"Genept" worden bij boodschappen

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:
  • 145.926 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 11:45
segil schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Het klopt zeker wel dat men in Frankrijk, Italië, e.d., meer belang hechten aan goede producten dat hier in NL. Bijvoorbeeld wetgeving is een stuk strenger wat wel/niet gebruikt mag worden. Gevolg is dat de kwaliteit gewoon een stuk beter is dan we hier in Nederland voorgeschoteld krijgen.

Ik denk dat het vooral een cultuur dingetje is. Nederland heeft niet echt een eetcultuur en is meer van de instelling: snel eten en doorgaan. Tel daarbij op de handelsgeest die altijd zoekt naar lagere kosten en hogere winsten, en je krijgt goedkope producten die elke keer verbazing oproepen na een aflevering van de Keuringsdienst van waarde.
Onlangs een nieuwe Keuringdienst van waarde voorbij zien komen waar ze op het fenomeen van pasta in gingen.

Er zijn pasta fabrieken waar ze twee soorten pasta maken. Eén soort die "legaal is" in Italië en in de machine ernaast voor de Nederlands markt en waar Italianen met zeer veel afkeur naar kijken.

https://kro-ncrv.nl/progr...it-waar-je-op-moet-letten

Deze aflevering en die over olijfolie doet toch wel weer de ogen openen (https://kro-ncrv.nl/keuringsdienst-van-waarde-olijfolie). Ook maakt dit duidelijk waarom het in dat soort landen het beter smaakt.

Samengevat komt het neer op tijd == geld en het moet snel, sneller snelst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:21
@Cobb Klinkt alsof je een druk stadsleven hebt. Wellicht is zoiets als rechtstreex een oplossing?

Je bestelt producten van een lijstje (fatsoenlijke lokale seizoensgebonden) producenten en haalt dat centraal op.
Volgens mij nog wel een beperkt aanbod vlees/vis maar daar zijn voldoende mogelijkheden voor op internet.

Maw, als je wilt is er wel een weg. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 15-03-2024 12:49 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
CuBras schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Onlangs een nieuwe Keuringdienst van waarde voorbij zien komen waar ze op het fenomeen van pasta in gingen.

Er zijn pasta fabrieken waar ze twee soorten pasta maken. Eén soort die "legaal is" in Italië en in de machine ernaast voor de Nederlands markt en waar Italianen met zeer veel afkeur naar kijken.

Deze aflevering en die over olijfolie doet toch wel weer de ogen openen (https://kro-ncrv.nl/keuringsdienst-van-waarde-olijfolie). Ook maakt dit duidelijk waarom het in dat soort landen het beter smaakt.

Interessant... ik kijk te weinig keuringsdienst van waarde.
Maar in my own defense: het is ook gewoon niet bij te houden, alle details van wat wel/niet een kwalitatief product is... je staat daar voor het rek, een muur van pasta (of een ander product), onwetend, en ga maar kiezen... de prijs is lang niet indicatief voor "kwaliteit".

Maar fijn dit nu te weten, vanaf nu pasta al bronzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
boxlessness schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Maar fijn dit nu te weten, vanaf nu pasta al bronzo :)
Daar kom je nog wel van terug.

Kleine kans dat die in een supermarkt te vinden is en indien wel: schrik je je rot van de prijs.

Aanvulling: voor de gein eens op een website van een Italiaanse supermarkt gekeken. Prijs van een pak durum pasta al bronzo (500 gr): 1,35 euro.

Dus het argument dat nederlanders minder over hebben voor goed eten klopt dan niet helemaal. Aan de prijs kan het in ieder geval niet liggen

[ Voor 31% gewijzigd door jeroenkb op 15-03-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Barrycade

Through the...

Als je het niet wist was het hiervoor dus geen probleem.

Maar als je snel even wat zetmeel in je roerbak met tomatenblokjes wil kieperen, wat maakt het uit dat het niet langzaam gedroogde pasta is.

Als je echt pasta wil eten moet je het zelf maken. Dan weet je het zeker.

Edit; even gekeken bij de grootgrutter: spaghetti is gemiddeld onder de euro. Al Bronzo is 2,39 per pakje. Dus dan eet ik met smaak de Nederlandse spaghetti ;)

Ben benieuwd, doe anders een blinde test met je familieleden. Zodat ze niet een bias hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Barrycade op 15-03-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Barrycade schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:10:

Maar als je snel even wat zetmeel in je roerbak met tomatenblokjes wil kieperen, wat maakt het uit dat het niet langzaam gedroogde pasta is.

Ik sta met enige regelmaat wel eens een half dagje te kokkerellen voor een zelfgemaakte ragu, dus daar heb ik wel de aandacht voor. Maar de pasta an sich, daar heb ik nooit de moeite ingestoken om me daar in te verdiepen.
Zelf maken is me een brug te ver, maar die paar euro extra ( @jeroenkb, "maar" 3 a 4 keer zo duur, maar op het totaal gerecht per persoon best te overzien) wil ik best uitgeven voor iets dat lekkerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 11:20
Barrycade schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:10:

Edit; even gekeken bij de grootgrutter: spaghetti is gemiddeld onder de euro. Al Bronzo is 2,39 per pakje. Dus dan eet ik met smaak de Nederlandse spaghetti ;)

Ben benieuwd, doe anders een blinde test met je familieleden. Zodat ze niet een bias hebben.
Of je koopt het bij iemand die het wel goed kan. Ik bedoel, bladerdeeg zelf maken zal vast ook lekkerder zijn, maar succes om dat zelf te ga doen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Dus ja, we hebben in Nederland een slecht klimaat, voornamelijk arme grond, en bovendien had de gemiddelde Nederlander weinig geld om goed voedsel te importeren. Onze traditionele keuken is een armoedekeuken.
De Fransen zijn natuurlijk ook geen slakken gaan eten omdat ze zoveel geld teveel hadden.
segil schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Het klopt zeker wel dat men in Frankrijk, Italië, e.d., meer belang hechten aan goede producten dat hier in NL. Bijvoorbeeld wetgeving is een stuk strenger wat wel/niet gebruikt mag worden. Gevolg is dat de kwaliteit gewoon een stuk beter is dan we hier in Nederland voorgeschoteld krijgen.
Maar is dat wetgeving voor betere producten, of wetgeving want verandering is eng? Voorbeeld in Italië zijn in veel situaties kweekvlees verboden. Het bestaat eigenlijk nog niet (oké nauwelijks), maar ze hebben het al wel verboden. Niet omdat het slechter is, maar omdat het anders is. En nog niet verboden, maar dat een Italiaan over de zeik gaat als iemand ananas op pizza doet, is dat omdat het kwalitatief minder is, of omdat het anders is?

En er zijn vast dingen wel degelijk beter in andere landen, tegelijk is hier ook wel wat verromantiseer gedrag gaande. Denk dat de meeste zich nog wel de Nutella-rellen herinnert uit Frankrijk (https://www.bbc.com/news/world-europe-42826028), en ik vind een keertje McDonalds best lekker, maar om nou uren in de rij ervoor te staan zou ik skippen, maar genoeg Fransen niet (https://www.newsweek.com/...e-lockdown-france-1499498).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:19

hneel

denkt er het zijne van

Over neppen gesproken, ik kwam onderstaande plaatjes tegen op een amerikaans forum:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exg2ovXR2C8p7i-BgjEYyG56BTc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DVLetKAzuSofnEstUIV5LpqH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5-nGuuYIc1XqpIr1gZ214jlyIE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rFTZQbYxWLWAIoDDDyXEE33J.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpWWO56v6Kdx-jFzOqzMcJXqBJQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0Hxhp5yXtlPao17HJod89t3T.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_EUhVCfcKSPzm7KxO6oQrTVV1w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4tRRvr7Ny0xjXLs5hHhvdhKa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMg_6ZPi0rs_xN8_A8W2KNEtug8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7UtOpwbwT5YRMKeV6ZB1hO9i.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Src5c9HpKQkTZrxiCcShngyDk-g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bd7cOVI23VEzFmJsD2YvEzbm.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKr-VF62-WVu52C95Cje-01iSJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TRuXxNH1JBuBx3auFbH1tZjB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxvRfd_UU8tnSzwa_E9i_Qtuyj4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/isLbQqGFeKoid5VNTlNt5usq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbdHBnApTovVs4TNIDJGGmjS3MQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qa9Z6HXBDiU6ggSxvU16YZVa.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0hNdr9_EkU6faKCERjgtDSfmz8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tiLgWSrTimTXZ5CdEhP3BuX4.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:00
Sissors schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:13:
[...]

De Fransen zijn natuurlijk ook geen slakken gaan eten omdat ze zoveel geld teveel hadden.

[...]
en ik vind een keertje McDonalds best lekker, maar om nou uren in de rij ervoor te staan zou ik skippen, maar genoeg Fransen niet (https://www.newsweek.com/...e-lockdown-france-1499498).
De mc is in Europa nog een beetje te eten. Probeer dezelfde hamburger maar eens in Amerika uit. Je gaat je afvragen of dat dezelfde hamburger is. De hamburger van de mc in Amerika is nog niet eens een schim van de hamburger hier. Elk voordeel is daar al uitgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:55
hneel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:33:
Toch vraag ik me af waarom het is dat nederlanders zo weinig waarde lijken te hechten aan kwaliteit en smaak van het voedsel. Zeker in vergelijking met zuidelijke landen, en dat begint al bij België.

In vorige eeuwen waren de meeste nederlanders straatarm, en was je misschien al blij dat je uberhaupt te eten had. Voeding moest vooral voeden. Maar was dit in andere landen dan anders? Voor zover ik weet niet.
Of heeft het te maken met de hongerwinter? Dat was toch eigenlijk alleen in het westen van het land, en ik heb het idee dat de mentaliteit t.o.v. het eten door het heel land hetzelfde is.
Of ligt het aan het calvinisme? Genieten is een zonde. Het leven moet een tranendal zijn en pas na de dood krijgen we het beter?
Ik denk dat het niet zozeer historisch bepaald is, maar eerder gewoon noodgedwongen ontwikkeling van de laatste decennia. Meer nadruk op tweeverdieners huishoudens, hierdoor minder tijd om überhaupt waar te koken. Meer snelle happen, waarbij eten voor velen weinig anders dan een functionele activiteit is.

Neem bijvoorbeeld een land als Italië. Van de "werkende leeftijd", werkt circa 65% en zet er een significant gat in de verdeling tussen mannen en vrouwen:
https://ec.europa.eu/euro..._statistics#Labour_market

In mindere mate gaat dit ook op voor bijvoorbeeld Spanje.

De voorwaarden zijn daarin dan dus ook gewoon anders. Er is iemand die een meer traditionele rol in het huishouden en de keuken invult. In Nederland hebben we dit afgeschilderd als een negatief iets in afgelopen decennia. En de huidige generatie groeit op zonder vermoedelijk ooit iets anders in deze gekend te hebben. Velen zullen ook hier tenslotte nog gewoon grootmoeders hebben gehad die aanzienlijk meer tijd aan het eten besteed hebben dan de eigen ouders, laat staan zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SamSid schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:37:
[...]

De mc is in Europa nog een beetje te eten. Probeer dezelfde hamburger maar eens in Amerika uit. Je gaat je afvragen of dat dezelfde hamburger is. De hamburger van de mc in Amerika is nog niet eens een schim van de hamburger hier. Elk voordeel is daar al uitgeknepen.
Vergelijk die BigMac/Subway/wopper eens met de foto in de advertentie en je ziet hoe hard je genept wordt. Op de foto lijkt er zeker 5 keer meer op te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In de realiteit valt dat verschil ook wel mee:
https://www.mashed.com/13...mac-real-thing-vs-photos/

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2024 10:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 13:19

hneel

denkt er het zijne van

psychodude schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat het niet zozeer historisch bepaald is, maar eerder gewoon noodgedwongen ontwikkeling van de laatste decennia. Meer nadruk op tweeverdieners huishoudens, hierdoor minder tijd om überhaupt waar te koken. Meer snelle happen, waarbij eten voor velen weinig anders dan een functionele activiteit is.

