"Genept" worden bij boodschappen

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste
Acties:
  • 143.886 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-06 11:21
Ik kwam er laatst achter dat het "pondspak" drop van venco ook al lang geen 500g meer is, maar 400. En je betaalt er nog meer voor ook.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

mjl

Ugh

Naast alle krimp- en graaiflatie erger ik me ook mateloos aan het minder suiker maar opeens zoetstoffen in non-light producten stoppen. Bij de huismerk producten van de Jumbo zijn de limonades en de tonic nu niet meer te zuipen (ik heb echt een afkeer voor zoetstoffen, het is gewoon smerig) en navraag bij de bedrijfsleiding heeft geen zin, de beloofde terugkoppeling nooit gekregen.

Helaas blijft het blijkbaar niet bij de huismerken, onlangs een frisje besteld op een terras, ook royal club heeft dus suiker drankjes voorzien van zoetstoffen…. Nog even en ik kan alleen nog maar water drinken …. Als ik iets bestel op een terras wil ik eerst het label van het flesje lezen voor ze het openen, met regelmaat stuur ik het dan teleurgesteld terug.

Als ik non-light bestel doe ik dat bewust, ik wil dan niet gedwongen worden om smerige chemische troep toegevoegd te krijgen omdat dat zogenaamd beter voor me is.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51
Tonic is inderdaad een probleem aan het worden om te kopen. Aspartaam, stevia en kinine gaan absoluut niet goed samen.
De gele blikjes Schweppes (non-zero) zijn nog wel (beperkt, ook niet overal) te krijgen en smaken imho nog ok ondanks dat daar ook stevia in zit.

Het is voor mij ook ondenkbaar dat een grote groep mensen het verschil niet lijkt te proeven tussen stevia en sacharose...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Raymond P schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:54:
Tonic is inderdaad een probleem aan het worden om te kopen. Aspartaam, stevia en kinine gaan absoluut niet goed samen.
De gele blikjes Schweppes (non-zero) zijn nog wel (beperkt, ook niet overal) te krijgen en smaken imho nog ok ondanks dat daar ook stevia in zit.

Het is voor mij ook ondenkbaar dat een grote groep mensen het verschil niet lijkt te proeven tussen stevia en sacharose...
Enige non-zoetstof tonic die ik nog kan vinden en enigszins betaalbaar is is het huismerk van de Dirk.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

CaDje

Framedrops for life

Frame164 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Bij mij 2 straten verderop zit sinds een jaar of 2 een echt goede bakker (zuurdesem) die alles vanaf scratch in de open bakkerij van de winkel maakt, zelfs croissants. Die trend zie je gelukkig steeds vaker. Je hebt er alleen geen goedkoop brood voor 3 euro of zo, het is wel wat duurder. Ik merk wel dat is er ondanks de prijs toch steeds vaker brood haal. Niet alleen omdat het veel beter smaakt maar ook omdat het de enige manier is om dit soort bedrijven te houden.

V.w.b. Frankrijk: ik merk dat daar (helaas) ook steeds vaker de kwaliteit onder druk komt te staan. Ook echte boulangers verkopen steeds vaker afbakspullen. Een boulanger die croissants helemaal zelf wordt steeds zeldzamer. Het varieert van ingekocht deeg tot aan afbakken. Nog altijd wel beter dan van de supermarkt, maar toch...
Heb je zelf al eens gekeken wat het verschil in gewicht is? Het zal bij de bakker duurder zijn, maar als je dan naar prijs per kg kijkt het verschil wel meevalt.

Daarnaast is het zo als je niet genept wil worden je alles van scratch moet maken. Bijvoorbeeld zelf pesto maken ipv het kant en klare spul van de supermarkt waar spinazie, oude kaas en zonnebloem olie in zit.

In het kader van frisdrank, ik heb het zelf al een tijdje niet meer gekocht, maar de siropen die je icm een sodatream kunt gebruiken vond ik zelf wel lekker (vooral de Ginger ale). Wellicht is dat nog een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door CaDje op 25-07-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mjl Die heb ik zien staan (net zoals AH huismerk), maar dat is 1 liter. Een glas op een warme dag is voldoende voor mij en eenmaal geopend vind ik ze de volgende dag niet lekker meer.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
Wat is jullie ervaring met boerderijwinkels/landwinkels? Dus boerderijen die hun producten rechtstreeks verkopen?

Er zitten er hier een aantal in de buurt en wij overwegen om voor een deel van de boodschappen (vlees/zuivel/kaas) over te stappen van de supermarkt naar zo'n winkel. Nu is het sowieso een kwestie van een keer proberen. Maar ben wel benieuws wat jullie ervaringen zijn. Is het vooral voor het idee beter om dicht bij de bron te kopen, of is het ook echt kwalitatief beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:57
Faeshaas schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:15:
Wat is jullie ervaring met boerderijwinkels/landwinkels? Dus boerderijen die hun producten rechtstreeks verkopen?

Er zitten er hier een aantal in de buurt en wij overwegen om voor een deel van de boodschappen (vlees/zuivel/kaas) over te stappen van de supermarkt naar zo'n winkel. Nu is het sowieso een kwestie van een keer proberen. Maar ben wel benieuws wat jullie ervaringen zijn. Is het vooral voor het idee beter om dicht bij de bron te kopen, of is het ook echt kwalitatief beter?
Persoonlijk vind ik het kwalitatief een enorme sprong voorwaarts.
Dat merk je al als je vlees bij een (turkse) slager haalt, brood bij een bakker en zuivel in een kaas / land winkeltje. het smaakt écht heel veel beter vind ik.
de NL slagers zijn wel wat duurder dan een supermarkt, kwaliteit echt wel beter. een turkse slager is vaak ook nog eens goedkoper dan de supermarkt.

Wat bij ons vaak het probleem is, is het plannen van die boodschappen. En dan vallen we vaak weer terug op die supermarkt om de hoek. Maar mijn voornemen is zeker om dit vaker en vaker te gaan doen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:24

Dit is toch echt een kwestie van proberen, reviews checken, of je buren uithoren die er wellicht al eens kopen. Want de ene boerderij winkel is de andere niet.

Tis soms een kwestie van timing en tijd omdat ze natuurlijk niet altijd alles hebben, aangezien het seizoensgebonden is.

Mijn ervaring: kwaliteit en goed, gevoel is goed want direct van de boer, prijs is wisselend - soms is de bloemkool bij de boer net zo duur of duurder dan in de super. Maargoed, wellicht is die dan ook wel weer groter. Dubbeltjeswerk.

Ik haal eieren, aardbeien en soms vlees bij lokale leveranciers en soms groenten of bloemen langs de weg.

Aanrader is dan overigens ook 2good2go omdat daar ook vaak direct aanbod van boeren bij zitten als je gaat kijken naar groentepakketten enzo.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 08:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mijn ervaringen zijn zeer gemixt. Van inderdaad lekkere producten tot aan hetzelfde wat je in de supermarkt koopt maar dan in een ander potje en 3x zo duur. En soms is de oogst minder en merk je dat in de smaak. Wij zijn kersen fan, maar dit jaar waren ze erg waterig en niet heel geweldig bij de lokale kersenboer.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:25
Tegenwoordig ga ik steeds vaker naar Duitsland (woon redelijk dicht bij de grens) voor boodschappen. Het scheelt voor sommige producten 20-30% en buiten groenten en fruit is er weinig meer dat duurder is in vergelijking met NL. Een paar jaar geleden scheelde het op de totale boodschappen prijs maar een paar % en vond ik het niet de moeite waard, dat is de laatste 2 jaar veranderd. Vooral de prijs van vlees is bizar veel lager.

Heb het idee dat het vlees na de campagne tegen de “kiloknaller” vooral duurder is geworden, de kwaliteit van supermarkt vlees is er niet beter op geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door n0pe op 25-07-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Thalaron schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:51:

Sindsdien ben ik een stuk meer tevreden over het brood in NL. Wel ben ik fan van acties waarbij luxe broden van een dag oud voor €0,75 te koop zijn hier in de buurt. Vers(ish) zijn die €2,80-3+ per stuk.
We hebben best goed brood ja. Zelfs voor de westerse wereld. Het is ook wel veel verbeterd, in mijn kindertijd was het echt nog van dat 'fabrieksbrood' in de supermarkten maar tegenwoordig heeft zelfs de Aldi lekker brood.

Spruiten zijn minder bitter, en chips meer dan twee smaken. Het wordt niet alleen maar slechter. Maar het is wel belangrijk de voedingsindustrie goed te controleren.
Frame164 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Bij mij 2 straten verderop zit sinds een jaar of 2 een echt goede bakker (zuurdesem) die alles vanaf scratch in de open bakkerij van de winkel maakt, zelfs croissants. Die trend zie je gelukkig steeds vaker. Je hebt er alleen geen goedkoop brood voor 3 euro of zo, het is wel wat duurder. Ik merk wel dat is er ondanks de prijs toch steeds vaker brood haal. Niet alleen omdat het veel beter smaakt maar ook omdat het de enige manier is om dit soort bedrijven te houden.

