Het grote Zeekr X topic

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

PaT schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:34:
[...]

De melding is toch weer terug gekomen?
Yep, de melding lijkt dagelijks eenmalig om 07:00 uur terug te komen, zowel in de app als in de auto. Maar verder niets, dus geen onderhoudssleuteltje icoontje op het dashboard of iets dergelijks. Dus als je de notificatie delete, heb je verder er geen last meer van tot de volgende dag om 7 uur :+

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTec
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
Sinds een vorige week ook in het bezit van een mooie zwarte Zeekr X RWD LR.

Hieronder een lijstje met positieve, negatieve ervaringen die ik tot heden al heb gehad met de auto. Waarbij wellicht sommige dingen onwetendheid is van mijn kant en wellicht dat jullie daar antwoorden op hebben.

Ik rij nu ruim 2 jaar elektrisch en gezien deze auto alleen voor mijn woon-werk is en wij privé ook de nieuwe Skoda Enyaq LR rijden (Alle bells and whistles, fantastische ervaring tot heden). Wij hebben hiervoor een Polestar 2 DM gehad (dramatisch infotainment systeem en bereik, rij plezier was fantastisch) en de nieuwe Tesla Model 3 DM (Fantastisch infotainment systeem (mijlen voor op de rest wat ik heb ervaren), bereik en rij plezier, echter beperkte ruimte voor ons gezin).

Ja veel auto's in korte tijd (luxe probleem), vanuit het werk van mijn vriendin (Athlon Flex lease en mogen de auto 4 keer per jaar ruilen zonder gedoe indien gewenst, dus vandaar alle wisselingen in 2 jaar tijd).

Mijn overal ervaring is tot heden nog wat gematigd merk ik. Wellicht zijn een aantal dingen makkelijk op te lossen en wellicht moet ik sommige dingen maar voor lief nemen.

The Good

- De auto in het zwart ziet er fantastisch uit. Krijg veel positieve aandacht en mensen draaien hun hoofd om en krijg veel vragen, vooral, denk ik, omdat je de auto bijna nergens ziet. Tot heden ben ik er 3 tegengekomen, alleen in een andere kleur.
- Weggedrag is prettig,de auto rijdt lekker soepel. De vering is wat minder sportief, maar voor mij meer dan voldoende.
- Auto is stil, de demping vind ik genoeg en is vergelijkbaar met de Tesla en Enyaq.
- Geluidsysteem komt in de buurt met die van het nieuwe type Tesla Model 3 DM. Dat had ik niet verwacht en ben daar zeer blij mee, gezien ik graag muziek luister.
- Stoelen zijn zeer comfortabel.

The Bad

- Instellingen worden regelmatig niet opgeslagen, waarbij ik zeker weet dat ik ze aangepast had. Een aantal (zoals in alle moderne auto's) kunnen niet permanent uit, dat is mij bekend.
- Even snel de buitenspiegels opwarmen heb ik nog niet gevonden behalve de algemene verwarming aanzetten?
- Software updates, ik heb gekeken in de app bij Builders Feedback. Echter als je daar kijkt wordt er amper wat gedaan met verzoeken of bugs. Laatste software update 1.3 was van juli. Wellicht ben ik te verwend geraakt ten tijde van de Tesla. Daarmee trek ik de vergelijking gezien ze zich hetzelfde willen voordoen.
- Auto unlocken en rijden met telefoon. Heb helaas altijd de keyfob nodig, anders krijg ik allemaal meldingen over dat de telefoon wel of niet beschikbaar is etc. Ik gebruik een iPhone 15 Pro waar ik in de andere auto's nooit problemen had.
- Tijdens bellen kraken de speakers. Dit lijkt een bluetooth ding te zijn? Het is ook altijd te reproduceren met ieder telefoontje, gebeurt eens in de paar minuten. Is dat een iPhone ding of Android zelfde issue?
- Sentry mode, remote beelden kijken zoals bij de Tesla is niet mogelijk, laat staan dat ik sentry mode automatisch ingeschakeld krijg?
- 5G Versnelling, ik snap dat knopje niet. Zie alleen maar 4G staan. Weinig meerwaarde?
- Zeekr medewerker gaf aan dat de premium abbo (die reeds 150 euro kost?) niet heel veel meerwaarde bood. Apart dat iemand van Zeekr dit zelf al aangeeft, deze heb ik dan ook niet genomen.
- Ik mis zaken als Youtube, Netflix (Kijk graag even een episode tijdens laden onderweg).
- Navigate heb ik er inmiddels 2 opstaan, beetje vreemd.
- Externe speaker met die vreemde software wat totaal afwijkend is waarbij je kan praten naar buiten. Ik snap hier echt helemaal niks van. 1 Keer grappig natuurlijk maar toegevoegd waarde voor mij tot heden 0.
- Het scherm achter het stuur hadden ze zoveel meer mee kunnen doen. Dat middenstuk is totaal nutteloos, had daar graag navigatie pijlen of iets gehad. (Maar wellicht komt dat nog).

