"Genept" worden bij boodschappen

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 143.462 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
De NVWA moet eens gaan handhaven op het verkopen van margarines als Boter. Room is ook beschermde aanduiding.

En bami schijven zijn in de winkels niet meer te koop. Het staat er groot op, maar het zijn Mie schijven, geen Bamischijven. Gelukkig lustte ik ze voorheen ook al niet.

Zo zijn er vele vormen van bedrog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
donaldk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:34:
De NVWA moet eens gaan handhaven op het verkopen van margarines als Boter. Room is ook beschermde aanduiding.

En bami schijven zijn in de winkels niet meer te koop. Het staat er groot op, maar het zijn Mie schijven, geen Bamischijven. Gelukkig lustte ik ze voorheen ook al niet.

Zo zijn er vele vormen van bedrog.
- Margarine als boter...
- Plantaardige margarine waar lactose aan is toegevoegd (fijn bij intolerantie)
- Vegetarische "kip"
- Kipburgers die als hamburger worden verkocht

En zo zijn er wel meer dingen... lekker nep allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

_JGC_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:46:
- Kipburgers die als hamburger worden verkocht
daar heeft de keuringsdienst van waarde eens een aflevering over gehad.
Het "ergste" : In die "hamburgers" zit een groter % kip dan in een kipburger _O-

vind die hamburgers met kip verder prima voedsel om ff in de oven te doen, smaakt prima op een wit bolletje. Het is alleen geen vervanger voor de rundvlees variant.

ora et labora

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04
HallonRubus schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:05:
[...]
Nederlandse supermarkten zijn gewoon bar slecht qua aanbod en kwailiteit. Elke groenteboer heeft een beter assortiment dan wat ze bij de AH XL aan groente hebben. Het enige wat XL is zijn de eindeloze soorten suikerdrankjes en koekjes. Bij de wijksuper is het aanbod in dit jaargetijde meestal zelfs op een hand te tellen. Hier bijvoorbeeld tel ik een broccoli, bloemkool, kool, wortels en nog meer kool (andere kant is alleen een even karige keuze aan fruit). Als je hier al je boodschappen doet en je eet elke dag braaf groente, dan mag je rouleren tussen die 3-4 dingen.
\

Tja, als je prei, bietjes, pompoen en zoete aardappel niet als groentes herkent... En ik tel zuurkool, rode kool, spitskool, witte kool, bloemkool en spruitjes. Dat kun je allemaal afdoen als kool, maar daar kun je toch aardig mee varieren. En dan is er ook nog een koeling vol panklare groenten en sla. En de eerste supermarkt niet jaarrond paprika en tomaten heeft moet ik nog tegenkomen. En dan kun je nog naar het vriesvak waar je erwtjes, spinazie, soyaboontjes, enzovoorts hebt. Ik vind het allemaal wel meevallen wat er hartje winter verkijgbaar is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Steeds meer producten hebben "smaak" i.p.v. ingredienten: vanillevlasmaak, hopjesvlasmaak, aardbeiensmaak. Nu ik er op let zie ik het steeds vaker: een smaakstof dus i.p.v. aardbeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:06
donaldk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:34:
Boter is ook gewoon een beschermde term, er moet minstens 80% melkvet in zitten om iets boter te mogen noemen. Heb je voorbeelden van margarines die daadwerkelijk "boter" in de productnaam hebben zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
mrc4nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:51:
[...]

daar heeft de keuringsdienst van waarde eens een aflevering over gehad.
Het "ergste" : In die "hamburgers" zit een groter % kip dan in een kipburger _O-

vind die hamburgers met kip verder prima voedsel om ff in de oven te doen, smaakt prima op een wit bolletje. Het is alleen geen vervanger voor de rundvlees variant.
Ham-burgers... dat is met varken lijkt mij?

Maargoed, de meesten is kipseparatorvlees met water, kruiden en spek zodat het nog iets naar varken smaakt.
De Plus verkoopt dan weer "Lekker & Anders Burger", met op de doos in iets kleinere letters "hamburger". Kijk je naar de ingredientenlijst is er geen ham te bekennen in die hele burger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
HikariMisako schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:57:
[...]
Boter is ook gewoon een beschermde term, er moet minstens 80% melkvet in zitten om iets boter te mogen noemen. Heb je voorbeelden van margarines die daadwerkelijk "boter" in de productnaam hebben zitten?
Er was laatste een rechtszaak rond "droomboter" een vegan alternatief met een ludieke naam in dezeffde trant als de "Auf wienerschnitzel" van de vegetarische slager. Ieder zijn gevecht, maar als je bij deze verpakking denkt dat het om dierlijke zuivel gaat zit er een steekje bij je los:
Afbeeldingslocatie: https://jumbo.com/dam-images/fit-in/720x720/Products/14022024_1707873913818_1707873926169_8720604473100_1.png
_JGC_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Hamburg-er, het gerecht is vernoemd naar de Duitse stad, niet naar ham.

[ Voor 20% gewijzigd door T-MOB op 11-03-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

T-MOB schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Er was laatste een rechtszaak rond "droomboter" een vegan alternatief met een ludieke naam in dezeffde trant als de "Auf wienerschnitzel" van de vegetarische slager. Ieder zijn gevecht, maar als je bij deze verpakking denkt dat het om dierlijke zuivel gaat zit er een steekje bij je los:
[Afbeelding]

[...]

Hamburg-er, het gerecht is vernoemd naar de Duitse stad, niet naar ham.
Tja, je kunt het ludiek noemen maar het is gewoon misleiding. Het heeft niks met boter te maken. Noem het gewoon wat het is: multi purpose grease.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

of waar ik persoonlijk hinder van ondervind: Margarine wat eigenlijk halvarine is, maar dan van die vage namen heeft als "Bewuste keus" "goede start" "zonne pond" "margarine light"

en je daardoor er bijna niet achterkomt of iets nou margarine is of halvarine. }:|

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

crisp

Devver

Pixelated

evilution schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Tja, je kunt het ludiek noemen maar het is gewoon misleiding. Het heeft niks met boter te maken. Noem het gewoon wat het is: multi purpose grease.
Doet me denken aan roombeter van Blue Band: https://nos.nl/artikel/25...meest-misleidende-product

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03
dark_angel1969 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:31:
Sinds een paar jaar werk ik in een fabriek waar produkten worden gemaakt voor menselijke consumptie. Op dit moment zijn er veranderingen aan de gang waar ik best wel wat problemen mee heb.

1. Grondstoffen worden eruit gehaald of veranderd voor een goedkopere versie. Denk hierbij aan pinda's(ongeveer 20% minder) en het veranderen van een duur vet in een goedkopere versie (en die ook nog een impact hebben op het milieu, denk aan palm en soya vetten).
Er zijn bedrijven die niet anders doen. Mijn partner heeft bij zo'n bedrijf gewerkt, en die krijgen dan bijv. de opdracht van $groot_merk dat ze product X met 20% goedkoper ingredienten moeten formuleren. Kan ook soms een probleem met een prijs of oogst zijn: misschien is er gewoon geen vanille meer, of niet voor een prijs die kan. Ook zijn producten van grote merken sowieso zelden gelijk tussen landen (Spaanse aardbeiensmaak is zelden hetzelfde als Britse aardbeiensmaak). Ook klopt het dat formuleringen voor 'armere' landen soms kariger zijn.
Hoe staan jullie er tegenover dat je zo genept wordt?
Het probleem is minder bij minder verwerkte producten, en minder hoogverwerkte producten eten is sowieso een goed idee. Meer zelf je eten maken dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 11-03-2024 10:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Maargoed, de meesten is kipseparatorvlees met water, kruiden en spek zodat het nog iets naar varken smaakt.
De Plus verkoopt dan weer "Lekker & Anders Burger", met op de doos in iets kleinere letters "hamburger". Kijk je naar de ingredientenlijst is er geen ham te bekennen in die hele burger.
Het woord hamburger heeft niets met 'ham' te maken.

De naam is gelinked aan Duitse emigranten die vanuit Hamburg hun gerecht van gehakt rundvlees meenamen naar Amerika.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
[...]
MIsleiding is een groot wordt in dezen. Het wordt aangepakt omdat boter een beschermde naam is. De percentages dierlijk vet staan in de wet om fraude met boter aan te kunnen pakken. Van bedrijven die goedkopere vetten als roomboter willen verkopen. Daar is hier helemaal geen sprake van. Droomboter probeert juist te verkopen aan mensen die bewust op zoek zijn naar een plantaardig alternatief voor boter.

Trouwens, als het gaat om genept worden en boter... Er wordt op behoorlijke schaal palmolie bijgevoerd aan koeien. Dat palmvet kom nagenoeg rechtstreeks in de melk terecht waardoor er "boter" op de markt is die qua vetzuren totaal niet te vergelijken is met wat 30 jaar geleden als boter op de markt was. Dan zie ik liever een halvarinekuipje vol vegan-vinkjes en de naam "droomboter", dat kun je een stuk makkelijker links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 11:14

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Blue-eagle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:33:
Merken anderen ook dat rollen toiletpapier ook steeds kleiner worden?