Neem bijvoorbeeld een land als Italië. Van de "werkende leeftijd", werkt circa 65% en zet er een significant gat in de verdeling tussen mannen en vrouwen:
https://ec.europa.eu/euro..._statistics#Labour_market

In mindere mate gaat dit ook op voor bijvoorbeeld Spanje.

De voorwaarden zijn daarin dan dus ook gewoon anders. Er is iemand die een meer traditionele rol in het huishouden en de keuken invult. In Nederland hebben we dit afgeschilderd als een negatief iets in afgelopen decennia. En de huidige generatie groeit op zonder vermoedelijk ooit iets anders in deze gekend te hebben. Velen zullen ook hier tenslotte nog gewoon grootmoeders hebben gehad die aanzienlijk meer tijd aan het eten besteed hebben dan de eigen ouders, laat staan zichzelf.
Hmm, en ons wordt nu juist voortdurend ingepeperd dat we 'kampioen deeltijd' zijn en dat we meer moeten gaan werken. Niet zeuren, beide partners 40 uur per week. Dat schijnen ze dan overal in de westerse wereld te doen, als ik ze mag geloven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
We zijn ook kampioen deeltijd werken, maar het totaal aantal uren dat per volwassene gewerkt wordt is in Nederland zeker niet laag: Als iedereen die nu deeltijd werkt stopt met werken gaat percentage deeltijd werkers hard naarbeneden, maar er wordt natuurlijk niet meer gewerkt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:38

YellowCube

Wait...what?

hneel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Hmm, en ons wordt nu juist voortdurend ingepeperd dat we 'kampioen deeltijd' zijn en dat we meer moeten gaan werken. Niet zeuren, beide partners 40 uur per week. Dat schijnen ze dan overal in de westerse wereld te doen, als ik ze mag geloven
wie zijn "ze"?

en om het niet off topic te laten gaan.
ik heb geen probleem met (veel) meer betalen voor iets, zolang ik er dan ook maar kwalitatief goed spul voor terug krijg en er van geniet.
Zo niet dan word ik er pas verdrietig en boos om.
Zo lag hier een zakje munt van de AH (geen idee waarom het gekocht was om eerlijk te zijn). Dat kost 1 euro en dan heb je een miniscuul bosje munt. Maak je er thee van, dan kun je net zo goed heet water drinken want er zit in de verste verte geen muntsmaak aan. Ik snap niet eens hoe je het voor elkaar krijgt om munt te laten groeien en verkopen zonder dat het ook maar enigszins op munt lijkt.

Dus ja...dan maar de markt of Marokkaanse supermarkt hier om de hoek waar je voor een euro drie stevige bossen munt meekrijgt.
(wat je dan ook weer doet afvragen hoe je in de horeca 3-4 euro betaalt voor een kop muntthee)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
hneel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Dit zie je ook terug in dezelfde statistieken pagina. Het gemiddeld aantal gewerkte uren in NL behoort tot het laagste van Europa, met daarbij ook gelijk het grootste gat tussen de geslachten, 27% minder betaalde arbeidsuren voor vrouwen dan voor mannen. Maar daarmee dus uren die vrouwen hier werken, in plaats van spenderen aan het huishouden, boodschappen, kwalitatief koken, etc. zoals in de toch nog vaak meer traditionele rolverdeling in het zuiden.

Niet alleen qua kwaliteit van het eindproduct, maar ook de ingrediënten keuze is hierdoor vaak snel anders. Aanzienlijk minder kant-en-klaar, nog meer huisgemaakt.
YellowCube schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:03:

Dus ja...dan maar de markt of Marokkaanse supermarkt hier om de hoek waar je voor een euro drie stevige bossen munt meekrijgt.
(wat je dan ook weer doet afvragen hoe je in de horeca 3-4 euro betaalt voor een kop muntthee)
In horeca betaal je natuurlijk niet alleen voor ingrediënten, maar ook voor het personeel, pand, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

psychodude schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:14:
[...]

In horeca betaal je natuurlijk niet alleen voor ingrediënten, maar ook voor het personeel, pand, etc.
ja..Dat begrijp ik. Maar een bosje munt kost mij 33 cent. Laten we er van uit gaan dat dit voor de horeca ook zo is (wat ws. niet zo is omdat ze groter inkopen dan ik)
Een of twee takjes munt per glas thee. Als ik zo naar de bossen kijk die ik hier heb betekent dat je 10-20 koppen uit een bos haalt. Laten we de horeca gul inschatten en het op 2 takjes munt per kopje houden waarmee je dus 10 koppen uit een bos haalt en 30-40 euro vangt voor het gebruik van 1 bosje munt.
Dat is best een forse winst verschil (al tel ik daar natuurlijk niet het eventuele van uitmuntende kwaliteit zijnde koekje en 2 gram honing bij). Ik vraag me oprecht af of er drankjes/gerechten zijn waarbij ze meer vangen dan bij munt.

Voor de goede orde: ik ben er niet verbaasd over. Het is geen eye-opener. Het is gewoon een interessante rekensom.

edit:
winst is niet het juiste woord

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 16-03-2024 11:39 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
YellowCube schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:32:
[...]

ja..Dat begrijp ik. Maar een bosje munt kost mij 33 cent. Laten we er van uit gaan dat dit voor de horeca ook zo is (wat ws. niet zo is omdat ze groter inkopen dan ik)
Een of twee takjes munt per glas thee. Als ik zo naar de bossen kijk die ik hier heb betekent dat je 10-20 koppen uit een bos haalt. Laten we de horeca gul inschatten en het op 2 takjes munt per kopje houden waarmee je dus 10 koppen uit een bos haalt en 30-40 euro vangt voor het gebruik van 1 bosje munt.
Dat is best een forse winst (al tel ik daar natuurlijk niet het eventuele van uitmuntende kwaliteit zijnde koekje en 2 gram honing bij).

Voor de goede orde: ik ben er niet verbaasd over. Het is geen eye-opener. Het is gewoon een interessante rekensom.
Maar de opbouw voor de prijs voor producten in de horeca is natuurlijk gewoon anders. Dit is geen 30 - 40 euro winst voor het gebruik van 1 bosje munt.

Je ziet enkel op het bonnetje geen specificatie.

Wil je uit persoonlijke overweging meer waar voor je geld in de horeca, dan is omgekeerd, het bestellen van een kopje munt thee gewoonweg niet de beste optie. Kun je beter iets bestellen waarvoor je naast het betalen van de horeca instelling voor hun dienstverlening, er zelfs wat meer voor terug krijgt ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
YellowCube schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Dat is best een forse winst (al tel ik daar natuurlijk niet het eventuele van uitmuntende kwaliteit zijnde koekje en 2 gram honing bij). Ik vraag me oprecht af of er drankjes/gerechten zijn waarbij ze meer vangen dan bij munt.

Dat is geen winst. Je mist nog alle andere kosten die gedekt moeten worden (personeel, afschrijving, GWE, huur etc etc)

In zijn algemeenheid is de regel volgens mij in de horeca dat ingrediënten max 20-25% van verkoopprijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

psychodude schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Maar de opbouw voor de prijs voor producten in de horeca is natuurlijk gewoon anders. Dit is geen 30 - 40 euro winst voor het gebruik van 1 bosje munt.

Je ziet enkel op het bonnetje geen specificatie.

Wil je uit persoonlijke overweging meer waar voor je geld in de horeca, dan is omgekeerd, het bestellen van een kopje munt thee gewoonweg niet de beste optie. Kun je beter iets bestellen waarvoor je naast het betalen van de horeca instelling voor hun dienstverlening, er zelfs wat meer voor terug krijgt ;-).
Goeie. :)
En laten we niet ingaan op de dienstverlening in de horeca. Daar zijn vast andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
False advertisement is in de VS natuurlijk tot een kunst verheven. Voordeel in deze is dat veel van dit soort praktijken in NL ook vanuit relevante instanties op zijn zachtst gezegd, weinig gewaardeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jeroenkb schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:36:
[...]

In zijn algemeenheid is de regel volgens mij in de horeca dat ingrediënten max 20-25% van verkoopprijs zijn.
Correct.

De 'inslag' moet niet ver boven de 20% gaan komen, anders kun je je toko wel sluiten.
(heb zelf jarenlang achter de schermen bij o.a. Krasnapolsky gewerkt)

De directeur zei voor de grap wel eens:
De koffie en het koekje krijg je gratis. Je betaalt om te mogen/kunnen zitten, voor het kopje/schotel(afwassen), de energiekosten, de personeelskosten, het pand, de locatie, verzekeringen, security, ICT, enzovoorts. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:04
HikariMisako schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Boter is ook gewoon een beschermde term, er moet minstens 80% melkvet in zitten om iets boter te mogen noemen. Heb je voorbeelden van margarines die daadwerkelijk "boter" in de productnaam hebben zitten?
Ja alle melanges. Maar ging om de overtreding door wederverkopers. Die noemen alles boter. En ja Campina is eigenlijk ook geen boter, want wat die er allemaal mee uithaalt. Zo'n beetje alle Botermerken zijn tegenwoordig smeerselmerken:-(.

RoomB@ter gaat het om de aanduiding Room, ook beschermd.

En geen enkele retail Mie schijf bevat nog Ba, dus mag geen bamischijf genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

donaldk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:16:
[...]
Ja alle melanges. Maar ging om de overtreding door wederverkopers. Die noemen alles boter. En ja Campina is eigenlijk ook geen boter, want wat die er allemaal mee uithaalt. Zo'n beetje alle Botermerken zijn tegenwoordig smeerselmerken:-(.

RoomB@ter gaat het om de aanduiding Room, ook beschermd.

En geen enkele retail Mie schijf bevat nog Ba, dus mag geen bamischijf genoemd worden.
:+
Volgens Google/wiki staat de ‘ba’ in bami voor bak waar de mie in gaat, dus bami bevat nooit zelf ‘ba’ :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die van Mora bevatten welgeteld 1% Ba. :p

De grasboter van Campina vind ik eigenlijk best ok. Wat wordt daarmee uitgespookt dan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
azerty schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:34:
Nieuw: 33cl @ €1.29/stuk (dus €3.91 per liter)
[Afbeelding]
En toen ik vandaag in de winkel passeerde is de prijs "magisch" gezakt naar €0.937 (dus €2.84/l), oftewel terug naar de oude prijs...

Leest Colruyt mee op dit forum? :+

Of was de verkoop volledig in elkaar gezakt na een mislukt experiment?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB3QRt8oU6q0rR9X_yo5UHV0ly0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uq8WouDpVvWM2OuLkCwTY1Kx.jpg?f=fotoalbum_large

Links nieuw, rechts oud. Dat nieuwe tablet is gewoon aan alle kanten kleiner, dus ook al zijn het er nog steeds 60, toch krijg je minder vaarwasmiddel (ingrediënten zijn gelijk qua percentuele verhoudingen).

Mooi voorbeeldje voor in dit topic dacht ik vandaag toen ik het opmerkte..

Links 600 gram en 3,79, rechts 780 gram en 3,67. En natuurlijk, als met die nieuwe ook mijn vaatwasser 60 keer draait is het verder prima, maar toch heb ik het idee dat ik c.a 20% duurder uit ben :)

[ Voor 13% gewijzigd door Kurkentrekker op 16-03-2024 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Kurkentrekker Dat met dat kleinere vaatwastabletje blijft natuurlijk gissen.
Want wellicht is de concentratie van de werkzame stoffen wel verhoogd. Waardoor er nu net zoveel effectieve chemicaliën in dat iets kleinere tabletje zitten...

