Meestal leveren dit soort discussies niet zo veel op, maar gezien deze discussie gaat over mijn expertise, kan ik me toch niet inhouden te reageren op een aantal punten
Orangelights23 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:44:
@
Quad . Echter: zuivel en dierenleed gaan hand in hand. Dat niet inzien of erkennen laat al zien hoe je beïnvloed bent. Niet alleen jij hoor, veel mensen zijn hiermee opgegroeid en staan door hun gesloten mindset niet open voor andere inzichten.
[...]
In de 20 jaar dat ik me met dit onderwerp bezig houdt (oa in wetenschappelijk onderzoek) heb ik nog nooit een onderbouwing gezien van structureel dierenleed in de melkveehouderij. Uiteraard op excessen na, want die zijn er weldegelijk.
Ondanks dat je stelt dat het niet je mening is maar je die op wetenschap baseert, zie ik je opmerkingen toch echt als een mening. Daar heb je natuurlijk ook een goed recht op, maar ik zou wel heel graag de (un-biased) wetenschappelijke onderbouwingen zien waar je naar verwijst.
Het is natuurlijk niet geheel toevallig dat mensen die zijn opgegroeid met dieren ook echt hebben ervaren hoe hoe die dieren op de zorg door mensen reageren. De mens handelt, het dier reageert daarop en daar kun je veel van aflezen en leren. Die ervaringen kun je niet afdoen als gesloten mindset.
Juist bij mensen die niet met dieren zijn opgegroeid zie ik een afstand tussen het dier en de mens waardoor er niet goed meer ingeschat kan worden wat een dier beleefd. Sterker nog, ik neem waar dat dieren daardoor steeds meer worden gehumaniseerd. Het treurige hiervan is dat naar mijn mening hierdoor die dieren hun "dier-zijn" worden ontzegt. Een dier (en dat verschilt per dier) is zowel fysiek als qua bewustzijn echt heel anders dan een mens. We kunnen onze beleving van de wereld en omstandigheden niet aan dieren opdringen en op ze projecteren.
Joris748 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Melk in de supermarkt zou eigenlijk ook geen melk meer genoemd mogen worden. Er is weinig over van het oorspronkelijke product dat via de uiers de koe verlaat. Belangrijke bestanddelen zijn verwijderd en in allerlei andere producten en ingrediënten terecht gekomen.
Ik weet dat het fabeltje is dat melk uit elkaar wordt gehaald en dan in het pak komt. Het gebeurd wel met melk, maar alleen voor andere zuivelproducten (niet dagvers).
De melk in het pak in de supermarkt wordt alleen gepasteuriseerd (houdbaarheid/voedselveiligheid), gehomogeniseerd (zodat er je geen vet velletje krijgt) en afgeroomd (vol, half vol of mager).
Guus is een gezonde Hollandse jongen, dus die geeft inderdaad geen melk.
Zijn koeien geven wel melk en met de techniek die Guus gebruikt (Lely Orbiter) kan zelfs de melk van individuele koeien (met zn specifieke eigenschappen) per fles verpakt worden. Dus ja, de melk in deze flessen komt echt direct van zijn bedrijf en zijn koeien. Dus geen misleiding.
Overigens is het bedrijf van Guus, behalve dat het een bio-bedrijf is niet heel veel anders dan andere melkveebedrijven. Het welzijn van de koeien van Guus is vergelijkbaar met die van andere koeien in Nederland. Het is sowieso niet dat bio koeien aantoonbaar blijer zijn gangbare koeien. Ik denk wel dat gemiddeld gezien bio-boeren blijer zijn dan gangbare boeren, maar dat is een andere discussie.
Zie hier:
https://www.ah.nl/over-ah/duurzaamheid/onze-ketens/zuivel