Ik ga bijna overwegen om mijn verhuurder te vragen om een bidet aan te brengen ofzo.

Overigens merk ik ook steeds vaker dat koken voor één persoon zodanig duur is geworden dat ik praktisch voor 75% geswitched ben naar Huel maaltijden, van die gedroogde voedselpakketjes waar je water bij doet en presto.

Dat kost mij grofweg 2.50 tot 4 euro per maaltijd met goed uitgebalanceerde voedselwaardes en een voorspelbare hoeveelheid calorieën.
Seriously? Ik koop een aubergine voor 99 cent, een courgette voor 89 cent, een paprika voor 99 cent, een ui voor 10 cent, wat olijven voor 20 cent, een blik tomatenblokjes voor 69 cent, flikker er 60 gram gebakken chorizo blokjes door heen voor een 30-40 cent en voor een kwartje pasta. Heb je voor 4 euro 2 maaltijden.

1kg aardappelen (150cent) + 750g diepvries bloemkool (170cent ofzo) + 100g gehakt (weetikffniet). Flikker je er wat kokosmelk en kruiden doorheen. Prima stamppotje voor 2x. Ook amper 2 euro.

Ok, vroeger kon je dit voor een euro regelen. Maar ik vind het allemaal nog wel meevallen.
Bij de aldi kun je ook nog best goedkope diepvriesthuismenu's halen voor 2.35. Zal niet het meest gezond zijn ,,maar als ik de ingredienten check valt het op zich ook nog wel mee. Kan altijd zelf wat diepvriesspinazie voor een kwartje toevoegen. Is het nog steeds een stuk goedkoper dan Iglo diepvriesmaaltijden die er erg op lijken.

[ Voor 15% gewijzigd door FunkyTrip op 12-03-2024 11:35 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:59
FunkyTrip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:29:
1kg aardappelen (150cent) + 750g diepvries bloemkool (170cent ofzo) + 100g gehakt (weetikffniet). Flikker je er wat kokosmelk en kruiden doorheen. Prima stamppotje voor 2x. Ook amper 2 euro.
100 gram gehakt op 1kg aardappelen en 750g groenten. Right. Waarom nog de moeite doen om er vlees in te gooien? Schil dan nog ff een aardappel extra (ook 100g).

50g gehakt per persoon. Wat een flauwekul dit.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Koenoe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:05:
[...]

100 gram gehakt op 1kg aardappelen en 750g groenten. Right. Waarom nog de moeite doen om er vlees in te gooien? Schil dan nog ff een aardappel extra (ook 100g).

50g gehakt per persoon. Wat een flauwekul dit.
50g gehakt proef je prima. Dat is het belangrijkste. Ik ben al lang gestopt met mijn 150g vlees per dag. En ik kom uit een slagersfamilie. Wij aten echt *veel* vlees. Je hebt niet meer nodig dan 50g per dag. Het zijn de kruiden die de meeste smaak aan zo'n gerecht geven.
En ach, dan doe je 200g gehakt. Uiteindelijk heb je ook maar 600g aardappelen 400g groentes nodig om die 500g per maaltijd te hebben.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

_JGC_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:18:
[...]

2 euro aan paprika, blikje mais 75 cent, 2 waterige tomaten voor een euro, een pepertje, een ui en een teentje knoflook, samen ook een euro. Dan zit er nog iets aan kruiden in het zakje...

Als je elke dag zo'n pakket koopt kan je beter het spul groter inkopen.

Ik ben gestopt met die verspakketten, op zich was het qua prijs om het even, maar de kwaliteit van wat erin zit is om te huilen. Hoe vaak ik wel niet een rotte ui heb gehad in zo'n pakket...
Mijn vriendin kocht ze ook. En inderdaad, als je alles los koopt ben je duurder uit. Maar er staat 'voor 4 personen'... mijn vriendin gooide er zelf nog een aubergine en tomaten bij en dan deed ze er met wat geluk 3x mee. Voor 4 personen zit je aan 300g pp ofzo 8)7

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47

YellowCube

Wait...what?

Blue-eagle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:33:
Merken anderen ook dat rollen toiletpapier ook steeds kleiner worden?
ja maar, door krimpflatie worden de porties ook kleiner en poep je minder. Dus wat dat betreft heft het elkaar lekker op.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 19:30
WernerL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Dit geldt ook voor zalm en waarschijnlijk meerdere vissoorten.
Vis wordt na vangst namelijk direct ingevroren.

Dus ja, vis gewoon uit de vriezer halen.
Nou, ik heb een keer zalm bij de AH uit de diepvries gehaald, nog nooit zulke ranzige, maar toch smaakloze vis gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
WernerL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Dit geldt ook voor zalm en waarschijnlijk meerdere vissoorten.
Vis wordt na vangst namelijk direct ingevroren.

Dus ja, vis gewoon uit de vriezer halen.
Klopt, zalm en kabeljauw uit de vriezer smaken verser dan de 'vers ontdooide' varianten. Zeker in de supermarkt, daar raak ik de 'verse' vis absoluut niet aan.

Wel opletten dat je de goede zalm moten met huid pakt en niet die rare goedkope vierkante blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 11:40
mrc4nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:29:
[...]

of waar ik persoonlijk hinder van ondervind: Margarine wat eigenlijk halvarine is, maar dan van die vage namen heeft als "Bewuste keus" "goede start" "zonne pond" "margarine light"

en je daardoor er bijna niet achterkomt of iets nou margarine is of halvarine. }:|
Het percentage vetten per 100 gram staat er, neem ik aan, wel gewoon op?
Dat spreekt boekdelen...

EU wetgeving over wat (halfvolle) margarine mag heten is redelijk strak. Procentje meer of minder water en er mag geen margarine meer op de verpakking staan, dat maakt het wel of niet gezonder/gewilliger/whatever.

Fwiw, margarine mag ook van dierlijke vetten gemaakt worden. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:27

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Dre schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Bedrijven doen vaak hun best om de belastbare winst zo laag mogelijk te houden. Hoeveel van de winst zou er afvloeien naar de boot op de Kaaimaneilanden van een topman zoals Frits van E. :+
Exact dit, het lijken hele slechte cijfers maar daar zijn dan ook de honderden/tientallen miljoenen aan aandeelhouderuitkeringen en afschrijvingen vanaf gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:52
JukeboxBill schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:52:
Ik wordt altijd erg argwanend als er op een product iets staat zoals "Nieuw" of "Nu nog beter" Doorgaans is dat om de veranderde smaak te camoufleren vanwege vervanging door goedkopere ingrediënten.
Herkenbaar. Ik heb een keertje gemaild met de klantenservice van een voedingsproduct, omdat de receptuur was gewijzigd, en daarmee de smaak (in negatieve zin). Ik was zeker niet de enige die dat vond, getuige de vele reacties op FB. De nieuwe samenstelling bestond uit goedkopere componenten.
En dan krijg je een BS antwoord: uit een panel is gebleken dat de consument enthousiast is over dit verbeterde receptuur! :X
Prima, dan antwoord ik gewoon dat ik hun product niet meer koop.
[b]
Maar sinds een paar maanden ga ik voor een deel van m’n boodschappen naar de Turkse supermarkt, dat scheelt ook enorm in prijs.
Helemaal als het om kruiden gaat, zo kocht ik laatst 250gram paprikapoeder voor 1,50.
Als je dit bij AH wilt halen ben je voor huismerk 4,10 kwijt voor dezelfde hoeveelheid en over merken als Verstegen maar niet te praten waarbij deze hoeveelheid al snel meer dan 20,- kost.

Zo zijn er veel producten die bij dit soort supermarkten of toko’s echt een stuk goedkoper zijn. Waaronder vlees, verse groente, verse kruiden en fruit.
Dat doe ik ook wel eens, vooral bij de aziatische toko. Amazing oriental bijvoorbeeld. Maar ik vraag me wel af of de kwaliteit hetzelfde is als bij de bekende supers. Wellicht een vooroordeel van mij, maar ik weet niet of al die producten bij een toko van dezelfde kwaliteitseisen zijn dan de bekende fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:12:
[...]

Net zoals de plasticheffing lijkt de suikertaks bedoeld om het beoogde effect zo min mogelijk te bereiken.
Overigens bestaat de suikertaks alleen maar in de quotes van politici en media. Het is de Verbruiksbelasting die in principe niets met suiker te maken heeft. Het is de tegenhanger van accijns (op alcoholische dranken) op non-alcoholische dranken. Met wat uitzonderingen, maar er zit geen enkele differentiatie op (hoeveelheid) suiker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Raymond P schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Het percentage vetten per 100 gram staat er, neem ik aan, wel gewoon op?
Dat spreekt boekdelen...

EU wetgeving over wat (halfvolle) margarine mag heten is redelijk strak. Procentje meer of minder water en er mag geen margarine meer op de verpakking staan, dat maakt het wel of niet gezonder/gewilliger/whatever.