De besparing zit 'm dan in het verpakkingsvolume en -massa.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 16-03-2024 21:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:33:
@Kurkentrekker Dat met dat kleinere vaatwastabletje blijft natuurlijk gissen.
Want wellicht is de concentratie van de werkzame stoffen wel verhoogd. Waardoor er nu net zoveel effectieve chemicaliën in dat iets kleinere tabletje zitten...

De besparing zit 'm dan in het verpakkingsvolume en -massa.
De ingredientenlijst met werkzame stoffen is identiek. Daar had ik natuurlijk wel naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Kurkentrekker Zelf gewogen, of staat dat gewicht op de verpakking?

Ik heb hier regelmatig gezwollen vaatwastabletten die met moeite uit de folie komen. Die dingen trekken vocht aan, ook al zitten ze per stuk in folie verpakt.

Je tablet rechts ziet eruit alsof er vocht bij is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:13:
@Kurkentrekker Zelf gewogen, of staat dat gewicht op de verpakking?

Ik heb hier regelmatig gezwollen vaatwastabletten die met moeite uit de folie komen. Die dingen trekken vocht aan, ook al zitten ze per stuk in folie verpakt.

Je tablet rechts ziet eruit alsof er vocht bij is gekomen.
Ok dit is misschien een iets te diepe analyse, maar het is het gewicht volgens de verpakking, en deze moet je niet uit de folie trekken. Het ging me er meer om dat de vernieuwde variant in een dunner en gammel doosje zit (die oude was stevig karton) en dat de nieuwe wat kleiner en lichter zijn, maar wel duurder. Het is verder niet alsof ik die dingen eet, maar ik vond het gewoon een voorbeeld van minder product voor meer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:29
Kurkentrekker schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:32:
[Afbeelding]

Links nieuw, rechts oud. Dat nieuwe tablet is gewoon aan alle kanten kleiner, dus ook al zijn het er nog steeds 60, toch krijg je minder vaarwasmiddel (ingrediënten zijn gelijk qua percentuele verhoudingen).

Mooi voorbeeldje voor in dit topic dacht ik vandaag toen ik het opmerkte..

Links 600 gram en 3,79, rechts 780 gram en 3,67. En natuurlijk, als met die nieuwe ook mijn vaatwasser 60 keer draait is het verder prima, maar toch heb ik het idee dat ik c.a 20% duurder uit ben :)
Als je wilt besparen, koop je vaatwasmiddel in poedervorm. In de praktijk is de helft van de aanbevolen hoeveelheid al voldoende je vaat schoon te krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:37:
[...]

Als je wilt besparen, koop je vaatwasmiddel in poedervorm. In de praktijk is de helft van de aanbevolen hoeveelheid al voldoende je vaat schoon te krijgen.
Ik hoef niets te besparen, 3,69 voor twee maanden vaatwassen is niet een kostenpost waar ik de oorlog mee ga winnen ;-)

Het topic ging toch over producten waar ze onopvallend proberen te minderen in kwaliteit, hoeveelheid, ingrediënten en dat soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 03-10 20:12

pistole

Frutter

Joris748 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:37:
[...]

Is dat nog te vinden dan? Ik heb een jaar of twee nog een kilo via Amazon laten komen, maar daar kom ik het ook niet meer tegen...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
pistole schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Is dat nog te vinden dan? Ik heb een jaar of twee nog een kilo via Amazon laten komen, maar daar kom ik het ook niet meer tegen...
https://amzn.eu/d/bkiSu6j

En bv bij de Sligro zie ik het ook altijd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kurkentrekker schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:24:
[...]

De ingredientenlijst met werkzame stoffen is identiek. Daar had ik natuurlijk wel naar gekeken.
Maar dan nog... is de concentratie van die stoffen wellicht anders?

Er staat wellicht iets op de in de trant van ' x% wasactieve stoffen'. Maar wordt de concentratie daarvan ook vermeld?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:13:
@Kurkentrekker

Je wast op te lage temperaturen of je element is helemaal verkalkt zodat de machine niet meer op de juiste temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kurkentrekker schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Ik hoef niets te besparen, 3,69 voor twee maanden vaatwassen is niet een kostenpost waar ik de oorlog mee ga winnen ;-)
Jij wellicht niet. Maar minder chemicaliën in het rioolwater is ook een besparing! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Jij wellicht niet. Maar minder chemicaliën in het rioolwater is ook een besparing! :Y
Als dat zo zou zijn dan had de marketingafdeling van jumbo het heus niet nagelaten om dat even te benadrukken met een eco-tekentje, een blaadje of een groen bloempje en een mooie slogan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Je wast op te lage temperaturen of je element is helemaal verkalkt zodat de machine niet meer op de juiste temperatuur komt.
Wat heeft de temperatuur van de vaatwasser te maken met de luchtvochtigheid in mijn keukenkastje of voorraadkast? Die folie moet er eerst af bij mijn tabletten.

Ook wel eens zo'n verdwaald tablet gevonden in de voorraadkast om de WC mee schoon te bruisen. Die moet je uit de folie persen en vervolgens doet ie niks meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Wat heeft de temperatuur van de vaatwasser te maken met de luchtvochtigheid in mijn keukenkastje of voorraadkast? Die folie moet er eerst af bij mijn tabletten.
offtopic:
Excuses dan, jou vraag/opmerking niet goed gelezen

Om dit te voorkomen hebben wij een voorraaddoos gekocht bij de action, een kartonnen verpakking trekt vocht aan zo ook de inhoud, plastic namelijk niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBwRTnclHIsYpItNuQ4WZ-vli9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RYCQ88G158sleaR7e11kdfE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dit is al een poosje zo trouwens, maar 2 sneden wit tijgerbrood van AH passen ineens netjes naast elkaar in m'n broodrooster. Eerder paste dat niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKeVPXeRrZQM8zcS74Fey8RLZD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYLhLbfFgWfiMFEnRk7rZSjT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
ehtweak schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Correct.

De 'inslag' moet niet ver boven de 20% gaan komen, anders kun je je toko wel sluiten.
(heb zelf jarenlang achter de schermen bij o.a. Krasnapolsky gewerkt)

De directeur zei voor de grap wel eens:
De koffie en het koekje krijg je gratis. Je betaalt om te mogen/kunnen zitten, voor het kopje/schotel(afwassen), de energiekosten, de personeelskosten, het pand, de locatie, verzekeringen, security, ICT, enzovoorts. :)
Ik zeg altijd tegen mensen die klagen over de zogenaamde hoge marges dat ze dan gewoon zelf zo'n bedrijf moeten beginnen en dezelfde kwaliteit leveren voor veel minder geld. Daar moet toch een markt voor zijn..... Niemand is het ooit zelf gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
CuBras schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Slim van die fabrikant. Als je weet dat de klanten liever minder betalen dan kwaliteit krijgen dan lever je gewoon mindere kwaliteit. Het is redelijk bekend dat Nederlanders culinaire barbaren zijn. Zelf in Engeland heb je veel meer keuze aan kwalitatief veel betere producten. Je ziet daar nog veel meer echte slagers bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Frame164 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:26:
[...]

Slim van die fabrikant. Als je weet dat de klanten liever minder betalen dan kwaliteit krijgen dan lever je gewoon mindere kwaliteit. Het is redelijk bekend dat Nederlanders culinaire barbaren zijn. Zelf in Engeland heb je veel meer keuze aan kwalitatief veel betere producten. Je ziet daar nog veel meer echte slagers bijvoorbeeld.
Ok je argument om Nederlanders als culinaire barbaren te onderbouwen gebruik je als voorbeeld Engeland.
Gebruik dan België daar weten ze beter wat lekker is.

In Engeland weten ze heus ook wel wat lekker is net zoals in Nederland maar de gemiddelde Engelsman eet zeg maar niet de schijf van 5 tenzij je Ketchup als groente ziet...

In Engeland hebben ze na Brexit vollop last van krimpflatie. Naast de reguliere inflatie hebben veel fabrikanten moeite om grondstoffen aan te kopen door gedoe aan de grens en daardoor hogere prijzen.

En intern krijgen ze de oogst niet gedaan door het ontbreken van seizoensarbeiders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Ok je argument om Nederlanders als culinaire barbaren te onderbouwen gebruik je als voorbeeld Engeland.
Gebruik dan België daar weten ze beter wat lekker is.
Ik vindt dat hele culinaire barbaren verhaal sowieso altijd wat overtrokken. Alsof Italianen elke dag thuis pasta maken, of dat Fransen elke dag verse croissants maken (de meeste komen daar ook gewoon uit de fabriek). Ook daar gaat het grote deel van de bevolking voor gemak en lage kosten. Misschien dat de verhoudingen wat anders zijn tussen 'culinaire barbaren' en 'niet culinaire barbaren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Ik vindt dat hele culinaire barbaren verhaal sowieso altijd wat overtrokken. Alsof Italianen elke dag thuis pasta maken, of dat Fransen elke dag verse croissants maken (de meeste komen daar ook gewoon uit de fabriek). Ook daar gaat het grote deel van de bevolking voor gemak en lage kosten. Misschien dat de verhoudingen wat anders zijn tussen 'culinaire barbaren' en 'niet culinaire barbaren'.
Zelfde soort generalisaties zoals dat Nederlanders zo tolerant zijn....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:48

Dennis1812

Amateur prutser

Roombeter gaan we in elk geval niet meer tegenkomen.
Verzin alsjeblieft nieuwe namen voor nieuwe producten. Margarine snapt iedereen.
Zeg dan margarine met een zachte twist ofzo.

https://www.nd.nl/varia/v...-schappen-beslist-rechter

Geld voor veel van de vegan spullen.
Soms is de verpakking overduidelijk groen en merk overduidelijk. Maar dat is niet altijd meer helaas .

Ja, beter voor de wereld. Maar ik stoor mij er toch aan. Ik weet dat iedereen tegenwoordig is wie of wat geïdentificeerd wordt. En een varken kan zich als een paddenstoel identificeren. Maar dat wil niet zeggen dan ik paddenstoelen shoarma wil hebben.
Leg dat gewoon bij de groenten. Het zijn groenten. Het is geen vlees.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Denk dat jij denkt dat margarine 100% plantaardig is, maar dat is dus niet zo.

Het is een
product dat wordt verkregen uit plantaardige en/of dierlijke vetten, met een vetgehalte van ten minste 80 % en ten hoogste 90 %.
Dus je kan prima margarine gelabeld hebben als het 80% reuzel, of ossewit bevat of gecombineerd met palm of geharde raap. Als het maar hard is bij 20 graden.

In dit geval is dat roombeter 82% plantaardig vet en wat plantaardige toevoegingen. Dus ze mogen het als plantaardig labellen maar ook aan "plantaardig" zitten eisen: er mag bv tot 2% dierlijk vet in zitten.

https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32013R1308

Het is met alles in de wereld lobby is sterk en deze wetten komen uit de tijd dat de CDU en CDA nog de boer op gingen in Europa. (Pun intended).

Zelfde lobby verhaal over olijfolie. Zo'n beetje een goddelijk product voor foodies en Zuid Europeanen. Dus boeken vol over benamingen en regels. Terwijl de maffia vrolijk zonnebloem olie mengt met chlorofyl en het verkoopt als virgin olijfolie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:38
Viel me van de week op.
Wij zijn bij de albert heijn van coolbest afgestapt en naar het vergelijkbare huismerk gegaan.
Voorheen was het prijsverschil om en nabij 60 cent (1.29 vs 1.89). (prijzen gegokt maar het verschil was aanzienlijk).
Afgelopen weekend keek ik even, verschil is nog maar een dubbeltje tussen het huismerk en de originele coolbest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53
Dennis1812 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:32:
Verzin alsjeblieft nieuwe namen voor nieuwe producten. Margarine snapt iedereen.

Soms is de verpakking overduidelijk groen en merk overduidelijk. Maar dat is niet altijd meer helaas .

