Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Beste Tweakers,

ik ben al een aardig tijd aan het kijken geweest voor Nextcloud om een beetje mee te rommelen.
Ik beschik al een aantal jaar over een Synology NAS, en kan daar hoofdzakelijk alles mee doen. Echter één van de dingen waar ik me erg aan stoor bij Synology, is de contacten app, en de agenda app, het werkt voor mij net niet lekker en ik had ook geregeld "problemen" met het syncen naar Android.

Gezien het feit dat je voorheen overal werd doodgegooid met Nextcloud, ben ik maar eens gaan kijken om dit te gebruiken. Ik heb een Docker container draaien met Nextcloud, en eigenlijk werkt dat best wel fijn, zeker de Contacten en de Agenda werken veel fijner dan die van Synology.

Nu wilde ik me er wat verder in verdiepen, maar waar je vroeger overal Nextcloud zag en hoorde (ook hier op het forum), is het nu helemaal niet meer zo populair lijkt het als toen. Heb ik iets gemist?

TLDR:
Eerste hoorde ik alles en iedereen over Nextcloud, echter lijkt ook nu hier op het forum er weinig meer over gesproken te worden. Is hier een reden voor? Ik wil niet in een boot stappen die half zinkende is, maar ik zou niet zo goed weten waarom Nextcloud niet meer zo leeft als eerst.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, en of er dus wellicht een goede reden voor is dat het niet meer zo leeft hier.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 20:33

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet niet in welke mate het leeft op het forum, maar de ontwikkeling van Nextcloud zelf gaat in prima tempo door. Ik krijg nergens de indruk van dat het een zinkend schip zou zijn dus als je eraan denkt om het te installeren zou ik je alleen maar aanmoedigen (of in jouw geval: up-to-date houden en blijven gebruiken). :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 06-03-2024 20:05 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
@Cyphax Ja ik krijg de indruk van Nexcloud zelf ook niet echt hoor, maar als ik wat vergelijking bekijken online, over Synology VS Nextcloud, dan lees ik vooral veel negatieve berichten over Nextcloud. Nu moet je dat altijd met een korrel zou nemen natuurlijk, maar het feit dat het hier ook niet enorm leeft, zette mij toch aan het denken. Ik heb altijd veel aan software/apps, waarbij de community enorm leeft. Als dat niet het geval is, dan heb ik weinig support bij problemen.

Tweakers zou toch HET forum moeten zijn waar Nextcloud zou moeten leven als het zo goed is toch?
Vandaar even de vraag, en ben benieuwd of deze post het tegendeel gaat bewijzen ;)

Maar even voor de duidelijkheid, mijn eerste indruk van Nextcloud is positief ondanks mijn al positieve ervaring van Synology. Ik hoop alleen wel altijd op een actieve community met open source software.

Maar brandt dus allemaal los, als jullie willen laten zien dat het nog goed actief is hier. Ik ben oprecht heel benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 06-03-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 10:59
Wachten... schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:13:
@Cyphax Ja ik krijg de indruk van Nexcloud zelf ook niet echt hoor, maar als ik wat vergelijking bekijken online, over Synology VS Nextcloud, dan lees ik vooral veel negatieve berichten over Nextcloud. Nu moet je dat altijd met een korrel zou nemen natuurlijk, maar het feit dat het hier ook niet enorm leeft, zette mij toch aan het denken. Ik heb altijd veel aan software/apps, waarbij de community enorm leeft. Als dat niet het geval is, dan heb ik weinig support bij problemen.

Tweakers zou toch HET forum moeten zijn waar Nextcloud zou moeten leven als het zo goed is toch?
Vandaar even de vraag, en ben benieuwd of deze post het tegendeel gaat bewijzen ;)

Maar even voor de duidelijkheid, mijn eerste indruk van Nextcloud is positief ondanks mijn al positieve ervaring van Synology. Ik hoop alleen wel altijd op een actieve community met open source software.

Maar brandt dus allemaal los, als jullie willen laten zien dat het nog goed actief is hier. Ik ben oprecht heel benieuwd.
Het kan zijn dat op tweakers het niet leeft, maar dat bij andere communities dit wel leeft. Heb je bijvoorbeeld op Reddit gekeken. Ik vind zelf dat er hier niet veel over Unraid wordt gepraat. Maar op Reddit heb ik veel meer medestanders en daar haal ik ook mijn informatie vandaan (naast de forum van Unraid zelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 14:25
Ik gebruik Nextcloud zakelijk, als onderdeel van Nethserver.
Doet wat het moet doen zonder problemen, misschien dat er daarom weinig over geschreven wordt op dit forum?

Enige wat ik niet heel intuïtief vind is het delen van mappen, de manier waarop je wachtwoorden instelt doet me altijd twijfelen of het gaat zoals bedoeld. Maar eigenlijk werkt dat ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wachten... schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:13:

Het grootste Nederlandstalige forum wellicht, maar Nextcloud heeft z'n eigen fora ook nog, en andere media als Reddit zijn er ook nog voor vragen en discussies. :)
Er is eigenlijk niet echt een "de community" voor dit soort dingen, denk ik.
Ik heb niet echt vergelijkingen tussen Synology en Nextcloud gezien, maar ik kan me voorstellen dat Nextcloud, wat je nog moet installeren en configureren wat schraal afsteekt bij een kant-en-klare oplossing als die van Synology. En je kunt even kijken of er een "groot Nextcloud"-topic is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 18:44
Nextcloud draait hier al jaren heeel stabiel. Ik gebruik het niet meer voor agenda en contacten, maar gebruik daar mijn mailserver voor. Juist omdat het zo stabiel werkt, zul je mij niet gauw horen op Tweakers. Mogelijk dat dit bij anderen ook zo is :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-06 10:46

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Draai al jaren nextcloud op mijn home server.

het is ondertussen niet meer 'nieuw en flashy'

En het is ook niet onstabiel / steeds stuk.

De twee voornaamste redenen om erover te praten ontbreken bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56

Yucon

*broem*

Ik heb het nog, maar ik ga capituleren en terug naar de MS cloud. Ik had ervoor gekozen vanwege verhalen over plotseling gelockte ms accounts. Nu, 2 jaar later, moet ik in alle eerlijkheid concluderen dat er in het dagelijkse gebruik van windows en vooral office eigenlijk zoveel vervlechtingen met OneDrive zitten dat het eigenlijk geen doen is een andere cloud te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:57
Wij gebruiken het ook zakelijk.
Samen met de nextcloud desktop client hebben we voor onze "mobiele" gebruikers een naadloze filesync hiermee opgezet.
En we hebben een 2e nextcloud voor bestandsuitwisseling met externe partijen.
Linkje x dagen en dan auto delete.