Fwiw, margarine mag ook van dierlijke vetten gemaakt worden. :+
De ene margarine is de ander niet helaas. Uit een kuipje is vaak stuk smeerbaarder dan zon vierkant blok. en ja percentages helpen, maar dan moet ik eerst weer opzoeken welk percentage goed is. want er zit nogal verschil in.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mrc4nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:53:
[...]

De ene margarine is de ander niet helaas. Uit een kuipje is vaak stuk smeerbaarder dan zon vierkant blok. en ja percentages helpen, maar dan moet ik eerst weer opzoeken welk percentage goed is. want er zit nogal verschil in.
Margarine is op zichzelf al een raar product. Dat is ooit bedacht als goedkope en houdbare kunstboter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
[...]

Nouja, de term "boter" is niet alleen maar iets voor koemelk. Wat dacht je van shea butter, cacaoboter, peanut butter :p

Cacaoboter staat op een EU lijst met wettelijke uitzonderingen , ten gevolge van veranderingen in culturele gewoontes en in de markt. De EU kan deze lijst uitbreiden en beslissen om plantaardige varianten op boter toe te staan het woord "boter" wel te gebruiken in de productnaam. Of die hele EU wet kan ook geschrapt worden en laat het dan over aan de reclame code commisie om vast te stellen of iets misleiding is, of niet.
De kans dat dit gebeurt is niet heel groot, aangezien in de eerste versie van deze wet (in de jaren 80) expliciet benoemd werd dat deze wet ervoor was om de zuivelindustrie te beschermen. Nu wordt dit niet meer genoemd, maar ga er maar vanuit dat de zuivelindustrie nog voldoende macht heeft om een dergelijke wetswijziging te voorkomen.
Iig is het de zuivelindustrie in deze gewoon te doen om een concurrent dwars te zitten, en gaat het niet om de consument te beschermen tegen misleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door segil op 12-03-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mrc4nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:53:
[...]

De smeerbaarheid zal samenhangen met de verhouding verzadigde en onverzadigde vetzuren. Ik doelde meer op halvarine/margarine, 40% water of 20% water zou vrij makkelijk te onderscheiden moeten zijn op een etiket.
Maareh, 1 keer checken en je kunt weer ff vooruit totdat de receptuur van dat merk verandert?

Fwiw ik gebruik geen margarine(-like) producten maar kan mij voorstellen dat het vervelend is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Raymond P schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:15:
[...]

De smeerbaarheid zal samenhangen met de verhouding verzadigde en onverzadigde vetzuren. Ik doelde meer op halvarine/margarine, 40% water of 20% water zou vrij makkelijk te onderscheiden moeten zijn op een etiket.
Maareh, 1 keer checken en je kunt weer ff vooruit totdat de receptuur van dat merk verandert?

Fwiw ik gebruik geen margarine(-like) producten maar kan mij voorstellen dat het vervelend is.
in mijn geval ging het omdat ik ff snel naar de winkel wilde omdat het op was ipv mijn gebruikelijke super waar ik het normaal koop. En toen werd een beetje overwelmd door de keuze in het boter schap.

nouja schap... koelkast. en dat terwijl margarine prima houdbaar is buiten de koeling. :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ja, een onbekende supermarkt binnenstappen zonder vooronderzoek gaat hier ook niet "ff snel".
Meestal gaat dat gepaard met een flinke hoeveelheid WTF omdat ik dan geforceerd ook andere dingen opmerk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:37:
Ik heb er een hekel aan dat de bedrijven het zo mooi recht lullen. Begon al bij Grolsch.. Oh we hebben nu een vet nieuwe design flesje!(Maar vertellen er niet bij dat we 3cl per fles eruit gehaald hebben). Of het ooh zo mooie "met nieuwe receptuur!" Oftewel.. we knijpen de boel nog eens wat extra uit.
Wat moeten ze (en andere leveranciers) dan met al die CAO stijgingen van 8-10%? Dat moet toch echt ergens vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ircghost schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Exact dit, het lijken hele slechte cijfers maar daar zijn dan ook de honderden/tientallen miljoenen aan aandeelhouderuitkeringen en afschrijvingen vanaf gegaan.
Je weet dat aandeel;houdersuitkeringen uit de winst komen (zijnde dividend)?

En dat Jumbo dit jaar dus geen dividend uitkeert aan haar aandeelhouders?

en dat afschrijvingen niets oplevert voor de aandeelhouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:09:
Heb je wel eens echt gekeken naar alle jaar cijfers of roep je alleen maar de buhne na?

Supermarkten hebben nog nooit zo hard als afgelopen jaren hun leveranciers voor het blok gezet om goedkoper te leveren en anders het merk gewoon niet meer in te kopen.

Bij de jumbo zie ik al dat de merken haribo, lu en nog een paar anderen zijn verdwenen uit de schappen.

En dan gaan we kijken naar de netto marges van de supermarkten tussen de 3 en 6% dus zo dik zijn die helemaal niet. Dat er uitschieters tussen zitten dat is overal.
En ondertussen allemaal aan de iphone, met Apple met z'n 25-30% winstmarge ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Wat moeten ze (en andere leveranciers) dan met al die CAO stijgingen van 8-10%? Dat moet toch echt ergens vandaan komen.
Ze kunnen ook gewoon de prijs verhogen zonder de klanten voor de gek te houden met kleinere verpakkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
segil schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Herkenbaar. Ik heb een keertje gemaild met de klantenservice van een voedingsproduct, omdat de receptuur was gewijzigd, en daarmee de smaak (in negatieve zin). Ik was zeker niet de enige die dat vond, getuige de vele reacties op FB. De nieuwe samenstelling bestond uit goedkopere componenten.
En dan krijg je een BS antwoord: uit een panel is gebleken dat de consument enthousiast is over dit verbeterde receptuur! :X
Datzelfde was het argument om de Parondontax tandpasta te verpesten. En zelfs als het waar is dat een panel random personen dat vindt, dan gaan ze voorbij aan het feit dat hun bestaande klanten niet uit een random panel komen, maar specifiek vanwege de smaak voor hun product kozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:55
Sethro schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:00:
Margarine is op zichzelf al een raar product. Dat is ooit bedacht als goedkope en houdbare kunstboter.
Ja, maar het is ook een stuk gezonder dan echte boter, vanwege het lagere aandeel verzadigd vet. Ik snap wel dat de gezonde keuze zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Maar juist daarom zou je "echte" boter zoveel mogelijk willen voorzien van een duidelijke markering, zodat mensen het niet per ongeluk kopen voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Ze kunnen ook gewoon de prijs verhogen zonder de klanten voor de gek te houden met kleinere verpakkingen.
Als je 1 euro te besteden hebt kun je met 1 euro kun je bij wijze van 50 gram kopen.
Kost 60 gram 1.20 dan kun je het dus helemaal niet kopen.

Daarom wordt er nu vaker voor kleinere verpakkingen gekozen ipv (nog) hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Seroczynski schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:35:
Als het de spuigaten uitloopt ga ik op zoek naar een alternatief product. Ik ben niet zo gebonden aan specifieke merken.
Voor veel is geen alternatief;

Lay's superchips, Dorito's, etc.

En zo zijn er tig producten onderheven aan krimpflatie. Het is pure oplichting imo, en er wordt NIETS tegen gedaan.

Tuurlijk, fabrikanten zijn vrij om te doen wat ze willen natuurlijk. En wij vrij om te kopen wat we willen kopen. Maar als je hier goed over nadenkt, riekt dit gewoon naar oplichting.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Voor veel is geen alternatief;

Lay's superchips, Dorito's, etc.

En zo zijn er tig producten onderheven aan krimpflatie. Het is pure oplichting imo, en er wordt NIETS tegen gedaan.

Tuurlijk, fabrikanten zijn vrij om te doen wat ze willen natuurlijk. En wij vrij om te kopen wat we willen kopen. Maar als je hier goed over nadenkt, riekt dit gewoon naar oplichting.
Mischien niet voor jou volwaardig, maar bv AH tortilla chips/ribbelchips? Of bedoel je dan de smaken als patatje joppie ofzo? :p

[edit] en het heeft dus niks te maken met oplichting, maar eerder het betaalbaar houden voor mensen met een kleine portemonnee die ook een keer een zak dorito's willen kunnen eten.
Oplichting is rijkelijk ver gezocht...

[ Voor 15% gewijzigd door toolkist op 12-03-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Als je 1 euro te besteden hebt kun je met 1 euro kun je bij wijze van 50 gram kopen.
Kost 60 gram 1.20 dan kun je het dus helemaal niet kopen.

Daarom wordt er nu vaker voor kleinere verpakkingen gekozen ipv (nog) hogere prijzen.
Dat werkt alleen maar als je ook minder eet. Anders geef je uiteindelijk veel meer uit omdat kleinere verpakkingen in de praktijk betekenen dat je per kilo/liter duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 23:32
toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Mja und? Moet je daarvoor de consument voor de gek houden met een flashy nieuwe flesje of nieuwe recept terwijl je ze gewoon naait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

mathy_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:18:
[...]

