Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-06 12:03
Precies de features die ik nooit zal gebruiken zitten allemaal gebundeld in Pilot Pack, dus dat ik perfect mbt keuze. Mooi gedaan Polestar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:08
dutchman666 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Ieder keer als ik naar mijn opdrachtgever rij en terug een rit van 2 x 1 uur en 40 minuten dan heb ik fijn de Pilot Assist aan staan en ik hoef zelfden zelf te remmen. Ik vertrouw het volkomen. Het zorgt voor een rustige rij ervaring. En ik kom altijd ontspannen aan bij mijn bestemming. Dus ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn P2.
Over mijn P2 was ik ook tevreden over Pilot Assist. Mijn P4 haalt dit nog niet, nog te veel bouncen tussen de lijntjes. Denk ook wel dat het uit maakt of je op een provinciale weg of de snelweg rijdt, op de snelweg is de wegindeling iets rustiger dus gaat het iets beter, maar vertrouwen zoals bij de P2 doe ik het zeker nog niet.

Hopelijk brengt de aanstaande software update verbetering...

Gister iets geks, bij het aangeven van richting kwam niet het geluid van de richtingaanwijzer maar van de PDC's. Denk verkeerde audiobestandje aangeroepen :+ was vanochtend weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:01
izzet3838 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Dat belooft dan veel inderdaad, ik hoop dat digital key niet apple exclusive is?
Vooralsnog wel, Android komt later volgens mij net zoals bij de P3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-02 12:32
Ik had contact met Polestar support. De software update die ons hele leven beter gaat maken is nog in testfase. Ze verwachten het in week 7-8 te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:40
Oud nieuws :)
GuiltyNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Daarnaast heeft Polestar aangegeven in week 7 met de volgende update te komen. Dat zou de tweede week van februari zijn. Ook die update is dus redelijk vertraagd, omdat eerst voor het einde van het jaar werd genoemd. Misschien komt deze update uiteindelijk tegelijkertijd met de Digital Key. >:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ik heb sinds kort naast de Polestar 4 de nieuwe Renault 5 Electric, en daarbij vallen de volgende punten op:

Voor de Renault 5:
  • Gaat automatisch open zodra je in de buurt komt
  • Naast Android Automotive ook direct werkende, draadloze Android Auto
  • Helder klinkende car kit (in de Polestar 4 klinkt die dof)
  • Stoelverwarming met duidelijke standen: 1 is al voldoende, 2 is warm, 3 extra warm (in de P4 moet ik hem op 3 zetten om iets te voelen)
  • Degelijke antislipmatjes waar je telefoon echt blijft liggen (in de P4 zijn ze glad en bollen ze zelfs op)
  • De app werkt altijd meteen: voorverwarmen gaat direct; bij de P4 krijg ik vaak timeouts
  • De app is uitgebreider (lampen laten knipperen of claxonneren om je auto te vinden)
  • De radio springt vanzelf aan bij instappen en gaat uit bij uitstappen
  • Stuurknoppen reageren veel duidelijker en directer
  • De ACC (Adaptive Cruise Control) schakelt onmiddellijk in en uit bij het indrukken van de knoppen
  • De voetenmat heeft een stroeve onderkant en krult niet op (in de P4 is hij glad en krult regelmatig)
  • Het touchscreen reageert beter op aanrakingen
  • Heeft een sensor voor de ruitensproeiervloeistof
  • De velgen hebben slotbouten, dus minder diefstalgevoelig (de P4 wordt zonder slotbouten geleverd)
  • Er zit gereedschap bij om de naafkappen te verwijderen (de P2 had dit ook, de P4 niet)
  • Het verbruik komt overeen met wat je mag verwachten; de P4 verbruikt momenteel meer dan voorspeld
  • De ramen beslaan niet op willekeurige momenten en het wordt veel sneller warm in de auto zodra je gaat rijden
  • Bij voorverwamen is het stuur comfortabel, bij de P4 loeiheet
  • De locatie van de auto in de app klopt altijd, de locatie van de P4 is meestal achterhaald
En dan denk je misschien: "Ja, lekker belangrijk, het is een Renault en geen Polestar." Klopt, maar het stoort me dat een auto die bijna een derde kost wél al deze zaken op orde heeft. Bovendien zijn de materiaalkeuze, de bouwkwaliteit en de rijervaring ook gewoon erg goed te noemen.

Verder snap ik natuurlijk dat deze auto's niet in hetzelfde segment vallen en elkaar niet kunnen vervangen. Maar het is des te schrijnender dat een auto uit een lager segment op deze punten veel beter is.

[ Voor 10% gewijzigd door GuiltyNL op 01-02-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 16:52
Ik heb vandaag mijn eerste P4 proefrit gedaan in een longerange single motor zonder plus. In de showroom stond wel ook een plus pakket versie zodat ik mooi wat verschillen heb kunnen ervaren. Ik kom nu uit een P2 LE (dus dual moter, pilot plus etc). Ik moet zeggen dat de P4 toch echt een enorme upgrade is. Mijn gezin hoeft geen overtuiging dat dit hem moet worden (mijn puber zoon was erg happy met de ruimte achterin en de verstelbare achterbank van de plus) . Rijd iets minder rally sport, iets meer straaljager smooth. Het minder vermogen van de dual vs single 407 vs 300 iets merk je inderdaad wel, maar zeker niet iets om van te balen. Ik weet nog niet precies wat in mijn budget zal vallen dus of het weer dual moter en plus wordt of alleen plus moet ik nog even laten doorrekenen. Helas nog tot einde van het zullen moeten wachten, maar dat scheelt weer in de opstart problemen en app frustraties ;).
@GuiltyNL Beide modellen van vandaag werden gewoon actief en dus van het 'slot' terwijl ik de auto benaderde en gingen weer automatisch opslot toen ik weg liep.
Locatie updates zijn ook een provacy ding, gezien in een gezin daar best een mening over kan zijn is dit meer een keus dan een feature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Kaoh Klopt, er zijn periodes dat het goed werkt. Ik vermoed dat een deep sleep problemen geeft. Dus na een nachtje slapen of een dagje werken.

De locatie is geen privacy-ding, maar een bug. De locatie in de app hoort up to date te zijn, maar is dat regelmatig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Laatst online: 28-06 16:52
Vraagje die ik snel niet duidelijk krijg, in de non plus zaten duidelijk geen verstelbare lendesteunen, is de plus specs komen er extra verstelbare ooties bij 8 naar 12, maar welke precies. Ik hoop op lendesteun opties 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 21:25

ThaDude

Hang Loose

@GuiltyNL had ik besloten een P4 te nemen ipv EV6 breng je me toch wel weer aan het twijfelen met dit soort berichten :X

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:45
Kaoh schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:39:
Ik heb vandaag mijn eerste P4 proefrit gedaan in een longerange single motor zonder plus. In de showroom stond wel ook een plus pakket versie zodat ik mooi wat verschillen heb kunnen ervaren. Ik kom nu uit een P2 LE (dus dual moter, pilot plus etc). Ik moet zeggen dat de P4 toch echt een enorme upgrade is. Mijn gezin hoeft geen overtuiging dat dit hem moet worden (mijn puber zoon was erg happy met de ruimte achterin en de verstelbare achterbank van de plus) . Rijd iets minder rally sport, iets meer straaljager smooth. Het minder vermogen van de dual vs single 407 vs 300 iets merk je inderdaad wel, maar zeker niet iets om van te balen. Ik weet nog niet precies wat in mijn budget zal vallen dus of het weer dual moter en plus wordt of alleen plus moet ik nog even laten doorrekenen. Helas nog tot einde van het zullen moeten wachten, maar dat scheelt weer in de opstart problemen en app frustraties ;).
@GuiltyNL Beide modellen van vandaag werden gewoon actief en dus van het 'slot' terwijl ik de auto benaderde en gingen weer automatisch opslot toen ik weg liep.
Locatie updates zijn ook een provacy ding, gezien in een gezin daar best een mening over kan zijn is dit meer een keus dan een feature.
Je krijgt er wel maar 1 sleutel bij, met de uitleg dat de digital key binnekort uitkomt.

Das helaas nog steeds niet het geval, na hierover een klacht te hebben ingediend kregen we de uitleg dat we voor 350€ een 2de sleutel konden kopen...

Initeel werd er gezegd tegen ons dat de digital key in oktober al beschikbaar zou zijn...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Nog een paar dingen die in de R5 wél werken en in de P4 niet:
  • Draadloos laden van mijn telefoon werkt zoals verwacht. In de P4 (en eerder ook in de P2) wordt de telefoon loeiheet en laadt hij nauwelijks op.
  • Bij het voorverwarmen klinkt de R5 rustig en normaal. De P4 daarentegen klinkt alsof er een straaljager in de straat gaat landen.
  • In de R5 is een Google Agenda geïntegreerd en krijg je herinneringen op het scherm. De P4 heeft deze functie nog steeds niet.
Godzijdank deelt de R5 ook een eigenaardigheid met de P4: hij gaat doodleuk op slot als je wegloopt, zelfs als er kinderen achterin zitten. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-06 13:54
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe P4 in ontvangst genomen en gisteren had ik de wegenwacht al nodig omdat de 12volt accu tijdens parkeerstand (afgesloten) was leeggelopen. Jullie begrijpen dat geeft niet echt vertrouwen en ik wil er graag achter komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik had de auto 's morgens een half uur laten pre-heaten (vanwege de vorst), daarna 15 minuten mee gereden, auto geparkeerd en afgesloten. Na 3 uur kwamen we terug bij de auto, de deurgrepen kwamen nog naar buiten en de ruiten zakten een stukje in, maar de auto kregen we met geen mogelijkheid ontgrendeld. Wegenwacht erbij en die kwam al snel tot de conclusie dat 12volt accu leeg was, maar hoe kom je daarbij als de auto is vergrendeld? We hadden gelukkig een wegenwachter die niet snel opgaf en met wat ondersteuning van de technische dienst een oplossing vond om de deuren te ontgrendelen. Daarna kon de accu worden bijgeladen en konden we weer verder.

