Banken kunnen de ontwikkeling van ETH zien als een bedreiging maar ook als een kans. Het stadium waarin BTC en ETH alleen werd gezien als een bedreiging zijn we mijn inziens al voorbij. Blackrock en co beginnen het nu te omarmen als een kans. Zie ETF aanvragen en het feit dat Blackrock een onchain fonds is gestart op ETH. Maar ook partijen als Visa, Stripe en PayPall die onchain betalingen aabieden of hun eigen stablecoin beginnen.
Zie hier voorbeelden van institutionele adoptie.
Het is mij al bekend dat ETH holders slecht tegen kritiek kunnen, want "hun" shitcoin is anders dan de rest. Maar dat denkt de XRP army ook, en de ADA fanboys ook.
Dit is een zinloze discussie. Ik beweer ook niet dat ETH beter is dan BTC of andersom. Beiden hebben hun sterke en zwakke punten en dat maakt ze uniek. Verschil tussen BTC en ETH vs de rest van de alt's is dat eerst genoemden institutionele interesse hebben en de rest op dit moment niet.
Dat maakt ETH op de langere termijn een veiligere keuze dan de overige alt's. BTC is uiteraard een nog veiligere keuze, maar de risk vs reward verhouding ligt daar ook anders.
Het is mijn mening dat alle 9999+ alts parasiteren op het succes van BTC en meer kwaad doen dan dat ze aan oplossingen bieden. Maakt dat mij een profit maxi of jou een gefrustreerde shitcoin maxi die toe nu toe in deze cycle niet de returns ziet maar wel het extra risico loopt t.o.v. BTC?
Heb met mijn PF een ruime 3x gedaan dit jaar en mijn winsten o.a. richting BTC genomen. Als ik alleen in Bitcoin had geinvesteerd, had ik nu minder BTC gehad. Dus deze
"shitcoin maxi" is verre van gefrustreerd.
In plaats van digitaal modder gooien heb ik liever een inhoudelijk reactie waarom mijn stelling onjuist zou zijn.
Die inhoudelijke reactie staat er wel degelijk. 1) Je waarschuwt tegen de lobby van de bancaire sector: -> dezelfde sector loopt te lobbyen voor goedkeuring van de ETH ETF. 2) Je waarschuwt dat regulatie Ethereum kapot gaat maken -> dezelfde regulatie kan BTC ook raken (zie mijn link m.b.t. wallets).
Een ETF is een vorm van regulatie en controle. Overheden kunnen Bitcoin en Ethereum niet stoppen, dus kiezen ze voor controle d.m.v. een ETF. Hetzelfde hebben ze gedaan met Goud. Hetzelfde doet China met de BTC en ETH ETF in Hong Kong. En hetzelfde zal gebeuren met ETH.