Maar de Turkse groente meneer haalt het ook gewoon op de veiling toch? Of komt het uit de plastic kassen in Turkije?
Geen idee. Misschien is het placebo, het is in ieder geval wel goedkoper :)

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 12:41
downtime schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Dat kan. Je kunt ook hogere kwaliteit ingrediënten behouden. En de prijs verder verhogen. Maar het probleem in deze is dat veel consumenten dan weer beginnen te klagen dat je product te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
Ik heb hier nog een leuk voorbeeldje van "nieuwe verpakking, hogere prijs" (Colruyt in BE):

Oud: 25 cl @ €0.71/stuk (dus €2.84/l)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61gwePDws-D8o9CFci7JoA3cCy0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hufdOVKol4sO8bnkDCkGrUKE.jpg?f=user_large

Nieuw: 33cl @ €1.29/stuk (dus €3.91 per liter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myXfUJijRooY3MzsYi1Kq1nlHQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BmsALs1TV1goNxdCwvmBb9ll.jpg?f=user_large

Velen zullen op het verkeerde been gezet worden door een "grotere" verpakking, maar de literprijs voor hetzelfde product is dus met 37% omhoog!

Ik heb voor mezelf al voorgenomen de grotere verpakkingen niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 12:41
azerty schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:34:
Ik heb hier nog een leuk voorbeeldje van "nieuwe verpakking, hogere prijs" (Colruyt in BE):

Oud: 25 cl @ €0.71/stuk (dus €2.84/l)

[Afbeelding]

Nieuw: 33cl @ €1.29/stuk (dus €3.91 per liter)
[Afbeelding]

Velen zullen op het verkeerde been gezet worden door een "grotere" verpakking, maar de literprijs voor hetzelfde product is dus met 37% omhoog!

Ik heb voor mezelf al voorgenomen de grotere verpakkingen niet te kopen.
Ik vraag mij af of iemand in marketing bij dit soort zaken denkt:

Kijk, we verhogen het product volume met 34%.
Een literprijs stijging van 37% is dan om en na bij hetzelfde, fair toch?

:+

Alle gekheid op een stokje, volgens mij zijn er maar weinig producten die niet in prijs stijgen. Dus indien je stopt met dit specifieke product te kopen, kies je dan voor een alternatief; zo ja, bij welke argumentatie vormt dat alternatief dan een betere keus? Of laat je de koude koffie voorgoed achterwege? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 18:54
Honesty schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Juist veel producten waar je echt niks aan kan doen zijn ook duurder geworden en die kan je nergens anders voor vervangen(boter, olie, melk, bloem, brood, koek etc etc) en dan hang je gewoon als je je laatstr
Brood en olie zijn wel over hun piek heen. Sinds een paar maanden terug zijn die in de winkel afgebakken broden van de AH en Jumbo ineens weer gewoon €1,99. Vraag me wel af hoe het zit met de winstmarges als de prijs eerst binnen een jaar 40% omhoog is gegaan, is het nu een permanent lokkertje of hebben ze een jaar flink lopen cashen? Ik eet zeker wel 2 broden per week x 52 weken is ruim €80 extra wat de AH aan mij verdient. Zou me niet verbazen als meer mensen bij die prijzen wat vaker een droog fabrieksbrood hebben gehaald, en die kun je ook gewoon bij de Lidl halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX8eFCKrGUqgHq4dCyuwQagqADA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x19e55wgZR9cL6fXZOeTFDI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

“Daarom koop je makkelijker een zak diepvriesfriet van nog geen euro dan verse aardappels.“

Is frituurvet gratis? Volgens mij ben je daar ook zo een tientje voor kwijt. Kan je ook een aantal kilo aardappelen van kopen en groente van het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

HallonRubus schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Brood en olie zijn wel over hun piek heen. Sinds een paar maanden terug zijn die in de winkel afgebakken broden van de AH en Jumbo ineens weer gewoon €1,99. Vraag me wel af hoe het zit met de winstmarges als de prijs eerst binnen een jaar 40% omhoog is gegaan, is het nu een permanent lokkertje of hebben ze een jaar flink lopen cashen? Ik eet zeker wel 2 broden per week x 52 weken is ruim €80 extra wat de AH aan mij verdient. Zou me niet verbazen als meer mensen bij die prijzen wat vaker een droog fabrieksbrood hebben gehaald, en die kun je ook gewoon bij de Lidl halen.

[Afbeelding]
Zijn inderdaad over hun piek heen en zie je mondjesmaat wel lager worden maar het is niet zo dat je kan zeggen o het brood is duur ik eet wel wraps(die waren toen ook duur) Haver was wel een tijdje redelijk goedkoper(maar dat eet ik ook alleen in de yoghurt) Wij doen dat fabrieksbrood(liefst bij de supermarkten bij het brood van gisteren) alleen gebruiken voor in de tosti's en hebben voor het echt brood eten of afbakbrood(ging ook van 50 cent per 2 baguettes naar een euro) of vers brood van de bakker.
gemiddeld zitten wel denk ik nog steeds goedkoop, ook omdat ik persoonlijk wel hou van tosti of geroosterd brood.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:41

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb net een aantal posts verwijderd die wel erg offtopic gingen of onvriendelijk waren. Gelieve even op de nieuwe topic warning te letten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Hoe staan jullie er tegenover dat je zo genept wordt?
Wat vind je er zelf van dat jij en je collega's hieraan meewerken? Er wordt veel gereageerd over "bedrijven" maar bedrijven doen niets. Het zijn de mensen in de bedrijven die dingen doen. Hebben jij en je collega's dit aangekaart of onderling besproken hoe het is dan consumenten genept worden? En zo ja, wat wordt er mee gedaan?

[ Voor 38% gewijzigd door Frame164 op 12-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Barrycade

Through the...

Frame164 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Wat vind je er zelf van dat jij en je collega's hieraan meewerken? Er wordt veel gereageerd over "bedrijven" maar bedrijven doen niets. Het zijn de mensen in de bedrijven die dingen doen. Hebben jij en je collega's dit aangekaart of onderling besproken hoe het is dan consumenten genept worden? En zo ja, wat wordt er mee gedaan?
TS heeft hier een stelling geplaatst en nooit zich meer gemeld. Wellicht zit hij alle reacties op de achtergrond in een Excel te turven, voor een marketing onderzoek.

Maar gezien de opening weet hij wellicht wel hoe de snack gemaakt moet worden maar zit hij zeker niet in het management of de inkoop.

Ik werk in dezelfde soort branche en weet dat de product prijzen zeker weer naar beneden zijn gegaan. Alleen zijn de loonkosten door het dak gegaan ook zijn de energie prijzen nog hoog, ook de aanvoer / transport kosten zijn nog hoog.

En als er chocola in de mix zit zie je een duidelijke piek in de prijzen door de slechte oogst en de loonkosten .

Daarnaast hebben we nu de Nutriscore labels, dus grote kans dat dat ook nog van invloed is geweest in het veranderen van het recept om een hogere, betere score te kunnen vermelden op het label.

Maar het blijft gissen als TS zich niet roert in de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Zou me niet verbazen als meer mensen bij die prijzen wat vaker een droog fabrieksbrood hebben gehaald, en die kun je ook gewoon bij de Lidl halen.
Zowel de AH als de Lidl verkopen fabrieksbrood hoor!

En de Lidl heeft gewoon prima, in de winkel afgebakken, fabrieksbrood.
Dus niet dat voorverpakte, in plastic zakken brood. Maar de ongesneden, hele varianten.

Als ik echt brood wil eten, dan bak ik het gewoon zelf. Weet ik zeker dat het maar uit een paar basisingrediënten bestaat (meel, water, rijsmiddel, zout).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 18:02
[...]

[Afbeelding]
Sinds het weer kunnen exporteren van graan door Oekraine zijn de graanprijzen omlaag gegaan, daardoor kan het brood weer goedkoper, en ook de gasprijzen zijn gedaald, ook dat heeft een grote invloed op de prijzen van brood. Al merk ik wel dat het brood vaak niet meer zo stevig is als het was..... Dan maar iets meer betalen, en meteen bio brood eten (zonder toegevoegde middeltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Vandaag een nieuw (best wel extreem voorbeeld).
De eierwafels bij de Aldi, deze week 4 stuks minder in de verpakking maar de prijs is hetzelfde gebleven.

@HallonRubus Goedkoopste volkoren brood bij de Jumbo is 1,89. Bij de Hoogvliet 0,99 en die laatste smaakt ook beter. Volle Melk is ook 0,99 bij de Hoogvliet ipv 1,09 elders. Er gaat bij ons 1 brood en 1 pak melk per dag doorheen dus dat tikt aardig aan.