Vraag is dus heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StODUuntRJwFviAYKhPeGRO3FHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX378stAVD34knHrUvg2K56n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door barryvl op 03-02-2025 14:46 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
barryvl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:43:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe PS4 in ontvangst genomen en gisteren had ik de wegenwacht al nodig omdat de 12volt accu tijdens parkeerstand (afgesloten) was leeggelopen. Jullie begrijpen dat geeft niet echt vertrouwen en ik wil er graag achter komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik had de auto 's morgens een half uur laten pre-heaten (vanwege de vorst), daarna 15 minuten mee gereden, auto geparkeerd en afgesloten. Na 3 uur kwamen we terug bij de auto, de deurgrepen kwamen nog naar buiten en de ruiten zakten een stukje in, maar de auto kregen we met geen mogelijkheid ontgrendeld. Wegenwacht erbij en die kwam al snel tot de conclusie dat 12volt accu leeg was, maar hoe kom je daarbij als de auto is vergrendeld? We hadden gelukkig een wegenwachter die niet snel opgaf en met wat ondersteuning van de technische dienst een oplossing vond om de deuren te ontgrendelen. Daarna kon de accu worden bijgeladen en konden we weer verder.

[Afbeelding]
Bij de P2 was dit een vaker voorkomend probleem, bij de P4 heb ik deze nog niet eerder gehoord/gelezen. Hopelijk een eenmalig iets. Hoe reageerde Polestar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvl
Bij de P2 was dit een vaker voorkomend probleem, bij de P4 heb ik deze nog niet eerder gehoord/gelezen. Hopelijk een eenmalig iets. Hoe reageerde Polestar?
Ik wacht nog op een reactie.....

Overigens zie ik in mijn zoektocht naar de oorzaak dat het account van mobiel datagebruik van de auto in een week tijd bijna 7 GB data heeft uitgewisseld waarvan zo'n 3GB afgelopen weekend moet zijn (ik had donderdag al gezien dat er 3,5GB was verstookt). Is dit normaal? Ik heb geen berichten gehad dat er updates zijn geïnstalleerd en ik heb ook nog geen apps uit de playstore gedownload of apps zoals Youtube gebruikt.

[ Voor 49% gewijzigd door barryvl op 03-02-2025 15:56 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barryvl
Kaoh schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:13:
Vraagje die ik snel niet duidelijk krijg, in de non plus zaten duidelijk geen verstelbare lendesteunen, is de plus specs komen er extra verstelbare ooties bij 8 naar 12, maar welke precies. Ik hoop op lendesteun opties 🙄
Bij het pluspakket zijn de verstelbare lendesteunen inbegrepen (ook voor de passagiersstoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 07:39
Als PS2 rijder schrik ik toch van de stevige kritiek op de PS4. Temeer daar ik als Pilot persoon van het eerste uur met alle andere Launch Edition rijders de kastanjes uit het vuur mocht halen en wij gelaten alle kinderziektes over ons heen hebben laten komen. Nu, 4,4 jaar later verwacht ik geen issues door foute software meer, maar kennelijk begint het feest opnieuw. Dat maakt me zeer aan het twijfelen over de aanschaf van de PS4….🤦‍♂️🥴

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Voor mij zijn het misschien niet eens de gebreken, maar vooral hoe Polestar daarmee omgaat. Uit niets blijkt dat ze het vervelend vinden voor hun klanten. Vooral op Facebook en hun community-forum, zijn hun reacties afstandelijk, niet betrokken en uit de hoogte. Per mail zijn de Nederlanders wel vriendelijk, maar inhoudelijk niet behulpzaam. Ook zij zijn afhankelijk van hun meerderen.

Dat het verder een fijne auto is, waar je prima in kunt rijden, doet daar niets aan af. Zelf denk ik dat Polestar op deze manier geen merk is dat lang zal blijven bestaan.

Ik vind trouwens dat er met mijn P4 meer mis is dan met mijn P2 Launch Edition destijds. Mijn P2 staat trouwens al enige tijd te koop, maar is aan de straatstenen niet te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
GuiltyNL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:05:
Voor mij zijn het misschien niet eens de gebreken, maar vooral hoe Polestar daarmee omgaat. Uit niets blijkt dat ze het vervelend vinden voor hun klanten. Vooral op Facebook en hun community-forum, zijn hun reacties afstandelijk, niet betrokken en uit de hoogte. Per mail zijn de Nederlanders wel vriendelijk, maar inhoudelijk niet behulpzaam. Ook zij zijn afhankelijk van hun meerderen.

Dat het verder een fijne auto is, waar je prima in kunt rijden, doet daar niets aan af. Zelf denk ik dat Polestar op deze manier geen merk is dat lang zal blijven bestaan.

Ik vind trouwens dat er met mijn P4 meer mis is dan met mijn P2 Launch Edition destijds. Mijn P2 staat trouwens al enige tijd te koop, maar is aan de straatstenen niet te slijten.
En als ik dan zie hoe de range in de winter enorm terug loopt en ik dit optel bij alle mankementen zou mijn nuchtere verstand zeggen: stop hiermee! Ga nog wel een proefrit maken maar vrees dat dit hem niet gaat worden. Ik rijd momenteel vanwege projecten door het halve land en heb geen zin 1 a 2x per dag aan de lader te hangen…
Dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
ThaDude schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:36:
@GuiltyNL had ik besloten een P4 te nemen ipv EV6 breng je me toch wel weer aan het twijfelen met dit soort berichten :X
Sorry! Het is niet mijn intentie om mensen aan het twijfelen te brengen.

Vooropgesteld, de P4 is een mooie en fijne auto. Maar de software (en soms hardware) is nog niet goed genoeg en de houding van het bedrijf is vreselijk. Vooral dat laatste is denk ik het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
ThaDude schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:36:
Wij hebben beide.
De p4 is de betere wagen maaaaar je zult je aan heel veel ergeren.

De ev6 daarentegen blinkt niet uit in kwaliteit of comfort, maar alles werkt zoals je het verwacht, laadpoort gaat open met je deuren, de ramen beslaan minder vaak(gek genoeg heeft die het ook), je krijgt gewoon 2 sleutels met knoppen op, de app heft meer functies, pre con werkt, geen gekkigheden, op de 10 maanden dat ik de ev6 heb heeft de software(en de rijhulpsystemen) eigenlijk nooit iets geks gedaan.

De p4 is een heel ander verhaal, ik verwacht wel dat ze het ooit gaan oplossen, maar een aantal dingen zullen gewoon zo blijven vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:08

DJR

izzet3838 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Wij hebben beide.
De p4 is de betere wagen maaaaar je zult je aan heel veel ergeren.

De ev6 daarentegen blinkt niet uit in kwaliteit of comfort, maar alles werkt zoals je het verwacht, laadpoort gaat open met je deuren, de ramen beslaan minder vaak(gek genoeg heeft die het ook), je krijgt gewoon 2 sleutels met knoppen op, de app heft meer functies, pre con werkt, geen gekkigheden, op de 10 maanden dat ik de ev6 heb heeft de software(en de rijhulpsystemen) eigenlijk nooit iets geks gedaan.

De p4 is een heel ander verhaal, ik verwacht wel dat ze het ooit gaan oplossen, maar een aantal dingen zullen gewoon zo blijven vrees ik.
De verwachtingen zijn hooggespannen over de aanstaande (uitgebreide) software update die een reeks van verbeteringen beloofd. Als die belofte ingelost wordt hoeft niemand de P4 meer te laten staan vanwege de matige software. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
GuiltyNL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:05:

Wij twijfelen ook.. Proefgereden met P4 DM maar vond dat tegenvallen en daarna met een Performance en dat rijdt echt een stuk beter. Maar idd de issues die met de P4 spelen (en de P2 nu redelijk op peil is) te samen met de belabberde verkoopprijs van de P2 maken het twijfelachtig.

Ik zie P2 performance van 2020/2021 staan voor rond de 25k-30k... Dat is 40k in in 4-5 jaar en met een P4 zal dat nog meer worden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@petervanstuiven De Performance die ik heb rijdt goed, maar na langere tijd merk je dat de rijdynamiek vooral naar comfort neigt. Zelfs in Performance-modus voelt het gaspedaal in het eerste stuk wat doods aan. Je went eraan, maar het blijft vreemd. Vooral als ik vanuit de Renault 5 in de Polestar stap, valt het op. De respons van de R5 voelt veel intuïtiever, terwijl dat eigenlijk een 'trage' auto is.

De demping van de Performance is prima, maar in bochten helt hij merkbaar meer dan de P2. Ook bij snelle bochtenwisselingen is de feedback minder direct dan ik zou willen.

Wat me vooral opvalt - en misschien is het anderen ook opgevallen - is dat hij niet snel genoeg vanzelf terugstuurt. Bij sportieve auto's zou je tijdens dynamisch rijden het stuur door je handen moeten kunnen laten glijden, zodat de auto vanzelf weer rechtuit gaat. De P4 doet dit ook, maar te traag, waardoor ik regelmatig zelf moet corrigeren om hem weer recht te zetten.

Al met al rijd ik daardoor vooral rustig, en zelfs de Performance-uitvoering nodigt niet echt uit tot sportief rijden. En dan bedoel ik niet alleen snel optrekken, maar echt dynamisch rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:14
Ik was na bijna 4,5 jaar een P2 in de markt voor een P4 maar na een uitgebreide proefrit en alle gedeelde ervaringen hier ga ik nu naar een BMW i5. Ik heb een mooi aanbod voor een business edition met zo ongeveer alle opties voor minder als een P4 en wat mij betreft een betere en luxere auto, al is het natuurlijk geen Polestar 😉. Ik ga dit topic dus verlaten en wens alle P4 rijders nog veel rijplezier en hopelijk snelle fix van de software issues.

👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 14:17
GuiltyNL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:09:
Nog een paar dingen die in de R5 wél werken en in de P4 niet:
  • Draadloos laden van mijn telefoon werkt zoals verwacht. In de P4 (en eerder ook in de P2) wordt de telefoon loeiheet en laadt hij nauwelijks op.
  • [b]
  • Bij het voorverwarmen klinkt de R5 rustig en normaal. De P4 daarentegen klinkt alsof er een straaljager in de straat gaat landen.
  • [/b]
  • In de R5 is een Google Agenda geïntegreerd en krijg je herinneringen op het scherm. De P4 heeft deze functie nog steeds niet.
Godzijdank deelt de R5 ook een eigenaardigheid met de P4: hij gaat doodleuk op slot als je wegloopt, zelfs als er kinderen achterin zitten. 😂
Heb je een warmtepomp? Onze megane maakt ook behoorlijk wat geluid bij het verwarmen, dat is de warmtepomp. Zonder is vele malen stiller. Dus niet zo zeer een "pluspunt", meer gewoon anders.

