaf groente, dan mag je rouleren tussen die 3-4 dingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaH2bHUHYnTvUOKlpLshNj7gG6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7tNVXUPNdU6tdX0tFUR2Orm.jpg?f=fotoalbum_large

Als je er tijd voor hebt zou ik groente en vlees bij de groenteboer resp. slager halen. Of de etnische supermarkten. Als ik shiitake van de Oriental haal dan ruik ik dat de volgende dag nog bijna in de auto, die van de AH hadden ook champignons kunnen zijn.

Ook iets waar veel mensen door gefopt worden, garnalen uit de koeling, dat zijn dus gewoon exact dezelfde als de garnalen uit de diepvries, met als enige verschil dat ze al voor je ontdooid zijn, 1.5x zo duur en minder lang houdbaar. Kijk maar achterop het pakje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:44
Ach. Stuntjes met de prijs zijn zo gezien als je een beetje oplost. Waar ik pissig om word is mayonaise en fritessaus..... het lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om ergens fritessaus te serveren als je mayonaise besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

HallonRubus schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:05:
[...]

Nederlandse supermarkten zijn gewoon bar slecht qua aanbod en kwailiteit. Elke groenteboer heeft een beter assortiment dan wat ze bij de AH XL aan groente hebben. Het enige wat XL is zijn de eindeloze soorten suikerdrankjes en koekjes. Bij de wijksuper is het aanbod in dit jaargetijde meestal zelfs op een hand te tellen. Hier bijvoorbeeld tel ik een broccoli, bloemkool, kool, wortels en nog meer kool (andere kant is alleen een even karige keuze aan fruit). Als je hier al je boodschappen doet en je eet elke dag braaf groente, dan mag je rouleren tussen die 3-4 dingen.

[Afbeelding]

Als je er tijd voor hebt zou ik groente en vlees bij de groenteboer resp. slager halen. Of de etnische supermarkten. Als ik shiitake van de Oriental haal dan ruik ik dat de volgende dag nog bijna in de auto, die van de AH hadden ook champignons kunnen zijn.

Ook iets waar veel mensen door gefopt worden, garnalen uit de koeling, dat zijn dus gewoon exact dezelfde als de garnalen uit de diepvries, met als enige verschil dat ze al voor je ontdooid zijn, 1.5x zo duur en minder lang houdbaar. Kijk maar achterop het pakje.
Voor veel groente ga ik naar een zo klein mogelijke toko. Bijvoorbeeld taugé krijg je nergens zo knettervers.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Honesty schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Ben je niet in de war met 2e product 50% want dan laten ze wel altijd de prijs zien van 2 producten (dus 150%) is ook vreemd maar zie weleens (of bij 2+1) gratis
Zou kunnen, ik zal de volgende keer eens goed kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja als je zelf de tijd hebt om naar het Westland te fietsen kan je mooi een doos paprika's halen voor een ramsj prijs. En dan terug via de Betuwe want daar zijn de eieren zo lekker van de boer en in het seizoen de kersen.

Maar wij eten niet de hele week roerbak, dus zo'n verspakket is prima, je gooit niets weg. Wij hebben nooit dat er wat bedorven is. In ieder geval niet meer dan wel eens in een net uien of zak wortels.

En gedachteloos in elkaar te zetten. Dat is ook wat waard. Maar qua prijs is het niet duurder dan los bij de AH en dan zakje kruiden.

Maar valt me op dat eten altijd van die gekke reacties opwekt. Veel mensen smullen van keuringsdienst van waarde. Oh nee er zit gelatine in gummy snoep of in slagroom op en in de room van een supermarkt tompouce (waarom denk je dat de shelf life 2 weken is van die dingen).

En diepgevroren zak met zeevruchten, goh je verwacht het niet maar het komt uit alle wereldzeeën. (Als of een Zeeuwse vissersmannetje met een roeiboot alles uit de Noordzee vist).

Kom op mensen lees die labels eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
wokkelz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:14:
Uiteindelijk gaan consumenten toch een ander product kiezen omdat dit product niet meer zo goed smaakt als voorheen of slechter smaakt dan de concurentie. Lijkt een race naar de bodem.
Als iedereen de producten telkens slechter maakt dan kan de consument ergens nergens heen. Het is ook niet alsof er van buiten de gevestigde orde nieuwe producten op de markt gaan worden gebracht.

Het komt er helaas gewoon op neer dat ons voedsel telkens duurder en slechter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Laatst online: 17:40

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

ErikT738 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:33:
Het komt er helaas gewoon op neer dat ons voedsel telkens duurder en slechter wordt.
Yep, want kostprijs blijft gewoon omhoog gaan, en fabrikanten schipperen zoveel mogelijk tussen prijs laaghouden en iets redelijks leveren. Dat je bij alle prefab-meuk minder 'redelijks' krijgt voor een alleszins redelijke prijs (meestal lager dan van gezonde alternatieven helaas, zeker als je de budget-variant pakt) geeft alleen maar aan hoeveel zooi we tolereren, of gewoon vereisen. Tiramisu-uit-een-pak, en dat moet dan nog goedkoop zijn, lang houdbaar (want ik ga eens per week naar de supermarkt, en dat spul eten we pas op donderdag) en dan ook nog ergens naar smaken ook. Dan is je enige optie gewoon E621 en kop houden.