[ Voor 45% gewijzigd door Cobb op 13-03-2024 09:41 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 23:03

hneel

denkt er het zijne van

Gehakt is volgens mij ook zoiets. Ik krijg het idee dat het de laatste tijd steeds meer vol zit met harde onverteerbare stukjes. Je ziet het eigenlijk al: de helft is roze en de helft is wit van kleur.
Vroeger aten we vaak pasta met tomaten-gehakt saus, maar ik begin dat steeds minder lekker te vinden. Juist vanwege dat gehakt.
Zo wordt je bijna vanzelf flexitarier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
Anoniem: 374460 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:39:
[...]

“Daarom koop je makkelijker een zak diepvriesfriet van nog geen euro dan verse aardappels.“

Is frituurvet gratis? Volgens mij ben je daar ook zo een tientje voor kwijt. Kan je ook een aantal kilo aardappelen van kopen en groente van het seizoen.
Gaat ook goed met een airfryer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Barrycade schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:09:
[...]

TS heeft hier een stelling geplaatst en nooit zich meer gemeld. Wellicht zit hij alle reacties op de achtergrond in een Excel te turven, voor een marketing onderzoek.

Maar gezien de opening weet hij wellicht wel hoe de snack gemaakt moet worden maar zit hij zeker niet in het management of de inkoop.
Mee eens, maar daarom mag je nog wel een mening hebben over wat je doet qua werk. En het management bemoeid zich ook niet echt met de samenstelling en prijsstelling van individuele producten. Die stelt slechts de overall financiele doelen vast. Het is aan product management, samen met alle interne partijen, om producten te maken die aan die doelen voldoen.
Barrycade schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Ik werk in dezelfde soort branche en weet dat de product prijzen zeker weer naar beneden zijn gegaan. Alleen zijn de loonkosten door het dak gegaan ook zijn de energie prijzen nog hoog, ook de aanvoer / transport kosten zijn nog hoog.
Om 1 of andere reden zien mensen dat nooit, of willen ze het niet zien. Terwijl het gewoon aantoonbaar is dat veel prijzen alweer lager zijn geworden. Sommigen zelfs bijna op het niveau van voor de extreme inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
psychodude schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:59:
Alle gekheid op een stokje, volgens mij zijn er maar weinig producten die niet in prijs stijgen. Dus indien je stopt met dit specifieke product te kopen, kies je dan voor een alternatief; zo ja, bij welke argumentatie vormt dat alternatief dan een betere keus? Of laat je de koude koffie voorgoed achterwege? :p
Ik laat hem achterwege; misschien uitzonderlijk nog eens als hij bij concurrenten (Lidl/Aldi) in promotie gaat komen en dan dus een stuk minder kost. De huidige prijs vind ik gewoon te gortig geworden.

Ga dan wel gewone koffie drinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-05 14:08
Cobb schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:38:
Goedkoopste volkoren brood bij de Jumbo is 1,89. Bij de Hoogvliet 0,99 en die laatste smaakt ook beter.
Klopt niet (kan niet over de smaak oordelen)

Jumbo volkorenbrood 0,99 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Frame164 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Mee eens, maar daarom mag je nog wel een mening hebben over wat je doet qua werk. En het management bemoeid zich ook niet echt met de samenstelling en prijsstelling van individuele producten. Die stelt slechts de overall financiele doelen vast. Het is aan product management, samen met alle interne partijen, om producten te maken die aan die doelen voldoen.

[...]

Om 1 of andere reden zien mensen dat nooit, of willen ze het niet zien. Terwijl het gewoon aantoonbaar is dat veel prijzen alweer lager zijn geworden. Sommigen zelfs bijna op het niveau van voor de extreme inflatie.
Bedoelde meer dat niet iedereen ook al werken ze in de fabriek het hele plaatje helder heeft.

Als je je niet kan vinden in de bedrijfsvoering en je bent een werkbij heb je niet veel mogelijkheden om daar verandering in te krijgen.

Maar zoals dit topic ook wel duidelijk maakt (voor mij dan) rondom voedsel zit veel emotie en soms niet alle kennis. Of achterhaalde kennis.

Voor sommige mensen lijkt het een vervanger voor een religie en wordt er ook met soortgelijke niet altijd wetenschappelijke argumenten over gediscussieerd.

Terwijl voedsel productie toch redelijk recht toe recht aan biologie en natuur en scheikunde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Jumbo heeft lokale prijzen, ik weet 10.000 procent zeker dat bij ons het budget volkoren brood 1,89 is. Ik liep er vanmorgen nog.

https://www.businessinsid...goedkoop-duur-supermarkt/

[ Voor 10% gewijzigd door Cobb op 13-03-2024 15:56 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:27
[...]

[...]

Dat is het psychologische effect mensen denken dat prijsverhogingen blijven doorwerken. Maar als je kijkt naar computer hardware is er sprake van deflatie. 2TB ssd kun je rond de 100 euro krijgen 3 jaar geleden was je zeker 2 of 3x zoveel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-05 13:42
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Ja, maar het is ook een stuk gezonder dan echte boter, vanwege het lagere aandeel verzadigd vet. Ik snap wel dat de gezonde keuze zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Maar juist daarom zou je "echte" boter zoveel mogelijk willen voorzien van een duidelijke markering, zodat mensen het niet per ongeluk kopen voor dagelijks gebruik.
Gewoon geen boter gebruiken. Ik gebruik wel af en toe mosterd dus ook niet echt gezond denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:07

Amphiebietje

In de blubber

Amphiebietje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Zou kunnen, ik zal de volgende keer eens goed kijken.
Inmiddels gecheckt. De aanbieding was afgelopen, maar de prijs per stuk van voor de aanbieding was stevig verhoogd, met maar liefst 1,5 Euro boven op de oude prijs (maar nog steeds 1,5 Euro onder de nep-"van"-prijs). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
[...]

Welke producten dan?
Onze vaste lijstje is echt aanzienlijk duurder geworden en ook gebleven.
Volle melk, snijbonen, aardappels, volkorenbrood, roomboter, runder gehakt, rundvlees hamburgers, kipfilet, kipburgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Dit is al eeuwen onderuit gehaald, het tegengestelde is juist waarheid.

"Impact of Butter and Margarine Consumption
Since margarine has a variable but high trans fat level, the consumption of margarine may lead to an increased incidence of heart disease, cancer, and other diseases when compared with butter. Hence, butter is considered healthier than margarines. In women, according to the latest Harvard Medical Study, the intake of margarine increases the rate of incidence of heart disease by 53% over that associated with the consumption of the same volume of butter."

https://www.news-medical....thier%20than%20margarines.

https://www.health.harvar...althy/butter-vs-margarine

Als je daarnaast nog de overvloed aan palmolie en zonnebloemolie in onze westerse voeding meeneemt in de soms is het nog slechter gesteld met de hoeveelheid gezonde vetten die wij binnen horen te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 13-03-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59
Cobb schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Jumbo heeft lokale prijzen, ik weet 10.000 procent zeker dat bij ons het budget volkoren brood 1,89 is. Ik liep er vanmorgen nog.

https://www.businessinsid...goedkoop-duur-supermarkt/
Dat deden ze inderdaad, maar daar gaan ze mee stoppen.

https://www.telegraaf.nl/...aan-overal-dezelfde-prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 19:30
Larmoth schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Gewoon geen boter gebruiken. Ik gebruik wel af en toe mosterd dus ook niet echt gezond denk ik :)
Mwah, mosterd is best wel gezond, zit tjokvol vitaminen en mineralen, en omega 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Vanmorgen bij de Jumbo om de hoek helaas nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Since margarine has a variable but high trans fat level, the consumption of margarine may lead to an increased incidence of heart disease, cancer, and other diseases when compared with butter. Hence, butter is considered healthier than margarines. In women, according to the latest Harvard Medical Study, the intake of margarine increases the rate of incidence of heart disease by 53% over that associated with the consumption of the same volume of butter."

https://www.health.harvar...althy/butter-vs-margarine

Als je daarnaast nog de overvloed aan palmolie en zonnebloemolie in onze westerse voeding meeneemt in de soms is het nog slechter gesteld met de hoeveelheid gezonde vetten die wij binnen horen te krijgen.
Mjah dat is een eeuwig durende discussie denk ik.
Als je niet beweegt en jezelf volstopt met roomboter zal dat niet slim zijn.
Als je fysiek zwaar werk doet kun je die energie uit dat vet wel gebruiken dan brand je het wel weer op.

Ik heb meestal geen smeersel onder mijn beleg en als ik dat een keer wel doe is het roomboter.

Grondstoffen zijn gezakt in prijs, energie en loonkosten zijn gestegen.
Hoeveel van die kosten zie je terug in het product?
Loonkosten maken mischien maar een klein percentage uit van de totale kosten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ronald.42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:23:
[...]

Mjah dat is een eeuwig durende discussie denk ik.
Als je niet beweegt en jezelf volstopt met roomboter zal dat niet slim zijn.
Als je fysiek zwaar werk doet kun je die energie uit dat vet wel gebruiken dan brand je het wel weer op.

Ik heb meestal geen smeersel onder mijn beleg en als ik dat een keer wel doe is het roomboter.