Bevalt prima tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43

BCC

Ik heb het een paar jaar gebruikt maar had regelmatig ruzie met de sync app op Mac . Nu heb ik al een paar jaar Google drive en trek ik een backup naar mijn Linux server.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54
Ik heb het een poosje gebruikt, draaiend als een VM in proxmox op een NUC. Maar dat is al een poosje geleden. Ik denk dat ik gestopt ben na versie 23 of zo. Op de een of andere manier liep met name het update proces niet zoals ik wilde en vereiste het regelmatig dat ik mijn configfile moest bekijken/aanpassen en draaide het net niet soepel genoeg (maar dat lag vooral aan mijn hardware). Op zich was ik er best over te spreken (ik hou wel van dit soort ontwikkelingen) en ik hou het nieuws erover nog wel zijdelings bij. Het heeft veel mogelijkheden, modules, uitbreidingsmogelijkheden en is daarmee prima schaalbaar. Wellicht pak ik het nog eens op als ik tijd heb en huur ik ergens een server, uiteindelijk heb ik voor mijn doel een QNAP aangeschaft (het opslaan van data in een persoonlijke cloud niet zijnde onedrive, dropbox, google drive etc).
Ik weet dat @arnoudwokke een instance heeft draaien in zijn nachtkastje op een oude android telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Dank voor al jullie reacties tot nu toe.

Goed om de reacties te zien, en om te zien dat er nog best wat mensen zijn die het hebben draaien.
Ook fijn om reacties te zien dat het "gewoon werkt". Ik lees dat er aan het begin veel problemen waren, maar dat deze nu nagenoeg allemaal verholpen zijn. Dit heb ik ook in de eerste jaren van Home assistent gehad. Toen altijd veel problemen gehad. De laatste 2 jaar draait het nu heel stabiel.
hjtuinenburg schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:22:
Ik gebruik Nextcloud zakelijk, als onderdeel van Nethserver.
Doet wat het moet doen zonder problemen, misschien dat er daarom weinig over geschreven wordt op dit forum?

Best eens kans van, want als het werkt zoals het bedoelt is, dan valt er weinig te melden. Echter zijn draadjes die voor mijn gevoel minder populair zijn en toch stabiel (zoals Pihole) veel actiever dan zoiets als Nextcloud.

Enige wat ik niet heel intuïtief vind is het delen van mappen, de manier waarop je wachtwoorden instelt doet me altijd twijfelen of het gaat zoals bedoeld. Maar eigenlijk werkt dat ook prima.
Ja dat delen met wachtwoorden is altijd een apart iets. Je moet toch altijd een wachtwoord doorgeven. Dit speelt niet alleen bij Nextcloud, maar is overal een "probleem". Echter hoe je het ook bekijkt, een wachtwoord is toch weer een extra laag.
ahbart schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:03:
Nextcloud draait hier al jaren heeel stabiel. Ik gebruik het niet meer voor agenda en contacten, maar gebruik daar mijn mailserver voor. Juist omdat het zo stabiel werkt, zul je mij niet gauw horen op Tweakers. Mogelijk dat dit bij anderen ook zo is :P
Heb je wel eens de contacten app en agenda app gebruikt op Nextcloud? Ik heb zelf geen mailserver draaien o.i.d. dus ben afhankelijk van een andere dienst (wel self hosted). Ik kon het op de Synology doen, maar zoals eerder gezegd staat dat al jaren stil en werkt het niet echt zoals ik het wil. Op Nextcloud werkt dit veel fijner.

Fijn om te horen dat alles stabiel draait, stelt mij gerust. :)
Yucon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:13:
Ik heb het nog, maar ik ga capituleren en terug naar de MS cloud. Ik had ervoor gekozen vanwege verhalen over plotseling gelockte ms accounts. Nu, 2 jaar later, moet ik in alle eerlijkheid concluderen dat er in het dagelijkse gebruik van windows en vooral office eigenlijk zoveel vervlechtingen met OneDrive zitten dat het eigenlijk geen doen is een andere cloud te gebruiken.
Tja, voor mij is dit juist een reden om van MS weg te blijven. Uiteraard kun je best Excel Word etc van MS gebruiken, maar de documenten zou ik toch liever in eigen beheer willen hebben. Want zoals ik het begrijp heb jij alles aan Onedrive hangen en dus een SPOF?
Andre_J schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:49:
Wij gebruiken het ook zakelijk.
Samen met de nextcloud desktop client hebben we voor onze "mobiele" gebruikers een naadloze filesync hiermee opgezet.
En we hebben een 2e nextcloud voor bestandsuitwisseling met externe partijen.
Linkje x dagen en dan auto delete.

Bevalt prima tot nu toe
Nextcloud desktop had ik nog niet voorbij zien komen. Log je daarmee in, in een gehele Nextcloud omgeving zoals je ook in de browser doet?
BCC schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:52:
Ik heb het een paar jaar gebruikt maar had regelmatig ruzie met de sync app op Mac . Nu heb ik al een paar jaar Google drive en trek ik een backup naar mijn Linux server.
Zoals ik eerder al aangaf aan @Yucon wil ik zelf juist wegblijven van partijen als Google etc.
Mag ik vragen waarom je het niet in eigen beheer hebt op je server?
En wellicht is het weer eens het proberen waard om het op te zetten toch? Ik kom wel steeds meer tot de conclusie dat de problemen nu wel zo goed als weg zijn bij Nextcloud. Ik moet het zelf nog ervaren aangezien ik er pas net mee gestart ben.
htca schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:02:
Ik heb het een poosje gebruikt, draaiend als een VM in proxmox op een NUC. Maar dat is al een poosje geleden. Ik denk dat ik gestopt ben na versie 23 of zo. Op de een of andere manier liep met name het update proces niet zoals ik wilde en vereiste het regelmatig dat ik mijn configfile moest bekijken/aanpassen en draaide het net niet soepel genoeg (maar dat lag vooral aan mijn hardware). Op zich was ik er best over te spreken (ik hou wel van dit soort ontwikkelingen) en ik hou het nieuws erover nog wel zijdelings bij. Het heeft veel mogelijkheden, modules, uitbreidingsmogelijkheden en is daarmee prima schaalbaar. Wellicht pak ik het nog eens op als ik tijd heb en huur ik ergens een server, uiteindelijk heb ik voor mijn doel een QNAP aangeschaft (het opslaan van data in een persoonlijke cloud niet zijnde onedrive, dropbox, google drive etc).
Ik weet dat @arnoudwokke een instance heeft draaien in zijn nachtkastje op een oude android telefoon.
Ik denk dat een NAS sowieso een goed begin is. Echter wat ik wel ervaar bij Synology, is dat ze zich uiteraard focussen op de NAS zelf en de beveiliging ervan (gelukkig maar) maar dat hierdoor andere dingen (apps/mogelijkheden) op een laag pitje staan. Ik had van sommige dingen iets meer en sneller een ontwikkeling willen zien. Vandaar dat ik een Nextcloud ernaast aan het draaien ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
nextcloud Desktop is te vergelijken met b.v. de Onedrive client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Andre_J schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:27:
nextcloud Desktop is te vergelijken met b.v. de Onedrive client
Aha, dus puur voor files sync e.d.?
Ik had eventueel gehoopt dat je daarmee een soort Nextcloud omgeving startte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
Wachten... schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Aha, dus puur voor files sync e.d.?
Ik had eventueel gehoopt dat je daarmee een soort Nextcloud omgeving startte.
Daarvoor gebruik je de webinterface ; dat is Next"CLOUD" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wachten... schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
Dank voor al jullie reacties tot nu toe.
Tja, voor mij is dit juist een reden om van MS weg te blijven. Uiteraard kun je best Excel Word etc van MS gebruiken, maar de documenten zou ik toch liever in eigen beheer willen hebben. Want zoals ik het begrijp heb jij alles aan Onedrive hangen en dus een SPOF?
Ik vind het behoorlijk flauw om het zo suggestief neer te zetten, maar ja, dat wil ik. Alles tegen elkaar afgewogen lijkt dat voor mij toch echt de juiste keuze te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Wachten... schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
Heb je wel eens de contacten app en agenda app gebruikt op Nextcloud? Ik heb zelf geen mailserver draaien o.i.d. dus ben afhankelijk van een andere dienst (wel self hosted). Ik kon het op de Synology doen, maar zoals eerder gezegd staat dat al jaren stil en werkt het niet echt zoals ik het wil. Op Nextcloud werkt dit veel fijner.