Overigens verbaast het me wel dat niet meerdere auto's gewoon open gaan als je in de buurt komt. Dat is toch echt keyless?

Daarbij wel interessant vergelijk. Renault maakt nu gewoon hele goede auto's. Met soms wat franse karaktertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@twowheeler Ja, P4 heeft een warmtepomp, maar de R5 heeft dat ook. Ik heb sowieso het idee dat die warmtepomp in de P4 kuren heeft, omdat het lang koud blijft in de auto en ik ook niet het idee heb dat het verbruik in de winter door die warmtepomp lager is. Mijn P2 had geen warmtepomp en daarvan was het verbruik in de winter ook niet mals, maar de P4 zit daar nog ruim 20% boven.

Bij de P4 klinkt het voorverwarmen alsof de ventilatoren kapotte lagers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
GuiltyNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:50:
@twowheeler Ja, P4 heeft een warmtepomp, maar de R5 heeft dat ook. Ik heb sowieso het idee dat die warmtepomp in de P4 kuren heeft, omdat het lang koud blijft in de auto en ik ook niet het idee heb dat het verbruik in de winter door die warmtepomp lager is. Mijn P2 had geen warmtepomp en daarvan was het verbruik in de winter ook niet mals, maar de P4 zit daar nog ruim 20% boven.

Bij de P4 klinkt het voorverwarmen alsof de ventilatoren kapotte lagers hebben.
Is een algemeen dingetje bij wagens van Geely.

De verhoging van verbruik ivm andere ev's is bij Volvo's ook hoger dan concurrenten.

Geen idee waarom, bij tesla's is de hit dan weer minimaal bijvoorbeeld.

Een vriend met een model 3 heeft nauwelijks minder range in de winter(ca 10% minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:17
Hoe goed werkt het hands free openen van de achterklep bij mensen hier? Ik heb een tijdje getwijfeld of de functie er überhaupt wel op zat omdat ik hem niet echt werkend kreeg, maar paar dagen geleden toch gelukt. Echt consistent is het echter niet. Nog niet precies achter waar de sensor zit en hoe ver je je voet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hij werkt hier consistent, maar het duurt te lang voordat hij reageert. Bij de P2 is het een schopbeweging maken aan de linkerkant van de nummerplaat, onderlangs en dan opent hij direct. Bij de P4 moet dat op dezelfde manier, maar dan duurt het een paar seconden voordat hij reageert en opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
Marcosotthewes schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Er is al een mooie actie want de auto is al 8k goedkoper. De P2 jaren gereden. Als range je belangrijkste criterium is, dan moet je echt naar een ander merk gaan kijken als je budget onder de 60 ligt. Succes met kiezen.
Ja? Welke dan? Want ik geloof dat LRSM bij PS4 dus erg tegenvalt los van alle software ellende die ik niet nogmaals wil meemaken voor zoveel geld! Ze zouden ter compensatie een “Launch Edition” met alles erop en eraan moeten aanbieden…!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
barryvl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:43:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe P4 in ontvangst genomen en gisteren had ik de wegenwacht al nodig omdat de 12volt accu tijdens parkeerstand (afgesloten) was leeggelopen. Jullie begrijpen dat geeft niet echt vertrouwen en ik wil er graag achter komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik had de auto 's morgens een half uur laten pre-heaten (vanwege de vorst), daarna 15 minuten mee gereden, auto geparkeerd en afgesloten. Na 3 uur kwamen we terug bij de auto, de deurgrepen kwamen nog naar buiten en de ruiten zakten een stukje in, maar de auto kregen we met geen mogelijkheid ontgrendeld. Wegenwacht erbij en die kwam al snel tot de conclusie dat 12volt accu leeg was, maar hoe kom je daarbij als de auto is vergrendeld? We hadden gelukkig een wegenwachter die niet snel opgaf en met wat ondersteuning van de technische dienst een oplossing vond om de deuren te ontgrendelen. Daarna kon de accu worden bijgeladen en konden we weer verder.

[Afbeelding]
Dit allemaal frequent meegemaakt met de PS2 Launch Edition!!! Leren ze dan niets van vorige modellen? Hebben wij “testrijders” voor niets zoveel ellende gehad? 😡🤦‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyjeff85
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-03 19:41
Door alle negatieve berichten op fora, zoals deze, en video’s van Kris Rifa op YouTube had ik mijn bestelling voor de Polestar 4 ook bijna geannuleerd. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb, want het is echt een fantastische auto.

Ja er zijn hier en daar nog wat dingen die beter moeten/kunnen, maar in het overgrote deel van de negatieve berichtgeving op dit forum kan ik me niet vinden. Ook heb ik simpelweg geen last van veelgehoorde klachten met o.a. de Pilot functie of het openen van de auto, dat werkt voor mij 100%.

Ook snap ik de vergelijking met de Renault 5 niet. Een totaal andere klasse auto en geen serieus alternatief voor mensen die geïnteresseerd zijn in een Polestar 4. Daarbij is de vergelijking die @GuiltyNL maakt zeer subjectief en wordt vooral uitgelicht wat hem stoort aan zijn auto. Ik weet zeker dat je ook een lijst kunt maken die minstens 2x keer zo lang is, waarin de Polestar 4 beter is dan een Renault 5.

Anyway, voor iedereen die geïnteresseerd is in een Polestar 4; laat je overweging om deze auto aan te schaffen niet teveel beïnvloeden door wat je leest of ziet op internet. Ga proefrijden, misschien meermaals in verschillende omstandigheden en vorm je eigen mening. Doorgaans zul je op internet altijd de negatievere berichten vinden, tevreden rijders zullen zich veel minder vaak melden op zulke platforms.

Succes met jullie beslissing. En alle PS4 bezitters, veel rijplezier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 14:17
Ik vind het voor een auto van dit kaliber toch best terecht dat er zoveel kritiek is. Je mag hiervan verwachten geen beta tester te hoeven zijn. Vind het jammer dat dat sinds EV's toch lijkt te zijn geaccepteerd. Al mijn vorige auto's krijgen updates maar werkte gewoon zoals hij uit de fabriek kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyjeff85
twowheeler schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:57:
Ik vind het voor een auto van dit kaliber toch best terecht dat er zoveel kritiek is. Je mag hiervan verwachten geen beta tester te hoeven zijn. Vind het jammer dat dat sinds EV's toch lijkt te zijn geaccepteerd. Al mijn vorige auto's krijgen updates maar werkte gewoon zoals hij uit de fabriek kwam.
Met de complexiteit van software en functies van ieder apparaat, zul je altijd tegen dingen aanlopen, die dan later via software updates verholpen zullen worden. Of het nu om een nieuwe iPhone gaat, een EV, of tot aan een Airbus A350. Dat is de realiteit van de huidige tijd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GuiltyNL
flyjeff85 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:49:
Ook snap ik de vergelijking met de Renault 5 niet. Een totaal andere klasse auto en geen serieus alternatief voor mensen die geïnteresseerd zijn in een Polestar 4. Daarbij is de vergelijking die @GuiltyNL maakt zeer subjectief en wordt vooral uitgelicht wat hem stoort aan zijn auto. Ik weet zeker dat je ook een lijst kunt maken die minstens 2x keer zo lang is, waarin de Polestar 4 beter is dan een Renault 5.

Anyway, voor iedereen die geïnteresseerd is in een Polestar 4; laat je overweging om deze auto aan te schaffen niet teveel beïnvloeden door wat je leest of ziet op internet. Ga proefrijden, misschien meermaals in verschillende omstandigheden en vorm je eigen mening. Doorgaans zul je op internet altijd de negatievere berichten vinden, tevreden rijders zullen zich veel minder vaak melden op zulke platforms.
In mijn laatste alinea geef ik al aan dat de auto's niet met elkaar te vergelijken zijn en dat ze elkaar niet kunnen vervangen. Maar mijn punt is dat de basale functionaliteiten in de P4 niet op orde zijn, terwijl een 'simpele' en 'goedkope' auto als de R5 die wél op orde heeft. Dat is waar het om draait. De P4 zou op die punten geen steken mogen laten vallen, en de R5 bewijst dat het - zelfs bij een goedkopere auto - veel beter kan.

Dat de P4 op andere vlakken meer features heeft, is totaal irrelevant. Dat mag ook wel, want hij kost bijna drie keer zoveel. Maar juist daarom zou het niet zo moeten zijn dat ik een lange lijst kan maken van zaken die bij de goedkopere R5 wél gewoon werken zoals verwacht. Eerlijk gezegd werkt bij de R5 alles zoals het hoort – en dat voor die prijs. Dan zou je dat toch zeker ook mogen verwachten van de P4?

Is mijn vergelijking subjectief? Nee. Lees de lijst nog maar eens. Het gaat grotendeels om vastgestelde feiten, niet alleen om persoonlijke voorkeur. Als ik mijn voorkeuren meer had meegenomen, had ik nog meer kunnen zeggen over hoe ik de P4 liever had gezien.

Je kunt ook lezen dat ik de P4 een fijne auto vind om in te rijden. Maar dat betekent niet dat ik er niet objectief en kritisch naar kan kijken. Juist omdat deze auto in een totaal andere klasse valt dan de R5 – zoals jij zelf beaamt – mag ik kritisch zijn. Ik heb bijna € 90.000 voor deze auto betaald. Dan ga ik niet denken: oh, maar hij rijdt zo fijn, laten we de rest maar vergeten.

Ik denk vooral dat sommige rijders, misschien ook jij wel, het vervelend vinden om te lezen dat er kritiek is op een auto die je zelf hebt gekozen. Kritiek op ‘jouw’ auto voelt niet fijn. Want ook voor jou is dit een dure auto, of je hem nu gekocht hebt, leaset of zakelijk rijdt.

Vorm vooral je eigen mening, maar negeer niet wat je op internet kunt lezen. Sommige kritiekpunten zijn voor de één niet belangrijk en voor de ander wel. Maar dat betekent niet dat kritische berichten over de P4 niet waardevol zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GuiltyNL
twowheeler schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:57:
Precies dit. Ik vind het best opmerkelijk dat iemand zoals @flyjeff85 de kritiek grotendeels subjectief vindt, terwijl dat echt niet zo is. De meeste punten zijn terechte en feitelijke problemen of tekortkomingen. Het feit dat niet iedereen diezelfde problemen ervaart, doet daar niets aan af.