Grondstoffen zijn gezakt in prijs, energie en loonkosten zijn gestegen.
Hoeveel van die kosten zie je terug in het product?
Loonkosten maken mischien maar een klein percentage uit van de totale kosten.
Per 100gram heeft Roomboter evenveel calorieën dan margarine. Roomboter is een stuk gezonder qua voedingsstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[...]

In de VS, omdat men daar niet van verbieden houdt. In Nederland zit er al 20 jaar geen transvet meer in margarine. Het voedingscentrum raadt daarom aan om margarine te gebruiken in plaats van boter.
Palmolie bevat evenveel verzadigd vet als roomboter. Het klopt dat het een verontrustende ontwikkeling is dat het met steeds meer gemak overal wordt toegevoegd, maar het substitueren van roomboter lijkt me dan niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

https://www.health.harvar...ealthy/butter-vs-margarin

Artikel en website waar je naar linkt is twijfelachtig van kwaliteit, stukje lijkt op een mening en wordt status gegeven met wat linkjes die de stellingen uit dat artikel zelfs weerspreken. Meest zware bron is dat Harvard stukje. Maar lees m eens;
Today the butter-versus-margarine issue is really a false one. From the standpoint of heart disease, butter remains on the list of foods to use sparingly mostly because it is high in saturated fat. Margarines, though, aren't so easy to classify. The older stick margarines turned out to be clearly worse for you than butter. Some of the newer margarines that are low in saturated fat, high in unsaturated fat, and free of trans fats are fine as long as you don't use too much (they are still rich in calories).

You can quickly compare the health value of spreads (including butter and margarine) simply by looking at the nutrition labels on these products. The FDA now requires nutrition labels to include information about both saturated fats and trans fats. Your goal is to limit intake of saturated fats and to avoid trans fats altogether.

Healthier alternatives to butter or margarine include olive oil and other vegetable oil–based spreads, which contain beneficial mono- and polyunsaturated fats. Next time you tear into a warm loaf of bread or roll, consider dipping it in olive oil rather than coating it in butter. If you're trying to lower your cholesterol, stanol-based spreads (for example, Benecol and Take Control) are even better, since regular use can help lower LDL cholesterol levels.
En even goed in ogenschouw nemen dat dit een Amerikaans artikel is dat gebaseerd is op gedeeltelijk geharde vetten die hoog in transvetten zitten die daar nog in margarine zitten (hoewel ze het eindelijk gaan uitfaseren).

Iets wat hier al jaren uitgebannen is. Transvet zit hier in margarines onder de 1%.

Voor meer info over transvet waar dierlijk product zoals boter nu een grotere bron is met gemiddeld 1,5% zie;
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/transvet.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De discussie waar je van wist dat die ging komen :+

Doe mij maar als ik eens wat smeer lekker gewoon roomboter.
Zal voor mij een enkele keer per week zijn.
De rest smeer ik niks op m'n brood.
Ja pindakaas maar dat is ook al aardig aangepast qua receptuur.

Van leven ga je dood, geniet gewoon eens even van wat lekker is en niet beslist ongezond.
Het is nog altijd vooral overdaad schaad.

Man de truckjes die ze uithalen om uit palmolie producten te maken waarmee je het smeltpunt van een reep chocolade kunt bepalen..
Heeft weinig meer met natuur te maken.

Overigens zie ik ook bij ons dat recepten worden aangepast om met goedkopere grondstoffen dezelfde soort van smaak beleving te creëren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:11
Ter aanvulling op het neppen ;
Vaak komt het product , bijv. melk / yoghurt ook nog uit dezelfde fabriek voor alle winkels van goedkope aldi/vomar tot dure ah . Ook 1 keten met 3 winkels in 3 klassen ( detailresult = dirk deka vomar ) exact zelfde aanbiedingen en krantje alleen een andere volgorde en andere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ronald.42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:46:

Doe mij maar als ik eens wat smeer lekker gewoon roomboter.
Zal voor mij een enkele keer per week zijn.
Mooi zo. En dan het liefst rauwmelkse boter!
Boter die per seizoen gewoon net iets anders is, net iets anders smaakt. Afhankelijk van wat de koe te vreten kreeg. Niet die gehomogeniseerde en smaak-foetsie gepasteuriseerde zooi uit de zuiveldeconstructie/constructie fabriek. :|
Ja pindakaas maar dat is ook al aardig aangepast qua receptuur.
Daarom gebruiken wij al jarenlang pindakaas waar geen receptuur aan te pas komt!
Gewoon 100% gemalen pinda's, punt. d:)b
Het is nog altijd vooral overdaad schaad.
Dat dus. Vrijwel overal waar 'te' voor staat, is niet oké.
Overigens zie ik ook bij ons dat recepten worden aangepast om met goedkopere grondstoffen dezelfde soort van smaak beleving te creëren.
Ook zoiets. Zodra dat marketinggezwets zoals 'beleving' om de hoek komt kijken, wordt ik al argwanend. Want vrijwel altijd is dat een voorbode van knutseleten... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nuffy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:58:
Vaak komt het product , bijv. melk / yoghurt ook nog uit dezelfde fabriek voor alle winkels van goedkope aldi/vomar tot dure ah .
Zo'n zuivelknutselaar staat hier bij ons vlakbij.

Farm-Dairy in Lelystad.

Levert van alles, met vrijwel ieder gewenst labeltje en hip keurmerkje. :+
https://www.farmdairy.com...%20Farm%20Dairy%20can.pdf

levert een slordige 200 miljoen liter aan
dagverse zuivel per jaar aan alle grote retailers in Nederland. De
zuivel wordt verkocht onder private-label merken als Milbona
(Lidl), Jumbo, AH en de Zaanse Hoeve (Albert Heijn), Milsani (Aldi)
en Melkan (Superunie).

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 13-03-2024 21:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Vaevictis_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Dat is het psychologische effect mensen denken dat prijsverhogingen blijven doorwerken. Maar als je kijkt naar computer hardware is er sprake van deflatie. 2TB ssd kun je rond de 100 euro krijgen 3 jaar geleden was je zeker 2 of 3x zoveel kwijt.
Dat is inderdaad een goed voorbeeld. Zeker als je reacties ziet bij een nieuwsartikel over dit soort producten. Vaak is dat dan toch iets in de richting van "waarom blijft het zo duur". Terwijl het eigenlijk gewoon spotgoedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
nuffy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:58:
Vaak komt het product , bijv. melk / yoghurt ook nog uit dezelfde fabriek voor alle winkels van goedkope aldi/vomar tot dure ah . Ook 1 keten met 3 winkels in 3 klassen ( detailresult = dirk deka vomar ) exact zelfde aanbiedingen en krantje alleen een andere volgorde en andere prijzen.
Dat het uit dezelfde fabriek komt zegt niet. White label merken produceren voor ieder huismerk maar de klanten bepalen wel het recept (of kiezen uit verschillende mogelijkheden). En dat is ook eenvoudig aantoonbaar. Pak een paar huismerken en ze smaken allemaal net een beetje anders. Dit white label fabrieken zijn zo ontworpen dat ze heel makkelijk producten met verschillende samenstellingen kunnen produceren. En kleine aanpassingen in de samenstelling kunnen voor behoorlijk grote verschillen in de winkelprijzen zorgen. Een beetje meer cacao in de hagelslag maakt het direct flink duurder want cacao is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Zo'n zuivelknutselaar staat hier bij ons vlakbij.

Farm-Dairy in Lelystad.

Levert van alles, met vrijwel ieder gewenst labeltje en hip keurmerkje. :+
Daar heb ik in een grijs verleden ook al eens wat nieuwe pasteurs, ontromers en leidingwerk in geknutseld.

Overigens is dat met veel meer fabrieken in de voedingsmiddelen zo.
Er zijn vaak meerdere merken met hetzelfde recept.
Maar er komen er ook wel meerdere merken uit één fabriek met een verschillend recept.
Het is niet zo dat je met één procesinstallatie maar één product kunt maken.

Je kunt dan ook nog hetzelfde recept hebben met bijv. In de ene gewoon stalmelk en de andere weidemelk.
Die laatse zal wat een hoger aandeel caroteen bevatten bijv.
Net als grasboter dat is ook wat geler dan gewone boter.
Ook daar kun je weer genept worden door de gewone boter wat geler te kleuren zodat het er voor de consument hetzelfde uitziet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ronald.42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Je kunt dan ook nog hetzelfde recept hebben met bijv. In de ene gewoon stalmelk en de andere weidemelk.
Die laatse zal wat een hoger aandeel caroteen bevatten bijv.
Net als grasboter dat is ook wat geler dan gewone boter.
Ook daar kun je weer genept worden door de gewone boter wat geler te kleuren zodat het er voor de consument hetzelfde uitziet...
Maar dat is toch ook het resultaat van het vervreemden van de gemiddelde consument van de oorsprong van waar het voedsel vandaan komt.