Ja, beter voor de wereld. Maar ik stoor mij er toch aan. Ik weet dat iedereen tegenwoordig is wie of wat geïdentificeerd wordt. En een varken kan zich als een paddenstoel identificeren. Maar dat wil niet zeggen dan ik paddenstoelen shoarma wil hebben.
100 punten. Misschien moeten we af van het idee dat we het vega spul zo erg op vlees moeten laten lijken... In mijn beleving is het altijd net niet. Leg het vega spul gewoon bij de groentenafdeling, voor diegenen die het wel lekker vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online

Er staat 'Room' in, en dat mag blijkbaar alleen als het een zuivelproduct is. Ik vrees dat de Rooms-katholieke kerk nu een probleem heeft, ik ben nu al in de war. Dat heilige water wat ze daar verkopen komt in de verste verte niet in de buurt van een goed glas melk!
En mijn Roomba robot-stofzuiger komt ook al jaren geen boter uit. Hoe zit dat dan?

Laatst sliep ik in een hotel en de room-service kwam alleen maar champagne brengen, ook al zo'n plantaardige farce! Nergens een goed glas melk te krijgen. Schandalig, daar boek ik dus ook nooit meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurkentrekker op 24-07-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

Quad

Doof

Ik ben zelf erin getrapt dat ik dacht roomboter te kopen. Qua smaak was het gewoon goed en is het wel opgegaan, maar je voelt je wel genaaid achteraf als je erachter komt. Verder wel eens.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:53
Het is weer vakantie tijd dus...ik merk dat het supermarkt vlees vele malen beter is in Duitsland dan in NL. Vooral de hamburgers, die smaken nog naar rund ipv bs kruiden en water. Tot voor 2 jaar terug kon je in NL nog 98% rund hamburgers tegenkomen in de supermarkt nu niet meer, wel in Duitsland.
Het is bizar waar supermarkten in NL mee weg komen.
Mijn zoontje koopt ook graag de lego magazines in Duitsland 5,99 ipv 7,99.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 07:21
Quad schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Ik ben zelf erin getrapt dat ik dacht roomboter te kopen. Qua smaak was het gewoon goed en is het wel opgegaan, maar je voelt je wel genaaid achteraf als je erachter komt. Verder wel eens.
Ik zou mij ook genaaid voelen als ik een product per ongeluk gekocht had waar geen dierenleed achter schuilt :P

Weer een mooi spelletje gespeeld door de zuivellobby. En ondertussen blije koeien op de verpakkingen plaatsen, hah. Idem ditto als het gaat om labvlees. Er zijn mensen die geloven dat vlees waarvoor een dier vermoord is, beter/fijner/positiever is dan een stukje kweekvlees. Elke gek zijn gebrek…

Supermarkten in Europa maken sinds enkele jaren torenhoge winsten. Zij verschuilen zich achter prijsverhogingen vanuit de leveranciers, waardoor de boodschappen duurder geworden zijn. Maar kijkende naar wat rapportages en jaarverslagen zie je al snel dat de EBITDA’s ook gestegen zijn. Des te blijer dat we onze eigen groente en fruit kweken in onze tuin en we daarmee een gezin van vijf personen een groot deel van het jaar kunnen voeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Cobb schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:45:
Het is weer vakantie tijd dus...ik merk dat het supermarkt vlees vele malen beter is in Duitsland dan in NL. Vooral de hamburgers, die smaken nog naar rund ipv bs kruiden en water. Tot voor 2 jaar terug kon je in NL nog 98% rund hamburgers tegenkomen in de supermarkt nu niet meer, wel in Duitsland.
Haha leuk ja... Vorige maand weer eens op vakantie geweest in de buurt van mijn schoonzus (noorwegen). Elke keer als ik daar ben maak ik dezelfde fout als ik ga koken.... Ik koop teveel vlees :D Schoonzus vroeg nog... waarom doe je zoveel gehakt in het eten? Ja, in nederland verschrompeld de gemiddelde bak gehakt voor een groot deel door alle toevoegingen.... In noorwegen niet. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 22:35
Cobb schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:45:
Nederland staat er internationaal om bekend om prijs boven kwaliteit te stellen. Aangezien eten wel veilig moet zijn, krijg je eten zonder smaak. Meest opvallende voorbeelden vind ik ons brood en tomaten. Wat een armoede.
Maar als je dus wel echt kwaliteit wil, zul je meer moeten uitgeven. Voor vlees kom je makkelijk op 2x de supermarkt prijs uit als je iets lekkers wil.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:41
Kurkentrekker schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Er staat 'Room' in, en dat mag blijkbaar alleen als het een zuivelproduct is. Ik vrees dat de Rooms-katholieke kerk nu een probleem heeft, ik ben nu al in de war. Dat heilige water wat ze daar verkopen komt in de verste verte niet in de buurt van een goed glas melk!
En mijn Roomba robot-stofzuiger komt ook al jaren geen boter uit. Hoe zit dat dan?

Laatst sliep ik in een hotel en de room-service kwam alleen maar champagne brengen, ook al zo'n plantaardige farce! Nergens een goed glas melk te krijgen. Schandalig, daar boek ik dus ook nooit meer.
Lekker flauw maar ze hebben gewoon een punt, het is misleidend. Lees het bericht hierboven van iemand die erin trapte en daarnaast kwam mijn vrouw er vorige week ook mee aanzetten, of ik roomboter wou.

Pure manipulatie om meer te verkopen en dat mag van mij prima verboden worden.

Als je zo trots bent op je product (wat een producent zou moeten zijn) presenteer dan ook de goede kwaliteiten i.p.v. het te vermommen als iets anders. Net zoals met die kant en klare nep vlees vega producten, die als zwaar bewerkt voedsel ook vaak ongezond zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Nopheros op 24-07-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

Quad

Doof

Orangelights23 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Ik zou mij ook genaaid voelen als ik een product per ongeluk gekocht had waar geen dierenleed achter schuilt :P
Het melkveebedrijf van mijn schoonzus levert melk aan AH, als ik zie hoe ze daar met de dieren omgaan, nee daar zie ik geen dierenleed voor een goed zuivelproduct. En ja, je wordt gewoon genaaid door dit alternatief als je door een kleine woordspeling hetzelfde denkt te krijgen dan je had verwacht.
Weer een mooi spelletje gespeeld door de zuivellobby. En ondertussen blije koeien op de verpakkingen plaatsen, hah. Idem ditto als het gaat om labvlees. Er zijn mensen die geloven dat vlees waarvoor een dier vermoord is, beter/fijner/positiever is dan een stukje kweekvlees. Elke gek zijn gebrek…
Vegetarisch voedsel is geen vlees, punt. Het is wel een alternatief op vlees, waardoor mensen een keuze kunnen maken.
Ik zie het slachten van vee niet als moord maar als product om ons van voedsel te voorzien.
Supermarkten in Europa maken sinds enkele jaren torenhoge winsten. Zij verschuilen zich achter prijsverhogingen vanuit de leveranciers, waardoor de boodschappen duurder geworden zijn. Maar kijkende naar wat rapportages en jaarverslagen zie je al snel dat de EBITDA’s ook gestegen zijn. Des te blijer dat we onze eigen groente en fruit kweken in onze tuin en we daarmee een gezin van vijf personen een groot deel van het jaar kunnen voeden.
Ik denk dat ik het met je eens bent dat supermarkten een te hoge machtspositie hebben. Fijn dat jij een moestuin hebt. d:)b

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sowieso kappen met die nep namen. Vegetarische kip bijvoorbeeld, is dat een kip die uit principe geen wormen en insecten wil eten?

Maar ook de rotzooi die men er soms in stopt. Ons oudste kind heeft lactose intolerantie, kwam elke keer van de KDV met buikpijn en diarree ondanks de lactose-arme melk die we daar in de koelkast hadden staan. Wat bleek... ze smeerden brood met A-merk margarine waar lactose aan was toegevoegd.
Maar ook al die frisdranken waar ze melk als zoetstof in verwerken om onder de suikertaks uit te komen... weg met die troep. Zelfs Appelsientje doet er tegenwoordig aan mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 07:21
@Quad Fijn voor je zus, net zo fijn als mijn moestuin op mijn paar hectare grond. Echter: zuivel en dierenleed gaan hand in hand. Dat niet inzien of erkennen laat al zien hoe je beïnvloed bent. Niet alleen jij hoor, veel mensen zijn hiermee opgegroeid en staan door hun gesloten mindset niet open voor andere inzichten. En dan ga ik nog geen eens in op je mening dat dieren een product zijn…
Nopheros schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Lekker flauw maar ze hebben gewoon een punt, het is misleidend. Lees het bericht hierboven van iemand die erin trapte en daarnaast kwam mijn vrouw er vorige week ook mee aanzetten, of ik roomboter wou.

Als je zo trots bent op je product (wat een producent zou moeten zijn) presenteer dan ook de goede kwaliteiten i.p.v. het te vermommen als iets anders. Net zoals met die kant en klare nep vlees vega producten, die als zwaar bewerkt voedsel ook vaak ongezond zijn.
Je vergeet iets in je vergelijking: veel Nederlanders zijn maar gewoon en eenvoudig. Dat betekent dat heel veel gezinnen elke dag aardappels, groentes en vlees eten. Om hen te helpen gezonder en duurzamer te leven, wordt vegavlees aangeboden.

Behalve Duitsland is nergens anders in Europa het aanbod vleesvervangers zo hoog als in Nederland. Ik woon in Zweden en ben vaak voor mijn werk in Noorwegen en Denemarken. In alle drie deze landen heb je slechts een paar hamburgers, vegagehaktballen en met geluk een schnitzel. Het hele vega schap is 3 meter breed en 1.5 meter hoog, waar in een standaard Nederlandse buurtsuper makkelijk het dubbele of drievoudige is qua aanbod.

En vleesvervangers zijn in de basis niet zo heel ongezond, zeker niet als je het vergelijkt met het product wat het dient te vervangen. Veel mensen die geen vlees eten, eten ook niet zo vaak vleesvervangers, het is vooral een gemaksdingetje om de eenvoudige, conservatieve en traditionele consument in Nederland te helpen om betere keuzes te maken.

Niet mijn mening overigens, maar van de wetenschap.

[ Voor 9% gewijzigd door Orangelights23 op 24-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Van mij mag er op de verpakking van samengesteld vlees ook een duidelijk kenmerk. Zet daar ook lekker "culinair" op ofzo zodat het makkelijk te ontwijken is. :+

Vooral als je in een onbekende supermarkt of een gedrocht als Jumbo foodmarkt loopt ben je ontiegelijk veel tijd kwijt aan het uitvogelen van wat er sinds je laatste bezoek allemaal verzonnen is.

---

Als ik melk (en boter) ga halen dan sta ik wel eens naar de koeien te kijken, maareh ik kan niet opmaken of die wel of niet vrolijk zijn. Maakt mij eigenlijk ook niet uit, ik consumeer ook (graag) kalfsvlees.

Ik heb wel de blije kop van een boer op een fles zien staan. Echt zo'n supermarkt product waarvan ik mij afvraag hoeveel van het verhaal daadwerkelijk waarheid is.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Nopheros schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Natuurlijk is het flauw, zo was het ook bedoeld. Maar goed, ingaand op je punt: die hele supermarkt hangt aan elkaar van manipulatie. Van de plek waar de producten staan tot de geur in de winkel. Elk etiket is een bepaalde mate van bedrog: koffiebonen met zo'n blije Colombiaan erop? Aardbeiensap met 1% aardbei? En de vleesindustrie kan er ook wat van: Blije kip? Laat me niet lachen, voor elke blije kip is er een mannetjeskuiken de versnipperaar in gegaan. 'Beter leven'? Ja, beter dan de ondergrens maar nog steeds gewoon productievee dat wordt geslacht terwijl het daar waarschijnlijk niet mee eens is.