V.w.b. Frankrijk: ik merk dat daar (helaas) ook steeds vaker de kwaliteit onder druk komt te staan. Ook echte boulangers verkopen steeds vaker afbakspullen. Een boulanger die croissants helemaal zelf wordt steeds zeldzamer. Het varieert van ingekocht deeg tot aan afbakken. Nog altijd wel beter dan van de supermarkt, maar toch...
Tja, ik ben te veel Nederlander denk ik. Ik blijf mijn brood in de supermarkt kopen. Ik woon al 13 jaar in Belgie en hier staan lange rijen bij de bakker en de slager op zondag (echt serieus een volle rij op een stoep die zelfs de hoek om gaat). Ik vind er eigenlijk niet zo heel veel verschil meer in zitten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

n0pe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:30:
Tegenwoordig ga ik steeds vaker naar Duitsland (woon redelijk dicht bij de grens) voor boodschappen. Het scheelt voor sommige producten 20-30% en buiten groenten en fruit is er weinig meer dat duurder is in vergelijking met NL. Een paar jaar geleden scheelde het op de totale boodschappen prijs maar een paar % en vond ik het niet de moeite waard, dat is de laatste 2 jaar veranderd. Vooral de prijs van vlees is bizar veel lager.

Heb het idee dat het vlees na de campagne tegen de “kiloknaller” vooral duurder is geworden, de kwaliteit van supermarkt vlees is er niet beter op geworden.
Een collega zat pas te vertellen dat hij er heen ging voor shampo, tandpasta zeep dat soort dingen. Ik koop zelf daarvan de huismerken (behalve tandpasta dan) en die hebben ook gewoon goede kwaliteit (bij sommige winkels, er zijn ook slechte huismerken).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Een collega zat pas te vertellen dat hij er heen ging voor shampo, tandpasta zeep dat soort dingen. Ik koop zelf daarvan de huismerken (behalve tandpasta dan) en die hebben ook gewoon goede kwaliteit (bij sommige winkels, er zijn ook slechte huismerken).
En NL is het land van de aanbiedingen: als je de hele tijd 1+1 gratis aanbiedingen wilt doen zul je de normale prijs moeten verhogen. Ga je naar de 1 euro winkel of de Action, liggen die merkproducten daar gewoon voor een 'Duits' prijsje.

Maargoed, ik eet magere kwark en koop dat per KH bak. AH 2,29 en Jumbo of Lidl 1,7x. Bak ziet er hetzelfde uit, kwark smaakt hetzelfde, maar op zo'n rudimentair product al zo'n prijs verschil vind ik ook wel apart. Tis dus echt enorm opletten als je prijsbewust wilt winkelen - er is niet zomaar 1 supermarkt goedkoper meer. Idem met de prijsdifferentiatie per regio: ik begrijp dat door de digitale prijskaartjes men de prijzen gedurende de dag kan laten wijzigen aan publiek, regio, drukte, concurrentie, etc. Dus dan betaal je altijd op een rustig moment komt boodschappen doen wellicht meer als dat je om 20:55 nog even snel wat haalt. Geen idee hoe dit in de praktijk uitpakt, maar het begint een beetje als 'spitsheffing' te voelen.

Qua neppen is de lijst van dingen waar je gefopt wordt enorm lang geworden helaas. Van dingen met een blabla-smaak waar blabla dan niet eens meer in zit tot producten waar vooral op staat wat er niet in zit, als een soort rode vlag over het gene wat er dan nog wel in zit.. bijv, 'mager' betekent vaak 'veel suiker' of 'geen toevoegde suiker' betekent vaak 'veel suiker' enzovoorts. Je moet echt de ingredienten en voedingswaarde bestuderen om enigszins grip te houden op wat je eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NiGeLaToR schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:25:
[...]

En NL is het land van de aanbiedingen: als je de hele tijd 1+1 gratis aanbiedingen wilt doen zul je de normale prijs moeten verhogen. Ga je naar de 1 euro winkel of de Action, liggen die merkproducten daar gewoon voor een 'Duits' prijsje.
Als je bij Action de etiketten gaat lezen zijn het ook vaak producten die bedoeld zijn voor andere landen, dus die acties zullen misschien niet van de winkels in NL komen maar van de producent.
Maargoed, ik eet magere kwark en koop dat per KH bak. AH 2,29 en Jumbo of Lidl 1,7x. Bak ziet er hetzelfde uit, kwark smaakt hetzelfde, maar op zo'n rudimentair product al zo'n prijs verschil vind ik ook wel apart. Tis dus echt enorm opletten als je prijsbewust wilt winkelen - er is niet zomaar 1 supermarkt goedkoper meer. Idem met de prijsdifferentiatie per regio: ik begrijp dat door de digitale prijskaartjes men de prijzen gedurende de dag kan laten wijzigen aan publiek, regio, drukte, concurrentie, etc. Dus dan betaal je altijd op een rustig moment komt boodschappen doen wellicht meer als dat je om 20:55 nog even snel wat haalt. Geen idee hoe dit in de praktijk uitpakt, maar het begint een beetje als 'spitsheffing' te voelen.

Qua neppen is de lijst van dingen waar je gefopt wordt enorm lang geworden helaas. Van dingen met een blabla-smaak waar blabla dan niet eens meer in zit tot producten waar vooral op staat wat er niet in zit, als een soort rode vlag over het gene wat er dan nog wel in zit.. bijv, 'mager' betekent vaak 'veel suiker' of 'geen toevoegde suiker' betekent vaak 'veel suiker' enzovoorts. Je moet echt de ingredienten en voedingswaarde bestuderen om enigszins grip te houden op wat je eet.
Om 20.55 zijn veel producten afgeprijsd vanwege de datum (of op). Digitale prijskaartjes heb ik nog nooit gezien? Dan zou iedereen met een scanner of een app door de winkel moeten lopen?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:32
Thalaron schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:51:
Tijdens onze laatste vakantie in Italië ook wat brood gekocht in de lokale supermarkt..

Ik begreep wel waarom ze daar een flinke scheut olijfolie op flikkeren… en er toast van maken.

Dat spul was gortdroog en taai. Niet weg te krijgen… en het was tot zover ik mij kan herinneren ook nog best duur ook.

Sindsdien ben ik een stuk meer tevreden over het brood in NL. Wel ben ik fan van acties waarbij luxe broden van een dag oud voor €0,75 te koop zijn hier in de buurt. Vers(ish) zijn die €2,80-3+ per stuk.
Ook in Duitsland, het land wat bekend staat om zijn broodcultuur en het hebben van verreweg de meeste soorten brood in de wereld, is het brood uit de supermarkt niet te hachelen. Waarom zou je verwachten dat het in Italie beter is?

Nee, goed brood is een kwestie van de juiste ingrediënten, vaardigheden en tijd. De vaardigheden wil ik een machine nog wel toetrouwen. Tijd is wat niet gegund wordt en op ingrediënten wordt gespaard.

Ik ben blij dat er in Nederland een tegenbeweging gaande is. In Duitsland is men namelijk nog vol in de race to the bottom. Hooguit in wat grotere steden zie je hipsterbakkerijen waar je echt heerlijk spul kunt halen. Maar aan de andere kant van de stad is er dus weer een keten die een ander bakkerijtje heeft opgekocht om er brood uit z'n eigen fabriek te kunnen verkopen. Zeker voor brood geldt, alle waar naar z'n geld. Gelukkig bakt mijn partner heerlijk brood, ze zoekt het meel er ook specifiek op uit. Het is onder de streep eigenlijk niks duurder dan brood van de hipsterbakkerijen. Als ik dan toch brood zou halen bij een gemiddelde Duitse "bakkerij", dan kan ik net zo goed direct bij de Aldi of Lidl een opbakbrood halen. Dat verschil is namelijk verwaarloosbaar.

Frankrijk, Italië en Spanje, daar eet ik graag brood. Maar het moet dan wel van een lokale bakker komen. Het is niet alsof broodfabrieken daar geen kaas van kapitalisme hebben gegeten. Eén verschil blijft echter wel, in dergelijke landen is men in de regel gewend een groter deel van het inkomen aan voedsel uit te geven, zie ook https://ec.europa.eu/euro...ehold_expenditure_in_2022

In Nederland wordt nu eenmaal enorm op de centen gelet. Aan de ene kant heeft het er voor gezorgd dat supermarkten er relatief goedkoop zijn. Aan de andere kant is het ook een incentive geweest zo innovatief mogelijk te worden om aangelengde knollen voor citroenen te kunnen verkopen.