Hé de boter is wat geler dan anders dat zal wel niet goed zijn. Als je dan over caroteen gaat spreken haakt het merendeel af met "zie je wel allemaal hoog bewerkte rommel."

Dus komt er op neer dat men in de fabriek dan waar mogelijk dan standaard wat kleurstof toevoegt om uniform product te leveren en de klanten klachten te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ronald.42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:46:
Van leven ga je dood, geniet gewoon eens even van wat lekker is en niet beslist ongezond.
Van fabrikanten die transvetten door een product mixen om 0,3 cent per pakje te besparen gaan ook mensen dood. Alleen zonder dat iemand de bewuste keuze maakt om even te "genieten".

En dat is volgens mij hetgeen waar het de TS om begon: statistisch gezien kosten dit soort besparingen gewoon mensenlevens. Maar het topic is een soort plaats geworden waar iedereen zijn hart kan luchten over de gestegen prijs van boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

TS is alleen al een tijdje niet geweest, wellicht iets te veel ingeroosterd bij de Snickers fabriek in Veghel om te kunnen reageren. En dat is nu niet een snack die symbool staat voor een essentiel voedingsmiddel welke levensverlengende eigenschappen heeft.

Maar vertel, weet jij goedkoop aan transvet te komen ja?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 06:51

Nox

Noxiuz

Honesty schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:17:
[...]

ook de beugels van grolsch(van 0,5 naar 0,45) drink gelukkig geen bier meer maar alleen speciaal bier en dan liever idd 4 euro per 0,44 blik(wat ook diefstal is ipv 0,5) in de bonus dan overpriced bier.
krimpflatie en goedkopere opties heb ik minder mee, ik zie liever de prijs duurder worden zodat ik kan kiezen tussen 2 kwaden, dan dat een van de twee goedkoper lijkt en veel minder is of minder voedingsstoffen heeft.
ergste vind ik nog dat mijn vrouw vegan is en de producten die gisteren vegan waren en die ik uit mijn hoofd had geleerd morgen ineens niet meer vegan zijn waardoor ik etiketten moet blijven lezen met mijn net leesbril ogen. Andersom gelukkig wel meer, steeds meer wordt vegan waardoor haar keuze reuze wordt.
Ik ben late to the game, maar dat er 0,44L in een blik speciaalbier zit is niet vanwege krimpflatie of diefstal.

Mijn blikken speciaalbier (merk: moersleutel) zijn al jaren deze maat. Waarom?
"UK drinks cans come in 440ml sizes because the combined weight of the container and the product is 1lb (453 ish grammes). Imperial weights are still standard weights in the UK."

Gewoon een Brits onzindingetje. Tenzij natuurlijk iemand recentelijk jouw favo merk heeft aangepast...

Gelukkig kan ik zelf koken met normale ingredienten die niet zijn voorzien van allerlei processen en toevoegingen. Zodra ze bananen in een fabriek gaan maken ga ik me pas zorgen maken :+

Ik vind het altijd grappig als ik dan m'n boodschappen inlaad dat ik merk dat ik weinig spul uit pakjes en zakjes haal. Alleen op kantoor is dat nog wel eens anders als ik wat broodbeleg daar pak. (een kipkerrie of kipsate salade, houmous of hoe je het schrijft, dat soort dingen). Maar verder gelukkig gewoon brood, kwark, groenten, fruit e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 14-03-2024 00:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 13:16
Palm en Soya zijn in principe goede vervangers.

Dat palmvetten een 'slechte' milieu-impact zou hebben is alleen waar als je ipv het gebruik van palmvetten het vervangt door.. je geloof het niet: geen vetten.

Palm is namelijk het vet dat het meeste opbrengt per m2 en ook nog eens qua verbruik (water ed) het meest positief is.

https://news.mongabay.com...le-oils-iucn-study-finds/

Goed, dat was het enige wat ik even toe wilde voegen aan de statement van OP.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Nox Zonder het fabrieksproces om die banaan heen zou er hier nauwelijks banaan aangeboden kunnen worden.
Zo'n banaan wordt veel te groen geplukt, terug gekoeld en vervoerd met verhoogde CO2 concentraties, gekoeld opgeslagen (met CO2) en na een poosje chemisch gerijpt in een paar dagen met ethyleen.
De green life alleen al is makkelijk 30-40 dagen, maw een moderne banaan is een flink gedokterd en ontiegelijk gedomesticeerd product.

De enige reden waarom dat hele proces niet in ons Westland vertical grown of stacked gebeurt is omdat het op de huidige manier (nog steeds) goedkoper is.
En als je denkt dat dat niet kan, we hebben al een 100% Nederlandse banaan (en dat is niet eens de eerste). :+
fwiw: een rijp geplukte banaan is maar een paar dagen houdbaar, en smaakt imho heel anders.

Het is vrij lastig om dit soort dingen compleet te ontwijken, ook als het niet in een pakje zit...

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 23:03

hneel

denkt er het zijne van

Toch vraag ik me af waarom het is dat nederlanders zo weinig waarde lijken te hechten aan kwaliteit en smaak van het voedsel. Zeker in vergelijking met zuidelijke landen, en dat begint al bij België.

In vorige eeuwen waren de meeste nederlanders straatarm, en was je misschien al blij dat je uberhaupt te eten had. Voeding moest vooral voeden. Maar was dit in andere landen dan anders? Voor zover ik weet niet.
Of heeft het te maken met de hongerwinter? Dat was toch eigenlijk alleen in het westen van het land, en ik heb het idee dat de mentaliteit t.o.v. het eten door het heel land hetzelfde is.
Of ligt het aan het calvinisme? Genieten is een zonde. Het leven moet een tranendal zijn en pas na de dood krijgen we het beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
hneel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:33:
Toch vraag ik me af waarom het is dat nederlanders zo weinig waarde lijken te hechten aan kwaliteit en smaak van het voedsel. Zeker in vergelijking met zuidelijke landen, en dat begint al bij België.

In vorige eeuwen waren de meeste nederlanders straatarm, en was je misschien al blij dat je uberhaupt te eten had. Voeding moest vooral voeden. Maar was dit in andere landen dan anders? Voor zover ik weet niet.
Of heeft het te maken met de hongerwinter? Dat was toch eigenlijk alleen in het westen van het land, en ik heb het idee dat de mentaliteit t.o.v. het eten door het heel land hetzelfde is.
Of ligt het aan het calvinisme? Genieten is een zonde. Het leven moet een tranendal zijn en pas na de dood krijgen we het beter?
Enerzijds natuurlijk de ligging.

Hoe zuidelijker hoe warmer hoe meer smaak (veel zon -> veel smaak)

Daarnaast ook wel een geromantiseerd beeld van het zuidelijker en dan meer waarde hechten aan kwaliteit en smaak.

Ook echt wel een hoop bagger gegeten in restaurants in zuidelijke landen (en daar staan de supermarkten ook vol met blikken en andere prefab; het is ook al heel lang geleden dat in Italie de mamma's handgemaakte pasta maakten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:00:
@Nox Zonder het fabrieksproces om die banaan heen zou er hier nauwelijks banaan aangeboden kunnen worden.
Zo'n banaan wordt veel te groen geplukt, terug gekoeld en vervoerd met verhoogde CO2 concentraties, gekoeld opgeslagen (met CO2) en na een poosje chemisch gerijpt in een paar dagen met ethyleen.
De green life alleen al is makkelijk 30-40 dagen, maw een moderne banaan is een flink gedokterd en ontiegelijk gedomesticeerd product.

De enige reden waarom dat hele proces niet in ons Westland vertical grown of stacked gebeurt is omdat het op de huidige manier (nog steeds) goedkoper is.
En als je denkt dat dat niet kan, we hebben al een 100% Nederlandse banaan (en dat is niet eens de eerste). :+
fwiw: een rijp geplukte banaan is maar een paar dagen houdbaar, en smaakt imho heel anders.

Het is vrij lastig om dit soort dingen compleet te ontwijken, ook als het niet in een pakje zit...
CO2 en wat ethyleen vind ik dan nog niet zo erg. Ik vind het erger als er allemaal kunstmatige zoetstoffen, overdreven veel zout, gemodificeerd zetmeel en dat soort meuk er doorheen zit. Tuurlijk is alles ontwijken niet mogelijk, maar waar mogelijk probeer ik het wel. Beetje de 'knorr wereldgerechten' met 3 stukjes gedroogde prei, zout, kleurstof, specerijen, zout, aroma's enz.

Oh en van die banaan maken ze bier. Nu wil ik het :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

jeroenkb schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Enerzijds natuurlijk de ligging.

Hoe zuidelijker hoe warmer hoe meer smaak (veel zon -> veel smaak)

Daarnaast ook wel een geromantiseerd beeld van het zuidelijker en dan meer waarde hechten aan kwaliteit en smaak.