Niet om nu de vlees versus vega discussie aan te wakkeren, maar het argument dat 'vegetarische kipstuckjes' of 'roombeter' misleidend zijn is een beetje vreemd als de vleesindustrie dat soort dingen wel gewoon mag doen. En dan kun je zeggen 'mijn slager bedriegt anders niet', of 'de biologische kleine boer bij mij in het dorp heeft het wél goed voor elkaar'. Dat klopt vast ook, maar er is naast die kleine clubs nog voldoende misleiding gaande in de vee-industrie.

Het zou goed zijn als mensen etiketten gewoon goed gaan lezen, zodat men weet wat er in een product zit. En daarbij een beetje common sense, dus dat je van een product waar met reuzeletters 'de vegetarische slager' op staat niet verwacht dat je echt vlees krijgt. Of dat je bij een blik kokosmelk niet denkt dat die koe een tijdje tussen de palmbomen heeft staan grazen, ofzo.

En om etiketten beter leesbaar te maken zou ik willen voorstellen dat het verschil tussen de grootste en de kleinste letter op een etitket nooit meer dan 50% mag zijn. Moet je eens opletten hoe duidelijk die etiketten dan ineens gaan worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Raymond P schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:49:
Van mij mag er op de verpakking van samengesteld vlees ook een duidelijk kenmerk. Zet daar ook lekker "culinair" op ofzo zodat het makkelijk te ontwijken is. :+

Vooral als je in een onbekende supermarkt of een gedrocht als Jumbo foodmarkt loopt ben je ontiegelijk veel tijd kwijt aan het uitvogelen van wat er sinds je laatste bezoek allemaal verzonnen is.

---

Als ik melk (en boter) ga halen dan sta ik wel eens naar de koeien te kijken, maareh ik kan niet opmaken of die wel of niet vrolijk zijn. Maakt mij eigenlijk ook niet uit, ik consumeer ook (graag) kalfsvlees.

Ik heb wel de blije kop van een boer op een fles zien staan. Echt zo'n supermarkt product waarvan ik mij afvraag hoeveel van het verhaal daadwerkelijk waarheid is.
"Mijn melk zo van boer Guus" mag dan wat dierlijker zijn dan de vegan amandelmelk, maar als men dan al valt over een product als Roombeter, valt er hier ook nog wel één en ander aan te merken.

Overigens heb ik er geen moeite mee dat er op de naamgeving wordt gelet. "Kipstuckjes" vind ik persoonlijk ook tenenkrommend. Het is geen kip. Dat het de structuur en smaak dient te benaderen, is natuurlijk een ander geval. Maar vergeet niet dat ook de alternatieven worden geproduceerd door commerciële bedrijven, die ook gewoon baat hebben bij misleiding.

Wat genept worden betreft: Hier ben je als consument ook wel zelf een beetje bij. Wie lezen kan heeft zo een zeker voordeel. Wat mij persoonlijk ook erg stoort is hoe men gerust 25% water tegen vlees kan gooien, en het nog steeds "ham" mag noemen.

Wat dat betreft zou men nog wel een stukje strenger mogen worden, juist om al die aangelengde producten duidelijker op te laten vallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Cid Highwind op 24-07-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-10 20:39

vrotogel

leest vooral mee

Naast het feit dat die lettertjes op het etiket zonder vergrootglas al niet zijn te lezen is de benaming van ingrediënten nou ook niet bepaald duidelijk. Er wordt van alles gedaan om zoveel mogelijk mist te creëren en daarnaast ook nog eens de suggestie gewekt dat het product eigenschappen bezit die het niet heeft. Ik probeer daarom zo weinig mogelijk A-merken te kopen want dan weet je in veel gevallen vrij zeker dat je vooral betaalt voor reclame en marketing en in mindere mate voor de ingrediënten van het product.

En de manipulatie in de supermarkt is iets wat al heel erg lang gaande is. Goedkope producten (of lage marge producten) staan op slecht zichtbare en bereikbare plekken in het schap terwijl de producten met een goede marge duidelijk zichtbaar en makkelijk bereikbaar zijn. Ook op displays waar aanbiedingsproducten worden aangeboden staan vaak producten die niet in de aanbieding zijn en waar je de hoofdprijs voor betaalt.

Een paar voorbeelden van ergernissen:
- specerijen bevatten grotendeels zout, vooral Verstegen is daar goed in
- aardbeien worden aangeboden in steeds kleinere hoeveelheden, vroeger overal 500 gram nu in bepaalde supermarkten 400 gram
- de veel halen minder betalen aanbiedingen, wat moet ik met 4 potten van iets waar ik er 1 van gebruik per maand, geef korting op 1
- laurierblaadjes in Nederland zijn voorzien van een laagje goud, in Duitsland betaal je ongeveer 10 % van wat je in Nederland betaalt
- het aanbieden van bijvoorbeeld Alle Norton wijnen 25% korting, alleen aan de kassa blijkt dat jouw gekochte Norton wijn er niet tussen stond
- roomboter is tegenwoordig volkomen niet smeerbaar omdat koeien palmvet bijgevoerd krijgen want dan is de melk vetter dus duurder

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
vrotogel schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:32:

- het aanbieden van bijvoorbeeld Alle Norton wijnen 25% korting, alleen aan de kassa blijkt dat jouw gekochte Norton wijn er niet tussen stond
Met uiteraard ergens onderaan '* uitgezonderd de favoriete smaak van @vrotogel ' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Cid Highwind schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:24:
[...]

"Mijn melk zo van boer Guus" mag dan wat dierlijker zijn dan de vegan amandelmelk, maar als men dan al valt over een product als Roombeter, valt er hier ook nog wel één en ander aan te merken.
Eens, ik val er dan ook over. En dan vooral omdat wat in die flesjes zit vergelijkbaar is met wat ik zelf bij de boer haal.
Waarom mag die andere meuk ook melk heten? Krijgt Guus ook meer centjes? Waarom heeft Guus geen literfles en die andere boerin met het hoofd op de fles wel?
En boven alles, zou Guus weten dat z'n mooie biomelk bijna lauw (zeker >10°C) in het koelvak staat?

@vrotogel Wat betreft de smeerbaarheid van boter: als dat belangrijk is kan je grasboter nemen. Minder fantastisch als je richting de patisserie gaat, het aanbod van verschillende soorten boter is dan ook logisch.
Let wel, zeker in de winter koop je in de supermarkt grasboter die uit de diepvries komt.

Die goedkope knetterharde hagelwitte boter komt van albino uberkoeien die geen daglicht te zien krijgen en aan een palmvet gebruikt frituurvet infuus liggen ofzo, het verhaal daarachter ben ik ook wel benieuwd naar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:06

-tom-562

Oliesjeik

vrotogel schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:32:
Naast het feit dat die lettertjes op het etiket zonder vergrootglas al niet zijn te lezen is de benaming van ingrediënten nou ook niet bepaald duidelijk. Er wordt van alles gedaan om zoveel mogelijk mist te creëren en daarnaast ook nog eens de suggestie gewekt dat het product eigenschappen bezit die het niet heeft. Ik probeer daarom zo weinig mogelijk A-merken te kopen want dan weet je in veel gevallen vrij zeker dat je vooral betaalt voor reclame en marketing en in mindere mate voor de ingrediënten van het product.

En de manipulatie in de supermarkt is iets wat al heel erg lang gaande is. Goedkope producten (of lage marge producten) staan op slecht zichtbare en bereikbare plekken in het schap terwijl de producten met een goede marge duidelijk zichtbaar en makkelijk bereikbaar zijn. Ook op displays waar aanbiedingsproducten worden aangeboden staan vaak producten die niet in de aanbieding zijn en waar je de hoofdprijs voor betaalt.

Een paar voorbeelden van ergernissen:
- specerijen bevatten grotendeels zout, vooral Verstegen is daar goed in
- aardbeien worden aangeboden in steeds kleinere hoeveelheden, vroeger overal 500 gram nu in bepaalde supermarkten 400 gram
- de veel halen minder betalen aanbiedingen, wat moet ik met 4 potten van iets waar ik er 1 van gebruik per maand, geef korting op 1
- laurierblaadjes in Nederland zijn voorzien van een laagje goud, in Duitsland betaal je ongeveer 10 % van wat je in Nederland betaalt
- roomboter is tegenwoordig volkomen niet smeerbaar omdat koeien palmvet bijgevoerd krijgen want dan is de melk vetter dus duurder
(gedroogde) kruiden/specerijen(mixen) moet je sowieso niet in de supermarkt kopen, daar betaal je zo een factor 10x te veel. Gewoon halen bij de toko

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:29
Cid Highwind schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Overigens heb ik er geen moeite mee dat er op de naamgeving wordt gelet. "Kipstuckjes" vind ik persoonlijk ook tenenkrommend. Het is geen kip. Dat het de structuur en smaak dient te benaderen, is natuurlijk een ander geval. Maar vergeet niet dat ook de alternatieven worden geproduceerd door commerciële bedrijven, die ook gewoon baat hebben bij misleiding.

Wat genept worden betreft: Hier ben je als consument ook wel zelf een beetje bij. Wie lezen kan heeft zo een zeker voordeel. Wat mij persoonlijk ook erg stoort is hoe men gerust 25% water tegen vlees kan gooien, en het nog steeds "ham" mag noemen.

Wat dat betreft zou men nog wel een stukje strenger mogen worden, juist om al die aangelengde producten duidelijker op te laten vallen.
Over de naamgeving valt inderdaad te twisten. Melk in de supermarkt zou eigenlijk ook geen melk meer genoemd mogen worden. Er is weinig over van het oorspronkelijke product dat via de uiers de koe verlaat. Belangrijke bestanddelen zijn verwijderd en in allerlei andere producten en ingrediënten terecht gekomen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:01
Raymond P schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Eens, ik val er dan ook over. En dan vooral omdat wat in die flesjes zit vergelijkbaar is met wat ik zelf bij de boer haal.
Waarom mag die andere meuk ook melk heten? Krijgt Guus ook meer centjes? Waarom heeft Guus geen literfles en die andere boerin met het hoofd op de fles wel?
En boven alles, zou Guus weten dat z'n mooie biomelk bijna lauw (zeker >10°C) in het koelvak staat?
Toevallig vanuit mijn werk weet ik wat meer van Mijn Melk.
Het zijn hele aparte installaties die per boerderij worden neergezet. Die van Guus was 1 van de eerste en daar was op 800 ml ingezet.
Degene daarna kwamen dus met liter flessen. Verder heeft Guus dus ook bio melk dus is iets duurder.
Het apparaat De Lely Orbiter (waar dit product vandaan komt) is van bedrijf Lely, waar Guus dus heel toevallig de Directeur Business Development van is.

Eventueel zou je ook Elke Melk kunnen halen, beetje de concurrent van Mijn Melk op dat vlak.
Joris748 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Over de naamgeving valt inderdaad te twisten. Melk in de supermarkt zou eigenlijk ook geen melk meer genoemd mogen worden. Er is weinig over van het oorspronkelijke product dat via de uiers de koe verlaat. Belangrijke bestanddelen zijn verwijderd en in allerlei andere producten en ingrediënten terecht gekomen.
Uuh? Geen idee hoor maar zoveel wordt er niet met gewone halfvolle of volle melk gedaan.

In het kort ongeveer: Standaardiseren, homogeniseren en verhitten. That's it.

Standaardiseren is vooral omdat een koe door de week/maand/jaar iets ander melk geeft.
En de consument wil graag ALTIJD hetzelfde (de reden dat we kaas ook 'verven'). Je ontroomt (vet eruit halen) en voegt daarna weer toe wat je nodig hebt voor je type melk (mager, halfvol, vol).
Homogeniseren doe je om te zorgen dat vet niet 'opdrijft' en in oplossing blijft.
Daarna verhitten (UHT melk of 'verse' melk), afkoelen en verpakken.

Farm Dairy in Lelystad maakt VEEL dagverse zuivel voor de supermarkten.

