@
Interfico , het zijn best verschillende auto's maar zelf rijd ik nu bijna 5 jaar de XC40 (voorloper van de EX40). Die had de eerste jaren idd ook veel issues/bugs want eerste EV model van Volvo. Nu staat er echt wel een volwassen wagen op dat gebied. Beetje zoals de Polestar 2. En ja, ze hebben echt nog wel een keer iets, maar dat is minimaal.
De Polestar 4 schijnt een heel nieuw AAOS systeem te zijn, waarom ze niet verder bouwen op die van de PS2 weet ik niet maar je moet jezelf gaan afvragen of je evt. bereidt bent om als soort testdriver de PS4 te rijden.
Dan mijn eigen ervaring nav de proefrit van vanmorgen:
Ik had de PS4 natuurlijk al wel even vluchtig bekeken toen ik voor de PS2 kwam maar nu ik puur voor de PS4 kwam viel me nog meer op hoeveel groter/breder de PS4 eigenlijk is. Dat merk je in alles, zowel van de buitenkant maar zeker van de binnenkant. Het was voor mij op geen enkele manier te vergelijken met de PS2. Het sportieve randje is er van binnen niet meer, je krijgt er wel echt een ruimtelijk gevoel voor terug met echt wel next level kwaliteit/comfort. Ik vond het een geweldig mooie wagen, bizar mooi gewoon. De materialen, de afwerking, het hele fijne grotere scherm, de stoelen met oa massagefunctie. Echt top! En ja, natuurlijk kreeg ik de absolute topversie mee die ik never nooit kan betalen, maar het geeft wel aan dat wat deze auto kan leveren op gebied van kwaliteit.
Om gelijk maar te beginnen over het ontbreken van de achterruit. Ik vond dat niet eens heel storend. De spiegel camera werkt prima en geeft een wat breder zicht. Kwestie van gewenning al merk ik wel dat ik elke keer in de spiegel kijkend net even een tel moeite had met het zicht. Zal gewenning zijn, maar toch. Het is zeker geen nogo issue maar ik zou toch liever wel een normale spiegel willen, kleinere achterruit en dan de optie om een digitale spiegel te gebruiken. Beste van beide zeg maar.
Rijden dan, in 1 woord heerlijk! Zo comfortabel, de zitpositie is heerlijk, super fijne stoelen (ik had dus die upgrade met lichte interieur), alles was perfect in te stellen. Ik heb zowel snelweg als binnendoor gereden. Flink planken en juist rustig cruisen. Verbruik zat op 16.4kWh (ter vergelijking, mijn XC40 zat op 21.8kWh). De omstandigheden waren natuurlijk pefect, graadje of 17, amper tot geen wind. De PS4 zit wat hoger dan de PS2 want meer SUV Coupé maar eigenlijk vond ik het niet eens een enorm verschil dat echt merkbaar is. Voor mijn gevoel, maar ik heb de afmetingen zo niet bij de hand) zit ik in de XC40 nog hoger op de koets.
Wbt het systeem, ik had wel wat dingetjes die ik niet voor elkaar kreeg maar ik had dan ook maar een uurtje. Zo kreeg ik de auto wel op ACC maar ik had gelijk Pilot Assist erbij aan. En dat wil ik niet, gebruik ik nooit en vind ik vreselijk irritant. Maar ik kreeg met geen mogelijkheid alleen ACC. Wat verder ook erg ergerlijk was, als ik de ACC/PA uitzette (via knopje op het stuur) dan duurt het net ff een tel te lang. Je denkt dat er niks gebeurt en bam, je schiet zo in de OPD als je niet oppast. Heel irritant! Ook de lane keeping assist had wat kuren, ene keer hield het de auto netjes binnen de lijntjes, de andere keer zou ik zo de sloot inrijden als ik niet zelf zou ingrijpen. Had nog gekeken of het aan stond, en dat was gewoon het geval. Dus geen idee hoe en wat, maar niet echt betrouwbaar. En owja, zo zonde dat ze bij mooie wagen qua materiaal hebben gekozen voor pianolak zwarte knoppen op het stuur. Soort van touchknoppen met lichte feedback maar ik vond het vreselijk werken ivm de knoppen op het stuur in de PS2/Volvo. Waarom men toch altijd de goede/fijne dingen moeten aanpassen voor iets dat toch overduidelijk veel minder werkt...ik snap dat echt niet. Net zoals dat de zijkanten van die knoppen niet verlicht zijn. Ik bedoel hoe dan? Is er dan niemand bij Polestar die ff z'n hand opsteekt en zegt, joh mensen, zijn we niet vergeten die knopjes ook mee te verlichten zoals de rest?
Audio systeem is overigens echt top, wat mij betreft een klasse beter dan de PS2/XC40. Veel mooier vol geluid maar ik weet niet of de PS4 ook dat irritante Dirac systeem heeft. Ik vind dat 3x niks en het leek voor mij te horen alsof de PS4 dat niet meer heeft. Echt op! Waar ik alleen niet uitkwam was de AAOS versie van Spotify. Ten eerste kon ik geen playlist in beeld krijgen, alleen de afgespeeld track. En gedurende mijn rit kon ik opeens niet meer vorige/volgende gebruiken. Ook in de app zelf waren deze knoppen grey out. Geen idee hoe, bij elke playlist was dit zo.
Wat ik verder al zei, enorm veel ruimte, ook praktische ruimte is zoveel beter dan in de PS2. Simpele dingen als 2 bekers fijn kwijt kunnen in de toch ook wel grote middentunnel, je hebt daaronder nog een bak aan ruimte. Die ene draadloze telefoonlader vind ik dan wel weer irritant geplaatst want uitzicht en het is niet gekoeld. In de praktijk betekent dat gewoon onbruikbaar als je bijv. FM aan hebt. Dat doen die andere Chinezen toch echt 10x beter. Die ontwerpen hun middenconsole zo dat je 2 draadloze 50w laders hebt die gewoon in zicht zijn EN gekoeld worden. Dat merken als Polestar en Volvo dat nog niet bieden vind ik echt heel erg slecht. Want dan moet je toch weer gaan lopen pielen met een telefoonhouder en dat doet echt afbreuk aan het mooie interieur.
Achterin ook zeeën aan ruimte, natuurlijk mede door het ontbreken van de achterruit. Daar kan je echt bizar goed en fijn zitten. Kofferbak en frunk ook prima.
Overal dus een geweldig mooie wagen, zowel van binnen als van buiten. Maar.... de PS4 was voor ons al €50 netto te duur in de lease maar zelfs al zou deze wel net passen denk ik toch dat ik geen PS4 zou nemen. Dat komt vooral omdat de wagen simpelweg te groot voor ons is. Je betaalt dan voor ruimte wat je eigenlijk nooit gebruikt en dat is zonde. Dan gaan we liever voor een hele mooie PS2 die straks ook een absoluut top audio systeem krijgt in de MY26. Qua prestaties is de PS2 ook niet minder dan de PS4 (bijv. range en snelladen) dus voor ons is de meerwaarde van een PS4 er eigenlijk niet. Heb je kids, neem je heel vaak mensen achterin mee en kom je al snel ruimte te kort? Dan is de PS4 echt een brilante wagen (even los van de software issues die echt opgelost moeten worden) en krijg je een unieke wagen.
Nog wat kiekjes:
[
Voor 15% gewijzigd door
Juancho op 07-03-2025 21:22
]