Ook echt wel een hoop bagger gegeten in restaurants in zuidelijke landen (en daar staan de supermarkten ook vol met blikken en andere prefab; het is ook al heel lang geleden dat in Italie de mamma's handgemaakte pasta maakten)
Ik heb ooit vanwege allergieën voor iemand carbonarasaus uit een potje gehaald. Dat werd bij een Italiaanse ten gehore gebracht. Ze meldde: kom vechten dan. Ik wilde dat wel, tot ik hoorde dat ze kickboxster was :+ Het zit er nog steeds wel in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:05:
[...]

CO2 en wat ethyleen vind ik dan nog niet zo erg. Ik vind het erger als er allemaal kunstmatige zoetstoffen, overdreven veel zout, gemodificeerd zetmeel en dat soort meuk er doorheen zit. Tuurlijk is alles ontwijken niet mogelijk, maar waar mogelijk probeer ik het wel. Beetje de 'knorr wereldgerechten' met 3 stukjes gedroogde prei, zout, kleurstof, specerijen, zout, aroma's enz.

Oh en van die banaan maken ze bier. Nu wil ik het :P
Gemodificeerd zetmeel valt ook wel mee; is gewoon zetmeel dat met een zuur behandeld is om het bij kamertemperatuur al zijn verdikkende werking te laten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 08:51

Qwerty-273

Meukposter

Grondstoffen worden eruit gehaald of veranderd voor een goedkopere versie.
Dat is toch iets wal altijd al speelde in de massa productie van voedsel. Uiteindelijk moet het bedrijf goede resultaten neerzetten voor de aandeelhouders. Dat doe je door kosten te besparen, en dus onder andere te kijken naar goedkopere ingrediënten. Of manieren waarmee je meer van een ingredient kan gebruiken en minder afval te produceren.

Er gaat een wereld voor je open als je bewust gaat letten op de inhoud van producten. Of het verschil tussen een product dat slechts simpele bewerkingen heeft ondergaan en een product dat hyper intensief bewerkt is.

Neem een simpele knakworst met rundercollageen als jasje en separatorvlees als vulling eventueel opgepept met wat varkenshemoglobine.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

jeroenkb schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Gemodificeerd zetmeel valt ook wel mee; is gewoon zetmeel dat met een zuur behandeld is om het bij kamertemperatuur al zijn verdikkende werking te laten hebben.
Slecht is het niet, behalve dat het loze calorieën zijn. Als je een pak soep koopt dan zitten er geloof ik maar een paar gram groenten in terwijl als ik het zelf maak ik denk dat 1/3e van volume groenten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Nox schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Slecht is het niet, behalve dat het loze calorieën zijn. Als je een pak soep koopt dan zitten er geloof ik maar een paar gram groenten in terwijl als ik het zelf maak ik denk dat 1/3e van volume groenten is.
Dat laatste hangt natuurlijk ook af van wat voor soort soep je maakt. De ene soort is voller en de andere is meer bouillon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Frame164 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Dat laatste hangt natuurlijk ook af van wat voor soort soep je maakt. De ene soort is voller en de andere is meer bouillon.
Tuurlijk, maar ik maak soep, geen bouillon. Ik heb de ingredienten echt nodig om smaak en body te krijgen in een soep. Uiteraard kan ik ook 2 bouillonblokjes en een gesnipperd uitje in een pan opwarmen, maar ik doe doorgaans wat groenten koken/stomen/roosteren/bakken en dat met water/room/bouillon in de blender en dan maal ik het tot er niks meer van structuur in zit. Maar na een flinke kom soep zou je soms het hoofdgerecht al overslaan en naar het toetje kunnen :P

Als ik zo'n soep vergelijk met die pakjes van vroeger. Zoek maar eens op 'honig tomatensoep'. Vroeger maakte m'n ma liters van het spul. Vaak gingen er ook nog wel een zak voorgesneden soepgroenten doorheen maar dan maakte je tomaten-groentesoep en dat was lang niet altijd zo. Idem voor kerriesoep, ossestaartsoep enz.

Als je die pakjes bekijkt en kijkt naar de voedingswaardetabel heb je echt gewoon niks binnen, een paar koolhydraten en dat is het. En zout.

Als ik kijk naar bijv. mijn groentesoep die ik wel eens maak, daar gaat in:
1 broccoli (steel meebakken)
1 ui
2-3 teentjes knoflook
1 courgette
1 prei
Doperwten (op het oog, paar handjes, 100-150 gram ofzo?) en wat ik nog heb liggen aan ander spul wat toevallig op moet.

Als je dit dan eet heb je ten minste echt nog wat nuttigs naar binnen geschoven.

[ Voor 36% gewijzigd door Nox op 15-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil

Het klopt zeker wel dat men in Frankrijk, Italië, e.d., meer belang hechten aan goede producten dat hier in NL. Bijvoorbeeld wetgeving is een stuk strenger wat wel/niet gebruikt mag worden. Gevolg is dat de kwaliteit gewoon een stuk beter is dan we hier in Nederland voorgeschoteld krijgen.

Ik denk dat het vooral een cultuur dingetje is. Nederland heeft niet echt een eetcultuur en is meer van de instelling: snel eten en doorgaan. Tel daarbij op de handelsgeest die altijd zoekt naar lagere kosten en hogere winsten, en je krijgt goedkope producten die elke keer verbazing oproepen na een aflevering van de Keuringsdienst van waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Nederland is in de 18e eeuw sterk verarmd, en in de 19e eeuw kregen we daar als klap op de vuurpijl oorlogen en het wanbestuur van de Oranjes bij. België was in dezelfde tijd juist rap aan het industrialiseren.

Je ziet dat nog steeds terug in onze steden. De meeste Europese steden zijn in de 19e eeuw enorm gemoderniseerd. Je ziet daarom overal in Europa die 19e eeuwse architectuur terug: enorme gebouwen, neo-klassieke zuilen, brede boulevards. In Nederland zie je ook wel een handvol van dat soort gebouwen. Maar het grootste deel van de 19e eeuw was er geen geld voor dat soort prestigeprojecten.

Dus ja, we hebben in Nederland een slecht klimaat, voornamelijk arme grond, en bovendien had de gemiddelde Nederlander weinig geld om goed voedsel te importeren. Onze traditionele keuken is een armoedekeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Volgens mij heeft het grotendeels met de 'gemak' mentaliteit te maken, gepaard met economische welvaart en toch wel saaie eetcultuur. In de supermarkt liggen plastic zakken met voorgesneden groente en geschilde aardappelen. Dat is een ultiem gemak product waar je flink extra voor betaalt. Toen mijn Poolse schoonouders op bezoek waren hier lachen ze zich helemaal suf.. totaal smaakloze, geschilde aarappels in een zakje met flink prijskaartje :+

Ondertussen bestaan die gesneden groente zakken voor 75% uit goedkope groentes (uien, prei, spitskool) en de rest uit iets duurdere groentes (champignons, bonen). De groentes die versneden worden zijn vaak minder mooi of hebben plekjes/verkleuringen, die zouden normaal gesproken goedkoper geprijsd zijn of naar de markt gaan. Nu worden ze gesneden en hangt er een premium prijskaartje aan, dubbel winst €€€.

De industrie is constant op zoek naar optimalisatie en winstmaximalisatie door het percentage water in producten op te hogen. Varkenshaas en kip worden volgespoten met water voor meer volume, je soep is water met nucleaire maizena & smaakstoffen en in je brood zitten 30 ingrediënten zodat het na 1 week nog eetbaar is. Je aardbeiden worden wit-groen geplukt, veranderen naar rood onderweg in de vrachtwagen en zijn daardoor in de supermarkt lang houdbaar maar totaal smaakloos en ranzig. Alles om de houdbaarheid en doorlooptijd van de oogst maximaal uit te persen. Elke dag extra rijpen is een verlies aan €€€. Dit is slechts een klein voorbeeld, het merendeel van de supermarkt producten wordt op die manier van vreselijk lage kwaliteit.

Gemak uit zich ook in het feit dat heel veel consumenten alles bij de supermarkt inkopen.. de slager, groenteboer, bakker, markt of toko om de hoek met vaak betere kwaliteit zijn onzichtbaar. Even snel naar de Appie om je gortdroge brood dat 1 week houdbaar is, kiloknaller slavinken, maizena soepje en vuurrode import paprika's in de winter op te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
stin00 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Gemak uit zich ook in het feit dat heel veel consumenten alles bij de supermarkt inkopen.. de slager, groenteboer, bakker, markt of toko om de hoek met vaak betere kwaliteit zijn onzichtbaar. Even snel naar de Appie om je gortdroge brood dat 1 week houdbaar is, kiloknaller slavinken, maizena soepje en vuurrode import paprika's in de winter op te halen.
Eens maar...het is voor twee verdieners met een gezin wel bijzonder lastig om onder openingstijden de weekboodschappen te verzamelen bij de slager, poelier en groenteboer. Die zijn na 17.00 niet meer open. Zaterdag is eigenlijk geen doen, dan mag je een deel van je vrije tijd in de flinke rij gaan staan...tussen (ja heel bijzonder!) toch best veel pensionados.
Noodgedwongen ben ik dan toch soms aangewezen op dat ranzige supermarkt vlees en groente.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".