Vooral wei wat vanuit kaas productie komt wordt gebruikt voor de bestandsdelen. Je zou kunnen zien dat de kaas een bijproduct is en wei het hoofdproduct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

pingkiller schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:28:
Nederland staat er internationaal om bekend om prijs boven kwaliteit te stellen. Aangezien eten wel veilig moet zijn, krijg je eten zonder smaak. Meest opvallende voorbeelden vind ik ons brood en tomaten. Wat een armoede.
Maar als je dus wel echt kwaliteit wil, zul je meer moeten uitgeven. Voor vlees kom je makkelijk op 2x de supermarkt prijs uit als je iets lekkers wil.
Brood :?
Misschien het goedkope supermarktbrood. Over het algemeen is Nederlands brood het betere brood in de wereld, zeker van de ambachtelijke bakkers. Toeristen hebben het altijd over ons goede brood, gebak en chocolade. Dat zijn ongeveer de enige types voedsel in de wereld waar wij nog mee scoren. Goede ambachtelijke patat wellicht

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Raymond P schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Voor mij begint het al met de misleiding dat hier (hopelijk) koemelk wordt verkocht als de persoonlijke melk van meneer Guus...
-tom-562 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:56:
[...]

(gedroogde) kruiden/specerijen(mixen) moet je sowieso niet in de supermarkt kopen, daar betaal je zo een factor 10x te veel. Gewoon halen bij de toko
Je kan via de website van de fabrikant de ingredientenlijst ophalen en zelf je specerijenmix maken. Waarschijnlijk wel wat duurder, maar veel lekkerder en een stuk minder zout. Zoutloos eten is niks voor mij, maar Verstegen maakt het wel erg bont.

Zout is sowieso een kruid noch een specerij en heeft daar eigenlijk sowieso niks in te zoeken. Laat staan in de verhoudingen zoals aangeboden. Maar ook daar geldt natuurlijk dat je hier als consument bij bent. Het staat netjes in procenten aangegeven.

Daarnaast is het altijd oppassen dat de geadverteerde smaakmaker niet slechts in homepatische hoeveelheden is toegepast, ook bij andere producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 19:09

Honesty

kattenneus!

Cid Highwind schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:11:
Je kan via de website van de fabrikant de ingredientenlijst ophalen en zelf je specerijenmix maken. Waarschijnlijk wel wat duurder, maar veel lekkerder en een stuk minder zout. Zoutloos eten is niks voor mij, maar Verstegen maakt het wel erg bont.

Zout is sowieso een kruid noch een specerij en heeft daar eigenlijk sowieso niks in te zoeken. Laat staan in de verhoudingen zoals aangeboden. Maar ook daar geldt natuurlijk dat je hier als consument bij bent. Het staat netjes in procenten aangegeven.

Daarnaast is het altijd oppassen dat de geadverteerde smaakmaker niet slechts in homepatische hoeveelheden is toegepast, ook bij andere producten.
Goede tips alleen volgens mij is losse kruiden veel goedkoper op lange termijn dan mixen of pakjes. Natuurlijk als je de eerste curry maakt en je moet van alle kruiden een doosje kopen ben je een vermogen kwijt maar hoe langer je kookt hoe vaker kruiden al hebt.
Zoutloos eet ik al jaren(alleen op ei en aardappels) omdat mijn vrouw hoge bloeddruk heeft en valt wel mee. Je went er aan en je leert andere kruiden te gebruiken.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 19:28

Punkrocker

Mostly harmless

Kurkentrekker schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:04:
[...]

Niet om nu de vlees versus vega discussie aan te wakkeren, maar het argument dat 'vegetarische kipstuckjes' of 'roombeter' misleidend zijn is een beetje vreemd als de vleesindustrie dat soort dingen wel gewoon mag doen. En dan kun je zeggen 'mijn slager bedriegt anders niet', of 'de biologische kleine boer bij mij in het dorp heeft het wél goed voor elkaar'. Dat klopt vast ook, maar er is naast die kleine clubs nog voldoende misleiding gaande in de vee-industrie.
...
De slager bedriegt ons wel. Een slavink bevat geen vinkenvlees en al helemaal geen sla :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Punkrocker schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:45:
[...]

De slager bedriegt ons wel. Een slavink bevat geen vinkenvlees en al helemaal geen sla :+
Maar hij heeft hem wel geslagen. :P

Verder snap ik de obsessies niet dat namaak vlees perse dezelfde naam als vlees moet hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 24-07-2024 12:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Quad schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Het melkveebedrijf van mijn schoonzus levert melk aan AH, als ik zie hoe ze daar met de dieren omgaan, nee daar zie ik geen dierenleed voor een goed zuivelproduct. En ja, je wordt gewoon genaaid door dit alternatief als je door een kleine woordspeling hetzelfde denkt te krijgen dan je had verwacht.

[...]

[...]
Ben benieuwd onder welke naam dat in de schappen staat bij AH dat is? Kan/mag je dat vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 19:09

Honesty

kattenneus!

Punkrocker schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:45:
[...]

Sla denk ik niet maar vink sluit ik niet uit,

vroeger weleens verhalen gehoord over varkensvlees met paardenbloed ipv file american, naast misleiding ook nog eens levensgevaarlijk met oog op ziektes.

Verder vind ik dat er best onderscheid gemaakt mag worden tussen misleiding(de roombeters van deze wereld) puur voor het geld en vleesvervangers voor het gemak zodat men weet welk product ipv vlees gebruikt kan worden. Denk toch dat we binnen 50 jaar terug gaan naar een wereld dat vlees geen opvulling meer is maar echt een klein stukje voor erbij en niet meer hoofdingrediënt.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:43:
Sowieso kappen met die nep namen. Vegetarische kip bijvoorbeeld, is dat een kip die uit principe geen wormen en insecten wil eten?

Maar ook de rotzooi die men er soms in stopt. Ons oudste kind heeft lactose intolerantie, kwam elke keer van de KDV met buikpijn en diarree ondanks de lactose-arme melk die we daar in de koelkast hadden staan. Wat bleek... ze smeerden brood met A-merk margarine waar lactose aan was toegevoegd.
Maar ook al die frisdranken waar ze melk als zoetstof in verwerken om onder de suikertaks uit te komen... weg met die troep. Zelfs Appelsientje doet er tegenwoordig aan mee.
Via ZDF is er een programma wat heet: ZDFBesserEsser. Daar speelt Sebastiaan Lege een hoofdrol in. Hij was voormalig productontwikkelaar en laat uitgebreidt zien hoe producenten bezig zijn met het bedonderen van de consument.

Hij maakt dan ook af&toe in eigen keuken/labaratorium producten na. Als je ziet wat er allemaal voor rotzooi in gaat dan schrik je je echt een hoedje.

Voor degenen die het graag eens willen bekijken [duitstalig uiteraard ;)]:

https://www.zdf.de/dokume...e&at_specific=besseresser

https://www.youtube.com/@ZDFbesseresser/videos

Een special over de grootste vega fabrikant van Duitsland. Om stil van te worden:

https://www.zdf.de/dokume...genwalder-muehle-100.html

[ Voor 7% gewijzigd door RCBL op 24-07-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Voor mij begint het al met de misleiding dat hier (hopelijk) koemelk wordt verkocht als de persoonlijke melk van meneer Guus...

[...]
Tjah, tot wanneer is het persoonlijke melk? Als er een DeLaval (of ander vrijwillig melksysteem) staat met door @Hortz genoemde Lely Orbiter erachter en de boer/CEO speelt Farming Simulator 25 achter z'n bureau dan mag 'ie van mij nog wel persoonlijk met z'n kop op de fles. Het proces loopt dan immers van A tot Z op zijn locatie.
Van mij hoeft er niet ambachtelijk met de handen aan een uier getrokken te worden om een "echt" product in de supermarkt te krijgen.
Het product zelf is, ook niet onbelangrijk, voor mij ook vergelijkbaar met wat ik bij de boer haal.

@Hortz Standaardiseren gebeurt volgens mij vooral omdat melkvet best wat oplevert. Ik weet er niet veel vanaf maar afaik is de trend om machines te fabriceren die zo dicht mogelijk bij het daadwerkelijke gewenste vetpercentage komen (race to the bottom). Dat zal niet gebeuren omdat de smaak van de consument zo extreem verfijnd is. :P
Vervolgens ligt er melk in de schappen die voor mij waarneembaar minder (dan wel andere) vetten (en wellicht eiwitten bevatten dan een pak waar exact dezelfde voedingswaarden op te vinden zijn.

Die Elke Melk is degene waarbij op de verpakking staat dat het melk van één koe betreft als ik mij niet vergis. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen buffer tussen koe en fles zit waarbij eea alsnog gemengd wordt, gebeurt dat wel écht op zo'n manier?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RCBL schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Via ZDF is er een programma wat heet: ZDFBesserEsser. Daar speelt Sebastiaan Lege een hoofdrol in. Hij was voormalig productontwikkelaar en laat uitgebreidt zien hoe producenten bezig zijn met het bedonderen van de consument.
Heerlijk programma. En dan die kop van 'm als 'ie weer eens iets in elkaar 'geknutseld' heeft!
Prachtig gewoon. d:)b

Sebastian Lege deckt auf!

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 24-07-2024 13:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
Raymond P schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:06:
[...]

@Hortz Standaardiseren gebeurt volgens mij vooral omdat melkvet best wat oplevert. Ik weet er niet veel vanaf maar afaik is de trend om machines te fabriceren die zo dicht mogelijk bij het daadwerkelijke gewenste vetpercentage komen (race to the bottom). Dat zal niet gebeuren omdat de smaak van de consument zo extreem verfijnd is. :P

Die Elke Melk is degene waarbij op de verpakking staat dat het melk van één koe betreft als ik mij niet vergis. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen buffer tussen koe en fles zit waarbij eea alsnog gemengd wordt, gebeurt dat wel écht op zo'n manier?
Je zit met magere, halfvolle en volle melk vast aan wettelijke eisen qua vetpercentage. Hier heb je niet veel marge in eigenlijk.
Als ik snel zoek vind ik:
  • Volle melk bevat 3,5 procent vet.
  • Halfvolle melk bevat 1,5 tot 1,8 procent vet.
  • Magere melk bevat minder dan 0,5 procent vet.
  • Karnemelk bevat minder dan 1 procent vet.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006982/2016-12-22 - zie artikel 17 als ik het goed heb.
Zuivel staat enigszins vast in de wetten zoals je ziet, maar lang niet alles.

En als je ziet 1,5 tot 1,8% dan kan je nagaan dat ze eerder bij de 1,5% zitten dan de 1,8%.

In rauwe melk zit iets van 3,5% - 4% vet. Je hebt altijd vet teveel tenzij je alleen volle melk maakt (wat niet gebeurd, halfvol wordt meeste verkocht).
Ook bij de kaasmakerijen blijft wel vet/room over van de productie.
En Eiwitten haal je niet zomaar uit de melk, als je die eruit haalt krijg je echt een ander product. Dit blijft er wel inzitten.

Hoe Elke Melk het precies doet weet ik niet, was er altijd wel nieuwsgierig naar. De hoeveelheid wat een koe geeft is gewoon niet handig om mee te werken in een automatisch proces (weinig volume).
Ik verwacht dat ze leidingen/tanks leegdrukken met perslucht om zo alles heen en waar te verplaatsen.
En ja, je zal altijd iets van vermenging hebben/houden want je reinigt niet alles machines tussendoor.

Maar als dat onder een bepaald % is zullen ze dat vast niet erg vinden. Verder zal hier niks wettelijks aanhangen dus is het maar net wat zij acceptabel vinden.

In Duitsland heb je VLOG (Verband Lebensmittel ohne Gentechnik) melk. In principe zou dat niet in aanmerking mogen komen met 'normale' melk. Maar dat krijg je bijna niet voor elkaar in een melkfabriek dus een bepaald % contact is acceptabel (Dit was wat jaren terug < 3%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Heerlijk programma. En dan die kop van 'm als 'ie weer eens iets in elkaar 'geknutseld' heeft!
Prachtig gewoon. d:)b

Sebastian Lege deckt auf!
Da bin ich es mit einverstanden.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Hortz schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:37:
[...]
In Duitsland heb je VLOG (Verband Lebensmittel ohne Gentechnik) melk. In principe zou dat niet in aanmerking mogen komen met 'normale' melk. Maar dat krijg je bijna niet voor elkaar in een melkfabriek dus een bepaald % contact is acceptabel (Dit was wat jaren terug < 3%).
Ah, het "Atomkraft, nein Danke" stickertje van de supermarkt :D

Gentechniek wordt al eeuwen toegepast, ook het simpele kruisen van gewassen behoort hiertoe.
Typisch een belangengroep die op basis van FUD z'n verdienmodel heeft weten te vinden.

Zonder gentechniek gaan we het nog erg lastig krijgen tot het jaar 2100. Dat zegeltje van hen valt wat dat betreft dus ook perfect binnen het kader genept te worden.

Bij de melk vraag ik me dus ook af hoe ze dat willen garanderen, aangezien de meeste koeienrassen nu niet bepaald vrij zijn van selectieve voorplanting, laat staan kunstmatige inseminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Hortz De definitie is (tegenwoordig) Europees geregeld, onze eigen definitie is daarna vervallen.
(b)
whole milk: heat-treated milk which, with respect to fat content, meets one of the following requirements:

(i)
standardised whole milk: milk with a fat content of at least 3,50 % (m/m). However, Member States may provide for an additional category of whole milk with a fat content of 4,00 % (m/m) or above;

(ii)
non-standardised whole milk: milk with a fat content that has not been altered since the milking stage either by the addition or removal of milk fats or by mixture with milk the natural fat content of which has been altered. However, the fat content may not be less than 3,50 % (m/m);
Gestandaardiseerde volle melk dient ten minste 3.5% vet te bevatten. Er is geen wet die stelt dat volle melk éxact 3.5% moet bevatten, dat is wel het goedkoopste om te doen.
Bijvoorbeeld een pakje jersey volle melk is met bijna 6% vet bijna room.

Magere en halfvolle melk ben ik niet bekend mee in m'n pannetje maar kan je m.i. gezien de definities nog voldoende mee variëren. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:54
Raymond P schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Ik vermoed dat de melkrobot de melk per koe kan filteren en apart opvangen, vervolgens kan het direct in de fles gesteriliseerd worden. Af en toe koop ik die melk; gewone volle melk smaakt totaal anders, deze is veel dikker en zoutig in plaats van zoet. Vroeger dronk ik regelmatig melk die direct uit de melktank (vaak nog niet eens afgekoeld) van een nabijgelegen boerenbedrijf was getapt (en thuis gekookt) en het smaakt best vergelijkbaar, wat dat betreft het geloof ik hun claims wel. Waarschijnlijk is wel een deel van het vet afgeschept om kaas/boter te maken.

https://www.netwerkplatte...-de-beste-melk-ter-wereld
Deze melk zit 10 minuten na het melken in de fles. (...) De koeien van Baan worden met twee DeLaval melkrobots gemolken. “Melken met robots is een voorwaarde om de melk van elke koe apart te kunnen houden."
Staat trouwens niet bij van wanneer bovenstaande artikel is, maar anno nu is de meerprijs per liter meer dan 100% (€2 per 800 ml). Als je elke dag een (kleine) kop melk drinkt doe je drie dagen met een fles en ben je meer dan €120 per jaar extra kwijt tov normale melk. Geeft wel weer aan dat natuurlijke/biologische voeding een dure hobby is.
De meerpijs in het winkelschap van ElkeMelk is 20% hoger dan van reguliere melk.
https://www.supermarktsca...php?keyword=1l+volle+melk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:57
FunkyTrip schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Misschien het goedkope supermarktbrood. Over het algemeen is Nederlands brood het betere brood in de wereld, zeker van de ambachtelijke bakkers. Toeristen hebben het altijd over ons goede brood, gebak en chocolade. Dat zijn ongeveer de enige types voedsel in de wereld waar wij nog mee scoren. Goede ambachtelijke patat wellicht
Dat is de eerste keer dat ik hoor dat buitenlanders ons brood goed noemen.

Ik hoor alleen maar het tegendeel, inclusief van mijn in Zwitserland woonachtige peetoom. Wellicht N=1?

Ok, Amerikaans brood is pas echt bagger, ja.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
Cid Highwind schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Ah, het "Atomkraft, nein Danke" stickertje van de supermarkt :D

Gentechniek wordt al eeuwen toegepast, ook het simpele kruisen van gewassen behoort hiertoe.
Typisch een belangengroep die op basis van FUD z'n verdienmodel heeft weten te vinden.

Zonder gentechniek gaan we het nog erg lastig krijgen tot het jaar 2100. Dat zegeltje van hen valt wat dat betreft dus ook perfect binnen het kader genept te worden.

Bij de melk vraag ik me dus ook af hoe ze dat willen garanderen, aangezien de meeste koeienrassen nu niet bepaald vrij zijn van selectieve voorplanting, laat staan kunstmatige inseminatie.
Vroeg ik me ook al af |:(
Maar voor mijn werk moest ik toen zien hoe zo'n melkstroom in een bestaande fabriek kon, niet afvragen hoe of wat. Maar dat was bijna niet te doen zonder hoge investeringen.
Raymond P schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:10:
@Hortz De definitie is (tegenwoordig) Europees geregeld, onze eigen definitie is daarna vervallen.

[...]

Gestandaardiseerde volle melk dient ten minste 3.5% vet te bevatten. Er is geen wet die stelt dat volle melk éxact 3.5% moet bevatten, dat is wel het goedkoopste om te doen.
Bijvoorbeeld een pakje jersey volle melk is met bijna 6% vet bijna room.

Magere en halfvolle melk ben ik niet bekend mee in m'n pannetje maar kan je m.i. gezien de definities nog voldoende mee variëren. :)
Ah kijk, zo leer ik weer wat :) Wist niet dat het nu Europees was geregeld.

Ik hou me verder niet bezig perse met de definities, wettelijke eisen of andere dingen. Dat is meer voor de klanten.
Ik zit zelf vooral in het bedenken, engineeren en uitwerken van installaties. Heb daarom wel genoeg gezien hoe dingen gaan/werken. (Melk, kaas, babypoeder of special ingredients fabrieken wel genoeg gezien, en andere sectoren natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:18
FunkyTrip schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Misschien dat de toeristen dan een andere kwaliteitsmaatstaf hanteren.
Ik wil graag een stevig brood, zoals Allinson. Mijn vorige warme bakker had dat bij mondjesmaat, alleen bakte hij dat niet zelf. Sinds mijn verhuizing heb ik dat een tijdje bij AH gehaald, want de warme bakker in de buurt wist niet eens wat het was.
Nu neem ik "stevig brood" bij AH. Al het andere brood is opgeblazen schuimrubber met elastieken korst, ook bij de "warme" bakkers hier in de omgeving.
Volgens mij gebruiken alle bakkers ook broodmixen, net als de broodfabrieken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
pingkiller schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Je hebt gelijk hoor dat een Nederlander prijs heel belangrijk vind. Maar sommige Belgen ook ;) Ik doe al meer dan 15 jaar boodschappen in beide landen (BE/NL). Wat mij vooral opvalt is dat sinds de pandemie tekorten en de inflatiegolf daarna, de kwaliteit van het gemiddelde Nederlandse product achteruit gegaan is. Dit terwijl de prijzen ten opzichte van België hoger zijn geworden. Dat was vroeger andersom, en komt echt niet alleen door de hogere btw die werd ingevoerd.

Vroeger deed ik makkelijk de helft van mijn boodschappen in Nederland, omdat de value in Nederland voor bepaalde productgroepen echt beter was. Ondertussen ben ik daar vanaf gestapt en halen we de paar Nederlandse dingen die we nog willen gewoon bij de AH in België.

In verband met neppen van de consument. De kiloprijs van producten moeten bij de meeste categorieën vermeld worden. Wat ik sommige supermarkten echter wel kwalijk kan nemen, is dat die kiloprijs dan zo klein vermeld staat dat het bijna niet leesbaar is...

Ook alle ingredienten staan genoteerd op de verpakking. Mits zeer beperkte uitzonderingen, is alles gewoon transparant, en vind ik niet dat we over neppen kunnen spreken. De verantwoordelijkheid ligt niet enkel bij de fabrikant, maar men mag van de consument ook een soort onderzoeksplicht verwachten. Wat je altijd kan doen, als het je niet bevalt, is het product niet kopen of een alternatief zoeken! Dat doe ik alleszinds met regelmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Galactic schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Je hebt gelijk hoor dat een Nederlander prijs heel belangrijk vind. Maar sommige Belgen ook ;) Ik doe al meer dan 15 jaar boodschappen in beide landen (BE/NL). Wat mij vooral opvalt is dat sinds de pandemie tekorten en de inflatiegolf daarna, de kwaliteit van het gemiddelde Nederlandse product achteruit gegaan is. Dit terwijl de prijzen ten opzichte van België hoger zijn geworden. Dat was vroeger andersom, en komt echt niet alleen door de hogere btw die werd ingevoerd.

Vroeger deed ik makkelijk de helft van mijn boodschappen in Nederland, omdat de value in Nederland voor bepaalde productgroepen echt beter was. Ondertussen ben ik daar vanaf gestapt en halen we de paar Nederlandse dingen die we nog willen gewoon bij de AH in België.

In verband met neppen van de consument. De kiloprijs van producten moeten bij de meeste categorieën vermeld worden. Wat ik sommige supermarkten echter wel kwalijk kan nemen, is dat die kiloprijs dan zo klein vermeld staat dat het bijna niet leesbaar is...

Ook alle ingredienten staan genoteerd op de verpakking. Mits zeer beperkte uitzonderingen, is alles gewoon transparant, en vind ik niet dat we over neppen kunnen spreken. De verantwoordelijkheid ligt niet enkel bij de fabrikant, maar men mag van de consument ook een soort onderzoeksplicht verwachten. Wat je altijd kan doen, als het je niet bevalt, is het product niet kopen of een alternatief zoeken! Dat doe ik alleszinds met regelmaat.
Ik denk dat de inflatiegolf veel fabrikanten aan het schakelen heeft gezet. Ze moesten natuurlijk ook wel... Alleen sommigen zijn een beetje doorgeslagen. Sommigen verhoogden inderdaad de prijs, anderen gaven minder product voor hetzelfde geld (krimpflatie) en weer anderen voegden wat rommel aan hun product toe zodat de productiekosten omlaag gingen. Je hebt ook fabrikanten die alle 3 deden.... en dan gaat het wel heel hard. Het was inderdaad decennia lang zo dat nederland relatief 'goedkoop' was voor de boodschappen t.o.v. onze zuiderburen. Dat prijsverschil is nagenoeg weg.... Sommige uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar de parkeerplaatsen bij de supermarkt staan niet meer vol belgische kentekens op de feestdagen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Meestal leveren dit soort discussies niet zo veel op, maar gezien deze discussie gaat over mijn expertise, kan ik me toch niet inhouden te reageren op een aantal punten
Orangelights23 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:44:
@Quad . Echter: zuivel en dierenleed gaan hand in hand. Dat niet inzien of erkennen laat al zien hoe je beïnvloed bent. Niet alleen jij hoor, veel mensen zijn hiermee opgegroeid en staan door hun gesloten mindset niet open voor andere inzichten.
[...]
In de 20 jaar dat ik me met dit onderwerp bezig houdt (oa in wetenschappelijk onderzoek) heb ik nog nooit een onderbouwing gezien van structureel dierenleed in de melkveehouderij. Uiteraard op excessen na, want die zijn er weldegelijk.

Ondanks dat je stelt dat het niet je mening is maar je die op wetenschap baseert, zie ik je opmerkingen toch echt als een mening. Daar heb je natuurlijk ook een goed recht op, maar ik zou wel heel graag de (un-biased) wetenschappelijke onderbouwingen zien waar je naar verwijst.

Het is natuurlijk niet geheel toevallig dat mensen die zijn opgegroeid met dieren ook echt hebben ervaren hoe hoe die dieren op de zorg door mensen reageren. De mens handelt, het dier reageert daarop en daar kun je veel van aflezen en leren. Die ervaringen kun je niet afdoen als gesloten mindset.
Juist bij mensen die niet met dieren zijn opgegroeid zie ik een afstand tussen het dier en de mens waardoor er niet goed meer ingeschat kan worden wat een dier beleefd. Sterker nog, ik neem waar dat dieren daardoor steeds meer worden gehumaniseerd. Het treurige hiervan is dat naar mijn mening hierdoor die dieren hun "dier-zijn" worden ontzegt. Een dier (en dat verschilt per dier) is zowel fysiek als qua bewustzijn echt heel anders dan een mens. We kunnen onze beleving van de wereld en omstandigheden niet aan dieren opdringen en op ze projecteren.
Joris748 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Melk in de supermarkt zou eigenlijk ook geen melk meer genoemd mogen worden. Er is weinig over van het oorspronkelijke product dat via de uiers de koe verlaat. Belangrijke bestanddelen zijn verwijderd en in allerlei andere producten en ingrediënten terecht gekomen.
Ik weet dat het fabeltje is dat melk uit elkaar wordt gehaald en dan in het pak komt. Het gebeurd wel met melk, maar alleen voor andere zuivelproducten (niet dagvers).
De melk in het pak in de supermarkt wordt alleen gepasteuriseerd (houdbaarheid/voedselveiligheid), gehomogeniseerd (zodat er je geen vet velletje krijgt) en afgeroomd (vol, half vol of mager).

Guus is een gezonde Hollandse jongen, dus die geeft inderdaad geen melk.
Zijn koeien geven wel melk en met de techniek die Guus gebruikt (Lely Orbiter) kan zelfs de melk van individuele koeien (met zn specifieke eigenschappen) per fles verpakt worden. Dus ja, de melk in deze flessen komt echt direct van zijn bedrijf en zijn koeien. Dus geen misleiding.

Overigens is het bedrijf van Guus, behalve dat het een bio-bedrijf is niet heel veel anders dan andere melkveebedrijven. Het welzijn van de koeien van Guus is vergelijkbaar met die van andere koeien in Nederland. Het is sowieso niet dat bio koeien aantoonbaar blijer zijn gangbare koeien. Ik denk wel dat gemiddeld gezien bio-boeren blijer zijn dan gangbare boeren, maar dat is een andere discussie.
RCBL schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:55:
[...]
Ben benieuwd onder welke naam dat in de schappen staat bij AH dat is? Kan/mag je dat vertellen
Zie hier: https://www.ah.nl/over-ah/duurzaamheid/onze-ketens/zuivel

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Zewatanejo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:49:
Meestal leveren dit soort discussies niet zo veel op, maar gezien deze discussie gaat over mijn expertise, kan ik me toch niet inhouden te reageren op een aantal punten

[...]

Guus is een gezonde Hollandse jongen, dus die geeft inderdaad geen melk.
Zijn koeien geven wel melk en met de techniek die Guus gebruikt (Lely Orbiter) kan zelfs de melk van individuele koeien (met zn specifieke eigenschappen) per fles verpakt worden. Dus ja, de melk in deze flessen komt echt direct van zijn bedrijf en zijn koeien. Dus geen misleiding.

Overigens is het bedrijf van Guus, behalve dat het een bio-bedrijf is niet heel veel anders dan andere melkveebedrijven. Het welzijn van de koeien van Guus is vergelijkbaar met die van andere koeien in Nederland. Het is sowieso niet dat bio koeien aantoonbaar blijer zijn gangbare koeien. Ik denk wel dat gemiddeld gezien bio-boeren blijer zijn dan gangbare boeren, maar dat is een andere discussie.

[...]

Zie hier: https://www.ah.nl/over-ah/duurzaamheid/onze-ketens/zuivel
Dat weten jij en ik. Maar aangezien er wordt gemuggenzift over wat nu wel melk, room of boter mag heten en wat niet, is het lastig hier niet met enig ironie naar de volgende marketingtruc te kijken waar, als je de productnaam letterlijk neemt, je een ongewenst effect bereikt en deze dus beter met een korreltje zout dient te nemen. Even los van het feit of iets een beschermde productnaam is of niet natuurlijk.

Dat er melk van individuele koeien gescheiden gebotteld kan worden vind ik technisch overigens erg cool. Maar praktisch gezien heeft het toch geen enkele meerwaarde dan dat je er een warm fuzzy feeling bij krijgt. Een beetje als dat er een persoonlijke handtekening op een motorblok staat (AMG).

De transparantie die AH biedt (dank voor de link) kan ik wel waarderen overigens. Maar die complete idyllische-utopie hype gaat er om eerlijk te zijn bij mij nog niet helemaal in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

JukeboxBill schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Misschien dat de toeristen dan een andere kwaliteitsmaatstaf hanteren.
Ik wil graag een stevig brood, zoals Allinson. Mijn vorige warme bakker had dat bij mondjesmaat, alleen bakte hij dat niet zelf. Sinds mijn verhuizing heb ik dat een tijdje bij AH gehaald, want de warme bakker in de buurt wist niet eens wat het was.
Nu neem ik "stevig brood" bij AH. Al het andere brood is opgeblazen schuimrubber met elastieken korst, ook bij de "warme" bakkers hier in de omgeving.
Volgens mij gebruiken alle bakkers ook broodmixen, net als de broodfabrieken.
Ons brood is inderdaad best oké. Dat proef je toch zelf ook wel in vergelijking met omliggende landen? Qua ingrediënten zit er -en dan bedoel ik de betere (supermarkt)broden- helemaal niet zoveel gekkigheid door. Snufje vitamine C en wat extra Tarwegluten soms. Enige ingrediënt wat ontbreekt is extra rijstijd. Maar goed, neem ze dat eens kwalijk. Een zelfgemaakt brood is veel beter natuurlijk maar daar kun je iemannd mee doodgooien een dag later.

In vergelijking met omliggende landen is het zeer-extreem goed wat mij betreft.

Is overigens wel hip om alles maar ruk te vinden wat van eigen bodem komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Deruxian op 24-07-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

josh-hill schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Dat is de eerste keer dat ik hoor dat buitenlanders ons brood goed noemen.

Ik hoor alleen maar het tegendeel, inclusief van mijn in Zwitserland woonachtige peetoom. Wellicht N=1?

Wellicht dat Frankrijk/Zwitserland ook goed is. Maar aan de Middellandse zee? Meh. Ander continent? Helemaal meh.

Zuurdesem brood is heerlijk hier. Goedkoper brood van de aldi of lidl is ook zeker goed te noemen voor supermarktbrood. AH/Jumbo? Not so much nee. van Maanen levert ook heel behoorlijk brood af (polderbrood. Volkoren brood met harde kost en zaadjes...heerlijk!)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

josh-hill schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Amerikaans brood lijkt meer op cake. Toen ik bij familie in de vs was wilde ik Italiaans brood. Dat lijkt nog het meeste op brood daar. Ze denken ook dat ze alles hebben en verder perfectioneren maar dat is niet zo. Duits bier moet niet in plastic bekers (en daar 23 dollar voor durven vragen) en espresso niet in papieren bekers van een halve liter.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 24-07-2024 17:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-10 20:39

vrotogel

leest vooral mee

Goede kwaliteit brood ? Ja dat is er wel maar er is meer troep: https://kro-ncrv.nl/progr...bonen-in-je-sneetje-brood . Mijn oom (echte bakker) zei vroeger al dat je een goede kwaliteit brood kunt herkennen aan het feit dat het niet heel lang vers blijft. Dat is in schril contrast met het toevoegen van veldbonenmeel, dat hoort niet in brood.

Ik denk dat je in Frankrijk moet zijn voor goede kwaliteit brood. Dat wil niet zeggen dat er in Nederland geen lekker brood te koop is. Maar vaak niet in een supermarkt.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:10
Tja als kind uit een familie waar een bakkerij inzat weet ik wel redelijk hoe brood werkt en smaakt. Veel fabrieksbroden zijn niet echt lekker, veel te snel gerezen en met veel broodverbeteraar om ze lang houdbaar te maken, de bake-offs in veel supermarkten zijn niet veel beter. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Ik vind zelf bv. de hele speltbroden van de Aldi kwalitatief erg goed, als je zelf snijdt blijven ze een paar dagen lekker knapperig en vers. Een goede bakker maakt nog zelf zijn broodmixen en ja dat is altijd een mix. Met alleen bloem ben je er niet.zonder zout, water, gist, broodvetten en/of verbeteraars bak je nu eenmaal geen brood. zelfs de bloemsoorten zit verschil in, vaak ook qua landssmaak. In sommige landen houden ze niet van luchtige broodsoorten maar moet er veel vet in en weinig rijsmiddelen, dan krijg je cakes zoals veel amerikaans en engels brood. Duitsers houden van zwaar donker brood met weinig koolzuurbellen erin, Compacte broden derhalve. Zeggen dat je in Frankrijk moet zijn voor goed brood is net zoiets als zeggen dat bier alleen in Duitsland lekker is, het klopt niet. Dat jij hun broodstijl lekkerder vindt is jouw keuze, niet die van iedereen.

Wat wel waar is dat de zgn. verse bakkers die bakeoffs leveren, dat zijn geen bakkers maar opwarmers. Maar een geur van bakkend brood in een oven compenseert voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
(jarig!)
Tijdens onze laatste vakantie in Italië ook wat brood gekocht in de lokale supermarkt..

Ik begreep wel waarom ze daar een flinke scheut olijfolie op flikkeren… en er toast van maken.

Dat spul was gortdroog en taai. Niet weg te krijgen… en het was tot zover ik mij kan herinneren ook nog best duur ook.

Sindsdien ben ik een stuk meer tevreden over het brood in NL. Wel ben ik fan van acties waarbij luxe broden van een dag oud voor €0,75 te koop zijn hier in de buurt. Vers(ish) zijn die €2,80-3+ per stuk.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
vrotogel schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:08:
Goede kwaliteit brood ? Ja dat is er wel maar er is meer troep: https://kro-ncrv.nl/progr...bonen-in-je-sneetje-brood . Mijn oom (echte bakker) zei vroeger al dat je een goede kwaliteit brood kunt herkennen aan het feit dat het niet heel lang vers blijft. Dat is in schril contrast met het toevoegen van veldbonenmeel, dat hoort niet in brood.

Ik denk dat je in Frankrijk moet zijn voor goede kwaliteit brood. Dat wil niet zeggen dat er in Nederland geen lekker brood te koop is. Maar vaak niet in een supermarkt.
Bij mij 2 straten verderop zit sinds een jaar of 2 een echt goede bakker (zuurdesem) die alles vanaf scratch in de open bakkerij van de winkel maakt, zelfs croissants. Die trend zie je gelukkig steeds vaker. Je hebt er alleen geen goedkoop brood voor 3 euro of zo, het is wel wat duurder. Ik merk wel dat is er ondanks de prijs toch steeds vaker brood haal. Niet alleen omdat het veel beter smaakt maar ook omdat het de enige manier is om dit soort bedrijven te houden.

V.w.b. Frankrijk: ik merk dat daar (helaas) ook steeds vaker de kwaliteit onder druk komt te staan. Ook echte boulangers verkopen steeds vaker afbakspullen. Een boulanger die croissants helemaal zelf wordt steeds zeldzamer. Het varieert van ingekocht deeg tot aan afbakken. Nog altijd wel beter dan van de supermarkt, maar toch...
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".