Wat groente en fruit betreft merk ik dat het echt wel van belang is te weten wat er in het seizoen is en waar het vandaan komt. We zijn verwend met het hele jaar door alles te kunnen eten, ongeacht waarvandaan het (in al dan niet onrijpe toestand) versleept wordt. De ene sinaasappel is de andere niet, om maar een makkelijk voorbeeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 22:34
Deruxian schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Enige ingrediënt wat ontbreekt is extra rijstijd.
Voor bijvoorbeeld stokbroden is die rijstijd essentieel. Hier wordt dat toegelicht YouTube: Keuringsdienst Van Waarde - Stokbrood
In dat fragment hoor je ook dat Nederland dus prijs boven smaak kiest, en dat de bedrijven daar dus op inkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door pingkiller op 25-07-2024 09:43 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Voor fruit heb ik een biologische fruittas van Bioboer Giel. Elke week op te halen bij de plaatselijke supermarkt.
Groente hebben ze ook tassen van, maar met 3 kieskouwers in huis ging er toch vaak spul de groenbak in dus die maar opgezegd.

Hier elke zaterdag naar de bakker, staat dan iemand met een kraampje die 100m2 moestuin heeft en onbespoten groente verkoopt. Salade, komkommer, tomaten, courgette, knoflook... zoveel lekkerder dan die bittere zooi uit de supermarkt. Heel erg duur (factor 2-3 tov supermarkt) maar zoveel lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:17

Quad

Doof

We halen eieren altijd bij een boerderij uit de buurt, die heeft een automaat hiervoor. 1,80 euro per 10 stuks. Dat is de helft van waarvoor Albert Heijn het aanbiedt. Vlees is vaak wat duurder, maar kijk maar naar de kleur van gehakt, burgers of steaks, dat ziet er al veel beter uit (vaak veel donkerder dan in de super).

Voor de rest gewoon proberen, dan merk je vanzelf of de prijs-kwaliteit verhouding voldoende is voor je.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:50
pingkiller schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Voor bijvoorbeeld stokbroden is die rijstijd essentieel. Hier wordt dat toegelicht YouTube: Keuringsdienst Van Waarde - Stokbrood
In dat fragment hoor je ook dat Nederland dus prijs boven smaak kiest, en dat de bedrijven daar dus op inkopen.
Dit komt in elke aflevering van KvW weer terug, of het nou over brood gaat, over truffels, over tomatensaus, over yoghurt... Nederlanders moeten altijd alles zo goedkoop mogelijk en de kwaliteit of smaak boeit ze niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:57

Dido

heforshe

Raymond P schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:54:
Is het wellicht beter denkbaar dat er mensen zijn die helemaal niet zo gek zijn op als frisdrank vermomde diabetes-in-een-fles, en die slechts sporadisch een glas frisdrank drinken, en dan geen probleem hebben met de zero-sugar versie?

offtopic:
Sowieso hoop ik dat suiker steeds meer zal verdwijnen uit onze voeding. Goedkope geraffineerde suiker is (ok, misschien na tabak) zo ongeveer de ongezondste uitvinding in de geschiedenis van de voedselindustrie. Als het vandaag zou worden uitgevonden, zou het nergens worden toegelaten als additief, maar er zit een miljardenindustrie achter met een setvige lobby, zodat verbieden voorlopig nog een illusie blijft. Ondertussen neemt het aantal rokers hard af, en wordt kanker steeds beter behandelbaar, terwijl diabetes rap de belangrijkste doodsoorzaak in de Westerse wereld wordt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stokbrood is dan iets wat ze in Nederland nog niet helemaal kunnen om een of andere reden (zal dan inderdaad de rijstijd zijn, het moet natuurlijk goedkoop ;) ). In Belgie is dat al beter en lijkt het gewoon op de franse stokbroden.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

migchiell schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Dit komt in elke aflevering van KvW weer terug, of het nou over brood gaat, over truffels, over tomatensaus, over yoghurt... Nederlanders moeten altijd alles zo goedkoop mogelijk en de kwaliteit of smaak boeit ze niet :)
Overdrijven is ook een kunst. :+

Als de kwaliteit/smaak de Nederlanders niet boeide, dan was er ook geen programma zoals de KvW. ;)

Er zijn juist Nederlanders die het WEL interesseert. De rest moet gewoon nog opgevoed worden... :)
En nee, dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het een kwestie van geld alleen is. Het is vooral een kwestie van gemak(szucht).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Quad schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:53:
[...]

maar kijk maar naar de kleur van gehakt, burgers of steaks, dat ziet er al veel beter uit (vaak veel donkerder dan in de super).
Als ik naar de slager ga voor gehakt, dan pakt 'ie een paar runderlappen, snijdt ze in grove stukken, doet ze in de giant-gehaktmolen (twee keer) en voila, vers gedraaid gehakt.

En ja, dat verkleurt... da's normaal. Het is niet normaal dat het vlees uit de supermarkt niet verkleurt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Raymond P schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:36:
@mjl Die heb ik zien staan (net zoals AH huismerk), maar dat is 1 liter. Een glas op een warme dag is voldoende voor mij en eenmaal geopend vind ik ze de volgende dag niet lekker meer.
Voordeel is dan wel de prijs, maar wel zonde van het weggooien inderdaad, hier in huis ben ik gelukkig niet de enige die tonic verbruikt, dus binnen een paar dagen is de fles dan wel leeg in het weekend.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dido schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Is het wellicht beter denkbaar dat er mensen zijn die helemaal niet zo gek zijn op als frisdrank vermomde diabetes-in-een-fles, en die slechts sporadisch een glas frisdrank drinken, en dan geen probleem hebben met de zero-sugar versie?
Waar men bewust voor kiest staat niet ter discussie, en is voor mij ook totaal vrij van enig vorm van commentaar.

Wat mij dwars zit is dat ik het (lees: voornamelijk stevia) erg vies vind en de enkele keer dat ik sporadisch en verantwoord een blikje frisdrank wil het aanbod in de supermarkt ontoereikend is.
Wat ik om mij heen merk is dat een flinke groep daadwerkelijk het verschil niet lijkt te proeven, dan is het ook lastiger om een probleem ermee te hebben.

Daarbovenop mag er in tonic best wat enkelvoudige koolhydraten zitten, de 0% zou immers best schadelijker voor je kunnen zijn gezien het effect op de bloedsuikerspiegel. :)
Maw: ik heb het niet over cola. :P

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De oorspronkelijke opzet van dat soort boerderijwinkels vond ik wel lovenswaardig.

Maar als het eenmaal uitgroeit tot een winkel-van-sinkel, waarbij de boerderijwinkel zelfs citroenen (uit Verweggistan) verkoopt. Of bosbessen in een plastic bakkie uit Marokko. Dan is het imho geen boerderijwinkel meer... :-(

Toegegeven, dan wordt de spoeling wel een stuk dunner. En je kunt nu eenmaal niet het hele jaar door ALLES daar kopen. Want, goh, je verzint het niet, er zijn nu eenmaal bepaalde oogstperiodes voor bepaalde producten. En niet alles kun je oneindig bewaren in ULO's.

Wij hebben hier lokaal ook een paar adresjes, zoals:
https://hoevevredeveld.nl/winkel/
en helemaal ;) zen/beter-voor-het-milieu, probeer ik daar eigenlijk alleen op de fiets naar toe te gaan.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ehtweak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Als ik naar de slager ga voor gehakt, dan pakt 'ie een paar runderlappen, snijdt ze in grove stukken, doet ze in de giant-gehaktmolen (twee keer) en voila, vers gedraaid gehakt.

En ja, dat verkleurt... da's normaal. Het is niet normaal dat het vlees uit de supermarkt niet verkleurt...
Dat is met alles natuurlijk, melk is ook niet twee weken houdbaar, en brood dat niet uitdroogt is ook niet helemaal normaal (het extreems is een hamburger van mcdonalds die je een jaar op tafel kan laten liggen en er dan nog hetzelfde uit ziet ;) ).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ehtweak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:05:
[...]

De oorspronkelijke opzet van dat soort boerderijwinkels vond ik wel lovenswaardig.

Maar als het eenmaal uitgroeit tot een winkel-van-sinkel, waarbij de boerderijwinkel zelfs citroenen (uit Verweggistan) verkoopt. Of bosbessen in een plastic bakkie uit Marokko. Dan is het imho geen boerderijwinkel meer... :-(
Clarcksons Farm gaat een beetje over dat dilemma. Zijn vrouw heeft zo'n winkeltje met streekproducten en continu gelazer. Dan zijn het weer t-shirts met de naam van het dorp made in china, of inderdaad bosbessen uit Marokko. Maar met alleen streekproducten is het ook lastig een winkeltje te runnen (te weinig verschillende producten om een winkel te draaien). Hij is er zelf heel streng op omdat hij continu ruzie heeft met het dorp en als die dingen vinden die niet kloppen willen ze die winkel sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 25-07-2024 11:15 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 19:24
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:
Stokbrood is dan iets wat ze in Nederland nog niet helemaal kunnen om een of andere reden (zal dan inderdaad de rijstijd zijn, het moet natuurlijk goedkoop ;) ). In Belgie is dat al beter en lijkt het gewoon op de franse stokbroden.
Ik vind het bijna onmogelijk goed brood in supermarkten te krijgen. Ook menig bakker maakt enkel 'opvouwbaar' brood zoals nota bene een Duitsers het eens treffend omschreef. De Lidl heeft wel aardige batards.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

offtopic:
Sowieso hoop ik dat suiker steeds meer zal verdwijnen uit onze voeding. Goedkope geraffineerde suiker is (ok, misschien na tabak) zo ongeveer de ongezondste uitvinding in de geschiedenis van de voedselindustrie. Als het vandaag zou worden uitgevonden, zou het nergens worden toegelaten als additief, maar er zit een miljardenindustrie achter met een setvige lobby, zodat verbieden voorlopig nog een illusie blijft. Ondertussen neemt het aantal rokers hard af, en wordt kanker steeds beter behandelbaar, terwijl diabetes rap de belangrijkste doodsoorzaak in de Westerse wereld wordt.
Onderschat de rol van Big Sugar in de zoetstoffen niet... Het gaat erom ons aan bijna-gratis-te-produceren suikerwater met kleurtjes en aromaatjes te verslaven.

Ik heb koolzuurhoudende dranken nooit echt lekker gevonden, dus ik koop het hooguit eens op een warme dag bij een cafeetje. Moet zeggen dat ik de zoetstof er wel direct uit pik, het voelt als een vreemde coating over mijn tanden. Ik vind het heel bijzonder dat sommige mensen suikerwater gewoon dagelijks drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Brent schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Ik vind het bijna onmogelijk goed brood in supermarkten te krijgen. Ook menig bakker maakt enkel 'opvouwbaar' brood zoals nota bene een Duitsers het eens treffend omschreef. De Lidl heeft wel aardige batards.
Misschien komt het daardoor dan, ik kom meestal bij Lidl. Maar Aldi brood is ook niet slecht tegenwoordig.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Misschien komt het daardoor dan, ik kom meestal bij Lidl. Maar Aldi brood is ook niet slecht tegenwoordig.
Dat is ook van dat schuimbrood, ook al is het batard vormig. Ik vreet het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Brent schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is ook van dat schuimbrood, ook al is het batard vormig. Ik vreet het niet ;)
Ik weet niet wat schuimbrood is, ze hebben verschillende soorten brood bij Lidl (Belgie). Van fabrieksbrood tot beter brood en ook brood dat je zelf in de snijmachine moet doen.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:50
ehtweak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Overdrijven is ook een kunst. :+

Als de kwaliteit/smaak de Nederlanders niet boeide, dan was er ook geen programma zoals de KvW. ;)

Er zijn juist Nederlanders die het WEL interesseert. De rest moet gewoon nog opgevoed worden... :)
En nee, dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het een kwestie van geld alleen is. Het is vooral een kwestie van gemak(szucht).
Ok, ok... veel Nederlanders :)

Maar het is een regelmatig terugkerend iets bij KvW, dat ze bij een fabriek staan in een of ander buitenland waar ze een product maken en een inferieure, goedkopere versie van dat product, specifiek voor de Nederlandse markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migchiell schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Ok, ok... veel Nederlanders :)

Maar het is een regelmatig terugkerend iets bij KvW, dat ze bij een fabriek staan in een of ander buitenland waar ze een product maken en een inferieure, goedkopere versie van dat product, specifiek voor de Nederlandse markt.
Haha, ja dat heb ik ook al weel eens gezien. Een hele fabriek ergens in Italie ofzo (ik weet niet meer welk land ze stonden), Of we dit zelf eten? Nee wat we hier maken is met goedkopere grondstoffen, dat verkopen we alleen aan Nederland.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:10
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:11:

Tja, ik ben te veel Nederlander denk ik. Ik blijf mijn brood in de supermarkt kopen. Ik woon al 13 jaar in Belgie en hier staan lange rijen bij de bakker en de slager op zondag (echt serieus een volle rij op een stoep die zelfs de hoek om gaat). Ik vind er eigenlijk niet zo heel veel verschil meer in zitten.
Die Belg staat daar dan ook niet voor brood (dat is de laatste jaren inderdaad veel beter geworden in Aldi/Colruyt/e.d.). De zondag zijn het sandwiches, pistolets en koeken dat je koopt. Ga eens bij een echte warme bakker en verschiet van het enorme smaakverschil en krokantheid van die zaken en leer genieten van je eten _/-\o_

Persoonlijk koop ik mijn bloem lokaal. Wij hebben in een buurgemeente een watermolen die zelf maalt. Zelfgebakken brood is veel lekkerder en vult veel beter. We eten tot 50% meer sneetjes van brood van de supermarkt dan zelfgebakken brood. Meergranenbloem kost bij de molen €11/5kg. We gebruiken per brood 700gr dus dat is €1.54/brood + energie (oven) + gist + boter + zout. Buiten de energie zijn de andere ingrediënten een kwestie van centen dus het is ook qua prijs geen straf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Ik weet niet wat schuimbrood is,
Het standaard Nederlandse brood: je kunt het met de hand samenknijpen. Veel lucht, nauwelijks brood.
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Haha, ja dat heb ik ook al weel eens gezien. Een hele fabriek ergens in Italie ofzo (ik weet niet meer welk land ze stonden), Of we dit zelf eten? Nee wat we hier maken is met goedkopere grondstoffen, dat verkopen we alleen aan Nederland.
Een vriend deed eens een klusje voor de Nederlandse (varkens)vleesverwerkende industrie: het beste vlees ging naar de Britten, daarna China (men zegt dan dat de oren en poten erheen gaan, wat ook klopt, maar ook een groot deel van de beste speklappen ed), en wat niemand anders wilde hebben blijft in Nederland en gaat naar Albert Heijn :P De Nederlandse consument is kwaliteitsongevoelig, zoals dat heet.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 25-07-2024 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40

gws24

Thinking is hard!

Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Digitale prijskaartjes heb ik nog nooit gezien? Dan zou iedereen met een scanner of een app door de winkel moeten lopen?
Deze dingen nog nooit gezien bij de AH?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSPjJyMWWD91nQFUM63Swa_f30g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5fdXxgL3bCT7g4AIpaZ2zVup.png?f=user_large

Kunnen draadloos geüpdate worden wanneer men wil en geeft dezelfde info als een papieren prijskaartje.

edit: ik zie dat je het over België hebt; in NL in ieder geval zie ik bij alle AH's waar ik kom en meerdere andere winkelketens deze dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door gws24 op 25-07-2024 12:39 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

gws24 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Deze dingen nog nooit gezien bij de AH?

[Afbeelding]

Kunnen draadloos geüpdate worden wanneer men wil en geeft dezelfde info als een papieren prijskaartje.

edit: ik zie dat je het over België hebt; in NL in ieder geval zie ik bij alle AH's waar ik kom en meerdere andere winkelketens deze dingen.
Nee, maar ik woon in de Belgische kempen dus misschien duurt dat hier nog 15 jaar voor het naar de AH komt ;)

Wel netjes, ik weet ook niet of ik dat direct zou herkennen als 'digitaal'. Is dat e-inkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 25-07-2024 12:44 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:52

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[...]

Ik ben er zo eentje en juist daarom wil ik die ene keer wel gewoon normale suiker. Ik proef die vervangers juist heel goed en ik vind ze allemaal smerig of het blijft hangen in je mond. Daarnaast zijn er steeds meer twijfels of deze wel zo veel beter zijn.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 21:40

gws24

Thinking is hard!

Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Nee, maar ik woon in de Belgische kempen dus misschien duurt dat hier nog 15 jaar voor het naar de AH komt ;)

Wel netjes, ik weet ook niet of ik dat direct zou herkennen als 'digitaal'. Is dat e-inkt?
Is inderdaad e-inkt net zoals een ereader. Dingen bestaan al best lang, in NL was volgens mij de Makro één van de eerste zo niet de eerste die ze begon te gebruiken iets van 10 jaar geleden (bron: ikzelf want ik heb jarenlang bij de Makro gewerkt maar ben er al iets van 7 jaar weg en toen gebruikte we ze al een paar jaar)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RoamingZombie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Ik ben er zo eentje en juist daarom wil ik die ene keer wel gewoon normale suiker. Ik proef die vervangers juist heel goed en ik vind ze allemaal smerig of het blijft hangen in je mond. Daarnaast zijn er steeds meer twijfels of deze wel zo veel beter zijn.
Waarschijnlijk niet als je het in die mate drinkt dat anders de kcal een groot probleem zijn. Maar ik heb ook altijd ligth dranken gedronken, ben er nu aan gewend en vind ze daarom ook lekkerder. Het wordt ook soms gelinkt aan dementie en andere ouderdoms ziektes (net als suiker zelf trouwens).

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 25-07-2024 13:01 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Brent schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Een vriend deed eens een klusje voor de Nederlandse (varkens)vleesverwerkende industrie: het beste vlees ging naar de Britten, daarna China (men zegt dan dat de oren en poten erheen gaan, wat ook klopt, maar ook een groot deel van de beste speklappen ed), en wat niemand anders wilde hebben blijft in Nederland en gaat naar Albert Heijn :P De Nederlandse consument is kwaliteitsongevoelig, zoals dat heet.
Dan noem je ook wel wat op met China, ik denk dat in Azie ook het meeste varkensvlees gegegeven wordt. In Vietnam op de markt daar verkopen ze halve varkens (wij moeten altijd filet of een gehakt vorm hebben). En de Britten waren altijd rijker dan ons (ik denk niet dat dit nog zo is, de Amerikanen wel maar die geven niks om kwaliteit, die gaan nog meer voor kwantiteit).

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 25-07-2024 13:05 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

RoamingZombie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Zelfde hier, ik drink ook bijna geen suiker drankjes, limonade voor een beetje smaak in het water. Zonder suiker EN zonder zoetstoffen zou voor mij ideaal zijn.

Maar zoals anderen ook opmerkten, de soda industrie (en voedsel industrie in het algemeen) lijkt zich vooral te richten op het laten wennen aan zo zoet mogelijke producten. Mede ook omdat als je lichaam er eenmaal aan gewend is je moeilijk met minder toe kan.

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mjl schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:47:
[...]

Maar zoals anderen ook opmerkten, de soda industrie (en voedsel industrie in het algemeen) lijkt zich vooral te richten op het laten wennen aan zo zoet mogelijke producten. Mede ook omdat als je lichaam er eenmaal aan gewend is je moeilijk met minder toe kan.
Cocaine mag niet meer, dus gebruikt de industrie maar suiker om mensen verslaafd te maken ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Marzman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:32:
[...]
Als je bij Action de etiketten gaat lezen zijn het ook vaak producten die bedoeld zijn voor andere landen, dus die acties zullen misschien niet van de winkels in NL komen maar van de producent.
Prima toch - kom er toch al vaak genoeg dus koop ik die producten gewoon daar.
Om 20.55 zijn veel producten afgeprijsd vanwege de datum (of op). Digitale prijskaartjes heb ik nog nooit gezien? Dan zou iedereen met een scanner of een app door de winkel moeten lopen?
Nee, de prijskaartjes zijn van e-ink en op afstand van prijs te veranderen. Dat is bij veel supermarkten al een tijd zo: als het niet meer een plastic insteekding met papiertje is maar een beeldschermpje dan kan men de prijs op afstand aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Vervangen van suiker met zoetstoffen is het resultaat van het Nationaal Preventieakkoord.

https://www.zoetstoffen.n...ker-in-frisdrank-in-2025/
(artikel uit 2018)

Frisdrank fabrikanten hebben met de overheid afgesproken om dit te doen.

Suiker is normaal gesproken goedkoper dan zoetstoffen. Dus dit hadden ze niet snel uit eigen beweging gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Barrycade schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:10:
Vervangen van suiker met zoetstoffen is het resultaat van het Nationaal Preventieakkoord.

(artikel uit 2018)

Suiker is normaal gesproken goedkoper dan zoetstoffen. Dus dit hadden ze niet snel uit eigen beweging gedaan.
Nou lekker dan, wat mij betreft hadden ze gewoon minder suiker in de drankjes gedaan, waren ze waarschijnlijk zelfs lekkerder.

edit:
en waren ze goedkoper uit geweest en net zoveel geld kunnen vragen

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 25-07-2024 23:23 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

hneel

denkt er het zijne van

(artikel uit 2018)

Ik lees dat dat 1 van de mogelijke opties is. Voor de hand liggender is gewoon er minder suiker in te doen.
Dan wordt het minder zoet. Is dat erg? Nee, integendeel! Mijn perceptie is dat alles in de loop der jaren alsmaar zoeter is geworden. En dat vind ik persoonlijk echt niet lekker. Gebak van de banketbakker bv, lust ik echt niet meer. Gore mierzoete troep!
Laatst trakteerde er iemand op de zaak en konden we vanaf een website wat uitzoeken. Ik koos een roombroodje; leek me nog het minst zoete van wat er te kiezen viel. Hadden ze er alsnog een dikke laag poedersuiker overheen gedaan... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:41

-tom-562

Oliesjeik

Quad schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:53:
[...]

We halen eieren altijd bij een boerderij uit de buurt, die heeft een automaat hiervoor. 1,80 euro per 10 stuks. Dat is de helft van waarvoor Albert Heijn het aanbiedt. Vlees is vaak wat duurder, maar kijk maar naar de kleur van gehakt, burgers of steaks, dat ziet er al veel beter uit (vaak veel donkerder dan in de super).

Voor de rest gewoon proberen, dan merk je vanzelf of de prijs-kwaliteit verhouding voldoende is voor je.
Wat kleur betreft, grote kans dat je slager ook gewoon nitrietzout door zijn hamburger draait :P daar wordt het (rauw) wat donkerder van, en als je het bakt blijft het vlees lichter van kleur binnenin.
Slager gebruiken ook vaak gewoon lang en klaar mixen voor van alles en nog wat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:05
hneel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Ik lees dat dat 1 van de mogelijke opties is. Voor de hand liggender is gewoon er minder suiker in te doen.
Dan wordt het minder zoet. Is dat erg? Nee, integendeel! Mijn perceptie is dat alles in de loop der jaren alsmaar zoeter is geworden. En dat vind ik persoonlijk echt niet lekker. Gebak van de banketbakker bv, lust ik echt niet meer. Gore mierzoete troep!
Laatst trakteerde er iemand op de zaak en konden we vanaf een website wat uitzoeken. Ik koos een roombroodje; leek me nog het minst zoete van wat er te kiezen viel. Hadden ze er alsnog een dikke laag poedersuiker overheen gedaan... :r
Niks is zo persoonlijk als smaak denk ik dan. Als je altijd zoutarm (of zoutvrij) eet en daarna een zak naturel chips open trekt weet je ook niet wat je overkomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Niks is zo persoonlijk als smaak denk ik dan. Als je altijd zoutarm (of zoutvrij) eet en daarna een zak naturel chips open trekt weet je ook niet wat je overkomt. :)
Wat het niet persoonlijk, maar een kwestie van gewenning maakt :Y

Als je een jaar geen snoep eet en je eet een zure appel, dan is deze heerlijk "zoet".

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Vergeet ook niet dat je smaak verandert.

Ik was een echte zoetekauw vroeger.
Nu vindt ik het niet meer lekker.

Bitter lemon en tonic moest ik niet hebben vroeger en nu drink ik het graag.
Ook zuivel, vond vla heerlijk nu veels te zoet en neem ik liever wat yoghurt met wat fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:49:
Vergeet ook niet dat je smaak verandert.

Ik was een echte zoetekauw vroeger.
Nu vindt ik het niet meer lekker.
Wikipedia: Taste bud

Die dingen worden steeds minder naarmate je ouder wordt, maar dat heeft meer te maken met een lichaam dat je nept met steeds slechtere lichaamsdelen dan de makers van de boodschappen.

[ Voor 0% gewijzigd door Stukfruit op 25-07-2024 21:38 . Reden: Autocorrect :r ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Stukfruit schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Wikipedia: Taste bud

Die dingen worden steeds minder naarmate je ouder wordt, maar dat heeft meer te maken met een lichaam dat je nept met steeds slechtere lichaamsdelen dan de makers van de boodschappen.
I know, mijn reactie was meer op de poster(s) hier met vroeger was alles lekkerder / beter dus het komt door de fabrikanten! Want dat is niet altijd zo 1 op 1.