Ik ben het wat dat betreft wel eens met degenen die hier (letterlijk) de boer opgaan, dat scheelt bakken geld voor beter spul. Het grote nadeel is dat de supermarkt op 5 minuten lopen zit, en de boer op een half uur fietsen (of 20 minuten met de auto, maar dat kost ook weer geld enzo). Gemak dient de mensch, maar het kost wel geld. Linksom, of rechtsom.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:12
Bij de boer is ook makkelijk, ik bestel (grasgevoed natuur) vlees via PostNL.
Is wel wat duurder maar je proeft en merkt wel verschil met supermarktvlees.
Plus er zit veel water in gehakt bij de supermarkt dus in verhouding betaal je misschien niet eens zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk dat het een maatschappelijk probleem uiteindelijk is en dat o.a. Corona toch wel de boel hebben genekt. Ook omdat alles maar omhoog is gegaan/duurder is geworden, moet het maar uit de breedte en/of lengte komen. Maar wat duurder is geworden, zie ik nog niet direct weer goedkoper worden.
Als voorbeeld hier in Amstelveen Centrum, er is geen bakker/slager/groenteboer/kaasboer etc. en concurrentie is letterlijk ver te zoeken dus supermarkten hebben sowieso hier een goede afzetmarkt dus de supermarkt draait als een trein. Deze middenstand zal ook nooit meer terugkomen, vanwege kosten.
Als ik dan bv kijk naar Frankrijk en België dan is de eis dat deze "grotere" winkels sowieso buiten het dorp komen waar wel voldoende parkeerplek is en daarmee houden ze wel de middenstand toch wel levendig. Ook de eis dat er een lokale markt is waardoor de boer heel blij mee is, fantastisch en begin dat steeds meer te waarderen.
Op dinsdag was hier altijd een "biologische versmarkt", in het begin stonden er zeker 15 kramen en kwam er met regelmaat om heerlijk o.a. lamsvlees betaalbaar te halen (kon heerlijke gerechten maken en nog betaalbaar), nu staan er soms maar nog 2 kramen en meestal de loempiazaak en groentekraampje.
Wat er tegenwoordig komt qua "vers", is gewoon niet betaalbaar meer, ik weiger het om voor een biefstukje van 2 ons € 10 te betalen. Ga ik even buiten Amstelveen, haal ik misschien niet dezelfde kwaliteit maar wel 4 stuks van 150 gram per stuk voor € 12. Je wordt eigenlijk "gedwongen" om maar te kiezen en te leven met het grillen van de supermarkt of online een complete koe in je vriezer te stoppen bij wijze van spreken. De slagers/bakkers/kaasboeren etc. overleven het bijna niet en daardoor moet de consument "iets" doen.
Ook een mooi voorbeeld, vond het heerlijk een half kippetje van de poelier te halen, vóór 2018 was deze halve gegrilde kip nog € 3,50, toen moest het "biologisch" dus werd het € 5 en kwaliteit liep hard achteruit, nu is het geloof ik € 6,50 en sorry dat weiger ik. Die kip is niet duurder geworden, voer misschien wel en vervoer ook maar kom op € 3 meer en slechter geworden? Ook de middenstand werkt (soms/regelmatig) hard mee om de boel te flessen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik merk dat het voedsel in Nederland vergeleken met Aziatische landen ronduit smakeloos is, veel groente en vlees uit de supermarkt zit amper smaak aan.
Als ik groente eet uit Nederlandse supermarkten krijg ik regelmatig last van mijn darmen terwijl ik in Thailand heb gezeten en hier alleen maar verse groente heb gegeten en vrijwel nergens last van had.

Tegenwoordig ga ik naar een Turkse groentemeneer, stuk goedkoper en ook wat smaakvoller. is zeker aan te raden als er zoiets in de buurt zit!

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
itsalex schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:54:
Ook een mooi voorbeeld, vond het heerlijk een half kippetje van de poelier te halen, vóór 2018 was deze halve gegrilde kip nog € 3,50, toen moest het "biologisch" dus werd het € 5 en kwaliteit liep hard achteruit, nu is het geloof ik € 6,50 en sorry dat weiger ik. Die kip is niet duurder geworden, voer misschien wel en vervoer ook maar kom op € 3 meer en slechter geworden? Ook de middenstand werkt (soms/regelmatig) hard mee om de boel te flessen.
Kippenvoer is even bijna 2x zo duur (!!) geweest dan nog geen 3 jaar geleden en is nu (eindelijk) weer wat gezakt naar 1/3 duurder. Receptuur is ook aangepast, zonnebloempitten enz eruit en meer goedkope 'zooi' erin... Plus gestegen energiekosten natuurlijk. Dus ja, dat verklaart wel de prijs van eieren en kippenvlees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik zie dat de toko’s hier vaak worden aangehaald betreffende hun kwaliteit. Helemaal eens echter hoe duurzaam is hun aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Koenoe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:00:
[...]

