• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 16:17

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb sinds kort bij Herzner storage share afgesloten. Ik snap de Nextcloud app (mac) niet helemaal nog - of loop tegen beperkingen aan.

Ik heb een map gesynced en al ik daar een file in plaats komt hij in de cloud terecht. Correct. Maar als ik een bestand in de webomgeving plaats verschijnt deze niet op mijn hd. Ook niet na >15m wachten. De overkoepelende map heb ik in Finder aangemerkt als: Always keep downloaded. De client zegt: All synced en geeft ook aan dat die file created is (ik denk in de cloud omgeving dan)

Mag ik verwachten dat de file lokaal automatisch beschikbaar zou moeten worden?

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:47

spaceboy

Op grote hoogte

duvekot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:58:
@spaceboy waarom een nieuwe server op Debian 12/Bookworm? En niet op Debian 13/Trixie?

Als je kijkt naar deze pagina: https://www.debian.org/releases/ ...dan zie je dat de formele EOL datum voor 12/Bookworm over 10 dagen is (de LTS einddatum is over 2 jaar)

Staar je niet blind op "alles in 1 scripts" ..en "AI/LLM zegt X" ... Het kost even tijd en moeite voordat je op een stabiele situatie uit komt waarschijnlijk. Belangrijkste is dat je snapt hoe het allemaal aan elkaar hangt, welke zaken hoe te updaten zijn. Het is geen "one shot en kijk er niet meer naar" ... Maar iets van lange adem en veel werk. Niet voor niets dat mensen toch kijken naar partijen die het als dienst aanbieden.
Tjonge, goed punt, die Debian 13 had ik gewoon echt gemist. Hier zie je mijn AI-luiheid. Ik ga in elk geval updaten naar Debian 13. Thanks.

Ik ben -zoals je las- niet echt een Linux server pro beheerder zeg maar, dus het is voor mij ook even wennen hoeveel tijd dingen kosten. Maar ook qua keuzes welke oplossing het beste is (zoals: welke Office oplossing) voelt best lastig, terwijl ik echt wel wat van IT denk te weten. Dus ik hoop(te) hier ook wat kennis en ervaring te horen van mensen hoe je toch relatief eenvoudige oplossingen kunt maken, zonder dat je je helemaal in de microservice-structuur van OnlyOffice moet verdiepen. Ik ben er ondertussen wel uit dat zelfs slim prompten niet echt helpt soms. :P

Oh ja, "one shot en ik kijk er niet meer naar" zou toch wel een béétje moeten kunnen? Al snap ik ook dat je niet zomaar Watchtower kunt opspinnen om vervolgens bij elke breaking change tegen ellende aan te kijken, dus een beetje op de hoogte blijven van ontwikkelingen vind ik wel prima. Een complete Office stack elke maand opnieuw uitdenken gaat me dan wél weer te ver.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:38
spaceboy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Tjonge, goed punt, die Debian 13 had ik gewoon echt gemist. Hier zie je mijn AI-luiheid. Ik ga in elk geval updaten naar Debian 13. Thanks.

Ik ben -zoals je las- niet echt een Linux server pro beheerder zeg maar, dus het is voor mij ook even wennen hoeveel tijd dingen kosten. Maar ook qua keuzes welke oplossing het beste is (zoals: welke Office oplossing) voelt best lastig, terwijl ik echt wel wat van IT denk te weten. Dus ik hoop(te) hier ook wat kennis en ervaring te horen van mensen hoe je toch relatief eenvoudige oplossingen kunt maken, zonder dat je je helemaal in de microservice-structuur van OnlyOffice moet verdiepen. Ik ben er ondertussen wel uit dat zelfs slim prompten niet echt helpt soms. :P

Oh ja, "one shot en ik kijk er niet meer naar" zou toch wel een béétje moeten kunnen? Al snap ik ook dat je niet zomaar Watchtower kunt opspinnen om vervolgens bij elke breaking change tegen ellende aan te kijken, dus een beetje op de hoogte blijven van ontwikkelingen vind ik wel prima. Een complete Office stack elke maand opnieuw uitdenken gaat me dan wél weer te ver.
Nextcloud heeft een eigen office oplossing aangekondigd die je kan overwegen: https://nextcloud.com/office/

Wat betreft watchtower: ook ik werd gek van die breaking updates en heb nu diun draaien, waardoor ik elke 2 weken mailtjes krijg over updates. Updaten doe ik dan handmatig wanneer ik tijd heb om te troubleshooten met mijn beperkte IT kennis.

NB. Misschien zijn er veel betere oplossingen voor jouw use case (en misschien ook voor de mijne), dus laat je goed informeren!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:22
Ik ben weer begonnen met experimenteren met Nextcloud in een ACI met Azure Files als storage. Vooralsnog zijn er helaas nog wel twee VMs nodig. Een Windows VM met de appproxy en mogelijk toch een Linux VM met een DB.

Voordat ik het wiel ga uitvinden, heeft iemand deze constructie al werkend?

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48
spaceboy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:35:
... Ik heb al verschillende docker containers draaien, zoals Plex, AdGuard, Home Assistant, Vaultwarden, Immich. Ik maak gebruik van Nginx Proxy Manager omdat ik mijn services (alleen intern) gebruik via immich.domeinnaam.nl, plex.domeinnaam.nl, etc. Het liefst wil ik een lichte Office-achtige omgeving maken op office.domeinnaam.nl.

Ik heb gisteren de hele dag vergooid met OnlyOffice DocServer wat een brei aan docker containers opleverde via een .sh install script. Dát vond ik al irritant omdat het enerzijds overkill voelt en anderzijds gewoon niet werkte met NPM e.d.

KORTOM: nu wil ik graag kijken naar een alternatief. Nextcloud klinkt wel goed. Als ik het goed begrijp is dat de frontend en heb ik een backend nodig om mijn office-usecase compleet te maken. Met wat AI-prompting kom ik uit op Nextcloud samen met Collabora. Hebben mensen hier ervaring met deze setup? Werkt dat (vrij eenvoudig) zonder tig containers? Zijn er nog betere Synology Office alternatieven?
Als je die diensten alleen op het interne netwerk draait dan is het misschien beter om ze niet naar internet domeinnamen te laten verwijzen, maar eerder naar een interne netwerknaam. Ik ben ooit geadviseerd om immich.home.arpa te gebruiken bv.

Nextcloud is niet echt een frontend voor Office. Nextcloud is een soort document cloud opslag, met veel uitbreidbare functies (dav, foto, etc) Nextcloud heeft de mogelijkheid om een Online Office versie te koppelen, waarmee documenten die in Nextcloud staan online geopend en bewerkt kunnen worden.
Op het moment zijn er volgens mij nog 2 Office versies die daarvoor geschikt zijn: OnlyOffice en Collabora Office. Beide kunnen op verschillende manier geimplemteerd worden. Bv. vanuit Nextcloud als app, als aparte docker container en bare metal/op de host.
baldstuff schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:27:
[...]

Nextcloud heeft een eigen office oplossing aangekondigd die je kan overwegen: https://nextcloud.com/office/
Nextcloud office is toch niet nieuw, of aankondiging als nieuw?

De app in Nextcloud wordt al enige tijd Nextcloud Office genoemd en deze maakt een koppeling met bv.collabora Office. Dat is al best lang zo.

[ Voor 66% gewijzigd door ahbart op 03-06-2026 20:26 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
ahbart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Als je die diensten alleen op het interne netwerk draait dan is het misschien beter om ze niet naar internet domeinnamen te laten verwijzen, maar eerder naar een interne netwerknaam. Ik ben ooit geadviseerd om immich.home.arpa te gebruiken bv.
Als je een eigen domain hebt kan je die prima gebruiken op je interne thuisnetwerk. Ik zou ze alleen niet in de publieke DNS zetten, tenzij je split DNS draait en alles op je publieke reverse proxy laat binnen komen.

Een <iets>.home.arpa domain kan je (als het goed is) sowieso niet in een publieke DNS krijgen. Maar het is wel de "officiële" domain voor thuis gebruik:
https://www.rfc-editor.org/info/rfc8375/

Maar hier zijn wel heel veel voor en tegen argumenten voor .. dus die discussie kan beter ergens anders gevoerd worden.

• masterfragger
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-07 23:33
Ik heb voor een publiek toegankelijk subdomein gekozen omdat ik bij mijn bestanden wil kunnen als ik onderweg ben.

En ik wil ook bestanden / folders kunnen delen met derden.

En daarvoor heb ik idd een reverse proxy (nginx) ingericht op een eigen kvm achter de kpn router. Werkt prima.

Een cloud variant van M365 etc heb ik laten vallen wegens kosten en/of functionaliteit. Ik gebruik op mijn clients gewoon LibreOffice apps plus Thunderbird mail/calendar. Dat is snel, simpel en gratis.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48
Ik reageerde op spaceboy die schreef:
[quote]omdat ik mijn services (alleen intern) gebruik[/quote]

In dat geval zou ik zelf liever geen externe domein gebruiken. Ik gebruik ook .home.arpa en immich.mijndomein.nl. Om het onderscheid te maken tussen beide.

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Kort na de regulier maintenance updates, zijn er nu ook out of band updates voor Nextcloud 32 en 33 beschikbaar. Nextcloud benadrukt om snel te updaten, vermoedelijk omdat er een security probleem is opgelost (hoewel de changelog dit niet expliciet aangeeft).

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:12
Mijn Linux Snap installatie is na de automatische upgrade van 32.0.9.2 naar 33.0.5.1 helaas stuk.

Ben inmiddels al een uren bezig om het weer aan de praat te krijgen inclusief het helemaal verwijderen, opnieuw installeren, backup terugzetten, etc.
Echter bij elke poging gaat er wel iets mis.

Ga het nu nogmaals helemaal verwijderen en proberen te installeren en dan geforceerd met versie 32 zonder dat het automatisch gaat upgraden of meteen zelf versie 33 installeert.

**Edit:
Na een dag stoeien en opnieuw beginnen viel mij op een gegeven moment op dat, nadat deze update werd geïnstalleerd, er ook een nieuw autoconfig.php bestand werd aangemaakt. Ik weet het niet zeker, want zoveel verstand heb ik er niet van, maar volgens mij wordt deze eenmalig aangemaakt wanneer je NextCloud voor het eerst hebt geïnstalleerd en na het configureren wordt deze verwijderd.

Hierdoor werd er een wizard gestart bij het openen van NextCloud in de browser die aangaf dat er een update geïnstalleerd moest worden en ik op updaten kon klikken (dit proces had het in de allereerste instantie zelf uitgevoerd). Wanneer ik dit deed liep alles in de soep en kreeg ik een foutmelding te zien die verlees naar het logbestand.
Van het logbestand werd ik zelf helaas niet veel wijzer.

Het klopte ook niet, want dit gebeurde ook terwijl de update al geherinstalleerd was. Door heel Nextcloud opnieuw te installeren werd immers de laatste versie meteen geïnstalleerd. Als ik via Terminal de update probeerde te installeren dan gaf het ook aan dat alles al up to date was.

Door het bestand autoconfig.php te verwijderen werkte alles weer en ook met de laatste update.
Zo simpel als je weet wat je moet doen. 8)7

Mijn backups werken in ieder geval in een worst-case scenario is nu gebleken. Dat is tenminste een fijne constatering na deze ervaring.

[ Voor 70% gewijzigd door Mit-46 op 08-06-2026 11:17 ]

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:58
Beste Nextclouders.

Mijn Nextcloud draait al een tijdje hartstikke goed bij ons in de meterkast. Ik heb het op een Debian servertje geïnstalleerd (niet als Docker container) en is bereikbaar vanaf het internet.

Ben nu eea aan het tweaken en recent heb ik voor Memories app Hardware Accelerarion aangezet. Werkt heel mooi, het enige is dat het bij filmpjes die portrait zijn opgenomen dat nergeert en de video in landscape toont.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va-5ok1-DBrE47vxtZPLq7iztr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6Fe864ukOZDKMJv7W0tflvA.png?f=fotoalbum_large

Een ander ding wat ik wil verbeteren is om HTTP/2 gebruiken zoals hieronder wordt aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtpV8pkAUebf_0nYK6V61YZkuAQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/omKPAU91d2xzpo47YZ6zvQH3.jpg?f=user_large Dit moet in Apache geregeld worden maar ik kan maar weinig informatie hierover vinden.

Iemand ideeën hoe dit te fixen is?

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:22
Heeft iemand het al voor elkaar om Nextcloud installaties goed te keuren in Endpoint Privilege Management? Waar ik al een tijdje tegenaan loop is dat bij iedere update de bestandsnaam anders is en dat ik dus niet vooraf regels kan aanmaken.
Pagina: 1 2 3 Laatste