Ik weet met mijn 48 jaar zeker weten dat het allemaal minder wordt. Mijn telefoon moet steeds verder van mijn hoofd bv om het allemaal nog te kunnen lezen zonder hulpmiddelen ;) .Mijn interne leeftijds kalender is het er alleen niet mee eens :p

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:54

(artikel uit 2018)

Inderdaad, inmiddels zit in bijna alles x % een bepaalde zoetstof en minder of geen suiker. Los van wat deze trope mogelijk allemaal wel of niet doet met het lichaam, ze smaken allemaal goor. Stevia, acesulfaam-K, cyclamaat, saccharine, aspartaam. Allemaal een vieze nasmaak. Kijk de 'kinder' zuivel of broodbeleg maar na, zit allemaal die troep in. Suiker met mate was helemaal geen probleem, maar waarom moet alles gezoet worden? Zelfs dextrose in soep of allerlei 'vleesproducten'.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Dextrose wordt vaak niet alleen als zoetstof toegevoegd het is ook een conserveringsmiddel of een textuurverbeteraar. Hangt een beetje van het product af. Maar als we het druivensuiker noemen vind je het dan minder "eng"?

In veel producten zie je ook E330, is gewoon citroenzuur en dat spul heeft vele positieve eigenschappen zoals conservering (zelfde reden waarom een paar druppels citroensap op je zelf gesneden fruitsalade ervoor zorgt dat je appeltjes niet bruin worden.) Maar wordt ook toegepast als smaakverbeteraar.

En je kan het allemaal prima ontlopen. Door bv soep zelf te maken. Maar gemiddelde Nederlander is geen keuken prins /es. Of heeft er niet altijd tijd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet niet of dit nou beslist neppen is maar ik zie net rundergehakt met 10% toegevoegd rundereiwit.
Huh.. wat is dat nou weer dan? Dacht ik..

Maar dan heb je minder vlees nodig, het eiwit wordt gewonnen uit het bloed dat vrijkomt bij het slachten.

https://veeteelt.nl/maats...vlees-met-eiwit-uit-bloed

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

De laatste decennia dan, de laatste jaren is het volgens mij minder zoet geworden. Ga eens op vakantie in de VS en ervaar hoe zoet alles daar is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:15:
Ik weet niet of dit nou beslist neppen is maar ik zie net rundergehakt met 10% toegevoegd rundereiwit.
Huh.. wat is dat nou weer dan? Dacht ik..

Maar dan heb je minder vlees nodig, het eiwit wordt gewonnen uit het bloed dat vrijkomt bij het slachten.

https://veeteelt.nl/maats...vlees-met-eiwit-uit-bloed
Het klinkt een beetje smerig om extra klonten bloed toe te voegen. Als ze dat overal gaan doen ga ik zelf mijn gehakt wel maken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Marzman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:14:
[...]

Het klinkt een beetje smerig om extra klonten bloed toe te voegen. Als ze dat overal gaan doen ga ik zelf mijn gehakt wel maken.
Wat is daar dan goorder aan dan het vlees? Mooi toch dat ze als ze toch slachten dat hele beest gebruiken?

Of ben je een vleesetende die ook alles well done will omdat er anders " bloed" (myoglobine) uit loopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Barrycade schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Wat is daar dan goorder aan dan het vlees? Mooi toch dat ze als ze toch slachten dat hele beest gebruiken?

Of ben je een vleesetende die ook alles well done will omdat er anders " bloed" (myoglobine) uit loopt :D
Het gaat hier om toegevoegde klanten bloed, niet om wat er normaal al in het vlees zit.

Maar uit mijn gehakt en worsten loopt meestal geen bloed nee. Dat ligt een beetje aan het vlees.

Het klinkt voor mij als de zo veelste truck om op kosten te besparen. Dan betaal ik liever 10 procent meer, anders koop ik wel bloedworst als ik dat lekker vind.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 26-07-2024 10:36 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Marzman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:34:
Het gaat hier om toegevoegde klanten bloed, niet om wat er normaal al in het vlees zit.
Wat? Ze tappen bloed van klanten af om door het vlees te mengen? Waar is dat?

Ik bedoel, ik eet ongeveer alles, maar bloed afstaan bij de super gaat me net een stap te ver!

Overigens, eet je wel eens echte kaas? Daar wordt namelijk ook wat aan toegevoegd dat uit een beest komt en geen melk is...

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 26-07-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dido schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Wat? Ze tappen bloed van klanten af om door het vlees te mengen? Waar is dat?

Ik bedoel, ik eet ongeveer alles, maar bloed afstaan bij de super gaat me net een stap te ver!
Je kan denken dat het hetzelfde product is, maar dat is niet zo. Het smaakt anders. Zoals ik al schreef, ik hoef ook geen bloedworst.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
Het gaat niet om bloed maar om eiwitten die uit het bloedplasma zijn gehaald. Dat kan je ook gewoon in een potje kopen. :)
En hoewel de supermarktganger mogelijk wel als kuddedier bestempeld kan worden gaat het daadwerkelijk om een rundereiwit. Dus niet afgetapt van de bezoekers. :P

Het lijkt mij dat door eiwitten toe te voegen aan het gehakt er vetter vlees (c.q. meer restproducten) gebruikt kan worden zonder dat de verhouding tussen proteïne/vet scheef gaat.
Aan worsten/frikandellen/hamburgers etc wordt rundereiwit sowieso al een poosje toegevoegd. In leverworst zit bijvoorbeeld hemoglobine, dat komt afaik ook gewoon uit het bloed van het varken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

[...]

Minder suiker en meer zoetstoffen lijkt mij een prima ontwikkeling. Sinds lange tijd heb je die Wicky en Sourcy-vitamine water. Als het goed koud is drinkt het prima weg en je krijgt geen suiker binnen. Zelfde geld voor die suikervrije limonades wat mij betreft.

Banket kan erg zoet zijn soms. Des te leuker om zelf te maken, kan je er makkelijk 1/3 suiker weglaten. Maar vaak wordt het ook met name toegevoegd om te conserveren. Zeker de betere zaken die alles zelf maken moeten dus haast wel suiker gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Barrycade schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:51:
Dextrose wordt vaak niet alleen als zoetstof toegevoegd het is ook een conserveringsmiddel of een textuurverbeteraar. Hangt een beetje van het product af. Maar als we het druivensuiker noemen vind je het dan minder "eng"?

In veel producten zie je ook E330, is gewoon citroenzuur en dat spul heeft vele positieve eigenschappen zoals conservering (zelfde reden waarom een paar druppels citroensap op je zelf gesneden fruitsalade ervoor zorgt dat je appeltjes niet bruin worden.) Maar wordt ook toegepast als smaakverbeteraar.

En je kan het allemaal prima ontlopen. Door bv soep zelf te maken. Maar gemiddelde Nederlander is geen keuken prins /es. Of heeft er niet altijd tijd voor.
Ik vind ze allemaal niet eng, bovendien weet ik dat Dextrose gewoon druivensuiker is. De 'kunstmatige' zoetstoffen en stevia smaken echter niet lekker.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Deruxian schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Minder suiker en meer zoetstoffen lijkt mij een prima ontwikkeling. Sinds lange tijd heb je die Wicky en Sourcy-vitamine water. Als het goed koud is drinkt het prima weg en je krijgt geen suiker binnen. Zelfde geld voor die suikervrije limonades wat mij betreft.

Banket kan erg zoet zijn soms. Des te leuker om zelf te maken, kan je er makkelijk 1/3 suiker weglaten. Maar vaak wordt het ook met name toegevoegd om te conserveren. Zeker de betere zaken die alles zelf maken moeten dus haast wel suiker gebruiken
Ik ben daar dan wellicht een meut in maar hoe weinig de zoetstof er ook in zit, ik proef het en vind het persoonlijk echt smerig.

-------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Ik kan niet tegen zoetstoffen m'n darmen slaan op hol. En dat hoor ik van meer mensen. Zeker mensen met IBD, IBS of andere chronische maag-/darmproblemen.

Bovendien vind ik zoetstoffen gewoon serieus vies. Als het erin zit lust ik waarschijnlijk het product niet meer. En ook dat hoor ik vaker.

Plus het is gewoon chemische troep waarvan we soms niet eens weten of het veilig is of bv kankerverwekkend is, zoals bijvoorbeeld aspartaam.

Dus nee. Geheel niet mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

dragon2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:35:
[...]

Ik kan niet tegen zoetstoffen m'n darmen slaan op hol. En dat hoor ik van meer mensen. Zeker mensen met IBD, IBS of andere chronische maag-/darmproblemen.

Bovendien vind ik zoetstoffen gewoon serieus vies. Als het erin zit lust ik waarschijnlijk het product niet meer. En ook dat hoor ik vaker.

Plus het is gewoon chemische troep waarvan we soms niet eens weten of het veilig is of bv kankerverwekkend is, zoals bijvoorbeeld aspartaam.

Dus nee. Geheel niet mee eens.
Dat eerste is lastig inderdaad. Het tweede; Smaak is een kwestie van…. smaak;) Ik vind het best oké eigenlijk. Ja tuurlijk, gaat niks boven echt suiker maar dat is nou juist het probleem.

Dat laatste is natuurlijk nooit bewezen en zit wat mij betreft in dezelfde hoek als de kwaadaardige 5-g masten. Niet alles hoeft bewezen te zijn; er is ook nooit bewezen dat je niet ernstig ziek kan worden van elke dag 3x in je handen klappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 27-07-2024 10:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

dragon2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:35:
Echt, die anti-aspartaam-lobby (oftewel Big Sugar) is een even grote hoax als vaccinaties die autisme veroorzaken.
Aspartaam is zo ongeveer de meest onderzochte voedseltoevoeging in d emenselijke geschiedenis, en het is volgens alle bestaande onderzoeken veel (heeeeeel veel!) minder schadelijk dan het verslavende en dodelijke zogenaamd "natuurlijke" suiker.

Als je daar voor valt ga ik er serieus vanuit dat je ook bang bent voor 5G, chemtrails en lizard people :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Echt, die anti-aspartaam-lobby (oftewel Big Sugar) is een even grote hoax als vaccinaties die autisme veroorzaken.
Aspartaam is zo ongeveer de meest onderzochte voedseltoevoeging in d emenselijke geschiedenis, en het is volgens alle bestaande onderzoeken veel (heeeeeel veel!) minder schadelijk dan het verslavende en dodelijke zogenaamd "natuurlijke" suiker.

Als je daar voor valt ga ik er serieus vanuit dat je ook bang bent voor 5G, chemtrails en lizard people :X
Wat is dat nou weer voor onzin... Ik wordt persoonlijk ziek van dat spul, dat was al vanaf dat het net in kauwgom enzo zat. En ik ben zoals ik aangaf echt niet de enige. Gezond is het dus zeker niet. En onderzocht, tja, ook ik noem maar wat titanium dioxide is veel en lang onderzocht en blijkt nu toch maar beter vermeden te kunnen worden in voedsel, tandpasta enz.
Wetenschap verandert nog weleens dat is de aard van het beestje, en inzichten veranderen (en ik ben toevallig opgeleid als wetenschapper, dus hoepel aub op met je drogreden van lizard people enz.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Minder suiker en gewoon minder zoet lijkt me beter. Als de overheden niks doen maken de producenten alles steeds zoeter en de consument went hier aan en gaat minder zoet eten ook minder lekker vinden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:21
Voor mij zijn de zoetstoffen wel oké. Cola Zero, Ice Tea Zero, Optimel Drink Yoghurt, Optimel vanille vla, Hagelslag. Ik eet en drink het allemaal en overal zitten zoetstoffen in. Voorheen waren het toegevoegde suikers die nu plaats maken voor zoetstoffen. Voor mij smaakt het prima en geeft toch de zoete smaak zonder de nadelen van suiker.

Ik voel mij verder gezond, eet en beweeg verder ook gezond. Of ik daadwerkelijk gezond ben door al die zoetstoffen dat weet ik natuurlijk niet.

Ik ben overigens wel vaste kijker van de Keuringsdienst van Waarde en het is echt triest om te zien dat alles alleen maar draait om geld, wat ten koste gaat van smaak bij vrijwel alle producten in de schappen.

[ Voor 25% gewijzigd door vinom op 27-07-2024 11:02 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

dragon2 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:51:
Wat is dat nou weer voor onzin... Ik wordt persoonlijk ziek van dat spul,
Ja, krijg je er aantoonbaar kanker van?

Want Big Sugar heeft tientallen miljoenen uitgegeven om onderzoeken uit te laten voeren om dat aan te tonen, en dat is niet gelukt.
dat was al vanaf dat het net in kauwgom enzo zat.
Ja, en aspartaam is exact hetzelfde als xylitol (wat in suikervrije kauwgom wordt gebruikt, omdat het niet alleen geen nadelige effecten op je tanden heeft, maar zelfs licvht positieve).
Wetenschap verandert nog weleens dat is de aard van het beestje, en inzichten veranderen (en ik ben toevallig opgeleid als wetenschapper, dus hoepel aub op met je drogreden van lizard people enz.).
Zeker als wetenschapper had je je iets duidelijker uit kunnen drukken, de door Big Sugar verzonnen liunk tussen aspartaam en kanker helemaal kunnen vermijden (want als wetenschapper zou je moeten weten dat dat een hoax ism en zou je hem dus niet moeten herhalen!), en zou je oiok geen generalisaties moeten maken over alle zoetstoffen (je begint over aspartaam, en vervolgens heb je het over kauwgom, oftewel xylitol).

Ik wil best geloven dta jij kennelijk lichamelijk niet tegen zoetstoffen kunt, maar dat is zeker algemneen geen feit. Lullig voor jou, maar er zijn ook mensen die dood gaan als ze pinda's eten - en daarom staat er ook altijd op de verpakking of die ergens in zitten, net als al die "enge" zoetstoffen. En dat betekent inderdaad dat jij een hoop producten niet kunt eten / drinken, net als andere mensen met voedselallergieen.

Maar pinda's noch aspartaam hebben iets te maken met kanker, en ik sla inderdaad hard aan als iemand die hoax weer eens afstoft. Die hoax is niet anders dan de andere hoaxes die ik noemde, alleen is bij aspartaam duidelijk wie de hoax betaald heeft.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dragon2 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:51:
ik ben toevallig opgeleid als wetenschapper, dus hoepel aub op met je drogreden van lizard people enz.).
"Opgeleid als wetenschapper" is als zeggen dat je een rijbewijs hebt; zelfs na een PhD heeft men nog veel te leren over wetenschap, een studie voltooien zegt niets over wetenschappelijke kwaliteiten of inzicht. Ik ben een wetenschapper, actief in voedselveiligheid en microbiologie voor >30 jaar, leer nog steeds en @Dido heeft gelijk.

We leren nog nieuwe dingen over zoetstoffen en bijvoorbeeld hun effect op de darm microflora, maar ze zijn veel minder schadelijk dan geraffineerde suikers. Dat er individuen slecht op reageren lijkt meer op voedselallergie, maar ik moet met mijn prikkelbare darm ook bepaalde dingen niet eten (bijvoorbeeld linzen). Dat zegt niets over linzen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Nee, maar ik kan je wel een paar vakantoelanden afraden :D

offtopic:
* Dido gaat rustig afwachten tot iemand jou gaat uitleggen hoe wetenschap werkt O-) Ik maak de popcorn alvast klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dido schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Ja, krijg je er aantoonbaar kanker van?

Want Big Sugar heeft tientallen miljoenen uitgegeven om onderzoeken uit te laten voeren om dat aan te tonen, en dat is niet gelukt.
Van suiker kun je natuurlijk wel kanker krijgen; Het is de snelste manier om dikker te worden, sneller dan vet drinken. Dus meer kans, hoe veel meer kans, geen idee.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als ik iets zoets wil dan wil ik het met suiker.
Ik heb zo de wappie gedachte dat als mijn lichaam zoet signaleert maar geen suiker krijgt de boel in de war raakt.
Nul onderbouwing overigens is gewoon mijn gevoel.

Ik ben overigens geen zoetekauw dus bewust zoetigheid snoepen is er niet bij.
Net als frisdranken doe mij maar gewoon een koud glas water.

Ik denk dat ik de meeste suiker met sauzen en dergelijke binnenkrijg.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dido schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:43:
Nee, maar ik kan je wel een paar vakantoelanden afraden :D
Ik vermijd al bepaalde restauranten ;)
offtopic:
* Dido gaat rustig afwachten tot iemand jou gaat uitleggen hoe wetenschap werkt O-) Ik maak de popcorn alvast klaar :P
Er is altijd wat te leren :+
Marzman schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:49:
Van suiker kun je natuurlijk wel kanker krijgen; Het is de snelste manier om dikker te worden, sneller dan vet drinken. Dus meer kans, hoe veel meer kans, geen idee.
Chronisch overgewicht is een belangrijke precursor voor veel pathologieen. Ben zelf nu diabeet en mijn liefde voor snacks en snoepen hebben daar zeker aan bijgedragen/is de hoofdoorzaak.

* gambieter was een stroopwafel aan het eten toen hij gebeld werd door de huisarts met de diabetes boodschap

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:We gaan nu wel erg ver offtopic met de discussie over suiker en zoetstoffen. Voel je vrij om daar een nieuw topic over te starten, maar hier graag ontopic verder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
https://www.nu.nl/economi...grootste-prijsdaling.html
" de fikse prijsstijging van olijfolie, dat 22,3 procent duurder werd, heeft dan weer niets met belasting te maken, maar wel met misoogsten als gevolg van grote droogte in de olijflanden."

Een liter Extra Vierge kost ongeveer 8-10 euro in fe Nlse supermarkten. In Duitsland hebben ze kennelijk niets gemerkt van deze misoogsten want daar heb ik afgelopen week 6 flessen gehaald voor 5.p/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:43:
" de fikse prijsstijging van olijfolie, dat 22,3 procent duurder werd, heeft dan weer niets met belasting te maken, maar wel met misoogsten als gevolg van grote droogte in de olijflanden."

Een liter Extra Vierge kost ongeveer 8-10 euro in fe Nlse supermarkten. In Duitsland hebben ze kennelijk niets gemerkt van deze misoogsten want daar heb ik afgelopen week 6 flessen gehaald voor 5.p/s.
Mja, maar in Duitsland is het dan vast ook gestegen naar 5 :P
https://critida.com/nl/ol...ices-of-olive-oil-raised/

De groothandelsprijzen zijn gewoon gestegen, dus in DE is het ook gestegen, of vangt de supermarkt het op door minder marge te pakken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja... echte olijfolie... O-) ;w

En da's dus typisch een voorbeeld van Genept worden bij boodschappen.
Je denkt dat je een goede olijfolie koopt, maar ondertussen... :(

Nooit gehoord van de hele zwendel rond olijfolie?
https://kro-ncrv.nl/keuringsdienst-van-waarde-olijfolie

Ook hier op tweakers al vaak besproken.
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 31-07-2024 11:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27

De vraag is hoeveel dat nou nog echt met extra vierge olijfolie te maken heeft, zie ook deze aflevering van de KvW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
Edit: niet de enige met dit feitje :)

[ Voor 91% gewijzigd door Noshi op 31-07-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ehtweak schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Ik zal die aflevering eens kijken, maar wat is de samenvatting? Is het niet van olijven?

En wat is er met de azijn? Die literpakken gebruik ik vooral om schoon te maken :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Marzman Azijn? Het ging toch over olijfolie? :?

En kijk maar ff die aflevering van de KvW. 't Is echt weer de moeite waard. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Marzman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:48:
Ik zal die aflevering eens kijken, maar wat is de samenvatting? Is het niet van olijven?
Heel kort samengevat, de definitie van "extra vierge" hangt samen met de zuurgraad van de olie.

Daardoor kun je ook je reeds uitgeperste olijven nog een keer malen en centrifugeren, als je maar zorgt dat je genoeg zuur toevoegt om het "extra vierge" te mogen noemen. De facto heb je het dan over frituurvet met een scheut azijn.

Je kun als alternatief ook gewoon een paar druppels echte extra vierge olie toevoegen, en dan op het etiket vermelden dat het met EXTRA VIERGE olijfolie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:58

hneel

denkt er het zijne van

Wat ik me van die uitzending herinner is dat de 'gewone' olijfolie van slechte olijven werd gemaakt. Olijven die op de grond gevallen waren, half weggerot, en dergelijke. Dankzij een hoop filtering weten ze er toch nog iets van te maken. Dat smaakt dan wel totaal niet meer naar echte olijfolie. (En dus bedoeld voor de export naar het noorden)

Oh ja, en het idee dat je met extra vierge niet zou mogen bakken, maar alleen in 'koude' gerechten zou mogen gebruiken, is ook volkomen quatsch.

[ Voor 5% gewijzigd door hneel op 01-08-2024 18:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hneel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:03:
Oh ja, en het idee dat je met extra vierge niet zou mogen bakken, maar alleen in 'koude' gerechten zou mogen gebruiken, is ook volkomen quatsch.
Ach, ik heb een tijdje olijfolie gekocht bij een zaakje waar een fles gevuld werd uit een vaatje. Daar waren meestal een stuk of 12 olies op voorraad. Als je dan een piepjonge eerste persing proeft, met hinten van gras en een uitgesproken pittige noot, dan realiseer je je dat de supermarktolie eigenlijk nergens naar smaakt.
Die betreffende olie was trouwens erg lekker over een bolletje goed vanilleijs, met een beetje maldonzout voor smaak en textuur. Een recept dat ik niet zou aanraden met een generiek flesje zogenaamde "extra vierge" van de super.

En natuurlijk "mag" je bakken in zo'n mooie olie, maar olijfolie kan er niet echt tegen als je het verhit tot de temperaturen waarop ik mijn vlees behandel, en daarnaast blijft er van die mooie smaak van de olie helemaal niets over. Een beetje alsof je een mooie single malt van 100 euro door de koffie flikkert. Het mag, maar of je het moet willen is een tweede. Ik vind het zonde van goede olijfolie en zonde van goede whiskey, maar zolang het niet mijn olie en mijn whiskey is, ga ik het je niet verbieden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dido schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Ach, ik heb een tijdje olijfolie gekocht bij een zaakje waar een fles gevuld werd uit een vaatje. Daar waren meestal een stuk of 12 olies op voorraad. Als je dan een piepjonge eerste persing proeft, met hinten van gras en een uitgesproken pittige noot, dan realiseer je je dat de supermarktolie eigenlijk nergens naar smaakt.
Die betreffende olie was trouwens erg lekker over een bolletje goed vanilleijs, met een beetje maldonzout voor smaak en textuur. Een recept dat ik niet zou aanraden met een generiek flesje zogenaamde "extra vierge" van de super.

En natuurlijk "mag" je bakken in zo'n mooie olie, maar olijfolie kan er niet echt tegen als je het verhit tot de temperaturen waarop ik mijn vlees behandel, en daarnaast blijft er van die mooie smaak van de olie helemaal niets over. Een beetje alsof je een mooie single malt van 100 euro door de koffie flikkert. Het mag, maar of je het moet willen is een tweede. Ik vind het zonde van goede olijfolie en zonde van goede whiskey, maar zolang het niet mijn olie en mijn whiskey is, ga ik het je niet verbieden :P
In Frankrijk kon je vroeger zo jerrycans laten vullen met wijn :) (geen idee of ze dat nog steeds doen)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Marzman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

In Frankrijk kon je vroeger zo jerrycans laten vullen met wijn :) (geen idee of ze dat nog steeds doen)
Ja, dat kan nog steeds. Spotgoedkoop, maar niet echt wijn die je vrijwillig drinkt als je goede wijn wil drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
ehtweak schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Je kunt ook andersom gaan redeneren: een specialistisch product (en goede olijfolie is een specialistisch product in Nederland, je moet niet vergelijken met landen waar het de standaard is) moet je niet bij een algemene winkel (de supermarkt) kopen. Ga naar een speciaalzaak (en die vindt je gelukkig steeds meer, zelfs in provinciesteden) en je krijgt wel kwaliteit. Maar let niet op de prijs, want die kan wat hoger zijn dan wat je gewend bent om in de supermarkt te betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Frame164 op 02-08-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Frame164 Hoef je mij niet te vertellen hoor. ;)
Zie hier:

Alleen menige Nederlander heeft geen benul van kwaliteit en/of het interesseert 'm niet... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het zal niet helemaal toevallig zijn hoe dit artikel over het neppen van de consument met de prijzen van olijfolie in spanje in mijn googlefeed terecht is gekomen. Drie van die supermarkten zitten ook in België.

https://www.spanjevandaag...-fraude-bij-supermarkten/

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:25:
@Frame164 Hoef je mij niet te vertellen hoor. ;)
Zie hier:

Alleen menige Nederlander heeft geen benul van kwaliteit en/of het interesseert 'm niet... :-(
Helaas een gegeven. Komt ook omdat mensen het druk hebben in de winkel, en ze misleid worden. Vb: succes met een volkorenbrood kopen in de gemiddelde Nederlandse supermarkt. Het is er tegenwoordig niet meer bij. Wij moeten ze apart bestellen. En dan waren ze (voorheen bij Deen) ook niet eens gesneden want daar zouden dan de messen sneller stuk van gaan. AH doet het gelukkig wel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jerie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:18:
[...]
Vb: succes met een volkorenbrood kopen in de gemiddelde Nederlandse supermarkt. Het is er tegenwoordig niet meer bij.
Nou... zo erg is het nou ook weer niet hoor. ;)

Zo verkoopt de Lidl prima hele biologisch (ongesneden) volkoren broden. Zijn gewoon prima. En ja, dat is gewoon volkoren brood, conform de Nederlandse wetgeving.
Maar ook volkoren bolletjes. Op zich niet heel bijzonder, maar wel gewoon echt volkoren brood.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:32
ehtweak schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Nou... zo erg is het nou ook weer niet hoor. ;)

Zo verkoopt de Lidl prima hele biologisch (ongesneden) volkoren broden. Zijn gewoon prima. En ja, dat is gewoon volkoren brood, conform de Nederlandse wetgeving.
Maar ook volkoren bolletjes. Op zich niet heel bijzonder, maar wel gewoon echt volkoren brood.
Ging zelf vorige week nog de mist in, er is maar een "vers" volkorenbrood:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGg8J4qCqt5shAyCKTVktXliKF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqhzxhKXhSERRGrw98O4qleq.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".