De pijpjes van Grolsch zijn nog heel lang 33CL geweest (2014).

https://www.adformatie.nl...voor-ultieme-bierbeleving

[...]
Tot 1986 had Grolsch een eigen 33cl pijpje. De pijpjes van Grolsch en de andere Nederlandse brouwerijen zijn in 1986 gewijzigd in een standaard pijpje van 30cl (deze waren voor de brouwerijen uitwisselbaar).
In 2007 is Grolsch overgestapt op eigen groene flesjes en is het volume weer vergroot naar 33cl, dat is met de vernieuwing in 2014 weer ongedaan gemaakt. En daar hebben we de exacte geschiedenis van het Grolsch pijpje.
Het zou me niets verbazen als het verhaal tot en met 1986 ook voor andere brouwerijen geldt met betrekking op het volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
Ik kocht graag 'verse' olijven in zo'n bakje, in veel soorten zat altijd zonnebloemolie. In eentje niet, dat is jaren zo gebleven tot een maand of 5 geleden deze ook overging naar zonnebloemolie. Okk weer klaar mee.

De suiker vervangers aspartaam, stevia etc in veel producten zijn ook te ranzig voor woorden. Merk dat we steeds vaker pure producten eten zoals 100% pindakaas, roomboter, tomatensaus voor de pasta is inmiddels 5 minuten werk met verse tomaten, teentje knoflook, zout, handje olijven, 1 blokje gepelde tomaten, halve paprika, twee wortels en blenderen maar. Evt wat geruld gehakt en klaar.

Ik wou dat de melkprijs wat ging zakken...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:13
Deruxian schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:50:
Ik zie dat de toko’s hier vaak worden aangehaald betreffende hun kwaliteit. Helemaal eens echter hoe duurzaam is hun aanbod?
Groente en fruit zal hoogstwaarschijnlijk via de Nederlandse veilingmarkten gaan. Albert Heijn en Jumbo handelen natuurlijk alleen in enorme partijen. Er zijn een hele hoop partijen die voor de grote supermarkten niet interessant zijn: te klein formaat, afwijkende kleur, en gewoon niet groot genoeg om in alle supermarkten exact hetzelfde aanbod te voeren.

Ik kende één Arabische supermarkt waar groente/fruit extreem goedkoop was. Daar kon je - zonder te overdrijven - voor een volle tas minder dan een euro afrekenen. Maar dan zaten die groenten wel allemaal op de grens van houdbaarheid. Mocht je ooit in een uitkering terecht komen, dan zijn dat soort winkeltjes natuurlijk goud waard.

Ik zie af en toe hippe initiaitieven waarbij je bijvoorbeeld 40 euro moet betalen voor een doos groenten die anders zouden worden weggegooid.. Ik vraag me af of deze mensen wel eens in de toko om de hoek komen.

Mbt. kruidenierswaren zal het allemaal uit het land van oorsprong komen - met de dáár geldende duurzaamheidsregels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 12:05
BroWohsEdis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:09:
Ik merk dat het voedsel in Nederland vergeleken met Aziatische landen ronduit smakeloos is, veel groente en vlees uit de supermarkt zit amper smaak aan.
Als ik groente eet uit Nederlandse supermarkten krijg ik regelmatig last van mijn darmen terwijl ik in Thailand heb gezeten en hier alleen maar verse groente heb gegeten en vrijwel nergens last van had.

Tegenwoordig ga ik naar een Turkse groentemeneer, stuk goedkoper en ook wat smaakvoller. is zeker aan te raden als er zoiets in de buurt zit!
Maar de Turkse groente meneer haalt het ook gewoon op de veiling toch? Of komt het uit de plastic kassen in Turkije?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BroWohsEdis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:09:

Turkse supermarkt ligt hetzelfde voer over het algemeen voor de meeste producten, maar dan in net afwijkende visuele maten die niet bruikbaar was voor de mainstream supermarkt ;)
Als ze de kratten gewoon neerzetten staat het vol met NL vlaggetjes iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:01
Ik bestel alles bij Hofweb, biologisch, minder verpakking, en meer lokaal geteeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48
[...]

Dit geldt ook voor zalm en waarschijnlijk meerdere vissoorten.
Vis wordt na vangst namelijk direct ingevroren.

Dus ja, vis gewoon uit de vriezer halen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

gambieter schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:01:
[Afbeelding]
Bijkomende irritatie: die smalle blikjes passen niet goed in de bekerhouder in de auto.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Onder de streep dus dezelfde prijs, want bij je ingevroren garnalen koop je 60% van de inhoud aan ijs mee ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".