Neem bijvoorbeeld het argument "Mijn auto gaat wel gewoon open." Dat is natuurlijk fijn voor de rijder in kwestie, maar het blijft een algemeen bekend probleem waar veel andere rijders last van hebben. Dan kun je toch niet zeggen:

"Ik heb het probleem niet, dus waar zeuren jullie over?"

Ik vind dit typisch een geval van cognitieve dissonantie. Mensen investeren niet alleen financieel, maar ook emotioneel in een auto. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt - zeker bij een dure auto - wil je geloven dat het de juiste was. Wanneer iemand vervolgens kritiek levert, botst dat met dat zelfbeeld en kan het een ongemakkelijk gevoel veroorzaken.

Om dat gevoel te verminderen, zie je vaak reacties zoals:

Ontkenning: "Die problemen ervaar ik helemaal niet, dus ze bestaan niet."
Bagatelliseren: "Ach, het is een klein ding, geen echt probleem."
Omkering: "Misschien ligt het wel aan de bestuurder en niet aan de auto."
Rationaliseren: "Ja, oké, dit is vervelend, maar de auto heeft ook zoveel goede punten."

In de praktijk zie je dat sommige mensen kritiek op hun auto als een persoonlijke aanval ervaren. Ze hebben hem bewust gekozen en willen niet het gevoel hebben dat ze een verkeerde beslissing hebben gemaakt. Dat speelt vooral bij premium auto’s, omdat de verwachtingen daar hoger liggen en kritiek daardoor harder aankomt.

Maar feitelijke problemen blijven feitelijk, of je ze nu zelf ervaart of niet. En als een bepaald probleem breed wordt gerapporteerd, is het niet ineens minder relevant omdat één persoon het toevallig niet heeft.

Vanmorgen stond ik weer twee minuten te worstelen om mijn auto open te krijgen. Mag ik dat dan niet vervelend vinden? Is dat subjectief? Voor mij is het een feit dat ik dat probleem ervaar, dus het is hartstikke objectief.

[ Voor 33% gewijzigd door GuiltyNL op 06-02-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyjeff85
GuiltyNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:53:
[...]

In mijn laatste alinea geef ik al aan dat de auto's niet met elkaar te vergelijken zijn en dat ze elkaar niet kunnen vervangen. Maar mijn punt is dat de basale functionaliteiten in de P4 niet op orde zijn, terwijl een 'simpele' en 'goedkope' auto als de R5 die wél op orde heeft. Dat is waar het om draait. De P4 zou op die punten geen steken mogen laten vallen, en de R5 bewijst dat het - zelfs bij een goedkopere auto - veel beter kan.

Dat de P4 op andere vlakken meer features heeft, is totaal irrelevant. Dat mag ook wel, want hij kost bijna drie keer zoveel. Maar juist daarom zou het niet zo moeten zijn dat ik een lange lijst kan maken van zaken die bij de goedkopere R5 wél gewoon werken zoals verwacht. Eerlijk gezegd werkt bij de R5 alles zoals het hoort – en dat voor die prijs. Dan zou je dat toch zeker ook mogen verwachten van de P4?

Is mijn vergelijking subjectief? Nee. Lees de lijst nog maar eens. Het gaat grotendeels om vastgestelde feiten, niet alleen om persoonlijke voorkeur. Als ik mijn voorkeuren meer had meegenomen, had ik nog meer kunnen zeggen over hoe ik de P4 liever had gezien.

Je kunt ook lezen dat ik de P4 een fijne auto vind om in te rijden. Maar dat betekent niet dat ik er niet objectief en kritisch naar kan kijken. Juist omdat deze auto in een totaal andere klasse valt dan de R5 – zoals jij zelf beaamt – mag ik kritisch zijn. Ik heb bijna € 90.000 voor deze auto betaald. Dan ga ik niet denken: oh, maar hij rijdt zo fijn, laten we de rest maar vergeten.

Ik denk vooral dat sommige rijders, misschien ook jij wel, het vervelend vinden om te lezen dat er kritiek is op een auto die je zelf hebt gekozen. Kritiek op ‘jouw’ auto voelt niet fijn. Want ook voor jou is dit een dure auto, of je hem nu gekocht hebt, leaset of zakelijk rijdt.

Vorm vooral je eigen mening, maar negeer niet wat je op internet kunt lezen. Sommige kritiekpunten zijn voor de één niet belangrijk en voor de ander wel. Maar dat betekent niet dat kritische berichten over de P4 niet waardevol zijn.
Ik zeg niet dat de problemen niet bestaan, ik zeg dat er ook mensen zijn die deze problemen niet ervaren. Bovendien heb je zelf kunnen lezen in de Polestar Community, dat alle punten die genoemd zijn, bekend zijn bij hen en dat er aan gewerkt wordt. Dat we in de komende weken een update kunnen verwachten, die hopelijk een groot deel van de problemen verhelpen waar mensen zoals jij last van hebben.

Er staan wel degelijk subjectieve opvattingen in je berichten. Dat de auto niet dynamisch te rijden is bijvoorbeeld. Of dat je vindt dat de Renault 5 veel intuïtiever rijdt als de Polestar 4. Objectief??

Het is natuurlijk fijn dat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen op een forum/community. Maar als je echt problemen ervaart, waarbij basale functies niet zouden werken, dan is de officiële weg om problemen met je auto te melden bij Polestar Support of je Service dealer en niet via een forum. Als je daar toe niet bereidt bent of te ongeduldig bent om een software update af te wachten, dan is dat in mijn optiek idd “zeuren” om in jouw termen te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:18
[...]

....... Ik heb bijna € 90.000 voor deze auto betaald. Dan ga ik niet denken: oh, maar hij rijdt zo fijn, laten we de rest maar vergeten.

........
het kan nog veel erger.....

quote uit DriveECO :

Laten we, om een ​​idee te krijgen van wat dit betekent, eenvoudigweg onthouden dat de topversie van de Porsche Taycan, de Turbo S, biedt momenteel een piekvermogen van 560 kW overboost,

waarmee hij vanuit stilstand in 100 seconden naar 2.8 km/u kan accelereren.
De maximale snelheid bedraagt ​​260 km/u.

_O- voor die 260km/h heb je dan denk ik 2 weken nodig... _O-
bron:
https://www.drivingeco.co...ificacion-plataforma-ssp/

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
flyjeff85 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Er staan wel degelijk subjectieve opvattingen in je berichten. Dat de auto niet dynamisch te rijden is bijvoorbeeld. Of dat je vindt dat de Renault 5 veel intuïtiever rijdt als de Polestar 4. Objectief??

Het is natuurlijk fijn dat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen op een forum/community. Maar als je echt problemen ervaart, waarbij basale functies niet zouden werken, dan is de officiële weg om problemen met je auto te melden bij Polestar Support of je Service dealer en niet via een forum. Als je daar toe niet bereidt bent of te ongeduldig bent om een software update af te wachten, dan is dat in mijn optiek idd “zeuren” om in jouw termen te spreken.
Ja, ik vind het in dit geval objectief en een feit dat de R5 dynamischer rijdt en dynamischer is ingesteld dan de P4. Dat iemand dat fijner of beter vindt, is natuurlijk subjectief - niet iedereen zoekt dat in een auto. Maar het blijft een feit dat de R5 op dat vlak dynamischer en intuïtiever aanvoelt.

De officiële weg heb ik natuurlijk al bewandeld, maar dat is vooral gericht op het oplossen van problemen. Een forum zoals dit is juist bedoeld om ervaringen te delen: positief of negatief, objectief of subjectief. Het draait om discussie, het uitwisselen van informatie en het leren van elkaars ervaringen.

En wat is "geduld" precies? Ik vind het persoonlijk nogal wat als je 7 maanden moet wachten op een software-update die misschien het probleem met de deurvergrendeling of de instant beslagen ramen oplost. Is het normaal dat je voor zulke basale functies zóveel geduld moet hebben? Ik vind van niet.

Daarnaast, gebaseerd op mijn eerdere ervaringen met updates van de P2, ik weet niet of jij die ook gereden hebt, ben ik er nog helemaal niet gerust op dat de komende update echt voldoende gaat oplossen. Natuurlijk hoop ik van wel, maar ik blijf sceptisch. Bij de P2 duurde het soms 3 tot 6 updates voordat iets eindelijk werkte, en sommige beloofde functies kwamen überhaupt nooit. Android Auto bijvoorbeeld – dat heb ik in mijn P2 in 4,5 jaar tijd nooit meer mogen meemaken.

En dan denk je misschien: Waarom heb je dan de P4 gekocht? Soms vraag ik me dat ook af. Maar de rijkwaliteit is goed, het is een mooie en comfortabele auto, de stoelen zitten fantastisch, de digitale spiegel is briljant, de bouwkwaliteit is goed, hij is heel ruim en er zijn veel andere zaken die ik enorm waardeer aan de P4. Dat maakt veel goed, maar het betekent niet dat ik mijn kritiek dan maar moet laten varen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ewdevries
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-06 13:28
SOFTWARE UPDATE 4.2.1
De nieuwste software update voor de Polestar 4 is verschenen op de website van Polestar: https://www.polestar.com/.../poles.../2025/software-updates/
Deze zal initieel beschikbaar zijn in de werkplaats. Nog geen informatie bekend over een eventuele OTA van deze versie.

Updates in softwareversie P4.2.1
  • Digitale sleutelfunctie inschakelen voor Apple-apparaten; vereist toekomstige activeringsmail (alleen voor Europese voertuigen)
  • Verbeterd laadgedrag: de auto geeft de laadkabel gedurende 90 seconden vrij wanneer de auto wordt ontgrendeld en de laadlimiet nog niet is bereikt (alleen AC-laden)
  • Introductie van preconditioning van de accu, van toepassing wanneer de bestemming is ingesteld op een DC-lader en de geschatte laadstatus bij aankomst hoger is dan 22%.
  • Overschakelen van Pilot Assist naar adaptieve cruisecontrol mogelijk maken door middel van dubbelklikken op de stuurwielbediening
  • Verbeterd gedrag voor Lane Keeping Aid, Pilot Assist en adaptieve cruisecontrol
  • Adaptieve cruisecontrol nu beschikbaar met aanhangwagenmodus
  • One Pedal Drive beschikbaar met drie niveaus (standaard, laag, uit) via de stuurwielbedieningen
  • Instelling van One Pedal Drive wordt nu opgeslagen in de bijbehorende bestuurdersprofielen
  • Ondersteuning voor toekomstige Dashcam-app voor in de auto (hiervoor is een micro-SD-kaart nodig).
  • Geluidsmelding bij het uitschakelen van Pilot Assist of adaptieve cruisecontrol verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@ewdevries Dank! Ben heel benieuwd. Ik hoop dat vooral de fixes de belangrijke punten aanpakken. Maar ik vind die dashcamfunctie ook heel handig om te hebben. En dat je je laadkabel los kunt halen, dat is ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewdevries
Zit hier iemand overigens een beetje in de wielenmarkt? Ik ben op zoek naar kleinere wielen (als winterwielen) voor de PS4 Performance. Polestar heeft OZ Racing-wielen met 20" gebruikt op hun Arctic Circle-editie. Op dit moment kun je ze nog niet bij hun bestellen. Was ook een wereld premiere voor het type wiel en het is niet zeker of ze ze later zullen produceren. Als winterwiel zou ik liever een kleiner formaat hebben dan 22" en zou ik liever iets van 20" hebben (en anders 21"). Maar de Brembo remmen nemen natuurlijk ruimte in het wiel in. De Polestar wielen zelf zijn vrij dik, maar het wiel moet ook stevig genoeg zijn voor het gewicht van de auto. Weet iemand welk kleiner wiel op de PS4 Performance zou passen en sterk genoeg is voor het PS4-gewicht? Of hoe ik hier achter kom zonder een hele collectie te bestellen en deze te gaan lopen passen. Polestar 4 komt nu nog niet erg veel voor in de verschillende configuratoren. Mogelijk dat ik dit pas de volgende winter moet doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj4kjBY87PQOeLYzICB6vEX1LJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTTyDusJx82RThKL2N79g6i9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
[...]

10 jaar geleden had de polo van mijn vriendin ook bijna alles wat ik in mijn Audi S6 ook had. De carkit was zelfs beter.
Compacte auto’s zijn sinds 2000 eigenlijk erg goed en hele goede value for money. Topsegmenters veel minder.
Wij hebben nu ook een mini cooper SE electric. Die is geweldig.
Maar het is nog nooit in me opgekomen om ze te vergelijken. Een kleine auto in het C segment met een premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
ewdevries schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:48:
Zit hier iemand overigens een beetje in de wielenmarkt? Ik ben op zoek naar kleinere wielen (als winterwielen) voor de PS4 Performance. Polestar heeft OZ Racing-wielen met 20" gebruikt op hun Arctic Circle-editie. Op dit moment kun je ze nog niet bij hun bestellen.
Volgens Polestar loopt kleiner dan 22" aan op je remklauw. Ik heb daarnaar gekeken en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Daarom heb ik de winterset van Polestar maar aangeschaft, dat rijdt bijzonder comfortabel in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewdevries
GuiltyNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Volgens Polestar loopt kleiner dan 22" aan op je remklauw. Ik heb daarnaar gekeken en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Daarom heb ik de winterset van Polestar maar aangeschaft, dat rijdt bijzonder comfortabel in ieder geval.
Ja @GuiltyNL dat antwoord vanuit Polestar algemeen ken ik. Maar de OZ Rally Legend wielen van de Arctic Circle Edition 20" zitten ook om de Brembo remmen. De Polestar velgen zelf zijn te dik om naar een inch maat kleiner te gaan, maar zal afhankelijk zijn van de binnenruimte wat kan. Maar even zoeken wat alternatieve opties zijn. Zal deze winter waarschijnlijk nog niet lukken, maar wie weet voor de volgende winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewdevries
ewdevries schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:46:
SOFTWARE UPDATE 4.2.1
De nieuwste software update voor de Polestar 4 is verschenen op de website van Polestar: https://www.polestar.com/.../poles.../2025/software-updates/
Deze zal initieel beschikbaar zijn in de werkplaats. Nog geen informatie bekend over een eventuele OTA van deze versie.

Updates in softwareversie P4.2.1
  • Digitale sleutelfunctie inschakelen voor Apple-apparaten; vereist toekomstige activeringsmail (alleen voor Europese voertuigen)
  • Verbeterd laadgedrag: de auto geeft de laadkabel gedurende 90 seconden vrij wanneer de auto wordt ontgrendeld en de laadlimiet nog niet is bereikt (alleen AC-laden)
  • Introductie van preconditioning van de accu, van toepassing wanneer de bestemming is ingesteld op een DC-lader en de geschatte laadstatus bij aankomst hoger is dan 22%.
  • Overschakelen van Pilot Assist naar adaptieve cruisecontrol mogelijk maken door middel van dubbelklikken op de stuurwielbediening
  • Verbeterd gedrag voor Lane Keeping Aid, Pilot Assist en adaptieve cruisecontrol
  • Adaptieve cruisecontrol nu beschikbaar met aanhangwagenmodus
  • One Pedal Drive beschikbaar met drie niveaus (standaard, laag, uit) via de stuurwielbedieningen
  • Instelling van One Pedal Drive wordt nu opgeslagen in de bijbehorende bestuurdersprofielen
  • Ondersteuning voor toekomstige Dashcam-app voor in de auto (hiervoor is een micro-SD-kaart nodig).
  • Geluidsmelding bij het uitschakelen van Pilot Assist of adaptieve cruisecontrol verwijderd
De update komt direct als OTA naar de PS4: De update wordt in batches uitgerold – eerst in de Scandinavische landen en daarna in de overige markten. Er verschijnt een melding op het centrale display zodra de bijgewerkte software beschikbaar is voor jouw auto.

We wachten het rustig af, maar dat is goed nieuws dat het dus al snel via OTA uitgerold zal worden. We weten sowieso van de updates in de PS2, dat dit soms tot een week of 2 kan duren voordat iedereen hem heeft.

Inmiddels loopt de OTA al in Noorwegen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yODTOu-NV_KS3vWA_6tD1mNpeEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb4igbZf3mFIpfJXBxxthXIZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ewdevries op 07-02-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Iemand een idee wanneer we de digital key voor android kunnen verwachten, wel sneu dat Apple hier voorrang krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Voor Android gaven ze aan halverwege 2025 en voor Apple gaven ze aan begin 2025. Dus vermoedelijk nog 3 tot 5 maanden geduld hebben @izzet3838

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartWNL
In anticipatie op de OTA, adviseert Polestar de volgende micro SD kaarten voor de dashcam
We recommend using either of the following MicroSD cards with storage capacity of 32 or 64 GB for the purpose of dashcam:
-SanDisk Ultra U1 Class 10
-SanDisk High Endurance U3
-Kingston CANVAS Select Plus U1
-Netac Pro U1
-KIOXIA EXCERIA U1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
BartWNL schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:05:
In anticipatie op de OTA, adviseert Polestar de volgende micro SD kaarten voor de dashcam

[...]
Waar zit de poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtolboom
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 21:41
BartWNL schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Ik neig eigenlijk naar een grotere SD kaart, maar er zal vast een reden voor maximaal 64gb zijn. Kan alleen niet goed bedenken wat…

Zat de slot niet in het handschoenen vakje bij de passagier?

Welke SD kaart nemen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
Rtolboom schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Zat de slot niet in het handschoenen vakje bij de passagier?
Klopt, inmiddels (?) ook in de handleiding te vinden: https://www.polestar.com/...77a7e089c0a8296870d1a409/

Ik snap alleen de positie van de camera niet (naar achteren gericht):
Je kunt video's opnemen of foto's maken van de weg vóór je auto met behulp van de naar achteren gerichte camera.
Dit lijkt alleen tijdens het rijden en alleen naar voren. Zou mooi zijn als er ook een keer een sentry mode achtige functie komt voor de andere camera's rondom tijdens parkeren. Al meer dan een keer schade gehad met vorige auto's zonder bewijs.

Overigens gaf Polestar vrijdag aan dat de update komende week OTA aangeboden wordt, exacte start van uitrol was nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Rtolboom schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Welke SD kaart nemen jullie?
Meer info over de ondersteunde kaarten: https://www.polestar.com/...77a7e089c0a8296870d1a409/

Ik denk dat ik maar gewoon voor een SanDisk 64GB ga (619659182182).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:43
Vandaag in de polestar 4 gezeten, in de performance versie. Echtwel hoogwaardig, en meer premium dan een audi a6 / Q4, voor 65k en een prima leasetarief. Ik ga snel door voor de proefrit, maar dit kan de volgende auto zomaar eens gaan worden ipv de Audi A6/Q6 etron of zelfs de Zeekr 7x..

Mooie auto van alle kanten, en heel mooi interieur!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 08:14
Mickvanderveen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:53:
Als PS2 rijder schrik ik toch van de stevige kritiek op de PS4. Temeer daar ik als Pilot persoon van het eerste uur met alle andere Launch Edition rijders de kastanjes uit het vuur mocht halen en wij gelaten alle kinderziektes over ons heen hebben laten komen. Nu, 4,4 jaar later verwacht ik geen issues door foute software meer, maar kennelijk begint het feest opnieuw. Dat maakt me zeer aan het twijfelen over de aanschaf van de PS4….🤦‍♂️🥴
Goedemorgen,

Mind setting:
ik heb gisteren, na het zien van de Polestar leaseaanbieding, met de 4 een proefrit gemaakt.
Na een flinke rit met de P2 zijn er dan wel verwachtingen, die kunnen meteen de vuilbak in.

Ik lees hier een niet volledig functionerende Pilot?
Vergeet het maar, met geen mogelijkheid was de cruisecontrol in te schakelen. Zie ook de test van Bjorn Nyland

De zeer behulpzame verkoper zou erin duiken terwijl mijn ritje maakte.

Rijden:
Tijdens de rit komen de verwachtingen gelukkig wel veel beter naar boven. Minder speels dan de P2, meer een cruiser die niet vies is van een bochtje, dat is toch de basis van een wagen. Keuze of je ja/nee wilt kruipen, ook prima.

Wat mij opviel is dat de binnen spiegel soms glitcht, waardoor deze oude man, die grotendeels op geheugen rijdt, ineens een auto die een seconde geleden nog achter me reed nu naast me zit. Bijzonder.
Ik heb navraag gedaan of de binnenspiegel 1 stap zou kunnen uitzoomen, waardoor het beeld voor je meer in lijn is met wat er via de camera gebeurd. Ik had nu het idee dat mijn ogen opnieuw moesten scherpstellen.

Cruisen:
De wagen is stil genoeg voor mijn ritjes, zo'n 900km max. Even inhalen en van baan wisselen voor dit formaat auto zeer goed, heerlijk stabiel

Draaicirkel:
geweldig voor zo'n wagen, parkeren zonder achterruit, geen enkel probleem.

Verbruik:
Na ong 15 min een wtf momentje, hoe kan dat nu zo hoog zijn, ik was wel even bezig om het verbruik op mijn scherm te krijgen via de centrale bediening (waar is de 'back' toets), bleek later ook via het stuur te bedienen zijn, dat is al makkelijker maar vind haptische feedback toetsen niet super, zie oude mannen opmerking.
Het verbruik zelf zat ruim boven de 21kWh/100km bij 104gps. Bleek dat ondanks dat ik dacht dat ik 'only fans' had aanstaan toch de airco bij had staan. Die uit, en verbruik zakte meteen. Punjte van aandacht vwb de warmtepomp

Audio:
Het geluid lijkt standaard op achter te zijn georienteerd. Setting stond op midden.
Nu is dit wel grofweg in te stellen maar een basis setting als de fader heb ik niet kunnen vinden, ook de verkoper niet.
Op zich is het geluid van de audio ruim voldoende maar de instellings mogelijkheden verbazingwekkend.

Nu het vloeken in de kerk:
Qua software is deze wagen veel meer 'gen 1 chinees' dan de uitontwikkelde P2 en dat vond ik een deceptie. Waarom niet de P2 als basis nemen en daar verder gaan?
Doet niet af aan wagens uit het oosten maar dat is wel het gevoel dat ik kreeg.

Het enige dat ik kan doen is nogmaals een proefrit inplannen als de software update is uitgerold.

Verbruik na 75km met 72 km/u gem, 18,3kWh/100km. Dit is wel de boordcomputer, in hoeverre die betrouwbaar is een evengrote vraag als bij alle andere wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 17:12
Inter18 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Qua software is deze wagen veel meer 'gen 1 chinees' dan de uitontwikkelde P2 en dat vond ik een deceptie. Waarom niet de P2 als basis nemen en daar verder gaan?
Doet niet af aan wagens uit het oosten maar dat is wel het gevoel dat ik kreeg.

Het enige dat ik kan doen is nogmaals een proefrit inplannen als de software update is uitgerold.

Verbruik na 75km met 72 km/u gem, 18,3kWh/100km. Dit is wel de boordcomputer, in hoeverre die betrouwbaar is een evengrote vraag als bij alle andere wagens.
Heel jammer om te horen dat de software slecht is. Als een van de grotere en eerste merken in EU had ik echt meer van ze verwacht.

Wat me ook opvalt is dat het verbruik erg slecht is.
Als Xpeng een G9 (ouder, groter, hoger en zwaarder) een lagere verbruik heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Inter18 Als je een verbruik had van 18,3, dan is dat erg laag? Ik zit over 2000 kilometer op gemiddeld 33. Dus ik denk dat je zijn verbruik niet als slecht kan typeren @kx22 of mis ik iets?

Iets anders, bij mij doet ongeveer de eerste 2 centimeter van mijn gaspedaal weinig tot niets. Het maakt niet uit of ik de auto in rangemodus of performance hebt staan. Hebben jullie dit ook? Na dat dode stuk pakt hij opeens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
GuiltyNL schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:38:
@Inter18 Als je een verbruik had van 18,3, dan is dat erg laag? Ik zit over 2000 kilometer op gemiddeld 33. Dus ik denk dat je zijn verbruik niet als slecht kan typeren @kx22 of mis ik iets?

Iets anders, bij mij doet ongeveer de eerste 2 centimeter van mijn gaspedaal weinig tot niets. Het maakt niet uit of ik de auto in rangemodus of performance hebt staan. Hebben jullie dit ook? Na dat dode stuk pakt hij opeens op.
33kWh op 100km is gigantisch onzuinig.
18kWh voor gemiddeld 72kmpu is ook onzuinig. Het ging namelijk om een proefrit. Dan neem ik aan dat je wat binnendoor pakt, maar ook snelweg. Dus een gemiddelde rit.

Als je de video's van Bjorn Nyland bekijkt (vaak laatste 2 min) zie je een lijst met verbruik van de verschillende "concurrenten".
Ik zie bvb een 273Wh (27,3kWh per 100km) bij 120km per uur op 12 graden temp.
Dat is behoorlijk slecht. Mijn super onzuinige iPace zit op 25kWh per 100km bij ongeveer 4-5 graden (als ik 110-130kmpu rij).

Bij 33kWh per 100km zou ik toch echt denken dat er wat mis is met de auto. Of jij bent max verstappen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
18,3 is ok voor dit formaat auto.
Het aandachtspunt is de warmtepomp, die nogal wat meer wegsnoept dan bij de concurrentie.

Grof: bruikbare batterij 93kWh/ en 18,3/100km is >500km bijna alleen snelweg range.
Alswe in ogenschouw nemen dat de NL limiet 100 is dan rijdt je 5 uur onafgebroken. maw, ik ben eerder aan een laad/los sessie toe dan de wagen.

Ong 400km range bij 120km/u lijkt me prima, het is immers een cruiser.

Wat je beschrijft van een dood stukje, dat heb ik niet ervaren, maar gezien de 1-pedal drive modus instellingen zou ik er niet over struikelen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
kx22 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:10:
[...]

33kWh op 100km is gigantisch onzuinig.
18kWh voor gemiddeld 72kmpu is ook onzuinig. Het ging namelijk om een proefrit. Dan neem ik aan dat je wat binnendoor pakt, maar ook snelweg. Dus een gemiddelde rit.

Als je de video's van Bjorn Nyland bekijkt (vaak laatste 2 min) zie je een lijst met verbruik van de verschillende "concurrenten".
Ik zie bvb een 273Wh (27,3kWh per 100km) bij 120km per uur op 12 graden temp.
Dat is behoorlijk slecht. Mijn super onzuinige iPace zit op 25kWh per 100km bij ongeveer 4-5 graden (als ik 110-130kmpu rij).

Bij 33kWh per 100km zou ik toch echt denken dat er wat mis is met de auto. Of jij bent max verstappen....
Eens, echter:
de Polestar is wel eerlijk, hij begint met 99kWh/100km, daar waar andere wagens het 1e stukje vaak overslaan.
Als deze 2000km hoofdzakelijk korte ritjes van 7km of korter zijn met de kachel op sudderen dan is 33kWh best mogelijk. ruim 27kWh/100km lukt ook in m'n huidige Soul. Als ik de kachel lager zet en stuur/stoelverwarming gebruik dan zakt het al gauw terug naar 22kWh op korte stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:18
Inter18 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Eens, echter:
de Polestar is wel eerlijk, hij begint met 99kWh/100km, daar waar andere wagens het 1e stukje vaak overslaan.
Als deze 2000km hoofdzakelijk korte ritjes van 7km of korter zijn met de kachel op sudderen dan is 33kWh best mogelijk. ruim 27kWh/100km lukt ook in m'n huidige Soul. Als ik de kachel lager zet en stuur/stoelverwarming gebruik dan zakt het al gauw terug naar 22kWh op korte stukjes.
ik dacht ook in een duitse test een keer gelezen te hebben dat het "polestar" verbruik/aanwijzing dicht bij de werkelijke terug te laden kWh-tjes is.

Ofwel incl de onboard laadverliezen.
Dat is bij "andere EV's " nogwel eens anders, en kan flinke verschillen opleveren.
En daarmee de échte verbruikcijfertjes.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Inter18 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:12:
18,3 is ok voor dit formaat auto.
Het aandachtspunt is de warmtepomp, die nogal wat meer wegsnoept dan bij de concurrentie.

Grof: bruikbare batterij 93kWh/ en 8,3/100km is >500km bijna alleen snelweg range.
Alswe in ogenschouw nemen dat de NL limiet 100 is dan rijdt je 5 uur onafgebroken. maw, ik ben eerder aan een laad/los sessie toe dan de wagen.
Als je ongeveer 100kmpu rijdt en 500km haalt is dat 20kWh per 100km. Dat vind ik met dit weer meer dan prima. Uiteraard ga ik ook niet na 400km pas rusten (vaak na 250-300km een toiletstopje), maar het gaat mij om de verbruik.

Enig idee of alle Geely's met zo een warmtepomp "probleem" zitten en daardoor ze allemaal hogere verbruikswaarde/berekening hebben?
Want het valt mij wel op ze bij Bjorn ze best "slecht" uit de testresultaten komen.

Aan de andere kant doet Bjorn ook een 1000km test en laat hij zien hoe lang het duurt om aan te komen (eerlijker dan dat krijg je het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
De wagen is in basis een Zeekr 001.

Polestar zal er steeds meer zijn stempel op drukken. Dat men niet bang is om verregaand veranderingen door te voeren mogelijk duidelijk zijn, met de P2 als voorbeeld. Van voorwiel naar achterwiel, steeds verder tunen en polijsten.

Van zeer dorstig naar 1 van de best in class. Als men dat weer kan doen met de 4 dan hebben zitten zelfs de early adaptors 1e rij. Qua (interieur) design is het op dit moment 1 van mijn favorieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Inter18 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:39:
Hoop ik niet qua computerhardware?
Want de 001 is heel buggy. De Zeekr 7x is veel malen sneller dan de 001 (ook logisch want die is net gelanceerd), maar volgens de verkopers in Zeist is het verschil heel erg merkbaar.
Qua platform maakt het nog niet uit, maar qua hardware hoop ik dat ze bij PS toch een upgrade hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@kx22 Ik weet niet of de hardware verschilt, maar ik denk dat ze identiek zijn? De P4 voelt snappy aan in ieder geval, een heel stuk sneller dan de P2. Qua software verschillen ze, omdat de P4 Android Automotive draait en de 001 een eigen systeem (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
De P4 draait Android automotive,
maar als je de P2 en P4 naast elkaar zet dan lijkt de P4 in huidige vorm een reis terug in de tijd.

Het lijkt erop dat men haast had.
En heel eerlijk, de huidige leaseprijs via polestar lease lijkt dat te beamen.
==

Ik heb ook een vraag voor P4 bestuurders. Kan het adaptive van de cruisecontrol deel uit, net als bij de P2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
De interface van de P4 is op zich prima, maar de gebruikte icoontjes ogen verouderd en doen denken aan 2004. Verder ziet de interface en layout er wel modern uit, tenminste dat vind ik.

Het lijkt er inderdaad op dat er haast bij de ontwikkeling was. Zo is de split-screen functionaliteit goed ontworpen, maar de indeling voelt onlogisch aan: de bedienbare elementen bevinden zich - te ver weg - aan de rechterkant, wat minder toegankelijk is, terwijl Maps links staat, waar het stuur en je hand vaak in de weg zitten. Het omdraaien van deze indeling zou een logische verbetering zijn.

Daarnaast zou het helpen als bepaalde knoppen iets groter worden gemaakt, zodat ze eenvoudiger te bedienen zijn tijdens het rijden. Tot slot zou een update van de verouderde icoontjes naar een moderner ontwerp de interface verder verbeteren. En dan zijn ze wel helemaal bij de tijd, toch?

Welk adaptief deel bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Laatst online: 11:04
Dat soort grafische dingen zal PS toch wel aanpakken? Lijkt me ook niet de meest ingrijpende update. Ff een nieuw likje verf over het systeem. Zolang de functies zelf maar werken, dat lijkt me het belangrijkste. Ik heb ondertussen een offerte via PS opgevraagd. Ben benieuwd wat mijn werkgever daar mee kan/wil doen. Ben er bang voor omdat het ze waarschijnlijk zelf meer tijd/moeite kosten ivm uitbesteden bij onze vaste LM, maar toch. Als je leasen mogelijk kan maken voor je medewerker via de autodealer zelf... is dat nou echt zo'n ramp? Of kijk ik te veel vanuit mijn eigen blik ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
GuiltyNL schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:26:
De interface van de P4 is op zich prima, maar de gebruikte icoontjes ogen verouderd en doen denken aan 2004. Verder ziet de interface en layout er wel modern uit, tenminste dat vind ik.

Het lijkt er inderdaad op dat er haast bij de ontwikkeling was. Zo is de split-screen functionaliteit goed ontworpen, maar de indeling voelt onlogisch aan: de bedienbare elementen bevinden zich - te ver weg - aan de rechterkant, wat minder toegankelijk is, terwijl Maps links staat, waar het stuur en je hand vaak in de weg zitten. Het omdraaien van deze indeling zou een logische verbetering zijn.

Daarnaast zou het helpen als bepaalde knoppen iets groter worden gemaakt, zodat ze eenvoudiger te bedienen zijn tijdens het rijden. Tot slot zou een update van de verouderde icoontjes naar een moderner ontwerp de interface verder verbeteren. En dan zijn ze wel helemaal bij de tijd, toch?

Welk adaptief deel bedoel je precies?
Ik bedoel dat deel van de cruisecontrol wat automatisch afremt als de afstand tot de wagen voor je te klein wordt. kan er niet aan wennen en werkt me eerder tegen dan dat het assisteert.

In de P2 kan dat uit waardoor een normale cruisecontrol overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Zover ik weet ondersteunt hij nog niet de normale cruise control. Ik gebruikte in de P2 ook altijd de normale ACC, maar die remde ook al heel vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Dank voor je info,

Tijdens de proefrit met P2 uitgezet, wat een verademing met het constante gerem van moderne wagens. Ik begrijp dat het prima werkt op lange stukken maar in de randstad, waar ik de cruisecontrol gebruik als 'genoeg betaald aan het CJIB' instrument is op de snelweg zelfs de kortste afstand te lang.

Het concept is prima, maar voor mij binnen Nederland niet toepasbaar, 's nachts in het buitenland prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ik ga dit forum goed volgen qua laad snelheden en featues.

https://www.polestar.com/...-4/2025/software-updates/

Ik zie hier niet veel over de nogal aparte bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Inter18 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:19:

En heel eerlijk, de huidige leaseprijs via polestar lease lijkt dat te beamen.
Ik zie helemaal niet wat er zo goedkoop aan is.
Ik heb de auto een beetje samengesteld voor in totaal 50.000 excl btw

Mijn zakelijke operational leaseprijs is 919 per maand (excl btw)
60 maanden a 10.000 km
919 x 60 = 55k

Elke andere auto is idem hetzelfde, na 5 jaar heb je de hele auto betaald.
Hier dus ook

Of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Inter18 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:39:
De Zeekr 001 rijdt in China al rond met hele andere hardware, meer pks en een 800v laadtechniek. Hopen dat de Zeekr 001 in Europa maar dan ook de Polestar 4 ook snel die upgrade gaan krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
kx22 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Ik zie helemaal niet wat er zo goedkoop aan is.
Ik heb de auto een beetje samengesteld voor in totaal 50.000 excl btw

Mijn zakelijke operational leaseprijs is 919 per maand (excl btw)
60 maanden a 10.000 km
919 x 60 = 55k

Elke andere auto is idem hetzelfde, na 5 jaar heb je de hele auto betaald.
Hier dus ook

Of doe ik iets verkeerd?
Kijk even bij Polestar lease, de wagen is in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inter18 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Kijk even bij Polestar lease, de wagen is in de aanbieding
Het is mij trouwens nog duidelijk en zichtbaar wat dan die aanbieding/korting is. Het staat ook nergens hoeveel je dan korting krijgt. Weet iemand wat het verschil dan is?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewdevries
Helaas zullen we nog langer moeten wachten op het daadwerkelijk kunnen gebruiken van de Digital Key en de DashCam. Zowel de Digital Key als de Dashcam zijn echt voorbereidingen voor de toekomstige lancering. Dus helaas zal dit nu nog niet gaan functioneren en zullen we moeten wachten tot de definitieve release.

DIGITAL KEY: "With P4.2.1 We enable the possibility for digital key setup at a later stage and this is more of a prepartion for the upcoming launch of the functionality. Once the functionality is being launched, you'll receive an email about activating your digital key, including the pairing code that's required when pairing via the centre display in the car. The email will also include an " Add to Apple Wallet" button for fewer steps of the pairing. The launch of the functionality is expected to become avaibable in the first half of 2025"

DASHCAM: " The content in P4.2.1 is an enabler for future dashcam in-car app integration. Due to data security and consent regulations, we are not yet ready to make the dashcam app and emergency recording available in customer vehicles. P4.2.1 is the baseline that enables future possibility of using the dashcam app, but the functionality is turned off. Some users may be able to use the dashcam functionality during the first drive cycle after installation has been completed. This is due to the infotainment system performing a required reset to set the conditions for the dashcam app, which is done during the first sleep cycle after completed installation. The Sandisk Ultra U1 Class 10 Micro SD card is one of our recommended cars.
Our full recommendations are for using either of the following MicroSD cards with storage capacity of 32 or 64 GB for the purpose of dashcam:
  • SanDisk Ultra U1 Class 10
  • SanDisk High Endurance U3
  • Kingston CANVAS Select Plus U1
  • Netac Pro U1
  • KIOXIA EXCERIA U1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSw6_pqox3lJSHNM7Pdd6ro5GKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12Txbe4WrQK7IEgnF3C01yiK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnMVNbhS1PE-do4FV1043G2T2hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iax4jbuV9cN9f5OtTOBdRfiS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Poeh, Wouter van Autoblog is niet heuuuul positief zeg maar. En natuurlijk, het is altijd persoonlijk maar toch.

YouTube: Polestar 4 rijtest: een teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
[quote]Juancho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:00:
Poeh, Wouter van Autoblog is niet heuuuul positief zeg maar. En natuurlijk, het is altijd persoonlijk maar toch.

YouTube: Polestar 4 rijtest: een teleurstelling
[/quote

Ik vond het wel echt een groot zeurfilmpje. Haalt iedere andere auto ook de opgegeven seconden bij iedere acculading naar de 100km/uur ?

Het niet aanwezig zijn van 'echte' knoppen is idd iets om rekening mee te houden maar dat heeft het grootste deel van de elektrische VAG vloot ook.

Het rijbereik van een auto die net ingereden is klopt inderdaad niet altijd, de auto kan dat pas secuur berekenen na een x aantal kilometers met een gemiddeld rijgedrag.

Het was allemaal niet goed en niet goed, misschien een zware nacht gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Wouter is niet mijn favoriet, maar in deze video haalt hij ook terechte punten aan. Qua rijdynamiek snap ik hem wel, al gaat niemand die auto dwars gooien, maar iets meer vermogen naar achteren was wel slim geweest voor dit formaat auto met dito gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik kan Wouter wel hebben, kritisch waar moet, positief als het ook kan. Gewoon een eerlijke blik en hij gaat vaak wat verder dan de standaard video's. Net zoals die gast van Instavlog, mag ik ook graag naar kijken.

Persoonlijk snap ik ook niet dat Polestar (en meer merken) alles maar weg moeten bezuinigen. Of dat het een hype is, geen idee. Waarom je in godsnaam niet het dashboard kastje gewoon kan openen met een opening... schiet mij maar lek. Dan overdrijf je gewoon. Of je spiegels niet snel kunnen aanpassen. Waarom moet dat in het systeem? Afgelopen weekend proefgereden in de Xpeng G6. Zelfde verhaal. Voor de proefrit de boel goed gezet maar tijdens het rijden vond ik het toch niet helemaal goed staan. Ik kon met geen mogelijkheid veilig tijdens het rijden de spiegels aanpassen. Ik vind dat echt een enorme trieste keuze van al die merken. Op een gegeven moment ga je te ver met alles maar weg halen. Dat gaat ten koste van de veiligheid.

Over die spiegel is al veel gezegd natuurlijk, dat moet iedereen zelf goed gaan testen zoals Wouter terecht zegt. Liefst meerdere keren en ook in het donker! Dus als blijkt dat de PS4 evt. zou kunnen financieel gezien ga ik dat ook zeker doen.

En verder kloppen zijn bevindingen over de software toch ook gewoon? Dat heb ik hier ook veel teruggelezen. Hij liet het zelfs live zien, dat touchknoppen gewoon niet reageren. Lijkt me in praktijk gruwelijk irritant. En ja, ook dat zal allemaal softwarematig wel te fixen zijn met een OTA :).

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 11-02-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Juancho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:26:
Ik kan Wouter wel hebben, kritisch waar moet, positief als het ook kan. Gewoon een eerlijke blik en hij gaat vaak wat verder dan de standaard video's. Net zoals die gast van Instavlog, mag ik ook graag naar kijken.

Persoonlijk snap ik ook niet dat Polestar (en meer merken) alles maar weg moeten bezuinigen. Of dat het een hype is, geen idee. Waarom je in godsnaam niet het dashboard kastje gewoon kan openen met een opening... schiet mij maar lek. Dan overdrijf je gewoon. Of je spiegels niet snel kunnen aanpassen. Waarom moet dat in het systeem? Afgelopen weekend proefgereden in de Xpeng G6. Zelfde verhaal. Voor de proefrit de boel goed gezet maar tijdens het rijden vond ik het toch niet helemaal goed staan. Ik kon met geen mogelijkheid veilig tijdens het rijden de spiegels aanpassen. Ik vind dat echt een enorme trieste keuze van al die merken. Op een gegeven moment ga je te ver met alles maar weg halen. Dat gaat ten koste van de veiligheid.

Over die spiegel is al veel gezegd natuurlijk, dat moet iedereen zelf goed gaan testen zoals Wouter terecht zegt. Liefst meerdere keren en ook in het donker! Dus als blijkt dat de PS4 evt. zou kunnen financieel gezien ga ik dat ook zeker doen.

En verder kloppen zijn bevindingen over de software toch ook gewoon? Dat heb ik hier ook veel teruggelezen. Hij liet het zelfs live zien, dat touchknoppen gewoon niet reageren. Lijkt me in praktijk gruwelijk irritant. En ja, ook dat zal allemaal softwarematig wel te fixen zijn met een OTA :).
Tijdens mijn ritje ook ervaren. Het is jammer dat Polestar dit zo gedaan heeft. Een reputatie naar de knoppen helpen is sneller gedaan dan opbouwen.

Als men bv 135kW kan snelladen maar dan wel tot 80%, dan zul je me niet horen, maar het huidige grillige gedrag is een punt van aandacht.

Ik kon trouwens prima smijten met de wagen, met typische 'Volvo' reactie:
Wilt u cruisen? geen probleem
Wilt u onbesuist raggen? geen probleem

De auto blijft er stoïcijns onder, zoals te verwachten van een Polestar

En er is een reden waarom ik geen ID-x fan ben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gapp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-04 07:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DayLn0sk42Aa3o6iQp5cusIiHMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSxMIUfEah6wQqUSp7Nsp1mY.jpg?f=fotoalbum_large

Daar issie dan! In Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ik vind die knoppen, of het gebrek eraan wel prima. Ik vind momenteel vooral dat ijskoude kniestuk vervelend. Dat is in de P4 niet meer verwarmd, in de P2 was dat wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ben heel benieuwd wat de verbeteringen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:42
Inter18 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Ben heel benieuwd wat de verbeteringen zijn.
Één positief punt is zeker al te melden: de ding-dong bij het uitschakelen van ACC/PA is verdwenen!

De verbetering van PA heeft me nog niet kunnen overtuigen. Bij het inhalen van een auto wordt het allemaal wat nerveuzer en wordt de rechte lijn niet meer zo strak vastgehouden. De auto’s die ik inhaalde reden zeker niet tegen de middenstreep aan, dus daar kan het niet aan liggen.
Ook werd een paar keer de eigen snelheid verminderd omdat er een auto schuin rechts voor me reed. En tot slot schakelde het systeem zichzelf ook een keer helemaal uit zonder voor mij duidelijke reden. Dan mis je de ding-dong wel 😂.

Het lijkt gevoelsmatig wel wat beter geworden, maar ik vind het nog niet op het niveau waarmee de PS2 ‘zelf‘ stuurde. Maar goed, dat heeft ook wel een fiks aantal maanden gekost, zo niet jaren.

Verder geen grote zaken kunnen ontdekken. Ik had het idee dat de verwarming wat beter werkte en dus mijn bovenbenen niet meer koud werden na een minuutje of 20. Dat moet ik nog zien te bevestigen na een paar koude praktijkdagen en een lange rit zondag a.s.

Kortom, weer een stap gemaakt in de goede richting 👍

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Helaas geen Polestar 4 voor ons. De actie die Polestar lease heeft biedt wel kansen maar wordt zoals verwacht niet geaccepteerd door mijn werkgever omdat er een leasemaatschappij tussen zit. Daar willen ze niet van afwijken om overigens ook begrijpbare redenen. Anderen liepen hier ook al tegen aan las ik. Jammer dat Polestar de actie niet open stelt.

Dan wordt het voorlopig een hele fijne aangeklede Polestar 2 die op nummer 1 staat op onze shortlist.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 12-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Juancho De P2 kan op dit moment zomaar een prima keuze zijn hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
GuiltyNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:46:
@Juancho De P2 kan op dit moment zomaar een prima keuze zijn hoor!
Ow zeker hoor! Geen B keuze ofzo haha. Vind hrt een geweldige wagen en we willen na goed overleg toch graag bij een Volvo/Scandinavië achtige auto blijven. Na 5 jaar XC40 is de Polestar 2 dan wel een hele andere wagen natuurlijk maar qua rijden, looks, interieur en het hele fijne AAOS komt het aardig in de buurt. En gelukkig heeft het 25 model weer een goede upgrade qua snelladen en range. Dus nogmaals zeker geen B keuze. De PS4 zou alleen een evt onverwachte optie kunnen zijn 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Ik ben wel benieuwd of, wanneer de Zeekr 001 dadelijk in Europa de 800v upgrade krijgt, zoals al een tijdje terug in China gebeurde, of Geely dan alleen het 400v platform nog voor de Polestar 4 blijft maken of dat deze dan ook die upgrade krijgt.

• Inter18
P2Hattem schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Één positief punt is zeker al te melden: de ding-dong bij het uitschakelen van ACC/PA is verdwenen!

De verbetering van PA heeft me nog niet kunnen overtuigen. Bij het inhalen van een auto wordt het allemaal wat nerveuzer en wordt de rechte lijn niet meer zo strak vastgehouden. De auto’s die ik inhaalde reden zeker niet tegen de middenstreep aan, dus daar kan het niet aan liggen.
Ook werd een paar keer de eigen snelheid verminderd omdat er een auto schuin rechts voor me reed. En tot slot schakelde het systeem zichzelf ook een keer helemaal uit zonder voor mij duidelijke reden. Dan mis je de ding-dong wel 😂.

Het lijkt gevoelsmatig wel wat beter geworden, maar ik vind het nog niet op het niveau waarmee de PS2 ‘zelf‘ stuurde. Maar goed, dat heeft ook wel een fiks aantal maanden gekost, zo niet jaren.

Verder geen grote zaken kunnen ontdekken. Ik had het idee dat de verwarming wat beter werkte en dus mijn bovenbenen niet meer koud werden na een minuutje of 20. Dat moet ik nog zien te bevestigen na een paar koude praktijkdagen en een lange rit zondag a.s.

Kortom, weer een stap gemaakt in de goede richting 👍
Kan het adaptieve deel van de cruisecontrol nu uitgeschakeld worden :F ?

Ik kan met een hoop leven in een wagen maar niet phantom remmen of afremt voor snelwegbocht.
Denk zelf dat met wat zoeken de binnenspiegel camera nog wel valt te tweaken zodat ie wat meer uitgezoomd staat.

Ik ga nog wel eens buurten als ik in Rotterdam ben.

• izzet3838
Iemand die weet waar die sd kaart lezer zit?

• GuiltyNL
Ik zie nu elke keer als ik instap heel even dat download-wolkje rechtsboven. Dat verdwijnt binnen een paar seconden en daarna gebeurt er niets. Ik zal dus nog even geduld moeten hebben met de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL

• dnns85
Hier de update inmiddels binnen en geïnstalleerd. Vanmiddag maar eens ervaren wat er verbeterd is. Vooral benieuwd of er ook wat kleine ergernissen uit zijn of dat het alleen de grote items zijn uit de release notes.

• Marcosotthewes
Ik heb al flink gereden met de nieuwe update.
Het gepiep tijdens het rijden in ACC en PA bij uitschakelen of remmen, vind ik fijn.

Schakelen tussen AC en PA is ook handig en werkt goed als je een uur op een rustige snelweg rijdt.

Verder merk ik eigenlijk geen verschil. Toegang tot de auto is nog steeds niet goed (moet minstens 5 sec naast de voordeur wachten).
Digital key?? Dash cam??
Ik kan het nog nergens vinden of activeren.

Het preheaten voor het snelladen werkt (ik hoor de warmtepomp) maar maakt geen verschil bij laadsnelheid. Ik haal krap 100 snelheid na 30 minuten rijden en preheaten

• izzet3838
Marcosotthewes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:36:
Verder merk ik eigenlijk geen verschil. Toegang tot de auto is nog steeds niet goed (moet minstens 5 sec naast de voordeur wachten).
Digital key?? Dash cam??
Ik kan het nog nergens vinden of activeren.
Het is puur voorbereiding, de functies zijn er nog niet dus.

Waarom ze dat dan in de changelog vermelden vraag ik me wel echt af, wat voor voordeel heeft dat nou voor de user, je brengt ze enkel in de war...

Het auto unlocken van de lader bij ac laden is wel ook een plus voor mij, dat was echt een ergernis.

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:42
GuiltyNL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:07:
Ik zie nu elke keer als ik instap heel even dat download-wolkje rechtsboven. Dat verdwijnt binnen een paar seconden en daarna gebeurt er niets. Ik zal dus nog even geduld moeten hebben met de update.
Als je omlaag swipet vanuit midden boven in het scherm, zie je dan wel de melding om te installeren?
Zo kun je alle meldingen zien die de auto heeft/geeft.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

• GuiltyNL
@P2Hattem Nee, dan zie ik alleen de overige meldingen. Ik kijk het nog wel even een paar dagen aan.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste