hneel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:33:
Toch vraag ik me af waarom het is dat nederlanders zo weinig waarde lijken te hechten aan kwaliteit en smaak van het voedsel. Zeker in vergelijking met zuidelijke landen, en dat begint al bij België.
In vorige eeuwen waren de meeste nederlanders straatarm, en was je misschien al blij dat je uberhaupt te eten had. Voeding moest vooral voeden. Maar was dit in andere landen dan anders? Voor zover ik weet niet.
Of heeft het te maken met de hongerwinter? Dat was toch eigenlijk alleen in het westen van het land, en ik heb het idee dat de mentaliteit t.o.v. het eten door het heel land hetzelfde is.
Of ligt het aan het calvinisme? Genieten is een zonde. Het leven moet een tranendal zijn en pas na de dood krijgen we het beter?
Volgens mij heeft het grotendeels met de 'gemak' mentaliteit te maken, gepaard met economische welvaart en toch wel saaie eetcultuur. In de supermarkt liggen plastic zakken met voorgesneden groente en geschilde aardappelen. Dat is een ultiem gemak product waar je flink extra voor betaalt. Toen mijn Poolse schoonouders op bezoek waren hier lachen ze zich helemaal suf.. totaal smaakloze, geschilde aarappels in een zakje met flink prijskaartje
Ondertussen bestaan die gesneden groente zakken voor 75% uit goedkope groentes (uien, prei, spitskool) en de rest uit iets duurdere groentes (champignons, bonen). De groentes die versneden worden zijn vaak minder mooi of hebben plekjes/verkleuringen, die zouden normaal gesproken goedkoper geprijsd zijn of naar de markt gaan. Nu worden ze gesneden en hangt er een premium prijskaartje aan, dubbel winst €€€.
De industrie is constant op zoek naar optimalisatie en winstmaximalisatie door het percentage water in producten op te hogen. Varkenshaas en kip worden volgespoten met water voor meer volume, je soep is water met nucleaire maizena & smaakstoffen en in je brood zitten 30 ingrediënten zodat het na 1 week nog eetbaar is. Je aardbeiden worden wit-groen geplukt, veranderen naar rood onderweg in de vrachtwagen en zijn daardoor in de supermarkt lang houdbaar maar totaal smaakloos en ranzig. Alles om de houdbaarheid en doorlooptijd van de oogst maximaal uit te persen. Elke dag extra rijpen is een verlies aan €€€. Dit is slechts een klein voorbeeld, het merendeel van de supermarkt producten wordt op die manier van vreselijk lage kwaliteit.
Gemak uit zich ook in het feit dat heel veel consumenten alles bij de supermarkt inkopen.. de slager, groenteboer, bakker, markt of toko om de hoek met vaak betere kwaliteit zijn onzichtbaar. Even snel naar de Appie om je gortdroge brood dat 1 week houdbaar is, kiloknaller slavinken, maizena soepje en vuurrode import paprika's in de winter op te halen.