Ik gebruik het pas kort en voornamelijk Notes en de agenda. Heb nog niet veel bestanden geüpload (heb eigenlijk überhaupt nooit veel geüpload naar een cloudopslag) dus heel goed oordelen kan ik niet, want het is nog een vrij verse installatie.
Ik draai het alleen niet in docker, maar op een Linux VM. Vooral omdat ik daar ervaring mee heb en niet met Docker.
Het installeren en inrichten vond ik best makkelijk eigenlijk, maar ik ben de enige gebruiker ervan en heb denk ik niet de normale route gevolgd.
Het is bij mij een lokale installatie en remote verbinden doe ik d.m.v. een VPN verbinding naar mijn router wat overigens prima werkt (met de app(s) op mijn telefoon). Installeren onder Linux heb ik via de terminal gedaan en niet met een AOI image.
Vergelijkbaar met het installeren van (andere) applicaties en was zo klaar (ik gebruik nog geen jaar Linux voor de duidelijkheid dus ben daarin ook nog zeer onervaren.

).
Wel zit ik nog te stoeien met een goede manier van backups vinden. Wellicht dat dit veel makkelijker te doen is i.c.m. Docker. Ik ben toevallig vandaag pas een stap verder gekomen, maar dat heeft vooral met VirtualBox te maken en niet met Nextcloud (of Kopia).
We komen er wel. Ik ga ervan uit dat als het eenmaal is ingesteld ik af en toe enkel VM (Linux) moet updaten, want Nextcloud kan ik vanaf mijn laptop bij. Met Docker heb je dit (ook) niet.
Heeft traagheid niet met de verbinding en/of host te maken? Bij mij draait het op een NUC met i5, 16GB (traag/simpel) RAM en trage/goedkope SSD waar verder alleen nog Home Assistant VM en mijn IPTV app op draait. Resources genoeg denk ik (i.c.m. een 1gbps KPN verbinding).
Ik ben er super blij mee!
[
Voor 5% gewijzigd door
Mit-46 op 25-04-2026 14:52
]