Fijn om te horen dat alles stabiel draait, stelt mij gerust. :)
Ja zeker. Ik heb eerst agenda en contacten gesynchroniseerd met Nextcloud (en dus die beide apps). Op zich werkte dat prima. Ik weet even niet meer waar ik toen tegenaan liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Yucon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ik vind het behoorlijk flauw om het zo suggestief neer te zetten, maar ja, dat wil ik. Alles tegen elkaar afgewogen lijkt dat voor mij toch echt de juiste keuze te zijn.
Hier dito, waarbij het feit dat mijn werkgever ook alles in 365 stopt daarin bepalend is. Persoonlijk heb ik een 365 gezinsabonnement, maar de onedrive daarvan gebruik ik niet tot nauwelijks. Word/Excel.PPT draai ik persoonlijk lokaal, via de zaak draai ik het in "in de cloud".

Vwb de NAS, ik gebruik de QNAP voor verschillende zaken, onder andere als mysql server voor een phd onderzoek dat ik aan het uitvoeren ben. Voor de Qnap had ik een synology, maar daarop verliep de support. Op de synology heb ik trouwens ook een blauwe maandag nextcloud gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ik bedoelde dit zeker niet verkeerd of vervelend. Ik geef zelf aan dat ik dit niet wil, en het was oprecht een vraag of je een SPOF hebt, of dat je nog iets anders geregeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
ahbart schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Ja zeker. Ik heb eerst agenda en contacten gesynchroniseerd met Nextcloud (en dus die beide apps). Op zich werkte dat prima. Ik weet even niet meer waar ik toen tegenaan liep.
Ik kan me zo voorstellen dat de Nextcloud omgevings iets meer configuratie nodig heeft. Sommige diensten hebben een prima integratie met contacts en calenders. Ik snap dus soms wel de overweging om hij bij elkaar te houden.

Ik ga vanavond ook de mail integratie eens proberen van Nextcloud. Ik kan ook nog kijken of ik dat allemaal kan syncen met mijn outlook, maar ik weet dat bepaalde dingen dat weer niet helemaal op dezelfde manier binnen komen zoals de taken app in Nextcloud met subtasks (iets wat ik veel gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wachten... schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Ik bedoelde dit zeker niet verkeerd of vervelend. Ik geef zelf aan dat ik dit niet wil, en het was oprecht een vraag of je een SPOF hebt, of dat je nog iets anders geregeld hebt?
Het is met absolute tegenzin, daar niet van. Daarom was ik aanvankelijk ook met nextcloud aan de slag gegaan. De data hou ik nu veilig door regelmatige losse backups plus waarschijnlijk ga ik een sync naar een andere clouddienst instellen. Maar het risico dat het account zelf op slot gaat blijft helaas en het lijkt niet goed mogelijk daar iets op te verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 07-03-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Wachten... schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:14:
[...]
Ik kan me zo voorstellen dat de Nextcloud omgevings iets meer configuratie nodig heeft. Sommige diensten hebben een prima integratie met contacts en calenders. Ik snap dus soms wel de overweging om hij bij elkaar te houden.
Nu je het zegt, had ik problemen met de dav settings in apache. "/.well-known/caldav" en carddav.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-06 22:52

Pazo

Mroaw?

Hier ook al jaren Nextcloud draaien.
Eerst op een RPi, maar dat werd toch te traag. Nu al enkele jaren op een windows server met daarop HyperV voor Nextcloud. Gekoppeld aan een domein.

Vroeger / enkele jaren geleden nog wel eens wat problemen mee gehad, maar moet zeggen dat het nu al tijden draait zonder er naar om te kijken. Geïnstalleerd via Snap, en die update ook automatisch.
Foto's die ik en mijn vrouw met de mobiel maken worden direct geüpload naar Nextcloud. Verder ook agenda en contacten. Voornaamste reden is alles zoveel mogelijk lokaal en in eigen beheer hebben.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23
Ik gebruik hier ook al een tijd nextcloud, draait in een docker op een zelfbouw unraid server. Het draait naar volle tevredenheid en wordt niet alleen door mij gebruikt. Ik heb er zelf mijn documenten op staan voor mijn bedrijf en prive, daarnaast gebruikt een deel van de familie het.

Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het online kunnen openen en editten van documenten. Dat zou moeten werken maar is tot op heden nog niet gelukt. Ik zal komende week er weer eens induiken en misschien hier de vraag om hulp stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-06 20:34
Ik heb StorageShare van Hetzner. Dat draait op Nextcloud, maar ik hoef dus niet zelf onderhoud te plegen. Ik vind het erg prettig werken, gebruik ook de agenda en adresboek-functionaliteit. Ik heb bovendien Nextcloud ingericht als webmail, met als grote voordeel dat ik meerdere (al mijn) mailboxen in één overzicht kan zien, zoals ik op de pc ook kan in Thunderbird of Outlook. Ik kan ook webmail van mijn eigen domeinen gebruiken, maar dan moet ik per mailbox inloggen, Nextcloud is daarom voor mij veel praktischer. En doordat mijn agenda en adressen er ook in draaien, is het voor mij in feite een volledige online mailclient.

Nadeel is inderdaad dat er geen Office integratie is. Mijn documenten worden door de PC-client wel gesynchroniseerd met mijn cloudserver, maar de functie om naar vorige versies van een bestand te gaan, mis ik soms weleens binnen Office.

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 30-03-2024 13:52 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zijn er hier ook bij die Nextcloud Hub (30) in Docker draaien?

Waar ik tegenaan loop is dat bij veranderen van files (config.php b.v.) ineens de rechten verziekt zijn. Het kost dan een hoop moeite om Nextcloud weer werkend te krijgen. Of hij geeft aan 'can't write to config folder' of Nextcloud is ineens in maintenance mode?

Waarom ik dingen wil veranderen? Nou ik zou graag https actief krijgen voor de talk/passwords functionaliteit. Helaas zijn de meeste guides allemaal gebaseerd op 'normale' installaties.

Met Docker Desktop/portainer kan ik wel files veranderen maar het is allemaal zeer langzaam, alleen al het laden van de file index.

En omdat Nextcloud nu weer draait wil ik het niet nog eens slopen (ruim 22GB backup van telefoon).

Gezien het een bestaande server was (backup/minecraft/unifi controller) heb ik niet echt zin om nog een computer te installeren. Het zou mogelijk zijn maar gezien SMB shares ook niet echt willen werken?! zit ik een beetje met de opslag.

Eigenlijk zou ik een volledig nieuwe bak moeten neerzetten maar geen zin/tijd/geld. Heb nog wel een stuk of 5-6 Dell bakjes liggen maar daar kan helaas niet veel opslag in. Misschien is het over te zetten naar de CM case die ik gebruik maar betwijfel het.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:43
Artikel over universiteiten die Nextcloud gebruiken:

https://www.nrc.nl/nieuws...n-bestanden-deel-a4878192

https://communities.surf....rken-samen-aan-digitale-0

Surfdrive op basis van Nextcloud bestaat al een tijd, maar nu gaan ze dus ook onder meer Talk gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door HallonRubus op 02-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
prutser001 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:15:
Zijn er hier ook bij die Nextcloud Hub (30) in Docker draaien?

Waar ik tegenaan loop is dat bij veranderen van files (config.php b.v.) ineens de rechten verziekt zijn. Het kost dan een hoop moeite om Nextcloud weer werkend te krijgen. Of hij geeft aan 'can't write to config folder' of Nextcloud is ineens in maintenance mode?

Waarom ik dingen wil veranderen? Nou ik zou graag https actief krijgen voor de talk/passwords functionaliteit. Helaas zijn de meeste guides allemaal gebaseerd op 'normale' installaties.

Met Docker Desktop/portainer kan ik wel files veranderen maar het is allemaal zeer langzaam, alleen al het laden van de file index.
Welke rechten raken er verziekt als je die configuratie wijzigt?
Voor https: je kunt overwegen om een reverse proxy (traefik in een Docker-container bijvoorbeeld) te gebruiken voor ssl-termination, maar dan moet je ook in de configuratie van Nextcloud zijn voor wat settings daaromtrent.
(Ik heb zelf Nextcloud in een LXC-container draaien ipv binnen Docker)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 02-01-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
HallonRubus schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:25:
Artikel over universiteiten die Nextcloud gebruiken:

https://www.nrc.nl/nieuws...n-bestanden-deel-a4878192

https://communities.surf....rken-samen-aan-digitale-0

Surfdrive op basis van Nextcloud bestaat al een tijd, maar nu gaan ze dus ook onder meer Talk gebruiken.
Voor ons onderzoek gebruiken we ruimte op 4tu.nl. Maar dat is tussen 5 uni’s in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Cyphax schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Welke rechten raken er verziekt als je die configuratie wijzigt?
Voor https: je kunt overwegen om een reverse proxy (traefik in een Docker-container bijvoorbeeld) te gebruiken voor ssl-termination, maar dan moet je ook in de configuratie van Nextcloud zijn voor wat settings daaromtrent.
(Ik heb zelf Nextcloud in een LXC-container draaien ipv binnen Docker)
Nee laat maar, dacht dat docker/snap het makkelijker zou maken. Bij snap constant apparmor:denied errors, en een hoop guides/manuals gaan uit van de vaste /var/www/nextcloud/* locaties voor bestanden, dan weer write protected dan weer gedoe met php configuraties, .htaccess etc...
Docker ook omslachtig om dingen aan te passen. Alles waar ik tegenaan liep was met een handmatige installatie geen enkel punt om aan te passen of in te stellen zoals ik wilde.

na 2 dagen waren mijn error logs groter dan de data die erop stond.

Hele installatie handmatig gedaan en nu werkt alles naar wens incl. colabora office. ssl en .htacces helemaal werkend. Wireguard en Adguard ernaast loopt als een trein.

Er zijn nog dingetjes die ik aan wil passen zoals previews voor HEIC bestanden en uitzoeken waarom bepaalde video bestanden geen audio hebben. 1 dingetje wat nog niet lekker werkt is bestanden aanmaken met colabora office, als ik bestand aanmaak blijft hij oneindig laden, doe ik cancel, refresh is het nieuwe bestand er gewoon en kan ik het openen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
prutser001 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Nee laat maar, dacht dat docker/snap het makkelijker zou maken.
[...]
Alles waar ik tegenaan liep was met een handmatige installatie geen enkel punt om aan te passen of in te stellen zoals ik wilde.

na 2 dagen waren mijn error logs groter dan de data die erop stond.

Hele installatie handmatig gedaan en nu werkt alles naar wens incl. colabora office. ssl en .htacces helemaal werkend. Wireguard en Adguard ernaast loopt als een trein.

Er zijn nog dingetjes die ik aan wil passen zoals previews voor HEIC bestanden en uitzoeken waarom bepaalde video bestanden geen audio hebben. 1 dingetje wat nog niet lekker werkt is bestanden aanmaken met colabora office, als ik bestand aanmaak blijft hij oneindig laden, doe ik cancel, refresh is het nieuwe bestand er gewoon en kan ik het openen.
Collabora heeft mij ook uren gekost, maar alle problemen waren bij mij op te lossen in die coolwsd file waar een hoop configuratie in staat. Misschien is dat bij jou ook het geval.

Mijn Nextcloud-installatie is eigenlijk ook een handmatige install, in die container. Maar ook deze vorm gaat je hoofdpijn opleveren als je niet de boel bijhoudt. Ik had op gegeven moment een update die niet kon omdat de PHP-versie te oud was. Dat soort ellende blijf je wel houden ben ik bang (en zou je met een goede Docker-based serup niet of minder hebben), maar het is ook een complexe omgeving, denk dat het er gewoon een beetje bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Cyphax schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Collabora heeft mij ook uren gekost, maar alle problemen waren bij mij op te lossen in die coolwsd file waar een hoop configuratie in staat. Misschien is dat bij jou ook het geval.

Mijn Nextcloud-installatie is eigenlijk ook een handmatige install, in die container. Maar ook deze vorm gaat je hoofdpijn opleveren als je niet de boel bijhoudt. Ik had op gegeven moment een update die niet kon omdat de PHP-versie te oud was. Dat soort ellende blijf je wel houden ben ik bang (en zou je met een goede Docker-based serup niet of minder hebben), maar het is ook een complexe omgeving, denk dat het er gewoon een beetje bij hoort.
Draai nu gewoon bare metal, opzetten was even werk maar minder werk dan de uren die ik kwijt was aan het troubleshooten met snap/docker. Standaard functionaliteit werkt redelijk vlot, ga je Colabora toevoegen... Wil js SSL, pretty urls, OCC-web etc. Dan moet je om de beperkingen heen werken die Snap/Docker hebben (voor mij dan) om het aan de praat te krijgen, documentatie gaat meestal uit van een standaard installatie net met Snap staan je config/php bestanden op andere plekken.

Alle problemen waar ik tegenaan liep met Snap/Docker waren met handmatige installatie niet aanwezig.

Neemt niet weg dat het een prima stukje software is, en linux is niet mijn dagelijkse hobby dus was ff stroef.
Alles werkt nu eigenlijk wel naar wens, nog wat kleine dingetjes hier en daar en dan laat ik het zo.
Twijfel of ik Unifi Controller er nog bij moet gaan zetten, niet dat ik dan alles om zeep help maar misschien doe ik dat wel via Docker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
prutser001 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Draai nu gewoon bare metal, opzetten was even werk maar minder werk dan de uren die ik kwijt was aan het troubleshooten met snap/docker. Standaard functionaliteit werkt redelijk vlot, ga je Colabora toevoegen... Wil js SSL, pretty urls, OCC-web etc. Dan moet je om de beperkingen heen werken die Snap/Docker hebben (voor mij dan) om het aan de praat te krijgen, documentatie gaat meestal uit van een standaard installatie net met Snap staan je config/php bestanden op andere plekken.
Ja, precies, de configuratie (die php-file) zou je dan buiten de container moeten zetten en dan mounten in de container. Dat is het idee, en zou ervoor moeten zorgen dat een nieuwere versie van de container de bestaande config ook weer krijgt.
De handmatige installatie die je nu hebt geeft bij een latere update weer z'n eigen problemen omdat je alles dat de Docker-container bevat met de hand moet bijhouden.
Het is een beetje het verplaatsen van het werk in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovr
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik gebruik het ook al jaren, in Docker en nu op truenas. De Docker versie van nextcloud is brak, voor mij was het ook mounten van de config om het werkbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

arnovr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:40:
Ik gebruik het ook al jaren, in Docker en nu op truenas. De Docker versie van nextcloud is brak, voor mij was het ook mounten van de config om het werkbaar te maken.
De docker aio versie schijnt beter te zijn maar persoonlijk vind ik die niet handig. Ik wil gewoon zonder poespas overal bij kunnen inderdaad. Bare metal lijkt nog de beste optie. Uiteraard virtualiseren kan ook maar mijn VMware bak is wat te dorstig en luid voor dat doeleinde. Misschien een keer meten wat alle losse apparaten verbruiken en optellen en vergelijken maar dat is voor een andere keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovr
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
prutser001 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:54:
[...]

De docker aio versie schijnt beter te zijn maar persoonlijk vind ik die niet handig. Ik wil gewoon zonder poespas overal bij kunnen inderdaad. Bare metal lijkt nog de beste optie. Uiteraard virtualiseren kan ook maar mijn VMware bak is wat te dorstig en luid voor dat doeleinde. Misschien een keer meten wat alle losse apparaten verbruiken en optellen en vergelijken maar dat is voor een andere keer.
Thx, ik wist niet dat er een alternatief is inmiddels, ik zal eens daarnaar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Ik gebruik al tijden nextcloud in docker op een unraid server en dat gaat hartstikke goed. Zo links en rechts moet ik 'het internet' induiken om bijvoorbeeld een php versie te verhogen. Daar is over het algemeen goed uit te komen.

Alleen Colabora blijf ik maar niet aan de praat krijgen. Onderhand verschillende setups en plugins geprobeerd hij blijft maar de bestanden niet openen. Nu lees ik hier een oplossing over de config file buiten de container zetten, wellicht dat ik dat nog eens kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 18:55

StarWing

Huh ?!?

Ik gebruik nu ook al enkele jaren nextcloud, ik draai een VM image van Hansson IT achter een reverse proxy, kant en klaar. Geen omkijken naar, buiten een major release update. Maar dat is relatief simpel op te lossen.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04 21:08
Ik heb net bij hetzner een storage account op basis van nextcloud afgesloten om eens te testen. Tot nu toe werk alles probleemloos inclusief de desktop client onder windows 11. link

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wordt het niet eens tijd voor "Het grote NextCloud" topic?

ik zie een boel mensen die nu aan het kijken zijn naar vervangingen van diensten die nu door grote amerikaanse bedrijven geleverd worden .. en daarbij staat NextCloud natuurlijk ook in de belangstelling.

Ik zat er zelf ook aan te denken .. maar ik zie dus geen centraal topic specifiek voor NextCloud op tweakers. Wel veel losse topics met vragen en oplossingen daarin .. maar niet iets wat alles bij elkaar brengt en waar de tweaker naar toe kan gaan om zijn vragen te stellen of in de TS te lezen wat er allemaal bij komt kijken.

Wat vinden de volgers van dit topic van dat idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:45
duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:21:
wordt het niet eens tijd voor "Het grote NextCloud" topic?

ik zie een boel mensen die nu aan het kijken zijn naar vervangingen van diensten die nu door grote amerikaanse bedrijven geleverd worden .. en daarbij staat NextCloud natuurlijk ook in de belangstelling.

Ik zat er zelf ook aan te denken .. maar ik zie dus geen centraal topic specifiek voor NextCloud op tweakers. Wel veel losse topics met vragen en oplossingen daarin .. maar niet iets wat alles bij elkaar brengt en waar de tweaker naar toe kan gaan om zijn vragen te stellen of in de TS te lezen wat er allemaal bij komt kijken.

Wat vinden de volgers van dit topic van dat idee?
Als het topic er komt zal ik ‘m zeker volgen! Ik merk zelf dat ik moeite heb met het zelf hosten. Niet omdat ik het niet kan, maar twijfel of ik zin heb om er tijd aan te besteden. Ervaringen van anderen helpen altijd mee met de beslissing. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Als het topic er komt zal ik ‘m zeker volgen! Ik merk zelf dat ik moeite heb met het zelf hosten. Niet omdat ik het niet kan, maar twijfel of ik zin heb om er tijd aan te besteden. Ervaringen van anderen helpen altijd mee met de beslissing. ;)
Ik zou het gewoon eens doen. Ik wilde vooral een fijnere omgeving voor mijn agenda's en contacten. Ik wil dat niet bij grote partijen hebben staan, en ik beheerde dat nu op mijn Synology. Echter is de Synology heel beperkt (werkt minder fijn) ik draai het nu al een aardige op mijn Nextcloud server en een sync via Davx5 en dat werkt echt perfect.

Het enige wat ik jammer vind van Nextcloud, is dat je niet makkelijk vanuit de GUI een backup kunt maken. Veel dingen gaan via de command prompt, wat ik zelf minder fijn vind werken.

Ik denk dat contacten, agenda en file Sync 3 van de meest gebruikte functies zijn. Over het algemeen hebben mensen die Nextcoud hebben draaien ook wel iets van een server of NAS draaien, dus veel andere functies zijn dan wat overbodig. Vul me echter gerust aan als het anders is, maar dat is wat ik veelal tegenkom.

[ Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 24-02-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:45
Wachten... schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik zou het gewoon eens doen. Ik wilde vooral een fijnere omgeving voor mijn agenda's en contacten. Ik wil dat niet bij grote partijen hebben staan, en ik beheerde dat nu op mijn Synology. Echter is de Synology heel beperkt (werkt minder fijn) ik draai het nu al een aardige op mijn Nextcloud server en een sync via Davx5 en dat werkt echt perfect.

Het enige wat ik jammer vind van Nextcloud, is dat je niet makkelijk vanuit de GUI een backup kunt maken. Veel dingen gaan via de command prompt, wat ik zelf minder fijn vind werken.

Ik denk dat contacten, agenda en file Sync 3 van de meest gebruikte functies zijn. Over het algemeen hebben mensen die Nextcoud hebben draaien ook wel iets van een server of NAS draaien, dus veel andere functies zijn dan wat overbodig. Vul me echter gerust aan als het anders is, maar dat is wat ik veelal tegenkom.
Ja, misschien valt het in de praktijk wel mee. Dat het beter is voor je privacy staat als een paal boven water. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of het zelf beheren écht veiliger is. Je bent zelf verantwoordelijk voor updates en afhankelijk van de infrastructuur (zoals Docker) kan het behoorlijk wat werk kosten om alles draaiende te houden.

Ik wil daar inzicht in hebben, inclusief monitoring van wat er binnen Nextcloud gebeurt anders geeft dat (mij) weer onrust. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik draai Nextcloud al lange tijd op mijn Intel Nuc thuis. Wel toegankelijk vanaf het internet via een eigen subdomein.
Het betreft een debian server, met daarop ook een hele serie docker containers. Nextcloud in Docker was voor mij / met mij niet een goede match. Geen idee waarom toen, maar ik heb het altijd maar zo gelaten. Nextcloud draait dus op apache en php-fpm.
Wat ik jammer vind is dat Nextcloud de bestanden un-encrypted op de schijf opslaat. Server-side encryption is er geloof ik wel, maar dan ga je de deelfunctie weer missen meen ik. In mijn ogen maakt dat de boel weer wat kwetsbaar. Ik monitor de veiligheid van mijn debian server wel geregeld (rootkit, lynis, updates, logs), maar ik zou geruster zijn als mijn data versleuteld zou zijn geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ahbart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:32:
Ik draai Nextcloud al lange tijd op mijn Intel Nuc thuis. Wel toegankelijk vanaf het internet via een eigen subdomein.
Het betreft een debian server, met daarop ook een hele serie docker containers. Nextcloud in Docker was voor mij / met mij niet een goede match. Geen idee waarom toen, maar ik heb het altijd maar zo gelaten. Nextcloud draait dus op apache en php-fpm.
Wat ik jammer vind is dat Nextcloud de bestanden un-encrypted op de schijf opslaat. Server-side encryption is er geloof ik wel, maar dan ga je de deelfunctie weer missen meen ik. In mijn ogen maakt dat de boel weer wat kwetsbaar. Ik monitor de veiligheid van mijn debian server wel geregeld (rootkit, lynis, updates, logs), maar ik zou geruster zijn als mijn data versleuteld zou zijn geweest. ;)
Encrypting your Nextcloud files on the server

Nextcloud includes a server side Encryption app, and when it is enabled by your Nextcloud administrator all of your Nextcloud data files are automatically encrypted on the server
Lijkt wel tot de mogelijkheden te behoren, ik zou in dat geval misschien een tweede instantie proberen op te zetten en dan de files kopieren, als dat goed is voor de gemoedsrust. Nextcloud is in mijn ervaring vrij flexibel daarmee. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 25-02-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Cyphax schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:26:
[...]
[...]

Lijkt wel tot de mogelijkheden te behoren, ik zou in dat geval misschien een tweede instantie proberen op te zetten en dan de files kopieren, als dat goed is voor de gemoedsrust. Nextcloud is in mijn ervaring vrij flexibel daarmee. :)
Ja die ken ik. Maar je kunt dan niet meer delen met gebruikers zonder account. Misschien moet ik daar een andere sharing solution voor vinden. Ik meen ergens iets gelezen te hebben over een docker - file sharing a la WeTranfer.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 10:49
Ok, dit niet mss het het grote Nextcloud draadje, maar desalniettemin:

Ik ben me aan het orienteren op Nextcloud, ihkv klaar met de grote clouddiensten. Met name voor filesharing (docs, foto's, media). Ultieme opzet voor mij zou zijn: twee homebased servertjes (geografisch gescheiden) met de derde in een (NL) based hoster. Ik vind het lastig om hier info over te zoeken, vinden.
Iemand ervaring met zo'n setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
martin2005 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:11:
Ok, dit niet mss het het grote Nextcloud draadje, maar desalniettemin:

Ik ben me aan het orienteren op Nextcloud, ihkv klaar met de grote clouddiensten. Met name voor filesharing (docs, foto's, media). Ultieme opzet voor mij zou zijn: twee homebased servertjes (geografisch gescheiden) met de derde in een (NL) based hoster. Ik vind het lastig om hier info over te zoeken, vinden.
Ligt er een beetje aan wat je wilt, in essentie zijn het 3 dingen (van wat ik me kan herinneren):
- nextcloud in weze een set php scripts. Als je server faalt om de een of andere reden, is dat te herstellen. Kost wat tijd en mogelijk wil je je config file(s) ergens backuppen
- database; je database bevat allerlei informatie over je bestanden en je installatie. Mocht je deze verliezen; dan moet je nextcloud opnieuw opzetten.
- je files; als je iets wilt backuppen is dat het

Voor een redundant systeem; ik heb er geen ervaring mee. Voor de thuissituatie is dat wat minder relevant denk ik, als je eea kunt herstellen. Toen ik het nog had draaien, had ik een LXC onder proxmox die ik dagelijks back-upte lokaal en eens in de zoveel tijd op een derde locatie; de files stonden op mijn nas waarvan ik regelmatig (eens per maand of zo) een lokale dump op een USB drive deed.

Ik zag op een gegeven moment niet echt meer de meerwaarde van nextcloud + lokale opslag tov alleen lokale opslag op mijn nas (en het was ook nog eens gehannes bij elke mayor update van NC)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 22:00

jurroen

Security en privacy geek

martin2005 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:11:

Zeker! Ervaring met hele kleine setups (lees: SBCtje in de meterkast met ductape) tot aan enterprise setups met 36TB HA setups met honderden gebruikers.

Uit je vraag ben ik geneigd om op te maken dat je het niet vraagt voor een thuis situatie. Wat jij wilt is namelijk lastig voor een paar euro per maand tenzij je het zelf wilt beheren én ook al wat hardware hebt.

Als het wel om een thuis situatie gaat waarin her budget wat beperkter is: een Hetzner Storage Share en automatische backups van de data en database naar een SBC met opslag in de meterkast is waarschijnlijk de meest goedkope oplossing. De vraag is of dat ook het gewenste scenario geeft

DMs staan open. Voel je vrij. Ik kan niet altijd een snel antwoord beloven, maar doe mijn best.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
In het verleden heb ik Nextcloud wel draaiend gehad op een Ubuntu Server op een VPS. Omwille van de veiligheid heb ik mijn bestanden daar toch maar weer weggehaald en lokaal op een Nuc gestald in NC.
Mijn idee toen was dat als die VPS gehackt zou worden, ook mijn bestanden toegankelijk zouden zijn.
Server side encryption was net aan het uitrollen meen ik. Maar ik meen me ook te herinneren dat de sleutels van die encryption op de server zelf staan.
Klopt dat (nog)?
Hebben 'jullie' NC Online staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 18:55

StarWing

Huh ?!?

Ik gebruik de kant en klare ovf van Hansson IT.
Alles zit daarin, van geoblock/hardening/letsenscrypt cert/auto updates, etc etc.

Er zit wel een limiet op de gratis versie en je kan enkel updaten binnen minor's, maar daar is een workaround voor.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:33
Gr4mpyC3t schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Naast de factor tijd speelt bij veel mensen, bij mij in elk geval wel, ook het feit mee dat er ook mensen in hun huishouden zitten die niks van computers weten. En die mensen komen bij jou klagen als iets het niet doet.

Ik heb een mediaserver op een pctje staan, experimenteer met mijn Homey maar zoiets als mail of bestandsopslag moet zowel voor mij als mijn partner gewoon direct en simpel werken, ook als ik er bijvoorbeeld ooit niet meer ben.

Wat ik persoonlijk interessant vind zijn de Nextcloud oplossingen die diverse hosters bieden. Dat lijkt me een goede middenweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ahbart schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:39:
Nee, alleen via een omweg in de vorm van Wireguard, maar zeker niet direct. (Alleen Wireguard staat open naar buiten toe en daarmee is de weg naar alles wat ik host op die server gelijk ook wel bereikbaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Jazeker!

offtopic:
Uiteraard wel met beveiligingsmaatregelen en volledige kennis van het zaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
Flans schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:04:
Ik gebruik al tijden nextcloud in docker
....

Alleen Colabora blijf ik maar niet aan de praat krijgen. Onderhand verschillende setups en plugins geprobeerd hij blijft maar de bestanden niet openen.
Dit klinkt voor mij meer als een rechten issue. Draai je Nextcloud en Colabora in dezelfde container of zijn het 2 aparte containers? Zou namelijk zo kunnen zijn dat ze niet de rechten hebben elkaars bestanden te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:10

Gotez

42

Ik heb inmiddels nextcloud tijdje draaien en ben voorzichtig alle data erin aan het stoppen. Alles gaat goed, alleen als ik handmatig een preview:generate-all draai in de terminal loopt ie vast en moet ie herstarten. Ik weet nog niet precies hoe dat komt.

Vraagje, ik gebruik WASM voor de recognize app. Alleen staat erbij dat ik dan maar 50 files per job kan draaien. Kan ik dat veilig ophogen naar bv 100? Anders ben ik nog wel tijdje bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
.. Maar ik meen me ook te herinneren dat de sleutels van die encryption op de server zelf staan.
Klopt dat (nog)?
@jurroen of anderen, hebben jullie hier een antwoord op? Staan de sleutels in het bestandsysteem op de server? Of wordt het userpassword gebruikt voor versleuteling? Ik ben wat in verwarring door wat ik hierover nu en in het verleden gelezen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ahbart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:23:
[...]

@jurroen of anderen, hebben jullie hier een antwoord op? Staan de sleutels in het bestandsysteem op de server? Of wordt het userpassword gebruikt voor versleuteling? Ik ben wat in verwarring door wat ik hierover nu en in het verleden gelezen heb.
Grofweg gezegd: ja. De private keys staan op de server zelf. Maar er is wat nuance.

Nextcloud kent twee verschillende vormen van encryptie:
  1. Serverside encryption
  2. End-to-end encryption
De serverside encryption is vooral bedoelt voor als je de opslag ergens anders hebt staan of synchroniseert met bijvoorbeeld een cloudopslag. Dat is dan zo in te richten dat de data wel gebackupt wordt, maar de private keys niet. Ook biedt dit bescherming op het moment dat er een externe opslag integratie is (denk aan bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox).

Het beschermd echter niet tegen een gecompromitteerde server, een admin met slechte intenties of een hoster die een kopie maakt van de data (denk aan een VPS). Meer info en uitleg over serverside encryption kun je vinden in de Nextcloud docs.

Als je daartegen wilt beschermen is er maar één optie en dat is end-to-end encryption. Let wel dat hier de nodige haken en ogen aan vast zitten.

/cc @ahbart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Gotez schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:52:
Ik heb inmiddels nextcloud tijdje draaien en ben voorzichtig alle data erin aan het stoppen. Alles gaat goed, alleen als ik handmatig een preview:generate-all draai in de terminal loopt ie vast en moet ie herstarten. Ik weet nog niet precies hoe dat komt.
Draai die eens in een tmux sessie? En afhankelijk van je platform, bekijk ook de logs. Sowieso nextcloud.log, maar ook de logs van je systeem zelf. Als je bijvoorbeeld Linux draait zou die job gekilled kunnen worden door OOM Killer, mocht 'ie teveel resources hoggen.

En als je dit gefixt hebt, draai het dan als cronjob, bijvoorbeeld elke nacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas-w
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-06 02:00
Ik heb het al een jaar of 8 draaien op een Celeron NUC met Ubuntu Server, gebruik het naar volle tevredenheid persoonlijk en met een vereniging, maar alleen voor het delen van bestanden. De forms app wordt wel langzaam iets beter, maar nog lang niet op niveau van google forms, je kan resultaten nu wel delen met andere gebruikers.
Flans schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:23:Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het online kunnen openen en editten van documenten. Dat zou moeten werken maar is tot op heden nog niet gelukt. Ik zal komende week er weer eens induiken en misschien hier de vraag om hulp stellen.
Sinds anderhalf jaar ofzo nu ook de mogelijkheid documenten online te editen, maar daarvoor heb ik een apart servertje op moeten zetten met een collabora docker. Ik heb daar een Orange Pi 5 voor gebruikt, maar zou dat nu met een Raspberry Pi 5 doen ivm de betere software.

[ Voor 23% gewijzigd door Bas-w op 20-03-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het heel toevallig momenteel weer aan het testen, het is de bedoeling om het voor een online vriendengroep voor het gezellig comuniceren en het spelen van online RPG's en om nextcloud talk deels in te zetten als discord alternatief.

ik gebruik daarvoor nu Nextcloud AIO en dat bevalt in tegenstelling tot eerdere pogingen (waaronder ook de docker versie van nextcloudPI).

nu alle containers managed zijn (inclusief borg backup), en je met letterlijk één druk op de knop ook de netcloud talk signaling server + coturn draaiende hebt werkt dat echt enorm handig.. ik heb daarvoor helaas wel de coturn port moeten portforwarden omdat deze (tcp en upd) niet via een cloudflared tunnel gaan maar daardoor heb ik nu dan zowel cloudflared tunnel en cloudflared ddns draaien de ene voor alle tunnels en de ander om de portforward van coturn berijkbaar te krijgen ander klein voordeel van deze is dat mijn nextcloud talk HA-backend nu berijkbaar is via een subdomain en ik deze indien later gewenst dus ook los op een apparte vps zou kunnen hosten

enige waar ik minder over te spreken ben is dat een app als memmories 2x geimplementeerd is 1-> via de nextcloud appstore (maar dan ondersteunt het eigenlijk alleen Nvidia gpu's (of je moet heel diep in de container duiken om packages toe te voegen... OF 2-> moet je een community container laden (dat werkt wel goed maar is tegelijk ook best omslachtig (vooral omdat dat alleen kan via een aanpassing in je dockerfile en niet bijvoorbeeld vanuit de admin container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:25

ComputerHoed

Electronica <3

Ik draai dit ook al jaren op een server...werkt perfect. Alleen de mobiele app is niet heel goed bij grote bestanden

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Bas-w schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:37:

Sinds anderhalf jaar ofzo nu ook de mogelijkheid documenten online te editen, maar daarvoor heb ik een apart servertje op moeten zetten met een collabora docker. Ik heb daar een Orange Pi 5 voor gebruikt, maar zou dat nu met een Raspberry Pi 5 doen ivm de betere software.
Zoals ik de documententatie begrijp zou je ook vanuit nextcloud collabora kunnen installeren zonder er een apart docker voor te hoeven optuigen. Dat is tot op heden altijd de manier geweest die ik - ondertussen 3 keer zonder succes - geprobeerd heb.

Ik ga de docker optie eens bekijken, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Oude situatie:
Een diskstation 512+ met 2 extra bays met 15 harde schijven met photo station.
De DS is/was van 2012, en er waren al 2 schijven defect, dus of 2 nieuwe op iets nieuws.

Nu een supermicro (128gig intern) met 4 16TB schijven op een apart sata kaartje doorgezet via proxmox naar de truenas.

Ook hier aan het testen met Nextcloud op proxmox in een lxc container.
Hierin via lxc mount een nextcloud-data schijf vanuit truenas scale (krijgt 64Gig), wat ook op de proxmox draait.

De foto's is een uitdaging (52Gig) veel bestanden dus. nu met nextcloud photo's en nextcloud memory.
Ben nu bezig met optimalisaties, cron jobs en preview generator.
Dus ik hoop dat ik de boel nog wat kan versnellen, wat grote folders met veel foto's is traag in preview.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Mij lijkt het ook interessant om eens met Nextcloud aan de slag te gaan, via zo'n Hetzner Storage Share. Dat zou dan vooral voor foto's (uploaden vanaf mijn Android telefoon) en documenten zijn. Zouden jullie zo'n Storage Share daarvoor aanraden, of is het voor persoonlijke dingen als foto's toch verstandiger om het lokaal te hosten. Zelf zie ik dat eigenlijk niet zitten omdat ik liever geen poorten en dergelijke open zet.

Is het overigens ook mogelijk om vanuit Nextcloud een backup te maken naar bijvoorbeeld Backblaze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
@Stefan22 Als het je alleen om foto's gaat zou ik eerder Immich overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
ahbart schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:55:
@Stefan22 Als het je alleen om foto's gaat zou ik eerder Immich overwegen.
Die heb ik ook al vaker voorbij zien komen ja, echter moet ik dat dan alsnog zelf hosten en naar buiten open zetten.

Nextcloud lijkt me fijner aangezien dat dus via Hetzner kan en vanwege enkele apps die ik inmiddels heb gevonden (News, Tasks, Notes). Ik zou het fijn vinden als ik dat alles kan onderbrengen bij Nextcloud in plaats van dat ik Google Tasks, Standard Notes en een aparte RSS reader gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
Stefan22 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:47:
Mij lijkt het ook interessant om eens met Nextcloud aan de slag te gaan, via zo'n Hetzner Storage Share. Dat zou dan vooral voor foto's (uploaden vanaf mijn Android telefoon) en documenten zijn. Zouden jullie zo'n Storage Share daarvoor aanraden, of is het voor persoonlijke dingen als foto's toch verstandiger om het lokaal te hosten. Zelf zie ik dat eigenlijk niet zitten omdat ik liever geen poorten en dergelijke open zet.
Het is denk ik een kosten afweging meer dan iets anders, technisch kan het allebei. Maar als je een enorme foto map hebt en bijvoorbeeld veel met raw data doet. Dan is lokaal waarschijnlijk sneller en goedkoper. Als dat niet zo is dan kun je waarschijnlijk prima met Hetzner uit de voeten.
Stefan22 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:47:
Is het overigens ook mogelijk om vanuit Nextcloud een backup te maken naar bijvoorbeeld Backblaze?
Kijkt u eens: https://www.backblaze.com...xtcloud-with-backblaze-b2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superstoned
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 19:23
arnovr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Thx, ik wist niet dat er een alternatief is inmiddels, ik zal eens daarnaar kijken. :)
Ja, de 'community docker' containers zijn... nou ja, ik heb er nooit wat aan gehad. Ben bij bare metal gebleven, maar ja, dan moet je het allemaal onderhouden en bij mij braken er dingen gewoon regelmatig. Niet echt aan de Nextcloud kant, meestal gezeik met https enzo, ik ben niet zo'n techneut...

De Docker AIO is echt een god-sent. Het overstappen van mijn bare metal installatie (al onderhouden sinds ownCloud 6) ging zonder problemen, en sinds dien heb ik er geen omkijken naar. Fantastisch, kan het echt aanraden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superstoned
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 19:23
Zeg mensen, vraag om een opinie (die hebben jullie vast!): zou een algemeen Nextcloud topic handig zijn?

Ik ben niet zo actief op het forum, meer op de nieuws items, maar ik kan het op zich wel een topic start maken.

Denken jullie dat het handig/behulpzaam is?
Pagina: 1