The Ugly

- Telefoon werkt alleen via bluetooth?, ik kan dus vanuit huis of kantoor niks doen, tenzij ik bij het raam ga staan om b.v. de auto voor te verwarmen, sentry mode wil inschakelen. Waarom niet gewoon via 4G? De sim is actief in de auto. Als het wel kan, zou deze bovenaan staan.
- Ik liet de auto aan een vriend van mij zien en ik prees over de "premium" kwaliteit dat de auto zou moeten zijn (en ik ook wel vind, waarbij vervolgens dat hij de deur dichttrekt de knop van het open doen van de deur eruit valt. Dat was hilarisch natuurlijk maar ook treurig. Ik heb het volgens mij op kunnen lossen en zat de knop niet goed aangedrukt.
- Service van Zeekr heb ik tot heden echt heel slecht ervaren, meerdere malen de auto uitgesteld terwijl dit ivm met mijn werk wel beloofd was, auto bij het opleveren was niet eens opgeladen. Ik had net genoeg om thuis te komen (Huis ter Heide -> Arnhem). Overal zat nog plastic stukken die niet weggehaald waren. Men reageert niet op Whatsapp berichten, alleen op herhalende mails of directe mails (heb er inmiddels een paar van medewerkers). Ik hoop dat dit bij onderhoud beter gaat.

Wellicht kom ik een beetje over als een zeikerd of negatief, maar voor zoveel geld verwacht ik (hetgeen wat ik wel ervaren heb met Tesla en de Enyaq) toch meer dan ik tot heden heb ervaren.

Als jullie nog tips en tricks hebben dan hou ik mij zeker aanbevolen. O-) Dank voor het lezen _/-\o_
Er zullen komende tijd vast nog wel een hoop zaken bijkomen, hopelijk positieve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:56
iTec schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:30:
Sinds een vorige week ook in het bezit van een mooie zwarte Zeekr X RWD LR.

Hieronder een lijstje met positieve, negatieve ervaringen die ik tot heden al heb gehad met de auto. Waarbij ....heel verhaal hierna, zie boven.
Mijn (directe) feedback.

The Good
- Niet alleen omdat je hem weinig ziet maar vooral omdat, in tegenstelling tot de voortsukkelende Europese auto industrie die creatief failliet is, deze auto wel een design gedachte heeft. En met creatief failliet bedoel Ik dan de reproductie van alle oude modellen.
- Rest, eens.

The Bad
- Buiten de standaard Europese dood geregelde instellingen, nagenoeg geen last van, ooit een dingetje.
- Verwarming buitenspiegels ging bij al mijn voorgaande auto's met verwarmde buitenspiegels via de achterruit verwarming, bij de Zeekr dus ook, Tesla volgens mij ook?
- Update tempo, veel beloven, weinig leveren....we zuchten met je mee. Vooral omdat deze auto gericht is op de Tech savvy 40+er of Hippe YP met dikke beurs.
- Als je hier specifiek het starten van de auto bedoeld dan raad ik je aan om de telefoon even boven het scherm te houden, BT interference (vooral met meerdere bronnen in 1 auto) zorgt hiervoor. Ook heeft de digitale sleutel even een opstart nodig, enkele seconden.
- Ik bel eigenlijk nooit, ik geniet van mijn rit ;-), dus kan hier niets zinnigs over melden.
- Automatisch inschakelen nope, nog niet. Op afstand bekijken is volgens mij tot op heden Tesla only.
- Ik heb geen idee wat 5G versnelling is en ik mis ook niets.
- Zeekr medewerkers zijn, buiten vriendelijk, weinig nuttig.
- Tja....ik ga in die sporadische keer dat ik moet snelladen heel graag even lossen op de wc en vullen bij het koffie automaat. Als ik deze optie zou hebben zou ik hem denk ik nooit gebruiken.
- Navi! Staat dit forum vol mee. Je hebt de ingebakken Zeekr navi die een tegel heeft op je home screen. Deze vooral niet gebruiken. Ga naar de Zeekr Store, download daar die andere (heb je denk ik al gedaan) met bijna dezelfde tegel en genieten maar. Tot op heden één van de betere UX'en, file vertraging werkt redelijk hetzelfde als bij anderen en de laadstop planning heeft mij bij mijn laatste vakantie van 3500 km round trip fantastisch ontzorgd. We missen nog wat filters voor type laadstations dus daar wachten we geduldig op.
- Hoezo is die externe speaker bad? Hij functioneert. Of je hem nodig hebt? Zie antwoord bij YouTube. B.t.w. was Tesla's dev team hier niet schuldig aan? Voor, tijdens en misschien nog wel na de vrijdagmiddag borrel hebben ze daar ook een heel arsenaal aan onzin ingebouwd. Leuk....voor een keertje maar hier doe je verder niets mee. Al moet ik zeggen dat mijn katten, die graag boven op mijn auto klauteren en daarmee soms krassen achterlaten, dit niet meer gedaan hebben sinds ik het katten geluidje afspeelde. Ook mijn buurtgenoot die regelmatig in de vroege ochtend rond mijn auto te zien was doet dit niet meer sinds mijn vrouw door de speaker riep (ze wist niet dat hij aan stond) 'Oh, daar heb je die rare snuiter met zijn nieuwsgierige gedrag'. Sindsdien niet meer gezien.
- Ik heb hier een HUD voor. Als je Tesla gewend bent dan snap ik je opmerking maar tegelijk zijn er best veel mensen die een Tesla laten staan hierom. Keuzes keuzes keuzes.

The Ugly
- Werkt bij mij gewoon via 4G, en probleemloos. Misschien heb je je wifi in de auto aan staan, dit vind ik persoonlijk onzin aangezien we geen landelijk dekkend wifi netwerk hebben, Wifi alleen aan als er een update te downloaden is.
- Oepsie!
- De service, daar horen we vaker klachten over. Aangezien je via Athlon lijkt te leasen dit gewoon via de leasemaatschappij regelen. Die zetten dan wel druk. Een niet afgevulde accu (tot 80/90%) is niet ugly maar bad. Die plasticjes daar heb ik wel van kunnen genieten, vond ik als kind al leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTec
bigkevx2 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:48:
[...]

The Ugly
- Werkt bij mij gewoon via 4G, en probleemloos. Misschien heb je je wifi in de auto aan staan, dit vind ik persoonlijk onzin aangezien we geen landelijk dekkend wifi netwerk hebben, Wifi alleen aan als er een update te downloaden is
Wat ik hieruit begrijp is dat ik WiFi in de auto moet uitzetten en de auto dan wel te benaderen is met de telefoon via 4G, want ik zie in de app alleen maar Bluetooth staan. Snap daar niks van, kan ik die modus daar ook nog aanpassen? Dat zou wel een enorm frustrerend deel oplossen namelijk.

Dank voor je reactie, ik ga eens stoeien met de ingebouwde navi , gebruik eigenlijk altijd flitsmeister via carplay >:)

[ Voor 3% gewijzigd door iTec op 30-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigkevx2
iTec schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:07:
[...]

Wat ik hieruit begrijp is dat ik WiFi in de auto moet uitzetten en de auto dan wel te benaderen is met de telefoon via 4G, want ik zie in de app alleen maar Bluetooth staan. Snap daar niks van, kan ik die modus daar ook nog aanpassen? Dat zou wel een enorm frustrerend deel oplossen namelijk.

Dank voor je reactie, ik ga eens stoeien met de ingebouwde navi , gebruik eigenlijk altijd flitsmeister via carplay >:)
Hangt van het keyword ‘benaderen’ af. Als je hiermee bedoeld dat de auto automatisch open gaat net als bij de keyfob dan hier een teleurstelling. Dat werk (nog) niet.

Ik open gewoon via de app en start met de telefoon door hem even boven het scherm te houden als ik hem in D zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTec
Ik doel meer op het op afstand beheren / bedienen van de auto buiten het bluetooth bereik. Dus vanuit de huiskamer of vanaf kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigkevx2
iTec schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:21:
Ik doel meer op het op afstand beheren / bedienen van de auto buiten het bluetooth bereik. Dus vanuit de huiskamer of vanaf kantoor.
Dat werkt bij mij gewoon goed. Ik kan me voorstellen dat als wifi aan staat in de auto en een slecht signaal heeft dat de bereikbaarheid hier roet in het eten gooit.
Ik merk dit zelf in sommige parkeer garages, en bij mij op het werk omdat er ergens een sterk BT signaal hangt, dat dit problemen oplevert. Maar hier bij mij op mobiele dat (auto) en app (mobiel en wifi) werkt het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTec
Ik zometeen gelijk even die WiFi eruit knikkeren. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTec
iTec schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:12:
Ik zometeen gelijk even die WiFi eruit knikkeren. Thanks!
Helaas het werkt voor mij niet maar ik zal nog wel iets verkeerd doen. Als iemand de juiste stappen heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik kwam vanavond de volgende bug tegen. Hey Zeekr weigert de rijmodus echt in comfort te zetten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigkevx2
PaT schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
Ik kwam vanavond de volgende bug tegen. Hey Zeekr weigert de rijmodus echt in comfort te zetten.

[YouTube: Hey Zeekr is eigenwijs]
T
ComforT dus niet comfor 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmakert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10 11:36
PaT schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:

[YouTube: Hey Zeekr is eigenwijs]
Had ik deze week ook. Nog een leuke: als je de sportmodus activeert met je stem wordt de creep functie niet geactiveerd. Handmatig wel, zoals jullie weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmakert
Vergelijkende test Elroc vs X

Dries van den Elzen Nieuws Gisteren, 10:12
Leestijd: 15 minuten
PREMIUM | Het beste van Autovisie voor jou
Skoda Elroq vs. Zeekr X: beste elektrische midsize-SUV

(Afbeelding: Martijn Bravenboer)
Elektrische midsize-SUV’s zijn niet de meest avontuurlijke keuzes van het moment, maar deze flitsende verschijningen beloven je een stapje boven de burgerlijkheid te verheffen. Doet de Skoda Elroq of Zeekr X dat het best?

We zaten er niet ver naast toen we bij de dubbeltest tussen de Kia EV3 en Skoda Elroq in maart het vermoeden uitten dat het weleens een duel zou kunnen worden om de bestverkochte auto van Nederland. De Kia staat momenteel daadwerkelijk op nummer één, maar wordt op de hielen gezeten door de Picanto en Niro uit hetzelfde huis. De Skoda Elroq gaat nek aan nek met de Tesla Model Y om plek vier. Met een EV3 in de duurtestgarage begrijpen we de keuze van bijna 8.000 Nederlanders volkomen, maar de 400 volt van de aandrijflijn is echt het enige spanningselement dat er aan de Kia te ontdekken is.

Skoda Elroq vs. Zeekr X
Kosten, veiligheid en uitrusting
Ontwerp en afwerking
Comfort en functionaliteit
Infotainment en bediening
Prestaties en verbruik
Rijeigenschappen
Rijassistentie
Skoda Elroq of Zeekr X
Wil je een (nog) gewaagder uiterlijk, meer vermogen en ook iets van onderhoudende rijeigenschappen, dan zul je elders moeten kijken. Kan de recente toevoeging van de RS-variant wellicht nog voor een verkoopimpuls van de Skoda Elroq zorgen? Of kunnen we onze horizon beter oostwaarts verbreden naar de X van het merk Zeekr, dat met de 001 en 7X al indruk wist te maken in de Autovisie-dubbeltest? Daarvan zijn er in 202

5 nog geen 300 verkocht, maar in de AWD Privilege-uitmonstering komt die op de proppen met nog meer vermogen dan de RS, alsmede veel uitrusting en een concurrerende prijs.

Kosten, veiligheid en uitrusting
Dat de Zeekr X tot en met augustus is blijven steken op 258 stuks, moet haast wel een gevalletje ‘onbekend maakt onbemind’ zijn. Met een prijsrange die zich uitstrekt van 38.990 tot 48.490 euro, actieradii tot 440 kilometer, 150 kW snelladen en een lengte van 443,2 centimeter bij een wielbasis van 275 centimeter, nestelt de X zich in alle opzichten netjes tussen z’n soortgenoten in de meest felbevochten klasse van het moment.

Aan de oppervlakte zijn in elk geval geen redenen te vinden waarom bepaalde concurrenten inmiddels twintig tot dertig keer vaker de showroom uit zijn gezoemd. Deze AWD Privilege is de smaakmaker van het stel. Met 428 pk, vierwielaandrijving en een outillage die weinig tot niets te wensen overlaat, is 48.490 euro geen onredelijk voorstel. De grotere wielen en extra motor doen iets af van de actieradius die de 69 kWh-accu mogelijk maakt, maar 425 kilometer is alsnog afdoende. Het wit-met-blauwe interieur gooit bij de testauto 1.500 optionele euro’s bovenop die prijs. De lakkleur is inbegrepen, dus blijft het totaal een snipper onder de 50 mille.

Dat is net niet genoeg voor een Skoda Elroq RS, maar de prijs daarvan ligt er met 52.990 euro niet gek ver vanaf. Al vertaalt zich dat wel in een leaseprijs die meer dan 100 euro per maand hoger ligt. Daar krijg je in alle richtingen een paar centimeter meer blik voor terug. Plus 124 kilometer meer actieradius (dankzij een 13 kWh grotere accu en een lager verbruik), 25 kW méér en 3 minuten korter snelladen, alsmede een sportonderstel met instelbare schokdempers.

PREMIUM
Fraai of fout? Deze Maybach SL 680 biedt maximale exclusiviteit

Als topmodel van de reeks is de Skoda Elroq RS voorzien van een veel completere uitrusting dan de basismodellen, maar om het geheel gelijk te trekken met de Zeekr zijn de Business-upgrade Maxx van 2.990 euro (met head-up display, elektrisch verstelbare stoelen, 360-gradencamera, inparkeerassistent etc., etc.) en de warmtepomp van 1.090 euro noodzakelijk. Die zijn beide op de testauto aanwezig, plus een transportpakket met typisch Skoda-achtige opbergfaciliteiten, een winterpakket met álles verwarmd plus 3-zone klimaatbeheersing en een trekhaak. De enorme 21-inch wielen en kleur zullen u ook niet ontgaan zijn… Zo komen we op een bedrag boven de 60 mille, maar reken op minimaal 55 om de Zeekr AWD Privilege van repliek te kunnen dienen.

Ontwerp en afwerking
Een kleine RS-behandeling is precies wat de Skoda Elroq nodig heeft om het verder keurige interieur wat op te fleuren. Wat er met een gifgroen sierstikseltje en een lap alcantara al niet bereikt kan worden! Nog afgezien van hoe het allemaal rijdt, is deze Elroq puur vanuit optisch (en haptisch) oogpunt een waardig opvolger van de vRS-modellen. Eerst en vooral zakelijk en ergonomisch verantwoord, waar mogelijk met een bescheiden sportief randje. Tel daar een afwerkingsniveau bij op dat niets voor premium onderdoet, en je hebt al één belangrijk aankoopargument voor een Elroq (RS?) te pakken. De lakkleur en wielen zijn niet bescheiden, maar denk die weg en je kunt je probleemloos mengen met de muisgrijze Nederlandse leasevloot. Want afgezien van wat bumperwerk en een kleine badge ziet de RS er precies hetzelfde uit als die bijna 5.000 andere Elroqs die er al rondzoeven.

Met de Zeekr X zul je gegarandeerd opvallen, al is het maar omdat er nog geen 1.000 op kenteken staan, inclusief de sterk gelijkende Lynk & Co 02. De meeste vragende blikken werden gevolgd door goedkeurende, dus ‘men’ vindt het over het algemeen geen lelijkerd. Het is al heel wat dat Zeekr als Chinees merk durft te kiezen voor iets wat er wezenlijk anders uitziet dan de rest. Geen zachte, ronde vormen. Geen emotieloze dunne ledbalken op voor- en achterzijde. Rondwarend door de Zeekr-showroom in Zeist kwamen we tot de conclusie dat de kleur sterk bepaalt hoe groot de X oogt. Zwart maakt ’m groot, deze lichte kleur houdt ’m visueel compact.

In het interieur word je verwelkomd door een sierlijst die bovenstaande kan verklaren: deze auto is ontworpen bij de Zweedse Geely-tak in Göteborg. Zulks is ook wel in het interieur te zien, dat in deze uitvoering ronduit smaakvol is samengesteld. Vrijwel elk zichtbaar oppervlak is vervaardigd van of ingepakt met zacht materiaal. Uitgebreide sfeerverlichting en vormgeving die eens niet één op één van Tesla gekopieerd zijn, zullen ook harten winnen. Afgaand op de reacties gedurende de testweek: vooral van het vrouwelijke deel van de bevolking.

Maar da’s misschien ook geen toeval. De kwaliteitsindruk is wel iets minder, omdat je het hele interieur (inclusief de frameloze ruiten in de rubberen sponningen) over elke drempel hoort zuchten en kraken.

Comfort en functionaliteit
Ook de stoelen met opmerkelijk goed werkende massagefunctie, verwarming, ventilatie en een goede pasvorm kregen unaniem de handen op elkaar. Althans tot het moment dat je het stalen frame van de stoel door de bekleding heen in je onderrug voelt porren. Een onnodige misser die het zitcomfort op de lange afstand afhankelijk van je lichaamsbouw en zitpositie ernstig kan beperken. De hoek van het zitvlak niet afhankelijk van de zithoogte kunnen instellen, doet dat overigens ook.

Op de achterbank heb je naar goed oosters gebruik ruimte genoeg met 72 centimeter tussen voorstoel en bankleuning (bij iemand met een lengte van 1,82 meter ‘achter zichzelf’), maar de bank zelf is met een hoogte van 29 centimeter en vooral een lengte van 44 centimeter van kinderformaat. Niet fijn als je langere benen hebt die steun zoeken. Liever hadden we gezien dat de achterbank verder naar voren stond, want de laadruimte is nu met 362 liter inhoud iets onder de norm in het segment.

Het is tevens ietwat onder de cijfers die de Skoda Elroq van het meetlint laat rollen. Hadden we al gezegd dat het feitelijk een Enyaq is, waarvan de achterkant is gecoupeerd? En dat je allerlei (deels optionele) slimme opbergmethoden treft om elke beschikbare liter maximaal te benutten? De bagageruimte is ruim 100 liter groter, de zitruimte achterin in alle richtingen een paar centimeter rianter. Het grote verschil wordt achterin echter door de bank gemaakt.

Die heeft twee voorgevormde zitkuipen met afmetingen die weinig voor die van de voorstoelen onderdoen. Die zijn even comfortabel als ze eruitzien. Er is steun in alle richtingen, voldoende instelmogelijkheid en een aangename ruwe, doch zachte stof die je muurvast op je plek houdt. In beide auto’s is er ruimschoots voldoende hoofdruimte en verticale verstelbaarheid om te kiezen tussen een normale of juist heel hoge instap annex zitpositie, waarbij het zicht rondom in beide auto’s redelijk is. Alleen de dichte C-stijl van de Zeekr kan weleens een fietser opslokken.

Infotainment en bediening
Het grote voordeel van de doorgaans wat saai en zakelijk ogende Skoda-interieurs is dat het bedieningsgemak van topniveau is. Ook hier is wijselijk gekozen voor zoveel mogelijk fysieke knoppen en scrolwieltjes als het elektrisch systeem van het MEB-platform toelaat. Mechanische ventilatiesturing en spiegelverstelling worden niet gauw wegbezuinigd bij Skoda.

Een paar sneltoetsjes onder het centrale scherm versnellen de toegang tot onder andere het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing, de airco en de rijmodus. Het infotainmentscherm is de afgelopen jaren langzaam in een aangenaam venster naar de digitale wereld geëvolueerd. Met een begrijpelijke menustructuur, waar nodig visuele representaties in plaats van scrolmenu’s en zowel onder- als bovenin altijd een weergave van de belangrijkste functies en snelkoppelingen.

De navigatie met laadstopplanner werkt feilloos en geeft duidelijk aan of de accu op de gewenste temperatuur is voor snelladen. In Göteborg konden ze bij Geely niet eens verhinderen dat de ‘eigen’ Volvo EX30 voorzien werd van een compleet kaalgetrokken interieur, dus dat de Zeekr X ook een vrij basic bedieningsconcept toegediend kreeg, is geen verrassing. Dit is wel zo’n auto waarin je de luchtstromen van de airco en de stand van de spiegels met het scherm moet sturen. En ook op het stuur ben je beperkt tot een tweetal joysticks en evenzoveel knopjes. Het centrale scherm in de Zeekr heeft in de basis een vergelijkbare opzet als in de Skoda. Dat wil zeggen: met een balk onderin, waar airco en een paar andere belangrijke shortcuts te vinden zijn. In een dropdown-menu dat uit de bovenkant naar beneden geswipet kan worden, zijn naar eigen inzicht overige favorieten te plaatsen.

Zo kun je doorgaans vrij snel op de spreekwoordelijke plaats van bestemming aankomen. Het hoofdmenu is naar voorbeeld van Tesla samengesteld. Het werkt redelijk zolang de submenu’s niet te lang en verzadigd met tekst zijn. De meeste additionele functies (zoals radio, media etc.) zijn toegankelijk via een smartphoneachtige pagina vol pictogrammen. Vreemd genoeg biedt Zeekr twee aparte navigatie-apps aan die beide redelijk lijken te werken. Een route inplannen met laadstops lukt in elk geval, al zijn die niet volledig naar eigen voorkeur te configureren. Een telefoon koppelen is zo geregeld, connectieproblemen hebben we met onze iPhones niet meegemaakt.

Prestaties en verbruik
Hoe vriendelijk de Zeekr X ook mag ogen, wanneer het rechterpedaal naar de grond gaat, laten de 428 pk overtuigend van zich spreken. Een standaardsprint in minder dan vier seconden blijft indrukwekkend snel. Toch zijn we niet helemaal tevreden over de aandrijflijn, want er zit een duidelijke vertraging tussen de bewegingen van het ‘stroompedaal’ en de reacties van de motoren, waardoor doseren niet altijd intuïtief gaat. Er is keuze uit twee regeneratiestanden, inclusief eenpedaalsrijden, die via het scherm te kiezen zijn, samen met diverse settings voor de stuurbekrachtiging en motorrespons. Hoe sportiever de stand, des te beter de doseerbaarheid.

Maar ook met de aandrijving in de comfortstand en de airco in eco lukt het niet om in de buurt te komen van het opgegeven verbruik. Dat was bij alleszins redelijke omstandigheden 18,3 kWh/100 km op onze normronde van honderd kilometer. Niet echt indrukwekkend en corresponderend met een realistische actieradius van 350 kilometer, die in de winter dus waarschijnlijk niet boven de 300 kilometer uitkomt. De snellaadprestaties bleven even middelmatig. De gemeten piek bedroeg 157 kilowatt, opladen van 10 tot 80 procent duurde exact 29 minuten zoals door Zeekr wordt beloofd.

Skoda Elroq Zeekr X
WLTP-verbruik (gemiddeld) 16,2 kWh/100 km 17,2 kWh/100 km
Gemeten verbruik 18,4 kWh/100 km 18,3 kWh/100 km
Actieradius WLTP/gemeten 549 km / 418 km 425 km / 350 km
Max. gemeten laadsnelheid n.b. 157 kW
Laadtijd 10–80% (WLTP/gemeten) 26 min. / 25 min. 29 min. / 29 min.
De Skoda was in 25 minuten klaar waar 26 minuten wordt beloofd, met een laadpiek van 189 kW waar 180 kW wordt beloofd. Presteren boven verwachting is altijd goed. En vergeet niet dat de accu van de Skoda Elroq een stuk groter is, dus dat je in die 25 minuten veel meer stroom binnenhaalt dan bij de Zeekr. Het verbruik op de normronde bedroeg 18,4 kWh/100 km, wat nóg verder van de fabrieksopgave ligt dan bij de X. Het zal vooral met de optionele 21-inch breedset (met 255 millimeter brede achterbanden) hebben te maken. Geen 549 kilometer dus, maar 418. Alsnog een stuk meer. Met 88 pk minder en 269 kilo meer hadden we verwacht dat de RS een stuk langzamer zou zijn.

In de praktijk is het verschil gevoelsmatig echter minder groot, omdat de vermogensrespons van de Skoda veel beter is en het koppel hoger. Daardoor reageert hij bij normaal gebruik eigenlijk zelfs vlotter en lichtvoetiger. Beide auto’s laten in het interieur behoorlijk wat bandengeruis horen, waarbij de Zeekr over de hele linie net wat stiller is. Ten slotte de opmerking dat de remafstanden van de X en RS indrukwekkend kort zijn. De RS remt met trommels op de achteras toch binnen 33 meter van 100 km/h naar 0.

Rijeigenschappen
In een tijdsgewricht waarin elke elektrische stadsauto binnen zeven seconden naar 100 km/h accelereert, zou je de prestaties van de Elroq niet helemaal RS-waardig mogen noemen. Een sportieve EV-SUV moet toch in minder dan vier seconden naar 100 km/h kunnen knallen, voor wat het waard is (precies niets). En helaas gaat voor de rijeigenschappen hetzelfde verhaal op. Waarmee overigens geenszins gezegd is dat de Elroq RS beroerd rijdt. Integendeel, maar enige vorm van sportiviteit is er niet in te ontdekken. Het onderstel met adaptieve, instelbare dempers schittert vooral in een uitzonderlijk goede combinatie van comfort en stabiliteit.

Het is onwaarschijnlijk met wat voor gemak je de 2,1 ton over drempels heen kunt laten vliegen. De platte banden, directe besturing en alerte demping laten de Skoda Elroq ook zonder vertraging van richting veranderen, maar zodra de massa eenmaal in de bocht hangt, is het uit met de pret. Er is eindeloze tractie, veel grip en een onwrikbare wegligging, maar de achteras blijft muurvast op z’n plek, waardoor er toch een gevoel van stroperigheid in het geheel sluipt. Het vermogen wordt ook niet zodanig over beide assen verdeeld dat de suggestie van een achterwielaandrijver wordt gewekt. De vooras trekt meteen mee, zodat elke hint naar losheid of overstuur wordt gesmoord. Indrukwekkend, maar niet leuk. En dat terwijl Audi (Q4 e-tron) en Cupra (Born) hebben laten zien dat het met deze techniek wel mogelijk is.

De Elroq heeft op dynamisch vlak echter niets van de Zeekr X te vrezen. Snel is-ie, remmen doet hij ook goed, maar het onderstel is de weekheid zelve. Het is helemaal toegespitst op maximaal veercomfort in traag stadsverkeer. De vering is zacht, de demping nog zachter. Drempels nemen is geduld betrachten of bumpstops en voorbumpers nabestellen. Wanneer je vol vermogen vraagt, lijkt de auto wel een wheelie te maken, omdat de achteras totaal niet ondersteund wordt. In een lange snelwegbocht kan de weekheid aanvankelijk voor wat onzekerheid zorgen, maar in de basis is de wegligging niet verkeerd of verontrustend.

Ook al lukt het de besturing niet om enig gevoel van de voorwielen naar je handen te telegraferen. Maar uiteindelijk voelt het alsof de X 250 kilo zwaarder is dan de Skoda, terwijl het in werkelijkheid andersom is. Wat Zeekr wel beter voor elkaar heeft dan Skoda, is het gevoel in het rempedaal. De Skoda heeft zoals elke MEB-auto een linkerpedaal met een zeer sponzige respons en slechte doseerbaarheid rond het ABSpunt, ook al is de vertraging uiteindelijk goed. De Zeekr X breng je intuïtiever en met meer vertrouwen tot stilstand.

Rijassistentie
Week als het onderstel moge zijn, zit het de X op geen enkele manier in de weg bij het realiseren van een uitstekende score op de uitwijkproef. Is het misschien de inpandige knowhow uit Zweden geweest die is gebruikt bij het afstellen van het ABS en ESP? Het resultaat is er in elk geval wel naar, want de wijze waarop de elektronische beschermengelen een uitbrekende achterkant voorkomen, zonder dat de voorwielen daarbij blokkeren, is indrukwekkend. De maximale inrijsnelheid van meer dan 80 km/h onder licht vochtige omstandigheden is in één woord top.

Unieke Kei Car met supercharger en AWD is erg betaalbaar

De rest is meer naar het voorbeeld van wat we kennen uit China. Heel veel overdreven voorzichtige en onhandig ingrijpende systemen, die veel tijd en moeite kosten om voorafgaand aan elke rit uit te schakelen, dan wel te configureren. Zoals de dodehoekassistent die het liefst heeft dat je tien autolengtes achter je laat tijdens het invoegen, en de adaptieve cruise control die hetzelfde doet bij je voorganger. De stuurhulp bleek wel uitstekend in staat om de auto te centreren in de rijbaan. Wel vervelend is dat de stuursensor vaak niet doorheeft dat je het stuur vasthebt wanneer de stuurhulp actief is, met een irritante en dus nodeloze waarschuwing tot gevolg.

Maar daar kan de Skoda ook wat van, zij het onbedoeld. Meerdere malen tijdens de testperiode werden we getrakteerd op een scala aan waarschuwingslampjes en meldingen over de uitval van hulpsystemen. Het was altijd te verhelpen met een koude herstart, maar toch vervelend. Eenmaal in functie werken de hulpjes nadrukkelijker op de achtergrond dan in de Zeekr. De adaptieve cruise control genoot ook onze voorkeur met een meer assertieve houding, maar de stuurhulp daarentegen zeker niet. Die blijft onverminderd zwalken of te dicht op de belijning rijden. Zie ’m echt als een hulp in plaats van een systeem dat je het sturen uit handen neemt. Op de uitwijkproef zijn het vooral de eerdergenoemde dempers, grote wielen en platte banden die ervoor zorgen dat de grotere en zwaardere Skoda Elroq nog net een kilometer per uur harder door de pylonen heen kon swingen alvorens de voorbanden met de witte vlag begonnen te zwaaien. Ook hier geen spoor van onrust of onveiligheid, alleen maar stoïcijnse richtingveranderingen totdat het niet meer harder gaat.

Skoda Elroq of Zeekr X
Eigenlijk voldoet geen van beide auto’s aan het profiel uit de inleiding. Een totaalpakket om jezelf overtuigend mee boven de burgerlijkheid te verheffen, ontbreekt bij beide. De Zeekr X is snel in rechte lijn, van alle gemakken voorzien, onderscheidend om te zien en om mee te leven. Maar niet bijzonder praktisch, niet bijzonder om te rijden, kaal in de bediening en zonder bovengemiddelde laad- en verbruiksprestaties. De Skoda Elroq heeft ook z’n manco’s. Zoals de forse meerprijs van allerlei opties, rijeigenschappen die goed zijn maar niet RS-waardig, en een motorvermogen waarmee je op sportieve EV’s geen indruk maakt. Maar als totaalpakket overtuigt de Skoda ons meer. Meer binnenruimte, meer zitcomfort, meer actieradius, kortere laadtijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik denk dat ze het rijgedrag en beleving van de X vrij aardig hebben samengevat. Alleen het verhaal over het frame in de stoel die je voelt herken ik niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigkevx2
Hier ook,
mij valt op dat dit soort 'kenners' toch altijd wel een hele dikke Europese bril op hebben staan.
En dat gezeur over knopjes, man man man, hou er nou verdomme eens over op.
IK WIL GEEN KNOPJES!!!
Het is een keuze, een voorkeur, geen punt waar je een auto op moet beoordelen.
Ook de bewerkelijkheid over het uitschakelen van allerlei systemen:
1. Die zitten er niet voor snot in
2. Ik zet er bij iedere rit maar eentje uit, die volstrekt onnodige snelheid BS, 1 klik en klaar.
3. De lijn correctie alleen op 60 km wegen met suggestie fietsstroken, 1 klik en klaar
4. De 'je mag niet een keer gapen' die zit er niet voor niets.... niet gapen of deal with it. Als deze begint te irriteren dan ben je feitelijk niet meer voldoende in staat om veilig auto te rijden.

Beetje vergelijkbaar met een alcoholslot en dan klagen dat je de auto niet gestart krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:30

BPi

PaT schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:01:
Ik denk dat ze het rijgedrag en beleving van de X vrij aardig hebben samengevat. Alleen het verhaal over het frame in de stoel die je voelt herken ik niet.
Ik herken het mbt het frame ook niet.
Wel heb ik bij ca 50k in augustus een nieuwe bestuurdersstoel gekregen omdat de andere kraakte (al vastgesteld in februari). Ik heb wel het idee dat die (weer) beter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmakert
Als je gaat verzitten wil je het stalen elementje in de bekleding wel eens voelen. Wellicht bedoelt ie dat. Waar ik me overigens ook niet in herken is de gasrespons. In de sportstand is ie echt waanzinnig. En met de shortcuts heb je de systemen in 3 seconden gedeactiveerd. Ik heb zelden een auto gereden waarbij je vol gas in 3,8 seconden naar de 100 optrekt met 1 vinger op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmakert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DnJdPJynjcH9vf7Sfac1Zoux7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dp6LNJXOHbuL2aXpPMrrzNUe.webp?f=fotoalbum_large

Maar waar ik me dus aan irriteer is dat ze een 2 jaar oude X meegeven en een hagelnieuwe Skoda meekrijgen. En niet even de rubbers met een stick van 3 euro invetten om het kraken van de rubbers tegen te gaan. Daarnaast kennelijk geen uitleg geven over het infotainmentsysteem en de hulp systemen. Etc. Ze snappen in NL echt niet hoe ze een product moeten vermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck x
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 02-10 11:37
Ik heb iOS 26 op mijn Apple telefoon geïnstalleerd maar nu heb ik geen Apple car play in mijn Zeekr X dit gaat alleen nog met een draadje.
Heeft iemand daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigkevx2
Franck x schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:37:
Ik heb iOS 26 op mijn Apple telefoon geïnstalleerd maar nu heb ik geen Apple car play in mijn Zeekr X dit gaat alleen nog met een draadje.
Heeft iemand daar een oplossing voor?
Delete je BT verbinding en connect opnieuw. Cest ca.
Werkt bij mij iig een stuk stabieler nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:25
Ik lees meer genoegen de negatieve en de positieve reacties. Op 20 oktober is het dan zover, mag ik de mijne ophalen.
Moet ik nog ergens op hameren bij de verkoper voor ik er mee weg rijdt en de volgende dag moet terugkomen, voor iets onbenullig.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste