• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-05 22:12
Juancho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:26:
Ik kan Wouter wel hebben, kritisch waar moet, positief als het ook kan. Gewoon een eerlijke blik en hij gaat vaak wat verder dan de standaard video's. Net zoals die gast van Instavlog, mag ik ook graag naar kijken.

Persoonlijk snap ik ook niet dat Polestar (en meer merken) alles maar weg moeten bezuinigen. Of dat het een hype is, geen idee. Waarom je in godsnaam niet het dashboard kastje gewoon kan openen met een opening... schiet mij maar lek. Dan overdrijf je gewoon. Of je spiegels niet snel kunnen aanpassen. Waarom moet dat in het systeem? Afgelopen weekend proefgereden in de Xpeng G6. Zelfde verhaal. Voor de proefrit de boel goed gezet maar tijdens het rijden vond ik het toch niet helemaal goed staan. Ik kon met geen mogelijkheid veilig tijdens het rijden de spiegels aanpassen. Ik vind dat echt een enorme trieste keuze van al die merken. Op een gegeven moment ga je te ver met alles maar weg halen. Dat gaat ten koste van de veiligheid.

Over die spiegel is al veel gezegd natuurlijk, dat moet iedereen zelf goed gaan testen zoals Wouter terecht zegt. Liefst meerdere keren en ook in het donker! Dus als blijkt dat de PS4 evt. zou kunnen financieel gezien ga ik dat ook zeker doen.

En verder kloppen zijn bevindingen over de software toch ook gewoon? Dat heb ik hier ook veel teruggelezen. Hij liet het zelfs live zien, dat touchknoppen gewoon niet reageren. Lijkt me in praktijk gruwelijk irritant. En ja, ook dat zal allemaal softwarematig wel te fixen zijn met een OTA :).
Dat hoor ik al ruim 4 jaar over de PS2 en nog steeds haperingen op het scherm, nog regelmatig uitval internet, automatisch overschieten van radio zender en eens in de zoveel tijd kom je je wagen niet in…
Alles opgelost met OTA?

Nee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 17:15
Gisteren gebeld door Polestar, dat is toch wel wat na alleen een proefrit,

De crux vwb de weigerende cruisecontrol zit blijkbaar in de sturen (dat semi ronde ding voor je neus).

Deze worden met een service beurt vervangen.
positief: er wordt actiek aan gewerkt

Opinie: welk half gebakken ei verzint er nu haptische toetsen op een stuur, de kans dat je 53 toetsen tegelijk raakt blijft groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 21:59
@Inter18 Die niet werkende knoppen zijn al maandenlang bekend en in november is daar een oplossing voor gekomen.

Als ze jou hebben laten rijden in een P4 met knoppen die nog niet vervangen zijn, dan is dat wel heel dom van ze. In jouw geval werd er helemaal niet actief aan gewerkt, maar passief. De knoppen van die demoauto hadden maanden terug al vervangen moeten worden.

De haptische toetsen; je raakt eraan gewend, maar ik zal er nooit vrienden mee worden. Normale toetsen zijn vele malen fijner vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RB46
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-06 20:21
GuiltyNL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:10:
@P2Hattem Nee, dan zie ik alleen de overige meldingen. Ik kijk het nog wel even een paar dagen aan.
Overigens heb ik hier ook nog steeds geen update ontvangen. Wanneer ik deze kan verwachten, is mij niet duidelijk. Veel anderen lijken de update inmiddels al wel te hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@RB46 Ik heb zojuist de update binnengekregen. Nadat bij mij meermaals het wolkje tevoorschijn kwam en weer verdween, bleef hij dit keer staan én kreeg ik de melding dat hij geïnstalleerd kon worden. Hopelijk kom ik straks weer normaal mijn auto in. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Helaas, ook bij mij heeft de update niet opgelost dat de auto soms niet open te krijgen is.

Keek net trouwens naar mijn gemiddelde verbruik, die teller stond op 2012 kilometer met gemiddeld 33 kWh/100km. Dat is zeg maar zo'n 30% meer dan mijn P2 Performance. 😬

En iemand hier vond het verbruik van 18 kWh/100km al niet best. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:48
GuiltyNL schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:38:
Helaas, ook bij mij heeft de update niet opgelost dat de auto soms niet open te krijgen is.

Keek net trouwens naar mijn gemiddelde verbruik, die teller stond op 2012 kilometer met gemiddeld 33 kWh/100km. Dat is zeg maar zo'n 30% meer dan mijn P2 Performance. 😬

En iemand hier vond het verbruik van 18 kWh/100km al niet best. 🫣
Als dat klopt is dat echt heel veel, met een gemiddeld gebruik van 18kWh/100km bij de concurrentie heeft de polestar4 dan minimaal een 150kW accu nodig..

Andere eigenaren ook een extreem hoog verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:02
Hier gemiddeld 24 kWh / 100 km over de laatste (en eerste) 10k km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
JustTrying schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:28:
[...]

Als dat klopt is dat echt heel veel, met een gemiddeld gebruik van 10kWh/100km bij de concurrentie heeft de polestar4 dan minimaal een 150kW accu nodig..

Andere eigenaren ook een extreem hoog verbruik?
Ik denk dat die 10kWh/100km onmogelijk is. Mijn Renault 5 doet ongeveer 19 in dit klimaat.

Ik heb een Dual Motor Performance met 22" hoepels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Q7oajt12FeHKtwq2vXDIDX96M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlespIaVBQxc4VI9o2qrzDj1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GuiltyNL op 15-02-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
[quote]GuiltyNL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat die 10kWh/100km onmogelijk is. Mijn Renault 5 doet ongeveer 19 in dit klimaat.

[Afbeelding]
[/quote

Excuus, dat had 18kWh/100km moeten zijn.

Mijn Enyaq heeft nu 90000km gelopen en geeft aan gemiddeld 17.5Kwh te hebben verbruikt. Met een 77KW accu. Wanneer het verbruik dan naar 22/23kWh gaat, moet de accu ook weer een stuk groter zijn, wil je dan effectief ook verder kunnen komen met je auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:57
XC40 P8: gemiddeld 25,4 over 77k km’s. Ik vindt dat aan de hogere kant, maar als ik het zo lees lust de P4 nog wat meer.
Aan de andere kant, als ik naar het beschikbaar aantal km’s van @GuiltyNL kijk (339 tegen 68%), daar wordt ik dan weer wel vrolijk van (staat voor de XC40 op 240 op 90%..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:52
JustTrying schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:24:
[quote]GuiltyNL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:20:
[...]

[Afbeelding]
[/quote

Excuus, dat had 18kWh/100km moeten zijn.

Mijn Enyaq heeft nu 90000km gelopen en geeft aan gemiddeld 17.5Kwh te hebben verbruikt. Met een 77KW accu. Wanneer het verbruik dan naar 22/23kWh gaat, moet de accu ook weer een stuk groter zijn, wil je dan effectief ook verder kunnen komen met je auto..
En is jouw Enyaq dan een AWD? of 2WD?

(mijn P2 AWD Launch, met power upgrade, doet met relatief veel korte (winter)stukjes,
226Wh/km en dit is niet wat de boordcomputer aangeeft maar mijn werkelijke er naar toe geladen kWh'tjes) dus incl laadverliezen)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
Hansieo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:41:
[...]

En is jouw Enyaq dan een AWD? of 2WD?

(mijn P2 AWD Launch, met power upgrade, doet met relatief veel korte (winter)stukjes,
226Wh/km en dit is niet wat de boordcomputer aangeeft maar mijn werkelijke er naar toe geladen kWh'tjes) dus incl laadverliezen)
Een 2WD, de AWD is niet of amper leverbaar in NL..
Het is overigens niet zo dat ik altijd rustig ben met het gaspedaal, stoplichtsprintjes zijn leuk, en 120km/uur doe ik vaak genoeg.

[ Voor 13% gewijzigd door JustTrying op 15-02-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-06 14:37
Verbruik is heel afhankelijk van hoe je rijdt, en dan bedoel ik niet alleen qua snelheid, je manier van acceleratie en remmen bijvoorbeeld, of hoe hoog je de verwarming zet.

Punt blijft dat de p4 onzuinig is, maar dat perspon x 30 kwh heeft en persoon y 25 is heel normaal en meestal geen defect van de wagen.

Ik heb zo ooit de p2 van een ex collega overgenomen, range ging van 420 naar 330 met hetzelfde klimaat, maar goed ik doe snelweg aan 130 en heb de mindset van ik heb een wagen met veel vermogen dus gebruik dat gewoon.

Maakt mij het uit dat die veel verbruikt😂

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Gisteren op Kapelle nogmaals een proefritje gedaan

Ik vind de wagen qua design nog steeds geweldig maar deze ervaring was helemaal een drama.

De wagen zou geen extras hebben, geen Harman Kardon (klinkt ook nog steeds Kwalitatief Uitermate Teleurstellend), dit waren wekker radios, geen Plus, geen pilot, 20inchers, geen whatever

Maar, jawel, een werkende cruisecontrol.
Ik rijd de snelweg op en -> meteen phantom breaking. Proberen van baan te wisselen met cruise aan, vergeet het maar, wat is die wagen sterk als ie niet wil, ondanks normaal gebruik van richting aanwijzer.
In mijn geval stuurde de wagen van over de middenstreep weer terug naar de rechterbaan, meteen vol in automatische ankers, want daar reed al een vrachtwagen.

Proefrit afgebroken en terug richting af, levens gevaarlijk.
En ja, alle settings stonden goed.

Dit is géén Polestar maar een prototype 1st gen Zeekr, wil Zeekr niet te kort doen.

Met de vertegenwoordiger erbij nogmaals -> wagen heeft wel degelijk een niet uitschakelbare Pilot assist.
Men had wat moeite met geloven, pas toen ik het stuur losliet en de wagen zelfstandig een slingerweggetje volgde, zaten we op dezelfde pagina.

Bijzonder dat demo auto's zo slecht worden bijgehouden, en waarom gooi je een mooi merk als Polestar zo te grabbel.

Overigens wel weer een rit verbruik van <20kWh/100km en wéér bleek de airco aan te staan terwijl het display 'off' aangeeft. Wagen gaf over ruim 4dkm ong 22kWh/100km aan, in winterse omstandigheden niet heel slecht.

Opgeven doe ik nog niet, deze wagen had niet de laatste update.

Maar het verschil met de P2 is gigantisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
TheRebell schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:57:
XC40 P8: gemiddeld 25,4 over 77k km’s. Ik vindt dat aan de hogere kant, maar als ik het zo lees lust de P4 nog wat meer.
Aan de andere kant, als ik naar het beschikbaar aantal km’s van @GuiltyNL kijk (339 tegen 68%), daar wordt ik dan weer wel vrolijk van (staat voor de XC40 op 240 op 90%..)
Ik kom er ver genoeg mee hoor, in de praktijk nul problemen met de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
izzet3838 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:32:
Punt blijft dat de p4 onzuinig is, maar dat perspon x 30 kwh heeft en persoon y 25 is heel normaal en meestal geen defect van de wagen.
Dat onzuinige komt nu vooral door de kou en hoe de auto daarmee omspringt zo lijkt het. In de zomer verbruikt de P4 minder dan de P2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marcosotthewes
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-02 12:32
Wat een gezeur allemaal over bereik. Als je dat belangrijk vindt, koop dan geen auto die zo groot en zwaar is als deze. Een Q6 of X4 benzine haalt ook geen 1 op 22.

Ik had hem als 1 van de eersten. In augustus reed ik makkelijk 17-18 en nu in de winter 20-22. Met het mega accu pakket is dat toch geweldig? Ik weet niet hoe iemand rijdt die dat boven de 30 krijgt. Dat lukte mij alleen met 150 in Duitsland naar wintersport.

De Pilot Assist werkt steeds beter, nu met de nieuwere update. Maar het is anders rijden dan in een Skoda uit 2013.

Dit is de norm van nieuwe modellen met PA en Addaptive CC. Die laatste gebruik ik veel op de snelweg en de PA op rustigere momenten in de avonden en weekenden. Dan vind ik het heerlijk.

Ik hoop dat nieuwe kopers zich niet laten ontmoedigen door het gemopper hier. Het is een geweldige rijdersauto. Vooral als je wat meer snelweg rijdt. Succes allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-06 13:55
Marcosotthewes schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:29:

Ik hoop dat nieuwe kopers zich niet laten ontmoedigen door het gemopper hier. Het is een geweldige rijdersauto. Vooral als je wat meer snelweg rijdt. Succes allemaal!
Mij niet in iedergeval. Ik heb ook die review gekken en pagina terug, en een proefrit gedaan. Ik ben nog steeds volledig overtuigd te gaan bestellen.
De review was een gezeur ala iphone VS Android, ik ben niet gewend aan iets dus vind het niet leuk etc.
Ik rijd nu een P2 LE en ben dus aan het meeste al gewend en de extra range is gewoon extra.
Alles hierin is extra of hetzelfde, op paar details na.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmvoges
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-03 13:39
Ik heb ook alle reviews met de plus en minpunten gezien op youtube en heel wat reviews online gelezen. Zelf rij ik nu al 4 jaar met heel veel plezier in een P2 DMLR en heb een paar weken geleden een proefrit gedaan in een P4 SMLR en ik was simpelweg verkocht 8) . Had kort daarvoor ook in een A6 etron proefgereden wat tot op dat moment op plekje 1 stond op de shortlist.

De P4 vind ik er prachtig uitzien, het rijdt echt heerlijk en meer dan voldoende power in de SM. In de basis veel completer dan een "kale" instap A6 etron.

Als je echt een hardcore sportwagen verwacht dan kan ik me voorstellen dat de P4 wat kan tegenvallen. Maar voor degenen die heel comfortabel met genoeg ruimte van a naar b willlen en af en toe op vakantie gaan met de auto is dit echt een topauto. En begrijp me niet verkeerd, het ligt als een blok op de weg, super stabiel, stuurt lekker en altijd een gevoel van controle en veiligheid. De P2 die ik nu heb is meer "hardcore" voor mijn gevoel dan de P4 non performance versie. Maar dat vind ik dus niet erg, sterker nog voor mij is dat een pluspunt.

De "perfecte" EV met meer dan 600KM daadwerkelijk bereik in de praktijk en binnen 10 min van 10%-80% laden, helemaal geen software issues of eigenaardigheden en voor een relatief betaalbare prijs is een utopie. En heel eerlijk speelt de range en laadsnelheid alleen een paar keer per jaar dat je de grens overgaat op vakantie. En die bugs in de software gaan ze echt wel aanpakken, daar heb ik alle vertrouwen in. Die ontwikkeling heb ik ook gezien en ervaren in de P2.

Toegang aangevraagd tot calculatietool v/d Leasemaatschappij en zodra ik die heb wordt de bestelling geplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@kmvoges
Uitstekende keus!

De onvolkomenheden zullen neem ik aan tzt middels SW updates worden opgelost.

Ik vind het interieur van de P4 met Plus pakket werkelijk waar prachtig.
Ik voelde me tijdens de proefrit als een koning te rijk.

Toch ben ik voor de BMW i4 gegaan omdat ik met een nog grotere big smile achter het stuur zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denizle
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:39
Ik lees al een tijdje mee in dit topic (voorpret is ook pret), aankomende week ben ik aan de beurt met de levering van de PS4 SMLR in de kleur magnesium met het plus en pilot pakket.

Zijn er nog specifiek aandachtspunten of tips waar ik op kan letten of juist naar kan vragen bij de overdracht?

Ik kom vanuit een V60, EV is nieuw voor me.
Misschien een gekke vragen, is het verstandig om een apart Googel account aan te maken voor de auto? Of is dat juist onhandig?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
SjakieZulu schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:28:
@kmvoges

Toch ben ik voor de BMW i4 gegaan omdat ik met een nog grotere big smile achter het stuur zat.
Voor mij viel die af omdat een grote puber op de achterbank een slechte houding heeft, mijn zoon kreeg rugpijn. In de P4 voelde hij zich ook als een koning op die luxe achterstoel zeker na het kunnen verstellen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Wat een gezeur allemaal over bereik. Als je dat belangrijk vindt, koop dan geen auto die zo groot en zwaar is als deze. Een Q6 of X4 benzine haalt ook geen 1 op 22.

Ik had hem als 1 van de eersten. In augustus reed ik makkelijk 17-18 en nu in de winter 20-22. Met het mega accu pakket is dat toch geweldig? Ik weet niet hoe iemand rijdt die dat boven de 30 krijgt. Dat lukte mij alleen met 150 in Duitsland naar wintersport.
Ik zeur niet over het bereik, dat is voor mij prima. Ik gaf alleen mijn verbruik aan. Het is bij mij hoger dan verwacht.

Hoe ik rijd? Nou rustig, met twee kinderen achterin meestal, hooguit 10 kilometer harder dan toegestaan. Op een N-weg misschien 100 ipv 80. Gaspedaal druk ik ook niet in, ik accelereer normaal.

Dus ik weet het het ook niet, maar ik rijd kortere stukken (<30km), maar dat deed ik met de P2 ook. Dual Motor scheelt 10% met SM. En ik heb 22" velgen, dat scheelt in ieder geval ook nog eens zo'n 15% in verbruik volgens Polestar. In de P2 had ik geen warmtepomp, in de P4 wel, dat zou juist een voordeeltje moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Kaoh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Voor mij viel die af omdat een grote puber op de achterbank een slechte houding heeft, mijn zoon kreeg rugpijn. In de P4 voelde hij zich ook als een koning op die luxe achterstoel zeker na het kunnen verstellen daarvan.
Ja, die achterbank is geweldig, beenruimte ook. Mijn zoons zijn ook dolgelukkig achterin. Die zien de rit naar Italië wel zitten. 😃

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GuiltyNL
Voor de liefhebbers, in 4.2.1 zit nu ook launch control:
  • Rempedaal vasthouden met linkervoet
  • Gaspedaal indrukken met rechts. Je krijgt de melding dat je de pedalen niet gelijktijdig moet gebruiken
  • Gaspedaal loslaten
  • Gaspedaal weer indrukken (voet nog steeds op de rem). Je krijgt dan de melding dat launch control geactiveerd is.
  • Rempedaal loslaten en goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Mijn zoon en dochter zijn inmiddels resp. 19 en 18. Zoonlief gaat binnenkort een jaar studeren in de VS. Verder is de langste persoon in het gezin 175 cm.

We zitten nog maar sporadisch als gezin in de auto. Eenmaal per jaar op vakantie (wintersport). Heel af en toe samen winkelen of naar opa & oma.
Ik heb de riante achterbank van de P4 niet nodig.

Nogmaals, ik vind de P4 een gave bak. Echter vind ik de i4 net iets gaver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcosotthewes
Denizle schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:31:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic (voorpret is ook pret), aankomende week ben ik aan de beurt met de levering van de PS4 SMLR in de kleur magnesium met het plus en pilot pakket.

Zijn er nog specifiek aandachtspunten of tips waar ik op kan letten of juist naar kan vragen bij de overdracht?

Ik kom vanuit een V60, EV is nieuw voor me.
Misschien een gekke vragen, is het verstandig om een apart Googel account aan te maken voor de auto? Of is dat juist onhandig?

Alvast dank.
Het is juist handig om je eigen Google te gebruiken. Als je op de bank thuis op Google maps iets zoekt kun je het naar de auto ‘doorsturen’ en je zoek geschiedenis staat in de navigatie.

Om maar een handig voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
SjakieZulu schreef op zondag 16 februari 2025 @ 01:26:
Mijn zoon en dochter zijn inmiddels resp. 19 en 18. Zoonlief gaat binnenkort een jaar studeren in de VS. Verder is de langste persoon in het gezin 175 cm.

We zitten nog maar sporadisch als gezin in de auto. Eenmaal per jaar op vakantie (wintersport). Heel af en toe samen winkelen of naar opa & oma.
Ik heb de riante achterbank van de P4 niet nodig.

Nogmaals, ik vind de P4 een gave bak. Echter vind ik de i4 net iets gaver.
De i4 heeft wel helemaal geen achterbank of koffer 😅

Ik ben 183cm en kon niet achter mezelf zitten, in mijn p2 ging dat bijvoorbeeld wel, hoofdruimte achterin kun je ook vergeten.

Verder wel een heel mooie wagen, alleen vallen de elektrische specs een beetje tegen(al zijn die bij de p4 ook niet baanbrekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Marcosotthewes schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Het is juist handig om je eigen Google te gebruiken. Als je op de bank thuis op Google maps iets zoekt kun je het naar de auto ‘doorsturen’ en je zoek geschiedenis staat in de navigatie.

Om maar een handig voorbeeld te noemen.
Ja, dit dus. Ik vind het ook erg handig. Maar ik vraag aan de Assiststant ook mijn aankomende afspraak en ik voeg al rijdend taken toe aan mijn account via de Assistant (reminders of todo's).

Het enige dat jammer is, is dat Google Workspace accounts nog niet ondersteund zijn. Maar dat geldt algemeen en niet alleen voor Polestar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Vandaag na de update de Pilot Assist weer kunnen proberen. Helaas werkt het voor mij nog steeds niet goed genoeg. Remde abrupt zodra iemand ruim voor me van baan wisselde; ik had last van uitwijkende stuurbewegingen en kort remmen zonder dat er iemand voor mij reed en de auto slingert nog steeds in zijn baan, zelfs tijdens filerijden. Ik hoop echt dat het in komende updates opgelost kan worden.

Mijn verbruik lijkt na de update verbeterd trouwens. Een rit van 70 km gaf mij vandaag 23 kWh/100km! *O*

Edit: ook vanochtend in de ijzige kou is het verbruik na de update aanzienlijk lager dan voorheen voorheen had ik met een korte rit bijna tegen de 40 aan en dat was nu 27.

[ Voor 14% gewijzigd door GuiltyNL op 17-02-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
GuiltyNL schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:50:
Vandaag na de update de Pilot Assist weer kunnen proberen. Helaas werkt het voor mij nog steeds niet goed genoeg. Remde abrupt zodra iemand ruim voor me van baan wisselde; ik had last van uitwijkende stuurbewegingen en kort remmen zonder dat er iemand voor mij reed en de auto slingert nog steeds in zijn baan, zelfs tijdens filerijden. Ik hoop echt dat het in komende updates opgelost kan worden.

Mijn verbruik lijkt na de update verbeterd trouwens. Een rit van 70 km gaf mij vandaag 23 kWh/100km! *O*

Edit: ook vanochtend in de ijzige kou is het verbruik na de update aanzienlijk lager dan voorheen voorheen had ik met een korte rit bijna tegen de 40 aan en dat was nu 27.
Het lijkt erop dat je wagen heeft besloten zich te gedragen zoals de anderen.
Dat is wel een flinke verbetering voor je

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MH-B
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-04 13:31
Afgelopen zaterdag was het zover, ik mocht de PS4 LRSM in ontvangst nemen! Uitvoering met Pilot, Plus & Pro pakketten met geblindeerde ramen achter in Magnesium grijs, wat een plaatje! Auto is voorzien van software versie 4.2.1 Volg dit forum al geruime tijd, dus bij deze mijn ervaring met een aantal veelgehoorde ‘klachten/tekortkomingen’;

- geen last meer van windgeruis spiegel links voor, dit was nadrukkelijk aanwezig tijdens de 2 proefritten
- pilot & acc reageren redelijk vlot & het schakelen van pilot naar acc gaat soepel
- knoppen op het stuur is even wennen, maar werkt opzich prima
- na enige afstelling van de equilizer is het geluid van het HK systeem goed te doen, ook carkit geluid is van goede kwaliteit
- geen problemen met tijdig openen van portieren met de zender
- (nog) geen last van vocht/beslagen ramen
- touchscreen werkt snel en geen last van ‘niet reageren’

Zijn nog wel een paar aandachtspunten (mochten jullie hier tips voor hebben, hoor ik het graag);

- Na het openen van de auto staat het profiel steevast ingesteld op gast, waardoor ik elke keer eerst mijn eigen profiel moet selecteren voordat alles in de juiste instelling staat. Hoe los ik dit op?

- Carplay krijg ik nog niet aan de praat, wellicht dat dit komt doordat hij al met de telefoon verbonden is via bluetooth

- vanochtend (-8°) wil ik de auto voorverwarmen, maar de app kreeg geen verbinding met de auto. Ga er vooralsnog vanuit dat dit een glitch was, werkte in de middag wel weer goed

- DAB radio valt het signaal soms weg, met name bij rijden in de binnenstad

- locatie van de auto komt niet door in de Polestar app (kan dit komen door privacy settings in google?)

- de inhaal functie tijdens het rijden met pilot assist is me nog niet gelukt.

Verder is het een zeer comfortabele stille auto met goede solide afwerking. Nog geen bijgeluiden of krakend interieur gehoord.

Tot zover de eerste indruk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Vz5isZyC0wLLpNHGnNYABugASE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0DQu2EyhA39LAVuNy2B6iPS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MH-B op 17-02-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
MH-B schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:30:
Afgelopen zaterdag was het zover, ik mocht de PS4 LRSM in ontvangst nemen! Uitvoering met Pilot, Plus & Pro pakketten met geblindeerde ramen achter in Magnesium grijs, wat een plaatje! Auto is voorzien van software versie 4.2.1 Volg dit forum al geruime tijd, dus bij deze mijn ervaring met een aantal veelgehoorde ‘klachten/tekortkomingen’;

- geen last meer van windgeruis spiegel links voor, dit was nadrukkelijk aanwezig tijdens de 2 proefritten
- pilot & acc reageren redelijk vlot & het schakelen van pilot naar acc gaat soepel
- na enige afstelling van de equilizer is het geluid van het HK systeem goed te doen, ook carkit geluid is van goede kwaliteit

Zijn nog wel een paar aandachtspunten (mochten jullie hier tips voor hebben, hoor ik het graag);

- Na het openen van de auto staat het profiel steevast ingesteld op gast, waardoor ik elke keer eerst mijn eigen profiel moet selecteren voordat alles in de juiste instelling staat. Hoe los ik dit op?

- Carplay krijg ik nog niet aan de praat, wellicht dat dit komt doordat hij al met de telefoon verbonden is via bluetooth

- vanochtend (-8°) wil ik de auto voorverwarmen, maar de app kreeg geen verbinding met de auto. Ga er vooralsnog vanuit dat dit een glitch was, werkte in de middag wel weer goed

- locatie van de auto komt niet door in de Polestar app (kan dit komen door privacy settings in google?)

Verder is het een zeer comfortabele stille auto met goede solide afwerking. Nog geen bijgeluiden of krakend interieur gehoord.

Tot zover de eerste indruk.[Afbeelding]
Gefeliciteerd, mooie wagen! Zo zou mijn bestelling er ook ongeveer uitzien, ik zou denk ik voor het afsluitbare dak gaan voor in de zomer (in feite eigenlijk geen idee hoe nodig dat is, nooit een panoramadak gehad), en de meegespoten zijpanelen in carroseriekleur, en dan geen pilot pack, zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen denk ik. Fijn te lezen dat de eerste indruk in ieder geval goed is, ik lees daar soms negatievere verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:17
MH-B schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:30:

Tot zover de eerste indruk.[Afbeelding]
Gefeliciteerd, erg mooie config!
na enige afstelling van de equilizer is het geluid van het HK systeem goed te doen, ook carkit geluid is van goede kwaliteit
Kan je delen hoe je deze ingesteld hebt?
Na het openen van de auto staat het profiel steevast ingesteld op gast, waardoor ik elke keer eerst mijn eigen profiel moet selecteren voordat alles in de juiste instelling staat. Hoe los ik dit op?
Heb je de sleutel al gekoppeld aan je profiel? In je profielpagina kan je een sleutel koppelen, wellicht verhelpt dit het probleem
vanochtend (-8°) wil ik de auto voorverwarmen, maar de app kreeg geen verbinding met de auto. Ga er vooralsnog vanuit dat dit een glitch was, werkte in de middag wel weer goed
Laatste dagen is de app niet optimaal, hopelijk snel verholpen. Over het algemeen werkt voorverwarmen met de app (bij mij iig) prima
locatie van de auto komt niet door in de Polestar app (kan dit komen door privacy settings in google?)
Dit zit inderdaad ergens in de instellingen van de auto. Aanzetten en de app zal de locatie doorgeven.

Veel plezier met je aanwinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
JustTrying schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Gefeliciteerd, mooie wagen! Zo zou mijn bestelling er ook ongeveer uitzien, ik zou denk ik voor het afsluitbare dak gaan voor in de zomer (in feite eigenlijk geen idee hoe nodig dat is, nooit een panoramadak gehad), en de meegespoten zijpanelen in carroseriekleur, en dan geen pilot pack, zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen denk ik. Fijn te lezen dat de eerste indruk in ieder geval goed is, ik lees daar soms negatievere verhalen over.
Ik had eerst de P4 besteld met elektrochromatisch dak, maar door leverproblemen heb ik deze uit de config gehaald. Ik heb de auto in Augustus en September gereden (ook in Frankrijk waar het best warm was), maar heb het dak niet direct gemist. Er zit in het normale dak al een lichte tint in, deze helpt. Neemt niet weg dat het wel een hele gave feature is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Aan de P4 rijders: hoe ervaren jullie de breedte, bv bij parkeren? Sommige auto’s worden breder maar de parkeervakken groeien helaas niet mee. Vriendelijke mede parkeerders die de eigen auto er bijna bovenop parkeren zul je altijd hebben, maar merk je er veel van of valt het wel mee? Met mijn proefrit niet echt opgevallen maar heb dan ook niet ergens moeten parkeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
TheRebell schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:
Aan de P4 rijders: hoe ervaren jullie de breedte, bv bij parkeren? Sommige auto’s worden breder maar de parkeervakken groeien helaas niet mee. Vriendelijke mede parkeerders die de eigen auto er bijna bovenop parkeren zul je altijd hebben, maar merk je er veel van of valt het wel mee? Met mijn proefrit niet echt opgevallen maar heb dan ook niet ergens moeten parkeren ;)
Ja je merkt het met parkeren en in krappe straatjes in de binnenstad. Ik kom wekelijks bij klanten in de binnensteden en in krappe parkeergarages. Even voorzichtig doen en soms krap met instappen omdat de auto ernaast dicht erbij staat. Maar het lukt mij altijd.

Ik merk wel dat het echt mijn auto is. Mijn vriendin wil er niet in rijden (te groot, te specifiek met alle veiligheidssystemen etc) en mijn kinderen met net een rijbewijs geef ik liever ook geen toegang. Daarvoor is deze auto toch te groot, te snel, te tech etc. Tenminste. Dat vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
TheRebell schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:
Je moet er inderdaad rekening mee houden. Sommige vakken moet je overslaan, soms vanwege de breedte, maar ook vanwege de lengte. Het zicht naar de zijkanten is bij de P4 wel beter dan bij de P2, daar kon ik nooit goed zien waar mijn velgen precies waren t.o.v. de stoep. Dat lukt met de P4 wel, maar je merkt dat de auto vaak breder is dan het vak. Geldt ook voor parkeergarages, ik moet vooraf even speuren welke garages ruim genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
BartWNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Ik had eerst de P4 besteld met elektrochromatisch dak, maar door leverproblemen heb ik deze uit de config gehaald. Ik heb de auto in Augustus en September gereden (ook in Frankrijk waar het best warm was), maar heb het dak niet direct gemist. Er zit in het normale dak al een lichte tint in, deze helpt. Neemt niet weg dat het wel een hele gave feature is!
Zo’n dak ziet er echt heel cool uit, maar ik denk niet dat het in de zomer veel toevoegt in de zin van warmtewering. In de P2 heb ik nooit last gehad van warmte of schitteringen. Maar in de P4 kan het diffuse licht door dat dak wél een supermooi effect geven.

Maak je je zorgen over warme, zonnige dagen tijdens (lange) ritten? Dan kun je deze optie overwegen:

https://www.polestar.com/nl/shop/extras/polestar-4/405/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
BartWNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Dat is wel fijn om te weten, scheelt potentieel weer een optie van 1900 euro, maar wel erg cool ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
GuiltyNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Zo’n dak ziet er echt heel cool uit, maar ik denk niet dat het in de zomer veel toevoegt in de zin van warmtewering. In de P2 heb ik nooit last gehad van warmte of schitteringen. Maar in de P4 kan het diffuse licht door dat dak wél een supermooi effect geven.

Maak je je zorgen over warme, zonnige dagen tijdens (lange) ritten? Dan kun je deze optie overwegen:

https://www.polestar.com/nl/shop/extras/polestar-4/405/
Dat is een stuk goedkopere, minder moderne oplossing, maar goed dat het er is :), thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
[quote]Marcosotthewes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Ja je merkt het met parkeren en in krappe straatjes in de binnenstad. Ik kom wekelijks bij klanten in de binnensteden en in krappe parkeergarages. Even voorzichtig doen en soms krap met instappen omdat de auto ernaast dicht erbij staat. Maar het lukt mij altijd.

Ik merk wel dat het echt mijn auto is. Mijn vriendin wil er niet in rijden (te groot, te specifiek met alle veiligheidssystemen etc) en mijn kinderen met net een rijbewijs geef ik liever ook geen toegang. Daarvoor is deze auto toch te groot, te snel, te tech etc. Tenminste. Dat vind ik
[/quote

Dat hoorde ik ook al meteen bij mijn vrouw, ze vind onze Enyaq die we nu rijden ook veel te groot en te breed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRebell
De breedte is wel wat meer dan de gemiddelde andere auto, maar de lengte niet echt opvallend langer dan wat andere modellen die ik heb gereden. De grootste was een Renault Talisman. Ik had alleen niet verwacht dat die gewoon beiden bijna even lang zijn :o . De P4 is natuurliljk ook wel heel anders vormgegeven dus lijkt deze wellicht wat minder groot (qua lengte).

Het zal in ieder geval niet zo zijn als met mijn Fiat Bravo jaaaren geleden - die propte ik overal tussen waar iemand anders een smal plekje oversloeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH-B
BartWNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Gefeliciteerd, erg mooie config!

[...]

Kan je delen hoe je deze ingesteld hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDBfAh2Nza9NKjY2O6HAecgKb64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JO9taqpCuQLnhhsZxKnplBCv.jpg?f=fotoalbum_large

Surround instelling heb ik op ‘laag’ gezet.

[...]

Heb je de sleutel al gekoppeld aan je profiel? In je profielpagina kan je een sleutel koppelen, wellicht verhelpt dit het probleem

Deze sleutel was wel aan mijn profiel gekoppeld, deze nu verwijderd en opnieuw toegevoegd, benieuwd of het nu verholpen is.

[...]

Laatste dagen is de app niet optimaal, hopelijk snel verholpen. Over het algemeen werkt voorverwarmen met de app (bij mij iig) prima

[...]

Dit zit inderdaad ergens in de instellingen van de auto. Aanzetten en de app zal de locatie doorgeven.

Dit is inmiddelsgelukt

Veel plezier met je aanwinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH-B
Carplay verbinden krijg ik echter nog niet voor elkaar, iemand hier ervaring mee? Ik lees op andere fora dat er een ‘play’ logo in een cirkel zou moeten zijn achter je telefoon bij Bluetooth instellingen (zie onderstaande screenshot) deze zie ik bij mij niet staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XEjGwqLoPmikF2MgyXhuC7pG7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JLFDojYMVBfOlVcODSkbzbYC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtolboom
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:11
Ik heb mijn P4 nog niet binnen (komt hopelijk volgende week), maar bij de meeste andere auto's koppel je door eerst met kabeltje te verbinden waarna het ook draadloos werkt. Zou dit de oplossing kunnen zijn?

• Rhys08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:33
MH-B schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:58:
Carplay verbinden krijg ik echter nog niet voor elkaar, iemand hier ervaring mee? Ik lees op andere fora dat er een ‘play’ logo in een cirkel zou moeten zijn achter je telefoon bij Bluetooth instellingen (zie onderstaande screenshot) deze zie ik bij mij niet staan.

[Afbeelding]
Heb je in je iPhone al in de settings “CarPlay” instellingen bekeken? Ik krijg daar een melding of ik draadloze verbinding wil toestaan. De default is met kabel dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18

ThaDude

Hang Loose

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Prima review! Ik deel zijn visie over de rijeigenschappen. Al vind ik het voor dagelijks verkeer prima. Maar ook voor mij is écht sportief rijden op de limiet er niet bij, daarvoor klopt de auto qua rijgedrag en communicatie niet. Ik moet zeggen dat ik hem daar ook niet voor gekocht heb, dus ik vind dat ook niet erg.

• GuiltyNL
Ik kom steeds moeilijker mijn auto in. Batterij van mijn sleutel al vervangen, geen resultaat. Systeem gereset, geen verschil. Soms sta ik minutenlang bij mijn auto te tobben om erin te kunnen. NFC lezer bij het raam reageert zelfs niet. Ik moet de auto dan met de app ontgrendelen en dan kan ik weer door.

Her en der lees ik dat mensen een nieuwe sleutel ontvangen hebben, maar zou dat echt de oplossing zijn?

• MH-B
Rtolboom schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:58:
Ik heb mijn P4 nog niet binnen (komt hopelijk volgende week), maar bij de meeste andere auto's koppel je door eerst met kabeltje te verbinden waarna het ook draadloos werkt. Zou dit de oplossing kunnen zijn?
Inmiddels gelukt om Carplay werkend te krijgen. Telefoon ontkoppeld en weer opnieuw verbonden werkte dit keer wel.. geen kabeltje nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:52
GuiltyNL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:14:
Ik kom steeds moeilijker mijn auto in. Batterij van mijn sleutel al vervangen, geen resultaat. Systeem gereset, geen verschil. Soms sta ik minutenlang bij mijn auto te tobben om erin te kunnen. NFC lezer bij het raam reageert zelfs niet. Ik moet de auto dan met de app ontgrendelen en dan kan ik weer door.

Her en der lees ik dat mensen een nieuwe sleutel ontvangen hebben, maar zou dat echt de oplossing zijn?
geen idee of je er wat aan hebt maar....

Ik heb hier óók eventjes last van gehad (P2) en wat bleek, de nieuw uit de verpakking batterijtjes (nog harstikkie vers) bleken te lage spanningen af te geven. (oorsprong batt ..CHINA maar wél Panasonic... )
dus mijn vermoede is dat ze een grote partij "gerebatched/omgepakt" hebben en je dus slechte batt. hebt.

Wisselen levert je dan nagenoeg niets op. Andere batterij verstrekker wél.
Heb je een batt. test functie op je meter? dan kan je het zien.
Open spanning bv 3.2V en met test stand (ietsje belast..) 2.9V...... bbbrrrr

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhys08
Over twee weken is het zover en kan ik ook mijn P4 gaan ophalen.

Ik las dat de knoppen op het stuur vervangen moesten worden. Nu heeft de auto vermoedelijk op de boot en in de haven gestaan in de laatste anderhalve maand.

Heeft iemand een foto van voor en na of waar ik op moet letten bij het ophalen om te checken dat dit door Polestar is gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Rhys08 De knoppen worden in de haven al vervangen door Polestar medewerkers voordat deze naar Beesd komt. Visueel kun je het niet waarnemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat gaan vergeten, hoewel ze ook nog demo-auto's hebben rondrijden zonder dat die knoppen zijn vervangen.

In de praktijk merk je het snel genoeg, want die knoppen weigeren dan regelmatig dienst, of zijn heel traag in respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hansieo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Ik heb hier óók eventjes last van gehad (P2) en wat bleek, de nieuw uit de verpakking batterijtjes (nog harstikkie vers) bleken te lage spanningen af te geven. (oorsprong batt ..CHINA maar wél Panasonic... )
dus mijn vermoede is dat ze een grote partij "gerebatched/omgepakt" hebben en je dus slechte batt. hebt.

Wisselen levert je dan nagenoeg niets op. Andere batterij verstrekker wél.
Heb je een batt. test functie op je meter? dan kan je het zien.
Open spanning bv 3.2V en met test stand (ietsje belast..) 2.9V...... bbbrrrr
Ik kan dat nameten. Maar de batterij heb ik al vervangen voor een nieuw exemplaar (Philips). Wie weet is die ook niet helemaal topfit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 18:00
GuiltyNL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:59:
@Rhys08 De knoppen worden in de haven al vervangen door Polestar medewerkers voordat deze naar Beesd komt. Visueel kun je het niet waarnemen.
Nou niet altijd hoor. Die van mij (eind jan) waren ze nog niet vervangen. Ik stond helaas binnen een week al bij de Volvo garage vanwege die lege 12V accu waarbij ze melden dat ook een afspraak gingen inplannen om de knoppen te vervangen (was namelijk nog niet gebeurd). Op mijn verbaasde reactie waarom ze dat niet een week eerder bij aflevering hadden gedaan melden ze doodleuk dat dit een terugroepactie was die pas bij eerst volgende onderhoud mocht worden uitgevoerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvl
GuiltyNL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:50:
Prima review! Ik deel zijn visie over de rijeigenschappen. Al vind ik het voor dagelijks verkeer prima. Maar ook voor mij is écht sportief rijden op de limiet er niet bij, daarvoor klopt de auto qua rijgedrag en communicatie niet. Ik moet zeggen dat ik hem daar ook niet voor gekocht heb, dus ik vind dat ook niet erg.
Inderdaad! Jammer dat de auto wordt afgerekend op z'n sportieve eigenschappen. Ik heb de LRSM die op geen enkele wijze sportieve aspiraties heeft. Dat is een auto bedoeld voor een andere doelgroep (en prijsklasse). Gewoon een super comfortabele reisauto die prima kan concurreren met bijv een ID.7. Polestar kan beter niet zo hoog van de toren blazen (met de snelste Polestar ooit) want dat wekt verwachtingen die ze nu nog niet waar kunnen maken. De Ioniq 5N werd ook pas gelanceerd nadat Hyundai eerst een paar jaar kon sleutelen aan de "gewone" versie.

Ik heb InstaVlog mijn LRSM (met 20inch) aangeboden om die ook eens te testen....

[ Voor 3% gewijzigd door barryvl op 22-02-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Laatst online: 13:30
Gisterochtend op bezoek bij Polestar samen met de vrouw voor de Polestar 2. Paar weken terug zelf al geweest voor een proefrit maar toen geen tijd om ook ff in de PS4 te zitten en alles goed te bekijken. Gister wel. Wat een gave wagen zeg! Was wel echt wennen zonder achterruit en via een digitale spiegel, maar ik kan me best goed voorstellen dat na een x aantal ritten wel went. Verder een prachtige auto om te zien en van binnen erg sfeervol, mooie materialen, fijn groot scherm met AAOS (dat mis ik dan weer in de PS2).

Hele gave wagen maar zoals eerder al gezegd, voor mij net een stukje boven budget. Ik had het er nog over met de Polestar medewerker maar die gaf ook al aan dat ik geen verlaging hoef te verwachten want de PS4 is al in prijs verlaagd geweest.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:03
Juancho schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:19:
Gisterochtend op bezoek bij Polestar samen met de vrouw voor de Polestar 2. Paar weken terug zelf al geweest voor een proefrit maar toen geen tijd om ook ff in de PS4 te zitten en alles goed te bekijken. Gister wel. Wat een gave wagen zeg! Was wel echt wennen zonder achterruit en via een digitale spiegel, maar ik kan me best goed voorstellen dat na een x aantal ritten wel went. Verder een prachtige auto om te zien en van binnen erg sfeervol, mooie materialen, fijn groot scherm met AAOS (dat mis ik dan weer in de PS2).

Hele gave wagen maar zoals eerder al gezegd, voor mij net een stukje boven budget. Ik had het er nog over met de Polestar medewerker maar die gaf ook al aan dat ik geen verlaging hoef te verwachten want de PS4 is al in prijs verlaagd geweest.
maar hij is juist nu toch heel goedkoop in de lease?
Ik reed zojuist voor eentje in het zwart. Zag er heel goed uit, maar gezien de software issues, durf ik mezelf niet aan te branden.
Denk dat ik te gefrustreerd zal raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
kx22 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Ik reed zojuist voor eentje in het zwart. Zag er heel goed uit, maar gezien de software issues, durf ik mezelf niet aan te branden.
Denk dat ik te gefrustreerd zal raken.
Klopt maar zal nogsteeds duurder zijn dan de ps2.

Het blijft een "dure" wagen ook in lease, voor ons was de prijs vergelijkbaar met de bmw i4, de i5 was bv een pak duurder, en dat zonder opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
kx22 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Nee juist niet. Erg duur in de lease juist. Wel goedkoper dan de vorige prijs want die lag nog een stuk boven de 60k. Maar de PS4 is gewoon een dure auto als je ook meeneemt dat de bijtelling een fors stuk hoger ligt dan 5 jaar terug. Ik maak de stap van 8% naar 17%.

Ivm de PS2, waar ik al een klein stukje eigen bijdrage moet neerleggen, is de PS4 echt netto p/m fors duurder. Maargoed, het is wellicht ook een andere klasse auto. Al valt dat op prestaties wat ik zo hoor/lees/zie juist enorm mee en blinkt de PS2 daarin meer uit dan de PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Juancho de P2 is de sportievere van de twee. Dynamischer dan de P4. De P4 is weer de luxe cruise variant van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
GuiltyNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:47:
@Juancho de P2 is de sportievere van de twee. Dynamischer dan de P4. De P4 is weer de luxe cruise variant van de twee.
Klopt maar prijstechnisch wel echt een ander niveau (helaas). Daarom is het in de lease ook geen keuze van 1 van de 2. Daarvoor is hrt verschil echt te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
Heeft iemand al voordeel ervaren van de preconditioning van de accu?

Bij mij lijkt er geen echt verschil. Ik kom niet makkelijk boven de 90-110 uit terwijl de auto toch veel sneller moet kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-06 15:57

DJR

Marcosotthewes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:21:
Heeft iemand al voordeel ervaren van de preconditioning van de accu?

Bij mij lijkt er geen echt verschil. Ik kom niet makkelijk boven de 90-110 uit terwijl de auto toch veel sneller moet kunnen laden?
je zou er alleen profijt van hebben als je:

1. laad bij een DC snellader
2. op de navigatie rijd en naar een DC lader navigeert en er voldoende tijd is om pre-heating te kunnen doen
3. resterende percentage batterij is < 20%

ik ga dit vooral merken (hoop ik dan maar) tijdens vakantie ritten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewdevries
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:29
DJR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:38:
[...]

je zou er alleen profijt van hebben als je:

1. laad bij een DC snellader
2. op de navigatie rijd en naar een DC lader navigeert en er voldoende tijd is om pre-heating te kunnen doen
3. resterende percentage batterij is < 20%

ik ga dit vooral merken (hoop ik dan maar) tijdens vakantie ritten
Op dit moment werkt de preheating alleen als je gaat laden boven de 22% (dit is benoemd in de release notes van P4.2.1. We zullen nog een update moeten afwachten voor verdere verbetering aan het snellaad proces.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59X0Y4664HRaoEU6BukCcjnk-sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVdL0BVS4o7PFyW3L2T3ALf8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
ewdevries schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Op dit moment werkt de preheating alleen als je gaat laden boven de 22% (dit is benoemd in de release notes van P4.2.1. We zullen nog een update moeten afwachten voor verdere verbetering aan het snellaad proces.

[Afbeelding]
Ik heb dat expres de laatste week getest. Bij fastned, tesla en Shell. Op de navigatie erheen rijden met 10+ graden buitentemperatuur en ritje naar de lader minimaal 20 minuten. Op het middenscherm een melding preconditionering voor laden ingesteld.
Ik kwam met laden 1x op 105kw uit. Meestal bleef het op 70-90 hangen. Of is dat nieuw Fastned beleid die lage snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
Ik denk dat het probleem nog bij de P4 ligt.
In de zomer (aug/sept) haalde ik relatief makkelijk +- 200, terwijl ik tijdens de wintersport inderdaad zelden boven de 100 uitkwam. Als ik dan een blik wierp op andere auto's die stonden te laden, hadden die wel hogere waarden.

Wellicht hebben ze alleen de notificatie gefixed maar niet de daadwerkelijke preheating :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
ewdevries schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]
Daar gaat waarschijnlijk nooit een update voor komen, ze doen dat opzettelijk, mijn ev6 stops precon ook op 19%, ze doen dit omdat dit veel batterij zou verbruiken.

Maar waarom zou ik met 20% gaan laden, ij rij door tot 10 procent en zou dan tot 80 willen laden, dan heb je tenminste 70% van je range...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gapp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-04 07:34
BartWNL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:16:
Ik denk dat het probleem nog bij de P4 ligt.
In de zomer (aug/sept) haalde ik relatief makkelijk +- 200, terwijl ik tijdens de wintersport inderdaad zelden boven de 100 uitkwam. Als ik dan een blik wierp op andere auto's die stonden te laden, hadden die wel hogere waarden.

Wellicht hebben ze alleen de notificatie gefixed maar niet de daadwerkelijke preheating :+
Op de Brennerpas in de kou op 200kWh geladen. Tijdens de wintersport de beste laadprestaties bij EnBW en Ionity. De rest was onbetrouwbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFzU-XBGwVPTc2EPmE5Rf4j1aeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF2RExexG0tZytVd6xDPhNe7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door gapp op 26-02-2025 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewdevries
Voor degene die de acceleratie willen meten, de Performance app van Polestar in zowel de PS3 als de PS4 is geüpdate. Dit was even snel gemeten bij 50% accu, koude auto en bagage in de auto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_OSQBjuqqfigaqHqy5XJcGsYRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxss59jvQwie8Qzc9Q0zVwGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtolboom
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:11
Heb net mijn P4 in ontvangst mogen nemen. Heerlijke auto! Het elektrochromatisch dak is ook mooi. Het mat worden duurt een paar seconden, doorzichtig is vrijwel direct.

Ben alleen niet tevreden over de stickers aan de zijkant… had niet verwacht dat het zulke lelijke stickers zouden zijn. Hebben jullie die verwijderd en zo ja, hoe doe je dat zonder de lak te beschadigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv3RGqoh8Oyv7q8k2UukkvfBNpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0zJaEjPTCJNU2Yi2lxVGU55.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Zeker, ik heb ze meteen verwijderd. Een beetje verwarmen met een föhn en daarna kun je ze voorzichtig lostrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JOJOJO
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-04 16:09
Ik heb mijn PS4 nu een aantal maanden, maar er zijn twee hardnekkige problemen.

1. Het geluid van de carkit tijdens het bellen is matig, maar als je probeert via Teams een vergadering bij te wonen dan is dit vrijwel onmogelijk. Het geluid in de auto is niet best maar de andere kant van de lijn heeft te maken met extreem veel ruis.

2. Op allerlei willekeurige momenten ontstaat er condens vorming op de ramen aan de binnenzijde van de auto. Hier is geen peil op te trekken, maar is soms zelfs gevaarlijk aangezien het zicht behoorlijk wordt belemmerd.

Herkend iemand deze problemen en nog beter, heeft iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Bekende problemen en er is geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
GuiltyNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:48:
Bekende problemen en er is geen oplossing.
Zijn er ook mensen die geen issues hebben met de carkit, en welke telefoon hebben die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ja, dat zal zeker. Of het valt niet iedereen op. Ik heb een Pixel 9 telefoon en daarbij klinkt het geluid heel dof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizle
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:39
Kaoh schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:11:
[...]

Zijn er ook mensen die geen issues hebben met de carkit, en welke telefoon hebben die dan?
Hier hetzelfde issue, ik bel veel in de auto. Tot nu toe is het heel wisselend hoe mensen aan de andere kant van de verbinding het geluid ervaren.
Veel mensen geven aan dat er veel ruis is (verstaanbaarheid is ok), een enkeling vindt de verbinding ok.
Ben heel benieuwd vanwaar de verschillen er zijn.

Is het daadwerkelijk de akoestiek in de auto? Zou het zonnescherm voor panorama dak iets bijdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 10:12
Vreemd, ik bel ook veel in de auto en ook regelmatig via Teams. Maar nog geen commentaar gehad op de kwaliteit, ik ga het eens navragen. Zelf ervaar ik het geluid voldoende.

Ruis aan de andere kant zou eventueel aan je noise cancelling instellingen kunnen liggen van je telefoon/teams. Ik heb een Google Pixel 9 Pro, deze heeft een functie "helder gespreksgeluid" voor ruisonderdrukking bellen.

Wind, Waves and Snow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewdevries

Polestar Charge geen korting meer bij Tesla!

Plugsurfing heeft het aanbod van Polestar Charge aangepast.

Belangrijk nieuws is dat daarbij Tesla niet meer in het aanbod zit wanneer je een subscription neemt voor een maand. Tesla zal nog steeds goedkoop blijven zeker als je daar ook een abonnement neemt. Maar wel belangrijk dus voor iedereen die hier nog vanuit ging. Verder zijn er in de verschillende landen andere aanbieders aan het aanbod toegevoegd van Polestar Charge. Kijk zelf via de link welke aanbieders er in welk land aan zijn toegevoegd: https://plugsurfing.com/p...star-charge-subscription/ Let daarbij op, dat er niet vermeld wordt of dit geldt voor zowel AC als DC laders. Voorheen kreeg je de korting alleen bij de DC-laders, dus daar ga ik ook vanuit.

Hierbij nog het bericht uit Polestar Facebook Community van Polestar:

Hello Polestar community!
Things are moving fast in the world of public charging and as you’d expect, we’re right there keeping pace with the ever-changing landscape. Updating today, our standard charging offer will now give you access to more than 900,000 charging stations within the EU. A huge number which continues to grow on a weekly basis. The biggest change comes to our Polestar Charge subscription service as it also updates today with:
[list]
• 54% more coverage in the EU.
• More than 60,000 charging points with 30% discount
• Access to charging at 41 networks.
• The same monthly rate of 13.99€/month.
[/list]

That’s big numbers all round. Even we had had to read this twice. These changes means more focus on local offers in each Polestar market within the EU, with discounts assured on up to six selected regional networks. So, it’s onwards and upwards as Polestar Charge continues to grow. Just as you have supported us on our journey, we’re there on yours too. Learn more about this here update here: https://plstr.car/vo9

https://plugsurfing.com/p...star-charge-subscription/

Voor Nederland geldt als korting bij een maandabonnement:

In the Netherlands, you get 30% off at Ionity, Fastned, Allego, Shell Recharge, Vattenfall and E-Flux
You also enjoy similar discounts in 14 other countries, and save 30% on IONITY charging throughout Europe.
Polestar Charge Subscription costs 13.99 € per month, billed monthly to your chosen credit or debit card.

Voor België geldt als korting bij een maandabonnement:

In Belgium you get 30% off at IONITY, Allego, Fastned, Electra, Powerdot and TotalEnergies
You also enjoy similar discounts in 14 other countries, and save 30% on IONITY charging throughout Europe.
Polestar Charge Subscription costs 13.99 € per month, billed monthly to your chosen credit or debit card.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZB1yacvn_TIkqhkcua47nJaHF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P7N2179A0U4BckQlhnsgRW31.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-05 22:12
ewdevries schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:12:

Polestar Charge geen korting meer bij Tesla!

Plugsurfing heeft het aanbod van Polestar Charge aangepast.

Belangrijk nieuws is dat daarbij Tesla niet meer in het aanbod zit wanneer je een subscription neemt voor een maand. Tesla zal nog steeds goedkoop blijven zeker als je daar ook een abonnement neemt. Maar wel belangrijk dus voor iedereen die hier nog vanuit ging. Verder zijn er in de verschillende landen andere aanbieders aan het aanbod toegevoegd van Polestar Charge. Kijk zelf via de link welke aanbieders er in welk land aan zijn toegevoegd: https://plugsurfing.com/p...star-charge-subscription/ Let daarbij op, dat er niet vermeld wordt of dit geldt voor zowel AC als DC laders. Voorheen kreeg je de korting alleen bij de DC-laders, dus daar ga ik ook vanuit.

Hierbij nog het bericht uit Polestar Facebook Community van Polestar:

Hello Polestar community!
Things are moving fast in the world of public charging and as you’d expect, we’re right there keeping pace with the ever-changing landscape. Updating today, our standard charging offer will now give you access to more than 900,000 charging stations within the EU. A huge number which continues to grow on a weekly basis. The biggest change comes to our Polestar Charge subscription service as it also updates today with:
[list]
• 54% more coverage in the EU.
• More than 60,000 charging points with 30% discount
• Access to charging at 41 networks.
• The same monthly rate of 13.99€/month.
[/list]

That’s big numbers all round. Even we had had to read this twice. These changes means more focus on local offers in each Polestar market within the EU, with discounts assured on up to six selected regional networks. So, it’s onwards and upwards as Polestar Charge continues to grow. Just as you have supported us on our journey, we’re there on yours too. Learn more about this here update here: https://plstr.car/vo9

https://plugsurfing.com/p...star-charge-subscription/

Voor Nederland geldt als korting bij een maandabonnement:

In the Netherlands, you get 30% off at Ionity, Fastned, Allego, Shell Recharge, Vattenfall and E-Flux

Voor België geldt als korting bij een maandabonnement:

In Belgium you get 30% off at IONITY, Allego, Fastned, Electra, Powerdot and TotalEnergies
[Afbeelding]
Ze hebben het dan ook niet voor elkaar gekregen om de platformen van PS Charge en Tesla met elkaar te laten praten!! Ondanks mijn herhaald verzoek eea op te lossen werd in bijna 50% van de gevallen de PS Charge niet geaccepteerd en daar ging je 30% korting!!!
De wijziging gaat in op 1 april, ik ga mijn subscription beëindigen en een Tesla subscription activeren. Goedkoper kun je (momenteel) niet laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Omdat ik iets hoger leasebudget heb gekregen toch even offertes opgevraagd bij de LM voor de PS4. Blijft toch een beetje mijn droomauto voor de komende 5 jaar want deze heeft een beetje van EC40 qua SUV/ruimtelijk gevoel en het sportievere van de Polestar 2.

Helaas valt het nog steeds net boven budget van €500 (en daarbij heb ik al een stukje eigen bijdrage in opgenomen wat ik liever niet heb maar waar je helaas niet aan ontkomt). De SMLR zonder pluspakket komt op €509 en de versie met pluspakket op €550.

Ik vind het zo jammer dat Polestar niet meer onderscheid maakt in pakketten. Het pluspakket is erg duur zoals bekend, maar daarin zitten maar 2 dingen die wij erg graag willen: stuurverwarming en Harman Kardon. Zo jammer dat die eerste niet standaard is (want stoelverwarming is wel standaard) en dat HK audio geen losse optie is. De rest uit dat plus pakket hebben we verder namelijk helemaal niet perse nodig.

Gaat hem zo weer niet lukken helaas. Ik had nog gevraagd of 2 orders tegelijk nog iets kan triggeren bij Polestar om dat verschil op te lossen met korting ofzo maar helaas.

Edit: toch maar even voor a.s. vrijdag een proefrit gepland hier bij Polestar. Die 50 euro is natuurlijk ook weer geen mega bedrag en het issue ligt hem vooral in de fiscale waarde + bijtelling. Dus ik ga gewoon de auto testen, dan weet ik of ik het geweldig vind op moment dat er op de één of andere manier alsnog iets veranderd bij Polestar. Misschien gaan ze de pakketten wat anders indelen, misschien iets lagere prijs, misschien iets kleinere accu... geen idee maar dan ben ik iig voorbereid :)

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 04-03-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Juancho schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:24:
Omdat ik iets hoger leasebudget heb gekregen toch even offertes opgevraagd bij de LM voor de PS4. Blijft toch een beetje mijn droomauto voor de komende 5 jaar want deze heeft een beetje van EC40 qua SUV/ruimtelijk gevoel en het sportievere van de Polestar 2.

Helaas valt het nog steeds net boven budget van €500 (en daarbij heb ik al een stukje eigen bijdrage in opgenomen wat ik liever niet heb maar waar je helaas niet aan ontkomt). De SMLR zonder pluspakket komt op €509 en de versie met pluspakket op €550.

Ik vind het zo jammer dat Polestar niet meer onderscheid maakt in pakketten. Het pluspakket is erg duur zoals bekend, maar daarin zitten maar 2 dingen die wij erg graag willen: stuurverwarming en Harman Kardon. Zo jammer dat die eerste niet standaard is (want stoelverwarming is wel standaard) en dat HK audio geen losse optie is. De rest uit dat plus pakket hebben we verder namelijk helemaal niet perse nodig.

Gaat hem zo weer niet lukken helaas. Ik had nog gevraagd of 2 orders tegelijk nog iets kan triggeren bij Polestar om dat verschil op te lossen met korting ofzo maar helaas.

Edit: toch maar even voor a.s. vrijdag een proefrit gepland hier bij Polestar. Die 50 euro is natuurlijk ook weer geen mega bedrag en het issue ligt hem vooral in de fiscale waarde + bijtelling. Dus ik ga gewoon de auto testen, dan weet ik of ik het geweldig vind op moment dat er op de één of andere manier alsnog iets veranderd bij Polestar. Misschien gaan ze de pakketten wat anders indelen, misschien iets lagere prijs, misschien iets kleinere accu... geen idee maar dan ben ik iig voorbereid :)
Ik ben toch ook nog altijd erg gecharmeerd van zowel innerlijk als uiterlijk van deze auto. Het enige waar ik nu door twijfel is eigenlijk of er niet binnen nu en 6 maanden een 800v polestar 4 komt die een stuk sneller laadt. Heb deze nu op mn shortlist staan samen met de Zeekr 7x, die in dat opzicht een stuk moderner is, maar qua looks heeft deze auto toch mn voorkeur, wellicht toch ook maar eens proefrit plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:36
JustTrying schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 00:23:
[...]

Ik ben toch ook nog altijd erg gecharmeerd van zowel innerlijk als uiterlijk van deze auto. Het enige waar ik nu door twijfel is eigenlijk of er niet binnen nu en 6 maanden een 800v polestar 4 komt die een stuk sneller laadt. Heb deze nu op mn shortlist staan samen met de Zeekr 7x, die in dat opzicht een stuk moderner is, maar qua looks heeft deze auto toch mn voorkeur, wellicht toch ook maar eens proefrit plannen.
Ik zit precies met hetzelfde dilemma. Heb overigens al wel proefgereden met de P4 en rijdt zeer goed, dus dat maakt het alleen maar moelijker. De angst is dus idd - aangezien beiden Geely - dat er een update/facelift komt met 800V, 350kW+ laden en de 420pk nieuwe Geely motor die ook in de Zeekr 7X zit.
Realistisch bekeken in de 7X de beter deal, maar het "hart" zegt P4 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@JustTrying / @sbin Is er al meer bekend over een facelift/2025 MY van de PS4 dan? De Polestar 2 krijgt als het goed is wel voor de zomer een 2026 update wbt MY maar daar is nog niks over bekend. Ik hoop dat die auto ook de 800v techniek krijgt dus een goede check hoe Polestar daar mee bezig is.

Het is opzich niet perse nodig, met de huidige 205kW snelheid en een prima actieradius is het al meer dan prima. Maargoed, als het erin zit top natuurlijk. Ik hoop zelf eigenlijk meer dat Polestar de PS4 wat meer gaat spreiden qua opties/pakketten. De auto is zoals gezegd nu net boven mijn budget, ook mede omdat er in dat hele dure pluspakket allemaal dingen zitten die ik niet nodig ben of extra voor zou willen betalen. Dat stuurwielverwarming niet standaard is vind ik echt heel vreemd en het Harman kardon audio systeem is bij de Polestar 2 wel los te bestellen.

Er zit echter wel haast achter want ik wil binnenkort mijn nieuwe leaseauto bestellen omdat die perse dit jaar op kenteken moet vanwege de laatste mogelijkheid op lagere bijtelling. Vrijdag heb ik een afspraak bij Polesar en ga ook de PS4 proefrijden. Ik zal dan gelijk even navragen of er al meer bekend is over de updates/facelifts voor de PS2 en PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Juancho schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:39:
@JustTrying / @sbin Is er al meer bekend over een facelift/2025 MY van de PS4 dan? De Polestar 2 krijgt als het goed is wel voor de zomer een 2026 update wbt MY maar daar is nog niks over bekend. Ik hoop dat die auto ook de 800v techniek krijgt dus een goede check hoe Polestar daar mee bezig is.

Het is opzich niet perse nodig, met de huidige 205kW snelheid en een prima actieradius is het al meer dan prima. Maargoed, als het erin zit top natuurlijk. Ik hoop zelf eigenlijk meer dat Polestar de PS4 wat meer gaat spreiden qua opties/pakketten. De auto is zoals gezegd nu net boven mijn budget, ook mede omdat er in dat hele dure pluspakket allemaal dingen zitten die ik niet nodig ben of extra voor zou willen betalen. Dat stuurwielverwarming niet standaard is vind ik echt heel vreemd en het Harman kardon audio systeem is bij de Polestar 2 wel los te bestellen.

Er zit echter wel haast achter want ik wil binnenkort mijn nieuwe leaseauto bestellen omdat die perse dit jaar op kenteken moet vanwege de laatste mogelijkheid op lagere bijtelling. Vrijdag heb ik een afspraak bij Polesar en ga ook de PS4 proefrijden. Ik zal dan gelijk even navragen of er al meer bekend is over de updates/facelifts voor de PS2 en PS4.
Ik denk niet dat ze de prijzen aan gaan passen en/of opties los gaan trekken. Plus pakket is al een keer een stuk goedkoper geworden geloof ik. Ik moet ook dit jaar op kenteken ivm bjtelling, maar lijkt me tijd genoeg. Enige wat ik ergens heb gelezen(via Reddit) is dat de huidige P4's allemaal gebouwd zijn in een enkele batch en dat er nu geen gebouwd meer worden. Ergens dit jaar openen ze iets in Zuid Korea en dan worden er weer nieuwe gebouwd, afh. van vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
sbin schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Ik denk niet dat ze de prijzen aan gaan passen en/of opties los gaan trekken. Plus pakket is al een keer een stuk goedkoper geworden geloof ik. Ik moet ook dit jaar op kenteken ivm bjtelling, maar lijkt me tijd genoeg. Enige wat ik ergens heb gelezen(via Reddit) is dat de huidige P4's allemaal gebouwd zijn in een enkele batch en dat er nu geen gebouwd meer worden. Ergens dit jaar openen ze iets in Zuid Korea en dan worden er weer nieuwe gebouwd, afh. van vraag.
Bedoel je dat je nu voorlopig geen nieuwe meer kan bestellen maar dat je alleen een PS4 kan krijgen als die in jouw configuratie nog beschikbaar is? Het is natuurlijk wel een specifieke auto, door natuurlijk het onmiskenbare ontbrekende achterraam. Dat gaven reviewers ook al aan, dat de PS4 geen verkooptopper wordt. Ik ben ook bang dat de prijs niet omlaag gaat of dat ze optiepakketten meer gaan splitsen zodat je zo de prijs kan drukken.

Dan is het helaas maar voor mij ligt de prijs netto €50 te hoog. Ondanks de kleine kans ga ik toch proefrijden, er zou maar net een buitenkansje voorbij komen... Dan kan ik iig snel keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhys08
sbin schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Lijkt mij sterk dat productie stil ligt. Dat moet extreem duur zijn en er zijn nu ook orders die voor levering van mei/juni staan.

Ik heb wel gelezen dat er geen P4s in de USA geleverd worden tot de Zuid-Korea plant open is vanwege importtarieven in de US voor producten vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Rhys08 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Lijkt mij sterk dat productie stil ligt. Dat moet extreem duur zijn en er zijn nu ook orders die voor levering van mei/juni staan.

Ik heb wel gelezen dat er geen P4s in de USA geleverd worden tot de Zuid-Korea plant open is vanwege importtarieven in de US voor producten vanuit China.
Het lijkt me ook stug dat er nu geen productie meer zou zijn, je kunt namelijk nog wel gewoon configureren, nu bestellen is in juli leveren. Wanneer de auto voor 31 dec op kenteken moet staan, dan zou je dus in augustus uiterlijk moeten bestellen, dus er is nog tijd :)

Best vreemd dat zowel de Zeekr 001 en Polestar 4 nog op een oud platform worden gebouwd, terwijl de Volvo ES90, maar ook de Zeekr 001 voor de Chinese markt, op het 800v platform gebouwd worden. Je ziet in q1 opeens wel veel meer merken naar 800v overstappen, dus wellicht is dat wel een motivatie om dit voor deze auto's ook op korte termijn door te gaan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbin
JustTrying schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Het lijkt me ook stug dat er nu geen productie meer zou zijn, je kunt namelijk nog wel gewoon configureren, nu bestellen is in juli leveren. Wanneer de auto voor 31 dec op kenteken moet staan, dan zou je dus in augustus uiterlijk moeten bestellen, dus er is nog tijd :)

Best vreemd dat zowel de Zeekr 001 en Polestar 4 nog op een oud platform worden gebouwd, terwijl de Volvo ES90, maar ook de Zeekr 001 voor de Chinese markt, op het 800v platform gebouwd worden. Je ziet in q1 opeens wel veel meer merken naar 800v overstappen, dus wellicht is dat wel een motivatie om dit voor deze auto's ook op korte termijn door te gaan zetten.
Zou theoretisch wel kunnen, gezien het beperkte aantal opties. Dit doen ze bij Zeekr (7X) ook. Ze maken een batch met wat opties, die zetten ze allemaal op een boot en daaruit kun je bestellen. Niet built-to-order zoals bij de Europese merk.

Maar idd, P4 zou een no-brainer zijn voor me als ik niet in mijn achterhoofd dat stemmetje had van "wat als er nu een 800V update komt",

Van de andere kant.. 200kW laden is prima mits goede curve. Zoveel 350kW laders zijn er nu ook weer niet, zeker in het buitenland, wat voor mij de enige momenten zijn dat je ze nodig hebt, enkele dagen per jaar. Dus is nog steeds een beetje een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sudo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 11:10
Na een bezoek aan de plaatselijke Polestar space ben ik sterk aan het overwegen om een P4 te bestellen, de styling, zowel extern als intern, bevalt me enorm. Het enige wat me nog doet twijfelen is de enorme breedte van de wagen.
Volgens de specificaties is hij 15cm breder dan mijn huidige Model 3! Lijkt me een gedoe in smalle straatjes en oudere publieke parkeergarages te worden... Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
Ik kan inderdaad terugvinden dat de productie van de Polestar 4 gaat stoppen in Hangzhou Bay, China, en dat deze in H2 van 2025 van start gaat in Busan, Zuid-Korea.

Wanneer je dat even logisch beredeneerd gaat er in China dus geen productielijn meer worden aangepast richting 800v platform, maar zou het aan de andere kant ook vreemd zijn wanneer ze in 2025 nog een productlijn gaan optuigen voor een 'oud model' Polestar 4.

Ik lees overigens dat de Europese versie van de Zeekr 001, die op hetzelfde 400v platform staat, in Ningbo, China wordt geproduceerd. Terwijl van diezelfde auto in China alleen 800v versies te koop zijn, ik dacht wellicht komt die auto uit dezelfde fabriek als de Polestar 4, maar niet dus..

De kleur storm lijkt me trouwens de mooiste kleur voor de Polestar 4..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
JustTrying schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:28:
Ik kan inderdaad terugvinden dat de productie van de Polestar 4 gaat stoppen in Hangzhou Bay, China, en dat deze in H2 van 2025 van start gaat in Busan, Zuid-Korea.

Wanneer je dat even logisch beredeneerd gaat er in China dus geen productielijn meer worden aangepast richting 800v platform, maar zou het aan de andere kant ook vreemd zijn wanneer ze in 2025 nog een productlijn gaan optuigen voor een 'oud model' Polestar 4.

Ik lees overigens dat de Europese versie van de Zeekr 001, die op hetzelfde 400v platform staat, in Ningbo, China wordt geproduceerd. Terwijl van diezelfde auto in China alleen 800v versies te koop zijn, ik dacht wellicht komt die auto uit dezelfde fabriek als de Polestar 4, maar niet dus..

De kleur storm lijkt me trouwens de mooiste kleur voor de Polestar 4..
Inderdaad, dat had ik ook gelezen. De vraag is nu of ik wil/kan wachten tot die batch uit ZK komt - met de hoop dat die een update krijgt - én dat hij dan nog geleverd kan worden in 2025 (bijtelling). Dit zal geen enkele dealer natuurlijk kunnen of willen beantwoorden, anders verkopen ze hun huidige voorraad nooit meer :-)
Storm vind ik ook de mooiste kleur, proefrit auto bevestigde dat, die was toevallig ook Storm. Twijfel nog over Tailored Knit interieur ivm vies worden (blauwe jeans). Wel veruit de mooiste combi imo.

[ Voor 4% gewijzigd door sbin op 06-03-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Iemand nog tips voor een proefrit in de Polestar 4? Ik ga over een uurtje naar de Polestar store toe. Waar moet je misschien extra op letten? Of goed testen? Behalve natuurlijk het ontbreken van de achterruit 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 15:35
Drie weken geleden heb ik een Polestar 4 besteld als tweede auto omdat we ons eerste kindje verwachten. Zelf rijd ik in een Taycan, en hiervoor had ik een Model 3 en een Opel Ampera. Ik heb dus al wat ervaring met EVs.

Voor onze tweede auto wilden we ook graag elektrisch rijden, maar ik schrok wel van hoe weinig goede opties er zijn als je geen Tesla wilt. De Polestar 4 leek ons perfect, maar ik twijfel nu of ik de order moet annuleren.

Mijn collega heeft al een paar maanden een Polestar 4 en heeft veel last van softwarebugs. Deze week was de druppel: zijn keyfob lag achterin de auto en de Polestar ging op slot. Hij kon er niet meer in: de app werkte niet en zelfs Polestar kon de auto niet op afstand openen. Polestar heeft zelfs nog de ANWB gestuurd, maar die konden de auto niet openen zonder schade.

Door dit voorval en alle andere problemen, vraag ik me af of ik wel door moet gaan met deze auto. Ik heb alle forums en Reddit doorgespit en ben bang dat deze problemen niet snel opgelost worden met updates.

Daarom heb ik nu maar een proefrit gepland met een EX40, al heeft die ook z'n minpunten.

Iemand tips?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juancho
@Interfico , het zijn best verschillende auto's maar zelf rijd ik nu bijna 5 jaar de XC40 (voorloper van de EX40). Die had de eerste jaren idd ook veel issues/bugs want eerste EV model van Volvo. Nu staat er echt wel een volwassen wagen op dat gebied. Beetje zoals de Polestar 2. En ja, ze hebben echt nog wel een keer iets, maar dat is minimaal.

De Polestar 4 schijnt een heel nieuw AAOS systeem te zijn, waarom ze niet verder bouwen op die van de PS2 weet ik niet maar je moet jezelf gaan afvragen of je evt. bereidt bent om als soort testdriver de PS4 te rijden.

Dan mijn eigen ervaring nav de proefrit van vanmorgen:

Ik had de PS4 natuurlijk al wel even vluchtig bekeken toen ik voor de PS2 kwam maar nu ik puur voor de PS4 kwam viel me nog meer op hoeveel groter/breder de PS4 eigenlijk is. Dat merk je in alles, zowel van de buitenkant maar zeker van de binnenkant. Het was voor mij op geen enkele manier te vergelijken met de PS2. Het sportieve randje is er van binnen niet meer, je krijgt er wel echt een ruimtelijk gevoel voor terug met echt wel next level kwaliteit/comfort. Ik vond het een geweldig mooie wagen, bizar mooi gewoon. De materialen, de afwerking, het hele fijne grotere scherm, de stoelen met oa massagefunctie. Echt top! En ja, natuurlijk kreeg ik de absolute topversie mee die ik never nooit kan betalen, maar het geeft wel aan dat wat deze auto kan leveren op gebied van kwaliteit.

Om gelijk maar te beginnen over het ontbreken van de achterruit. Ik vond dat niet eens heel storend. De spiegel camera werkt prima en geeft een wat breder zicht. Kwestie van gewenning al merk ik wel dat ik elke keer in de spiegel kijkend net even een tel moeite had met het zicht. Zal gewenning zijn, maar toch. Het is zeker geen nogo issue maar ik zou toch liever wel een normale spiegel willen, kleinere achterruit en dan de optie om een digitale spiegel te gebruiken. Beste van beide zeg maar.

Rijden dan, in 1 woord heerlijk! Zo comfortabel, de zitpositie is heerlijk, super fijne stoelen (ik had dus die upgrade met lichte interieur), alles was perfect in te stellen. Ik heb zowel snelweg als binnendoor gereden. Flink planken en juist rustig cruisen. Verbruik zat op 16.4kWh (ter vergelijking, mijn XC40 zat op 21.8kWh). De omstandigheden waren natuurlijk pefect, graadje of 17, amper tot geen wind. De PS4 zit wat hoger dan de PS2 want meer SUV Coupé maar eigenlijk vond ik het niet eens een enorm verschil dat echt merkbaar is. Voor mijn gevoel, maar ik heb de afmetingen zo niet bij de hand) zit ik in de XC40 nog hoger op de koets.

Wbt het systeem, ik had wel wat dingetjes die ik niet voor elkaar kreeg maar ik had dan ook maar een uurtje. Zo kreeg ik de auto wel op ACC maar ik had gelijk Pilot Assist erbij aan. En dat wil ik niet, gebruik ik nooit en vind ik vreselijk irritant. Maar ik kreeg met geen mogelijkheid alleen ACC. Wat verder ook erg ergerlijk was, als ik de ACC/PA uitzette (via knopje op het stuur) dan duurt het net ff een tel te lang. Je denkt dat er niks gebeurt en bam, je schiet zo in de OPD als je niet oppast. Heel irritant! Ook de lane keeping assist had wat kuren, ene keer hield het de auto netjes binnen de lijntjes, de andere keer zou ik zo de sloot inrijden als ik niet zelf zou ingrijpen. Had nog gekeken of het aan stond, en dat was gewoon het geval. Dus geen idee hoe en wat, maar niet echt betrouwbaar. En owja, zo zonde dat ze bij mooie wagen qua materiaal hebben gekozen voor pianolak zwarte knoppen op het stuur. Soort van touchknoppen met lichte feedback maar ik vond het vreselijk werken ivm de knoppen op het stuur in de PS2/Volvo. Waarom men toch altijd de goede/fijne dingen moeten aanpassen voor iets dat toch overduidelijk veel minder werkt...ik snap dat echt niet. Net zoals dat de zijkanten van die knoppen niet verlicht zijn. Ik bedoel hoe dan? Is er dan niemand bij Polestar die ff z'n hand opsteekt en zegt, joh mensen, zijn we niet vergeten die knopjes ook mee te verlichten zoals de rest? |:(

Audio systeem is overigens echt top, wat mij betreft een klasse beter dan de PS2/XC40. Veel mooier vol geluid maar ik weet niet of de PS4 ook dat irritante Dirac systeem heeft. Ik vind dat 3x niks en het leek voor mij te horen alsof de PS4 dat niet meer heeft. Echt op! Waar ik alleen niet uitkwam was de AAOS versie van Spotify. Ten eerste kon ik geen playlist in beeld krijgen, alleen de afgespeeld track. En gedurende mijn rit kon ik opeens niet meer vorige/volgende gebruiken. Ook in de app zelf waren deze knoppen grey out. Geen idee hoe, bij elke playlist was dit zo.

Wat ik verder al zei, enorm veel ruimte, ook praktische ruimte is zoveel beter dan in de PS2. Simpele dingen als 2 bekers fijn kwijt kunnen in de toch ook wel grote middentunnel, je hebt daaronder nog een bak aan ruimte. Die ene draadloze telefoonlader vind ik dan wel weer irritant geplaatst want uitzicht en het is niet gekoeld. In de praktijk betekent dat gewoon onbruikbaar als je bijv. FM aan hebt. Dat doen die andere Chinezen toch echt 10x beter. Die ontwerpen hun middenconsole zo dat je 2 draadloze 50w laders hebt die gewoon in zicht zijn EN gekoeld worden. Dat merken als Polestar en Volvo dat nog niet bieden vind ik echt heel erg slecht. Want dan moet je toch weer gaan lopen pielen met een telefoonhouder en dat doet echt afbreuk aan het mooie interieur.

Achterin ook zeeën aan ruimte, natuurlijk mede door het ontbreken van de achterruit. Daar kan je echt bizar goed en fijn zitten. Kofferbak en frunk ook prima.

Overal dus een geweldig mooie wagen, zowel van binnen als van buiten. Maar.... de PS4 was voor ons al €50 netto te duur in de lease maar zelfs al zou deze wel net passen denk ik toch dat ik geen PS4 zou nemen. Dat komt vooral omdat de wagen simpelweg te groot voor ons is. Je betaalt dan voor ruimte wat je eigenlijk nooit gebruikt en dat is zonde. Dan gaan we liever voor een hele mooie PS2 die straks ook een absoluut top audio systeem krijgt in de MY26. Qua prestaties is de PS2 ook niet minder dan de PS4 (bijv. range en snelladen) dus voor ons is de meerwaarde van een PS4 er eigenlijk niet. Heb je kids, neem je heel vaak mensen achterin mee en kom je al snel ruimte te kort? Dan is de PS4 echt een brilante wagen (even los van de software issues die echt opgelost moeten worden) en krijg je een unieke wagen.

Nog wat kiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_m6YBcLGY5FSNSrrBz3xn75tbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxAqyfW0SWFJf0cYRyv1yThj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kTA4E7EOztPDydpPq_26kKp-1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ef1LtBYnIQQHiRD8smzu6aQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSiy2w5YALXwO7MsVg_JyK3qM_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFyVewYl6OxofJ9EmWUslnUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYc5d46WqYtIxR2VTvEdPDN9po4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQLCQeo66TIdfSuHFEoBTy9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdmHO2k3aLPjT8eKspHzCr7IG6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LyxXKu4RX07RWMEIYQcEftv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FC16bYw5yyPNXgESRHtQPLmlYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scjGt0lqJdCXzqOK2MmjkadA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XpdZge1_7ODUwhV6yLCvno6JW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UxXxESmjI7jdrPQyrAuZUUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLcR-rF5VOhXgCqrmTP1OqblzAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEIXV4uNdwUszLdSV1aq5a2t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 07-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Juancho schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:33:
@Interfico , het zijn best verschillende auto's maar zelf rijd ik nu bijna 5 jaar de XC40 (voorloper van de EX40). Die had de eerste jaren idd ook veel issues/bugs want eerste EV model van Volvo. Nu staat er echt wel een volwassen wagen op dat gebied. Beetje zoals de Polestar 2. En ja, ze hebben echt nog wel een keer iets, maar dat is minimaal.
Dit is de kleur storm neem ik aan, met volgens mij de nappa leer uitvoering (daar zitten volgens de configurator weer meer donkere onderdelen bij).. Mooi auto ook in het echt.. wel best een verschil tussen dat lichte interieur voor +- 1000 euro en het lichte nappa leer interieur met massage stoelen voor +- 5000 euro optie.. blijft toch een mooie wagen, fijn te lezen dat de proefrit goed beviel.. Waar is die zilverkleurige knop voor in de middenarmsteun acherin?

[ Voor 6% gewijzigd door JustTrying op 08-03-2025 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barryvl
sudo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:03:
Volgens de specificaties is hij 15cm breder dan mijn huidige Model 3! Lijkt me een gedoe in smalle straatjes en oudere publieke parkeergarages te worden... Heeft iemand hier ervaring mee?
Hij is idd een stuk breder dan een model 3. Parkeergarages zijn soms een uitdaging, maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik daardoor geen parkeerplek kan vinden. Soms bijrijder alvast uit laten stappen en altijd achteruit inparkeren, want anders loop je het risico dat je niet meer uit het parkeervak komt. Parkeercamera's zijn zeer scherp en met birdview kan je precies zien of het past. Spiegels zijn juist weer ietsje smaller door ontbreken van een rand.
Het voordeel van zo'n brede auto zit natuurlijk in de binnenruimte. Met name de middenconsole is veel breder dan een model 3 waardoor je een ruimtelijker effect krijgt. Succes met je keuze, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvl
JustTrying schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 01:33:
[...]
Waar is die zilverkleurige knop voor in de middenarmsteun acherin?
De stoelen achterin kunnen iets naar voren of naar achteren worden gesteld, maar stel je er niet te veel van voor.
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste